Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00426 008109 11002857 na godz. na dobę w sumie
Z talentem do gwiazd. Jak robić karierę w show-biznesie - książka
Z talentem do gwiazd. Jak robić karierę w show-biznesie - książka
Autor: , Liczba stron: 312
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-7512-8 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> kompetencje osobiste
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Artystą być! I nieźle z tego żyć…

Masz talent? Śpiewem potrafisz wzruszyć nawet kamień? Parodiujesz wszystkich dookoła i wywołujesz przy tym salwy śmiechu? Masz radiowy głos? Telewizyjną prezencję? Innymi słowy - masz zadatki na gwiazdę i chcesz wykorzystać swoją szansę? Świetnie, znasz już swój życiowy cel! Teraz pozostaje Ci podjąć wyzwanie i zacząć działać: ciężką pracą ludzie się bogacą, a sukces przychodzi przy okazji. Albo i nie - pamiętaj bowiem, że utalentowanych ludzi mamy na pęczki, jednak prawdziwą, także finansową karierę robią nieliczni. Fortuna najbardziej sprzyja tym, którzy wiedzą, jak pomóc samym sobie. Zanim więc wyruszysz w drogę ku sławie, dowiedz się, „jak to się robi w show-biznesie”, od ludzi, którzy naprawdę wiedzą JAK.

Autorzy, menedżerowie i współojcowie sukcesu wielu polskich gwiazd, dzielą się z Tobą na kartach tej książki wiedzą i doświadczeniem, jakie zdobyli w trakcie wieloletnich obserwacji rynku muzycznego i artystycznego. Na początku pomogą Ci odpowiedzieć na pytanie, czy na pewno chcesz wieść życie artysty. Jeśli będziesz na „tak”, podpowiedzą, czy warto korzystać z usług menedżera, czy lepiej samodzielnie dbać o kontrakty. Odkryją przed Tobą tajemnice przemysłu fonograficznego i działalności scenicznej, pokażą, jak właściwie dbać o wizerunek, i wyjaśnią prawne aspekty „bycia artystą”, a więc doradzą w kwestiach zawierania umów, negocjacji finansowych i prawa autorskiego.

Uzbrojony w wiedzę z tej książki możesz śmiało ruszyć na podbój świata show-biznesu!

 


 

Adam Grzegorczyk - menedżer wielu artystów, m.in. Ireny Santor oraz zespołów Pawła Kukiza i Roberta Gawlińskiego. Dyrektor festiwalu w Jarocinie, dziennikarz muzyczny, autor przeszło trzydziestu książek opisujących zjawiska reklamy i marketingu, założyciel i rektor Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie.

Tomasz Kopeć - założyciel i wieloletni (1989 – 2002) dyrektor artystyczno-repertuarowy Kompanii Muzycznej Pomaton/EMI, współtwórca sukcesów rynkowych płyt Jacka Kaczmarskiego, Justyny Steczkowskiej, Grzegorza Turnaua, Reni Jusis, Anity Lipnickiej, Raz-Dwa-Trzy, T.Love i wielu innych. Pomysłodawca „Złotej Kolekcji” - płyt z największymi przebojami polskich artystów.

 

 

Bardzo żałuję, że książka ta nie trafiła w moje ręce, gdy miałam 17 lat i dopiero co wygrałam „Idola”. Gorąco polecam ją wszystkim, którzy stoją u progu kariery i show-biznesu. Mam wielką nadzieję, że dzięki informacjom zawartym w tej publikacji oraz opisanym w niej doświadczeniom młodzi artyści, którzy sięgną po nią, unikną wielu zbędnych rozczarowań. Dla uczestników programów typu talent show powinna to być lektura obowiązkowa.
Alicja Janosz,
zwyciężczyni pierwszej edycji „Idola”

 

 


Książka zawiera wiele rad, jak skutecznie i z łatwością poruszać się po świecie show-biznesu. Serdecznie polecam.
Brian Poniatowski,
zwycięzca programu „You Can Dance”
Czytając tę książkę, odniosłam wrażenie, że razem z zespołem częściej podejmowałam kroki zupełnie sprzeczne z tym, co Panowie w niej zawarli. Kilkanaście lat temu nie było takich książek... Jestem przekonana, że dzisiaj może stanowić ona zbiór naprawdę cennych podpowiedzi w zakresie różnych zagadnień związanych z szeroko pojętą branżą muzyczną. Cieszę się jednocześnie, że Tomek i Adam podkreślają istotę tego „czegoś nieokreślonego”, co wyróżnia artystę i wraz z wieloma innymi opisanymi tu elementami stanowi o jego sukcesie. Polecam wszystkim zainteresowanym :).
Magda Wójcik,
zespół Goya
Gram w T.Love od 31 lat. Zaczynaliśmy od zera, wszystkiego uczyliśmy się sami - zarówno życia, jak i bycia muzykiem na scenie. Jak powiedział Johnny Rotten z Sex Pistols: lekcja pierwsza - zrób to sam, lekcja druga - zrób to dobrze. Podpisuję się pod tym obiema rękami. Mimo długiego stażu wciąż jestem otwarty na naukę. Myślę, że ta książka pomoże Ci się bardziej otworzyć na wiele spraw związanych z tzw. drogą sceniczną i nauczy tzw. uczciwości w tym całym pierdolniku zwanym showbizem, który jest bardzo niebezpiecznym zawodem. Miłej lektury, dziewczęta i chłopcy.
Muniek Staszczyk
Niezwykle cenny poradnik dla wszystkich tych, którzy mają zamiar pracować w show-biznesie i PRZETRWAĆ :). Żałuję, że nie było tej książki, kiedy sama zaczynałam swoją karierę, bo uchroniłaby mnie ona od podpisania wielu niekorzystnych umów, których konsekwencje ponoszę do dziś.
Justyna Steczkowska
Bardzo przydatna lektura dla wszystkich, którzy chcą wejść na kręte ścieżki show-biznesu. Czeka tam na Was pełno zasadzek. Lepiej bądźcie na nie przygotowani.
Kasia Klich i Jarosław Yaro Płocica

 


 

Patroni wydania:

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autorzy oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorzy oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Redaktor prowadzący: Magdalena Dragon-Philipczyk Projekt okładki: Jan Paluch Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: onepress@onepress.pl WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://onepress.pl/user/opinie/ztalen Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-246-7512-8 Copyright © Adam Grzegorczyk, Tomasz Kopeć 2013 Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SPIS TRE(cid:317)CI Od autorów Wst(cid:255)p Rozdzia(cid:295) 1. Kariera Czy zajmowa(cid:202) si(cid:218) rozrywk(cid:200) Czynniki sukcesu artysty Pocz(cid:200)tek kariery Plan kariery Budowanie kariery Kryzys kariery Z mened(cid:285)erem lub bez Rozdzia(cid:295) 2. Mened(cid:350)er Zadania mened(cid:285)era Kiedy zatrudnia(cid:202) mened(cid:285)era Kto mo(cid:285)e by(cid:202) mened(cid:285)erem Jak nawi(cid:200)za(cid:202) kontakt z mened(cid:285)erem Jak wybiera(cid:202) mened(cid:285)era Jak ustala(cid:202) warunki wspó(cid:239)pracy z mened(cid:285)erem Zespó(cid:239) wspó(cid:239)pracowników Ocena dzia(cid:239)alno(cid:258)ci mened(cid:285)era Zmiana mened(cid:285)era Optyka mened(cid:285)era Rozdzia(cid:295) 3. Nagrania Fonografia Przemys(cid:239) fonograficzny Struktura firmy fonograficznej Jak wyda(cid:202) p(cid:239)yt(cid:218) Repertuar 5 9 11 11 14 19 22 25 30 33 39 39 43 45 47 52 70 72 78 81 82 89 89 93 102 107 112 Kup książkęPoleć książkę 4 Z TALENTEM DO GWIAZD. JAK ROBI(cid:238) KARIER(cid:256) W SHOW-BIZNESIE Demo Nawi(cid:200)zanie wspó(cid:239)pracy z firm(cid:200) fonograficzn(cid:200) Bud(cid:285)et nagraniowy Premiera albumu Rozdzia(cid:295) 4. Koncerty Estrada Rider techniczny Planowanie trasy koncertowej Przygotowanie trasy koncertowej Road manager Wspó(cid:239)praca z promotorem Rozliczanie Rozdzia(cid:295) 5. Pieni(cid:235)dze Finanse artysty Planowanie finansowe Zarz(cid:200)dzanie maj(cid:200)tkiem artysty Doradca finansowy Rozdzia(cid:295) 6. Wizerunek Znaczenie wizerunku Nazwa i pseudonim Kreacja wizerunku Media promocji Sprzeda(cid:285) wizerunku Rozdzia(cid:295) 7. Copyright W(cid:239)asno(cid:258)(cid:202) intelektualna Prawa osobiste i maj(cid:200)tkowe Prawa autorskie i pokrewne Organizacje zbiorowego zarz(cid:200)dzania Publishing Plagiat Rozdzia(cid:295) 8. Umowy Kontrakt fonograficzny Umowa mened(cid:285)erska Umowa koncertowa Bibliografia O autorach 117 122 128 130 135 135 140 142 148 154 157 162 165 165 169 172 176 179 179 185 190 192 200 211 211 215 217 219 223 235 243 243 262 303 307 311 Kup książkęPoleć książkę ROZDZIA(cid:294) 1. KARIERA CZY ZAJMOWA(cid:236) SI(cid:254) ROZRYWK(cid:234) Czytelnicy tych s(cid:239)ów podj(cid:218)li ju(cid:285) zapewne decyzj(cid:218) co do odpowiedzi na to pytanie. Tak mo(cid:285)emy zgadywa(cid:202), bo nasza ksi(cid:200)(cid:285)ka to spory wydatek i trudno nam wierzy(cid:202), (cid:285)e kto(cid:258) zakupi(cid:239) j(cid:200) wy(cid:239)(cid:200)cznie, aby sprawi(cid:202) rado(cid:258)(cid:202) autorom. Ta sprawa nie jest a(cid:285) tak oczywista. (cid:165)cie(cid:285)ka zawodowej kariery w show-biznesie mo(cid:285)e wydawa(cid:202) si(cid:218) interesuj(cid:200)ca i kusi(cid:202) pocz(cid:200)tkowymi sukcesami, jednak podj(cid:218)cie decyzji o wyborze jej jako swojej drogi (cid:285)yciowej wymaga odpo- wiedniego zastanowienia i samo(cid:258)wiadomo(cid:258)ci. Analizuj(cid:200)c swój potencja(cid:239), nale(cid:285)y odpowiedzie(cid:202) sobie na trzy podstawowe pytania: 1. Czy mam talent? 2. Czy chc(cid:218) zrobi(cid:202) karier(cid:218) w rozrywce (czy po u(cid:258)wiadomieniu sobie, o co w tym chodzi, takie (cid:285)ycie rzeczywi(cid:258)cie mi si(cid:218) podoba; czy lubi(cid:218) po- dró(cid:285)owa(cid:202), czy lubi(cid:218) wyst(cid:218)powa(cid:202) publicznie, czy jestem gotów wystawi(cid:202) si(cid:218) na stres, ograniczenia (cid:285)ycia osobistego i ryzyko upadku z wysokiego konia)? 3. Czy g(cid:239)(cid:218)boko wierz(cid:218) w siebie i jestem zdesperowany, aby osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) sukces w show-biznesie? Kwestia talentu jest i (cid:239)atwa, i trudna do rozstrzygni(cid:218)cia. O jego posiadaniu (cid:258)wiadczy (cid:239)atwo(cid:258)(cid:202) pisania lub komponowania, szybko(cid:258)(cid:202) opanowywania umiej(cid:218)tno(cid:258)ci gry na instrumencie, skala g(cid:239)osu itp. Z drugiej strony po- wstaje pytanie, czy tak rozumiane umiej(cid:218)tno(cid:258)ci stanowi(cid:200) co(cid:258) unikalnego w skali kraju czy (cid:258)wiata, czy by(cid:202) mo(cid:285)e s(cid:200) stanem typowym dla dziesi(cid:200)t- ków tysi(cid:218)cy osób. O tym mo(cid:285)na si(cid:218) przekona(cid:202) w konfrontacji z innymi Kup książkęPoleć książkę 12 Z TALENTEM DO GWIAZD. JAK ROBI(cid:238) KARIER(cid:256) W SHOW-BIZNESIE podczas ró(cid:285)nego rodzaju przegl(cid:200)dów i konkursów. Nale(cid:285)y tak(cid:285)e wzi(cid:200)(cid:202) pod uwag(cid:218) kwesti(cid:218) dynamiki rozwoju wymienionych umiej(cid:218)tno(cid:258)ci i po- tencjalnego ich stanu, jaki artysta ma szans(cid:218) osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) w szczycie swojej kariery, a tak(cid:285)e definiowane przez fachowców szczególnie precyzyjnie tzw. „to co(cid:258)”. Co do tego rodzaju kategorii nie wynaleziono dotychczas narz(cid:218)dzia s(cid:239)u(cid:285)(cid:200)cego do obiektywnego pomiaru, a najbardziej zbli(cid:285)onym do prawdy mo(cid:285)e by(cid:202) instrument w postaci intuicji osób o odpowiednim do(cid:258)wiadczeniu w bran(cid:285)y. Takiemu pomiarowi tak(cid:285)e warto si(cid:218) podda(cid:202) w(cid:239)a(cid:258)nie podczas dowolnych form amatorskiego wspó(cid:239)zawodnictwa. Notuje si(cid:218) na (cid:258)wiecie przypadki zawrotnych karier robionych przez osoby niech(cid:218)tne temu, co robi(cid:200). Mo(cid:285)na oczywi(cid:258)cie osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) pozycj(cid:218) Andrzeja Go(cid:239)oty, nienawidz(cid:200)c boksu. W rozs(cid:200)dnej analizie szans trzeba jednak wzi(cid:200)(cid:202) pod uwag(cid:218) intensywno(cid:258)(cid:202) ch(cid:218)ci. Kariera w show-biznesie to ogromne po(cid:258)wi(cid:218)cenie ze strony samego artysty, ale tak(cid:285)e jego rodziny, przyjació(cid:239) i znajomych. Nawet je(cid:258)li tylko jeden z czynników sk(cid:239)adaj(cid:200)cych si(cid:218) na tego rodzaju (cid:285)ycie niezbyt odpowiada kandydatowi na artyst(cid:218), nale(cid:285)y si(cid:218) zasta- nowi(cid:202), na ile ten czynnik b(cid:218)dzie wywo(cid:239)ywa(cid:239) dyskomfort w ca(cid:239)ym przysz(cid:239)ym (cid:285)yciu. Jednym z parametrów oceny sytuacji, jaki musimy wzi(cid:200)(cid:202) pod uwag(cid:218), jest poziom wiary i motywacji do zrobienia kariery w przemy(cid:258)le rozrywkowym. W badaniach spo(cid:239)ecznych przeprowadzonych na grupie 100 nastoletnich uczestników eliminacji programu „Idol 3”, posiadaj(cid:200)cych stwierdzone przez jury podstawowe umiej(cid:218)tno(cid:258)ci wokalne, na pytanie „Czy chcesz zrobi(cid:202) karier(cid:218) w show-biznesie?” odpowiedzi pozytywnej udzieli(cid:239)o 99 respondentów (jeden z badanych pochodzi(cid:239) z Zambii i nie komunikowa(cid:239) si(cid:218) w (cid:285)adnym z j(cid:218)zyków europejskich)1. To do(cid:258)wiadczenie nakazuje zada(cid:202) inne pyta- nie: czy próba kariery w rozrywce zniszczy(cid:239)a komu(cid:258) (cid:285)ycie, a je(cid:258)li tak, to jakiej skali jest to niebezpiecze(cid:241)stwo i na jakich etapach (cid:285)ycia wyst(cid:218)pu- je? Zupe(cid:239)nie powa(cid:285)nie odpowiadaj(cid:200)c na to pytanie, trzeba zauwa(cid:285)y(cid:202), (cid:285)e tego rodzaju próby aktywno(cid:258)ci artystycznej stanowi(cid:200) zagro(cid:285)enie dla osób, którym takiej kariery zrobi(cid:202) si(cid:218) nie uda(cid:239)o. Parafrazuj(cid:200)c przy tym 1 Oczywi(cid:258)cie nikt nie zawraca(cid:239) sobie g(cid:239)owy prowadzeniem tego typu bada(cid:241), a takich ich wyników ka(cid:285)dy spodziewa si(cid:218) intuicyjnie; nie wiemy, czy istnieje i gdzie le(cid:285)y Zambia, ale i tak nie wierzymy, (cid:285)e czytelnicy tej ksi(cid:200)(cid:285)ki b(cid:218)d(cid:200) czyta(cid:202) przypisy. Kup książkęPoleć książkę ROZDZIA(cid:296) 1. KARIERA 13 znane przys(cid:239)owie, nie da si(cid:218) nie zauwa(cid:285)y(cid:202), (cid:285)e kto nie ma gitary, nie zagra na niej na scenie. Sens tego akapitu sprowadza si(cid:218) zatem do podstawowej rady: je(cid:258)li kandydat na artyst(cid:218) widzi u siebie symptomy talentu i ch(cid:218)ci tworzenia, ostateczn(cid:200) decyzj(cid:218) o kierunku (cid:285)yciowej kariery nale(cid:285)y odwlec najdalej, jak mo(cid:285)na. Do(cid:258)wiadczenia praktycznie wszystkich aktywnych gwiazd polskiej sceny (z wyj(cid:200)tkiem sytuacji patologicznych) dowodz(cid:200), (cid:285)e osi(cid:200)gn(cid:218)(cid:239)y one swoj(cid:200) pozycj(cid:218) równolegle z uzyskaniem odpowiednich uprawnie(cid:241) w innych zawodach (najcz(cid:218)(cid:258)ciej w postaci uko(cid:241)czenia stu- diów wy(cid:285)szych). I tak Muniek Staszczyk jest polonist(cid:200), Kuba Sienkiewicz neurologiem, a Edyta Górniak by(cid:239)a uczennic(cid:200) technikum ogrodniczo- -pszczelarskiego. Okres studiów (pomi(cid:218)dzy 19. i 25. rokiem (cid:285)ycia) wydaje si(cid:218) najwa(cid:285)niejszy dla rozwoju artystycznego. Je(cid:258)li w tym czasie artysta jest w stanie doprowadzi(cid:202) swoj(cid:200) karier(cid:218) do takiego poziomu, na jakim b(cid:218)dzie w stanie utrzymywa(cid:202) si(cid:218) z dzia(cid:239)alno(cid:258)ci artystycznej (w satysfakcjonuj(cid:200)cej go skali), mo(cid:285)e zaniecha(cid:202) poszukiwania pracy w wyuczonym zawodzie i po(cid:258)wi(cid:218)ci(cid:202) si(cid:218) karierze rozrywkowej. Je(cid:258)li jednak pod koniec studiów dochody z dzia(cid:239)alno(cid:258)ci artystycznej wci(cid:200)(cid:285) jeszcze nie wystarczaj(cid:200), aby (cid:285)y(cid:202), nale(cid:285)y powa(cid:285)nie zastanowi(cid:202) si(cid:218) nad sensem kontynuowania kariery w rozrywce, bo: 1. Wi(cid:218)kszo(cid:258)(cid:202) osza(cid:239)amiaj(cid:200)cych karier robi(cid:200) osoby oko(cid:239)o 20. roku (cid:285)ycia. 2. Badania kliniczne dowiod(cid:239)y, (cid:285)e od 18. roku (cid:285)ycia liczba (cid:285)ywych komó- rek mózgowych zaczyna si(cid:218) zmniejsza(cid:202). 3. Po 26. roku (cid:285)ycia traci si(cid:218) uprawnienia do wszelkiego rodzaju stu- denckich stypendiów socjalnych i ulgowych biletów PKP. 4. Wiek pozostaje w odwrotnej zale(cid:285)no(cid:258)ci do gotowo(cid:258)ci do po(cid:258)wi(cid:218)ce(cid:241), ja- kich wymaga show-biznes. Okres studiów jest idealny na sprawdzenie swojego potencja(cid:239)u artystycz- nego. Szczególnie studenci studiów dziennych maj(cid:200) ten komfort, (cid:285)e nie ponosz(cid:200) kosztów edukacji (na uczelniach pa(cid:241)stwowych nie p(cid:239)ac(cid:200) za na- uk(cid:218), a w uczelniach prywatnych zwykle p(cid:239)ac(cid:200) za nich rodzice), wysi(cid:239)ek czasowy zwi(cid:200)zany ze studiowaniem pozwala na realizacj(cid:218) kariery arty- stycznej, przys(cid:239)uguj(cid:200) im uprawnienia na zni(cid:285)kowe przejazdy komunikacj(cid:200) miejsk(cid:200) i PKP, wci(cid:200)(cid:285) funkcjonuj(cid:200) pewne formy studenckiej dzia(cid:239)alno(cid:258)ci socjalnej (uczelnie pa(cid:241)stwowe finansuj(cid:200) kluby studenckie, które prowa- dz(cid:200) wprawdzie dzia(cid:239)alno(cid:258)(cid:202) komercyjn(cid:200), ale jest w nich wci(cid:200)(cid:285) miejsce na próby muzyczne, jest sprz(cid:218)t i pewna przychylno(cid:258)(cid:202) dla artystów-studentów), Kup książkęPoleć książkę 14 Z TALENTEM DO GWIAZD. JAK ROBI(cid:238) KARIER(cid:256) W SHOW-BIZNESIE organizowane s(cid:200) specjalne formy promocji artystów-studentów, jak FAMA, Festiwal Piosenki Studenckiej, juwenalia itp. W pewnych dziedzinach aktywno(cid:258)ci rozrywkowej (jak np. kabaret) (cid:258)rodowisko akademickie jest wr(cid:218)cz wyl(cid:218)garni(cid:200) talentów. Wywodzenie si(cid:218) artysty ze (cid:258)rodowisk akade- mickich jest wreszcie powodem zastosowania nieco bardziej liberalnych kryteriów oceny dzia(cid:239)alno(cid:258)ci takich osób w pewnych gremiach w porówna- niu z artystami postrzeganymi „profesjonalnie”. Rzeczywisto(cid:258)(cid:202) polskiej rozrywki wskazuje wiele przyk(cid:239)adów artystów, którzy (cid:239)(cid:200)cz(cid:200) kariery w ró(cid:285)nych zawodach i ró(cid:285)ne formy profesjonalnej aktywno(cid:258)ci. Dotyczy to zarówno tych najwi(cid:218)kszych (np. Zbigniew Ho(cid:239)- dys prowadzi(cid:239) sklep muzyczny, teraz ma klub muzyczny i jest felietonist(cid:200)), jak i mniej znanych artystów. Mo(cid:285)e wynika(cid:202) zarówno z nieumiej(cid:218)tno(cid:258)ci podj(cid:218)cia decyzji o porzuceniu jednego z tych zaj(cid:218)(cid:202), jak i z finansowej ko- nieczno(cid:258)ci. Mo(cid:285)e te(cid:285) wynika(cid:202) z zapobiegliwo(cid:258)ci, gdy(cid:285) w trudnych cza- sach warto mie(cid:202) kilka zawodów — Marcelina Stoszek debiutowa(cid:239)a albumem „Marcelina”, uko(cid:241)czy(cid:239)a Wydzia(cid:239) Jazzu Akademii Muzycznej w Katowi- cach, ale jest te(cid:285) dyplomowan(cid:200) rehabilitantk(cid:200). Postanowienie, (cid:285)e roz- rywka b(cid:218)dzie przynajmniej cz(cid:218)(cid:258)ci(cid:200) zawodowego (cid:285)ycia artysty, wymaga zdefiniowania zakresu i sposobu zarz(cid:200)dzania tym aspektem kariery. Jest to niezale(cid:285)ne od decyzji, czy i kiedy zatrudnia(cid:202) mened(cid:285)era, ma jednak ogrom- ny wp(cid:239)yw na skuteczno(cid:258)(cid:202) osi(cid:200)gania zamierzonych w tym zakresie celów. Brak zarz(cid:200)dzania oznacza brak planów, brak organizacji i niemo(cid:285)no(cid:258)(cid:202) we- ryfikacji skali osi(cid:200)ganych sukcesów. Zdanie si(cid:218) na los sprawia, (cid:285)e artysta dryfuje ze swoj(cid:200) karier(cid:200) od jednego przypadkowego wydarzenia do inne- go. Nie sposób stwierdzi(cid:202), ile szans przesz(cid:239)o obok niego i na ile wykorzy- sta(cid:239) szanse p(cid:239)yn(cid:200)ce z wydarze(cid:241), w których uczestniczy(cid:239). CZYNNIKI SUKCESU ARTYSTY Osi(cid:200)gni(cid:218)cie sukcesu wymaga szczegó(cid:239)owego zastanowienia si(cid:218) nad sposo- bem realizacji postawionych celów. Jedna z koncepcji mówi, (cid:285)e szanse na powodzenie na rynku ma co(cid:258), co jest oryginalne. W czym zatem tkwi oryginalno(cid:258)(cid:202) artysty? W przemy(cid:258)le muzycznym tradycjonali(cid:258)ci uznaj(cid:200), (cid:285)e (cid:283)ród(cid:239)em oryginalno(cid:258)ci artysty powinno by(cid:202) jego brzmienie. Brzmienie g(cid:239)osu wokalisty, brzmienie gitary, czy nawet specyficzne brzmienie instru- mentów perkusyjnych. Post(cid:218)p w show-biznesie nast(cid:218)puje w(cid:239)a(cid:258)nie w wy- Kup książkęPoleć książkę ROZDZIA(cid:296) 1. KARIERA 15 niku oryginalnych pomys(cid:239)ów. Warto przy tym podkre(cid:258)li(cid:202), (cid:285)e konstrukcja fali popularno(cid:258)ci (mody) na okre(cid:258)lony typ wykonawcy pozwala zbudowa(cid:202) karier(cid:218) osoby stanowi(cid:200)cej kalk(cid:218) innego, aktualnie bardzo popularnego artysty. Zwykle firmy fonograficzne, (cid:258)ledz(cid:200)c zmiany tendencji muzycznych, tworz(cid:200) sobie wzajemnie konkurencj(cid:218), konstruuj(cid:200)c kalki artystów promowa- nych przez innych. Dzieje si(cid:218) to w ramach mód np. na solistów muzyki latynoskiej (Enrique Iglesias — Ricky Martin), muzyk(cid:218) etniczn(cid:200) (Golec uOrkiestra — Brathanki — Zakopower). Swego czasu na rynku domi- nowa(cid:239)y liczne kopie zagranicznych boysbandów, np. Just 5, Hi Street. Innym znacz(cid:200)cym czynnikiem sukcesu jest wykonywany materia(cid:239) muzycz- ny. Oryginalno(cid:258)(cid:202) wykonawcy mo(cid:285)e by(cid:202) tak(cid:285)e wynikiem faktu, (cid:285)e jest on jednocze(cid:258)nie autorem i (lub) kompozytorem wykonywanych przez siebie utworów. Jest to istotna warto(cid:258)(cid:202) dla kariery, w tym tak(cid:285)e dla trwa(cid:239)o(cid:258)ci wspó(cid:239)pracy z firm(cid:200) fonograficzn(cid:200). Stylistyka muzyczna jego utworów popar- ta odpowiednio oryginalno(cid:258)ci(cid:200) brzmieniow(cid:200) kszta(cid:239)tuje odr(cid:218)bno(cid:258)(cid:202) wizerun- ku estradowego artysty. Wprawdzie nigdy nie ma pewno(cid:258)ci co do trwa(cid:239)o(cid:258)ci weny kompozytorskiej lub autorskiej, jednak tak ujawniony i odpowiednio podsycany talent zwykle nie wygasa zupe(cid:239)nie i na zawsze. Przyk(cid:239)adem mo(cid:285)e by(cid:202) Edyta Bartosiewicz, której aktywno(cid:258)(cid:202) fonograficzna i koncertowa zosta(cid:239)a ograniczona, jednak sama Edyta (o czym nie wszyscy wiedz(cid:200)) do- starcza materia(cid:239)u licznemu gronu (cid:258)piewaj(cid:200)cych zawodowo znajomych i przyjació(cid:239). Brak umiej(cid:218)tno(cid:258)ci kompozytorskich lub autorskich nie jest oczywi(cid:258)cie dla m(cid:239)odego artysty przeszkod(cid:200) nie do przebycia, gdy(cid:285) liczba utworów dost(cid:218)pnych w szufladach (lub obecnie bardziej na twardych dyskach) publisherów jest nie do wyliczenia, przy czym nic nie stoi na przeszkodzie, aby korzysta(cid:202) z utworów archiwalnych. Nie ma tak(cid:285)e (cid:285)adnego powodu, aby artysta wykonuj(cid:200)cy dotychczas cudze utwory nie zacz(cid:200)(cid:239) pewnego dnia pisa(cid:202) w(cid:239)asnych. Wspó(cid:239)cze(cid:258)nie, w dobie multimediów, jednym z podstawowych czynników oceny szans artysty jest jego wygl(cid:200)d. Fizyczny wygl(cid:200)d, chcemy czy nie, jest podstawowym czynnikiem decyduj(cid:200)cym o powodzeniu na rynku rozrywki. Nie oznacza to wcale, (cid:285)e osoby uznawane powszechnie za brzydkie lub wr(cid:218)cz fizycznie odpychaj(cid:200)ce nie maj(cid:200) szans na sukces. Wszystko jest kwesti(cid:200) konwencji. W przemy(cid:258)le rozrywkowym obok szerokiego rynku artystów „(cid:239)adnych” istnieje wiele nisz dla artystów „innych”, np. rap, heavy Kup książkęPoleć książkę 16 Z TALENTEM DO GWIAZD. JAK ROBI(cid:238) KARIER(cid:256) W SHOW-BIZNESIE metal czy muzyka alternatywna (czy Czes(cid:239)aw Mozil jest (cid:239)adny? A Gry- canki?). Wa(cid:285)ne jest jednak, aby fizyczny wygl(cid:200)d artysty zosta(cid:239) w zapla- nowany sposób dostosowany do konwencji jego artystycznej dzia(cid:239)alno(cid:258)ci. Nic nie przeszkadza Anji Orthodox wykonywa(cid:202) mrocznych pie(cid:258)ni z ze- spo(cid:239)em Closterkeller (a dla osób niewtajemniczonych nale(cid:285)y doda(cid:202), (cid:285)e makija(cid:285) i ubiór Anji odpowiada jej pseudonimowi), a stylistyka muzyczna i estradowa zespo(cid:239)u O.N.A. nie gryz(cid:239)a si(cid:218) w (cid:285)adnym stopniu z licznymi kolczykami jego wokalistki umieszczonymi w ró(cid:285)nych, nierzadko in- tymnych miejscach jej cia(cid:239)a. Kwesti(cid:200) newralgiczn(cid:200) jest wiek artysty. Artysta zdradzaj(cid:200)cy oznaki starzenia si(cid:218) przestaje by(cid:202) atrakcyjny i jego walor wizualny mo(cid:285)e by(cid:202) analizowany jedynie w odniesieniu do wspomnie(cid:241) („A taki by(cid:239) wtedy przystojny…”). Mniejszym problemem s(cid:200) tak banalne kwestie jak w(cid:239)osy: przyk(cid:239)ad Jerzego Po(cid:239)omskiego dowodzi, (cid:285)e mo(cid:285)na przez kilkadziesi(cid:200)t lat uchodzi(cid:202) za k(cid:218)dzie- rzawego bruneta jedynie za pomoc(cid:200) zr(cid:218)cznie przymocowanych peruczek. W przypadku m(cid:218)(cid:285)czyzn narastaj(cid:200)cy brak ow(cid:239)osienia (nazywany cz(cid:218)sto (cid:239)y- sieniem) mo(cid:285)e by(cid:202) (cid:283)ród(cid:239)em uroku, a popularne w ostatnich latach bardzo krótkie fryzury (przy skórze) jedynie odm(cid:239)adzaj(cid:200) takiego artyst(cid:218). Ryszarda Rynkowskiego uznaje si(cid:218) za wulkan seksapilu, a (cid:239)ysienie przypisuje nadmia- rowi m(cid:218)skich hormonów. W przypadku kobiet niezale(cid:285)nie od mo(cid:285)liwo- (cid:258)ci operacyjnego zag(cid:218)szczania w(cid:239)osów, ich przed(cid:239)u(cid:285)ania i kolorowania, stosowanie wszelkiego rodzaju peruk jest standardem. Odm(cid:239)adzanie artystów i artystek jest bardzo dochodow(cid:200) nisz(cid:200) przemys(cid:239)u kosmetycznego i dzi(cid:218)ki do(cid:258)wiadczeniom ostatnich lat wiele w tej dziedzinie mo(cid:285)na osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202). Inaczej ma si(cid:218) sprawa ze sprawno(cid:258)ci(cid:200) organów g(cid:239)osowych, a w przypadku artystów uprawiaj(cid:200)cych dziedziny sztuki estradowej wymagaj(cid:200)ce ruchowej aktywno(cid:258)ci scenicznej (np. ta(cid:241)ca) tak(cid:285)e z ogóln(cid:200) sprawno(cid:258)ci(cid:200) fizyczn(cid:200). Nie ma nic bardziej (cid:285)enuj(cid:200)cego dla publiczno(cid:258)ci i kompromituj(cid:200)cego dla artysty ni(cid:285) starcze fa(cid:239)sze i zaniki g(cid:239)osu. Do(cid:258)wiadczenie, odpowiedni sposób od(cid:285)ywiania si(cid:218) oraz dba(cid:239)o(cid:258)(cid:202) o organy g(cid:239)osowe pozwalaj(cid:200) na wyst(cid:218)py aktor- skie nawet do bardzo pó(cid:283)nego wieku, na co (przy ca(cid:239)ym szacunku, kobie- tom wieku wypomina(cid:202) si(cid:218) nie powinno) najlepszym dowodem by(cid:239)a Irena Kwiatkowska. W przypadku artystów (cid:258)piewaj(cid:200)cych i tancerzy wiek jest cezur(cid:200) nie do pokonania. Niedoskona(cid:239)o(cid:258)ci, które mo(cid:285)na ukry(cid:202) w studiu nagraniowym, bezwzgl(cid:218)dnie wychodz(cid:200) podczas wykona(cid:241) „na (cid:285)ywo”. Nie- przypadkowo Grzegorz Markowski za(cid:258)piewa(cid:239) z Perfectem: „Trzeba wie- dzie(cid:202), kiedy ze sceny zej(cid:258)(cid:202) niepokonanym…”. Kup książkęPoleć książkę ROZDZIA(cid:296) 1. KARIERA 17 Show-biznes jest przemys(cid:239)em m(cid:239)odych dla m(cid:239)odych. Z wielu powodów cz(cid:239)owiek ogranicza z wiekiem wydatki na rozrywk(cid:218) i fani (w tym przypad- ku trzeba raczej u(cid:285)y(cid:202) s(cid:239)owa „wielbiciele”) Ireny Santor kupuj(cid:200) corocznie coraz mniej p(cid:239)yt (szczególnie (cid:285)e p(cid:239)yt do tych odtwarzaczy, które maj(cid:200) w domach, ju(cid:285) si(cid:218) nie produkuje). Dlatego te(cid:285) wiek, w którym nast(cid:218)puje debiut artysty, ma wp(cid:239)yw na jego karier(cid:218), a w szczególno(cid:258)ci na poziom osi(cid:200)- gni(cid:218)tego przez ni(cid:200) apogeum. Debiut w wieku trzydziestu kilku lat (przy- k(cid:239)ad: Marcin Daniec) daje o kilkana(cid:258)cie lat mniej na rozwój i zdecydowa- nie mniejsze nadzieje na osi(cid:200)gni(cid:218)cie samych szczytów. Pó(cid:283)ny debiut nie wyklucza ogromnego sukcesu, jednak znacz(cid:200)co zmniejsza szanse na jego osi(cid:200)gni(cid:218)cie. W kwestii wieku artysty warto poruszy(cid:202) jeszcze jeden temat szczególnie istotny dla relacji pomi(cid:218)dzy nim i mened(cid:285)erem. W pewnym momencie cz(cid:239)owiek zaczyna przekwita(cid:202). U kobiet meno-, a u m(cid:218)(cid:285)czyzn andropauza nie tylko oznacza utrat(cid:218) fizycznej sprawno(cid:258)ci i mo(cid:285)liwo(cid:258)ci dost(cid:218)pnych ludziom dojrza(cid:239)ym, ale tak(cid:285)e powoduje bardzo istotne zmiany w psychice. Najkrócej rzecz ujmuj(cid:200)c, osoby w tym stanie staj(cid:200) si(cid:218) trudne w komuni- kacji, miewaj(cid:200) szybkie i skrajne wahania nastrojów, nie s(cid:200) konsekwentne w swoich decyzjach i wymagaj(cid:200) specjalnego traktowania. Utrzymywanie wspó(cid:239)pracy z artystami znajduj(cid:200)cymi si(cid:218) w tym stanie jest trudne i nara- (cid:285)one na wiele niepowodze(cid:241). Nawet w przypadku najbardziej odpowie- dzialnych i rzetelnych osób mog(cid:200) zaistnie(cid:202) przypadki niespodziewanego odwo(cid:239)ywania koncertu tu(cid:285) przed jego rozpocz(cid:218)ciem, zrywania prób, histerii w studiu nagraniowym, stanów alkoholowych (tak(cid:285)e w przypadku osób, które wcze(cid:258)niej by(cid:239)y abstynentami), czy braku zdecydowania co do goto- wo(cid:258)ci wzi(cid:218)cia na siebie ró(cid:285)nego rodzaju zobowi(cid:200)za(cid:241) (co jest szczególnie k(cid:239)opotliwe np. w przypadku negocjowania sponsoringu lub udzia(cid:239)u w filmie reklamowym) itp. Krzysztof Jaryczewski na wiele lat pogrzeba(cid:239) karier(cid:218) wokaln(cid:200) z Oddzia(cid:239)em Zamkni(cid:218)tym, w którym po nim (cid:258)piewa(cid:239)o do dzisiaj ju(cid:285) 6 wokalistów (Krzysztof po zerwaniu z alkoholem i podleczeniu strun g(cid:239)osowych kontynuuje dzisiaj projekty solowe). Jak potoczy(cid:239)yby si(cid:218) ostatnie lata mo(cid:285)liwej kariery Violetty Villas, gdyby nie jej mi(cid:239)o(cid:258)(cid:202) do zwie- rz(cid:200)t, a potem obsesja na ich punkcie, i wspólne (cid:285)ycie w domu i na posesji z setk(cid:200) pó(cid:239)dzikich psów? Gdyby nie narkotyki, Ryszard Riedel mia(cid:239)by dzisiaj 56 lat, a Janis Joplin i Jim Morrison po 69… Kup książkęPoleć książkę 18 Z TALENTEM DO GWIAZD. JAK ROBI(cid:238) KARIER(cid:256) W SHOW-BIZNESIE Punktem wyj(cid:258)cia dla kariery artystycznej jest talent. Nie b(cid:218)dziemy w tym miejscu broni(cid:202) tezy, (cid:285)e brak talentu wyklucza karier(cid:218) w przemy(cid:258)le roz- rywkowym, jednak do(cid:258)(cid:202) wygodnie uznamy, (cid:285)e w dzia(cid:239)alno(cid:258)ci sensu stricto artystycznej talent jest niezb(cid:218)dny. Trzeba przy tym podkre(cid:258)li(cid:202), (cid:285)e talent to nie wszystko. Drugim elementem sk(cid:239)adaj(cid:200)cym si(cid:218) na potencjalny suk- ces jest miejsce w strukturze przemys(cid:239)u. Ostatecznie to sama publiczno(cid:258)(cid:202) rozstrzygnie, czy artysta odniesie sukces, czy nie, jednak aby to pierwsze by(cid:239)o mo(cid:285)liwe, arty(cid:258)cie musz(cid:200) zosta(cid:202) udost(cid:218)pnione mo(cid:285)liwo(cid:258)ci nagrania p(cid:239)yty, zaprezentowania teledysku, wyst(cid:218)pów w telewizji i zagrania koncer- tów. Poniewa(cid:285) kwestie talentu i komercyjnego potencja(cid:239)u s(cid:200) szczególnie subiektywne, firmy fonograficzne w wielu przypadkach w swoich decyzjach zdaj(cid:200) si(cid:218) na intuicj(cid:218) do(cid:258)wiadczonych w bran(cid:285)y mened(cid:285)erów. Dlatego te(cid:285) jednym z pocz(cid:200)tkowych kroków debiutuj(cid:200)cego artysty powinno by(cid:202) zna- lezienie odpowiedniego opiekuna. I pomimo (cid:285)e nawet najlepszy mened(cid:285)er nie zagwarantuje arty(cid:258)cie sukcesu, mo(cid:285)e jednak znacz(cid:200)co przyczyni(cid:202) si(cid:218) do podj(cid:218)cia szeregu decyzji korzystniejszych dla artysty ni(cid:285) te, które by(cid:239)yby podj(cid:218)te bez jego udzia(cid:239)u. S(cid:200) to kwestie wyboru studia nagra(cid:241), bud(cid:285)etu na- graniowego, osoby producenta muzycznego, terminu premiery, bud(cid:285)etu promocyjnego, wyboru artysty do reprezentacji wytwórni na festiwalach i konkursach muzycznych itp. Z drugiej strony nawet do(cid:258)wiadczony ar- tysta z du(cid:285)ym potencja(cid:239)em mo(cid:285)e straci(cid:202) kontrakt fonograficzny tylko dlatego, (cid:285)e jest reprezentowany przez s(cid:239)abego mened(cid:285)era lub nie ma go wcale. Podobnie w interesie wytwórni fonograficznej le(cid:285)y, aby znale(cid:283)(cid:202) do- brego mened(cid:285)era dla artysty, w którego zamierza ona zainwestowa(cid:202) istotny bud(cid:285)et. Taki mened(cid:285)er mo(cid:285)e by(cid:202) dla firmy partnerem w walce o czas ante- nowy w radiu i telewizji, patronaty medialne dla p(cid:239)yty i trasy koncertowej, sponsorów itd. Zawsze jest tak, (cid:285)e wytwórni(cid:218) p(cid:239)ytow(cid:200) cieszy, gdy za artyst(cid:200) stoi skuteczny mened(cid:285)er. W drug(cid:200) stron(cid:218) mened(cid:285)erów bardziej interesuj(cid:200) arty(cid:258)ci z kontraktami p(cid:239)ytowymi, najlepiej wieloletnimi. Trójk(cid:200)ty artysta – mened(cid:285)er – wytwórnia sprawdza(cid:239)y si(cid:218) najlepiej, a przyk(cid:239)adów jest wiele: Republika (Grzegorz Ciechowski) – Jerzy Tolak – Pomaton EMI; Hey – Katarzyna Kanclerz – Izabelin Studio; Kayah – Tomik Grewi(cid:241)ski – Kayax; Myslovitz – Maciej Pilarczyk – Sony Music (potem EMI). Kup książkęPoleć książkę ROZDZIA(cid:296) 1. KARIERA 19 POCZ(cid:234)TEK KARIERY Najtrudniejszym okresem kariery artysty jest jej pocz(cid:200)tek. Wtedy wymaga- ne jest najwi(cid:218)ksze zaanga(cid:285)owanie, pewno(cid:258)(cid:202) siebie granicz(cid:200)ca z uporem, a tak(cid:285)e umiej(cid:218)tno(cid:258)ci sprostania nieprzewidywalnym przeszkodom, które stoj(cid:200) na drodze artysty do popularno(cid:258)ci i sukcesu. Wielu pocz(cid:200)tkuj(cid:200)cych artystów przegrywa, bo nie dysponuj(cid:200) odpowiednim zapleczem finansowym i emocjonalnym oraz zasobem umiej(cid:218)tno(cid:258)ci, aby przebrn(cid:200)(cid:202) przez ten po- cz(cid:200)tkowy etap, który mo(cid:285)e trwa(cid:202) wiele miesi(cid:218)cy. Setki utalentowanych, dobrze zapowiadaj(cid:200)cych si(cid:218) artystów, w wyniku braku wst(cid:218)pnego zainte- resowania ze strony mened(cid:285)erów, firm fonograficznych i agentów koncer- towych, zniech(cid:218)ca si(cid:218) i porzuca nadzieje na karier(cid:218) artystyczn(cid:200) na rzecz pracy w biurze lub handlu na bazarze. Je(cid:285)eli jest co(cid:258), co na pewno wydarzy si(cid:218) w karierze ka(cid:285)dego debiutuj(cid:200)cego artysty, to jest tym czym(cid:258) odmowa. Odmowa prowadzenia spraw, odmowa organizacji koncertów, a nawet od- mowa spotkania i rozmowy telefonicznej. Przygotowanie na odmow(cid:218) jest pierwsz(cid:200), najwa(cid:285)niejsz(cid:200) cech(cid:200) kwalifikacyjn(cid:200) kandydata na artyst(cid:218), a sama odmowa albo odmowy s(cid:200) niezb(cid:218)dnym elementem kariery. Odmowa, która dotyka debiutuj(cid:200)cego artyst(cid:218), nie powinna by(cid:202) frustruj(cid:200)ca. Seria odmów nie musi tak(cid:285)e jeszcze (cid:258)wiadczy(cid:202) o braku szans. Wiele chórków na p(cid:239)ytach i koncertach musia(cid:239)a za(cid:258)piewa(cid:202) Kayah (Tilt, Atrakcyjny Kazimierz, De Mono, Stanis(cid:239)aw Sojka, Republika, Obywatel GC, Martyna Jakubowicz…), by wreszcie odkryto j(cid:200) jako solistk(cid:218); trwa(cid:239)o to ponad 7 lat. Kariera Magdy Wójcik i jej zespo(cid:239)u Goya nabra(cid:239)a rozp(cid:218)du w 2006 roku, gdy nagrali piosen- k(cid:218) do filmu „Tylko mnie kochaj” Ryszarda Zatorskiego. Piosenk(cid:218) gra(cid:239)o ogólnopolskie Radio Zet i wiele rozg(cid:239)o(cid:258)ni regionalnych, co wcze(cid:258)niej si(cid:218) Goi nie zdarza(cid:239)o — a przecie(cid:285) zespó(cid:239) istnia(cid:239) od 1995 roku i mia(cid:239) ju(cid:285) na koncie 3 albumy. W mi(cid:218)dzyczasie nie by(cid:239)o za du(cid:285)o koncertów, ale w(cid:239)asne studio pozwala(cid:239)o utrzymywa(cid:202) si(cid:218) Magdzie i zespo(cid:239)owi dzi(cid:218)ki nagrywanym w nim reklamom d(cid:283)wi(cid:218)kowym. Decyzj(cid:218) o zaprzestaniu stara(cid:241) mo(cid:285)na podj(cid:200)(cid:202) dopiero, gdy artysta dotar(cid:239) do wszystkich mo(cid:285)liwych osób, które mog(cid:239)y pomóc mu w realizacji kariery, i od ka(cid:285)dej z nich uzyska(cid:239) odmow(cid:218) lub je(cid:258)li min(cid:200)(cid:239) czas zaplanowany przez niego na tego rodzaju próby. Wraca w tym miejscu idea aktywno(cid:258)ci studenckiej i momentu w (cid:285)yciu, w któ- rym nale(cid:285)y zaprzesta(cid:202) marze(cid:241) o karierze artysty. Dlatego warto by(cid:202) cierpliwym, uczy(cid:202) si(cid:218) nowych rzeczy, pisa(cid:202) lub gromadzi(cid:202) repertuar, by(cid:202) w ka(cid:285)dej chwili gotowym i „rozgrzanym”, jak sportowcy, by móc wej(cid:258)(cid:202) z „(cid:239)awki rezerwowych” i zacz(cid:200)(cid:202) szybki lot ku s(cid:239)awie, fanom i pieni(cid:200)dzom. Kup książkęPoleć książkę 20 Z TALENTEM DO GWIAZD. JAK ROBI(cid:238) KARIER(cid:256) W SHOW-BIZNESIE Jak stwierdzili(cid:258)my wcze(cid:258)niej, ka(cid:285)da aktywno(cid:258)(cid:202) wymaga zarz(cid:200)dzania; nale(cid:285)y przy tym odpowiedzie(cid:202) sobie na pytania: jakiego rodzaju zarz(cid:200)dzania, na jakim poziomie kompetencji oraz jaka jest alternatywa w przypadku zdania si(cid:218) na los szcz(cid:218)(cid:258)cia. Pierwszym krokiem w karierze w show-biznesie po- winno by(cid:202) okre(cid:258)lenie w(cid:239)asnego potencja(cid:239)u i potrzeb w zakresie managementu. W szczególno(cid:258)ci powinno si(cid:218) wzi(cid:200)(cid:202) pod uwag(cid:218) stawiane sobie cele, zasoby, którymi dysponujemy, oraz okoliczno(cid:258)ci, w których przysz(cid:239)o nam dzia(cid:239)a(cid:202). W(cid:239)a(cid:258)nie rzetelne zastanowienie si(cid:218) nad przysz(cid:239)(cid:200) w(cid:239)asn(cid:200) karier(cid:200) ma kluczo- we znaczenie dla jej powodzenia. Podstaw(cid:200) takiej analizy musi by(cid:202) we- wn(cid:218)trzna uczciwo(cid:258)(cid:202). Na dziesi(cid:218)ciu artystów (solistów i zespo(cid:239)ów), któ- rzy robi(cid:200) karier(cid:218) na listach przebojów, przypada dziesi(cid:218)(cid:202) tysi(cid:218)cy takich, którzy wracaj(cid:200) do profesji malarzy czy elektryków, oraz pi(cid:218)ciuset tych, których kariera osi(cid:200)ga poziom sporadycznej gry w klubach, restauracjach i na weselach. Proporcja ta mo(cid:285)e by(cid:202) zreszt(cid:200) zmienna, a ostatnie lata w pol- skim przemy(cid:258)le fonograficznym wskazuj(cid:200) raczej na uk(cid:239)ad 1:10000:500. Nale(cid:285)y w tym miejscu podkre(cid:258)li(cid:202), i(cid:285) podj(cid:218)cie na odpowiednio wczesnym etapie decyzji o zaniechaniu kariery artystycznej mo(cid:285)e by(cid:202) pocz(cid:200)tkiem innej, cz(cid:218)sto równie lub nawet bardziej presti(cid:285)owej drogi zawodowej, jak to mia(cid:239)o miejsce w przypadku Jana Paw(cid:239)a II, Jurka Owsiaka i Sekretarza Generalnego ONZ. (cid:165)wiadoma i zaplanowana decyzja artysty o zako(cid:241)- czeniu kariery rozrywkowej (nawet na bardzo wczesnym jej etapie) jest dalece bardziej buduj(cid:200)ca ni(cid:285) taka sama decyzja wymuszona reakcj(cid:200) pu- bliczno(cid:258)ci lub brakiem zainteresowania bran(cid:285)y. Nic nie stoi na prze- szkodzie, aby swoj(cid:200) artystyczn(cid:200) pasj(cid:218) (cid:258)piewania, ta(cid:241)ca, kompozytorstwa, aktorstwa, gry na instrumencie itp. realizowa(cid:202) na zasadzie hobby — sa- memu lub w grupie przyjació(cid:239), i ujawnia(cid:202) j(cid:200) rodzinie oraz znajomym na zasadzie dobrowolno(cid:258)ci uczestnictwa. W ostateczno(cid:258)ci tego rodzaju hobby nie ró(cid:285)ni si(cid:218) niczym w odbiorze spo(cid:239)ecznym od pasji modelarstwa czy ogrodnictwa, za(cid:258) z(cid:239)amana kariera w show-biznesie mo(cid:285)e nieodwracalnie zniszczy(cid:202) (cid:285)ycie nawet najbardziej utalentowanej jednostce. Rozpocz(cid:218)cie kariery w show-biznesie wymaga zrozumienia i przyj(cid:218)cia kilku podstawowych zasad, od których zale(cid:285)ne jest powodzenie tego przedsi(cid:218)- wzi(cid:218)cia: 1. Samo bycie artyst(cid:200) jest przedsi(cid:218)wzi(cid:218)ciem gospodarczym. Pomimo (cid:285)e kto(cid:258) czuje si(cid:218) artyst(cid:200), a jego umiej(cid:218)tno(cid:258)ci maj(cid:200) zdecydowanie twórczy charakter, nie oszukujmy si(cid:218): celem jest kasa i to sam twórca ma by(cid:202) narz(cid:218)dziem w jej zarabianiu. Czasami pieni(cid:200)dze zaczynaj(cid:200) Kup książkęPoleć książkę ROZDZIA(cid:296) 1. KARIERA 21 dominowa(cid:202) nad sztuk(cid:200) i wtedy artysta staje si(cid:218) wy(cid:239)(cid:200)cznie przedsi(cid:218)- wzi(cid:218)ciem gospodarczym. Ju(cid:285) nie tworzy, ale nadal wyst(cid:218)puje w rekla- mach, jego wizerunki sprzedaj(cid:200) si(cid:218) na kubkach, a nazwisko na czapkach. Czasem mi(cid:218)dzy kolejnymi p(cid:239)ytami mija nawet kilka lat, a artysta mie- wa wi(cid:218)ksze przychody z dzia(cid:239)alno(cid:258)ci reklamowej ni(cid:285) w(cid:239)a(cid:258)nie z p(cid:239)yt. Tak by(cid:239)o z cyklicznymi reklamami kosmetyków AA i Ireny Eris na- granymi przez Kayah (pomi(cid:218)dzy p(cid:239)ytami „Stereo typ” z 2003 roku a „Ska(cid:239)a” z 2009 roku), Doda reklamowa(cid:239)a lody Koral i kosmetyki Eveline, a nagra(cid:239)a dopiero 2 p(cid:239)yty w ci(cid:200)gu 4 lat… 2. Wi(cid:218)kszo(cid:258)(cid:202) artystów nie czuje si(cid:218) dobrze w biznesie. Wprawdzie zdarzaj(cid:200) si(cid:218) przypadki muzyków, którzy s(cid:200) tak(cid:285)e wirtuozami pieni(cid:200)dza (przy- znajmy to: operowanie pieni(cid:200)dzem nie jest wcale (cid:239)atwiejsze ni(cid:285) ru- chy palcami po gryfie gitary), jednak wszyscy arty(cid:258)ci czuj(cid:200), (cid:285)e ich zdolno(cid:258)ci twórcze i wykonawcze s(cid:200) znacznie wi(cid:218)ksze. Je(cid:258)li w jakim(cid:258) przypadku jest inaczej, proponujemy porzuci(cid:202) zawód muzyka, podj(cid:200)(cid:202) studia podatkowe, a za kilka lat zaprosi(cid:202) Stinga na wspólny prywatny koncert. 3. Sukces zas(cid:239)ania oczy na wiele problemów. Ju(cid:285) dzi(cid:258), przed jego od- niesieniem, nale(cid:285)y kontrolowa(cid:202) wydatki. Nawet w momencie szczytu kariery nie mo(cid:285)na sobie pozwoli(cid:202) na finansow(cid:200) beztrosk(cid:218). Znacznie (cid:239)atwiej spa(cid:258)(cid:202) z drabiny, ni(cid:285) na ni(cid:200) wle(cid:283)(cid:202). Album „Thriller” Michaela Jacksona jest nadal najlepiej sprzedaj(cid:200)c(cid:200) si(cid:218) p(cid:239)yt(cid:200) w dziejach (cid:258)wiatowego show-biznesu, a wiemy, jakie problemy finansowe mia(cid:239) jego twórca przez kilka lat przed (cid:258)mierci(cid:200). 4. (cid:191)adna kariera nie b(cid:218)dzie trwa(cid:239)a wiecznie. Przyjmujemy optymistyczne za(cid:239)o(cid:285)enie, (cid:285)e naszym czytelnikom uda si(cid:218) odnie(cid:258)(cid:202) sukces. Oczywi(cid:258)cie to nie jest pewne i autorzy nie daj(cid:200) na to (cid:285)adnej gwarancji. Od samego pocz(cid:200)tku trzeba jednak przyj(cid:200)(cid:202), (cid:285)e w pewnym momencie zyski za- czn(cid:200) male(cid:202). Emerytura w tym zawodzie jest rzadko(cid:258)ci(cid:200). Zach(cid:218)camy, aby ju(cid:285) od pierwszych zarobków odk(cid:239)ada(cid:202) pieni(cid:200)dze na czas, gdy b(cid:218)- dzie gorzej. A b(cid:218)dzie na pewno. Nie mo(cid:285)emy wykluczy(cid:202), (cid:285)e naszych czytelników czeka d(cid:239)ugie, zdrowe, za- mo(cid:285)ne i w pe(cid:239)ni szcz(cid:218)(cid:258)liwe (cid:285)ycie artysty. Wykluczy(cid:202) nie mo(cid:285)emy, ale do- tychczas nikogo takiego nie spotkali(cid:258)my. Dlatego warto tak je planowa(cid:202), jakby kariera mia(cid:239)a zako(cid:241)czy(cid:202) si(cid:218) nied(cid:239)ugo, a fakt, (cid:285)e jeszcze trwa, b(cid:218)dzie mi(cid:239)ym zaskoczeniem. Kup książkęPoleć książkę 22 Z TALENTEM DO GWIAZD. JAK ROBI(cid:238) KARIER(cid:256) W SHOW-BIZNESIE PLAN KARIERY Powodzenie w realizacji kariery artystycznej zale(cid:285)y od wielu elementów. Jednym z nich jest talent, jednak nie wystarcza on w oderwaniu od innych walorów. Na (cid:258)wiecie jest bardzo wielu utalentowanych ludzi, których prawdziwa kariera skutecznie omija. Nie sposób osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) sukcesu bez (cid:258)wiadomo(cid:258)ci, w jakim kierunku chce si(cid:218) pod(cid:200)(cid:285)a(cid:202), oraz rozs(cid:200)dnych planów, jak tam dotrze(cid:202). W wielu przypadkach pomaga tak(cid:285)e irracjonalnie rozumia- ne szcz(cid:218)(cid:258)cie, dogodny zbieg okoliczno(cid:258)ci. Nie sposób jednak odnosi(cid:202) sukcesu bez wiary, determinacji, ch(cid:218)ci i po(cid:258)wi(cid:218)cenia. Najlepszym polskim przyk(cid:239)adem takiej kariery jest chyba Micha(cid:239) Wi(cid:258)niewski. Pocz(cid:200)tkowo z ze- spo(cid:239)em Ich Troje odrzucony przez wszystkie du(cid:285)e wytwórnie i wszystkie rozg(cid:239)o(cid:258)nie, zacz(cid:200)(cid:239) jednak regularnie wyst(cid:218)powa(cid:202) lokalnie w regionie (cid:239)ódzkim. Potem jego popularno(cid:258)(cid:202) zacz(cid:218)(cid:239)a wykracza(cid:202) poza ten teren i Micha(cid:239) dzi(cid:218)ki determinacji i ci(cid:218)(cid:285)kiej pracy zdobywa(cid:239) fanów bez po(cid:258)rednictwa mediów czy firm p(cid:239)ytowych. Po jakim(cid:258) czasie to do Micha(cid:239)a zapuka(cid:239)y TVP2, Universal, Radio Zet, a jego kariera nabra(cid:239)a ogromnego tempa i ogól- nopolskiego zasi(cid:218)gu. Podobnie samodzielnie zaistnieli Golec uOrkiestra, (cid:146)zy, zespó(cid:239) Coma, dziesi(cid:200)tki zespo(cid:239)ów z kr(cid:218)gów reggae i alternatywnych nurtów, których pró(cid:285)no szuka(cid:202) w popularnych mediach. W realizacji kariery artystycznej wydatnie pomaga dokument nazywany formalnie planem kariery. To narz(cid:218)dzie powstaje zwykle we wspó(cid:239)pracy artysty i mened(cid:285)era (lub artysty i jego rozs(cid:200)dnej cz(cid:218)(cid:258)ci rodziny, wzgl(cid:218)dnie artysty i jego kompanów w artystycznym zaj(cid:218)ciu) w oparciu o stwierdzony stan obecny (osobowo(cid:258)(cid:202) artysty, talent, do(cid:258)wiadczenia, struktur(cid:218) jego ob- s(cid:239)ugi, potencja(cid:239) organizacyjny itp.). Warto(cid:258)(cid:202) planu le(cid:285)y w jego realizmie. Powinien przewidywa(cid:202) i opisywa(cid:202) wszelkie przeszkody, jakie mog(cid:200) wyda- rzy(cid:202) si(cid:218) na drodze do wielkiej kariery artysty, i znajdowa(cid:202) sposoby ich obchodzenia. Powinien tak(cid:285)e wyznacza(cid:202) kolejne etapy rozwoju i przewi- dywa(cid:202) ewentualne alternatywy. Nie mo(cid:285)e pomija(cid:202) kwestii czynnika ludzkie- go: niech(cid:218)ci, zawi(cid:258)ci i z(cid:239)o(cid:258)liwo(cid:258)ci osób, od których zale(cid:285)y osi(cid:200)ganie wyzna- czonych celów. Je(cid:258)li zapytacie artystów, czy zaczynali od planu kariery — wi(cid:218)kszo(cid:258)(cid:202) z nich odpowie, (cid:285)e nie. Ale dowodem na zasadno(cid:258)(cid:202) jego przy- gotowywania jest statystyka: arty(cid:258)ci maj(cid:200)cy plan kariery kilkakrotnie cz(cid:218)(cid:258)ciej osi(cid:200)gaj(cid:200) za(cid:239)o(cid:285)one cele ni(cid:285) ci, którzy takiego planu nie maj(cid:200). Kup książkęPoleć książkę ROZDZIA(cid:296) 1. KARIERA 23 Samo tworzenie planu przez artyst(cid:218) jest wa(cid:285)nym etapem u(cid:258)wiadamiania sobie czekaj(cid:200)cych go dzia(cid:239)a(cid:241) i stoj(cid:200)cych przed nim niebezpiecze(cid:241)stw. Dys- kusja przy tworzeniu planu mo(cid:285)e zaj(cid:200)(cid:202) dni i tygodnie. Wa(cid:285)ne, aby efektem tych stara(cid:241) by(cid:239)o tak(cid:285)e wytworzenie pozytywnych przekona(cid:241) w nast(cid:218)puj(cid:200)- cych kwestiach: (cid:120) Czy znam moje osobiste i zawodowe s(cid:239)abo(cid:258)ci oraz mocne strony i czy na potrzeby realizowanych dzia(cid:239)a(cid:241) jestem gotów eliminowa(cid:202) s(cid:239)abo(cid:258)ci i wykorzystywa(cid:202) mocne strony? (cid:120) Czy my(cid:258)l(cid:218) pozytywnie i jestem gotów przedsi(cid:218)wzi(cid:200)(cid:202) wszelkie dzia- (cid:239)ania pozwalaj(cid:200)ce osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) zamierzony cel? Przy tworzeniu planu kariery szczególnie istotna jest umiej(cid:218)tno(cid:258)(cid:202) pracy grupowej, a w szczególno(cid:258)ci gotowo(cid:258)(cid:202) do kompromisu i kolektywnego podejmowania decyzji. W tego rodzaju pracy nale(cid:285)y szczególnie uwa(cid:285)a(cid:202), aby opinie jednej ze stron nadmiernie nie zdominowa(cid:239)y ustale(cid:241) planu. Brak przekonania o sensie zamierze(cid:241) demotywuje do jego realizacji. Obiek- tywizm ocen, uczciwo(cid:258)(cid:202), otwarto(cid:258)(cid:202) i zdroworozs(cid:200)dkowe my(cid:258)lenie wszyst- kich zaanga(cid:285)owanych gwarantuj(cid:200) odpowiedni(cid:200) równowag(cid:218). W przypadku artysty nieposiadaj(cid:200)cego zakontraktowanego mened(cid:285)era ko- nieczno(cid:258)(cid:202) stworzenia planu kariery spoczywa na nim samym. Wtedy tym bardziej maj(cid:200) zastosowanie zalecenia co do obiektywno(cid:258)ci i realizmu ocen oraz trze(cid:283)wo(cid:258)ci umys(cid:239)u przy planowaniu dzia(cid:239)a(cid:241). Plan kariery musi obejmowa(cid:202) list(cid:218) po(cid:258)rednich celów (etapów), które po- winny by(cid:202) osi(cid:200)gane w okre(cid:258)lonej kolejno(cid:258)ci (np. zawarcie kontraktu p(cid:239)yto- wego, wydanie singla, wdarcie si(cid:218) do pierwszej dziesi(cid:200)tki list przebojów) lub w oderwaniu od siebie (np. zagranie udanej trasy koncertowej w 20 klubach). Cele po(cid:258)rednie ró(cid:285)ni(cid:200) si(cid:218) od siebie charakterem i skal(cid:200) znacze- nia, jednak je(cid:258)li znajd(cid:200) si(cid:218) na li(cid:258)cie, powinno si(cid:218) d(cid:200)(cid:285)y(cid:202) do ich osi(cid:200)gni(cid:218)cia. Odpowiedni cel powinien motywowa(cid:202) artyst(cid:218) i mened(cid:285)era do odpowiedniej aktywno(cid:258)ci. Cele po(cid:258)rednie powinny zosta(cid:202) uzupe(cid:239)nione zbiorem czynno(cid:258)ci pozwalaj(cid:200)cych na ich osi(cid:200)gni(cid:218)cie. Je(cid:285)eli lista czynno(cid:258)ci niezb(cid:218)dnych do osi(cid:200)gni(cid:218)cia danego etapu kariery jest zbyt d(cid:239)uga, powinna da(cid:202) si(cid:218) po- dzieli(cid:202) na kilka list i kilka mniejszych etapów. Lista celów po(cid:258)rednich nie powinna te(cid:285) obejmowa(cid:202) celów niemo(cid:285)liwych do osi(cid:200)gni(cid:218)cia lub takich, których realizacja jest trudna do zaplanowania (np. uzyskanie pierwszej pozycji na li(cid:258)cie przebojów „Billboardu”). Tworzony plan kariery zawsze Kup książkęPoleć książkę 24 Z TALENTEM DO GWIAZD. JAK ROBI(cid:238) KARIER(cid:256) W SHOW-BIZNESIE mo(cid:285)e zosta(cid:202) uzupe(cid:239)niony i rozszerzony. Je(cid:258)li arty(cid:258)cie przydarzy si(cid:218) szansa wydania p(cid:239)yty w (cid:258)wiatowej sieci dystrybucyjnej, pierwotny plan kariery na pewno b(cid:218)dzie musia(cid:239) by(cid:202) rozbudowany. Przy tworzeniu listy celów po(cid:258)rednich nale(cid:285)y stworzy(cid:202) tak(cid:285)e ramow(cid:200) kolejno(cid:258)(cid:202) ich realizacji, aby na ka(cid:285)dym etapie widzie(cid:202) najbli(cid:285)sz(cid:200) perspektyw(cid:218) i nie da(cid:202) si(cid:218) przyt(cid:239)oczy(cid:202) ogromem zada(cid:241). Pomocny w ustalaniu kolejno(cid:258)ci realizacji konkretnych celów powinien by(cid:202) kalendarz kariery, okre(cid:258)laj(cid:200)cy, w jakim czasie artysta zak(cid:239)ada osi(cid:200)gni(cid:218)cie konkretnych celów. Dokument taki równie(cid:285) powinien opiera(cid:202) si(cid:218) na realizmie. Przy entuzjastycznym podej(cid:258)ciu do (cid:285)ycia wszystko w perspektywie czasu wydaje nam si(cid:218) bli(cid:285)sze, ni(cid:285) jest w rzeczywisto(cid:258)ci. Trzeba wzi(cid:200)(cid:202) pod uwag(cid:218) wszelkie niekorzystne wydarzenia, k(cid:239)opoty i przy- padki losowe, które mog(cid:200) sprawi(cid:202), (cid:285)e okre(cid:258)lonego celu nie da si(cid:218) zrealizowa(cid:202) w wyznaczonym czasie. Lepiej, je(cid:258)li zaskoczy nas szybsze osi(cid:200)gni(cid:218)cie dane- go celu, ni(cid:285) je(cid:258)li mieliby(cid:258)my si(cid:218) rozczarowa(cid:202). Taka procedura planu kariery pozwala na zdefiniowanie celów i zada(cid:241) w perspektywie krótko-, (cid:258)rednio- i d(cid:239)ugookresowej. Wszystkie tak okre(cid:258)lone cele powinny prowadzi(cid:202) w jed- nym jasno wyznaczonym kierunku. W wyznaczaniu strategii mened(cid:285)er b(cid:218)dzie pos(cid:239)ugiwa(cid:202) si(cid:218) swoimi do(cid:258)wiadczeniami, wiedz(cid:200), znajomo(cid:258)ci(cid:200) struk- tury przemys(cid:239)u rozrywkowego, osobist(cid:200) motywacj(cid:200) i kryterium czasu. Wyznaczenie celów i okre(cid:258)lenie zada(cid:241) nie zamyka kwestii planu kariery. Aby by(cid:239) on pe(cid:239)ny, nale(cid:285)y nakre(cid:258)li(cid:202) strategi(cid:218) realizacji ka(cid:285)dego z zada(cid:241), tj. odpowiedzie(cid:202) na pytanie: jak to zrobi(cid:202)? Sposób realizacji zale(cid:285)y od wielu czynników: samego zadania i celu, któremu ono towarzyszy, specyfiki artysty i jego potencja(cid:239)u, okoliczno(cid:258)ci czasowych i geograficznych i wielu innych indywidualnych aspektów. Uszczegó(cid:239)owieniem planu kariery jest codzienna dzia(cid:239)alno(cid:258)(cid:202) artysty. Ka(cid:285)da namacalna aktywno(cid:258)(cid:202), jak próby muzyczne, komponowanie, wywiad radio- wy itp., stanowi realizacj(cid:218) planu na poziomie taktycznym. Ona tak(cid:285)e wyma- ga planowania, jednak w innej perspektywie czasowej: dni i godzin, a nie miesi(cid:218)cy i lat. Umiej(cid:218)tno(cid:258)(cid:202) planowania taktycznego jest zwi(cid:200)zana z w(cid:239)a(cid:258)ci- wym zarz(cid:200)dzaniem czasem. Zmiany mód, trendów i stylów w show-biznesie sprawiaj(cid:200), (cid:285)e czas staje si(cid:218) czynnikiem krytycznym powodzenia wszelkich przedsi(cid:218)wzi(cid:218)(cid:202). Z odniesionego sukcesu nale(cid:285)y wycisn(cid:200)(cid:202) maksimum przed nadej(cid:258)ciem nowego trendu i nowego idola. Osi(cid:200)gni(cid:218)cie szczytu popularno- (cid:258)ci nie gwarantuje utrzymania tej pozycji na wieczno(cid:258)(cid:202), wr(cid:218)cz przeciwnie — jest gwarancj(cid:200), (cid:285)e kto(cid:258) za chwil(cid:218) zechce wspi(cid:200)(cid:202) si(cid:218) wy(cid:285)ej i przej(cid:200)(cid:202) Kup książkęPoleć książkę ROZDZIA(cid:296) 1. KARIERA 25 pozycj(cid:218) gwiazdy. Utrzymanie wysokich lotów popularno(cid:258)ci jest trudniejsze ni(cid:285) jednorazowe wspi(cid:218)cie si(cid:218) na ich wy(cid:285)yny. Dotyczy to szczególnie m(cid:239)o- dych artystów, w przypadku których kreacja wizerunku i w(cid:239)a(cid:258)ciwe zarz(cid:200)dza- nie karier(cid:200) maj(cid:200) najwi(cid:218)ksze znaczenie. (cid:191)aden pocz(cid:200)tkuj(cid:200)cy artysta nie zdaje sobie sprawy, ile pracy, wysi(cid:239)ku i samozaparcia wymaga osi(cid:200)gni(cid:218)cie statusu gwiazdy. Wykonanie koncertu na scenie przed kilkutysi(cid:218)czn(cid:200) wi- downi(cid:200) jest sam(cid:200) przyjemno(cid:258)ci(cid:200) w stosunku do drogi, jak(cid:200) artysta musia(cid:239) pokona(cid:202) wcze(cid:258)niej, oraz stara(cid:241), jakie musi czyni(cid:202) przed wej(cid:258)ciem i po zej(cid:258)ciu ze sceny. Trudno utrzyma(cid:202) si(cid:218) na fali bez ci(cid:200)g(cid:239)ej wiary, (cid:285)e najlepszy koncert to ten, który dopiero nast(cid:200)pi. Popularno(cid:258)(cid:202) nie musi przy tym ozna- cza(cid:202) sukcesu w biznesie. Przy odpowiednim poziomie kariery artysta (i jego impresariat) ponosi ogromne koszty, w tym finansowe i wszelkie inne (organizacyjne, fizyczne, emocjonalne itp.) Osi(cid:200)ganie nawet najdrobniejszych celów daje poczucie sukcesu, zwi(cid:218)ksza pewno(cid:258)(cid:202) siebie i motywacj(cid:218) do realizacji kolejnych zada(cid:241). Sam fakt istnienia celu tak(cid:285)e dzia(cid:239)a motywuj(cid:200)co, cho(cid:202)by w kontek(cid:258)cie woli rozpocz(cid:218)cia dzia- (cid:239)a(cid:241). Warto od czasu do czasu powróci(cid:202) do planu kariery, przeczyta(cid:202) ustale- nia, przypomnie(cid:202) sobie poszczególne cele i perspektyw(cid:218), w której maj(cid:200) by(cid:202) realizowane. Tego rodzaju cykliczne dyskusje na temat planu kariery pozwalaj(cid:200) na jego rozs(cid:200)dn(cid:200) modyfikacj(cid:218). Uzyskane w trakcie jego realizacji do(cid:258)wiadczenia wp(cid:239)ywaj(cid:200) na ocen(cid:218) realno(cid:258)ci stawianych zada(cid:241), ich termi- nów i sposobów realizacji. Dodatkowo zako(cid:241)czenie realizacji pewnych celów daje pole do refleksji nad kolejnymi. Zaprzestanie stawiania sobie kolejnych celów oznacza upadek z drabiny kariery. Zadaniem mened(cid:285)erów jest sprawianie, (cid:285)e plany s(cid:200) realizowane. Wymaga to skupienia si(cid:218) na bie(cid:285)(cid:200)cych wydarzeniach i (cid:258)ledzenia zgodno(cid:258)ci zdarze(cid:241) z planem. Oznacza to jednak tak(cid:285)e umiej(cid:218)tno(cid:258)(cid:202) skonsumowania ka(cid:285)dej nadarzaj(cid:200)cej si(cid:218) szansy, w tym jej zauwa(cid:285)enia, interpretacji i znalezienia najlepszego sposobu na jej wykorzystanie. BUDOWANIE KARIERY Precyzyjnie i rzetelnie wypracowany plan kariery nie jest wystarczaj(cid:200)cym elementem dla odniesienia sukcesu. Nie mniej istotny jest sposób jego realizacji. Obejmuje on kilka faz i elementów. Podstawow(cid:200) z nich jest odpowiednie przygotowanie. Przemys(cid:239) rozrywkowy jest nieprzewidywalny. Kup książkęPoleć książkę 26 Z TALENTEM DO GWIAZD. JAK ROBI(cid:238) KARIER(cid:256) W SHOW-BIZNESIE Szansa pojawia si(cid:218) cz(cid:218)sto w najbardziej niespodziewanym momencie i umiej(cid:218)tno(cid:258)(cid:202) chwycenia jej, gdy si(cid:218) pojawia, bywa jedyn(cid:200) mo(cid:285)liwo(cid:258)ci(cid:200) reali- zacji marze(cid:241). Otwarto(cid:258)ci na podejmowanie dzia(cid:239)a(cid:241) powinna towarzyszy(cid:202) elastyczno(cid:258)(cid:202) w negocjacjach i realizacji spraw. Aby osi(cid:200)ga(cid:202) cele, nale(cid:285)y potrafi(cid:202) na bie(cid:285)(cid:200)co dostosowywa(cid:202) si(cid:218) do zmieniaj(cid:200)cych si(cid:218) okoliczno(cid:258)ci. Nie bez znaczenia jest te(cid:285) korzystny zbieg okoliczno(cid:258)ci, nazywany tak(cid:285)e szcz(cid:218)(cid:258)ciem. Zawsze jednak szcz(cid:218)(cid:258)ciu mo(cid:285)na i trzeba pomóc. Przemys(cid:239) rozrywkowy opiera si(cid:218) na dzia(cid:239)alno(cid:258)ci twórczej, któr(cid:200) cz(cid:218)sto ocenia si(cid:218) przez pryzmat geniuszu. W sferze zarz(cid:200)dzania jest to jednak taki sam biznes jak ka(cid:285)dy inny i tym, co decyduje o sukcesie, jest praca — zarówno artysty, jak i mened(cid:285)era. W przypadku tego drugiego oznacza ona gotowo(cid:258)(cid:202) uczestniczenia we wszystkich mo(cid:285)liwych do zorganizowania spotkaniach, zasad(cid:218) ka(cid:285)dorazowego oddzwaniania na telefony, podejmowa- nia decyzji natychmiast, gdy dysponuje si(cid:218) odpowiednimi danymi do ich podj(cid:218)cia, odpowiadania na oferty i pisma oraz rzetelnego zapoznawania si(cid:218) z raportami, scenariuszami i innymi pisemnymi informacjami. Taki opis zada(cid:241) mened(cid:285)era nie pasuje do wyobra(cid:285)enia ludzi show-biznesu, jednak bez ich realizowania rozwój kariery artysty jest zagro(cid:285)ony. Na sukces w przemy(cid:258)le rozrywkowym sk(cid:239)ada si(cid:218) tak(cid:285)e wytrwa(cid:239)o(cid:258)(cid:202) i deter- minacja. Umiej(cid:218)tno(cid:258)(cid:202) trzymania si(cid:218) wytyczonego celu, pomimo pora(cid:285)ek i rozczarowa(cid:241), odró(cid:285)nia gwiazdy od ludzi utalentowanych, którzy nie zo- staj(cid:200) gwiazdami. Cykliczne powroty do s(cid:239)awy takich artystów jak Budka Suflera, Robert Gawli(cid:241)ski czy T.Love s(cid:200) na to najlepszym dowodem. Efekt rollercoastera jest typowy dla show-biznesu, jednak ma zastosowa- nie do tych najwi(cid:218)kszych — najbardziej upartych i zdeterminowanych. W budowaniu kariery artystycznej nale(cid:285)y opiera(cid:202) si(cid:218) na realistycznych przes(cid:239)ankach. W show-biznesie cz(cid:218)sto padaj(cid:200) wielkie obietnice (szczególnie gdy sprawa dotyczy m(cid:239)odych, atrakcyjnych kobiet i starszych mened(cid:285)erów), jednak rzadko znajduj(cid:200) one potwierdzenie w formalnych zobowi(cid:200)zaniach, a pó(cid:283)niej rzeczywistych realizacjach. Zadaniem mened(cid:285)era artysty jest rzetelna ocena wszelkich sk(cid:239)adanych propozycji i oddzielanie marze(cid:241) od rzeczywisto(cid:258)ci. Ze wzgl(cid:218)du na specyfik(cid:218) bran(cid:285)y funkcjonuj(cid:200) w niej cz(cid:218)sto ludzie oderwani od realiów biznesu i otaczaj(cid:200)cej rzeczywisto(cid:258)ci, przy czym ich idee i sk(cid:239)adane przez nich propozycje nie musz(cid:200) wynika(cid:202) z woli naci(cid:200)- gni(cid:218)cia kogo(cid:258) lub wprowadzenia w b(cid:239)(cid:200)d — same takie osoby s(cid:200) przeko- nane, (cid:285)e zg(cid:239)aszane przez nie pomys(cid:239)y s(cid:200) dobre i (cid:285)e uda si(cid:218) je zrealizowa(cid:202). Kup książkęPoleć książkę ROZDZIA(cid:296) 1. KARIERA 27 Trudno(cid:258)(cid:202) w pracy mened(cid:285)era polega na odró(cid:285)nianiu korzystnych ofert od propozycji dobrze si(cid:218) zapowiadaj(cid:200)cych, a s(cid:239)u(cid:285)(cid:200)cych realizacji celów, które nie maj(cid:200) nic wspólnego z rozwojem kariery artysty. Cz(cid:218)sto samo nazwi- sko artysty umieszczone w odpowiednim dokumencie ma s(cid:239)u(cid:285)y(cid:202) uwiary- godnieniu opisywanej w nim sprawy, nie za(cid:258) jej realizacji (ta zasada spe(cid:239)- nia si(cid:218) w 100 na przyk(cid:239)ad w przypadku obecno(cid:258)ci artystów w polityce). Opisywana trudno(cid:258)(cid:202) jest szczególnie dotkliwa, je(cid:258)li artysta nie ma wystar- czaj(cid:200)cego zaufania do mened(cid:285)era i cz(cid:218)sto podpuszczony przez sprytnych intrygantów sam naciska, aby podj(cid:200)(cid:202) dzia(cid:239)ania wokó(cid:239) danej sprawy, lub podejmuje je bez wiedzy swojego mened(cid:285)era. Warte zauwa(cid:285)enia jest zjawisko naturalnej obrony przemys(cid:239)u rozrywkowego przed okresowymi falami nap(cid:239)ywaj(cid:200)cych kandydatów. W okresach nasi- lonej poda(cid:285)y (wykluwania si(cid:218), ujawniania) artystów lub produktów rozryw- kowych rynek (przemys(cid:239)) broni si(cid:218), zmniejszaj(cid:200)c atrakcyjno(cid:258)(cid:202) odnoszonego sukcesu np. poprzez obni(cid:285)anie wysoko(cid:258)ci bud(cid:285)etów nagraniowych i promo- cyjnych, zmniejszanie stawek wynagrodze(cid:241) koncertowych i za wyst(cid:218)py telewizyjne. Nie ma w tym zjawisku zreszt(cid:200) niczego, co nie znajdowa(cid:239)o- by uzasadnienia w prostej ekonomicznej zasadzie równowa(cid:285)enia popytu i poda(cid:285)y. Arty(cid:258)ci i impresariowie, którzy nie zauwa(cid:285)(cid:200) tego rodzaju zmian, trac(cid:200): rynek nie jest wtedy sk(cid:239)onny zaakceptowa(cid:202) starych, wy(cid:285)szych stawek tylko dlatego, (cid:285)e artysta ich sobie (cid:285)yczy. W jego miejsce wpycha si(cid:218) kilkuna- stu artystów reprezentuj(cid:200)cych t(cid:218) sam(cid:200) pó(cid:239)k(cid:218) artystycznej atrakcyjno(cid:258)ci, jednak z odpowiednio skorygowanymi stawkami, oraz kilku z wy(cid:285)szej pó(cid:239)ki, gotowych w zmienionych realiach wyst(cid:218)powa(cid:202) za dotychczasowe stawki s(cid:239)abszych kolegów. Elastyczno(cid:258)(cid:202) w show-biznesie jest kluczow(cid:200) cnot(cid:200). Do(cid:258)wiadczenie uczy, (cid:285)e nie sposób zrobi(cid:202) kariery w pojedynk(cid:218). O koniecz- no(cid:258)ci zatrudnienia odpowiednich osób na odpowiednim etapie rozwoju drogi artystycznej piszemy w tej ksi(cid:200)(cid:285)ce wielokrotnie. W tym miejscu warto poruszy(cid:202) natomiast kwesti(cid:218) osób i instytucji zainteresowanych sukcesem artysty, jednak niedzia(cid:239)aj(cid:200)cych wprost w jego imieniu, z jego upowa(cid:285)nie- nia lub na zlecenie. Nale(cid:285)y do nich zaliczy(cid:202) firm(cid:218) fonograficzn(cid:200), agentów koncertowych, patronów medialnych, przychylnych dziennikarzy muzycz- nych, publicystów i recenzentów, sponsorów i instytucje, w których rekla- mach artysta wyst(cid:218)powa(cid:239). Zaanga(cid:285)owania i wk(cid:239)adu tego rodzaju osób i in- stytucji w rozwój kariery artysty nie da si(cid:218) przeceni(cid:202). Koordynacja wysi(cid:239)ków wszystkich stron powinna nale(cid:285)e(cid:202) do mened(cid:285)era artysty. Warto przy tym Kup książkęPoleć książkę 28 Z TALENTEM DO GWIAZD. JAK ROBI(cid:238) KARIER(cid:256) W SHOW-BIZNESIE otacza(cid:202) artyst(cid:218) osobami reprezentuj(cid:200)cymi pozytywn(cid:200) filozofi(cid:218) my(cid:258)lenia i niestroni(cid:200)cymi od aktywno(cid:258)ci. Mened(cid:285)er powinien wypracowa(cid:202) sobie odpowiednie relacje i sposób komunikowania si(cid:218) z ka(cid:285)d(cid:200) z zainteresowa- nych osób i pozostawa(cid:202) z nimi w bie(cid:285)(cid:200)cych kontaktach. Zasada ta dotyczy nie tylko najwa(cid:285)niejszych osób w partnerskiej instytucji, ale te(cid:285) wszystkich tych, od których zaanga(cid:285)owania i nastawienia zale(cid:285)(cid:200) losy artysty: w firmie fonograficznej b(cid:218)dzie to nie tylko prezes i dyrektor A R, ale tak(cid:285)e mene- d(cid:285)erowie produktu, osoby odpowiedzialne za poszczególne sfery kontaktów medialnych, ludzie od promocji i dystrybucji itd. Dla wzmocnienia ich zaanga(cid:285)owania i aktywno(cid:258)ci warto zwraca(cid:202) si(cid:218) do najwa(cid:285)niejszych z nich z pro(cid:258)b(cid:200) o rad(cid:218) nawet w kwestiach, które nie le(cid:285)(cid:200) w ich kompetencjach (np. do sponsora z pytaniem, czy ma ochot(cid:218) obejrze(cid:202) projekty ubioru arty- sty na wyst(cid:218)p podczas festiwalu w Opolu). Ludzie lubi(cid:200) by(cid:202) doceniani. Wymaga to wprawdzie znacznego nak(cid:239)adu pracy ze strony mened(cid:285)era, jednak zwi(cid:218)ksza zaanga(cid:285)owanie wszystkich osób w sprawy artysty, pod warunkiem i(cid:285) te osoby b(cid:218)d(cid:200) odczuwa(cid:202), (cid:285)e ich uwagi i propozycje s(cid:200) bra- ne pod uwag(cid:218), i nie uznaj(cid:200), (cid:285)e zawraca im si(cid:218) g(cid:239)ow(cid:218) (nie nale(cid:285)y tej tech- niki stosowa(cid:202) nadmiernie cz(cid:218)sto, lecz jedynie w presti(cid:285)owych sprawach). Warto w tego rodzaju sytuacjach wspiera(cid:202) si(cid:218) autorytetem samego artysty, sygnalizowa(cid:202) jego wdzi(cid:218)czno(cid:258)(cid:202), a czasami (je(cid:258)li uznamy, (cid:285)e ma to znacze- nie dla zainteresowanej osoby) zaanga(cid:285)owa(cid:202) artyst(cid:218) osobi(cid:258)cie w kontakt z ni(cid:200) (na spotkaniu pojawi(cid:202) si(cid:218) wspólnie). Dobre relacje w tego rodzaju nie- formalnym zespole skutkuj(cid:200) drobnymi dowodami przychylno(cid:258)ci, ale te(cid:285) zwrotnymi propozycjami (np. dyrektor firmy sponsoruj(cid:200)cej, czuj(cid:200)cy si(cid:218) emocjonalnie zwi(cid:200)zany z artyst(cid:200), dzwoni z pytaniem, czy artysta nie by(cid:239)by zainteresowany wyst(cid:218)pem na gali organizowanej przez firm(cid:218) jego kolegi — te(cid:285) dyrektora). Istotnym zadaniem mened(cid:285)era jest budowa towarzy- skich relacji wokó(cid:239) osoby artysty. Ludzie anga(cid:285)uj(cid:200) si(cid:218) nieco mocniej i s(cid:200) bardziej otwarci, je(cid:258)li chodzi o sprawy osób, które osobi(cid:258)cie znaj(cid:200) i darz(cid:200) sympati(cid:200). Cz(cid:218)sty bie(cid:285)(cid:200)cy kontakt mened(cid:285)era z osobami, od których w jakiej(cid:258) mierze zale(cid:285)y kariera artysty (nawet w formie przekazywanych e-mailem infor- macji), sprawia, (cid:285)e wiedz(cid:200) one o poczynaniach artysty, maj(cid:200) (cid:258)wiadomo(cid:258)(cid:202) podejmowanych w zwi(cid:200)zku z jego aktywno(cid:258)ci(cid:200) decyzji i (cid:258)ledz(cid:200), w jaki sposób i w jakim kierunku impresariat kszta(cid:239)tuje jego wizerunek. Dzi(cid:218)ki temu zmniejsza si(cid:218) ryzyko (cho(cid:202) w pe(cid:239)ni wykluczy(cid:202) tego nie mo(cid:285)na), (cid:285)e Kup książkęPoleć książkę ROZDZIA(cid:296) 1. KARIERA 29 która(cid:258) z tych osób podejmie plany lub dzia(cid:239)an
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Z talentem do gwiazd. Jak robić karierę w show-biznesie
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: