Darmowy fragment publikacji:
Tytuł oryginału: Running Lean: Iterate from Plan A to a Plan That Works, 2nd edition
Tłumaczenie: Magda Witkowska
ISBN: 978-83-246-5123-8
© 2013 Helion S.A.
Authorized Polish translation of the English edition of Running Lean, 2nd Edition ISBN
9781449305178 © 2012 Ash Maurya.
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc.,
which owns or controls all rights to publish and sell the same.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any
means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage
retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi
ich właścicieli.
Wydawnictwo HELION dołożyło wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za
związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Wydawnictwo HELION
nie ponosi również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania
informacji zawartych w książce.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/merule
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
SPIS TRE¥CI
Przedmowa .......................................................................................................................................... 11
WstÚp .................................................................................................................................................. 15
Wprowadzenie ..................................................................................................................................... 17
CZ}¥m I. MAPA DROGOWA
Rozdziaï 1.
Metazasady .....................................................................................................................27
Rozdziaï 2.
Running Lean krok po kroku ...........................................................................................39
CZ}¥m II. ROZPISZ SWÓJ PLAN A
Rozdziaï 3.
Opracuj wïasny Szablon Lean .........................................................................................47
CZ}¥m III. WSKA¿ NAJBARDZIEJ RYZYKOWNE ELEMENTY SWOJEGO PLANU
Rozdziaï 4.
Zastanów siÚ, od czego zaczniesz ..................................................................................73
Rozdziaï 5.
Przygotuj siÚ na eksperymenty .......................................................................................81
CZ}¥m IV. SYSTEMATYCZNIE TESTUJ SWÓJ PLAN
Rozdziaï 6.
Przygotuj siÚ do rozmów z klientami ..............................................................................97
Rozdziaï 7.
Wywiad poĂwiÚcony problemowi ................................................................................109
Rozdziaï 8.
Wywiad poĂwiÚcony rozwiÈzaniu ................................................................................123
10 SPIS TRE¥CI
Rozdziaï 9.
Tworzenie wersji 1.0 ....................................................................................................141
Rozdziaï 10.
Przygotowania do pomiarów ........................................................................................151
Rozdziaï 11.
Wywiad poĂwiÚcony MVP ............................................................................................157
Rozdziaï 12.
Weryfikacja cyklu ĝycia klienta ....................................................................................165
Rozdziaï 13.
Wywiad poĂwiÚcony rozwiÈzaniu ................................................................................175
Rozdziaï 14.
Pomiary zestawienia produktu i rynku .........................................................................185
Rozdziaï 15.
Wnioski ..........................................................................................................................201
Dodatek A
Materiaïy dodatkowe ....................................................................................................205
OPRACUJ WASNY SZABLON LEAN 47
Rozdziaï 3.
OPRACUJ WASNY SZABLON LEAN
Przedstaw swój model biznesowy w formie przenoĂnego, jednostronicowego
diagramu.
Szablon Lean to znakomity format uïatwiajÈcy opracowywanie potencjalnych
modeli biznesowych, szeregowanie najlepszych punktów wyjĂcia oraz bieĝÈce
monitorowanie wyciÈganych wniosków.
Sposób stosowania tego szablonu najlepiej jest wyjaĂniÊ na przykïadzie, dlatego
teĝ przedstawiÚ teraz proces myĂlowy towarzyszÈcy tworzeniu mojego pierw-
szego produktu, CloudFire, z wykorzystaniem wïaĂnie tej metodyki.
ZASTANÓW SI} NAD POTENCJALNYMI KLIENTAMI
Gdy zaczynasz, znasz zalÈĝek problemu, rozwiÈzanie i byÊ moĝe segment klientów,
do których chciaïbyĂ kierowaÊ swojÈ ofertÚ. Przedwczesne wyciÈganie wniosków na
temat rozwiÈzania moĝe prowadziÊ do marnotrawstwa, to samo moĝna powiedzieÊ
jednak o wyborze segmentu klientów lub modelu biznesowego. Zagroĝenie polega
na tym, ĝe nie sprawdziïeĂ, czy jesteĂ w peïni obiektywny — w zwiÈzku z tym efek-
tem Twojej pracy moĝe byÊ nieoptymalny model biznesowy albo maksima lokalne.
Algorytm wspinaczkowy i problem maksimów lokalnych
Pod pojÚciem wspinaczki naleĝy tu rozumieÊ matematycznÈ technikÚ optymalizacji sto-
sowanÈ w informatyce. Jest to algorytm iteracyjny, którego poczÈtek stanowi arbitral-
nie wskazane rozwiÈzanie problemu. Algorytm ma na celu znalezienie lepszego rozwiÈ-
zania poprzez stopniowÈ zmianÚ jednego z jego elementów. Jeĝeli zmiana skutkuje
powstaniem lepszego rozwiÈzania, w tymĝe nowym rozwiÈzaniu dokonuje siÚ kolejnej
zmiany. Proces powtarza siÚ tak dïugo, aĝ uda siÚ znaleěÊ najlepsze rozwiÈzanie.
Algorytm wspinaczkowy sprawdza siÚ podczas poszukiwania optimum lokalnego (czyli
rozwiÈzania, którego nie da siÚ ulepszyÊ za pomocÈ wartoĂci sÈsiednich), nie gwarantuje
natomiast znalezienia najlepszego rozwiÈzania (nazywanego optimum globalnym) ze wszyst-
kich dostÚpnych (przestrzeñ wyszukiwania). ½ródïo: http://en.wikipedia.org/wiki/Hill_climbing
48 ROZDZIA 3.
Nie ma takiego sposobu, który pozwoliïby caïkowicie wyeliminowaÊ problem
maksimów lokalnych. Moĝesz jednak zdecydowanie zwiÚkszyÊ swoje szanse,
zakïadajÈc juĝ na samym poczÈtku, ĝe równolegle przeanalizujesz, a moĝe nawet
przetestujesz kilka róĝnych modeli.
Zacznij od rozwaĝañ nad potencjalnymi nabywcami Twojego produktu:
Dokonaj rozróĝnienia na klientów i uĝytkowników.
Jeĝeli uĝytkownicy Twojego produktu mogÈ peïniÊ róĝne role, przypisz
im odpowiednie grupy klientów.
Klientem jest ten, kto pïaci za Twój produkt. Uĝytkownik za niego nie pïaci.
Szeroko zdefiniowane segmenty klientów podziel na wÚĝsze kategorie.
Wspóïpracowaïem juĝ z poczÈtkujÈcymi firmami, w których panowaïo
przekonanie, ĝe pracujÈ nad tak uniwersalnymi problemami, iĝ dotyczÈ
one wszystkich.
Nie da siÚ skutecznie stworzyÊ, zaprojektowaÊ i wypozycjonowaÊ produktu prze-
znaczonego dla wszystkich.
Twoim celem moĝe byÊ opracowanie produktu przeznaczonego dla
odbiorcy mainstreamowego, ale tak czy owak powinieneĂ rozpoczÈÊ
pracÚ z myĂlÈ o konkretnym kliencie. Nawet Facebook, który liczy sobie
dzisiaj ponad 500 milionów uĝytkowników, byï tworzony z myĂlÈ o bar-
dzo precyzyjnie zdefiniowanym uĝytkowniku, a mianowicie o studencie
Harvardu.
Na poczÈtek umieĂÊ wszystkich w jednym szablonie.
Jeĝeli zakïadasz firmÚ, której dziaïalnoĂÊ ma byÊ wieloaspektowa, niewy-
kluczone, ĝe dla kaĝdego z tych aspektów bÚdziesz musiaï wskazaÊ od-
rÚbne problemy, kanaïy i propozycje wartoĂci. Sugerowaïbym, abyĂ za-
czÈï od jednego szablonu i posïuĝyï siÚ róĝnymi kolorami, za pomocÈ
których dokonasz rozróĝnienia poszczególnych segmentów klientów.
DziÚki temu bÚdziesz mógï zilustrowaÊ caïy model biznesowy na jednej
stronie. JeĂli uznasz to za stosowne, podzielisz go potem na kilka innych.
Stwórz Szablon Lean dla kaĝdego z segmentów klientów.
Juĝ niedïugo siÚ przekonasz, ĝe skïadowe modelu biznesowego mogÈ
byÊ i sÈ bardzo zróĝnicowane w zaleĝnoĂci od konkretnego segmentu
klientów. Zalecaïbym, abyĂ zaczÈï od dwóch lub trzech gïównych seg-
mentów, które Twoim zdaniem najlepiej poznaïeĂ lub które wydajÈ Ci
siÚ najbardziej obiecujÈce.
OPRACUJ WASNY SZABLON LEAN 49
A N A L I Z A P R Z Y P A D K U
CloudFire
Wprowadzenie:
Przed stworzeniem CloudFire opracowaïem aplikacjÚ do wymiany plików, którÈ na-
zwaïem BoxCloud. Upraszczaïa ona proces wymiany duĝych plików dziÚki wykorzy-
staniu opatentowanego przez nas protokoïu peer-to-web (p2web).
Propozycja wartoĂci aplikacji BoxCloud opieraïa siÚ na tym, ĝe jej uĝytkownik mógï
udostÚpniaÊ pliki i foldery bezpoĂrednio ze swojego komputera, bez koniecznoĂci wy-
syïania ich na jakikolwiek serwer. Odbiorca uzyskiwaï dostÚp do plików bezpoĂrednio
ze swojej przeglÈdarki internetowej, bez koniecznoĂci instalowania jakiegokolwiek
dodatkowego oprogramowania.
Program BoxCloud byï pierwotnie kierowany do uĝytkowników biznesowych. Byï
stosowany przez grafików, prawników, ksiÚgowych oraz inne osoby prowadzÈce
maïe firmy.
Byïem zainteresowany poszukiwaniem innych zastosowañ dla protokoïu p2web,
zwïaszcza w kontekĂcie wymiany multimediów (zdjÚÊ, materiaïów wideo i muzyki).
WïaĂnie tak narodziï siÚ CloudFire.
NaprawdÚ szeroka kategoria:
Kaĝdy, kto czÚsto wymienia siÚ treĂciami multimedialnymi.
fotografowie,
Bardziej precyzyjne grupy potencjalnych klientów:
•
• producenci materiaïów wideo,
• konsumenci mediów (to coĂ dla mnie),
•
rodzice.
PoczÈtkowo bardzo kusiïa mnie wizja opracowania czegoĂ dla segmentu konsumenc-
kiego (prototypem konsumenta byïaby w tym przypadku moja skromna osoba), jednak
ostatnio zostaïem rodzicem i osobiĂcie doĂwiadczyïem pewnych wad zwiÈzanych z wy-
mianÈ zdjÚÊ i (zwïaszcza) materiaïów wideo. Dlatego teĝ postanowiïem w pierwszej
kolejnoĂci opracowaÊ model biznesowy wïaĂnie dla tego segmentu.
50 ROZDZIA 3.
TWORZENIE SZABLONU LEAN
W tej czÚĂci rozdziaïu przedstawiÚ proces tworzenia Szablonu Lean.
Naszkicuj szablon za jednym razem.
ZdajÚ sobie sprawÚ, ĝe wizja tworzenia na tablicy kolejnych wersji sza-
blonu jest doĂÊ kuszÈca, jednak jego pierwsza wersja powinna powstaÊ
szybko — najlepiej, jeĂli zajmie to mniej niĝ kwadrans. Celem tworzenia
szablonu jest uwiecznienie tego, co masz w danej chwili w gïowie, a na-
stÚpnie przejĂcie do poszukiwania najbardziej ryzykownego elementu
modelu. Po zakoñczeniu fazy budowania bÚdziesz mógï przetestowaÊ
swój model z udziaïem innych ludzi.
Nie ma nic zïego w tym, ĝe niektóre pola pozostanÈ puste.
Zamiast analizowaÊ „wïaĂciwe” odpowiedzi lub dyskutowaÊ nad nimi,
wpisz cokolwiek w odpowiednie pole albo zostaw je puste. Niewypeï-
nione pole moĝe stanowiÊ sygnaï, ĝe znalazïeĂ oto najbardziej ryzykownÈ
skïadowÈ swojego modelu i to wïaĂnie od niej powinieneĂ rozpoczÈÊ testy.
Opracowanie innych elementów, jak choÊby „Nieuczciwej przewagi”, wy-
maga trochÚ czasu. Niewykluczone, ĝe w chwili obecnej potrafisz powie-
dzieÊ na ten temat wyïÈcznie: „Nie wiem”, ale nie ma w tym nic zïego.
Szablon zostaï opracowany z myĂlÈ o tym, aby byï ĝywym i ewoluujÈcym
dokumentem.
Zachowaj zwiÚzïoĂÊ.
Zdecydowanie ïatwiej jest opisaÊ coĂ w jednym akapicie niĝ w jednym
zdaniu. Ograniczona przestrzeñ do pisania, jakÈ zapewnia szablon, bardzo
skutecznie motywuje do sprowadzenia modelu biznesowego do jego ab-
solutnego sedna. Postaraj siÚ, aby przygotowywany przez Ciebie szablon
miaï tylko jednÈ stronÚ.
Skup siÚ na teraěniejszoĂci.
W biznesplanach zdecydowanie zbyt duĝy nacisk kïadzie siÚ na próby
przewidywania przyszïoĂci, co jest przecieĝ niemoĝliwe. Zdecydowanie
lepiej, jeĂli przy tworzeniu szablonu bÚdziesz kierowaï siÚ mentalnoĂciÈ
„wykonywania zadañ”. Zastanów siÚ nad tym, co juĝ wiesz, a nastÚpnie
sformuïuj kolejny zestaw hipotez, które naleĝaïoby sprawdziÊ, aby prace
nad produktem posuwaïy siÚ do przodu.
Frontem do klienta.
Alex Osterwalder opisuje w swojej ksiÈĝce kilka metod tworzenia wstÚp-
nego modelu biznesowego. Jako ĝe metodyka Running Lean jest w duĝej
mierze skoncentrowana na kliencie, moim zdaniem w zupeïnoĂci wy-
starczy, jeĂli pracÚ nad modelem biznesowym zacznie siÚ wïaĂnie od
klientów. Niewielka zmiana w obrÚbie tej skïadowej moĝe doprowadziÊ
do caïkowitej zmiany modelu, o czym sam siÚ za chwilÚ przekonasz.
OPRACUJ WASNY SZABLON LEAN 51
TworzÈc wïasne szablony, zawsze trzymam siÚ ustalonej kolejnoĂci, przedsta-
wionej na rysunku 3.1. WïaĂnie w tej kolejnoĂci uporzÈdkowaïem wszystkie
pozostaïe czÚĂci tego rozdziaïu.
Rysunek 3.1. Szablon Lean
Problem i segmenty klientów
Z moich doĂwiadczeñ wynika, ĝe para skïadowych „Problem” i „Segment klientów”
decyduje zwykle o tym, jak wyglÈda pozostaïa czÚĂÊ szablonu. WïaĂnie dlatego
zestawiïem je ze sobÈ i opisujÚ razem.
Wskaĝ od jednego do trzech najwaĝniejszych problemów.
Dla segmentu klientów, nad którym akurat pracujesz, znajdě od jednego
do trzech najwaĝniejszych problemów, których rozwiÈzaniem odbiorcy
ci byliby zainteresowani. O problemach moĝesz myĂleÊ równieĝ przez
pryzmat zadañ, których wykonania oczekujÈ klienci:
Kiedy ktoĂ potrzebuje, aby zostaïo wykonane jakieĂ zadanie, „zatrudnia”
w tym celu jakiĂ produkt lub usïugÚ. Marketer powinien wiedzieÊ, jakie
zadania regularnie pojawiajÈ siÚ w ĝyciu klienta, w przypadku których
klient byïby zainteresowany produktem, który z kolei moĝe byÊ
wytwarzany przez firmÚ.
— Clayton M. Christensen
52 ROZDZIA 3.
SporzÈdě listÚ potencjalnych moĝliwoĂci.
Spisz swoje przekonania na temat tego, w jaki sposób uczestnicy wcze-
snego rynku dzisiaj rozwiÈzujÈ dany problem. O ile nie usiïujesz rozwiÈzaÊ
caïkowicie nowego problemu (a jest to bardzo maïo prawdopodobne),
powinieneĂ pamiÚtaÊ, ĝe rozwiÈzania wiÚkszoĂci problemów juĝ istniejÈ.
CzÚstokroÊ nie sÈ one jednak oferowane przez tych konkurentów, którzy
jako pierwsi przychodzÈ Ci na myĂl.
Przykïadem niech bÚdÈ tu narzÚdzia uïatwiajÈce wspóïpracÚ przez internet.
AlternatywÈ dla nich nie sÈ inne tego rodzaju narzÚdzia, a zwykïa poczta
elektroniczna. Dla niektórych klientów akceptowalnÈ alternatywÈ jest
równieĝ powstrzymanie siÚ od dziaïania — wystarczy, ĝe ich problem
nie jest zbyt dotkliwy.
Wskaĝ inne role uĝytkowników.
Wskaĝ wszelkie grupy uĝytkowników, które mogÈ odpowiadaÊ danej
grupie klientów. Oto przykïady:
x W przypadku platformy blogowania klientem jest autor bloga,
a uĝytkownikiem sÈ czytelnicy.
x W przypadku wyszukiwarki internetowej klientem jest reklamo-
dawca, a uĝytkownikiem sÈ internauci poszukujÈcy interesujÈcych
ich treĂci.
Wskaĝ potencjalny wczesny rynek.
PamiÚtajÈc o powyĝszych kwestiach przystÈp do bardziej szczegóïowej
analizy danego segmentu klientów. Zdefiniuj cechy charakterystyczne
Twojego prototypowego klienta.
Twoim celem jest sformuïowanie opisu uczestnika wczesnego rynku, a nie klienta
mainstreamowego.
Propozycja wartoĂci
W samym Ărodku Szablonu Lean znajduje siÚ pole poĂwiÚcone propozycji
wartoĂci. To jedna z najwaĝniejszych skïadowych modelu biznesowego i jedna
z tych, które najtrudniej jest poprawnie zdefiniowaÊ.
Od czasu napisania pierwszej wersji Metody Running Lean nieco dopracowaïem
mojÈ definicjÚ propozycji wartoĂci:
Propozycja wartoĂci: co CiÚ wyróĝnia i dlaczego warto od Ciebie kupowaÊ
zwróciÊ na Ciebie uwagÚ.
„Sprzedaĝ” jest formÈ rozmowy, a moim zdaniem i jedno, i drugie trudno siÚ realizuje
za pomocÈ pojedynczego stwierdzenia. Co jednak waĝniejsze, Twoim pierwszym
celem jest nie zawarcie transakcji, lecz pozyskanie uwagi potencjalnego klienta.
OPRACUJ WASNY SZABLON LEAN 53
A N A L I Z A P R Z Y P A D K U
CloudFire: problem i segmenty klientów
Sam zostaïem niedawno rodzicem, potrafiïem wiÚc wskazaÊ mnóstwo róĝnych pro-
blemów, które chciaïem poddaÊ uwaĝniejszej analizie. Problemy te zamieĂciïem na
poniĝszej liĂcie oraz na rysunku 3.2.
• OdkÈd urodziïo siÚ nam dziecko, zaczÚliĂmy robiÊ znacznie wiÚcej zdjÚÊ (dotyczy
to równieĝ filmów, których liczba wzrosïa jeszcze bardziej).
• Brakowaïo nam snu, w zwiÈzku z czym dotychczasowe rozwiÈzania staïy siÚ zbyt
czasochïonne, czasem równieĝ trudne w obsïudze.
• Zapotrzebowanie na tego rodzaju treĂci ze strony czïonków rodziny (zwïaszcza
dziadków) i przyjacióï okazaïo siÚ wysokie, czÚsto byïo równieĝ pilne.
Rysunek 3.2. CloudFire: problem i segmenty klientów
Uwaga
Internauta odwiedzajÈcy po raz pierwszy danÈ stronÚ docelowÈ spÚdza na niej
przeciÚtnie 8 sekund. Twoja propozycja wartoĂci jest jego pierwszym kontak-
tem z Twoim produktem. Przygotuj odpowiedniÈ propozycjÚ wartoĂci, a byÊ
moĝe odwiedzajÈcy zechce pozostaÊ na Twojej stronie i zapoznaÊ siÚ z jej po-
zostaïÈ czÚĂciÈ. W przeciwnym razie po prostu jÈ opuĂci.
54 ROZDZIA 3.
Nawet powyĝsza zmodyfikowana definicja nie zmienia faktu, ĝe sformuïowa-
nie wïaĂciwej propozycji wartoĂci jest doĂÊ trudne. Musisz zawrzeÊ istotÚ swo-
jego produktu w kilku sïowach, z których uïoĝysz nagïówek strony docelowej.
Co wiÚcej, Twoja propozycja wartoĂci musi wyróĝniaÊ siÚ na tle innych i musi
to byÊ róĝnica znaczÈca.
Na szczÚĂcie propozycja wartoĂci nie musi byÊ od razu idealna. Podobnie jak
w przypadku wszystkich innych elementów szablonu, takĝe tu zaczynasz od
najlepszego przypuszczenia, a potem dopracowujesz je w procesie iteracji.
Jak opracowaÊ propozycjÚ wartoĂci?
Po pierwsze, gorÈco polecam lekturÚ klasycznej ksiÈĝki marketingowej autorstwa
Ala Riesa i Jacka Trouta, Positioning: The Battle for Your Mind (McGraw-Hill). Riesa
i Trouta uznaje siÚ dziĂ za ojców wspóïczesnej reklamy. To bardzo przyjemna
lektura i bïyskawiczny kurs marketingu — nic lepszego nie znajdziesz.
A oto kilka moich wskazówek dotyczÈcych formuïowania propozycji wartoĂci:
Wyróĝniaj siÚ i zadbaj o to, aby byïa to róĝnica istotna.
Kluczem do sukcesu w poszukiwaniu cechy wyróĝniajÈcej Twój produkt
na tle innych jest formuïowanie propozycji wartoĂci bezpoĂrednio na
podstawie problemu, który usiïujesz rozwiÈzaÊ. Jeĝeli rzeczywiĂcie jest
on wart rozwiÈzania, ponad poïowÚ drogi masz juĝ za sobÈ.
Skieruj propozycjÚ wartoĂci do uczestników wczesnego rynku.
Zbyt wielu marketerów celuje w „Ărodek”, poniewaĝ liczÈ na dotarcie do
klienta mainstreamowego. Niestety w zwiÈzku z tym rozwadniajÈ swoje
przesïanie. Twój produkt nie jest jeszcze gotowy, abyĂ skierowaï go na
rynek mainstreamowy. Twoim jedynym zadaniem jest znaleěÊ uczestni-
ków wczesnego rynku i do nich skierowaÊ TwojÈ ofertÚ, a to wymaga
odwaĝnego, jasnego i konkretnego przekazu.
Skoncentruj siÚ na koñcowych korzyĂciach.
Z pewnoĂciÈ sïyszaïeĂ juĝ, jak waĝne jest kïadzenie nacisku na korzyĂci
ze stosowania produktu, a nie na jego cechy. PamiÚtajmy jednak, ĝe klient
ciÈgle jeszcze musi przeïoĝyÊ te korzyĂci na swój oglÈd Ăwiata. Dobra
propozycja wartoĂci zadomawia siÚ w gïowie klienta i podsuwa mu te
korzyĂci, których doĂwiadczy juĝ po skorzystaniu z Twojego produktu.
Zaïóĝmy dla przykïadu, ĝe budujesz aplikacjÚ sïuĝÈcÈ do tworzenia CV:
x CechÈ byïyby tu „profesjonalnie zaprojektowane szablony”.
x KorzyĂciÈ byïoby „przykuwajÈce wzrok CV, które wyróĝnia siÚ na
x KorzyĂciÈ ostatecznÈ byïoby natomiast „zdobycie wymarzonej
tle innych”.
pracy”.
OPRACUJ WASNY SZABLON LEAN 55
Niezïym przepisem (autorstwa Dane’a Maxwella) na skutecznÈ propozycjÚ
wartoĂci jest nastÚpujÈca formuïa:
Natychmiastowo zrozumiaïy nagïówek = oczekiwany przez klienta
efekt koñcowy + konkretny okres + rozwianie zastrzeĝeñ
Uwaga
Drugi i trzeci skïadnik powyĝszego równania sÈ bardzo skuteczne i dobrze jest
je wykorzystaÊ, o ile to moĝliwe, nie sÈ to jednak elementy niezbÚdne.
Klasycznym przykïadem odpowiadajÈcym temu wzorowi jest slogan
reklamowy firmy Domino’s:
GorÈca Ăwieĝa pizza pod Twoimi drzwiami w 30 minut albo jesz za darmo.
Uwaĝnie dobieraj sïowa i bierz za nie odpowiedzialnoĂÊ.
W kaĝdej kampanii marketingowej lub brandingowej kluczowe znaczenie
majÈ sïowa. Wystarczy przyjrzeÊ siÚ markom luksusowych samochodów,
których wizerunek zostaï zdefiniowany za pomocÈ jednego sïowa:
x OsiÈgi: BMW
x Design: Audi
x Prestiĝ: Mercedes
Wybierz kilka sïów „kluczowych”, czyli takich, którymi bÚdziesz siÚ
regularnie posïugiwaï. Poprawisz w ten sposób pozycjÚ swojej strony
w wynikach wyszukiwania.
Odpowiedz na pytania: co?, kto? i dlaczego?
Dobra propozycja wartoĂci powinna udzielaÊ jasnej odpowiedzi na dwa
pierwsze pytania — co jest Twoim produktem i kto jest Twoim klientem.
Odpowiedě na pytanie „dlaczego?” czasami trudno jest wpleĂÊ w tak
krótkie stwierdzenie, dlatego teĝ czÚsto posïugujÚ siÚ w tym celu podna-
gïówkiem lub podtytuïem.
Oto przykïady propozycji wartoĂci, które stosowaïem w moich produktach:
Szablon Lean
PoĂwiÚÊ mniej czasu na planowanie, a wiÚcej na budowanie swojej firmy.
Szybszy i skuteczniejszy sposób komunikowania Twojego modelu
biznesowego
USERcycle
Zamieñ uĝytkowników w zafascynowanych klientów
Oprogramowanie do zarzÈdzania cyklem ĝycia klienta
56 ROZDZIA 3.
Przyjrzyj siÚ innym propozycjom wartoĂci.
Najlepszym sposobem formuïowania znakomitych propozycji wartoĂci
jest przyglÈdanie siÚ ich odpowiednikom stworzonym dla marek, które
podziwiasz. Wejdě na ich strony docelowe i dokonaj analizy ich propo-
zycji wartoĂci.
OsobiĂcie najwiÚcej nauczyïem siÚ z propozycji wartoĂci firm Apple,
37signals oraz FreshBooks.
Stwórz slogan z nawiÈzaniem.
Kolejnym przydatnym Êwiczeniem jest tworzenie sloganów z nawiÈ-
zaniem. Tego rodzaju slogany sÈ powszechnie stosowane przez produ-
centów z Hollywood, którym zaleĝy na zawarciu ogólnej akcji filmu w krót-
kim haĂle, które ïatwo zapada w pamiÚÊ. Slogany z nawiÈzaniem zostaïy teĝ
spopularyzowane jako skuteczne narzÚdzie prezentacji przez grupÚ Venture
Hacks, a konkretnie w jej e-booku zatytuïowanym Pitching Hacks.
Oto kilka przykïadów:
x YouTube: „Flickr do filmów”
x Obcy — ósmy pasaĝer Nostromo: „SzczÚki w kosmosie”
x Dogster: „Friendster dla psów”
Sloganu z nawiÈzaniem nie naleĝy myliÊ z propozycjÈ wartoĂci, nie nale-
ĝy go równieĝ zamieszczaÊ na stronie docelowej. Istnieje bowiem ryzyko,
ĝe nawiÈzanie zawarte w sloganie okaĝe siÚ nieznane czÚĂci odbiorców.
Z tego wïaĂnie wzglÚdu narzÚdzie to najlepiej sprawdza siÚ jako sposób
szybkiego prezentowania i popularyzowania pomysïów, na przykïad
po przeprowadzeniu wywiadów z klientami. To konkretne zastosowanie
sloganów z nawiÈzaniem zostanie bardziej szczegóïowo omówione
w rozdziale 7.
RozwiÈzanie
Teraz moĝesz zajÈÊ siÚ potencjalnymi rozwiÈzaniami problemu.
Na razie masz tylko i wyïÈcznie niesprawdzone hipotezy, moĝesz siÚ wiÚc spo-
dziewaÊ, ĝe po kilku rozmowach z klientami dokonasz caïkowitej zmiany do-
tychczasowych priorytetów albo w ogóle zrezygnujesz z pierwszych zaïoĝeñ
i zastÈpisz je nowymi. Z tego wzglÚdu sugerowaïbym, abyĂ na tym etapie nie
formuïowaï swojego rozwiÈzania w sposób bardzo szczegóïowy. Lepiej ogólnie
scharakteryzuj proste rozwiÈzania poszczególnych problemów.
PowiÈĝ rozwiÈzanie z problemem tak póěno, jak tylko siÚ da.
OPRACUJ WASNY SZABLON LEAN 57
A N A L I Z A P R Z Y P A D K U
CloudFire: propozycja wartoĂci
WziÈwszy pod uwagÚ bieĝÈce alternatywne rozwiÈzania, uznaïem, ĝe istotnym wy-
róĝnikiem mojej propozycji wartoĂci bÚdzie „szybkoĂÊ”. Postanowiïem teĝ pozy-
cjonowaÊ stronÚ na podstawie sïowa kluczowego „bez wysyïania do sieci” (patrz
rysunek 3.3).
• Nieco póěniej przekonasz siÚ, jak znaczÈco zmieniïa siÚ ta propozycja wartoĂci po
zaledwie kilku wywiadach z klientami.
Rysunek 3.3. CloudFire, propozycja wartoĂci
Kanaïy
Jednym z najczÚĂciej podawanych powodów poraĝek startupów jest brak istot-
nej Ăcieĝki dostÚpu do klientów.
Na poczÈtku podstawowym celem startupu jest siÚ uczyÊ, a nie rozwijaÊ. Na
wczesnym etapie nie ma zatem nic zïego w tym, ĝe firma korzysta z wszelkich
kanaïów, które pozwalajÈ jej dotrzeÊ do potencjalnych klientów.
58 ROZDZIA 3.
A N A L I Z A P R Z Y P A D K U
CloudFire: rozwiÈzanie
Na podstawie spisanych problemów sporzÈdziïem krótkÈ listÚ najwaĝniejszych cech,
które powinny znaleěÊ siÚ w minimalnie satysfakcjonujÈcym produkcie, czyli MVP
(patrz rysunek 3.4).
Rysunek 3.4. CloudFire, rozwiÈzanie
Na szczÚĂcie w ramach procesu „poznawania klientów1 lub rozmawiania z nimi”
zostajesz niejako zmuszony do stworzenia sobie kanaïu, dziÚki któremu do-
trzesz do odpowiednio duĝej grupy uczestników wczesnego rynku. Jeĝeli sukces
Twojego modelu biznesowego zaleĝy jednak od pozyskania duĝej liczby klientów,
zastanów siÚ, czy dany kanaï daje moĝliwoĂci rozwoju takĝe na póěniejszych
etapach dziaïalnoĂci firmy — chodzi o to, abyĂ póěniej nie utknÈï w miejscu.
Z tego samego powodu powinieneĂ juĝ od samego poczÈtku pomyĂleÊ o ska-
lowalnych kanaïach dla swojej firmy, abyĂ mógï juĝ na wczesnym etapie roz-
woju zaczÈÊ je budowaÊ i testowaÊ.
Masz do dyspozycji mnóstwo róĝnych kanaïów, jednak niektóre z nich mogÈ siÚ
po prostu nie nadawaÊ z uwagi na profil dziaïalnoĂci Twojej poczÈtkujÈcej firmy,
a inne mogÈ oferowaÊ wiÚksze moĝliwoĂci na póěniejszych etapach jej rozwoju.
1 Jest to pierwszy krok zdefiniowany przez Steve’a Blanka w jego ksiÈĝce The Four Steps
to Epiphany (http://www.cafepress.com/kandsranch).
OPRACUJ WASNY SZABLON LEAN 59
PoszukujÈc pierwszych kanaïów dostÚpu do klienta, koncentrujÚ siÚ zwykle na
opisanych poniĝej czynnikach.
Darmowe kontra pïatne
Zacznijmy od tego, ĝe coĂ takiego jak darmowy kanaï dostÚpu do klienta nie
istnieje. Kanaïy, które powszechnie uznaje siÚ za darmowe, czyli optymalizacja
w wyszukiwarkach (SEO, od ang. search engine optimization), media spoïeczno-
Ăciowe czy blogi, wiÈĝÈ siÚ z poniesieniem nakïadów kapitaïu ludzkiego. W ich
przypadku doĂÊ trudno jest obliczyÊ zwrot z inwestycji, poniewaĝ korzyĂci
pïynÈce z ich stosowania sÈ rozïoĝone w czasie (w przeciwieñstwie do kanaïów
pïatnych, które wyczerpujÈ siÚ po opïaceniu).
CzÚsto przytaczanym przykïadem pïatnego kanaïu dostÚpu do klienta jest
marketing w wyszukiwarkach internetowych (SEM, od ang. search engine marke-
ting). Eric Ries opisuje, w jaki sposób dziÚki usïudze Google AdWords testowaï
wczesne wersje swojego produktu za cenÚ 5 dolarów dziennie — generowaï
100 klikniÚÊ po 5 centów za sztukÚ. Jeĝeli Ty teĝ moĝesz tego dokonaÊ, to nie
wahaj siÚ ani sekundy. Problem polega na tym, ĝe dla wiÚkszoĂci produktów te
piÚkne czasy juĝ dawno minÚïy. Konkurencja o sïowa kluczowe jest dziĂ tak
ostra, ĝe nie ma innego wyjĂcia, jak tylko przechytrzyÊ rywali albo po prostu
wydaÊ wiÚcej niĝ oni. Obie te strategie lepiej nadajÈ siÚ do stosowania w okre-
sie po zestawieniu produktu z potrzebami rynku, gdy bÚdziesz mniej koncen-
trowaï siÚ na nauce, a wiÚkszy nacisk kïadï na optymalizacjÚ.
PrzychodzÈce kontra wychodzÈce
Kanaïy przychodzÈce to forma marketingu biernego (ang. pull), dziÚki której
klienci majÈ znaleěÊ CiÚ sami, natomiast kanaïy wychodzÈce wykorzystujÈ
marketing czynny (ang. push), czyli dziaïania zmierzajÈce do pozyskiwania
klientów.
Przykïady kanaïów przychodzÈcych obejmujÈ:
x blogi,
x SEO,
x e-booki,
x biaïe ksiÚgi,
x seminaria online.
Do kanaïów wychodzÈcych zalicza siÚ natomiast miÚdzy innymi:
x SEM,
x reklamy telewizyjne i prasowe,
x
x kontaktowanie siÚ z potencjalnymi klientami „w ciemno”.
imprezy targowo-wystawiennicze,
60 ROZDZIA 3.
Jeĝeli nie dysponujesz jeszcze sprawdzonÈ w testach propozycjÈ wartoĂci, ra-
czej trudno Ci bÚdzie uzasadniÊ wydawanie pieniÚdzy, a nawet podejmowanie
dziaïañ zwiÈzanych ze stosowaniem wychodzÈcego przesïania marketingowego.
Dopóki nie sprawdzisz swojej propozycji wartoĂci, raczej nie ma sensu zabie-
gaÊ o wzmianki w serwisie TechCrunch czy szukaÊ innych form PR-u. To od-
powiedni moment na tworzenie kanaïów dostÚpu do wpïywowych i opinio-
twórczych ludzi oraz podmiotów, jednak nie jesteĂ jeszcze gotowy na to, aby
o Tobie „pisano”.
WyjÈtkiem od zasady powstrzymywania siÚ od stosowania kanaïów wycho-
dzÈcych sÈ wywiady z klientami. W dwóch kolejnych punktach przekonasz siÚ,
ĝe korzyĂci pïynÈce z pozyskiwania informacji poprzez wywiady dalece prze-
wyĝszajÈ koszty ich prowadzenia.
BezpoĂrednie kontra zautomatyzowane
Sprzedaĝ bezpoĂrednia to skalowalny kanaï dostÚpu do klientów i jako taki ma
sens wyïÈcznie w przypadku firm, w których ïÈczna wartoĂÊ klienta w caïym
okresie jego ĝycia przewyĝsza caïoĂÊ kosztów zwiÈzanych z wynagrodzeniami
dla pracowników zajmujÈcych siÚ sprzedaĝÈ bezpoĂredniÈ. Dotyczy to zatem
niektórych branĝ B2B oraz firm oferujÈcych produkty dla przedsiÚbiorstw.
Gdyby jednak potraktowaÊ jÈ jako kanaï sïuĝÈcy nauce, sprzedaĝ bezpoĂrednia
okazuje siÚ jednym z najskuteczniejszych narzÚdzi, poniewaĝ umoĝliwia Ci bez-
poĂredni kontakt z klientem.
Najpierw sprzedawaj rÚcznie, dopiero potem stawiaj na automatyzacjÚ.
BezpoĂrednie kontra poĂrednie
Kolejnym obszarem, w którym startupy marnujÈ energiÚ, jest przedwczesne
dÈĝenie do zawierania sojuszy strategicznych. Dziaïanie to opiera siÚ na prze-
konaniu, ĝe warto nawiÈzaÊ wspóïpracÚ z duĝÈ firmÈ, aby móc korzystaÊ z jej
kanaïów sprzedaĝy oraz jej wiarygodnoĂci. Problem polega na tym, ĝe dopóki
nie dysponujesz sprawdzonym produktem, nie uda Ci siÚ zwróciÊ na siebie
uwagi przedstawicieli handlowych wiÚkszej firmy. Wyobraě sobie, ĝe sam
jesteĂ takim przedstawicielem i pracujesz w duĝym, znanym przedsiÚbiorstwie.
Szefostwo wyznacza Ci okreĂlone cele wynikowe, a Ty musisz je osiÈgnÈÊ.
Czy wolaïbyĂ sprzedawaÊ to, co znasz, czy raczej jakiĂ nowy, niesprawdzony
produkt?
To samo dotyczy zatrudniania zewnÚtrznych sprzedawców. Taka osoba praw-
dopodobnie potrafi skuteczniej niĝ Ty realizowaÊ plan sprzedaĝowy, niestety
nie umie tego planu opracowaÊ.
Najpierw musisz sam sprzedawaÊ swój produkt, a dopiero potem moĝesz przekazaÊ to
zadanie innym.
OPRACUJ WASNY SZABLON LEAN 61
Najpierw zatrzymywanie, potem polecenia
Wiele startupów juĝ od pierwszego dnia ma obsesjÚ na punkcie zdobywania
wirusowej popularnoĂci i korzystania z róĝnego rodzaju programów partner-
skich lub programów poleceñ. Tego rodzaju programy rzeczywiĂcie mogÈ oka-
zaÊ siÚ bardzo skuteczne w promowaniu Twojego produktu, pamiÚtaj jednak,
ĝe najpierw musisz mieÊ produkt wart promowania.
Stwórz niezwykïe produkty2.
— Seth Godin, Fioletowa Krowa
A N A L I Z A P R Z Y P A D K U
CloudFire: kanaïy
Postanowiïem rozpoczÈÊ od kilku kanaïów wychodzÈcych (znajomi, rodzice innych dzieci
ze ĝïobka), które umoĝliwiïyby mi przeprowadzenie wywiadów z klientami. Wskazaïem
teĝ kilka potencjalnych, bardziej rozwojowych kanaïów na póěniej (patrz rysunek 3.5).
Rysunek 3.5. CloudFire, kanaïy
2 Seth Godin, Fioletowa krowa. Zmieñ siÚ i bÈdě rozpoznawalny, Helion, Gliwice 2005, s. 22
— przyp. tïum.
62 ROZDZIA 3.
Strumienie przychodów i struktura kosztów
Dwa dolne pola, zatytuïowane „Struktura kosztów” i „Strumienie przychodów”,
majÈ na celu zdefiniowanie opïacalnoĂci danego modelu. WypeïniajÈc te pola,
nie myĂl w trzy- lub piÚcioletnim horyzoncie czasowym. Zdecyduj siÚ raczej na
bardziej zdroworozsÈdkowe prognozy.
Zacznij od zdefiniowania rozbiegu, czyli okresu niezbÚdnego na zaprojekto-
wanie, stworzenie i uruchomienie Twojego minimalnie satysfakcjonujÈcego
produktu (MVP). Gdy osiÈgniesz juĝ ten cel, zweryfikuj dotychczasowy proces.
Strumienie przychodów
Wiele poczÈtkujÈcych firm odsuwa w czasie „kwestiÚ ceny” w przekonaniu, ĝe
ich produkt nie jest jeszcze gotowy. Bardzo czÚsto sïyszÚ, ĝe MVP jest — niejako
z definicji — ĝenujÈco minimalistyczny. Jak moĝna w ogóle myĂleÊ o tym, aby
pobieraÊ za niego opïaty?
Zacznijmy od tego, ĝe minimalnie satysfakcjonujÈcy produkt nie jest synonimem
takich okreĂleñ, jak „produkt przygotowany na ïapu-capu” albo „produkt wadliwy”.
Twój MVP powinien nie tylko rozwiÈzywaÊ gïówne problemy, które klienci wskazali
jako istotne, lecz równieĝ problemy warte rozwiÈzania. MVP speïniajÈcy te warunki
powinien oferowaÊ wystarczajÈcÈ wartoĂÊ, abyĂ mógï pobieraÊ za niego pieniÈdze.
Istnieje jednak równieĝ inna argumentacja, którÈ czÚsto przedstawia siÚ jako po-
wód odkïadania w czasie wyceny produktu. Firmy twierdzÈ, ĝe chcÈ przyspieszyÊ
wstÚpny proces uczenia siÚ. Argument ten opiera siÚ na zaïoĝeniu, ĝe cena gene-
ruje niepotrzebne tarcie, którego na wstÚpnym etapie rozwoju firmy naleĝy unikaÊ.
W zwiÈzku z wprowadzaniem na rynek nowego produktu wiÚkszoĂÊ z nas kie-
ruje siÚ przede wszystkim chÚciÈ obniĝania tarcia w relacjach z pierwszymi klientami.
Chcemy potencjalnemu klientowi maksymalnie uïatwiÊ podjÚcie decyzji o wy-
próbowaniu naszego produktu w nadziei, ĝe z czasem klient uzyska dziÚki
niemu na tyle duĝÈ wartoĂÊ, aby chcieÊ za ten produkt pïaciÊ.
Po pierwsze, takie podejĂcie opóěnia weryfikacjÚ jednego z bardziej ryzykow-
nych elementów modelu biznesowego, poniewaĝ zdecydowanie zbyt ïatwo jest
powiedzieÊ „tak”. Po drugie, naleĝy pamiÚtaÊ, ĝe brak silnego zaangaĝowania
klienta moĝe prowadziÊ do tego, ĝe proces uczenia siÚ nie bÚdzie optymalny.
Co równie waĝne, w celu pozyskiwania informacji i wyciÈgania z nich wniosków
nie potrzebujesz wielu uĝytkowników — wystarczy kilku dobrych klientów.
Moim zdaniem, jeĂli masz zamiar braÊ pieniÈdze za swój produkt, powinieneĂ
to robiÊ od samego poczÈtku.
Uwaga
Uzasadnionym wyjÈtkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy oferujesz propozycjÚ
wartoĂci, której powstawanie zostaje rozïoĝone w czasie — przykïadem niech
bÚdÈ tu konta premium w serwisie LinkedIn.
OPRACUJ WASNY SZABLON LEAN 63
Juĝ wyjaĂniam dlaczego:
Cena stanowi element produktu.
Wyobraě sobie, ĝe stawiam przed TobÈ dwie butelki wody i mówiÚ, iĝ jedna
kosztuje 50 groszy, a druga — 2 zïote. Gdyby zorganizowaÊ ĂlepÈ próbÚ, nie
byïbyĂ w stanie odróĝniÊ tych produktów, poniewaĝ majÈ one praktycznie
identyczny smak. Mimo to mógïbyĂ uznaÊ, ĝe droĝsza woda jest produktem
wyĝszej jakoĂci (a przynajmniej zaczÈÊ siÚ zastanawiaÊ, czy to moĝliwe).
Cena potrafi oddziaïywaÊ na Twoje postrzeganie produktu.
Cena definiuje klientów.
Jeszcze ciekawszy jest fakt, ĝe wybrana przez Ciebie woda wyznacza to,
do jakiego segmentu klientów siÚ zaliczasz. Dotychczasowy rynek wody
butelkowanej pozwala wyciÈgnÈÊ wniosek, ĝe moĝna prowadziÊ opïa-
calnÈ sprzedaĝ w obu tych segmentach cenowych. Wyznaczona cena sy-
gnalizuje, na którym segmencie klientów producentowi zaleĝy bardziej.
Zapïata jest pierwszÈ formÈ potwierdzenia.
Przekonaj klienta, ĝeby Ci zapïaciï — to jedna z najtrudniejszych rzeczy,
do jakiej musisz go nakïoniÊ, a zatem bardzo dobra i wczesna forma
potwierdzenia, ĝe produkt ma szanse na sukces rynkowy.
Ustalanie ceny produktu jest zagadnieniem szeroko opisywanym i analizowanym,
tak naprawdÚ jednak wiÚcej w tym sztuki niĝ logicznych prawideï. ¥wietnym
podrÚcznikiem zwiÈzanym z zagadnieniem wyceny oprogramowania jest bez-
pïatny e-book Neila Davidsona, zatytuïowany Don’t Just Roll the Dice. GorÈco
polecam tÚ pozycjÚ.
JednÈ z metod wyznaczania ceny jest ustalanie jej w odniesieniu do dotychcza-
sowych rozwiÈzañ alternatywnych, wskazanych w polu „Problem”. RozwiÈzania
te stanowiÈ cenowy punkt odniesienia, z którym bÚdzie porównywana cena
Twojego produktu.
(Bardziej szczegóïowe informacje na temat metod wyceny oprogramowania jako
usïugi, czyli SaaS, od ang. Software as a Service, znajdziesz w Dodatku A we frag-
mencie „Wycena produktów SaaS”.)
Struktura kosztów
Wymieñ koszty operacyjne, które poniesiesz w zwiÈzku z wprowadzaniem
produktu na rynek. Trudno jest je precyzyjnie oszacowaÊ, wybiegajÈc zbyt daleko
w przyszïoĂÊ, dlatego teĝ lepiej bÚdzie, jeĂli skoncentrujesz siÚ na teraěniejszoĂci:
x
x
x
Ile bÚdÈ CiÚ kosztowaÊ wywiady z 30 – 50 klientami?
Ile bÚdzie CiÚ kosztowaÊ budowa i przekazanie uĝytkownikom Twojego MVP?
Jaki bÚdzie regularny ïÈczny poziom Twoich kosztów staïych i kosztów
zmiennych?
64 ROZDZIA 3.
Na podstawie danych na temat strumieni przychodów i struktury kosztów
oblicz swój próg rentownoĂci, a nastÚpnie oszacuj, kiedy uda Ci siÚ go osiÈgnÈÊ
i ile bÚdziesz musiaï wïoĝyÊ w to pieniÚdzy i wysiïku. Informacje te przydadzÈ
Ci siÚ póěniej, gdy bÚdziesz decydowaï, od którego modelu zaczÈÊ.
A N A L I Z A P R Z Y P A D K U
CloudFire: strumienie przychodów i struktura kosztów
Na podstawie cen istniejÈcych rozwiÈzañ alternatywnych — Flickr i SmugMug: od 24
do 39 dolarów za rok; MobileMe firmy Apple: 99 dolarów za rok (aplikacja ta oferuje
znacznie wiÚcej moĝliwoĂci niĝ tylko udostÚpnianie zdjÚÊ i filmów) — postanowiïem
wyceniÊ mój produkt na poziomie 49 dolarów za rok.
Moi konkurenci uzyskiwali przychody takĝe z odbitek (i innego asortymentu), nie byïem
jednak pewien, czy zainteresowanie odbitkami byïo jeszcze na tyle duĝe, aby warto byïo
podejmowaÊ dziaïania w tym zakresie (hipoteza wymagajÈca sprawdzenia). Co wiÚcej,
odbitki mogïyby generowaÊ jedynie wtórny strumieñ przychodów — uzyskanie pie-
niÚdzy z odbitek byïoby moĝliwe jedynie pod warunkiem, ĝe klienci skorzystali wczeĂniej
z podstawowej propozycji wartoĂci. Z tego wzglÚdu postanowiïem nie umieszczaÊ odbitek
w pierwszej wersji szablonu oraz w moim MVP (patrz rysunek 3.6).
Jedyne poczÈtkowe koszty zwiÈzane z przekazaniem MVP pierwszym uĝytkownikom
wiÈzaïy siÚ z kosztami zatrudnienia, o których wspominam poniĝej.
Rysunek 3.6. CloudFire, strumienie przychodów i struktura kosztów
OPRACUJ WASNY SZABLON LEAN 65
Kluczowe wskaěniki
Znajdě kluczowy wskaěnik, który bÚdzie CiÚ na bieĝÈco informowaï,
jak radzi sobie Twoja firma. Chodzi o to, abyĂ nie musiaï czekaÊ
na raporty sprzedaĝowe.
— Norm Brodsky, Bo Burlingham, The Knack
W kaĝdej firmie moĝna wyznaczyÊ kilka podstawowych wskaěników infor-
mujÈcych o tym, jaka jest jej bieĝÈca sytuacja. WartoĂci te sÈ podstawÈ zarówno
w monitorowaniu osiÈganych postÚpów, jak i identyfikowaniu kluczowych
punktów w cyklu ĝycia klienta.
Ja korzystam najczÚĂciej z modelu Pirate Metrics3 autorstwa Dave’a McClure’a,
który zostaï przedstawiony na rysunku 3.7.
Rysunek 3.7. CloudFire: Pirate Metrics
Co prawda model Pirate Metrics powstaï z myĂlÈ o firmach zajmujÈcych siÚ
tworzeniem oprogramowania, moĝna go jednak stosowaÊ równieĝ w przedsiÚ-
biorstwach o innych profilach dziaïalnoĂci. Omówmy teraz kolejne kroki, po-
sïugujÈc siÚ w tym celu dwoma przykïadami — kwiaciarni i strony interneto-
wej aplikacji.
Pozyskiwanie
Pozyskiwanie dotyczy tego momentu, w którym dziÚki Twoim dziaïaniom przy-
padkowy odwiedzajÈcy zamienia siÚ w zainteresowanego potencjalnego klienta.
3 Dave McClure nazwaï te wskaěniki Pirate Metrics (ang. „wskaěniki pirackie”), poniewaĝ
pierwsze litery ich angielskich nazw tworzÈ sïowo AARRR.
66 ROZDZIA 3.
W przypadku kwiaciarni wydarzeniem zwiÈzanym z pozyskiwaniem byïoby
nakïonienie przechodnia, aby przystanÈï przed wystawÈ sklepu i wszedï do
Ărodka.
JeĂli chodzi o stronÚ internetowÈ produktu, mianem pozyskania moĝna okreĂliÊ
kaĝde dziaïanie, które spowoduje, ĝe internauta podejmie jakiekolwiek kroki
inne niĝ opuszczenie strony. Ja za moment pozyskania uznajÚ fakt wejĂcia in-
ternauty na mojÈ stronÚ z formularzem rejestracyjnym.
Aktywacja
Aktywacja to moment, w którym nastÚpuje pierwsze satysfakcjonujÈce do-
Ăwiadczenie dostÚpne potencjalnie zainteresowanemu uĝytkownikowi.
Zaïóĝmy, ĝe potencjalny klient wchodzi do kwiaciarni i zastaje tam nieïad.
Byïoby to sprzeczne z obietnicÈ zïoĝonÈ mu w momencie, gdy zatrzymaï siÚ
przed oknem wystawowym. Takie pierwsze doĂwiadczenie z pewnoĂciÈ nie
byïoby satysfakcjonujÈce.
Po tym, jak internauta dokona rejestracji na stronie produktu, musisz dopro-
wadziÊ go do momentu, w którym skojarzy on obietnicÚ zïoĝonÈ mu na stronie
docelowej (czyli TwojÈ propozycjÚ wartoĂci) z Twoim produktem.
Zatrzymywanie
Zatrzymanie klienta to nic innego jak ponowne uĝycie Twojego produktu czy
ponowny kontakt z nim.
Zatrzymanym klientem nazwiemy zatem osobÚ, która wraca do kwiaciarni albo
ponownie loguje siÚ na stronÚ internetowÈ, aby jeszcze raz skorzystaÊ z ofero-
wanego tam produktu.
W czÚĂci czwartej przekonasz siÚ, ĝe jest to jeden z kluczowych wskaěników
sïuĝÈcych do pomiaru zestawienia produktu i rynku.
Przychody
Przychody to nawiÈzanie do zdarzeñ, dziÚki którym klient Ci pïaci.
W naszym przykïadzie bÚdzie zatem chodziÊ o zakup kwiatów lub subskrypcji
na korzystanie z produktu. Zdarzenia te mogÈ (choÊ nie muszÈ) wystÈpiÊ pod-
czas pierwszej wizyty klienta w sklepie lub na stronie internetowej.
Polecenia
Polecenia sÈ juĝ nieco bardziej zaawansowanÈ formÈ pozyskiwania klientów,
w ramach której zadowoleni uĝytkownicy sami kierujÈ nowych potencjalnych
klientów do Twojego marketingowego lejka.
OPRACUJ WASNY SZABLON LEAN 67
W przypadku kwiaciarni moĝe chodziÊ o prostÈ sytuacjÚ, w której klient opo-
wiada o sklepie znajomemu.
W przypadku aplikacji oferowanej na stronie internetowej w grÚ moĝe wcho-
dziÊ marketing wirusowy lub spoïecznoĂciowy, a takĝe konkretne programy
partnerskie czy korzystanie z Net Promoter Score.
A N A L I Z A P R Z Y P A D K U
CloudFire: kluczowe wskaěniki
Na rysunku 3.8 zestawiam konkretne dziaïania uĝytkowników z opisanymi wczeĂniej
kluczowymi wskaěnikami.
Rysunek 3.8. CloudFire, kluczowe wskaěniki
Nieuczciwa przewaga
To pole wypeïnia siÚ zwykle najtrudniej, dlatego teĝ zostawiam je na koniec.
WiÚkszoĂÊ zaïoĝycieli firm podciÈga pod kategoriÚ przewag konkurencyjnych
róĝne rzeczy, które tak naprawdÚ przewagami nie sÈ, na przykïad pasjÚ, kolejne
linijki kodu czy cechy produktu.
68 ROZDZIA 3.
KolejnÈ przewagÈ konkurencyjnÈ wskazywanÈ w wielu modelach bizneso-
wych jest „przewaga pierwszego gracza na rynku”. Nie muszÚ chyba nikogo
specjalnie przekonywaÊ, ĝe rola pioniera moĝe bardzo ïatwo staÊ siÚ ěródïem
niekorzyĂci — wiÚkszoĂÊ ciÚĝkiej pracy zwiÈzanej z wydeptywaniem nowych
Ăcieĝek (ograniczanie ryzyka) spada na Twoje barki, a potem pojawia siÚ szyb-
ko dziaïajÈca konkurencja i „przychodzi na gotowe”. Jedynym ratunkiem jest
dla Ciebie nieustanne wyprzedzanie rywali dziÚki „nieuczciwej przewadze”.
Ford, Toyota, Google, Microsoft, Apple, Facebook — ĝadna z tych firm nie byïa
pierwszym graczem na swoim rynku.
Jason Cohen zwraca uwagÚ na ciekawy fakt, ĝe skopiowane zostanie wszystko,
co jest warte skopiowania. Dotyczy to zwïaszcza tych firm, które zacznÈ dowo-
dziÊ opïacalnoĂci swojego modelu biznesowego.
Wyobraě sobie scenariusz, w ramach którego Twój wspólnik i wspóïzaïoĝyciel
firmy kradnie kod ěródïowy Waszej aplikacji, zakïada firmÚ w Kostaryce i zna-
czÈco obniĝa ceny. Jak sÈdzisz, jak dïugo wytrzymasz takÈ konkurencjÚ? A jeĂli
Google lub Apple opracuje produkt konkurencyjny wobec Twojego i udostÚpni
go uĝytkownikom bezpïatnie?
Musisz zapewniÊ sobie moĝliwoĂÊ stworzenia firmy, która bÚdzie odnosiÊ suk-
cesy pomimo wszystkich powyĝszych przeciwnoĂci. Przekonanie to skïoniïo
Jasona Cohena do sformuïowania nastÚpujÈcej definicji4:
Prawdziwie nieuczciwej przewagi nie da siÚ ani skopiowaÊ, ani kupiÊ.
— Jason Cohen, blog A Smart Bear
Oto kilka przykïadów nieuczciwych przewag, które speïniajÈ kryteria powyĝszej
definicji:
x wewnÚtrzne informacje,
x rekomendacje wïaĂciwych „ekspertów”,
x
fantastyczny zespóï,
x autorytet osobisty,
x korzyĂci pïynÈce z korzystania z duĝej sieci,
x spoïecznoĂÊ,
x dotychczasowi klienci,
x pozycja w rankingach wyszukiwarek.
Niektóre nieuczciwe przewagi konkurencyjne sÈ poczÈtkowo wartoĂciami, które
z czasem stajÈ siÚ cechami wyróĝniajÈcymi.
Weěmy na przykïad Tony’ego Hsieha, dyrektora generalnego firmy Zappos,
który jest wielkim orÚdownikiem uszczÚĂliwiania swoich klientów i pracowników.
4 Jason Cohen, No, that IS NOT a competitive advantage, http://blog.asmartbear.com/
not-competitive-advantage.html.
OPRACUJ WASNY SZABLON LEAN 69
Przejawia siÚ to w licznych politykach firmy, które na pierwszy rzut oka wydajÈ
siÚ nie mieÊ wiÚkszego sensu biznesowego. Wystarczy wspomnieÊ tu o tym, ĝe
przedstawiciel ds. obsïugi klienta moĝe spÚdziÊ tyle czasu, ile potrzebuje, aby
klienta uszczÚĂliwiÊ. Firma oferuje teĝ moĝliwoĂÊ zwrotu zakupionych towa-
rów w czasie 365 dni i sama opïaca przesyïkÚ w obie strony. Polityki te majÈ na
celu wyróĝnienie marki Zappos na rynku i zbudowanie duĝej, zafascynowanej
i aktywnej grupy klientów. To wïaĂnie ta grupa klientów odegraïa niebagatelnÈ
rolÚ w przejÚciu firmy przez Amazon za kwotÚ 1,2 miliarda dolarów.
Niewykluczone, ĝe podejmujÈc pierwszÈ próbÚ opracowania modelu bizneso-
wego, bÚdziesz musiaï zostawiÊ to pole puste. Jego zadaniem jest jednak skïo-
niÊ CiÚ do zastanowienia siÚ, w jaki sposób chcesz siÚ wyróĝniaÊ na tle innych
i jak znaleěÊ taki czynnik wyróĝniajÈcy, który okaĝe siÚ istotny.
A N A L I Z A P R Z Y P A D K U
CloudFire: nieuczciwa przewaga
CloudFire powstaï na podstawie opatentowanego protokoïu p2web, który moĝe byÊ dla
nas poczÈtkowym ěródïem przewagi, naleĝy jednak koniecznie pamiÚtaÊ, ĝe wszystko,
co warte skopiowania, prÚdzej czy póěniej skopiowane zostanie. Dlatego teĝ wolÚ szukaÊ
mojej nieuczciwej przewagi w czymĂ trudniejszym do powielenia. W tym przypadku
postawiïem na spoïecznoĂÊ (patrz rysunek 3.9).
Rysunek 3.9. CloudFire, nieuczciwa przewaga
70 ROZDZIA 3.
TWOJA KOLEJ
Rozpisanie planu A jest warunkiem koniecznym, abyĂ mógï podjÈÊ dalsze
dziaïania. Zbyt wielu zaïoĝycieli firm przechowuje sformuïowane przez siebie
hipotezy tylko w swojej gïowie, co utrudnia systematyczne rozwijanie dziaïal-
noĂci i sprawdzanie sïusznoĂci tych zaïoĝeñ.
Nie ulegaj temu zïemu nawykowi.
Tylko od Ciebie zaleĝy, w jaki sposób opracujesz swój Szablon Lean.
Moĝesz:
x wejĂÊ na stronÚ http://LeanCanvas.com i opracowaÊ tam jego wersjÚ internetowÈ,
x stworzyÊ sobie wersjÚ elektronicznÈ w programach PowerPoint lub Keynote,
x nakreĂliÊ go na arkuszu papieru.
Najwaĝniejsze jest to, abyĂ gotowy szablon pokazaï co najmniej jednej osobie.
Pobierz darmowy fragment (pdf)