Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00355 006625 14674664 na godz. na dobę w sumie
Światła, ujęcie, retusz. Od pustego studia do gotowej fotografii - książka
Światła, ujęcie, retusz. Od pustego studia do gotowej fotografii - książka
Autor: Liczba stron: 264
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-246-3846-8 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Oto oddajemy w Twoje ręce kolejną książkę Scotta. Tej postaci nie trzeba nikomu przedstawiać. Książki, których jest autorem, rozeszły się do tej pory w nieprawdopodobnie wielkich nakładach na całym świecie! Dlaczego? Przyczyną jest niezwykły talent Scotta Kelby...ego, jego umiejętność interesującego dzielenia się wiedzą. W trakcie lektury jego książek chłoniesz wiadomości jak gąbka. Z każdą kolejną stroną stajesz się lepszym fotografem.


Odkryj 10 spraw, które warto wiedzieć, zanim zaczniesz posługiwać się oświetleniem studyjnym! »

Tym razem Scott porusza temat, z którym nie spotkałeś się w żadnej innej publikacji. Zaczniesz dosłownie od zera, a skończysz w prawdziwym studio z idealnie dopasowanym sprzętem oraz wiedzą na temat sposobów osiągania najlepszych efektów - takich, jakich życzą sobie Twoi klienci! Portret klasyczny, sportowy, z jednym i wieloma źródłami światła, fotografia mody... to wszystko znajdziesz w tej książce. Autor skupia się również na obróbce zdjęć w programie Adobe Photoshop. Dzięki cyfrowej ciemni efekty Twojej pracy mogą być jeszcze lepsze. Ta książka to obowiązkowa pozycja dla osób interesujących się fotografią portretową.

Dowiedz się, jak:

Genialne portrety w zasięgu Twojego aparatu!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Tytuł oryginału: Light It, Shoot It, Retouch It: Learn Step by Step How to Go from Empty Studio to Finished Image Tłumaczenie: Piotr Cieślak ISBN: 978-83-246-3846-8 Authorized translation from the English language edition, entitled: Light It, Shoot It, Retouch It: Learn Step by Step How to Go from Empty Studio to Finished Image, First Edition, ISBN 0321786610; by Scott Kelby; published by Pearson Education, Inc; publishing as New Riders Publishing, Copyright © 2012 by Scott Kelby. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education Inc. Polish language edition published by Helion S.A. Copyright © 2012. All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli. Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce. Wydawnictwo HELION ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63 e-mail: helion@helion.pl WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek) Drogi Czytelniku! Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres http://helion.pl/user/opinie/swujre Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję. Printed in Poland. • Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Światła, ujęcie, retusz sPis treŚCi 8 rozdziaŁ 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27 Klasyczny portret kobiecy z trzema źródłami światła Oświetlenie typu „muszla” Aranżacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Przewodnik sprzętowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Konfiguracja aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Edycja zdjęcia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 rozdziaŁ 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49 Kontrastowy portret z dwoma źródłami światła Oświetlenie o dużym kontraście Aranżacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Przewodnik sprzętowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 Konfiguracja aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 Edycja zdjęcia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 rozdziaŁ 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61 Sugestywny portret zdwoma źródłami światła Wyrazisty portret w stylu glamour Aranżacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Przewodnik sprzętowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Konfiguracja aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Edycja zdjęcia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 rozdziaŁ 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75 Aranżacja ztrzema źródłami światła iefektem (cid:129) ary Przykład celowego użycia flary Aranżacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 Przewodnik sprzętowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Konfiguracja aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Edycja zdjęcia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 rozdziaŁ 5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93 Portret zjedną lampą pierścieniową Lampa pierścieniowa w fotografii mody Aranżacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 Przewodnik sprzętowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Konfiguracja aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 Edycja zdjęcia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 rozdziaŁ 6 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109 Portret sportowy z trzema źródłami światła Akcentowanie konturów Aranżacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Przewodnik sprzętowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Konfiguracja aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Edycja zdjęcia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 SPIS TREŚCI ROZDZIAŁ 7 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123 Portret całej sylwetki zjednym źródłem światła Klasyczna fotografia mody Aranżacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Przewodnik sprzętowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Konfiguracja aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Edycja zdjęcia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 ROZDZIAŁ 8. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .143 Portret wdomowej scenerii zjednym źródłem światła Subtelne oświetlenie w stylu glamour Aranżacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144 Przewodnik sprzętowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 Konfiguracja aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 Edycja zdjęcia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 ROZDZIAŁ 9. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .165 Fotogra(cid:5) a mody zdwoma źródłami światła Oświetlenie boczne w fotografii mody Aranżacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Przewodnik sprzętowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 Konfiguracja aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 Edycja zdjęcia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 ROZDZIAŁ 10. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .179 Fotomontaż sportowy zczterema źródłami światła Oświetlenie na potrzeby fotomontażu Aranżacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Przewodnik sprzętowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 Konfiguracja aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 Edycja zdjęcia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 ROZDZIAŁ 11. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .201 Sugestywny portret zjednym źródłem światła Kreowanie dramaturgii oświetleniem bocznym Aranżacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Przewodnik sprzętowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 Konfiguracja aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 Edycja zdjęcia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 ROZDZIAŁ 12. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .217 Portret wstylu retro zdwoma źródłami światła Oświetlenie a la Hollywood, lata 40. Aranżacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 Przewodnik sprzętowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Konfiguracja aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219 Edycja zdjęcia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222 ROZDZIAŁ 13. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .235 Jeśli wolisz użyć zwykłych lamp błyskowych… PRZEWODNIK SPRZĘTOWY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .253 SKOROWIDZ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .260 Światła, ujęcie, retusz 9 Rozdział 8 PORTRET WDOMOWEJ SCENERII ZJEDNYM ŹRÓDŁEM ŚWIATŁA Subtelne oświetlenie wstylu glamour 143 ARANŻACJA Jeśli zależy mi na uzyskaniu bar- dzo miękkiego, atrakcyjnego świa- tła, używam największego dostęp- nego softboksu. Zastosowany w tym projekcie miał niemal dwa metry wysokości i został umiej- scowiony tuż obok modelki, dzięki czemu światło spowijające jej syl- wetkę było niezwykle miękkie, a po przeciwnej stronie twarzy zaryso- wał się delikatny, sugestywny cień. W połączeniu z łagodnym światłem jarzeniówek całość stanowi dosko- nały przepis na subtelny, kobiecy portret. W tle zaaranżowałem kilka drobiazgów, które mają imi- tować domowe wnętrze. Samo tło — firmy F.J. Westcott — nosi nazwę Pasha Modern Vintage i zostało zamontowane na dwóch statywach. Ponadto na statywie przed prowizoryczną ścianą powie- siłem oprawione zdjęcie z podróży (własność mojego asystenta), a tuż obok niego ustawiłem pomoc- nik ze szklanymi półkami, świece oraz roślinę, pożyczone specjal- nie w tym celu z biura jednego ze współpracowników. 144 PRZEWODNIK SPRZĘTOWY Rozdział 8 Światła, ujęcie, retusz LAMPA: światła ciągłego, z sześcioma 50-watowymi żarówkami o tempera- turze naśladującej światło dzienne SOFTBOKS: bardzo duży, o wymiarach 135×180 cm MOC LAMPY: maksymalna (wszystkie trzy przełączniki włączone) KONFIGURACJA APARATU Tryb: preselekcji przysłony Czułość: 400 ISO Przysłona: f/5 (-2/3 EV) Czas naświetlania: 1/15 s Obiektyw: 70 – 200 mm f/2,8 @ 135 mm Subtelne oświetlenie w stylu glamour Subtelne oświetlenie w stylu glamour 145 Światła, ujęcie, retusz Rozdział 8 WIDOK Z PRZODU: Tak wygląda scena z perspektywy zza moich pleców. Fotografuję na uwięzi, więc wykonane zdję- cia trafiają prosto do programu Lightroom 3, dzięki czemu mogę je obejrzeć w dużym formacie od razu po zarejestrowaniu. Ponieważ od oprawionej odbitki w tle odbijało się światło softboksu, musiałem skomponować ujęcie tak, by w kadrze znalazł się tylko kawałek oprawy. WIDOK Z LEWEJ: Na tym ujęciu można oszacować rozmiary softboksu w porównaniu ze wzrostem modelki. W przy- padku takiej aranżacji, gdy softboks stoi niemal zupełnie z boku, warto poprosić modelkę, aby ustawiła się nieznacznie w jego stronę i pozowała z uwzględnieniem kierunku padania światła. Jeśli odwróci się od softboksu, portret będzie bardzo ciemny. 146 Subtelne oświetlenie w stylu glamour Rozdział 8 Światła, ujęcie, retusz WIDOK Z PRAWEJ: To ujęcie z boku pozwala ocenić, jak blisko softboksu stoi modelka (trudno też nie zwrócić uwagi na jego rozmiar — jest on o tyle istotny, że większy softboks przekłada się na miększe światło). Zauważ też, że tło znajduje się dość daleko, poza obrębem głównego snopa światła, więc lampa oświetla je tylko w niewielkim stopniu. WIDOK Z TYŁU: Koncepcja oświetlenia z boku miała na celu znacznie silniejsze oświetlenie jednej strony twarzy modelki, lecz przy tak ogromnym softboksie nawet ta ocieniona strona nie jest zupełnie ciemna: światło spowija całą postać i sprawia, że cienie na jej twarzy są stosunkowo jasne. Subtelne oświetlenie w stylu glamour 147 Światła, ujęcie, retusz Rozdział 8 EDYCJA ZDJĘCIA To zdjęcie będzie wymagało sporo pracy głównie ze względu na konieczność zamiany niektórych fragmentów. Okazało się bowiem, że jedna z dłoni modelki na wybranym zdjęciu jest nieostra i musimy ją zastąpić dłonią oraz kawałkiem ramienia z innego, podobnego zdjęcia, zrobionego kilka sekund wcześniej. Dopiero potem czekają nas standardowe zabiegi, począwszy od skorygowania balansu bieli, przez retusz sukienki i wygładzanie skóry, aż do zaakcentowania odblasków we włosach i… uf, wręcz nie sposób wymienić wszystkiego we wstępie! Nie przejmuj się jednak — z powodzeniem poradzisz sobie z realiza- cją poszczególnych operacji, gdyż podzieliłem je na proste kroki. Przyznam, że zrobiło się ich sporo, ale są naprawdę łatwe. W zamian za włożony wysiłek gwarantuję, że nauczysz się wielu przydatnych technik! KROK 1. Jeśli fotografia ma niepoprawny balans bieli (tak jak przykładowe zdjęcia wybrane do retuszu), na ogół staram się skorygować go na samym początku, kierując się moją starą, sprawdzoną zasadą: „najpierw rozwiąż naj- bardziej irytujące problemy”. Potem łatwiej jest się skupić na innych zadaniach. W trakcie tej sesji pamiętałem, by najpierw zrobić zdję- cie modelki z szarą kartą wzorcową, która zdecydowanie ułatwia ustawienie balansu bieli (karta, którą trzyma modelka na zdjęciu, pochodzi z innej mojej książki — Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć, więc jeśli ją posia- dasz, odszukaj perforowaną, kartonową kartkę, która jest w niej zamieszczona, i ode- rwij ją). Poproś modelkę, aby wzięła do ręki kartę i przytrzymała ją tak, by była widoczna w kadrze (jak na rysunku obok). KROK 2. Otworzyłem w Camera Raw trzy zdjęcia (ich miniatury są widoczne na pionowym pasku po lewej stronie okna): jedno z szarą kartą wzorcową, drugie, na którym ręka modelki nie jest rozmyta, oraz trzecie — to, które będziemy retuszować. Kliknij przy- cisk Select All (Wybierz wszystkie), znajdu- jący się ponad paskiem z miniaturami (dzięki temu wszystkie zmiany, jakim poddasz bieżące zdjęcie, zostaną automatycznie skopiowane do pozostałych fotografii). Następnie włącz narzędzie White Balance (Balans bieli) (I) za pomocą paska narzędzi (jego przycisk został oznaczony na rysunku obok) i kliknij jasno- szarą próbkę na karcie wzorcowej (patrz rysu- nek). Gotowe — balans bieli został skorygo- wany. Ta karta naprawdę ułatwia sprawę! 148 Subtelne oświetlenie w stylu glamour KROK 3. Naciśnij Ctrl+D (Mac OS — Command+D), aby anulować zaznaczenie wszystkich trzech miniatur. Ponieważ nie będziemy już potrzebo- wali zdjęcia z kartą wzorcową, kliknij najpierw dolną miniaturę, a następnie naciśnij klawisz Ctrl (Mac OS — Command) i kliknij środkową, aby zaznaczyć obie. Kolejne zadanie będzie polegało na rozjaśnieniu najciemniejszych frag- mentów sukienki oraz (co ważniejsze) tła poprzez zwiększenie wartości parametru Fill Light (Światło wypełnienia). Przeciągnij suwak tego parametru w prawo, do wartości 15 (jak na rysunku obok), aby zdecydowanie rozjaśnić najciemniejsze obszary obydwu zaznaczonych zdjęć. KROK 4. Sukienka stała się wyraźnie jaśniejsza, lecz tło nadal pozostawia wiele do życzenia, więc musimy je skorygować ręcznie, przy użyciu narzędzia Adjustment Brush (Pędzel korekty). (Ponieważ poprawki wykonane przy użyciu tego narzędzia nie są automatycznie kopiowane na drugim zdjęciu, możesz anulować zaznaczenie dwóch miniatur i kliknąć tylko tę dolną). Włącz narzędzie Adjustment Brush (Pędzel korekty) przy użyciu paska narzędzi (jego przycisk został oznaczony na rysunku), a następnie dwukrotnie kliknij przycisk z symbolem plusa (+) po prawej stronie suwaka parametru Brightness (Jasność), aby zwiększyć jego wartość do +50 i wyze- rować pozostałe suwaki. Zamaluj teraz tło za modelką (z wyjątkiem ramy oprawionej odbitki w lewym górnym rogu, która jest wystarcza- jąco jasna). W miarę malowania drugi plan będzie się stawał coraz jaśniejszy i czytelniejszy (jak na rysunku obok). Gdy skończysz, ponow- nie zaznacz dwie dolne miniatury i kliknij przy- cisk Open Images (Otwórz obrazy), znajdujący się w dolnej części okna Camera Raw. Rozdział 8 Światła, ujęcie, retusz Subtelne oświetlenie w stylu glamour 149 Światła, ujęcie, retusz Rozdział 8 150 Subtelne oświetlenie w stylu glamour KROK 5. Oto jedna z dwóch fotografii otwartych w Photoshopie. Z tego zdjęcia zapożyczymy rękę modelki, gdyż jest ostra, nieporuszona. (Uwaga: rozmycie wynikające z poruszenia ręki na drugim zdjęciu wynika ze zbyt dłu- giego czasu naświetlania. Aby tego uniknąć, powinie- nem szerzej otworzyć przysłonę — fotografowałem przy f/5, zamiast na przykład przy f/2,8, gdyż wów- czas mógłbym dość znacznie skrócić czas ekspozycji; mogłem też zwiększyć czułość ISO z 400 na 800 lub więcej. Dlaczego tego nie zrobiłem? No cóż, nie zwró- ciłem uwagi na konsekwencje długiego czasu naświetla- nia i po prostu popełniłem błąd. Zdarza się). Teraz należy ułożyć obydwie fotografie jedna nad drugą w postaci warstw. Można to zrobić na dwa sposoby: przeciągnąć jedno zdjęcie do okna drugiego za pomocą narzędzia Move (Przesunięcie) (V), przytrzymując jednocześnie kla- wisz Shift, aby dopasować położenie obydwu fotogra- fii, bądź użyć schowka. W tym drugim przypadku należy wywołać polecenie Select All (Zaznacz wszystko) lub nacisnąć Ctrl+A (Mac OS — Command+A) i skopiować całą zawartość zaznaczenia skrótem Ctrl+C (Mac OS — Command+C), a potem zamknąć skopiowane zdjęcie (rysunek obok ilustruje to drugie rozwiązanie). KROK 6. Jeśli zdecydowałeś się na skopiowanie zdjęcia do schowka, uaktywnij okno z drugą fotografią i wywo- łaj polecenie Paste (Wklej) lub naciśnij Ctrl+V (Mac OS — Command+V), aby je wkleić do dokumentu z główną fotografią (tą poruszoną). Wklejone zdjęcie pojawi się na osobnej warstwie dokumentu (jak na rysunku obok). Dodam, że obydwa zdjęcia zostały zrobione w odstępie kilku sekund, więc modelka ma na nich podobną pozę, lecz nawet jeśli poza byłaby trochę inna, moglibyśmy spróbować dopasować do siebie kluczowe fragmenty obydwu portretów przy użyciu funkcji automatycznego wyrównywania w Photoshopie. W takim przypadku należałoby zaznaczyć obydwie warstwy ze zdjęciami w panelu Layers (Warstwy), wybrać polecenie Auto- Align Layers (Auto-wyrównanie warstw) i pozostawiając domyślną opcję Auto (Automatyczny), kliknąć przycisk OK w oknie dialogowym, które się wówczas pojawi. To powinno załatwić sprawę. Warto znać takie sztuczki, nawet jeśli nie trzeba ich w tym przypadku stosować. KROK 7. Teraz należy ukryć górną warstwę ze zdję- ciem (tym nieporuszonym) przy użyciu czarnej maski. Aby to zrobić, przytrzymaj klawisz Alt (Mac OS — Option) i kliknij przycisk Add Layer Mask (Utwórz maskę warstwy), znajdujący się w dolnej części panelu Layers (Warstwy), który został oznaczony na rysunku obok. Warstwa zostanie wówczas ukryta pod całkowicie czarną maską. KROK 8. Naciśnij klawisz D, aby zmienić bieżący kolor narzędzia na biały (domyślne kolory narzędzia i tła są automatycznie zamieniane miejscami przy tworzeniu maski), włącz narzędzie Brush (Pędzel) (B), wybierz średniej wielkości koń- cówkę pędzla o miękkich krawędziach i zacznij zamalowywać poruszoną rękę, odsłaniając w ten sposób jej ostry, wyraźny odpowiednik na górnej warstwie. Przykładowy rysunek ilu- struje przebieg tego procesu, możesz się więc przekonać, w jaki sposób przebiega stopniowe wymazywanie rozmytej ręki i zapożyczanie odpowiedniego fragmentu z drugiej fotografii. Z pewnością będziemy musieli nad tym popra- cować, ale pierwszy etap mamy już za sobą. Rozdział 8 Światła, ujęcie, retusz Subtelne oświetlenie w stylu glamour 151 Światła, ujęcie, retusz Rozdział 8 152 Subtelne oświetlenie w stylu glamour KROK 9. Kontynuuj zamalowywanie ramienia, aż uda Ci się je całkowicie zastąpić. Do pewnego momentu efekt powinien być zadziwiająco dobry. Jeśli zauważysz, że odsłaniane frag- menty przestają dobrze pasować do zdjęcia, naciśnij klawisz X, aby zmienić kolor narzędzia na czarny i zamaluj pochopnie odsłonięte miej- sca, aby z powrotem je ukryć. W tym przy- padku zakończyłem malowanie trochę poni- żej odsłoniętego ramienia, lecz przypusz- czam, że można by z powodzeniem zamalować jego większą część. Przy tak daleko idących poprawkach często trzeba korygować uzy- skany efekt przy użyciu narzędzia Clone Stamp (Stempel), lecz nie przewiduję tutaj więk- szych komplikacji (ale pamiętaj, że konieczność wykonania kosmetycznych uzupełnień widać dopiero w powiększeniu). KROK 10. Pora na wyretuszowanie skóry. Musimy w tym celu utworzyć nową, roboczą war- stwę dokumentu bez dołączonej maski. Aby to zrobić, naciśnij Ctrl+Alt+Shift+E (Mac OS — Command+Option+Shift+E). Otrzymana w ten sposób warstwa będzie stanowiła odpo- wiednik spłaszczonej wersji bieżącego pro- jektu i pojawi się na samej górze listy warstw. Ponieważ na tego typu zdjęciach zazwyczaj sta- ram się zamaskować nazbyt widoczne naczynia krwionośne albo przebarwienia skóry, propo- nuję zacząć od wyretuszowania dolnej dłoni. Włącz narzędzie Healing Brush (Pędzel kory- gujący) za pomocą skrótu Shift+J (być może trzeba będzie użyć go kilkakrotnie), upewnij się, że z listy Sample (Próbka) na pasku opcji jest wybrana opcja Current Layer (Warstwa bie- żąca), a następnie przytrzymaj klawisz Alt (Mac OS — Option) i kliknij w gładkim obszarze skóry dłoni, w pobliżu naczyń przeznaczonych do wyretuszowania (jak na rysunku obok). KROK 11. Następnie zamaluj naczynia narzędziem Healing Brush (Pędzel korygujący), by wyre- tuszować je bez śladu! W analogiczny spo- sób popraw inne fragmenty zdjęcia przy użyciu tego samego narzędzia. Przy okazji możesz też użyć go do skorygowania drobnych pyłków na sukience modelki (takie czarne sukienki mają tendencje do przyciągania mnóstwa paprosz- ków!). Zwróć uwagę, że sukienka została uszyta z prążkowanej dzianiny, więc gdy umie- ścisz kursor ponad detalem do wyretuszowa- nia, zadbaj o to, by prążki na podglądzie próbki pokrywały się z prążkami we wskazanym miej- scu (ten enigmatyczny opis stanie się w pełni zrozumiały, gdy zaczniesz to robić). KROK 12. W trakcie retuszowania pyłków w różnych miejscach zdjęcia natknąłem się na niedokład- nie zamaskowany fragment na styku dwóch wersji fotografii w górnej części sukienki. Nie zwróciłem na niego uwagi wcześniej, więc nie mam innego wyjścia, jak rozprawić się z nim od ręki. Na szczęście to nie takie trudne. Włącz narzędzie Clone Stamp (Stempel) (S) i wybierz niewielką końcówkę pędzla o mięk- kich krawędziach. Rozdział 8 Światła, ujęcie, retusz Subtelne oświetlenie w stylu glamour 153 Światła, ujęcie, retusz Rozdział 8 154 Subtelne oświetlenie w stylu glamour KROK 13. Przytrzymaj klawisz Alt (Mac OS — Option), umieść kursor myszy dokładnie na krawę- dzi sukienki, kliknij, a potem przesuń kur- sor ponad nierówno zamaskowany fragment i zamaluj go. W opisany sposób da się wyre- tuszować większą część krawędzi, lecz uzu- pełnienie drobnych braków będzie wymagało pobrania jeszcze jednej próbki, tym razem skóry. Kliknij miniaturę bieżącej końcówki na pasku opcji, aby otworzyć przybornik końcó- wek, a następnie przeciągnij suwak parametru Hardness (Twardość) do około 61 , aby kra- wędzie pędzla nie były tak miękkie, jak dotych- czas. Po tych przygotowaniach zamaluj skórę w taki sposób, aby wyrównać brzeg kreacji (jak na rysunku obok). KROK 14. W trakcie pracy nad tą częścią sukienki zauważyłem stosunkowo duży uszkodzony fragment dzianiny w górnej części ramienia i postanowiłem go od razu naprawić. W trak- cie retuszowania tak dużych obiektów wolę zmienić narzędzie Healing Brush (Pędzel kory- gujący) na inne, a mianowicie Patch (Łatka), które dzieli z nim jeden przycisk na pasku narzędzi (kliknij ten przycisk i przytrzymaj przez chwilę, aby móc je włączyć). Po włącze- niu narzędzia Patch (Łatka) obrysuj retuszo- wany fragment sukienki (podobnie jak przy użyciu narzędzia Lasso). KROK 15. Po narysowaniu łatki zwolnij przycisk myszy, a potem umieść kursor narzędzia Patch (Łatka) wewnątrz zaznaczenia i przeciągnij pionowo w górę, ponad nieuszkodzony fragment dzia- niny (w ten sposób wskazujesz Photoshopowi, którego fragmentu powinien użyć do zrepe- rowania obrysowanego detalu). Gdy zwolnisz przycisk myszy, zaznaczenie wróci na swoje miejsce, a uszkodzenie zniknie bez śladu… a przynajmniej powinno. Jeśli się okaże, że w łatce pojawiły się drobne fragmenty sko- piowanej skóry, wyretuszuj je za pomocą narzędzia Clone Stamp (Stempel). Nawiasem mówiąc, chyba muszę wybrać do retuszu jakiś inny fragment zdjęcia, bo w tej okolicy co rusz zauważam jakieś drobiazgi do poprawie- nia. Ot, choćby drobna, ale zauważalna wypu- kłość na ramieniu modelki, niemal pionowo ponad wyretuszowanym właśnie fragmentem sukienki. Nie jest to może poważny problem, ale poprawka też nie będzie trudna. KROK 16. Wybierz polecenie Liquify (Skraplanie) z menu Filter (Filtr) — to jedno z pierwszych pole- ceń w tym menu — a gdy na ekranie pojawi się okno dialogowe Liquify (Skraplanie), włącz pierwsze narzędzie od góry na pasku narzędzi, po jego lewej stronie; nosi ono nazwę Forward Warp (Zawijanie w przód) (W). Zmień średnicę końcówki pędzla tak, by była nieco większa od miejsca przeznaczonego do wyretuszowania, a następnie przepchnij (dosłownie!) drobną wypukłość w dół. W wyniku użycia wybranego narzędzia obraz przesuwa się niczym gęsta, lepka ciecz. Wystarczy 10 sekund (albo mniej), aby poradzić sobie z opisanym problemem. Po zakończeniu retuszu kliknij przycisk OK, a potem… zmieńmy otoczenie, zanim coś jesz- cze wpadnie nam w oko. Rozdział 8 Światła, ujęcie, retusz Subtelne oświetlenie w stylu glamour 155 KROK 17. Skoro już mowa o oczach, powiększmy frag- ment przedstawiający twarz i zastanówmy się, jakim poprawkom należałoby ją pod- dać. Moim zdaniem tylko kilku: (1) usuniemy drobne wady cery narzędziem Healing Brush (Pędzel korygujący), (2) rozjaśnimy białka oczu i tęczówki, (3) wyrównamy brew po prawej stronie, (4) odrobinę wygładzimy skórę. To powinno wystarczyć. A zatem do dzieła! KROK 18. Jak zwykle zaczniemy od usunięcia większych wad cery przy użyciu narzędzia Healing Brush (Pędzel korygujący), a przy okazji przytniemy kilka pojedynczych włosów, które zabłąkały się na czole (jak na rysunku obok). Światła, ujęcie, retusz Rozdział 8 156 Subtelne oświetlenie w stylu glamour KROK 19. Utwórz nową, scaloną warstwę na samej górze listy warstw i zmień jej tryb mieszania na Screen (Ekran), aby zdecydowanie rozja- śnić całą fotografię. Naciśnij klawisz Alt (Mac OS — Option) i kliknij przycisk Add Layer Mask (Utwórz maskę warstwy), aby ukryć jaśniej- szy wariant zdjęcia przy użyciu czarnej maski. Włącz narzędzie Brush (Pędzel), wybierz nie- wielką końcówkę pędzla o miękkich krawę- dziach (najlepiej będzie, jeśli zmniejszysz war- tość parametru Hardness (Twardość) w przy- borniku do 0 , aby pędzel był naprawdę bar- dzo miękki), zmień kolor narzędzia na biały i zamaluj białka oczu modelki (jak na rysunku obok). Wąziutki skrawek białka pod tęczówką będzie trudno zamalować, ale nie przejmuj się, tylko po prostu przeciągnij kursorem myszy wzdłuż niego, nawet jeśli będzie to oznaczało rozjaśnienie dolnych rzęs. Następnie zmień bieżący kolor narzędzia na czarny i ponownie zamaluj te miejsca, które uległy rozjaśnieniu, choć nie powinny (to o wiele łatwiejsze niż precyzyjny retusz tego zakątka oka przy użyciu miniaturowych pędzli). Zmniejsz wartość para- metru Opacity (Krycie) bieżącej warstwy do 50 , by białka nie były tak przeraźliwie jasne. KROK 20. Utwórz kolejną, scaloną wersję doku- mentu, aby przygotować się do skorygowa- nia kształtu brwi. Włącz narzędzie Lasso (L) i narysuj zaznaczenie w kształcie brwi, lecz ponad nią, w obszarze gładkiej skóry na czole (jak na rysunku obok). Kontury narysowa- nego zaznaczenia trzeba nieznacznie rozmyć (aby uniknąć powstania wyraźnej „łatki” po przesunięciu jego zawartości). Aby to zro- bić, wybierz polecenie Feather (Wtapianie) z menu Select/Modify (Zaznacz/Zmień), a gdy na ekranie pojawi się okno dialogowe Feather Selection (Wtop zaznaczenie), zmień wartość parametru Feather Radius (Promień wtapiania) na 3 piksele i kliknij przycisk OK. Rozdział 8 Światła, ujęcie, retusz Subtelne oświetlenie w stylu glamour 157 Światła, ujęcie, retusz Rozdział 8 158 Subtelne oświetlenie w stylu glamour KROK 21. Naciśnij Ctrl+J (Mac OS — Command+J), aby skopiować zaznaczony fragment do nowej war- stwy dokumentu, a następnie włącz narzę- dzie Move (Przesunięcie) (V) i przeciągnij zazna- czenie w kształcie brwi pionowo w dół, tak by jego dolna krawędź przysłoniła górny brzeg brwi, idealnie go przy tym kształtując. (Opisana sztuczka sprawdza się tak dobrze, że wykonuję ją na większości portretów, na których twarz jest dominującym elementem kompozycji). KROK 22. Pora na utworzenie kolejnej, scalonej wersji dokumentu — nie krępuj się więc i utwórz ją od razu, gdyż przed nami kolejne zadanie pole- gające na szybkim, prostym wygładzeniu skóry. Wygładzenie będzie wymagało zastosowania filtra rozmywającego, lecz nie martw się — nie zamierzam stosować jednej z tych destruk- cyjnych technik, które prowadzą do przesad- nego ujednolicenia cery i sprawiają, że twarz wygląda jak u porcelanowej lalki. Rozmycie będzie subtelne, pozostawi naturalną cerę nie- mal bez szwanku, a zarazem pozwoli unik- nąć wielogodzinnego siedzenia nad retu- szem skóry. Najpierw naciśnij Ctrl+J (Mac OS — Command+J), aby powielić bieżącą, sca- loną warstwę. Następnie wybierz polecenie Gaussian Blur (Rozmycie gaussowskie) z menu Filter/Blur (Filtr/Rozmycie), a gdy na ekranie pojawi się okno dialogowe tego polecenia, zmień promień rozmycia na 20 pikseli i kliknij przycisk OK, aby solidnie rozmyć całą fotogra- fię (jak na rysunku obok). KROK 23. Zmniejsz wartość parametru Opacity (Krycie) dla rozmytej warstwy do 50 (tak wysoka wartość krycia przyda się już za chwilę, aby łatwiej było oszacować zasięg rozmycia w trak- cie malowania), a następnie przytrzymaj kla- wisz Alt (Mac OS — Option) i kliknij przycisk Add Layer Mask (Utwórz maskę warstwy), aby ukryć bieżącą warstwę przy użyciu całkowi- cie czarnej maski. Zmień kolor na biały, włącz narzędzie Brush (Pędzel), wybierz małą koń- cówkę o miękkich krawędziach i zamaluj cały obszar skóry, unikając wszystkich tych miejsc, które powinny pozostać ostre — ust, oczu, rzęs, brwi, włosów, ubrania, dziurek w nosie itp. Omiń też kontury twarzy, aby ich niepo- trzebnie nie rozmyć (zresztą nie tylko twarzy — najlepiej nie zamalowywać żadnych krawę- dzi, choć oczywiście nic nie stoi na przeszko- dzie, abyś malował niemal do samego brzegu). KROK 24. Istnieje prosta sztuczka ułatwiająca spraw- dzenie kompletności wykonanych poprawek. Polega ona na naciśnięciu klawisza Alt (Mac OS — Option) i kliknięciu czarno-białej minia- tury maski w panelu Layers (Warstwy) — mam na myśli miniaturę znajdującą się po prawej stronie miniatury bieżącej warstwy. Na ekra- nie pojawi się wówczas podgląd samej maski, na którym można z łatwością ocenić dokład- ność malowania. (Jak widać na rysunku obok, na policzku, grzbiecie nosa i brodzie widnieje sporo wąskich, czarnych szczelin, które ozna- czają drobne niedoróbki w wyglądzie maski. Zamalowanie ich na biało zajmie Ci tylko kilka sekund (patrz rysunek). Po uzupełnieniu nie- dociągnięć przytrzymaj klawisz Alt (Mac OS — Option) i ponownie kliknij miniaturę maski, aby przywrócić zwykły podgląd zdjęcia. Rozdział 8 Światła, ujęcie, retusz Subtelne oświetlenie w stylu glamour 159 Światła, ujęcie, retusz Rozdział 8 160 Subtelne oświetlenie w stylu glamour KROK 25. Teraz możemy już bez przeszkód odtworzyć naturalny wygląd cery. Aby to zrobić, musimy dość solidnie zmniejszyć wartość parametru Opacity (Krycie). Zazwyczaj zaczynam od war- tości rzędu 35 , lecz w tym przypadku można z powodzeniem zmniejszyć ją nawet do 20 . Zauważ, że nawet przy tak niskiej wartości cera jest zauważalnie gładsza, a zarazem nie jest „plastikowa”. Także obszary świateł i cieni stały się nieco łagodniejsze. KROK 26. Zmniejszmy teraz podgląd zdjęcia tak, by osza- cować postęp prac (aby błyskawicznie dopa- sować powiększenie zdjęcia do rozmiaru okna, dwukrotnie kliknij przycisk narzędzia Zoom (Lupka), który przypomina małe szkło powiększające). Przy takim powiększeniu moją uwagę zwrócił pewien niepokojący problem. Otóż obydwie dłonie modelki są zdecydowa- nie zbyt jasne w porównaniu z twarzą i ramio- nami. Niestety, dłoń w lewym górnym rogu znajduje się tak blisko źródła światła, że raczej nie mamy większych szans, by racjonalnie ją przyciemnić. Skorygowanie jasności drugiej dłoni powinno być jednak łatwiejsze. Co wię- cej, uważam, że to właśnie ta dłoń powinna zostać przyciemniona w pierwszej kolejności, by korespondowała z naturalnym spadkiem natężenia światła w dolnej części portretu. Rozpocznij od utworzenia kolejnej, scalonej warstwy projektu (jak na rysunku obok). KROK 27. Otwórz panel Adjustments (Dopasowania) i klik- nij przycisk Levels (Poziomy). (Tym razem użyjemy warstwy korekcyjnej, gdyż w ten sposób będzie nam łatwiej zmienić tryb mieszania wprowadzo- nych poprawek, a tym samym uniknąć różnych efektów ubocznych przyciemniania — na przy- kład nienaturalnej zmiany karnacji skóry. Przeciągnij suwak półcieni pod histogramem w panelu Adjustments (Dopasowania) dość daleko w prawą stronę (na pokazanym obok przykładzie ustawi- łem go w położeniu 0,39), aby zdecydowanie przy- ciemnić całe zdjęcie. Następnie naciśnij Ctrl+I (Mac OS — Command+I), aby dokonać inwersji kolorów maski dołączonej do bieżącej warstwy, w wyniku czego cały efekt przyciemnienia zostanie zamasko- wany. Sprawdź, czy kolor narzędzia został automa- tycznie zmieniony na biały, wybierz dość małą koń- cówkę pędzla o miękkich krawędziach i zamaluj obydwie dłonie modelki (na rysunku obok poka- zany jest proces zamalowywania dłoni na dole). Jeśli popełnisz drobny błąd i przypadkiem zamalujesz jakiś fragment sukienki, zmień bieżący kolor narzę- dzia na czarny i skoryguj pochopnie przyciemnione miejsce. Na koniec, aby uniknąć niepożądanych przekłamań kolorystyki skóry, zmień tryb mieszania warstwy korekcyjnej na Luminosity (Jasność). KROK 28. Kolejne zadanie będzie polegało na zaakcentowa- niu odblasków we włosach. Utwórz kolejną, sca- loną warstwę projektu, zmień jej tryb mieszania na Screen (Ekran), a następnie przytrzymaj klawisz Alt (Mac OS — Option) i kliknij przycisk Add Layer Mask (Utwórz maskę warstwy), by ukryć tę war- stwę za pomocą jednolicie czarnej maski. Zmień bieżący kolor narzędzia na biały, wybierz śred- niej wielkości końcówkę o miękkich krawędziach z przybornika i zamaluj odblaski we włosach (jak na rysunku obok). Zdaję sobie sprawę, że w tej postaci są trochę zbyt jasne, lecz już za chwilę temu zaradzimy — na razie po prostu zamaluj je, nie pomijając także tych miejsc, które znajdują się po przeciwnej, słabiej oświetlonej stronie portretu. Rozdział 8 Światła, ujęcie, retusz Subtelne oświetlenie w stylu glamour 161 Światła, ujęcie, retusz Rozdział 8 KROK 29. Zmniejsz wartość parametru Opacity (Krycie) dla bieżącej warstwy w panelu Layers (Warstwy) do około 50 (jak na rysunku obok) i przyjrzyj się fryzurze w kontekście całej foto- grafii. Jeśli uznasz, że włosy są zbyt jasne, zmniejsz wartość wspomnianego parametru do akceptowalnego poziomu. Uf, powoli zbli- żamy się do końca. 162 Subtelne oświetlenie w stylu glamour Rozdział 8 Światła, ujęcie, retusz KROK 30. Pamiętam oczywiście, że jedną z pierwszych czynności, jakie wykonaliśmy w trakcie reali- zacji tego projektu, było rozjaśnienie tła, lecz teraz, patrząc na całą kompozycję, mam wrażenie, że narożniki powinny być mimo wszystko trochę ciemniejsze. Utwórz jesz- cze jedną, scaloną warstwę i zmień jej tryb mieszania na Multiply (Pomnóż), aby przy- ciemnić całe zdjęcie. Następnie przytrzymaj klawisz Alt (Mac OS — Option) i kliknij przy- cisk Add Layer Mask (Utwórz maskę war- stwy), aby ukryć tę warstwę za pomocą czar- nej maski. Zmień kolor narzędzia na biały, wybierz z przybornika dużą końcówkę pędzla o miękkich krawędziach i zamaluj rogi kom- pozycji, aby je nieznacznie przyciemnić (jak na rysunku obok). Jeśli uznasz, że są zbyt ciemne, zawsze możesz zmniejszyć wartość parametru Opacity (Krycie) dla skorygowanej warstwy. Na pierwszej stronie tego rozdziału możesz obejrzeć wyretuszowane zdjęcie z tej sesji. Subtelne oświetlenie w stylu glamour 163 Światła, ujęcie, retusz Skorowidz Skorowidz A Add Noise, narzędzie, 100 Adjustment Brush, narzędzie, 67, 116, 149, 170, 171 Adjustments, panel, 69, 161, 212, 213 apple box, 182, 207 Auto Align Layers, polecenie, 150 Auto Mask, opcja, 117 Automatyczna maska, opcja, 117 Average, polecenie, 190 B balans bieli, 32, 148, 208, 209 Balans bieli, narzędzie, 32, 148, 208, 209 Balans kolorów, polecenie, 174 Barwa/Nasycenie, okno, 107 Barwa/Nasycenie, warstwa korekcyjna, 107 beauty dish, reflektor, 28, 30 Bez aureoli, polecenie, 188 błysk, moc, 18 brwi, retusz, 157, 158 C Canon 580EX II, 10, 17 cera, retusz, 33, 34, 67, 98, 156, 224, 227, 228 Channels, panel, 47, 59 Cienie/Podświetlenia, polecenie, 194 clamshell, 31 Clarity, suwak, 115 Clone Stamp, narzędzie, 34, 35, 59 Color Balance, polecenie, 174 Content-Aware, opcja, 56 Contract, polecenie, 188 Crop, narzędzie, 32, 129, 171, 210 czas naświetlania, 24 D Defringe, polecenie, 188 Desaturate, polecenie, 173 dłonie, retusz, 152, 153 260 Dodaj szum, narzędzie, 100 Dopasowania, panel, 161, 212, 213 E efekt flary, 75-80, 239 winiety, 55, 104, 105, 174, 229 Ekspozycja, suwak, 66, 170, 222 Elinchrom BXRi, 15, 254 Elinchrom El-Skyport SPEED, 15, 257 Elinchrom Ranger Quadra Ringflash ECO, 257 Elinchrom Rotalux, 255 Elliptical Marquee, narzędzie, 102 Exposure, suwak, 66, 170, 222 Eyedropper, narzędzie, 84 F Feather, polecenie, 157 Fill Light, suwak, 55, 114, 128, 149, 184, 222 filtry Gaussian Blur, 46, 158, 192, 227 High Pass, 72, 120, 197 Liquify, 36, 90, 155 rozmywające, 158 Surface Blur, 57, 172, 193 flary, efekt, 75-80, 239 Flatten Image, polecenie, 36 FlexTex@ Brick Background, 258 Forward Warp, narzędzie, 36, 91, 155 fotografia mody, 123-127, 165-169, 240, 242, 244 oświetlenie boczne, 165-169 fotomontaż, 179-184, 245 G Gaussian Blur, filtr, 46, 158, 192, 227 glamour, portret, 61-65, 143-147, 238, 243 Górnoprzepustowy, filtr, 72, 120, 197 Gradient, narzędzie, 100 H Healing Brush, narzędzie, 33, 34, 67, 98, 211 High Pass, filtr, 72, 120, 197 Skorowidz Światła, ujęcie, retusz histogram, 33 Hue/Saturation, okno, 107 Hue/Saturation, warstwa korekcyjna, 107 I Inteligentny promień, opcja, 133 ISO, 24 K kadrowanie, 32, 129, 210 Kadrowanie, narzędzie, 32, 129, 171, 210 Kanały, panel, 47, 59 kontrast, zwiększanie, 58, 59, 82, 104, 172, 173, 193 Korekta obiektywu, polecenie, 174, 198, 229 Kroplomierz, narzędzie, 84 L lampa pierścieniowa, 93-97, 240 lampy błyskowe, 19, 235 aranżacja z trzema źródłami światła, 239 cała sylwetka z jednym źródłem światła, 242 domowa sceneria z jednym źródłem światła, 243 efekt flary, 239 Elinchrom BXRi 500, 254 fotografia mody z dwoma źródłami światła, 244 fotomontaż sportowy, 245 lampa pierścieniowa, 240 oświetlenie o dużym kontraście, 237 oświetlenie typu „muszla”, 236 portret sportowy, 241 portret w stylu retro, 247 portret z dwoma źródłami światła, 237, 238 portret z jednym źródłem światła, 246 portret z trzema źródłami światła, 236 zewnętrzne, 17 lampy studyjne, 10, 12, 20 lampy światła ciągłego, 19 wady, 19 zalety, 19 Lens Correction, polecenie, 174, 198, 229 Lens Vignetting, sekcja, 55 Levels, polecenie, 106 Liquify, filtr, 36, 90, 155 Lumodi Speedlight Diffusion Sock, dyfuzor, 249 Lumodi Speedlight, reflektor, 249 Lupka, narzędzie, 160 Ł Łatka, narzędzie, 154, 155 M Magic Wand, narzędzie, 42 Maska wyostrzająca, polecenie, 47, 59, 215 moc błysku, 18 Modern Platinum Cloth PC513, 258 mody, fotografia, 123-127, 165-169, 240, 242, 244 oświetlenie boczne, 165-169 modyfikatory światła, 21 N Nikon D3s, 14, 254 Nikon SB-900, 10, 17 Nikon SB-900 AF Speedlight, 248 O oczy rozjaśnianie, 40, 41, 68, 157, 214 usuwanie naczynek, 41 usuwanie zmarszczek, 139 zwiększanie kontrastu tęczówek, 42 Odtwarzanie, suwak, 33, 54 okulary retusz odcisków palców, 99-103 tworzenie odbicia, 86-89 oświetlenie, 20 la Hollywood, lata 40, 217-221, 247 boczne, 201-207, 246 jedno źródło światła, 20 kontrastowe, 49-53, 237 konturowe, 241 lampy dużej mocy, 23 modyfikatory światła, 21 na potrzeby fotomontażu, 179-183, 245 odległość od modela, 23 261 Światła, ujęcie, retusz Skorowidz oświetlenie poprawki, 20 retusz, 54, 66, 72 softboks, 22 statywy oświetleniowe, 21 typu „muszla”, 27-31, 236 P Pasha Modern Vintage, 144, 258 Paste Into, polecenie, 87 Patch, narzędzie, 154, 155 perspektywa, retusz, 171, 175, 176 Pędzel korekty, narzędzie, 67, 116, 149, 170, 171 Pędzel korygujący, narzędzie, 33, 34, 67, 98, 211 Photoshop automatyczna korekcja obrazu, 80 balans bieli, 32, 148, 208, 209 barwienie zdjęć, 174 cień postaci, 191, 192 efekt winiety, 55, 104, 105, 174, 229 histogram, 33 kadrowanie, 32, 129, 210 niedoświetlenie zdjęcia, 80 odzyskiwanie detali ciemnego ubrania, 55 rozjaśnianie cieni, 114, 128 rozjaśnianie oczu, 157 rozjaśnianie tła, 134 rozjaśnianie zdjęcia, 66 tworzenie odbicia modelki, 136, 137 tworzenie odbicia w okularach, 86-89 wyodrębnianie sylwetki z tła, 132-134, 184-186 zmniejszenie nasycenia barw, 107 zwiększanie kontrastu, 58, 59, 82, 104, 172, 173, 193 pieprzyki, retusz, 224 pierścieniowa, lampa, 93-97, 240 plaster miodu, 78, 79, 183 Elinchrom, 256, 257 ExpoImaging Rogue 3-in-1, 250 Lumodi, 249 PocketWizard Plus II, 235, 250 Popraw krawędź, narzędzie, 133, 185, 186 262 portrety akcentowanie konturów, 109-113 cała sylwetka, 123-127 domowa sceneria, 143-147, 243 dwa źródła światła, 49-53, 61-65, 165-169, 217-221, 237, 238, 244, 247 glamour, 61-65, 143-147, 238, 243 jedno źródło światła, 123-127, 143-147, 201-207, 242, 243, 246 lampa pierścieniowa, 93-97, 240 oświetlenie boczne, 165-169, 201-207, 246 oświetlenie kontrastowe, 49-53 sportowe, 109-113, 179-183, 241, 245 trzy źródła światła, 27-31, 75-79, 109-113, 236, 239 w stylu retro, 217-221, 247 Poziomy, polecenie, 106 Prostowanie, narzędzie, 171 próbne ujęcia, 113 przebarwienia, retusz, 67, 224, 226 Przejrzystość, suwak, 115 Przekształć zaznaczenie, polecenie, 230 prześwietlenie, retusz, 33, 54 przysłona, 25 Punktowy pędzel korygujący, narzędzie, 177, 226 Q Quick Selection, narzędzie, 132, 184, 185 R Ray Flash, adapter, 250 Recovery, suwak, 33, 54 Rectangular Marquee, narzędzie, 129 Refine Edge, narzędzie, 133, 185, 186 reflektory beauty dish, 28, 30 Remove Black Matte, polecenie, 188 Remove White Matte, polecenie, 188 retusz, 11 brwi, 157, 158 cera, 33, 34, 98, 156, 224, 227, 228 dłonie, 152, 153 fałdki na szyi, 138 niedoświetlenie, 80 oczy, 40-42, 68, 157, 214 odciski palców na okularach, 99-103 odzyskiwanie detali ciemnego ubrania, 55 oświetlenie, 54, 66, 72 perspektywa, 171, 175, 176 pieprzyki, 224 przebarwienia, 67, 224, 226 prześwietlenie, 33, 54 rozjaśnianie cieni, 114, 128 rozjaśnianie tła, 134 skóra, 227, 228 twarz, 45, 46 usta, 225 usuwanie zmarszczek pod oczami, 139 włosy, 34-39, 72, 86, 161, 162 wygładzenie skóry, 158-160 wyostrzanie, 47, 59, 120, 197, 215 zmarszczki, 210-212, 226 Rozdziel tonowanie, zakładka, 81 Rozmycie gaussowskie, filtr, 46, 158, 192, 227 Rozmycie powierzchniowe, filtr, 57, 172, 193 Różdżka, narzędzie, 42 S Scal obraz, polecenie, 36 Shadows/Highlights, polecenie, 58, 194 siatka kierunkowa, 249 skóra, retusz, 227, 228 Skraplanie, filtr, 36, 90, 155 skróty anulowanie operacji, 80 anulowanie zaznaczenia, 85, 101, 130 Free Transform, 88, 176 Healing Brush, 33, 86, 98 Hue/Saturation, okno, 107 inwersja kolorów maski, 161 kopiowanie, 87, 150 Levels, polecenie, 106 Magic Wand, 42 scalanie warstw, 57 tworzenie negatywu warstwy, 172 wklejanie, 150 wypełnienie warstwy kolorem, 88 Skorowidz Światła, ujęcie, retusz zaznaczenie całego zdjęcia, 87 zmiana bieżącego koloru, 151 zmiana średnicy pędzla, 36 Skyport, transmiter, 15 słoneczko, Patrz beauty dish, reflektor Smart Radius, opcja, 133 softboks, 22 Westcott, 248, 255, 256 Split Toning, zakładka, 81 Spot Healing Brush, narzędzie, 177, 226 sprzęt, 10 statywy oświetleniowe, 21 Stempel, narzędzie, 34, 35, 59 Straighten, narzędzie, 171 stykówki, 16 Surface Blur, filtr, 57, 172, 193 szara karta wzorcowa, 148 Szybkie zaznaczanie, narzędzie, 132, 184, 185 Ś Średnia, polecenie, 190 Światło wypełnienia, suwak, 55, 114, 128, 149, 184, 222 światło, modyfikatory, 21 T Targeted Adjustment Tool, 212, 213 Temperature, suwak, 209 tła FlexTex@ Brick Background, 258 Modern Platinum Cloth PC513, 258 Pasha Modern Vintage, 258 Transform Selection, polecenie, 230 twarz przyciemnianie, 45, 46 rozjaśnianie, 45, 46 U Unsharp Mask, polecenie, 47, 59, 215 usta, retusz, 225 Usuń białą otoczkę, polecenie, 188 Usuń czarną otoczkę, polecenie, 188 Uwzględnianie zawartości, opcja, 56 263 Światła, ujęcie, retusz Skorowidz W warstwy, tworzenie, 45 Westcott, 12, 17, 235, 248 adapter pierścieniowy, 249, 256 Pasha Modern Vintage, 258 siatka kierunkowa, 249 softboks, 248, 255, 256 White Balance, narzędzie, 32, 148, 208, 209 Winietowanie obiektywu, sekcja, 55 winiety, efekt, 55, 104, 105, 174, 229 Wklej do, polecenie, 87 włosy usuwanie zabłąkanych kosmyków, 34, 35, 86 uzupełnianie luk, 37, 38, 39 zaakcentowanie odblasków, 161, 162 Wtapianie, polecenie, 157 wyostrzanie, 47, 59, 120, 197, 215 Z Zawijanie w przód, narzędzie, 36, 91, 155 Zaznaczanie eliptyczne, narzędzie, 102 Zaznaczanie prostokątne, narzędzie, 129 zdjęcia barwienie, 174 niedoświetlenie, 80 próbne ujęcia, 113 prześwietlenie, 33, 54 rozjaśnianie, 66 wyostrzanie, 47, 59, 120, 197, 215 zwiększanie kontrastu, 104 zmarszczki, retusz, 210-212, 226 Zmniejsz nasycenie, polecenie, 173 Zoom, narzędzie, 160 Zwężanie, polecenie, 188 264
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Światła, ujęcie, retusz. Od pustego studia do gotowej fotografii
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: