Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00239 005831 12449882 na godz. na dobę w sumie
Zamknij usta. Podręcznik oddychania metodą Butejki - ebook/pdf
Zamknij usta. Podręcznik oddychania metodą Butejki - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Butejko.pl Język publikacji: polski
ISBN: 978-1-909410-11-4 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zdrowie
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Jak na zawsze wyleczyć astmę, bezsenność, katar sienny, zatkany nas, chrapanie, stany lękowe oraz wiele innych chorób?

Dowiesz się tego z bestsellera P. McKeown pt. „Zamknij usta”

Pierwsza książka po polsku o metodzie Butejki (Buteyko) napisana przez czołowego nauczyciela tej metody na świecie Patricka McKeown. Przetłumaczona na 8 języków pomogła już dziesiątkom tysięcy ludzi wrócić do zdrowia. Dzięki niej nauczysz się zdrowego sposobu oddychania, który pozwoli ci odzyskać zdrowie, witalność, wyleczy cię z kaszlu, chronicznego kataru, astmy, bezsenności, stanów lękowych i wielu innych przypadłości.

Książka zawiera przystępnie opisaną teorię, łatwe do opanowania ćwiczenia praktyczne oraz tabele postępów dla dzieci i dorosłych.

Z tylnej okładki:

Dziesięć prób klinicznych przeprowadzonych w wiodących szpitalach w Australii, Nowej Zelandii, Kanadzie i Irlandii dowiodło skuteczności Metody Buteyko w leczeniu kataru siennego, astmy i chrapania. Dzięki tej metodzie cierpiący na astmę doświadczyli średnio o 70% mniej kaszlu i świszczącego oddechu, zmniejszenie potrzeby zażywania leków doraźnych o 90% oraz leków prewencyjnych o 50% w ciągu 3 miesięcy.

W 2013 roku Patrick McKeown był instruktorem w badaniach klinicznych badających Metodę Butejki pod względem skuteczności leczenia nieżytu nosa w przypadku astmy. Według wyników opublikowanych w wiodącym dzienniku na temat chorób nosa Otolaryngology, uczestnicy badań doświadczyli w 70% zmniejszenia objawów nosowych takich jak chrapanie, utrata węchu, uczucie zatkanego nosa i trudności w oddychaniu przez nos.

Od czasu pobytu w Rosji w 2002 roku Patrick naucza metody Butejki w Australii, Stanach Zjednoczonych i w całej Europie. Napisał siedem książek, z których trzy stały się bestsellerami na amazon.com. Jest zapraszany do dawania wykładów na całym świecie.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Zamknij usta Podręcznik oddychania metodą Butejki Jak na ZAWSZE powstrzymać astmę, katar sienny i zatkany nos Patrick Mckeown Zamknij usta Podręcznik oddychania metodą Butejki Patrick McKeown Jak na ZAWSZE powstrzymać astmę, katar sienny i zatkany nos tłum.: Anna Ryczek www.butejko.pl „Głośne i głębokie” oddychanie astmatyka zawsze było uważane za efekt choroby. Nikt nie mógł nawet podejrzewać, że „głęboki oddech” jest przyczyną astmy oskrzelowej, a zwiększona głębokość oddechu może prowokować pojawienie się objawów choroby. Prof. Konstantyn Butejko (1923-2003) Wydane przez: Buteyko Books Loughwell, Moycullen, Co Galway www.ButeykoClinic.com © Patrick McKeown 2015 Tytuł oryginału: Close Your Mouth Tłumaczenie: Anna Ryczek Korekta: Aleksandra Skrago Konsultacja medyczna tłumaczenia: lek. med. Marek Lorenc Edycja polskich ilustracji: Arkadiusz Baron Skład, druk: Drukarnia GOLDRUK, www.goldruk.pl Wydanie polskie 2014 Poprawione wydanie 2016 ISBN 978-1-909410-11-4 Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część niniejszej publikacji nie może być kopiowana lub reproduko- wana w jakiejkolwiek formie lub w jakikolwiek sposób bez pisemnej zgody wydawcy. Książka ta nie może być sprzedawana, pożyczana, odsprzeda- wana lub w  inny sposób rozpowszechniana w  jakiejkolwiek formie bez uprzedniej zgody wydawcy lub przeznaczana w celu innym niż ten, w któ- rym jest ona opublikowana czy bez uwzględniania warunków określonych umową z wydawcą. Informacje zawarte w  tej książce nie zastępują profesjonalnych porad medycznych. Czytelnik może zastosować zawarte w niej informacje wy- łącznie na własną odpowiedzialność. Autor i wydawca nie ponoszą żadnej odpowiedzialności wynikającej bezpośrednio lub pośrednio z  wykorzy- stania lub zastosowania jakichkolwiek informacji zawartych w tej książce. W razie wątpliwości należy skonsultować się z lekarzem. Spis treści Wstęp: Astma – masz wybór Rozdział 1 – Co jest przyczyną astmy 7 11 Dlaczego dwutlenek węgla jest taki ważny? . . . . . . 22 Rozdział 2 – Jeśli chcesz swobodnie oddychać, Rozdział 3 – Metoda Butejki – pauza kontrolna PK zamknij usta 27 Jak zacząć oddychać przez nos? . . . . . . . . . . . . . . 28 Dlaczego oddychanie przez usta jest dla mnie szkodliwe? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Nauka oddychania przez nos . . . . . . . . . . . . . . . . 32 35 Jak interpretować ćwiczenia oddechowe . . . . . . . . 36 Pomiar objętości oddechowej – pauza kontrolna (PK). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Co oznacza PK (czas swobodnego wstrzymania oddechu)? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Trzy kroki do wydłużenia PK . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Nasz styl życia kiedyś i dziś . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 47 Kilka ważnych wytycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Reakcje oczyszczające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 Ćwiczenie 1: Jak odetkać nos, pozbyć się nadmiaru śluzu i zaparć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Ćwiczenie 2: Zmniejszona objętość oddechowa (łatwe). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 Ćwiczenie 3: Jak osiągnąć maksymalne korzyści z ćwiczeń fizycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Ćwiczenie 4: Wstrzymywanie oddechu podczas ćwiczeń fizycznych . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Rozdział 4 – Ćwiczenia oddechowe metody Butejki do swoich potrzeb Ćwiczenie 5: Kroki dla dzieci i zdrowych dorosłych . . 77 Ćwiczenie 6: Jak zatrzymać zatrzymać kaszel i świszczący oddech z wieloma krótkim wstrzymaniami oddechu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 85 Rozdział 5 – Styl życia – sen i dieta Rozdział 6 – Jak dostosować metodę Butejki 97 Podsumowanie 106 Załącznik 1 – Leki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Załącznik 2 – Często zadawane pytania . . . . . . . . . . . . 113 Załącznik 3 – Wyniki badań nad metodą Butejki . . . . . . . 122 Załącznik 3 - Metoda Butejki w Polsce . . . . . . . . . . . . . 126 Załącznik 4 – Międzynarodowe Kliniki Butejki . . . . . . . . 127 Załącznik 6 – Zalecana literatura . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Załącznik 7 – Zmniejszona objętość oddechowa – szczegółowy opis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Dziennik postępów dla dorosłych . . . . . . . . . . . . . . . 141 Dziennik postępów dla dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Krótkie podsumowanie programu oddychania metodą Butejki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 Wstęp Astma – masz wybór Ta książka wyjaśnia: z dlaczego masz astmę, a co ważniejsze, jak ją zatrzymać, z w jaki sposób odblokować nos, z jak zatrzymać świszczący oddech i ciągłe kasłanie, z w jaki sposób poprawić sen i zwiększyć poziom energii, z jak ograniczyć, a często nawet wyeliminować zależność od leków prewencyjnych i doraźnych z w jaki sposób poprawnie ćwiczyć i jak wyeliminować astmę wysiłkową. Zmiana diety, usunięcie czynników wyzwalających astmę i ćwi- czenia fizyczne pomogą ci zmniejszyć objawy astmy o  około 15 . Ta książka omawia powyższe aspekty oraz pozostałe 85 składowych sukcesu w zatrzymaniu astmy. Chęć napisania tej książki wynikła z  mojego osobistego do- świadczenia bycia chorym na astmę przez ponad dwadzieścia lat. Tak jak ty wiem, jak to jest czuć ciągły ucisk w klatce piersio- wej i budzić się każdej nocy walcząc o oddech. Znam też dobrze to duszące uczucie, gdy chcesz nabrać więcej powietrza i bez względu na to jak bardzo się starasz, nadal czujesz, że się du- sisz. Przez większość życia musiałem ograniczać aktywność fi- zyczną, ponieważ nigdy nie byłem pewien, czy moje płuca będą ją w stanie wytrzymać. Tak wyglądało moje życia i być może tak wygląda twoje. 7 Jednak po odkryciu metody Butejki wiem już jak to jest oddy- chać całkowicie swobodnie bez potrzeby stosowania leków na astmę. Teraz mogę doświadczać przyjemności cotygodniowe- go biegania bez obawy, że moje drogi oddechowe się zwężą, a w nocy obudzi mnie uczucie duszności. Oddychanie nie jest już nieustanną walką i wysiłkiem, ale prostą i delikatną czynno- ścią. Wyeliminowanie astmy przemieniło moje życie, a wszyst- ko zaczęło się od zamknięcia ust i  nauczenia się oddychania przez nos. Celem tej książki jest umożliwienie ci osiągnięcie tego samego co ja. W  1997 roku moje życie zmieniło się diametralnie, gdy po- znałem prace zmarłego już rosyjskiego lekarza Konstanty- na Butejki. Odkrył on związek między objętością oddechową a  szeregiem chorób, w  tym astmą. Pomysł leczenia astmy za pomocą ćwiczeń oddechowych nie jest nowy, ale chorzy często doświadczają dzięki nim jedynie krótkotrwałej poprawy zdro- wia. Jednakże metoda Butejki jest wyjątkowa, gdyż na stałe koryguje objętość oddechową i eliminuje szkodliwe nawyki od- dechowe, przez co trwale redukuje objawy choroby i poprawia zdrowie. Książka ta oparta jest na 50 latach badań klinicznych oraz na moim doświadczeniu nauczania tysięcy astmatyków w Klinice Butejki jak w  sposób naturalny odzyskać kontrolę nad odde- chem. Podejście to jest łatwe do zrozumienia oraz może być łatwo włączone do codziennej planu zajęć. Oczywiście wymaga ono zaangażowania, ale tak jest w przypadku wszystkiego co wartościowe na tym świecie. Metody Butejki może nauczyć się każda osoba powyżej 4 roku życia bez względu na to jak poważ- ne są jej objawy. Dzięki zastosowaniu opisanych w  tej książce ćwiczeń możesz oczekiwać zmniejszenia kaszlu, świszczącego oddechu i dusz- ności o  połowę w  ciągu 2 tygodni. Doświadczysz również 8 znacznej poprawy zdrowia jeśli cierpisz na zaburzenia oddycha- nia w czasie snu, m.in. bezsenność, chrapanie czy obturacyjny bezdech senny. Nie ma w tym magii ani żadnych lekarstw. Metoda Butejki jest oparta na normalnej fizjologii, a  jej skuteczność została po- twierdzona licznymi, niezależnymi badaniami i tysiącami przy- padków odzyskania zdrowia przez dzieci i dorosłych na całym świecie. Światowa Inicjatywa Zwalczania Astmy (the Global Initiative for Asthma – GINA) organizacja zrzeszająca ekspertów zajmu- jących się leczeniem tego schorzenia – przyznała ćwiczeniom oddechowym metody Butejki i metody Papworth w 2014 roku stopień A w zakresie wiarygodności metodologii. Jest to naj- wyższa ocena danej metody leczenia nadawana przez organi- zację GINA. Wiadomość ta może ucieszyć astmatyków na całym świecie, gdyż otwiera ona drogę metodzie Butejki, by stać się zalecanym przez lekarzy i terapeutów oddechowych uzupełnie- niem tradycyjnego leczenia. 9 Rozdział 1 Co jest przyczyną astmy? Nie istnieje żadna potężniejsza i prostsza praktyka służąca poprawie zdrowia i dobrego samopoczucia niż praca z oddechem. Dr Andrew Weil Jeśli zapytasz swojego lekarza, co jest przyczyną astmy, od- powiedź zabrzmi „nie wiem”. Jedną z teorii jest hipoteza higieniczna, według której w zamoż- niejszych krajach dzieci w mniejszym stopniu narażone są na in- fekcje, co z kolei wywołuje większą zachorowalność na astmę. Jednakże hipoteza ta została podważona przez kilka badań, które wykazały, że nawet w  zamożnych krajach częstość wy- stępowania astmy jest wyższa wśród osób z niskim statusem społeczno-ekonomicznym1,2,3,4. Badania te dowiodły, że czynni- ki środowiskowe takie jak dieta, styl życia i nawyki oddechowe również odgrywają ogromną rolę w rozwoju astmy5. Gdy stajemy się zamożni, nasz styl życia zmienia się, a  to ma znaczący wpływ na sposób, w jaki oddychamy. W nowoczesnym świecie jemy więcej przetworzonej żywności, przejadamy się, wykonujemy mniej ćwiczeń fizycznych, doświadczamy więcej stresu i  mamy wyższe temperatury w  domu. Praca w  nowo- czesnej gospodarce opiera się na usługach. Efektem tego jest bardzo mała aktywność fizyczna i wiele godzin rozmów. Ponad- to na siłowniach, zajęciach sportowych, w technikach redukcji 1 M.I. Asher, S. Montefort, B. Bjorksten, C.K. Lai i inni. Worldwide time trends in the prevalence of symptoms of asthma, allergic rhinoconjunc- tivitis, and eczema in childhood: ISAAC Phases One and Three repeat multicountry cross-sectional surveys. [w] „Lancet”. 2006; 368: 733– 743. doi: 10.1016/S0140-6736(06)69283-0. 2 A. Tedeschi, L. Airaghi Is affluence a risk factor for bronchial asthma and type 1 diabetes? [w:] „Pediatric Allergy and Immunology” 11.2006; 17(7): 533-7 3 L.C. Von Hertzen, T. Haahtela Asthma and atopy – the price of afflu- ence? [w:] „Allergy” .02.2004; 59(2): 124-37 4 A.J. Woolcok, J.K.Peat, Evidence for the increase in asthma worldwi- de. Ciba Found Symp. 1997; 206: 122-34; discussion 134-9, 157-9. 5 S. Souza de Cunha, M. Pujades-Rodriguez, M. Lima Barreto, B. Gen- ser, L.C. Ecological study of socio-economic indicators and prevalence of asthma in schoolchildren in urban Brazil BMC Public Health. 2007; 7: 205. doi: 10.1186/1471-2458-7-205. PMCID: PMC1988821 12 stresu, a nawet w zachodniej jodze panuje powszechne przeko- nanie o korzyściach płynących z głębokiego oddychania. Nowoczesny zachodni styl życia ma ogromny wpływ na nasz oddech – ZWIĘKSZA GO. W tej książce będę używał różnych terminów takich jak: ciężki oddech, nadmierny oddech, przewlekła hiperwentylacja, głę- bokie oddychanie. Wszystkie one oznaczają to samo i  są klu- czem do wyjaśnienia przyczyny astmy, nieżytu nosa i chrapania. Czym jest nadmierne oddychanie i przewlekła hiperwentylacja? Gdybym ci powiedział, że przejadasz się, zrozumiałbyś, co mam na myśli. Przejadanie się jest zjadaniem większej ilości pokarmu niż ta, której nasz organizm potrzebuje. W ten sam sposób nadmierne oddychanie oznacza oddychanie większą ilością powietrza niż ta, której potrzebujemy. Możesz powiedzieć, że nie oddychasz nadmiernie, ale większość ludzi nie jest świadoma problemu związanego z hiperwentylacją. Poniżej wymieniam typowe cechy osób trafiających do mojej kliniki. Ile z nich dotyczy ciebie? z oddychanie przez usta, z głośny oddech w trakcie odpoczynku, z regularne wzdychanie, z regularne pociąganie nosem, 13 z nieregularne oddychanie, z bezdech, z branie dużych oddechów podczas rozmawiania, z ziewanie z głębokimi oddechami, z oddech klatką piersiową, z wyraźnie ruchy oddechowe, z wytężone oddychanie, z ciężkie oddychanie w nocy. Gardło Tchawica Prawe płuco Krtań Przełyk Lewe płuco Oskrzelik Płuca 14 Normalna objętość oddechowa Liczba oddechów na minutę podczas normalnego oddychania wynosi średnio 10-12. Każdy oddech ma objętość około 500 ml. To według wielu medycznych podręczników uniwersyteckich zapewnia zdrową objętość oddechową 5-6 litrów powietrza na minutę. Typowa objętość oddechowa astmatyka Liczba oddechów na minutę typowego astmatyka wynosi od 15 do 20. Każdy oddech jest zazwyczaj większy od normalne- go i może mieć objętość od 700 ml do 1 litra. Daje to 10-15 li- trów powietrza na minutę. Wiele badań wykazało, że średnia minutowa objętość oddechowa astmatyków wynosi 14,1 litra (Bowler et al,1998)6, inni badacze wskazywali objętość 15 li- trów (Johnson et al,1995)7 i 12 litrów (McFadden i Lyons,1968)8. Ten ciężki oddech nie pojawia się tylko w okre- sie objawowym. Jest przewlekły, co oznacza, że jest obecny w każdej minucie, w każdej go- dzinie, każdego dnia. 6 S.D. Bowler, A. Green, C.A. Mitchell, Buteyko breathing techniques in asthma, a blinded randomised controlled trial [w:] „Medical Journal of Australia” 1998; 169: 575-578. 7 B.D.Johnson, P.D.Scanlon, K.C.Beck Regulation of ventilatory ca- pacity during exercise in asthmatics [w:]„Journal of Applied Physiolo- gy”09. 1995; 79(3): 892-901. 8 McFadden, Lyons Arterial Blood gases in asthma [w:]„The New En- gland Journal of Medicine” 9.05.1968; 278 (19): 1027-1032. 15 Osoby z astmą, POChP i innymi dolegliwościami układu odde- chowego oddychają dwa do trzech razy więcej niż potrzeba. Jest to równoważne z jedzeniem dziesięciu posiłków dziennie. Możemy przeżyć bez jedzenia kilka tygodni, bez wody kilka dni, ale bez powietrza przeżylibyśmy zaledwie kilka minut. Prawidłowy oddech ma zatem ogromne znaczenie dla nasze- go zdrowia. Dlaczego nadmiernie oddychamy? Istnieje wiele przyczyn nadmiernego oddychania i nie wszyst- kie z nich występują u każdego. Poniższe czynniki częściej wy- stępują w krajach rosnącej modernizacji i zamożności, a to wy- jaśnia, dlaczego astma i nieżyt nosa są tam tak powszechne. 1. Dieta – przejadanie się zwiększa objętość oddechową ze względu na dodatkową pracę, którą ciało musi wykonać w celu strawienia większych porcji pokarmu. Po drugie prze- tworzona żywność ma zazwyczaj kwaśny odczyn. Ponieważ dwutlenek węgla odgrywa główną rolę w regulowaniu pH, objętość oddechowa zwiększa się by utrzymać właściwy od- czyn krwi. 2. Często podczas mówienia ludzie biorą duże wdechy po- między każdym zdaniem. Osoby, które pracują w  dziale sprzedaży, obsłudze klienta i edukacji wiedzą dokładnie, jak potrafią być zmęczone i podatne na przeziębienia po dniu prowadzenia rozmów. 3. Stres aktywuje reakcję walki lub ucieczki. Reagujemy w ten sam sposób na współczesny stres codziennego dnia, jak re- agowaliśmy na spotkanie drapieżnej bestii tysiące lat temu. Podczas konfrontacji z  dzikim zwierzęciem mieliśmy moż- liwość, by walczyć lub uciekać tak szybko jak to możliwe. 16 W  sytuacji stresu nasz oddech przyspiesza, aby przygoto- wać nas do aktywności fizycznej. 4. Kiedy poruszamy mięśniami, generujemy większe ilości CO2. Siedzący tryb życia skutkuje niższą produkcją CO2, a zatem większą objętością oddechową. Szacuje się, że pięćdziesiąt lat temu poruszaliśmy się przez 4 godziny dziennie. Dzisiaj wiele osób ma szczęście, jeśli ćwiczy chociaż pół godziny dziennie. 5. Przekonanie, że dobrze jest brać głębokie wdechy. Tera- peuci, instruktorzy w siłowniach i trenerzy mają błędne prze- konanie na temat fizjologii oddychania i dlatego często za- chęcają do brania dużych oddechów, aby dostarczyć więcej tlenu do organizmu. Zamieszanie może brać się z przekona- nia, że głęboki oddech to duży oddech. Głęboki oddech to taki, który bierze dziecko i można go zaobserwować przez ruchy brzucha. Duży oddech jest często brany przez usta i wiąże się z ruchami górnej klatki piersiowej, co przyczynia się do nad- miernego oddychania. (zobacz załącznik 7, by dowiedzieć się więcej o oddychaniu przeponą). 6. Astma. Zwężające się drogi oddechowe powodują odczucie duszenia się. W  rezultacie oddychamy mocniej, by pozbyć się tego uczucia. Jednak ten wzrost objętości oddechowej nasila objawy powodując większy ucisk, a to tworzy błędne koło. Później pokażę ci bardzo łagodne ćwiczenie, które po- zwala zatrzymać ten mechanizm. 7. Wyższe temperatury w  domu zwiększają oddychanie. Innym czynnikiem jest to, że jesteśmy tak ciepło ubrani, że w mniejszym stopniu możemy regulować temperaturę ciała przez skórę. Przez to wracamy do prymitywnego spo- sobu cięższego oddychania w  celu regulacji temperatury ciała. 17 Dzięki opisanej w tej książce naturalnej metodzie oddechowej Patrick McKeown, były chroniczny astmatyk i  autor wielu bestsellerowych książek, przemienił w ciągu ostatnich 10 lat życie tysięcy astmatyków na całym świecie. Jest on jednym z  nielicznych zachodnich nauczycieli akredytowanych przez samego twórcę metody – profesora Konstantyna Butejko. Badania kliniczne przeprowadzone w  wiodących szpitalach w  Australii, Nowej Zelandii, Kanadzie i  Irlandii dowiodły skuteczności metody Butejki w  leczeniu kataru siennego, astmy i chrapania, redukując kaszel i świszczący oddech o 70 , zmniejszając potrzebę zażywania leków doraźnych o 90 oraz leków prewencyjnych o 50 w ciągu 3 miesięcy. Powinno się mniej jeść, mniej oddychać, mniej spać i  ciężej pracować fizycznie, ponieważ jest to dobre. Jest to podstawowa zmiana, prawdziwa restrukturyzacja. To jest właśnie to, co musimy obecnie robić. Prof. Konstantyn Butejko Patronat medialny: ISBN 978-1-909410-11-4
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Zamknij usta. Podręcznik oddychania metodą Butejki
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: