Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00310 005340 12767553 na godz. na dobę w sumie
(NIE)GRZECZNI? - książka R
(NIE)GRZECZNI? - książka
Autor: , Liczba stron: 248
Wydawca: Sensus Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-2563-0 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> psychologia i filozofia >> psychologia >> uwodzenie
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).
'Jak zrozumieć swoje dziecko' - artykuł Moniki Janiszewskiej i Małgorzaty Bajko na Zwierciadło.pl

Poznaj krainę dziecięcych emocji, reakcji i lęków!

Jeśli jesteś rodzicem, w pół słowa zrozumiesz wszystkie emocje i lęki targające dorosłymi obecnymi na kartach tej książki. Bez trudu odnajdziesz z nimi wspólny język, oparty na tożsamości doświadczeń, bezradności i frustracji. Trochę trudniej będzie Ci za to pojąć, jak myśli i odczuwa Twoje (nie)grzeczne dziecko i na czym w ogóle polega ta (nie)grzeczność. Na szczęście autorki książki, prywatnie i zawodowo związane ze sferą dziecięcych humorów, zachowań i odkryć, pomogą Ci wejść w świat Twojego dziecka i choć na chwilę przyjąć jego perspektywę.

Wszystkie sytuacje opisane w tej książce zdarzyły się naprawdę, a brak porozumienia co do istoty problemu spowodował gniew i rozżalenie u obu stron konfliktu. Jednak ponieważ każdej z przedstawionych tu scen towarzyszy szczegółowy zapis emocji i postaw zarówno dziecka, jak i dorosłego, a także bezstronna ocena eksperta, zyskujesz niepowtarzalną szansę przetestowania “na sucho” podobnych zachowań, by uniknąć błędów w przyszłości. Wychowanie dziecka nie jest prostą sprawą, ale jeśli chcesz na całe życie zachować z nim dobry kontakt, a przy tym mądrze pokierować jego rozwojem, koniecznie przeczytaj tę książkę. I korzystaj z niej na co dzień!

Znajdziesz tu:

Zamień frustrację na empatię!


Małgorzata Bajko — psychoterapeuta, absolwentka psychologii oraz podyplomowych studiów z psychotraumatologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Współzałożycielka Centrum Wsparcia Psychologicznego INEO, w którym od wielu lat prowadzi indywidualną terapię osób dorosłych, dzieci oraz rodzin. Autorka wielu artykułów dla rodziców i bajek terapeutycznych. Ma opracowane programy terapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami lękowymi, PTSD oraz fobiami, w których wykorzystywana jest bajkoterapia. Wspiera rodziców w wychowaniu dzieci i realizacji w roli rodzica. Mama Andrzeja i Antka.

Monika Janiszewska — dziennikarka tygodników regionalnych, freelancerka publikująca artykuły z zakresu psychologii oraz specjalistka ds. PR, promująca działania gabinetów psychoterapeutycznych. W swoim portfolio posiada ponad 350 publikacji, z czego pokaźna część dotyczy relacji rodzic–dziecko, związków partnerskich oraz świadomej komunikacji. Prywatnie mama 5-letniej Julii, która każdego dnia zaraża ją swoją ciekawością świata i urzeka dziecięcą niewinnością, a zarazem logiką i wnikliwością towarzyszącą ocenie zachowań dorosłych.
Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Recenzje na blogach:

korcimnieczytanie.blogspot.com Korci mnie czytanie...: Małgorzata Bajko, Monika Janiszewska „(Nie)grzeczni?”

Darmowy fragment publikacji:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autorki oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorki oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Sytuacje przedstawione w książce są autentyczne, jednak dla dobra bohaterów ich imiona zostały zmienione. Redaktor prowadzący: Joanna Gubernat Projekt okładki: ULABUKA Ilustracje w książce i na okładce: Tomasz Stasiak Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: sensus@sensus.pl WWW: http://sensus.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://sensus.pl/user/opinie/grznie Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. ISBN: 978-83-283-2563-0 Copyright © Helion 2016 Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SPIS TREŚCI Wstęp .............................................................9 Rozdział 1 (NIE)Grzeczne dzieci, czyli jakie? ...........................15 Ranking niegrzeczności ..................................................................................21 Grzeczne, czyli jakie? .......................................................................................23 Niegrzeczność oczami dzieci ........................................................................28 Marian, zachowuj się .......................................................................................32 Dziecko nie wie, co mu wypada ...................................................................34 Krzyk krzykowi nierówny ...............................................................................36 Jak widzę świat i co rozumiem — poszczególne etapy rozwoju ........43 Rozdział 2 Niegrzeczność w praktyce ................................... 85 Całowanie jest feee .........................................................................................87 Nie bądź gapa! Powiedz wierszyk ................................................................91 Co to za mina? Podziękuj cioci natychmiast! ............................................96 Poleć książkęKup książkę Jak zjem śledzia, będę rzygał ......................................................................100 W moim łóżku był różowy słoń ..................................................................104 Dlaczego ten pan tak śmierdzi? .................................................................109 A „dzień dobry” gdzie? .................................................................................113 Czy to pani narzeczony? ...............................................................................117 Nie chcę tego warkocza ...............................................................................122 Ta wstrętna przeprowadzka ........................................................................127 A co, a co? ........................................................................................................131 Dywanowa afera ............................................................................................135 Czy on musi być chory akurat dziś? ...........................................................140 Nadchodzą Indianie, łu-łu-łu-łu-łu!!! .........................................................144 Przecież ty nie lubisz tej pani ......................................................................149 To moje! ............................................................................................................153 Ją kochasz, a mnie nie! .................................................................................158 A ja mam za to… ...........................................................................................163 Nie mam czasu na wygłupy ........................................................................167 To ma być zabawa? To bałagan .................................................................171 Ty śmierdzący wielbłądzie ...........................................................................175 Urodzinowe nudy na pudy ..........................................................................178 Michasiowe powołanie .................................................................................183 Nie wolno ci tu wchodzić .............................................................................187 Teraz praca, a nie wygłupy ..........................................................................192 Dlaczego on też dostał prezent? ................................................................197 6 (NIE)GRZECZNI? Poleć książkęKup książkę Chcę się ubierać tak, jak chcę .....................................................................201 Kup mi, kup mi, kup mi! ................................................................................205 O nieeee, znowu Zuza! .................................................................................210 Ja tylko pokazałem Zygzaka ........................................................................214 Rozdział 3 Rodzic roszczeniowy versus rodzic odlotowy .......... 219 Rodzice kontra „niegrzeczność” .................................................................221 Mamo, tato, a ja na to… ..............................................................................234 Zakończenie ................................................... 241 Bibliografia .................................................... 245 SPIS TREŚCI 7 Poleć książkęKup książkę 8 (NIE)GRZECZNI? Poleć książkęKup książkę Wyobraź sobie, Drogi Rodzicu, że masz uroczą 5-letnią córkę Alicję. Od- bierasz ją z przedszkola trochę wcześniej niż zwykle, ponieważ czeka Was ważna uroczystość — obiad z okazji imienin teściowej. Prezent starannie zapakowany, bukiet jej ulubionych kwiatów gotowy, sukienka Alicji odpra- sowana. Majstersztyk. Przypominasz córeczce, że będziecie śpiewać babci „Sto lat” i żeby była grzeczna. Kiedy jest już po wręczeniu prezentu, uściskach i życzeniach, babcia pyta Alicję, jak jej minął dzień w przedszkolu. Ala odpowiada, że świetnie, i chwali się, że zna nowy wierszyk. Babcia zachęca do deklamowania. Alicji nie trzeba długo prosić. Z entuzjazmem staje na krześle i recytuje: Siedzi misio na łące, puszcza bąki śmierdzące. Przyszła mama, misia zbiła, Miś się skupkał, mama zgniła. I tu, Drogi Rodzicu, mamy do Ciebie pytanie. Co byś zrobił w takiej sytuacji? Wybuchnął głośnym śmiechem? Kazał Alicji natychmiast zejść z krzesła, skarcił ją i powiedział, że po powrocie do domu dostanie karę? Przeprosił babcię? Natychmiast zadzwonił do dyrekcji przedszkola? A może zastana- wiałbyś się przez najbliższe tygodnie, gdzie popełniłeś wychowawczy błąd i co wyrośnie z Twojego dziecka…? WSTĘP 11 Poleć książkęKup książkę I tego właśnie dotyczy ta książka. Piszemy w niej o sytuacjach rodzicielskich, których nie jesteśmy w stanie przewidzieć, o emocjach, jakie im towarzyszą, i o reakcjach dorosłych. Pokazujemy także — a wręcz przede wszystkim — emocje dzieci oraz ich reakcje na zachowania rodziców. Obie jesteśmy matkami i każdego dnia same się zmagamy z dziecięcymi hu- morami, próbami testowania naszej cierpliwości i logiką, która nijak nie przy- staje do dorosłego odbioru rzeczywistości. Cóż, myślenie rodzica nie zawsze idzie w parze z tym, co czują i myślą dzieci. 12 (NIE)GRZECZNI? Poleć książkęKup książkę Same po tysiąckroć wychodzimy z siebie, rozkładamy bezradnie ręce i zadajemy pytanie: „Dlaczego?”. Dlaczego ono nie słucha? Dlaczego ono nie rozumie? Dlaczego nie chce podążyć za moją radą? Czasem ponosimy sromotną poraż- kę, kiedy indziej wygrywamy. Zawsze jednak staramy się być blisko potrzeb, uczuć i emocji dziecka. Zejście do jego poziomu i przyjrzenie się całej sytuacji z jego perspektywy naprawdę zmienia cały kontekst. Wiele razy się przekonały- śmy, że bardzo łatwo jest nam, Rodzicom, skrzywdzić malucha poprzez po- chopny osąd, lekceważenie jego przeżyć, banalizowanie jego rozterek, naru- szanie prywatności. Każdy z nas pragnie mieć głęboką i autentyczną relację z dzieckiem. Tylko jak to zrobić? A może należy zadać sobie pytanie: czego nie powinienem robić? W książce opisane są sytuacje z życia wzięte z udziałem dzieci w wieku od 0 do 6 lat. Zachowania dzieci wykraczają poza kanon rodzicielskich oczekiwań. Niemniej jednak nie są one wynikiem złośliwości, prób manipulacji rodzicem czy też arogancji. W takim razie jak je wytłumaczyć? Każde zachowanie dziecka ma głębszą motywację i naszym oraz Twoim za- daniem jest ją odkryć. Nie dostaniesz od nas gotowych rozwiązań. Zachę- camy natomiast do bacznego wsłuchania się w swoje pociechy. Co chcą nam w danej chwili przekazać? Jaką ważną potrzebę próbują zakomunikować przez swoje „niegrzeczne” zachowanie? Może wówczas okaże się, że to nasze krzyki i brak cierpliwości wywołały agresję u dziecka. Albo że przez niesprawiedliwe WSTĘP 13 Poleć książkęKup książkę potraktowanie starszego rodzeństwa podczas kłótni sprawiliśmy, że dziecko odreagowuje swe rozczarowanie na braciszku. Anegdoty przytoczone w tej książce to historie, które wydarzyły się naprawdę, zmieniłyśmy co najwyżej dane bohaterów. Niektóre z nich są zabawne, inne całkiem poważne, jeszcze inne smutne. Łączy je jedno: unaoczniają, że dzieci widzą świat przez pryzmat własnych wyobrażeń i doświadczeń, mają swoje potrzeby i starają się nam o nich powiedzieć. Nie zawsze w zrozumiały dla nas sposób. Warto je w tym procesie wesprzeć zamiast krytykować, wyśmiewać, zawstydzać czy karać. 14 (NIE)GRZECZNI? Poleć książkęKup książkę Rozdział 1 (NIE)GRZECZNE DZIECI, CZYLI JAKIE? Poleć książkęKup książkę 16 (NIE)GRZECZNI? Poleć książkęKup książkę Grzeczność to „sposób zachowania świadczący o dobrym wychowaniu” oraz „posłuszne i spokojne zachowanie się dziecka” — tyle za Słownikiem języka polskiego PWN. Kiedy jednak zastanowimy się głębiej nad pojęciem grzeczności, okaże się, że dla każdego Rodzica oznacza ona coś innego. Jedni kojarzą ją z dobrymi ma- nierami, towarzyską ogładą i tzw. kindersztubą. Drudzy z dyscypliną i po- słuchem. Dla jeszcze innych grzeczność to przede wszystkim uległość, ustę- pliwość, potulność. To trochę jak z wyrokowaniem, że dana sukienka czy fryzura są ładne. Granice są płynne, a opinii tyle, ile samych opiniujących. Dziecko doskonałe Gdyby jednak pokusić się o zmiksowanie wszystkich wyżej opisanych skoja- rzeń, to teoretycznie otrzymamy przepis na DZIECKO IDEALNE. Obyte, z ogładą towarzyską, nienagannym słownictwem, niewyrażające złości, zaw- sze posłuszne i ułożone. Takie, co to ukłoni się w pas najdalszej sąsiadce z ulicy, a jak krzyknie „dzień dobry”, to połowa tramwaju się odwróci. Gdy taki ulepszony model siada do stołu, to słowa „proszę” i „dziękuję” z ust mu nie schodzą. Serwetę na kolanka kładzie, a dziubek upaćkany pomidorową non stop obciera. Gdy jakiś niesforny (NIE)GRZECZNE DZIECI, CZYLI JAKIE? 17 Poleć książkęKup książkę makaron ucieknie mu z talerza, czym prędzej dyskretnie zagarnia go na osobny spodeczek. Gdy znienawidzony szpinak wyląduje na jego talerzu, zje go do końca, bez jęków i kwęków. Mało tego: uśmiechnie się półgębkiem i podziękuje mamie za wartościowy posiłek. Nie trzeba tu dodawać, że taki cud natury wstaje z łóżka bez szemrania, nie kłóci się z rodzeństwem, nigdy nie mówi „dupa”, nie przerywa rozmów rodziców, a gdy przychodzą dorośli goście, przez kilka godzin zajmuje się sam sobą. I nie oznacza to rozkładania cięża- rówki na części pierwsze, rycia dziury w ścianie czy gry w strzelanki. Tylko… czy ktoś widział i zna takie dziecko? Autorki tej książki — nie. I całe szczęście, bo nie byłoby to szczęśliwe dziecko. Raczej zaprogramowany robot, który wykonuje wszelkie polecenia dorosłych szybko, potulnie i bez szemrania. Jak wygląda domowa rzeczywistość, kiedy bohaterem staje się „przeciętnie grzeczny”, a może „przeciętnie niegrzeczny” maluch? Monika i córka Julia w akcji  „Maaaaaaamoooooooo!” — słychać od stołu dziki wrzask, bo właśnie rozlała się zupa, kopytka walają się po podłodze, kanapka z dżemem upaćkała całą sukienkę.  „Nie powiem tej pani dzień dobry, bo wygląda podejrzliwie”.  „Szpinak? Bleeeeee…. Zrób mi rosół!”. 18 (NIE)GRZECZNI? Poleć książkęKup książkę  „Maaaaamooooo, podetrzyj mnie! Była kuuuupa!” — rzecz się dzieje w towarzystwie, a zatem bon ton szlag trafił.  „No, wyłaź już, dziadku, z wyra! Nie leń się!”.  „Nie założę tej sukienki! Moje ciuchy, moja sprawa”.  „Nie! Nie o to mi chodziłooooo!” — a niech sąsiedzi też wiedzą, że rodzic jak zwykle nie nadąża za myślą przewodnią zabawy w kucyki, pet szopy czy bakterie. Małgorzata i syn Jędrek w akcji  „Ja dzisiaj nie idę do przedszkola i cały dzień będę chodził w pidżamie!” — tymczasem za 3 minuty muszą wyjść i wobec tego oświadczenia punktualne przybycie do pracy stoi pod wielkim znakiem zapytania.  „Czy to wilki pocięły panu twarz?” — pytanie skierowane jest do spotkanego w sklepie z zabawkami mężczyzny, którego twarz, od czoła po brodę, przecina blizna.  „Aaaaaaaaaa!” — wrzeszczy na cały sklep Jędrek, bo właśnie zobaczył po raz pierwszy czarnoskórego mężczyznę.  „Czy pani też ma dzidziusia w brzuchu jak mama, bo ma pani taki sam wielki brzuch?” — zapytana kobieta niestety nie miała dzidziusia w brzuchu.  „Bo on mi śpiewał na złość do ucha i nie zniosłem dłużej tej poirytacji” — wytłumaczenie bójki z kolegą. (NIE)GRZECZNE DZIECI, CZYLI JAKIE? 19 Poleć książkęKup książkę A gdyby tak stanąć w szranki i przygotować pojedynek na najbardziej nie- grzeczne zachowania naszych milusińskich? Na pohybel wszystkim perfek- cyjnym nad-Mamusiom, które mają idealne dzieciątka i które uwielbiają ran- kingi pod tytułem „A mój Franek to…”:  ma pół roku i przesypia całe noce;  jak przychodzą goście, to recytuje im całego Tuwima, i jeszcze teatrzyk przedstawia;  jak chce puścić bąka, to wychodzi do łazienki;  jak nie umyje zębów, to nie zaśnie etc. 20 (NIE)GRZECZNI? Poleć książkęKup książkę Ranking niegrzeczności No to zaczynamy. Co jest gorsze?  To, że nasze dzieciątko mówi z pełną buzią i kruszy dookoła jedzeniem, czy to, że obciera tłuste ręce o ubranie?  To, że podśpiewuje pod nosem „Dupa, Jasiu, Stasiu”, czy to, że nazywa sąsiada „grubasem”?  To, że wykrzykuje do nas w złości: „Jesteś głupia/głupi”, czy to, że burczy pod nosem „Nie kocham cię już”?  To, że bezustannie podsłuchuje nasze rozmowy, czy to, że dorzuca swoje pięć groszy, kiedy rozmawiamy ze znajomymi?  To, że gwałtownie odpycha ciotkę rwącą się do całowania go, czy to, że się krzywi na widok ciocinego prezentu, który nijak nie przystaje do jego wieku/zainteresowań?  To, że pyta na głos, dlaczego przechodzący pan jest łysy, czy to, że „sprzedaje” pani przedszkolance domowe newsy w rodzaju: „Tata mówi, że mogłaby się pani trochę odchudzić”. Kto wygrywa? A może żadne z wyżej wymienionych zachowań nijak się ma do niegrzeczności, jeśli wziąć pod uwagę kontekst sytuacyjny, emocje prze- żywane w danej chwili przez dziecko czy potrzebę, jaką chce nam pokazać? Warto mieć tego świadomość i nie biczować się w duchu za każdym razem, (NIE)GRZECZNE DZIECI, CZYLI JAKIE? 21 Poleć książkęKup książkę gdy ktoś z otoczenia — na wskroś ŻYCZLIWY, a jakże — skomentuje za- chowanie naszej pociechy: „Ojej, ale ty jesteś niegrzeczny/-a”. A skomen- tuje dlatego, że pociecha owa wyściubi nos poza ramy fałszywie pojmowanej grzeczności: głośniej zachichocze, dziko powrzeszczy na placu zabaw, po- macha nogami pod stołem, nie podzieli się łopatką w piaskownicy, zapłacze wniebogłosy, bo mama nie kupiła wymarzonej zabawki. Ot, nie będzie cicha, karna i potulna. 22 (NIE)GRZECZNI? Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

(NIE)GRZECZNI?
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: