Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00047 004962 18973023 na godz. na dobę w sumie
Znajdź swoje DLACZEGO. Droga do poczucia spełnienia i wewnętrznej motywacji - książka
Znajdź swoje DLACZEGO. Droga do poczucia spełnienia i wewnętrznej motywacji - książka
Autor: , , Liczba stron: 224
Wydawca: Onepress Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-4391-7 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> przywództwo
Porównaj ceny (książka, ebook (-35%), audiobook).

Książka Zaczynaj od Dlaczego zachęciła miliony czytelników do przemyślenia wszystkiego, co robią - w życiu prywatnym, w karierze zawodowej i w prowadzeniu firmy.

Znajdź swoje DLACZEGO zaczyna się w miejscu, w którym skończyło się Zaczynaj od Dlaczego. Pokazuje, jak wykorzystać w praktyce cenne spostrzeżenia Simona Sinka, tak aby poczuć większą inspirację w pracy, a w dalszej kolejności zacząć inspirować ludzi dookoła siebie.

Wierzę, że spełnienie jest prawem, a nie przywilejem. Wszyscy zasługujemy na to, by budzić się pełni inspiracji, czuć się bezpieczni w pracy i wracać do domu z poczuciem, że przyczyniliśmy się do czegoś większego i ważnego. Kluczem do osiągnięcia takiego spełnienia jest pełne zrozumienie, DLACZEGO robimy to, co robimy.

Kiedy książka Zaczynaj od Dlaczego pojawiła się w księgarniach na całym świecie, niezliczone rzesze czytelników zaczęły mi zadawać to samo pytanie: 'Jak mogę zastosować rady z Zaczynaj od Dlaczego w swojej karierze, w swoim zespole, w firmie bądź w organizacji non profit?' Dlatego wspólnie z Peterem Dockerem i Davidem Meadem stworzyłem ten praktyczny poradnik, który krok po kroku przeprowadzi Cię przez proces zdefiniowania swojego DLACZEGO. Dzięki szczegółowym ćwiczeniom, ilustracjom i planom działania dla każdego etapu procesu Znajdź swoje DLACZEGO pomoże Ci znaleźć odpowiedź na wiele ważnych pytań, takich jak:

Bez względu na to, czy właśnie zacząłeś swoją pierwszą pracę, kierujesz zespołem, czy jesteś dyrektorem generalnym własnej firmy, ćwiczenia zawarte w tej książce pomogą Ci pokonać drogę do trwałego sukcesu i uczucia spełnienia, którymi będziesz się cieszyć zarówno Ty, jak i Twoi współpracownicy. Dziękujemy, że do nas dołączyłeś i pomagasz nam budować świat, w którym coraz więcej ludzi zaczyna od DLACZEGO.

Inspiruj innych!

Simon Sinek

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Find Your Why: A Practical Guide to Discovering Purpose for You and Your Team Tłumaczenie: Joanna Sugiero ISBN: 978-83-283-4391-7 Copyright © 2017 by Sinek Partners, LLC. All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part in any form. This edition published by arrangement with Portfolio, an imprint of Penguin Publishing Group, a division of Penguin Random House LLC. Polish edition copyright © 2018 by Helion SA All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://onepress.pl/user/opinie/znadla Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: onepress@onepress.pl WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SPIS TREŚCI PRZEDMOWA WSTĘP ROZDZIAŁ 1. Zaczynaj od DLACZEGO ROZDZIAŁ 2. Odkryj swoje DLACZEGO ROZDZIAŁ 3. Odkrywanie indywidualnego DLACZEGO ROZDZIAŁ 4. Odkrywanie grupowego DLACZEGO Część 1. Metoda grupowa ROZDZIAŁ 5. Proces odkrywania grupowego DLACZEGO Część 2. Rozmowa z grupą 7 13 23 37 47 85 109 Poleć książkęKup książkę 6 — Spis treści ROZDZIAŁ 6. Zdefiniuj swoje JAK ROZDZIAŁ 7. Zajęcie stanowiska DODATEK 1. FAQ, czyli często zadawane pytania DODATEK 2. Wskazówki dla partnera w procesie odkrywania indywidualnego DLACZEGO DODATEK 3. Wskazówki dla koordynatora sesji odkrywania grupowego DLACZEGO PODZIĘKOWANIA 143 171 195 209 213 219 Poleć książkęKup książkę ROZDZIAŁ 1. Zaczynaj od DLACZEGO Podstawowe informacje Poleć książkęKup książkę 24 — Znajdź swoje DLACZEGO Czasami projekt, który wydaje się dziecinnie prosty, kończy się roz- czarowaniem albo nawet katastrofą. Bywa też i tak, że my albo nasza konkurencja odnosimy spektakularny sukces, chociaż wszystko wska- zywało na to, że powinniśmy ponieść porażkę. Takie sytuacje mogą się wydawać dziwaczne i niezrozumiałe, ale wcale tak nie jest, jeśli spojrzymy na nie przez pryzmat DLACZEGO. Simon Sinek w swojej książce Zaczynaj od dlaczego wykorzystuje model, który nazwał złotym kręgiem, aby wyjaśnić, w jaki sposób legendarni liderzy, tacy jak Steve Jobs, Martin Luther King Jr. czy bracia Wright, zdołali osiągnąć to, co było poza zasięgiem innych, równie mądrych i pracowitych osób, które czasami startowały z lep- szej pozycji albo miały do dyspozycji więcej środków. Jeżeli przeczytałeś książkę Simona albo obejrzałeś jego wykład TED na temat DLACZEGO (http://bit.ly/GoldenCircleTalk), to znasz już pojęcie złotego kręgu; ten rozdział przypomni Ci najważniejsze zagad- nienia. Jeżeli natomiast nigdy dotąd nie słyszałeś o złotym kręgu, wkrótce poznasz jego istotę. Bez tego nie mógłbyś rozpocząć przygo- towań do odkrycia własnego DLACZEGO. Każda firma — i każda kariera — funkcjonuje na trzech poziomach, które zostały przedstawione na ilustracji niżej: co robimy, jak to robimy i dlaczego to robimy. Nikt nie ma trudności z udzieleniem odpowiedzi na pytanie, co robi: jakie produkty sprzedaje, jakie usługi oferuje albo jaki zawód wykonuje. Niektórzy z nas wiedzą, jak to robią, czyli co odróżnia ich od reszty. Ale tylko niewielu z nas potrafi sensownie wyjaśnić, dlaczego robi to, co robi. „Zaraz, zaraz” — mógłbyś teraz powiedzieć. „Postawmy sprawę jasno — czyż nie jest tak, że większość ludzi pracuje po to, żeby zaro- bić pieniądze? To jest najbardziej oczywista odpowiedź na pytanie »dlaczego«”. Po pierwsze pieniądze to rezultat. Chociaż oczywiście odgrywają istotną rolę, nie są tym, co nas inspiruje, by rano wstać z łóżka. A jeśli są tu jacyś cynicy, którzy twierdzą, że oni albo inne Poleć książkęKup książkę Zaczynaj od DLACZEGO — 25 osoby naprawdę wstają rano po to, żeby zarabiać pieniądze, to chcie- libyśmy ich zapytać: dlaczego chcą mieć pieniądze? Po to, by być wol- nym? Żeby móc podróżować? Żeby zapewnić dzieciom warunki, któ- rych sami nie mieli? Żeby udowodnić innym, że osiągnęli więcej niż oni? Celem tych pytań jest uświadomienie wszystkim, że to nie pienią- dze nas motywują. Pytanie DLACZEGO sięga dużo głębiej i pomaga zrozumieć, co naprawę nas motywuje i inspiruje. Chodzi o wewnętrzną motywację, misję albo wyższą wartość, które napędzają rozwój każdej firmy i karierę każdego człowieka. Dlaczego Twoja firma istnieje? Dlaczego dziś rano wstałeś z łóżka? I dlaczego to ma kogokolwiek obchodzić? Każdą rozmowę z nowym klientem zazwyczaj zaczynamy od poin- formowania go, co robimy. Potem wyjaśniamy, jak to robimy albo w czym się różnimy od konkurencji. Wydaje nam się, że to powinno wystarczyć, żeby go namówić do transakcji, zmienić jego punkt widze- nia albo przekonać go do podjęcia określonego działania. Oto krótka wypowiedź, która pokazuje ten schemat w praktyce: Sprzedajemy papier. Oferujemy produkty najwyższej jakości za naj- lepszą możliwą cenę, niższą niż u kogokolwiek z naszej konkurencji. Chcecie trochę kupić? Poleć książkęKup książkę 26 — Znajdź swoje DLACZEGO Ta wypowiedź jest bardzo racjonalna. Firma dokładnie informuje o tym, co robi, i przekonuje potencjalnego kupca, żeby wybrał jej pro- dukt spośród całej dostępnej oferty z uwagi na jego cechy i zalety. Chociaż to podejście może czasami być skuteczne, w najlepszym razie przyniesie ono kilka powtarzających się transakcji. Kiedy tylko klient znajdzie lepszą ofertę, odejdzie, ponieważ ta wypowiedź nie odróż- niła w jakiś znaczący sposób tej firmy od innych, konkurencyjnych. Lojalności nie zdobywa się w oparciu o cechy i zalety. Cechy i zalety nie inspirują. Lojalność i trwałe relacje są oparte na czymś głębszym. Spróbujmy jeszcze raz. Tym razem zacznijmy od DLACZEGO: Ile jest wart pomysł, jeśli nie można się nim podzielić? Nasza firma została założona po to, by pomóc ludziom dzielić się pomysłami. Im częściej będą to robić, tym większe będzie prawdopodobieństwo, że ich pomysły zmienią świat. Istnieje wiele sposobów na dzielenie się pomysłami; jednym z nich jest słowo pisane. W tym miejscu pojawiamy się my. Produkujemy papier do tych słów. Tworzymy papier dla wiel- kich pomysłów. Chcecie trochę kupić? Zupełnie inaczej, prawda? Samo już rozpoczęcie od DLACZEGO sprawiło, że papier stał się czymś atrakcyjnym. Jeżeli ta technika może tyle zdziałać w przypadku produktów codziennego użytku, to wyobraź sobie tylko, co można dzięki niej osiągnąć, jeśli dany produkt naprawdę ma potencjał, żeby się wyróżniać. W powyższej wypo- wiedzi nie wspomniano ani słowem o faktach, liczbach, cechach ani zaletach — oczywiście mają one pewną wartość, ale nie są najważ- niejsze. Skupienie się na DLACZEGO ma głębszą, bardziej emocjo- nalną wartość, która ostatecznie przekłada się na silniejsze oddzia- ływanie. W tej drugiej wypowiedzi nie opowiadaliśmy o papierze; zamiast tego mówiliśmy o tym, czym jest nasza firma i czym się wyróżnia. Oczywiście zawsze znajdą się osoby, które po prostu będą chciały kupić ryzę papieru. Ale jeżeli indywidualne przekonania i wartości Twojego klienta będą pasowały do tych, o których opowia- Poleć książkęKup książkę Zaczynaj od DLACZEGO — 27 dasz (czyli jeśli klient wierzy w dzielenie się pomysłami), to szanse na to, że będzie chciał on z Tobą współpracować — i to nie tylko raz, ale wielokrotnie — są dużo większe. Znacząco rośnie również prawdopodobieństwo, że klient zostanie przy Tobie, jeśli inny sprze- dawca zaoferuje mu lepszą cenę. Robiąc interesy z firmą, która odzwierciedla jego przekonania, klient wystawia sobie określone świadectwo. Takie firmy, które inspirują, budzą zaufanie i cieszą się wieloletnią lojalnością swoich klientów, potrafią nas przekonać, że razem z nimi osiągamy coś więcej, niż tylko zaoszczędzamy kilka złotych. To wła- śnie świadomość współpracy w imię czegoś większego i ważniejszego niż my sami sprawia, że trzymamy w szafie bluzę drużyny z rodzin- nego miasta, mimo że od ponad dziesięciu lat nie obejrzeliśmy żadnego jej meczu. To dlatego niektórzy z nas zawsze będą woleli produkty Apple od innych marek, mimo że kosztują więcej niż konkurencja. Bez względu na to, czy się z tym godzimy, czy nie, nie jesteśmy cał- kowicie racjonalni w swoich wyborach. Gdyby tak było, ludzie nie zakochiwaliby się w sobie i nie zakładaliby firm. Mając przed sobą przygnębiające widmo porażki, żadna racjonalnie myśląca osoba nie podjęłaby takiego ryzyka. Ale my to robimy codziennie, bo nasze uczucia do kogoś albo do czegoś mają większą moc niż to, co myślimy o tej osobie albo rzeczy. Z uczuciami wiąże się jeden problem: mogą być niewiarygodnie trudne do opisania słowami. Dlatego tak często uciekamy się do metafor i analogii, na przykład mówiąc: „czuję się, jakby nasz związek był pociągiem, który z ogromną prędkością wjeżdża na rozklekotany most” albo „kiedy wchodzę do firmy, czuję się, jakbym znów był małym dzieckiem na placu zabaw”. Mówienie o własnych uczuciach jest trudne, ale korzyści są ogromne. Kiedy dopasujemy się do emocji naszych klientów, zbudujemy z nimi więź, która będzie dużo silniej- sza i dużo bardziej znacząca niż dowolna inna relacja oparta na cechach i zaletach. O to właśnie chodzi w rozpoczynaniu od DLACZEGO. Poleć książkęKup książkę 28 — Znajdź swoje DLACZEGO A najlepsze jest to, że to nie są nasze wymysły. Cała koncepcja DLA- CZEGO jest oparta na biologii podejmowania decyzji przez człowieka. Działanie złotego kręgu jest doskonale dopasowanego do tego, jak funkcjonuje nasz mózg. Zewnętrzny krąg — CO — odpowiada zewnętrznej części mózgu, korze nowej. Jest to część mózgu odpowiedzialna za racjonalne i ana- lityczne myślenie. Pomaga nam zrozumieć fakty i liczby, cechy i zalety. Kora nowa jest również odpowiedzialna za używanie i rozumienie języka. Dwa wewnętrzne kręgi — DLACZEGO i JAK — odpowiadają środ- kowej części mózgu, nazywanej mózgiem limbicznym. Ta część mózgu jest odpowiedzialna za całe nasze zachowanie i procesy podejmo- wania decyzji, a także za wszystkie nasze uczucia, takie jak zaufanie i lojalność. W przeciwieństwie jednak do kory nowej mózg limbiczny nie ma zdolności rozumienia ani używania języka. Tutaj kształtują się nasze „przeczucia”, czyli trudne do wyjaśnienia uczucia dotyczące decyzji, którą mamy podjąć. To rozdzielenie dwóch sił wyjaśnia na poziomie biologicznym, dla- czego czasami tak trudno jest nam mówić o swoich uczuciach („kocham cię bardziej, niż są w stanie wyrazić słowa”), wyjaśnić nasze Poleć książkęKup książkę Zaczynaj od DLACZEGO — 29 postępowanie („diabeł mi podszepnął, żeby to zrobić!”) albo uspra- wiedliwić decyzje („sama nie wiem… po prostu czuję, że tak należy postąpić”). Możemy jednak nauczyć się nazywać te uczucia. Ci, którzy to potrafią, inspirują do działania siebie, a także swoich współpracowników i klientów. Napisaliśmy tę książkę, żeby Ci pomóc znaleźć te słowa. Kiedy poznasz swoje DLACZEGO, bez trudu zdefiniujesz to, co spra- wia, że czujesz się spełniony, a także lepiej zrozumiesz przyczyny wła- snego zachowania w sytuacjach, gdy jesteś najlepszą wersją siebie. A wówczas zyskasz punkt odniesienia do wszystkiego, co robisz, żeby się rozwijać. Będziesz w stanie podejmować bardziej świadome decy- zje w sprawach dotyczących Twojej działalności zawodowej, kariery i całego życia. Będziesz inspirować innych do tego, by kupowali od Ciebie, pracowali z Tobą i angażowali się w przedsięwzięcia, które są dla Ciebie ważne. Już nigdy nie będziesz musiał grać na loterii ani słuchać głosu przeczucia, podejmując decyzje, których do końca sam nie rozumiesz. Od teraz będziesz mieć wewnętrzną motywację, która będzie Cię prowadzić. Od teraz będziesz zaczynać od DLACZEGO. Jak wygląda DLACZEGO w praktyce? Dyrektor działu kadr, ubrany w elegancki, szary garnitur, spoj- rzał na Emilię i wygłosił swoje standardowe pytanie otwarte: — Co może pani wnieść do naszej firmy? Kilka miesięcy przed ukończeniem college’u Emilia złożyła podanie o pracę w dużej światowej korporacji. Ponieważ miała w indeksie same bardzo dobre oceny, bez trudu przeszła pierw- szy etap rekrutacji i została zaproszona na rozmowę. Usiadła Poleć książkęKup książkę 30 — Znajdź swoje DLACZEGO Nie jest okazją znalezienie idealnej firmy dla siebie. Okazją jest budowanie idealnej firmy dla siebie nawzajem. Poleć książkęKup książkę Zaczynaj od DLACZEGO — 31 naprzeciwko dyrektora działu kadr i trzech innych dyrekto- rów firmy. Jej podanie sugerowało, że jest bystrą osobą, ale dyrektorzy martwili się, że Emilia nie ma żadnego praktycz- nego doświadczenia. Co ważniejsze, nie wiedzieli, czy będzie pasowała do kultury w ich firmie i jak sobie poradzi w warun- kach presji. Mężczyzna w szarym garniturze wygłosił stałą regułkę: — Mamy wielu wykwalifikowanych kandydatów na to stanowi- sko. Proszę nam powiedzieć, co pani ma, czego oni nie mają. Emilia, jako pilna studentka, poszukała wcześniej informacji o tej firmie, aby jak najlepiej się przygotować do tej rozmowy. Ale wszyscy inni kandydaci mieli dostęp do tych samych infor- macji. Emilia postanowiła więc zrobić krok dalej i ujawnić swoje DLACZEGO. — Zanim powiem, co mogę wnieść do tej firmy — odpowie- działa łagodnie dyrektorowi działu kadr — pozwólcie, państwo, że wyjaśnię, dlaczego każdego dnia rano wstaję z łóżka. Moim celem jest pomaganie ludziom, aby stali się najlepszą wersją siebie. To mnie inspiruje. Z treści zamieszczonych na stronie internetowej firmy wywnioskowałam, że państwo wierzycie dokładnie w to samo. Dlaczego więc nie miałabym dołączyć do tej firmy? Jej wypowiedź przyciągnęła uwagę rekruterów. Dyrektorzy przestali przeglądać papiery i spojrzeli jej w oczy. Wtedy Emilia gładko przeszła do bardziej typowych uwag na temat swoich umiejętności i mocnych stron. Tę bitwę już wy- grała. Pierwsza wymiana zdań, która trwała mniej niż 30 sekund, Poleć książkęKup książkę 32 — Znajdź swoje DLACZEGO wystarczyła, żeby przekonać rekruterów do zatrudnienia Emilii. Zaczynając od swojego DLACZEGO, Emilia odwołała się bez- pośrednio do mózgu limbicznego, który jest odpowiedzialny za podejmowanie decyzji. Mówiąc o tym, kim jest, a nie o tym, co potrafi zrobić, zbudowała natychmiastową, prawdziwą więź. To wystarczyło. Rekruterzy instynktownie poczuli, że chcą ją mieć w swoim zespole. Dla Emilii była to najwłaściwsza strategia. Przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej, nie skupiła się na wymyślaniu mądrych odpowiedzi na długą listę hipotetycznych pytań, lecz na tym, jak w swobodny sposób opowiedzieć o swoim DLA- CZEGO. Kiedy usiadła przed grupą rekruterów, wystarczyło, że przemówiła „prosto z serca” (czyli z mózgu limbicznego) i wyjaśniła, dlaczego chciałaby pracować w tej firmie. Reszta rozmowy bardziej przypominała konwersację niż przepytywa- nie, a wszystkie odpowiedzi Emilii potwierdziły to, co pod- powiadała rekruterom ich intuicja. Telefon zadzwonił, zanim jeszcze Emilia zdążyła wrócić do domu. Dyrektor działu kadr zaproponował jej pracę. Narzędzia mogą być wykorzystywane do wielu celów. Młotek na przykład może nam posłużyć do zwykłego przybicia gwoździa, na którym chcemy zawiesić obrazek, albo do zbudowania całego domu. Nasze DLACZEGO jest równie wszechstronnym narzędziem, mają- cym wąskie i szerokie zastosowania. Możemy je wykorzystać, by doskonale wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej albo zainspirować swój zespół. Przedsiębiorca może go użyć do zrealizowania nowej inwe- stycji albo do kierowania całą firmą. Firma może je wykorzystać do wymyślenia całkowicie nowej kampanii marketingowej albo do prze- kształcenia swojej kultury korporacyjnej. Jedno narzędzie, wiele zastosowań. Poleć książkęKup książkę Zaczynaj od DLACZEGO — 33 Można również spojrzeć na DLACZEGO jak na element puzzli. Kiedy wiesz, jak wygląda Twój element, łatwiej jest Ci ocenić, czy pasuje w danym miejscu, czy nie. A wtedy wszystkie decyzje podejmujesz szybko i wiesz, że są właściwe. Kiedy inni widzą Twój element, mogą ocenić, czy pasuje do ich elementów. Jeżeli tak jest, to cały obraz zaczyna nabierać kształtów. Tak właśnie działa zespół, który spotyka się ze sobą, żeby zrealizować wspólną wizję (albo tak jak to było w przypadku ludzi, którzy zatrudnili Emilię — żeby ocenić, kogo warto zaprosić do swojego zespołu). Istnieją dwa sposoby na rozwinięcie kariery albo zbudowanie firmy. Możemy iść przez życie, szukając i dziobiąc, wypatrując okazji albo klientów i licząc na to, że uda nam się połączyć jakieś elementy. Możemy też kierować się konkretnym zamiarem i stale pamiętać o swoim DLACZEGO — a wtedy będziemy zmierzać prosto do miejsc, do których pasujemy. Idealne dopasowanie Grupa dyrektorów sieci telewizyjnej brała udział w procesie odkrywania DLACZEGO w ich firmie. Podczas przerwy wszy- scy ustawili się w kolejce po kawę, a Susan, dyrektorka działu kadr, podeszła do swojego kolegi Jima. — Wydaje mi się, że nie powinniśmy go zatrudniać — powie- działa. Od kilku tygodni Susan i Jim debatowali nad tym, czy zatrudnić pewnego kandydata na bardzo ważne stanowisko. Przeprowa- dzili szeroko zakrojone poszukiwania i zawęzili krótką listę do Poleć książkęKup książkę 34 — Znajdź swoje DLACZEGO jednej osoby. Na papierze prezentowała się wspaniale. Speł- niała wszystkie kryteria. Ale coś po prostu było nie tak. — Wcześniej nie rozumiałam, w czym tkwi problem — powie- działa Susan — ale teraz już wszystko jest jasne. — On nie wierzy w to, co my — dokończył jej myśl Jim. Dzięki procesowi odkrywania DLACZEGO Susan i Jim doznali takiego samego objawienia. Kandydat, którego rozważali, miał wszystkie potrzebne kwalifikacje, ale brakowało mu czegoś niewiarygodnie ważnego. Nie był w stanie pielęgnować ich DLACZEGO. Miał otrzymać bardzo ważne stanowisko, a pozostawienie wakatu na kilka następnych miesięcy wyrządziłoby wielkie szkody całej firmie. W tamtej chwili jednak, stojąc przy stole z przekąskami, oboje zgodzili się, że bez względu na tymczasowe trudności będą szukali tak długo, aż znajdą kogoś, kto spełnia formalne wymagania i doskonale pasuje do ich firmy. Łatwiej jest zatrudnić kandydata, gdy opieramy się tylko na infor- macjach zawartych w jego życiorysie. Trudniej jest wybrać nowego pracownika na podstawie tego, czy pasuje do kultury firmy. Powód jest oczywisty. Zazwyczaj zatrudniamy nową osobę dlatego, że jest jakaś praca, którą trzeba wykonać. Przeglądamy życiorysy kandyda- tów, żeby sprawdzić, czy mają odpowiednie umiejętności i doświad- czenie w tej pracy. W życiorysie znajdujemy fakty. Tymczasem zatrud- nienie kogoś dlatego, że pasuje do kultury firmy, jest w mniejszym stopniu oparte na faktach, a w większym na uczuciach — czy nam się to podoba, czy nie. Nieodpowiedzialni dyrektorzy ignorują te uczucia (czyli intuicję albo przeczucie), a mądrzejsi ich słuchają. Problem polega na tym, że to są tylko przeczucia. Poleć książkęKup książkę Zaczynaj od DLACZEGO — 35 W przypadku wspomnianych dyrektorów stacji telewizyjnej prze- czucie, że najlepszy kandydat nie nadaje się do ich firmy — mimo że posiada potrzebne umiejętności — było tak silne, że wywołało w nich niepokój. Ale ich niezdolność do nazwania przyczyny tego niepokoju sprawiła, że nie byli w stanie uznać tego prze- czucia za podstawę decyzji. To się zdarza na- wet najlepszym z nas, gdy wszystkie znaki na niebie i ziemi mówią „idź”, a my gdzieś w głębi serca czujemy, że powinniśmy się zatrzymać. Tak się dzieje, gdy podejmujemy decyzję, która nie jest spójna z naszymi wartościami i prze- konaniami. Kiedy DLACZEGO firmy zostanie ujęte w słowa, kultura firmy stanie się nieco bardziej wymierna, a podejmowanie właści- wych decyzji będzie dużo prostsze. DLACZEGO ma poziom makro i mikro. Każda firma ma swoje DLACZEGO, każdy dział albo zespół ma swoje DLACZEGO i każdy pracownik ma swoje DLACZEGO. Zawsze warto się upewnić, czy właściwe osoby pracują na właściwych stanowiskach we właściwej firmie. Więcej na temat tej koncepcji, noszącej nazwę zagnieżdżonego DLACZEGO, dowiesz się, czytając rozdział 4. Byłoby nam wszystkim dużo łatwiej, gdyby prowadzenie firmy sprowadzało się wyłącznie do nauki, ale tak nie jest. Niektóre aspekty działalności gospodarczej są przewidywalne i łatwe do zmierzenia (na przykład zyski, dochody i wydatki), ale jest też wiele takich, które są nieprzewidywalne i nie- wymierne (weźmy na przykład wizję, inspirację, zaufanie… a także zatrudnienie kogoś, kto pasuje do kultury firmy). Nie chodzi o to, że nie rozumiemy wartości rzeczy niewymiernych; naszym problemem jest wytłumaczenie tej wartości. Czasami odkładamy je na bok, bo wewnętrzna albo zewnętrzna presja „żeby liczby się zgadzały” jest silniejsza niż nasza troska o długofalową przyszłość firmy. Czasami ignorujemy kwestie niewymierne, bo nie potrafimy w pełni ich zro- zumieć albo wyjaśnić, nie mamy cierpliwości, by je pielęgnować, bądź też nie wiemy, w jaki sposób moglibyśmy je zmierzyć. Gdybyśmy mieli odpowiednie narzędzia do pomiaru niewymiernych kwestii, prawdo- podobnie przywiązywalibyśmy do nich większą wagę. Poleć książkęKup książkę 36 — Znajdź swoje DLACZEGO Narzędzia pomagają nam śledzić inwentarz naszej firmy. Jakich narzę- dzi moglibyśmy użyć do określenia, czy dany kandydat na pracow- nika pasuje do kultury firmy? Bez trudu potrafimy obliczyć zysk, odejmując wydatki od dochodów; jak jednak możemy zmierzyć dodatkowe starania naszych pracowników? Możemy sprawdzić historię transakcji określonego klienta, ale skąd mamy wiedzieć, czy darzy on naszą firmę zaufaniem? Brak odpowiedzi na te pytania jest powodem, dla którego zbyt wiele firm zatrudnia pracowników w oparciu o ich umiejętności, a nie o ogólne dopasowanie; rozmawia o kulturze, ale nie potrafi jej zbudować; i nie umie nakłonić swoich ludzi do budowania głębokich więzi z klientami. DLACZEGO jest narzędziem, które pomaga zrozumieć to, co nieja- sne, i uczynić namacalnym to, co abstrakcyjne. Używane we właściwy sposób może wspomagać proces rekrutacji, ułatwiać tworzenie stra- tegii i usprawniać komunikację (wewnętrzną i zewnętrzną). DLA- CZEGO może pomóc w stworzeniu wizji, która będzie inspirować ludzi. DLACZEGO może nas poprowadzić tak, abyśmy zawsze mieli z tyłu głowy naszą wewnętrzną motywację, bez względu na to, co bę- dziemy robić. W następnych kilku rozdziałach wyjaśnimy, jak odkryć swoje DLA- CZEGO i ująć je w słowa. Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Znajdź swoje DLACZEGO. Droga do poczucia spełnienia i wewnętrznej motywacji
Autor:
, ,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: