Darmowy fragment publikacji:
TEKSTY USTAW BECKA
Prawo Unii Europejskiej
Polecamy inne nasze publikacje z zakresu prawa europejskiego:
Maria Magdalena Kenig-Witkowska
PRAWO INSTYTUCJONALNE UNII EUROPEJSKIEJ, wyd. 5
Podręczniki Prawnicze
Michael Ahlt, Maciej Szpunar
PRAWO EUROPEJSKIE, wyd. 5
Podręczniki Prawnicze
Jan Wiktor Tkaczyński, Marek Świstak, Rafał Willa
LEKSYKON FUNDUSZY UNII EUROPEJSKIEJ
Unia Europejska
Agnieszka Jankowska, Marek Mirosław
DOPUSZCZALNOŚĆ POMOCY PUBLICZNEJ.
UREGULOWANIA WSPÓLNOTOWE I KRAJOWE
Unia Europejska
Dariusz Łubowski
SWOBODY WSPÓLNOTOWE W TRAKTACIE
USTANAWIAJĄCYM WSPÓLNOTĘ EUROPEJSKĄ
Komentarze Becka
Ewa Skibińska
SWOBODA ZAKŁADANIA PRZEDSIĘBIORSTW
PRZEZ OSOBY PRAWNE (ART. 43–48 TWE)
Monografie Prawnicze
www.ksiegarnia.beck.pl
Prawo Unii
Europejskiej
Teksty jednolite
wraz z wprowadzeniem
dr Ewy Skibińskiej
oraz z indeksem rzeczowym
7. wydanie
WYDAWNICTWO C.H. BECK
WARSZAWA 2013
Prawo Unii Europejskiej
7. wydanie
Stan prawny: 11 marca 2013
Redakcja: Aneta Flisek
Niniejsza publikacja zawiera wersje skonsolidowane Traktatu o Unii Europejskiej
i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej wraz z ich protokołami
i załącznikami, deklaracjami oraz tabelami ekwiwalencyjnymi, opublikowanymi
w Dz.Urz. UE z 26.10.2012 r., w wersji uwzględniającej zmiany wprowadzone
Traktatem z Lizbony wraz z przyjętymi później sprostowaniami. Niniejszy zbiór
zawiera ona również aktualną wersję Karty praw podstawowych Unii Europejskiej
opublikowaną ww. Dz.Urz. UE.
© Wydawnictwo C.H. Beck 2013
Informacje wydawcy: Spisy treści poszczególnych
aktów oraz tytuły artykułów umieszczone w nawia-
sach kwadratowych pochodzą od redakcji. Są one,
tak jak i przypisy, chronione prawem autorskim.
Wydawnictwo C.H. Beck, Sp. z o.o.
ul. Bonifraterska 17, 00–203 Warszawa
Skład i łamanie: Wydawnictwo C.H. Beck
Druk i oprawa: Elpil, Siedlce
ISBN 978-83-255-4703-5
ISBN e-book 978-83-255-4704-2
Spis treści
C 326 z 2012 r., s. 13)
Wykaz skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . VII
Wprowadzenie – dr Ewa Skibińska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
IX
1. Traktat o Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana; Dz.Urz.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (wersja skonsolido-
wana; Dz.Urz. C 326 z 2012 r., s. 47) . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Protokoły (wybór)
(Dz.Urz. C 326 z 2012 r., s. 201) . . . . . . . . .
4. Załączniki (wybór) (Dz.Urz. C 326 z 2012 r., s. 331)
. . . . . . . .
5. Deklaracje (wybór)
(Dz.Urz. C 326 z 2012 r., s. 337) . . . . . . . .
6. Tabele ekwiwalencyjne (Dz.Urz. C 326 z 2012 r., s. 363) . . . . . .
7. Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej z dnia 14 grud-
nia 2007 r. (Dz.Urz. C 326 z 2012 r., s. 391) . . . . . . . . . . . . . .
7a. Wyjaśnienia dotyczące Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej
8. AKT dotyczący wyboru przedstawicieli do Zgromadzenia w po-
wszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.
(Dz.Urz. UE L 1976, Nr 278, s. 5) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8a. Decyzja Rady z dnia 25 czerwca i 23 września 2002 roku zmie-
niająca Akt dotyczący wyborów przedstawicieli do Parlamentu
Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich, dołączony
do decyzji Rady 76/787/EWWiS, EWG, Euratom (2002/772/WE,
Euratom) z dnia 25 czerwca 2002 r. (Dz.Urz. L 283, s. 1) . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Indeks rzeczowy
339
345
1
37
203
239
241
263
291
303
333
V
Wykaz skrótów
Cyfry w nawiasach oznaczają pozycję w spisie treści.
AktWPZ . . . . . . . . . . AKT dotyczący wyboru przedstawicieli do Zgroma-
dzenia w powszechnych wyborach bezpośrednich
(8)
DecWPE . . . . . . . . . Decyzja Rady z dnia 25 czerwca i 23 września
2002 roku zmieniająca Akt dotyczący wyborów
przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego w po-
wszechnych wyborach bezpośrednich, dołączony
do decyzji Rady 76/787/EWWiS, EWG, Euratom
(2002/772/WE, Euratom) (8a)
KPP UE . . . . . . . . . . Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej (7)
KPPW . . . . . . . . . . . Wyjaśnienia dotyczące Karty Praw Podstawowych
(7a)
TUE . . . . . . . . . . . . Traktat o Unii Europejskiej (1)
TfUE . . . . . . . . . . . . Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (2)
VII
Wprowadzenie
dr Ewa Skibińska
Spis treści
IX
I. Zagadnienia wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
A. Traktaty założycielskie jako podstawa acquis com-
munautaire . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
IX
XI
B. Traktat z Lizbony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
XVI
C. Źródła prawa Unii Europejskiej . . . . . . . . . . . . .
XVI
1. Źródła prawa pierwotnego . . . . . . . . . . . . . .
XVII
2. Źródła prawa wtórnego (pochodnego) . . . . . .
XIX
. . . . . . . . . . . .
XXV
II. Traktat o Unii Europejskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . .
XXV
A. Zagadnienia ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
B. Instytucje Unii Europejskiej
. . . . . . . . . . . . . . . XXVIII
C. Wzmocniona współpraca . . . . . . . . . . . . . . . . . XXXII
D. Działania zewnętrzne Unii Europejskiej. Wspólna
D. Zasady prawa Unii Europejskiej
III. Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
polityka zagraniczna i bezpieczeństwa . . . . . . . . XXXII
E. Członkostwo w UE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XXXIV
. . . . . . XXXV
A. Zagadnienia ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XXXV
B. Podział kompetencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XXXVI
C. Zakaz dyskryminacji
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XXXVII
D. Obywatelstwo Unii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .XXXVIII
E. Rynek wewnętrzny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .XXXVIII
F. Przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedli-
wości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
G. Prawo konkurencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
H. Pytania prejudycjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
IV. Traktaty Akcesyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . .
. . . . . . . .
XL
XLII
XLIII
XLIV
XLIV
A. Traktat Akcesyjny z dnia 16.4.2003 r.
B. Traktat Akcesyjny z dnia 21.6.2005 r.
XLVI
C. Rozszerzenie UE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XLVII
V. Karta praw podstawowych Unii Europejskiej . . . . . . XLVII
VI. Akt dotyczący wyboru członków Parlamentu Europej-
skiego w powszechnych wyborach bezpośrednich . . .
L
I. Zagadnienia wstępne
A. Traktaty założycielskie jako podstawa acquis communautaire
Prawo Unii Europejskiej stanowi swoisty system prawa, odrębny
zarówno od prawa międzynarodowego, jak i prawa poszczególnych
IX
Wprowadzenie
państw członkowskich UE. Dorobek prawny Unii jest określany mianem
acquis communautaire i obejmuje całość unijnego prawodawstwa,
wraz z ukształtowanymi sposobami jego wykładni oraz stosowania,
orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zwyczaje,
a także zasady ogólne, stanowiące wspólny fundament, na którym opiera
się Unia Europejska (które są wspólne dla państw członkowskich).
Podstawową rolę w systemie unijnego prawa odgrywają Traktaty za-
łożycielskie. Zgodnie z art. 2 Konwencji wiedeńskiej o prawie traktatów
z 23.5.1969 r. (dalej jako: KWPT) traktaty stanowią międzynarodowe
porozumienie między państwami, zawarte w formie pisemnej oraz regu-
lowane przez prawo międzynarodowe, niezależnie od tego, czy jest ujęte
w jednym, czy w dwóch lub więcej dokumentach, i bez względu na jego
szczególną nazwę. Traktaty założycielskie tworzą: Traktat z 18.4.1951 r.
o utworzeniu Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali (wygasł w dniu
22.7.2002 r.), Traktat z 25.3.1957 r. o ustanowieniu Europejskiej Wspól-
noty Gospodarczej (obecnie nosi nazwę: Traktat o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej; dalej również jako: TfUE), Traktat z 25.3.1957 r. o utwo-
rzeniu Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (dalej również jako:
TEWEA). W zakresie, w jakim ustanowił Unię Europejską, Traktatem
założycielskim jest również Traktat z 7.2.1992 r. o Unii Europejskiej
(nazywany też Traktatem z Maastricht; dalej również jako: TUE).
Postanowienia Traktatów założycielskich w wyniku procesu pogłębiania
integracji europejskiej ulegały nowelizacjom i uzupełnieniom. Zmiany
wprowadzały postanowienia Traktatów rewizyjnych, tj. Jednolitego Aktu
Europejskiego z 17/28.2.1986 r. (Dz.Urz. L 1987, Nr 169, s. 1), Trak-
tatu o Unii Europejskiej (Traktat z Maastricht) z 7.2.1992 r. (Dz.Urz.
C 1992, Nr 191, s. 1), Traktatu z Amsterdamu z 2.10.1997 r. (Dz.Urz.
C 1997, Nr 340, s. 1), Traktatu z Nicei z 26.2.2001 r. (Dz.Urz. C
2001, Nr 80, s. 1) oraz Traktatu z Lizbony z 13.12.2007 r. (Dz.Urz.
C 2008, Nr 115, s. 1). Traktaty rewizyjne z chwilą wejścia w życie
utraciły autonomiczny byt (chyba, że zawierają postanowienia, które nie
zostały włączone do Traktatów założycielskich). Traktaty założycielskie
zostały uzupełnione również innymi aktami prawnym, m.in. przepisami
Konwencji o niektórych Instytucjach Wspólnych dla Wspólnot Europej-
skich oraz Konwencji o ustanowieniu Jednej Rady i Jednej Komisji
Wspólnot Europejskich, Pierwszym i Drugim Traktatem Budżetowym.
Wpływ na brzmienie Traktatów założycielskich miały także poszcze-
gólne Traktaty Akcesyjne, które wprowadziły m.in. zmiany w systemie
instytucjonalnym Unii.
B. Traktat z Lizbony
Znaczne rozszerzenie UE (od 2004 r. Unia powiększyła liczbę państw
członkowskich o 12 nowych państw) i związane z tym dalsze trud-
X
Wprowadzenie
ności w jej funkcjonowaniu w dotychczasowym kształcie (zwłaszcza
systemu instytucjonalnego) oraz dążenie do głębszej integracji UE,
a także wzmocnienia jej pozycji na arenie międzynarodowej zaowo-
cowały przełomowym projektem nowego aktu prawnego, tj. Trak-
tatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy (dalej jako: TKE). Dnia
29.10.2004 r. TKE został podpisany przez przedstawicieli państw człon-
kowskich w Rzymie. Jego materia zawierała zakres tematyczny TWE
oraz TUE i ustanawiała Unię Europejską w nowym kształcie. Tym
samym TKE uchylał Traktaty założycielskie. Pierwotnie zakładano,
że proces ratyfikacji będzie trwał dwa lata. Jednakże przepisy TKE
wywołały szereg kontrowersji, powodem których był m.in. nowy podział
głosów w Radzie oraz skład Komisji Europejskiej. Burzliwą dyskusję
w mediach spowodowało też brzmienie preambuły (ostatecznie zawarto
odwołanie do „tradycji humanistycznej i religijnej” bez wymienienia
konkretnego wyznania). W wyniku odrzucenia TKE w referendum
we Francji i Holandii w 2005 r. proces ratyfikacji Traktatu został
„zamrożony”. A „czas refleksji” nad TKE pokazał, że przyjęcie go
w kształcie uzgodnionym w 2004 r. będzie niemożliwe, chociażby ze
względu na kontrowersje dotyczące państwowości Unii.
Rozszerzenie UE, w związku z uzyskaniem z dniem 1.1.2007 r.
członkostwa przez Republikę Bułgarii oraz Rumunię, przyspieszyło
wprowadzenie innych rozwiązań dotyczących prawa pierwotnego. Zde-
terminowane działania Niemiec sprawujących prezydencję w Unii,
spowodowały zmianę koncepcji i opracowanie projektu nowego traktatu
jedynie reformującego obowiązujące Traktaty założycielskie. Pod-
czas szczytu Rady Europejskiej w Brukseli w dniach 21–23.6.2007 r.
uzgodniono szczegóły mandatu negocjacyjnego dla Konferencji między-
rządowej mającej przygotować ostateczną treść postanowień Traktatu.
Tekst Traktatu został przedstawiony przedstawicielom państw człon-
kowskich Unii dnia 18.10.2007 r. podczas szczytu UE w Lizbonie.
Traktat zmieniający Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający
Wspólnotę Europejską (Traktat z Lizbony, Traktat reformujący UE; dalej
również jako: TL) został podpisany dnia 13.12.2007 r. w lizbońskim
Klasztorze Hieronimitów.
Warunkiem wejścia w życie TL była jego ratyfikacja przez wszystkie
państwa członkowskie. Odbywała się ona według wewnętrznego usta-
wodawstwa państw członkowskich UE. Jednakże procedura ratyfikacji
TL nie przebiegała bez przeszkód, np. w Niemczech wymagała zmian
w Ustawie zasadniczej.
Podstawą do ratyfikacji Traktatu z Lizbony w Polsce były postanowie-
nia art. 90 Konstytucji RP. Zgodnie z uchwałą Sejmu Rzeczypospolitej
XI
Wprowadzenie
Polskiej z dnia 28.2.2008 r. w sprawie trybu wyrażenia zgody na raty-
fikację Traktatu z Lizbony na podstawie art. 90 ust. 4 Konstytucji RP
została uchwalona ustawa w trybie art. 90 ust. 2 Konstytucji RP. Proces
ratyfikacji Traktatu z Lizbony został zakończony przez Prezydenta RP
dnia 10.10.2009 r.
Przeciwko ratyfikacji TL opowiedzieli się obywatele Irlandii podczas
referendum w dniu 13.6.2008 r. Jednakże przywódcy państw członkow-
skich UE postanowili kontynuować ten proces. Podczas szczytu Rady
Europejskiej w Brukseli w dniach 11/12.12.2008 r. ustalono kierunki
dalszych działań, których efektem miało być wejście w życie TL przed
końcem 2009 r.
W odpowiedzi na oświadczenie wyszczególniające zagadnienia bu-
dzące zaniepokojenie narodu irlandzkiego związane z TL, przedstawione
przez premiera Irlandii, Rada Europejska postanowiła, że zostaną za-
pewnione niezbędne gwarancje prawne w odniesieniu do następujących
kwestii:
– postanowienia TL nie będą miały wpływu w odniesieniu do jakie-
gokolwiek państwa członkowskiego na zakres oraz wykonywanie
kompetencji Unii w dziedzinie opodatkowania;
– postanowienia TL nie będą oddziaływać dodatkowo ani na politykę
bezpieczeństwa i obrony państw członkowskich, w tym na tradycyjną
irlandzką politykę neutralności, ani na zobowiązania większości
pozostałych państw członkowskich;
– okoliczność przyznania w przepisach TL prawnego statusu Karcie
Praw Podstawowych Unii Europejskiej, a także zawarte w TL
postanowienia odnoszące się do wymiaru sprawiedliwości i spraw
wewnętrznych – w żaden sposób nie naruszają postanowień Kon-
stytucji Irlandii dotyczących prawa do życia, edukacji i rodziny.
Ponadto, potwierdzone zostało duże znaczenie, jakie nadaje Unia
kwestiom dotyczącym: postępu społecznego i ochrony praw pracowni-
czych; usług publicznych, jako niezbędnego instrumentu zapewniającego
spójność społeczną i regionalną; odpowiedzialności państw członkow-
skich za świadczenie usług edukacyjnych i zdrowotnych; zasadniczej
roli i szerokiego zakresu uprawnień organów krajowych, regionalnych
i lokalnych w zakresie świadczenia, zlecania i organizowania usług
niemających charakteru gospodarczego świadczonych w interesie ogól-
nym, na które nie będą miały wpływu żadne postanowienia TL, w tym
postanowienia dotyczące wspólnej polityki handlowej.
Zgodnie z postanowieniami TL liczba komisarzy miała być zmniej-
szona. Reagując na głęboką krytykę tego rozwiązania Rada Europejska
postanowiła, że w skład Komisji będzie wchodził nadal jeden obywatel
z każdego państwa członkowskiego.
XII
Wprowadzenie
Powtórne referendum w Irlandii w sprawie Traktatu Lizbońskiego
odbyło się dnia 2.10.2009 r. i jego wynik okazał się pozytywny:
większość obywateli Irlandii wyraziła poparcie dla nowego traktatu.
Dnia 16.10.2009 r. prezydent Irlandii podpisała TL.
Na listopadowym szczycie Rady Europejskiej przywódcy państw UE
zaakceptowali derogację (tzw. opt-out) zwalniającą Republikę Czeską
(ostatnie państwo, które nie ratyfikowało TL) od stosowania Karty Praw
Podstawowych. Wówczas prezydent Republiki Czeskiej podpisał Traktat
i czeskie dokumenty ratyfikacyjne zostały w listopadzie 2009 r. złożone
rządowi Włoch, który jest depozytariuszem Traktatu. Traktat Lizboński
wszedł w życie dnia 1.12.2009 r.
Traktat z Lizbony jest wielostronną umową, która jedynie zmienia,
a nie zastępuje jak TKE, dotychczasowe Traktaty założycielskie.
Nazwa Traktatu nie oddaje w pełni zakresu jego regulacji, ponieważ
dokonuje on również zmiany w postanowieniach TEWEA. Zgodnie
z postanowieniami Traktatu z Lizbony Europejska Wspólnota Energii
Atomowej pozostanie odrębną Wspólnotą powiązaną instytucjonalnie,
prawnie i finansowo z UE.
Traktat z Lizbony składa się z 7 artykułów:
Artykuł 1 – zawiera zmiany wprowadzone do TUE,
Artykuł 2 – zawiera zmiany wprowadzone do TWE i zmienia jego
nazwę na „Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej”,
Artykuł 3 – określa, że TL zostaje zawarty „na czas nieokreślony”,
Artykuł 4 – zawiera odesłania do Protokołu 1 i 2,
Artykuł 5 – zawiera postanowienia dotyczące ujednolicenia artykułów,
sekcji, rozdziałów, tytułów i części Traktatów oraz odesłania do tabel
ekwiwalencyjnych,
Artykuł 6 – zawiera postanowienia dotyczące zasad ratyfikacji i wej-
ścia w życie TL,
Artykuł 7 – zawiera wyliczenia języków autentycznych TL (wśród
23 języków jest oczywiście również język polski) oraz wskazania
depozytariusza (jest nim tradycyjnie rząd Republiki Włoskiej).
Do TL dołączono Protokoły:
– Protokół w sprawie roli parlamentów narodowych w UE,
– Protokół w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjo-
nalności,
– Protokół w sprawie Eurogrupy,
– Protokół w sprawie stałej współpracy strukturalnej ustanowionej na
mocy artykułu 28a TUE,
– Protokół dotyczący artykułu 6 ust. 2 TUE w sprawie przystąpie-
nia Unii do europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka
i Podstawowych Wolności,
XIII
Wprowadzenie
– Protokół w sprawie rynku wewnętrznego i konkurencji,
– Protokół w sprawie stosowania Karty Praw Podstawowych Unii
Europejskiej do Polski i Zjednoczonego Królestwa,
– Protokół w sprawie wykonywania kompetencji dzielonych,
– Protokół w sprawie usług świadczonych w interesie ogólnym,
– Protokół w sprawie decyzji Rady odnoszącej się do wykonania
art. 9c ust. 4 TUE i art. 205 ust. 2 TfUE w okresie między
1.11.2014 r. a 31.3.2017 r. i od 1.4.2017 r.,
– Protokół w sprawie postanowień przejściowych
– Protokół Nr 1 zmieniający Protokoły dołączone do TUE, TWE lub
oraz:
TEWEA,
– Załącznik – Tabele ekwiwalencyjne, o których mowa w artykule 2
Protokołu Nr 1 zmieniającego protokoły dołączone do TUE, TWE
lub TEWEA,
– Protokół Nr 2 zmieniający TEWEA.
Załącznik do TL stanowią Tabele ekwiwalencyjne, zgodnie z art. 5
TL. Ponadto, do TL dołączono Akt końcowy Konferencji przedstawi-
cieli rządów państw członkowskich, w którym zostało zamieszczone
65 deklaracji. Na podstawie nowego art. 51 TUE dołączone do TL za-
łączniki i protokoły mają taką samą moc wiążącą jak Traktaty, ponieważ
„stanowią ich integralną część”.
W TL usunięte zostały wszelkie postanowienia, przewidziane w TKE,
sugerujące państwowość UE, takie jak nazwa „konstytucja”, czy też
artykuły o symbolach Unii (np. flaga, hymn). Traktat z Lizbony nie
uchyla dotychczas obowiązujących TUE i TWE, a jedynie wprowadził
do nich odpowiednie rewizje. Na mocy postanowień TL Wspólnota Eu-
ropejska przestała istnieć, a jej następcą prawnym jest Unia. W związku
z tym nazwa – Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską została
zmieniona na – Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TfUE).
Zgodnie z postanowieniami TL Unii Europejskiej została nadana
osobowość prawna.
Istotne zmiany dotyczą systemu organów UE. W postanowieniach TL
przewidziano wzmocnienie roli Parlamentu Europejskiego, który został
wyposażony w nowe istotne kompetencje w dziedzinie prawodawstwa
unijnego, budżetu i umów międzynarodowych, a rozszerzenie zakresu
stosowania procedury współdecydowania (obecnie określanej jako:
zwykła procedura prawodawcza) zapewnia PE pozycję równorzędną
z Radą (reprezentującą państwa członkowskie) przy przyjmowaniu
zdecydowanej większości unijnych aktów prawnych. Zmiany w systemie
instytucjonalnym dotyczą również m.in.:
XIV
Wprowadzenie
– zasad głosowania większością kwalifikowaną w Radzie; przy czym
nicejski system głosowania większością kwalifikowaną w Radzie
będzie obowiązywał do 2014 r., a od tego roku większość kwali-
fikowaną będzie się obliczać na zasadzie podwójnej większości:
państw członkowskich i ludności (stanowić ją będzie co najmniej
55 państw członkowskich reprezentujących co najmniej 65
ludności UE);
– ustanowienia urzędu stałego przewodniczącego Rady Europejskiej;
– wprowadzenia bezpośredniego związku pomiędzy wyborem prze-
wodniczącego Komisji a wynikami wyborów do PE;
– składu PE.
Na podstawie postanowień TL rozszerzono możliwości działania
UE w wielu dziedzinach, w tym zwłaszcza w zakresie wolności,
bezpieczeństwa i sprawiedliwości (walka z terroryzmem, zwalczanie
przestępczości) oraz w ramach polityki energetycznej, zdrowia pu-
blicznego, ochrony ludności, zmian klimatycznych, usługi użyteczności
publicznej, badania przestrzeni kosmicznej, spójności terytorialnej,
polityki handlowej, pomocy humanitarnej, sportu, turystyki i współpracy
administracyjnej.
Zgodnie z przepisami TL ustanowiony został nowy urząd wysokiego
przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa,
który jest jednocześnie wiceprzewodniczącym Komisji. Ma on zapewnić
większe oddziaływanie, spójność i widoczność działań zewnętrznych
UE. W realizacji wyżej wymienionych celów wspierać go będzie
Europejska Służba Działań Zewnętrznych.
Traktat z Lizbony zawiera ponadto szereg drobniejszych modyfika-
cji, m.in. Polska i Litwa uzyskały zapis o solidarności energetycznej
krajów Unii. W wyniku nacisków m.in. Holandii dalszemu zwięk-
szeniu uległa rola parlamentów narodowych. Uzyskały one większe
możliwości udziału w pracach UE, zwłaszcza dzięki mechanizmowi
gwarantującemu, że będzie ona podejmować działania jedynie, jeżeli na
szczeblu unijnym można osiągnąć lepsze wyniki (zasada pomocniczo-
ści). Ponadto, obywatele UE otrzymali większą możliwość uczestnictwa
w procesie decyzyjnym, tzn. na podstawie inicjatywy obywatelskiej
milion obywateli z różnych państw członkowskich może zwrócić się do
Komisji o przedłożenie nowego wniosku legislacyjnego.
W TL po raz pierwszy wyraźnie przewidziano możliwość wystąpienia
państwa członkowskiego z Unii.
Podczas negocjacji TL uzgodniono, że 12 państw członkowskich
otrzyma w sumie 18 dodatkowych mandatów, natomiast RFN utraci
3 mandaty. Oznacza to, że liczba parlamentarzystów wzrosła do 754,
XV
Wprowadzenie
co spowodowało wprowadzenie zmian w Protokole Nr 36 w sprawie
postanowień przejściowych (Dz.Urz. z 2010 r. C 263 s. 1–10; zob. s. 234
w niniejszym zbiorze).
Szczegółowe omówienie zmian wprowadzonych postanowieniami TL
znajduje się w dalszej części niniejszego wprowadzenia.
C. Źródła prawa Unii Europejskiej
Źródła prawa UE, tworzące acquis communautaire, są bardzo zróż-
nicowane. Najczęściej w doktrynie prawa UE stosowany jest podział
źródeł prawa na źródła prawa pierwotnego i pochodnego (wtórnego).
1. Źródła prawa pierwotnego
Do źródeł prawa pierwotnego należą: Traktaty założycielskie (Traktat
o utworzeniu Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali, Traktat o utwo-
rzeniu Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej, Traktat o utworzeniu
Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej), Traktat o Unii Europejskiej
oraz Traktaty nowelizujące (JAE z 1986 r., TUE z 1992 r., TA z 1997 r.,
TN z 2001 r., TL z 2007 r.), a także Traktaty akcesyjne (z lat: 1972,
1979, 1985, 1994, 2003, 2005). Do prawa pierwotnego należą niektóre
inne porozumienia pomiędzy stronami Traktatów założycielskich,
zwłaszcza: Traktat o fuzji organów z 1965 r., dwa Traktaty budżetowe
z 1970 r. i z 1975 r., Akt o wyborach bezpośrednich do Parlamentu
Europejskiego z 1976 r. Prawo pierwotne tworzą również zasady
ogólne prawa UE. Są one zawarte przede wszystkim w orzecznictwie
TSUE. Trybunał formułując je sięgnął zarówno do zasad:
– które tworzą podstawę funkcjonowania praworządnych i demokra-
tycznych państw (m.in. pewność prawa i ochrony zaufania oraz
zasady: wolności, demokracji oraz jawności),
– zawartych w Traktatach założycielskich (m.in. zasady: proporcjo-
nalności i pomocniczości), jak i
– zapisanych w umowach międzynarodowych, których stronami są
państwa członkowskie, w tym zwłaszcza w Europejskiej Konwencji
o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (m.in. prawo
do sądu oraz prawo do poszanowania życia rodzinnego).
Na podstawie art. 6 ust 1 TL Karta Praw Podstawowych Unii Europej-
skiej „ma taką samą moc prawną jak Traktaty”, zatem jej postanowienia
należy również zaliczyć do źródeł prawa pierwotnego.
2. Źródła prawa wtórnego (pochodnego)
Źródła prawa pochodnego (wtórnego) tworzą przede wszystkim akty
prawne wymienione w art. 288 TfUE (dawny art. 249 TWE), tj. roz-
XVI
Wprowadzenie
porządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia i opinie. Mają one różny
charakter prawny, często odmiennych adresatów oraz pełnią rozmaite
funkcje. Traktat z Lizbony (por. zwłaszcza art. 288–292 TfUE) wprowa-
dza, ze względu na procedury w których są przyjmowane, rozróżnienie
na akty prawne: ustawodawcze, delegowane i wykonawcze.
Zgodnie z art. 288 akapit 2 TfUE rozporządzenie ma zasięg ogólny,
wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach
członkowskich. Rozporządzenie wyznacza zachowanie jakie może
zdarzyć się w nieokreślonej liczbie przypadków (charakter abstrakcyjny).
Rozporządzenie jest aktem o charakterze generalnym i jest kierowane
nie tylko do instytucji i organów unijnych oraz państw członkowskich,
ale także do osób fizycznych oraz prawnych przynależnych do Unii. Po
wejściu w życie rozporządzenie obowiązuje bezpośrednio we wszystkich
państwach członkowskich bez konieczności podejmowania jakichkolwiek
czynności implementacyjnych. Tym samym zakłada się, że normy
zawarte w rozporządzeniu powinny być kompletne pod względem
prawnym, tak aby nie wymagały uzupełnienia w aktach prawnych
wydanych przez organy państw członkowskich (w praktyce nie zawsze
założenie to jest realizowane – por. rozp. Rady (WE) Nr 2157/2001
z 8.10.2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz.Urz.
L 294 z 10.11.2001, s. 1 i nast.). Rozporządzenie jest podstawowym
instrumentem ujednolicania (unifikacji) prawa na całym terytorium Unii,
który najgłębiej ingeruje w porządki prawne państw członkowskich.
Dyrektywa jest aktem prawnym, zgodnie z art. 288 akapit 3 TfUE,
adresowanym do państw członkowskich, a nie do ich organów lub in-
stytucji. Dyrektywa wiąże państwa członkowskie co do rezultatu, który
ma być osiągnięty. Tym samym państwo członkowskie zobowiązane
jest nie tylko do prawidłowego wprowadzenia norm do ustawodawstwa
wewnętrznego, ale przede wszystkim do osiągnięcia wymaganego dy-
rektywą stanu (prawnego, gospodarczego i społecznego), który wynika
z jej przepisów (por. wyr. w sprawie C-62/00 Marks Spencer).
Zgodnie z przepisem art. 288 akapit 3 TfUE organy państw człon-
kowskich mają swobodę wyboru formy i środków. W piśmiennictwie
podkreśla się, że dyrektywa powinna być, co do zasady, implemen-
towana przez ustanowienie przepisów powszechnie obowiązujących.
Trybunał Sprawiedliwości wskazał, że do sądu krajowego należy, na
ile jest to możliwe w ramach swobodnej oceny przyznanej mu przez
prawo krajowe, dokonanie takiej wykładni przepisów wydanych w celu
wykonania dyrektywy, która będzie zgodna z jej treścią i celem (por.
wyr. w sprawie 14/83 Sabine von Colson i Elisabeth Kamann przeciwko
Land Nordrhein-Westfalen). Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości
XVII
Wprowadzenie
wynika, że nie są wystarczające np. zmiany praktyki stosowania prawa
przez organy administracyjne (por. wyr. w sprawie 102/79 Komisja prze-
ciwko Belgii). W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania
postanowień dyrektywy państwo członkowskie może ponieść odpowie-
dzialność odszkodowawczą (por. wyr. w sprawach łączonych C-6 i 9/90
Francovich oraz w sprawie C-46 i 48/93 Brasserie). Dyrektywa jest
podstawowym instrumentem harmonizacji prawa państw członkowskich,
która ma na celu doprowadzenie do zbliżenia ich porządków prawnych.
W przepisie art. 288 akapit 4 TfUE zdefiniowano decyzję jako akt
prawny, który wiąże w całości swoich adresatów. Adresatami decyzji
mogą być zarówno państwa członkowskie, jak i podmioty indywidu-
alne, określone bezpośrednio, albo w sposób pośredni. Unijne decyzje
stanowią różnorodną grupę aktów (często dotyczą prawa konkurencji,
wspólnej polityki rolnej lub prawa podatkowego).
Zgodnie z art. 288 akapit 5 TfUE zalecenia i opinie nie mają mocy
wiążącej dla adresatów, co nie oznacza, że są pozbawione znaczenia
prawnego (m.in. powinny być uwzględniane przy unijnej wykładni
prawa krajowego – por. wyr. w sprawie C-322/88 Grimaldi). Zalecenia
i opinie przedstawiają stanowisko danej instytucji unijnej w określonej
dziedzinie lub konkretnej sprawie. Adresatami mogą być inne instytucje
UE, państwa członkowskie lub inne podmioty prawa.
Ponadto, poza aktami wymienionymi w art. 288 TfUE, wydawane są
także inne akty określane w piśmiennictwie jako akty nienazwane (sui
generis), tzw. soft law. Są to m.in.: regulaminy, rezolucje, deklaracje,
wyjaśnienia, komunikaty, porozumienia, sprawozdania, plany, zawia-
domienia, memoranda oraz programy. Akty soft law charakteryzują
się tym, że nie mają mocy wiążącej dla adresatów. Niemniej jednak
incydentalnie mogą być prawnie wiążące lub wywoływać skutki prawne
(por. wyr. w sprawie C-208/03 P Jean Marie Le Pen).
Do źródeł prawa UE zostały również zaliczone umowy międzyna-
rodowe podpisane przez Unię (poprzednio także przez Wspólnotę
Europejską) i państwa członkowskie. Zgodnie z art. 216 ust 2 TfUE
umowy zawarte przez Unię z jednym lub większą liczbą państw trze-
cich albo organizacji międzynarodowych wiążą instytucje UE oraz
państwa członkowskie. Mogą być one przedmiotem wykładni Trybu-
nału Sprawiedliwości w trybie art. 267 TfUE (przy czym interpretacja
TS nie wiąże drugiej strony umowy: będącej państwem spoza UE
bądź organizacją międzynarodową). Celem zapewnienia jednolitości
prawa uprawnione instytucje Unii mogą uzyskać opinie TS w sprawie
zgodności z przepisami Traktatów (art. 218 ust. 11 TfUE).
Do źródeł prawa UE można zaliczyć również umowy międzynaro-
dowe zawierane między państwami członkowskimi oraz których stroną
XVIII
Wprowadzenie
są, poza UE (poprzednio WE), także państwa członkowskie (np. umowa
z 1994 r. o utworzeniu WTO).
Co do zasady, umowy międzynarodowe państw członkowskich z pań-
stwami trzecimi albo z organizacjami międzynarodowymi, nie wchodzą
w skład źródeł unijnego prawa; mogą one jednak być wiążące w szcze-
gólnych przypadkach.
Pewne odrębności w zakresie źródeł prawa pochodnego utrzymał
TL odnośnie reguł funkcjonowania wspólnej polityki zagranicznej
i bezpieczeństwa (por. art. 25 TUE).
D. Zasady prawa Unii Europejskiej
Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wyni-
kają podstawowe zasady dotyczące obowiązywania i stosowania unijnego
prawa. Jednocześnie, ze względu z jednej strony na ich wpływ na suwe-
renność państw członkowskich oraz brak bezpośredniego uregulowania
w przepisach Traktatów założycielskich z drugiej strony, wywołują one
często bardzo duże kontrowersje. Zwłaszcza zasada pierwszeństwa prawa
Unii przed przepisami konstytucyjnymi państw członkowskich bywa
nie w pełni uznawana przez sądy konstytucyjne bądź sądy najwyższe
państw członkowskich (por. m.in. wyr. niemieckiego Trybunału Fede-
ralnego z 12.10.1993 r. w sprawie Maastricht [2BvR 2134, 2159/92],
wyr. Sądu Najwyższego Królestwa Danii z 6.4.1998 r. w sprawie
Carlsen [I 361/1997] oraz wyr. polskiego Trybunału Konstytucyjnego
z 11.5.2005 r. [K 18/04, Dz.U. z 2005 r. Nr 86, poz. 744]). Niejasności
budzi również zasada bezpośredniego skutku prawa UE, zwłaszcza
wobec norm zawartych w dyrektywach.
Zasada pierwszeństwa prawa UE została sformułowana przede
wszystkim w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości. W wyroku
w sprawie Costa przeciwko ENEL (6/64) Trybunał stwierdził, że powołu-
jąc do życia na czas nieokreślony Wspólnotę (obecnie: UE), posiadającą
nie tylko własne instytucje, osobowość i zdolność prawną oraz prawo
występowania na arenie międzynarodowej, ale wyposażoną w rzeczywi-
ste uprawnienia wynikające z ograniczenia suwerenności przez państwa
członkowskie i przekazania kompetencji na rzecz Wspólnoty (obecnie:
UE), państwa członkowskie stworzyły wspólnotowy (obecnie: unijny)
system prawny. Wprowadzenie do systemu prawnego każdego państwa
członkowskiego przepisów wydawanych przez Wspólnotę (obecnie: UE),
a mówiąc ogólniej „litery i ducha Traktatów (obecnie: TUE i TfUE)”
– zdaniem TS – uniemożliwia państwom członkowskim przyznanie
pierwszeństwa przepisom krajowym przed wspólnotowym (obecnie:
unijnym) systemem prawnym. Ponadto, przepisy tego rodzaju nie mogą
XIX
Pobierz darmowy fragment (pdf)