Darmowy fragment publikacji:
REDAKCJA NAUKOWO-DYDAKTYCZNA
„FOLIA OECONOMICA”
Janusz Świerkocki, Anna Krajewska, Bogdan Gregor
Piotr Wdowiński, Jerzy Czarnecki, Agnieszka Kłysik-Uryszek
RECENZENT
Arkadiusz Potocki
OKŁADKĘ PROJEKTOWAŁA
Joanna Skopińska
© Copyright by Katarzyna Januszkiewicz, 2009
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
2009
Wydanie I. Nakład 100 egz.
Ark. druk. 16,625. Papier kl. III, 80 g, 70×100
Zam. 50/4420/2009
ISBN (wersja drukowana) 978-83-7525-273-6
ISBN (ebook) 978-83-7969-291-0
SPIS TREŚCI
Wstęp................................................................................................................... 6
CZĘŚĆ I
ZAGADNIENIA ROZWOJU W ASPEKCIE TEORETYCZNYM............ 11
1.1. Charakterystyka pojęcia rozwoju – ujęcie ogólne....................................... 12
1.1.1. Definicje rozwoju ............................................................................. 12
1.1.2. Rozwój w kontekście innych kategorii............................................. 15
1.1.2.1. Zmiana i homeostaza ........................................................... 16
1.1.2.2. Rozwój a wzrost................................................................... 19
1.1.2.3. Ewolucja i rewolucja............................................................ 20
1.1.3. Wybrane kategorie opisu rozwoju .................................................... 23
1.1.3.1. Czynniki rozwoju................................................................. 25
1.1.3.2. Mechanizm rozwoju............................................................. 25
1.1.3.3. Efekt rozwoju....................................................................... 29
1.2. Podstawowe założenia i czynniki rozwoju organizacji ............................... 32
1.2.1. Ogólna charakterystyka rozwoju organizacji.................................... 32
1.2.1.1.Wybrane koncepcje rozwoju organizacji .............................. 34
1.2.1.2. Strategie adaptacji organizacji do zmian.............................. 36
1.2.2. Środowisko organizacji a jej rozwój................................................. 40
1.2.2.1.Dynamika zmian jako predyktor rozwoju............................. 42
1.2.2.2. Elementy środowiska i ich wpływ na funkcjonowanie
organizacji............................................................................ 44
1.2.3.Procesy uczenia się organizacji jako przejaw adaptacji do zmian..... 52
1.3.Człowiek jako podmiot procesu rozwoju.................................................... 66
1.3.1. Filozoficzne koncepcje rozwoju człowieka ...................................... 66
1.3.1.1. Starożytność i średniowiecze ............................................... 66
1.3.1.2. Filozofia nowożytna............................................................. 71
1.3.1.3. Współczesne refleksje na temat natury człowieka............... 75
1.3.2. Rozwój człowieka w ujęciu socjologicznym .................................... 78
1.3.2.1. Otoczenie społeczne a rozwój człowieka............................ 79
1.3.2.2. Proces socjalizacji ................................................................ 80
1.3.3. Rozwój człowieka w ujęciu psychologicznym ................................. 86
1.3.3.1. Rodzaje zmian rozwojowych ............................................... 87
1.3.3.2. Psychologiczne koncepcje rozwoju człowieka .................... 91
1.3.4. Rozwój osobowy a rozwój zawodowy – próba syntezy ................... 97
1.3.4.1. Pojęcie rozwoju zawodowego.............................................. 97
1.3.4.2. Koncepcje rozwoju zawodowego ........................................ 99
1.3.4.3. Rozwój zawodowy a kariera zawodowa ............................ 105
3
CZĘŚĆ II
ROZWÓJ ZAWODOWY PRACOWNIKA W ŚWIETLE BADAŃ
WŁASNYCH ....................................................................................... 109
2.1. Metodyka badań ........................................................................................ 110
2.1.1. Charakterystyka zbiorowości.......................................................... 111
2.1.2. Techniki badawcze.......................................................................... 112
2.2. Przedmiotowe i podmiotowe uwarunkowania rozwoju zawodowego
pracowników ............................................................................................. 116
2.2.1. Determinanty rozwoju zawodowego............................................... 116
2.2.2. Orientacja na rozwój zawodowy..................................................... 121
2.2.2.1. Orientacja pracowników na rozwój zawodowy w badanych
grupach.............................................................................. 122
2.2.2.2. Orientacja na rozwój zawodowy wśród kobiet ................. 123
i mężczyzn......................................................................... 123
2.2.2.3. Wiek a orientacja pracowników na rozwój zawodowy..... 125
2.2.2.4. Staż pracy a orientacja pracowników na rozwój
zawodowy.......................................................................... 128
2.2.2.5. Zajmowane stanowisko a orientacja pracowników na rozwój
zawodowy.......................................................................... 130
2.2.2.6. Wykształcenie a orientacja pracowników na rozwój
zawodowy.......................................................................... 131
2.3. Organizacyjna perspektywa rozwoju zawodowego pracownika............... 134
2.3.1. Rola organizacji w kreowaniu środowiska sprzyjającego
rozwojowi........................................................................................ 135
2.3.1.1. Kultura organizacyjna ....................................................... 137
2.3.1.2. Organizacja procesów pracy ............................................. 148
2.3.1.3. Relacje przełożony - podwładny ....................................... 159
2.3.1.4. Rozwój pracownika w kontekście zarządzania zasobami
ludzkimi............................................................................. 166
2.3.1.4.1. Rozwój zasobów ludzkich jako element strategii
organizacji.......................................................... 166
2.3.1.4.2. Rozwój pracownika jako proces kształtowania
zasobów ludzkich organizacji............................ 169
2.3.2. Oceny rozwoju zawodowego .......................................................... 174
2.4. Pracownicza perspektywa rozwoju zawodowego ..................................... 178
2.4.1. Motywacyjne aspekty pracy zawodowej......................................... 180
2.4.2. Wartości zawodowe ........................................................................ 186
2.4.3. Strategie rozwoju ............................................................................ 195
2.4.4. Oceny jakości życia w pracy........................................................... 205
2.4.4.1. Wymiary jakości życia w pracy ........................................ 206
4
2.4.4.2. Jakość życia w pracy a motywacja.................................... 213
2.5. Wnioski z badań ........................................................................................ 220
CZĘŚĆ III
ROZWÓJ JEDNOSTKI, PRACOWNIKA, ORGANIZACJI
WYZWANIA I WARUNKI REALIZACJI....................................... 223
3.1. Integratywny kierunek rozwoju................................................................. 224
3.2. Warunki ukształtowania orientacji pracowników na rozwój zawodowy .. 230
3.2.1. Dojrzałość rozwojowa pracownika................................................. 230
3.2.2. Dojrzałość rozwojowa organizacji................................................. 233
PODSUMOWANIE ............................................................................. 240
Spis tabel i rysunków ....................................................................................... 242
Bibliografia....................................................................................................... 244
Aneks................................................................................................................ 262
5
Wstęp
Najwyższą miarą wartości człowieka jest nie to,
gdzie znajduje się w czasach spokoju i dobrobytu, ale to, jak
podejmuje wyzwania w warunkach krytycznych.
Martin Luther King
Rozwój zawodowy pracowników stanowi obecnie
jedno z
najchętniej podejmowanych zagadnień merytorycznych. Rozważania na
ten
temat absorbują uwagę przedstawicieli wielu dziedzin nauki.
Teoretyczne i praktyczne wskazania dotyczące podnoszenia kwalifikacji
zawodowych formułują zarówno reprezentanci organizacji i zarządzania,
socjologowie jak i psychologowie. Istnieją jednak przesłanki, które
skłaniają do postulowania konieczności wypracowania nowej metodologii
analizy rozwoju zawodowego pracowników. Metodologii która sprosta
wyzwaniom współczesności.
Po pierwsze,
istniejące opracowania w znacznej mierze
koncentrują się na analizie samego procesu w kontekście zmiennych
charakterystycznych dla danej dziedziny. Takie separatystyczne analizy
wydają się jednak nie tylko nieuzasadnione, ale wręcz krzywdzące.
Bardzo obrazowo przedstawia to G. Podsiad, wskazując, iż przy próbie
odwzorowania stożka w rysunku technicznym. W jednym rzucie
otrzymujemy trójkąt, a w drugim koło. Ale przecież stożek nie jest ani
trójkątem ani kołem. Zatem żaden z tych dwuwymiarowych obrazów nie
mówi prawdy o trójwymiarowym stożku1. Podobnie jest z rozwojem
pracownika. Jeśli chcemy go rzetelnie opisać i analizować, musimy
przyjąć i uznać uwarunkowania wynikające z różnych punktów widzenia
sprowadzając je do wspólnego mianownika. Przecież rozwój zawodowy
to rozwój człowieka jako jednostki (perspektywa psychologiczna),
człowieka jako członka grupy (perspektywa socjologiczna), a wreszcie
człowieka jako pracownika (perspektywa organizacyjna). Jednak cały
czas to jest człowiek, zmienia się tylko kontekst prowadzonych
dywagacji. Kompleksowe podejście do tego zagadnienia powinno zatem
zawierać analizę czynników związanych zarówno z indywidualnymi
cechami jednostki jak i środowiska, w którym funkcjonuje. Obecnie,
1 R. Stocki, Patologie organizacyjne – diagnoza i interwencja, Oficyna Ekonomiczna,
Kraków 2005, s. 32.
7
życia
o
ile
brakuje
kompleksowo, systematyzując niejako dorobek kilku dziedzin nauki.
jednak publikacji, które analizowałyby dany problem
raz na zawsze,
Po drugie, należy również zwrócić uwagę, iż rozwój zawodowy
pracownika bardzo często rozpatrywany jest jako zamknięta całość,
wymagająca odpowiedniego zarządzania. W pułapkę związaną z takim
podejściem wpadają często nie tylko teoretycy, opisujący prawidłowości
rozwoju, ale również praktycy zarządzania, koncentrując się tylko na
opracowywaniu ścieżek kariery. A przecież rozwój zawodowy nie jest
stałą dyspozycją, „otrzymaną”
lecz procesem
charakteryzującym się pewną dynamiką. Wynika ona z tego, czy
pracownik po prostu chce się rozwijać. Oczywiście rozwój jest naturalną
konsekwencją
charakteryzuje
funkcjonowanie każdego człowieka, to należy pamiętać, iż jest również
elementem różnicującym jednostki względem siebie. Owa powszechność,
a zarazem swoistość procesu rozwoju, w sposób szczególny widoczna jest
w przypadku pracy zawodowej, gdzie pracownik wykonując pewne
czynności, poszerzając ich zakres, czy wreszcie nabywając nowe
umiejętności, podwyższa swoje kwalifikacje – rozwija się. Istotny jest
jednak sposób, w jaki ten proces następuje, czy jest to bierne poddawanie
się czynnościom znamionujące tak zwany rozwój „przy okazji”2, czy też
świadome i celowe wpływanie jednostki na własną drogę zawodową.
Dysponując pewnym potencjałem (uwarunkowanym biologicznie
i
psychospołecznie), jednostka poprzez własne działania sama określa
stopień w jakim zostanie on wykorzystany.
ludzkiego,
jednak
Mając na uwadze powyższe przesłanki w pracy przyjęto założenie,
iż rozwój zawodowy jako proces złożony, zdeterminowany jest przez siły
działające zarówno po stronie organizacji
jednostki, które
konstytuują jego przebieg w ciągu całego życia człowieka. Celem
teoretycznym niniejszej książki jest więc identyfikacja i analiza owych
czynników oraz próba
i
inhibitorów procesu rozwoju, natomiast celem praktycznym – wskazanie i
rekomendację kompleksowego ujmowania rozwoju zawodowego, z
ich charakterystyki
jako stymulatorów
jak
i
2 W. Łukaszewski taką formę rozwoju określa jako „produkt uboczny działania” (M.
Nowakowska, M. Stułka, Istota rozwoju zawodowego – podstawy teoretyczne, „Rocznik
Andragogiczny”, 2000
r., http;//www.pedagogika.umk.pl/ATA/RA00.htm, z dn.
15.11.2006 r., s. 7).
8
koniecznością uwzględnienia
preferowanych przez pracownika.
Badania
satysfakcji z pracy oraz wartości
podstawę
stanowiące
literaturowe,
teoretyczną,
uzupełnione zostały wynikami badań własnych, o charakterze
indywidualnym i anonimowym, przeprowadzone w oparciu o dwie
techniki pomiarowe: Arkusz Opisu Pracy (Neuberger, Allerbeck, 1978)
oraz Inwentarz Orientacji na Wartości Zawodowe (Seifer, Bergmann,
1983). Należy zaznaczyć, iż wykorzystane techniki, pozwalają na
dokonanie subiektywnej oceny sytuacji pracy, co może być z jednej
strony obciążeniem dla przeprowadzanych analiz (brak obiektywizmu), z
drugiej jednak stanowi ich silny atut, zyskujemy bowiem nie ocenę
rzeczywistości wykreowanej (w tym przypadku przez organizację), lecz
informacje, w jaki sposób ową rzeczywistość odbiera sam pracownik.
Książka składa się z trzech części. W pierwszej poddano
szczegółowej analizie zagadnienie rozwoju w ujęciu teoretycznym.
Rozbieżności w zakresie interpretacji pojęcia oraz zauważalna dowolność
jego wykorzystywania w literaturze, stały się podstawą do zestawienia
procesu rozwoju z innymi kategoriami pojęć opisującymi dynamikę
systemu. Pozwoliło to na wyróżnienie kilku istotnych cech rozwoju oraz
dokonanie ustaleń terminologicznych, ważnych dla dalszych rozważań.
Następnie uszczegółowiono zagadnienia natury ogólnej do
przedmiotu stanowiącego treść niniejszej książki. Tak więc analizie
poddano zagadnienie
rozwoju organizacji, prezentując wybrane
koncepcje opisujące ten proces oraz czynniki determinujące jego
przebieg. Rozważania na temat roli otoczenia uzupełnione zostały
charakterystyką procesów uczenia się organizacji, jako przejawu adaptacji
do zmieniających się warunków. Następnie przedmiotem rozważań
uczyniono rozwój jednostki. W celu uzyskania kompleksowego i
wyczerpującego opisu tego procesu odwołano się do poglądów na temat
natury człowieka rozwijanych na gruncie filozofii, socjologii oraz
psychologii. Część pierwsza kończy się zestawieniem opisanego
uprzednio rozwoju osobowego z rozwojem zawodowym.
Część druga książki ma charakter zdecydowanie praktyczny.
Identyfikacja szans i zagrożeń rozwoju zawodowego pracownika odbywa
się bowiem nie tylko w oparciu o badania literaturowe, ale również
wyniki badań własnych przeprowadzonych w
trzech grupach
zawodowych: Uczelnia, Szpital oraz Przedsiębiorstwo. Przyjmując
założenie, iż jest to dyspozycja, na którą można wpływać w ciągu całego
9
Część
trzecia
życia, w pierwszej kolejności zidentyfikowano jej uwarunkowania
organizacyjne, natomiast w drugiej, odwołując się do wcześniej
zaprezentowanych poglądów na temat natury człowieka, wskazano na
poznawcze i emocjonalne aspekty oceny sytuacji pracy.
stanowi konstatację prezentowanych
treści,
wskazując na zależności i powiązania w rozwoju jednostki, pracownika i
organizacji. Sygnalizacja pewnych niebezpieczeństw związanych z
tych procesów stała się podstawą do
rozłącznym
wyodrębnienia kategorii dojrzałości
rozwojowej pracownika oraz
dojrzałości rozwojowej organizacji, które wskazują pożądany kierunek
współpracy i rozwoju w tym zakresie.
traktowaniem
Książka oprócz rozważań merytorycznych, które mogą być
jej w
podstawą do działalności dydaktycznej
charakterze podręcznika akademickiego, zawiera
również szereg
wskazówek dla praktyków zarządzania, które mogą stać się inspiracją do
kształtowania pożądanego środowiska organizacyjnego.
i wykorzystywania
10
1.1. Charakterystyka pojęcia rozwoju – ujęcie ogólne
1.1.1. Definicje rozwoju
Rozwój stanowi nieodłączny atrybut istnienia. Analiza każdego
zjawiska powinna rozpoczynać się właśnie od analizy procesu rozwoju.
Rozwijać się, to znaczy trwać, nie rozwijać się – pogodzić z przymusem
odejścia, poddania się sile natury i jej nakazom. Rozwój zakłada, że
przetrwa niekoniecznie najsilniejszy, lecz ten, kto adekwatnie zareaguje na
wymagania i wykorzystując własny potencjał skorzysta z potencjału
otoczenia – rozwinie się.
Rozwój rozumiany
jako „proces przeobrażeń, zmian,
przechodzenia do stanów lub form bardziej złożonych lub pod pewnym
względem doskonalszych; także pewne (wyższe) stadium tego procesu,
rozkwit, rozrost”3. W przytoczonej definicji warto zwrócić uwagę na
celowościowy charakter omawianego zjawiska. Rozwój ma prowadzić nie
tylko do nowego stanu, ale również stanu lepszego od poprzedniego4.
Ilustracją owej tendencji jest przywołane w końcowej części definicji
pojęcie rozkwitu, którego konotacje są pozytywne. Inna definicja
wskazuje, iż rozwój to postęp w doskonaleniu się, potęgowanie,
zwiększanie, ulepszanie się czegoś, rozrost5.
jest
Zagadnienie rozwoju stanowi przedmiot zainteresowań wielu
dziedzin nauki i niemal każda z nich stworzyła własną jego definicję
(rozwój biologiczny, rozwój psychiczny, rozwój społeczny), a nawet
subdefinicje (rozwój mowy, procesów poznawczych, kultury, nauki,
społeczeństw etc.). Analiza poszczególnych opisów istotnie wzbogaca
wiedzę na temat samego procesu, dlatego też celowe wydaje się
zaprezentowanie wybranych kategorii korespondujących z tematyką
niniejszej książki.
Definicja rozwoju w ujęciu biologicznym, oprócz wyjaśnienia, że
jest to proces zmian morfologicznych i fizjologicznych stopniowo
zachodzących w organizmach w ciągu życia osobnika lub w kolejnych
pokoleniach, wskazuje również na przyczyny tej zmiany, jako wynik
3 S. Dubisz (red.), Uniwersalny słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe
PWN, Warszawa 2003, s. 211.
4 Por. również: E. Sobol (red.), Mały słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe
PWN, Warszawa 2000, s. 877.
5 E. Sobol (red.), Mały słownik..., s. 880.
12
działania czynników natury dziedzicznej oraz czynników środowiska
zewnętrznego6. W procesie naturalnego rozwoju obiekty (układy) już
istniejące, są nieustannie poddawane wpływom czynników przypadkowo
oddziałującym na ich strukturę. W biologii te przypadkowe zmiany
nazywane są mutacją. Osobnicy, u których zmiany cechy istotnej dla
przeżycia, przebiegają w kierunku niekorzystnym, mogą łatwo zginąć,
natomiast osobnicy, u których zmiana ta przebiega w pożądanym
kierunku, zdolni są nie tylko do przeżycia, ale nawet dalszego
doskonalenia się7. K. Darwin ów rozwojowy kierunek zmian określił
pojęciem doboru naturalnego i tak oto tłumaczył mechanizm jego
działania: „(…) można obrazowo powiedzieć, że dobór naturalny co
dzień, co godzinę na całym świecie zwraca uwagę na wszelką, chociażby
najdrobniejszą zmianę, odrzuca to, co złe, zachowuje i gromadzi
wszystko, co dobre. Spokojnie i niepostrzeżenie pracuje on wszędzie i
zawsze, skoro tylko nadarzy się sposobność, nad udoskonaleniem każdej
istoty organicznej w odniesieniu do jej organicznych i nieorganicznych
warunków życia. Tych drobnych zmian postępowych nie spostrzegamy
wcale, dopóki ręka czasu nie wyrysuje swego piętna na długim szeregu
wieków; a tak są ubogie nasze wiadomości o ubiegłych epokach
geologicznych, że spostrzegamy tylko, iż obecne formy życia różnią się
od form dawnych”8. Należy jednak zaznaczyć, że wynikiem działania sił
doboru naturalnego jest nie zmienność, lecz zachowanie tych zmian, które
powstały same i które są korzystne dla obiektu w jego warunkach
naturalnych. Dla całej analizy rozwoju jest istotne to, że dana zmiana jest
korzystna i stanowi przejaw rozwoju obiektu w danym otoczeniu, które
było inicjatorem przemiany. Zatem to środowisko dookreśla ów proces.
Na gruncie nauk socjologicznych rozwój traktowany jest jako
„wieloetapowy proces przemian społecznych, przebiegających w
określonym kierunku, których kolejność nie jest dowolna, lecz wykazuje
prawidłowość wynikającą z wewnętrznych praw procesu historycznego”9.
W tym ujęciu podmiotem rozwoju są grupy ludzi (społeczności), zaś
6 S. Dubisz, Uniwersalny słownik..., s. 211.
7 S. Mynarski, Elementy teorii systemów i cybernetyki, Państwowe Wydawnictwo
Naukowe, Warszawa 1979, s. 34.
8 K. Darwin, O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego. Dobór naturalny,
czyli przeżycie najstosowniejszego, Prószyński i S-ka SA 2000-2002, s. 34.
9 Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl/, z dn.
24.12.2006 r.
13
kontekstem w jakim on przebiega ramy stworzonych przez nich
warunków (kultura, wartości, zasady moralne, czynniki geopolityczne
etc.).
Natomiast we współczesnych koncepcjach psychologicznych,
rozwój traktowany jest jako ciąg zmian pozostających między sobą we
wzajemnym związku i występujący w sposób uporządkowany, w
określonych miejscach na continuum czasowym biegu życia jednostki.
Psychologowie szczególnie akcentują wagę przemian jakościowych oraz
autonomiczny charakter rozwoju10.
W historii myśli filozoficznej dominował pogląd rozwijany
chociażby przez Heraklita, Arystotelesa czy Hegla, iż w naturze bytu leży
zmienność i poprzez nieustanne rozwijanie się, byt osiąga coraz to nowe
postacie. Ostatni z wymienionych filozofów – Hegel, z przekonaniem o
logicznej naturze bytu łączył przekonanie o jego naturze ewolucyjnej11.
Przy tak sformułowanej definicji rozwoju, istotne wydaje się
pytanie, co stanowi wskaźnik rozwoju, to znaczy, według jakiego
kryterium określona zostanie owa „doskonalsza forma”? Odpowiedzi
należy szukać w dotychczas zaprezentowanych rozważaniach, które
wskazują, iż celem rozwoju jest osiągnięcie stanu bardziej pożądanego, z
punktu widzenia
lepszego dopasowania do aktualnych warunków
10 Por. M. Tyszkowa, M. Przetacznik-Girowska, Wybrane koncepcje i teorie rozwoju
psychicznego człowieka, [w:] M. Przetacznik-Girowska, M. Tyszkowa, Psychologia
rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996, s. 48.
11 W. Tatarkiewicz, Historia filozofii. Filozofia nowożytna do roku 1830, t. 2,
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, s. 210.
14
Zaprezentowane definicje oprócz punktów wspólnych (rozwój
traktowany jest jako proces, który prowadzi do zmiany), charakteryzuje
pewna różnorodność, która wzbogaca w sposób istotny ogólne pojęcie
rozwoju. Uzasadnione zatem wydaje się, stworzenie definicji rozwoju,
która stanowiłaby swoistą kompilację określeń charakterystycznych dla
poszczególnych podejść.
na
z
zaprezentowanych definicji, rozwój można traktować jako proces zmian o
charakterze zarówno ilościowym jak i jakościowym, zachodzących pod
wpływem zmieniających się warunków, przebiegający w określonym
kierunku, przy czym kolejność następujących po sobie faz nie jest
przypadkowa, gdyż wyznacza ją konieczność powstawania form pod
pewnym względem doskonalszych od poprzednich.
przesłanek wynikających
Tak więc
podstawie
iż rozwój
też warto zaznaczyć,
otoczenia i zachodzących w nim zmian. Jest to pewnego rodzaju
adaptacja, działania przystosowawcze. Dla dwóch różnych obiektów
istnieją dwa różne środowiska, które w różny sposób określają jego
rozwój. Dlatego
jest procesem
powszechnym (dotyczy niemal wszystkich obiektów stanowiących
przedmiot zainteresowania człowieka), ale też niepowtarzalnym, jego
przebieg jest charakterystyczny, swoisty dla poszczególnych podmiotów.
Różnice te mogą wynikać chociażby z różnic w sposobie
reagowania na wymogi otoczenia. Przystosowanie obiektu do istniejących
warunków przebiegać może w oparciu o dwie drogi: przystosowania
pierwotnego i przystosowania wtórnego. W wyniku przystosowania
pierwotnego obiekt zapewnia sobie przetrwanie, czyli samo tylko
istnienie i utrzymanie się przy życiu, natomiast przystosowanie wtórne,
prowadzi go do rozwoju w sposób optymalny. Zatem w tym ujęciu miarą
rozwoju jest adaptacja do warunków środowiska. Równie zróżnicowany
charakter mogą mieć zmiany w otoczeniu, którym odpowiadają reakcje
przystosowawcze. Mogą to być zmiany powolne, stopniowe, spokojne,
odpowiedzią na które są przystosowanie ciągłe, oraz zmiany nagłe
dramatyczne, wstrząsowe,
przystosowania
skokowe12.
odpowiadają
którym
1.1.2. Rozwój w kontekście innych kategorii
niedocenione
Zagadnienie rozwoju stanowi z jednej strony temat rozważań
ogólny, z drugiej jednak specyficzny dla poszczególnych dziedzin nauki.
Poznanie jego istoty nie jest możliwe jedynie w oparciu o samą analizę
definicji, wymaga również analizy związanych z nim pojęć. Niektóre
spośród nich bywają traktowane, choć niesłusznie, jako synonimy
(rozwój – wzrost)13, zaś innym razem powiązania pomiędzy nimi
pozostają
rewolucja).
Przeprowadzenie wnikliwej analizy pojęcia rozwoju jak i pojęć z nim
związanych, pozwoli więc nie tylko na dokonanie charakterystyki samego
rozwoju, ale również na uporządkowanie wiedzy na temat treści
poszczególnych terminów oraz wskazanie na istniejące między nimi
powiązania.
12 S. Mynarski, Elementy teorii..., s. 35.
13 Z. Kurzowa, Z. Kubiszyn-Mędrala, M. Skarżyński, J. Winiarska, Słownik synonimów,
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006, s. 349.
homeostaza,
(rozwój
–
15
1.1.2.1. Zmiana i homeostaza
(antonimy
W pierwszej kolejności należy więc zaznaczyć, iż rozwój
jednego stanu do drugiego zakłada
powodujący przechodzenie z
wystąpienie zmiany
i stoi w oczywistej opozycji do zachowań
zmierzających do utrzymania obecnego stanu na niezmienionym
rozwoju – zastój, stagnacja14). Kombinacja
poziomie
niezmienności i zmiany jest podstawowym nakazem systemów żywych.
Hegel źródeł rozwoju upatrywał właśnie w ścieraniu się przeciwieństw.
Powstające wówczas napięcie – jako naturalna konsekwencja tego
ścierania się – traktowane było przez niego jako czynnik uruchamiający
proces przekształceń, zmierzających ku syntezie przeciwstawnych stanów
wyjściowych (tezy i antytezy)15. Zatem ruch układu, jego rozwój jest
procesem dialektycznym, to znaczy procesem, w którym sprzeczności
zachodzące w układzie powodują jego nieustanny ruch i rozwój16. Może
on znajdować swój wyraz między innymi w dynamicznie ujmowanych
sprzecznościach między systemami a procesami, produkcją a reprodukcją,
podejściem strukturalnym a funkcjonalnym. Działanie określone jest
bowiem poprzez wewnętrzne impulsy zachęcające do utrzymania stanu
poprzedniego bądź też do dokonywania zmian17.
rozumianej
jako
„stan układu
Utrzymanie stanu poprzedniego związane jest ze zjawiskiem
zapewniający mu
homeostazy,
utrzymywanie określonych wielkości w dopuszczalnych granicach”18.
Utrzymanie równowagi nie
jednoznaczne z brakiem
jakiegokolwiek działania. Wręcz przeciwnie, wobec zmieniających się
warunków i wymagań wobec obiektu, utrzymanie określonego stanu
wymaga
działań
dostosowawczych. Zatem to zmiana stanowi podstawę przetrwania.
przeprowadzania
permanentnych
jest
jednak
zmian
i
14 A. Dąbrówka, Ł. Dąbrówka, E. Geller, Słownik antonimów, Wydawnictwo Świat
Książki, Warszawa 2005, s. 421.
15 H. Pisarek, Problemy systemowości w filozofii Hegla, Wydawnictwo Uniwersytetu
Wrocławskiego, Wrocław 1994, s. 64.
16 A. K. Koźmiński, Zarządzanie. Analiza systemowa procesów i struktur, Państwowe
Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1977, s. 169.
17 G. Nizard, Metamorfozy przedsiębiorstwa. Zarządzanie w zmiennym otoczeniu
organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998, s. 108.
18 W. Kopaliński, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wydawnictwo
Wiedza Powszechna, Warszawa 1994, s. 215.
16
iż
jest
Konstatacja różnicy między jednym stanem a drugim19 stanowi przejście,
określenie nowej
jakości bez wskazywania na przyczyny czy
wartościowania skutków.
Z jednej strony mamy więc „niezmienną zmienność”20 (sama
zmiana, stanowiąca warunek istnienia), z drugiej natomiast „zmianę
niezmienności”21 (homeostaza, która poprzez zmianę utrzymuje obecny
stan). Takie ujęcie skłania do postawienia dwóch pytań: czy zmiana jest
rozwojem? i czy w tym przypadku homeostaza może być traktowana jako
kategoria rozwoju?
Odpowiedź na pytanie pierwsze wydaje się nieco prostsza. Już w
samej definicji rozwoju wskazuje się,
to proces zmian,
przechodzenia z jednego stanu w drugi. Należy zatem przyjąć, iż zmiana
może być rozwojem, jednak czy każda? Jak bowiem w tej sytuacji
właściwie rozumieć zjawisko homeostazy?
Jeśli przyjmiemy, iż homeostaza jest procesem dążącym do
utrzymania danego stanu, to czy może mieć związek z rozwojem? W
obliczu zmian warunków zewnętrznych obiekt w celu zachowania danego
statusu, musi sam ulegać określonym zmianom, których celem jest nie
tyle osiągnięcie kolejnego etapu, czy stadium rozwoju, ile zachowanie
obecnego. O ile więc każdy rozwój jest zmianą, to nie każda zmiana musi
być rozwojem. W ujęciu systemowym jako przyczynę zmian w stanach
systemu wymienia się zakłócenie równowagi, którą można przywrócić w
wyniku działań homeostatycznych. Jednak przywrócenie równowagi
oznacza dalszą stagnację systemu. W takim przypadku może wystąpić
dialektyczne przekształcenie zakłócenia równowagi w stan przeciwny,
równie szkodliwy dla systemu co poprzedni. Zatem rozwój można
również rozumieć jako proces korygowania odchyleń od równowagi22.
Pewnym uporządkowaniem relacji między tymi pojęciami i w
pewnym sensie również ich uproszczeniem, będzie przytoczony w
punkcie 1.1. podział reakcji przystosowawczych na pierwotne i wtórne.
W tym ujęciu przystosowanie pierwotne, które poprzez zmiany zapewnia
obiektowi przetrwanie, czyli samo tylko istnienie i utrzymanie się przy
życiu, bliższe będzie procesowi homeostazy, zaś przystosowanie wtórne,
19 G. Nizard, Metamorfozy przedsiębiorstwa..., s. 107
20 Określenie autorki.
21 Określenie autorki.
22 A. K. Koźmiński, K. Obłój, Zarys teorii równowagi organizacyjnej, Państwowe
Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1989, s. 23.
17
na drodze którego obiekt adaptuje się do wymogów w sposób optymalny,
prowadzi do rozwoju.
Warto w
tym miejscu przywołać również stanowisko S.
Krajewskiego, który analizując to zagadnienie, dokonał wyboru cech
jakie powinny charakteryzować zmianę, by mogła ona zostać nazwana
zmianą rozwojową23:
nie może to być zmiana nagła, jednorazowa i krótkotrwała,
lecz zmiana względnie długotrwała;
(np. cykl pór
nie może to być zmiana pojedyncza, ale pewien ich ciąg;
nie może to być jednak ciąg typu stale powtarzającego się
roku), ale ciąg o charakterze
cyklu
jednokierunkowym, otwartym, gdzie co najmniej
jeden
parametr danego obiektu zmienia się monotonicznie, to znaczy
stale rośnie lub ciągle maleje, ciąg zmian musi tworzyć
uporządkowaną w czasie sekwencję;
zmiana dotyczyć musi wewnętrznej struktury obiektu, a więc
jakościowych przeobrażeń poszczególnych elementów i/lub
niektórych relacji między nimi;
zmiany układu są względnie nieodwracalne;
przyczyny zmian tkwią w samym układzie – wywoływane
przez czynniki wewnętrzne, czyli są to zmiany spontaniczne;
zmiany o charakterze rozwojowym są wywoływane przez
przyczyny wewnętrzne, czynniki zewnętrzne mogą natomiast
ową zmianę podtrzymywać, przyspieszy bądź opóźniać, ale
nie mogą jej inicjować24.
Podobny pogląd wyraża K. Zamiara, ujmując rozwój obiektu jako
ciąg zmian o charakterze stałym, stopniowym, jednokierunkowym,
nieodwracalnym, zmierzających w kierunku większej złożoności i
integracji wewnętrznej, dokonujących się pod wpływem działania
23 S. Krajewski, Pojęcia rozwoju i postępu, [w:] J. Kmita (red.), Założenia teoretyczne
badań nad rozwojem historycznym, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
1977, s. 24.
24 Analiza pojęcia zmiany w kontekście organizacyjnym por. S. Lachiewicz, A. Za-
krzewska-Bielawska, Miejsce restrukturyzacji organizacyjnej i kadrowej w procesie
przekształceń polskich przedsiębiorstw, [w:] S. Lachiewicz, A. Zakrzewska-Bielawska
(red.), Restrukturyzacja organizacji i zasobów kadrowych przedsiębiorstwa, Oficyna
Ekonomiczna, Kraków 2005, s. 19-24.
18
czynników zewnętrznych, powiązanych z tym układem25. Tak więc na
podstawie przytoczonych przesłanek można założyć, że zmiana
stanowiąca o rozwoju musi być zmianą rozwojową, to znaczy spełniającą
określone warunki.
1.1.2.2. Rozwój a wzrost
Kolejnym istotnym zagadnieniem w kontekście prowadzonych
rozważań, wydaje się analiza relacji między pojęciami „rozwój” i
„wzrost”. Wzrost w ujęciu ogólnym oznacza stawanie się coraz większym
liczbowo, ilościowo lub przestrzenie, stawanie się intensywniejszym26.
K.E. Boulding stwierdził, iż „ze zjawiskiem wzrostu mają do czynienia
właściwie wszystkie nauki, a nawet większość sztuk, bowiem rośnie
niemal wszystko (…): kryształy, molekuły, komórki, rośliny, zwierzęta,
dzieci, osobowość, wiedza, idee, miasta, kultury, organizacje, narody,
bogactwo i systemy gospodarcze”27. Jednak wzrost i rozwój nie są
pojęciami
tym może chociażby samo
zróżnicowanie w obrębie rozumienia pojęcia wzrostu, który może być
ujmowany jako28:
tożsamymi, świadczyć o
proste jednokierunkowe zmiany wielkości jednej zmiennej;
wzrost populacji, polegający na nadwyżce narodzin nad
śmiercią (lub odwrotnie, jeśli populacja maleje);
wzrost strukturalny, polegający na zmianach stosunku między
częściami. Wraz ze wzrostem całości, jej forma oraz forma jej
poszczególnych części ulega przemianom, wzrost zatem może
dotyczyć stopnia złożoności jak i wielkości bezwzględnej.
Zagadnienia wzrostu strukturalnego przenikają się również z
zagadnieniami zmiany, często tym, co rośnie nie jest rozmiar
obiektu, lecz jego złożoność, tak jak w przypadku poczwarki,
z której wydobywa się mniejszy, lecz doskonalszy motyl.
(red.), Rozwój psychiczny człowieka. Zagadnienia
25 K. Zamiara, Formalne cechy rozwoju w różnych ujęciach modelowych, [w:] M.
i
Tyszkowa
metodologiczne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988, s. 22.
26 W. Doroszewski, Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
1996, s. 378.
27 K. E. Boulding, Towards a general theor of growth. Selected essays, New York 1970,
s. 60, [za:] P. Graff, Sztuka jako system, PAN, Instytut Filozofii i Socjologii, Warszawa
1987, s. 24.
28 P. Graff, Sztuka jako..., s. 25.
teoretyczne
19
Określając rozwój
jako występowanie zmian
jakościowych,
ocenianych pozytywnie z punktu widzenia celu, którego dotyczą, A.
Stabryła zmiany ilościowe traktuje właśnie jako wzrost lub degradację29.
Sam wzrost nie jest zatem jednoznaczny z rozwojem. Przyrost objętości,
ilości elementów nie oznacza przejścia do kolejnego, „doskonalszego”
etapu. Dopiero pewna, określona kategoria wzrostu, związana na przykład
ze wzrostem jego złożoności, oznaczać może zmianę na miarę rozwoju.
Jako przykład owej zależności można przywołać organizację, w której
pracuje dziesięć osób. Pięciokrotne zwiększenie zatrudnienia będzie
wzrostem, jednak bez wprowadzenia konkretnych zmian, taka organizacja
nie będzie mogła sprawnie funkcjonować, nie osiągnie, więc kolejnego
etapu w danym procesie. Dopiero pewne działania, usprawniające
zarządzanie większym systemem przyniosą określone rezultaty w postaci
większej (wzrost) lepiej działającej (rozwój) organizacji.
Rozwój jest więc pojęciem bardzo szerokim, przez co zawierać
może w sobie inne pojęcia stanowiące jego kategorie. W taki właśnie
sposób można rozumieć związek między pojęciem rozwoju a ewolucją i
rewolucją.
1.1.2.3. Ewolucja i rewolucja
Ewolucja jest procesem przeobrażeń, zmian, przechodzenia do
stanów bardziej złożonych lub doskonalszych.30 Szerzej natomiast
określana jest jako powolny, nieodwracalny i kierunkowy proces
rozwoju, którego efektem jest coraz większa różnorodność, złożoność i
organizacja świata żywego i któremu podlegają całe populacje, a nie
pojedyncze osobniki. Według H. Spencera, ewolucja w swej postaci
pierwotnej polega na przechodzeniu od stanu mniej spójnego do bardziej
spójnego, a jednocześnie od jednolitości do wielorakości. Dzieje się tak
na skutek konsolidacji oddalonych od siebie elementów, które w trakcie
tego procesu stopniowo coraz bardziej się różnicują, czy to pod względem
wielkości, kształtu czy też budowy i składu lub też kilku lub wszystkich
tych elementów łącznie. Proces ten przebiega zarówno w danej całości
jak i w jej częściach, zaś skupienie jako całość integruje się i wyodrębnia
od innych. Można więc przyjąć, że ewolucja to przejście od niespójności
29 A. Stabryła, Zarządzanie rozwojem firmy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w
Krakowie, Kraków 1996, s. 9.
30 E. Sobol, Mały słownik..., s. 197.
20
jednak
na
się
bliższe
homogenicznej do spójności heterogenicznej31. Poglądy Spencera na
ewolucję różnią się od poglądów K. Darwina. Pierwszy widział w
ewolucji przede wszystkim zróżnicowanie, jednak ono nie zawsze jest
postępem. Darwin natomiast utożsamiał ewolucję z postępem i w
naturalny sposób upatrywał w przyrodzie zmian zmierzających w tym
kierunku.
Na gruncie filozofii termin ten rozumiany jest zatem trojako. Po
pierwsze, jako synonim wszelkiego rozwoju, (co jednak nie do końca
wydaje się uzasadnione), mogący obejmować zarówno pojedyncze
obiekty jak i grupy obiektów, przy czym owe zmiany w skali całej
populacji określa się jako ewolucję, podczas gdy zmiany pojedynczych
osobników w ramach ich życia zdają się rozwojem (takie rozumienie
wydaje
fali
interdyscyplinarności podejść, można przenieść je szerzej, na grunt
innych nauk). Najczęściej jednak uważa się ewolucję za synonim postępu,
przechodzenia do form bardziej złożonych lub doskonalszych, co również
pozostaje w zgodzie z prezentowaną systematyką. Trzeci sposób
rozumienia ewolucji postuluje istnienie w niej zmian ciągłych, drobnych,
stopniowych stawianych w opozycji do rewolucji 32.
biologii, warunkowo
to raczej
Rozważając, czym jest ewolucja należy zwrócić uwagę na cztery
charakteryzujące ją obszary: nieodwracalność, kierunkowość, postępowy
charakter oraz tempo zmian. Nieodwracalność ewolucji oznacza brak
możliwości odtworzenia dokładnie tego, co było wcześniej, ale w wyniku
zaistniałych zmian już nie istnieje. Nawet jeśli w pewnych przypadkach
byłoby możliwe przywrócenie utraconych cech,
innym
sposobem. Podobnie kierunkowość zmian ewolucyjnych również należy
rozumieć względnie, mogą one podążać w określonym kierunku przez
pewien czas, potem może on jednak ulec zmianie (czasem nawet na
przeciwny). Jeśli natomiast jako efekt ewolucji traktujemy różnorodność,
złożoność i organizację świata żywego, co można zaobserwować dopiero
w szerszej perspektywie czasowej, to czasami wyrazem postępu bywa
również uproszczenie i redukcja. Ewolucja zwiększa zatem różnorodność,
złożoność i organizację świata w ogóle, ale nie zawsze konkretnych
organizmów. Takie podejście pozostaje w związku z traktowaniem
31 L. Kasprzyk, Spencer, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1967, s. 118.
32 G. Jagodziński, Ewolucja, http://grzegorj.w.interia.pl/pl/ewolucja2.html, z dn.
07.08.2006 r., s. 3.
21
Pobierz darmowy fragment (pdf)