Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00100 006693 15374341 na godz. na dobę w sumie
Zdolne dziecko. Rozwój inteligencji. Porady lekarza rodzinnego - ebook/pdf
Zdolne dziecko. Rozwój inteligencji. Porady lekarza rodzinnego - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 36
Wydawca: Literat Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-7774-468-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zdrowie
Porównaj ceny (książka, ebook (-10%), audiobook).

Doskonały poradnik dla rodziców i nauczycieli – najnowsze metody wspierania rozwoju i inteligencji dzieci, zasady wychowania zdolnego dziecka, atrakcyjne ćwiczenia łączące zabawę z nauką oraz wiele cennych wskazówek, np. co robić, gdy dziecko nie chce się uczyć, jak skutecznie i mądrze nagradzać, jak pomagać dziecku w nauce.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

CO JEŚĆ, A CZEGO UNIKAĆ? Motywacja M ot y wacja SUBSTANCJE SZKODLIWE obniżają sprawność umysłową i zdolność myślenia • nadmiar cukru (zawarty w cia- stach, ciastkach i innych wyrobach cukierniczych) • sztuczne dodatki i barwniki (w słodyczach i napojach gazo- wanych) • konserwanty (w żywności wyso- ko przetworzonej, długoterminowej, tzw. daniach bły- skawicznych) PRODUKTY I SUBSTANCJE ODŻYWCZE wspomagają czynności umysłowe • świeże warzywa i owoce • produkty pełnoziar- niste: płatki owsia- ne, pieczywo itd. • mięso oraz ryby • nasiona i ziarna: sło- necznika, dyni itp. • orzechy • napoje naturalne: woda, soki pastery- zowane, kompoty • witaminy i minerały: witamina C, wita- mina B-komplex, kwasy tłuszczowe Omega-3 (DHA/ EPA), wapń, cynk, żelazo Kształtuj dobre nawyki Już od najmłodszych lat trzeba przy- zwyczajać dzieci do jedzenia wa- rzyw i owoców oraz picia wody! Więcej o diecie czytaj w książce Pamięć doskonała. Najlepszą motywacją do działania jest moty- wacja wewnętrzna, czyli satysfakcja iczer- panie przyjemności z samej aktywności. Jeśli dziecko uczy się dlatego, że zdoby- wanie wiedzy jest przyjemne i przydatne, a zajęcia są ciekawe: • bardziej angażuje się w naukę • nauka jest efektywniejsza • zdobyta wiedza jest trwała. ZACHĘCANIE Zachęcając dziecko do aktywności, rozwijamy wewnętrzną motywację, uczymy odpowie- dzialności za własne działania. Nie dajemy mu materialnej nagrody, ale wyrażamy naszą radość i aprobatę dla wysiłków dziecka, np. „świetnie narysowałeś to drzewo, zrobiłeś to bardzo starannie”, „podoba mi się, że systema- tycznie się uczysz”, „lubię, kiedy dzielisz się ze mną tym, co się zdarzyło w szkole”. Czynności, które wykonywane są chętnie i z łatwo- ścią, nagradzamy w sposób społeczny. Efekt Pigmaliona– to sposób mo- tywowania polegający na kształto- waniu wiary we własne możliwości przez postrzeganie dziecka jako zdolnego, inteligentnego (z założe- nia), dostrzeganie jego sukcesów. To, czego oczekujemy od niego, wpływa na zachowanie, staje się rzeczywisto- ścią. Jeśli podkreślamy, że jest nie- grzeczne, głupie, niczego nie potra(cid:2) ... niestety takim się stopniowo staje. 25 Zdolne dziecko KIEDY DZIECKO NIE CHCE SIĘ UCZYĆ... Nie wszystkim dzieciom zrozumienie i przy- swojenie nowych informacji przychodzi łatwo. Im bardziej jest to trudne, tym mniej- sza jest jego motywacja do podejmowania wysiłku nauki. Często uważna obserwacja i rozmowa z dzieckiem pozwalają dostrzec, co jest przyczyną niepowodzeń szkolnych i trudności w nauce. Wówczas łatwiej znaleźć sposób ich wspólnego przezwyciężenia. NAGRODA I KARA Zachowania, czynności, osiągnięcia, które zostaną nagrodzone, najprawdopodobniej powtórzą się lub będą trwały. NAGRODAª WZMOCNIENIE POZYTYWNE KARA «DZIAŁANIE AWERSYJNE¬ społeczna: pochwała słowna, uśmiech, pogłaskanie, przy- tulenie, brawo itp. zakaz ulubionej aktywności, kry- tyka, przywołanie do porządku bezpośrednia: sło- dycz, zabawka, ulu- biona aktywność, np. oglądanie bajek itp. odroczona: dziecko pracuje na nagrodę dnia/tygodnia, np. wycieczkę do zoo, wyjście do kina karą jest też brak nagrody, np. „jeśli nie chcesz się uczyć, nie zagrasz w grę komputerową, nie odwiedzisz kolegi” Dziecko trzeba nagradzać za podejmo- wany przez niego wysiłek i staranność. Nagrodą dla dziecka jest każda oznaka zainteresowania ze strony rodziców. 26 Natomiast najbardziej skuteczną reakcją na zachowania i czynności, które nam się nie podobają, jest brak nagrody (np. uśmiechu, uwagi) lub wygaszanie (brak reakcji np. na wymuszający płacz). Kara, jako działanie awersyjne (np. krzyk, podniesiony ton, postawienie do kąta), może być skutecznie zastosowana tylko wówczas, gdy między karzącym a karanym istnieje sil- na i pozytywna więź emocjonalna. Zarówno nagradzanie, jak i karanie jest skuteczne tyl- ko wtedy, gdy stosuje się je konsekwentnie. Uwaga! Bezpośrednie nagrody rze- czowe, np. słodycze, zabawki itp. zmniejszają motywację wewnętrzną, dlatego należy je stosować jako ostatni sposób zmobilizowania do pracy. W miarę jak dziecko uczy się i chęt- niej wykonuje zadanie, trzeba powoli rezygnować z nagradzania rzeczowego. JAK SKUTECZNIE NAGRADZAĆ? Skuteczna pochwała powinna zawierać informacje o poziomie wykonania za- dania, a nie ocenę dziecka, np. „widzę, że dokładnie umyłaś talerzyk”, zamiast: „och, jak pięknie myjesz naczynia, mama jest z z ciebie taka dumna!”. Unikajmy sformułowań typu: „ale fajnie, super, jestem zadowolona, ślicznie, dobrze, pięknie”. Nie przekazują one informacji o poziomie wykonania zadania, gdyż są zbyt ogólne. Gdy chcemy pochwalić, opisujemy to, co widzimy: „widzę, że pamiętałeś o odłoże- niu zabawek na miejsce”, „sam zapiąłeś Zasady w ychowania zdolnego dzieck a Zasady wychowania zdolnego dziecka • Dbanie o rozwój (cid:2) zyczny i umysłowy już od poczęcia dziecka. • Aktywny styl życia– więcej rozmów, wspólnych zabaw, ruchu na świeżym powietrzu i wycieczek w nieznane miej- sca, a mniej telewizji i komputera. • Zdrowe odżywianie– różnorodna dieta bogata w warzywa, owoce, mięso i ryby, z ograniczeniem słodyczy. • Stymulujące środowisko– interakcje dzieci z dorosłymi i dzieci między sobą, zabawki rozwijające intelekt i oddziału- jące na zmysły. • Zachęcanie do samodzielności, po- dejmowania decyzji i rozwiązywania problemów. • Okazywanie wsparcia i pomocy, ale nie wyręczanie dziecka. • Nauka radzenia sobie z negatywnymi emocjami, obniżanie poziomu stresu. • Atmosfera akceptacji, zaufania i szczerości. • Pomoc w odkryciu własnych zaintereso- wań, wskazanie wielu możliwości. • Wybór szkół i zajęć pozaszkolnych umożliwiających wszechstronny rozwój. guziki, to było trudne”, „na twoim rysunku jest cała rodzina, o! i nawet kotek”, „widzę, że nie wychodzisz poza linię obrazka, to jest właśnie staranne kolorowanie”. Warto proponować dziecku takie czynności, które będą dla niego nowe i interesujące– wówczas same w sobie będą nagrodą. Pomóż dziecku łączyć zwykłe czynności z pozytywnymi emocjami– nawet wiedza szkolna może być ciekawa i pasjonująca, jeśli pomożemy dziecku odkryć jej walory. Zamiast krytyki formułuj pozytywne komu- nikaty– mów, co dziecko robi lub ma zrobić. Jeśli eksponujemy niedociągnięcia i spo- strzegamy tylko to, co złe w dziecku, ono widzi siebie naszymi oczyma: „jestem niedo- rajdą, nieukiem, leniem”– i takie się staje. KOMUNIKAT NEGATYWNY KOMUNIKAT POZYTYWNY Nigdy ci się nie uda... Widzę, że się starasz. Znowu masz jakiś problem? Masz fatalne oceny! Jak odrobiłeś lekcje, skoro dostałeś tylko 3? Nie bij dzieci w przedszkolu. Rozumiem, że to trudne zadanie... Spodziewaliśmy się lepszych ocen. Jak możesz to zmienić? Pamiętaj o tym, by zawsze sprawdzić, czy w zadaniu nie ma błędów. Chciałabym, żebyś bawił się z dzieć- mi, które lubisz. 27
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Zdolne dziecko. Rozwój inteligencji. Porady lekarza rodzinnego
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: