Praktyczny poradnik, w którym znajdziesz pomysły na ciekawe zabawy rozwijające zmysły i wzbogacające słownictwo, przygotowujące do czytania i pisania. Sytuacją, w której dzieci najszybciej i najchętniej się uczą, jest zabawa. Rodzice powinni wykorzystać każdą okoliczność do tego, by rozwijać zdolności poznawcze dzieci, pamiętając, że rozwijanie inteligencji to najlepsza droga do ich życiowego i szkolnego sukcesu.
Darmowy fragment publikacji:
Pierwsze lata życia dziecka to okres intensywnego rozwoju zarówno fi zycznego, jak i intelektualnego.
Dziecko, rodząc się, posiada ogromny potencjał możliwości, które może rozwijać we wszystkich kie-
runkach. Po narodzeniu, mimo że liczba komórek w mózgu nie zmienia się, powstają liczne połączenia
nerwowe, na których opierają się wszystkie funkcje poznawcze umysłu. Rodzice i nauczyciele powinni
wykorzystać każdą sytuację do tego, by rozwijać zdolności poznawcze dzieci, pamiętając, że rozwija-
nie inteligencji to najlepsza droga do ich życiowego i szkolnego sukcesu!
Sytuacją, w której dzieci najszybciej i najchętniej się uczą, jest zabawa. Postaraj się, aby zdolności
poznawcze dziecka rozwijać w miłej i swobodnej atmosferze. Stwórz dziecku środowisko, w któ-
rym codzienne czynności będą inspiracją do poznawania świata i rozwijania zdolności.
:
Zabawy rozwijające zmysły
i wzbogacające słownictwo:
SŁOWOTOK
GDZIE SCHOWAŁA SIĘ PIŁKA?
ZIELONY KOŃ Z DŁUGĄ TRĄBĄ...
POSZUKIWACZ DŹWIĘKÓW
CZARY-MARY...
WYCIECZKI
AUDYCJE RADIOWE
ŻYRAFA TO EGZOTYCZNE ZWIERZĘ
TO, O CZYM MYŚLĘ, JEST...
RYMOWANKI
POGODYNKA
JAKI JEST SŁOŃ?
LODY NIE SĄ GORĄCE!
PISZEMY BAJKĘ
MASAŻYKI. ZABAWY DOTYKOWE
....................................................2
.............................3
.......................4
...............................5
..............................................6
....................................................7
..........................................8
....................9
...............................10
.................................................11
.................................................12
.............................................13
....................................14
...............................................15
......................16
:
Zabawy przygotowujące
do czytania:
WSPÓLNE CZYTANIE NAJLEPSZĄ ZABAWĄ
MOJE IMIĘ
PIERWSZE WYRAZY. ZABAWA W CZYTANIE
POKAŻ, GDZIE MASZ
DOMINO
SPRZĄTAMY POKÓJ
BILLBOARDY. ZABAWA NA SPACERZE
ZIELONY PIES SKACZE
LITEROWE BINGO. ZABAWA Z LITERAMI
LITERY Z PLASTELINY
DRABINA SŁÓW
......17
.................................................18
....19
..................................20
...................................................21
....................................22
.............23
................................24
........25
.................................26
.........................................26
Zabawy przygotowujące
do pisania:
SZORSTKIE LITERY
ODRYSOWYWANIE
GRAFFITI. ZABAWY Z KREDĄ
ZNIKAJĄCE LITERY
PISZĘ PRAWIE SAM (PO ŚLADZIE)
PRZEPISYWANIE. ZABAWA Z PISAKIEM
.....................................27
....................................28
.......................29
....................................30
...................31
..........32
1
SŁOWOTOK
Chcąc wykształcić u dziecka umie-
jętność ładnego wypowiadania się,
należy zadbać nie tylko o zdolność
wybrzmiewania przez nie poszcze-
gólnych słów, ale również o odpo-
wiedni zasób słownictwa. Wyko-
rzystaj proste, codzienne czynności
do wzbogacania słownika swojego
dziecka.
Mów do dziecka jak najczęściej.
Opowiadaj o bieżących sytuacjach.
Np.: „Wychodzimy do babci na uro-
dziny, tata kupił kwiaty i prezent. To
storczyki – zobacz, jak ładnie pach-
ną. Mają delikatne fioletowe kwiaty
i zielone liście. Pani kwiaciarka ozdo-
biła je żółtą, błyszczącą wstążką.
W prezencie babcia dostanie ciepłe
wełniane kapcie”.
1. Dzieci najszybciej rozwijają słownictwo,
kiedy mogą połączyć nowe słowo z kon-
kretnym przedmiotem.
2. Używaj rozbudowanych zdań i szczegó-
łowo opisuj zjawiska, staraj się również
unikać zdrobnień.
3. Mówiąc dziecku o tym, co was otacza,
zwiększasz jego wiedzę o świecie.
Zamiast:
To jest pani.
Mów:
To jest wysoka kobieta z długimi, ciemnymi
włosami. Ma na sobie czerwony wełniany
płaszcz i czarne kozaki. Ciekawe, dokąd się
tak spieszy...
2
GDZIE SCHOWAŁA SIĘ
PIŁKA?
Jeżeli chcesz w prosty sposób nauczyć dziecko pra-
widłowo konstruować zdania, spróbuj urozmaicić
zabawy, np. z piłką. Zachęcaj dziecko do określa-
nia, gdzie spadła lub zatrzymała się piłka.
Tata turla piłkę po podłodze. Kiedy piłka
przestanie się turlać, razem z dzieckiem mówią,
gdzie się zatrzymała.
Tata mówi: „Piłka zatrzymała się na dywanie”.
Mama dodaje: „Piłka zatrzymała się na dywanie
pod stolikiem”.
Do innej wersji zabawy możesz wykorzy-
stać lalkę lub misia, z którym pobawicie się w cho-
wanego. Zasłoń dziecku oczy i posadź misia w po-
koju w zasięgu wzroku dziecka.
Zadaniem dziecka będzie, nie ruszając się
z miejsca, odszukać misia i powiedzieć, gdzie się
znajduje.
Np.: „Miś siedzi na telewizorze”.
dziecko, gdzie schować skarpety taty – do
szuflady czy w szufladę? W ten sposób
rozwiniesz u dziecka umiejętność logiczne-
go myślenia.
3
1. Codziennie podczas rozmów z dzieckiem
wprowadzaj przyimki, takie jak: „nad”,
„pod”, „na”, „obok”, „w”, „do”. Dzięki
temu dziecko szybko je opanuje i będzie
potrafiło poprawnie konstruować zdania.
2. Możesz bawić się z przyimkami podczas
codziennych czynności, takich jak sprzą-
tanie lub zakupy. Podczas sprzątania pytaj
ZIELONY KOŃ
Z DŁUGĄ TRĄBĄ...
Zabawa polega na wymyśleniu wspólnie z dziec-
kiem nowego, tylko wam znanego zwierzęcia
lub przedmiotu. Nowe zwierzę stworzycie, na-
dając mu cechy innych, znanych dziecku, zwie-
rząt, przedmiotów lub osób. Zapytaj dziecko, jak
nazywałby się koń, gdyby miał trąbę. Omówcie,
jakiego byłby koloru, jakiej wielkości, co by jadł,
gdzie mieszkał itd.
•
• ma długą trąbę jak słoń
• śpi na grzędzie jak kura
• śpiewa pięknie jak słowik
•
• ma torbę jak kangur
•
• pije wodę z kałuży jak pies pana Marka.
Stwórzmy nowe zwierzę z konia. Nasz koń:
jest zielony jak żaba
jest powolny jak ślimak
je cukierki czekoladowe jak ja
Możesz poprosić dziecko, aby narysowało
takiego stwora. Nie zapomnij opisać obrazka. Dzieci
szybko orientują się w regułach tej zabawy i chętnie
biorą w niej udział.
1. Takie zabawy oprócz wzbogacania słownic-
twa rozwijają kreatywność oraz wyobraźnię
dziecka.
2. Zwiększysz w ten sposób zdolności intelek-
tualne swojego dziecka.
4
Pobierz darmowy fragment (pdf)