Darmowy fragment publikacji:
© Copyright by Ofi cyna Wydawnicza „Impuls”,
Kraków 2012
Redakcja wydawnicza:
Zespół
Opracowanie typografi czne:
Anna Bugaj-Janczarska
Rysunki:
Agata Fuks
Projekt okładki:
Irena Czusz
ISBN 978-83-7850-190-9
Ofi cyna Wydawnicza „Impuls”
30-619 Kraków, ul. Turniejowa 59/5
tel./fax: (12) 422 41 80, 422 59 47, 506 624 220
e-mail: impuls@impulsofi cyna.com.pl
www.impulsofi cyna.com.pl,
Wydanie I, Kraków 2012
D. Niewola, Zabawy inscenizacyjne o tematyce przyrodniczej, Kraków 2012ISBN: 978-83-7850-190-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012SPIS TREŚCI
Wstęp ..................................................................... 9
WIOSNA
Nadchodzi wiosna .................................................. 13
Wiosenne porządki ................................................. 14
W ogrodzie ............................................................. 15
Podróż .................................................................... 16
Strach na wróble ..................................................... 17
Nie zrywaj bazi ....................................................... 18
Pobudka niedźwiedzi .............................................. 19
Jaskółeczka ............................................................. 20
Błyskawica – grzmot! .............................................. 21
Motyl ...................................................................... 22
Pszczoły .................................................................. 23
I my też ................................................................... 24
Chronimy drzewa ................................................... 25
Ogródek krasnoludka ............................................. 26
Co kto robi ............................................................. 27
Dwa jajeczka ........................................................... 28
Ślimaczek ................................................................ 29
Gawronek ............................................................... 30
D. Niewola, Zabawy inscenizacyjne o tematyce przyrodniczej, Kraków 2012ISBN: 978-83-7850-190-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 20126 Spis treści
Kasztany ................................................................. 31
Kurczęta ................................................................ 32
Kocięta .................................................................. 33
LATO
Lato ........................................................................ 37
Truskawki ............................................................... 38
Sałatka owocowa .................................................... 39
Na płot wskoczył kot .............................................. 40
Jakie to warzywo? ................................................... 41
Rozpoznajemy warzywa .......................................... 42
Wycieczka do lasu .................................................. 43
JESIEŃ
Kiszona kapusta ...................................................... 47
Pan ogórek .............................................................. 48
Dynia ...................................................................... 50
Sałatka .................................................................... 52
Jesienny wiatr ......................................................... 53
Pomidor .................................................................. 54
Jesienna pogoda ...................................................... 55
Wiewiórka .............................................................. 56
Pszczoły .................................................................. 57
Zmartwienia drzewek owocowych .......................... 58
Jesienne prace ......................................................... 59
Gra „Grzybobranie” ................................................ 60
Gra „W sadzie” ....................................................... 61
D. Niewola, Zabawy inscenizacyjne o tematyce przyrodniczej, Kraków 2012ISBN: 978-83-7850-190-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012Spis treści
7
ZIMA
Zima ....................................................................... 65
Głodne zwierzęta .................................................... 66
Bałwanek ................................................................ 67
Ptaki ....................................................................... 68
Zabawy na śniegu ................................................... 70
Tęgi mróz ............................................................... 71
Dbamy o ptaki ........................................................ 72
Na pomoc ............................................................... 73
Spacer wiewiórki ..................................................... 74
Głodne zwierzęta .................................................... 75
D. Niewola, Zabawy inscenizacyjne o tematyce przyrodniczej, Kraków 2012ISBN: 978-83-7850-190-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012WSTĘP
Książka zawiera zabawy, inscenizacje i propozycje
działań o tematyce przyrodniczej, których celem jest –
z jednej strony – dostarczanie i bogacenie dziecięcych
doświadczeń dotyczących świata przyrody i rządzących
w nim praw, z drugiej zaś – zabawa.
Mały odbiorca a zarazem uczestnik utrwala posiada-
ne wiadomości i nabywa nowe, uczy się dbać o przyro-
dę i jest wdrażany do jej ochrony, bawi się biorąc udział
w proponowanych zajęciach, które na pewno dostarczą
wielu wrażeń.
Każda inscenizacja, zabawa, czy działanie opatrzone
jest celem szczegółowym, aby ułatwić prowadzącemu
odpowiedni dobór.
Oddając książkę do rąk czytelnika życzę, aby inspi-
rowała do dalszych działań.
D. Niewola, Zabawy inscenizacyjne o tematyce przyrodniczej, Kraków 2012ISBN: 978-83-7850-190-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012WIOSNA
D. Niewola, Zabawy inscenizacyjne o tematyce przyrodniczej, Kraków 2012ISBN: 978-83-7850-190-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012D. Niewola, Zabawy inscenizacyjne o tematyce przyrodniczej, Kraków 2012ISBN: 978-83-7850-190-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012Wiosna
13
NADCHODZI WIOSNA
CEL:
– poznawanie zwiastunów wiosny,
– podejmowanie wspólnego działania.
Nauczyciel recytuje wskazane fragmenty rymowanki,
dzieci powtarzają i jednocześnie je inscenizują.
– Słońce coraz mocniej grzeje,
słoneczko się do nas śmieje.
Dzieci powtarzają i jednocześnie podnoszą ręce, rusza-
ją palcami (są „promieniami” słońca).
– Bałwanek uciekł za morze,
bo u nas zostać nie może.
– Łyżwy schowam do szafki,
bo nie ma już ślizgawki.
– Stopiła się pierzynka śniegowa
i trawa rośnie nowa.
– Gdy deszczyk pada
parasol rozkładam.
– Pójdę na spacerek
i zabiorę rowerek.
– Ściągnę szal i kożuszek
– lekko ubrać się muszę.
Po zakończeniu inscenizacji można zachęcić dzieci, by
przebrały lalki w wiosenną garderobę.
D. Niewola, Zabawy inscenizacyjne o tematyce przyrodniczej, Kraków 2012ISBN: 978-83-7850-190-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 201214 Zabawy inscenizacyjne o tematyce przyrodniczej...
WIOSENNE PORZĄDKI
CEL:
– podsumowanie wiadomości na temat prac wyko-
nywanych na wiosnę,
– radość ze wspólnej zabawy.
Udostępniamy dzieciom odpowiednie rekwizyty (bi-
bułkowe czapki, kryzy, pelerynki lub farbki do twarzy)
i chętni uczestnicy zabawy przebierają się za krasnale.
Następnie nauczyciel recytuje wiersz, zaś dzieci powta-
rzają poszczególne wersy i je inscenizują.
– Krasnal myje okna, bo ciepło na dworze
i każde okienko czyste być może.
– Zamiata podwórko każdy krasnalek
i bawi się przy tym wspaniale.
– Pranie już zrobione, krasnal wiesza je na dworze,
bo w wiosennym słońcu pranie wyschnąć może.
– Pasy na jezdni krasnale malują
i farby nie rozchlapują.
– Przewietrzony domek, wymieciony kurz
– czysto już.
Zachęcamy dzieci do wykonania prac porządkowych
w półkach indywidualnych (stare prace dzieci odnoszą do
szatni, by zabrać je do domu, wycierają kurz, układają).
D. Niewola, Zabawy inscenizacyjne o tematyce przyrodniczej, Kraków 2012ISBN: 978-83-7850-190-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012Wiosna
15
W OGRODZIE
CEL:
– podsumowywanie wiadomości na temat warun-
ków koniecznych do życia roślin,
– podejmowanie wspólnego działania.
Dzieci sadzą w doniczkach cebulki tulipanów. Na-
uczyciel informuje, że wysłuchamy wiersza, aby zapamię-
tać, jak dbać o roślinki. Zachęca dzieci do jego inscenizacji
(podpowiada kolejne ruchy).
– Tulipan przetarł zaspane oczy
i wkrótce urośnie, wkrótce wyskoczy.
W słońcu się grzeje nasz kwiatuszek
a ja ziemię spulchnić muszę.
Już sypka ziemia, miękka dookoła,
każda roślinka przebić się zdoła.
Prosi o wodę tulipan nasz.
Kochany deszczu, czy wodę dasz?
Kropelek milion pada i pada,
dżdżownica moknie. Cóż, trudna rada.
D. Niewola, Zabawy inscenizacyjne o tematyce przyrodniczej, Kraków 2012ISBN: 978-83-7850-190-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 201216 Zabawy inscenizacyjne o tematyce przyrodniczej...
PODRÓŻ
CEL:
– poznawanie zwyczajów ptaków – wiosenne prze-
loty,
– relaksacja.
Ptaki wracają z ciepłych krajów (dzieci poruszają się –
spacerują, machają rękami) przy dźwiękach muzyki relak-
sacyjnej (np. szum wody).
Gdy jeden z uczestników zabawy podniesie papierowe
słońce – siadają, by odpocząć.
Po zabawie wspólnie z chętnymi dziećmi możemy od-
nowić budkę dla szpaka (czyścimy, przecieramy papierem
ściernym) i prosimy pana ogrodnika lub któregoś tatę o po-
moc w jej przymocowaniu.
D. Niewola, Zabawy inscenizacyjne o tematyce przyrodniczej, Kraków 2012ISBN: 978-83-7850-190-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012Wiosna
17
STRACH NA WRÓBLE
CEL:
– rozumienie konieczności ochrony zasiewów przed
ptakami,
– wprowadzenie atmosfery zabawy.
Dzieci recytują. Następnie nauczyciel poleca, aby do-
brały się parami – jedno dziecko będzie strachem, drugie –
wróblem. Nauczyciel podpowiada, co mogą robić strachy
i jak zachowują się ptaki.
Nauczyciel recytuje, zaś dzieci inscenizują wiersz.
W polu stał na wróble strach,
taki straszny, że ach!
Stał i groźnie wyglądał,
na wróbelki spoglądał.
Wróbelki przyleciały, ale stracha się bały.
Bo miał groźną minę i przestraszył ptasią rodzinę.
Nasionka już bezpieczne,
strach musi być koniecznie.
D. Niewola, Zabawy inscenizacyjne o tematyce przyrodniczej, Kraków 2012ISBN: 978-83-7850-190-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012
Pobierz darmowy fragment (pdf)