Darmowy fragment publikacji:
Ustawa
o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji
Komentarz
Ewa Nowińska
Michał du Vall
Wydanie 6
Warszawa 2013
Opracowanie redakcyjne: Joanna Choroszczak-Magiera, Magdalena Urbańska
Redaktor prowadzący: Anna Popławska
Opracowanie techniczne: Agnieszka Dymkowska
Projekt okładki i stron tytułowych: Michał Piotrowski
© Copyright by LexisNexis Polska Sp. z o.o., Warszawa 2013
Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część tej książki nie może być powielana
ani rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych,
kopiujących, nagrywających i innych – bez pisemnej zgody Autorów i wydawcy.
ISBN 978-83-7806-795-5
LexisNexis Polska Sp. z o.o.
Ochota Offi ce Park 1, Al. Jerozolimskie 181, 02-222 Warszawa
tel. 22 572 95 00, faks 22 572 95 68
Infolinia: 22 572 99 99
Redakcja: tel. 22 572 83 26, 22 572 83 28, 22 572 83 11, faks 22 572 83 92
www.LexisNexis.pl, e-mail:biuro@LexisNexis.pl
Księgarnia internetowa: dostępna ze strony www.LexisNexis.pl
Spis treści
Wykaz skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji (tekst jedn. Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm.) . . .
ROZDZIAŁ 1. Przepisy ogólne (art. 1–4) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ROZDZIAŁ 2. Czyny nieuczciwej konkurencji (art. 5–17e) . . . . . . . . .
7
11
33
33
91
ROZDZIAŁ 3. Odpowiedzialność cywilna (art. 18–22) . . . . . . . . . . . . 415
ROZDZIAŁ 3a. Odpowiedzialność przedsiębiorców za przestępstwo
osoby pełniącej funkcję publiczną (art. 22a–22g) . . . . . . . . . . . . . . . . . 458
ROZDZIAŁ 4. Przepisy karne (art. 23–27) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 459
ROZDZIAŁ 5. Zmiany w przepisach obowiązujących (art. 28–29) . . 482
ROZDZIAŁ 6. Przepisy końcowe (art. 30–31) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 483
Aneks – Uregulowanie czynu nieuczciwej konkurencji poza ustawą
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 485
1. Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą
elektroniczną (Dz.U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) (wyciąg) . . . . . . . . . 485
2. Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym
praktykom rynkowym (Dz.U. Nr 171, poz. 1206) . . . . . . . . . . . . . . . . . 489
Bibliografi a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 499
Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 513
5
Wykaz skrótów
Akty prawne
d.p.p.m.
– ustawa z 12 listopada 1965 r. – Prawo prywatne między-
narodowe (Dz.U. Nr 46, poz. 290 ze zm. – akt uchylony)
dyrektywa 2005/29/WE – dyrektywa 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z 11 maja 2005 r. dotycząca nieuczciwych praktyk handlo-
wych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsu-
mentów na rynku wewnętrznym oraz zmieniająca dyrek-
tywę Rady 84/450/EWG, dyrektywy 97/7/WE, 98/27/WE
i 2002/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz roz-
porządzenie (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskie-
go i Rady (Dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlo-
wych) (Dz.Urz. UE 2005 L 149/22)
k.c.
k.k.
Konstytucja RP
Konwencja paryska
– ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U.
Nr 16, poz. 93 ze zm.)
– ustawa z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz.U. Nr 88,
poz. 553 ze zm.)
– ustawa z 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospo-
litej Polskiej (Dz.U. Nr 78, poz. 483 ze sprost. i ze zm.)
– Konwencja paryska o ochronie własności przemysłowej
z 20 marca 1883 r. zmieniona w Brukseli dnia 14 grudnia
1900 r., w Waszyngtonie dnia 2 czerwca 1911 r., w Hadze
dnia 6 listopada 1925 r., w Londynie dnia 2 czerwca 1934 r.,
w Lizbonie dnia 31 października 1958 r. i w Sztokholmie
dnia 14 lipca 1967 r. (Dz.U. z 1975 r. Nr 9, poz. 51 ze zm.
wynikającymi z Aktu wycofania przez Rzeczpospolitą Pol-
ską zastrzeżenia złożonego do art. 28 ustęp 1 Aktu sztok-
holmskiego zmieniającego Konwencję paryską o ochronie
własności przemysłowej z dnia 20 marca 1883 r., zmienioną
w Brukseli dnia 14 grudnia 1900 r., w Waszyngtonie dnia
2 czerwca 1911 r., w Hadze dnia 6 listopada 1925 r., w Lon-
dynie dnia 2 czerwca 1934 r., w Lizbonie dnia 31 paździer-
nika 1958 r., sporządzonego w Sztokholmie dnia 14 lipca
1967 r., Dz.U. z 1998 r. Nr 33, poz. 179)
7
Wykaz skrótów
k.p.
k.p.a.
k.p.c.
k.p.k.
k.s.h.
k.w.
p.farm.
– ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.
Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.)
– ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania admi-
nistracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071
ze zm.)
– ustawa z 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cy-
wilnego (Dz.U. Nr 43, poz. 296 ze zm.)
– ustawa z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karne-
go (Dz.U. Nr 89, poz. 555 ze zm.)
– ustawa z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych
(Dz.U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.)
– ustawa z 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (tekst jedn.
Dz.U. z 2010 r. Nr 46, poz. 275 ze zm.)
– ustawa z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne
(tekst jedn. Dz.U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 ze zm.)
Porozumienie madryckie – Porozumienie madryckie z 14 kwietnia 1891 r. dotyczą-
ce zwalczania fałszywych oznaczeń pochodzenia towa-
rów, przejrzane w Waszyngtonie dnia 2 czerwca 1911 r.
i w Hadze dnia 6 listopada 1925 r. (Dz.U. z 1932 r. Nr 47,
poz. 446, sprost. Dz.U. z 1939 r. Nr 7, poz. 43)
Porozumienie TRIPS
p.p.m.
p.pras.
p.u.n.
p.w.p.
TFUE
TUE
TWE
u.d.w.
u.o.k.k.
u.p.n.p.r.
8
– Porozumienie w sprawie handlowych aspektów praw wła-
sności intelektualnej (Trade-Related Aspects of Intellectual
Property Rights), stanowiące załącznik do Porozumienia
ustanawiającego Światową Organizację Handlu, sporzą-
dzonego w Marakeszu dnia 15 kwietnia 1994 r., opubliko-
wane w Dz.U. Nr 98, poz. 484
– ustawa z 4 lutego 2011 r. – Prawo prywatne międzynaro-
dowe (Dz.U. Nr 80, poz. 432)
– ustawa z 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe (Dz.U. Nr 5,
poz. 24 ze zm.)
– ustawa z 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i na-
prawcze (tekst jedn. Dz.U. z 2012 r., poz. 1112)
– ustawa z 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysło-
wej (tekst jedn. Dz.U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 ze zm.)
– Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (wersja skon-
solidowana Dz.Urz. UE 2008 C 115/1)
– Traktat o Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana
Dz.Urz. UE 2008 C 115/1)
– Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską
– ustawa z 5 lipca 2002 r. o ochronie niektórych usług świad-
czonych drogą elektroniczną opartych lub polegających na
dostępie warunkowym (Dz.U. Nr 126, poz. 1068 ze zm.)
– ustawa z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsu-
mentów (Dz.U. Nr 50, poz. 331 ze zm.)
– ustawa z 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczci-
wym praktykom rynkowym (Dz.U. Nr 171, poz. 1206)
u.r.t.
u.s.d.g.
u.ś.u.d.e.
u.z.n.k.
u.z.t.
Czasopisma
Apel.-Lub.
Biul. SN
GRUR Int.
IIC
KPP
MoP
OSA
OSAB
OSAiSN
OSG
OSNAPiUS
OSNC
OSNC-ZD
OSNCP
OSNKW
OSP
PiP
PiZS
PPH
PS
PUG
RPEiS
WUP
ZNUJ
ZUM
Wykaz skrótów
– ustawa z 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (tekst
jedn. Dz.U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226 ze zm.)
– ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności go-
spodarczej (tekst jedn. Dz.U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447
ze zm.)
– ustawa z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elek-
troniczną (Dz.U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.)
– ustawa z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji (tekst jedn. Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503
ze zm.)
– ustawa z 31 stycznia 1985 r. o znakach towarowych (Dz.U.
Nr 5, poz. 17 ze zm. – akt uchylony)
– „Apelacja. Orzecznictwo Sądu Apelacyjnego w Lublinie”
– „Biuletyn Sądu Najwyższego”
– „Gewerblicher Rechtsschutz und Urheberrecht – Interna-
tionaler Teil”
– „International Review of Industrial Property and Copy-
right Law”
– „Kwartalnik Prawa Prywatnego”
– „Monitor Prawniczy”
– Orzecznictwo Sądów Apelacyjnych
– Orzecznictwo Sądów Apelacji Białostockiej
– Orzecznictwo Sądów Apelacyjnych i Sądu Najwyższego
– Orzecznictwo Sądów w Sprawach Gospodarczych
– Orzecznictwo Sądu Najwyższego – Izba Administracyjna,
Pracy i Ubezpieczeń Społecznych (od 1995 r.)
– Orzecznictwo Sądu Najwyższego – Izba Cywilna (od
1995 r.)
– Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Zbiór dodatkowy
– Orzecznictwo Sądu Najwyższego – Izba Cywilna oraz Izba
Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych (od
1963 r. do 1994 r.)
– Orzecznictwo Sądu Najwyższego – Izba Karna i Wojskowa
– Orzecznictwo Sądów Polskich
– „Państwo i Prawo”
– „Praca i Zabezpieczenie Społeczne”
– „Przegląd Prawa Handlowego”
– „Przegląd Sądowy”
– „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego”
– „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”
– „Wiadomości Urzędu Patentowego”
– „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego”
– „Zeitschrift für Urherber – und Medienrecht”
9
Wykaz skrótów
Inne
ECR
ETS
FTC
– European Court Reports (Zbiór Orzeczeń ETS – wersja
anglo języczna)
– Europejski Trybunał Sprawiedliwości
– Federal Trade Commission (Federalna Komisja Handlu
w USA)
– Serwis prawniczy Wolters Kluwer
– Serwis prawniczy LexisNexis
– Sąd Apelacyjny
– Sąd Najwyższy
Lex
LexPolonica
SA
SN
Szwaja, Komentarz 2000 – Kępiński M., Mozgawa M., Poźniak-Niedzielska M., Skocz-
ny T., Skubisz R., Sołtysiński S., Szwaja J., Wiszniewska I.,
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz,
J. Szwaja (red.), Warszawa 2000
Szwaja, Komentarz 2006 – Jakubecki A., Kępiński M., Mozgawa M., Poźniak-Niedziel-
ska M., Skoczny T., Skubisz R., Sołtysiński S., Szwaja J.,
Wiszniewska I., Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konku-
rencji. Komentarz, J. Szwaja (red.) Warszawa 2006
UOKiK
WTO
– Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
– World Trade Organization (Światowa Organizacja Handlu)
Uwaga: Powołane w książce artykuły bez bliższego oznaczenia są artykułami ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Przez określenie „ustawa” bez bliższego ozna-
czenia należy rozumieć ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
10
Wprowadzenie
UWAGI OGÓLNE
1. Koncepcja ochrony rynku przed nieuczciwymi działaniami jest da-
towana na połowę XIX w., burzliwy rozwój przemysłu wyzwolił
bowiem walkę konkurencyjną często prowadzoną nieuczciwymi me-
todami. Jak podkreślono w Komentarzu do pierwszej polskiej ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, przyjęcie w XIX w. „zasad właś-
ciwych dla tzw. wolnej konkurencji spowodowało, że znikły wszelkie
ograniczenia, opierające się na ciasnych regulaminach cechowych
i licznych normach państwa policyjnego. Skruszono pęta sił ujarz-
mionych, ale nie tylko dobrych, ale także i złych (…) przy wyścigach
o pozyskanie jak największej liczby odbiorców pojawiały się i poja-
wiają także różne środki etycznie naganne, złe, których represją zajęło
się lub zająć powinno prawo. Nazwano je najogólniej objawami nie-
uczciwej konkurencji” (A. Kraus, F. Zoll, Polska ustawa o zwalczaniu nie-
uczciwej konkurencji. Komentarz, Poznań 1929, s. 13–14). Początkowo
działaniom tym próbowano przeciwdziałać, sięgając do postanowień
zawartych w kodeksach cywilnych (Francja, Włochy). W Niemczech
natomiast sądy nie uznały przepisów zawartych w kodeksie cywilnym
(BGB) za podstawę zwalczania nieuczciwej konkurencji, dopuszczając
ochronę tylko w zakresie unormowanym w ustawach szczególnych,
np. w ustawie z 1873 r. o ochronie rynku. W Wielkiej Brytanii źródłem
ochrony były zasady wynikające z common law (prawa zwyczajowego)
i equity (zasady słuszności), przy czym nie wywiedziono z nich żad-
nych ogólnych reguł odpowiadających kontynentalnym klauzulom ge-
neralnym (co zresztą cechuje do dziś brytyjski system prawny).
11
Wprowadzenie
Uregulowanie kwestii związanych ze zwalczaniem przejawów nie-
uczciwej konkurencji wraz z kształtującym się w podobnym czasie
prawem antymonopolowym (w 1890 r. w USA uchwalono Sherman
Act – pierwszą na świecie ustawę zapobiegającą praktykom ogranicza-
jącym konkurencję; zob. T. Woś, Prawo antymonopolowe…), mającym
na celu ochronę wolności konkurencji, stworzyły podstawy prawne
gospodarki wolnokonkurencyjnej.
Ze względu na to, że krajowa ochrona rynku oparta na wskazanych
rozwiązaniach ustawowych była bardzo zróżnicowana, podjęto prace
zmierzające do wyznaczenia międzynarodowych zasad uczciwej walki
rynkowej i do ujednolicenia standardów ocennych w przypadku ich
naruszenia. Za właściwe miejsce unormowania tych kwestii uznano
uchwaloną w 1883 r. Konwencję paryską o ochronie własności prze-
mysłowej (chociaż problematyka związana z regułami konkurencji
rynkowej odbiegała od głównego jej przedmiotu, jakim były prawa
własności przemysłowej). Otóż w 1900 r. na konferencji rewizyjnej
w Brukseli zamieszczono w tej Konwencji postanowienia chroniące
przed nieuczciwą konkurencją. Dodano mianowicie art. 10 bis Kon-
wencji, kilkakrotnie następnie nowelizowany (w 1911 r. – w Waszyng-
tonie, w 1925 r. – w Hadze, w 1934 r. – w Londynie oraz w 1958 r.
– w Lizbonie).
KONWENCJA PARYSKA O OCHRONIE WŁASNOŚCI
PRZEMYSŁOWEJ
2. Na podstawie Konwencji paryskiej zwalczanie nieuczciwej konkurencji
ma dwa zasadnicze cele:
1) ochronę konsumentów przed konfuzją (pomyłką co do właści-
wości towarów lub usług albo co do ich pochodzenia od danych
przedsiębiorców) oraz
2) ochronę przedsiębiorców przed takimi działaniami innych przed-
siębiorców, których skutkiem (zamierzonym lub niezamierzonym)
jest szkodzenie interesom gospodarczym innymi sposobami, ani-
żeli wynikającymi z gospodarki wolnorynkowej (zob. G. Tritton,
Intellectual Property…, s. 353; E. Nowińska, M. du Vall, w: Kon-
wencja paryska o ochronie…, s. 283 i n.).
12
Ewa Nowińska, Michał du Vall
Wprowadzenie
Najogólniej zatem mówiąc, przepisy Konwencji paryskiej chronią przed
nieuczciwym wykorzystywaniem cudzych osiągnięć (free-riding) (zob.
A.K. Sanders, Unfair…, s. 7).
Zgodnie z art. 10 bis Konwencji, państwa będące członkami ustano-
wionego przez ten akt Związku Ochrony Własności Intelektualnej są
zobowiązane zapewnić osobom fi zycznym i prawnym państw, będą-
cych członkami Związku, skuteczną ochronę przeciw nieuczciwej kon-
kurencji (ust. 1). Aktem nieuczciwej konkurencji jest każdy akt kon-
kurencji sprzeczny z uczciwymi zwyczajami w dziedzinie przemysłu
lub handlu (ust. 2). Zgodnie zaś z jej art. 10 bis ust. 3 w szczególności
powinny być zabronione:
1) wszelkie działania mogące w jakikolwiek sposób spowodować po-
myłkę co do przedsiębiorstwa, produktów albo działalności prze-
mysłowej lub handlowej konkurenta;
2) fałszywe dane w wykonywaniu handlu (bardziej zrozumiałe by-
łoby użycie wyrażenia „fałszywe informacje dotyczące działalności
handlowej”), mogące narazić na utratę opinii przedsiębiorstwo, pro-
dukty bądź działalność przemysłową lub handlową konkurenta;
3) oznaczenie lub dane, których używanie w handlu może wprowa-
dzić odbiorców w błąd co do rodzaju, sposobu wytwarzania, cech,
nadawania się do użycia lub ilości towarów (ust. 3).
Omawiany artykuł zawiera w ust. 2 klauzulę generalną („uczciwe
zwyczaje w dziedzinie przemysłu i handlu”) oraz przykładowe wy-
liczenie czynów niedozwolonych. Należy zauważyć, że skoro więk-
szość czynów wymienionych w art. 10 bis ust. 3 Konwencji paryskiej
opiera się na przesłance wprowadzenia w błąd lub wywołania konfuzji
w inny sposób, są to więc podstawowe sposoby naruszenia „uczciwych
zwyczajów”.
Z brzmienia art. 10 bis ust. 2 Konwencji paryskiej można by wnosić,
że omawiany przepis uzależnia odpowiednią ochronę od istnienia
między przedsiębiorcami stosunku konkurencji. Treść ust. 3 wskazuje
jednak, że czynami zakazanymi mogą być zarówno zachowania kon-
kurentów (pkt 1 i 2), jak i działania mające miejsce poza stosunkiem
konkurencji (pkt 3).
13
Wprowadzenie
POROZUMIENIE TRIPS
3. Katalog czynów nieuczciwej konkurencji określony w Konwencji pary-
skiej uzupełniły postanowienia Porozumienia w sprawie handlowych
aspektów praw własności intelektualnej, stanowiącego załącznik do
Konwencji ustanawiającej Światową Organizację Handlu (WTO),
określanego jako Porozumienie TRIPS (zob. bliżej J. Barta, R. Markie-
wicz, Prawo autorskie w światowej organizacji handlu, Kraków 1996;
R. Skubisz, M. Trzebiatowski, Porozumienie TRIPS, w: Prawo własności
przemysłowej, t. 14B, s. 382–383).
Istotny jest zwłaszcza art. 2 ust. 1 Porozumienia, który zobowiązuje
kraje należące do Światowej Organizacji Handlu do przestrzegania
art. 1–12 oraz art. 19 Konwencji paryskiej. Zgodnie ze wskazanym
przepisem Porozumienie TRIPS przejmuje postanowienia materialne
Konwencji paryskiej i rozszerza ich stosowanie również w stosunku do
państw niebędących jej sygnatariuszami.
Do kwestii związanych z ochroną konkurencji Porozumienie TRIPS
nawiązuje zarówno w kontekście zwalczania nieuczciwej konkurencji,
jak i prawa antymonopolowego. W pierwszym zakresie istotne zna-
czenie mają unormowania tego aktu dotyczące:
1) znaków towarowych – art. 17,
2) oznaczeń geografi cznego pochodzenia towarów – art. 22–24,
3) ochrony informacji poufnych – art. 39.
Podkreślić należy, że nie wprowadzono generalnego określenia czynu
niedozwolonego, dlatego nadal jest aktualna w tym zakresie przed-
stawiona wyżej defi nicja zawarta w art. 10 bis ust. 2 Konwencji pa-
ryskiej.
Jeśli chodzi o znaki towarowe, to zgodnie z art. 17 Porozumienia TRIPS
członkowie WTO mogą ustanowić ograniczone wyjątki w zakresie praw
przyznanych przez znak towarowy, takie jak uczciwe używanie ter-
minów opisowych, pod warunkiem że takie wyjątki uwzględniają uza-
sadnione interesy właściciela znaku towarowego oraz osób trzecich.
O ochronie oznaczeń geografi cznych oraz informacji poufnych będzie
mowa w uwagach do art. 8 i 11.
14
Ewa Nowińska, Michał du Vall
Wprowadzenie
POROZUMIENIE MADRYCKIE
4. Kolejnym międzynarodowym aktem prawnym regulującym kwestie
związane z nieuczciwą konkurencją jest Porozumienie madryckie
dotyczące zwalczania fałszywych oznaczeń pochodzenia towarów,
zawarte 14 kwietnia 1891 r. (następnie kilkakrotnie rewidowane),
którego Polska jest stroną (por. R. Skubisz, M. Trzebiatowski, Porozu-
mienie madryckie, w: Prawo własności przemysłowej, t. 14B, s. 372 i n.).
Zgodnie z art. 1 ust. 1 tego aktu każdy produkt opatrzony fałszywym
oznaczeniem pochodzenia, wskazującym bezpośrednio lub pośrednio
jeden z krajów będący stroną Porozumienia madryckiego lub miej-
scowość leżącą w jednym z nich jako kraj lub miejsce pochodzenia,
podlega zajęciu przy wwozie do każdego z tych krajów. Przepis ten
obejmuje szczegółową ochroną jeden z przedmiotów własności prze-
mysłowej, którym jest oznaczenie geografi cznego pochodzenia to-
warów (zob. art. 1 ust. 2 Konwencji paryskiej), przed fałszywym jego
wykorzystaniem, a więc odnosi się do przypadku, w którym użyte
przez przedsiębiorcę wskazanie na miejsce pochodzenia produktu jest
niezgodne z obiektywną rzeczywistością (zob. E. Nowińska, Porozu-
mienie madryckie w sprawie zwalczania…, s. 145 i n.). Ochrona ta nie
jest uzależniona od właściwości czy cech szczególnych, związanych ze
wskazanym terenem.
POROZUMIENIE LIZBOŃSKIE
5. Kwestie związane z prawidłowością używania oznaczeń geografi cz-
nych reguluje także Porozumienie lizbońskie z 31 października 1958 r.
o ochronie nazw pochodzenia i ich międzynarodowej rejestracji (wielo-
krotnie nowelizowane). Polska nie jest jego stroną. Przedmiot ochrony
został w tym akcie zdefi niowany w art. 2 w sposób następujący:
„Przez nazwę pochodzenia rozumie się w niniejszym Porozumieniu
oznaczenie geografi czne kraju, regionu lub miejscowości, służące do
określania wyrobu, który stamtąd pochodzi i którego jakość lub cechy
zależą wyłącznie lub istotnie od środowiska geografi cznego obejmują-
cego czynniki naturalne i ludzkie”.
15
Wprowadzenie
OCHRONA PRZED NIEUCZCIWĄ KONKURENCJĄ
W PRAWODAWSTWIE UNII EUROPEJSKIEJ I W WYBRANYCH
KRAJOWYCH SYSTEMACH PRAWNYCH
6. W ustawodawstwach krajowych zostały przyjęte zróżnicowane za-
sady zwalczania przejawów nieuczciwej konkurencji. Można wskazać
państwa, w których zasadniczym źródłem ochrony jest common law,
oraz takie, w których jej podstawą są akty prawa stanowionego, przy
czym w tej drugiej grupie państw można z kolei wyróżnić takie, gdzie
ochrona jest zapewniona przez ogólne regulacje prawa cywilnego,
oraz takie, w których wprowadzono szczególne ustawy normujące tę
kwestię.
Możliwe jest również wyróżnienie grup systemów prawnych, w któ-
rych:
1) ochrona przed nieuczciwą konkurencją opiera się na ogólnych
zasadach prawa (w tej grupie znajdzie się nie tylko Francja czy
Włochy, lecz również Wielka Brytania);
2) podstawą ochrony przed nieuczciwą konkurencją jest specjalna
ustawa (np. Niemcy, Hiszpania czy Polska) oraz
3) istnieje system hybrydowy, łączący w sobie obie grupy, a także
łączący systemy prawa cywilnego z common law. Przykładowo,
ochrona przed czynami nieuczciwej konkurencji w Kanadzie opiera
się na systemie common law, w prowincji Quebec natomiast na ko-
deksie cywilnym (zob. A.K. Sanders, Unfair…, s. 6 oraz s. 69–70).
PRAWO UNII EUROPEJSKIEJ
7. Zgodnie z art. 3 ust. 3 TUE, Unia ustanawia rynek wewnętrzny. Działa
na rzecz trwałego rozwoju Europy, którego podstawą jest zrównowa-
żony wzrost gospodarczy oraz stabilność cen, społeczna gospodarka
rynkowa o wysokiej konkurencyjności. Jednocześnie w świetle Proto-
kołu w sprawie rynku wewnętrznego i konkurencji (stanowiącego inte-
gralną część TUE), „rynek wewnętrzny”, o którym mowa w cyt. art. 3
ust. 3 TUE, obejmuje system zapewniający konkurencję. Zarówno na
gruncie TUE jak i TWE nie nałożono na państwa jednoznacznego obo-
wiązku ochrony przed czynami nieuczciwej konkurencji. Otwarcie
rynków spowodowało, że przedsiębiorcy podjęli także nieuczciwą ry-
16
Ewa Nowińska, Michał du Vall
Wprowadzenie
walizację na szerszym geografi cznie rynku. Typowym przykładem jest
prowadzenie telewizyjnych kampanii reklamowych, które docierają
do wszystkich krajów Unii.
Na tym tle powstały problemy (w tym związane z koniecznością
zwiększenia ochrony konsumentów), do rozwiązania których prawo
wspólnotowe okazało się niewystarczające. Odpowiednie prace pod-
jęto z początkiem lat 70. ubiegłego wieku; jak dotąd jedynie fragmen-
tarycznie unormowano kwestie z tym związane. Po pierwsze, uregu-
lowano zagadnienia reklamy. Mianowicie w 1984 r. weszła w życie
dyrektywa Rady 84/450/EWG ujednolicająca przepisy państw człon-
kowskich we wskazanym zakresie. Została ona znowelizowana m.in.
przez dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 97/55/WE z 6 paź-
dziernika 1997 r. zmieniającą dyrektywę 84/450/EWG dotyczącą re-
klamy wprowadzającej w błąd w celu włączenia do niej reklamy po-
równawczej (Dz.Urz. WE 1997 L 290/18) i kolejno przez dyrektywę
2006/114/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 12 grudnia 2006 r.
dotyczącą reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej
(Dz.Urz. UE 2006 L 376/21).
Ponadto w 2003 r. weszła w życie dyrektywa Parlamentu Europej-
skiego i Rady 2003/33/WE z 26 maja 2003 r. w sprawie zbliżenia
przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw
członkowskich odnoszących się do reklamy i sponsorowania wyrobów
tytoniowych (Dz.Urz. WE 2003 L 152/16).
Pewne rozwiązania z zakresu reklamy znajdują się także w dyrektywie
Rady 89/552/EWG z 3 października 1989 r. w sprawie koordynacji nie-
których przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych
państw członkowskich dotyczących wykonywania telewizyjnej dzia-
łalności transmisyjnej (Dz.Urz. WE 1989 L 298/23), znowelizowanej
dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 97/36/WE z 30 czerwca
1997 r. (Dz.Urz. WE 1997 L 202/60). Oba akty prawne zostały za-
stąpione dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE
z 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów usta-
wowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich
dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dy-
17
Wprowadzenie
rektywa o audiowizualnych usługach medialnych) (Dz.Urz. UE 2010
L 95/1).
W końcu przepisy dotyczące reklamy zostały zamieszczone w dy-
rektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/83/WE z 6 listo-
pada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się
do produktów leczniczych stosowanych u ludzi (Dz.Urz. WE 2001
L 311/67).
Ponadto 11 maja 2005 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły dy-
rektywę 2005/29/WE dotyczącą nieuczciwych praktyk handlowych
stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku
wewnętrznym oraz zmieniającą dyrektywę Rady 84/450/EWG, dy-
rektywy 97/7/WE, 98/27/WE i 2002/65/WE Parlamentu Europej-
skiego i Rady oraz rozporządzenie nr 2006/2004 Parlamentu Eu-
ropejskiego i Rady (Dz.Urz. UE 2005 L 149/22). Dyrektywa stoi na
straży uczciwości praktyk rynkowych w stosunkach przedsiębiorca
– konsument (business-to-consumer, w skrócie: B2C). Jej celem jest
przyczynienie się do właściwego funkcjonowania rynku wewnętrz-
nego i osiągnięcie wysokiego poziomu ochrony konsumentów po-
przez zbliżenie przepisów ustawowych, wykonawczych i administra-
cyjnych państw członkowskich, odnoszących się do nieuczciwych
praktyk handlowych szkodzących interesom gospodarczym konsu-
mentów. W pkt 23 preambuły jeden ze wskazanych celów określono
bardziej konkretnie, a mianowicie jako wyeliminowanie barier dla
funkcjonowania rynku wewnętrznego w postaci przepisów prawa
krajowego.
W kontekście wspólnotowym konieczne jest jeszcze ustosunkowanie
się do art. 1 ust. 2 Konwencji paryskiej, który wymienia jako jeden
z „przedmiotów ochrony własności przemysłowej” zwalczanie nie-
uczciwej konkurencji. Jednocześnie w świetle art. 30 TFUE (dawny
TWE), wynikająca z art. 28 tego Traktatu zasada swobodnego prze-
pływu towarów nie może zostać ograniczona ochroną własności prze-
mysłowej lub handlowej. Otóż w świetle orzecznictwa Europejskiego
Trybunału Sprawiedliwości (ETS) prawo chroniące przed nieuczciwą
konkurencją nie stanowi „własności przemysłowej lub handlowej” w ro-
18
Ewa Nowińska, Michał du Vall
Wprowadzenie
zumieniu wskazanego przepisu TWE. Europejski Trybunał Sprawie-
dliwości wydał mianowicie orzeczenia, w których wskazał, w jakich
wypadkach przepisy krajowe naruszają art. 28 TFUE (dawny TWE),
gdyż zawierają ograniczenia ilościowe w przywozie lub stosują środki
o skutku równoważnym (syntetyczne zestawienie kluczowych decyzji
przedstawiono w pracy G. Tritton, Intellectual Property…, s. 354 i n.;
w komentarzu skorzystano z tego zestawienia).
W sprawie 8/74 Procureur du Roi v. Dassonville (ECR 1974, s. 837)
Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że wszystkie przepisy do-
tyczące handlu wydane przez kraje członkowskie, które mogą ograni-
czyć handel bezpośrednio lub pośrednio, faktycznie albo potencjalnie,
są niedozwolone. Jest to tzw. zasada Dassonville. Orzeczenie to wy-
dano w związku z próbą niedopuszczenia w Belgii do wprowadzenia
do obrotu szkockiej whisky zakupionej we Francji – z powołaniem się
na brak wymaganego w Belgii świadectwa pochodzenia wydanego
przez brytyjskie służby celne.
W odpowiedzi na pytanie prawne w sprawie 16/83 przeciwko Kar-
lowi Prantlowi („Common Market Law Report” 1985, nr 2, s. 238)
Europejski Trybunał Sprawiedliwości przyjął, że przepisy niemieckie
pozwalające na wykorzystywanie specyfi cznego kształtu butelki dla
określonych wytwórców wina krajowego nie mogą zablokować im-
portu do Niemiec wina w podobnych butelkach, jeżeli są one trady-
cyjnie używane w innych krajach.
W sprawie 120/78 Rewe-Zentral AG v. Bundesmonopolverwaltung für
Branntwein (ECR 1979, s. 649) Europejski Trybunał Sprawiedliwości
podkreślił, że przeszkody w swobodnym przepływie towarów wyni-
kające z praw krajowych są możliwe do zaakceptowania, jeżeli są one
konieczne w celu spełnienia obowiązkowych wymogów dotyczących
w szczególności skuteczności kontroli skarbowej, ochrony zdrowia pu-
blicznego, uczciwości transakcji handlowych i ochrony konsumentów.
Jest to tzw. zasada Cassis de Dijon. W omawianej sprawie uznano za
niedopuszczalne zablokowanie importu znanego likieru z Francji na
tej podstawie, że nie odpowiada on niemieckim przepisom określa-
jącym minimum zawartości alkoholu w likierze.
19
Wprowadzenie
PRAWO USA DOTYCZĄCE ZWALCZANIA NIEUCZCIWEJ
KONKURENCJI
8. Ze względu na zasady ustrojowe ochrona przed nieuczciwą konku-
rencją została określona zarówno w prawie federalnym, jak i sta-
nowym. Prowadzi to do sytuacji, w której ustawy federalne i federalne
common law – z jednej strony, a stanowe ustawodawstwo i stanowe
common law – z drugiej – odnoszą się do tej samej materii. Jeżeli jednak
przepisy federalne regulują ten sam przedmiot co ustawodawstwo sta-
nowe, ale inaczej, to pierwszeństwo mają pierwsze z nich (wynika to
z klauzuli nadrzędności zawartej w Konstytucji USA – co określa się
mianem federal pre-emption; zob. A.K. Sanders, Unfair…, s. 12).
Przykładem zastosowania doktryny pre-emption jest sprawa Bonito
Boats Inc. v. Thunder Craft Boats Inc. (zob. A.K. Sanders, Unfair…,
s. 17, przypis 35). Powód wytwarzał kadłuby łodzi, mając przygo-
towaną formę. Pozwany uzyskał formę, bezpośrednio odciskając ją
z jednego z zakupionych kadłubów, i podjął produkcję kadłubów.
Takie kopiowanie produktów stanowiło naruszenie prawa stanu Flo-
ryda, natomiast Sąd Najwyższy uznał, że prawo Florydy nie może obo-
wiązywać ze względu na to, że chroni powszechnie dostępne wzory
przemysłowe – co jest sprzeczne z prawem federalnym.
Pojęcie „nieuczciwa konkurencja” jest w Stanach Zjednoczonych
często używane jako synonim określenia passing-off , znanego z prawa
angielskiego; równolegle rozwijało się odrębne orzecznictwo w oma-
wianym zakresie. Pierwszym kazusem był rozpatrywany w 1918 r.
przypadek International News Service v. Associated Press, w którym
zostało uznane prawo quasi-własnościowe do informacji, a miano-
wicie w sytuacji, w której „newsy” zbierane przez agencję Associated
Press (AP), działającą na Wschodnim Wybrzeżu, były przez przeku-
pionych jej pracowników dostarczane do International News Service
(INS), agencji informacyjnej działającej na Wybrzeżu Zachodnim. Sąd
uznał, że INS nie mógł zawłaszczać owoców cudzej pracy. Orzeczenie
to stało się podstawą wykreowania prawa nieuczciwej konkurencji
przez włączenie w jego ramy koncepcji bezpodstawnego wzbogacenia
(zob. A.K. Sanders, Unfair…, s. 14).
20
Ewa Nowińska, Michał du Vall
Wprowadzenie
W systemie prawnym USA przepisy zapewniające ochronę przed czy-
nami nieuczciwej konkurencji są zawarte przede wszystkim w art. 43 (a)
ustawy z 1946 r., zwanej Lanham Act, zgodnie z którym każda osoba,
która na towarach lub w opisie usług albo na opakowaniach towarów
używa (w handlu) słowa, wyrażenia, nazwy, symbolu lub godła albo
ich kombinacji, albo fałszywego wskazania pochodzenia, fałszywego
lub wprowadzającego w błąd opisu faktów, albo fałszywego lub wpro-
wadzającego w błąd przedstawienia faktów, które:
1) mogą spowodować konfuzję lub błąd albo zwieść co do afi liacji,
związku lub stowarzyszenia takiej osoby z inną osobą albo co
do pochodzenia, sponsorowania lub zaaprobowania jej towarów,
usług lub działalności handlowej przez inną osobę;
2) w reklamie lub promocji wprowadzają w błąd co do charakteru,
właściwości, jakości lub pochodzenia geografi cznego towarów,
usług lub działalności handlowej tej albo innej osoby
– będzie odpowiedzialna cywilnie wobec każdej osoby, która zostanie
poszkodowana takimi działaniami.
Dla ochrony uczciwej konkurencji istotne znaczenie ma także art. 5
ustawy Federal Trade Commission Act (FTC Act). Na podstawie tej
ustawy działa urząd o takiej właśnie nazwie, tj. Federalna Komisja
Handlu, który zakazuje stosowania nieuczciwych metod konkurencji
i nieuczciwych lub zwodniczych praktyk.
Powołany przepis stanowił uzupełnienie ustawy Sherman Act (zob.
uwagę 1 do Wprowadzenia), będącej regulacją antytrustową (anty-
monopolową). W pierwszym wyroku, w którym powodem w sprawie
była Federalna Komisja Handlu, Sąd Najwyższy przyjął restryk-
tywną interpretację przywołanego art. 5 FTC Act, uznając, że chodzi
w nim jedynie o praktyki antymonopolowe sprzeczne z interesem pu-
blicznym (gdyż właśnie one ograniczają konkurencję lub tworzą mo-
nopol). W 1938 r. przepis ten został jednak zmieniony na podstawie
ustawy Wheeler-Lea Act, która zrazu miała przeciwdziałać fałszywej
reklamie, ale wprowadziła szerszy zakaz „nieuczciwych lub zwodni-
czych działań lub praktyk”, umożliwiając Federalnej Komisji Handlu
wszczynanie postępowań w stosunku do praktyk, które klasyfi kowano
jako będące unfair, choć niekoniecznie stanowiące praktyki monopo-
21
Wprowadzenie
listyczne (zob. S.Ch. Oppenheim, G.E. Weston, J.T. McCarthy, Federal
Antitrust…, s. 724–725).
Należy wyjaśnić, że na podstawie omawianej ustawy Federalna Ko-
misja Handlu nie nakłada kar pieniężnych za działania przedsiębiorców
ani nie orzeka o odszkodowaniach. Jej decyzje przypominają postano-
wienia sądu o udzieleniu zabezpieczenia, gdyż ograniczają się do niedo-
puszczenia do kontynuowania niedozwolonych zachowań w przyszłości
(zob. P. Areeda, L. Kaplow, Antitrust…, s. 158). Przepisy tej ustawy nie
mogą być również podstawą powództw wnoszonych przez przedsię-
biorców (zob. W.C. Holmes, Intellectual Property…, § 10–3).
Ochronę uczciwej konkurencji zapewnia również ustawa z 1967 r.
Unfair Deceptive Trade Practices and Consumer Protection Act (za
której realizację odpowiedzialna jest również Federalna Komisja
Handlu).
PRAWO WYBRANYCH PAŃSTW EUROPEJSKICH DOTYCZĄCE
ZWALCZANIA NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI
9. Art. 10 bis ust. 1 Konwencji paryskiej zobowiązuje kraje członkowskie
Związku Ochrony Własności Intelektualnej do zapewnienia skutecznej
ochrony przeciw nieuczciwej konkurencji. Nie przesądza przy tym,
w jaki sposób ma to zostać uczynione, pozostawiając w tym zakresie
swobodę ustawodawcom krajowym. Należy podkreślić, iż niektóre
z przepisów Konwencji paryskiej mogą być bezpośrednio stosowane
(określa się je mianem self-executing). Do nich należy art. 10 bis ust. 2
i 3 (zob. R. Bodenhausen, Guide d’application…, s. 15 i 177). Można
więc przed sądami państw należących do Konwencji bezpośrednio
powoływać się na unormowane w tej Konwencji przypadki zachowań
niedozwolonych (oczywiście miałoby to sens jedynie wówczas, gdyby
w prawie krajowym nie było analogicznych unormowań).
Obowiązek wynikający z Konwencji paryskiej został zrealizowany
przez państwa będące jej stronami w różnym stopniu i z wykorzy-
staniem różnych instrumentów prawnych. Przykładowo, we Francji
ochrona rynku w omawianym zakresie następowała i następuje nadal
przede wszystkim na podstawie art. 1382 i 1383 Kodeksu cywilnego
22
Ewa Nowińska, Michał du Vall
Wprowadzenie
(tzw. kodeksu Napoleona), choć wymagania związane ze wzrostem
poziomu ochrony konsumentów wymusiły szczególne regulacje w tym
względzie (zasady tej ochrony omawiają E. Ulmer, R. Krasser, Das
Recht…; zob. także A. Mednis, Zagadnienia nieuczciwej…, s. 81 i n.;
E. Nowińska, Zwalczanie…, s. 46 i n.; B. Gadek, Generalna klauzula…,
s. 33 i n.). Art. 1382 kodeksu Napoleona zawiera trzy przesłanki,
których spełnienie stanowi podstawę postawienia odpowiedniego
zarzutu. Są to mianowicie: szkoda, wina i związek przyczynowy.
Niezbędne jest także, aby przedsiębiorcy pozostawali w stosunku kon-
kurencji. Ten ostatni warunek został wypracowany w orzecznictwie,
które określiło także zasady identyfi kowania zachowań przedsię-
biorców jako nieuczciwych. Podkreślić należy, że warunkiem objęcia
sankcją zachowania pozwanego jest to, aby podjęte ono zostało w za-
kresie jego aktywności zawodowej, a czyn zarzucany nie miał charak-
teru wyjątkowego (sporadycznego).
Jeśli chodzi o szkodę, to w wielu wypadkach, także w odniesieniu do
roszczenia o odszkodowanie w sprawach z zakresu nieuczciwej kon-
kurencji, jest ona niezmiernie trudna do wykazania. Dlatego też przyj-
muje się, że jej wyrządzenie może mieć także charakter ewentualny
(niekiedy już sam udowodniony fakt nieuczciwej konkurencji wska-
zywać może na jej powstanie).
Związek przyczynowy musi zachodzić pomiędzy szkodą a winą po-
zwanego. Orzecznictwo niezwykle łagodnie traktuje spełnienie tej
przesłanki w porównaniu z odpowiedzialnością wynikającą z „kla-
sycznego” prawa cywilnego. Często bowiem sam fakt zmniejszenia
obrotów przedsiębiorstwa może uzasadniać ten związek.
O istnieniu winy przesądza w każdym razie fakt przejęcia cudzej klien-
teli, jeśli okoliczność ta ma miejsce w związku z zastosowaniem przez
przedsiębiorcę nieuczciwej metody działania. Oceny w tym zakresie
(tj. nieuczciwości działania) dokonuje się, sięgając do zasad akcepto-
wanych społecznie i ogólnych zasad prawa bądź – w zależności od sta-
nowiska – do obyczajów funkcjonujących w obrocie.
W ostatnich latach we Francji ugruntowany katalog czynów nie-
uczciwej konkurencji uzupełniły: pogardliwe traktowanie konkurenta,
23
Wprowadzenie
pasożytnicze wykorzystywanie jego osiągnięć, utrudnianie prowa-
dzenia działalności przedsiębiorczej (np. przejmowanie pracowników,
naruszenie renomy).
W Niemczech rozwój prawa konkurencji poszedł inną drogą. Sądy tego
kraju odmawiały ochrony uczciwości obrotu rynkowego na podstawie
przepisów niemieckiego kodeksu cywilnego. Z tego względu w 1896 r.
(jeszcze przed wprowadzeniem w 1900 r. do Konwencji paryskiej
art. 10 bis) uchwalono ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Nie zawierała ona klauzuli generalnej, lecz kazuistycznie wskazywała
czyny niedozwolone; z tego względu została krytycznie oceniona i za-
stąpiona ustawą z 7 lipca 1909 r. zawierającą już taką klauzulę w po-
staci „dobrych obyczajów” (zob. W. Hefermel, A. Baumbach, Wettbe-
werbsrecht, München 1995). Aby ocenić zachowanie się przedsiębiorcy
jako negatywne, należało stwierdzić, że zostało ono podjęte w obrocie
gospodarczym, w celach konkurencyjnych i naruszało dobre obyczaje
(§ 1 UWG – niemieckiej ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konku-
rencji).
W dniu 8 lipca 2004 r. weszła w życie nowa niemiecka ustawa o zwal-
czaniu nieuczciwej konkurencji, której celem było unowocześnienie
prawa, jego liberalizacja, a także zbliżenie do prawa Unii Europej-
skiej (por. J.P. Heidenreich, The New German…, s. 1; F. Henning-Bo-
dewig, A New Act…, s. 424). Właśnie tę ustawę uznano za odpowiednie
miejsce implementacji dyrektywy 2005/29/WE. W rezultacie ustawa
ta obejmuje dwa rodzaje stosunków: przedsiębiorca – przedsiębiorca
(business-to-business, w skrócie B2B) oraz przedsiębiorca – konsument
(business-to-customer, w skrócie B2C). Dla polskiego prawnika niewąt-
pliwie zaskakujący jest fakt rezygnacji po stu latach z klauzuli dobrych
obyczajów i zastąpienie jej pojęciem „nieuczciwość” działań rynko-
wych, dzięki czemu ma zostać zapewniona kompatybilność prawa nie-
mieckiego z tą dyrektywą (por. H.P. Götting, Wettbewerbsrecht…, s. 5).
Uważa się, że nie będzie to jedynie zmiana terminologiczna, licząc na
to, że sądy będą rozumiały nieuczciwość w kategoriach rynkowych
(jako wolność działania i podejmowania decyzji przez uczestników
rynku), a nie w kategoriach etycznych czy prawnych (por. H. Hen-
ning-Bodewig, A New Act…, s. 426). W zawartej w art. 3 UWG nowej
24
Ewa Nowińska, Michał du Vall
Wprowadzenie
klauzuli generalnej zamieszczone są trzy kryteria identyfi kacji czynu
nieuczciwej konkurencji, a mianowicie: „czyn konkurencji”, który jest
„nieuczciwy” i który ma „większy niż nieznaczny” wpływ na konku-
rencję (por. J.P. Heidenreich, The New German…, s. 3, a także H.P. Göt-
ting, Wettbewerbsrecht…, s. 5). Ostatnio wskazane określenie stanowi
klauzulę de minimis, umożliwiającą niesankcjonowanie przypadków
bagatelnych, o niewielkim znaczeniu dla konkurencji. Nastąpiła też
swoista kodyfi kacja prawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
przez ustawowe unormowanie wielu czynów, które już wykształciły
się w orzecznictwie (por. F. Henning-Bodewig, A New Act…, s. 424).
Zupełnie inaczej ochrona uczciwości rynkowej kształtowała się
w Wielkiej Brytanii. W przeciwieństwie do innych państw członkow-
skich Unii Europejskiej w kraju tym nie ma przepisów chroniących
rynek przed czynami nieuczciwej konkurencji w sposób kompleksowy.
Niemniej jednak ochrona taka jest zapewniona na podstawie case law,
a w szczególności doktryny passing-off . Poza passing-off należy wskazać
doktrynę trade label, malicious falsehood oraz ustawę z 1968 r. Trade
Description Act (zob. G. Tritton, Intellectual…, s. 354). Przedsiębiorca
ma również do dyspozycji środki prawne w przypadku niedochowania
tajemnicy (breach of confi dence), nakłaniania do niewykonania umowy
(breach of contract) czy zastraszenia (intemnidation).
Zwrot passing-off po raz pierwszy został użyty w 1842 r. w sprawie
Perry v. Truefi tt, aby opisać krzywdę doznaną w działalności gospo-
darczej, stanowiąc fragment zdania: „It is unlawful for one trader
to pass of his goods as the goods of the another”. Jednakże korzeni
takiej skargi doszukać się można już przed 1618 r. (por. J. Drysdale,
M. Silverleaf, Passing Off Law…, s. 8). Podstawowym przypadkiem,
w którym powoływano się na passing-off , była sytuacja, gdy przedsię-
biorca przedstawiał swoje towary jako towary konkurenta, wskutek
czego cierpiała reputacja tego ostatniego.
Ze względu na to, że skarga passing-off jest elementem common law,
nie ma oczywiście określonych przepisami prawa kryteriów kwali-
fi kacji przypadku nieuczciwej konkurencji właśnie jako passing-off .
Wykształciło je natomiast orzecznictwo. W sprawie Jif Lemon sędzia
25
Wprowadzenie
Lord Oliver wskazał trzy przesłanki, które musi wykazać powód, aby
powołać się na passing-off . Są to mianowicie:
1) ustalona reputacja (good-will) towarów lub usług;
2) wprowadzanie w błąd klientów przez pozwanego (zamierzone lub
niezamierzone), wskutek czego sądzą oni (lub mogą sądzić), że
oferowane towary lub usługi pochodzą od powoda;
3) poniesiona szkoda lub możliwość poniesienia szkody wskutek
wskazanego działania (zob. W.R. Cornish, Intellectual Property…,
s. 535).
W sprawie Advocaat sędzia Lord Diplock wskazał, że z omawianą
skargą może wystąpić przedsiębiorca, jeżeli inny przedsiębiorca wpro-
wadza w błąd klientów w celu szkodzenia jego interesom (w tym usta-
lonej reputacji), a skutek ten nastąpił lub może nastąpić (zob. W.R. Cor-
nish, Intelectual Property…, s. 535).
W 1988 r. dokonano inkorporacji dyrektywy Rady o wprowadzającej
w błąd reklamie – wydając rozporządzenie w sprawie kontroli reklamy
wprowadzającej w błąd (The Control of Misleading Advertisements Re-
gulation). Jego przepisy dosłownie przejęły postanowienia dyrektywy
w zakresie defi nicji reklamy i kryteriów dokonywania ocen. W litera-
turze podkreśla się, że wyraźne wskazanie działań zakazanych w za-
kresie wprowadzającej w błąd reklamy powinno ograniczyć stoso-
wanie tego rodzaju odniesień.
Z kolei w ustawodawstwie szwajcarskim odpowiednia regulacja
miała na celu ochronę praw przedsiębiorców. Szczególne przepisy
w omawianym zakresie zostały przyjęte dopiero w ustawie o nie-
uczciwej konkurencji z 1943 r. Uregulowano w niej takie formy
nieuczciwych działań, które w tym czasie dostrzeżono na rynku.
Ustawa zakazywała nie tylko szkodzenia konkurentowi, lecz także
generalnie nie dozwalała na naruszanie wolności działań rynko-
wych. Zawierała klauzulę generalną (Treu und Glauben), dość rzadko
jednak stanowiącą samodzielną podstawę rozstrzygnięć sądowych.
W 1986 r. uchwalono nową ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konku-
rencji. W art. 1 wskazano, że jej celem jest zagwarantowanie uczciwej
i niezafałszowanej konkurencji w interesie wszystkich uczestników
26
Ewa Nowińska, Michał du Vall
Wprowadzenie
obrotu. Po raz pierwszy w tego typu przepisach zrównano koniecz-
ność ochrony interesów przedsiębiorców z ochroną konsumentów,
gospodarki i społeczeństwa. Klauzula generalna zawarta w art. 3
przywołanej ustawy otrzymała brzmienie: nieuczciwe i bezprawne
jest każde zachowanie wprowadzające w błąd lub w inny sposób na-
ruszające dobrą wiarę, a także sposób postępowania w interesach,
który wpływa na stosunki między konkurentami lub między innymi
uczestnikami rynku (zob. bliżej D. Lucas, Schweizerisches…, s. 90–91;
B. Gadek, Generalna klauzula…, s. 52–56). Ponadto w akcie tym
wskazano szczegółowy katalog czynów niedozwolonych. Zasadniczo,
dla sięgnięcia po ochronę wynikającą z tej ustawy nie jest wymagany
stosunek konkurencji, jednakże wskazuje się, iż należy badać, czy
dany czyn ma wpływ na stosunki zachodzące między uczestnikami
rynku. Istotne jest przy tym, że czyn niedozwolony może zostać po-
pełniony także przez podmioty nieuczestniczące bezpośrednio w ob-
rocie, np. przez organizacje konsumenckie publikujące nieuczciwe
teksty czy przez dziennikarzy (wydawców) odpowiedzialnych za
treść materiałów prasowych.
10. W końcu kilka uwag o realizacji zobowiązań konwencyjnych przez
Polskę. Traktatem wersalskim Polska została zobowiązana do przy-
stąpienia do Konwencji paryskiej. Zobowiązanie to Polska w całości
wypełniła w 1926 r., w którym w życie weszła ustawa o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji.
Profesor F. Zoll, autor projektu ustawy, w uzasadnieniu pisał: „przy
opracowaniu projektu ustawy polskiej autor nie mógł iść ani wyłącznie
drogą przez Niemców, ani przez Francuzów wskazaną. Korzystając ze
zdobyczy naukowych jednych i drugich, musiał szukać drogi włas-
nej, rozwijającej doktryny a psychice naszej narodowej odpowiada-
jącej” (zob. A. Kraus, F. Zoll, Polska ustawa…, s. 3, a także J. Szwaja,
Die Genese…, s. 484 i n.). W uchwalonej przez Sejm 2 sierpnia 1926 r.
ustawie znalazły się dwa przepisy o zasadniczym dla konstrukcji tego
aktu prawnego znaczeniu, a mianowicie art. 1 i 3. Pierwszy z nich sta-
nowił, że „przedsiębiorca ma prawo żądania, aby inny przedsiębiorca
(konkurent) nie wdzierał się w jego klientelę przez jakiekolwiek czyn-
ności zdolne do wywołania u osób, którym ofi arowuje swe wytwory,
27
Wprowadzenie
towary lub świadczenia, mylnego mniemania, że one pochodzą od
przedsiębiorcy pierwszego”.
Art. 3 zawierający klauzulę generalną, głosił, że: „kto, poza przypad-
kami art. 1 i 2, szkodzi przedsiębiorcy przez czyny sprzeczne z obo-
wiązującymi przepisami albo z dobrymi obyczajami (uczciwością
kupiecką), jako to przez podawanie nieprawdziwych wiadomości
o przedsiębiorstwie, przez podmawianie dla celów konkurencyjnych
jego organów do niewypełnienia obowiązków służbowych, przez wy-
jawianie tajemnic przedsiębiorstw technicznych lub handlowych itp.,
winien zaniechać tych czynów, w razie winy wynagrodzić szkodę po-
krzywdzonemu i ewentualnie dać mu zadość uczynienie”.
Oba zacytowane przepisy określano często mianem „małej” i „dużej”
klauzuli generalnej. Jak jednak zauważono w literaturze, F. Zoll – jeden
z twórców ustawy – w stosunku do żadnego ze wskazanych przepisów
określeń tych nie używał, traktując je równorzędnie, przy założeniu,
że spełniają różne funkcje (zob. J. Szwaja, Die Genese…, s. 486).
Art. 3 ustawy z 1926 r. wprowadził alternatywne przesłanki odpo-
wiedzialności w postaci „sprzeczności z prawem” oraz „sprzeczności
z dobrymi obyczajami”. Jeśli chodzi o pierwszą z nich, to w litera-
turze wskazywano, że za czyn naganny uznać należało działanie
sprzeczne z ustawami policyjnymi, przemysłowymi itd., jak również
czyny naruszające czyjeś prawo podmiotowe uznane w ustawie, cho-
ciażby nie było przepisów wyraźnie skierowanych przeciw temu na-
ruszeniu.
Więcej wątpliwości budziło ustalenie treści pojęcia „dobre obyczaje
(uczciwość kupiecka)”. Stwierdzono między innymi, że: „znamion do-
brych obyczajów abstrakcyjnie oznaczyć nie sposób. O wykroczeniu
przeciw dobrym obyczajom w przypadkach konkretnych sędzia
orzekać będzie na podstawie swego uznania, kierując się przy tym
podobnie jak w Niemczech, poczuciem godziwości ogółu ludzi myś-
lących sprawiedliwie i słusznie” (A. Kraus, F. Zoll, Polska ustawa…,
s. 170–171). Podkreślano przy tym, że dobre obyczaje są wskazówką
postępowania istniejącą obiektywnie w poczuciu etycznym społe-
czeństwa (bądź w wypadku pojęcia uczciwości kupieckiej – w po-
28
Ewa Nowińska, Michał du Vall
Pobierz darmowy fragment (pdf)