Darmowy fragment publikacji:
Kreacje Judasza
w epice polskiej
XX i początku XXI wieku
Kreacje Judasza w epice polskiej
XX i początku XXI wieku
Klaudia Bączyk-Lesiuk
Kreacje Judasza w epice polskiej
XX i początku XXI wieku
Klaudia Bączyk
Kreacje Judasza w epice polskiej
XX i początku XXI wieku
Poznań 2019
Praca doktorska
napisana pod kierunkiem
prof. dr. hab. Krzysztofa Bilińskiego
Recenzenci
prof. dr hab. D. Heck
prof. dr hab. Z. Trzaskowski
Redaktor prowadzący
Paulina Wiśniewska
Korekta
Anna Surendra
Skład komputerowy
Munda Maciej Torz
Projekt okładki
Mateusz Bartkowiak
https://pl.depositphotos.com/163696480/stock-photo-redbud-siliquastrum-in-bloom-in.html
@ spetenfina/https://pl.depositphotos.com
Publikacja sfinansowana ze środków Collegium Da Vinci
gen. Tadeusza Kutrzeby 10, 61-719 Poznań, Polska
ISBN
978-83-66353-23-7 (wersja drukowana)
978-83-66353-24-4 (wersja elektroniczna)
Wydanie I – Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM
www.wydawnictwo-silvarerum.eu
Poznań 2019
Druk i oprawa
Perfekt Druk
ul. Skórzewska 63, 60-185 Skórzewo
Szanownemu Panu Profesorowi Krzysztofowi Bilińskiemu
za wszelką pomoc w rozwoju „judaszologicznej” literatury
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Status quaestionis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 1
Apostoł – heretyk. Od zwątpienia do ateizmu na przykładzie tytułowej posta-
ci z powieści Henryka Panasa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Biogram Aeneasza. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zdrada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wiara i niewiara . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jezus i Dwunastu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Paulus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 2
Judasz – męczennik wiary. O posłannictwie we współczesnym apokryfie
autorstwa Krzysztofa Jednachowskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Dojrzewanie do posłannictwa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Przeznaczenie Judasza. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Pozorna śmierć bohatera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Odkrywając tajemnicę boskich znaków… . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sny. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rzeczy materialne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tajemnicze postaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zjawiska astronomiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 3
Wierny sługa proroka Eliasza. O Aleksandrze-Szymonie, który stał się Juda-
szem… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
17
23
50
54
57
62
66
73
77
83
89
97
98
102
108
112
117
8
Spis treści
Rozdział 4
Wszyscyśmy bracia Judasze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ofiary „choroby drutów kolczastych” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Judasz w umarłym świecie PRL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Czasy pełne Judaszów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Albert . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Partyzanci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Judasze wśród władz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 5
Kolejne upadłości, czyli o chaotycznym świecie Judasza . . . . . . . . . . . . . .
Rozprawa z polską religijnością w dziele Pawła Huellego . . . . . . . . .
Apostołowie przyszłości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Judasz z niebieskim balonikiem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Poszukiwanie Jezusa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(Nie)istnienie Judasza w powieści Mirosława P. Jabłońskiego. . . . . .
Judasz wykreowany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zamiast Zbawiciela . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Judasz a futurologia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
155
156
173
184
191
198
200
203
203
208
210
212
214
221
226
230
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
233
Wykaz dzieł cytowanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
239
Aneksy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
247
Wstęp
Wędrówka motywu Judasza w literaturze światowej przypomina
nieustający proces, w którym nie widać szans na wydanie wyroku.
Zeznają co pewien czas nowi świadkowie, mają swoje mowy
oskarżyciele i obrońcy. Poszlaki, poszlaki i ciągle brak dowodów
stwarzających możliwość zakończenia śledztwa.
J. Grzegorczyk, Zrozumieć Judasza
Literatura od wieków czerpie z opowieści mitologicznych, dziejów postaci
legendarnych oraz biografii znanych bohaterów historycznych. Wielość inter-
pretacji oraz różnorodność ujęcia Judasza powoduje, że umieszczany zostaje
w każdym z tych trzech źródeł interpretacyjnych. Ta złożoność kreacji owej
postaci sprawia, że poprzez liczne, zindywidualizowane twory literackie urasta
on do tematu imiennego polskiej literatury współczesnej. Wraz z zapoczątkowa-
ną przez artystów młodopolskich demitologizacją Nowego Testamentu zauważyć
można bowiem stale rosnący wzrost zainteresowania Judaszem jako jednostką
cierpiącą. Potencjał ideotwórczy szczególnie uwidoczni się w utworach epickich,
które to ukażą najbardziej zróżnicowane spektrum pseudojudaszów. Pole zain-
teresowań personologią literacką owego apostoła rozwinięte zostanie we współ-
czesnych apokryfach, w których na nowo dokona się próba rehabilitacji jego
czynów. Sytuacja znacząco zmieni się w Polsce wojennej i powojennej, kiedy to
worek judaszków zostaje wypełniony konfidentami i oszustami. W tym przy-
padku postaci uwikłane w ideologiczne rozgrywki polegną, zapisując się na kar-
tach literatury (a często i historii) jako owładnięte kompleksem Judasza1. Z tych
1 Poj. za: A. Grajewski, Kompleks Judasza. Kościół zraniony. Chrześcijanie w Europie Środ-
kowo-Wschodniej między oporem a kolaboracją, Poznań 1999.
10
tekstów nie wyłoni się bohater o umyśle zniewolonym, a celem jego kreacji nie
stanie się usprawiedliwianie kogokolwiek. Nastąpi tutaj pewnego rodzaju prze-
sunięcie tematyczne, Judasz przestanie być postacią uniwersalną, a okaże się
zdrajcą politycznym istniejącym jedynie na terenie Polski. Jak słusznie zauważył
Andrzej Grajewski: „Z lakonicznych informacji o patologiach przeszłości można
wyprowadzić ważne wnioski dotyczące także i dzisiejszego dnia”2. Literatura
XX wieku pozwoli spojrzeć na Judasza z całkiem innej niż do tej pory perspek-
tywy, poddając temat laicyzacji. Pozbawiony moralizatorskiego aspektu, ukaże
nowy wymiar postaci uwikłanej w walkę nie tyle o przetrwanie, co o liczne
dobra materialne, podniesienie statusu życia i awans w hierarchii społecznej. Swą
świeżością urzekać będą także teksty, w których Judasz stanie się nieodłącznym
elementem świata konającego, pogrążonego w zniszczeniu. Owe futurystyczne
wizje, tak odległe od uniwersalnej siły mitycznej, stworzą nowy wizerunek Juda-
sza, który, wychodząc z rozmodlonego tłumu, stanie się jedną z ofiar upadającej
rzeczywistości.
W toku analizy Judasz zostanie przedstawiony jako postać literacka, całość,
na którą składają się: „stereotyp literacki utwierdzony w tradycji danego gatun-
ku, pozaliteracki model osobowy ukształtowany w warunkach społecznych,
podlegających obserwacji pisarza, propagowany przez twórcę ideał postawy
wobec życia”3. Jak wskazuje Henryk Markiewicz, krąg zainteresowań związa-
nych z postacią wiązałby się przede wszystkim „jej pozycją bądź funkcją: 1) wobec
innych składników czy aspektów dzieła literackiego, 2) wobec postaci z innych
utworów literackich, 3) wobec rzeczywistości pozaliterackiej”4. Owe układy
odniesienia staną się szczególnie ważne podczas refleksji nad współczesnym
wizerunkiem Judasza. Abstrahując zatem od kwestii jego realności, dominantą
w badaniu stanie się charakterystyka indywidualnego, antropomorficznego ukła-
du cech zarówno jakościowych, jak i relacyjnych5. W takim rozumieniu postać
stanie się tworem, którego jestestwo w pełni uzależnione będzie od inwencji twór-
czej autora oraz zdolności interpretacyjnych odbiorcy tekstu.
Celem projektowanej rozprawy jest analiza kreacji Judaszów w prozie polskiej
XX i początku XXI wieku. Różnorodne ujęcie syna zatracenia owocować będzie
2 Ibidem, s. 9.
3 Vide Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 1998, s. 412.
4 H. Markiewicz, Postać literacka, [w:] idem, Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1984,
s. 162.
5 Ibidem, s. 154.
Kreacje Judasza w epice polskiej XX i początku XXI wiekuWstęp
11
rozważaniami na temat motywacji prezentowanych postaci literackich, samobój-
czej śmierci oraz możliwości apokatastazy.
Wybór opisanej literatury motywowany jest przede wszystkim wspólnym
czynnikiem zespalającym dzieła, jak i tendencją do innowacji. Ośrodkiem zapew-
niającym spójność świata przedstawionego każdego z analizowanych utworów
staje się postać Judasza wraz z powiązanym z nim zespołem motywów, takich jak
zdrada, przekupstwo czy śmierć. W związku z powyższym w obrębie zaintereso-
wań dysertacji znalazły się: Według Judasza. Apokryf i Judasza dziennik intymny
Henryka Panasa, Serce Judasza Krzysztofa Jednachowskiego, Judasz Włodzimie-
rza Pawluczuka, Judasz z Monte Sicuro Gustawa Morcinka, Srebrniki Judasza
Jacka Wilamowskiego, Worek Judaszów Zbigniewa Nienackiego, Judasz na Placu
Defilad Marka Nowakowskiego, Elektryczne banany, czyli ostatni kontrakt Judasza
Mirosława Piotra Jabłońskiego, Ostatnia wieczerza Pawła Huellego.
Jedną z pierwszych prób rehabilitacji w prozie polskiej XX wieku była książka
Henryka Panasa Według Judasza. Apokryf, w której autor przedstawił tytułowego
bohatera jako postać tragiczną, niesłusznie wrzuconą do worka wraz z innymi
zdrajcami biblijnymi. Wydana dwanaście lat później powieść Judasza dziennik
intymny uzupełnia wcześniejszą historię, dokonując niejako pełnego oczyszcze-
nia apostoła. Świat widziany jego oczami okazuje się krainą pełną sprzeczności,
chaosu społecznego i politycznego, przeplatających się ze sobą kultów i religii. To
właśnie w takich realiach po raz kolejny Judasz otworzy się przed czytelnikiem,
decydując się na ostateczne zmierzenie się z winami przeszłości. W swej nieco
naiwnej walce o zachowanie spokoju do końca, nie odnajdzie, zdaje się, odpowie-
dzi na pytanie: jak żyć? Jego postać stanie się więc postacią uniwersalną, zmaga-
jącą się z samotnością i bezradnością. W powyższych utworach dostrzec będzie
można również wizję Bułhakowa, w której bohater urasta do rangi obywatela
odpowiedzialnego za życie narodu. Dopatrując się w Jezusie mesjasza polityczne-
go, poczucie obowiązku Judasza wobec narodu żydowskiego ujawni się w procesie
polityzacji religii.
Popularną, choć na gruncie polskim mało podatną koncepcją, jest zdrada
pozorna Judasza. Bohater, będąc jednostką tragiczną, zmuszony jest do doko-
nania wyboru pomiędzy dwoma równoważnymi racjami: zachowaniem honoru
bądź wypełnieniem misji. Fatalizm postaci Judasza jako jednostki zdeterminowa-
nej prezentuje między innymi powieść Serce Judasza Krzysztofa Jednachowskiego.
Autor zdaje się traktować utwór jako swoistą grę z tradycjonalizmem. W Przed-
mowie pisze:
12
Czy nie nadszedł już czas, aby zmienić zapisy w historii na temat Judasza?
Czy ta historia nie powinna być napisana na nowo? Tak, drodzy Czytelnicy,
tak należy uczynić. Jestem świadomy, że proces ten będzie przebiegał powoli
w sposób bardzo oporny. Co do tego, że się rozpoczął, nie ma wątpliwo-
ści. Jednym z kolejnych dowodów na to jest ta książka. Nie napisałem jej
z zamysłem ranienia czyichkolwiek uczuć czy udowadniania nowych prawd
religijnych. Stanowi ona przede wszystkim moją osobistą, sfabularyzowaną
interpretację dziejów Judasza i jego misji, symboliczną opowieść o wierze,
ufności i przeznaczeniu6.
Jednachowski tworzy postać Judasza, która już przed narodzinami zostaje powo-
łana do niecodziennych czynów. W trzech częściach buduje losy tej jednostki,
prezentując świat będący machiną Boga. Zarówno apostoł, jak i Chrystus okazu-
ją się niezbędnymi elementami mającymi zapewnić wypełnienie się proroctwa.
Jego postać staje się przyczynkiem do ponownej lektury Biblii. Skoro Judasz miał
uczestniczyć w boskim planie, był jego niezbędnym elementem, to czy podobnie
nie można spojrzeć na Szatana? Czy ukrzyżowanie nie było zatem zaaranżowane?
I ostatecznie: czy Judasz nie padł ofiarą pewnego rodzaju manipulacji?
Całkiem odmienną próbą zmierzenia się z klęską Judasza jest wtopienie go
w lud chłopski, zestawienie z prorokiem Ilją oraz wizją powtórnego ukrzyżo-
wania. W tym przypadku Judasz staje się niezbędny, by uchronić tłum przed
nadchodzącą zagładą, by odkupienie w ogóle mogło dojść do skutku. Wizja
ta szczególnie uwidacznia się w powieści Włodzimierza Pawluczuka Judasz,
stając się dopełnieniem „mitu o Wierszalinie”. Odwołując się do poglądów
Eliadego, autor stara się zrozumieć świat poprzez jego konfrontację z tak zwa-
nymi kulturami prymitywnymi. Uznając, że źródła wiedzy o współczesnym
człowieku należy doszukiwać się w ludowości, pozwala wkroczyć czytelni-
kowi w życie, w którym całkowicie wyzbyto się dotychczasowej świętości,
ustępując miejsca złowrogiej nowoczesności. Chcąc uchronić zatem świat
przed destrukcyjnym wpływem cywilizacji, tworzy kreację naiwnego Sasz-
ki, próbującego zmierzyć się z odwiecznymi zagadnieniami wiary, świętości
i transcendencji. Każde jego wołanie do Boga, szukanie pomocy u proroków
różnych wyznań, staje się apelem o zbawienie. Jak podkreśla bowiem Wło-
dzimierz Pawluczuk:
6 K. Jednachowski, Serce Judasza, Zielona Góra 2007, s. 7–8.
Kreacje Judasza w epice polskiej XX i początku XXI wiekuWstęp
13
każda – nawet najbardziej banalna codzienność – jest de facto realizacją rze-
czywistości mitycznej, a każde mówienie – nawet mówienie przy kupowaniu
pietruszki – jest de facto modlitwą. Codzienność sama w sobie ma charakter
mistyczny7.
Tym samym rodzi się pytanie o istotę sekty grzybowskiej oraz o możliwość
powrotu do pierwotnej jedności kultury i religii. Wyznawcy Eliasza Klimowicza,
wierząc w przywrócenie dawnego ładu, decydują się na odegranie najważniejszych
wydarzeń Nowego Testamentu. Cielesna śmierć Jezusa, jego zmartwychwstanie
oraz wcześniejsza zdrada Judasza stają się więc niezbędnymi elementami mający-
mi na celu przywrócenie raju. Ucieczka proroka ostatecznie burzy tę możliwość,
jednakże sama rola zdrajcy zostaje wypełniona.
Najbardziej podatnym gruntem do szukania judaszków okażą się czas wojny
oraz lata komunizmu. Widoczne w literaturze polskiej (między innymi u Zbi-
gniewa Nienackiego, Jacka Wilamowskiego, Gustawa Morcinka, Marka Nowa-
kowskiego) zatracenie wartości sprowokuje do poszukiwania prostych opozycji:
dobro – zło. Jak podkreśla Maria Janion: „W toku wyjątkowo ciężkich histo-
rycznych perypetii wytworzyło się w świadomości polskiej przekonanie o nie-
podważalnym priorytecie tego, co społeczne, narodowe, wspólnotowe, gromadzkie
nad tym, co jednostkowe, osobiste, intymne, prywatne”8. W owej zniewolonej
rzeczywistości bohaterowie naznaczeni „niewidzialną koroną cierpień”9 staną się
rozstrzygającymi o kondycji człowieka. Wiązać będzie się to z typowo ludzką
potrzebą walki w imię narzuconej sprawiedliwości. Rekonwalescencja psychiczna
bohaterów dokona się za pomocą swoistego katharsis, które jako jedyne zapew-
nić może ich ponowne odrodzenie i powrót do stanu sprzed wojny. W trakcie
spektaklu wyłonione zostaną kozły ofiarne, na których przeprowadzony będzie
samosąd. Prowokatorami tych działań staną się grupy samozwańczych męczen-
ników wyrażające wspólne poczucie sprawiedliwości. Ich przekonanie o moral-
nej wyższości nie pozwoli im milczeć, a nieco teatralne rozgrzeszenie wywoła
pytanie o marionetkowość tych postaci. Czy poszukiwanie Judaszów w czasach
zagrożenia jest procesem sprawiedliwym? I czy ich napiętnowanie nie jest jedy-
7 W. Pawluczuk, cyt. za: H. Hoffmann, U źródeł morfologii codzienności Włodzimierza
Pawluczuka, [w:] Światopogląd: między transcendencją a codziennością, pod red. I. Borowik,
H. Hoffmanna, Kraków 2004, s. 18.
8 M. Janion, Płacz generała. Eseje o wojnie, Warszawa 1998, s. 24.
9 T. Musioł, Listy z Dachau, Opole 1984, s. 161.
14
nie próbą usprawiedliwienia własnego postępowania? Temat ten zostanie podjęty
przez Gustawa Morcinka w utworze Judasz z Monte Sicuro. Zbierze on grupę
mężczyzn ocalałych po II wojnie światowej i umieściwszy ich w starym włoskim
zamku, poprowadzi drogą wiodącą do moralnej odnowy bohaterów. W szeregu
opowiadań zaprezentowany zostanie los ludzi starających się odnaleźć w powo-
jennej rzeczywistości. Przedstawią oni swe najmroczniejsze wspomnienia, licząc
tym samym na ukojenie. Rozgrzeszenia udzielą pozostali słuchający, którzy jed-
nogłośnie oczyszczać będą niewinnych bądź piętnować Judaszów. Postaci skażone
rzeczywistością wojenną zadadzą pytania nie tyle o bycie dobrym człowiekiem,
ale o bycie nim w ogóle. Nastąpi tutaj afirmacja najwyższych wartości, poka-
zanie, że mimo zakłamania wojny ludzie powinni kierować się etyką. Kodeks
zasad moralnych w zniewolonej rzeczywistości może budzić wątpliwości, ale jego
potrzeba świadczy o próbie zachowania resztek człowieczeństwa. Jak zauważa
Roger Caillois, wojna może stać się tłem do walki o zachowanie ludzkiej kondycji:
Wieczny pokój to sen – nawet niepiękny sen – a wojna to integralna część
danego od Boga porządku świata. Podczas wojny dochodzą do głosu najszla-
chetniejsze ludzkie cnoty: odwaga i bezinteresowność, wierność obowiązkowi
i skłonność do ofiar, nie cofająca się nawet przed poświęceniem własnego
życia10.
Ciekawym uchwyceniem kwestii judaszowej jest oparta na faktach powieść
Zbigniewa Nienackiego Worek Judaszów. Na tle dyskursu z Pismem Świętym kon-
struuje się cały wór okrutnych Judaszów oraz poszukiwanie Chrystusa bez skazy.
W owym świecie trudno jednak znaleźć osoby bez wad, bohaterowie Nienackiego
nigdy nie są bowiem jednoznacznie dobrzy bądź źli, to właśnie tu Polak strzela do
Polaka, a patriotyzm zostaje zastąpiony chęcią przetrwania. Powieść swą tematy-
ką doskonale wpisuje się w zespół utworów zmagających się ze zdradą w okresie
komunizmu, pytając o jednoznaczne wyznaczniki zdrady.
W swym utworze Marek Nowakowski ukazuje świat przerażającego strachu
przed wrogiem. Osadzając akcję swych opowiadań w latach osiemdziesiątych
XX wieku, prezentuje lęk o własne życie. W obawie przed rosnącym zagrożeniem
bohaterowie są w stanie skłamać, byle tylko przedłużyć swą egzystencję. Wyszu-
kując Judaszów dnia codziennego, otwiera przed czytelnikiem świat prawdziwy,
10 R. Callois, cyt. za: M. Janion, op. cit., s. 45.
Kreacje Judasza w epice polskiej XX i początku XXI wiekuWstęp
15
w którym zdrajcą nie musi być ktoś z gruntu zły. Jego Judasz na Placu Defilad jako
kolejna pozycja zmaga się z uwspółcześnioną wersją apostoła, dla którego nagrodą
nie będzie już trzydzieści srebrników, ale możliwość przetrwania.
Najbardziej pesymistyczne uwikłania Judasza prezentują powieści Mirosła-
wa Piotra Jabłońskiego i Pawła Huellego. Pierwszy z tekstów jest złowrogą wizją
upadku wszelkiej moralności. Światem zawładnęły wojny, natomiast społeczeń-
stwo to analfabeci uzależnieni od narkotyków i alkoholu, dla których liczą się
jedynie uciechy cielesne. W tej przerysowanej rzeczywistości brak słowa pisane-
go, a maniakalne upodobania ludzi z chęcią przenosi się na ekrany telewizorów,
tworząc tym samym papkę dla mas. Zniszczeniu uległy bowiem jakiekolwiek
świętości, doszło nawet do tego, że na watykańskiej giełdzie papiery wartościowe
mają grupy neosatanistów. Świat kręci się wokół pieniędzy i pornografii. Pytanie
o zachowanie prawdziwej tożsamości i wyrwanie się ze szponów egoistycznego
społeczeństwa pojawia się wraz z postacią Gaspara Homera. Wplątany w tę mię-
dzynarodową aferę będzie próbował odnaleźć sens odwiecznej walki o władzę.
Gas wykreuje siebie na Judasza, ale uczyni to jedynie na potrzeby scenariusza.
Nie dostrzeże nawet, że świat, do którego wkracza, jest kompilacją prawdy i fik-
cji, przez co społeczeństwo uzna go za prawdziwego zdrajcę. Chrystusem okaże
się czarnoskóry papież ufający bardziej maszynom przepowiadającym przyszłość
niż Bogu. Uzna on również, że tak naprawdę ludzi nie ma, wszystko składa się
bowiem na Program utworzony przez Pana. Powie:
Jeżeli Program jest tak doskonały, że czujemy to co czujemy – to przeżywamy
to naprawdę. Gdy nas zranić, odbieramy to jako ból. Kiedy ktoś umiera – to
umiera i już. Amen, szlus. Może wrócić jako mniej doskonała monada, która
dla nas jest tylko majakiem i fantomem grającym w filmie, wykreowanym za
sprawą naszych komputerów11.
Swymi poglądami przekona Gaspara, który ostatecznie odrzuci srebrniki, ustępu-
jąc miejsca innym Judaszom. Intryga powieści rozgrywać się będzie zatem wokół
wykreowanego planu zabójstwa w świecie, w którym realizm miesza się z fanta-
styką, wulgarność ze świętością, a bohaterowie sami wątpią we własne istnienie.
11 M.P. Jabłoński, Elektryczne banany, czyli ostatni kontrakt Judasza, Warszawa 1996,
s. 226–227.
16
Akcja Ostatniej wieczerzy Pawła Huellego rozgrywa się w Gdańsku w nieda-
lekiej przyszłości. Świat prezentowany w powieści nawet przez samych bohate-
rów określany jest jako „najgorszy z możliwych”12. Polską zawładnęły konflikty
między muzułmanami a chrześcijańskimi fundamentalistami. Kraj jest na skra-
ju upadku, w mieście co chwilę dochodzi do serii wybuchów. Rosnąca potęga
islamu przyczynia się do rozwoju rasizmu. Ludźmi rządzą chęć zysku, rozpusta
i używki. Nawet księża nie pamiętają o swej moralnej powinności, kierując się
jedynie egoizmem (doskonałym przykładem jest duchowny chcący dorobić się
na winie Monsignore). Polska zmaga się z problemami korupcji i prywatyzacji,
ludzie masowo emigrują, a ci, którzy zostają, skazani są na samotność. Również
media przestają być obiektywne, bazując jedynie na spekulacjach. Przerywa-
na sennymi wizjami opowieść staje się refleksją na temat współczesnej sztuki
i religii. Autor przedstawia losy mężczyzn zmierzających na sesję fotograficzną
zorganizowaną przez Mateusza. Chce on namalować biblijną scenę Ostatniej
wieczerzy, każdemu z przyjaciół dając rolę któregoś z apostołów. Bohaterowie,
podobnie jak otaczająca ich rzeczywistość, dalecy są od ideału. Najdziwniej-
szym bohaterem okazuje się odgrywający Judasza uciekinier z zakładu psychia-
trycznego. Czując się powołanym do wyższych celów, idzie za głosem Pana,
by ostatecznie wziąć udział w sesji fotograficznej. Jego atrybutami stają się:
niebieski balonik, ciemne okulary i broń. Po wyjściu ze studia dokonuje mordu
na Pseudo-Wielkiej Nierządnicy, a następnie ginie, próbując przejść po wodzie.
Jest on postacią szaloną, która staje się pewnego rodzaju łącznikiem między
współczesnością a czasami biblijnymi.
W obu tych wizjach mamy do czynienia z upadkiem podstawowych wartości
na rzecz władzy, w obu także postać Judasza jest niejako odpowiedzią na wołanie
świata konającego w brudzie i absurdzie. Ciągłe odgrywanie ról, upatrywanie
odpowiednich postaci powoduje, że ostatecznie w chaosie życia zapominamy
o tym, co dobre, co tak naprawdę daje możliwość zbawienia.
Historia Judasza staje się, zgodnie z wizją hiszpańskiego teologia Antonia Sala-
sa, asumptem do pytania o naszą sprawę, analizę ludzkiego postępowania. Skoro
każdy z nas może stać się Judaszem, zostać obarczony owym piętnem, to być może
warto zastanowić się nad ludzką potrzebą poszukiwania zdrajcy? Czy naprawdę
tak bardzo był i jest nam niezbędny do odkupienia naszych win? Czy bez niego
rytuał oczyszczenia naprawdę nie może mieć miejsca?
12 P. Huelle, Ostatnia Wieczerza, Kraków 2007, s. 39.
Kreacje Judasza w epice polskiej XX i początku XXI wiekuStatus quaestionis
Na gruncie polskim postać Judasza pojawiła się dosyć późno. Wcześniejsze
dysputy prowadzone na temat tego apostoła przeważnie opierały się na kwestiach
teologicznych, zawężając swe literackie odwołania do Biblii. Pewne ożywienie
judaszowej kwestii miało miejsce za sprawą publikacji Marka Starowieyskiego,
prezentującego apokryficzne ujęcie tej postaci. Długo jednak literatura naukowa
musiała czekać na materiał badawczy, który tematycznie wychodziłby poza kanon
pism starożytnych.
Wraz z XIX i XX stuleciem zaobserwować można rosnące zainteresowanie
tematem Judasza. Wynika to przede wszystkim z próby rehabilitacji owego zdra-
dzieckiego apostoła w okresie Młodej Polski. Wielość interpretacji i kreacji różno-
rodnych Judaszów powoduje, że staje się on tematem imiennym polskiej literatury
współczesnej. W związku z powyższym coraz częściej pojawia się w opracowa-
niach krytycznoliterackich, urastając do rangi głównego bohatera, a nie – jak to
miało miejsce wcześniej – jedynie towarzysza Jezusa.
Wśród XX-wiecznych tekstów naukowych, które przyczyniły się do reinterpreta-
cji mitu Judasza, dwa zasługują na szczególną uwagę. W pierwszym z nich Krystyna
Giertyszewska1 spróbowała zmierzyć się z utrwalonym motywem apostoła, obser-
wując jego przejawy zarówno w literaturze, jak i w obrzędach ludowych. Zapropono-
wana przez nią interpretacja postaci Judasza może stanowić podwaliny do dalszych
analiz wpływów tej nowotestamentowej postaci na obyczajowość społeczeństw wiej-
skich. Zamieszczony w dzienniku „Słowo” tekst Temidy Stankiewicz-Podhoreckiej2
charakteryzuje Judasza jako patrona zdrajców. Analizując dzieła polskich dramatur-
1 K. Giertyszewska, Interpretacja postaci Judasza, „Konteksty” 1992, t. 46, z. 1.
2 T. Stankiewicz-Podhorecka, Patron wszystkich zdrajców. Motyw Judasza w polskim dra-
macie, „Słowo. Dziennik Katolicki” 1996, nr 69.
18
gów, między innymi Karola Huberta Rostworowskiego, Ireneusza Iredyńskiego czy
Ireneusza Kocyłaka, autorka prezentuje świadomą grę stereotypami, zgodnie z którą
apostoł okazuje się postacią tragiczną, pozostającą pod wpływami szatana.
Wyjęcie Judasza z kręgu badań nad ikonografią i obrazem staje się momen-
tem przełomowym w polskim myśleniu o obiegowym micie apostoła-zdrajcy.
Mimo pojawiających się tekstów literackich próbujących uzupełnić niedookreślo-
ny w ewangeliach biogram Judasza temat wciąż wymaga dokładniejszej analizy.
Jak w 2004 roku słusznie zauważył Marek Starowieyski: „przebadanie problemu
Judasza w literaturze współczesnej mogłoby przynieść ciekawe rezultaty”3. Opub-
likowanie gnostyckiej Ewangelii Judasza przyczynia się do ponownego wzrostu
zainteresowania ową postacią, ale najczęściej stanowi jedynie asumpt do walki
o wyłączność kreacji apostoła. Różnorodne ujęcia syna zatracenia owocują roz-
ważaniami na temat samobójczej śmierci oraz możliwości apokatastazy. Dysputy
teologiczne nie dają jednak ostatecznej odpowiedzi, wykazując skostniałość uję-
cia Judasza, które uległo znacznej teologizacji. Jednocześnie powrót judaszowych
kwestii uwidacznia się w medialnym dyskursie na temat zdrady w polskiej rzeczy-
wistości postkomunistycznej, prezentując szereg politycznych judaszków.
Postać Judasza w dramacie polskim XX wieku to wydana w 2003 roku książka
Beaty Popczyk-Szczęsnej4. Autorka porusza w niej problem możliwości opisu jed-
nostki, o której z pozoru napisano już wszystko. Powtarzając za Anne Ubersfeld,
wykazuje jednak, że „postać przeżyła”5 i pomimo wielości opracowań nadal może
stanowić interesujące źródło wiedzy. Wychodząc z tego założenia, analizie pod-
dane zostają widowiska pasyjne6 oraz XX-wieczne dramaty7, w których dostrzec
można ewolucyjny charakter w sposobie myślenia o tym apostole. Badaczka osta-
tecznie dopatruje się w Judaszu postaci uniwersalnej, a każde spotkanie z nim, jak
podkreśla:
3 M. Starowieyski, Teksty do poznania legendy Judasza, „Warszawskie Studia Teologicz-
4 B. Popczyk-Szczęsna, Postać Judasza w dramacie polskim XX wieku. Potyczki z referen-
ne” 2004, nr 17, s. 65.
cją, Kraków 2003.
5 A. Ubersfeld, cyt. za: B. Popczyk-Szczęsna, op. cit., s. 7.
6 Misterium o Męce Pańskiej A. Grebana i J. Michela; Le mystère de la Passion E. Mercadé;
N. Town plays; Dialogus de Resurectione; Dialog o Zmartwychwstaniu Pańskim W. Potockiego;
Żałosna tragedyja.
7 Judasz samotny K.H. Rostworowskiego; Judasz roztrzęsiony K. Przerwy-Tetmajera; Ju-
dasz butny J. Akrzyńskiego; Judasz spadkobierca I. Iredyńskiego; Judasz oszukany S. Brejdy-
ganta; Judasz, czyli pomysłowy chłop T. Słobodzianka.
Kreacje Judasza w epice polskiej XX i początku XXI wiekuStatus quaestionis
19
pozostaje także spotkaniem z indywidualnością, która ponosi klęskę – zwykle
z pełną świadomością przegranej. Spotkanie z Judaszem jest rozpoznaniem
à rebours, bo prowadzi do „rozpoznania siebie w obliczu Judasza”8.
Artykuły zebrane w pierwszym i drugim numerze pisma „Ethos” zostały
wydane pod wspólną nazwą Dramat Judasza9. Teksty pogrupowane tematycznie
łączy próba zestawienia człowieka współczesnego z biblijnym biogramem Juda-
sza. Analiza niegdyś postaci marginalnej urasta w nich do symbolu: „typowych
dla epoki dylematów i poszukiwań, a także głębszego rozumienia posłannictwa
Chrystusa i dziejów Zbawienia”10. Wychodząc od analizy pojęcia zdrady, twór-
cy prowadzą czytelnika po świecie literatury, malarstwa i filmu, sporo uwagi
poświęcając socjologii religii. Autorzy podkreślają: „konieczność dopełnienia
etyki – bezradnej wobec doświadczenia ludzkiej winy i będącej swoistą filozofią
adwentu – wiarą, która dostarcza jedynej pełnej odpowiedzi na to doświadczenie,
i wskazują, iż osoba ludzka – wskutek przysługującej jej godności – jako jedyna
w stworzonym świecie stanowi wartość będącą wartością par excellence”11.
W 2007 roku obroniona zostaje praca doktorska Barbary Katarzyny Munk
Motyw Judasza w literaturze polskiej przełomu XIX i XX wieku12, analizująca przy-
kłady polskiej liryki13, epiki14 oraz dramatu15.
8 A. Ubersfeld, op. cit., s. 145.
9 „Ethos” 2004, nr 65–66.
10 R. Zajączkowski, Literackie profile Judasza, „Ethos” 2004, nr 65–66, s. 333.
11 Od Redakcji, „Ethos” 2004, nr 65–66, s. 10.
12 B.K. Munk, Motyw Judasza w literaturze polskiej przełomu XIX i XX wieku, promotor
pracy: T. Budrewicz, Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
(informacje podane za portalem nauka-polska.pl).
13 Judasz J. Kasprowicza; Ukrzyżowanie i Ostatnia Wieczerza S. Korab Brzozowskiego;
Judasz W. Bukowińskiego; Judasz A. Oppmana; Judasz sonety I, II K. Makuszyńskiego; Mi-
sterium Galilei L.H. Morstina; Golgota A. Waśkowskiego; Góra oliwna i Uwielbiam, Panie,
Twe przebite ręce L. Staffa.
14 Legenda wigilijna i Sprawiedliwie W. Reymonta; Przeklęty A. Niemojewskiego; Zwy-
cięzca J. Żuławskiego; Maria Magdalena G. Daniłowskiego; Maria z Magdali J. Jankow-
skiego; Nawracanie Judasza S. Żeromskiego; Judaszowa wina M. Czeskiej-Mączyńskiej; Ży-
wot Zbawiciela Pana Naszego Jezusa Chrystusa spisany wedle Czterech Ewangelii W. Popiela;
Labirynt N. Dzierżek; Zgon Judasza J. Grajnerta; Mistrz z Nazaretu K. Wysłoucha; Judasz
W. Sulimy Popiela; tekst anonimowy Zdrada z 1925 roku.
15 Magdalena, czyli rozpacz i nadzieja K. Ostrowskiego; Jeremiasz Prorok M. Żmigrodz-
kiego; Maria z Magdali A. Szandlerowskiego; Judasz z Kariothu K.H. Rostworowskiego oraz
Judasz K. Przerwy-Tetmajera.
20
Celem tekstu staje się niejako zbudowanie historycznoliterackiego pod-
łoża do dalszych dogłębnych interpretacji Iskarioty jako motywu dominu-
jącego.
Spektakularny powrót apokryfów w swym artykule Rehabilitacja Juda-
sza16 prezentuje Magdalena Zowczak. Począwszy od Pasji Mela Gibsona, anali-
zuje wpływy biblijne widoczne w kulturze popularnej, która, będąc „pozbawiona
pamięci, skoncentrowana na aktualizacji politycznej, wykorzystuje materialne
zabytki, odcinając je od ich oryginalnych źródeł stroi w przypadkowe atrybu-
ty, konstruuje paradoksalną «poparcheologię wiedzy»”17. Zestawiając ją z tzw.
chrześcijańskim fundamentalizmem, wykazuje medialny charakter symboli
biblijnych w miejskiej codzienności. Najciekawszym z punktu widzenia analizy
odbioru Judasza staje się powrót do tzw. małych opowieści, w których niezbędny
okazuje się rytuał oczyszczenia, dokonania egzekucji na koźle ofiarnym, którym
jest Judasz. Badanie tych wiejskich społeczności prezentuje ciągłą walkę o poko-
nanie alter ego szatana, tworząc swoistą „biblię ludową”, która, choć pozbawiona
uniwersalizmu, pozostaje aktualna18.
W 2008 roku Dorota Rojszczak-Robińska obroniła pracę doktorską Wokół
Judasza i Piłata, czyli jak powstawały staropolskie apokryfy19. Autorka, zawężając
krąg zainteresowań do trzech utworów20, wykazała pewne nowatorstwo, którym
kierowali się twórcy średniowiecza, tworząc biogramy Piłata i Judasza. Zesta-
wiając teksty z ich łacińskimi odpowiednikami, sięgnęła przede wszystkim do
językowej sfery kreowania obrazów biblijnych postaci.
Dostrzeżenie popularności motywu Judasza zaowocowało także bogatą
tematyką wystąpień konferencyjnych. Ciekawe wydaje się ukazanie rehabilitacji
apostoła w kontekście znaczenia religii we współczesnej polonistyce. Na zorga-
nizowanej przez Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II w 2012 roku
konferencji wśród rozważań dotyczących edukacji pojawia się również wystą-
16 M. Zowczak, Rehabilitacja Judasza. O apokryfach w kulturze popularnej, „Warszawskie
Studia Teologiczne” 2007, nr 20.
17 Ibidem, s. 345–346.
18 Więcej na ten temat znaleźć można w: M. Zowczak, Biblia ludowa. Interpretacja wąt-
ków biblijnych w kulturze wsi, Wrocław 2000.
19 D. Rojszczak-Robińska, Wokół Judasza i Piłata, czyli jak powstawały staropolskie apo-
kryfy, promotor pracy: M.E. Adamczyk, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
(informacje podane za portalem nauka-polska.pl).
20 Sprawa Chędoga o Męce Pana Chrystusowej; Rozmyślania przemyskie; Rozmyślania domi-
nikańskie.
Kreacje Judasza w epice polskiej XX i początku XXI wiekuStatus quaestionis
21
pienie doktor Magdaleny Ochwat Wszyscy jesteśmy Judaszami, wskazujące ist-
nienie Judasza we współczesnej poezji księży oraz w innych tekstach kultury.
Dowodzi to powszechności owego motywu oraz konieczności głębszej jego
analizy. Skutkiem tego prowadzone są także otwarte spotkania konferencyj-
ne, podczas których przybliża się odbiorcom hipotezy dotyczące Judasza, by
kolejno: „poszukiwać ewangelicznej prawdy o nim oraz odpowiedzi na pytanie,
w czym jest on do nas podobny”21. Najważniejsza jednak z punktu widzenia
krytyki literackiej wydaje się zorganizowana przez Katedrę Religioznawstwa
Instytutu Socjologii Uniwersytetu w Białymstoku w 2006 roku konferencja
Postać Judasza w literaturze, teologii i sztuce, której efektem było wydanie tomu
pokonferencyjnego22. Książka ta stała się istotnym elementem polskiej litera-
tury „judaszologicznej”, stanowiąc niezwykle rozbudowany wstęp do dalszych
rozważań, w szczególności literaturoznawczych. Pozycja pokazuje transformację
wizerunku Judasza oraz usilną walkę związaną z próbą oczyszczenia aposto-
ła z krzywdzącej stereotypizacji. Sporo miejsca poświęcono lekturze tekstów
gnostyckich oraz często uznawanych za obrazoburcze utworów młodopolskich.
Zabieg ten miał na celu ukazanie skomplikowanego procesu interpretacyjne-
go koncepcji metafizycznych związanych z tą postacią. Krzywdząca mityzacja
chrześcijańska oraz ciągła walka o wyłączność w kreowaniu Judasza uświa-
damiają, że „prawda o Judaszu jest głównie prawdą subiektywną”23, przez co
niemożliwe staje się jednoznaczne zakończenie rozważań, co tworzy z tematu
judaszowego temat otwarty.
W związku z ciągłym rozwojem literatury warto przyjrzeć się współczesnym
kreacjom tego apostoła. Wyzbywając się w interpretacjach teologicznej domi-
nanty, w literaturze polskiej odnaleźć można nowe odsłony Judasza. Do tej pory
dogłębnej analizy wymaga współczesna liryka, w której zauważyć można ścisły
związek symboliki biblijnej z warunkami społecznymi i politycznymi panujący-
mi w Polsce. Niniejsza rozprawa stanowi próbę uchwycenia biogramu Judasza
zaprezentowanego przez przedstawicieli epiki polskiej XX i XXI wieku, będąc
jednocześnie dopełnieniem wcześniejszych rozważań.
21 Przykładem niech będzie cykl spotkań Tajemnice Judasza i nie tylko prowadzony
przez o. dr. A. Jacyniaka w Centrum Duchowości Świeckich w Warszawie. (teologia.blox.
pl/2013/01/TAJEMNICE-JUDASZA-I-NIE-TYLKO-CENTRUM-DUCHOWOSCI.
html [10.03.2013]).
22 Postać Judasza w kulturze, literaturze i teologii, pod red. J. Sieradzana, Białystok 2007.
23 J. Sieradzan, Wstęp, [w:] ibidem, s. 7.
Rozdział 1
Apostoł – heretyk
Od zwątpienia do ateizmu na przykładzie
tytułowej postaci z powieści Henryka Panasa
Jedną z pierwszych prób rehabilitacji postaci Judasza w literaturze polskiej
była książka Henryka Panasa Według Judasza. Apokryf. Początkowo przez kilka-
naście lat ukazywała się we fragmentach w miesięczniku kulturalnym „Warmia
i Mazury”. Wydana w 1973 roku bardzo szybko wzbudziła kontrowersje wśród
krytyków. Dopiero ukazanie jej walorów przez Jarosława Iwaszkiewicza1 spowo-
dowało, że zaczęła być doceniania, okazując się nie tyle bluźnierczą, co zmusza-
jącą do refleksji pozycją. Słowa owego autora oraz nagroda tygodnika „Kultura”
przyczyniły się do szerszego rozpropagowania książki, zestawiając Panasa z Sien-
kiewiczem, Renanem czy Borgesem. Głosy wokół niej bywały skrajnie odmien-
ne, począwszy od tych bardzo pozytywnych, na tych negatywnych skończywszy.
Często też, pomimo optymistycznego wydźwięku, pełne były krytyki i wskazy-
wania niedociągnięć pisarskich autora. Zdaje się, że jedną z największych uwag
co do książki jest usilne poszukiwanie w tekście odbić filozofii Panasa. Traktując
1 Jarosław Iwaszkiewicz napisał m.in.: „Panas maluje nam tajemnicę nauki Jezusa w spo-
sób dość dowolny. […] stara się wyzyskać wszelkie poza Pismem Świętym źródła – a także
wszystkie doświadczenia poniektórych pisarzy, którzy się żywotem Jezusa zajmowali, takich
jak Strauss, czy zwłaszcza Renan […]. Nie bez wpływu na Panasa jest zapewne i rodzima
literatura, która od tematu biblijnego nie stroniła, że przypominamy tutaj słynny romans
Daniłowskiego, który zaszumiał tak wiele w swoim czasie i którego odblask pada wyraźnie
na fabułę apokryfu Panasa”; J. Iwaszkiewicz, cyt. za: H. Panas, Rozstania, Olsztyn–Białystok
1980, s. 159–160.
24
go niejako niczym heretyka, neguje się jego poglądy, uważając je po prostu za
niemoralne. Helena Zaworska przyznaje, że jego utwór jest:
konfrontacją nauki Jezusa z wieloma innymi poglądami filozoficznymi
i religijnymi, a przede wszystkim z własnym, osobistym, rozeznaniem inte-
lektualnym, moralnym, uczuciowym. Z własnym – to znaczy z czyim?
Oczywiście – autora, który kreuje ówczesną rzeczywistość według miary
współczesnej nam świadomości2.
Pragnienie zestawienia bohatera literackiego z autorem, jak podkreśla Panas, jest
czymś powszechnym, jednakże bardzo fałszywym. Mówi bowiem:
Nader rzadko pisarz „żyje” w swych utworach, nawet w utworach wybitnie
autobiograficznych nie mówi istotnej prawdy. On przeważnie przedstawia,
jak chciałby żyć. Jego bohater jest fikcyjnym urzeczywistnieniem pewnych
marzeń nieziszczalnych w życiu. Szczegóły biograficzne najczęściej doty-
czą faktów, zdarzeń i doświadczeń, ale nigdy w sposób jawny i świadomy
nie odtwarzają prawdziwej osobowości pisarza. A jednak ona znajduje się
w powieściach schowana i zamaskowana. Po prostu jeśli coś nam się ujawnia
jako cecha pisarza, należy to „coś” odczytać na odwrót3.
Inną bardzo istotną kwestią jest prawda historyczna utworu. Atakowany za
nieścisłości Panas usprawiedliwia się słowem apokryf, znajdującym się w pod-
tytule tekstu. Odpowiadając na zarzuty Aleksandra Krawczuka, tłumaczy, że
apokryfy rozumiane jako „rzekomy dokument dawnej twórczości”4 dopusz-
czają liczne błędy historyczne, geograficzne, stylistyczne, tym bardziej że świa-
domy czytelnik od początku lektury będzie zdawał sobie sprawę z możliwości
ich wystąpienia, a co za tym idzie, z fikcyjności utworu. Według Judasza nie
jest bowiem dokumentem, a jedynie historią opowiedzianą według jakiegoś
konkretnego bohatera, „powieścią o historii”5. Tak oto ową tezę rozbudowuje
Włodzimierz Bolecki:
2 H. Zaworska, Sceptyk wśród fanatyków, „Twórczość” 1974, nr 1, s. 122.
3 H. Panas, Sprawy do przemyślenia, Olsztyn 1979, s. 115.
4 H. Panas, Rozstania, op. cit., s. 161.
5 W. Bolecki, Teraz rozumiesz… O Apokryfie Henryka Panasa, „Nowy wyraz” 1975, nr 4,
s. 67.
Kreacje Judasza w epice polskiej XX i początku XXI wiekuApostoł – heretyk
25
Mówimy powieść, albowiem współczesny apokryf H. Panasa ma za sobą całą
powieściową tradycję konstruowania wypowiedzi literackiej (właśnie powieść
od prenatalnych faz swej biografii asymilowała gatunki z wyraźną orientacją
na adresata). Nie od rzeczy też będzie zaznaczyć, że jego podstawą fabularną
stał się odwrócony topos romansowej przygody, która narzuciła przyszłemu
opowiadaczowi funkcję „bohatera mimo woli”6.
Narrator powieści – Judasz – czerpie ze swej wiedzy oraz informacji przeczyta-
nych bądź zasłyszanych. Te ostatnie zdają się jednak wywoływać wiele wątpliwo-
ści. Jak mają się one bowiem mieścić w formule według Judasza, „według Jednej
Osoby”7? Wspomniany wcześniej badacz rozwiązanie znajduje w potraktowaniu
relacji Judasza jako opowieści jednej świadomości, gdyż, jak sam podkreśla: „Nie
ma więc w apokryfie faktycznych opowieści kronikarzy każdego Epizodu: świa-
dectw agentów, żołnierza obecnego przy ukrzyżowaniu ani opowieści Marii”8.
Panas odbiera Judaszowi możliwości bezpośredniego uczestnictwa w odkupie-
niu świata, sprowadzając jego postać do obserwowania rzeczywistości, wydawa-
nia krytycznych sądów i opinii. Jednocześnie powierza bohaterowi niezwykłą
rolę – ukazywania „mechanizmów historii niejawnej”9. Judasz nie jest sprawcą
zarzucanych mu win, jest przykładem osoby osaczonej, wrzuconej do „cudze-
go scenariusza”10. Uniwersalizm postaci słusznie zauważa Zaworska, uznając, że
tekst Panasa nie jest jedynie powieścią historyczną, ale i współczesną:
W naszym wielkim tyglu ścierających się i przenikających wzajemnie kultur,
światopoglądów, imperiów, pomiędzy fanatyzmem jednych i nihilistyczną nega-
cją innych, pomiędzy utopią synkretycznego pochodzenia całego dorobku ludz-
kości a utopią całkowitego wyzwolenia się od niego i powrotu do natury, pomię-
dzy ideałem życia oddanego wielkiej Sprawie a praktyką egzystencji rozsądnej,
miarkowanej i wygodnej – znalazłoby się miejsce dla Judasza według Panasa. Nie,
nie byłby ani wielkim, ani małym zdrajcą; byłby człowiekiem, który w czasach
wielkich kultur i wielkich mitów nie chciał dać się uwieść żadnemu z nich11.
6 Ibidem, s. 67–68.
7 Ibidem, s. 69.
8 Ibidem.
9 Ibidem, s. 75.
10 Ibidem.
11 H. Zaworska, op. cit., s. 123.
26
Panas rozprawia się z mitomanią skupioną wokół naznaczonego apostoła. Jed-
nocześnie sam nie jest daleki od łączenia judaszowych mitów, prezentując histo-
rię pełną przeróżnych wpływów, być może mało oryginalną, jednakże na grun-
cie polskim zdecydowanie przełomową12. Jak słusznie zauważył Iwaszkiewicz:
„Wszystko to tworzy z tej ambitnej i niepospolitej książki nieoczekiwane zjawisko
w naszej literaturze współczesnej i naprawdę zwraca nasze oczy na tak zwany
teren, gdzie dzieją się tak piękne sprawy literackie”13.
W tekście zatytułowanym Dla Małaczyńskiego14 autor ukazuje tezy, które moż-
na traktować jako prolegomena do Według Judasza. Wskazuje, że kilkadziesiąt
lat tkwiła w nim myśl o konfrontacji historycznej postaci Jezusa z tą fikcyjną,
wykreowaną na „mit odpowiadający gustom ówczesnej metafizycznie nastrojonej
publiczności”15. Zalążki tego zainteresowania widać już w pierwszych próbach
literackich młodego Panasa. W siódmej klasie starał się on stworzyć utwór na
temat życia Jezusa, ukazując w nim ludzką potrzebę istnienia boga-nadczłowieka.
Zaprzestał jednak dalszego pisania z powodu braku obszernej wiedzy o kulturze
epoki, którą opisywał. Wynika z tego zarówno perfekcjonizm autora, jak i dzie-
cięca, nieco naiwna próba spojrzenia na temat dobra i zła. Sam stwierdza:
Byłem coraz bardziej oczytany w Biblii i w stosownej literaturze i coraz bar-
dziej krytycznie nastawiony, ale poetyckość opisów ewangelicznych pobudza-
ła mą wyobraźnię do przedstawiania sobie tych scen raczej zgodnie z wersją
biblijną niż laicką. Ta dwoistość uczuć jakoś nie męczyła mnie, może dlatego,
że nie byłem jeszcze zdecydowany, czy odejdę od wiary przodków, czy przy
niej zostanę16.
Panas bardzo dokładnie analizuje postawę Judasza, przyznając, że jest to efekt
pewnego rodzaju „wścibskiej ciekawości”17 towarzyszącej mu od lat dzieciństwa.
12 Nowatorstwo utworu dostrzega również Zbigniew Załuski, pisząc: „Piąta Ewangelia –
apokryf Według Judasza – wynik wieloletnich studiów, ciężkiej pracy szlifowania słowa i myśli
Henryka Panasa jest w naszej kulturze zjawiskiem znamiennym i chyba wyjątkowym”; Z. Za-
łuski, cyt. za: J.J. Rojek, Literaci literatura Warmii i Mazur, Olsztyn 2008, s. 48.
13 J. Iwaszkiewicz, cyt. za: H. Panas, Rozstania, op. cit., s. 160.
14 Vide H. Panas, Dla Małaczyńskiego, [w:] ibidem, s. 105.
15 H. Panas, Rozstania, op. cit., s. 109.
16 Ibidem, s. 55.
17 Ibidem, s. 5.
Kreacje Judasza w epice polskiej XX i początku XXI wiekuApostoł – heretyk
27
Jednocześnie podkreśla, że swym utworem nie chce dokonać zbrodni przeciwko
Bogu, a jedynie próbuje spojrzeć na pisma ewangeliczne, odmawiając im boskie-
go natchnienia. Twórcy dzieła o Jezusie nigdy nie mówili bowiem wprost o łasce
Boga, jego wpływie na słowo pisane. Ponadto sam tekst Pisma Świętego wielo-
krotnie ulegał przeinaczeniom18. Jak podkreśla autor: „Ani jedno zdanie w nim
nie może uchodzić za autentyczne w swej obecnej postaci”19. Pisze o tym również
w Posłowiu do Według Judasza:
Niestety, trzeba od razu powiedzieć, że w tych przekazach nie ma nic pew-
nego, a już szczególnie w pismach kanonicznych. Były one wielokrotnie
przeredagowywane i dostosowywane do zmienionych potrzeb krzepnącej
religii chrześcijańskiej, a ponieważ powstawały w różnych odległych od sie-
bie gminach, które miały różne potrzeby, przeto jawiły się w tych pismach
sprzeczności nie do pogodzenia, fałsze i zmyślenia, jakich sprostować obecnie
niepodobna20.
Panas zestawia ewangelie z legendami o Krakusie czy Popielu, ponieważ zarów-
no twórcy jednych, jak i drugich budowali swe dzieła w przekonaniu o auten-
tyczności opisywanych przez siebie historii. W swych utworach chętnie czerpali
z innych tekstów, m.in. z mitów, opowieści żydowskich, tradycji kultur i religii
Wschodu, filozofii greckiej, perskiej i egipskiej21, tworząc utwory nieoryginal-
ne, przyjmujące jedynie znamiona realizmu. Teksty biblijne zawierają zatem nie
tyle prawdę historyczną, ale stają się zbiorem legend i mitów wzajemnie się uzu-
pełniających. Ten pogląd szczególnie silnie podkreślany jest przez Bultmanna,
według którego ewangelie są wyrazem wiary pierwotnej gminy chrześcijańskiej,
przez co pełne są subiektywnych wizji, pewnego rodzaju urojeń22. W związku
z powyższym Panas w swym tekście odmawia Jezusowi jakichkolwiek boskich
cech, poczynając już od niepokalanego poczęcia. W Posłowiu do Według Juda-
18 Ów pogląd stał się bardzo popularny. W oparciu o Sancta Mater Ecclesia (1964) i Dei
Verbum (1965) potwierdza to również ksiądz Józef Kozyra, wskazując, że ewangeliści byli
„zaledwie kompilatorami zbierającymi te małe jednostki tematyczne w większą całość”;
J. Kozyra, Jak powstawały ewangelie?, Kraków 1992, s. 5.
19 H. Panas, Dla Małaczyńskiego, op. cit., s. 103.
20 H. Panas, Posłowie do Według Judasza, [w:] idem, Rozstania, op. cit., s. 162.
21 Vide H. Panas, Dla Małaczyńskiego, op. cit., s. 109.
22 Vide J. Kozyra, op. cit., s. 12.
28
sza analizuje kwestię kultu maryjnego, wskazując liczne sprzeczności dotyczące
pochodzenia Mistrza i jego rodzeństwa. Prawdopodobne, choć nie bez pewnych
wątpliwości, wydają się mu dwie wersje: 1) rodzeństwo Jezusa pochodzi od stry-
ja Kleofasa i jego żony Marii; 2) rodzeństwo było przyrodnie, a Maria wyszła
za wdowca. Druga interpretacja podkreślona zostać miałaby poprzez nazwanie
Jezusa synem Marii, mające na celu odróżnienie go od reszty dzieci. Jest to
pierwsza oznaka świadcząca o tym, że postać Chrystusa jest wyolbrzymiona.
Panas sądzi również, że gdyby Jezus naprawdę miał być sprawcą przypisywa-
nych mu czynów, zapewne znalazłoby to swe odbicie w tekstach historycznych,
które jednak milczą na temat jego działań. Zdecydowanie więcej uwagi posta-
nawia zatem poświęcić w swym utworze postaci Judasza, o którym ewangelie
jedynie wzmiankują, osądzając go jako złoczyńcę. Zestawienie go z Jezusem
staje się niezbędne, by móc wskazać prawdziwą naturę apostoła. Człowiek, jak
podkreśla Panas, to bowiem „istota społeczna”23. Jego relacje z innymi kształ-
tują postawy, wpływają na ogląd świata, zachowania. Dlatego też uwikłanie
Judasza w jakże skomplikowane stosunki z Jezusem, Marią i apostołami pozwa-
la pokazać „poszukiwanie właściwej postawy człowieka wobec dylematów jakie
stawia życie”24. Dzięki temu czytelnik ma możliwość przeanalizować metamor-
fozę bohatera oraz jego dojrzewanie do ostatecznego rozrachunku z przeszłoś-
cią. Jednocześnie Judasz zaczyna odgrywać rolę jednostki uniwersalnej, która
powinna odnaleźć samą siebie. W swej wizji Panas całkowicie odrzuca – zdawać
by się mogło – najważniejszą kwestię zdrady, tym samym nie widząc potrze-
by samounicestwienia bohatera. Akt zdrady nazywa zresztą „szczegółem”25,
podkreślając jego marginalne znaczenie. Istotniejsze staje się dla niego pytanie
o genezę całej Judaszowej historii. Szukając jakiegoś logicznego uzasadnienia,
stwierdza, że:
Mogła ona powstać tylko z powodu tajemniczego zniknięcia jednego z bli-
skich uczniów Jezusa. Musiał on być postacią ważną, na którą w jakiś sposób
liczono i której niewytłumaczoną nieobecność i chwilach tragicznej próby
odczuto jako zdradę. (WJ, s. 175)
23 H. Panas, cyt. za: J.A. Sokołowski, Panas, Olsztyn 1982, s. 12.
24 Ibidem, s. 11.
25 H. Panas, Według Judasza. Apokryf, Olsztyn 1975, s. 174. W dalszej części pracy dla
powyższego wydania utworu Według Judasza. Apokryf H. Panasa będę operować skrótem WJ.
Kreacje Judasza w epice polskiej XX i początku XXI wiekuApostoł – heretyk
29
Panas w swym apokryfie postanawia oddać głos dwunastemu apostołowi,
Judaszowi, jednocześnie bardzo często konfrontuje jego wypowiedzi z opiniami
innych. Według niego: „W gruncie rzeczy każdy z nas jest zlepkiem domysłów
własnych oraz cudzych, w większości nieprawdziwych i sprzecznych”26. Tworzy
w ten sposób bogatszy obraz bohatera, zmuszając go do zrzucenia wszystkich
życiowych masek27. Traktując go jak równego pozostałym, chce zaprezentować
złożoność jego postaci oraz metamorfozę, którą przechodzi. Judasz, będąc u schył-
ku życia, postanawia dać świadectwo, opowiada o wydarzeniach z przeszłości. Jak
sam podkreśla, pragnie udzielić odpowiedzi na wykreowany przez misjonarzy
wizerunek zdradzieckiego apostoła. Chce zburzyć mit, który zrodził się wokół
jego postaci. Przyznaje bowiem, że „mity rodzą się co dzień”28, ale wielokrotnie
pełne są sprzeczności, okazując się jedynie wymysłem pełnym bezpodstawnych
oskarżeń29. Nie czyni tego jednak tylko po to, by usprawiedliwić siebie, ale prze-
de wszystkim chce dostarczyć informacji swemu przyjacielowi, pomagając tym
samym w pisaniu jego dzieła30. Wskazuje, że on jako jedyny na bieżąco spisywał
słowa Jezusa oraz że dziś dzieje Rabbiego31 przypominają losy mitycznych boha-
26 H. Panas, Sprawy do przemyślenia, op. cit., s. 31.
27 Rozwija to dalej, zastanawiając się nad samą możliwością prawdziwego opisu samego
siebie. Pisze: „Czy to nie dziwne, że pragnąc spojrzeć w siebie, musimy powołać jakąś istotę
nadrzędną tkwiącą w nas? Nie można jednocześnie być sobą i patrzeć w siebie. Człowiek mi-
mowolnie robi gębę do siebie. Jeżeli ten patrzący to ja, kim jest ten obserwowany? A jeżeli ten
obserwowany ma być mną, kim jest patrzący? Może ani ten, ani ten, może nasze prawdziwe
Ja istnieje w nas anonimowo. Milczące. Wielki niemowa, który pragnie tylko jednej rzeczy:
trwać. Nawet nie pragnie, jest samym trwaniem. Wszystko inne zdaje się być odbiciem świa-
ta zewnętrznego w naszej psychice i do niego należy. Również Ja, które mówi. Ono przede
wszystkim”; ibidem, s. 32.
28 WJ, s. 34.
29 Judasz pragnie zweryfikować istniejące mity, zdając sobie sprawę z trudności owego
zadania. Mówi: „Nie sposób określić wielkości błędu naszej mitomanii a cóż dopiero gdy
przychodzi poddać próbie weryfikacji mity powszechne, religijne, państwowe, narodowe,
wszystko to, co się składa na dzieje ludzkości”. (WJ, s. 35)
30 Pisze: „Ze względu na to, że postawiłeś mi wiele pytań, całą moją relację ułożyłem
w tym samym szyku, chociaż pierwotnie miałem całkiem inne zamierzenia. Nie wiem, w ja-
kim stopniu wykorzystasz ją do planowanego dzieła…”. (WJ, s. 11)
31 Judasz wielokrotnie nazywa Jezusa Rabbi (nie: Panie), co może dowodzić jego bra-
ku wiary. Bazując na badaniach H. Ordona, Wojciech Maciej Stabryła podkreśla, że to
właśnie na tym polegać miał rzeczywisty tragizm tej jednostki. Jak sam pisze: „dramat
Judasza polegał na tym, że nie wyszedł on w swoim mesjanizmie poza tytuł Rabbi, a więc
poza koncepcję mesjanizmu politycznego, co by miało się udać pozostałym apostołom”;
30
terów. Przenosząc czytelnika w świat młodzieńczego buntu, dokonuje pewnego
rodzaju spowiedzi. Całość prezentuje w czasie przeszłym, co oczywiście stara się
logicznie uzasadnić:
Zauważ, Przyjacielu, że piszę w czasie przeszłym, pragnąłbym jednak, żebyś
odnosił go nie tylko do czynności i stanów osób działających, lecz także do
pojęć abstrakcyjnych, które nie posiadając rozciągłości przestrzennej deter-
minują się wyłącznie lokalizacją czasową niewyrażalną inaczej niż z zastrze-
żeniem, że należą do określonej przeszłości. Tak więc wyrazy: świętość, duch
boży i tym podobne miały wtedy sens religijny rytuału jahwicznego i gdybym
ich użył dla teraźniejszości, musiałbym dokładnie oznaczyć, jakie obecnie
treści pod nie podkładam, choć zapewne bym ich raczej unikał. (WJ, s. 35)
Fabularny tok jego wypowiedzi często przerywać będą dygresje, podkreślając
autentyczność opowiadań starca32. Będąc w podeszłym wieku, zdarzy się, że
przyjmie ton gawędziarski, cały czas ukazując swe wykształcenie w duchu staro-
żytnej filozofii. Wielokrotnie wprowadzać będzie także sentencje łacińskie, rozbu-
dowane porównania oraz pytania retoryczne. W kręgu jego zainteresowań znaj-
dzie się wiele dziedzin, począwszy od literatury, na rachunkowości skończywszy.
Odpowiadając na pytania przyjaciela, otworzy przed nim nie tylko swoje losy, ale
także i otoczenie, umieszczając je w konkretnej sytuacji politycznej. Nie zapomni
przy tym o historii mającej istotny wpływ na kształtowanie się społeczeństwa,
jego poglądy i spojrzenie na otaczającą rzeczywistość.
Panas w swym utworze zbuduje dość obszerny biogram dwunastego apostoła,
obalając współczesne stereotypy. Tym samym pokusi się o odmitologizowanie
Judasza, czyniąc z jego postaci bohatera epoki33. Kim zatem był Judasz? W jaki
W.M. Stabryła, Judasz – sprawiedliwy Starego Testamentu, „Ruch Biblijny i Liturgiczny”
2007, nr 2, s. 88–89.
32 Judasz będzie świadomy wielości wprowadzanych przez siebie dygresji. Przyzna:
„Musisz mi wybaczyć te ustawiczne dygresje i meandry, jakimi kroczy moja narracja. Starczy
umysł, choćby jeszcze z pozoru rześki, cofając się kluczy i rozgałęzia tok myśli – jak Nil swe
wody uchodząc do morza, w którym płynie wiecznie i choć się kończy, jednak trwa, człowiek
przestaje istnieć absolutnie”. (WJ, s. 157)
33 Zaworska traktuje Judasza jako wzór osobowy, gdyż: „Jego rewelacyjna odmienność
zrodziła się, jak sądzę, z dzisiejszych potrzeb. Jest to właśnie Judasz odmitologizowany, nie
będący już symbolem mistycznego zła współuczestniczącego w tajemnicy odkupienia […]
ani wcieleniem ludzkiej skłonności do zdrady i upadku. Jest po prostu inteligentnym obser-
Kreacje Judasza w epice polskiej XX i początku XXI wiekuApostoł – heretyk
31
sposób mówi o sobie? Jak buduje nową historię? Pochodzenie Judasza, jak zresztą
przyznaje sam autor, nie jest oryginalne. Zaintrygowany opowieścią Flawiusza
tworzy kreację na wzór opisywanego przez niego Józefa. Opowieść w pierwo-
wzorze dotyczyć miała Egipcjanina, który „zgromadziwszy wokół siebie znaczną
liczbę ludzi, wszczął bunt, a rozgromiony przez prokuratora Piłata (Pontius Pila-
tus) zniknął potem bez śladu”34. Właściwe imię bohatera według XX-wiecznego
utworu brzmi Onias, jednakże w obawie przed skandalem obyczajowym zdecy-
duje się on na zmianę. Nie przystoi bowiem, by potomek starego rodu arcykapła-
nów jerozolimskich przyłączał się do grupy fanatycznej biedoty. Ojcem Judasza
jest Symeon bar Sadok, bankier i wspólnik firmy aleksandryjskiej. To właśnie on
zapewnił bohaterowi doskonałe wychowanie w duchu żydowskich oraz, co istot-
niejsze, helleńskich tradycji. Jego edukacją zajęli się greccy pedagodzy, którzy
zaszczepili w nim zalążki często sprzecznych ze sobą poglądów. Jako młodzie-
niec uczęszczał na wykłady do Muzeion, przez jakiś czas był również słuchaczem
Filona, który wówczas stał się jego wzorem. Przez ten czas pomagał rodzinie, od
dziecka rozumiejąc potęgę pieniędzy. Wpojono mu oszczędność i konieczność
zachowania rozwagi przy wydawaniu choćby najmniejszych kwot. W związku
z licznymi obowiązkami często zmieniał miejsce zamieszkania, bywał między
innymi w Karioth, Tyberiadzie, Cezarei Paneas. Jego życie, jak przystało na
bogatego i wykształconego mężczyznę, pełne było luksusów. Sporo pracował,
w wolnym czasie odnajdując ukojenie w ramionach kobiet. Chętnie spędzał czas
na spotkaniach z przyjaciółmi, podczas których prowadził filozoficzne dyspu-
ty35. Przyznawał jednak, że zbyt długie rozmowy go nużą, gdyż o wiele bardziej
rozwijające jest słowo pisane36. Można powiedzieć, że jego życie było sielanką,
niezbyt interesowały go problemy najniższych warstw społecznych. Zapewne
nigdy by się z nimi nie zetknął, gdyby nie zauroczyła go biedna dziewczyna,
watorem swoich czasów, zdolnym do zainteresowania się wieloma zjawiskami, ale zachowu-
jącym wobec wszystkiego ochronny dystans”; H. Zaworska, op. cit., s. 120.
34 H. Panas, Rozstania, op. cit., s. 174.
35 Dzięki nim wciąż poszerzał swą wiedzę. Wielokrotnie w tekście podkreśla, że o ja-
kimś myślicielu dowiedział się od przyjaciół. Wynika z tego jego zainteresowanie filozofią,
ale również doskonała pamięć, gdyż nawet po latach potrafił zacytować obszerne fragmenty
poznanych niegdyś dzieł.
36 Mówił: „Jak wielu ludzi wykształconych, wolę czytać niż słuchać, dlatego współczuję
mym rzymskim przyjaciołom, narażonym przez towarzyskie konwenanse na wielogodzinne
udręki z powodu popisów retorycznych osób, którym odmówić trudno lub nie można”. (WJ,
s. 29)
32
Maria. Poznał ją przypadkowo w Tarichei, gdy wracała z plaży. On sam przeby-
wał tam w związku z poleceniem budowy willi na poczet wysoko postawionych
osobistości, z którymi załatwiał interesy. Judasz od razu dostrzegł niezwykłość
Marii. W opisach jej urody nie stroni od licznych porównań, traktując ją niemal
jak boginię. Wspomina:
Moja młodość podówczas powabna zwróciła uwagę ślicznej Galilejki, tym
bardziej że przystanąłem oniemiały od widoku jej wdzięcznej urody. Może
obdarzyła mnie jednym ze swoich cudnych uwodzicielskich uśmiechów, zdol-
nych obalić na kolana nawet ascetę, już nie pamiętam, może tylko rzuciła mi
ciekawe spojrzenie; cokolwiek było, było dość, żeby skłonić mnie do działa-
nia. (WJ, s. 19)
Bohater postanowił zrobić wszystko, by bliżej poznać tę piękną kobietę. Bardzo
szybko zdobył niezbędne informacje na jej temat, dowiadując się, że ta śliczna
dziewczyna była oczarowana pewnym pułkownikiem straży granicznej. Dopuścił
się nawet tego, by, wykorzystując swe znajomości, przenieść wojaka do Hiszpanii.
Liczył, że osamotniona Maria przerzuci swe zainteresowanie na niego, ale, jak się
okazało, założenie to było błędne. Dziewczyna odrzuciła zaloty Judasza, przez
co ten poczuł się upokorzony i spragniony zemsty. W tej sytuacji kierowały nim
typowo dziecinne cechy, z poczuciem urażonej dumy na czele. Jego zemsta okaza-
ła się niezwykle okrutna. Zapłacił starszym kobietom, by te obraziły Marię, nazy-
wając ją ladacznicą. Ścigały ofiarę przez miasto, plując, bijąc ją, rzucając w nią
wielbłądzim nawozem, zgniłymi owocami i zdechłymi szczurami. Ostrzyżono jej
równie
Pobierz darmowy fragment (pdf)