Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00478 007826 10467521 na godz. na dobę w sumie
Zbuduj własną markę - książka
Zbuduj własną markę - książka
Autor: Liczba stron: 136
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 83-7361-608-X Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> marketing
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Najsilniejsze marki zapadają w pamięć. Także Twoja marka powinna mieć siłę przebicia, jeżeli dążysz do sukcesu jako pracownik czy niezależny konsultant. Własny wizerunek i styl kontaktów interpersonalnych mają potężny wpływ na rozwój każdej kariery. Nie zapominają o tym ludzie znani, których nazwisko jest jednoznacznie kojarzone, najczęściej pozytywnie i na długie lata.

'Zbuduj własną markę' pomoże Ci wywierać najlepsze wrażenie w każdej sytuacji, w jakiej możesz się znaleźć w pracy. Znajdziesz tu mnóstwo wskazówek, technik i narzędzi, dzięki którym sposób bycia, ubiór, ton głosu czy mowa ciała staną się Twoimi atutami. Osiągaj swoje cele poprzez:

Po przeczytaniu tej książki, pełnej praktycznych ćwiczeń i profesjonalnych porad, zdobędziesz przewagę, której potrzebujesz, by odnosić sukcesy w karierze zawodowej.


'Naprawdę wiele solidnych, rozsądnych porad dotyczących wszelkich aspektów autoprezentacji.'
Springboard
'Bogactwo praktycznych rad, które przydadzą się ę osobom na wszystkich poziomach organizacji.'
Business Franchise
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Spis treści 1. Jak wykreować własną markę 5 Budowanie marki poprzez wartości: określanie skali wartości ... 6 Jak jesteś postrzegany?................................................... ................... 8 Rozbieżność ocen ................................................... .......................... 8 Piękny umysł to nie wszystko ................................................... .....10 Dobry marketing ................................................... ..........................10 „Składniki tożsamości” (identity mix): zewnętrzne elementy Twojej własnej marki..............................18 2. Wykreuj własną markę poprzez skuteczną komunikację 21 Pierwsze wrażenie i siła komunikacji niewerbalnej ................... 22 Zarządzanie wrażeniem ................................................... .............. 24 Wymowa stroju ................................................... ............................ 25 Mowa ciała i prezencja ................................................... ................ 29 Reputacja i obecność................................................... ....................35 3. Wykreuj własną markę, tworząc wizerunek profesjonalisty 41 Twój zawodowy wizerunek: most czy bariera? ............................41 Aura profesjonalizmu................................................... ................. 43 Złodzieje wizerunku................................................... .................... 46 Niszczyciele wizerunku ................................................... .............. 48 Strategia higieny w biznesie................................................... ........ 50 Standardowy strój biznesowy................................................... ......53 4 Z B U D U J W Ł A S N Ą M A R K Ę 4. Wykreuj własną markę, „opakowując” swoją osobowość 61 Strój a osobowość ................................................... .........................61 Jak się noszą snobi ................................................... ....................... 64 Ekspresja a funkcjonalność................................................... ........ 66 Kolory a osobowość ................................................... .................... 68 Design a osobowość ................................................... .................... 75 Dziesięć podstawowych reguł projektowania............................. 76 5. Dlaczego porządek w szafie ułatwia kreowanie wizerunku 79 Dobór odpowiedniej garderoby biznesowej............................... 79 Obiektywna obserwacja ................................................... .............. 80 Korzystne schematy kolorystyczne.............................................. 84 Styl życia................................................... ........................................ 88 Jak wygląda Twoja szafa?................................................... ............. 89 Utrzymanie garderoby................................................... ................ 94 Budżet................................................... ............................................ 97 6. Wykreuj swoją markę, znajdując własny styl 99 Niepowtarzalny wizerunek ................................................... ........ 99 Preferowany styl — ćwiczenie................................................... ...101 Podstawowe charakterystyczne cechy stylów............................ 104 Drugorzędne cechy stylu ................................................... ........... 113 Brak stylu — czyja to wina?................................................... .......117 7. Pochwal się swoją osobistą marką 121 Lista kontrolna wystąpienia ................................................... ......123 Podstawy prezentacji biznesowych .............................................125 Przygotowywanie prezentacji zespołowej.................................. 127 Podstawowe zasady rozmowy kwalifikacyjnej.......................... 127 Podstawowe zasady podróży w interesach .................................132 Masz ograniczony budżet? Nie masz garnituru (kostiumu)? Nie znosisz garniturów (kostiumów)?.....................................134 Działaj! ................................................... .........................................135 Jak wykreować własną markę Kreować markę (...) pozostawiać niezapomniane wrażenie. Concise Oxford Dictionary Kreując wizerunek firmy, produktu, usługi, procesu lub osoby, staramy się zadziwić ich wyjątkowymi właściwościami. Podsta- wowym celem budowania marki jest zakodowanie w ogólnej świa- domości pożądanego wizerunku firmy, produktu, usługi, procesu czy osoby. Najpopularniejsze marki mają zwykle proste, konse- kwentnie promowane przez lata przesłanie. Najznakomitsze z nich są łatwo rozpoznawalne przez konsumentów, a swój sukces opierają na charakterystycznych, niepowtarzalnych cechach, co określa się jako budowanie marki poprzez wartości. Marki światowej sławy nie wymagają promocji, wypracowały bowiem już dawno w świado- mości klientów określone skojarzenia. Podobnie jak ludzie, pro- dukty mają szczególne właściwości, które określają ich osobowość: coca-cola jest orzeźwiająca i dostępna dla wszystkich, frytki McDo- nalda bez względu na porę są zawsze świeżo usmażone, Rolex, wprawdzie kosztowny, niezmiennie zachwyca klasą i niezawodnością. Jak inni postrzegają człowieka, który jeździ nowym Volkswa- genem Beetle, nosi garnitur kupiony w Marks Spencer czy ze- garek marki Swatch? Co pomyślą o osobie ubranej w garnitur od Armaniego, buty od Prady, z Rolexem na ręku? Czy podobnie od- bierają go, gdy założy dżinsy firmy Levi’s, w ręku trzyma coca-colę lub hamburgera z McDonalda? Jak postrzegane są przez nas te osoby zależy w dużej mierze od tego, jakie skojarzenia budzą w nas marki poszczególnych producentów. 6 Z B U D U J W Ł A S N Ą M A R K Ę Budowanie marki poprzez wartości: określanie skali wartości Niektórym idea traktowania własnej osoby w kategoriach produk- tu może wydać się pomysłem niesmacznym, a nawet nieuczci- wym. Jeśli i Ty tak uważasz, odrzuć jakąkolwiek wątpliwość. Nie pozwól, by niechęć, niskie poczucie własnej wartości, wcześniej- sze negatywne doświadczenia, niewiedza, strach przed porażką, obawy przed kompromitacją, lęk przed nadmierną zuchwałością czy wreszcie niechęć do poświęcenia czasu, pieniędzy lub energii powstrzymały Cię przed wykreowaniem swojej własnej marki. Prze- konasz się, że warto. Nigdy bowiem nie jest za późno, nawet jeśli zaczynasz od drobnych zmian. Rozpoczęcie procesu budowania własnego wizerunku lub zmiana dotychczasowego sposobu dzia- łania wymaga odpowiedzi na dwa zasadnicze pytania. Podpowie- dzą Ci one od czego zacząć kreowanie własnej marki. Co jest dla mnie naprawdę ważne? Przez pytanie to należy rozumieć — jaką aurę pragniesz tworzyć wokół siebie, jakie sprawiać wrażenie? Co jest dla Ciebie najistotniej- sze, jakie wartości wyznajesz? Czy potrafisz określić zbiór zasad, któ- rymi kierujesz się w życiu zawodowym? Ćwiczenie: co jest dla mnie naprawdę ważne? Zapisz kilka słów lub wyrażeń będących odpowiedzią na powyższe pyta- nie. Czy któreś z nich odnajdujesz na liście w tabeli 1.1? Jeśli nie, uzu- pełnij tabelę własnymi wartościami. Zaznacz trzy najważniejsze pojęcia. Tabela 1.1 Autentyczność — być sobą Autonomia (niezależność) Integralność Kompetencja — być w czymś dobrym Pozycja Praca zespołowa Stabilność Uczciwość Uznanie Władza Wolność Współczucie J A K W Y K R E O W A Ć W Ł A S N Ą M A R K Ę 7 Przedsiębiorczość Wynagrodzenie finansowe Przyjemność — dobra zabawa Wyzwania Rodzina i przyjaciele Zaangażowanie Rozwój Różnorodność Sprawiedliwość Zdrowie i kondycja fizyczna Zysk Przypuśćmy, że trzy najważniejsze wybrane przez Ciebie pojęcia to „przyjemność — dobra zabawa”, „uczciwość” i „różnorod- ność”. Czy potrafisz informować o wyznawanych wartościach poprzez swoje zachowanie, sposób ubierania się, wysławiania i trak- towania innych oraz stosowane przez Ciebie metody prowadze- nia interesów? Czy uważasz, że inni postrzegają Cię jako osobę, która cieszy się z tego, co robi, godną zaufania, nieprzekupną, lubiącą zmiany? Jeśli tak, wartości, którym hołdujesz są zauwa- żalne dla otoczenia. Oznacza to, że jesteś na dobrej drodze do wykreowania własnej marki. Ćwiczenie: jak pragniesz być postrzegany? Twoje społeczne „ja” Zapisz kilka słów lub wyrażeń będących odpowiedzią na powyższe pytanie. Czy któreś z nich odnajdujesz na liście w tabeli 1.2? Jeśli nie, uzupełnij tabelę własnymi wartościami. Zaznacz trzy najważniej- sze pojęcia. Tabela 1.2 Człowiek sukcesu Dobrze wychowany Modny Rozmowny Współczujący Odprężony Skuteczny Wykształcony Pewny siebie Sprawiedliwy Zabawny Dobrze zorganizowany Poważny Profesjonalny Stylowy Twórczy Dynamiczny Przyjacielski Elegancki Przystępny Uzdolniony artystycznie Zadumany Zamożny Zdolny Zdystansowany 8 Z B U D U J W Ł A S N Ą M A R K Ę Załóżmy, że Twój wybór padł na następujące cechy: „modny”, „pro- fesjonalny” oraz „dobrze zorganizowany”. Czy potrafisz infor- mować o swoich cechach poprzez swoje zachowanie, sposób ubierania się, wysławiania, prowadzenia interesów i traktowania innych? Czy Twoim zdaniem jesteś postrzegany jako osoba, która ubiera się zgodnie z najnowszymi trendami mody, jest zawsze na bieżąco w sprawach związanych z własnym zawodem, a swoją ko- respondencję i dokumenty utrzymuje w idealnym porządku? Jeżeli odpowiedź brzmi tak, a pożądane przez Ciebie cechy wi- doczne są na zewnątrz, oznacza to, że jesteś na najlepszej drodze do wykreowania własnego wizerunku. Jak jesteś postrzegany? Przed Tobą kolejne pytanie: „Jak chciałbym być postrzegany przez ludzi, na których pragnę zrobić wrażenie”? Jak Twoim zda- niem naprawdę postrzegają Cię inni? Czy dla wszystkich jest to ten sam obraz? Skąd wiesz, co myśli o Tobie otoczenie? Tylko nie- liczni wykazują dar świadomości własnego „ja”. Większość prze- gląda się w lustrze informacji napływającej z zewnątrz — czy to w formie oceny ze strony innych, czy w formie przyjacielskich komentarzy. Wsłuchajmy się w głos z zewnątrz. Bądźmy gotowi zarówno na komplementy, jak i na krytykę. Rozbieżność ocen Jeżeli uważasz, że jesteś postrzegany jako osoba modna, a ubie- rasz się zgodnie z obowiązującymi trendami wyłącznie wtedy, gdy idziesz do klubu bądź na przyjęcie — jesteś w błędzie. Jeśli uwa- żasz, że jesteś postrzegany jako profesjonalista, a plotkujesz za ple- cami klientów — jesteś w błędzie. Jeśli uważasz, że otoczenie traktuje Cię jak osobę dobrze zorganizowaną, a spóźniasz się na pociąg, przychodzisz na spotkania po czasie i każesz na siebie czekać — jesteś w błędzie. „Klienci chętniej nawiązują kontakt z osobami, które odpo- wiadają ich standardom estetycznym” — twierdzi Kanadyjczyk Jeff Mowatt, ekspert w dziedzinie obsługi klienta. „Pierwsze wrażenie nie musi być miarodajne, jednak rzeczywistość wskazuje jak ważne J A K W Y K R E O W A Ć W Ł A S N Ą M A R K Ę 9 jest ono w świecie biznesu. Zatrudniając osobę do obsługi klienta, oczekujemy, że pozostawi w domu swoje ekstrawaganckie upodo- bania w dziedzinie mody”. Jeff Mowatt przytacza kilka przykła- dów rozbieżnych oczekiwań: ♦ Kelnerka ze zbyt mocnym makijażem na twarzy oraz sportowymi motywami wytatuowanymi na ciele ozdobionym kolczykami najprawdopodobniej odstraszy gości drogiej restauracji. ♦ Hydraulik ubrany w garnitur od Armaniego wprawi klientów w zakłopotanie. ♦ Barman w tradycyjnym garniturze z krawatem nie spodoba się bywalcom alternatywnego nocnego klubu. Być może przykłady te wydadzą Ci się zbyt oczywiste, by się im przyglądać. Czasem warto jednak zastanowić się nad zjawiskami banalnymi, by łatwiej wyciągnąć wnioski. Znajomi z pracy, klienci, rodzina, przyjaciele mogą wskazać sytuacje, w których ich oceny są rozbieżne z Twoimi. Nie wahaj się zapytać. Ćwiczenie: jeden mały krok Uczciwa analiza swojego społecznego „ja” oraz tego, jak jesteśmy po- strzegani,może doprowadzić nas do punktu, w którym niezbędne oka- żą się pewne modyfikacje. Proponuję wówczas zastosować politykę „małych kroków”. Na bazie wybranych wcześniej słów kluczowych na- pisz krótki tekst o sobie, zaczynając każde zdanie w podany poniżej sposób: Chciałbym sprawiać wrażenie bardziej… Często zdarza mi się… Gdybym chciał to zmienić, mógłbym… W ten sposób zacznę sprawiać wrażenie bardziej… I to będzie mój pierwszy krok w kierunku wykreowania własnego wizerunku. Chciałbym sprawiać wrażenie mniej… Często zdarza mi się… Gdybym chciał to zmienić, mógłbym… W ten sposób zacznę sprawiać wrażenie mniej… I to będzie mój pierwszy krok w kierunku wykreowania własnego wizerunku. 1 0 Z B U D U J W Ł A S N Ą M A R K Ę Przykład Chciałbym sprawiać wrażenie bardziej zorganizowanego. Często zdarza mi się, że nie jestem w stanie nic znaleźć na własnym biurku. Gdybym chciał to zmienić, mógłbym kupić segregatory, Doku- menty przechowywane w segregatorach wydają się bardziej upo- rządkowane, niż wtedy, gdy leżą porozrzucane na biurku. W ten sposób zacznę sprawiać wrażenie bardziej zorganizowanego. I to będzie mój pierwszy krok w kierunku wykreowania własnego wi- zerunku. Piękny umysł to nie wszystko Nietrudno zauważyć, że wybitna inteligencja, rozległa wiedza czy dobra praca nie wystarczają dla błyskotliwego rozwoju kariery zawodowej. Pracując jako doradca biznesowy, spotykam osoby nadzwyczaj inteligentne, którym nie udaje się zrobić kariery, jaką planowali bądź jakiej oczekiwało od nich otoczenie. Większość z nich nie rozumie związku pomiędzy własnym wizerunkiem a tym, jak otoczenie postrzega (nie zawsze obiektywnie) ich wartość w or- ganizacji. Innymi słowy, nie zadbali o to, by wartości, które cenią, były zauważalne na zewnątrz. Nie zbudowali własnej marki. Jeżeli odnajdujesz w ich doświadczeniach własne problemy, znaczy to, że poza pogłębianiem wiedzy czysto merytorycznej powinieneś popracować również nad własnym znakiem firmowym: spójnym, charakterystycznym, czytelnym wizerunkiem — Twoją osobistą marką. Wszystko, co dzieje się wokół Ciebie, jest potwierdzeniem wizerunku, który sam wykreowałeś. Dobry marketing Przyjrzyjmy się budowaniu wizerunku w szerszym kontekście marketingu. Wszystkim nam znany jest marketing jako forma działalności biznesowej. Kreowanie marki stanowi jego część. Wszelkie działania marketingowe powinny być zgodne z podsta- wowym przesłaniem kreowanej marki. Specjaliści od marketingu posługują się ustalonym zestawem narzędzi, które zwykle okre- ślane są mianem „marketing mix”. W skład mojej ulubionej J A K W Y K R E O W A Ć W Ł A S N Ą M A R K Ę 1 1 kompozycji marketingowej wchodzą następujące instrumenty: produkt, cena, lokalizacja, opakowanie, postrzeganie, promocja oraz unikatowe korzyści dla klienta. Produkt W kontekście naszej dyskusji produktem jesteś TY: wyznawane przez Ciebie wartości, Twoje doświadczenie, temperament, czy osobo- wość. A także kombinacja Twoich zalet i wad, opinii jaką mają o Tobie inni, Twoich znajomości, motywów, które zachęcają bądź zniechęcają Cię do działania. Marketing zajmuje się między innymi kreowaniem świadomości pro- duktu w umysłach klientów. Zastosuj tę zasadę do samego siebie i poin- formuj innych na czym Ci zależy, co masz do zaoferowania i gdzie można Cię znaleźć. Kompozycja instrumentów marketingu składa się z następujących elementów: ♦ Produkt ♦ Cena ♦ Lokalizacja ♦ Opakowanie ♦ Promocja ♦ Postrzeganie ♦ Plus Twoje OUK — czyli ... ...oferowane unikatowe korzyści Ćwiczenie: opis produktu Narysuj kwadrat i podziel go na cztery ćwiartki o numerach 1 – 4. W ćwiartce nr 1 wypisz cechy swojego charakteru — zdania będą za- czynać się od słowa: „Jestem...” W ćwiartce nr 2 wypisz swoje umiejętności — zdania będą zaczynać się od słowa: „Potrafię...” W ćwiartce nr 3 wypisz swoje doświadczenia zawodowe — zdania będą zaczynać się od słów „Mam...”, „Pracowałem...” W ćwiartce nr 4 napisz o swoich przekonaniach — zdania będą się zaczynać od słowa „Wierzę...” Przykład Ćwiartka nr 1: Jestem osobą troskliwą, spokojną i pełną nowych pomysłów. Jestem solidny i kreatywny. 1 2 Z B U D U J W Ł A S N Ą M A R K Ę Ćwiartka nr 2: Potrafię obsługiwać wiele graficznych programów komputerowych. Potrafię posługiwać się językiem włoskim i fran- cuskim. Ćwiartka nr 3: Mam dyplom projektanta. Mam prawo jazdy na samochody ciężarowe. Pracowałem we Włoszech i we Francji. Mam dziesięcioletnie doświadczenie w opracowywaniu raportów rocz- nych dla dużych spółek giełdowych. Ćwiartka nr 4: Wierzę, że mogę wykorzystać moje umiejętności w pracy charytatywnej. Określenie wyjątkowych cech produktu Jeśli podsumowałeś powyższe ćwiczenie słowami „No i co z tego?”, powinieneś teraz zastanowić się, które elementy twojego opisu są wyjątkowe i niezwykłe, które powszechne i przeciętne, co chciał- byś zmienić lub o co swój opis wzbogacić. Przykładowo — na rynku jest wielu projektantów grafiki, nieliczni jednak pracowali we Włoszech, a do tego chętnie oddadzą się pracy charytatywnej. A teraz ponownie napisz swoje zdania zaczynające się od „Jestem…”, „Potrafię…”, „Posiadam…”, „Pracowałem…”, „Wierzę…”, dodając do nich drugą część, która zaczyna się od słów „w związku z tym…”. Ta, być może trochę niezgrabna wypo- wiedź ukaże ci zarys siebie samego i wartości, jakie reprezentujesz. W podobny sposób, w oparciu o informacje zawarte w poszcze- gólnych ćwiartkach, możesz tworzyć kolejne opisy „wyjątkowych cech produktu” i dopasowywać je do określonych potrzeb czy oczekiwań. Cena W tym kontekście cena opisuje Twoją wartość na rynku: wyna- grodzenie, honoraria, bonusy, czy inne korzyści, których możesz oczekiwać w związku z wykonywaną pracą. Jeżeli jesteś ekspertem, czy jesteś świadomy, jakie są stawki innych ekspertów w Twojej dziedzinie? Dbaj, by zawsze mieć najświeższe informacje na temat stawek obowiązujących w Twoim sektorze lub w branżach po- krewnych. Trzymaj rękę na pulsie. Regularnie staraj się kontro- lować, czy Twoja praca jest opłacana w należyty sposób. J A K W Y K R E O W A Ć W Ł A S N Ą M A R K Ę 1 3 Lokalizacja Lokalizacja oznacza po prostu Twoje miejsce pracy. Miejsce, w któ- rym produkujesz lub sprzedajesz swoje produkty. Tam też znajdują się Twoi klienci. Firma, dział, zespół, klienci, koledzy, konkurencja tworzą rynek dla Twojej marki. Każda osoba pragnie pracować w otoczeniu, które odpowiada jej systemowi wartości. Z tego powo- du warto przyjrzeć się kulturze organizacyjnej firmy. Dwa przeciwstawne przykłady kultury organizacyjnej: Kultura konserwatywna ♦ Tradycyjna ♦ Zamknięta na zmiany ♦ Skrępowana sztywnymi zasadami ♦ Staromodna ♦ Dużej inercji ♦ Autokratyczna Kultura kreatywna ♦ Twórcza ♦ Otwarta na zmiany ♦ O luźnej strukturze ♦ Nowoczesna ♦ Dynamiczna ♦ Demokratyczna Każdą firmę charakteryzuje jej własna orientacja biznesowa. Istnie- je ścisły związek pomiędzy tą orientacją a rodzajem interesów pro- wadzonych przez firmę. W szerokiej perspektywie, oprócz kultury organizacji, warto również określić, na co przede wszystkim zo- rientowana jest firma. Większość działań biznesowych koncentruje się zwykle głównie na jednym z czterech elementów, do których należą: ♦ projekty — na przykład zespoły architektów, zespoły programistów, ♦ procesy — na przykład fabryki produkujące towary bądź ich części, ♦ ludzie — na przykład branża usługowa, rozrywkowa, PR, ♦ koncepcje — na przykład zespoły projektowe, reklama. Największe organizacje nie mieszczą się w jednej kategorii i repre- zentują różne orientacje w zależności od departamentu i pełnionych funkcji. Sztuka polega na tym, by odnaleźć harmonię pomiędzy własnym systemem wartości a orientacją biznesową firmy. Opakowanie Wierzymy w to, co widzimy. W społeczeństwach „kultury obraz- kowej” obraz ma wielką siłę przekonywania. Jeżeli ktoś wygląda jak profesjonalista, będziemy ufać w jego umiejętności (do momentu, 1 4 Z B U D U J W Ł A S N Ą M A R K Ę gdy nas zawiedzie). Opakowanie to sposób manifestowania oso- bowości. Wygląd człowieka ma znaczenie fundamentalne. Twoja odzież świadczy o tym, kim jesteś — taka jest niestety prawda. Na podstawie tego, co zobaczymy, szybko budujemy powierzchowne opinie i na nich się opieramy. Możemy to nazwać opakowywaniem zalet i prezentowaniem ich atrakcyjności poprzez ubrania, jakie mamy na sobie. Odpowiednia garderoba jest zasadniczym kom- ponentem wizerunku. Detale wyglądu wnoszą znaczący wkład w jakość marki. Sposób opakowania własnej osoby i kreacja wize- runku biznesowego odgrywają rolę reklamy, której wpływ na od- biorców jest porównywalny z efektem promocyjnym kolorowej broszury, ulotki bądź strony www. Wizerunek pracownika czasem zależy od charakteru jego pracy, co ogranicza wybór dostępnych możliwości. Dobrym przykła- dem będzie pracownik laboratorium prowadzącego badania nad reakcjami jądrowymi, który musi nosić specjalny kombinezon ochronny, policjant, którego mundur musi być łatwo rozpozna- walny, czy pracownik zakładu pogrzebowego zobowiązany nosić skromny garnitur. Jeżeli pracodawca nie narzuca pracownikom sposobu ubierania się, oni sami intuicyjnie wyczuwają, co mieści się w ramach określonych przez kulturę organizacji. Warto zwró- cić szczególną uwagę na osoby szanowane, uważane za ludzi suk- cesu. Zastanów się, czy możesz je naśladować, czy wymaga to od Ciebie pójścia na kompromis, a jeśli tak, to czy nie będzie to cena zbyt wysoka. W środowisku zawodowym w istocie łatwo jest zna- leźć wizerunek odpowiadający oczekiwaniom organizacji lub klientów. Pojawia się jednak pytanie — ile w tym wizerunku jest Ciebie samego? Ćwiczenie: wizerunek oczekiwany Czy zdajesz sobie sprawę z tego, jaki jest oczekiwany wizerunek w Twoim środowisku zawodowym, w Twojej branży, specjalizacji, w Twoim zawodzie lub firmie? Czy stajesz wobec konkretnych oczeki- wań, którym powinieneś stawić czoła? Czy w Twoim miejscu pracy panują ustalone zasady dotyczące sposobu ubierania się? Jeśli tak, kto się do nich stosuje, a kto zdaje się nie zwracać na nie uwagi? J A K W Y K R E O W A Ć W Ł A S N Ą M A R K Ę 1 5 Postrzeganie Postrzeganie to rzeczywistość. Otoczenie buduje opinię na Twój temat na podstawie tego, jak Cię postrzega. Jesteś tym, kim Cię wi- dzą i dlatego powinieneś starać się wpływać na sposób, w jaki po- strzegają Cię ludzie, którzy nie mają na Twój temat żadnych in- formacji oprócz tego, co widzą przed sobą. W tym kontekście „postrzeganie” odnosi się do zewnętrznej percepcji naszej warto- ści, zasadności funkcji, jaką pełnimy, naszego profesjonalizmu i pozycji zawodowej. Jeśli jadłeś czekoladki Cadbury Milk Tray czy ręcznie wyrabiane trufle Godiva, postrzegasz te produkty w określony sposób, masz na ich temat wyrobiony pogląd. Zda- rzają się też jednak błędne interpretacje postrzegania. Przykładem niech będzie pewien dyrektor finansowy zaproszony na małe eli- tarne przyjęcie. Sądził, iż znalazł się tam ze względu na swoje kompetencje czy osiągnięcia, okazało się jednak, że oczekiwano od niego, by zabawiał gości rozmową o operze. Ćwiczenie: co oni o mnie myślą? Czasem mamy okazję zapoznać się z oficjalną oceną naszej pracy zawodowej, czasami rozmaite testy czy ćwiczenia dostarczają nam in- formacji o nas samych, czasami szef lub inni współpracownicy wprost mówią, co o nas myślą. Jeżeli mimo to masz wątpliwości, jak postrzega Cię otoczenie, wykonaj poniższe ćwiczenie: ♦ Zaproś zaufanego kolegę, przyjaciela lub członka rodziny do współpracy. ♦ Poproś go, by napisał na środku kartki papieru Twoje imię. ♦ Teraz poproś, by bez pośpiechu zapisał wszystko, co przychodzi mu do głowy na myśl o Tobie. ♦ Zadaj następujące pytanie: „Do jakich zadań mam, Twoim zdaniem, najlepsze predyspozycje?” ♦ Zapoznaj się z notatkami i podziękuj pomocnikowi. Nie ma potrzeby dyskutowania nad rezultatami bądź obrony własnej osoby, jeśli nie masz na to ochoty. A może lepiej zapoznać się z rezultatami w samotności i przemyśleć je w spokoju? ♦ Pamiętaj, że cokolwiek znalazło się na tej kartce, to tylko osobiste opinie Twojego pomocnika. Każda uwaga może zostać zinterpretowana zarówno w sposób pozytywny, jak i negatywny. Przesadne pochlebstwa bywają nieszczere. 1 6 Z B U D U J W Ł A S N Ą M A R K Ę Promocja Każdy produkt odnosi korzyści z kampanii marketingowej, która zwraca na niego uwagę klientów gdyż, jak mawiają ludzie z branży „nie kupisz tego, czego nie zobaczysz”. Techniki promocyjne po- winny pomóc Ci zakorzenić się w świadomości otoczenia, tak, by ludzie wiedzieli kim jesteś, na czym Ci zależy, co masz do zaofero- wania oraz gdzie można Cię znaleźć. Każdy produkt wymaga kam- panii promocyjnej, by inni dowiedzieli się o jego istnieniu. Zatem pierwszym krokiem do wypromowania siebie samego będzie za- projektowanie odpowiedniej kampanii reklamowej własnej obec- ności. W jakim stopniu jesteś widoczny w miejscu pracy? Ile osób Cię dostrzega? Czy są to ludzie wpływowi? Czy Twoja praca zorien- towana jest na zadania, czy na ludzi? Finezyjna autopromocja za- prowadzi Cię do miejsca, gdzie będziesz dobrze widoczny. Dla poczucia własnej wartości potrzebujesz przynajmniej ludzi, którzy doceniają to, co robisz — szczególnie ludzi, którzy pomogą Ci w promowaniu własnej osoby. Dorothy Leeds, Marketing yourself: How to sell yourself and get the jobs you always wanted Reputacja Reputacja jest efektem promocji. Otoczenie nierzadko buduje opi- nię na temat innych, zanim jeszcze nadarzy się okazja do osobiste- go spotkania, ponieważ reputacja człowieka jest jego forpocztą. Zjawisko takie może działać na Twoją korzyść bądź na niekorzyść. Opinie mogą się narodzić na gruncie plotki, ogólnych ocen bądź ma- ło ważnych szczegółów. „Architekci to śmieszne postacie”, „Kon- sultanci są tak nieuprzejmi, że współpraca z nimi nie należy do przyjemności”, „Każdy, kto uczęszczał do Royal College of Music, na pewno jest dobrym muzykiem”. Przypuśćmy, że masz w pracy opinię osoby pedantycznej, wnikliwie sprawdzającej każdy otrzy- many dokument. Twoi współpracownicy kilkakrotnie czytają wszystkie raporty, które mają znaleźć się na Twoim biurku. Jeżeli pracujesz jako konsultant zewnętrzny, masz opinię specjalisty drogiego, ale wartego swojej ceny. Nowi klienci zdają sobie spra- wę z tego, że Twoje usługi drogo kosztują, mają jednak również pewność ich wysokiej jakości. W firmie o liberalnej kulturze J A K W Y K R E O W A Ć W Ł A S N Ą M A R K Ę 1 7 organizacyjnej osoba gotowa przyjmować i bezwzględnie zwalniać kolejnych pracowników w poszukiwaniu najlepszych specjalistów zostanie ochrzczona mianem „kata”, podczas gdy w firmie o kultu- rze restrykcyjnej będzie pracownikiem szanowanym i cenionym. Unikatowe korzyści Jakie cechy wyróżniają Cię na tle innych pracowników lub kon- kurencji? Na to pytanie najtrudniej znaleźć odpowiedź — warto jednak spróbować. „Unikatowy” może oznaczać: ♦ pierwszy, ♦ najlepszy, ♦ jedyny, ♦ najtańszy, ♦ najdroższy, ♦ najzabawniejszy. „Unikatowy” może oznaczać rzadko spotykane u jednej osoby prze- ciwstawne cechy bądź kwalifikacje: ♦ szerokie oraz dogłębne doświadczenie, ♦ kwalifikacje w dziedzinie nauk humanistycznych oraz nauk ścisłych, ♦ doświadczenia zawodowe zdobyte w kraju oraz za granicą. „Unikatowy” może oznaczać „niezwykły”: ♦ mam za sobą trudną drogę do sukcesu, ♦ przeszedłem rewolucyjną przemianę w życiu zawodowym, ♦ wybrałem własną drogę wbrew tradycjom i oczekiwaniom rodziny, ♦ mam za sobą walkę z demonami, smokami i ubóstwem. Pojęcie „unikatowy” może również przybrać formę długiej listy zawierającej Twoje kwalifikacje, sukcesy, projekty, publikacje, klu- czowych klientów. Ćwiczenie: określenie własnej marki Twoją osobistą markę tworzą wizerunek, osobowość, umiejętności, doświadczenie oraz system wartości. Napisz na swój temat zdanie składające się z 10 słów. Wygłoś 30-sekundowy monolog na swój temat. 1 8 Z B U D U J W Ł A S N Ą M A R K Ę Ćwiczenie: samoocena ♦ Na czym mi zależy? ♦ Z czego jestem znany? ♦ Czym mogę się poszczycić? ♦ Czy jestem potrzebny? ♦ Jak szeroko jestem znany (w kręgach międzynarodowych, krajowych, regionalnych, lokalnych, w obrębie firmy, działu)? „Składniki tożsamości” (identity mix): zewnętrzne elementy Twojej własnej marki ♦ Wygląd zewnętrzny — wygląd i sposób ubierania się, higiena, estetyka odzieży, zdrowie i kondycja fizyczna. ♦ Głos — brzmienie, ton głosu, sposób mówienia, akcent, tempo. ♦ Mowa ciała — postawa siedząca i stojąca, sposób chodzenia i poruszania się, wyraz twarzy, gesty, kontakt wzrokowy. ♦ Umiejętność słuchania — zdolność słuchania, manifestacja umiejętności słuchania za pomocą mowy ciała. ♦ Przekaz słowny — treść wypowiedzi, sposób wyrażania się, bogactwo języka, zakres słownictwa, środki stosowane przy opisie własnej osoby i wyznawanego systemu wartości. ♦ Obecność i oddziaływanie — sposób prezentowania się innym osobom, pozycja, pewność siebie, władza, autorytet, obycie, przekonania, zachowanie w obrębie organizacji i poza nią. ♦ Elementy dodatkowe — ludzie, miejsca, przedmioty oraz idee, filozofia, z którą jesteś kojarzony, środowisko oraz miejsce pracy. Wszyscy otaczamy się specyficznymi narzędziami, które przydatne są w wykonywanej przez nas pracy: laptop, długopis „Rotring”, kolorowe próbki materiału, stetoskop itd. Staramy się również wzbogacić swój wizerunek poprzez budowanie określonych skojarzeń, które towarzyszą nam jak druhny pannie młodej podczas ceremonii ślubnej. Demonstrujemy swój stan majątkowy, gust i otaczamy się pozornie zbędnymi przedmiotami, które mają za zadanie umocnić naszą pozycję w organizacji, a co za tym idzie — poczucie własnej wartości. J A K W Y K R E O W A Ć W Ł A S N Ą M A R K Ę 1 9 Wewnętrzne i zewnętrzne komponenty (wartości i wizerunek) „naszej własnej marki” mają skomplikowaną naturę i są ze sobą ściśle powiąza- ne, w taki też sposób powinny być przedstawiane. Sytuacja idealna za- kłada, że budowanie własnej marki będzie zintegrowane z realizacją planów zawodowych. Twoją szansą na rynku jest określenie, odpowiednie opakowa- nie i promocja „unikatowych korzyści”, jakie masz do zaoferowa- nia. Jeśli rozpoznasz swoją wartość, zarówno osobistą, jak i zawo- dową, określisz, kim jesteś i na ile możesz okazać się użyteczny, oraz wykorzystasz swoją wiedzę do wykreowania własnej marki — cel, który postawiłeś przed sobą został spełniony. Zdobędziesz wówczas cenną umiejętność subtelnej autokreacji, skutecznej dzięki uczciwemu podejściu, dynamice i zaangażowaniu. Życie w zgodzie z własnym systemem wartości stanowi klucz do budo- wania dobrej marki. W tym rozdziale skupiliśmy się na opakowa- niu — jak zaprezentować wartości za pomocą wizerunku, oddzia- ływania na otoczenie oraz autoprezentacji. Czy istnieją wyjątki? ♦ Gdy zdobywasz pozycję za pomocą układów. ♦ Gdy jesteś poszukiwany z powodu własnych umiejętności. ♦ Gdy jesteś poszukiwany z powodu swej wiedzy. 2 0 Z B U D U J W Ł A S N Ą M A R K Ę Kogo stać na lekceważenie zasad? ♦ Tych, którzy dzierżą wielką władzę. ♦ Tych, którzy są wyjątkowo piękni. ♦ Tych, którzy są bardzo bogaci i nie muszą niczego udowadniać. ♦ Tych, którzy pozbawieni środków do życia nie mają nic do stracenia.
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Zbuduj własną markę
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: