Darmowy fragment publikacji:
Wydawnictwo PLACET zaprasza Państwa do zapoznania się
z naszą ofertą.
PLACET – słowo niegdyś używane w naszym języku a zapożyczone
z łaciny oznaczało: przyzwolenie, zgodę, a też ,,podobać się”. To wła-
śnie przyjęliśmy za filozofię działania: w zgodzie, dla wygody i zadowo-
lenia, przy pełnym zaufaniu – autorów, czytelników i rynku.
Od początku zajmujemy się też ściśle określoną tematyką, a mianowicie
wydajemy tylko dzieła z dziedziny szeroko pojętego zarządzania przed-
siębiorstwami, finansów i ekonomii. Zdajemy sobie sprawę, że jest to
literatura trudna – więc dokładamy starań redakcyjnych aby była zro-
zumiała dla każdego wykształconego czytelnika. Nie wydajemy książek
z cyklu „Jak wzbogacić się w jeden dzień”, ale prace prezentujące rze-
telną i nowoczesną wiedzę, które mogą być zarówno podręcznikami dla
studiującej młodzieży, jak i podręcznikami-poradnikami służącymi do-
kształcaniu (samokształceniu) kadr kierowniczych przedsiębiorstw do-
stosowujących swoje struktury i metody zarządzania do stale przekształ-
cającej się gospodarki rynkowej.
Od początku istnienia komercyjnej sieci Internet w Polsce mamy swoją
witrynę www.placet.pl. Tam można śledzić nowości i zamierzenia wy-
dawnicze, a także skorzystać z „Bazy wiedzy”.
Zapraszamy do lektury
: prof. dr hab. Kazimierz Perechuda
Autorzy:
Barcewicz Mirosław – rozdz. 8.
Bednarz Leszek – rozdz. 9.
Budka Jan – pkt. 2.2, 2.4.2, 5.3.
Czyrek Eugeniusz – rozdz. 7.
Hasińska Zofia – pkt. 5.4, 6.1.1, 6.1.3, 6.2.2.
Jasiński Zdzisław – wstęp, rozdz. 1 i 3.
Kopertyńska Wanda – pkt. 2.1, 2.3, 2.4.1, 2.4.3, 5.1, 5.5.
Smolbik-Jęczmień Alicja – rozdz. 4, pkt. 5.2, 5.6.
Tracz Ewa – pkt. 6.1.2, 6.2.1, 6.2.3.
Redakcja naukowa: prof. dr hab. Zdzisław Jasiński
Recenzent
© Copyright by: Zdzisław Jasiński 1998; Wydawnictwo „Placet” 1998
Wydanie e-book
Wydawca:
Wydawnictwo PLACET
01-517 Warszawa
tel. 839-36-26; fax 839-67-61
e-mail redakcja@placet.pl
KSIĘGARNIA INTERNETOWA www.placet.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone. Publikacja ani jej części nie mogą być w żadnej
formie i za pomocą jakichkolwiek środków technicznych reprodukowane bez
zgody właściciela copyright.
ISBN 978-83-7488-026-8
Skład i łamanie: PLACET
Wersja: e-book
Przedmowa
Marketingowa recepta na sukces każdego przedsiębiorstwa to dostar-
czanie produktów i usług o jak najlepszej użyteczności po jak najniższej cenie.
Prostota tej zasady nie przekłada się jednak na równie łatwą realizację. Prze-
ciwnie, na obydwie te cechy składa się szereg elementów zależnych od wielu
czynników możliwych do uzyskania lub wystąpienia w określonych warunkach
i czasie. W sumie tworzy to nieskończoną liczbę możliwych kombinacji wa-
runków i czynników, na kształtowanie których w dużej mierze mamy wpływ.
Tylko świadoma działalność człowieka jest w stanie wpłynąć na sterowanie
tym zbiorem niewiadomych i nadać mu pożądany kierunek. Niezależnie od
tego czy, i w jakiej skali, makro lub mikro, możemy wpływać na otaczającą nas
rzeczywistość, musimy przede wszystkim odczuwać potrzebę działania. Wyni-
ka ona z konieczności zaspokojenia podstawowych potrzeb bytowych, a w
dalszej kolejności może wynikać z samej naszej osobowości, ale najczęściej
musi być świadomie wywoływana przez odpowiednie czynniki motywujące
i to jest właśnie temat tej książki.
Co uczynić, i jak to zrobić, aby ludzie zgodnie ze sobą współpracując,
chcieli, znając misję i cele przedsiębiorstwa, urzeczywistniać je tworząc okre-
ślone dobra zgodnie z pierwszą zasadą marketingu. Nie ma niestety jednolitej
recepty postępowania motywacyjnego i ta książka takiej recepty nie daje.
Autorzy starają się natomiast przedstawić szeroką gamę sposobów motywo-
wania oraz ich znaczenie i wpływ na wykonywaną pracę.
Polskie przedsiębiorstwa państwowe transformujące swój system gospo-
darczy do wymogów rynkowych oraz młode przedsiębiorstwa prywatne, aby
sprostać zagranicznej konkurencji, muszą większą uwagę zwrócić na budowę
właściwych zespołów pracowniczych, permanentne ich kształcenie i motywo-
wanie. Naczelną zasadą jest godziwa zapłata za efekty pracy, a nie za samą
obecność. I tu książka wskazuje różne sposoby kształtowania płac i ich moty-
wacyjne oddziaływanie. Jednak w miarę jak rynek pracy staje się coraz bar-
dziej wyrównany i trudny, systemy płac tracą swoje główne motywacyjne
znaczenie na korzyść elementów pozapłacowych, jak właściwy dobór ludzi do
zespołów i zadań, lepsza organizacja, zwiększenie partycypacji w zarządzaniu,
planowanie karier, systemy ocen, szkolenia i rozwoju, itp. Wszystkie te narzę-
dzia jasno i zrozumiale opisane są w tej publikacji natomiast kierownictwu
pozostaje ich dobór do konkretnych warunków przedsiębiorstwa.
Tak jak prosta zasada marketingowa w dzisiejszych wysoce turbulentnych
czasach nie wystarcza, tak i ta praca byłaby ułomna ograniczając się do
przedstawionych zagadnień. O sukcesie przedsiębiorstwa na rynkach między-
narodowych dziś decyduje zdolność do innowacji i permanentne doskonale-
nie jakości. Cykl życia produktu na rynku skraca się. Produkty bardzo dobre
zastępowane są przez jeszcze lepsze. Postęp ten nie zależy już od jednostki,
ale jest udziałem całych załóg. Zgodnie z japońskimi zasadami kształtowania
jakości każdy na każdym stanowisku tę totalną jakość wypracowuje. Moty-
wowanie do pracy twórczej i zachowań projakościowych, a także do przeła-
mywania barier w stosowaniu technik informatycznych i high-tech nie mogło
więc umknąć uwadze autorów tej książki.
Jeli dodamy, że zespół autorski współpracuje z wieloma przedsiębior-
stwami współtworząc ich systemy organizacji i motywowania, a tu przedsta-
wia swoje praktyczne doświadczenia będziemy mieli gwarancję rzetelności
i przydatności tej publikacji. Sądzę, że z powodzeniem wiedzę i wskazówki
w niej zawarte mogą służyć studentom i praktyce życia gospodarczego.
Czego życzy jej czytelnikom
prof. Kazimierz Perechuda
Spis treści
Przedmowa prof. Kazimierza Perechudy
WSTĘP
CZĘŚĆ I ŚRODKI I NARZĘDZIA STOSOWANE W PROCESIE
MOTYWACYJNYM
ROZDZIAŁ 1. PROCES MOTYWACYJNY I JEGO PRZEBIEG
1. Istota, miejsce i znaczenie motywowania w działalności kierowniczej
2. Proces motywacyjny i jego struktura
Literatura:
ROZDZIAŁ 2. PŁACE JAKO INSTRUMENT ODDZIAŁYWANIA
MOTYWACYJNEGO
1. Systemy motywowania płacowego
2. Formy płac
3. Wewnętrzna struktura płac
4. Zasady kształtowania składników wynagrodzenia
4.1. Kształtowanie płacy zasadniczej
4.2. Premia jako instrument motywowania
4.2.1. Systemy premiowania i ich charakterystyka
4.2.2. Warunki skutecznego premiowania
4.3. Zasady kształtowania pozostałych składników wynagrodzenia
Literatura:
ROZDZIAŁ 3. MOTYWACYJNE ASPEKTY ORGANIZACJI PRACY
1. Organizacja pracy jako źródło motywacji
2. Motywacyjne formy organizacji pracy
2.1. Rotacja pracy
2.2. Rozszerzanie pracy
2.3. Wzbogacenie pracy
2.4. Grupowe formy organizacji pracy
Literatura:
ROZDZIAŁ 4. MOTYWACYJNA ROLA UPRAWNIEŃ PRACOWNICZYCH
1. Pojęcie i rola partycypacji pracowniczej w zarządzaniu
2. Formy partycypacji pracowniczej
3. Motywacyjny model partycypacji decyzyjnej
4. Partycypacja w praktyce różnych firm
Literatura:
5
10
14
14
17
21
22
22
24
30
34
34
43
44
49
50
53
54
54
56
56
58
60
60
63
64
64
69
76
80
85
ROZDZIAŁ 5. MOTYWOWANIE ELEMENTAMI PROCESU KADROWEGO
1. Dobór pracowników
2. Planowanie karier
2.1. Pojęcie i znaczenie planowania karier
2.2. Motywowanie na poszczególnych etapach kariery pracownika
2.3. Planowanie karier a problem dostosowania i niedostosowania pracowników
2.4. Sposoby oddziaływania na kariery pracownicze
3. System ocen pracowniczych
3.1. Motywacyjne cele ocen pracowniczych
3.2. Procedura opracowania systemu ocen
4. Szkolenie i rozwój personelu
5. Systemy awansowania
6. Rozwiązanie stosunku pracy
Załącznik nr 1 Kwestionariusz osobowy (ankieta personalna)
Załącznik nr 2 Karta opisu stanowiska
Załącznik nr 3 Karta uzgodnień dotycząca zatrudnienia
Załącznik nr 4 Arkusz oceny kierowników zakładów
Załącznik nr 5 Fragment instrukcji dla identyfikacji kryteriów oceny pracowników.
Literatura:
ROZDZIAŁ 6. UWARUNKOWANIA PRZEBIEGU PROCESÓW
MOTYWACYJNYCH
1. Uwarunkowania zewnętrzne
1.1. System społeczno-gospodarczy
1.2. Uwarunkowania socjo-kulturowe
1.3. System prawny
2. Uwarunkowania wewnętrzne
2.1. Wielkość i pozycja ekonomiczna przedsiębiorstwa na rynku
2.2. Cechy zasobów kadrowych
2.3. Specyfika i warunki procesu pracy
Literatura:
CZĘŚĆ II MOTYWOWANIE W WYBRANYCH OBSZARACH
PRZEDSIĘBIORSTWA
ROZDZIAŁ 7. MOTYWOWANIE DO PRACY TWÓRCZEJ
W PRZEDSIĘBIORSTWIE
1. Znaczenie pracy twórczej w gospodarce
2. Natura procesu i produktu twórczego
3. Ogólne zasady tworzenia klimatu dla działalności twórczej
4. Zasady automotywacji do pracy twórczej
5. Cechy grup twórczych przydatne dla zarządzania
6. Motywatory twórczości w biznesie
86
86
94
94
96
100
102
108
108
110
118
132
138
144
146
147
148
153
157
159
159
159
166
172
177
177
180
185
189
192
192
194
198
199
202
204
Pobierz darmowy fragment (pdf)