Darmowy fragment publikacji:
Antoni Ziemba - historyk sztuki, profesor
Uniwersytetu Warszawskiego i kurator Galerii
Nowożytnej Sztuki Europejskiej w Muzeum
Narodowym w Warszawie. Zajmuje się sztuką
holenderską XVII wieku, sztuką niderlandzką
i niemiecką XV–XVI wieku oraz teorią sztuki
od późnego średniowiecza do XVII wieku. Jest
autorem książek Nowe Dzieci Izraela. Stary
Testament w kulturze holenderskiej XVII wieku
(2000), Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce
holenderskiej 1580–1660 (2005), współautorem
katalogu Malarstwo niemieckie do 1600 roku
(2000) oraz Encyklopedii malarstwa fl amandzkiego
i holenderskiego (2001), a także pomysłodawcą
wystaw i współtwórcą ich katalogów, m.in.:
Caravaggio „Złożenie do Grobu”: arcydzieło Pina-
koteki Watykańskiej. Różne oblicza caravaggio-
nizmu (1996), Sztuka cenniejsza niż złoto. Obrazy,
rysunki i ryciny dawnych mistrzów europejskich
ze zbiorów polskich (1999), Transalpinum. Od
Giorgiona i Dürera do Tycjana i Rubensa (2004),
Złoty Wiek malarstwa fl amandzkiego: Rubens,
van Dyck, Jordaens... 1608–1678 (2007).
Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380–1500 to
wyjątkowa seria trzech książek przedstawiają-
cych syntezę kultury artystycznej ważnego regio-
nu dawnej Europy. Napisana przez wybitnego
znawcę tej problematyki, ukazuje najnowszy
stan wiedzy oraz gwarantuje doskonały poziom
merytoryczny i pasjonującą lekturę.
Pierwszy tom serii traktuje o sztuce i kulturze
burgundzkiej, związanych głównie z dworem
książęcym w Dijon i Paryżu, oraz o sztuce
niderlandzkiej, powstającej w środowiskach
mieszczańskich, przede wszystkim w zamożnych
miastach Flandrii i Brabancji (burgundzko-
-niderlandzkich tapiseriach, złotnictwie i malar-
stwie książkowym, burgundzkim malarstwie
tablicowym, burgundzkiej monumentalnej rzeźbie
kamiennej i brązowej oraz niderlandzkiej mobilnej
rzeźbie drewnianej).
Tom drugi omawia niderlandzkie malarstwo
tablicowe (a wraz z nim rysunek i grafi kę) z lat
1430–1500 – od Jana van Eycka po Hierony-
musa Boscha.
Tom trzeci poświęcony jest związkom artystycz-
nym Niderlandów z Francją, Italią i Iberią oraz
krajami Rzeszy Niemieckiej w latach 1430–1500,
zwłaszcza oddziaływaniu malarstwa niderlandz-
kiego epoki van Eycka, Memlinga i Boscha na
sztukę włoską, hiszpańską i francuską oraz
wpływowi niderlandzkiej rzeźby, grafi ki i ma-
larstwa na obszar Niemiec i Europy Środkowej.
Antoni Ziemba
Sztuka Burgundii
i Niderlandów
1380–1500
Tom I
Sztuka dworu burgundzkiego
oraz miast niderlandzkich
A
n
o
n
t
i
i
Z
e
m
b
a
S
z
t
u
k
a
B
u
r
g
u
n
d
i
i
i
i
N
d
e
r
l
a
n
d
ó
w
1
3
8
0
–
1
5
0
0
T
o
m
I
Cena 49,00 zł
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
sztuka burgundii okladka ok.indd 1
23.8.2009 14:30:05
Sztuka Burgundii
i Niderland(cid:243)w
1380(cid:150)1500
Tom I
PamiŒci Jana Bia‡ostockiego
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Sk‡adam specjalne podziŒkowania
Panu Grzegorzowi Przew‡ockiemu za imperatywne nak‡onienie mnie
do zajmowania siŒ (cid:132)wznios‡„ i piŒkn„(cid:148) sztuk„ XV wieku
oraz Paniom Joannie Kilian i Gra¿ynie Bastek za wydatn„ pomoc
w tworzeniu tej ksi„¿ki
Autor
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Prace Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego
Antoni Ziemba
Sztuka Burgundii
i Niderland(cid:243)w
1380(cid:150)1500
Tom I
Sztuka dworu burgundzkiego
oraz miast niderlandzkich
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Recenzenci
Sergiusz Michalski
Jan K. Ostrowski
Projekt okładki
Jakub Rakusa-Suszczewski
Na okładce
Warsztat Jana de Moldera
Ołtarz św. Rajnolda
z gdańskiego kościoła Mariackiego
1515–1516
Warszawa, Muzeum Narodowe
Redaktor prowadzący
Ewa Wyszyńska
Redaktor
Agnieszka Panecka
Korektorzy
Maria Fijołek
Anna Smaga
Opracowanie indeksu
Anna Matysiak
Skład i łamanie
ALINEA
Podręcznik akademicki dotowany przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Copyright by Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 2008
ISBN 978-83-235-0443-6
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
00-497 Warszawa, ul. Nowy Świat 4
http://www.wuw.pl; e-mail: wuw@uw.edu.pl
Dział Handlowy: tel. 022 55 31 333
e-mail: dz.handlowy@uw.edu.pl
Księgarnia internetowa: http://www.wuw.pl/ksiegarnia
Wydanie I
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Spis treści
I. Temat
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
II. Metoda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
II.1. Historiograficzne mity. Postulat „nowej krytyki” historycznej
.
III. Burgundia – dzieje kraju i cywilizacyjny model państwa . . . . .
III.1. Zarys historii państwa burgundzkiego . . . . . . . . . . . . . . . .
III.1.1. Filip Śmiały 1363–1404 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
III.1.2. Jan bez Trwogi 1404–1419 . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
III.1.3. Filip Dobry 1419–1467 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
III.1.4. Karol Śmiały 1467–1477 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
III.1.5. Maria Burgundzka (1477–1482) i Filip Piękny (1482–1506)
.
III.2. Kultura dworu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
III.2.1. Idea rycerska
III.2.2. Modele miłości dworskiej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
III.2.3. Idea krucjat i Zakon Złotego Runa . . . . . . . . . . . . . . .
III.2.4. Paramenty Złotego Runa w Wiedniu . . . . . . . . . . . . . .
III.3. Splendor dworski: uczty, entremets, turnieje, entrady . . . . . .
IV. Miasto i Kościół w burgundzkich Niderlandach . . . . . . . . . . .
9
13
13
15
15
18
19
21
23
24
24
29
35
42
50
63
73
IV.1. Społeczna i polityczna struktura miast niderlandzkich XIV–XV
wieku i jej odzwierciedlenie w architekturze . . . . . . . . . . . .
IV.2. Mieszczanie na dworze burgundzkim i ich fundacje . . . . . . .
IV.3. Rynek rzemieślniczej produkcji towarowej i rynek sztuki
IV.4. Religia i Kościół w Niderlandach XV wieku . . . . . . . . . . . . 116
. . . .
73
90
96
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
6
Spis treści
V. Sztuka dworu burgundzkiego: konteksty . . . . . . . . . . . . . . . . 121
V.1. Problem terminologii
Sztuka burgundzka, franko-burgundzka, franko-flamandzka czy burgun-
do-niderlandzka?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
V.2. „Międzynarodowy gotyk około 1400” a „styl miękki” i „styl
piękny”
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
V.3. Sieć dynastycznych i artystycznych powiązań między dworami
europejskimi
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
V.3.1. Dwór monarchów francuskich Karola V i Karola VI
. . . . . . 128
V.3.2. Dwór angielski w Londynie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
V.3.3. Dwór książąt andegaweńskich . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
V.3.4. Dwór Viscontich w Mediolanie i Pawii
. . . . . . . . . . . . . 171
V.3.5. Dwór Jeana de Berry: początek nowożytnego mecenatu artys-
tycznego
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
V.3.6. Dwór angielski w Paryżu 1422–1436 . . . . . . . . . . . . . . 191
VI. Lagrandeurportable– przenośny aparat dworskiego splendoru:
burgundzkie i niderlandzkie tapiserie, złotnictwo i iluminatorstwo
książkowe
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
VI.1. Tapiserie burgundzkie i niderlandzkie . . . . . . . . . . . . . . . . 195
VI.2. Sztuka w drobnym formacie
Złotnictwo w zbiorach książąt burgundzkich. Franko-flamandzkie pièces
d’orfèvrerie a małe obrazy tablicowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
VI.3. Sztuka książki w służbie dworu burgundzkiego . . . . . . . . . . 222
VI.3.1. Księgozbiór książąt burgundzkich . . . . . . . . . . . . . . . . 222
VI.3.2. Malarstwo książkowe w czasach Filipa Śmiałego i Jana bez
Trwogi
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
VI.3.3. Flamandzkie malarstwo miniaturowe drugiej połowy XV wieku
229
VI.3.4. Funkcje kodeksów i ich dekoracji
. . . . . . . . . . . . . . . . 243
VI.3.5. Kodeksy i malarze
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
VI.3.6. Flamandzkie malarstwo miniaturowe – „rozwój” i „postęp”? . . 288
VII. Burgundzkie malarstwo tablicowe około 1380–1420 . . . . . . . 291
VII.1. Konstrukcje historiograficzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291
VII.2. Jean d’Arbois – nadworny malarz bez znanego oeuvre . . . . . . 293
VII.3. Jean de Beaumetz – dworski malarz usługowy, dekorator i malarz
obrazów tablicowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294
297
VII.4. Jean Malouel – dworski malarz obrazów, bez pewnego oeuvre
VII.5. Henri Bellechose – dworski malarz-dekorator i malarz obrazów
tablicowych, bez potwierdzonego oeuvre . . . . . . . . . . . . . . 304
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Spis treści
7
VII.6. Melchior Broederlam – miejski mistrz na usługach dworu . . . 305
VII.7. Malarstwo burgundzkie: zespół biografii artystów czy panorama
jednostkowych dzieł?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313
VIII. Monumentalna rzeźba burgundzka i niderlandzka 1380–1490
315
VIII.1. Konstrukcje historii sztuki
Paradygmat „postępu” i sekwencja rozwojowa: Jean de Marville – Claus
Sluter – Claux de Werve. Claus Sluter i mit „przełomu” historycznego
318
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
VIII.2. Portal książęcy w Champmol
VIII.3. Nagrobki książęce
Kwestia „autorskiej
– Sluter – de Werve)
inwencji” i kontynuacji warsztatowej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326
(Marville
VIII.4. Studnia Patriarchów: rzeźbiarska monumentalizacja pièces de
table i dzieł złotniczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 331
VIII.5. Claux de Werve i nowa klientela warsztatu książęcego . . . . . 336
VIII.6. „Sluteryzm” czy „wervianizm”?
Jean-Michel i Georges de La Sonnette, Jean de La Huerta i Antoine
Le Moiturier
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340
VIII.7. Rzeźba w brązie – burgundzka „formuła antykizacji”? . . . . . . 344
VIII.8. Warsztaty rzeźby monumentalnej w miastach niderlandzkich
Mistrz Ołtarza z Hakendover w Brukseli i Jean Delemer w Tournai.
Niclaus Gerhaert van Leyden w Nadrenii i Szwabii
. . . . . . . . . . . 347
IX. Rzeźba mobilna: produkcja na zlecenia i na eksport
. . . . . . . . 357
IX.1. Książęcy warsztat rzeźbiarski a warsztaty miejskie
Jacques de Baerze: ołtarze kartuzji Champmol – rzeźbiarskie pièces
d’orfèvrerie? Stereotyp „progresywnego rozwoju”: „postępowość” malar-
stwa Melchiora Broederlama – „konserwatyzm” rzeźby Jacques’a de
Baerze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 357
IX.2. Retabula jako towary handlowe i wyroby na eksport
Bruksela, Antwerpia, Mechelen. Warsztat Janów i Passchiera Bormanów 361
IX.3. Warsztaty północnoniderlandzkie
Adriaen van Wesel, Mistrz Joachima i Anny, Arnt van Calcar
. . . . . 369
X. Niderlandzkie malarstwo XV wieku a rzeźba burgundzko-nider-
landzka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 373
X.1. Iluzyjne posągi kamienne w obrazach niderlandzkich . . . . . . 375
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
8
Spis treści
XI. Uwagi końcowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391
Przypisy
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 395
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 452
Indeks osób i postaci
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 504
Spis ilustracji
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 519
Źródła ilustracji
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 540
Tablice
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
I. Temat
Ta książka jest pierwszą częścią trylogii, poświęconej sztuce Burgundii
i burgundzkich Niderlandów okresu 1380–1500. Ramy czasowe tej
serii z jednej strony wyznacza moment umocnienia władzy pierwszego
księcia burgundzkiego z dynastii Walezjuszy (Valois-Bourgogne), Filipa
Śmiałego, wraz z objęciem we władanie Flandrii w 1384 roku, z drugiej
– śmierć ostatniego księcia tej dynastii, Filipa Pięknego w roku 1506.
Pierwszy tom traktuje o sztuce i kulturze burgundzkiej, związanej
głównie z dworem książęcym w Dijon i Paryżu, oraz o sztuce niderlan-
dzkiej, powstającej w środowiskach mieszczańskich, głównie w zamoż-
nych miastach Flandrii i Brabancji, po przeniesieniu ośrodków władzy
państwowej z Burgundii właściwej i Paryża na północ, do Brukseli,
Lille, Brugii i Mechelen, co nastąpiło za panowania Filipa Dobrego,
w latach 1420–1430. Wyłączyłem jednak z tego tomu niderlandzkie
malarstwo tablicowe (a wraz z nim rysunek i grafikę) z lat 1430–1500,
jako zagadnienie tak obszerne, że warte osobnej książki. To ona stanowi
tom drugi serii. Dlatego w tomie pierwszym znajdzie Czytelnik syntezę
takich zagadnień, jak: burgundzko-niderlandzkie tapiserie, złotnictwo
i malarstwo książkowe, burgundzkie malarstwo tablicowe, burgundzka
monumentalna rzeźba kamienna i brązowa oraz niderlandzka mobilna
rzeźba drewniana. Naturalnym pomostem między oboma tomami jest
omówienie iluzyjnych przedstawień posągów i grup rzeźbiarskich
w malowanych retabulach niderlandzkich. Tom trzeci poświęcony jest
związkom artystycznym Niderlandów z Francją, Italią i Iberią oraz
krajami Rzeszy Niemieckiej w latach 1430–1500, zwłaszcza oddziały-
waniu malarstwa niderlandzkiego epoki van Eycka, Memlinga i Boscha
na sztukę włoską, hiszpańską i francuską oraz wpływowi niderlandzkiej
rzeźby, grafiki i malarstwa na obszar Niemiec i Europy Środkowej.
Tak szeroko zakrojony zakres chronologiczno-geograficzny tematu
nie powinien wszakże sugerować, że ta seria ma być pełną i szczegółową
syntezą wszystkich aspektów późnośredniowiecznej sztuki burgundzko-
-niderlandzkiej i jej oddziaływania na różne regiony Europy. Jest to
wybór zagadnień, które szczególnie silnie zajmują badaczy ostatniego
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
półwiecza, z naciskiem na odkrycia i
dziesiątych XX i początku XXI wieku.
Nie jest to też – zastrzegam to z całą mocą – tradycyjny kurs
historii sztuki burgundzko-niderlandzkiej, który w dukcie chrono-
logicznym omawiałby wszystkich ważnych artystów i kolejne zjawiska
czy nurty artystyczne. Następstwo mistrzów, sekwencje rozwojowe
i domniemany „postęp” stylistyczny są kategoriami wrogimi przyjętej
przeze mnie metodyce. Wszystkie trzy tomy serii
jak
to się mówi, problemowe. Moją ambicją było stworzenie selektywnej
syntezy problemów, która spełniałaby kryteria zarówno rozprawy
naukowej, przeglądu popularnonaukowego,
jak i kompendium dla
historyków sztuki, historyków kultury, „zwykłych” historyków oraz
humanistów z innych jeszcze dziedzin. I która byłaby – kto wie,
czy nie przede wszystkim – podręcznikiem dla studentów oraz am-
bitnych licealistów.
to książki,
I. Temat
interpretacje z lat dziewięć-
Wszystkie trzy książki wiele czerpią z wielkiej tradycji piśmiennictwa
w zakresie historii kultury i historii sztuki, której kamienie milowe
wyznaczają nazwiska Johana Huizingi
i Erwina Panofsky’ego, ale
i odnoszą się do niej krytycznie, choć zawsze z rewerencją. Jest bowiem
istotą nowych badań, prowadzonych od lat osiemdziesiątych XX wieku,
że próbują mierzyć się z utrwalonymi i zastarzałymi mitami, stereo-
typami, paradygmatami i generalizacjami historiograficznymi i sprawdzać
ich wiarygodność w przekazach źródłowych i danych historycznych.
Nie chodzi jednak o metodologiczną, postmodernistyczną dekonstrukcję
historii sztuki ani żadną buntowniczą i fanatyczną, usilną demitologiza-
cję, lecz o prostą krytykę źródeł i zwykły krytycyzm historyczny.
* * *
Tu trzeba przy okazji wyjaśnić kilka „technicznych” kwestii. Po
pierwsze – nazewnictwo historyczne. Będziemy poruszać się niekiedy
po obszarach, które były dwu-, a nawet wielojęzyczne, lub w których
funkcjonowało dwojakie nazewnictwo. Zastosowałem następującą re-
gułę. Nazwy miejscowości padające po raz pierwszy podaję w kilku
wariantach: francuskim, niderlandzkim i czasem łacińskim (stanowiącym
podstawę dla słowa polskiego) – na przykład: Liège, niderl. Luik, łac.
i pol. Leodium. Potem przyjmuję nazwę właściwą dla dzisiejszego
obszaru językowego: dla Flandrii i Brabancji nazwę flamandzką (czyli
niderlandzką), francuską zaś dla walońskiego Hainaut (niderl. Hene-
gouwen) i dla Artois. Stąd: Ieper (fr. Ypres), Kortrijk (Courtrai),
Oudenaarde (Audenarde), Mechelen (Malines), Leuven (Louvain),
’s-Hertogenbosch (Bois-le-Duc), Halle (Hal), ale: Valenciennes (niderl.
Valencijn), Mons (Bergen), Enghien (Edingen), Arras (Atrecht), Saint-
-Omer (Sint-Omaars). Wyjątkiem jest flandryjski Doornik, którego
nazwę podaję w szerzej znanej wersji francuskiej: Tournai, gdyż była to
francuskojęzyczna enklawa w obszarze flamandzkim i zarazem wolne
10
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
I. Temat
11
jak Douai (niderl. Dowaai) i Lille (Rijsel),
miasto, które formalnie podlegało królowi Francji, a nie księciu
burgundzkiemu. Miejscowości w dzisiejszej Francji, niegdyś wchodzące
w obszar Flandrii,
lub
biskupstwa Cambrai (Kamerijk) figurują pod mianem francuskim. Nie
stosuję zaś niektórych nazw polskich – jak Leodium (dla Liège/Luik) czy
Lowanium (Leuven/Louvain), które, choć zacne, nie utrwaliły się we
współczesnej polszczyźnie. Wybieram spopularyzowaną wersję Liège,
a w przypadku Lowanium – niderlandzką Leuven, jako że wszak było
to miasto brabanckie. Temu podziałowi nazewnictwa geograficznego
odpowiadają używane przeze mnie wersje wezwań kościołów oraz nazw
instytucji
i muzeów (tylko w specyficznym przypadku brabanckiej
Brukseli, miasta dziś rzeczywiście dwujęzycznego i międzynarodowego,
stosuję francuskie nazwy muzeów i bibliotek,
jako bardziej rozpo-
wszechnione).
Zapis dat z ukośnikiem – na przykład 1424/1425 – oznacza rok
rozliczeniowy albo rejestrowy w księgach cechowych i książęcych
rachunkowych, obejmujący na ogół okres między kolejnym świętem
Zwiastowania (25 marca) lub Wielkanocą sąsiednich lat. Czasem zapis
ten wynika też z różnicy między dawną rachubą kalendarzową, juliańską,
a nową, gregoriańską (wprowadzoną we Francji i Niderlandach w 1582
roku), a także różnicy w liczeniu początku roku od 25 marca a ustano-
wieniem nim dnia 1 stycznia (Niderlandy hiszpańskie uczyniły to
w roku 1556, Francja w 1564, Niderlandy protestanckie w 1583).
W skrótowych zapisach datowań, podawanych w nawiasach, może
pojawić się przykładowo forma: ok. 1442/1445–1472 – oznacza ona
wtedy rozpoczęcie dzieła w latach 1442–1445 lub około tych dat,
a ukończenie pracy w roku 1472.
Bogaty materiał
ilustracyjny, ze względu na charakter książki,
podzielono na dwie partie, by ułatwić Czytelnikowi lekturę, a przy tym
umożliwić poznanie omawianych dzieł w pełni barw, czemu służy
ponad sto kolorowych tablic na końcu tomu. Ilustracje czarno-białe,
licznie występujące w tekście, w wielu miejscach zostały powtórzone dla
przypomnienia dzieła przywoływanego ponownie w rozważaniach
i porównaniach.
Teksty, które nie należą do głównego nurtu rozważań autora, acz
je uzupełniają, jak na przykład biogramy słynnych artystów spoza kręgu
sztuki burgundzkiej czy niderlandzkiej, wydrukowano mniejszą czcionką.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
II. Metoda
II.1. Historiograficzne mity.
Postulat „nowej krytyki” historycznej
Historia sztuki ma przyrodzoną skłonność do budowania daleko idących,
nawarstwiających się interpretacji, złożonych konstrukcji i schematów,
które stają się paradygmatami dla kolejnych pokoleń badaczy. Okazuje
się, że wiele z owych stereotypów, „klisz” historiograficznych, modeli,
generalizacji i chwytliwych syntez skonstruowano na zupełnie hipo-
tetycznych, nieugruntowanych źródłowo podstawach. Tak dziś jawi się
mit „wielkiego mistrza” – Clausa Slutera, a także różne „progresywis-
tyczne” chronologie mistrzów (na przykład Jean d’Arbois – Jean Malouel
– Melchior Broederlam w „rozwoju” burgundzkiego malarstwa tab-
licowego), czy też arbitralnie skonstruowana „wielka narracja” o kolej-
nych pokoleniach mistrzów burgundzko-niderlandzkiego malarstwa
miniaturowego, dążących ku iluzjonistycznemu realizmowi. Są one
oparte na pradawnej tradycji Pliniusza i Vasariego, uznającej immanentne
istnienie postępu w sekwencji kolejnych mistrzów (mistrz–uczeń, stający
się mistrzem dla kolejnych uczniów itd.). Zamiast tworzyć rzekomo
konieczne ciągi, cykle, fazy i okresy rozwojowe, lepiej pozostać przy
udokumentowanych relacjach źródłowych i w wielu przypadkach
pogodzić się z niesekwencyjnością dzieł i artystów, istniejących obok
siebie w pewnym przedziale czasowym. Jest to postulat „nowego
historyzmu” (new historicism) – metody, która zakłada najpierw prostą
dekonstrukcję mitów i stereotypów, następnie powrót do źródeł
(przekazów i przedmiotów – nie „faktów”), po czym – subiektywne,
świadome teraźniejszych obciążeń interpretatora (jego język, doświad-
czenie, wiedza) wytwarzanie segmentów (i tylko segmentów!) nowej
narracji historycznej. Segmenty te mają na celu ujawnianie możliwych
różnorakich artystycznych i społecznych strategii (kulturowych, poli-
tycznych, religijnych, retoryczno-językowo-obrazowych), potencjalnie (!)
obecnych w poszczególnych dziełach czy zespołach dzieł danego autora
albo też w pojedynczych zjawiskach. Nie składają się one jednak na
żaden domniemany „wielki łańcuch” zdarzeń w liniowej historii sztuki,
na ciąg ukierunkowany ku arbitralnie założonemu wspólnemu celowi,
na drogę rzekomo stałego rozwoju czy postępu.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
1. Mapa posiadłości książąt burgundzkich
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
III. Burgundia – dzieje kraju i cywilizacyjny
model państwa
III.1. Zarys historii państwa burgundzkiego
W pierwszym etapie wybuchłej w 1338 roku Wojny Stuletniej między
Filipem VI i Janem II (Dobrym) Walezjuszami a Edwardem III, toczonej
o schedę królewską po Kapetyngach, wojska francuskie poniosły kolejne
klęski. W roku 1340 nastąpiło zniszczenie floty francuskiej pod Sluis,
w 1346 kwiat rycerstwa francuskiego został rozgromiony i właściwie
zmiażdżony pod Crécy, a w 1347 Anglicy zajęli Calais. Dla historii
Burgundii kluczowe znaczenie miała kolejna bitwa – przegrana równie
sromotnie jak poprzednie – bitwa pod Poitiers (pod Maupertuis)
w 1356 roku. Mimo że Francuzi dysponowali trzydziestoma tysiącami
zbrojnych mężów, a Anglicy ledwie ośmioma tysiącami, fatalne błędy
Jana Dobrego – którego Barbara Tuchman nie od rzeczy nazwała
„geniuszem politycznych niepowodzeń” – spowodowały klęskę i ucieczkę
rycerstwa z pola bitwy. Tylko najmłodszy z królewskich synów,
czternastoletni Filip, wbrew wszystkiemu i z całą zaciekłością uderzył
na wroga. Jego odwaga nie na wiele się zdała, bitwa i tak została
przegrana, a król wraz z synem dostali się do niewoli i pozostali w niej
do 1360 roku. Niemniej, ten epizod bitwy stał się zaczątkiem sławy
młodego księcia i przyniósł mu przydomek Śmiały – Le Hardi.
Pokój zawarty w Brétigny w 1360 roku był upokarzający dla
Francji. Król i jego syn zostali zwolnieni za gigantyczny okup, a Edward,
wprawdzie wyrzekłszy się przejściowo pretensji do tronu francuskiego,
otrzymał prawo senioralne do południowo-zachodniej Francji (Ak-
witanii–Gujenny). Jednak na wschodzie korona francuska zaczęła
pomnażać swe terytoria, odzyskując dawne apanaże. Już w 1349 roku
książę Humbert II z rodu Albon, nie mając potomków, odsprzedał
królowi Delfinat (Dauphiné) – krainę rozciągającą się między Prowansją
a Sabaudią i Piemontem. Od tego momentu każdy następca tronu
zyskiwał to księstwo jako apanaż wraz z tytułem delfina. Delfinat był
częścią niegdysiejszej Burgundii z czasów Karola Wielkiego, zwanej
regnum Burgundorum lub regnum Provintiae.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
2. Tablica genealogiczna rodu Walezjuszy (daty oznaczają czas panowania)
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
3. Tablica genealogiczna książąt burgundzkich (Valois-Bourgogne)
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
III. Burgundia – dzieje kraju i cywilizacyjny model państwa
To starodawne królestwo obejmowało Sabaudię, dolinę Rodanu,
Prowansję, a po podziale schedy po Ludwiku Pobożnym (traktat
z Verdun, 843) stało się południową częścią Wielkiej Lotaryngii. Około
880 roku powstało odrębne księstwo na obszarze dzisiejszej Bourgogne
– Burgundii właściwej. Od roku 1031 rządziła nią boczna linia francuskich
Kapetyngów. W ten sposób utrwalił się podział dawnego królestwa
Burgundii na trzy organizmy: hrabstwo Burgundii na wschodzie (przyna-
leżne do Rzeszy Niemieckiej), księstwo Burgundii na zachodzie (przynale-
żne do królestwa Francji jako apanaż) oraz Arléat (Prowansja z Arles
i dolina Rodanu z Lyonem, stanowiące niezależne księstwo Prowansji,
zajęte w połowie XIII wieku przez Karola Andegawena i władane przez
Andegawenów do 1481). Ta długa prehistoria miała dla Burgundii
późnośredniowiecznej znaczenie mityczno-polityczne. Zachowano bo-
wiem pamięć o Wielkiej Burgundii jako odrębnym tworze państwowym
i kolejne ekspansje terytorialne uzasadniano tą przeszłością Wielkiej
Lotaryngii lub Wielkiej Burgundii. W czasach Filipa Dobrego i Karola
Śmiałego królewska przeszłość Wielkiej Burgundii będzie ideologicznym
pretekstem i uzasadnieniem dla monarchicznych – królewskich, a nawet
cesarskich – aspiracji książąt burgundzkich.
III.1.1. Filip Śmiały 1363–1404
W 1361 roku, wraz z bezpotomną śmiercią Philippe’a de Rouvres,
wymarła boczna linia Kapetyngów, panująca w księstwie Burgundii od
XI wieku. Ponieważ był
to apanaż królewski, wrócił do korony
francuskiej. Filip II Dobry postanowił dać Burgundię jako apanaż
swemu synowi Filipowi – najmłodszemu, ale opromienionemu sławą
wojownika spod Maupertuis/Poitiers [il. 4]. Filip, mianowany księciem
Burgundii w 1363, przejął władzę już po śmierci ojca w 1364 roku z rąk
swego brata, króla Karola V. O przyszłej potędze księstwa Burgundii
zadecydował jednak dopiero ślub Filipa z Małgorzatą (Margarete),
córką potężnego hrabiego Flandrii, Ludwika z Mâle (Louis de Mâle,
Lodewijk van Maele), zawarty w 1369 roku w Gandawie. W styczniu
1384 umarł Ludwik, a jego domena – hrabstwa Flandrii, Artois i Rethel
na północy oraz hrabstwa Nevers i Burgundii (Franche-Comté) na
południu – przeszła w ręce Filipa Śmiałego.
Uporał się on szybko z powstaniem mieszczan w Gandawie, kierowa-
nym przez Philipsa van Artevelde (od 1378), które zastał, obejmując
Flandrię. Zwyciężył powstańcze wojsko w bitwie pod Roosebeke (1382)
i zawarł w 1384 roku pokój, honorowy dla obu stron: zagwarantował
miastu przywileje, a sobie zapewnił spokój w integrowaniu swych włości,
reformowaniu administracji oraz planowaniu ekspansji dyplomatycznej.
Dysponując wielkim terytorium i najbogatszą krainą łacińskiego
świata – Flandrią z jej wielkimi miastami: Gandawą (64 000 mieszkań-
ców) i Brugią (46 000) oraz prawie dwustoma innymi (był to najbardziej
18
4. Portret Filipa Śmiałego,
ok. 1400, kopia
z XVII wieku, Dijon,
Musée des Beaux-Arts
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
19
III.1. Zarys historii państwa burgundzkiego
zurbanizowany rejon Europy) – Filip stał się pierwszym graczem na
arenie polityki francuskiej, obok swego bratanka Ludwika Orleańskiego.
Z nim to rywalizował o funkcję regenta, zwłaszcza gdy nowy król,
Karol VI, zwany Szalonym, od roku 1392 pogrążył się w permanentnym
stanie psychozy depresyjno-maniakalnej i niezdolny był do sprawowania
władzy. Filip szybko zarzucił plan ekspansji na Anglię, jaki powziął
w 1386 roku; flirtował z Anglikami, dbając o pokój, od którego zależała
pomyślność sukiennictwa i handlu flandryjskiego. Nawiązał bliskie
stosunki z książętami Brabancji
(Luksemburgami) oraz z domem
Wittelsbachów bawarskich, którzy władali hrabstwami Holandii, Zelan-
dii i Hainaut. Będzie to procentowało w przyszłości. Filip utworzył
nowe państwo – europejską „trzecią siłę” między Anglią a Francją.
Zarazem, objąwszy Wolne Hrabstwo Burgundii
(Franche-Comté),
przestał być tylko lennikiem króla Francji, ale stał się poddanym Świętej
Rzeszy i cesarza niemieckiego. To pozwalało mu oderwać się od
poddaństwa francuskiego i osiągnąć status władcy niezależnego od
króla, przynajmniej na części swego terytorium.
Filip Śmiały stworzył podwaliny pod wewnętrzną integrację różnych
terytoriów. Skonstruował jednolity system administracji z centralnymi
urzędami dworskimi i radą książęcą. Niezwykle rozbudowany zestaw
stanowisk wiązał rycerstwo i arystokrację z dworem i osobą księcia (zob.
III.2). Stolicami książęcymi były Dijon i Lille. W Beaune, Dôle i Chalon
obradowały parlamenty obu dzielnic księstwa: francuskiej i cesarskiej
– Stany Generalne, zwoływane zresztą rzadko. Do tego doszło ujednoli-
cenie systemu podatkowego. W Lille i Dijon powstały w roku 1386 Izby
Rachunkowo-Podatkowe (Rekenkammer, Chambre des Comptes), dołą-
czyły do nich potem kolejne, prowincjonalne: w Brukseli (1404), Nevers
(1405), Hadze (1428–1463, poddana potem Brukseli), Meche-
len/Malines (1473). Wreszcie, w ten system włączały się zarządy miast
(rady miejskie i miejskie izby sądowe), uzupełniające sieć administracji,
jurysdykcji i sądownictwa w całym państwie. Oto właściwe początki
nowoczesnego systemu administracyjnego, który utrzyma się zwłaszcza
na obszarach niderlandzkich aż po rewolucję niepodległościową z lat
1573–1581 i powstanie nowego ustroju republikańskiego (Republiki
Zjednoczonych Prowincji Niderlandzkich). W późnośredniowiecznej Euro-
pie stanowił on modelowe rozwiązanie ustrojowe dla społeczeństw
funkcjonujących pomiędzy kulturą dworu a cywilizacją miejską. Trzeba
jednak zaznaczyć, że w owym czasie Filip Śmiały był na terytoriach
niderlandzkich traktowany jako cudzoziemiec, przedstawiciel obcej
dynastii francuskich Walezjuszy, narzucającej miastom swe panowanie.
III.1.2. Jan bez Trwogi 1404–1419
Odczucie to zmieniło się po wstąpieniu na tron w roku 1404 Jana bez
Trwogi (przydomek zawdzięczał swej walecznej postawie w bitwie
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
20
III. Burgundia – dzieje kraju i cywilizacyjny model państwa
z Turkami pod Nikopolis w 1396 roku) [il. 5]. Jan urodził się we Flandrii,
mówił po niderlandzku – w języku, którego jego ojciec nigdy nie
opanował; zresztą przebywał potem znacznie częściej we Flandrii lub
Paryżu niż w Burgundii. Jego panowanie naznaczone było ustawiczną
walką o realną władzę regencką nad Paryżem i Francją, gdy Karol VI
pogrążał się w odmętach swego obłędu. Głównym konkurentem Jana był
brat króla, Ludwik Orleański. Do eskalacji konfliktu doszło, gdy
w listopadzie 1407 roku Ludwik został skrytobójczo zamordowany na
jednej z ulic Paryża, a w 1409 pod opiekę Jana bez Trwogi oddała się
królowa Isabeau Bawarska, małżonka królewska. Burgundczyk stał się
wówczas faktycznym panem Paryża. Spowodowało to konsolidację
opozycji: w 1410 roku pakt antyburgundzki zawiązali syn Ludwika, Karol
Orleański i jego szwagier Bernard d’Armagnac. Do paktu przyłączyli się
książę Jan de Berry oraz książę de Bourbon. Powstało stronnictwo
armaniaków (orleańczyków), które od 1411 roku weszło na drogę
militarnej walki z oddziałami burgundzkimi. Rozpoczęła się regularna
wojna domowa. Paryż stał się miejscem ustawicznych potyczek, walk
i burd. Początkowo Burgundczyk mógł korzystać ze swej aury opiekuna
prostego ludu, ale ten szybko pojął, że konkurencja stronnictw nie ma nic
wspólnego z interesami plebsu. W 1414 roku wybuchło w Paryżu
powstanie proletariatu miejskiego, zwane „rewolucją kaboszonów”
(révolution cabochienne). Książę musiał zmykać z miasta. Tymczasem
wojna domowa objęła obszary poza stolicą: Île-de-France i Szampanię
z Laon, Saint-Quentin, Soissons i rejon Artois, tym samym zbliżając się do
domeny burgundzkiej we Flandrii. Jan był zmuszony szukać rozejmu
z armaniakami. W 1414 roku zawarł w Arras traktat, w którym
zobowiązał się nie spiskować z Anglikami przeciw koronie i nie wkraczać
do stolicy bez pozwolenia króla. Cóż za upokorzenie dla dumnego księcia,
jeszcze niedawno zwanego niekoronowanym królem Paryża!
W tym czasie nastąpiła kolejna inwazja Anglików, którzy pragnęli
wykorzystać zamęt wojny domowej i powstania ludowego. W bitwie pod
Azincourt w 1415 roku zginęli bracia księcia – Philippe de Nevers
i Antoni Brabancki. Sam książę zachowywał dystans wobec wojny,
pozostawiając ciężar walki armaniakom. Prowadził tajne knowania
z Henrykiem V Lancasterem, królem angielskim, uznając jego prawa do
tronu francuskiego. Widać z tego, że wcale nie czuł się już, jak jego ojciec,
Francuzem, lecz kimś odrębnym – Burgundo-Niderlandczykiem, które-
mu na sercu leży dobro własnego państwa. Od tego czasu w historiografii
francuskiej książęta burgundzcy będą traktowani jak zdrajcy.
W 1418 roku Burgundczycy i Anglicy wkroczyli do Paryża, którego
bramy otwarły się przed nimi w wyniku zdrady. Jan bez Trwogi jednak
szukał porozumienia z nowym delfinem, Karolem (późniejszym królem
Karolem VII). Na 10 września 1419 zaaranżowano ich spotkanie na
moście w Montereau. Tam jednak doszło do kłótni, delfin zerwał
5. Portret Jana bez Trwogi,
połowa XV w. (?),
Antwerpia, Koninklijk
Museum voor Schone
Kunsten
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
III.1. Zarys historii państwa burgundzkiego
rozmowy już po kilku minutach. W tumulcie książę Jan padł śmiertelnie
rażony ciosem sztyletu. Nie wiadomo, czy był to przypadek, czy może
zaplanowany zamach, niemniej w tym momencie związki francusko-
-burgundzkie zostały ostatecznie zerwane.
W tym czasie państwo burgundzkie powiększa się o nowe terytoria
(il. 1). Już Filip Śmiały od początku dążył do zawładnięcia Brabancją,
sąsiadującą z Flandrią, oraz pobliskim rejonem hrabstwa Hainaut
(Henegouwen) i północnych Niderlandów (hrabstwami Holandii i Ze-
landii). Prowadził grę dyplomatyczno-koligacyjno-dynastyczną z panu-
jącymi w tym rejonie domami: Luksemburgami
i Wittelsbachami.
Dzięki tym misternym zabiegom polityczno-małżeńskim i wojnom
podjazdowym synowie Filipa objęli kolejne schedy: Jan (przyszły Jan
bez Trwogi) po Wittelsbachach został hrabią Holandii, Zelandii i Hai-
naut (1385), a Antoni, a potem jego synowie Jan IV i Filip Brabancki,
objęli po Luksemburgach władzę w księstwach Brabancji i Limburgii
(1404/1406) oraz Luksemburga (1412), które weszły pod bezpośrednie
panowanie księcia burgundzkiego,
już Filipa Dobrego, w latach
1430–1435. Po okresie walk z Jakubą (Żakliną) Bawarską, córką
Wilhelma VI Wittelsbacha, hrabstwa Holandii, Zelandii
i Hainaut
zostały w 1427 roku objęte regencją Filipa Dobrego, a w 1433
ostatecznie włączone do państwa burgundzkiego.
III.1.3. Filip Dobry 1419–1467
Prawie półwieczne panowanie Filipa Dobrego [il. 6] było okresem
dominacji Burgundii na arenie władzy w tej części Europy. Filip wszedł
w jawne pertraktacje z Anglikami, głosząc, że jest do tego uprawniony
jako mściciel ojca, zwolniony przez mord z przysięgi lojalności wobec
króla. W 1420 roku zawarł z Henrykiem V układ w Troyes, który był
ciosem dla korony francuskiej: ogłoszono w nim pozbawienie delfina
praw do tronu, który miał przejść po śmierci króla Karola VI na
Henryka V. Wraz ze śmiercią Karola VI i Henryka V w 1422 roku
podwójnym królem Anglii i Francji stał się jednoroczny syn Henryka
i Katarzyny Francuskiej, Henryk VI Lancaster. Równocześnie delfin
ogłosił się w Bourges legalnym królem Francji jako Karol VII. W tym
momencie Francja miała więc dwóch monarchów: „Króla Paryskiego”
i „Króla z Bourges”. Temu pierwszemu podlegały Gujenna z Bordeaux
i cała północna część kraju ze stołecznym Paryżem oraz z nowo
zdobytymi Orleanem i Reims – tradycyjnym, świętym miejscem koro-
nacji. Ta sytuacja trwała aż do wystąpienia Joanny d’Arc w 1429 roku.
Zrodziło się wówczas poczucie wspólnoty narodowej i lojalizmu wobec
króla z Bourges. Joanna poprowadziła wojska na Orlean i na Reims,
gdzie odbyła się koronacja Karola VII. Schwytana w 1430 roku przez
Burgundczyków i wydana Anglikom, została oskarżona o czary i spalona
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
21
6. Krąg Rogiera van der
Weydena, Portret Filipa
Dobrego, Dijon, Musée
des Beaux-Arts
22
III. Burgundia – dzieje kraju i cywilizacyjny model państwa
31 maja 1431 w Rouen. Nie mogło to już jednak zahamować postępów
wojsk orleańczyków. Filip poczuł, że stracił poparcie ludności, toteż
zerwał przymierze z Anglikami i zawarł w 1433 roku w Arras układ
z Karolem VII. Ale wojna trwała jeszcze długo, aż do roku 1453 – bitwy
pod Castillon w Dordonii, pieczętującej odbicie całej Gujenny. Wcześniej
już – począwszy od 1449 roku – nastąpiło zajęcie Bretanii i Normandii,
tak że Anglikom pozostała już tylko enklawa w Calais.
Prawdziwym zwycięzcą tej wojny był Burgundczyk, Filip Dobry.
Uwolniony z podległości lennej wobec Francji i decydujący o losach
wojny, mógł prowadzić ekspansję terytorialną swojego państwa. W roku
1420 kupił od zadłużonego Jana III hrabstwo Namur, sąsiadujące
z Flandrią, które objął po śmierci tamtego w 1429 roku. Po śmierci
Filipa Brabanckiego, swego stryjecznego brata, w 1430 roku przejął
księstwa Brabancji i Limburgii. W roku 1435 kupił prawa do księstwa
Luksemburga, które przyłączył w latach 1443–1451 (wraz z Alzacją).
Od Jana Brabanckiego zyskał w 1425 sukcesję w hrabstwach Hainaut,
Holandii i Zelandii, które przyłączył w wyniku wojny z byłą żoną Jana,
Jakubą Bawarską, w latach 1432–1433. Wykorzystał też wewnętrzne
spory w księstwie Geldrii (Veluwe, Geldria i Zutphen) do interwencji,
zakończonej przez jego syna Karola Śmiałego objęciem tych terytoriów
w latach 1472–1473.
Państwo Filipa Dobrego objęło zwarty obszar [il. 1]. Na południu
w jego skład wchodziły: księstwo Burgundii (z Dijon, Beaune, Semur,
Autun) i hrabstwo Burgundii (Franche-Comté), hrabstwa Charolles,
Macon, Bar, hrabstwo Nevers (tu panowali
jego stryjeczni bracia,
władający też na północy hrabstwem Rethel) oraz rejon Auxerre. Na
północy zaś: hrabstwo Flandrii z Brugią, Gandawą, Ieper (Ypres),
Kortrijk (Courtrai), Oudenaarde, Lille, Douai (ale już bez Tournai,
które pozostało wolnym miastem, podległym formalnie królowi Francji);
hrabstwo Artois (Arras, Saint-Omer); hrabstwa Saint-Pol i Boulogne;
dalej Pikardię (Amiens); hrabstwo Namur; hrabstwo Hainaut (Valen-
ciennes, Enghien, Mons, Halle); księstwo Brabancji (Bruksela, Antwer-
pia, Leuven, ’s-Hertogenbosch, oraz formalnie przynależne do Flandrii
Mechelen); księstwo Limburgii (Limburg, Maastricht); hrabstwa Zelandii
(Middelburg) i Holandii (Haga, Haarlem, Lejda, Dordrecht); księstwo
Luksemburga. Formalnie niezależne, a faktycznie podległe Burgundii
były biskupstwa: Cambrai (z osadzonym na nim członkiem rodu – Janem
IV Burgundzkim) oraz ogromna diecezja Utrechtu z podległymi teryto-
riami w Overijssel i Drenthe oraz z głównymi miastami: Utrechtem,
Amersfoort, Deventer i Zwolle (1451–1496 rządził tym obszarem
Dawid Burgundzki, bastard Filipa Dobrego). Poza władaniem Burgund-
czyka pozostało wielkie biskupstwo leodyjskie (Leodium, Liège, Luik).
To za Filipa Dobrego nastąpiła pełna integracja wewnętrzna państwa
burgundzkiego w jego strukturze administracyjnej (zob. rozdz. III.1.1
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
23
III.1. Zarys historii państwa burgundzkiego
i III.2). Przy tym centrum władzy wyraźnie przeniosło się z Dijon
i Burgundii właściwej na północ, do Niderlandów – do Lille, Valencien-
nes, Brugii, Brukseli – głównych siedzib księcia. Kultura burgundzka
przestała być wyłącznie dworską – jej podłożem stała się relacja między
dworem a wielkimi niderlandzkimi miastami.
Filip podkreślał swoje ambicje monarsze małżeństwami: własnym
z Izabelą Portugalską oraz swego syna – z Katarzyną Francuską i Izabelą
de Bourbon. Dążył do odtworzenia historycznego królestwa Burgundii
i Lotaryngii z czasów cesarza Lotara I. Marzenie, które nie mogło się
ziścić.
III.1.4. Karol Śmiały 1467–1477
Karol Śmiały [il. 7] odziedziczył jedno z najpotężniejszych władztw
ówczesnej Europy. Wkrótce po objęciu tronu książęcego ożenił się
– wtedy już 33-letni podwójny wdowiec – z siostrą króla Anglii,
Edwarda IV – Małgorzatą z Yorku. Małżeństwo to umocniło jeszcze
jego pozycję na arenie międzynarodowej.
Karol zdobył dla Burgundii nowe terytoria [il.1]: w roku 1469
Górną Alzację, a w 1475 Lotaryngię, połączywszy domenę burgundzką
z północnymi posiadłościami w Niderlandach; w 1475 pozyskał Geldrię.
Prowadził politykę proangielską, pozostawał więc w ustawicznym
konflikcie z królem Ludwikiem XI – bardzo zręcznym politykiem,
zwanym dla zdolności dyplomatycznych „wszechobecnym pająkiem”
(l’universelle araignée). Dążenie do zyskania korony królewskiej, a nawet
cesarskiej, czyniły mu wrogiem także cesarza Fryderyka III Habsburga.
Ten jednak musiał się zgodzić – mając na względzie zarówno potęgę
militarno-polityczną Karola,
jak i nadzieję włączenia Niderlandów
i Burgundii do władztwa Habsburgów – na małżeństwo córki Karola,
Marii, ze swym synem Maksymilianem, uzgodnione w Trewirze w 1473
roku. Dalsze rokowania jednak zerwał, Karol zażądał bowiem dla siebie
godności króla rzymskiego (tj. godności tradycyjnie poprzedzającej
uzyskanie korony cesarskiej). Do małżeństwa tego doszło dopiero
w 1477 roku, już po śmierci Karola.
Karol uwikłał się w wojnę z księciem Lotaryngii i konfederatami
szwajcarskimi, sprzymierzonymi przejściowo z cesarzem, oraz w wojnę
króla angielskiego Edwarda IV z królem francuskim Ludwikiem XI
w 1475 roku. Było to pasmo porażek burgundzkich: bitwy pod
Héricourt 1475, Grandson 1476, Murten 1476. Karol zachowywał się
w bitwach i potyczkach jak nieobliczalny szaleniec: atakował z furią
tam, gdzie musiał natrafić na największy opór lub przewagę wroga.
Podczas oblężenia Nancy, w bitwie pod miastem (1477), zmuszony
został do ucieczki, w czasie której oddział wroga dopadł go i zabił.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
7. Rogier van der Weyden,
warsztat, Portret Karola
Śmiałego, Berlin, Staatliche
Museen, Gemäldegalerie
24
III. Burgundia – dzieje kraju i cywilizacyjny model państwa
III.1.5. Maria Burgundzka (1477–1482)
i Filip Piękny (1482–1506)
Po śmierci Karola Śmiałego francuskie części państwa burgundzkiego
(Burgundia, Pikardia i Artois) powróciły do korony św. Ludwika,
a w pozostałych częściach (Niderlandach i Franche-Comté) władzę
z ramienia cesarza objęli księżna Maria Burgundzka (zm. 1482)
[il. 8] i
jej małżonek Maksymilian Habsburg (od 1486 roku król
niemiecki
i od 1508 cesarz). Ich małoletni syn, Filip Piękny (zm.
1506) [il. 9], jako ostatni nosił tytuł księcia Burgundii, lecz najpierw
regencję sprawował zań ojciec, a po objęciu przez trzynastoletniego
Filipa książęcego tronu (1494) kierowała nim rada notabli. W 1506
roku namiestniczką Niderlandów została córka Maksymiliana, Małgo-
rzata Austriacka, poślubiona Filibertowi Sabaudzkiemu. Jej bratanek,
cesarz Karol V, ostatecznie włączył Niderlandy do domeny habsburskiej
w 1530 roku.
III.2. Kultura dworu1
Po sławie wojennej władcy, przepych dworski stanowi to, na co
największą uwagę zwracają poddani, więc troska o ceremoniał dwor-
ski jest racją stanu – uważał Georges Chastellain, historiograf i kroni-
karz Filipa Dobrego2. Wytworzony w Dijon, Lille i Brukseli rytuał,
formalizacją przewyższający jeszcze ceremoniał królewski w Paryżu,
stanie się modelem dla nowożytnej obyczajowości i etykiety dwor-
skiej, przejęty wraz z domenami burgundzkimi przez austriackich,
a potem hiszpańskich Habsburgów oraz francuskich Walezjuszy
Orleańskich.
Struktura państwa burgundzkiego, oparta na systemie urzędów
dworskich, powstała już za pierwszego księcia burgundzkiego, Filipa
Śmiałego. Rozbudowana administracja z mnogością stanowisk miała na
celu wiązać rycerstwo i arystokrację z dworem i osobą księcia. System
lenny przekształcony został w machinę biurokratyczną, pierwszą w his-
torii Europy. Centralną władzę tworzyły urzędy szambelanów (cham-
bellans), ochmistrzów i
intendentów (maîtres d’hôtel) oraz écuyers
(urzędników curii), którzy dzielili się na pannetiers – stolników,
échansons – podczaszych, éscuyers tranchants – podstolich oraz éscuyers
d’éscuierie – koniuszych i wielkich stajennych. Niższe rangą były pozycje
valets de chambre (waletów, kamerdynerów, komorzych), éscuyers de
cuisine (kuchmistrzów), gwardzistów, sokolników etc. Osobnym stano-
wiskiem była funkcja kanclerza, któremu podlegały pozostałe urzędy
oraz rada książęca (która później, między 1435 a 1445 rokiem, stanie
się także najwyższą izbą sądową). Ten system będzie rozszerzany
8. Portret Marii
Burgundzkiej, przypisywany
Michaelowi Pacherowi,
ok. 1490, Kreuzlingen,
kolekcja prywatna
9. Pieter van Coninxloo,
Portret Filipa Pięknego,
Londyn, National Gallery
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
III.2. Kultura dworu
25
10. Rogier van der
Weyden (?), Filip Dobry
i jego dwór, miniatura
dedykacyjna w: Jean
Wauquelin, Chroniques de
Hainaut, 1448, Bruksela,
Bibliothèque Royale
de Belgique, ms. 9242
– zob. tabl. 1
– z dziewięćdziesięciu czterech godności w 1426 roku do stu dwudziestu
sześciu w 1433 (po utworzeniu dwudziestu ośmiu nowych funkcji dla
Brabantczyków, po włączeniu tego księstwa w 1430), by, po kolejnej
rozbudowie machiny dworskiej między 1449 a 1458 rokiem, liczyć aż
dwustu czternastu wysokich urzędników. Siedzibami dworu były naj-
pierw Dijon i Lille, za Filipa Dobrego i Karola Śmiałego – Bruksela,
a w późnym okresie, po śmierci Karola – także Mechelen. Obok tych
ośrodków, główne rezydencje książęce znajdowały się także w Brugii
i Gandawie, w zamku Hesdin w Artois, w Valenciennes w Hainaut oraz
w Paryżu (Hôtel d’Artois).
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
26
III. Burgundia – dzieje kraju i cywilizacyjny model państwa
11. Karol Śmiały
w otoczeniu dworu,
miniatura w rękopisie
Ordonancji wojskowej,
1475, Londyn,
British Library,
Add. Ms. 36619, fol. 5r
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Rozbudowany system urzędniczy wymagał bogatej oprawy ceremo-
nii, rytuałów, sformalizowanych uroczystości (zob. rozdz. III.3). Życie
oficjalne zostało poddane grze konwenansów, budującej skomplikowaną
etykietę. Christine de Pisan wyrażała powszechną opinię, gdy pisała, że
dwór burgundzki jest najlepiej i najokazalej urządzony pośród europej-
skich administracji monarszych i książęcych3. Sekundowali jej w tej
ocenie historycy i kronikarze. Ta formalizacja dokonała się w pełni za
rządów Karola Śmiałego4. Doskonałym przykładem są jego audiencje
dla ludu, kultywujące iluzję bliskiego kontaktu władcy z „szaraczkami”,
biedotą i maluczkimi, dla których miał być opiekunem, troskliwym
27
12. Uczta dworska,
miniatura w Histoire
d’Olivier de Castille et
d’Artus d’Algarbe, Paryż,
Bibliothèque Nationale
de France, ms. fr. 12574,
fol. 181v
III.2. Kultura dworu
ojcem i pasterzem trzody. Karol udzielał posłuchań aż dwa lub trzy razy
w tygodniu, po spożyciu obiadu. Każdy mógł zwrócić się ze swą supliką
bezpośrednio do księcia. Obecny był przy tym, i to obowiązkowo, cały
dwór. Był to istny spektakl. Rozstawione wedle hierarchii rang, całe
rycerstwo zasiadało po obu stronach przejścia prowadzącego do podium
z tronem księcia. U jego stóp siedzieli referendarze, woźny trybunału
i sekretarz. Za balustradą, pod ścianami sali, stali niżsi urzędnicy.
Podobno spektakle owej sprawiedliwości i jurysprudencji książęcej trwały
solennie długo i były, wedle kronikarza Chastellaina, „wspaniałe i pełne
chwały” (une chose magnifique et de grand los)5. Nawet gdy nie
sprawował władzy i nie wypełniał urzędowych funkcji, książę Karol
odgrywał ceremonialne konwencje: „W pewnych porach dnia starał się
całe swe postępowanie i sposób bycia nastawić na poważne rozmowy,
a zachęcając do zabawy i rozsiewając uśmiechy, upodobał sobie
przemawiać pięknie jak orator i nakłaniać swą szlachtę do cnoty.
I widziano go często, jak siedział na wspaniałym fotelu o wysokim
oparciu, przed nim jego szlachta, on zaś kierował do niej różne
upomnienia stosownie do okoliczności i potrzeb. I jako książę, i jako pan
wyższy od wszystkich, był zawsze bogato i wspanialej ubrany niż inni”
(Chastellain)6. Ceremoniał obejmował, rzecz jasna, w szczególny sposób
organizację codziennego życia dworskiego – jego kuchnię, aprowizację,
tryb ucztowania [il. 12]. Znacznie bardziej niż gdzie indziej, na dworze
burgundzkim rozbudowana była – właściwie maniakalnie – hierarchia
rang kuchennych i stołowych: rozmaitych ochmistrzów, kuchmistrzów,
kucharzy, kuchcików, piekarzy, krajczych mięsiwa i chleba, osobnych
mistrzów i éscuyers odpowiedzialnych za przygotowywanie i doglądanie
pieczystego (hauteurs), zup (potagiers), ryb, sosów, trufli, deserów itd.,
podczaszych i podstolich. To dwór burgundzki wytworzył wielowieko-
wą, do dziś właściwie obowiązującą tradycję drobiazgowych i nieraz
dokuczliwych konwenansów, ustanawiających zasady préséance – „pierw-
szego miejsca”, pierwszeństwa w zasiadaniu przy stole, przy przekracza-
niu drzwi, przy powitaniu i pożegnaniu. Rozkwitała rywalizacja na gesty
kurtuazji, nieraz okazywane z przesadną emfazą, choć w istocie puste.
Ot, choćby jak wtedy, gdy Jan bez Trwogi otaczał swą młodą synową,
Michelle de France, córkę króla, dworną czcią pełną ustawicznych
grzeczności: bez ustanku tytułował ją Madame, co rusz klękał przed nią,
usiłował jej usługiwać, a ona, zgodnie z ówczesnym poczuciem formy,
wzbraniała się przed tymi rewerencjami – co opisuje szczegółowo Aliénor
de Poitiers w Les honneurs de la cour7. Dworski splendor, poprzez
turnieje i pojedynki zwane pas d’armes (zob. III.2.1), wszedł w obszar
militarny, na pola bitewne. Jean Molinet opisał obóz wojenny Karola
Śmiałego pod Neuss jako swoiste theatrum: rycerstwo konkurowało tam
ze sobą okazałością namiotów, ukształtowanych w formę zamków
z galeriami i ogrodami, w których i wokół których organizowano różne
rozrywki, niczym na dworze w Dijon czy Brukseli8.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
III. Burgundia – dzieje kraju i cywilizacyjny model państwa
Wszystkim tym formalnościom ceremoniału służyła sztuka w ro-
zmaitych gatunkach: rzeźba i snycerstwo, złotnictwo, malarstwo minia-
turowe i monumentalne w formie tapiserii, malarstwo tablicowe,
produkcja bogatych strojów. Także literatura historiograficzna9 – której
karty zapisali między innymi Jean Froissart10, Enguerran(d) de Mon-
strelet11, Georges Chastellain12, Olivier de La Marche, Jean Molinet13
i Philippe de Commynes14 – miała podobnie gloryfikacyjny cel. Dynas-
tyczna, kryptomonarchiczna polityka książąt burgundzkich potrzebowała
zdolnych pisarzy, którzy byliby w stanie dostarczyć instrumentów
propagandy i upamiętnienia dziejowego, a także opisać dworski splen-
dor. Dlatego na przykład Olivier de la Marche (1426–1502) cieszył się
sławą tyleż historyka i kronikarza, co organizatora pełnych przepychu
uroczystości. Obyczaje i rytuały dworskie przedstawił dokładnie w swych
Mémoires, ujmujących lata 1435–1488, które – uzupełnione przez
dzieło następcy, Philippe’a de Commynes – dają pełną panoramę
wydarzeń na dworze burgundzkim15. Jako mistrz ceremonii Karola
Śmiałego stworzył dla króla angielskiego Edwarda IV cały traktat
o etykiecie, mający dać jego dworowi wzór ceremoniału (Estat de la
maison du duc de Bourgogne, 1474). Opisał rytuały celebracji w Zakonie
Złotego Runa (Traité de la Manière de célébrer la noble fête de la Toison
d’or), ułożył też traktat o pojedynkach i potyczkach rycerskich (Traité
et Avis de quelques gentilhommes sur les duels et gages de bataille).
Stworzył modelowy dla etosu rycerskiego poemat alegoryczny Le
chevalier délibéré (1483) oraz równie modelowe dla etosu niewiasty
i idealizowanej miłości dworskiej dzieła: La Source d’honneur pour
maintenir la corporelle élégance des Dames i Le Parement et le Triomphe
des Dames d’Honneur.16
Pisarze ci wypromowali charakterystyczny dla epoki model księ-
cia-władcy. Miał być on, po pierwsze, strategiem politycznym, dbałym
o rację stanu (w istocie utożsamianą ówcześnie z interesem dynastii), po
drugie – chrześcijańskim rycerzem, skłonnym do porywających czynów
wojennych, a po trzecie jeszcze – człekiem wytwornym, pełnym godności
i ogłady, szarmanckim wobec dam i pielęgnującym mitologię dwornej
miłości. Chastellain pisze: „Sława książąt polega na dumie i na
podejmowaniu niebezpiecznych przedsięwzięć [wojennych]…”17. Zara-
zem literatura podaje, że wielki pradziad jego protektora, Filip Śmiały,
wraz ze swym kuzynem, księciem Ludwikiem de Bourbon, założył
w 1401 roku w Hôtel d’Artois w Paryżu towarzystwo nazwane Dworem
Miłości – Cour d’Amours – kultywujące wymyślny rytuał ku czci dam
i miłości idealnej (zob. III.2.2). Romantyczną i zmysłową aurę Roman
de la Rose próbował ewokować Filip Dobry, gdy swego czasu, z okazji
przybycia poselstwa angielskiego, kazał przygotować coś w rodzaju
Źródła Wenery – kąpielisko w podparyskim Vincennes, w którym
ambasador z całym orszakiem zażywać mogliby rozkoszy miłosnych, jak
o tym ochoczo i z pochwałą opowiada Chastellain18. Tu już erotyka
28
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
29
III.2. Kultura dworu
z alegoryczno-poetyckiej przerodziła się w zupełną realność uciech
cielesnych, ale wciąż rozgrywana była pod literacką maską. Po czwarte
wreszcie, model władcy kreowany przez pisarzy historycznych i apolo-
getycznych zawiera zawsze mocne podkreślenie książęcej pietas – poboż-
ności. Chastellain, Jean Germain, Jean Jouffroy, Guillaume Fillastre
opisują charakter Filipa Dobrego jako połączenie światowości z poboż-
nością. Po mszy modli się on jeszcze długo, klęcząc przed ołtarzem.
Cztery dni w tygodniu pości, pości też w każde święto maryjne i święto
każdego z apostołów; poza tym w wiele dni zwykłych ma zwyczaj
pościć aż do czwartej po południu. Rozdziela hojnie rozliczne jałmużny.
Każe na swój koszt, w tajemnicy przed opinią publiczną (by nie być
posądzonym o ostentację), odprawiać stałe msze za duszę każdego ze
zmarłych członków dworu, od baronów po waletów19.
III.2.1. Idea rycerska
Spopularyzowany w romantycznej literaturze i dzisiejszej kulturze masowej
wizerunek szlachetnego rycerza późnośredniowiecznego nie jest wcale tak
oczywisty, jakby się zdawało. Ten barwny obraz stanowi „kliszę”, obecną
nawet w nowoczesnych badaniach historycznych20. Na rozdźwięk między
mitem a rzeczywistością oraz wewnętrzne niespójności
literackiego
wyobrażenia wskazywał już Johan Huizinga w Jesieni średniowiecza (1918),
zaś Aron Guriewicz pisał niedawno: „Proces przemiany wczesnośrednio-
wiecznego wojownika w rycerza późniejszego średniowiecza był procesem
jego poetyzacji, heroizacji i mitologizacji, Chansons de geste, genealogie
arystokratycznych rodów, ‘zwierciadła władców’, rycerska epopeja i opo-
wieść, poezja trubadurów i minezingerów – każda z tych form literackich
wytworzyła swój własny ideał rycerza. […] Przygody, wędrówki, bohaters-
kie czyny rycerzy, ich bezinteresowne dążenie do poświęcenia, obrona
słabych, wzniosła miłość do nieskazitelnej, pięknej damy, ideał mesure,
mâze (miary, umiarkowania, panowania nad sobą) i dworności, courtoisie,
hövescheit, łączącej w sobie pojęcie prouesse (cnoty) i sagesse (mądrości),
kodeks honorowy – były wymysłem literackim. […] Gwałt, grabież,
niepohamowana żądza zdobyczy, mściwość, rozwiązłość, połączenie
miłości idealnej i uduchowionej z prymitywnym zaspokojeniem popędów,
stanowa wyniosłość, wiarołomstwo w stosunku do stojących na niższych
szczeblach drabiny społecznej, pogarda dla ludzi pochodzenia nieszlachec-
kiego – oto bezwzględna rzeczywistość […]”21 A zatem pamiętać trzeba, że
dworski ideał rycerski jest tylko mitem, wyrazem sublimacji kulturowej
rzeczywistych ambicji i popędów. Mitem, który zresztą już we własnej
epoce stał się przedmiotem ironii – w słynnym dziele Antoine’a de La Sale,
Le petit Jehan de Saintré, poemacie z lat 1456–1460, dedykowanym
młodemu księciu Jeanowi II d’Anjou, synowi króla René d’Anjou22. De la
Sale opowiada w nim historię o paziu królewskim, edukowanym przez
młodą wdowę w konwencjach życia dworskiego, rycerskich obyczajach
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
30
III. Burgundia – dzieje kraju i cywilizacyjny model państwa
13. Dziewięciu Zacnych
Bohaterów, tapiseria księcia
Jeana de Berry, Nowy Jork,
Metropolitan Museum
of Art, fragment – zob.
tabl. 2
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
i kwestiach miłosnych; staje się on dzięki jej naukom i swym walecznym
czynom, dokonanym w czasie długich peregrynacji między Aragonią
a Prusami, sławnym rycerzem, lecz wdowa nie chce zostać damą jego
serca, przekładając nad jego uczucie względy obleśnego, opasłego opata
(Damp Abbé). Dworna miłość i szlachetna waleczność zgodna z ideałem
rycerskim kończy się sarkastycznym i mizoginicznym wyszydzeniem
wzniosłej idei.
Świat mitów rycerskich był niebywale bogaty w postacie o rozmai-
tym pochodzeniu; obok słynnych bohaterów arturiańskich i paladynów
Karola Wielkiego wchłonął on bohaterów starożytnych: Hektora,
Aleksandra Wielkiego Kwintusa Kurcjusza, Cezara, Hannibala23. W XIV
wieku pojawił się literacki, znacznie później też obrazowy, kult tzw.
Dziewięciu Zacnych Bohaterów – les Neuf Preux: trzech antycznych
(Hektor, Aleksander, Cezar), trzech biblijnych (Dawid, Jozue, Juda
Machabeusz) i trzech chrześcijańskich (Artur, Karol Wielki, Gotfryd de
Bouillon) – choć wszystkie te zestawy mogły jeszcze być różnicowane24
[il. 13]. Spotykamy ich w poezji Guillaume’a de Machaut i Eustache’a
Deschamps’a. Deschamps, w balladzie z 1386 roku i poemacie Si les
héros revenaient sur terre z 1396 roku, dodał do tej grupy bohaterów ich
niewieście odpowiedniki, w tym z antyku Pentezyleę, Tomyris, Semira-
midę, a później utrwalił się zestaw Lukrecja – Veturia – Wirginia; Jael
– Estera – Judyta; św. Helena – św. Brygida – św. Elżbieta Turyngijska.
III.2. Kultura dworu
31
W tę sferę mitycznych wyobrażeń literatura włączyła współczesne
postacie historyczne, zmitologizowane i spoetyzowane: Bertranda du
Guesclin, Jeana Le Maingre de Boucicaut, Jeana de Bueil, Jacques’a de
Lalaing i wielu innych. Stali się oni przedmiotem niemal religijnego
kultu; książęta burgundzcy przechowywali w skarbcu rozmaite relikwie
wielkich rycerzy: obok miecza św. Jerzego (z jego herbem!) miecz
Bertranda du Guesclin czy ząb dzika pokonanego przez Garina Le
Loherina.
„Okazem hiperromantycznej epiki rycerskiej” – jak go nazwał
Johan Huizinga25 – jest Mélyador Jeana Froissarta26. Powstały w latach
1362–1369 i zredagowany ponownie w 1381–1382 dla Wacława
Luksemburskiego, księcia Brabancji, wielki poemat, złożony z 30 771
wierszy oktosylabicznych, opowiada historię rozgrywającą się w Wielkiej
Brytanii na początku rządów króla Artura, jeszcze przed ustanowieniem
Okrągłego Stołu.
Florée wraz z kuzynką Hermondine, córką króla Szkocji, Hermonta,
knuje intrygę dla pozbycia się kawalera Camela de Camois jako
pretendenta do ręki księżniczki, niechcianego ze względu na jego
przesadną dumę i wręcz somnambuliczne marzycielstwo. Camel zostaje
podstępem zamknięty w zamku, gdzie ma czekać, aż Florée przyśle mu
godnych adwersarzy. Ten, który po pięciu latach zmagań wykaże się
walecznymi czynami, zdobędzie rękę Hermondine. Niewiasty organizują
turnieje i pojedynki, by wyłonić pożądanego konkurenta. Młody dzielny
Mélyador, syn księcia Patrisa de Cornouailles, oraz jego towarzysz
Agamanor wyróżniają się walecznością i dwornością, jak też zręcznością
w zalotach miłosnych, pierwszy do Hermondine, drugi do Phénonée,
siostry Mélyadora. Te „gry miłosne” zajmują główną część fabuły, obok
opisów czterech turniejów i
licznych pojedynków. W przebraniu
sprzedawcy klejnotów Mélyador spotyka damę swego serca w Mont-
ségur, kiedy ta zmuszona została przez burzę morską do zmiany
kierunku podróży – a udawała się do Tarbonne, gdzie miał się odbyć
turniej, zwołany przez siostrę kawalera. Dopiero podczas kolejnego,
trzeciego już turnieju w Signadon, pod osłoną nocy kochankowie
wyznają sobie uczucie. Mélyador zostaje wtedy wprowadzony w tajną
intrygę, by wziął rzekomy udział w turniejowej konkurencji. Agamanor
tymczasem zadurza się w Phénonée, ujrzawszy ją podczas uroczystości
w Tarbonne. Jednak, zamiast rozkoszować się wzajemnością jej uczucia,
pada ofiarą qui pro quo: nieporozumienie polega na tym, że prostoduszna
i naiwna Phénonée nie bierze swego uczucia za rzeczywistą miłość, bo
omyłkowo sądzi, że Agamanor jest jej bratem. Wysyła rycerza Lyonnela,
by sprowadził zwycięzcę turnieju w Tarbonne – Mélyadora, a dzięki
rozmowie z kuzynką oraz dwóm wizytom Agamanora, przebranego za
malarza, w końcu odkrywa prawdę, że ów nie jest wcale jej bratem,
i rozpoznaje naturę swego uczucia, odnajdując w nim spokój. W drugiej
części eposu autor wprowadza trzecią jeszcze parę kochanków, młodego
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
32
III. Burgundia – dzieje kraju i cywilizacyjny model państwa
Sagremora, syna króla Irlandii, i czułą Sébille. Fabuła wikła się jeszcze
bardziej, by rozwiązać się wreszcie podczas finałowej uczty, na której
bohaterowie zawierają małżeństwa: Mélyador z Hermondine, a Agama-
nor z Phénonée; historia zaś Sagremora pozostaje niewyjaśniona, przez
wprowadzenie suspensu: bohater zostaje porwany przez nimfy – towa-
rzyszki Diany…
Powikłany wątek miłosny spleciony nierozerwalnie z sekwencją
turniejowych pojedynków wyraża doskonale esencję mitu rycerskiego:
kurtuazję wobec dam, dworne zaloty, kultywowanie idealnej miłości,
a zarazem pochwałę walecznych czynów.
Właściwie wszyscy historycy i historiografowie franko-burgundzcy
– Froissart, Monstrelet, Chastellain, de La Marche czy Molinet – czynią
celem swych prac gloryfikację rycerskiego czynu i rycerskich cnót.
Kroniki i biografie, nie mniej niż poematy w typie Mélyodora, kształtują
i upowszechniają idealny model rycerza walecznego, dwornego i poboż-
nego. Przykładem wielkiej literackiej kariery stał się Jacques de Lalaing
(1421–1453). Był on walońskim rycerzem z Hainaut, początkowo
działającym w służbie książąt Kleve, potem księcia burgundzkiego Filipa
Dobrego. Ten powierzał mu zadania posłowania do papieża i króla
francuskiego, potem wysłał go do tłumienia rewolty mieszkańców
Gandawy, podczas której to ekspedycji Lalaing zginął. Ów historyczny
szlachcic stał się w opowieściach literackich uosobieniem błędnego
rycerza27. Mit
ten stworzyły barwne biografie, rozwijające wątki
awanturnicze, zwłaszcza Le Livre des faits de messire Jacques de Lalaing
(Chronique de Messire Jacques de Lalaing), opowieść napisana zapewne
przez herolda zakonu Złotego Runa, Jeana Lefèvre’a de Saint-Remy,
zwanego Toison d’or28, i rozwinięta przez Chastellaina.
Jacques już w wieku dwudziestu lat zwrócić miał na siebie uwagę
księcia burgundzkiego i króla francuskiego niezwykłą zręcznością w ope-
rowaniu orężem oraz dzielnemu stawaniu w pojedynkach i turniejach.
W 1443 roku towarzyszył wo
Pobierz darmowy fragment (pdf)