Dyrektorzy szkół nie są jedynie nauczycielami i wychowawcami. Muszą oni być także menedżerami swojej placówki, wiedzieć jak nią skutecznie zarządzać, motywować i umożliwiać doskonalenie jej pracowników, czy planować i organizować wydarzenia, które zachęcą uczniów do nauki i rozwoju ich zainteresowań.
Wysokie miejsca w rankingach szkół, dobra opinia o szkole wśród uczniów i ich rodziców, zmotywowani, chętni do pracy i nauki nauczyciele i uczniowie – takie są pragnienia każdego dyrektora szkoły. Nie jest to jednak proste do osiągnięcia. Na dobry wizerunek szkoły należy najczęściej pracować przez lata.
Jak tego dokonać?
„Promocja szkoły” to publikacja skierowana do dyrektorów, w której zawarte są praktycznie wskazówki na temat możliwych do podjęcia działań, pomocnych w poprawie oceny i wizerunku szkoły w jej otoczeniu.
Porady zawarte w książce podpowiadają, w jaki sposób stworzyć plan promocji szkoły, harmonogram jego realizacji, a także jak później koordynować cały ten proces. Dlaczego warto opracować taki plan? Liczne korzyści wraz z komentarzem także zostały uwzględnione w publikacji, co z pewnością przekona niezdecydowanych.
Wszystkie pomysły zawarte w książce podzielone zostały na dwie grupy:
• działania promujące szkołę oraz
• działania kształtujące pozytywny wizerunek szkoły.
„Promocja szkoły” w ciekawy sposób doradzi Czytelnikom jak aktywnie prowadzić promocję szkoły tak, aby wzbudzić zainteresowanie i przychylność otoczenia, a także zwiększyć wiarygodność placówki.
Darmowy fragment publikacji:
Polecamy także nasze inne publikacje:
Zarządzanie szkołą
rok szkolny 2013/2014
Dyrektor szkoły musi w ciągu roku podjąć kilkadziesiąt ważnych decyzji. Ich formalnym
odzwierciedleniem są akty prawa wewnątrzszkolnego. Publikacja „Zarządzenia
i decyzje dyrektora szkoły w 2014 roku zawiera ponad 80 wzorów zarządzeń, decyzji
i pism dyrektora szkoły oraz prezentuje sytuacje, w których należy je wydać. Każdy
wzór dokumentu przygotowany został na podstawie aktualnych przepisów i zawiera
odniesienie do konkretnego aktu prawa.
Dzięki publikacji:
• uzyskasz dostęp do gotowych dokumentów,
• nie popełnisz błędów w zarządzaniu szkołą,
• zyskasz czas na inne bieżące zadania.
Polecamy także nasze inne publikacje:
Publikacja zawiera praktyczne omówienie zmian kadrowych w szkołach na 2014 rok.
Wskazuje, jak skutecznie zmienić stanowisko, miejsce pracy lub wymiar zatrudnienia
nauczyciela w zależności od formy zatrudnienia. Doradza, jak bez obawy o przegraną
w sądzie pracy, rozwiązać stosunek pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie
umowy o pracę i mianowania, oraz kiedy można zwolnić nauczyciela w czasie
usprawiedliwionej nieobecności w pracy. Zawiera szereg przykładów i korzystnych dla szkoły
interpretacji przepisów, dzięki którym dyrektor szkoły będzie mógł przeprowadzić
zamierzone zmiany kadrowe, bez obawy o ich konsekwencje prawne.
Polecamy także nasze inne publikacje:
i
Z
m
a
n
y
k
a
d
r
o
w
e
w
s
z
k
o
ł
a
c
h
w
2
0
1
4
r
o
k
u
Zmiany kadrowe
w szkołach w 2014 roku
Dostępne pod adresem: http://fabrykawiedzy.com
ISBN 978-83-269-2969-4
UOO21
UOO 21 okladka.indd 1
14-02-19 12:10
i
Z
a
r
z
ą
d
z
e
n
a
i
d
e
c
y
z
e
d
y
r
e
k
t
o
r
a
s
z
k
o
j
Kontrola zarządcza
w roku szkolnym 2013/2014
Procedury • regulaminy • wzory dokumentów
Dostępne pod adresem: http://fabrykawiedzy.com
ł
y
w
2
0
1
4
r
o
k
u
Zarządzenia i decyzje
dyrektora szkoły w 2014 roku
kadry i płace • zarządzanie • bezpieczeństwo
ISBN 978-83-269-2988-5
UOO20
„Kontrola zarządcza w roku szkolnym 2013/2014” to publikacja, która w przystępny
sposób przekłada na praktykę skomplikowane przepisy o kontroli zarządczej. Dzięki
niej wyznaczysz właściwe cele kontroli i wskaźniki monitorowania. Dowiesz się, jak
przeprowadzać i dokumentować samoocenę. Zyskasz także dostęp do:
• Gotowych wzorów dokumentów związanych z kontrolą zarządczą.
• Sprawdzonych w praktyce procedur kontroli zarządczej.
• Przykładów wzorcowo przeprowadzonych kontroli.
Michał Łyszczarz, autor książki
Polecamy także
nasze pozostałe
publikacje z serii:
ISBN 978-83-269-2542-9
UOO14
l
K
o
n
t
r
o
a
z
a
r
z
ą
d
c
z
a
w
r
o
k
u
s
z
k
o
n
y
m
2
0
1
3
/
2
0
1
4
l
UOO14 okladka.indd 1
UOO 20 okladka.indd 1
13-09-06 09:31
14-03-04 12:03
Dostępne pod adresem: http://fabrykawiedzy.com
Cena: 49 zł
ISBN 978-83-269-3013-3
UOO37
Promocja szkoły
19 działań, które poprawią wizerunek
Twojej placówki
Wydanie II
UOO 37 okladka.indd 1
14-03-13 13:53
Promocja szkoły
19 działań, które poprawią
wizerunek Twojej placówki
Autor:
Małgorzata Celuch
Redakcja:
Agnieszka Stebelska
Kierownik grupy wydaniczej:
Sebastian Watras
Wydawca:
Tomasz Chojecki
Projekt graficzny okładki:
Raster studio, Norbert Bogajczyk
Korekta
Zespół
Koordynator produkcji
Mariusz Jezierski
Druk
Sowa sp. z o.o.
Skład i łamanie
Raster studio, Norbert Bogajczyk
ISBN 978-83-269-1051-7
Copyright by Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Warszawa 2011
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a, 03-918 Warszawa,
tel.22 518 29 29, faks 22 617 60 10, e-mail: cok@wip.pl
NIP: 526-19-92-256, KRS: 0000098264 – Sąd rejonowy dla m.st. Warszawy
w Warszawie,
XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego,
Wysokość kapitału zakładowego 200.000 zł.
Publikacja „Promocja szkoły” została przygotowana z zachowaniem najwyższej staranności i wykorzystaniem
wysokich kwalifikacji, wiedzy oraz doświadczenia jej twórców. Zaproponowane w niej wskazówki, porady
i interpretacje dotyczą sytuacji typowych. Ich zastosowanie w konkretnym przypadku może wymagać dodat-
kowych, pogłębionych konsultacji. Opublikowane rozwiązania nie mogą być traktowane jako oficjalne sta-
nowisko organów i urzędów państwowych. W związku z powyższym autorzy, konsultanci oraz redakcja nie
mogą ponosić odpowiedzialności prawnej za zastosowanie zawartych w publikacji „Promocja szkoły” wska-
zówek, przykładów, informacji itp. do konkretnych przypadków.
Spis treści:
Wstęp ������������������������������������������������������������������������������������������ 5
Korzyści z opracowania planu rozwoju szkoły �������������������������������� 6
Czynniki wpływające na wysoką ocenę szkoły ������������������������������� 8
Plan promocji szkoły ���������������������������������������������������������������������� 11
Harmonogram promocji szkoły ����������������������������������������������������� 13
CZĘŚĆ I: POMYSŁY NA DZIAŁANIA PROMUJĄCE SZKOŁĘ ������������� 15
1. Bezpośredni kontakt z placówkami
niższego szczebla ������������������������������������������������������ 17
2. Organizacja dni otwartych szkoły ����������������������������� 18
3. Materiały informacyjne o szkole ������������������������������ 20
4. Ogłoszenia o szkole ��������������������������������������������������� 21
5. Nakręcenie filmu o szkole ����������������������������������������� 22
6. Przedstawienie osiągnięć szkoły ������������������������������� 23
7. Przedstawienie najlepszych stron i zalet szkoły �������� 24
8. Udział w targach edukacyjnych �������������������������������� 26
9. Pismo szkolne ����������������������������������������������������������� 27
3
10. Organizacja imprez dla lokalnej społeczności ����������� 28
11. Promocja poprzez media ������������������������������������������ 29
12. Reklama w Internecie ����������������������������������������������� 30
13. Wynajem sal ������������������������������������������������������������� 32
14. Udział w różnorodnych akcjach �������������������������������� 33
15. Kontakt z absolwentami szkoły ��������������������������������� 34
16. Nawiązanie bliższej współpracy
ze szkołami niższego szczebla ����������������������������������� 35
17. Budowanie obrzędowości i tradycji szkoły ��������������� 37
CZĘŚĆ II: POMYSŁY NA DZIAŁANIA KSZTAŁTUJĄCE
POZYTYWNY WIZERUNEK SZKOŁY ���������������������������������� 39
1. Wysoki poziom nauczania ���������������������������������������� 41
2. Bezpieczeństwo uczniów ������������������������������������������ 45
4
WSTĘP
Każdy dyrektor dąży do tego, by jego szkoła była wysoko w rankin-
gach, uczniowie przychodzili do niej z ochotą, by kształciła wychowan-
ków, którzy potem będą odnosić liczne sukcesy zawodowe. Dyrektor
z kolei to teraz nie tylko nauczyciel, który siedzi nad stertą papierów, ma
wszystko na swojej głowie, ale także menedżer, organizator, wychowaw-
ca. To dyrektor motywuje uczniów i nauczycieli, zachęca do rozwoju
własnego i szkoły. Zatem jak skutecznie zarządzać szkołą, wyznaczyć
ścieżki jej rozwoju, co stanowi o jej dobrym wizerunku? Pamiętaj, że
dzięki różnorodnej i aktywnej promocji Twoją szkołą zainteresuje się
znacznie większa liczba osób, co ma wpływ zarówno na ilościowy, jak
i jakościowy nabór nowych uczniów.
Dzięki wysokiej ocenie i dobremu wizerunkowi szkoła zyska wia-
rygodność i zaufanie oraz przychylność środowiska. Sprzyja to dobrej
ocenie działalności dydaktyczno-wychowawczej placówki oraz kształ-
towaniu pozytywnej opinii. To z kolei zachęci przyszłych uczniów i ich
rodziców do nauki właśnie w niej. Do realizacji tego celu ważne jest
dotarcie do kandydata i jego rodziców, zapoznanie ich z ofertą, wzbu-
dzenie zainteresowania szkołą oraz aktywne wpływanie na dokonywany
przez nich wybór.
5
Wprowadzenie
Korzyści z opracowania planu rozwoju szkoły
Zgodnie z zapisami rozporządzenia MEN z 7 października 2009 r.
w sprawie nadzoru pedagogicznego (załącznik wymaganie 2.1): procesy
zachodzące w szkole lub placówce służą realizacji przyjętej w niej kon-
cepcji pracy. Szkoła działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną
koncepcją pracy. Koncepcja ta jest analizowana i modyfikowana w razie
potrzeb; znana i akceptowana przez uczniów i rodziców.
Każda szkoła musi mieć zatem określoną koncepcję pracy, ma jednak
autonomię co do sposobu jej wypracowania i realizacji. Często punk-
tem wyjścia do budowy takiej koncepcji staje się koncepcja konkursowa
dyrektora, którą opracował na konkurs poprzedzający powołanie go na
stanowisko. Dotyczy opisu poprawy funkcjonowania szkoły, czyli roz-
woju organizacyjnego szkoły (ROS), który jest działaniem otwartym,
planowym, celowym i długotrwałym. Rozwój szkoły opisuje przyjęty
i realizowany program rozwoju szkoły dotyczący wszystkich najważ-
niejszych (strategicznych) priorytetowych obszarów i celów.
Obecnie nie ma obowiązku opracowywania wieloletnich
programów rozwoju, jednak może to przynieść szkole wiele ko-
rzyści (tabela niżej).
6
Korzyści z opracowania planu rozwoju szkoły
Korzyści z opracowania programu rozwoju
Konkretna korzyść
Komentarz/działania do podjęcia
Wytycza priorytety działań
i kierunki rozwoju szkoły
Zwiększa dochody szkoły
Oszczędza czas
Wykorzystuje mocne strony
i zasoby szkoły
Stwarza poczucie
bezpieczeństwa
Wiadomo, które obszary wymagają pod-
jęcia natychmiastowych działań, a które
da się odłożyć na później. Można wraz
z nauczycielami skoncentrować swoje
umiejętności na poszczególnych zada-
niach. Realizując po kolei wyznaczone
punkty, kadra pracuje wydajniej.
Pozwala skorzystać z okazji na uzyskanie
grantów i dotacji celowych – łatwiej je
pozyskać, gdy są powiązane z głównymi
priorytetami i celami szkoły.
Rozdziela zadania pomiędzy poszcze-
gólne osoby i przewiduje, jakiego typu
problemy mogą wystąpić. Dzięki temu
dyrektor uniknie nadaremnej pracy, błę-
dów, marnotrawstwa pieniędzy i wysiłków
ludzi.
Każda grupa ma jakieś talenty, ale te
często pozostają niezauważone, niedo-
cenione i niewykorzystane. Dobry plan
pomaga odkrywać te zasoby i wykorzy-
stać je w sposób konstruktywny.
Wszyscy pracownicy, wolontariusze,
członkowie organizacji potrzebują
poczucia bezpieczeństwa. Dobry plan
porządkuje prace, wyznacza osoby odpo-
wiedzialne, dzięki temu każdy wie, jaki jest
cel działań i przyszłość szkoły.
7
Wprowadzenie
Czynniki wpływające na wysoką ocenę szkoły
Program rozwoju jest tylko jednym z przejawów kompleksowego
podejścia do procesu planowania pracy. Jego podstawą powinny być:
koncepcja pracy szkoły oraz jej wizja. Warto się więc zastanowić:
1) po pierwsze – co wpływa na wysoką ocenę szkoły, na co zwracają
uwagę uczniowie i rodzice, wybierając szkołę;
2) po drugie – co kształtuje wizerunek szkoły.
Zgodnie z marketingowym zarządzaniem szkołą na model jako-
ści szkoły jako instytucji usługowej ma wpływ pięć podstawowych
składników:
1) rzetelność, czyli zdolność do wykonania usługi zgodnie z obietnicą,
2) zdolność reagowania na pojawiające się problemy,
3) pewność i gwarancja dotyczące wiedzy i kwalifikacji ze strony
pracowników, a zatem zdolność pracowników do wzbudzenia
zaufania,
4) materialne elementy świadczenia usług,
5) bezpieczeństwo i dostępność,
warto taką listę uzupełnić też o
6) wyróżniki i tradycje szkoły.
W poniższej tabeli znajduje się zestawienie, jak klienci szkoły, ucz-
niowie i ich rodzice, postrzegają realizację poszczególnych składników
wpływających na jej wysoką ocenę:
Nazwa składnika
I. Solidność i rzetelność,
czyli zdolność do
wykonania usługi
zgodnie z obietnicą
8
Jak klienci postrzegają
ten składnik jakości?
1) Czy szkoła dotrzymuje warunków oferty?
2) Czy dochodzi do dotrzymania obietnic
i terminów przez szkołę (nauczycieli)?
3) Czy zajęcia odbywają się zgodnie z planem?
4) Czy szkoła ma dobrą reputację?
Nazwa składnika
II. Zdolność reagowania
na pojawiające się
problemy
III. Gwarancja dotycząca
wiedzy, kwalifikacji
i uprzejmości, czyli
zdolność do wzbudze-
nia zaufania
IV. Materialne elementy
świadczenia usług
V. Bezpieczeństwo,
opieka i dostępność
Czynniki wpływające na wysoką ocenę szkoły
Jak klienci postrzegają
ten składnik jakości?
1) Czy kierownictwo szkoły reaguje (odpo-
wiednio szybko), jeżeli są problemy
z: realizacją procesu dydaktycznego
i wychowawczego, złym przepływem
informacji?
2) Czy nauczyciele i pracownicy szkoły
odpowiednio reagują w sytuacjach nie-
standardowych i kryzysowych?
3) Czy zalecenia i polecenia dyrektora
wdrażane są bez opóźnień?
1) Czy nauczyciele potrafią: przekazać
wiedzę uczniom, zaskarbić sobie sza-
cunek uczniów i rodziców?
2) Czy nauczyciele sprawiają wrażenie kom-
petentnych oraz wzbudzają zaufanie?
3) Czy nauczyciele mają dobre relacje
z uczniami i rodzicami?
4) Czy rodzice są traktowani jak partnerzy
w procesie wychowawczym i wspiera-
niu procesu rozwoju uczniów?
1) Czy wyposażenie szkoły umożliwia
realizację programu szkoły?
2) Czy szkoła ma pracownię komputerową?
3) Czy pomoce dydaktyczne ułatwiają rea-
lizację nowoczesnych form nauczania?
1) Czy uczniowie czują się w szkole bez-
piecznie?
2) Czy nauczyciele właściwie sprawu-
ją opiekę nad uczniami podczas ich
pobytu w szkole?
3) Czy rodzice są na bieżąco informowa-
ni o trudnościach dydaktycznych lub
dotyczących zachowania ich dzieci?
9
Polecamy także nasze inne publikacje:
Zarządzanie szkołą
rok szkolny 2013/2014
Dyrektor szkoły musi w ciągu roku podjąć kilkadziesiąt ważnych decyzji. Ich formalnym
odzwierciedleniem są akty prawa wewnątrzszkolnego. Publikacja „Zarządzenia
i decyzje dyrektora szkoły w 2014 roku zawiera ponad 80 wzorów zarządzeń, decyzji
i pism dyrektora szkoły oraz prezentuje sytuacje, w których należy je wydać. Każdy
wzór dokumentu przygotowany został na podstawie aktualnych przepisów i zawiera
odniesienie do konkretnego aktu prawa.
Dzięki publikacji:
• uzyskasz dostęp do gotowych dokumentów,
• nie popełnisz błędów w zarządzaniu szkołą,
• zyskasz czas na inne bieżące zadania.
Polecamy także nasze inne publikacje:
Publikacja zawiera praktyczne omówienie zmian kadrowych w szkołach na 2014 rok.
Wskazuje, jak skutecznie zmienić stanowisko, miejsce pracy lub wymiar zatrudnienia
nauczyciela w zależności od formy zatrudnienia. Doradza, jak bez obawy o przegraną
w sądzie pracy, rozwiązać stosunek pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie
umowy o pracę i mianowania, oraz kiedy można zwolnić nauczyciela w czasie
usprawiedliwionej nieobecności w pracy. Zawiera szereg przykładów i korzystnych dla szkoły
interpretacji przepisów, dzięki którym dyrektor szkoły będzie mógł przeprowadzić
zamierzone zmiany kadrowe, bez obawy o ich konsekwencje prawne.
Polecamy także nasze inne publikacje:
i
Z
m
a
n
y
k
a
d
r
o
w
e
w
s
z
k
o
ł
a
c
h
w
2
0
1
4
r
o
k
u
Zmiany kadrowe
w szkołach w 2014 roku
Dostępne pod adresem: http://fabrykawiedzy.com
ISBN 978-83-269-2969-4
UOO21
UOO 21 okladka.indd 1
14-02-19 12:10
i
Z
a
r
z
ą
d
z
e
n
a
i
d
e
c
y
z
e
d
y
r
e
k
t
o
r
a
s
z
k
o
j
Kontrola zarządcza
w roku szkolnym 2013/2014
Procedury • regulaminy • wzory dokumentów
Dostępne pod adresem: http://fabrykawiedzy.com
ł
y
w
2
0
1
4
r
o
k
u
Zarządzenia i decyzje
dyrektora szkoły w 2014 roku
kadry i płace • zarządzanie • bezpieczeństwo
ISBN 978-83-269-2988-5
UOO20
„Kontrola zarządcza w roku szkolnym 2013/2014” to publikacja, która w przystępny
sposób przekłada na praktykę skomplikowane przepisy o kontroli zarządczej. Dzięki
niej wyznaczysz właściwe cele kontroli i wskaźniki monitorowania. Dowiesz się, jak
przeprowadzać i dokumentować samoocenę. Zyskasz także dostęp do:
• Gotowych wzorów dokumentów związanych z kontrolą zarządczą.
• Sprawdzonych w praktyce procedur kontroli zarządczej.
• Przykładów wzorcowo przeprowadzonych kontroli.
Michał Łyszczarz, autor książki
Polecamy także
nasze pozostałe
publikacje z serii:
ISBN 978-83-269-2542-9
UOO14
l
K
o
n
t
r
o
a
z
a
r
z
ą
d
c
z
a
w
r
o
k
u
s
z
k
o
n
y
m
2
0
1
3
/
2
0
1
4
l
UOO14 okladka.indd 1
UOO 20 okladka.indd 1
13-09-06 09:31
14-03-04 12:03
Dostępne pod adresem: http://fabrykawiedzy.com
Cena: 49 zł
ISBN 978-83-269-3013-3
UOO37
Promocja szkoły
19 działań, które poprawią wizerunek
Twojej placówki
Wydanie II
UOO 37 okladka.indd 1
14-03-13 13:53
Pobierz darmowy fragment (pdf)