Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00120 014270 16001336 na godz. na dobę w sumie
Zarządzanie treścią. Strategie i narzędzia - książka
Zarządzanie treścią. Strategie i narzędzia - książka
Autor: Liczba stron: 256
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-3121-1 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> biznes it >> zarządzanie projektami it
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).
Strategia zarządzania treścią pozwala na przekazywanie odpowiednich treści we właściwym czasie, we właściwej formie i z właściwych powodów. Niejednokrotnie stanowi to warunek powodzenia różnych przedsięwzięć i jest koniecznym elementem taktyki przedsiębiorstw. Przemyślana strategia jest szczególnie cenna w marketingu, projektowaniu cyfrowym i wszelkiego rodzaju komunikacji — to jasne dla każdego, kto miał do czynienia z kiepsko opracowanymi, nieuporządkowanymi i właściwie bezużytecznymi publikacjami. Na szczęście odpowiedniego zarządzania treścią można się nauczyć.

Trzymasz w ręku świetny przewodnik, który pokaże Ci, jak samodzielnie opracować strategię zarządzania treścią. Po tej lekturze zaczniesz szybko czerpać potrzebne informacje ze statystyk strony i testów użytkowników. Dowiesz się, jak zdiagnozować przyczyny problemów z materiałami do publikacji. Sprawnie przygotujesz się do tworzenia lepszych treści i zobaczysz, jak i komu można je przekazywać. W tej książce opisano mnóstwo służących do tego narzędzi. Do Ciebie należy wybór, które z nich warto wykorzystać lub dostosować do Twoich specyficznych potrzeb!

Najważniejsze zagadnienia omówione w książce:

Udostępniane treści to zasób strategiczny. I tak też nimi zarządzaj!


Meghan Casey — jest ekspertką w dziedzinie zarządzania treścią. Zagadnieniami związanymi z przekazem i komunikacją zawodowo interesuje się od 1996 roku, od lat zajmuje się także strategią zarządzania treścią w agencji reklamowej Brain Traffic. Pomaga klientom w rozwiązywaniu trudnych problemów związanych z publikacją treści w internecie. Jest znaną i cenioną trenerką w tej dziedzinie i często wygłasza prelekcje na różnych konferencjach.
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: The Content Strategy Toolkit: Methods, Guidelines, and Templates for Getting Content Right Tłumaczenie: Dorota Konowrocka-Sawa ISBN: 978-83-283-3121-1 Authorized translation from the English language edition, entitled: THE CONTENT STRATEGY TOOLKIT: METHODS, GUIDELINES, AND TEMPLATES FOR GETTING CONTENT RIGHT; ISBN 0134105109; by Meghan Casey; published by Pearson Education, Inc, publishing as New Riders Publishing. Copyright © 2015 Brain Traffic, Inc. and Meghan Casey. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc. Polish language edition published by HELION S.A. Copyright © 2017. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/zatres Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SPIS TREŚCI Podziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .xvii O autorce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xix Opinie o książce „Zarządzanie treścią. Strategie i narzędzia” . . . . . . xx Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .xxii Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xxiv I  ZAPEWNIJ SOBIE BUDŻET I POPARCIE 1 OKREŚL PROBLEMY I SZANSE 5 Zorientuj się, co jest nie tak z Twoimi materiałami . . . . . . . . . . . . . . . . 6 Sformułuj hipotetyczne przyczyny problemów . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 Wybierz metody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Narzędzie strategii zarządzania treścią 1.1 Arkusz audytu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Narzędzie strategii zarządzania treścią 1.2 Superprosty test użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Eksperymentuj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Nie zapominaj o ludziach i procesach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Przekształć problemy w szanse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Gotów? To idziemy dalej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Zarzadzanie trescia.indb 6 2017-01-17 14:36:04 Poleć książkęKup książkę 2 PRZEKONAJ LIDERÓW I ZDOBĄDŹ ZASOBY 15 Myśl jak przedsiębiorca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Policz (utracone) możliwości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Oblicz ryzyko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Weź pod uwagę koszty niefinansowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Zbuduj swoją argumentację . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Narzędzie strategii zarządzania treścią 2.1 Przygotowywanie prezentacji projektu. Pakiet podstawowy . . . . 20 Roszczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Podstawy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Uzasadnienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Wsparcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Operator modalny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Przeciwdowód . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Prośba . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Gotów do działania? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Zarzadzanie trescia.indb 7 2017-01-17 14:36:04 Poleć książkęKup książkę viii  ZARZĄDZANIE TREŚCIĄ. STRATEGIE I NARZĘDZIA II  PRZYGOTUJ SIĘ NA SUKCES 3 POZYSKAJ INTERESARIUSZY 27 Role i typy interesariuszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Role . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Typy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Twoi interesariusze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Wylicz i skategoryzuj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 Narzędzie strategii zarządzania treścią 3.1 Macierz interesariuszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Szlifuj swoje podejście . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 Utrzymywanie zaangażowania interesariuszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Wszyscy na pokład . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Narzędzie strategii zarządzania treścią 3.2 Plan zarządzania komunikacją . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 4 USTAL I UZGODNIJ CELE PROJEKTU 37 Zastaw stół . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Ludzie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Plan . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Narzędzie strategii zarządzania treścią 4.1 Plan sesji uzgadniania celów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Partnerzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 Jasny start . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Podejmowanie decyzji przez grupę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Zarzadzanie trescia.indb 8 2017-01-17 14:36:04 Poleć książkęKup książkę SPIS TREŚCI  ix Narzędzie strategii zarządzania treścią 4.2 E-mail zapoczątkowujący projekt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 Podstawowe zasady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Słuchanie moderacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Zrozumienie konsensusu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46 Zgodni i gotowi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46 5 URUCHOM PROJEKT 47 Przygotowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48 Załóż projekt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48 Narzędzie strategii zarządzania treścią 5.1 Lista przygotowań do projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48 Dopilnuj, aby wszyscy się rozumieli. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Narzędzie strategii zarządzania treścią 5.2 Plan zarządzania projektem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Planowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Harmonogramy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Narzędzie strategii zarządzania treścią 5.3 Szczegółowy harmonogram . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Budżet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Praca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Raporty statusu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 Kamienie milowe i cotygodniowe narady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 Biegnij, projekcie, biegnij . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60 Zarzadzanie trescia.indb 9 2017-01-17 14:36:04 Poleć książkęKup książkę x  ZARZĄDZANIE TREŚCIĄ. STRATEGIE I NARZĘDZIA III  KOP I WYGARNIAJ 6 ZROZUM SWOJE ŚRODOWISKO BIZNESOWE 65 Dochodź przyczyn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Czynniki wewnętrzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Narzędzie strategii zarządzania treścią 6.1 Makieta modelu biznesowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Czynniki zewnętrzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 Zgromadź informacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Rozmowy z interesariuszami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Planowanie rozmów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 Narzędzie strategii zarządzania treścią 6.2 Przewodnik do rozmowy z interesariuszem . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 Porządkowanie wywiadu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 Przeprowadzanie wywiadów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Przegląd dokumentacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Narzędzie strategii zarządzania treścią 6.3 Zeszyt odkrywczych spostrzeżeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Otwarty na biznes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 7 POZNAJ SWOICH ODBIORCÓW I UŻYTKOWNIKÓW 79 Co chcesz wiedzieć i zrozumieć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80 Badania rynku a badania użytkowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80 Pytania i luki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 Narzędzie strategii zarządzania treścią 7.1 Macierz zrozumienia użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 Zarzadzanie trescia.indb 10 2017-01-17 14:36:04 Poleć książkęKup książkę SPIS TREŚCI  xi Twoje podejście do badań użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Ocena apetytu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 Proponowanie podejścia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 Przeprowadzanie badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .86 Narzędzie strategii zarządzania treścią 7.2 Zadania na warsztat badania użytkowników . . . . . . . . . . . . . . . . .90 Miło was poznać, użytkownicy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 8 ZAPOZNAJ SIĘ ZE SWOIM PRZEKAZEM 93 Krajobraz treści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Zrób listę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Udokumentuj szczegóły . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 Narzędzie strategii zarządzania treścią 8.1 Lista krajobrazu treści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Zwizualizuj ekosystem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98 Migawki materiałów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Wykazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 Audyty treści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 Mapy treści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Testy użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Narzędzie strategii zarządzania treścią 8.2 Przykładowe testy użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Rzetelność przekazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Zarzadzanie trescia.indb 11 2017-01-17 14:36:04 Poleć książkęKup książkę xii  ZARZĄDZANIE TREŚCIĄ. STRATEGIE I NARZĘDZIA 9 PRZYJRZYJ SIĘ, JAK PLANOWANA I WYKONYWANA JEST PRACA 109 Problemy z rolami i odpowiedzialnością . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Jakich problemów wypatrywać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Jak diagnozować i dokumentować problemy? . . . . . . . . . . . . . . . 113 Narzędzie strategii zarządzania treścią 9.1 Arkusz czasu pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Problemy z planowaniem i procesem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Jakich problemów wypatrywać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Jak odkrywać i dokumentować problemy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Narzędzie strategii zarządzania treścią 9.2 Ćwiczenia na warsztaty planowania i procesów . . . . . . . . . . . . . . 117 Planowanie, ludzie, procesy: sprawdzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 10 ZŁÓŻ TO WSZYSTKO W JEDNĄ CAŁOŚĆ 121 Przygotowanie uzgodnionej wizji strategii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Uporządkuj swoje odkrycia pod kątem klarowności i możliwości podjęcia działania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Analizuj i wyciągaj wnioski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Narzędzie strategii zarządzania treścią 10.1 Uzgodniona wizja strategii. Dokument wstępny . . . . . . . . . . . . . . 128 Dochodzenie do części strategicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Diagnoza: mamy to! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Zarzadzanie trescia.indb 12 2017-01-17 14:36:04 Poleć książkęKup książkę SPIS TREŚCI  xiii IV  SFORMUŁUJ SWOJĄ STRATEGIĘ 11 STWÓRZ KOMPAS PRZEKAZU 135 Typy projektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 Funkcja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 Platforma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 Podzbiór . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Deklaracja podstawowej strategii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Jak wygląda deklaracja podstawowej strategii? . . . . . . . . . . . . . . 139 Jak sformułować deklarację podstawowej strategii? . . . . . . . . . . 141 Narzędzie strategii zarządzania treścią 11.1 Deklaracja podstawowej strategii Mad Lib . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Ramy przekazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Jak wyglądają ramy przekazu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Jak opracować ramy przekazu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 Narzędzie strategii zarządzania treścią 11.2 Szablon ram przekazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Wytycz szlak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 12 ZDECYDUJ, JAK BĘDZIESZ MIERZYŁ SUKCES 147 Podejmowanie decyzji, co mierzyć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Definiowanie kilku pojęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Wybór miar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 Narzędzie strategii zarządzania treścią 12.1 Prezentacja „Dane was wyzwolą” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Narzędzie strategii zarządzania treścią 12.2 Arkusz modelu heurystycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 Zarzadzanie trescia.indb 13 2017-01-17 14:36:04 Poleć książkęKup książkę xiv  ZARZĄDZANIE TREŚCIĄ. STRATEGIE I NARZĘDZIA Łączenie wszystkiego razem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 Pomiar skuteczności przekazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Udokumentuj efektywność Twojego przekazu . . . . . . . . . . . . . . . 156 Złóż sprawozdanie interesariuszom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Narzędzie strategii zarządzania treścią 12.3 Przykładowe sprawozdanie z karty wyników przekazu . . . . . . . . 157 Wykorzystywanie wyników pomiarów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 13 ZAPROJEKTUJ SWOJE MATERIAŁY 159 Co rozumiem pod pojęciem projektu treści?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Priorytetyzacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Narzędzie strategii zarządzania treścią 13.1 Szablony priorytetyzacji przekazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Organizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Mapy strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Systematyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 Prezentacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Model rdzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Narzędzie strategii zarządzania treścią 13.2 Instrukcje i arkusze modelu rdzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Modele treści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176 Narzędzie strategii zarządzania treścią 13.3 Arkusz modelu treści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Specyfikacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Narzędzie strategii zarządzania treścią 13.4 Szablony nakładki i tabeli strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 Najlepiej przygotowane plany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Zarzadzanie trescia.indb 14 2017-01-17 14:36:04 Poleć książkęKup książkę SPIS TREŚCI  xv V  WCIEL SWOJĄ STRATEGIĘ W ŻYCIE 14 TWÓRZ MATERIAŁY W OPARCIU O STRATEGIĘ 187 Role, odpowiedzialność i proces . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 Role i obowiązki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 Narzędzie strategii zarządzania treścią 14.1 Macierz ról i obowiązków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 Proces . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 Narzędzia pozwalające na tworzenie materiałów . . . . . . . . . . . . . . . 194 Wykaz produkcji materiałów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Przewodnik stylu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 Listy i formularze informacji zwrotnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197 Do biegu. Gotowi. Pisz! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 15 ZARZĄDZAJ SWOIM PRZEKAZEM, PLANUJ GO I AKTUALIZUJ 201 Cykl życia przekazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Uprawnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 Narzędzie strategii zarządzania treścią 15.1 Zestaw umiejętności stratega zarządzania treścią . . . . . . . . . . . . 204 Rola i odpowiedzialność władz strategicznych . . . . . . . . . . . . . . . 204 Role i obowiązki władz odpowiedzialnych za implementację . . 205 Aktualizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Aktualizacja planowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Aktualizacja nieplanowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 Zarzadzanie trescia.indb 15 2017-01-17 14:36:04 Poleć książkęKup książkę xvi  ZARZĄDZANIE TREŚCIĄ. STRATEGIE I NARZĘDZIA Planowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Planowanie produktu przekazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Planowanie redakcyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 Narzędzie strategii zarządzania treścią 15.2 Szablony kalendarzy redakcyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 Żegnaj, kolego po fachu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 Dodatek: Lista narzędzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 Zarzadzanie trescia.indb 16 2017-01-17 14:36:04 Poleć książkęKup książkę Zarzadzanie trescia.indb 4 2017-01-17 14:36:05 Poleć książkęKup książkę ROZDZIAł 5.: URUCHOM PROJEKT  47 ROZDZIAŁ 5. URUCHOM PROJEKT Weźmy się wreszcie za uruchomienie tego projektu, dobrze? lubię myśleć o prowadzeniu projektu opracowania strategii zarządzania treścią w katego- riach trzech wiaderek: przygotowania, planowania, działania. Każda część jest integralnym elementem sukcesu Twojego projektu. Pomyśl o ludziach pracujących przy projekcie i tych, których będziesz musiał o jego przebiegu informować. To, jak bardzo będziesz musiał być drobiazgowy, w dużej mierze zależy od tego, o kim mówimy. Przykładowo kiedyś pracowałam przy projektach opracowania strategii zarządza- nia treścią wymagających ode mnie samodzielnego wykonania całej pracy, przy czym przedstawiciel klienta był jedyną osobą, którą musiałam o niej informować. Nasza dokumentacja zarządzania projektem była minimalna. Właściwie była to po prostu lista działań z terminami ich podjęcia i wykonania. Same produkty cząstkowe naszej pracy służyły za aktualizacje statusu. I oczywiście przez cały czas pozostawaliśmy w bliskim kontakcie. Inne projekty były bardziej skomplikowane w kategoriach zakresu, działań oraz ludzi wykonujących prace i informowanych o ich efektach. Projekty te wymagały formalnego raportowania statusu i zebrań podsumowujących, bardziej ustruk- turyzowanego procesu recenzowania i podsumowujących najważniejsze etapy raportów, które przeznaczone były dla kadry zarządzającej. Zarzadzanie trescia.indb 47 2017-01-17 14:36:06 Poleć książkęKup książkę 48  ZARZĄDZANIE TREŚCIĄ. STRATEGIE I NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIE PORADA Przy złożonych pro- jektach z bardzo wieloma graczami, ruchomym zakre- sem i produktami cząstkowymi upieraj się zde- cydowanie przy obsadzeniu stano- wiska kierownika projektu, który będzie pilnował wszystkiego i wszystkich. Odrobina przygotowania ogromnie się przydaje. Tak, tak, mówiłam już o tym, i jest to prawda. Nie jestem z zawodu menedżerem projektów, ale pracowałam z wieloma dobrymi menedżerami (i kilkoma gorszymi). Po drodze pozyskałam kilka cennych narzędzi i technik, które wykorzystuję przy zarządzaniu własnymi projektami. ZAŁÓŻ PROJEKT Pierwszym narzędziem jest zwykła lista rzeczy, o których musisz pomyśleć i któ- re musisz zaplanować. Podoba mi się ta, którą Emily Small, założycielka Small Company, wysłała do mnie za pierwszym razem, gdy zarządzała projektem, przy którym pracowałam (Narzędzie strategii zarządzania treścią 5.1). Tworzysz listę z perspektywy firmy konsultingowej lub agencji zatrudnionej do pracy przy projekcie opracowania strategii zarządzania treścią, ale możesz dosto- sować ją dla ludzi zarządzających projektem wewnętrznie. Niezależnie od tego, kto zarządza projektem i wykonuje prace, lista obejmuje szczegóły, które należy wziąć pod uwagę, i zadania, jakie trzeba wykonać, aby projekt mógł ruszyć. Dalej w tym rozdziale omówię niektóre z nich bardziej szczegółowo. NARZĘDZIE STRATEGII ZARZĄDZANIA TREŚCIĄ 5.1 LISTA PRZYGOTOWAŃ DO PROJEKTU Pobierz przykładową listę, która pomoże Ci przemyśleć istotne czynniki i prześledzić Twój postęp w przygotowaniach do projektu. PORADY ■■ Nie odrzucaj z automatu niczego, co ma znaczenie z punktu widzenia agencji (konsultanta), jeśli pracujesz przy projekcie z pozycji pracownika organizacji — elementy te nadal mogą być istotne, jeśli nieco je zmodyfikujesz. ■■ Zachowaj na swojej liście notatki z rozmów i własnych przemyśleń w takich kwestiach jak zasoby, budżet i harmonogram. Twoje notatki mogą służyć jako zapasowe źródło informacji na temat historii projektu. SKĄD TO WZIĄĆ? Pobierz listę ze strony ftp://ftp.helion.pl/przyklady/zatres.zip. ŹRÓDŁO Emily Small, The Small Company (www.thesmallcompany.com) Zarzadzanie trescia.indb 48 2017-01-17 14:36:06 Poleć książkęKup książkę ROZDZIAł 5.: URUCHOM PROJEKT  49 CZYNNIKI, KTÓRE NALEŻY WZIĄĆ POD UWAGĘ Oto niektóre szczegółowe kwestie, które musisz rozważyć. ■■ Kto będzie pracował przy projekcie i ile czasu będzie mógł na niego poświęcić? ■■ Kiedy projekt powinien zostać ukończony i jakie kamienie milowe musi osiągnąć po drodze? ■■ Jakie są oczekiwane efekty i produkty cząstkowe projektu? ■■ Jaki jest budżet projektu? Jeśli jest to projekt realizowany wyłącznie własnymi siłami organizacji, ile roboczogodzin personelu chciałbyś na niego zarezerwować? ■■ Kogo należy zaangażować do recenzji i zatwierdzania produktów projektu? ■■ Czy potrzebujesz specjalnych narzędzi (Basecamp lub inne platformy współ- dzielenia plików i komunikacji), wyposażenia (laptopy dla wykonawców) lub pozwolenia (dostęp do Google Analytics, CMS czy innych narzędzi wymaga- jących uwierzytelniania użytkowników)? ■■ Kogo należy regularnie informować o postępach? Jak powinieneś się z tymi osobami komunikować? ZADANIA Oto kilka sugerowanych zadań, które musisz wykonać. ■■ Zdecyduj, kto znajdzie się w zespole projektowym (włącznie z osobami z zewnątrz). ■■ Ustal termin narad taktycznych (jeśli jesteś konsultantem z zewnątrz lub zatrudniasz zewnętrznych wykonawców, możesz potrzebować więcej niż jednej narady). ■■ Przygotuj i udostępnij programy tych narad. ■■ Przygotuj kartę projektu, którą będziesz podczas nich omawiał (obejmuje to szereg zadań, które później omówię bardziej szczegółowo). ■■ Określ, kto będzie pilnował budżetu projektu, i stwórz odpowiedni system (oprzyj się na złotówkach, godzinach pracy lub obu tych miarach jednocześnie). ■■ Ustal wszystkie narzędzia i pozwolenia potrzebne zespołowi projektowemu oraz podejmij konieczne kroki, aby zdobyć sprzęt, którego zespół może potrzebować. Zarzadzanie trescia.indb 49 2017-01-17 14:36:06 Poleć książkęKup książkę 50  ZARZĄDZANIE TREŚCIĄ. STRATEGIE I NARZĘDZIA DOPILNUJ, ABY WSZYSCY SIĘ ROZUMIELI W każdym projekcie angażującym więcej niż jedną osobę powołaj do istnienia jedno źródło prawdy na temat projektu, do którego wszyscy mogą się odwołać. Projekty często zbaczają z właściwych torów, bo ich cele zostały błędnie zinter- pretowane, produkty cząstkowe nie zostały jasno określone, przesunięto termin zakończenia, co spowodowało efekt kuli śnieżnej, lub też istotne decyzje nie zostały zakomunikowane ani udokumentowane. To jedno źródło prawdy może mieć różne nazwy. Zwykle określam je mianem karty projektu. Znakomici specjaliści od zarządzania projektami cyfrowymi i autorzy książki Interactive Project Management: Pixels, People, and Process, Nancy Lyons i Meghan Wilker, określają je mianem planu zarządzania projektem (szablon planu zarządzania projektem — Narzędzie strategii zarządzania treścią 5.2). NARZĘDZIE STRATEGII ZARZĄDZANIA TREŚCIĄ 5.2 PLAN ZARZĄDZANIA PROJEKTEM Pobierz szablon planu zarządzania projektem i wypełnij go pod kątem swojego projektu. Jak zawsze, dostosuj go do własnych potrzeb. Nie zawiera on wszystkich wspomnianych przeze mnie możliwości, więc uzupełnij go lub okrój, dopasowując do własnego projektu. PORADY ■■ Omów szczegółowo plan ■■ Poproś członków zespołu, ■■ Prowadź dziennik zmian w swoim planie, jeśli w międzyczasie zmienią się ważne szczegóły. Zaznacz zmiany w dokumencie na kolorowo, aby łatwo je było wychwycić. zarządzania projektem pod- czas pierwszego spotkania projektowego, a potem sięgaj po niego od czasu do czasu, aby przejrzeć wszystkie obszary, które są szczególnie istotne lub wymagają specjalnej termi- nowości realizacji. aby w jakiejś luźnej formule wykazali się znajomością karty, na przykład znaleźli stronę dotyczącą procesu recenzji i odpowiedzieli na krótkie pytanie na ten temat. ■■ Na kolejnych etapach projektu utrzymuj listę wszystkich produktów cząstkowych projektu i ich lokalizacji w planie zarządzania projektem lub w innym miejscu, gdzie łatwo je odszukać. SKĄD TO WZIĄĆ? Pobierz plan ze strony ftp://ftp.helion.pl/przyklady/zatres.zip. ŹRÓDŁO Nancy lyons, Meghan Wilker, Clockwork (www.clockwork.net) Zarzadzanie trescia.indb 50 2017-01-17 14:36:06 Poleć książkęKup książkę ROZDZIAł 5.: URUCHOM PROJEKT  51 PORADA W niektórych projektach uzupeł- niam kartę projek- tu o każdy produkt cząstkowy, każdą zmianę harmo- nogramu i każdą podjętą decyzję. Posiadanie wszyst- kich informacji w jednym miejscu, łącznie z zapisem historii całego projektu, jest użyteczne zarówno dla mnie, jak i dla moich klientów. Niezależnie od tego, jak to nazwiesz i jak będziesz to dokumentował, w kolejnych akapitach znajdziesz szczegółowe informacje na temat tego, co to może i powinno zawierać. ZROZUMIENIE PROJEKTU Zacznij od opisu stanu obecnego, powodów realizacji projektu i jego celów (tych, na które się zgodziłeś podczas sesji uzgadniania celów z rozdziału 4.). Następnie opisz ogólnie zakres projektu, spodziewane produkty cząstkowe i ostateczne wyniki. Jeśli działasz jako agencja lub konsultant, zakres Twojego zlecenia jest dobrym punktem wyjścia. Jeśli jednak od czasu sformułowania zakresu wiele się zmieniło, dopilnuj, żeby te zmiany znalazły odzwierciedlenie w Twoim dokumencie. Następnie opisz wszystkie znane założenia, ryzyka i zależności. Oto przykłady. ■■ Zakładasz, że firma ukończy inwentaryzację strony internetowej i że agencja posłuży się wynikiem tej inwentaryzacji, aby przeprowadzić audyt. ■■ Istnieje ryzyko, że firma nie będzie miała zasobów, aby przeprowadzić tę inwentaryzację. ■■ Ukończenie inwentaryzacji zależy od uzyskania zgody na zakup narzędzia internetowego . ■■ Dwa inne projekty, projekt x i projekt y , również będą zależeć od ukoń- czenia inwentaryzacji treści i przeprowadzenia audytu. I wreszcie prowadź listę wszystkich ważnych decyzji, które zostały podjęte w kon- tekście projektu i będą miały na niego wpływ, na przykład tak: Zdecydowaliśmy się przenieść wszystkie treści ze wszystkich kategorii do Drupala. Będziesz również chciał przekazać informację na temat tych decyzji w raportach statusu projektu i na naradach dotyczących projektu. SŁOWNIK POJĘĆ Zorientowałeś się prawdopodobnie, że ludzie posługują się tymi samymi słowa- mi lub frazami na określenie zupełnie różnych rzeczy. Przykładowo niektórzy rozumieją architekturę informacji jako mapę stron, która wizualizuje organizację podstron na witrynie internetowej. Dla innych architektura informacji to orga- nizacja danych i informacji oraz sposób ich przechowywania na serwerze. Jeśli założysz, że wszyscy posługują się danym terminem tak samo jak Ty i założenie to okaże się błędne, Twój projekt może się znaleźć w tarapatach. Zarzadzanie trescia.indb 51 2017-01-17 14:36:06 Poleć książkęKup książkę 52  ZARZĄDZANIE TREŚCIĄ. STRATEGIE I NARZĘDZIA Aby pomóc wszystko ustawić prawidłowo od samego początku, uwzględnij w swojej karcie lub planie zarządzania projektem listę słów lub wyrażeń oraz ich definicje w rozumieniu bieżącego projektu. Pracowałam przy projekcie dla strony budowanej z wykorzystaniem Drupala (który uwielbiam). Definicja modułu według Drupala jest zupełnie inna niż moja definicja treści, stworzona z perspektywy świata zewnętrznego. Niektóre z moich rozmów z zespołem programistów były sporym wyzwaniem, dopóki nie uzgodni- liśmy, w jaki sposób będziemy się w dalszej pracy posługiwać terminem „moduł”. HARMONOGRAM Na tym etapie harmonogram nie musi być nadzwyczaj szczegółowy. Zwykle wpisuję po prostu datę rozpoczęcia projektu, datę jego zakończenia i kluczowe terminy w międzyczasie, na przykład termin przeglądu stanu realizacji trwających prac, aby ludzie wiedzieli, kiedy mogą się go spodziewać. Później, kiedy już dopracujesz harmonogram bardziej szczegółowo, możesz dołączyć go do karty (albo zapisać elektronicznie w miejscu dostępnym dla wszystkich). BUDŻET Chętnie wpisuję choćby krótką informację na temat budżetu, aby pomóc ludziom w uzmysłowieniu sobie względnej wielkości projektu. Wiele kart projektów, z którymi się zetknęłam, nie uwzględniało w ogóle informacji budżetowej, bo nie jest to informacja, która podawana jest do publicznej wiadomości. To naprawdę zależy tylko od Ciebie. Jeśli zatrudniasz do wykonania większości prac kogoś z zewnątrz, możesz po prostu wpisać całkowitą wielkość budżetu przeznaczonego na prace. Jeśli wy- konujesz prace siłami wewnętrznymi, proponuję wpisać liczbę godzin, którą zgodnie z Twoimi szacunkami każda osoba czy zespół będą musieli poświęcić. Jeśli w pracach biorą udział zarówno pracownicy organizacji, jak i konsultanci z zewnątrz, możesz zrobić jedno i drugie. Dobrze, żebyś podał szczegółowe zasady zarządzania budżetem i rozpatrywania wniosków o dodatkowe godziny lub fundusze. Twoja sekcja budżetowa może więc wyglądać mniej więcej tak. Budżet finansowy tego projektu wynosi ### ### zł dla dostawca , co obejmuje opis pracy do wykonania . W projekcie wezmą również udział pracownicy organizacji w następującym szacowanym wymiarze czasu pracy: Zespół 1 — 200 godzin, Zespół 2 — 40 godzin, Zespół 3 — 68 godzin. Dostawca będzie raz w tygodniu publikował podsumowanie wykonanych zadań i sumę pozostałego do wykorzystania budżetu. Pracownicy organizacji będą również co tydzień przedstawiać raport z wykorzystania przydzielonych na projekt godzin. Wnioski o dodatkowe godziny pracy lub dodatkowe fundusze będą omawiane podczas cotygodniowych narad projektowych. Zarzadzanie trescia.indb 52 2017-01-17 14:36:06 Poleć książkęKup książkę ROZDZIAł 5.: URUCHOM PROJEKT  53 ZESPÓŁ PROJEKTOWY Posłuż się kartą planu projektu, aby zidentyfikować graczy biorących udział w projekcie i określić to, czego będzie się od nich oczekiwać podczas całego czasu trwania projektu. Możesz posłużyć się macierzą podobną do macierzy interesariuszy, tyle że obejmiesz nią mniejszą liczbę osób, do tego mniej szczegółowo opisanych. Przykładowo nie musisz wpisywać każdego interesariusza — zamiast tego wpisz tylko tych, którzy będą na co dzień brali udział w projekcie. Zwykle wstawiam tu zgrubną listę stałych członków zespołu wraz z opisem pracy, którą mają do wykonania w projekcie, a potem tworzę macierz zadań, takich jak zarządzanie, harmonogramowanie, wykonywanie działań logistycznych, wykonywanie faktycznej pracy, kontrola i sprawozdawczość, koordynacja opinii i informacji zwrotnej od innych interesariuszy. W tabeli 5.1 znajdziesz przykład niektórych zadań w typowej macierzy zespołu projektowego. TABElA 5.1. PRZYKŁADOWA MACIERZ ZESPOŁU PROJEKTOWEGO DZIAŁANIE Diagnoza Umówienie rozmów z interesariuszami Przeprowadzenie rozmów z interesariuszami Zgromadzenie we współpracy z interesariuszami istniejącej dokumentacji Przeprowadzenie inwentaryzacji treści Przygotowanie podsumowania uzgodnionych celów strategicznych Przygotowanie raportu z podsumowania uzgodnionych celów strategicznych Zebranie i przedstawienie opinii interesariuszy I K N W O R E K I , B U K A J U G N I T E K R A M I K N W O R E K I , A R U A L I C Ś E R T W A R P S O D Y N W Ó Ł G , I Z S A M E R E J T N A T L U S N O K A K T N A T L U S N O K , A I L U J X X X X X X X X X X Zarzadzanie trescia.indb 53 2017-01-17 14:36:06 Poleć książkęKup książkę 54  ZARZĄDZANIE TREŚCIĄ. STRATEGIE I NARZĘDZIA OPINIOWANIE Zastanów się, czy nie uwzględnić krótkiego akapitu na temat mechanizmu opiniowania produktów cząstkowych projektu. Z perspektywy zewnętrznego konsultanta najistotniejsze wydaje mi się tutaj szczegółowe opisanie tego, w jaki sposób chciałabym otrzymywać informację zwrotną. Od klientów oczekuję tego, że zanim wyślą do mnie opinie swoich pracowników, samodzielnie je zgromadzą, wyważą i skompilują. Jeśli opinie interesariuszy są sprzeczne, proszę klientów o rozstrzygnięcie sporów przed wysłaniem do mnie ostatecznej wersji. Zawsze oferuję swoją pomoc w rozstrzygnięciu nieporozumień — to jeszcze jedna okazja, aby zaangażować ludzi w projekt, a być może odkryć nieznane wcześniej potrzeby i cele. Inne elementy, które możecie tutaj zawrzeć, to wszelkie narzędzia i procedury związane z opiniami. Jeśli przykładowo korzystasz z Basecampa i plik zostanie opublikowany, możesz poprosić ludzi o zapisanie swoich plików z komentarzami w Basecampie. KOMUNIKACJA Umieść sekcję, w której wyjaśnisz, jak i kiedy będziesz wysyłał ludziom aktualne informacje na temat projektu. Możesz mieć całkiem niezłe wyobrażenie na ten temat, jeśli pobrałeś już Narzędzie strategii zarządzania treścią 3.2 z rozdziału 3. Proponuję wypisanie sposobów, w jakie będziesz się komunikował, z kim i z jaką częstotliwością. Oto przykłady. ■■ Cotygodniowe aktualizacje statusu będą publikowane w Basecampie w środy. ■■ Cotygodniowe narady będą się odbywać we wtorki. Członek zespołu dołączy program spotkania do zaproszenia, i określi, kto powinien się na nim pojawić. ■■ Kadra zarządzająca będzie otrzymać comiesięczne aktualizacje wraz z pod- sumowaniem wykonanych i trwających prac oraz wskazaniem koniecznej informacji zwrotnej. PLANOWANIE Wcześniej w rozdziale omówiłam dość wyczerpująco wiele kwestii związanych z planowaniem. Tutaj zajmę się nieco bardziej szczegółowo harmonogramami i budżetami. HARMONOGRAMY To, co musisz przekazać w swoim harmonogramie, zależy od tego, co czego ma on służyć. Dzielę harmonogramy na kilka rodzajów. Zarzadzanie trescia.indb 54 2017-01-17 14:36:07 Poleć książkęKup książkę ROZDZIAł 5.: URUCHOM PROJEKT  55 Pierwszy typ to bardzo ogólny harmonogram, który pokazuje fazy projektu, istotne kamienie milowe i planowaną datę zakończenia projektu. Ten typ jest zwykle właściwszy dla osób, które nie będą w projekt na co dzień zaangażowane. Daje im po prostu ogólne wyobrażenie o tym, co się będzie działo i kiedy. Lubię to przedstawiać wizualnie, bo wtedy łatwiej zrozumieć od pierwszego rzutu oka. TERMIN PODSUMOWANIA UZGODNIONYCH CELÓW STRATEGICZNYCH DIAGNOZA TYGODNIE 1 – 4 RECENZOWANIE TYDZIEŃ 5 STRATEGIA TYGODNIE 6 – 10 TERMIN OPRACOWANIA STRATEGII PODSTAWOWEJ I ZALECEŃ TWORZENIE MATERIAŁÓW I ICH RECENZOWANIE RECENZOWANIE TYDZIEŃ 11 WSAD 1 WSAD 2 WSAD 3 WSAD 4 WDROŻENIE RECENZOWANIE TYGODNIE 12 – 20 START SERWISU CONTENT ENTRY TESTING TYGODNIE 21 – 25 Zwykła tabelka też może się sprawdzić (tabela 5.2). TABElA 5.2. PRZYKŁADOWY OGÓLNY HARMONOGRAM DZIAŁANIE/PRODUKTY CZĄSTKOWE CZAS TRWANIA ODPOWIEDZIALNOŚĆ Organizacja diagnozy (wywiady z interesariuszami, przegląd dokumentacji, warsztat) i prezentacja z podsumowaniem uzgodnionych celów. Tygodnie 1 – 4 Brain Traffic Recenzja podsumowania uzgodnionych celów i dostarczenie informacji zwrotnej. Tydzień 5 Klient Sformułowanie deklaracji podstawowej strategii zarządzania treścią i wspierających ją zaleceń. Tygodnie 6 – 10 Brain Traffic Recenzja deklaracji podstawowej strategii zarządzania treścią i wspierających ją zaleceń. Tydzień 11 Klient Opracowanie konspektów materiałów i wypełnienie ich treścią; zrecenzowanie konspektów i powstałych materiałów. Wprowadzenie materiałów do systemu CMS i ich przetestowanie. Tygodnie 12 – 20 Brain Traffic i klient Tygodnie 21 – 25 Brain Traffic i klient Uruchomienie serwisu. Tydzień 25 Klient Zarzadzanie trescia.indb 55 2017-01-17 14:36:07 Poleć książkęKup książkę 56  ZARZĄDZANIE TREŚCIĄ. STRATEGIE I NARZĘDZIA Drugi typ harmonogramu jest bardziej szczegółowy i użyteczniejszy dla ludzi pracujących na co dzień w projekcie. Obejmuje fazy, działania, zadania, a cza- sem nawet poddziałania. Jasno określa, kto wykonuje działania i kiedy są wykonywane. Jeśli kiedykolwiek posługiwałeś się narzędziem Microsoft Pro- ject, to właśnie o czymś takim mówię (chociaż nie używam tego konkretnego programu). Zwykle tworzę harmonogram w programie Microsoft Excel. Odkryłam jednak, że Google Docs ma dodatek o nazwie ProjectSheet oraz aplikację online o nazwie SmartSheet, z której można pobrać szablony planów projektów. Polecam poeks- perymentowanie, abyś mógł znaleźć coś, co sprawdzi się w Twoim przypadku. Narzędzie strategii zarządzania treścią 5.3 to oparty na Excelu szablon, który zapożyczyłam od Emily Small. PORADA Planując swój projekt, bądź realistą — nie zaniżaj szacunków czasu wymaganego do jego realizacji. Pospiesznie przeprowadzane projekty rzadko są udane, a już zwłaszcza wtedy, kiedy to pierwsza próba zademonstrowania wartości strategii zarządzania treścią. Zawsze lepiej zostawić sobie jakiś margines bezpieczeństwa; jeśli pojawi się presja na wcześniejsze ukończenie projektu, będziesz miał zapas. Zarzadzanie trescia.indb 56 2017-01-17 14:36:07 Poleć książkęKup książkę ROZDZIAł 5.: URUCHOM PROJEKT  57 NARZĘDZIE STRATEGII ZARZĄDZANIA TREŚCIĄ 5.3 SZCZEGÓŁOWY HARMONOGRAM Pobierz szablon i postępuj zgodnie z instrukcjami, aby opracować własny harmonogram. PORADY ■■ Podziel projekt na oddzielne etapy, aby stał się bardziej czytelny. ■■ Zostaw sobie tygodniowy lub dwutygodniowy zapas na etapie diagnozy, aby uwzględnić trudności związane z umówieniem spotkań z interesariuszami w odpowiadających wszyst- kim terminach. ■■ Zostaw sobie więcej czasu, niż sądzisz, że będzie Ci potrzebne, na opiniowanie produktów cząstkowych. ■■ Odnotuj, w jaki sposób harmonogram będzie musiał zostać przesunięty, jeśli po- jawiają się opóźnienia rozmaitych kamieni milowych. SKĄD TO WZIĄĆ? Pobierz szablon z ftp://ftp.helion.pl/przyklady/zatres.zip. ŹRÓDŁO Emily Small, The Small Company (www.thesmallcompany.com), Brain Traffic (www.braintraffic. com) BUDŻET Śledzenie projektu budżetu jest chyba najmniej przeze mnie lubianą częścią pracy. Chcę ją po prostu wykonać jak najlepiej, niezależnie od tego, ile czasu zajmie. Nie zawsze jest to w najlepszym interesie mojego pracodawcy lub mojego klienta. Wymyśl jakąś metodę śledzenia budżetu, która nie przysporzy Ci zbyt dużo bólu głowy, a pozwoli uzyskać potrzebne informacje. Rozważ podane niżej przykłady. PROJEKT O USTALONEJ CENIE I ZAKRESIE Przy projektach o ustalonej cenie i zakresie agencja lub konsultant podają ustalony szacunek kosztów wykonania pracy, a klient płaci za wartość wykonanej pracy. Jeśli w tej sytuacji jesteś konsultantem, podzielisz ustaloną opłatę na stawki go- dzinowe, jakie zwykle bierzesz, aby zyskać wyobrażenie o tym, ile godzin pracy masz do dyspozycji. Mając już tę liczbę, łatwo oszacujesz, ile czasu możesz poświęcić na każde dzia- łanie i produkt cząstkowy. Twój klient nie musi się przejmować tym, ile godzin poświęcisz na pracę dla niego, ale Ty prawdopodobnie powinieneś. Zarzadzanie trescia.indb 57 2017-01-17 14:36:07 Poleć książkęKup książkę 58  ZARZĄDZANIE TREŚCIĄ. STRATEGIE I NARZĘDZIA PROJEKTY WYCENIANE WEDŁUG NAKŁADU CZASU I MATERIAŁÓW Przy projektach wycenianych według nakładu czasu pracy i materiałów agencja lub konsultant ocenili, ile czasu — ich zdaniem — zajmie ukończenie projektu, a fakturę wystawią za faktycznie przepracowane godziny. Jako agencja lub kon- sultant i w tej sytuacji musisz przypisać szacowane godziny pracy do określonych zadań i celów, aby ukończyć projekt w zaplanowanym terminie. Czasem jednak możesz sobie uprzytomnić, że coś jest bardziej skomplikowane lub czasochłonne, niż przypuszczałeś. Wtedy właśnie musisz omówić z klientem, czy chciałby ukończyć prace w zapla- nowanym terminie, ponosząc dodatkowe koszty, czy ograniczyć ich zakres, ale nie przekraczać budżetu. Najistotniejsze jest pamiętanie o tym, aby te rozmowy przeprowadzić jak najszybciej. Nikt nie lubi niespodzianek. Będąc po stronie klienta, będziesz musiał podjąć decyzję. Jeśli nie możesz uzyskać większego budżetu, prawdopodobnie będziesz musiał ograniczyć zakres prac. Gdy nawet masz taką możliwość, i tak powinieneś się zastanowić, czy warto wydatkować dodatkowe środki. WEWNĘTRZNE PROJEKTY BEZ PRZYPISANYCH DODATKOWYCH ŚRODKÓW FINANSOWYCH Przy projekcie, którego budżet wyrażony jest w roboczogodzinach, powinieneś określić, czy i w jaki sposób będziesz monitorował ich „wydatkowanie”. Zalecam śledzenie czasu pracy, co pozwoli Ci wykorzystać te dane w planowaniu przyszłych projektów i ułatwi skalkulowanie ROI, gdy zabierzesz się do mierzenia sukcesu Twojego projektu. Niektóre organizacje mają wdrożone systemy śledzenia czasu pracy w podziale na konkretne projekty i zadania, co trochę ułatwia sprawę. Jeśli nie masz takiego systemu, rozważ coś tak prostego jak współdzielone arkusze kalkulacyjne, w które członkowie zespołu co tydzień wpisują liczbę godzin spędzonych na rozmaitych działaniach. PRACA Każdy projekt jest inny, co oznacza, że zadania się różnią. Jednakże kilka aspektów, które za chwilę szerzej omówię, to aspekty uniwersalne dla wszystkich projektów. RAPORTY STATUSU Owszem, są istotne. I nie są takie trudne, jeśli trzymamy się pewnych podstaw. Sugerowałabym prostą notatkę przysyłaną e-mailem, która pojawi się również w dzienniku projektu będącym uzupełnieniem karty projektu czy planu zarzą- dzania lub też zostanie opublikowana gdzieś, gdzie mogą ją zobaczyć wszyscy ci, którzy powinni. Zarzadzanie trescia.indb 58 2017-01-17 14:36:07 Poleć książkęKup książkę ROZDZIAł 5.: URUCHOM PROJEKT  59 Osoby uczestniczące w projekcie na co dzień muszą wiedzieć kilka rzeczy. ■■ Co zrobiliśmy w zeszłym tygodniu? ■■ Nad czym pracujemy w tym tygodniu? ■■ Czy wszystko idzie zgodnie z planem i harmonogramem? Jeśli nie, to dlaczego? ■■ Jakie otwarte pytania mamy do kogo? ■■ Jaki jest następny kamień milowy? Projekt X: status tygodniowy Do: Zespół projektowy Kopia Ukryta kopia Projekt X – status tygodniowy Osiągnięcia • Ukończenie inwentaryzacji materiałów • Przeprowadzenie spotkania interesariuszy Praca w roku • Podsumowanie uzgodnienia celów strategicznych Termin: zgodnie z harmonogramem Pytania otwarte do „imię i nazwisko” • Kto powinien wziąć udział w spotkaniu, którego celem jest uzgodnienie podsumowania celów strategicznych? • Czy Brain Tra(cid:27)c powinien wziąć udział w tym spotkaniu? Pytanie otwarte do „imię i nazwisko” • Czy podjęto już decyzję co do nowego systemu CMS? Najbliższe kamienie milowe • Przegląd podsumowania uzgodnionych celów strategicznych 5 stycznia Wyślij KAMIENIE MILOWE I COTYGODNIOWE NARADY Zwykle umawiam się na cotygodniowe, jednogodzinne narady z klientem. Jednak nie przychodzimy na nie bez potrzeby. Są takie tygodnie, gdy narada okazuje się sposobnością przedyskutowania pytania otwartego postawionego w raporcie sta- tusu lub porozmawiania o kwestiach związanych z budżetem i harmonogramem. Są też takie tygodnie, kiedy narada przeradza się w pełnowymiarową sesję roboczą, podczas której wspólnie omawiamy powstające produkty cząstkowe i pracujemy nad nimi. Tak, naprawdę to robię. Zarzadzanie trescia.indb 59 2017-01-17 14:36:07 Poleć książkęKup książkę 60  ZARZĄDZANIE TREŚCIĄ. STRATEGIE I NARZĘDZIA Nie zawsze tak było. Kiedyś sądziłam, że jako konsultantka okazałabym słabość, zapraszając mojego klienta do wspólnej pracy. Myliłam się. Klienci to doceniają. I mogę się domyślać, że zespoły wewnętrzne również. Zgodnie z tym, co Sara Wachter-Boettcher przedstawiła w swojej prezentacji In It Together: Co-Creating Your Content Strategy z 2014 roku, przepracowanie wspólnie z klientem problemów i możliwości związanych ze strategią zarządzania treścią daje kilka korzyści. Jedną z najważniejszych jest uzyskanie wspólnej perspektywy. Wspólna perspektywa w naturalny sposób rodzi sprzymierzeńców i adwokatów. Nie obawiajcie się więc pokazania wyników swojej pracy na etapie ich powsta- wania. Poważnie. BIEGNIJ, PROJEKCIE, BIEGNIJ Domyślam się, że uznałeś ten projekt za nieco wyczerpujący. Jednak później podziękujesz sam sobie, że skupiłeś się na jego treści. Udane projekty to projekty dobrze zarządzane. A dobrze zarządzane projekty wymagają odrobinę więcej pracy. Teraz, kiedy już położyłeś fundamenty pod szykujące się wspaniałości, weź się do pracy, za którą już tęsknisz. Kilka następnych rozdziałów dotyczy poznawania wszystkich istotnych aspektów własnego (lub klienta) biznesu, odbiorców i prze- kazu, co pozwoli sformułować solidną, merytoryczną strategię, która naprawdę dobrze posłuży odbiorcom i pozwoli zrealizować cele biznesowe. Zarzadzanie trescia.indb 60 2017-01-17 14:36:07 Poleć książkęKup książkę SKOROWIDZ A aktualizacja nieplanowa, 207 planowa, 206 analiza, 128 statystyk strony, 11 arkusz audytu, 8 czasu pracy, 114 modelu heurystycznego, 151 modelu rdzenia, 172 modelu treści, 179 audyt, 10 treści, 7, 103 autor, 190 B badanie rynku, 80 z faktycznymi użytkownikami, 89 badania użytkownika, 80, 84 apetyt klienta, 84 podejścia, 85 przeprowadzanie badań, 86 zadania na warsztat, 90 budżet, 52, 57 burza mózgów, 88 C cele biznesowe, 124, 148 projektu, 37 przekazu, 124, 148, 155 ciągnięcie ludzi za język, 45 cisza, 46 CMS, 102 cykl życia przekazu, 202 czynniki wewnętrzne, 66 klienci, 68 oferta, 67 przychód, 68 wydatki, 69 czynniki zewnętrzne, 70 klienci, 71 konkurenci, 70 prawo i regulacje, 70 trendy i wydarzenia bieżące, 71 czytelność, 107 D deklaracja podstawowej strategii, 138 Mad Lib, 142 podejście indywidualne, 142 podejście zespołowe, 141 ramy przekazu, 144 diagnozowanie problemów, 113 dokumentacja, 75 efektywności przekazu, 156 problemów, 113, 116 szczegółów, 96 dokumenty inwentaryzacja, 75 przegląd, 75 zapis, 76 dostępność, 152 doświadczenie, 81 E efektywność przekazu, 156 e-mail, 43 F formularze informacji zwrotnej, 197 funkcja, 136 Zarzadzanie trescia.indb 225 2017-01-17 14:36:13 Poleć książkęKup książkę 226  ZARZĄDZANIE TREŚCIĄ. STRATEGIE I NARZĘDZIA H harmonogram, 52, 54 szczegółowy, 57 hipotetyczne przyczyny problemów, 6 historyjki użytkowników, 88 I implementacja, 205 informacja zwrotna od użytkowników, 153 interesariusze, 29 macierz, 31 planowanie rozmów, 72 role, 27 typy, 28 utrzymywanie zaangażowania, 34 inwentaryzacja dokumentów, 75 J jasność, 152 K karta wyników, 158 przekazu, 157 kluczowe wskaźniki efektywności, 148 komunikacja, 54 komunikatywność, 152 konsensus, 46 konsultant merytoryczny, 190 kontrolowalność, 152 korektor, 191 koszt szacunkowy przeprojektowania, 17 koszty niefinansowe, 19 KPI, keyperformance indicators, 148 krajobraz treści, 94 kryteria audytu, 10, 104 L lista, 94, 177, 197 krajobrazu treści, 97 narzędzi, 215 przygotowań do projektu, 48 M macierz interesariuszy, 31, 72 ról i obowiązków, 189 zrozumienia użytkownika, 83 Mad Lib, 142, 145 makieta modelu biznesowego, 67 mapy strony, 164 treści, 105 mierzenie sukcesu, 149 migawki materiałów, 99 moce przerobowe, 112 model Toulmina, 19 operator modalny, 22 podstawy, 21 prośba, 22 przeciwdowód, 22 roszczenie, 21 uzasadnienie, 21 wsparcie, 21 modele treści, 176 hybrydowe, 188 rdzenia, 170 scentralizowane, 188 zdecentralizowane, 188 motywacje, 82 N narady cotygodniowe, 59 Zarzadzanie trescia.indb 226 2017-01-17 14:36:13 Poleć książkęKup książkę SKOROWIDZ  227 O obawy, 81 obowiązki związane z implementacją, 205 obserwacja, 90 ocena heurystyczna, 151 odpowiedzialność władz strategicznych, 204 opiniowanie, 54 opis procesu, 193 organizacja mapy strony, 164 systematyka, 167 P parafrazowanie, 45 plan zarządzania projektem, 50 planowanie, 54, 117, 119, 209 produktu przekazu, 209 redakcyjne, 212 rozmów, 72 sesji, 39 platforma, 137 podejmowanie decyzji, 112, 115 przez grupę, 42 podsumowanie szans, 124 podzbiór, 137 pomiar, 148 skuteczności przekazu, 156 porządkowanie wywiadu, 73 postawy, 81 praca, 58 prezentacja, 169 projektu, 20 priorytetyzacja, 162 problemy z dokumentacją, 116 z doświadczeniem, 111 z odpowiedzialnością, 110 z planowaniem, 114 z procesem, 114 z rolami, 110 z umiejętnościami, 111 proces, 117, 119, 191 projekt lista przygotowań, 48 plan zarządzania, 50 treści, 160 przegląd dokumentacji, 75 statystyk strony, 8, 87 przekaz, 202 przekonania, 81 przepływ pracy, 116 przeprowadzanie wywiadów, 74 przewodnik do rozmowy z interesariuszem, 73 stylu, 195 przychylność, 107 pytania interpretacyjne, 74 obiektywne, 73 refleksyjne, 74 R ramy przekazu, 143, 145 raporty statusu, 58 recenzent, 191 redaktor, 189 rekonstrukcja widoków, 179 role i obowiązki, 188 interesariuszy, 27 władz strategicznych, 204 związane z implementacją, 205 rozmowy z interesariuszami, 72, 73 ryzyko, 18 rzetelność przekazu, 108 Zarzadzanie trescia.indb 227 2017-01-17 14:36:13 Poleć książkęKup książkę 228  ZARZĄDZANIE TREŚCIĄ. STRATEGIE I NARZĘDZIA S schemat ekosystemu, 98 SEO, 102 sesje robocze, 33 słuchanie moderacyjne, 45 specyfikacja, 180 publikowanych materiałów, 127 sprawozdanie, 156, 157 statystyki strony, 11, 149 strateg zarządzania treścią, 204 strategia, 122, 127, 130, 132 strona rdzenia, 173, 175 strony internetowe, 102 system CMS, 102 systematyka, 167 szablon nakładki, 181 ram przekazu, 146 kalendarza redakcyjnego, 214 priorytetyzacji przekazu, 163 szanse poprawy jakości, 14 Ś śledzenie rozmowy, 45 środowisko biznesowe, 65 T tabela strony, 181 testowanie użytkownika, 8, 11, 106, 108 tworzenie materiałów, 194 typy interesariuszy, 27 projektów, 136 U uprawnienie, 203 do wdrażania, 203 strategiczne, 203 uruchamianie projektu, 47 utrzymywanie zaangażowania interesariuszy, 34 uzgadnianie celów, 38, 41 uzgodniona wizja strategii, 122, 128 użyteczność, 152 W warsztaty, 33 z interesariuszami, 87 wartościowość, 152 wcielanie strategii, 184 wiarygodność, 152 wizualizacja, 98 władze, 112 odpowiedzialne za implementację, 205 strategiczne, 204 właściciel, 190 wnioski, 128 wybór miar, 149 wydawca, 191 wykaz KPI, 155 produkcji materiałów, 194 treści, 101 wykorzystywanie wyników pomiarów, 158 wyszukiwalność, 152 wyuczalność, 152 wywiad, 32, 74, 90 Z zachowania, 82 zarządzanie komunikacją, 35 przekazem, 202 zasady podstawowe, 44 zespół projektowy, 53 zeszyt odkrywczych spostrzeżeń, 77 Zarzadzanie trescia.indb 228 2017-01-17 14:36:13 Poleć książkęKup książkę SKOROWIDZ  229 znajdowalność, 107 znakomitość, 152 zrozumiałość, 107 zrozumienie konsensusu, 46 Zarzadzanie trescia.indb 229 2017-01-17 14:36:13 Poleć książkęKup książkę 230  ZARZĄDZANIE TREŚCIĄ. STRATEGIE I NARZĘDZIA Zarzadzanie trescia.indb 230 2017-01-17 14:36:13 Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Zarządzanie treścią. Strategie i narzędzia
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: