Darmowy fragment publikacji:
ROZDZIAŁ 6. OGRANICZENIA KONTROLI
DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Kontrola działalności gospodarczej przedsiębiorców jest przeprowadzana co do zasady
na zasadach określonych w ustawie – Prawo przedsiębiorców, chyba że zasady i tryb
kontroli wynikają z ratyfikowanych umów międzynarodowych albo bezpośrednio
stosowanych przepisów prawa Unii Europejskiej.
Przedsiębiorcy, który poniósł szkodę na skutek wykonania czynności kontrolnych
z naruszeniem przepisów prawa, przysługuje odszkodowanie. Dochodzenie roszcze-
nia następuje na zasadach i w trybie określonych w odrębnych przepisach. Dowody
przeprowadzone w toku kontroli przez organ kontroli z naruszeniem przepisów ustawy
lub z naruszeniem innych przepisów prawa w zakresie kontroli działalności gospodar-
czej przedsiębiorcy, jeżeli miały istotny wpływ na wyniki kontroli, nie mogą stanowić
dowodu w postępowaniu administracyjnym, podatkowym, karnym lub karnym skar-
bowym dotyczącym przedsiębiorcy.
Kontrolę planuje się i przeprowadza po uprzednim dokonaniu analizy prawdopodo-
bieństwa naruszenia prawa w ramach wykonywania działalności gospodarczej. Analiza
obejmuje identyfikację obszarów podmiotowych i przedmiotowych, w których ryzyko
naruszenia przepisów jest największe. Sposób przeprowadzenia analizy określa organ
kontroli lub organ nadrzędny. Nie dotyczy to kontroli:
1) w przypadku gdy organ kontroli poweźmie uzasadnione podejrzenie:
a) zagrożenia życia lub zdrowia,
b) popełnienia przestępstwa lub wykroczenia,
c) popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego,
d) innego naruszenia prawnego zakazu lub niedopełnienia prawnego obowiązku
– w wyniku wykonywania działalności gospodarczej objętej kontrolą;
2) działalności przedsiębiorców w zakresie objętym nadzorem, o którym mowa
w art. 1 ust. 2 ustawy z 21.7.2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym;
43
3) przypadku gdy jest ona niezbędna do przeprowadzenia postępowania w celu sprawdze-
nia wykonania zaleceń pokontrolnych organu lub wykonania decyzji albo postanowień
nakazujących usunięcie naruszeń prawa, w związku z przeprowadzoną kontrolą.
Organ kontroli zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmio-
towej urzędu obsługującego organ ogólny schemat tych procedur kontroli, które wy-
nikają z przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
Organy kontroli zawiadamiają przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli. Zawia-
domienia o zamiarze wszczęcia kontroli nie dokonuje się m.in. w przypadku/ach gdy:
1) kontrola ma zostać przeprowadzona na podstawie bezpośrednio stosowanych
przepisów prawa Unii Europejskiej albo na podstawie ratyfikowanej umowy mię-
dzynarodowej;
2) przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu prze-
stępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego
lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia;
3) kontrola jest przeprowadzana na podstawie przepisów ustawy z 25.8.2006 r. o syste-
mie monitorowania i kontrolowania jakości paliw;
4) kontrola jest prowadzona w toku postępowania prowadzonego na podstawie prze-
pisów ustawy z 16.2.2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów;
5) przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania naruszeniu zakazów,
o których mowa w art. 44b ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii;
6) kontrola jest prowadzona na podstawie 23b lub art. 23r ust. 1 PrEnerg;
7) przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia,
zdrowia lub środowiska;
8) przedsiębiorca nie ma adresu zamieszkania lub adresu siedziby lub doręczanie pism
na podane adresy było bezskuteczne lub utrudnione.
Warunki formalne wszczęcia kontroli
kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem
30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli
jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia,
wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia
na wniosek przedsiębiorcy kontrola może być wszczęta przed upływem 7 dni
od dnia doręczenia zawiadomienia
44
zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli zawiera:
▶ oznaczenie organu
▶ datę i miejsce wystawienia
▶ oznaczenie przedsiębiorcy
▶ wskazanie zakresu przedmiotowego kontroli
▶ podpis osoby upoważnionej do zawiadomienia
uzasadnienie przyczyny braku zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli
umieszcza się w książce kontroli i protokole kontroli
Przykład
Adam Pracowity Relax
ul. Majowa 5
00-203 Warszawa
Warszawa, 5.5.2019 r.
ZAWIADOMIENIE
o zamiarze wszczęcia kontroli
Działając na podstawie art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców
(Dz.U. z 2018 r. poz. 646 ze zm.) zawiadamiam, że prezydent Adam Kontrolny, za pośredni-
ctwem upoważnionego pracownika urzędu miasta Diany Dokładnej zamierza wszcząć kontrolę:
Adama Pracowitego Relax
w zakresie przestrzegania ograniczeń, nakazów lub zakazów określonych w Uchwale
Nr XXXII/452/17 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 5 marca 2019 r. w sprawie
wprowadzenia na obszarze województwa mazowieckiego ograniczeń i zakazów w zakresie
eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw.
Pouczenie:
Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni
od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie
wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga
ponownego zawiadomienia. Na wniosek przedsiębiorcy kontrola może być wszczęta przed
upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia.
Zofia Leniwa
(podpis i pieczęć organu)
45
Czynności kontrolne mogą być wykonywane przez pracowników organów kontroli
po okazaniu przedsiębiorcy albo osobie przez niego upoważnionej legitymacji służ-
bowej upoważniającej do wykonywania takich czynności oraz po doręczeniu upo-
ważnienia do przeprowadzenia kontroli, chyba że przepisy szczególne przewidują
możliwość podjęcia kontroli po okazaniu legitymacji. W takim przypadku upoważ-
nienie doręcza się przedsiębiorcy albo osobie przez niego upoważnionej w terminie
określonym w tych przepisach, lecz nie później niż w terminie 3 dni roboczych od
wszczęcia kontroli. Podjęcie czynności kontrolnych po okazaniu legitymacji służbo-
wej, na podstawie przepisów szczególnych, może dotyczyć jedynie przypadków, gdy
czynności kontrolne są niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub
wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia
skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia, a także gdy przeprowa-
dzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub śro-
dowiska naturalnego.
Czynności kontrolne mogą być wykonywane przez osoby niebędące pracownikami
organu kontroli, jeżeli przepisy odrębnych ustaw tak stanowią.
Ważne
Zmiana osób upoważnionych do wykonania kontroli, zakresu przedmiotowego kontroli
oraz miejsca wykonywania czynności kontrolnych wymaga każdorazowo wydania od-
rębnego upoważnienia. Zmiany te nie mogą prowadzić do wydłużenia przewidywanego
wcześniej terminu zakończenia kontroli.
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera co najmniej:
1) wskazanie podstawy prawnej,
2) oznaczenie organu kontroli,
3) datę i miejsce wystawienia,
4) imię i nazwisko pracownika organu kontroli uprawnionego do wykonania kontroli
oraz numer jego legitymacji służbowej,
5) oznaczenie przedsiębiorcy objętego kontrolą,
6) określenie zakresu przedmiotowego kontroli,
7) wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia kontroli,
8) podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem zajmowanego stanowiska lub
funkcji,
9) pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego przedsiębiorcy.
46
Ważne
Zakres kontroli nie może wykraczać poza zakres wskazany w upoważnieniu.
Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego
lub osoby przez niego upoważnionej, chyba że:
ratyfikowane umowy międzynarodowe albo bezpośrednio stosowane przepisy
prawa UE stanowią inaczej
przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu
przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa
skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego
popełnienia
kontrola jest prowadzona w toku postępowania prowadzonego na podstawie
przepisów ustawy z 16.2.2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów
przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia,
zdrowia lub środowiska
Kontrolowany jest obowiązany do pisemnego wskazania osoby upoważnionej do
reprezentowania go w trakcie kontroli, w szczególności w czasie jego nieobecności.
Ważne
Do czasu trwania kontroli nie wlicza się czasu nieobecności kontrolowanego przedsię-
biorcy lub osoby przez niego upoważnionej, jeżeli stanowi to przeszkodę w przeprowa-
dzeniu czynności kontrolnych.
W przypadku wszczęcia czynności kontrolnych po okazaniu legitymacji służbowej,
przed podjęciem pierwszej czynności kontrolnej, osoba podejmująca kontrolę ma obo-
wiązek poinformować kontrolowanego przedsiębiorcę lub osobę, wobec której podjęto
czynności kontrolne, o jego prawach i obowiązkach w trakcie kontroli.
Co do zasady, w razie nieobecności kontrolowanego przedsiębiorcy lub osoby przez
niego upoważnionej, czynności kontrolne mogą być wszczęte po okazaniu legitymacji
służbowej pracownikowi kontrolowanego, który może być uznany za osobę, o której
mowa w art. 97 KC, lub w obecności przywołanego świadka, którym powinien być
47
funkcjonariusz publiczny, niebędący jednak pracownikiem organu przeprowadzają-
cego kontrolę.
Kontrolę przeprowadza się w siedzibie kontrolowanego lub miejscu wykonywania
działalności gospodarczej oraz w godzinach pracy lub w czasie faktycznego wykony-
wania działalności gospodarczej przez kontrolowanego. Kontrola lub poszczególne
czynności kontrolne, za zgodą kontrolowanego, mogą być przeprowadzane również
w siedzibie organu kontroli, jeżeli może to usprawnić prowadzenie kontroli.
Przedsiębiorca jest obowiązany prowadzić i przechowywać w swojej siedzibie
książkę kontroli oraz upoważnienia i protokoły kontroli. Książka kontroli może mieć
formę zbioru dokumentów. Książka kontroli służy przedsiębiorcy do dokumento-
wania liczby i czasu trwania kontroli jego działalności. Książka kontroli może być
prowadzona także w formie elektronicznej. Przedsiębiorca, który prowadzi książkę
kontroli w formie elektronicznej, dokonuje wpisów oraz aktualizacji danych zawartych
w książce kontroli. Domniemywa się, że dane zawarte w książce kontroli prowadzonej
w formie elektronicznej znajdują potwierdzenie w dokumentach przechowywanych
przez przedsiębiorcę.
Ważne
W przypadku wszczęcia kontroli przedsiębiorca jest obowiązany niezwłocznie okazać
kontrolującemu książkę kontroli, albo kopie odpowiednich jej fragmentów lub wydruki
z systemu informatycznego, w którym prowadzona jest książka kontroli, poświadczone
przez siebie za zgodność z wpisem w książce kontroli. Przedsiębiorca jest zwolniony
z okazania książki kontroli, jeżeli jej okazanie jest niemożliwe ze względu na udostęp-
nienie jej innemu organowi kontroli. W takim przypadku przedsiębiorca okazuje książ-
kę kontroli w siedzibie organu kontroli w terminie 3 dni roboczych od dnia zwrotu tej
książki przez organ kontroli.
Nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli dzia-
łalności przedsiębiorcy. Nie dotyczy to sytuacji, gdy:
1) ratyfikowane umowy międzynarodowe albo bezpośrednio stosowane przepisy
prawa UE stanowią inaczej;
2) przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu prze-
stępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego
lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia;
3) kontrola jest prowadzona w toku postępowania prowadzonego na podstawie prze-
pisów ustawy z 16.2.2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów;
48
4) kontrola jest prowadzona na podstawie art. 23b lub art. 23r ust. 1 PrEnerg;
5) przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia,
zdrowia lub środowiska naturalnego;
6) kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług przed
dokonaniem tego zwrotu;
7) przeprowadzenie kontroli jest realizacją obowiązków wynikających z przepisów
prawa unijnego o ochronie konkurencji lub przepisów prawa unijnego w zakresie
ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej;
8) kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług na
podstawie przepisów o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związa-
nych z budownictwem mieszkaniowym;
9) kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług na
podstawie przepisów o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków ponie-
sionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania;
10) prowadzona kontrola jest kontrolą amerykańskich rachunków raportowanych
regulowanych ustawą z 9.10.2015 r. o wykonywaniu Umowy między Rządem Rze-
czypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie po-
prawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia
ustawodawstwa FATCA (Dz.U. z 2015 r. poz. 1712).
Czas trwania wszystkich kontroli organu kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku
kalendarzowym nie może przekraczać w odniesieniu do:
mikro-
przedsiębiorców
– 12 dni
roboczych
małych
przedsiębiorców
– 18 dni
roboczych
średnich
przedsiębiorców
– 24 dni
roboczych
pozostałych
przedsiębiorców
– 48 dni
roboczych
Ograniczeń czasu kontroli nie stosuje się w przypadkach, gdy:
1) ratyfikowane umowy międzynarodowe albo bezpośrednio stosowane przepisy
prawa UE stanowią inaczej;
2) przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu prze-
stępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego
lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia;
3) kontrola jest prowadzona w toku postępowania prowadzonego na podstawie prze-
pisów ustawy z 16.2.2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów;
4) kontrola jest prowadzona na podstawie art. 23b lub art. 23r ust. 1 PrEnerg;
49
5) przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia,
zdrowia lub środowiska naturalnego;
6) kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług przed
dokonaniem tego zwrotu;
7) przeprowadzenie kontroli jest realizacją obowiązków wynikających z przepisów
prawa unijnego o ochronie konkurencji lub przepisów prawa unijnego w zakresie
ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej;
8) kontrola dotyczy podmiotów, którym na mocy odrębnych przepisów właściwy or-
gan wydał decyzję o uznaniu prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania
ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi – w zakresie związanym
z wykonaniem tej decyzji;
9) kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług na
podstawie przepisów o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związa-
nych z budownictwem mieszkaniowym;
10) kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług na
podstawie przepisów o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków ponie-
sionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania;
11) kontrola jest kontrolą amerykańskich rachunków raportowanych regulowanych
ustawą z 9.10.2015 r. (wdrożenie ustawodawstwa FATCA).
Przedłużenie czasu trwania kontroli jest możliwe jedynie z przyczyn niezależnych
od organu kontroli i wymaga uzasadnienia na piśmie. Uzasadnienie doręcza się przed-
siębiorcy. Przedłużenie czasu trwania kontroli nie może naruszać maksymalnych
terminów kontroli. Przedłużenie czasu trwania kontroli możliwe jest także, jeżeli
w toku kontroli zostanie ujawnione zaniżenie zobowiązania podatkowego w wy-
sokości przekraczającej równowartość 10 kwoty zadeklarowanego zobowiązania
podatkowego, jednak nie niższej niż 500 złotych, lub zawyżenie straty w wysokości
przekraczającej równowartość 50 kwoty zadeklarowanej straty, jednak nie niższej
niż 2500 złotych, albo w przypadku ujawnienia faktu niezłożenia deklaracji pomimo
takiego obowiązku.
Ważne
Czas trwania kontroli nie może spowodować przekroczenia odpowiednio dwukrotności
maksymalnego czasu kontroli.
Jeżeli wyniki kontroli wykazały rażące naruszenie przepisów prawa przez przed-
siębiorcę, można przeprowadzić powtórną kontrolę w tym samym zakresie przed-
miotowym w danym roku kalendarzowym, a czas jej trwania nie może przekraczać
7 dni. Czasu trwania powtórnej kontroli nie wlicza się do maksymalnych czasów
kontroli.
50
Organ kontroli może, po pisemnym zawiadomieniu przedsiębiorcy, przerwać kontrolę
na czas niezbędny do przeprowadzenia badań próbki produktu lub próbki kontrol-
nej, jeżeli jedyną czynnością kontrolną po otrzymaniu wyniku badania próbki będzie
sporządzenie protokołu kontroli. Czasu przerwy nie wlicza się do maksymalnych
czasów kontroli, o ile podczas przerwy przedsiębiorca miał możliwość wykonywania
działalności gospodarczej oraz miał nieograniczony dostęp do prowadzonej przez
siebie dokumentacji i posiadanych rzeczy, z wyjątkiem zabezpieczonej w celu kontroli
próbki. W takiej sytuacji doręczenie przedsiębiorcy protokołu kontroli nie wymaga
ponownego wszczęcia kontroli, a dnia, w którym doręczono przedsiębiorcy protokół
kontroli, nie wlicza się do czasu trwania kontroli. Dopuszcza się doręczenie protokołu
kontroli w trakcie trwania kontroli innego organu.
SPRZECIW WOBEC KONTROLI
przedsiębiorca może go wnieść wobec podjęcia i wykonywania przez organy kontroli
czynności z kontrolnych sprzecznie z przepisami art. 48, 49, 50 ust. 1 i 5, art. 51 ust. 1,
art. 54 ust. 1, art. 55 ust. 1 i 2 i art. 58 PrPrzed
przedsiębiorca wnosi na piśmie do organu podejmującego i wykonującego kontrolę
o wniesieniu sprzeciwu przedsiębiorca zawiadamia na piśmie kontrolującego
sprzeciw wnosi się w terminie 3 dni roboczych od dnia wszczęcia kontroli przez organ
kontroli. Przedsiębiorca musi uzasadnić wniesienie sprzeciwu
wniesienie sprzeciwu powoduje wstrzymanie czynności kontrolnych przez organ kontroli,
którego sprzeciw dotyczy, z chwilą doręczenia kontrolującemu zawiadomienia o wniesieniu
sprzeciwu do czasu rozpatrzenia sprzeciwu, a w przypadku wniesienia zażalenia do czasu
jego rozpatrzenia
wniesienie sprzeciwu powoduje wstrzymanie biegu czasu trwania kontroli od dnia
wniesienia sprzeciwu do dnia doręczenia przedsiębiorcy postanowienia o rozpatrzeniu
sprzeciwu albo do dnia kiedy upłynął termin do rozpatrzenia sprzeciwu
51
w przypadku wniesienia przez przedsiębiorcę zażalenia na postanowienie w przedmiocie
sprzeciwu, wstrzymanie biegu czasu trwania kontroli następuje do dnia doręczenia
przedsiębiorcy postanowienia wydanego na podstawie zażalenia złożonego
na postanowienie w przedmiocie sprzeciwu albo do dnia kiedy upłynął termin
do rozpatrzenia sprzeciwu
w przypadku wniesienia sprzeciwu organ kontroli może, w drodze postanowienia,
dokonać zabezpieczenia dowodów mających związek z przedmiotem i zakresem kontroli,
na czas rozpatrzenia sprzeciwu. Zabezpieczeniu podlegają dokumenty, informacje, próbki
wyrobów oraz inne nośniki informacji, jeżeli stanowią lub mogą stanowić dowód w toku
kontroli
organ kontroli w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania sprzeciwu, rozpatruje
sprzeciw oraz wydaje postanowienie o:
▶ odstąpieniu od czynności kontrolnych
▶ kontynuowaniu czynności kontrolnych
na powyższe postanowienie przedsiębiorcy przysługuje zażalenie w terminie 3 dni od dnia
otrzymania postanowienia. Rozstrzygnięcie zażalenia następuje w drodze postanowienia,
nie później niż w terminie 7 dni od dnia jego wniesienia
w przypadku wydania postanowienia o kontynuowaniu czynności kontrolnych organ
kontroli może kontynuować czynności kontrolne od dnia, w którym postanowienie
doręczono przedsiębiorcy, a w przypadku wniesienia zażalenia, od dnia doręczenia
przedsiębiorcy postanowienia
nierozpatrzenie sprzeciwu czy zażalenia w terminie jest równoznaczne w skutkach
z wydaniem przez organ właściwy postanowienia o odstąpieniu od czynności kontrolnych
52
Przykład
Adam Pracowity Relax
ul. Majowa 5
00-203 Warszawa
NIP: 8247677865
Warszawa, 5.5.2019 r.
Naczelnik II Urzędu Skarbowego w Warszawie
ul. Jagiellońska 34
00-203 Warszawa
Sprzeciw wobec prowadzenia kontroli podatkowej
Na podstawie art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U.
z 20108 r. poz. 646 ze zm.) wnoszę sprzeciw wobec prowadzenia kontroli podatkowej w za-
kresie podatku VAT z naruszeniem art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przed-
siębiorców.
Uzasadnienie
Urząd Skarbowy przeprowadził u mnie w dniach od 7 do 14 lutego 2019 r. kontrolę podatkową
w zakresie prawidłowości rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2018 r. W dniu
24 marca 2019 r. Urząd Skarbowy wszczął wobec mnie kontrolę podatkową w zakresie podatku
VAT za okres od stycznia do grudnia 2018 r. Jestem tzw. mikroprzedsiębiorcą. W moim przy-
padku czas trwania wszystkich kontroli urzędu skarbowego w jednym roku kalendarzowym
nie może przekroczyć 12 dni roboczych. Tymczasem sumując okres trwania poprzedniej kontroli
podatkowej (6 dni roboczych) i obecnej (7 dni roboczych), czynności kontrolne prowadzone są
13. dzień. W przedmiotowej sprawie nie nastąpiło przedłużenie kontroli. Nie występują również
przesłanki wymienione w art. 55 ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców,
uzasadniające niestosowanie ograniczeń czasu trwania kontroli. Nie ma tym samym podstaw
prawnych, aby przedmiotowa kontrola była kontynuowana. Wnoszę więc jak na wstępie.
Załączniki:
1) kopia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli z 7 lutego 2019 r.;
2) kopia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli z 24 marca 2019 r.
Adam Pracowity
(podpis)
53
Pobierz darmowy fragment (pdf)