Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00050 002064 12453805 na godz. na dobę w sumie
Zespół fibromialgii - ebook/pdf
Zespół fibromialgii - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: E-bookowo Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-63428-73-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

ZESPÓŁ FIBROMIALGII -Wybrany zestaw ćwiczeń ogólnousprawniających do codziennej gimnastyki w domu
Pacjenci cierpiący na zespół napięciowo-bólowy mięśni, określany jako fibromialgia, potrzebują nieustannego wspomagania ruchowego, aby zapobiec ich sztywnieniu. Z tego też powodu, bazując na własnym doświadczeniu Autorka przygotowała zestaw ćwiczeń do wykonywania ich w domu w pozycji leżącej, siedzącej lub stojącej, także z użyciem drobnych przyrządów, dostępnych do kupienia w sprzedaży rzemieślniczej.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Ewa Danuta Białek ZESPÓŁ FIBROMIALGII Wybrany zestaw ćwiczeń ogólnousprawniających dla codziennej gimnastyki w domu Copyright by: Ewa Danuta Białek Wszelkie prawa zastrzeżone Instytut Psychosyntezy® Żadna część tej książki nie może być przetwarzana czy kopiowana bez pisemnej zgody Autorki. Powyższe opisy ćwiczeń służą wyłącznie celom informacyjnym i edukacyjnym. Były zastosowane ma sobie do powrotu do zdrowia i zweryfikowane przez własne doświadczenie. Podstawowym odniesieniem do częstotliwości ich stosowania jest własny organizm i jego możliwości w danej chwili i on jest weryfikatorem tego co, kiedy i ile można zastosować w danej chwili. Większość z tych ćwiczeń jest stosowana w ośrodkach rehabilitacji, niemniej opisane w tym opracowaniu są specjalnie dobrane dla problemu, któremu są dedykowane. Zdjęcie na okładce: Ewa Białek ISBN 978-83-63428-73-0 (e-book) Wydanie pierwsze Warszawa 2017 Wydawca INSTYTUT PSYCHOSYNTEZY® Centrum Zrównoważonego Rozwoju Człowieka Dr Ewa Danuta Białek www.psychosynteza.pl www.wellnesscoaching.com instytut@psychosynteza.pl WPROWADZENIE Niniejszy krótki poradnik jest uzupełnieniem dwóch już wydanych książek na temat „zespołu fibromialgii” – uogólnionych dolegliwości bólowych mięśni całego ciała. Fibromialgia jest coraz częściej rozpoznawana w Polsce w obecnych czasach, a moje doświadczenie z nią było – omal 12 lat temu było pionierskie. Dzięki temu miałam okazję przetestować efektywność wielu ćwiczeń w trakcie problemów z nią, zanim ją pożegnałam. Część z nich było zlecanych w ramach rehabilitacji. Obecnie zdecydowałam się poszerzyć swoje opisy, zawarte w książkach o część praktyczną – służącą pomocy sobie i tworzenie pewnego rodzaju nowego stylu życia, opartego o stałą, niemniej mało obciążającą aktywność ruchową. Ćwiczenia można robić w każdych warunkach i o każdej porze dnia. Mają stać się nawykiem, także w sensie myślenia w kontekście zdrowia i usprawniania, zamiast myślenia o chorobie i związanym z nią bólem i cierpieniem. Tego rodzaju sposób podejścia do siebie i swych problemów zdrowotnych będzie uruchamiał w sobie postawę aktywną – podążania do zdrowia, zamiast pasywnej – oczekiwania na kolejne problemy i bezwolne poddawanie się losowi. Sami bowiem jesteśmy twórcami swojego zdrowia i chorób i tylko od nas zależy zdrowie czy choroba, a więc także jej hodowanie (zasilanie w sobie), poprzez niewłaściwy sposób myślenia o niej i nie zawsze w dobre nawyki zachowań (w tym emocjonalnych). Ta niewielka książeczka zawiera zestawy wypraktykowanych na sobie ćwiczeń na stojąco, siedząco i leżąco, używając tylko ruchu ciała lub wspomagając go przy użyciu drobnych przyrządów, które są niezwykle pomocne w każdej życiowej sytuacji i pozwalają na systematyczne uwalnianie napięć z ciała w miarę dedykowania się jego usprawnianiu. Biorąc pod uwagę, że problem zaistniał w nas, tam są też jego korzenie i skutki. Dlatego też tylko my, poprzez pomaganie sobie, możemy uruchomić w sobie proces samo-uzdrawiania i samopomocy. Nie eliminuje to innych zabiegów, zlecanych w ramach rehabilitacji, niemniej, dzięki pracy ze sobą, jesteśmy w stanie uruchomić obserwowanie siebie i skutków innych terapii, stosowanych z tego powodu. Dzięki temu, mamy możliwość nie tylko uczyć się siebie – uczyć o sobie, ale także wspomagać procesy samoregulacyjne w organizmie – na zasadzie szwajcarskiego zegarka. Jeśli ktokolwiek z Państwa pamięta te zegarki, to przypomni sobie, że zawierały one w sobie nachodzące na siebie zębate kółka. Wystarczyło, aby zegarmistrz otworzył zegarek i poruszył jedno z nich, a cały mechanizm przypominał sobie jak pracuje prawidłowo. Oczywiście, czasem trzeba było oczyścić go wewnątrz, o czym my też musimy pamiętać, nie zaśmiecając siebie nie tylko niezdrowym pożywieniem, ale i niezdrowymi myślami i gromadzonymi emocjami. Dzięki takiemu całościowemu widzeniu siebie i swoich problemów, będziemy w stanie zadbać samemu o swoje zdrowie i wziąć za nie odpowiedzialność. Ruch jest wyjątkowo bezcennym elementem tego procesu. Zachęcam gorąco do skorzystania z tych prostych ćwiczeń i stworzenia z nich codziennego sposobu życia. Możesz zacząć od 1 ćwiczenia i każdego dnia zwiększać ich liczbę. Nie spiesz się! Nie musisz pobić rekordu! Jesteś panią/panem siebie! ĆWICZENIA NA SIEDZĄCO 1. Zacieranie dłoni. To ćwiczenie może stać się codziennym rytuałem, rozpoczynającym dzień i można je robić zarówno na siedząco, jak i na stojąco. Nie wymaga ono specjalnych zdolności. Pobudza krążenie krwi i energii poprzez pocieranie dłoni o dłoń, zacieranie rąk wzdłuż i wokół siebie, jak też rozcieranie każdego z palców. Tempo wolne. Skupienie na ruchu i odczuciach z ciała. 5 minut. 2. Siedząc przed lustrem, bez użycia rąk poruszaj mięśniami twarzy: wokół oczu, ust, w taki sposób, aby przemieszczały się w różne strony. To samo zrób zarówno przy otwartych, jak i zamkniętych oczach. Tempo wolne – własne. 3-5 minut. 3. Używając opuszków palców delikatnie dotykaj skóry twarzy u nasady włosów, uciskając ją. To samo zrób wokół oczu (okolice brwi, krawędzie oczodołów. Potem przenieś palce w okolice nosa i ust i tak samo delikatnie uciskaj. Tempo wolne. Dopuszczalne kreatywne działania własne. Czas 5-10 minut. 4. Masowanie głowy: przenieś ręce na głowę i zrób delikatny masaż opuszkami palców po całej czaszce, a następnie potylicy i wzdłuż kręgów szyjnych. Czas trwania 5-10 minut. Tempo wolne. 5. Masaż uszu: masuj całą małżowinę uszną od koniuszka ucha, wznosząc się do góry i ogarniając je całe, aż do głębi. Włóż palec do ucha, skręcając je raz w prawo, a raz w lewo, jakbyś przymocowywał śrubę. Tempo wolne. Czas – 3-5 minut. 6. Obejmowanie ramion i masowanie naprzemiennie barków i przedramion oraz całych rąk, włącznie z dłońmi. Czas 1-2 minuty lub dłużej. Tempo wolne. Ucisk delikatny do umiarkowanego w zależności od własnych możliwości. 7. Rozcieranie ud. Ruchy okrężne w miejscu, potem wydłużające się w okręgi. W kolejności - masowanie dłonią z odwiedzionym kciukiem wzdłuż uda (masując powoli poszczególne fragmenty wzdłuż mięśni). W trakcie wykonywanych ruchów wskazane jest skupienie uwagi na wykonywanej czynności (świadome ruchy), tak, aby czuć dokładnie, co wywołuje wykonany ruch, poluzowując go lub delikatnie nasilając, w miarę możliwości. Czas: 5 minut. Tempo wolne. 8. Masowanie łydek: jedną nogę połóż na kolanie drugiej (pozycja „noga na nogę”) i delikatnie rozcieraj łydkę, masując ruchami okrężnymi lub rozciągającymi. Tempo wolne. Czas 5 minut. 9. Ruchy okrężne lub rozciągające mięśnie boków, żeber i brzucha. Podobnie rozcieramy plecy raz jedną, a raz drugą ręką i to zarówno dłonią, jak i całym przedramieniem. Nie ma reguł. Możesz sam eksperymentować, który z ruchów jest najbardziej dogodny i sprawia przyjemność, a nie ból. Rób to ruchem okrężnym lub podłużnym. W przypadku masowania boków wykonujemy też ruch, rozpoczynając od boków, masując je pojedynczo każdą dłonią, a następnie przechodząc na żebra i przesuwając dłonie tak, aby spotkały się z przodu, łącząc ze sobą palce, poza żebrami. 10. Siedząc na krześle, połóż dłonie na oczodołach i delikatnie naciskaj, a następnie odpuszczaj. Ćwiczenie pozwala na rozluźnienie mięśni wokół oczu, jak również na krótki wypoczynek od nieustannego światła. Wystarczy 5-10 ruchów. Tempo wolne.
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Zespół fibromialgii
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: