Darmowy fragment publikacji:
Tytuł oryginału: Managing For Dummies®, 3rd Edition
Tłumaczenie: Bartosz Sałbut z wykorzystaniem fragmentów książki „Zarządzanie dla bystrzaków.
Wydanie II” w tłumaczeniu Magdy Witkowskiej, Anny Kanclerz i Julii Szajkowskiej
ISBN: 978-83-283-1900-4
Original English language edition Copyright © 2010 by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana.
All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part any form. This translation
published by arrangement with John Wiley Sons, Inc.
Oryginalne angielskie wydanie Copyright © 2010 by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana.
Wszelkie prawa, włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie,
zarezerwowane. Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z John Wiley Sons, Inc.
Translation copyright © 2016 by Helion S.A.
Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, Dla Bystrzaków the Dummies Man logo, A Reference for
the Rest of Us!, The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making
Everything Easier, and related trade dress are trademarks or registered trademarks of John Wiley and Sons,
Inc. and/or its affiliates in the United States and/or the other countries. Used by permission.
Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, Dla Bystrzyków, the Dummies Man logo, A Reference for
the Rest of Us!, The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making
Everything Easier, i związana z tym szata graficzna są markami handlowymi John Wiley and Sons, Inc.
i/lub firm stowarzyszonych w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach. Wykorzystywane na podstawie
licencji.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniej-szej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficz-ną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://dlabystrzakow.pl/user/opinie/zazby3
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: dlabystrzakow@dlabystrzakow.pl
WWW: http://dlabystrzakow.pl
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre(cid:258)ci
O autorach ....................................................................................................................13
Podzi(cid:218)kowania od autorów ...........................................................................................15
Wprowadzenie ...............................................................................................................17
O ksi(cid:200)(cid:285)ce .........................................................................................................................................18
Konwencje zastosowane w ksi(cid:200)(cid:285)ce ......................................................................................................18
Czego nie czyta(cid:202) ...............................................................................................................................19
Naiwne za(cid:239)o(cid:285)enia ..............................................................................................................................19
Jak podzielona jest ksi(cid:200)(cid:285)ka .................................................................................................................19
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) I: Pocz(cid:200)tki w roli mened(cid:285)era ................................................................................................19
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) II: Najwa(cid:285)niejsze obowi(cid:200)zki mened(cid:285)era ................................................................................19
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) III: Narz(cid:218)dzia mened(cid:285)era i sposoby zarz(cid:200)dzania ...................................................................20
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) IV: Ci(cid:218)(cid:285)kie czasy dla twardych mened(cid:285)erów .........................................................................20
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) V: Dekalogi ........................................................................................................................20
Ikony wykorzystane w ksi(cid:200)(cid:285)ce .............................................................................................................20
Co dalej ...........................................................................................................................................21
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) I: Pocz(cid:200)tki w roli mened(cid:285)era .......................... 23
Rozdzia(cid:239) 1: Zosta(cid:239)e(cid:258) mened(cid:285)erem. I co dalej? ..............................................................25
Ró(cid:285)ne style kierowania ......................................................................................................................25
Mened(cid:285)er twardziel ......................................................................................................................26
Mened(cid:285)er kumpel .........................................................................................................................27
Odpowiednie zarz(cid:200)dzanie .............................................................................................................27
Zarz(cid:200)dzanie jest wyzwaniem, które trzeba podj(cid:200)(cid:202) ................................................................................28
Proste i szybkie rozwi(cid:200)zania nie s(cid:200) trwa(cid:239)e .......................................................................................29
Partnerstwo mened(cid:285)era i pracowników ...........................................................................................31
Otwarto(cid:258)(cid:202) na nowe pomys(cid:239)y i procedury .........................................................................................32
Zaufanie w obie strony ..................................................................................................................33
Nowe funkcje kadry zarz(cid:200)dzaj(cid:200)cej ......................................................................................................34
Motywowanie do pracy .................................................................................................................34
Upe(cid:239)nomocnianie .........................................................................................................................35
Wspieranie ...................................................................................................................................36
Komunikowanie si(cid:218) .......................................................................................................................37
Pierwsze kroki na drodze do stanowiska mened(cid:285)erskiego ......................................................................38
Obserwuj i s(cid:239)uchaj ........................................................................................................................38
Dzia(cid:239)aj i ucz si(cid:218) ............................................................................................................................39
Poleć książkęKup książkę6 Zarz(cid:200)dzanie dla bystrzaków
Rozdzia(cid:239) 2: Wskazuj kierunek, kontroluj i zejd(cid:283) z drogi ................................................ 41
Zarz(cid:200)dzanie a przywództwo ..............................................................................................................42
Co naprawd(cid:218) robi(cid:200) liderzy? ...............................................................................................................43
Inspiruj(cid:200) do dzia(cid:239)ania ....................................................................................................................43
Komunikuj(cid:200) si(cid:218) ............................................................................................................................44
Wspieraj(cid:200) i tworz(cid:200) dogodne warunki ..............................................................................................45
Analiza najwa(cid:285)niejszych cech przywódczych .......................................................................................46
Optymizm ....................................................................................................................................46
Pewno(cid:258)(cid:202) siebie .............................................................................................................................47
Moralno(cid:258)(cid:202) ....................................................................................................................................47
Umiej(cid:218)tno(cid:258)(cid:202) podejmowania decyzji ................................................................................................48
Dzielenie zada(cid:241) przywódczych z pracownikami ...................................................................................48
Rozdzia(cid:239) 3: Docenianie i nagradzanie dobrych wyników .............................................. 51
Zarz(cid:200)dzanie wzmocnieniem pozytywnym ............................................................................................51
Co motywuje do pracy wspó(cid:239)czesnego pracownika? .............................................................................54
Stosowanie ró(cid:285)nych bod(cid:283)ców motywacyjnych ..................................................................................54
Przyjazne (cid:258)rodowisko pracy ...........................................................................................................56
Poziom motywacji Twoich pracowników zale(cid:285)y od Twoich dzia(cid:239)a(cid:241) ..................................................57
Pieni(cid:200)dz nie zawsze bywa najlepszym motywatorem ........................................................................58
Tworzenie systemu wyra(cid:285)ania uznania i nagradzania ...........................................................................61
Pochwa(cid:239)y i uznanie jako (cid:283)ród(cid:239)o korzy(cid:258)ci dla wszystkich ........................................................................62
Cztery rodzaje pochwa(cid:239) .................................................................................................................62
Umiej(cid:218)tne stosowanie pochwa(cid:239) ......................................................................................................63
Kluczowe aspekty skutecznego chwalenia .......................................................................................64
Zwyk(cid:239)e „dzi(cid:218)kuj(cid:218)” znaczy tak wiele ...............................................................................................66
Czy nale(cid:285)y robi(cid:202) z ig(cid:239)y wid(cid:239)y? ........................................................................................................67
Uznanie w gronie wspó(cid:239)pracowników .............................................................................................68
Nagradzanie pracowników bez generowania wielkich kosztów ..............................................................69
Rozdzia(cid:239) 4: Anga(cid:285)owanie pracowników ........................................................................ 73
Si(cid:239)a zaanga(cid:285)owanych pracowników ....................................................................................................73
Wyznaczanie jasnego i atrakcyjnego kierunku ......................................................................................74
Ocena znajomo(cid:258)ci przez pracowników misji i celów organizacji ........................................................75
Modyfikacje strategii pod k(cid:200)tem osi(cid:200)gania celów .............................................................................76
Otwieranie kana(cid:239)ów komunikacji ........................................................................................................76
Bezpo(cid:258)rednia, dwukierunkowa komunikacja ...................................................................................77
Analiza metod komunikacji ...........................................................................................................77
Przekazywanie z(cid:239)ych wie(cid:258)ci i radzenie sobie z plotkami ....................................................................78
Anga(cid:285)owanie pracowników i zach(cid:218)canie ich do wykazywania inicjatywy ...............................................79
Kierowanie koncentracj(cid:200) pracowników ...........................................................................................79
Pytaj pracowników o opinie i pomys(cid:239)y ............................................................................................80
W(cid:239)(cid:200)czanie pracowników do procesu podejmowania decyzji ..............................................................82
Wi(cid:218)ksza autonomia pracowników, elastyczny czas pracy, wsparcie ........................................................83
Prawo g(cid:239)osu w kwestii pracy, któr(cid:200) wykonuje pracownik ..................................................................84
Elastyczne godziny pracy ..............................................................................................................84
Wykorzystanie technologii w ramach telepracy ................................................................................85
Dost(cid:218)pno(cid:258)(cid:202) mened(cid:285)era i wsparcie z jego strony ...............................................................................86
Poleć książkęKup książkę
Spis tre(cid:258)ci 7
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) II: Najwa(cid:285)niejsze obowi(cid:200)zki mened(cid:285)era .......... 89
Rozdzia(cid:239) 5: Zatrudnianie pracowników, czyli najwa(cid:285)niejsza decyzja ............................91
Najpierw opis stanowiska, potem rekrutacja ........................................................................................92
Definiowanie cech idealnego kandydata ..............................................................................................93
Poszukiwanie odpowiednich ludzi ......................................................................................................94
Tradycyjne metody rekrutacyjne .....................................................................................................95
Wykorzystaj si(cid:239)(cid:218) internetu ..............................................................................................................96
Jak przeprowadzi(cid:202) idealn(cid:200) rozmow(cid:218) kwalifikacyjn(cid:200)? ............................................................................98
Wybór odpowiednich pyta(cid:241) ...........................................................................................................98
Idealna rozmowa ..........................................................................................................................99
O co nie nale(cid:285)y pyta(cid:202)? ................................................................................................................101
Ocenianie kandydatów ....................................................................................................................102
Weryfikacja referencji ..................................................................................................................102
Analiza w(cid:239)asnych notatek ............................................................................................................103
Druga (i trzecia) runda pyta(cid:241) ......................................................................................................104
Ostateczny wybór ............................................................................................................................105
Zachowaj obiektywizm ................................................................................................................105
Zaufaj swoim przeczuciom ..........................................................................................................106
Weryfikacja oczekiwa(cid:241) ................................................................................................................106
Rozdzia(cid:239) 6: Wyznaczanie celów bez wysi(cid:239)ku ...............................................................109
Wiedz, dok(cid:200)d zmierzasz ..................................................................................................................110
Okre(cid:258)lenie celów SMART .............................................................................................................112
Wyznaczanie celów: mniej znaczy wi(cid:218)cej ...........................................................................................114
Przedstawienie celów zespo(cid:239)owi .......................................................................................................116
(cid:191)onglowanie priorytetami: trzymanie r(cid:218)ki na pulsie ...........................................................................118
Pozytywne wykorzystywanie swojej pozycji i wp(cid:239)ywów: realizacja celów ...............................................120
Rozdzia(cid:239) 7: Czuwanie nad rozwojem pracowników .....................................................123
Dlaczego pracownikom warto pomaga(cid:202) w rozwoju? ...........................................................................124
Pomaganie pracownikom w podnoszeniu kwalifikacji .........................................................................126
Metoda krok po kroku .................................................................................................................126
Tworzenie planu rozwoju zawodowego ........................................................................................128
Zrównowa(cid:285)enie rozwoju i redukcji zatrudnienia ............................................................................129
Wsparcie coachingowe w zakresie rozwoju kariery i odnoszenia sukcesów ............................................131
Podwójna rola mened(cid:285)era i trenera ..............................................................................................132
Narz(cid:218)dzia trenera .......................................................................................................................133
Coaching metod(cid:200) show-and-tell ...................................................................................................135
Od punktu zwrotnego do wielkiego sukcesu ..................................................................................135
Coaching jako element Twoich codziennych kontaktów .................................................................136
Znajd(cid:283) mentora, sta(cid:241) si(cid:218) mentorem ..................................................................................................137
Poleć książkęKup książkę8 Zarz(cid:200)dzanie dla bystrzaków
Rozdzia(cid:239) 8: Gra zespo(cid:239)owa .......................................................................................... 139
Atuty upe(cid:239)nomocnionych zespo(cid:239)ów ...................................................................................................139
Mened(cid:285)er ma wi(cid:218)cej czasu, a morale ro(cid:258)nie ..................................................................................140
Co z jako(cid:258)ci(cid:200)? ............................................................................................................................140
Dzia(cid:239)anie elastyczniejsze i na mniejsz(cid:200) skal(cid:218) .................................................................................141
Innowacyjne i (cid:239)atwiej si(cid:218) przystosowuj(cid:200)ce ......................................................................................141
Tworzenie zespo(cid:239)ów i zapewnienie im wsparcia .................................................................................142
Wybór w(cid:239)a(cid:258)ciwego rodzaju zespo(cid:239)u ..............................................................................................142
Upe(cid:239)nomocnienie zespo(cid:239)u ...........................................................................................................144
Zespo(cid:239)y a nowe technologie .........................................................................................................146
Zebrania: funkcjonowanie zespo(cid:239)u ...................................................................................................147
Co z(cid:239)ego jest w spotkaniach? .......................................................................................................147
Osiem kroków do efektywnych spotka(cid:241) .........................................................................................148
Internetowe narz(cid:218)dzia u(cid:239)atwiaj(cid:200)ce prowadzenie spotka(cid:241) ................................................................150
Rozdzia(cid:239) 9: Zarz(cid:200)dzanie wirtualnymi pracownikami ................................................... 151
Przygotowanie miejsca dla nowego rodzaju pracownika .....................................................................152
Przygotowanie firmy do zatrudnienia wirtualnych pracowników .....................................................152
Zrozumienie zmian kultury firmy .................................................................................................153
Wady i zalety pracy zdalnej .........................................................................................................155
Zarz(cid:200)dzanie na odleg(cid:239)o(cid:258)(cid:202) ................................................................................................................156
Zwi(cid:218)kszanie poziomu interakcji ...................................................................................................156
Uznanie na odleg(cid:239)o(cid:258)(cid:202) ..................................................................................................................157
Korzystanie z internetu ...............................................................................................................158
Zarz(cid:200)dzanie pracownikami pracuj(cid:200)cymi na ró(cid:285)ne zmiany ..................................................................159
Rozdzia(cid:239) 10: Monitorowanie wyników i wykonania zada(cid:241) .......................................... 161
Trzymaj r(cid:218)k(cid:218) na pulsie ....................................................................................................................162
Opracowanie systemu bie(cid:285)(cid:200)cej oceny wyników pracownika .................................................................164
Wyznaczenie punktów orientacyjnych: kamienie milowe ................................................................164
Osi(cid:200)ganie punktów orientacyjnych: zadania ..................................................................................164
Kolejno(cid:258)(cid:202) wykonywania dzia(cid:239)a(cid:241): powi(cid:200)zania ................................................................................165
Ustalenie ram czasowych: harmonogram ......................................................................................166
Ocena wyników i kontrola post(cid:218)pów w praktyce ................................................................................166
Przypadek 1. Wyniki na (cid:258)wiatowym poziomie ..............................................................................167
Przypadek 2. Motywowanie pracowników, by dali z siebie wszystko ...............................................168
Wykresy s(cid:239)upkowe, schematy blokowe i im podobne ..........................................................................170
Wykresy s(cid:239)upkowe ......................................................................................................................170
Organigramy ..............................................................................................................................171
Oprogramowanie, narz(cid:218)dzia internetowe ......................................................................................173
Ocena stopnia osi(cid:200)gni(cid:218)cia celu i dalsze dzia(cid:239)ania ...............................................................................174
Poleć książkęKup książkę
Spis tre(cid:258)ci 9
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) III: Narz(cid:218)dzia mened(cid:285)era
i sposoby zarz(cid:200)dzania .......................................... 175
Rozdzia(cid:239) 11: Skuteczne delegowanie zada(cid:241) ................................................................177
Delegowanie zada(cid:241) — najwa(cid:285)niejsze narz(cid:218)dzie mened(cid:285)era ................................................................178
Mity dotycz(cid:200)ce delegowania zada(cid:241) ...................................................................................................180
Nie mo(cid:285)esz liczy(cid:202) na to, (cid:285)e pracownik b(cid:218)dzie zachowywa(cid:202) si(cid:218) odpowiedzialnie ...............................180
Deleguj(cid:200)c zadania, tracisz kontrol(cid:218) nad przebiegiem i wynikami prac .............................................180
Tylko Ty znasz wszystkie odpowiedzi ..........................................................................................181
Szybciej zrobisz to wszystko sam ..................................................................................................181
Delegowanie ogranicza zakres Twojej w(cid:239)adzy ...............................................................................182
Uznanie za dobrze wykonane zadanie zostanie okazane pracownikowi, a nie Tobie .........................182
Delegowanie zada(cid:241) zmniejsza Twoj(cid:200) elastyczno(cid:258)(cid:202) .........................................................................183
Sze(cid:258)(cid:202) kroków na drodze do delegowania zada(cid:241) .................................................................................183
Jakie zadania delegowa(cid:202), a jakich nie? ..............................................................................................184
Zadania, które mo(cid:285)na delegowa(cid:202) bez obaw ..................................................................................184
Zadania, których nie nale(cid:285)y delegowa(cid:202) .........................................................................................187
By(cid:202) ca(cid:239)y czas na bie(cid:285)(cid:200)co ..................................................................................................................188
Rozdzia(cid:239) 12: Skuteczna komunikacja ..........................................................................191
Komunikacja podstaw(cid:200) biznesu ........................................................................................................192
S(cid:239)uchaj uwa(cid:285)nie i w ten sposób przekazuj komunikat .........................................................................193
Wykorzystywanie pot(cid:218)gi s(cid:239)owa pisanego ...........................................................................................194
Prezentacje .....................................................................................................................................196
Przygotowania do prezentacji ......................................................................................................196
Obraz jest wart tysi(cid:200)ca s(cid:239)ów .........................................................................................................197
Wyg(cid:239)aszanie prezentacji ..............................................................................................................201
Analizowanie komunikacji: co jest prawdziwe, a co nie? ....................................................................201
Prawdziwe s(cid:200) czyny, a nie s(cid:239)owa ..................................................................................................202
Czytanie mi(cid:218)dzy wierszami ..........................................................................................................202
Szukanie informacji ....................................................................................................................203
Rozdzia(cid:239) 13: Okresowa ocena pracownika .................................................................205
Ocena pracowników — po co zawraca(cid:202) sobie tym g(cid:239)ow(cid:218)? ..................................................................206
Przygotowanie procesu oceny pracownika .........................................................................................207
W(cid:239)a(cid:258)ciwe przygotowania ..................................................................................................................209
Przygotowanie si(cid:218) do oceny bez niespodzianek .............................................................................210
Unikanie cz(cid:218)sto pope(cid:239)nianych b(cid:239)(cid:218)dów ..........................................................................................211
Rozdzia(cid:239) 14: Tworzenie bud(cid:285)etu, rachunkowo(cid:258)(cid:202) i inne zagadnienia finansowe .........213
Zg(cid:239)(cid:218)bianie wspania(cid:239)ych tajemnic bud(cid:285)etu .........................................................................................214
Sporz(cid:200)dzanie bud(cid:285)etu .....................................................................................................................215
Wyci(cid:200)ganie królika z kapelusza i inne sztuczki ...................................................................................218
Bud(cid:285)etowanie (cid:258)rodków p(cid:239)atnych z góry ........................................................................................219
Jak nie przekracza(cid:202) bud(cid:285)etu? .......................................................................................................220
Poleć książkęKup książkę10 Zarz(cid:200)dzanie dla bystrzaków
Podstawy rachunkowo(cid:258)ci .................................................................................................................221
Analiza podstawowego równania rachunkowo(cid:258)ci ...........................................................................222
Stosowanie podwójnego zapisu ....................................................................................................225
Najcz(cid:218)(cid:258)ciej stosowane sprawozdania finansowe .................................................................................227
Bilans ........................................................................................................................................227
Rachunek zysków i strat ..............................................................................................................229
Rachunek przep(cid:239)ywu (cid:258)rodków pieni(cid:218)(cid:285)nych ...................................................................................230
Rozdzia(cid:239) 15: Pot(cid:218)ga technologii ................................................................................. 233
Zalety technologii w miejscu pracy i wynikaj(cid:200)ce z niej korzy(cid:258)ci ...........................................................234
Post(cid:218)p dzi(cid:218)ki automatyzacji .........................................................................................................234
Zwi(cid:218)kszanie efektywno(cid:258)ci i wydajno(cid:258)ci .........................................................................................235
Dzia(cid:239)ania maj(cid:200)ce na celu neutralizacj(cid:218) negatywów .........................................................................236
Wykorzystywanie technologii ...........................................................................................................237
Znaj swoj(cid:200) dzia(cid:239)alno(cid:258)(cid:202) ................................................................................................................237
Zapewnij sobie przewag(cid:218) konkurencyjn(cid:200) dzi(cid:218)ki technologii ............................................................237
Opracuj plan ..............................................................................................................................238
Zapewnij sobie pomoc ................................................................................................................240
Optymalne wykorzystanie firmowych sieci komputerowych .................................................................241
Rozdzia(cid:239) 16: Spo(cid:239)eczna odpowiedzialno(cid:258)(cid:202) biznesu oraz etyka biurowa ..................... 243
Podstawy spo(cid:239)ecznej odpowiedzialno(cid:258)ci przedsi(cid:218)biorstw ....................................................................244
Sposoby na wdro(cid:285)enie CSR ........................................................................................................244
Korzy(cid:258)ci p(cid:239)yn(cid:200)ce z praktyk odpowiedzialnych spo(cid:239)ecznie ...............................................................245
Strategia wdra(cid:285)ania CSR ...........................................................................................................246
Ocena polityki Twojego otoczenia ....................................................................................................247
Analizowanie polityki (cid:258)rodowiska firmy ........................................................................................248
Zidentyfikowanie najwa(cid:285)niejszych graczy .....................................................................................249
Zmiana rysunku schematu organizacyjnego ..................................................................................250
W(cid:239)a(cid:258)ciwe post(cid:218)powanie: etyka i Ty ..................................................................................................252
Definiowanie zasad etycznych ......................................................................................................252
Tworzenie kodeksu etycznego ......................................................................................................253
Stosowanie postanowie(cid:241) kodeksu .................................................................................................255
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) IV: Ci(cid:218)(cid:285)kie czasy dla twardych mened(cid:285)erów .....257
Rozdzia(cid:239) 17: Zarz(cid:200)dzanie zmian(cid:200) i morale .................................................................. 259
O co tyle krzyku? ............................................................................................................................259
Gdy kryzys wynika tak naprawd(cid:218) ze z(cid:239)ego planowania ...................................................................260
Rozpoznanie sytuacji kryzysowej i radzenie sobie z ni(cid:200) ..................................................................260
Zmiany nadchodz(cid:200), czy tego chcesz, czy nie .....................................................................................261
Rozpoznanie czterech etapów zmiany ..........................................................................................262
Czy zwalczasz zmiany? ...............................................................................................................263
Pomaganie pracownikom poddanym procesowi zmian .......................................................................265
Pomó(cid:285) pracownikowi upora(cid:202) si(cid:218) ze zmian(cid:200) ...................................................................................266
Zach(cid:218)canie pracowników do przej(cid:218)cia inicjatywy ..........................................................................267
Podbudowywanie morale pracowników ........................................................................................268
Gdy wszystko zawiedzie ..................................................................................................................268
Poleć książkęKup książkę
Spis tre(cid:258)ci 11
Rozdzia(cid:239) 18: Dyscyplina pracy .....................................................................................269
Problem dyscypliny pracowniczej .....................................................................................................270
Wa(cid:285)ne jest wykonanie, nie osobowo(cid:258)(cid:202) ...............................................................................................271
Dwie drogi dyscyplinowania ............................................................................................................273
Problemy z jako(cid:258)ci(cid:200) wykonywania obowi(cid:200)zków — pierwsza z dróg ................................................274
Problematyczne zachowania ........................................................................................................275
Dyscyplinowanie pracownika — suita w pi(cid:218)ciu cz(cid:218)(cid:258)ciach ...................................................................277
Krok 1: opisanie zachowania nie do przyj(cid:218)cia ...............................................................................277
Krok 2: okre(cid:258)lenie wp(cid:239)ywu na pozosta(cid:239)ych pracowników dzia(cid:239)u ......................................................278
Krok 3: okre(cid:258)lenie wymaganych zmian .........................................................................................278
Krok 4: przedstawienie konsekwencji ...........................................................................................279
Krok 5: zapewnienie wsparcia psychicznego .................................................................................279
A jak to brzmi w ca(cid:239)o(cid:258)ci? ............................................................................................................279
Planowanie post(cid:218)pów ......................................................................................................................280
Wdra(cid:285)anie planu czynienia post(cid:218)pów ...............................................................................................281
Rozdzia(cid:239) 19: Gdy wszystko inne zawiedzie — zwalnianie pracowników ....................283
Ró(cid:285)ne sposoby zwalniania pracowników ...........................................................................................284
Zwolnienia dobrowolne ..............................................................................................................284
Zwolnienia przymusowe ..............................................................................................................285
Jak humanitarnie wyrzuci(cid:202) kogo(cid:258) z pracy? .....................................................................................290
Wr(cid:218)czanie wypowiedze(cid:241) ..................................................................................................................291
Wyrzucanie z pracy w trzech krokach ...............................................................................................294
Zanim zaczniesz zwalnia(cid:202), chro(cid:241) samego siebie ............................................................................294
Planowanie spotkania, stwierdzanie faktów ...................................................................................295
Roz(cid:239)adowywanie napi(cid:218)cia zwi(cid:200)zanego ze zwalnianiem ..................................................................298
Ustalanie najlepszego terminu na przeprowadzenie zwolnienia ...........................................................298
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) V: Dekalogi ................................................ 301
Rozdzia(cid:239) 20: Dziesi(cid:218)(cid:202) b(cid:239)(cid:218)dów najcz(cid:218)(cid:258)ciej pope(cid:239)nianych przez mened(cid:285)erów ..............303
Niedostrzeganie ró(cid:285)nic mi(cid:218)dzy prac(cid:200) przeci(cid:218)tnego zatrudnionego a obowi(cid:200)zkami mened(cid:285)era ................303
Nieumiej(cid:218)tno(cid:258)(cid:202) okre(cid:258)lenia konkretnych celów i oczekiwa(cid:241) wobec podw(cid:239)adnego ....................................304
Nieumiej(cid:218)tno(cid:258)(cid:202) przekazywania cz(cid:218)(cid:258)ci swej pracy innym ......................................................................304
Unikanie kontaktu z podw(cid:239)adnymi, nieudzielanie im istotnych informacji ............................................305
Brak czasu dla w(cid:239)asnych podw(cid:239)adnych ..............................................................................................306
Niedostrzeganie osi(cid:200)gni(cid:218)(cid:202) podw(cid:239)adnych ...........................................................................................306
Brak ch(cid:218)ci uczenia si(cid:218) ......................................................................................................................307
Opieranie si(cid:218) zmianom ....................................................................................................................307
Szybkie poprawki zamiast trwa(cid:239)ych rozwi(cid:200)za(cid:241) ...................................................................................308
Nadmiar powagi .............................................................................................................................308
Rozdzia(cid:239) 21: Dziesi(cid:218)(cid:202) wskazówek dla (cid:258)wie(cid:285)o upieczonych mened(cid:285)erów ...................309
Wyznaczaj jasne cele i oczekiwania ...................................................................................................309
Nikogo nie faworyzuj .......................................................................................................................310
Dawaj dobry przyk(cid:239)ad .....................................................................................................................310
Pami(cid:218)taj — dostajesz to, co nagradzasz ............................................................................................311
Poleć książkęKup książkę12 Zarz(cid:200)dzanie dla bystrzaków
Poznaj swoich ludzi ........................................................................................................................311
Naucz si(cid:218) delegowa(cid:202) .......................................................................................................................311
Znajd(cid:283) dobrego mentora i sam nim b(cid:200)d(cid:283) ..........................................................................................312
Zach(cid:218)caj do pracy zespo(cid:239)owej ..........................................................................................................312
Komunikuj si(cid:218) ................................................................................................................................313
Zosta(cid:241) trenerem .............................................................................................................................313
Rozdzia(cid:239) 22: Wskazówki pozwalaj(cid:200)ce wywa(cid:285)y(cid:202) (cid:285)ycie zawodowe i osobiste ............. 315
Jak osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) bardziej elastyczne warunki pracy ..................................................................................316
Unikaj uzale(cid:285)nienia od pracy ...........................................................................................................316
Radzenie sobie ze stresem ................................................................................................................317
Zmie(cid:241) to, co da si(cid:218) zmieni(cid:202) .............................................................................................................318
Zaakceptuj to, czego zmieni(cid:202) si(cid:218) nie da ............................................................................................319
Nie (cid:258)wiruj na punkcie drobiazgów ....................................................................................................319
Stosuj pozytywne stwierdzenia .........................................................................................................320
Odpr(cid:218)(cid:285) si(cid:218)! ....................................................................................................................................320
We(cid:283) wakacje od my(cid:258)lenia ................................................................................................................320
Nie b(cid:200)d(cid:283) zbyt powa(cid:285)ny ...................................................................................................................321
Skorowidz ................................................................................................................... 323
Poleć książkęKup książkęRozdzia(cid:239) 15
Pot(cid:218)ga technologii
W tym rozdziale:
(cid:377) Jak korzysta(cid:202) z technologii.
(cid:377) Wady i zalety rozwi(cid:200)za(cid:241) technologicznych.
(cid:377) Zwi(cid:218)kszanie efektywno(cid:258)ci i wydajno(cid:258)ci.
(cid:377) Spinanie organizacji w sie(cid:202).
(cid:377) Opracowywanie planu technologicznego.
I
jak tu nie kocha(cid:202) technologii? Niestety technologia — jak wszystko inne w naszym
(cid:285)yciu — ma swoje dobre i z(cid:239)e strony. Komputery czyni(cid:200) nasze (cid:285)ycie znacznie
(cid:239)atwiejszym i bardziej wydajnym. Dopóki komputer nie ulegnie awarii, na zawsze
przechowuje w pami(cid:218)ci efekty Twojej pracy i powoduje, (cid:285)e powtarzalne zadania robi(cid:200)
si(cid:218) praktycznie same (na przyk(cid:239)ad wys(cid:239)anie wiadomo(cid:258)ci do tysi(cid:200)ca osób z listy adresowej).
Niestety komputery potrafi(cid:200) sk(cid:239)ania(cid:202) nas równie(cid:285) do olbrzymiego marnotrawstwa
czasu. Niektórzy ludzie — zamiast pracowa(cid:202) — po(cid:258)wi(cid:218)caj(cid:200) znaczn(cid:200) cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) dnia pracy
na przegl(cid:200)danie Facebooka, licytowanie przedmiotów w internetowych serwisach
aukcyjnych i pozostawanie na bie(cid:285)(cid:200)co z najnowszymi plotkami z (cid:285)ycia gwiazd.
Mo(cid:285)esz automatycznie za(cid:239)o(cid:285)y(cid:202), (cid:285)e Twoi pracownicy s(cid:200) bardziej wydajni dzi(cid:218)ki temu,
(cid:285)e maj(cid:200) do dyspozycji komputery, czy zastanawia(cid:239)e(cid:258) si(cid:218) jednak, czy Ty i Twoja organizacja
w pe(cid:239)ni wykorzystujecie potencja(cid:239) tej innowacyjnej i kosztownej technologii? Firmy
inwestuj(cid:200) w IT — zarówno w sprz(cid:218)t, jak i w oprogramowanie — tak olbrzymie
pieni(cid:200)dze, (cid:285)e naprawd(cid:218) warto si(cid:218) nad tym powa(cid:285)nie zastanowi(cid:202).
W tym rozdziale wyja(cid:258)nimy, jak wykorzystywa(cid:202) technologie informacyjne, czyli
rozwi(cid:200)zania technologiczne umo(cid:285)liwiaj(cid:200)ce tworzenie, magazynowanie, wymian(cid:218)
i zastosowanie informacji w jej najró(cid:285)niejszych formach. Przyjrzymy si(cid:218) korzy(cid:258)ciom
p(cid:239)yn(cid:200)cym z posiadania najnowocze(cid:258)niejszych technologii i wska(cid:285)emy, w czym
rozwi(cid:200)zania te pomagaj(cid:200) organizacji, a w czym mog(cid:200) jej szkodzi(cid:202). Wyja(cid:258)nimy, w jaki
sposób technologia pozwala zwi(cid:218)ksza(cid:202) wydajno(cid:258)(cid:202) i efektywno(cid:258)(cid:202) oraz jak w pe(cid:239)ni
wykorzysta(cid:202) jej potencja(cid:239). Na koniec poka(cid:285)emy, jak si(cid:218) tworzy plan technologiczny.
Poleć książkęKup książkę234 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) III: Narz(cid:218)dzia mened(cid:285)era i sposoby zarz(cid:200)dzania
Zalety technologii w miejscu pracy
i wynikaj(cid:200)ce z niej korzy(cid:258)ci
Zastanów si(cid:218) przez chwil(cid:218), jak niewiarygodny post(cid:218)p odnotowa(cid:239)a technologia
informacyjna w okresie Twojego (cid:285)ycia. Mamy dzisiaj do dyspozycji tak wiele cyfrowych
narz(cid:218)dzi, (cid:285)e a(cid:285) trudno uwierzy(cid:202), (cid:285)e zaledwie trzydzie(cid:258)ci lat temu komputery osobiste
nie by(cid:239)y jeszcze w powszechnym komercyjnym u(cid:285)yciu. Odpowiednikiem edytora
tekstu by(cid:239)a wtedy maszyna do pisania doposa(cid:285)ona w spory zapas korektora i brudz(cid:200)cej
kalki. Komputery zrewolucjonizowa(cid:239)y sposób pracy z tekstem i grafik(cid:200) w celach
biznesowych. Telefony komórkowe, faksy, internet, szerokopasmowe (cid:239)(cid:200)cza bezprzewodowe
i wszystkie inne rozwi(cid:200)zania niezb(cid:218)dne dzi(cid:258) w biznesie s(cid:200) stosunkowo nowym
wynalazkiem.
Post(cid:218)pu technologicznego nie da si(cid:218) cofn(cid:200)(cid:202). Chc(cid:200)c dotrzyma(cid:202) kroku konkurencji,
a najch(cid:218)tniej j(cid:200) pokona(cid:202), musisz nad(cid:200)(cid:285)a(cid:202) za zmianami technologicznymi i stosowa(cid:202)
narz(cid:218)dzia, które uczyni(cid:200) Twoich pracowników bardziej wydajnymi, Twoje produkty,
us(cid:239)ugi i obs(cid:239)ug(cid:218) klienta lepszymi, a przy okazji poprawi(cid:200) jeszcze Twoje wyniki finansowe.
Nie masz wyboru, naprawd(cid:218).
Post(cid:218)p dzi(cid:218)ki automatyzacji
Technologia informacyjna mo(cid:285)e mie(cid:202) pozytywny wp(cid:239)yw na dzia(cid:239)alno(cid:258)(cid:202) biznesow(cid:200)
na dwa istotne sposoby powi(cid:200)zane z zagadnieniem automatyzacji.
(cid:57) Automatyzacja procesów. Jeszcze nie tak dawno temu procesy biznesowe
wykonywane by(cid:239)y r(cid:218)cznie. Dzia(cid:239)y ksi(cid:218)gowy i kadrowy dokonywa(cid:239)y tradycyjnych
oblicze(cid:241) wynagrodze(cid:241), posi(cid:239)kuj(cid:200)c si(cid:218) w tym celu co najwy(cid:285)ej kalkulatorem. Ta
sama praca, która wtedy potrafi(cid:239)a zajmowa(cid:202) ca(cid:239)e godziny, dni, a nawet tygodnie,
dzisiaj jest wykonywana w czasie kilku minut lub nawet sekund. Do innych
cz(cid:218)sto automatyzowanych procesów nale(cid:285)(cid:200) monitorowanie zapasów, obs(cid:239)uga
klienta, analiza rozmów i zakupy.
(cid:57) Automatyzacja funkcji zwi(cid:200)zanych z zarz(cid:200)dzaniem w(cid:239)asnym czasem.
Coraz wi(cid:218)cej mened(cid:285)erów przenosi kalendarz do komputera. Oczywi(cid:258)cie
tradycyjne kalendarze papierowe nie odejd(cid:200) ca(cid:239)kowicie do lamusa, jednak
dla wielu mened(cid:285)erów komputer okazuje si(cid:218) po prostu narz(cid:218)dziem znacznie
pot(cid:218)(cid:285)niejszym ni(cid:285) jego niezautomatyzowane odpowiedniki. Mened(cid:285)erowie
korzystaj(cid:200) równie(cid:285) z komputera w celu umawiania spotka(cid:241), monitorowania
projektów, analizowania danych liczbowych, zarz(cid:200)dzania kontaktami biznesowymi,
prowadzenia ewaluacji swoich podw(cid:239)adnych itd.
Zanim ruszysz do automatyzacji wszystkiego, co tylko da si(cid:218) zautomatyzowa(cid:202),
koniecznie pami(cid:218)taj o jednym: w sytuacji, gdy Twoje systemy r(cid:218)czne s(cid:200) nieskuteczne
lub nieefektywne, zwyk(cid:239)a ich automatyzacja mo(cid:285)e nie da(cid:202) najmniejszych korzy(cid:258)ci.
Mo(cid:285)e si(cid:218) wr(cid:218)cz okaza(cid:202), (cid:285)e po automatyzacji system dzia(cid:239)a gorzej ni(cid:285) dotychczas.
W ramach automatyzacji procesu nale(cid:285)y podda(cid:202) go szczegó(cid:239)owej analizie. Pozb(cid:200)d(cid:283)
si(cid:218) wszelkich zb(cid:218)dnych dzia(cid:239)a(cid:241) i koniecznie zadbaj o optymalizacj(cid:218) tego systemu
pod k(cid:200)tem nowych, zautomatyzowanych warunków. Uwierz, (cid:285)e czas zainwestowany
w doskonalenie procesów z nawi(cid:200)zk(cid:200) zwróci si(cid:218) podczas ich automatyzacji.
Poleć książkęKup książkę Rozdzia(cid:239) 15: Pot(cid:218)ga technologii 235
Zwi(cid:218)kszanie efektywno(cid:258)ci i wydajno(cid:258)ci
Olbrzymie upowszechnienie rozwi(cid:200)za(cid:241) IT powoduje, (cid:285)e zmienia si(cid:218) krajobraz
przemys(cid:239)owy. Bran(cid:285)e tradycyjne, takie jak hutnictwo stali czy rafinerie ropy naftowej,
ust(cid:218)puj(cid:200) miejsca producentom pó(cid:239)przewodników, komputerów i produktów pokrewnych.
Bran(cid:285)a komputerów osobistych, która jeszcze trzydzie(cid:258)ci lat temu zaledwie raczkowa(cid:239)a,
bardzo szybko rozwin(cid:218)(cid:239)a si(cid:218) w rynek wart miliardy dolarów rocznie.
Koncepcja, zgodnie z któr(cid:200) przewag(cid:218) na rynku maj(cid:200) ci przedstawiciele (cid:258)wiata biznesu,
którzy najlepiej radz(cid:200) sobie z przetwarzaniem informacji, wydaje si(cid:218) dzi(cid:258) do(cid:258)(cid:202) oczywista.
Im szybciej otrzymasz jakie(cid:258) informacje, tym szybciej b(cid:218)dziesz móg(cid:239) wykorzysta(cid:202) je
w praktyce. Im efektywniej przetwarzasz informacje, tym (cid:239)atwiej zyskasz do nich
dost(cid:218)p, gdy b(cid:218)dziesz ich znowu potrzebowa(cid:239). Im sprawniej radzisz sobie z informacjami,
tym mniejsze poniesiesz koszty zwi(cid:200)zane z zarz(cid:200)dzaniem nimi i ich utrzymywaniem.
Kierownictwo firm podaje powy(cid:285)sze i podobne im powody jako uzasadnienie dla
przeznaczania olbrzymich ilo(cid:258)ci zasobów na zakup komputerów, instalowanie systemów
poczty elektronicznej i poczty g(cid:239)osowej, a tak(cid:285)e na szkolenia ludzi w zakresie korzystania
z najnowszych rozwi(cid:200)za(cid:241) technologicznych. Czy te wszystkie wydatki powoduj(cid:200) jednak,
(cid:285)e Twoi pracownicy staj(cid:200) si(cid:218) bardziej wydajni? Je(cid:258)li nie, by(cid:202) mo(cid:285)e w nieodpowiedni
sposób wdra(cid:285)asz te rozwi(cid:200)zania w swojej firmie.
Zanim mened(cid:285)er wyda na co(cid:258) pieni(cid:200)dze, powinien zastanowi(cid:202) si(cid:218) nad kwesti(cid:200)
odpowiedzi:
(cid:57) Kto potrzebuje tej odpowiedzi? (Klient, dostawca, pracownik, kierownictwo).
(cid:57) Jak szybko potrzebna jest ta odpowied(cid:283)? (Ju(cid:285), za minut(cid:218), za godzin(cid:218), jutro).
(cid:57) Jak cz(cid:218)sto potrzebna jest ta odpowied(cid:283)? (Codziennie, co tydzie(cid:241), co miesi(cid:200)c).
Odpowiedzi na powy(cid:285)sze pytania pozwalaj(cid:200) dokona(cid:202) racjonalnej oceny alternatywnych
rozwi(cid:200)za(cid:241) technologicznych i stwierdzi(cid:202), na ile ka(cid:285)de z nich spe(cid:239)nia powy(cid:285)sze kryteria.
Wiele rozwi(cid:200)za(cid:241) technologicznych zosta(cid:239)o zaprojektowanych z my(cid:258)l(cid:200) o udzielaniu w czasie
rzeczywistym odpowiedzi na pytania, które wystarczy zada(cid:202) sobie raz w miesi(cid:200)cu.
Odpowiednio zaplanowana i wdro(cid:285)ona technologia informacyjna sprzyja zwi(cid:218)kszeniu
efektywno(cid:258)ci i produktywno(cid:258)ci firmy. Wyniki najnowszych bada(cid:241) wykazuj(cid:200) zale(cid:285)no(cid:258)(cid:202)
mi(cid:218)dzy wdro(cid:285)eniem rozwi(cid:200)za(cid:241) IT a wzrostem produktywno(cid:258)ci przedsi(cid:218)biorstw.
Poni(cid:285)ej podaj(cid:218) kilka przyk(cid:239)adów:
(cid:57) Zastosowanie komputerowego systemu zarz(cid:200)dzania zapasami umo(cid:285)liwi(cid:239)o
firmie Duramet Corporation z Warren w stanie Michigan — producentowi
sproszkowanego metalu, obecnie wchodz(cid:200)cemu w sk(cid:239)ad Cerametal Group
— podwojenie sprzeda(cid:285)y w czasie trzech lat i to bez zatrudniania cho(cid:202)by
jednego nowego handlowca.
(cid:57) M.A. Hanna, producent polimerów, który po(cid:239)(cid:200)czy(cid:239) si(cid:218) z Geon Company,
w rezultacie czego powsta(cid:239)a PolyOne Corporation, utrzyma(cid:239) dotychczasowy
poziom przychodów przy jednoczesnym zmniejszeniu kapita(cid:239)u obrotowego
o jedn(cid:200) trzeci(cid:200). Wszystko dzi(cid:218)ki rozwi(cid:200)zaniom IT na bie(cid:285)(cid:200)co dostarczaj(cid:200)cym
pracownikom danych o zamówieniach oraz zadaniach, z pomini(cid:218)ciem
tradycyjnych podzia(cid:239)ów na jednostki organizacyjne.
Poleć książkęKup książkę236 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) III: Narz(cid:218)dzia mened(cid:285)era i sposoby zarz(cid:200)dzania
(cid:57) Weirton Steel Corporation — obecnie Mittal Steel USA z siedzib(cid:200) w Weirton
w Wirginii Zachodniej — przekona(cid:239)a si(cid:218), (cid:285)e do obs(cid:239)ugi pieca hutniczego, przy
którym pracowa(cid:239)o dot(cid:200)d 150 osób, potrzebuje zaledwie dwunastu pracowników.
By(cid:239)o to mo(cid:285)liwe dzi(cid:218)ki nowym rozwi(cid:200)zaniom zastosowanym na linii produkcyjnej.
Gromadzone dane zaczynaj(cid:200) wskazywa(cid:202) na wzrost produktywno(cid:258)ci, trzeba mie(cid:202) jednak
(cid:258)wiadomo(cid:258)(cid:202), (cid:285)e samo zainstalowanie komputerów lub innej technologii nie skutkuje
automatycznym wzrostem wydajno(cid:258)ci pracowników. Jako mened(cid:285)er powiniene(cid:258)
najpierw usprawni(cid:202) swoje procesy robocze, a dopiero potem poddawa(cid:202) je automatyzacji.
Bez tych usprawnie(cid:241) automatyzacja mo(cid:285)e wr(cid:218)cz skutkowa(cid:202) spadkiem wydajno(cid:258)ci
pracowników. Zamiast dotychczasowych wyników r(cid:218)cznego, niezautomatyzowanego
procesu b(cid:218)dziesz otrzymywa(cid:239) co(cid:258) nowego: (cid:258)mieci generowane z pr(cid:218)dko(cid:258)ci(cid:200) (cid:258)wiat(cid:239)a.
Nie pozwól sobie na ten b(cid:239)(cid:200)d!
Dzia(cid:239)ania maj(cid:200)ce
na celu neutralizacj(cid:218) negatywów
Technologia informacyjna mo(cid:285)e firmie pomaga(cid:202), ale mo(cid:285)e te(cid:285) utrudnia(cid:202) jej
funkcjonowanie. Oto kilka przyk(cid:239)adów negatywnych aspektów stosowania rozwi(cid:200)za(cid:241)
technologicznych:
(cid:57) Powszechne nadu(cid:285)ywanie dost(cid:218)pu do internetu spowodowa(cid:239)o, (cid:285)e wydajno(cid:258)(cid:202)
pracowników spad(cid:239)a o jakie(cid:258) 10 – 15 . Grupa Forrester Research informuje,
(cid:285)e 20 czasu sp(cid:218)dzanego przez pracowników w internecie nie ma zwi(cid:200)zku
z wykonywan(cid:200) przez nich prac(cid:200). Z najnowszych bada(cid:241) firmy Nucleus Research
wynika, (cid:285)e samo korzystanie z Facebooka w miejscu pracy zmniejsza wydajno(cid:258)(cid:202)
pracowników o 1,5 .
(cid:57) Co jaki(cid:258) czas biznesowym systemom komputerowym we znaki daj(cid:200) si(cid:218) hakerzy
rozprzestrzeniaj(cid:200)cy tam wirusy i inne z(cid:239)o(cid:258)liwe oprogramowanie. Ataki te generuj(cid:200)
miliardowe straty materialne i koszty utraconych korzy(cid:258)ci.
(cid:57) Wiadomo(cid:258)ci e-mail bywaj(cid:200) niejasne. Zmusza to pracowników do marnowania
czasu na doprecyzowywanie intencji nadawcy lub zabezpieczanie si(cid:218) na wypadek
ewentualnych problemów.
wiadomo(cid:258)ci (cid:258)mieci.
(cid:57) Pracownicy musz(cid:200) przebija(cid:202) si(cid:218) przez coraz wi(cid:218)ksze ilo(cid:258)ci spamu i innych
(cid:57) Dzisiaj na porz(cid:200)dku dziennym s(cid:200) prezentacje z rozbudowan(cid:200) grafik(cid:200) i efektami
d(cid:283)wi(cid:218)kowymi, a ich przygotowanie wymaga wi(cid:218)cej czasu, ni(cid:285) kiedy(cid:258) nale(cid:285)a(cid:239)o
w(cid:239)o(cid:285)y(cid:202) w opracowanie zwyk(cid:239)ego tekstu i wykresu. Problemy maj(cid:200) z tym
zw(cid:239)aszcza osoby, które nie s(cid:200) zbyt obeznane z najnowszymi technologiami.
Pami(cid:218)taj, (cid:285)e musisz zaakceptowa(cid:202) plusy i minusy, zawsze mo(cid:285)esz jednak spróbowa(cid:202)
co(cid:258) na te minusy zaradzi(cid:202). Minimalizacja negatywnych aspektów stosowania technologii
pozwoli Ci zmaksymalizowa(cid:202) osi(cid:200)gane dzi(cid:218)ki niej korzy(cid:258)ci:
(cid:57) Pozostawaj na bie(cid:285)(cid:200)co z najnowszymi innowacjami technologicznymi.
Nie musisz by(cid:202) ekspertem w zakresie instalacji serwera sieciowego czy konfiguracji
systemu poczty g(cid:239)osowej, powiniene(cid:258) jednak mniej wi(cid:218)cej orientowa(cid:202) si(cid:218) we
wszystkich rozwi(cid:200)zaniach technologicznych stosowanych w Twojej firmie.
Poleć książkęKup książkę Rozdzia(cid:239) 15: Pot(cid:218)ga technologii 237
(cid:57) Zatrudnij ekspertów. Musisz dysponowa(cid:202) ogóln(cid:200) wiedz(cid:200) na temat technologii
informacyjnych, zatrudnij jednak ekspertów, którzy doradz(cid:200) Ci w kwestii
projektowania i wdra(cid:285)ania najwa(cid:285)niejszych systemów IT.
(cid:57) Zarz(cid:200)dzaj przez przechadzanie si(cid:218). Wypracuj sobie nawyk okresowego
zagl(cid:200)dania do pracowników (bez wzgl(cid:218)du na to, gdzie pracuj(cid:200)) i kontrolowania,
w jaki sposób korzystaj(cid:200) z firmowych rozwi(cid:200)za(cid:241) IT. Pytaj ich o zdanie oraz
propozycje usprawnie(cid:241). Gdy tylko stwierdzisz wyst(cid:218)powanie jakiej(cid:258) potrzeby,
przyst(cid:200)p do analizowania i wdra(cid:285)ania zmian.
Wykorzystywanie technologii
Technologie informacyjne otaczaj(cid:200) nas dzisiaj zewsz(cid:200)d i wkraczaj(cid:200) we wszystkie obszary
naszego (cid:285)ycia, zarówno zawodowego, jak i osobistego. Komputery i rozwi(cid:200)zania
telekomunikacyjne stanowi(cid:200) obecnie nieod(cid:239)(cid:200)czny element funkcjonowania ka(cid:285)dej firmy.
Nawet najbardziej oporni i tradycyjni prezesi w ko(cid:241)cu dali si(cid:218) z(cid:239)ama(cid:202) i korzystaj(cid:200)
dzisiaj z telefonów komórkowych, a nawet przegl(cid:200)daj(cid:200) internet, pos(cid:239)uguj(cid:200)c si(cid:218) w tym
celu smartfonami. Rozwi(cid:200)zania IT mog(cid:200) zaoferowa(cid:202) Twojej firmie bardzo du(cid:285)e atuty.
Twoim zadaniem jako mened(cid:285)era jest je wykorzysta(cid:202)… zanim zrobi(cid:200) to Twoi konkurenci.
Zanim podejmiesz konkretne dzia(cid:239)ania, musisz dobrze zorientowa(cid:202) si(cid:218) w najnowszych
rozwi(cid:200)zaniach technologicznych. Poni(cid:285)ej przedstawiamy cztery najprostsze sposoby
osi(cid:200)gania tego celu.
Znaj swoj(cid:200) dzia(cid:239)alno(cid:258)(cid:202)
Zanim b(cid:218)dziesz móg(cid:239) zaprojektowa(cid:202) i wdro(cid:285)y(cid:202) jaki(cid:258) system IT w najskuteczniejszy
mo(cid:285)liwy sposób, musisz dok(cid:239)adnie wiedzie(cid:202), jak dzia(cid:239)a Twoja firma. Jak(cid:200) prac(cid:218) si(cid:218)
w niej wykonuje? Kto j(cid:200) wykonuje? Czego potrzebuj(cid:200) pracownicy, aby t(cid:218) prac(cid:218) wykona(cid:202)?
Chc(cid:200)c pozna(cid:202) w(cid:239)asn(cid:200) firm(cid:218), warto spojrze(cid:202) na ni(cid:200) z zewn(cid:200)trz. Wciel si(cid:218) w rol(cid:218) klienta
i przekonaj si(cid:218), jak zostaniesz
Pobierz darmowy fragment (pdf)