Darmowy fragment publikacji:
Samorzàd
terytorialny
Podstawy ustroju
i dzia∏alnoÊci
Hubert Izdebski
Wydanie 2
Warszawa 2011
Redaktor prowadzący: Katarzyna Gierłowska
Opracowanie redakcyjne: Katarzyna Gierłowska, Joanna Piętowska,
Grażyna Polkowska-Nowak
Opracowanie techniczne: Małgorzata Duda
Projekt okładki i stron tytułowych: Agnieszka Tchórznicka
© Copyright by LexisNexis Polska Sp. z o.o. 2011
Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część tej książki nie może być powielana ani
rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych,
kopiujących, nagrywających i innych – bez pisemnej zgody Autora i wydawcy.
ISBN 978-83-7806-048-2
LexisNexis Polska Sp. z o.o.
Ochota Office Park 1, Al. Jerozolimskie 181, 02-222 Warszawa
tel. 22 572 95 00, faks 22 572 95 68
Infolinia: 22 572 99 99
Redakcja: tel. 22 572 83 26, 22 572 83 28, 22 572 83 11, faks 22 572 83 92
www.LexisNexis.pl, e-mail: biuro@LexisNexis.pl
Księgarnia Internetowa: dostępna ze strony www.LexisNexis.pl
Spis treści
Wykaz skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Słowo wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15
ROZDZIAł I. Samorząd terytorialny w systemie władz publicznych . 23
1. Pojęcie władz publicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
2. Samorząd jako instrument decentralizacji władzy publicznej . . . . . 27
3. Samorząd a instytucje społeczeństwa obywatelskiego . . . . . . . . . . 35
4. Miejsce samorządu terytorialnego w systemie instytucji samorządu . . 45
ROZDZIAł II. Europejskie modele ustroju samorządu
terytorialnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
1. Uwagi ogólne. Samorząd w państwie federalnym oraz w państwie
opartym na autonomii regionalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
2. Samorząd w ramach „niecentralizacji” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
3. Samorząd w ramach decentralizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
4. Podstawowe kwestie wspólne samorządowi europejskiemu . . . . . . 72
ROZDZIAł III. Tradycje i rozwój samorządu terytorialnego
w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
1. Samorząd w dawnej Rzeczypospolitej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
2. Samorząd terytorialny w okresie porozbiorowym . . . . . . . . . . . . 79
3. Samorząd terytorialny w II Rzeczypospolitej . . . . . . . . . . . . . . . 81
4. Samorząd terytorialny w latach 1944/45–1950 . . . . . . . . . . . . . 85
5. Rady narodowe zamiast samorządu (lata 1950–1990) . . . . . . . . . 87
6. Przywracanie samorządu terytorialnego po 1989 roku i jego rozwój . 90
6
Spis treści
ROZDZIAł IV. Podstawy prawne funkcjonowania samorządu
terytorialnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku . . . . . 98
2. Europejska Karta Samorządu Lokalnego i inne umowy
międzynarodowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
3. Prawo Unii Europejskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
4. Ustawy ustrojowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
5. Przepisy wprowadzające podstawowe ustawy ustrojowe . . . . . . . . 119
6. Ustawa o gospodarce komunalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
7. Ustawa o finansach publicznych i inne ustawy finansowe . . . . . . . . 124
8. Ustawy z zakresu prawa materialnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
125
9. Statuty jednostek samorządu terytorialnego . . . . . . . . . . . . . . . 125
ROZDZIAł V. Podstawowe cechy obecnego modelu
samorządu terytorialnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
ROZDZIAł VI. Zasada pomocniczości i zadania samorządu
terytorialnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
1. Zasada pomocniczości jako podstawa do określenia zadań jednostek
samorządu terytorialnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
2. Zadania jednostek samorządu terytorialnego w świetle podstawowych
ustaw ustrojowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
3. Podział zadań i kompetencji między szczeble samorządu
terytorialnego w ustawach prawa materialnego . . . . . . . . . . . . . 178
4. Sposoby wykonywania zadań przez samorząd terytorialny . . . . . . . 181
ROZDZIAł VII. Podział terytorialny państwa i jednostki samorządu
terytorialnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
1. Podstawy zasadniczego podziału terytorialnego państwa . . . . . . . . 205
2. Tryb zmiany zasadniczego podziału terytorialnego . . . . . . . . . . . 211
3. Podziały i jednostki pomocnicze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
4. Podziały terytorialne dla celów rządowej administracji
niezespolonej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
5. Podział terytorialny a przepisy o statystyce publicznej . . . . . . . . . 225
ROZDZIAł VIII. Demokracja bezpośrednia w samorządzie
terytorialnym – referendum lokalne . . . . . . . . . .
228
1. Wypełnienie nakazu Konstytucji RP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
2. Stosunek ustawy o referendum lokalnym do ustaw ustrojowych . . . . 230
3. Przedmiot referendum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
4. Procedura inicjowania i przeprowadzania referendum . . . . . . . . . 236
Spis treści
7
ROZDZIAł IX. Organy jednostek samorządu terytorialnego . . . . . 240
1. Zagadnienia ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
2. Organy gminy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
3. Organy jednostek pomocniczych gminy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
4. Organy powiatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
5. Organy województwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
ROZDZIAł X. Aparat jednostek samorządu terytorialnego . . . . . . . 272
1. Urzędy jednostek samorządu terytorialnego . . . . . . . . . . . . . . . 272
2. Samorządowe jednostki organizacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278
ROZDZIAł XI. Pracownicy samorządowi . . . . . . . . . . . . . . . . . 284
ROZDZIAł XII. Mienie jednostek samorządu terytorialnego . . . . . 299
1. Zagadnienia ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299
2. Nabycie mienia przez jednostki samorządu terytorialnego . . . . . . . 301
3. Zasady zarządzania i gospodarowania mieniem samorządowym . . . 310
ROZDZIAł XIII. Finanse jednostek samorządu terytorialnego . . . . 312
1. Zagadnienia ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312
2. Samorządowe jednostki sektora finansów publicznych . . . . . . . . . 319
3. Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu
terytorialnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
4. Procedura opracowywania i uchwalania budżetu . . . . . . . . . . . . 326
5. Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego . . . . . . . . . 327
ROZDZIAł XIV. Samorząd terytorialny a prawo do informacji
publicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 343
ROZDZIAł XV. Zagadnienia etyczne w działalności samorządu
terytorialnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355
1. Uwagi ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355
2. Przepisy odnoszące się do zagadnień etyki w samorządzie
terytorialnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360
ROZDZIAł XVI. Szczególne problemy zadań i ustroju samorządu
dużych miast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367
8
Spis treści
ROZDZIAł XVII. Współdziałanie jednostek samorządu
terytorialnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 383
1. Formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego . . . . . . .
383
2. Reprezentacje samorządu terytorialnego . . . . . . . . . . . . . . . . . 388
ROZDZIAł XVIII. Normotwórstwo samorządu terytorialnego – prawo
miejscowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 395
1. Prawo miejscowe w konstytucyjnym systemie źródeł prawa . . . . . . 395
2. Prawo miejscowe w podstawowych ustawach ustrojowych . . . . . . . 397
3. Materia prawa miejscowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 400
4. Ogłaszanie aktów prawa miejscowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . 409
ROZDZIAł XIX. Obywatelskie prawo zaskarżania uchwał organów
samorządu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 416
ROZDZIAł XX. Nadzór nad działalnością jednostek samorządu
terytorialnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 423
1. Nadzór a zasady decentralizacji i samodzielności jednostek samorządu
terytorialnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 423
2. Organy nadzorcze i ich uprawnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 429
3. Postępowanie w sprawach nadzorczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 433
ROZDZIAł XXI. Międzynarodowa współpraca jednostek samorządu
terytorialnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
439
1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
439
2. Szczególne cechy współpracy województw . . . . . . . . . . . . . . . . 439
3. Przystępowanie do międzynarodowych zrzeszeń społeczności
lokalnych i regionalnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 441
4. Współpraca transgraniczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 443
5. Ogólne instytucjonalne formy współpracy . . . . . . . . . . . . . . . . 448
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 453
Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
469
EKSL
Europejska
konwencja
praw człowieka
Europejska
konwencja
ramowa
k.c.
k.p.
k.p.a.
k.p.c.
k.s.h.
k.w.
Karta Praw
Podstawowych
Kodeks wyborczy
Wykaz skrótów
–
Europejska Karta Samorządu Lokalnego, sporzą-
dzona w Strasburgu 15 października 1985 r.
(Dz.U. z 1994 r. Nr 124, poz. 607 ze zm.)
–
z 1993 r. Nr 61, poz. 284)
– Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawo-
wych wolności z 4 listopada 1950 r. (Dz.U.
– Europejska konwencja ramowa o współpracy
transgranicznej między wspólnotami i władzami
terytorialnymi, sporządzona w Madrycie 21 maja
1980 r. (Dz.U. z 1993 r. Nr 61, poz. 287)
–
–
ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny
(Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.)
ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst
jedn. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.)
ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowa-
nia administracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r.
Nr 98, poz. 1071 ze zm.)
ustawa z 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępo-
wania cywilnego (Dz.U. Nr 43, poz. 296 ze zm.)
ustawa z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek
handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.)
ustawa z 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń
(tekst jedn. Dz.U. z 2010 r. Nr 46, poz. 275 ze zm.)
– wersja skonsolidowana Karty Praw Podstawowych
Unii Europejskiej (Dz.Urz. UE 2010 C 83/389)
–
ustawa z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy
(Dz.U. Nr 21, poz. 112 ze zm.)
–
–
–
10
Konstytucja
kwietniowa
z 1935 r.
Konstytucja
marcowa
z 1921 r.
Konstytucja PRL
Konstytucja RP
Lex
LexPolonica
Mała
Konstytucja
z 1992 r.
Nowelizacja
z 2001 r.
NSA
ONSA
ONSAiWSA
–
Ordynacja podatkowa
–
Ordynacja wyborcza
–
Wykaz skrótów
–
Ustawa Konstytucyjna z 23 kwietnia 1935 r.
(Dz.U. Nr 30, poz. 227 ze zm.)
– ustawa z 17 marca 1921 r. – Konstytucja Rzeczy-
pospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 44, poz. 267 ze zm.)
–
–
–
Konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
z 22 lipca 1952 r. (tekst jedn. Dz.U. z 1976 r. Nr 7,
poz. 36 ze zm.)
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia
1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483 ze sprost. i zm.)
system informacji prawnej Wydawnictwa Wolters
Kluwer
– Serwis Prawniczy LexisNexis
– Ustawa Konstytucyjna z 17 października 1992 r.
o wzajemnych stosunkach między władzą ustawo-
dawczą i wykonawczą Rzeczypospolitej Polskiej
oraz o samorządzie terytorialnym (Dz.U. Nr 84,
poz. 426 ze zm.)
– ustawa z 11 kwietnia 2001 r. o zmianie ustaw:
o samorządzie gminnym, o samorządzie powiato-
wym, o samorządzie województwa, o administra-
cji rządowej w województwie oraz o zmianie nie-
których innych ustaw (Dz.U. Nr 45, poz. 497
ze zm.)
– Naczelny Sąd Administracyjny
–
Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyj-
nego
Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyj-
nego i wojewódzkich sądów administracyjnych
ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podat-
kowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze
zm.)
ustawa z 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza
do rad gmin, rad powiatów i sejmików woje-
wództw (tekst jedn. Dz.U. z 2010 r. Nr 176,
poz. 1190 ze zm.)
Wykaz skrótów
OSNAPiUS
OSNC
OSP
OSS
OTK ZU
p.p.s.a.
PFRON
przepisy
wprowadzające
z 1990 r.
przepisy
wprowadzające
z 1998 r.
SN
ST
TK
Traktat lizboński
Traktat
o funkcjonowaniu
Unii Europejskiej
Traktat o Unii
Europejskiej
TS
u.d.i.p.
–
Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba Admini-
stracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
11
– Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba Cywilna
– Orzecznictwo Sądów Polskich
– Orzecznictwo w Sprawach Samorządowych
–
Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego. Zbiór
Urzędowy
ustawa z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępo-
waniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U.
Nr 153, poz. 1270 ze zm.)
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełno-
sprawnych
–
–
– ustawa z 10 maja 1990 r. – Przepisy wprowadza-
jące ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę
o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 32,
poz. 191 ze zm.)
– ustawa – Przepisy wprowadzające ustawy refor-
mujące administrację publiczną z 13 paździer-
nika 1998 r. (Dz.U. Nr 133, poz. 872 ze zm.)
– Sąd Najwyższy
– „Samorząd Terytorialny”
– Trybunał Konstytucyjny
–
Traktat z Lizbony zmieniający Traktat o Unii Euro-
pejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Euro-
pejską, sporządzony w Lizbonie dnia 13 grudnia
2007 r. (Dz.U. Nr 203, poz. 1569 ze sprost.)
– wersje skonsolidowane Traktatu o Unii Europej-
skiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Dz.Urz. UE 2010 C 83/01)
– wersje skonsolidowane Traktatu o Unii Europej-
skiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europej-
skiej (Dz.Urz. UE 2010 C 83/01)
– Trybunał Sprawiedliwości
–
ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do infor-
macji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.)
12
u.d.p.p.w.
u.f.p.
u.g.k.
u.o.p.dz.g.
u.p.s.
u.p.z.p.
u.r.i.o.
u.s.d.
u.s.g.
u.s.p.
u.s.w.
Wykaz skrótów
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
ustawa z 24 kwietnia 2003 r. o działalności po-
żytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.
Dz.U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 ze zm.)
ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicz-
nych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)
ustawa z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komu-
nalnej (tekst jedn. Dz.U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236)
ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu pro-
wadzenia działalności gospodarczej przez osoby
pełniące funkcje publiczne (tekst jedn. Dz.U.
z 2006 r. Nr 216, poz. 1584 ze zm.)
ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach sa-
morządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.)
ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2010 r. Nr 113,
poz. 759 ze zm.)
ustawa z 7 października 1992 r. o regionalnych
izbach obrachunkowych
jedn. Dz.U.
z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.)
ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej (tekst jedn. Dz.U. z 2010 r. Nr 220,
poz. 1447 ze zm.)
ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(tekst jedn. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze
zm.)
ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powia-
towym (tekst jedn. Dz.U. z 2001 r. Nr 142,
poz. 1592 ze zm.)
ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie woje-
wództwa (tekst jedn. Dz.U. z 2001 r. Nr 142,
poz. 1590 ze zm.)
(tekst
ustawa – Karta
Nauczyciela
– ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela
(tekst jedn. Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674
ze zm.)
Wykaz skrótów
13
ustawa kompetencyjna – ustawa z 17 maja 1990 r. o podziale
z 1990 r.
zadań i kompetencji określonych w ustawach
szczególnych pomiędzy organy gminy a organy
administracji rządowej oraz o zmianie niektórych
ustaw (Dz.U. Nr 34, poz. 198 ze zm.)
ustawa
kompetencyjna
z 1998 r.
ustawa o NIK
ustawa o NSA
ustawa o pod.
i opł. lok.
ustawa o podziale
terytorialnym
ustawa o PPP
– ustawa z 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych
ustaw określających kompetencje organów
administracji publicznej w związku z reformą
ustrojową państwa (Dz.U. Nr 106, poz. 668
ze zm.)
ustawa z 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie
Kontroli (tekst jedn. Dz.U. z 2007 r. Nr 231,
poz. 1701 ze zm.)
ustawa z 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Ad-
ministracyjnym (Dz.U. Nr 74, poz. 368 ze zm.)
–
–
i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz.U. z 2010 r.
– ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach
Nr 95, poz. 613 ze zm.)
– ustawa z 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadni-
czego trójstopniowego podziału terytorialnego
państwa (Dz.U. Nr 96, poz. 603 ze zm.)
ustawa o ref. lok.
–
ustawa o adm. rząd.
–
–
ustawa z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie pu-
bliczno-prywatnym (Dz.U. z 2009 r. Nr 19,
poz. 100 ze zm.)
ustawa z 15 września 2000 r. o referendum lokal-
nym (Dz.U. Nr 88, poz. 985 ze zm.)
ustawa z 5 czerwca 1998 r. o administracji rządo-
wej w województwie (tekst jedn. Dz.U. z 2001 r.
Nr 80, poz. 872 ze zm.)
ustawa o woj.
i adm. rząd.
ustawa
z 15 marca 2002 r.
ustawa
z 8 sierpnia 1996 r.
– ustawa z 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i admi-
nistracji rządowej w województwie (Dz.U. Nr 31,
poz. 206 ze zm.)
– ustawa z 15 marca 2002 r. o ustroju miasta sto-
łecznego Warszawy (Dz.U. Nr 41, poz. 361 ze zm.)
– ustawa z 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów
(tekst jedn. Dz.U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 ze zm.)
14
ustawa
z 13 listopada 2003 r.
ustawa
z 20 czerwca 2002 r.
ustawa
z 25 marca 1994 r.
ustawa
z 6 maja 2005 r.
Wykaz skrótów
– ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jedno-
stek samorządu terytorialnego (tekst jedn. Dz.U.
z 2010 r. Nr 80, poz. 526 ze zm.)
– ustawa z 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim
wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta
(tekst jedn. Dz.U. z 2010 r. Nr 176, poz. 1191
ze zm.)
– ustawa z 25 marca 1994 r. o ustroju miasta sto-
łecznego Warszawy (Dz.U. Nr 48, poz. 195 ze
zm.)
– ustawa z 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej Rządu
i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicie-
lach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regio-
nów Unii Europejskiej (Dz.U. Nr 90, poz. 759)
WSA
– wojewódzki sąd administracyjny
Słowo wstępne
Od 1990 r. w gminie, a od 1999 r. także w odtworzonym powiecie i nowo
ukształtowanym województwie działa samorząd terytorialny – nadzwy-
czaj ważny składnik systemu władz publicznych, najbliższy mieszkań-
com zarówno ze względu na zadania, jak i obywatelski charakter jego
organów stanowiących, zapewniający też – zwłaszcza w gminie – możli-
wości realnego utrzymywania więzi władzy publicznej z wyborcami. Sa-
morząd terytorialny stanowi standardową instytucję demokratycznego
państwa prawnego o gospodarce rynkowej, będącą w coraz większym
stopniu przedmiotem unormowania prawnomiędzynarodowego. Rolę
samorządu istotnie umocniła Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997 r.
Jeden z autorów dzieła przywracania instytucji samorządu terytorial-
nego w naszym kraju – reformy gminnej z 1990 r. oraz reformy powia-
towej i wojewódzkiej z 1998 r. – trafnie podkreślił, oceniając pierwsze
dziesięciolecie funkcjonowania przywróconego samorządu, że „nieza-
leżnie od popełnienia różnego rodzaju błędów I i II etapu reformy sa-
morządowej [...] można z całą stanowczością stwierdzić, że:
1) oto po raz pierwszy w historii naszej państwowości zdołano zbudo-
wać przejrzysty i jednolity dla całego kraju system władz publicz-
nych, nadając im samorządowy charakter, co spełnia standardy
współczesnej administracji w Europie,
2) powołano tym samym podmioty, które działając w oparciu o zasadę
pomocniczości, zdolne są do efektywnego rozwiązywania proble-
mów społecznych,
3) podmioty te zdolne są do współpracy ze sobą oraz do współpracy
z podobnymi podmiotami czy to bezpośrednio, czy to w ramach or-
ganizacji międzynarodowych i tym samym będą potrafiły wykorzy-
16
Słowo wstępne
stywać doświadczenia samorządu innych krajów z pożytkiem dla
funkcjonowania małych ojczyzn”1.
Już bezpośrednio po przeprowadzeniu II etapu reformy twierdzono, że
doszło do realizacji zasady pomocniczości, a ustrój terytorialny kraju
został konsekwentnie oparty na zasadzie samorządu. Szacowano, że
w obrębie administracji świadczącej samorząd lokalny (gminny i po-
wiatowy) realizował 65 zadań, szczebel regionalny 30 , a szczebel
centralny – 5 zadań; w obszarze administracji orzeczniczej szcze-
blowi lokalnemu przypadało 58 zadań, samorządowi wojewódz-
twa 11 , a wojewodzie – 31 ; rozkład zadań pomiędzy tymi samymi
szczeblami w sferze administracji normotwórczej wyrażał się w sto-
sunku 70:23:72.
Z kolei sześć lat po przeprowadzeniu tego etapu – zauważając także
zjawiska zagrażające pełnemu wdrożeniu, a następnie utrzymaniu
dopiero co zbudowanego systemu ustroju terytorialnego: dopuszcze-
nie do działań niezgodnych z założeniami reformy, niekonsekwencje
w realizowaniu kolejnych etapów reformy oraz nieprowadzenie po-
głębionych studiów i prac nad przekształceniami jakościowymi zarzą-
dzania publicznego ani nad wzmocnieniem pozytywnych wartości
tkwiących w decentralizacji – zaangażowane w dzieło reform osoby
mogły podkreślać, że „Polska jest jedynym spośród krajów postkomu-
nistycznych, który [...] potrafił zdecydowanie oderwać się od centra-
listycznego modelu administracji państwowej z poprzedniego okresu
[...]. Sukces polskiej reformy upatrywany jest w tym, że udało się
nam rozbić system centralistyczny, właściwy dla państw komuni-
stycznych (choć mający też swoje historyczne korzenie w doktrynie
i praktyce absolutyzmu państwowego), nie wpadając przy tym w si-
dła klasycznej dziewiętnastowiecznej decentralizacji, opartej na zasa-
dzie pełnego rozdziału odpowiedzialności publicznoprawnej [...].
Jednostki polskiego samorządu terytorialnego w wykonywaniu swo-
ich zadań współdziałają z władzami centralnymi, które z kolei mają
odpowiadać za funkcjonowanie poszczególnych systemów w skali
ogólnokrajowej [...]. Nam [...] udało się zrealizować nowoczesny,
1 J. Stępień, Decentralizacja – 10 lat doświadczeń odrodzonego samorządu terytorialnego,
„Nowe Prawo Samorządu Terytorialnego. Komentarze, wyjaśnienia, przepisy”, red. H. Iz-
debski, M. Dercz, t. 5, cz. 2, kom. 22.
2 J. Gąciarz, Organizacja i zasady działania administracji publicznej w Polsce, w: Admini-
stracja publiczna, red. J. Hausner, Warszawa 2011, s. 200 – z powołaniem się na raport
MSWiA Polska administracja publiczna po reformie. Ustrój – Kompetencje – Liczby z 1999 r.
Słowo wstępne
17
otwarty model aktywnej administracji współpracującej (administracji
kooperatywnej), zbudowanej na zasadzie wielości ośrodków decyzyj-
nych (model sieciowy)”3.
Zarazem jednak nie można nie godzić się ze znacznie mniej optymi-
styczną oceną innego ojca-założyciela naszego samorządu, wyrażoną
dwa lata po pierwszej z przedstawionych tu opinii: „Proces budowania
Polski lokalnej posuwa się zbyt wolno. Za dużo pary idzie w gwizdek,
zbyt duże są opory ze strony sił przeciwnych decentralizacji. W gruncie
rzeczy kierownictwa partii politycznych boją się decentralizacji. Właś-
ciwie wszystkie partie chcą rządzić z góry, centralnie, narzucać obywa-
telom swoje poglądy. Jest to mentalny wzorzec peerelowski, z którego
nie potrafimy się jako społeczeństwo wydostać”4. Diagnoza ta musiała
zostać powtórzona przed zaledwie kilkoma miesiącami: „w ciągu 20 lat
funkcjonowania naszej niepodległości partie zawłaszczyły poważną
sferę spraw publicznych. Trzeba ją z powrotem przekazać społeczeń-
stwu. Należy uspołecznić samorząd terytorialny, aby obywatele mogli
mieć rzeczywisty wpływ na rozwój swych gmin i powiatów”5. Trudno
nie zauważać, że obok istotnych postępów w tworzeniu nie tylko pod-
staw prawnych, ale i realnych instytucji samorządu, co pewien czas
wprost występują regresy w kierunku centralizacji.
Umocnienie i rozwój idei samorządności i instytucji samorządu teryto-
rialnego zależą od odpowiedniego kierunku zmian w mentalności spo-
łecznej i mentalności politycznej – ku ugruntowaniu podstaw demo-
kratycznego państwa prawnego o gospodarce rynkowej, opartego na
zasadzie decentralizacji władzy publicznej, a nie ich podważaniu. Na
zmiany te może oddziaływać wiele czynników. Należy do nich także
rzetelna informacja o doświadczeniach i trudnościach, które napoty-
kają jednostki samorządu lokalnego i – szczególnie ważnego w ramach
członkostwa w Unii Europejskiej – samorządu wojewódzkiego jako sa-
morządu regionalnego.
Zagadnienia samorządu terytorialnego musiały stać się przedmiotem
badań oraz opracowań naukowych i popularnonaukowych, a podjęli je
3 D. Kijowski i in., Diagnoza stanu terytorialnej administracji publicznej w Polsce, ST 2004,
nr 1–2, s. 24–25.
4 J. Regulski, Głos w debacie. Między zniechęceniem a lenistwem, „Nowe Państwo” 2002,
nr 11, s. 16.
5 J. Regulski, Zadania dla nowo wybranych władz samorządowych, „Gazeta Samorządu
i Administracji” 2010, nr 24 (326), s. 30.
18
Słowo wstępne
zarówno prawnicy i specjaliści nauk o administracji publicznej, jak
i przedstawiciele wielu innych dyscyplin naukowych. W rezultacie lite-
ratura przedmiotu, o charakterze zarówno analityczno-monograficz-
nym, jak i syntetycznym, jest nadzwyczaj bogata.
Wśród najbardziej znanych syntez prawnoadministracyjnych można
wymienić typowo podręcznikowe opracowanie, nieżyjącego już, Zbig-
niewa Leońskiego Samorząd terytorialny w RP (Warszawa 2006),
opartą na szerokiej bazie orzecznictwa książkę Krzysztofa Byjocha, Je-
rzego Sulimierskiego i Jana Pawła Tarno Samorząd terytorialny po re-
formie ustrojowej państwa (Warszawa 2002; pewną jej kontynuacją jest
Samorząd terytorialny w Polsce pod red. Jana Pawła Tarno, Warszawa
2004), podręcznik Bogdana Dolnickiego Samorząd terytorialny (War-
szawa 2009). Ukazują się coraz to nowe pozycje typu podręczniko-
wego, w tym Polski samorząd terytorialny (Warszawa 2006) oraz Sa-
morząd terytorialny jako forma decentralizacji administracji publicznej
(Warszawa 2010) Ewy J. Nowackiej, Prawo samorządu terytorialnego
w Polsce Kazimierza Bandarzewskiego, Pawła Chmielnickiego i Wies-
ława Kisiela (Warszawa 2006), Samorząd terytorialny i wspólnoty lo-
kalne Andrzeja K. Piaseckiego (Warszawa 2009) oraz Zbigniewa Bu-
kowskiego, Tomasza Jędrzejewskiego i Piotra Rączki Ustrój samorządu
terytorialnego w Polsce (Toruń 2011), a także takie prace zbiorowe jak
Władza i finanse lokalne w Polsce i krajach ościennych pod red. Bogdana
Dolnickiego i Eugeniusza Ruśkowskiego (Bydgoszcz 2007) oraz Samo-
rząd terytorialny. Zasady ustrojowe i praktyka pod red. Pawła Sarnec-
kiego (Warszawa 2005). Wzrasta aktywność badawcza i publikacyjna
przedstawicieli nauk politycznych oraz nauk ekonomicznych – warto
w tym miejscu wymienić Samorząd terytorialny w Polsce Eugeniusza
Zielińskiego (Warszawa 2004), Samorząd terytorialny. Studium polito-
logiczne pod red. Joanny Marszałek-Kawy (Toruń 2007) i Samorząd te-
rytorialny w Polsce i w Europie. Doświadczenia i nowe wyzwania pod red.
Alfreda Lutrzykowskiego i Joanny Marszałek-Kawy (Toruń 2008) oraz
Samorząd lokalny – dobro publiczne pod red. Jerzego Kleera (Warszawa
2008). Coraz liczniejsze są książki zawierające opracowania przedsta-
wicieli różnych dyscyplin naukowych, np. Samorząd terytorialny
i wspólnoty lokalne współautorstwa Marka Barańskiego, Sebastiana Ku-
basa, Małgorzaty Kuś i Sławomira Kantyki (Warszawa 2007). Osobno
trzeba wymienić obszerną Encyklopedię samorządu terytorialnego pod
red. Katarzyny Miaskowskiej-Daszkiewicz i Bogusława Szmulika (War-
szawa 2010) oraz poświęcony ustrojowi tom I Encyklopedii samorządu
Słowo wstępne
19
terytorialnego dla każdego pod red. Małgorzaty Stahl (Warszawa 2010).
Wzrasta liczba monografii poświęconych samorządowi w innych pań-
stwach, zwłaszcza europejskich, oraz poszczególnym zagadnieniom
samorządu w naszym kraju, a także komentarzy do najistotniejszych
ustaw z jego zakresu.
Oddaję w ręce Czytelników siódme wydanie niniejszej książki (drugie
w nowej formule wydawniczej). Pierwsze wydanie ukazało się
w 2001 r., a kolejne uwzględniają zmiany stanu normatywnego, nowe
orzecznictwo, a także nowe prace z zakresu problematyki samorządu.
Ogólna konstrukcja książki, jak dotąd, nie ulega jednak zmianie. Moim
zamiarem było, by – jak staram się to czynić w całej mojej działalności
zawodowej – połączyć w niej prawnicze wątki natury akademickiej,
w tym wątki ogólnodoktrynalne, historyczne i porównawcze, z proble-
mami i doświadczeniami praktyki. Punktem wyjścia rozważań są pod-
stawowe idee i pojęcia, przepisy Konstytucji RP i podstawowych aktów
międzynarodowych, prowadzące do przedstawiania treści obowiązują-
cego prawa jako „prawa w działaniu” (stąd szerokie uwzględnianie do-
świadczeń praktyki, w szczególności orzecznictwa, przede wszystkim
sądów administracyjnych) oraz – gdy zachodzi potrzeba – do prób jego
oceny.
Książka składa się z 21 rozdziałów. Trzy pierwsze mają charakter ogól-
nego wprowadzenia i dotyczą, kolejno, miejsca samorządu terytorial-
nego w systemie władz publicznych jako, w szczególności, instrumentu
decentralizacji w ramach społeczeństwa obywatelskiego, samorządo-
wych instytucji innych krajów europejskich oraz tradycji samorządu
terytorialnego w Polsce. Rozdział IV został poświęcony omówieniu źró-
deł prawa dotyczącego samorządu terytorialnego: od Konstytucji RP
do statutów jednostek samorządu, a rozdział V – ogólnej charaktery-
styce obecnego modelu samorządu, ukształtowanego w wyniku re-
formy z 1998 r., choć podlegającego dalszym zmianom. Przedmiotem
rozdziału VI jest analiza zadań samorządu z punktu widzenia konstytu-
cyjnej zasady pomocniczości. Zarówno w rozważaniu optymalnych
rozwiązań, jak i w analizie stanu aktualnego materia zadań powinna
poprzedzać, poza problematyką zasobów (materialnych, kadrowych,
informacyjnych, organizacyjnych), materię struktur i aparatu, mają-
cych służyć wykonywaniu zadań.
Tym ostatnim zagadnieniom poświęciłem cztery kolejne rozdziały:
przechodząc od podziału terytorialnego państwa poprzez instytucję
20
Słowo wstępne
demokracji bezpośredniej w postaci referendum lokalnego do organów
jednostek samorządu terytorialnego oraz do ich aparatu w postaci
urzędów i samorządowych jednostek organizacyjnych. Warta podkreś-
lenia jest mieszcząca się w tym zagadnieniu problematyka wyborów,
które poczynając od następnej kadencji organów jednostek samorządu
terytorialnego, będą przeprowadzane na podstawie ustawy z 5 stycznia
2011 r. – Kodeks wyborczy6. Kolejny rozdział dotyczy statusu pracow-
ników urzędów i jednostek organizacyjnych samorządu. W rozdzia-
łach XIII i XIV zajmuję się materialnymi podstawami funkcjonowania
samorządu: mieniem oraz finansami, z uwzględnieniem przepisów,
zasygnalizowanej jedynie w poprzednim wydaniu, ustawy o finansach
publicznych z 27 sierpnia 2009 r.7. W rozdziale XIV staram się zwrócić
uwagę na znaczenie, jakie ma w działalności samorządu realizacja
konstytucyjnego prawa obywateli do informacji publicznej, ugrunto-
wanego dzięki u.d.i.p., a w rozdziale XV – na szczęśliwie coraz lepiej
dostrzegane kwestie etyki w odniesieniu do samorządu. Rozdział XVI
dotyczy – zaniedbanej w toku reformy z 1998 r. i wciąż ustawowo nie-
dostrzeżonej – oczywistej specyfiki zadań i ustroju dużych miast, przy
czym szczególnie dużo miejsca trzeba poświęcić, w związku z występu-
jącym od 1990 r. odrębnym unormowaniem ustawowym, ustrojowi
Warszawy. Rozdziały XVIII–XX podejmują problematykę uchwał orga-
nów samorządu jako źródeł prawa miejscowego, jako przedmiotu oby-
watelskiej skargi do sądu oraz jako przedmiotu nadzoru sprawowanego
przez właściwe organy państwowe. Książkę kończy – coraz ważniejsza
w dobie globalizacji oraz „powrotu” Polski do Europy – materia mię-
dzynarodowej współpracy jednostek samorządu terytorialnego.
W niniejszym wydaniu, poza oczywistym wykorzystaniem nowych ak-
tów prawnych (przede wszystkim należy wskazać ustawę z 5 stycznia
2011 r. – Kodeks wyborczy) i najnowszego orzecznictwa, uwzględ-
niono także propozycje nowych unormowań w postaci opracowanego
przez Kancelarię Prezydenta projektu ustawy o wzmocnieniu udziału
mieszkańców w samorządzie terytorialnym, współdziałaniu gmin, po-
wiatów i województw oraz o zmianie niektórych ustaw (który został
udostępniony w Internecie w nowej wersji datowanej na 22 lipca
2011 r.), a także opracowanego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych
i Administracji projektu nowelizacji ustawy o dostępie do informacji
6 Dz.U. Nr 21, poz. 112 ze zm.
7 Dz.U. Nr 157, poz. 1241 ze zm.
Słowo wstępne
21
publicznej. Projekty te, jak można sądzić, będą przedmiotem rozstrzyg-
nięć Sejmu w jego następnej kadencji.
Ze względu na obszerność materii i wspomnianą obfitość literatury nie
wydawało się celowe szerokie powoływanie odpowiednich pozycji.
W przypisach powołuję zatem tylko opracowania najistotniejsze,
przede wszystkim najnowsze, zwracając uwagę na pozycje ogłoszone
w zasłużonym miesięczniku „Samorząd Terytorialny”, redagowanym
przez Michała Kuleszę, oraz, jeśli chodzi o nieco starsze pozycje, także
w specjalnym tomie „Nowe Prawo Samorządu Terytorialnego”, ukazu-
jącym się w latach 1999–2001 pod redakcją niżej podpisanego oraz
Macieja Dercza, w ramach „Zbioru Praw” Domu Wydawniczego ABC.
W tekście dość często odwołuję się do orzecznictwa. Ustalenie jego
stanu nastąpiło przy wykorzystaniu systemów informacji prawnej
LexPolonica LexisNexis Polska Sp. z o.o. oraz Lex Wydawnictwa Wol-
ters Kluwer.
Praca opiera się na stanie prawnym z sierpnia 2011 r.
Warszawa, sierpień 2011 r.
Autor
Rozdział I
Samorząd terytorialny w systemie
władz publicznych
1. Pojęcie władz publicznych
Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997 r. nie zawiera definicji samorządu
terytorialnego ani ogólniejszej definicji samorządu, lecz dostarcza
wielu elementów konstrukcyjnych do sformułowania takich definicji.
Uznaje ona zatem samorząd, a w szczególności samorząd teryto-
rialny, za część składową systemu władz publicznych.
1
Wynika to przede wszystkim z art. 16 ust. 2 i art. 163 Konstytu-
cji RP, które mają następujące brzmienie: „Samorząd terytorialny
uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej. Przysługującą mu w ra-
mach ustaw istotną część zadań publicznych samorząd wykonuje
w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność” oraz: „Samorząd
terytorialny wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konsty-
tucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych”.
Konstytucja RP jako pierwsza polska ustawa zasadnicza posługuje się
– i to wielokrotnie – terminem „władza publiczna” lub „władze pu-
bliczne”. Niekoniecznie zresztą czyni to w sposób konsekwentny. W cy-
towanym art. 163 jest mowa o „organach władz publicznych”, lecz
w art. 7, deklarującym zasadę legalizmu, tj. działania na podstawie
i w granicach prawa, w art. 61, dotyczącym dostępu do informacji pu-
blicznej, oraz w art. 63, dotyczącym prawa składania petycji, wniosków
i skarg, używa się terminu „organy władzy publicznej”; z kolei art. 25
Konstytucji nakłada na „władze publiczne” obowiązek zachowania
24
I. Samorząd terytorialny w systemie władz publicznych
bezstronności w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych
i filozoficznych, a art. 70 ust. 4 – obowiązek zapewnienia obywatelom
powszechnego i równego dostępu do wykształcenia itd.
Ponieważ samorząd niewątpliwie należy do „władz publicznych”,
a jego organy do „organów władz publicznych”, władzami publicz-
nymi w rozumieniu Konstytucji nie są wyłącznie trzy władze wymie-
nione w art. 10: władza ustawodawcza (Sejm i Senat), władza wy-
konawcza (Prezydent i Rada Ministrów) oraz władza sądownicza
(sądy i trybunały).
Poprzednio podobny termin wystąpił tylko raz, i to okazjonalnie,
w Konstytucji marcowej z 1921 r. (art. 107: „Obywatele mają
prawo wnosić pojedyncze lub zbiorowe petycje do wszelkich ciał repre-
zentacyjnych i władz publicznych, państwowych i samorządowych”),
przy czym, choć miał węższy zakres (nie objął „ciał reprezentacyj-
nych”), również odnosił się do samorządu.
Szeroko natomiast termin „władze publiczne” funkcjonuje w prawie,
także konstytucyjnym, Francji. Już art. 5 Konstytucji V Republiki
z 1958 r. stwierdza, że Prezydent Republiki „zapewnia przez swój ar-
bitraż prawidłowe funkcjonowanie władz publicznych”. Trzeba do-
dać, że we francuskiej terminologii prawniczej zasadniczo nie wystę-
puje pojęcie „organu”, a zatem nie istnieje termin „organy władz
publicznych”.
Za organy władzy publicznej (bądź władz publicznych) w rozu-
mieniu Konstytucji RP można – powtarzając słowa Piotra Win-
czorka – uznać wszystkie te instytucje, które mają ustawowe kom-
petencje do podejmowania decyzji władczych wiążących obywateli
i inne podmioty prawa1. Władza łączy się zatem z uprawnieniami do
wykonywania władztwa publicznego – czyli, wedle terminologii prze-
jętej od Rzymian, wykonywania imperium.
Wprowadzenie do Konstytucji RP – i to szeroko – terminów „władza
publiczna” lub „władze publiczne” oraz „organy władzy publicznej”
(„organy władz publicznych”) miało na celu, jak można sądzić, unik-
nięcie skutków wieloznaczności terminów „państwo” oraz „organy
2
3
1 P. Winczorek, Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia
1997 r., Warszawa 2008, s. 28.
4
5
1. Pojęcie władz publicznych
25
państwowe”. Pojęcie „państwo”, a w rezultacie także „organy pań-
stwowe”, ma bowiem co najmniej dwa znaczenia: szersze i węższe2.
Przez państwo tradycyjnie rozumie się całość władz publicznych czy
też „powszechną organizację władz publicznych”3 bądź „strukturę or-
ganów władzy publicznej” lub „aparat władztwa publicznego”4. Jest to
jednak państwo w znaczeniu szerszym, obejmuje ono bowiem także
samorząd. Wraz z powstawaniem, w ramach odchodzenia od absolu-
tyzmu monarszego, samorządu terytorialnego (o czym będzie mowa
dalej, w szczególności w rozdziale II), pojawiło się także węższe rozu-
mienie państwa – nieobejmujące samorządu, a w skrajnych ujęciach
liberalnych zasadzające się na przeciwstawianiu państwa i samorządu
(zdaniem niektórych starszego od państwa).
Węższe rozumienie państwa może znaleźć zastosowanie jako wyróż-
nik samorządu terytorialnego. Umożliwia ono syntetyczne określenie
istoty samorządu jako instytucji władzy publicznej znajdującej się
poza państwem, choć pod nadzorem państwa. Takie rozumienie ozna-
cza zajęcie określonego stanowiska w sporze – w naszej literaturze to-
czonym zwłaszcza w okresie II Rzeczypospolitej – w przedmiocie pań-
stwowego (etatyzm) czy też pozapaństwowego (naturalizm) charakteru
samorządu. Spór ten, choć miał charakter ideologiczny i dotyczył pod-
staw systemu władz publicznych (czyli państwa w szerszym zna-
czeniu), w praktyce zawsze odnosił się do zakresu samodzielności
samorządu w stosunku do państwa w węższym znaczeniu5. Spór
taki – choć w innych uwarunkowaniach politycznych i instytucjonal-
nych – powrócił zresztą po 1989 r., gdy znów z systemu „jednolitej wła-
dzy państwowej” typu radzieckiego wyodrębniano, poczynając od
gminy, samorząd terytorialny.
Ustawodawca konstytucyjny III Rzeczypospolitej dążył – przez wpro-
wadzenie pozbawionego pierwiastków ideologicznych terminu „wła-
dze publiczne” – do wyeliminowania podstaw kontynuacji sporu o pań-
2 Por. H. Izdebski, Doktryny polityczno-prawne. Fundamenty współczesnych państw, War-
szawa 2010, s. 42–43.
3 Tak w uchwale TK z 27 września 1994 r., W 10/93, OTK 1994, cz. II, poz. 46.
4 Por. P. Winczorek, Nauka o państwie, wyd. 2, Warszawa 2011, s. 65.
5 Por. H. Izdebski, Historia administracji, Warszawa 2001, s. 104 i n., tenże, Samorząd
terytorialny w II Rzeczypospolitej, w: Samorząd terytorialny. Zagadnienia prawne i admini-
stracyjne, red. A. Piekara, Z. Niewiadomski, Warszawa 1998, s. 78 i n.; A. Bosiacki, Od
naturalizmu do etatyzmu. Doktryny samorządu terytorialnego Drugiej Rzeczypospolitej
1918–1919, Warszawa 2006, s. 87 i n.
6
26
I. Samorząd terytorialny w systemie władz publicznych
stwowy charakter samorządu. Posługując się terminem „władze
publiczne” i jego wariantami na oznaczenie państwa w szerszym zna-
czeniu, mógł konsekwentnie posługiwać się terminami „władza pań-
stwowa” (w myśl art. 126 ust. 1 Konstytucji RP Prezydent RP jest gwa-
rantem ciągłości władzy państwowej), „organy władzy państwowej”
(w myśl art. 90 ust. 1 Konstytucji RP – Rzeczpospolita Polska może
przekazać organizacji międzynarodowej lub organowi międzynaro-
dowemu kompetencje organów władzy państwowej w niektórych
sprawach)”, „organy państwowe” (art. 210 Konstytucji RP określający
pozycję Rzecznika Praw Obywatelskich), „państwowe jednostki organi-
zacyjne” (art. 203 ust. 1 Konstytucji RP określający zakres podmiotowy
kontroli Najwyższej Izby Kontroli) czy „państwowy dług publiczny”
(art. 216 ust. 5 Konstytucji RP), w których przymiotnik „państwowy”
odpowiada węższemu rozumieniu państwa.
Jedynym odstępstwem od tej zasady jest – tradycyjne zresztą – uznanie
Najwyższej Izby Kontroli za naczelny organ kontroli państwowej
(art. 202 ust. 1), przy przyznaniu jej uprawnień kontrolnych wobec or-
ganów samorządu terytorialnego i komunalnych jednostek organiza-
cyjnych, co prawda w zakresie węższym niż wobec instytucji państwo-
wych, z pominięciem bowiem kontroli z punktu widzenia celowości
(art. 203 ust. 2).
W odniesieniu do administracji – której samorząd stanowi istotną
część – ustawodawca konstytucyjny posługuje się terminem „admini-
stracja publiczna”, obejmującym w oczywisty sposób samorząd
(art. 79 Konstytucji RP dotyczący skargi konstytucyjnej), natomiast
w ogóle nie stosuje terminu „administracja państwowa”, funkcjonują-
cego do 1999 r. w k.p.a. Wielokrotnie, w tym w tytule rozdziału 6,
używa natomiast terminu „administracja rządowa”. Przeciwieństwem
samorządu w strukturach administracji publicznej nie jest jednak ad-
ministracja rządowa, lecz administracja państwowa, której admini-
stracja rządowa stanowi najważniejszą część składową.
Takiej konsekwencji, jak w odniesieniu do przymiotnika „państwowy”,
nie znajdziemy w Konstytucji RP w stosunku do rzeczownika „pań-
stwo”. Gdy w Konstytucji RP jest mowa o „państwie”, w pewnych przy-
padkach – na ogół tam, gdzie tak się czyni tradycyjnie – termin ten ma
znaczenie szersze i jest wobec tego odpowiednikiem zarówno „władzy
publicznej”, jak i znacznie starszego od „państwa” terminu „Rzeczpo-
spolita”. Tak jest np. w preambule („ustanawiamy Konstytucję Rzeczy-
Pobierz darmowy fragment (pdf)