Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00379 006582 19984755 na godz. na dobę w sumie
Fotografia krajobrazowa według Scotta Kelby ego. Przewodnik krok po kroku - książka
Fotografia krajobrazowa według Scotta Kelby ego. Przewodnik krok po kroku - książka
Autor: Liczba stron: 218
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-6004-4 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> fotografia cyfrowa >> techniki fotografowania
Porównaj ceny (książka, ebook (-35%), audiobook).

Zastanawiałeś się kiedyś, jakie to uczucie, kiedy widok Twoich fotografii krajobrazu wzbudza westchnienia podziwu i zazdrości? 'To naprawdę TY zrobiłeś te zdjęcia?!' Oczywiście, aby je stworzyć,, trzeba mieć mnóstwo szczęścia i miesiącami studiować fotografikę... albo znaleźć mistrza, który podzieli się swoimi tajemnicami. Takim kimś jest Scott Kelby, uznany na świecie ekspert. W swoich książkach tłumaczy, w jaki sposób przygotować sprzęt, jak zaplanować sesję, zdradzi sekrety postprodukcji. Co więcej, jeśli kiedyś napotkasz na jakieś problemy, szybko pomoże Ci je rozwiązać. Dzięki naukom mistrza Twoje zdjęcia staną się zachwycające, pełne piękna, emocji - niezapomniane. Jeśli marzysz o nauce u prawdziwego mistrza fotografii krajobrazu, artysty i znawcy, jesteś u celu!

Ta książka jest unikatowym podręcznikiem, w którym znajdziesz tajniki tworzenia najlepszych zdjęć krajobrazowych. Opisano tu prawdziwe sekrety warsztatu, sprawdzone techniki i triki profesjonalistów. Omówiono szerokie spektrum tematów, włączając kwestie potrzebnego sprzętu, ustawień aparatu fotograficznego i późniejszego edytowania zdjęć. Dowiesz się, jak fotografować o świcie i w nocy, jak uwieczniać strumienie i wodospady, jak poradzić sobie ze zdjęciami nocnego nieba, Drogi Mlecznej i kapitalnych panoram. Docenisz, że podręcznik jest pozbawiony zbędnej teorii, jest za to naszpikowany praktycznymi, kluczowymi w chwili robienia zdjęcia wskazówkami. Układ książki maksymalnie ułatwia szybkie odnalezienie potrzebnego zagadnienia: na jednej stronie omówiono tylko jeden temat!

W tej książce znajdziesz:

Mistrz fotografii? Zrobi piękny pejzaż każdym aparatem!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność Spis treści 001 Rozdział 1. NAJWAŻNIEJSZY SPRZĘT Są rzeczy, które po prostu trzeba mieć Będziesz potrzebował solidnego statywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 002 Unikaj używania środkowej kolumny statywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 003 Rozsuwanie nóg statywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 004 Dociążanie w celu zwiększania stabilności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 005 Rozstawianie nóg . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 006 Platypod — sposób na ujęcia z bardzo niskiej perspektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 007 O zaletach głowic kulowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 008 Wężyk spustowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 009 Poziomowanie horyzontu, metoda pierwsza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 010 Poziomowanie horyzontu, metoda druga . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 011 Wygoda stosowania szybkozłączki i uchwytu typu „L” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 012 Polaryzator kołowy w torbie każdego pejzażysty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 013 Przyda Ci się filtr gradientowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 014 Zapewne przyda Ci się też filtr szary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 015 Poprawianie czytelności wyświetlacza LCD w jasnym świetle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 016 Przyda Ci się mała, silna latarka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 017 Najlepsza rzecz pod słońcem: taśma gaffa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 018 Dobra, tania ściereczka do obiektywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 019 Jakiego typu kart pamięci używać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 020 Dysk twardy do archiwizowania danych po sesji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 021 Zapasowe akumulatory (przydają się zwłaszcza podczas mrozów) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 022 Dobry plecak (ale nie za duży) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 023 025 Rozdział 2. USTAWIENIA APARATU I OBIEKTYWY Jak wybrać odpowiednie parametry Przestaw aparat na najniższą realną czułość ISO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 026 Fotografuj w trybie preselekcji przysłony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 027 Jakie wartości przysłony ustawiać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 028 Jaki wybrać czas naświetlania? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 029 Zapisuj zdjęcia w postaci RAW (mają większą rozpiętość tonalną) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 030 Nie krępuj się i włącz ostrzeżenia przed przepaleniami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 031 Czy ostrzeżenie przed przepaleniami jest naprawdę dokładne? No cóż… Nie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 032 Jak radzić sobie z przepaleniami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 033 Którego trybu pomiaru ekspozycji używać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 034 Kiedy używać pomiaru punktowego? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 035 Zmiana balansu bieli na „pochmurny dzień” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 036 Jak sprawdzić ostrość zdjęć w trakcie sesji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 037 Sztuczka z ustawianiem ostrości w trybie Live View . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 038 Jakiego trybu ustawiania ostrości użyć? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 039 Funkcja wstępnego podnoszenia lustra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 040 vi FOTOGRAFIA KRAJOBRAZOWA WEDŁUG SCOTTA KELBY’EGOPoleć książkęKup książkę Alternatywa dla wężyka spustowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 041 Obiektyw szerokokątny (jaki i dlaczego) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 042 Kiedy używać szkieł ultraszerokokątnych? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 043 045 Rozdział 3. ZANIM ZACZNIESZ FOTOGRAFOWAĆ Jak zadbać o sukces Zrób rekonesans . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 046 Zacznij od Pinteresta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 047 A potem odwiedź 500px.com . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 048 Mapy i obrazy Google . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 049 Zwiady w miejscu przeznaczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 050 Piękny krajobraz to temat na piękne zdjęcie krajobrazowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 051 Kiedy fotografować: świt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 052 Kiedy fotografować: zmierzch . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 053 Co fotografować o innych porach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 054 Fotografowanie o błękitnej godzinie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 055 O której godzinie przybyć na miejsce, aby zdążyć na sesję o świcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 056 Co zrobić w przeddzień sesji o wschodzie słońca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 057 059 Rozdział 4. KOMPOZYCJA Kadr to podstawa! Wybór miejsca fotografowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 060 Zdjęcie pionowe czy poziome? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 061 Gdzie ustawiać ostrość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 062 Ostrzenie na nieskończoność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 063 Gdzie umiejscowić linię horyzontu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 064 Kierowanie wzrokiem widza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 065 Przyciąganie uwagi za pomocą przestrzeni negatywnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 066 Przyciąganie uwagi za pomocą światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 067 Dlaczego warto ująć obiekt na pierwszym planie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 068 Potrzebny jest czytelny temat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 069 Upraszczaj scenę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 070 Unikaj zbędnych detali na krawędziach kadru, które psują ujęcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 071 Dlaczego na zdjęciach potrzebne są chmury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 072 Lustrzane odbicia w wodzie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 073 Robienie dobrych zdjęć gór . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 074 Góry w tle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 075 Fotografowanie gór z niskiej perspektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 076 Słońce w kadrze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 077 Fotografowanie przed złą pogodą lub gdy zaczyna się wypogadzać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 078 Oglądaj prace innych fotografów krajobrazowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 079 vii FOTOGRAFIA KRAJOBRAZOWA WEDŁUG SCOTTA KELBY’EGOPoleć książkęKup książkę Spis treści 081 Rozdział 5. ZDJĘCIA HDR I PANORAMY Będzie o zdjęciach HDR i panoramach! Przewaga zdjęć panoramicznych nad szerokim kątem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 082 Ustawienia aparatu do zdjęć panoramicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 083 Wybierz do zdjęć panoramicznych obiektyw wprowadzający jak najmniej zniekształceń . . . . . . . . . . . . . . . 084 Zadbaj o wypoziomowanie aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 085 Wypośrodkowanie aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 086 Trzy zalety fotografowania w pionie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 087 Przy fotografowaniu pionowo ustaw wcięcie głowicy po lewej stronie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 088 Tajemnica idealnie połączonych panoram . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 089 Trik z dwoma palcami ułatwiający montaż panoram . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 090 Sztuczka pozwalająca wykadrować jak najmniej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 091 Działaj szybko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 092 Panoramy pionowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 093 Panoramy wielorzędowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 094 Jak połączyć zdjęcia w panoramę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 095 Automatyczne kadrowanie czy „wypaczanie obwiedni”? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 096 Kwestia porządku, czyli tworzenie stosów zdjęć panoramicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 097 Drukowanie panoram . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 098 Jak robić zdjęcia HDR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 099 Łączenie zdjęć w obraz HDR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Tworzenie panoram HDR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 103 Rozdział 6. DŁUGIE EKSPOZYCJE Sztuka ukazywania ruchu Wszystko zaczyna się od statywu i wężyka spustowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 Zacznij od autofokusa, potem przełącz aparat w tryb manualny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 Wyłącz stabilizację obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 Ustawianie czułości ISO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 Na jak długo otworzyć migawkę? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Jak zrobić zdjęcie dłuższe niż 30 sekund . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 Zasłoń wizjer, aby uniknąć „przeciekania” światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 Dlaczego warto zablokować wężyk spustowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 Będziesz potrzebował filtra szarego (ND) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Łączenie filtrów szarych w celu przedłużenia ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 Ustawianie ostrości w trybie Live View . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 Drugie zdjęcie w trybie preselekcji przysłony w celu zaakcentowania ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 Redukcja szumów przy długiej ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Jedwabista woda w strumieniach i wodospadach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 Pokaż ruch chmur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 Malowanie światłem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 viii FOTOGRAFIA KRAJOBRAZOWA WEDŁUG SCOTTA KELBY’EGOPoleć książkęKup książkę 121 Rozdział 7. ROZGWIEŻDŻONE NIEBO I DROGA MLECZNA Uwiecznianie niebios Twój cel: zdjęcie krajobrazowe z rozgwieżdżonym niebem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Unikaj miejsc zanieczyszczonych światłem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Sprawdź pogodę, bo będziesz też potrzebował bezchmurnego, czystego nieba! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 Księżyc — Twój wróg . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Droga Mleczna jest widoczna tylko przez kilka miesięcy w roku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 Gdzie konkretnie szukać Drogi Mlecznej? Odpowiedź znajdziesz w aplikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 Czerwona czołówka do fotografowania nocą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 Stabilizacja aparatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 Powinieneś fotografować w trybie manualnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Właściwa wartość przysłony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 Dobór czasu naświetlania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 Kiedy podbić czułość ISO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 Powinieneś fotografować w trybie RAW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 Użyj obiektywu o bardzo szerokim kącie widzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Wyłącz stabilizację obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 Jak ustawić ostrość na gwiazdach, metoda pierwsza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137 Jak ustawić ostrość na gwiazdach, metoda druga . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Ustawianie ostrości w trybie Live View . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 Superostre gwiazdy dzięki funkcji „focus peaking” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140 Oświetlanie pierwszego planu, metoda pierwsza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Oświetlanie pierwszego planu, metoda druga . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 Edytowanie zdjęć Drogi Mlecznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 145 Rozdział 8. OBRÓBKA ZDJĘĆ Daj zwykłym zdjęciom szansę zabłysnąć! Otwieranie zdjęć JPEG i TIFF w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Wybierz lepszy punkt wyjścia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 Zacznij od ustawienia balansu bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Kreatywny balans bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 Ustaw punkty bieli i czerni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Ustawianie suwaka ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151 Korygowanie przepaleń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Rozjaśnianie cieni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Akcentowanie szczegółów i tekstur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154 Zwiększanie nasycenia barw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 Efekt filtra połówkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 Kadrowanie i prostowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 Konwersja na czerń i biel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Dwa sposoby zwiększania kontrastu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 ix FOTOGRAFIA KRAJOBRAZOWA WEDŁUG SCOTTA KELBY’EGOPoleć książkęKup książkę Spis treści Usuwanie zamglenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 Korygowanie mankamentów obiektywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 Usuwanie fioletowych lub zielonych otoczek (aberracja chromatyczna) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162 Wyostrzanie zdjęć krajobrazowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 Tworzenie odbić . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164 Usuwanie poświaty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Przetwarzanie stosu zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166 Trik z błękitnym niebem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 Korekcja automatyczna jako punkt wyjścia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 „Baśniowy” wygląd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Zastępowanie chmur, technika pierwsza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Zastępowanie chmur, technika druga . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 Usuwanie niepożądanych detali . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 Redukcja szumów tylko tam, gdzie to potrzebne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 Łączenie zdjęć o długiej ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 Wyrazisty księżyc dzięki łączeniu zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 177 Rozdział 9. JESZCZE WIĘCEJ PORAD Naprawdę jest ich jeszcze więcej? O tak! Dlaczego warto mieć pokrowiec przeciwdeszczowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 Jak osuszyć zamoknięty sprzęt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 Odbicia w małych stawach lub kałużach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180 Pochmurne dni, czyli o zaletach naturalnego softboksu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181 Nie używaj trybu czarno-białego w aparacie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 Krajobraz i ludzie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Mgiełka tajemnicy i efekty atmosferyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 Jak zapobiec zaparowaniu obiektywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185 Sekret pięknego nieba . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186 Jak uwiecznić szczegóły księżyca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 Wydłużanie pracy akumulatorów w mroźny dzień . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 Tworzenie smug światła na zdjęciach lasu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189 Gwiaździste promienie słońca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190 Zwiększanie głębi ostrości za pomocą stosu zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 Jak uniknąć zakurzenia matrycy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Zmiana obiektywów w plenerze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193 Aplikacja pełniąca funkcję asystenta fotografa krajobrazowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Fotografia poklatkowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 x FOTOGRAFIA KRAJOBRAZOWA WEDŁUG SCOTTA KELBY’EGOPoleć książkęKup książkę 197 Rozdział 10. PRZEPISY NA ZDJĘCIA KRAJOBRAZOWE Gotowe receptury na wysmakowane fotografie Większość przepisów wymaga tych dwóch rzeczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198 Kompozycja z liniami wiodącymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 Lustrzane odbicia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 Wyrazisty element na pierwszym planie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201 Pełne dramaturgii niebo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Szczyty górskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 Wodospady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204 Strumienie z aksamitnie miękką wodą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 Wschód słońca nad morzem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Krajobraz dzienny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207 Woda przy długiej ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208 Krajobraz HDR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209 Góry na kilku planach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 Prostota . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 Zdjęcia panoramiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212 Szeroki kąt i żabia perspektywa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213 Efekty atmosferyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 Kaniony szczelinowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215 xi FOTOGRAFIA KRAJOBRAZOWA WEDŁUG SCOTTA KELBY’EGOPoleć książkęKup książkę Rozdział 6. Długie ekspozycje Sztuka ukazywania ruchu Muszę przyznać, że jestem wielkim miłośnikiem długich ekspozycji. Im dłuższa, tym dla mnie lepsza, co nasunęło mi pomysł pewnego wynalazku. Nigdy i nikomu o nim nie mó- wiłem, ale teraz podzielę się z Tobą tą małą tajemnicą (a jeśli zapoczątkujesz na Kickstarterze kampanię i uda Ci się zreali- zować ten pomysł, pierwszy popędzę na zakupy). Wpadłem na to podczas trwającej 14 minut ekspozycji pewnego ka- nału (użyłem dwóch nałożonych na siebie filtrów szarych: 10× i 6×). Stoję sobie więc i stoję bezczynnie, gdy nagle mnie olśniło: „Stoję i nic nie robię. A mógłbym siedzieć i się relak- sować, gdyby ktoś wymyślił Krzesło do Długich Ekspozycji”. Coś niedużego i lekkiego, co można byłoby rozłożyć od razu po naciśnięciu spustu migawki. Wyposażonego w uchwyt na napój i boczną kieszonkę na przysmaki. I nie, nie mogłoby to być zwykłe krzesełko turystyczne — jesteśmy fotografami, a sprzęt turystyczny jest za tani. Coś fotograficznego musi być znacznie droższe (co najmniej trzy razy droższe, jeśli miało- by zastosowanie w filmowaniu). Wyobraź sobie, o ile więcej długich ekspozycji byś robił, gdybyś od razu po naciśnięciu spustu migawki mógł się zanurzyć w cudownie wygodnym, wypasionym, profesjonalnym krzesełku fotograficznym… (Fot-elu?). Wyobraź sobie, z jaką zazdrością patrzyliby inni fotografowie, jak sięgasz do bocznej kieszonki i wykrzykujesz radośnie: „Rany, a co ja tu mam? Cheetosy?!”. Albo jeszcze lepiej: „Cóż to takiego? Ciepłe nachosy i dip?”. Albo co tam, idźmy na całość: „Rany, cóż to?! Homar thermidor zapiekany w serze gruyère?”. Ja wiem i Ty wiesz, że na widok tego wy- nalazku ci nieszczęśnicy zemdleliby i zwinęliby się na ziemi w pozycji embrionalnej. A jeśli chciałbyś czegoś naprawdę wyjątkowego, zawsze mógłbyś opracować wersję z doszyty- mi po bokach zasobnikami: po lewej stronie na paczkę kra- kersów, a po drugiej na ser w sprayu… Deszczu pieniędzy, przybywaj! Pamiętaj, usłyszałeś to ode mnie. 103 Poleć książkęKup książkę R O Z D Z I A Ł 6 ■ D Ł U G I E E K S P O Z Y C J E Wszystko zaczyna się od statywu i wężyka spustowego Cała koncepcja długich ekspozycji sprowadza się do otwarcia migawki aparatu przez długi czas (od kilku sekund do kilku minut). Podczas naświetlania aparat nie może drgnąć nawet odrobinę. Każdy ruch, nawet niewiarygodnie drobny, spowoduje rozmycie zdjęcia, które bę- dzie się nadawało tylko do skasowania. Niewątpliwie powinieneś więc zamontować aparat na czymś stabilnym. Powinieneś też zadbać o to, by nie poruszyć aparatem podczas naciskania spustu migawki, potrzebujesz więc wężyka spustowego lub pilota zdalnego sterowania — w najgorszym razie użyj samowyzwalacza (zob. strona 41), aby aparat był stabilny jak skała. 104 Poleć książkęKup książkę Zacznij od autofokusa, potem przełącz aparat w tryb manualny Docelowo będziesz zakładał na obiektyw bardzo ciemny filtr szary — tak ciemny, że autofo- kus aparatu może nie sprostać ustawieniu ostrości. Powinieneś więc ją nastawić jeszcze przed zamontowaniem filtra. Dopiero potem, po ustawieniu ostrości, przełącz aparat (przy użyciu suwaka znajdującego się zwykle z boku obiektywu) w tryb manualny. To wszystko. (Przynaj- mniej na razie). 105 ROZDZIAŁ 6 ■ DŁUGIE EKSPOZYCJEPoleć książkęKup książkę Wyłącz stabilizację obrazu Jeśli masz obiektyw wyposażony w system redukcji drgań lub innego rodzaju mechanizm stabilizacji, wyłącz go na czas robienia zdjęć z długim czasem naświetlania. Aparat jest zamon- towany na statywie, nie trzeba go więc stabilizować (powinien stać bez ruchu). Systemy takie jak VR czy IS doszukują się najdrobniejszych wibracji, którym mogłyby przeciwdziałać, a od- powiedzialny za to mechanizm sam będzie wprowadzał drobne drgania. Przy fotografowaniu z ręki nie ma to znaczenia, lecz jeśli robisz zdjęcia ze statywu, może to spowodować spadek ostrości zdjęcia (tak!). Po prostu użyj więc przełącznika znajdującego się na obiektywie1. 1 W przypadku aparatów fotograficznych wyposażonych w stabilizację matrycy przełącznik znaj- duje się na korpusie — przyp. tłum. 106 ROZDZIAŁ 6 ■ DŁUGIE EKSPOZYCJEPoleć książkęKup książkę R O Z D Z I A Ł 6 ■ D Ł U G I E E K S P O Z Y C J E Ustawianie czułości ISO Im dłuższa ekspozycja, tym większe ryzyko szumów, powinieneś więc zacząć od najczystszej dostępnej czułości ISO. Ponieważ fotografujesz ze statywu, aparat będzie idealnie stabilny. Je- śli więc nie robisz zdjęć Drogi Mlecznej nocą (zob. rozdział 7), to ustaw najczystszą, najniższą wartość ISO, aby uzyskać obraz cechujący się najlepszą ostrością, kolorystyką i kontrastem. (Podbicie czułości ISO rzutuje na wszystko: od koloru przez kontrast do ilości szumu). W więk- szości aparatów najczystsza wartość ISO wynosi 100, choć w niektórych będzie to 50 ISO, w innych 200 ISO. Jeśli chcesz szybko sprawdzić tę wartość dla swojego aparatu, wpisz w wyszukiwarkę Google model i producenta oraz frazę „native ISO” (oznaczającą optymalną wartość czułości). Wynik otrzymasz w mgnieniu oka. A jeśli wciąż nie będziesz przekonany, ustaw 100 ISO. 107 Poleć książkęKup książkę R O Z D Z I A Ł 6 ■ D Ł U G I E E K S P O Z Y C J E Na jak długo otworzyć migawkę? Wierz mi lub nie, ale w niedługim czasie nabierzesz wprawy pozwalającej intuicyjnie ocenić czas otwarcia migawki w danej sytuacji, lecz zanim tak się stanie, powinieneś mieć coś, co pozwoli Ci uniknąć zgadywania (po prostu szkoda czasu). Właśnie dlatego warto pobrać jedną z bardzo przydatnych aplikacji, które obliczą wszystko za Ciebie. Nie tylko poinformują Cię, na jak długo powinieneś otworzyć migawkę w przypadku danej sceny, ale przeprowadzą odli- czanie i ostrzegą w chwili, gdy trzeba będzie zakończyć ekspozycję. Moja ulubiona aplikacja tego rodzaju dla systemu iOS (iPhone) nosi nazwę NDTimer. Używam jej od lat, a obsługuje się ją następująco: przed założeniem fi ltra szarego (ND) na obiektyw przełącz aparat w tryb preselekcji przysłony, ustaw przysłonę na f/11, a potem naciśnij do połowy spust migawki. Gdy to zrobisz, zerknij w wizjer, aby sprawdzić, jaki czas naświetlania wybrał aparat w celu ustawienia prawidłowej ekspozycji. Przypuśćmy, że 1/40 sekundy. Uruchom aplikację NDTimer i w pierwszej kolumnie, w polu o nazwie exposure (ekspozycja), wybierz wartość 1/40s (wy- starczy przewinąć tę kolumnę, jak na rysunku u góry po lewej stronie). Następnie w drugiej kolumnie wybierz skuteczność używanego fi ltra ND w stopniach (stop) ekspozycji — 3-stop, 6-stop, 10-stop itd. Trzeciej kolumny należy użyć tylko wtedy, gdy łączysz dwa fi ltry szare: na przykład na fi ltr o skuteczności 10 stopni ekspozycji nakładasz jeszcze jeden — trzystopniowy. W takim przypadku należy wybrać wartości 10-stop i 3-stop jak na środkowym rysunku. W gór- nej części aplikacji wyświetli się czas, na jaki powinieneś otworzyć migawkę, aby uzyskać prawidłową ekspozycję (rysunek u góry po prawej). Gdy będziesz gotowy do zrobienia zdję- cia, stuknij przycisk Start, aby uruchomić odliczanie. Po dojściu do zera aplikacja wyda krótki dźwięk. Bliskim odpowiednikiem tego programu dla Androida jest aplikacja ND FilterTimer. 108 Poleć książkęKup książkę Jak zrobić zdjęcie dłuższe niż 30 sekund Większość aparatów fotograficznych umożliwia ustawienie czasu naświetlania nieprzekra- czającego 30 sekund — po wybraniu tej wartości skala się kończy. Jak zatem zrobić zdjęcie o czasie naświetlania dłuższym niż 30 sekund? Należy wybrać tryb o nazwie Bulb. Tryb ten został stworzony specjalnie do robienia zdjęć o bardzo długim czasie ekspozycji. Migawka w tym trybie jest otwarta dopóty, dopóki naciskasz jej spust. Pięć minut. Dziesięć. Ile chcesz. W większości aparatów tryb Bulb jest jednym z głównych, jeśli więc w górnej części Twojego aparatu znajduje się pokrętło wyboru trybów, poszukaj na nim oznaczenia B. W innych przy- padkach będziesz mógł skorzystać z osobnego przycisku lub wybrać stosowną opcję z menu. A co w przypadku aparatów, które umożliwiają wybranie dowolnego czasu naświetlania bez konieczności używania trybu Bulb? Możesz się tylko cieszyć, że przy robieniu zdjęć wymagają- cych długich ekspozycji masz jeden problem z głowy. 109 ROZDZIAŁ 6 ■ DŁUGIE EKSPOZYCJEPoleć książkęKup książkę Zasłoń wizjer, aby uniknąć „przeciekania” światła Jeśli migawka aparatu jest otwarta na bardzo długo, istnieje spore ryzyko, że wizjer przepuści pewną ilość światła, które padnie na matrycę (chyba że używasz aparatu bezlusterkowego — wtedy nie masz się czym przejmować, gdyż ta przypadłość dotyczy lustrzanek). Niektóre modele aparatów są wyposażone w niewielką dźwignię umożliwiającą zasłonięcie wizjera (została ona zamontowana wyłącznie w tym celu). Jeśli Twój aparat jej nie posiada, możesz zasłonić wizjer… dosłownie czymkolwiek. Widziałem już, jak ludzie przesłaniają go kawałkiem tekturki albo taśmy gaffa (zob. strona 18). Na paskach do noszenia niektórych aparatów (tych, które są fabrycznie dodawane do sprzętu) znajduje się niewielki plastikowy dekielek, który umożliwia zasłanianie wizjera i blokowanie niepożądanego światła. Metoda nie ma znaczenia — ważne, by zastosować którąś z nich. Nawiasem mówiąc, nie zalecam zasłaniania wizjera palcem, bo możesz przypadkiem stuknąć sprzęt i go poruszyć, a to przekreśla udane ujęcie. 110 ROZDZIAŁ 6 ■ DŁUGIE EKSPOZYCJEPoleć książkęKup książkę Dlaczego warto zablokować wężyk spustowy Jeśli zamierzasz zrobić zdjęcie z bardzo długim czasem ekspozycji (rzędu 10 albo 11 minut), to tkwienie w jednym miejscu i naciskanie spustu migawki przez dziesięć minut będzie Ci się dłużyć w nieskończoność. Z tego względu większość wężyków spustowych jest wyposażo- na w przełącznik umożliwiający zablokowanie spustu migawki — dzięki temu nie będziesz musiał go przez cały czas trzymać. W niektórych modelach należy najpierw nacisnąć guzik, a potem przesunąć go w górę, aby zablokować migawkę w otwartej pozycji (żółty fragment obudowy widoczny na przykładowym zdjęciu pod „suwakiem” oznacza, że migawka została zablokowana). Zdarzało mi się już robić zdjęcia z tak długim czasem naświetlania, że po na- ciśnięciu spustu migawki i zablokowaniu go wracałem do auta, aby poczekać na zakończenie ekspozycji (było bardzo zimno!). Tak czy inaczej najważniejsza jest świadomość istnienia takiej blokady w wężyku spustowym — jeśli ekspozycja ma trwać dłużej niż kilkanaście sekund, to rozwiązanie bardzo się przydaje. 111 ROZDZIAŁ 6 ■ DŁUGIE EKSPOZYCJEPoleć książkęKup książkę Będziesz potrzebował filtra szarego (ND) Trik umożliwiający robienie zdjęć o długim czasie naświetlania w ciągu dnia (gdy aparat ustawia bardzo krótką ekspozycję) polega na skłonieniu urządzenia do otwarcia migawki na znacznie dłużej niż wynika to ze wskazań światłomierza. Aby to zrobić, należy założyć na obiektyw bar- dzo ciemny filtr — tak zwany filtr neutralny (szary), nazywany też filtrem ND (wspominałem o nim w rozdziale 1). Filtry tego typu różnią się skutecznością przyciemniania — od 1 EV, czyli 1 stopnia ekspozycji (takie filtry przyciemniają kadr tylko o jedną działkę ekspozycji i nietrudno zgadnąć, że nie są zbyt popularne) aż do 12 – 15 stopni. (Nigdy nie zdarzyło mi się użyć filtra ciemniejszego niż 15 EV. Mało tego, nie znam nikogo, kto miałby ciemniejszy filtr. To i tak już bardzo, bardzo dużo). Jeśli chodzi o mnie, to najczęściej używam filtrów o skuteczności 10 stopni ekspozycji — to moja ulubiona wartość. Umożliwia mi ona robienie zdjęć o długim czasie na- świetlania właściwie w dowolnym świetle. Możesz wybrać wariant nakręcany, który znakomicie się sprawdza w przypadku częstych podróży (ja używam filtrów marki Haida), ale taki filtr pasuje tylko do obiektywów o jednej, konkretnej średnicy (mój pasuje wyłącznie do obiektywu o śred- nicy 77 mm). Z tego względu mam też inny rodzaj filtra tej samej firmy — prostokątną, szklaną płytkę, którą montuje się w uchwycie przed obiektywem (opisałem go na następnej stronie). Zaletą tego rozwiązania jest możliwość dokupienia niedrogich adapterów umożliwiających za- stosowanie tego samego filtra z obiektywami o mniejszej i większej średnicy. Nie jest on może równie wygodny jak filtry nakręcane, ale mimo wszystko stosunkowo łatwy w obsłudze. (Mon- taż wymaga większej liczby czynności, a całość jest większa i bardziej uciążliwa w transporcie). Nawiasem mówiąc, do filtrów szarych marki Haida przekonała mnie kolorystyka — moim zda- niem idealna. Wiele filtrów ND wprowadza jakieś zabarwienie (na przykład mój filtr marki B+W sprawia, że zdjęcia zrobione z długim czasem naświetlania mają brązowy odcień, który może wygląda ładnie, ale nie oddaje kolorystyki sceny). 112 ROZDZIAŁ 6 ■ DŁUGIE EKSPOZYCJEPoleć książkęKup książkę Łączenie filtrów szarych w celu przedłużenia ekspozycji 2 1 Wspomniałem, że używam filtra szarego o skuteczności 10 stopni ekspozycji, który w więk- szości przypadków sprawdza się doskonale, lecz co zrobić, jeśli trzeba otworzyć migawkę na jeszcze dłuższy czas niż pozwala na to filtr 10 EV? W takich przypadkach trzeba połączyć filtry: nałożyć na istniejący kolejny filtr szary. Z tego względu oprócz filtra o skuteczności 10 stopni zabieram ze sobą filtr 3 EV, który dokładam do poprzedniego tylko wtedy, gdy zależy mi na jeszcze dłuższym czasie otwarcia migawki (zwłaszcza w bardzo słoneczny dzień). Oto przy- kład: jeśli przed założeniem filtra 10 EV prawidłowy czas naświetlania wynosił 1/60 sekundy, to po założeniu tego filtra (numer 1 na przykładowym zdjęciu) w celu uzyskania właściwej eks- pozycji trzeba ustawić czas na 17 sekund. Dołożenie drugiego filtra ND o skuteczności 3 stopni ekspozycji wydłuża czas naświetlania do 2 minut i 16 sekund. To ogromna różnica (jak widać dodanie drugiego filtra szarego o skuteczności 3 EV naprawdę zmienia postać rzeczy). 113 ROZDZIAŁ 6 ■ DŁUGIE EKSPOZYCJEPoleć książkęKup książkę Ustawianie ostrości w trybie Live View Po założeniu filtra ND na obiektyw scena w wizjerze może się stać właściwie zupełnie czarna. Z tego względu warto ustawić ostrość przed założeniem filtra — potem bowiem dla aparatu zapada nieprzenikniona czerń uniemożliwiająca automatyczne ostrzenie. Niektóre aparaty umożliwiają jednak sprawdzenie czasu naświetlania z filtrem w trybie Live View. Na przykład w większości aparatów marki Canon nawet po założeniu filtra szarego można włączyć tryb Live View (w którym obraz jest wyświetlany nie w wizjerze, lecz na ekranie LCD z tyłu aparatu), aby zapoznać się z podglądem ekspozycji. Podobnie jest w przypadku aparatów bezlusterkowych, z tą różnicą, że podgląd sceny możesz obejrzeć także w wizjerze, co jest bardzo wygodne. Możliwość ta przydaje się zwłaszcza wtedy, gdy już oswoisz się z długimi ekspozycjami na tyle, by nie używać aplikacji z minutnikiem — możesz włączyć podgląd Live View (lub zerknąć przez wizjer elektroniczny w aparacie bezlusterkowym) i na podstawie jasności sceny zupełnie trafnie oszacować potrzebny czas otwarcia migawki. Podkreślam, że najlepiej sprawdza się to już po jakimś czasie robienia zdjęć z długim czasem naświetlania, ale powinieneś o tym wie- dzieć wcześniej, by móc wykorzystać tę funkcję, gdy będziesz bardziej doświadczony. 114 ROZDZIAŁ 6 ■ DŁUGIE EKSPOZYCJEPoleć książkęKup książkę Drugie zdjęcie w trybie preselekcji przysłony w celu zaakcentowania ostrości Tej sztuczki nauczyłem się od mojego serdecznego przyjaciela i eksperta od długich czasów naświetlania, Mimo Meidany’ego. Otóż po zrobieniu zdjęcia o długiej ekspozycji zdejmij filtr szary z obiektywu, włącz tryb preselekcji przysłony i zrób zwykłe zdjęcie (nie o długiej eks- pozycji). To drugie zdjęcie przyda się po to, by dało się wyostrzyć szczegóły sceny na etapie postprodukcji w Photoshopie (w Lightroomie ten trik nie zadziała). Zdarza się bowiem, że na fotografiach o długim czasie naświetlania woda wygląda jedwabiście gładko albo na niebie są piękne, rozmyte pasma chmur, lecz inne, ważne fragmenty kadru również są odrobinę nie- ostre. Najdrobniejsze poruszenie, gdy migawka jest otwarta, najlżejsze wibracje wywołane przez przejeżdżający samochód albo kroki ludzi spacerujących mostkiem, z którego robisz zdjęcie, mogą doprowadzić do nieznacznego rozmycia obrazu. Właśnie dlatego przydaje się druga fotografia, na której wszystko jest idealnie wyraźne. Jeśli woda albo płynące po niebie chmury wyjdą trochę nieostre, to nawet tego nie zauważysz, bo wszak i tak miały być rozmyte w ruchu — lecz inne detale powinny być wyraziste. Pomocnicze zdjęcie może w tej kwestii oddać nieocenione usługi. Ten trik uratował mnie niejeden raz. W rozdziale 8. poświęconym edycji obrazu pokażę Ci, jak połączyć te dwie fotografie (jedną o długim czasie naświetlania i drugą zrobioną w trybie preselekcji przysłony), aby uzyskać superostry i szczegółowy obraz. (To naprawdę łatwe, poradzi sobie z tym każdy). Jeśli jednak nie zrobisz pomocniczej fotki, tej sztuczki nie da się zastosować. A zatem gdy wykonasz już dobrze skomponowane i wykadro- wane zdjęcie z długim czasem naświetlania, zrób drugie, zwykłe, w tym samym położeniu. Może Ci się przydać! 115 ROZDZIAŁ 6 ■ DŁUGIE EKSPOZYCJEPoleć książkęKup książkę i e K c M a d n L n i i l o C / k c o t S e b o d A © Redukcja szumów przy długiej ekspozycji Wiele aparatów fotograficznych jest wyposażonych w funkcję służącą do redukcji szumów przy długim czasie ekspozycji, a choć jej nazwa brzmi kusząco, nie zalecam jej włączania. Pierwsza wada polega na tym, że redukcja szumów jest aktywowana w aparacie zaraz po zro- bieniu zdjęcia i podwaja czas oczekiwania na wykonanie kolejnej fotki. (W wielu przypadkach przez ten czas na wyświetlaczu z tyłu aparatu nawet nie widać zrobionego zdjęcia). Jeśli na przykład włączysz wspomnianą funkcję i zrobisz zdjęcie wymagające ekspozycji trwającej 6,5 minuty, to będziesz musiał poczekać kolejne 6,5 minuty, aż funkcja redukcji szumów zrobi, co do niej należy — w rezultacie czas oczekiwania na oszacowanie jakości zdjęcia wydłuży się do 13 minut. Co gorsza, omawiana redukcja szumów ma wpływ na nieco inny rodzaj zakłóceń niż zwykle usuwamy, więc być może i tak będziesz musiał dodatkowo odszumić fotografię na etapie postprodukcji. Krótko mówiąc, ja nie włączam tej funkcji w aparacie. Jeśli chcę od- szumić obraz, robię to w Lightroomie albo w module Camera Raw w Photoshopie. Poddaję redukcji szumów oryginalny obraz RAW tylko w tych miejscach, w których jest to konieczne (zob. strona 173). Aparat czegoś takiego nie potrafi — funkcja redukcji szumów będzie zasto- sowana w odniesieniu do całego obrazu. 116 ROZDZIAŁ 6 ■ DŁUGIE EKSPOZYCJEPoleć książkęKup książkę Jedwabista woda w strumieniach i wodospadach Jeśli chodzi o fotografowanie wodospadów, to na ogół zależy nam na efekcie aksamitnie gład- kiej wody („zamrażanie” wody w kadrze wygląda… no cóż, powiedzmy, że nieprofesjonalnie). Efekt ten można uzyskać na kilka sposobów. Na szczęście woda płynie z reguły tak szybko, że w celu jej aksamitnego rozmycia nie trzeba ustawiać bardzo długich czasów naświetlania — wystarczą dwie lub trzy sekundy, a czasami nawet mniej. Co więcej, w pewnych sytuacjach można otrzymać oczekiwany efekt nawet bez użycia filtra szarego, zwłaszcza jeśli fotografu- jesz wodospad w lesie lub w bardzo pochmurny dzień. Wtedy wystarczy ustawić przysłonę na f/22 i jeśli nie jest zbyt widno, woda na zdjęciu wyjdzie aksamitnie gładka. W niektórych przypadkach wystarczy zastosować filtr polaryzacyjny (zob. strona 13), który przyciemni sce- nę na tyle, by trzeba było nieznacznie wydłużyć czas ekspozycji. Oczywiście zawsze możesz zastosować filtr szary, lecz w tym przypadku raczej nie będziesz potrzebował takiego o sku- teczności 10 stopni — filtr 3 EV powinien się sprawdzić doskonale. To tylko kilka możliwości fotografowania wodospadów i strumieni. 117 ROZDZIAŁ 6 ■ DŁUGIE EKSPOZYCJEPoleć książkęKup książkę Pokaż ruch chmur Są dwa główne efekty, które w fotografii krajobrazowej można uzyskać dzięki długiej ekspozy- cji: (1) aksamitnie gładka woda i (2) cudownie rozmyte chmury. Aby osiągnąć efekt rozmytych chmur, muszą się one poruszać — im szybciej, tym lepiej. Jeśli chmury się nie poruszają, tylko po prostu nieruchomo zdobią niebo (jak się czasami zdarza), to długa ekspozycja nie ma sen- su, bo na zdjęciu chmury wyjdą po prostu odrobinę nieostre. Oczywiście jeśli chmur nie widać wcale, to nawet nie wyjmuj sprzętu z samochodu, tylko jedź dalej, gdzie Cię oczy poniosą. 118 ROZDZIAŁ 6 ■ DŁUGIE EKSPOZYCJEPoleć książkęKup książkę Malowanie światłem a t e r e b / k c o t S e b o d A © To bardzo ciekawa (i sprawiająca wiele frajdy) odmiana zdjęć o długiej ekspozycji. Takie fot- ki zwykle robi się nocą, a trik polega na doświetleniu jakiegoś obiektu na pierwszym planie (na przykład pobliskich głazów), gdy migawka jest otwarta. Za pomocą małej latarki trzeba po prostu „pomalować” wybrany obiekt, a po zakończeniu naświetlania okaże się, że ów do- świetlony fragment jest wyraźnie widoczny. Natężenie efektu może być bardzo różne — od subtelnego rozjaśnienia do potoku światła kojarzącego się z lampami studyjnymi. Wszystko zależy od tego, jak długo będziesz malować. Przede wszystkim, potrzebujesz jakiejś latarki (na stronie 142 w rozdziale poświęconym fotografowaniu nocnego nieba i Drogi Mlecznej znajdziesz kilka sugestii). Gdy już będziesz miał latarkę i naciśniesz spust migawki, aby zaini- cjować długą ekspozycję, zacznij malować obiekt, który chciałbyś rozjaśnić. Prawidłowy czas malowania ocenia się metodą prób i błędów, przygotuj się więc na to, że każde takie nocne zdjęcie będzie wymagało kilku podejść. (Im dłużej malujesz, tym jaśniejszy będzie doświet- lany obiekt. W większości przypadków będziesz malował bardzo krótko, lecz wiele zależy od wielkości obiektu). Po rozpoczęciu malowania nie zatrzymuj snopa światła w jednym miej- scu, bo na zdjęciu wyjdzie ono znacznie jaśniejsze — poruszaj latarką płynnie i przez cały czas ekspozycji. 119 ROZDZIAŁ 6 ■ DŁUGIE EKSPOZYCJEPoleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Fotografia krajobrazowa według Scotta Kelby ego. Przewodnik krok po kroku
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: