Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00450 005620 13609023 na godz. na dobę w sumie
Żydowski Kraków. Legendy i ludzie - ebook/pdf
Żydowski Kraków. Legendy i ludzie - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 370
Wydawca: Austeria Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-61978-46-6 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> naukowe i akademickie >> słowniki
Porównaj ceny (książka, ebook (-8%), audiobook).

Pustka po Żydach, którzy zostali zamordowani w Polsce podczas II wojny światowej albo wyemigrowali po tej wojnie, jest szczególnie odczuwalna właśnie na krakowskim Kazimierzu. Na terenie dawnej żydowskiej dzielnicy jest zawsze pełno ludzi – ale tak naprawdę, jest jednak pusto, nie ma tu bowiem dawnych mieszkańców, ani nawet ich potomków. Razem z nimi wyparowały treści, które stanowiły sens ich życia.

Żydowski Kraków przez kilkaset lat był jednym z najważniejszych miast w żydowskim świecie. To tutaj mieszkali najwybitniejsi żydowscy uczeni, tutaj ukształtowała się aszkenazyjska tożsamość – tożsamość Żydów Europy Środkowowschodniej.
Autor tej książki chciałby, aby w świadomości ludzkiej przyczyniła się ona – choćby nawet tylko w małym stopniu – do odzyskania tożsamości żydowskiego Krakowa, do wypełnienia pustych domów, ulic i placów istotną treścią.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Henryk Halkowski Żydowski Kraków Legendy i ludzie Henryk Halkowski ŻYDOWSKI KRAKÓW Legendy i ludzie Wydawnictwo Austeria Kraków Budapeszt 2011 Spis treści Od Autora Legendy i opowieści z żydowskiego Krakowa Wprowadzenie O Królu Kazimierzu Wielkim i Esterce O urodzeniu Remu, czyli strata i zysk Remu i wesele w piątkowy wieczór Jak Remu położył kres zarazie Co robił Remu w dniu święta Purim Drzewo nad grobem Remu Jak rabin Eliezer Aszkenazy opuścił Egipt Jak Megale Amukot ujawnił, kim naprawdę jest Megale Amukot i Bach, czyli klątwa 7 11 13 21 29 35 41 45 49 53 57 63 Jak Megale Amukot nie dał się skusić szatanowi, czyli próba Megale Amukot i występni rzeźnicy O małżeństwie Taza z córką Bacha Bach obok świętego młodzieńca i święty młodzieniec obok Bacha, czyli nóż w grobie Megale Amukot i Bach, czyli wypełnione życiowe zadanie O śmierci Bacha O człowieku, który chciał być pochowany obok Megale Amukot O śmierci Megine Szlomo, czyli po stronie Rasziego Dlaczego Tosefot Jom Tow pochowany jest na samym końcu cmentarza, czyli skąpiec z Krakowa Mi Szeberach rabina Jom Tow Lipmanna Hellera czyli odpowiedź niebiańskiego wysłańca O otwarciu synagogi Izaaka Co rabin Symcha Bunam z Przysuchy opowiadał o założeniu synagogi Izaaka 71 77 85 93 99 103 107 115 119 125 131 135 Dlaczego rabin Abraham Joszua Heszel nie wydał żadnej książki, czyli baryłka rabiego Jochanana Simchat Tora w Starej Synagodze Dlaczego Wisła zmieniła swój bieg Rabin Izaak Landau i Reb Lejbele Reb Jankew, szames Baal Szem Towa Zamknięcie niebiańskiej jesziwy Rabin Symcha Bunam z Przysuchy i grób Remu Jak Maor Waszemesz został ulubionym uczniem rabina Elimelecha z Leżajska Maor Waszemesz i bezdzietni małżonkowie Maor Waszemesz i Wielopoler rebe, czyli dobrze jest spoczywać obok tego młodego człowieka Megale Amukot? Także niezła książka Rabin Szymon Sofer i zaginiona moneta Rabin Szymon Sofer i portret cesarza Rabin Szymon Sofer i święty krawiec Jak Józef Nehemiasz Kornicer został naczelnym rabinem Krakowa 139 145 149 153 159 169 173 177 183 187 191 195 199 205 211 Zasługa młodego księdza Żywoty znamienitych Żydów związanych z Krakowem Wybrane pojęcia i terminy z religii, tradycji i kultury żydowskiej Żydowskie święta Nota o autorze 215 223 319 335 349 Od Autora Na przełomie minionego i obecnego wieku i tysiąclecia (licząc oczywiście według nie-żydowskiego kalendarza) opracowałem tekst i przygotowałem ilustracje do książki, którą chciałem nazwać Żydowski Kraków. Dzieje – legendy – ludzie – miejsca. Okoliczności sprawiły, że nie mogłem wówczas tamtej książki wydać. Tekst niniejszej publikacji w znacznym stopniu opiera się na zebranych wówczas materiałach. • Pustka po Żydach, którzy zostali zamordowani w Polsce podczas II wojny światowej albo wyemigrowali po tej wojnie, jest szczególnie odczuwalna właśnie na krakowskim Kazimierzu. Na terenie daw- nej żydowskiej dzielnicy jest zawsze pełno ludzi – ale tak naprawdę, jest jednak pusto, nie ma tu bowiem dawnych mieszkańców, ani nawet ich potomków. Razem z nimi wyparowały treści, które stanowiły sens ich życia. Większość turystów zainteresowanych żydowską przeszłością w Polsce odwiedza trzy miejsca: Oświęcim, Warszawę i Kraków. Oświęcim to obóz Auschwitz-Birkenau, miejsce, które – obok Jerozolimy – najbardziej odcisnęło się w żydowskiej świadomości. Warszawa to teren getta, oglądany przez pryzmat powstania (które w takiej perspektywie staje się mitem założycielskim izraelskiej armii i Państwa Izraela). 7 Żydowski Kraków A Kraków? Żydowski Kraków przez kilkaset lat był jednym z najważniejszych miast w żydowskim świecie. To tutaj mieszkali najwybitniejsi żydowscy uczeni, tutaj ukształtowała się aszkenazyj- ska tożsamość – tożsamość Żydów Europy Środkowowschodniej. A jednak w świadomości większości ludzi żydowski Kraków nie posiada niestety żadnej tożsamości. Są to tylko puste, pozbawione treści domy, ulice i place. Powszechne jest przekonanie, że jedy- nym i największym osiągnięciem krakowskich Żydów w ciągu ich ponad osiemsetletniej historii było to, iż łaskawie pozwolili się uratować Oskarowi Schindlerowi. Z tego właśnie powodu wielu ludzi na świecie wie o Krakowie tylko to, że jest to poło- żone w pobliżu Auschwitz i Salt Mine miasto, w którym dobry Niemiec Oskar Schindler ratował Żydów (i w którym jest dużo barów i pubów, gdzie można się dobrze zabawić). Polacy na ogół wiedzą dużo o mieszkających ongiś w Krakowie wybitnych nie-Żydach i znają związane z tym miastem nie-żydow- skie legendy; niewiele (albo zgoła nic) wiedzą o mieszkających tutaj wybitnych Żydach i nie znają tutejszych żydowskich legend. Z kolei wielu Żydów – jeśli nawet słyszeli coś o tych ludziach i zetknęli się z tymi legendami – nie wiąże ich na ogół z tym właśnie miejscem. A przecież bez pamięci o żydowskim Krakowie kaleka jest zarówno tożsamość tego miasta (a więc także i całej Polski), jak i tożsamość aszkenazyjskich Żydów (i Żydów w ogólności). Do 1939 roku tożsamość żydowskiego Krakowa była bardzo wyrazista (a w okresie bezpośrednio przed tą datą być może nawet można mówić o dwóch tożsamościach: jednej – religijnej, a dru- giej – świeckiej). Podczas II wojny światowej nastąpiło zaćmienie tej tożsamości; została ona całkowicie zepchnięta w cień. Wydaje się, że obecnie – ponad sześćdziesiąt lat po zakończeniu tej wojny – najwyższy już czas na jej przywrócenie. Autor tej książki chciałby, aby w świadomości ludzkiej przyczyniła się ona – choćby nawet tylko w małym stopniu – do odzyskania tożsamości żydowskiego Krakowa, do wypełnienia pustych domów, ulic i placów istotną treścią. 8 Od autora • Na koniec jeszcze jedna uwaga. Aczkolwiek tylko ja odpowiadam za treść i kształt tej książki, nie mogłaby się ona ukazać albo by- łaby znacznie skromniejsza bez mniejszej lub większej pomocy wielu osób – którym jestem za to wdzięczny. Nie będę zanudzał Czytelników wymienianiem ich nazwisk – ale jednego nie mogę pominąć. Chciałbym więc podziękować rabinowi Boazowi Paszowi za nieocenioną pomoc przy opracowywaniu ostatecznej wersji tej książki. Henryk Halkowski Kraków, 5768/2008
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Żydowski Kraków. Legendy i ludzie
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: