Poza podstawy, pod powierzchnię, w głąb MS Project. Zrób więcej w krótszym czasie!
Project to narzędzie stworzone w firmie Microsoft. W rękach sprawnego menedżera potrafi ono zdziałać prawdziwe cuda. Dzięki niemu możesz zwizualizować nawet najbardziej skomplikowany projekt, z uwzględnieniem dostępnych zasobów, zależności pomiędzy zadaniami i obciążenia poszczególnych członków zespołu. Ponadto Project pozwala na śledzenie postępów w pracach nad projektem oraz bieżące aktualizowanie planu. Brzmi obiecująco? A to nie wszystko!
Jeżeli chcesz w pełni wykorzystać możliwości drzemiące w tym narzędziu, to trafiłeś na książkę, która pozwoli Ci wycisnąć z niego siódme poty. Sięgnij po nią i
poznaj pięć grup procesowych projektu , a następnie stwórz
harmonogram ,
śledź postępy oraz
zamknij projekt w momencie ukończenia prac. W trakcie lektury kolejnych rozdziałów nauczysz się dostosowywać aplikację do swoich wymagań, stosować różne filtry oraz widoki, a ponadto poznasz tabele dostarczające kluczowych informacji na temat stanu projektu. Znajdziesz tu także liczne wskazówki konsultantów, które pozwolą Ci uniknąć typowych problemów oraz wskażą skuteczne metody rozwiązywania tych problemów. Książka ta jest obowiązkową lekturą dla każdego użytkownika narzędzia Project.
Odkryj co nowego kryje się w programie Project 2013 i zacznij zarządzać nowymi projektami
Wykorzystaj najlepsze praktyki zarządzania projektami
Rozpocznij, zaplanuj i zorganizuj nowy projekt, zwiększając swoje szanse na sukces
Stwórz realistyczny harmonogram dla swojego projektu i członków zespołu
Określ schemat myślenia, aby w rozsądny sposób połączyć ze sobą sekwencje zadań
Znajdź i rozwiąż sytuacje problematyczne, zanim wpłyną one na Twój projekt
Wykorzystaj funkcję automatycznego tworzenia harmonogramów, aby zwiększyć efektywność
Sprawdź i popraw harmonogram, korzystając z widoków, tabel, filtrów i grup
Śledź postępy projektu i dokonaj analizy projektu
Dostosuj zasoby, zadania i harmonogramy tak, aby odzwierciedlały wprowadzane zmiany
Oficjalnie zamknij projekt i oceń go, korzystając z sesji wyciągania wniosków lub funkcji śledzenia wartości wypracowanej
Dostosuj program Project 2013 do Twoich potrzeb i potrzeb Twojej organizacji
Wykorzystaj niezwykłe możliwości współpracy, jakie w programie Project 2013 dają funkcjonalności w chmurze
Twórz własne raporty, w tym zaawansowane raporty wizualne
Pracuj nad wieloma projektami jednocześnie, rozwiązując skomplikowane problemy z alokacją zasobów
Korzystaj z możliwości integracji programu Project 2013 z innymi aplikacjami Microsoft Office i aplikacjami innych firm
Panuj w pełni nad projektem dzięki MS Project 2013!
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
Tytuł oryginału: Project 2013 In Depth
Tłumaczenie: Katarzyna Żarnowska (wstęp, rozdz. 1 – 7, 12, 16 – 18),
Andrzej Watrak (rozdz. 9 – 15, 19, 22), Łukasz Piwko (rozdz. 8, 20, 21, 23 – 26)
ISBN: 978-83-246-9516-4
Authorized translation from the English language edition, entitled: PROJECT 2013 IN DEPTH; ISBN
0789750953; by Scott Daley, published by Pearson Education, Inc, publishing as QUE Publishing.
Copyright © by 2014 by Pearson Education, Inc.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from Pearson Education Inc.
Polish language edition published by HELION S.A.. Copyright © 2015.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje
były kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Wydawnictwo HELION
nie ponosi również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/pro13o
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
I MICROSOFT PROJECT 2013 — ZACZYNAMY
1. Potęga programu Microsoft Project 2013 ............................................... 25
Podstawy zarządzania projektami ........................................................................................... 25
Projekty są tymczasowe ................................................................................................... 26
Cele projektu są konkretne i mierzalne ............................................................................ 27
Projekty są ograniczone czasem, kosztami, zakresem i jakością ...................................... 27
Co Project może zrobić dla Ciebie? ........................................................................................... 28
Myślenie korporacyjne kontra myślenie standardowe ............................................................ 30
Narzędzia biurowe: Project Standard i Project Professional ............................................. 30
Nowości w Project 2013 .......................................................................................................... 31
Raporty ............................................................................................................................. 31
Wskazówki konsultantów ....................................................................................................... 34
Zignoruj zarządzanie projektem, jeśli odpowiada to Twoim obowiązkom ...................... 34
Komunikacja .................................................................................................................... 34
Definiowanie ról projektowych ........................................................................................ 34
Definiowanie elementów dostawy projektu przed utworzeniem harmonogramu .......... 35
Definiowanie celu projektu .............................................................................................. 35
Utworzenie struktury podziału pracy ............................................................................... 35
Zakomunikowanie harmonogramu zespołowi ................................................................. 35
Nakłonienie zespołu do poświęceń .................................................................................. 35
Śledzenie postępów projektu w trakcie realizacji ............................................................. 36
Zamknięcie projektu i zachowanie historii ....................................................................... 36
2. „Szybki start” w programie Microsoft Project ......................................... 37
Pięć grup procesowych projektu .............................................................................................. 37
Procesy rozpoczęcia .......................................................................................................... 38
Procesy planowania ......................................................................................................... 39
Procesy realizacji .............................................................................................................. 39
Procesy kontroli i monitorowania .................................................................................... 39
Zamykanie grupy procesowej .......................................................................................... 39
Nawigowanie w programie Project ......................................................................................... 40
Wprowadzenie do wykresu Gantta .................................................................................. 42
Przewijanie, wybieranie i wprowadzanie danych ............................................................ 44
Poznawanie wyglądu i działania programu Project ......................................................... 45
Poznawanie okna projektu ............................................................................................... 45
Funkcja pomocy programu Project ................................................................................... 47
Kup książkęPoleć książkę4
Project 2013. Opanuj każdy projekt
Wykorzystanie terminarza zespołu do szybkiego zarządzania zasobami .................................47
Definiowanie zakresu projektu .................................................................................................48
Tworzenie i dekompozycja SPP .........................................................................................49
Tworzenie harmonogramu projektu przy wykorzystaniu programu Microsoft Project ............51
Wykorzystanie szablonów programu Project lub tworzenie nowego projektu .................52
Ustalanie atrybutów projektu ...........................................................................................53
Tworzenie harmonogramu projektu za pomocą SPP ........................................................55
Wprowadzanie i dopasowywanie zadań sumarycznych i podzadań .................................56
Tworzenie punktów kontrolnych ......................................................................................58
Ustalanie terminów ostatecznych .....................................................................................59
Tworzenie współzależności pomiędzy zadaniami .............................................................59
Tworzenie zespołu i przypisywanie zasobów ....................................................................61
Wpływ czasu trwania, pracy i zasobów na harmonogram projektu .................................64
Wprowadzanie danych szacunkowych .............................................................................64
Przegląd harmonogramu pod kątem nadmiernej eksploatacji zasobów
i innych potencjalnych problemów ................................................................................65
Dezaktywacja zadań .........................................................................................................67
Ustawianie planu bazowego harmonogramu ..................................................................67
Śledzenie projektu ...................................................................................................................68
Uzyskanie statusu projektu ...............................................................................................69
Wprowadzanie danych śledzenia .....................................................................................69
Analiza statusu .................................................................................................................72
Zamykanie projektu .................................................................................................................73
Wskazówki konsultantów ........................................................................................................74
Formuły, które wpływają na harmonogram .....................................................................74
Tworzenie SPP ..................................................................................................................74
Zasada 80/20 ....................................................................................................................75
Project jako narzędzie śledzenia .......................................................................................75
Pamiętaj o planie bazowym! ............................................................................................75
Okno podzielone i widoki ..................................................................................................75
3. Microsoft Project i obszar zarządzania projektami .................................. 77
Historia zarządzania projektami ...............................................................................................77
Analiza standardów zarządzania projektami ...........................................................................78
Zbiór standardów i rozwiązań w dziedzinie zarządzania projektami — PMBOK .............78
PRINCE2 ............................................................................................................................81
SPP, fazy i punkty kontrolne, metodologie oraz cykle życiowe ................................................82
Struktura podziału pracy (SPP) .........................................................................................83
Kontrola menedżerska ......................................................................................................83
Używanie programu Microsoft Project z metodologiami i cyklami życiowymi ........................84
Kaskadowy model rozwoju procesu ..................................................................................85
Rozwój iteracyjny .............................................................................................................85
Projekt badawczy .............................................................................................................88
Kup książkęPoleć książkęSpis treści
5
Ustalenie stylu zarządzania zespołem ..................................................................................... 89
Wskazówki konsultantów ....................................................................................................... 89
Ustal podejście, które będziesz wykorzystywał w zarządzaniu projektem ....................... 89
Użyj SPP jako pierwszego kroku do definiowania projektu .............................................. 90
Do planowania wykorzystaj listę kontrolną 5×9 ............................................................. 90
II ORGANIZACJA SUKCESU — ROZPOCZĘCIE I PLANOWANIE PROJEKTU
4. Rozpoczęcie projektu po zatwierdzeniu pomysłu .................................... 91
Organizacja udanych projektów .............................................................................................. 91
Definiowanie miar sukcesu .............................................................................................. 92
Określanie ograniczeń ...................................................................................................... 93
Określenie końcowych elementów dostawy .................................................................... 94
Ustalenie procesu kontroli zmiany ................................................................................... 94
Struktura podziału pracy ......................................................................................................... 95
Koncepcje struktury podziału pracy ................................................................................. 95
SPP i harmonogramowanie .............................................................................................. 98
Wykorzystanie szablonów .............................................................................................. 100
Numerowanie SPP ................................................................................................................. 100
Tworzenie kodów niestandardowych SPP ...................................................................... 101
Wprowadzanie, kasowanie i przesuwanie zadań z kodami niestandardowymi ............. 103
Edycja niestandardowych kodów SPP ............................................................................ 103
Ponowne numerowanie kodów niestandardowych SPP ................................................ 105
Kontrola zakresu i zmiany ...................................................................................................... 106
Wskazówki konsultantów ..................................................................................................... 106
Rozumienie struktury podziału pracy ............................................................................. 106
Definiowanie pełnego zakresu projektu ......................................................................... 106
Tworzenie SPP przed harmonogramem ......................................................................... 107
5. Personalizacja ustawień programu Project .......................................... 109
Ustawianie trybu zadania ...................................................................................................... 109
Ustawianie trybu zadania ............................................................................................... 109
Rozumienie opcji trybu zadania ..................................................................................... 110
Definiowanie informacji o projekcie ...................................................................................... 110
Rozumienie ustawień okna dialogowego Informacje o projekcie .................................. 111
Definiowanie właściwości projektu ................................................................................ 116
Tworzenie kalendarzy ............................................................................................................ 120
Hierarchia kalendarzy ..................................................................................................... 120
Modyfikowanie i tworzenie kalendarzy bazowych ......................................................... 121
Personalizacja kalendarza projektu i zasobów ............................................................... 126
Kup książkęPoleć książkę6
Project 2013. Opanuj każdy projekt
Definiowanie pól niestandardowych .....................................................................................129
Koncepcja pól niestandardowych ...................................................................................129
Definiowanie pól niestandardowych ..............................................................................130
Definiowanie opcji środowiska ...............................................................................................131
Definiowanie standardów projektu ................................................................................133
Wskazówki konsultantów ......................................................................................................146
6. Tworzenie harmonogramu projektu .....................................................147
Wprowadzanie zadań projektu ..............................................................................................147
Wprowadzanie zadań przy wykorzystaniu widoku wykresu Gantta ...............................147
Tworzenie nazw zadań ...................................................................................................155
Wprowadzanie czasu trwania .........................................................................................156
Edycja zadań w oknie dialogowym Informacje o zadaniu ...............................................161
Dostosowywanie listy zadań ..................................................................................................163
Wyświetlanie długich nazw zadań .................................................................................164
Dostosowywanie wysokości wierszy zadań ....................................................................164
Cofanie zmian na liście zadań .........................................................................................165
Wstawianie, usuwanie i czyszczenie ...............................................................................166
Kopiowanie, wycinanie i przenoszenie zadań ........................................................................167
Używanie komendy Wypełnij .........................................................................................169
Definiowanie zadań sumarycznych i podzadań ......................................................................169
Czas trwania zadań sumarycznych ..................................................................................171
Zwiększanie i zmniejszanie wcięcia zadań ......................................................................171
Zwijanie i rozszerzanie konspektu ..................................................................................172
Edytowanie konspektów projektu ..................................................................................174
Opcje wyświetlania w konspekcie ..................................................................................174
Używanie zwijanych pasków zadań ................................................................................175
Definiowanie punktów kontrolnych .......................................................................................176
Dołączanie uwag do zadań .....................................................................................................178
Wstawianie hiperłączy w pole uwag ..............................................................................179
Wstawianie obiektów w pole uwag ................................................................................179
Dołączanie uwag do całego projektu ..............................................................................181
Wstawianie hiperłączy do zadań ............................................................................................182
Wstawianie hiperłączy do istniejących plików lub stron internetowych ........................183
Wstawianie hiperłączy do nowych plików ......................................................................184
Wstawianie hiperłączy do zadań lub zasobów w tym samym projekcie .........................184
Wykorzystywanie hiperłączy do tworzenia wiadomości e-mail .....................................185
Edycja i usuwanie hiperłączy ..........................................................................................185
Umieszczanie hiperłączy w treści pól niestandardowych ...............................................185
Definiowanie zadań cyklicznych .............................................................................................186
Tworzenie zadań cyklicznych ..........................................................................................186
Edycja zadań cyklicznych ................................................................................................189
Kup książkęPoleć książkęSpis treści
7
Tworzenie kodów SPP ........................................................................................................... 190
Wykorzystywanie innych widoków do tworzenia zadań ....................................................... 190
Używanie widoku Formularz szczegółów zadań ............................................................ 191
Używanie widoku Arkusz zadań ..................................................................................... 191
Używanie widoku osi czasu ................................................................................................... 192
Wskazówki konsultantów ..................................................................................................... 196
7. Definiowanie zależności między zadaniami ......................................... 197
Manipulowanie harmonogramem ........................................................................................ 198
Korzystanie z funkcjonalności wielokrotnego cofania i wykonywania ponownie .......... 199
Wykorzystanie funkcji Wyróżnianie zmian do podglądu zmian ..................................... 199
Łączenie zadań ...................................................................................................................... 200
Zależności pomiędzy zadaniami ..................................................................................... 201
Definiowanie zależności ................................................................................................. 201
Definiowanie rodzajów zależności ................................................................................. 203
Wykorzystanie zależności zakończenie-rozpoczęcie ...................................................... 204
Wykorzystanie zależności rozpoczęcie-rozpoczęcie ....................................................... 204
Wykorzystanie zależności zakończenie-zakończenie ..................................................... 205
Wykorzystanie zależności rozpoczęcie-zakończenie ...................................................... 205
Wybieranie zadań zależnych .......................................................................................... 207
Uwzględnianie opóźnień i nałożeń ................................................................................ 207
Wprowadzanie zwłoki i wyprzedzenia ........................................................................... 209
Łączenie zadań sumarycznych ....................................................................................... 210
Tworzenie łączy przy użyciu menu albo paska narzędzi ................................................. 211
Tworzenie łączy przy użyciu okna dialogowego Informacje o zadaniu ........................... 212
Tworzenie łączy przy użyciu formularza zadania ............................................................ 213
Tworzenie łączy przy użyciu siatki zadań ....................................................................... 215
Tworzenie łączy przy użyciu myszy ................................................................................ 216
Praca z opcją automatycznego łączenia zadań ............................................................... 218
Modyfikacja, przegląd i usuwanie łączy ......................................................................... 220
Audyt łączy ..................................................................................................................... 221
Wykorzystanie funkcji inspektora zadań ........................................................................ 222
Wykorzystanie ścieżki zadania ....................................................................................... 223
Definiowanie ograniczeń ....................................................................................................... 224
Rozumienie różnych typów ograniczeń .......................................................................... 225
Wprowadzanie ograniczeń zadań .................................................................................. 229
Tworzenie ograniczeń w oknie dialogowym Informacje o zadaniu ................................ 230
Tworzenie ograniczeń na siatce zadań ........................................................................... 231
Tworzenie ograniczeń w formularzu zadania ................................................................. 232
Reagowanie na ostrzeżenia kreatora planowania .......................................................... 233
Uwzględnianie łączy lub ograniczeń .............................................................................. 234
Wyszukiwanie i sprawdzanie zadań posiadających ograniczenia .................................. 237
Usuwanie ograniczeń zadania ........................................................................................ 238
Kup książkęPoleć książkę8
Project 2013. Opanuj każdy projekt
Rozwiązywanie konfliktów związanych z ograniczeniami ..............................................238
Tworzenie tabel modyfikowanych dat ograniczeń .........................................................239
Wykonywanie zaawansowanych działań na zadaniach .........................................................240
Wprowadzanie terminów ostatecznych .........................................................................240
Filtrowanie pod kątem pominiętych terminów ostatecznych .........................................242
Rozdzielanie zadań .........................................................................................................242
Wskazówki konsultantów ......................................................................................................245
Funkcja terminu ostatecznego ........................................................................................245
Harmonogramowanie ....................................................................................................245
Konflikt „sponsor kontra termin ostateczny” ..................................................................246
Łączenie zadań za pomocą myszy ...................................................................................246
Wyświetlanie szczegółów na wykresie Gantta ...............................................................246
8. Definiowanie zasobów projektu ..........................................................247
Jak program Project używa zasobów i kosztów? ....................................................................247
Zasoby kosztowe .............................................................................................................248
Definiowanie zasobów i informacji o zasobach ......................................................................249
Typy zasobów .................................................................................................................249
Zasoby budżetowe ..........................................................................................................249
Zasoby pojedyncze i grupowe .........................................................................................249
Używanie zasobów ogólnych do definiowania wspólnych umiejętności ........................250
Używanie widoku arkusza zasobów ...............................................................................250
Definiowanie informacji o zasobach w oknie Informacje o zasobie .......................................252
Definiowanie szczegółów zasobów za pomocą pól zasobów .................................................253
Pole Identyfikator zasobu ...............................................................................................253
Interpretowanie pola wskaźników .................................................................................253
Określanie nazw zasobów za pomocą pola Nazwa .........................................................253
Kategoryzowanie zasobów według typu ........................................................................254
Określanie jednostek miary zasobów za pomocą etykiety materiału ..............................255
Skracanie nazw zasobów przy użyciu kolumny Inicjały ..................................................255
Kategoryzowanie zasobów za pomocą pola Grupa .........................................................255
Określanie dostępności zasobów przy użyciu maksymalnej liczby jednostek
i tabeli dostępności zasobów .......................................................................................256
Wybieranie kalendarza zasobu w celu określenia podstawowej dostępności zasobu ....259
Określanie czasu pracy zasobu ........................................................................................259
Definiowanie kosztów zasobu ................................................................................................262
Stosowanie stawki standardowej do zasobu ..................................................................262
Stosowanie stawki za nadgodziny do zasobu .................................................................263
Definiowanie kosztu użycia zasobu ................................................................................263
Tabele stawek kosztów ...................................................................................................264
Wybór sposobu naliczania kosztów ................................................................................265
Dodawanie zasobów przy użyciu widoku formularza szczegółów zadań ...............................266
Ograniczenia zasobów ...........................................................................................................266
Kup książkęPoleć książkęSpis treści
9
Praca z zasobami ................................................................................................................... 268
Opcja automatycznego dodawania nowych zasobów i zadań ....................................... 268
Sortowanie zasobów ...................................................................................................... 269
Grupowanie zasobów ..................................................................................................... 272
Filtrowanie zasobów ...................................................................................................... 273
Wskazówki konsultantów ..................................................................................................... 276
9. Podstawy formuły pracy ..................................................................... 277
Poziomy zadań ...................................................................................................................... 277
Praca, czas trwania i jednostki ............................................................................................... 278
Zadania z przydzielonymi wieloma zasobami ....................................................................... 279
Zasoby i zadania .................................................................................................................... 279
Przegląd najważniejszych elementów przydziału zasobu pracy ............................................ 280
Pola przydziału zasobów ....................................................................................................... 280
Przydział zasobu do zadania .......................................................................................... 281
Pole Jednostki przydziału ............................................................................................... 281
Przydzielanie pracy ........................................................................................................ 284
Określenie czasu trwania zadania .................................................................................. 285
Formuła pracy ........................................................................................................................ 285
Zastosowanie formuły pracy podczas przydzielania nowych zasobów .......................... 287
Widok formularza zadania ............................................................................................. 294
Zastosowanie formuły pracy podczas zmian w istniejących przydziałach zasobów ....... 294
Ustawienia zadania ............................................................................................................... 295
Wybór typu zadania ....................................................................................................... 297
Modyfikatory harmonogramu wpływające na funkcjonalność planowania .......................... 298
Tryb zadania ................................................................................................................... 299
Program ustala początek wykorzystania zasobu wraz z początkiem zadania ................ 299
Dzielenie przydziału zasobu ........................................................................................... 299
Efekty planowanych opóźnień ....................................................................................... 299
Efekty opóźnień bilansujących ....................................................................................... 299
Efekty rozkładu pracy ..................................................................................................... 300
Efekty dostępności zasobów .......................................................................................... 301
Efekty kalendarza ........................................................................................................... 301
Efekty planowania zadań według nakładu pracy ........................................................... 302
Efekty stosowania zasobów wiodących .......................................................................... 302
Porady konsultantów ............................................................................................................ 303
Zasada 80/20: wybór trybu zadania ............................................................................... 303
Elementy formuły pracy ................................................................................................. 303
Zasada 80/20: wybór typu zadania ................................................................................ 303
Zasada 80/20: zadania planowane według nakładu pracy ............................................ 304
Różnica pomiędzy czasem trwania zadania w kalendarzu
a czasem wynikającym z przydzielonych zasobów ...................................................... 304
Kup książkęPoleć książkę10
Project 2013. Opanuj każdy projekt
10. Przydzielanie zasobów do zadań ..........................................................305
Metody dodawania zasobów .................................................................................................305
Dodawanie zasobów za pomocą okna dialogowego Przydzielanie zasobów .................306
Przydzielanie zasobów metodą „przeciągnij i upuść” .....................................................307
Przydzielanie zasobów w widoku Terminarz zespołu .....................................................308
Przydzielanie zasobów w widoku Wprowadzanie zadań ................................................309
Przydzielanie zasobów w oknie dialogowym Informacje o zadaniu ...............................309
Przydzielanie zasobów w tabeli zadań ...........................................................................311
Przydzielanie jednego zasobu ................................................................................................313
Korzystanie z okna dialogowego Przydzielanie zasobów ...............................................313
Zmiana przydziału zasobu ..............................................................................................314
Przydzielanie wielu zasobów .................................................................................................315
Wyliczanie czasu trwania zadania z wieloma zasobami .................................................315
Zadania planowane według nakładu pracy ....................................................................316
Modyfikowanie zadań planowanych według nakładu pracy ..........................................318
Pojęcie zasobu wiodącego ..............................................................................................320
Zmienianie istniejących przydziałów zasobów .......................................................................323
Modyfikowanie przydziałów zasobów ............................................................................323
Wprowadzanie danych przydziału ..................................................................................324
Przydzielanie zasobów w widoku Obciążenie zadaniami ...............................................327
Modyfikowanie harmonogramu pracy w widoku Obciążenie zadaniami .......................328
Okno dialogowe Informacje o przydziale ........................................................................331
Planowanie opóźnionego rozpoczęcia pracy zasobu ......................................................332
Dzielenie przydziału ........................................................................................................334
Usuwanie zasobu z jednego lub wielu zadań .................................................................335
Zamienianie zasobów .....................................................................................................335
Modyfikacje przydziałów zasobów .........................................................................................336
Wykreślanie dostępności zasobów .................................................................................337
Planowanie określonej ilości pracy zasobów ..................................................................338
Określanie rozkładu pracy zasobu ...................................................................................339
Wybieranie predefiniowanego rozkładu pracy w oknie Informacje o przydziale ............343
Zastosowanie nadgodzin w celu skrócenia czasu trwania zadania .................................344
Wybieranie tabeli stawek kosztów .................................................................................347
Przypisywanie stałych kosztów i stałych opłat ................................................................348
Planowanie pracy za pomocą kalendarzy zadań .............................................................350
Wprowadzanie opóźnień w przydziałach .......................................................................352
Wskazówki konsultantów ......................................................................................................353
Korzystaj rozsądnie z terminarza zespołu i zadań planowanych ręcznie ........................354
Zasada 80/20: używaj widoku Wprowadzanie zadań
do tworzenia i zmieniania przydziałów .......................................................................354
Wyliczenia domyślnej liczby jednostek pracy podczas przydzielania zasobu ..................354
Wyłącz automatyczne tworzenie zasobów .....................................................................354
Planowanie do przodu i wstecz ......................................................................................355
Kup książkęPoleć książkęSpis treści
11
11. Zastosowanie standardowych widoków, tabel, filtrów i grup
do przeglądania harmonogramu ......................................................... 357
Co można zobaczyć dzięki programowi Microsoft Project? .................................................... 357
Strategie prezentacji danych ................................................................................................. 358
Strategie stosowania widoków ...................................................................................... 358
Strategie stosowania tabel ............................................................................................. 361
Widoki standardowe ............................................................................................................. 365
Kalendarz ....................................................................................................................... 365
Wykresy Gantta .............................................................................................................. 366
Terminarz zespołu .......................................................................................................... 370
Diagram sieciowy ........................................................................................................... 372
Opisowy diagram sieciowy ............................................................................................. 373
Obciążenie zadaniami .................................................................................................... 373
Wykres Gantta — śledzenie .......................................................................................... 374
Wykres zasobów ............................................................................................................ 375
Arkusz zasobów .............................................................................................................. 375
Użycie zasobu ................................................................................................................. 376
Rzutowanie pasków ....................................................................................................... 376
Rzutowanie punktów kontrolnych i Rzutowanie dat punktów kontrolnych .................. 378
Diagram relacji ............................................................................................................... 378
Alokacja zasobów ........................................................................................................... 379
Formularz zasobu i Formularz nazwy zasobu ................................................................. 380
Formularz zadania, Formularz szczegółów zadań i Formularz nazwy zadania ............... 381
Wprowadzanie zadań .................................................................................................... 382
Arkusz zadań .................................................................................................................. 383
Tabele standardowe .............................................................................................................. 384
Tabele zadań .................................................................................................................. 384
Tabele zasobów .............................................................................................................. 386
Filtrowanie i grupowanie danych .......................................................................................... 388
Zastosowanie filtrów w programie Microsoft Project ..................................................... 388
Grupy standardowe ........................................................................................................ 392
Wykorzystanie widoków, tabel, filtrów i grup do przeglądania szczegółów projektu ........... 394
Czy harmonogram zawiera wszystkie niezbędne punkty kontrolne? ............................. 394
Czy znam swoje krytyczne zadania? ............................................................................... 396
Czy moje zadania są połączone? ..................................................................................... 398
Czy mój harmonogram zawiera ograniczenia? ............................................................... 399
Czy wprowadzone są wszystkie szczegóły zadań? .......................................................... 399
Sprawdzenie elastyczności harmonogramu ................................................................... 400
Czy zasoby nie mają nadmiernej alokacji? ...................................................................... 400
Czy harmonogram ma plan bazowy? ............................................................................. 401
W jaki sposób są przekazywane informacje o zadaniach? .............................................. 401
W jaki sposób przedstawiać projekt sponsorom? ........................................................... 401
Kup książkęPoleć książkę12
Project 2013. Opanuj każdy projekt
Wskazówki konsultantów ......................................................................................................402
Nie oczekuj, że sponsorzy i współpracownicy
będą korzystać z tych samych widoków, co Ty .............................................................402
Jeżeli Twoim podstawowym celem jest zaplanowanie zasobów,
użyj terminarza zespołu ...............................................................................................402
Pamiętaj o prostocie .......................................................................................................402
Prosty sposób uniknięcia przypadkowego wpisania rzeczywistych danych
w widokach Użycie zasobu i Obciążenie zadaniami .....................................................403
12. Sprawdzanie poprawności harmonogramu ...........................................405
Badanie harmonogramu pod kątem zasadności ....................................................................405
Błędy logiczne .................................................................................................................405
Metody szacowania w harmonogramie ..........................................................................406
Wyszukiwanie błędów technicznych ..............................................................................408
Weryfikacja ogólnego kształtu projektu: analiza ścieżki krytycznej .......................................411
Jak wygląda moja bieżąca ścieżka krytyczna? .................................................................411
Jak można skrócić długość ścieżki krytycznej? ................................................................413
Strategie ściskania harmonogramu ................................................................................413
Strategie realizacji zadań awansem ...............................................................................414
Przeglądanie ogólnych statystyk projektu .............................................................................415
Metody badania harmonogramu ....................................................................................415
Strategie analizy kosztów ......................................................................................................416
Przeglądanie tabeli kosztów ...........................................................................................417
Zmniejszenie kosztów pracy ...........................................................................................417
Finalizowanie harmonogramu projektu .................................................................................418
Tworzenie planu bazowego projektu .....................................................................................419
Zapisanie planu bazowego .............................................................................................419
Wskazówki konsultantów ......................................................................................................421
Czy Twoje oszacowania są pesymistyczne, czy optymistyczne? ......................................421
Lista kontrolna — problemy z harmonogramem ..........................................................422
Unikanie syndromu „skoro tu jesteś” ..............................................................................423
Usuwanie zadań z planem bazowym ..............................................................................423
III REALIZACJA I ZAKOŃCZENIE PROJEKTU
13. Śledzenie postępów w realizacji projektu .............................................425
Podstawy śledzenia projektu .................................................................................................425
Plany bazowe projektu ...........................................................................................................426
Przeglądanie planów bazowych .....................................................................................426
Widoki prezentujące dane o obciążeniach w skali czasu .................................................428
Śledzenie realizacji i kosztów projektu ...................................................................................430
Pola wykorzystywane do aktualizacji harmonogramu projektu .....................................430
Kup książkęPoleć książkęSpis treści
13
Wprowadzanie informacji o postępach na poziomie zadań .................................................. 432
Wprowadzanie rzeczywistej daty rozpoczęcia zadania .................................................. 433
Wprowadzanie rzeczywistej daty zakończenia zadania ................................................. 433
Wprowadzanie procentowego wykonania zadania ....................................................... 434
Wprowadzanie rzeczywistego czasu trwania zadania .................................................... 435
Wprowadzanie pozostałego czasu trwania zadania ....................................................... 435
Wprowadzanie rzeczywistej pracy zadania .................................................................... 436
Wprowadzanie procentowego wykonania pracy zadania .............................................. 436
Wprowadzanie pozostałej pracy .................................................................................... 437
Wprowadzanie rzeczywistej pracy zadania w skali czasu ............................................... 437
Wprowadzanie informacji o postępach na poziomie przydziałów ......................................... 438
Wprowadzanie rzeczywistego czasu rozpoczęcia pracy zasobu ..................................... 438
Wprowadzanie rzeczywistego czasu zakończenia pracy zasobu .................................... 439
Wprowadzanie rzeczywistej pracy zasobu ..................................................................... 439
Wprowadzanie procentowego wykonania pracy zasobu ............................................... 439
Wprowadzanie pozostałej pracy zasobu ........................................................................ 440
Wprowadzanie pracy zasobu w skali czasu .................................................................... 440
Opcje obliczeń wpływające na śledzenie postępów realizacji projektu ................................. 441
Opcja Aktualizacja stanu zadania aktualizuje stan zasobów .......................................... 441
Opcja Koszty rzeczywiste są zawsze obliczane przez program Project ........................... 443
Opcja Modyfikacje całkowitej wartości procentowej wykonania zadania
zostaną rozłożone do daty stanu ................................................................................. 446
Opcje ponownego planowania części zadań lub częściowo wykonanych zadań ............ 446
Funkcjonalności programu Project do aktualizacji danych o zadaniach ................................ 448
Podstawowe skróty ........................................................................................................ 448
Okno Aktualizowanie zadań ........................................................................................... 449
Okno Aktualizowanie projektu ....................................................................................... 450
Wskazówki konsultantów ..................................................................................................... 452
Zawsze zachowuj oryginalny plan bazowy .................................................................... 452
Regularnie wprowadzaj dane o stanie pracy zasobów ................................................... 452
14. Analiza realizacji projektu .................................................................. 453
Sprawdzanie bieżącego stanu projektu ................................................................................. 453
Sprawdzanie stanu projektu przy użyciu bieżącego harmonogramu ............................. 454
Sprawdzanie stanu projektu przy użyciu planu bazowego ............................................. 459
Analiza realizacji projektu na podstawie wartości wypracowanej ......................................... 467
Wskaźniki wartości wypracowanej ................................................................................ 468
Kontrola obliczeń wartości wypracowanej ..................................................................... 478
Podsumowanie analizy wartości wypracowanej projektu ............................................. 479
Raport wartości wypracowanej ...................................................................................... 481
Widoki i raporty analityczne .................................................................................................. 482
Widoki analityczne ......................................................................................................... 482
Raporty analityczne ........................................................................................................ 486
Kup książkęPoleć książkę14
Project 2013. Opanuj każdy projekt
Analiza ścieżki krytycznej .......................................................................................................486
Wskazówki konsultantów ......................................................................................................486
Wymagania do analizy realizacji projektu ......................................................................486
Obszary analizy realizacji projektu ..................................................................................487
Opcje analizy realizacji projektu .....................................................................................487
15. Śledzenie i kontrola projektu za pomocą raportów ................................489
Korzystanie z raportów ..........................................................................................................489
Raporty i trzy podstawowe zasady .................................................................................491
Raporty dla sponsorów projektu .....................................................................................501
Raporty wizualne ...................................................................................................................503
Raporty wizualne do analizy projektu ............................................................................505
Raporty wizualne dla sponsorów projektu .....................................................................511
Niestandardowe raporty podsumowujące dla sponsorów projektu ...............................515
Raporty wizualne dla zespołu projektowego ..................................................................516
Niestandardowe raporty wizualne dla zespołu projektowego ........................................518
Wskazówki konsultantów ......................................................................................................519
Kiedy korzystać z raportów standardowych ....................................................................519
Kiedy korzystać z raportów wizualnych ..........................................................................519
Dostosuj gotowe raporty do własnych wymagań ...........................................................519
16. Zmiany w harmonogramie ..................................................................521
Kiedy sprawy nie idą zgodnie z planem .................................................................................521
Zmiany w ścieżce krytycznej ...........................................................................................521
Co może pójść nie tak ......................................................................................................522
Zapobieganie i unikanie .................................................................................................523
Kiedy odzyskiwanie jest jedyną opcją ....................................................................................524
Ograniczanie zakresu projektu ........................................................................................524
Obniżanie kosztów projektu ...........................................................................................525
Obniżanie czasu trwania .................................................................................................525
Zmiana strategii bazowej .......................................................................................................527
Wskazówki konsultantów ......................................................................................................527
Wykonuj regularny przegląd harmonogramu projektu ..................................................527
Przeprowadzaj zarządzanie ryzykiem i planowanie awaryjne ........................................527
Spraw, by dane szacunkowe były jak najbardziej realistyczne .......................................527
17. Zamykanie projektu ............................................................................529
Grupa procesowa Zamykanie projektu ...................................................................................529
Zamykanie umowy kontraktowej ...................................................................................530
Implementacja pól niestandardowych w trakcie zamykania projektu ...........................532
Tworzenie raportów końcowych ............................................................................................532
Raport przekroczenia kosztów ........................................................................................533
Dodatkowe raporty zamykające .....................................................................................533
Kup książkęPoleć książkęSpis treści
15
Przeprowadzanie retrospekcji: wyciągnięte wnioski ............................................................. 535
Archiwizacja harmonogramu ................................................................................................ 537
Świętowanie sukcesu projektu .............................................................................................. 539
Wskazówki konsultantów ..................................................................................................... 539
IV DOSTOSOWANIE PROGRAMU PROJECT 2013
DO WŁASNYCH POTRZEB
18. Zarządzanie plikami projektu lokalnie oraz w chmurze ......................... 541
Zapisywanie i zachowywanie plików projektu ...................................................................... 541
Praca z funkcją Organizator i plikiem Global .................................................................. 541
Przypisywanie domyślnej lokalizacji docelowej oraz formatu ........................................ 542
Zgodność wersji ............................................................................................................. 543
Zapisywanie plików ........................................................................................................ 544
Konto .............................................................................................................................. 546
Bezpieczeństwo zapisywanych plików ........................................................................... 546
Zapisywanie obszaru roboczego ..................................................................................... 549
Tryb bezpieczny .............................................................................................................. 549
Tworzenie i używanie szablonów projektu ............................................................................ 549
Tworzenie nowego szablonu projektu ........................................................................... 550
Modyfikowanie istniejących plików szablonu ................................................................ 552
Otwieranie pliku szablonu w celu utworzenia nowego projektu ................................... 552
Praca z funkcją Organizator i plikiem Global .......................................................................... 553
Plik Global.mpt .............................................................................................................. 555
Dostosowywanie obiektów przy użyciu funkcji organizatora ......................................... 555
Wskazówki konsultantów ..................................................................................................... 558
Global.mpt ..................................................................................................................... 558
Korzystanie z funkcji organizatora ................................................................................. 558
Ochrona plików w trakcie udostępniania ....................................................................... 558
Pierwsze kroki w tworzeniu nowego projektu ............................................................... 558
Korzystanie z prostych szablonów .................................................................................. 558
19. Formatowanie widoków ..................................................................... 559
Sortowanie zadań i zasobów w widoku ................................................................................. 559
Wybór kluczy sortujących ............................................................................................... 560
Wybór operacji sortowania ............................................................................................ 560
Formatowanie stylów kategorii zadań i zasobów .................................................................. 561
Wybór elementu do zmiany ........................................................................................... 562
Zmiana stylu wyświetlanego tekstu ............................................................................... 564
Formatowanie tekstu zaznaczonych elementów .................................................................. 564
Formatowanie siatki .............................................................................................................. 565
Opcje konspektu .................................................................................................................... 566
Kup książkęPoleć książkę16
Project 2013. Opanuj każdy projekt
Formatowanie skali czasu ......................................................................................................568
Zmiana warstw skali czasu .............................................................................................568
Zakończenie definiowania skali czasu .............................................................................571
Zmiana formatu czasu wolnego ......................................................................................571
Podziały stron ........................................................................................................................572
Formatowanie wykresów Gantta ...........................................................................................573
Ręczne formatowanie wykresu Gantta ...........................................................................573
Kreator wykresów Gantta ...............................................................................................583
Formatowanie widoku kalendarza .........................................................................................584
Formatowanie skali czasu kalendarza ...................................................................
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :