Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00464 005982 19029275 na godz. na dobę w sumie
Zaprojektuj bota. Tworzenie interfejsów konwersacyjnych - książka
Zaprojektuj bota. Tworzenie interfejsów konwersacyjnych - książka
Autor: Liczba stron: 296
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-4672-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> programowanie >> techniki programowania
Porównaj ceny (książka, ebook (-35%), audiobook).

Bot jest nowatorskim interfejsem użytkownika, dzięki któremu można komunikować się z aplikacją w naturalny i intuicyjny sposób. Eksperci przewidują, że wkrótce interfejs konwersacyjny będzie standardowym wyposażeniem aplikacji. Niemniej projektowanie botów jest złożonym zagadnieniem. Trzeba wiedzieć, kiedy je zastosować i jak zapewnić odpowiednią efektywność temu rozwiązaniu. Podczas tworzenia bota należy rozważyć wiele opcji, opracować skuteczny proces komunikacji, wyznaczyć różne przebiegi konwersacji, a także zdefiniować osobowość bota i znaleźć równowagę pomiędzy bogactwem opcji sterowania a ilością tekstu.

Dzięki tej książce łatwiej zrozumiesz naturę botów i nauczysz się je projektować. Zamieszczono tu wiele informacji o pracy projektantów i programistów botów. Poza zagadnieniami teoretycznymi znajdziesz tu także sporo praktycznej wiedzy, wzbogaconej rzeczywistymi przykładami budowania użytecznych botów. Nauczysz się projektowania konwersacyjnych interfejsów użytkownika, poznasz zagadnienia związane z dystrybucją, marketingiem, architekturą i czerpaniem dochodów z takiej działalności. Nie zabrakło także informacji o perspektywach tej branży, o platformach botów i rozwoju rynku botów. Jest to lektura obowiązkowa dla projektantów aplikacji i menedżerów produktu, którzy rozważają wdrożenie tego rodzaju interfejsu w swoich rozwiązaniach!

Dzięki tej książce poznasz:

Bot - interaktywność w nowym wymiarze!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Designing Bots: Creating Conversational Experiences Tłumaczenie: Konrad Matuk ISBN: 978-83-283-4672-7 © 2018 Helion SA Authorized Polish translation of the English edition of Designing Bots ISBN 9781491974827 © 2017 Amir Shevat This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns or controls all rights to publish and sell the same. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion SA nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Helion SA ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/zapbot Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści Wstęp ....................................................................................................................... 11 1. Czym są boty? ........................................................................................................... 15 16 18 20 21 21 A więc czym są boty? Rewolucja technologii botów i jej rozwój Etapy wprowadzania botów Nie wszystkie boty są takie same Podsumowanie 2. Typy botów ............................................................................................................... 23 23 24 26 28 30 31 Boty osobiste a boty zespołowe Superboty a boty o określonej domenie Boty biznesowe a boty konsumenckie Boty głosowe i boty tekstowe Sieć nowych botów a integracja z wykorzystaniem utworzonych wcześniej systemów Podsumowanie Slack — platforma botów biznesowych Facebook Messenger — platforma botów konsumenckich Alexa — platforma bota głosowego Kik — platforma botów dla nastolatków Platformy stopniowo odchodzące do lamusa 3. Najważniejsze platformy ........................................................................................... 33 33 34 34 35 35 36 36 36 37 38 39 40 Jak wybrać odpowiednią platformę? E-mail SMS Faza eksploracji Faza analizy Faza sprawdzania Podsumowanie 3 Kup książkęPoleć książkę 4. Najważniejsze zastosowania ..................................................................................... 41 41 42 43 44 45 46 46 47 48 49 Konwersacyjny interfejs sprzedaży Boty biznesowe Wydajność i trenowanie Boty odpowiedzialne za powiadomienia Boty kierujące do odpowiedniego człowieka Boty obsługi klienta i boty odpowiadające na typowe pytania Integracja usług z botami Boty obsługujące gry i usługi rozrywkowe Boty reprezentujące markę Podsumowanie 5. Anatomia bota .......................................................................................................... 51 51 55 57 Składniki bota Główne cele i funkcje bota Podsumowanie Budowanie świadomości marki Wizualna identyfikacja marki Nazwa Osobowość 6. Budowanie świadomości marki, osobowość i zaangażowanie czynnika ludzkiego ....... 59 59 59 63 65 66 67 70 71 WordsBot Poncho Wyrażanie osobowości Interwencja człowieka Pomoc w rozwiązywaniu trudnych sytuacji i nadzór odpowiedzi generowanych przez bota Ręczna obsługa błędów i problemów Osoby trenujące bota Osoby poprawiające zdolności konwersacyjne bota Boty w roli pomocników zadań wykonywanych przez ludzi Podsumowanie 72 73 73 74 74 75 7. Sztuczna inteligencja ................................................................................................ 77 78 79 80 81 82 Rozumienie języka naturalnego Zarządzanie rozmową Rozpoznawanie obrazu Przewidywanie Analiza sentymentu 4 (cid:95) Spis treści Kup książkęPoleć książkę Kiedy należy korzystać ze sztucznej inteligencji? Rezygnacja ze sztucznej inteligencji Podsumowanie 83 83 84 Powitanie Przygotowywanie użytkownika do przekazywania odpowiednich informacji Potwierdzanie Tworzenie skryptów funkcji Rozmowy nastawione zadaniowo Dyskusja naprowadzana na określony temat Dekoratory Zapewnianie losowości Deklarowanie celu Uczenie użytkownika korzystania z bota Konfiguracja Zachęcanie użytkowników do korzystania z funkcji bota Określanie tonu rozmowy i osobowości Komunikaty powitalne w środowiskach zespołowych 8. Rozmowa ................................................................................................................. 85 86 86 87 89 90 91 91 93 94 102 107 111 112 113 114 115 116 117 117 117 118 119 120 121 122 123 124 124 125 126 127 127 127 128 Wybór właściwego trybu komunikacji Stosowanie oznaczeń @użytkownik Szkolenie i wprowadzanie bota do zespołu Warto wiedzieć, kiedy przestać się udzielać w konwersacji zespołowej Przekaż coś wartościowego, zanim poprosisz o coś użytkownika Inicjuj rozmowę i przyciągaj użytkowników za pomocą pytań i ofert Proaktywność Grzeczność i kultura Korekcja przebiegu rozmowy Interwencja ze strony człowieka Ponowne uruchomienie rozmowy Skierowanie rozmowy do innego bota Dbanie o spójność Nauka na podstawie błędów bota Responsywność Potwierdzanie jawne i niejawne Konsekwencja Wzajemność Interakcje zespołowe i prywatne Obsługa błędów Spis treści (cid:95) 5 Kup książkęPoleć książkę Pomoc i informacje zwrotne Pomoc użytkownikowi Uzyskiwanie informacji zwrotnych Podsumowanie 129 129 130 131 Pliki Dźwięk Materiały wideo Obrazy Przyciski Kiedy należy korzystać z szablonów? Kiedy w rozmowie należy korzystać z plików Kiedy należy umieszczać w rozmowie obrazy? Kiedy należy umieszczać w rozmowie materiały wideo? Przyciski w platformie Slack Przyciski w komunikatorze Facebook Messenger Gotowe odpowiedzi w komunikatorach Facebook Messenger i Kik Połączenie wszystkich technik Kiedy należy wzbogacać rozmowę przyciskami? Kiedy nie należy stosować przycisków nawigacji? 9. Bogate interakcje .................................................................................................... 133 133 134 135 135 137 137 140 140 140 144 146 147 150 151 152 158 158 161 161 163 163 163 164 166 167 168 Sygnalizowanie pisania wiadomości Menu podręczne Polecenia rozpoczynające się od ukośnika Widok strony internetowej Połączenie wszystkiego w całość Podsumowanie Kiedy warto umieszczać emotikony w rozmowie? Szablony Łącza Emotikony Kiedy warto umieszczać w rozmowie linki? Amnezja bota Kontekst 10. Kontekst i pamięć .................................................................................................... 169 169 171 173 174 175 177 178 Określanie kontekstu na podstawie zaimków Określanie kontekstu za pomocą mechanizmów wzbogacających interakcję Błędy kontekstu i dwuznaczność Pamięć Podsumowanie 6 (cid:95) Spis treści Kup książkęPoleć książkę 11. Dystrybucja i instalowanie botów .............................................................................179 179 182 182 183 184 185 185 Katalogi botów Proces weryfikacji botów Linki kierujące bezpośrednio do instalacji Kody QR @Wzmianki Kierowanie użytkowników do innych botów Podsumowanie Pierwsze wrażenie Rzeczy, o których należy pamiętać, projektując kolejne interakcje 12. Metody angażowania ...............................................................................................187 188 192 193 194 194 Powiadomienia Dbanie o zaangażowanie użytkowników przez świadczenie pożytecznych usług Podsumowanie Subskrypcja Wyświetlanie reklam Dane — analityka i badanie rynku Sprzedawanie towarów i usług Opłaty za odwołania Promocja marki 13. Monetyzacja ............................................................................................................195 195 197 198 199 200 201 202 203 203 204 Kiedy powinno się zacząć pobierać opłaty od użytkowników? Podsumowanie Rozszerzanie płatnego produktu Dobra wirtualne sprzedawane przez czat 14. Ogólny zarys procesu projektowania .........................................................................205 205 206 Kroki Narzędzia 15. Definiowanie i analiza zastosowań ...........................................................................207 209 209 209 210 211 211 212 Podstawowa analiza Określanie celu Wybór platformy bota Definiowanie osobowości Wybór logo i identyfikacji wizualnej Konwencje nazewnicze Analiza rozwiązań Spis treści (cid:95) 7 Kup książkęPoleć książkę Szkicowanie przepływów Powitanie Główny przepływ Pomoc Informacja zwrotna Obsługa błędów Mapowanie intencji Mapowanie encji Tworzenie skryptów przykładowych wypowiedzi bota 16. Tworzenie skryptów konwersacji ............................................................................. 215 215 216 217 218 219 220 221 222 222 222 225 228 230 231 Komunikaty powitalne Główny przepływ pracy Pomoc Informacja zwrotna Obsługa błędów 17. Projektowanie i testowanie ..................................................................................... 235 Projektowanie bota VacationBot pracującego w komunikatorze Messenger za pomocą aplikacji Botsociety Projektowanie bota PTOBot pracującego w środowisku Slack za pomocą aplikacji Walkie Testowanie przez użytkowników Zanim zaczniesz — prototypowanie makiety bota Planowanie testu Tworzenie zadań i prowadzenie dyskusji Rekrutacja uczestników Przygotowywanie środowiska Moderowanie sesji Analiza zebranych danych Poprawianie i tworzenie kolejnych wersji bota 235 242 256 257 259 259 260 260 261 261 261 Architektura bota Technologie budowania botów 18. Ogólny zarys procesu budowy bota .......................................................................... 263 263 264 264 267 268 269 269 270 Narzędzia graficzne i zintegrowane środowiska programistyczne Usługi sztucznej inteligencji Zestawy narzędzi SDK i ramy projektowe Samodzielne tworzenie kodu od podstaw Usługi hostingowe Wybór właściwych narzędzi 8 (cid:95) Spis treści Kup książkęPoleć książkę Jak działa analityka botów? Analiza dzienników Raporty generowane przez narzędzia analityczne 19. Analityka i ciągłe ulepszanie bota .............................................................................273 273 275 275 276 278 Usługi analityczne działające w chmurze Usługi analityczne działające na lokalnym serwerze Postaraj się nie martwić wskaźnikami, które nie powinny budzić Twojego niepokoju Ciągły rozwój 279 280 Przyszłe trendy w świecie botów Przewidywane trendy platform botów Większa interaktywność Lepsze sposoby przedstawiania informacji Mechanizmy odkrywania botów Monetyzacja Otwarcie platform superbotów 20. Na koniec świata i jeszcze dalej! ................................................................................283 283 283 284 284 285 285 285 285 286 287 287 288 289 289 289 289 Od powiadomień do interaktywności Boty działające na wielu platformach Konsolidacja tożsamości Modyfikowanie rozmowy na podstawie segmentacji i analizy sentymentu Boty o jednej domenie i superboty Czy aplikacje zostaną zastąpione botami? Czy boty odbiorą ludziom pracę? Czy boty i sztuczna inteligencja zniszczą świat? Wszechobecność botów Skorowidz ................................................................................................................291 Spis treści (cid:95) 9 Kup książkęPoleć książkę 10 (cid:95) Spis treści Kup książkęPoleć książkę ROZDZIAŁ 4. Najważniejsze zastosowania Ważniejszym pytaniem od „Czy robimy to dobrze?” jest „Czy robimy to, co trzeba?”. — TOMER SHARON, WEWORK PRZYJRZYJMY SIĘ NIEKTÓRYM zastosowaniom botów. Nie wymienię tu wszystkich możliwych zastosowań, ale zaprezentowany przeze mnie zbiór pozwoli Ci poznać potencjalne możliwości botów, a wiedza ta przyda Ci się podczas projektowania własnego bota. Konwersacyjny interfejs sprzedaży Boty mogą obsługiwać dowolną formę handlu elektronicznego — mogą pomagać w zakupie rzeczy z serwisu Amazon, a także w zamówieniu taksówki. Zakup przeprowadzony za pomocą przemyśla- nego interfejsu konwersacyjnego może być bardziej intuicyjny i charakteryzować się wyższym współczynnikiem konwersji od tradycyjnych form sprzedaży. Alexa pozwala zrezygnować z tradycyj- nych list zakupów — wystarczy powiedzieć „Alexa, dodaj cukier do listy zakupów”. Boty biur po- dróży pozwalają na zrezygnowanie z aplikacji i stron internetowych — umożliwiają zarezerwowanie biletów lotniczych, a także przekazywanie informacji o zmianie rozkładu lotów i wszystkich innych rzeczy związanych z obsługą klienta. Użytkownicy nie muszą instalować specjalnych aplikacji, aby zamówić taksówkę — wystarczy, że skorzystają ze swojego komunikatora i połączą się z botami takimi jak @Uber lub @Lyft. W związku z tym po raz pierwszy od rewolucji technologii mobilnych mamy wyraźny podział pomiędzy zamia- rem a instalowaniem aplikacji. Jeżeli proces odkrywania usługi przez użytkownika będzie odpowied- nio wykonany, to koszt pozyskania klienta również się zmniejszy (nawiązywanie kontaktu z klientem stanie się bardziej skuteczne). Bardzo ciekawym przykładem takiego bota jest Kip (rysunek 4.1). Jest to zespołowy bot przezna- czony do dokonywania zakupów. Pozwala on na zakup wszystkiego — od artykułów biurowych po przekąski. Kip wykonuje wszystkie zadania związane z tworzeniem grupowego zamówienia przez wszystkich członków zespołu. 41 Kup książkęPoleć książkę Rysunek 4.1. Kip — bot zakupowy działający na platformie Slack W tym przykładzie najbardziej interesujące jest to, że wprowadza on nową koncepcję handlu elektro- nicznego — „koszyk zespołowy”. Użytkownicy czatu mogą dodawać rzeczy do koszyka. Zakup jest opłacany przez administratora. Kip pozwala robić zakupy w sposób, w jaki dotychczas nie można ich było dokonywać. Boty biznesowe Dochodzimy do tematu, na którym skupiają się wysiłki platform wymiany wiadomości zaintereso- wanych zastosowaniami biznesowymi takich jak np. Slack. Na platformie tej można znaleźć boty zajmujące się kadrami, sprzedażą, marketingiem, produktami, a także pozostałymi działami przedsię- biorstwa. Serwis GitHub utworzył termin określający zarządzanie DevOpsami za pomocą czatu: chatOps. Większość startupów łączy się z klientami przez systemy CRM, które informują ich o poja- wieniu się nowych klientów. Przebieg całych operacji biznesowych można usprawnić dzięki osobiste- mu doradcy, który może pomóc w poszczególnych etapach operacji. Na rysunku 4.2 przedstawiono ciekawy przykład bota będącego interfejsem doradztwa prawnego. Na zaprezentowanym rysunku bot LawGeex analizuje umowę o zachowaniu poufności i zwraca informacje o poprawności jej sformułowania. Korporacje chcą korzystać z botów w celu zorganizowania przepływów roboczych procesów bizneso- wych, ponieważ większość tych procesów jest skomplikowana, czasochłonna i wymaga logowania się do dość starych systemów. Użycie botów w celu przeprowadzenia prostych zadań na podstawie kontekstu rozmowy może znacznie poprawić wydajność pracy zespołu. DO ZAPAMIĘTANIA Korporacje chcą korzystać z botów w celu zorganizowania przepływów roboczych procesów biznesowych, ponieważ użycie botów do przeprowadzenia prostych zadań na podstawie kon- tekstu rozmowy może znacznie poprawić wydajność pracy zespołu. 42 (cid:95) Rozdział 4. Najważniejsze zastosowania Kup książkęPoleć książkę Rysunek 4.2. LawGeex — bot będący radcą prawnym Wydajność i trenowanie Usługi związane z poprawą wydajności osobistej i zawodowej to rozwijający się rynek. Możemy na nim znaleźć boty przypominające nam o rożnych rzeczach, które mamy wykonać, a także usługi za- rządzające pracą zespołu. To dość proste zastosowania, których interfejsy mają zwykle formę aplikacji mobilnych. Charakteryzują się one dużą popularnością i dużym zaangażowaniem użytkowników. Często spotykane są również boty pełniące funkcję trenerów osobistych pomagających w utracie wagi, oszczędzaniu pieniędzy, wychowaniu dzieci, uprawianiu sportu itd. Wydaje mi się, że z powodu natury medium — rozmawianie z botem za pomocą komunikatora — interakcja jest bardziej sku- teczna i wciągająca. Dobrym przykładem bota będącego trenerem jest Lark (rysunek 4.3). Jedną z zalet korzystania z tego typu botów jest to, że rozmowa z botem to z punktu widzenia użytkownika doświadczenie bardziej osobiste, a porady bota trudniej zignorować niż komunikaty wyświetlane w aplikacji. Ponadto użytkownicy zwykle podają więcej informacji podczas rozmowy z botem niż podczas wypełniania formularzy w aplikacjach. Wydajność i trenowanie (cid:95) 43 Kup książkęPoleć książkę Rysunek 4.3. Lark pomaga użytkownikom monitorować nawyki żywieniowe i ułatwia zrzucenie zbędnych kilogramów Boty odpowiedzialne za powiadomienia Boty zaczynają zastępować powiadomienia wysyłane za pośrednictwem poczty elektronicznej i powia- domienia wyświetlane w aplikacjach. Boty mogą przesyłać informacje o nowych wiadomościach, zmianach cen, a także przysyłać raporty analityczne lub powiadomienia o tym, że dzieci wróciły do domu. Istnieje kilka różnic pomiędzy powiadomieniami wysyłanymi przez bota a tradycyjnymi po- wiadomieniami mobilnymi: (cid:120) Powiadomienia wysyłane do grupy, zespołu lub czatu kanału mają bardziej wspólny charakter — zespoły współpracują i podejmują czynności szybciej, działając przy tym w sposób bardziej wydajny niż po wysłaniu grupowego e-maila. (cid:120) Tradycyjne powiadomienia wymagają przejścia do aplikacji lub wejścia na stronę internetową w celu zareagowania na nie, a wiele komunikatorów internetowych pozwala na umieszczenie w wiadomości zestawu przycisków umożliwiających natychmiastową reakcję na wiadomość. W niektórych przypadkach powiadomienia mogą bardzo szybko skłonić odbiorcę do wykonania pro- duktywnej czynności (rysunek 4.4). 44 (cid:95) Rozdział 4. Najważniejsze zastosowania Kup książkęPoleć książkę Rysunek 4.4. Rozmowa może przyśpieszyć proces decyzyjny Takie proste przepływy robocze mogą istnieć w przypadku usług konsumenckich i biznesowych. Konsumenci mogą być powiadamiani o zniżce, a przyciski akcji mogą umożliwiać zakup. Boty bizne- sowe mogą przesyłać raporty pozwalające na podjęcie decyzji lub zatwierdzenie operacji. Stosowanie botów do przesyłania raportów i powiadomień poprawia czas reakcji na powiadomie- nie, a także przejrzystość procesu i kontekstu. Powiadomienie płynące z kanału #DevOps jest warte tysiąca e-maili. Boty kierujące do odpowiedniego człowieka Dość ciekawymi przypadkami są usługi wykonywane przez ludzi, w których bot pełni funkcję operatora łączącego użytkownika z człowiekiem wykonującym daną czynność. Lyft i Uber łączą użyt- kownika z osobą będącą kierowcą (jest tak przynajmniej w momencie pisania tej książki). Bot może połączyć Cię z inną osobą wykonującą dowolną czynność — może być to pomoc techniczna oprogra- mowania lub autor tekstów piosenek. Dobrym przykładem bota będącego operatorem jest Sensay. Pozwala on (rysunek 4.5) na natychmia- stowe nawiązanie kontaktu z osobą, która może udzielić odpowiedniej porady. Bot ten działa na różnych platformach. Rysunek 4.5. Intencja rozmówcy została rozpoznana przez bota, który połączył go z odpowiednią osobą Boty kierujące do odpowiedniego człowieka (cid:95) 45 Kup książkęPoleć książkę Niektóre usługi świadczone przez ludzi są bardzo trudne do zastąpienia przez bota, ale sam proces łączenia użytkowników z osobami świadczącymi określone usługi może być z łatwością przeprowa- dzony przez bota. Boty są bardziej przyjazną i praktyczną wersją automatycznych interaktywnych systemów głoso- wych znanych z różnych infolinii. Boty komunikujące się za pomocą tekstu mają być milsze, bardziej spersonalizowane i powinny ułatwiać dotarcie do właściwej osoby — mają one zmienić negatywne odczucia użytkowników interaktywnych systemów głosowych infolinii. Boty obsługi klienta i boty odpowiadające na typowe pytania Obsługa klienta i odpowiadanie na typowe pytania to standardowe przykłady zastosowań botów. Boty są pierwszym frontem pomocy. Mogą obsługiwać zapytania pracowników lub klientów. W przy- padku użycia bota wewnątrz firmy może on odpowiadać na pytanie takie jak: „Jakie są zasady udzielania urlopów?”. Bot, z którym kontakt nawiązuje klient, może z kolei zareagować na kwestię ty- pu: „W jakich godzinach sklep jest czynny?”. Pomoc to najprostszy przykład zastosowania bota, ponieważ korzystanie z pomocy opiera się na nieskomplikowanym schemacie pojedynczych pytań i odpowiedzi. Treść pytań zadawanych przez użytkowników jest zbliżona do siebie, a więc trenowanie bota nie sprawia trudności. Tendencja stosowania botów w celu obsługi klientów wynika z tego, że boty są tańsze i zwykle szybsze od ludzi (dotyczy to prostych, powtarzalnych czynności). Boty obsługujące klientów są często uru- chamiane w komunikatorze Facebook Messenger lub na platformie Slack. Z mojego doświadczenia wynika, że boty mogą obsłużyć ok. 40 zapytań wewnętrznych i zewnętrznych. Integracja usług z botami Obecnie najczęściej używanym botem na platformie Slack jest bot integrujący system CRM Salesforce ze Slackiem. Użytkownicy biznesowi chcą mieć możliwość wyszukiwania kont w serwisie Slack pod- czas rozmowy z klientami. Użytkownicy botów chcą integrować je nie tylko z systemami CMS, ale także np. z usługami takimi jak Google Analytics, Merkato, WorkDay i Concur. Użytkownicy oczekują prostej integracji, która pozwoli im oszczędzać czas i usprawni ich pracę. Przykładem bota integrującego niezależne usługi jest Statsbot (rysunek 4.6). Wyświetla on informacje z usług Google Analytics, Mixpanel i innych systemów marketingowych, umożliwiając wyświetlanie raportów w komunikatorze platformy Slack. Głównym celem stosowania takich botów jest zwolnienie użytkowników z konieczności przełączania się pomiędzy aplikacjami w celu uzyskania informacji niezbędnych do wykonania przez nich pracy. Użytkownicy oczekują możliwości nawiązywania konwersacji z narzędziami i usługami używanymi podczas pracy z poziomu komunikatora internetowego. 46 (cid:95) Rozdział 4. Najważniejsze zastosowania Kup książkęPoleć książkę Rysunek 4.6. Bot Statsbot wyświetlający raport wygenerowany przez zewnętrzną usługę Boty obsługujące gry i usługi rozrywkowe Niektóre boty mają umilać czas swoim użytkownikom lub ich zabawiać. Rozrywka to ważny ele- ment życia. Boty mogą również stanowić jej źródło — mogą one obsługiwać usługi takie jak gry lub po prostu przekazywać ciekawostki lub opowiadać dowcipy typu „Puk, puk. Kto tam?”. Boty mogą zapewniać nowatorskie rozwiązania — nie jest to rozrywka pasywna tak jak oglądanie telewizji ani tak bardzo rozbudowana jak gry konsolowe. Starają się one po prostu zamienić rozmowę w coś zabawnego! Chyba nikt wcześniej nie wpadł na pomysł, że rozmowa może być zabawna. Ciekawostka: Wczesne eksperymenty przeprowadzone na bazie filmów familijnych pokazały, że użytkownicy mogli rozmawiać z botami dłużej, gdy tematem rozmowy były ulubione postacie lub filmy — czasami rozmowy te trwały dłużej niż czas trwania filmów. Przykładem bota zapewniającego rozrywkę jest Swelly (rysunek 4.7). Bot ten pozwala użytkownikowi wybrać jedna z dwóch opcji, a następnie pokazuje mu wyniki wyborów dokonanych przez wszystkich użytkowników bota. To dość ciekawa zabawa dotycząca jedzenia, mody, atrakcyjnych miejsc itd. Swelly ma również postać aplikacji mobilnych działających w systemach Android i iOS, ale z raportów sporządzanych przez jej autorów można dojść do wniosku, że użytkownicy tej usługi wolą korzystać z interfejsu w postaci bota. Boty mogą zwiększać zainteresowanie użytkowników usługą i przyciągać ich z powrotem do rozmowy lub gry. Jedną z głównych przyczyn stosowania botów w tego typu apli- kacjach jest to, że boty mogą przyciągnąć użytkownika z powrotem do usługi w sposób mniej natar- czywy, bardziej spersonalizowany i przyjazny od np. powiadomień wyświetlanych w aplikacji. Boty obsługujące gry i usługi rozrywkowe (cid:95) 47 Kup książkęPoleć książkę Rysunek 4.7. Swelly — bot uruchomiony w komunikatorze Facebook Messenger — prosi użytkownika o wybór; użytkownik musi zdecydować się, czy woli pizzę, czy lazanię Boty reprezentujące markę W tego typu zastosowaniach boty starają się skorzystać ze środka komunikacji, jakim jest czat, w celu podniesienia świadomości marki i zaangażowania użytkowników. Podniesienie popularności marki, a także tworzenie skutecznych aplikacji to procesy, które stają się coraz bardziej kosztowne i trudne. Osoby zajmujące się marketingiem coraz częściej rozważają tworzenie botów promujących ich marki. Największe marki stosują wiele interesujących rozwiązań umożliwiających powiadamianie o nowych produktach i zniżkach. Twórcy botów ciągle starają się opracować idealną strukturę bota reprezentują- cego markę za pośrednictwem nowatorskiego interfejsu konwersacyjnego. Pamiętaj o tym, że boty nigdy nie będą lepsze od usługi, której są interfejsem. Ta zasada dotyczy również botów reprezentujących marki. Na rysunku 4.8 przedstawiono bota Whole Foods Market. Jest on dobrym przykładem mechanizmu umożliwiającego nawiązanie interakcji z marką, który do- datkowo daje swojemu użytkownikowi wiele korzyści. DO ZAPAMIĘTANIA Pamiętaj o tym, że boty nie mogą być lepsze od usług, których są interfejsem. Ta zasada dotyczy również botów reprezentujących marki. 48 (cid:95) Rozdział 4. Najważniejsze zastosowania Kup książkęPoleć książkę Rysunek 4.8. Bot Whole Foods Market pozwala użytkownikom na znalezienie przepisów kucharskich, a także sklepów; umożliwia on również nawiązanie kontaktu z firmą za pośrednictwem komunikatora Facebook Messenger Główną przyczyną stosowania tego typu botów jest fakt, że użytkownicy są zmęczeni koniecznością instalowania aplikacji poszczególnych marek. Boty pozwalają markom nawiązywać kontakt z klientami w sposób nowatorski i praktyczny. Podsumowanie Popularyzacja botów wśród specjalistów od marketingu sprawia, że pojawia się coraz więcej ciekawych przykładów ich zastosowania. Podczas rozmowy z dyrektorem naczelnym jednej z największych platform telefonii telefonicznych usłyszałem stwierdzenie, że jeszcze niedawno nikomu się nie śniło, że proszenie osób obcych o podwiezienie stanie się jedną z najpopularniejszych form zarabiania na technologiach mobilnych. Nie wiemy jeszcze, który z botów zdominuje rynek, ale na podstawie doświadczeń z przeszłości możemy stwierdzić, że kilka z botów zmieni świat, w którym żyjemy. W kolejnych rozdziałach zajmę się opisem anatomii botów, wyjaśnieniem różnych elementów składowych bota i sposobami ich implementacji na różnych platformach. Podczas opisu kompo- nentów bota będę się posługiwał prawdziwymi przykładami, omówię mocne i słabe strony poszcze- gólnych rozwiązań. Podsumowanie (cid:95) 49 Kup książkęPoleć książkę 50 (cid:95) Rozdział 4. Najważniejsze zastosowania Kup książkęPoleć książkę Skorowidz biznesowe, 27, 33, 42 cele, 55 ciągłe ulepszanie, 273 dla nastolatków, 35 dystrybucja, 179 funkcje, 55 głosowe, 29, 34 instalowanie, 179 katalogi, 179 kierujące do odpowiedniego człowieka, 45 konsumenckie, 27, 34 kontekst, 169 o określonej domenie, 25 obsługi klienta, 46 obsługujące gry, 47 odpowiadające na typowe pytania, 46 odpowiedzialne za powiadomienia, 44 optymalizacja konwersacji, 281 osobiste, 23 pamięć, 169 proces budowy, 263 proces weryfikacji, 182 przekierowanie, 185 przepływy zadań, 281 redukcja błędów, 281 reprezentujące markę, 48 technologie budowania, 264 tekstowe, 29 trenowanie, 43, 73 w roli pomocników zadań, 74 zdolności konwersacyjne, 74 zespołowe, 23 zintegrowane z usługami, 31, 46 budowanie świadomości marki, 59 Alexa, 34 analityka botów, 273 analiza danych, 261 dzienników, 275 rozwiązań, 212 sentymentu, 82 zastosowań, 207 anatomia bota, 51 aplikacja Botsocieta, 235 Walkie, 242 architektura bota, 263 asystent Google, 26, 56 A B badanie rynku, 198 błędy, 220, 231 kontekstu, 175 bot, 15 Howdy, 86 linii lotniczych, 25 Lyft, 64 Poncho, 86 PTOBot, 242 Salesforce, 31 zakupowy, 42 Botsociety, 235 boty analityka, 273 analiza dzienników, 275 architektura, 263 Skorowidz (cid:95) 291 Kup książkęPoleć książkę cele bota, 55 chmura, 276 ciągły rozwój, 280 C D definiowanie osobowości, 210 deklarowanie celu, 86 dekoratory, 107 dwuznaczność, 175 dystrybucja botów, 179 dźwięk, 135 E ekstrakcja encji, 97, 106 e-mail, 36 emotikony, 161 encje, 222 etapy wprowadzania botów, 20 etykiety, 61 F Facebook Messenger, 34 gotowe odpowiedzi, 146 przyciski, 144 faza analizy, 38 eksploracji, 37 sprawdzania, 39 formowanie nawyków, 188 funkcje bota, 55 G Gamez-bot, 37 generowanie tekstów, 111 gry, 47 hosting, 269 H I informacje zwrotne, 129, 219, 230 inicjacja rozmowy, 94 292 (cid:95) Skorowidz instalowanie botów, 179, 182 integracja usług z botami, 46 intencje, 221 interakcje, 133, 192, 283 prywatne, 120 zespołowe, 120 interwencja człowieka, 71 K katalogi botów, 179 Kik, 35, 146 kody QR, 183 komunikat powitalny, 86, 91, 222 komunikator Messenger, 235 konfiguracja, 89 konsekwencja, 116 kontekst, 169, 171 konwencje nazewnicze, 211 konwersacje zespołowe, 124 konwersacyjny interfejs sprzedaży, 41 korekcja przebiegu rozmowy, 125 korzystanie ze sztucznej inteligencji, 83 L Ł M lejek marketingowy, 101 logo, 60, 211 łącza, 158 mapowanie encji, 222 intencji, 98, 106, 221 marka, 59 etykiety, 61 logo, 60 nazwa, 63 promocja, 201 mechanizmy odkrywania botów, 284 menu podręczne, 163 model kuszenia użytkownika, 189 moderowanie sesji, 261 monetyzacja, 195, 285 Kup książkęPoleć książkę nadzór, 72 narzędzia, 206, 270 analityczne, 275 graficzne, 264 SDK, 268 nazwa marki, 63 N O obrazy, 62, 137 obsługa błędów, 73, 124, 220, 231 określanie celu, 209 kontekstu, 173, 174 opłaty od użytkowników, 203 za odwołania, 200 optymalizacja konwersacji, 281 osobowość, 65 oznaczenia @użytkownik, 122 @Wzmianki, 184 P pamięć, 169, 177 pierwsze wrażenie, 188 planowanie testu, 259 platforma Alexa, 34 botów głosowych, 34 biznesowych, 33 konsumenckich, 34 Facebook Messenger, 34 Kik, 35 Slack, 33 pliki, 133 pomoc, 129 Poncho, 67 potwierdzanie, 113 jawne, 115 niejawne, 115 powiadomienia, 44, 193 proaktywność, 118 proces formowania nawyków akcja, 188 inwestycja, 188 nagroda, 188 wyzwalacz, 188 proces projektowania, 205 projektowanie, 205, 235 bota PTOBot, 242 bota VacationBot, 235 kroki, 205 narzędzia, 206 promocja marki, 201 prototypowanie makiety bota, 257 przekazywanie informacji, 112 przepływ, 215 główny, 217 komunikacji, 99 pracy, 225 zadań, 281 przewidywanie, 81 przyciski, 140 PTOBot, 216–218, 223, 225, 228, 242 R raporty, 275 redukcja błędów, 281 reklamy, 197 responsywność, 114 rozmowa, 85 dbanie o spójność, 127 dekoratory, 107 grzeczność i kultura, 119 informacje zwrotne, 130 inicjacja, 94 interwencja ze strony człowieka, 126 komunikaty powitalne, 91 konsekwencja, 116 korekta, 105 mapowanie intencji, 98, 106 na określony temat, 102 nastawiona zadaniowo, 94 nauka, 128 określanie tonu, 91 pomoc użytkownikowi, 129 ponowne uruchomienie, 127 potwierdzanie, 113, 115 powitanie, 86 powtórzenia, 115 proaktywność, 118 przekazywanie informacji, 112 przekierowanie, 127 Skorowidz (cid:95) 293 Kup książkęPoleć książkę rozmowa przepływ komunikacji, 99 rozbieżności, 96 schemat, 95 sterowanie przebiegiem, 98, 106 ścieżki zadaniowe, 107 właściwy tryb komunikacji, 121 wzajemność, 117 zmiana tematu, 105 rozpoznawanie obrazu, 80 rozumienie języka naturalnego, 78 rozwój technologii, 18 S sieć botów, 31 składniki bota, 51 skrypty, 222 funkcji, 93 konwersacji, 215 Slack, 33 SMS, 36 sprzedawanie towarów i usług, 199 sterowanie przebiegiem rozmowy, 98, 106 subskrypcja, 195 superboty, 21, 25 sygnalizowanie pisania wiadomości, 163 szablony, 152 szkicowanie przepływów, 215 szkolenie bota, 123 sztuczna inteligencja, 77 usługi, 267 Ś świadczenie pożytecznych usług, 194 T testowanie, 235 przez użytkowników, 256 testy planowanie, 259 Timez-bot, 37 trendy, 285 trenowanie bota, 43, 73 trudne sytuacje, 72 tworzenie botów, 264 294 (cid:95) Skorowidz skryptów funkcji, 93 skryptów konwersacji, 215 typy botów, 23 U uczenie użytkownika, 87 ukośnik, 164 usługi, 46 analityczne, 276, 278 hostingowe, 269 pożyteczne, 194 rozrywkowe, 47 sztucznej inteligencji, 267 V VacationBot, 216–219, 224, 228, 230, 235 W weryfikacja botów, 182 wideo, 135 widok strony internetowej, 166 wizerunek marki, 59 wizualna identyfikacja marki, 59 WordsBot, 66 wskaźniki, 279 wybór logo, 211 platformy, 36, 209 trybu komunikacji, 121 wydajność, 43 wyrażanie osobowości, 70 wyświetlanie reklam, 197 wyzwalacz, 191 wzajemność, 117 Z zachęcanie użytkowników, 90 zarządzanie rozmową, 79 zastosowania, 41, 207 zdolności konwersacyjne bota, 74 zintegrowane środowisko programistyczne, 264 PullString, 265 znaki towarowe, 63 Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Zaprojektuj bota. Tworzenie interfejsów konwersacyjnych
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: