Darmowy fragment publikacji:
Pamięć
zykowych. Dlatego też ludzie ci najlepiej
kojarzą twarze z nazwiskami i mają
umiejętność pośredniczenia, np. jako
menedżerowie, politycy, szaradziści.
Współcześnie przez większość życia
wykorzystujemy zdolności lewej
półkuli. Życie nie wymaga od nas
takiej twórczości i pomysłowości,
jaką musiał się wykazać choćby
człowiek pierwotny. W mniejszym
stopniu korzystamy ze swojej intuicji,
bo najbliższe nam otoczenie jest
stosunkowo przewidywalne.
To dzięki prawej półkuli człowiek
zapoczątkował ewolucję!
Ponieważ dzisiejsze realia, a także sys-
tem edukacji nie rozwijają potencjału
prawej półkuli, warto robić to same-
mu, a także pomóc w tym dzieciom.
• Rysowanie – wykorzystuje
kreskę, rytm, barwy i relacje
przestrzenne; częste rysowanie
sprawia, że czyni się to coraz le-
piej, gdyż wspomaga nas w tym
prawa półkula mózgu.
• Burza mózgu – postaraj się znaleźć
odpowiedzi na pytania, których ra-
cjonalnie nie wyjaśniono. W ciągu
trzech minut zapisz 20 pomysłów
np. na to, jak nauczyć psa języka
angielskiego. Nawet jeśli będą to
rozwiązania nieprawdopodobne,
chodzi o to, że używamy potencja-
łu wyobraźni.
Półkule różnią się między sobą nie
tylko budową, ale też specjalizacją.
Lewa półkula – odbiera i przetwarza
mowę, kolejność słów, informacje
z zakresu logiki, operowanie liczba-
mi, działania praktyczne i racjonalne.
Osoby, u których dominuje działa-
nie lewej półkuli, posiadają rozwi-
nięte umiejętności językowe, mają
łatwość prowadzenia rozmowy lub
pisania, lecz bywają też nerwowe,
wciąż za czymś gonią. To naukowcy,
informatycy, prawnicy, matematycy.
Prawa półkula – odpowiedzialna za
wyobraźnię, intuicję, emocje, jest źró-
dłem kreatywności, przetwarza rym,
rytm, muzykę, obrazy oraz przestrzeń,
pozwala na orientację w przestrzeni.
Osoby z dominacją prawej półkuli ce-
chuje wesołość i skłonność do relaksu,
a czasem bierność. Łatwo zapamiętają
twarze spotykanych osób, lecz nie ich
nazwiska. To artyści, wybitni naukowcy.
Równowaga – kiedy żadna z półkul nie
dominuje. Osobowość jest wówczas
połączeniem właściwości obu półkul
mózgu, np. zdolności manualnych i ję-
Warto rozwijać działanie obu półkul –
zapewnia to lepszą koordynację ru-
chową, większa uwagę i koncentrację,
powodując, że lepiej zapamiętujemy.
4
Ćwiczenie pamięci
ĆWICZENIA
• sięganie prawą ręką do lewej
stopy i odwrotnie
• pisanie i rysowanie obiema ręka-
mi jednocześnie
• nierutynowe poruszanie się, np.
wchodzenie po schodach tyłem
• pisanie lewą ręką (jeśli jesteś
praworęczny); używanie jej do
innych czynności, takich jak włą-
czanie światła, mycie zębów
Kiedy słuchamy piosenki, lewa
półkula mózgu przetwarza jej
melodię, a prawa – słowa.
DLACZEGO TAK WAŻNA JEST
DOBRA PAMIĘĆ?
• niezbędna do funkcjonowania
inteligencji, rozumowania kry-
tycznego, tworzenia
• oszczędność czasu
Służy do:
• odnalezienia się w miejscu, śro-
dowisku i czasie
• gromadzi wiedzę i doznane
uczucia
• umożliwia naukę i rozwój
• wzbogaca własne doświadczenia
• pozwala przewidywać przyszłość
• konieczna do akceptacji własnej
tożsamości
• dodaje pewności siebie i zaufa-
nia do innych
• efektywna współpraca z naszym
otoczeniem
• zadowolenie, spokój i opty-
mizm.
Pamięć przeszłych doświadczeń
zapewnia nie tylko wiedzę o otacza-
jącym świecie, lecz przede wszystkim
o sobie samym. Wiemy, kim jeste-
śmy, bo o tym pamiętamy.
Uczenie się jest ściśle związane
z pamięcią.
Tak naprawdę już od niemowlęctwa
nasz mózg uwielbia się uczyć!
Nowe połączenia nerwowe u dzieci
tworzą się w bardzo szybkim tempie,
a mózg jest niezwykle plastyczny
i podatny na kształtowanie. Aby
umożliwić prawidłowy i pełny
rozwój neurologiczny, już w czasie
niemowlęctwa powinno się zapew-
nić dziecku niemal nieograniczoną
swobodę:
• poruszania się (raczkowania i du-
żej ilości swobodnego ruchu)
• odkrywania najbliższego mu
otoczenia
• zdobywania doświadczeń (waż-
ne: w atmosferze miłej zabawy,
a nie nauki i rygoru).
W wieku od 1 do 5 lat życia dziecko
ma ogromną i niezaspokojoną po-
trzebę uczenia się, co też sprawia
mu radość. Zabawa w tym wieku
służy raczej nauce niż rozrywce.
Warto wykorzystać ten fakt i zamiast
5
Pamięć
• zabawy z innymi dziećmi (od
małego).
Budowanie lepszej pamięci lepiej
przygotowuje dzieci do życia we
współczesnym świecie bez granic.
Uwaga!
Jeśli dziecko w czasie zabawy-
-nauki znudziło się, natychmiast
jej zaprzestańmy.
W czasie zabawy-nauki doceniaj-
my dziecko, chwalmy je i nagra-
dzajmy.
zasypywać malucha kolejną porcją
zabawek, poświęcić czas na naukę
czytania globalnego (pokazywanie
wyrazów i rozpoznawanie ich).
To w tym okresie kształtuje się inte-
lekt dziecka, to jakie zdolności i zain-
teresowania będzie miało w przyszło-
ści. Powinno się na wszelkie sposoby
umożliwić dziecku zdobywanie
wiedzy, szczególnie przez:
• zabawę (dopóki dziecko jest
zainteresowane, gdy przestaje
uważać – skończyć!)
Warto zacząć wcześniej, tym bardziej
że do 5. roku życia przyswajanie
mnóstwa informacji nie kosztuje
dziecka żadnego świadomego
wysiłku. Trzylatek może nauczyć się
czytania globalnego (rozpoznawania
wyrazów) w sposób łatwy i natural-
ny, w tym też czasie o wiele łatwiej
przyjdzie mu nauka języka.
• rozmowę – miłą, przez zabawę
• odpowiedzi na „trudne” pytania
• wyjaśnianie świata i jego funk-
cjonowania – nawet jeśli z nasze-
go punktu widzenia wiedza ta
jest dla dziecka niezrozumiała
• czytanie dziecku i z dzieckiem
• naukę czytania globalnego
• naukę pisania
• poznawanie języków obcych
(powoduje rozwój mózgu)
• zabawy na świeżym powietrzu
• zabawy oraz ćwiczenia ruchowe
i sportowe
6
Nauk a pr zez zabawę
Małe dzieci z łatwością zapamiętują,
nawet jeśli nie do końca rozumieją
materiał. W późniejszym wieku
przychodzi to znacznie trudniej.
Informacje, które przyjmie dziecko,
zanim skończy 8 lat, powinny być
prawdziwe i wartościowe – naj-
prawdopodobniej zostaną już one
w pamięci na lata.
Po ukończeniu 8 lat zdolność dziecka
do przyswajania nowego materiału
maleje, sprawia mu to więcej trudu.
Od tego czasu rośnie jednak jego
zdolność oceny.
CZYTAJĄCY MALUCH
Historia Tomka Lunskiego (USA)
dowodzi, że nawet dzieci, których
mózg nie funkcjonuje prawidłowo,
mogą nauczyć się czytać znacznie
wcześniej, niż zwykle robią to dzieci.
Rozpoczynając terapię trzyletniego
Tomka, jego mama zaczęła uczyć go
czytania. Gdy skończył 4 lata, sam
przeczytał książkę, a w wieku 5 lat
potra„ ł przeczytać ze zrozumieniem
właściwie każdy tekst. O ileż więcej
mogą osiągnąć w zakresie czytania
zdrowe dzieci!
DLACZEGO WARTO
POLEPSZAĆ PAMIĘĆ?
Nie bez powodu dzisiejsze społeczeń-
stwo określane jest mianem społeczeń-
stwa informacyjnego. Z jednej strony
bowiem jesteśmy zewsząd zalewani
mnóstwem informacji, z drugiej strony
niezwykle przydatna okazuje się umie-
jętność wyławiania z tego gąszczu tylko
tych wiadomości, które są przydatne.
Te informacje oraz to, czy potra„ my je
odnaleźć, przyswoić i zachować, jest
w świecie cennym towarem.
Inteligencja
Na sprawność umysłową człowieka
składają się trzy czynniki:
• szybkość przyswajania informacji
(bit/s) – czas potrzebny na prze-
twarzanie, czyli zmagazynowanie
i ponownie odtworzenie
» przeciętny człowiek – 15 bi-
tów/s (np. 2-3 litery podane
w dowolnej kolejności)
» studenci medycyny – 20 bitów/s
• czas bezpośredniego przyswaja-
nia – informacje mogą być w nim
zatrzymane na krótko (ok. 4-5 s),
umysł traktuje je jako bieżące.
(Przez taki okres jesteśmy w stanie
zapamiętać np. ciąg liter lub cyfr
złożony z 5 elementów.)
• pośrednie przyswajanie – to
umiejętność zachowywania
i przywoływania informacji
z pamięci, związane z działaniem
pamięci długotrwałej.
7
Pobierz darmowy fragment (pdf)