Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00376 007135 14662149 na godz. na dobę w sumie
Polski raz a dobrze. Polish for Foreigners - ebook/pdf
Polski raz a dobrze. Polish for Foreigners - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 320
Wydawca: Wydawnictwo Lingo Sp. J. Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-60287-49-1 Rok wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> nauka języków obcych
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Polski raz a dobrze. Polish for Foreigners łączy w sobie zalety intensywnego kursu dla obcokrajowców - samouków, jak i podręcznika dla osób uczących się języka polskiego jako obcego w ramach szkół językowych, lektoratów, czy kursów indywidualnych. Jest najnowszym i najbardziej wyczerpującym tego typu opracowaniem. Obejmuje poziomy A1, A2 i B1 według klasyfikacji ESOKJ Rady Europy

KURS


ĆWICZENIA


Z Lingo nauczysz się raz a dobrze!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Perfect for self-access learning The intensive course POLSKI raz a dobrze is a fast and efficient way to learn the Polish language for those who want to use it on an everyday basis. This book will teach you how to discuss matters of business, the Internet, or even love, as well as to get by at the doctor(cid:307)s, at restaurants, or in a bike shop. The Course (cid:318) 30 lessons comprising present-day dialogue and extensive vocabulary with translations (cid:318) Up-to-date topics including business, the Internet, bank, cinema, theatre (cid:318) Everyday life in Poland; practical information (cid:318) Vocabulary with over 230 aspectual pairs The Exercises (cid:318) 80 tasks with key (cid:318) Test yourself! (cid:316) repetition exercises (cid:318) Simple graphics and grammatical explanations The CD (cid:318) All lessons in audio format (cid:318) Conversations recorded by professional Polish actors (cid:318) Student-friendly European Council Levels: A1, A2, B1 W ofercie LINGO: (cid:318) samouczki + pakiet multimedialny (cid:318) rozmówki + audio CD (cid:318) repetytoria i niezbędniki www.jezykinieobce.pl Book + CD e z r b o d a z a r I K S L O P H s r e S n g i e I r o L F r O o f P POLSKI raz a dobrze POLISHH for Foreigners BOOKBOOKAUDIO CD AUDIO CD (cid:318) Modern language (cid:318) Everyday conversations (cid:318) Grammar and vocabulary (cid:318) Exercises AN INTENSIVE COURSE FOR BEGINNERS wydawnictwo LINGO Stanisław Mędak AN INTENSIVE COURSE FOR BEGINNERS POLSKI raz a dobrze POLISH for Foreigners Elementary level A1, A2, B1 English translation Dennis McEvoy Projekt okładki serii: Marcin Rojek, 2-arts.com Projekt makiety i opracowanie graficzne: Studio 27, biuro@studio27.pl Zdjęcie na okładce: (cid:325) Massonforstock / Fotolia Redakcja i korekta: Paweł Pokora Korekta angielska: Michael Mulkeen, Dominique Seillon Lektorzy: Klara Bielawka, Sławomir Federowicz, Jolanta Olszewska, Michał Podsiadło, Miłogost Reczek (cid:325) Copyright by Wydawnictwo Lingo sp.j., Warszawa 2011 www.WydawnictwoLingo.pl ISBN: 978-83-60287-94-1 Skład i łamanie: Studio 27 Druk i oprawa: Pozkal Instead of an introduction LESSON 6 Starting from the (cid:287)rst lesson, the textbook Polski raz a dobrze introduces simple and useful syntactic structures of the Polish language. The problems contained within the textbook are progressively developed in terms of morphology, in(cid:288)ections, as well as the vocabulary of modern Polish. Basic information concerning functional grammar and vocabulary is given in the sections HOW DOES IT WORK? The large amount of practical information provided should help the student quickly assimilate useful vocabulary and an understanding of the function of cases, as well as accustom the student to Polish syntax. In order to create one(cid:307)s (cid:309)own(cid:309) answer, or (cid:309)own(cid:309) question, it is enough to memorize the sample sentences or fragments of sentences, as well as the short explanations. In the textbook dictionaries, lists, and tables not only is vocabulary provided, but also verb syntactic combinations, contextual aspect pairs, syntactic constructions, and expressions. The student will (cid:287)nd in the 25 textbook dialogues real Polish adapted to the grammatical demands of the Polish language. The (cid:287)rst 10 dialogues act as a linguistic bridge that eases the passage to the latter and more demanding dialogues that follow in the goal of attaining grammatical competence. Attaining other competencies should occur with the systematic repetition of the dialogues, the solving of the exercises, and using the answers found in the exercise keys. It(cid:307)s also recommended using the various syntactic constructions contained within the explanatory sections. Most of the exercises contained within Polski raz a dobrze are creative exercises. They were conceived so as to aid students in the writing of the answers (words, grammatical forms, expressions) resulting from the context. The entire textbook is intended for those studying Polish at the elementary level A1, A2, B1. The scope of the grammatical and lexical material also covers the demands for later stages of the elementary level. Kraków, May 8th, 2010. Stanisław Mędak Important note The (cid:287)rst four lessons in the coursebook Polski raz a dobrze present basic Polish structures and phrases which are useful in everyday communication. These structures are introduced in natural dialogue and are marked in colour. They are translated below. We hope this strategy will enable the learner to acquire effortlessly not only basic sentence structures, questions and answers, but also Polish letters, sounds and intonation. www.WydawnictwoLingo.pl 3 Ta b l e o f c o n t e n t s Table of contents Polish alphabet Letters and sounds Cardinal numbers Ordinal numbers 10 10 12 14 Lesson 1 Edgar chce mieszkać w Polsce Nominative singular. (cid:316) The function of the nominative in sentences. (cid:316) Inflectional endings. (cid:316) Interrogative pronoun kto. (cid:316) Grammatical genders. (cid:316) Demonstrative pronouns ten, ta, to. (cid:316) Functions of the word to in a sentence. (cid:316) Personal pronouns ja, ty, on, ona... (cid:316) Conjugation of the verb być in the present tense singular. (cid:316) Conjugation of the verb nazywać się. (cid:316) Question and answer construction: words czy / jak. (cid:316) Negating the verb. 16 Lesson 2 Edgar w Fundacji Nowa Polska w Nowym Jorku Possessive pronouns mój, moja, moje; twój, twoja, twoje. (cid:316) Demonstrative pronoun to. (cid:316) Interrogative pronoun co. Sentence and question construction. (cid:316) Conjugation of the verb mieszkać. Lesson 3 Edgar i Marta lądują w Balicach Question and answer construction. (cid:316) Adjectives czyj, czyja, czyje (cid:316) Possessive pronouns: mój, twój, jego, jej / nasz, wasz, ich. (cid:316) The construction proszę + infinitive. (cid:316) The word nie. Sentence construction with the word nie. (cid:316) Conjugations of the verbs mieć, wiedzieć. CONJUGATION III. (cid:316) IMPORTANT INFORMATION: Verb conjugation system. 28 34 Lesson 4 Miłe zaskoczenie Connecting adjectives with nouns. (cid:316) Possessive pronouns, moja, twoja, jego, jej... (cid:316) Conjugation of verbs robić / cieszyć się. CONJUGATION II. (cid:316) Neuter nouns such as imię. (cid:316) Declinations of the word imię. (cid:316) IMPORTANT INFORMATION: expression się. 44 4 Ta b l e o f c o n t e n t s Lesson 5 Internetowy przyjaciel Possessive pronouns moje, twoje, jego, jej / nasze, wasze, ich. (cid:316) Conjugation and syntax of verb znać. (cid:316) The verb być. Plural. (cid:316) Adjectives. (cid:316) Interrogative pronouns jaki, jaka, jakie. 54 Lesson 6 Sprawd(cid:283) się! 62 Lesson 7 Okazyjna sprzeda(cid:285) (cid:316) Edgar kupuje rower Adverbs. (cid:316) Adverb syntax. (cid:316) Formation of adverbs from adjectives. (cid:316) Comparative of adverbs dobrze, (cid:283)le. (cid:316) Adverbial expressions mówić po polsku. (cid:316) Conjugation of the verb móc. CONJUGATION I. Conjugation of the verb mówić (+ syntactic collocation). Conjugation II. (cid:316) Imperfective verb kupować and perfective kupić. (cid:316) IMPORTANT INFORMATION: Masculine nouns that end with (cid:316)a such as kolega, sprzedawca. 64 Lesson 8 Chłopskie jadło (cid:316) a co to takiego? Creation of simple adverbs. (cid:316) Seasons and months and some of their inflected forms. (cid:316) Conjugation of verbs: czuć się, pić, je(cid:258)ć. (cid:316) The expression być mo(cid:285)e. (cid:316) Number jedni / jedne. 72 Lesson 9 Edgar kontaktuje się z rodziną Instrumental case singular and plural. (cid:316) Function of the Instrumental case in sentences. (cid:316) Syntax of the Instrumental case. (cid:316) Inflectional endings. (cid:316) Alternations, consonant and vowel changes in the Instrumental. (cid:316) Conjugation of the verbs opiekować się and niepokoić się (+ syntactic collocation). (cid:316) IMPORTANT INFORMATION: 1. Feminine nouns that end with (cid:316)i, 2. Neuter nouns that end with (cid:316)um, 3. Nouns that decline like adjectives, such as chory. 82 www.WydawnictwoLingo.pl 5 Ta b l e o f c o n t e n t s Lesson 10 Najlepszym lekarstwem jest muzyka Accusative case singular and plural. (cid:316) Function of the Accusative case in sentences. Inflectional endings. (cid:316) Verbs that take the Accusative. (cid:316) Syntactic constructions with a preposition that take the Accusative. (cid:316) Conjugation of the verb pisać. (cid:316) Accusative syntax. Syntactic constructions. (cid:316) IMPORTANT INFORMATION: 1. Constructions of the type: Chce mi się pić, 2. Inflected forms of the demonstrative pronoun ta, 3. Impersonal verbs: słychać, widać. 94 Lesson 11 Edgar i Marta w Galerii Kazimierz Genitive singular and plural. (cid:316) Function of the Genitive case in sentences (genitive attributes). (cid:316) Inflectional endings in the Genitive. Distribution of endings ((cid:308)animate(cid:309) and (cid:308)inanimate(cid:309) nouns). (cid:316) Syntax of the Genitive. (cid:316) Consonant and vowel changes. (cid:316) Conjugation of verbs chcieć / potrzebować (+ syntactic collocation). (cid:316) Genitive in negative sentences. (cid:316) IMPORTANT INFORMATION: Feminine nouns with consonant endings such as: miło(cid:258)ć, pomoc. 106 Lesson 12 Sprawd(cid:283) się! 120 Lesson 13 Edgar nie lubi teatru Genitive continued (cid:316) Conjugation of the verb uczyć (się) (cid:316) IMPORTANT INFORMATION: 1. Genitive names of countries: Niemcy, Węgry, Włochy etc., 2. Verb uczyć (się), 3. Questions of time (giving the time). 122 Lesson 14 Codzienne (cid:285)ycie (cid:316) nowi znajomi Past tense. (cid:316) Verb być. (cid:316) Construction nie było + Genitive. (cid:316) Conjugation of verbs robić / zrobić, wiedzieć (cid:316) Past tense. (cid:316) Verb aspect. (cid:316) Verb prefixes. (cid:316) Verb aspect pairs (lessons 1 (cid:316)14). (cid:316) IMPORTANT INFORMATION: 1. The noun rok and its forms, 2. Days of the week, 3. Verbs that express repetition. 132 6 Ta b l e o f c o n t e n t s Lesson 15 Edgar tęskni za rodziną, a zwłaszcza za babcią Future tense: verb być. (cid:316) Verb aspects continued (cid:316) Imperfective and perfective verb forms in the future. (cid:316) IMPORTANT INFORMATION: (cid:316) Use of the future tense form of imperfective verbs będę czytać || będę czytał / będę czytała / bedę czytało. 148 Lesson 16 Opowie(cid:258)ć babci Compound forms of imperfective verbs continued (reminder). (cid:316) Indicators for the use of imperfective verbs in the future tense. (cid:316) Future tense of perfective verbs. 156 Lesson 17 Podró(cid:285)e małe i du(cid:285)e Verbs of motion: i(cid:258)ć / pój(cid:258)ć; jechać / pojechać; chodzić, je(cid:283)dzić. (cid:316) Syntax of verbs of motion. (cid:316) Use of verbs of motion. (cid:316) Conjugation of verbs i(cid:258)ć / pój(cid:258)ć and their syntax. (cid:316) Useful verbs of motion. (cid:316) Verbs of motion and their prefixes. Basic prefix functions. (cid:316) IMPORTANT INFORMATION (cid:316) Verbs that express repetition (iterative). 166 Lesson 18 Sprawd(cid:283) się! 178 Lesson 19 Niespodziewana propozycja pracy. Edgar zostaje lektorem języka angielskiego Locative case singular and plural. (cid:316) Function of the Locative case in sentences. (cid:316) Prepositions + Locative. (cid:316) Inflectional endings in the Locative. (cid:316) The most commonly occurring alternations. (cid:316) Distribution of Locative endings. (cid:316) Personal pronoun forms in the Locative. (cid:316) 182 www.WydawnictwoLingo.pl 7 Ta b l e o f c o n t e n t s Prepositions that take the Locative. Lesson 20 Spotkanie z nied(cid:283)wiedziem w Tatrach The verb musieć (cid:316) conjugation in the present and past tense. (cid:316) Syntax of the verb musieć. (cid:316) Verbs with the suffix (cid:316)ną / (cid:316)nę. Verbs indicating an immediate or single action. (cid:316) IMPORTANT INFORMATION: 1. Nouns that decline like adjectives such as Zakopane, 2. Word order in sentences using the adverb nigdy. 194 Lesson 21 Edgar z Martą na Zakopiance Degrees of comparison of adverbs. (cid:316) Adverb syntax. (cid:316) IMPORTANT INFORMATION: 1. Indefinite pronouns such as kto(cid:258), co(cid:258), kiedy(cid:258), gdzie(cid:258). 2. Place names (cid:316) plurale tantum, 3. Syntax of verb woleć. 202 Lesson 22 Dzień dobry... Policja drogowa Conditional mood. (cid:316) Forms of the verb chcieć in the conditional mood. (cid:316) Sentence construction in the conditional mood with the conjunction gdyby. (cid:316) IMPORTANT INFORMATION (cid:316) Expressions: je(cid:258)li / je(cid:285)eli; je(cid:258)liby / je(cid:285)eliby. 212 Lesson 23 Ach, ten język polski! (cid:316) Edgar nie ma humoru Declension of personal pronouns: Instrumental, Accusative and Genitive. (cid:316) Important verbs that take the Instrumental, Accusative, and Genitive. (cid:316) Conjugation of the verb: powinien, powinna, powinno (cid:316) present tense. (cid:316) Declension of the noun dzień. 220 Lesson 24 Sprawd(cid:283) się! 234 8 Ta b l e o f c o n t e n t s Lesson 25 Edgar zakłada konto w banku Count in Polish! (cid:316) Numbers. (cid:316) Arithmetic. (cid:316) Cardinal and ordinal numerals. (cid:316) Declension of cardinal numerals dwa, trzy, cztery, pięć. (cid:316) Syntactic combinations and syntax rules. (cid:316) Practical numbers. (cid:316) IMPORTANT INFORMATION: złoty (cid:316) Polish monetary unit. 236 Lesson 26 Co panu dolega? Imperative mood (cid:316) simple and compound forms. (cid:316) Forms of the imperative mood (cid:316) the verb być. (cid:316) Rules for forming the imperative mood. (cid:316) Practical advice. (cid:316) Basic patterns of the imperative mood. (cid:316) IMPORTANT INFORMATION: Vocative (cid:316) why and when? 248 Lesson 27 E-mail z Fundacji Nowa Polska Nominative plural. (cid:316) Inflectional endings. (cid:316) Most common alternations. (cid:316) Distribution of endings. (cid:316) Adjective forms. (cid:316) Suppletive and other forms. (cid:316) Names of nationalities. (cid:316) IMPORTANT INFORMATION: Plural forms of pronouns and determiners. 258 Lesson 28 Wybór szkoły językowej Degrees of comparison of simple and descriptive adjectives. (cid:316) Adjective Syntax. (cid:316) Useful adjective forms. (cid:316) Irregular forms. 270 Lesson 29 Marcie snują się po głowie ró(cid:285)ne pomysły Dative case singular and plural. (cid:316) Functions (cid:316) Inflectional endings. (cid:316) Declension of personal pronouns. (cid:316) List of important verbs that take the Dative. (cid:316) Distribution of endings. (cid:316) Selected constructions with the Dative. (cid:316)The so-called optative mood: why and when? 280 Lesson 30 Sprawd(cid:283) się! Problem topics 294 298 www.WydawnictwoLingo.pl 9 A l p h a b e t Alphabet a, A ą, Ą b, B c, C ć, Ć d, D e, E ę, Ę f, F g, G h, H i, I j, J k, K l, L (cid:283), Ź (cid:285), Ż a ą be ce cie de e ę ef gie ha i jot ka el ziet (cid:285)et ł, Ł m, M n, N ń, Ń o, O ó, Ó p, P r, R s, S (cid:258), Ś t, T u, U w, W y, Y z, Z Anna Bogdan Celina Ćwik Danuta Ewa Mędak Franciszek Gerard Halina Irena Janina Katarzyna Ludwik Ździebło Żbik Łucja Maria Natalia Kosiński Onufry eł em en eń o ó (o kreskowane) Waligóra pe er es e(cid:258) te u wu y (igrek) zet Paweł Roman Stanisław Le(cid:258)niak Tomasz Urszula Wacław (cid:316) Zenon Letters and sounds letter group of letters a A ą b B c C c + i ch = (h) ch + i cz ć d D dz examples Anna, baran, mama, pan drąg, idą, kąt, piszą, są, wą(cid:285), wziął, wąs banan, bo, cebula, chleb, pobudka co, cyna, cytryna, koc, lekcja, nic, noce, więc cicho, ciocia, ciasto, cienki, ci, ciuciubabka chodnik, choroba, klechda, kochać, suchy, Wojciech architekt, Chinka, chimery, chirurg, wymachiwać czar, czas, Czech, kaczka, kicz, praczka, taczka bić, być, ćma, grać, mówić do, dam, dobry, dom, dyrektor, pod, płód dzbanek, dzwonić, ksiądz, pieniądze, wódz 10 L e t t e r s a n d s o u n d s dz + i d(cid:283) d(cid:285) e E ę f F g G g + i h H = (ch) h + i i I j J k K k + i l L ł Ł m M n N n + i ń o O ó Ó = (u) p P r R rz Rz = ((cid:285)) s S s + i sz Sz (cid:258) Ś t T u U = (ó) w W y Y z Z z + i (cid:283) Ź dziadek, dzień, dziesięć, dziewczyna, dziewięć, dzi(cid:258) bąd(cid:283), chod(cid:283), d(cid:283)więk, jed(cid:283)my, wejd(cid:283) d(cid:285)em, d(cid:285)ungla, d(cid:285)d(cid:285)ysty chleb, gorzej, jemy, nowe, pewien, sen, te, wiem dębowy, gę(cid:258), imię, język, kęs, kliknęła, lęk, męski, myję się, pięć, ręka, tę, wzięła, zięć fakt, fant, fantastyczny, film gapa, gdy, go, Bóg, gapić się, próg gilotyna, giniemy, gitara, piegi halka, hałas, herbata, historia historia, Hindus, Hiszpan ci, idol, imię, Irena, liczyć, lipa, list, mina, oni daj, gorzej, ja, Janek, jeden, je(cid:258)ć, jutro, mniej kilogram, kot, Kraków, kto, kto(cid:258), lekko, rówie(cid:258)nik kieszeń, kilo, kino, ludzki alkohol, dla, lampa, las, len, lina, lipa, los, lupa dał, koło, łapa, ławka, Łód(cid:283), łyk, miał, ołówek, wziął mama, mój, my, my(cid:258)l, synem, tam jon, na, nad, nasz, nic, numer, on, pan, panna, pewien niania, nic, nie, niebo, nisko dzień, koń, kończyć, słońce koszula, okno, oko, ono, oto, to Bóg, ołówek, ów, róg, rów słup, pan, Polska czar, korona, Kraków, kura, rana, rok, rysunek brzęczeć, kalendarz, krzesło, przeczytać, rzeka as, kasa, kłos, sala, sens, sesja, sok, syn nosić, siadać, siedem, siódmy kasza, mieszkasz, mówisz, piszesz, szaman, szum co(cid:258), ko(cid:258)ć, kto(cid:258), (cid:258)linić, (cid:258)lub, (cid:258)nić, wie(cid:258) kot, kto, tak, to, tydzień auto, budzić, buty, jutro, ju(cid:285), tu, umieć, urodzić się Kraków, kwota, twój, Warszawa, wiem, wino biały, buty, być, czytać, du(cid:285)y, syn, ty, wy, wyj(cid:258)ć koza, raz, zadanie, zaraz, zło Kazik, ziarno, zielony, zima, zioło mro(cid:283)no, pó(cid:283)no, we(cid:283), (cid:283)le, (cid:283)ródło www.WydawnictwoLingo.pl 11 N u m b e r s (cid:285) Ż = (rz) papie(cid:285), wra(cid:285)liwy, (cid:285)aba, (cid:285)e, (cid:285)yć Cardinal numbers 1 (cid:316) 20 (m.) 1 (ten) jeden dom stoi (nm. prs.) (ten) jeden pan stoi (m. prs.) (f.) (ta) jedna pani stoi (n.) (to) jedno piwo stoi 2 (te) dwa domy stoją (te) dwie panie stoją (te) dwa piwa stoją (ci) dwaj panowie stoją (tych) dwóch panów stoi 3 (te) trzy domy stoją (te) trzy panie stoją (te) trzy piwa stoją (ci) trzej panowie stoją (tych) trzech panów stoi 4 (te) cztery domy stoją (te) cztery panie stoją (te) cztery piwa stoją (ci) czterej panowie stoją (tych) czterech panów stoi 5 1 (tych) pięć domów stoi 1 (tych) pięć pań stoi 1 (tych) pięć piw stoi 1 (tych) pięciu panów stoi 12 N u m b e r s sze(cid:258)ciu panów sze(cid:258)ć piw sze(cid:258)ć pań sze(cid:258)ć domów 6 siedmiu panów siedem piw siedem pań siedem domów 7 o(cid:258)miu panów osiem piw osiem pań osiem domów 8 dziewięciu panów dziewięć piw dziewięć pań 9 dziewięć domów dziesięciu panów dziesięć piw dziesięć pań 10 dziesięć domów jedenastu panów jedena(cid:258)cie piw jedena(cid:258)cie pań 11 jedena(cid:258)cie domów dwunastu panów dwana(cid:258)cie piw dwana(cid:258)cie pań 12 dwana(cid:258)cie domów trzynastu panów trzyna(cid:258)cie piw trzyna(cid:258)cie pań 13 trzyna(cid:258)cie domów czterna(cid:258)cie piw czternastu panów 14 czterna(cid:258)cie domów czterna(cid:258)cie pań piętnastu panów piętna(cid:258)cie piw piętna(cid:258)cie pań 15 piętna(cid:258)cie domów szesna(cid:258)cie piw szesnastu panów szesna(cid:258)cie pań 16 szesna(cid:258)cie domów 17 siedemna(cid:258)cie domów siedemna(cid:258)cie pań siedemna(cid:258)cie piw siedemnastu panów 18 osiemna(cid:258)cie domów osiemna(cid:258)cie pań osiemna(cid:258)cie piw osiemnastu panów 19 dziewiętna(cid:258)cie domów dziewiętna(cid:258)cie pań dziewiętna(cid:258)cie piw dziewiętnastu panów dwudziestu panów 20 dwadzie(cid:258)cia domów dwadzie(cid:258)cia pań dwadzie(cid:258)cia piw 21 (cid:316) 100 21 dwadzie(cid:258)cia jeden domów trzydzie(cid:258)ci domów czterdzie(cid:258)ci domów pięćdziesiąt domów sze(cid:258)ćdziesiąt domów siedemdziesiąt domów osiemdziesiąt domów dziewięćdziesiąt domów 30 40 50 60 70 80 90 100 sto domów dwadzie(cid:258)cia jeden pań trzydzie(cid:258)ci pań czterdzie(cid:258)ci pań pięćdziesiąt pań sze(cid:258)ćdziesiąt pań siedemdziesiąt pań osiemdziesiąt pań dziewięćdziesiąt pań sto pań dwadzie(cid:258)cia jeden piw trzydzie(cid:258)ci piw czterdzie(cid:258)ci piw pięćdziesiąt piw sze(cid:258)ćdziesiąt piw siedemdziesiąt piw osiemdziesiąt piw dziewięćdziesiąt piw sto piw dwudziestu jeden panów trzydziestu panów czterdziestu panów pięćdziesięciu panów sze(cid:258)ćdziesięciu panów siedemdziesięciu panów osiemdziesięciu panów dziewięćdziesięciu panów stu panów www.WydawnictwoLingo.pl 13 O r d i n a l n u m b e r s 200 (cid:316) 1000 200 dwie(cid:258)cie 1 domów / pań / piw || stoi (nm. prs.) trzysta czterysta pięćset sze(cid:258)ćset siedemset osiemset dziewięćset 300 400 500 600 700 800 900 1000 tysiąc dwustu 1 panów || stoi (m.prs.) trzystu czterystu pięciuset sze(cid:258)ciuset siedmiuset o(cid:258)miuset dziewięciuset tysiąc Grammatical explanation (cid:316) see lesson 25, page 236 Ordinal numbers 1 (cid:316) 20 który? (m.) pierwszy (syn) drugi trzeci czwarty piąty szósty siódmy ósmy dziewiąty dziesiąty jedenasty 14 która? (f.) pierwsza (córka) druga trzecia czwarta piąta szósta siódma ósma dziewiąta dziesiąta jedenasta które? (n.) pierwsze (dziecko) drugie trzecie czwarte piąte szóste siódme ósme dziewiąte dziesiąte jedenaste O r d i n a l n u m b e r s dwunasty trzynasty czternasty piętnasty szesnasty siedemnasty osiemnasty dziewiętnasty dwudziesty 21 (cid:316) 100 dwudziesty pierwszy trzydziesty czterdziesty pięćdziesiąty sze(cid:258)ćdziesiąty siedemdziesiąty osiemdziesiąty dziewięćdziesiąty setny dwunasta trzynasta czternasta piętnasta szesnasta siedemnasta osiemnasta dziewiętnasta dwudziesta dwunaste trzynaste czternaste piętnaste szesnaste siedemnaste osiemnaste dziewiętnaste dwudzieste dwudziesta pierwsza trzydziesta czterdziesta pięćdziesiąta sze(cid:258)ćdziesiąta siedemdziesiąta osiemdziesiąta dziewięćdziesiąta setna dwudzieste pierwsze trzydzieste czterdzieste pięćdziesiąte sze(cid:258)ćdziesiąte siedemdziesiąte osiemdziesiąte dziewięćdziesiąte setne www.WydawnictwoLingo.pl 15 E d g a r c h c e m i e s z k a ć w P o l s c e 1. Edgar chce mieszkać w Polsce Good morning. This is the Nowa Polska Foundation (FNP) at 17 East 67th Street in New York. Please leave your message after the signal. The Foundation(cid:307)s of(cid:287)ce is open Monday to Friday from 9 a.m. to 7 p.m. Thank you. Monday, 10 April, 2010. New York. Reception desk. Marta Till works here. (cid:316) Good morning. (cid:316) Dzień dobry pani. Nazywam się Betraff ...* (cid:316) Edgar Betraff! Edgar, to ty!? Miło cię widzieć. Przepraszam na chwilę. (Marta makes a call). Agata, wiesz, kto tutaj jest? Edgar B. (...). Tak, to on. Edgar. Ten sam przystojny, zawsze u(cid:258)miechnięty Edgar. Co, nie mo(cid:285)esz?! Jaka szkoda. (Marta hangs up). Agata jest teraz zajęta. (cid:316) Agata? Kto to jest? To dziewczyna, która ... (cid:316) Tak. To dziewczyna, która nazywa się Nowak. Ona mieszka w Nowym Jorku. Teraz pracuje w Fundacji Nowa Polska. A ty? (cid:316) Ja nie pracuję. Planuję wyjazd do Polski. (cid:316) Do Polski? Ja te(cid:285). Mam ju(cid:285) bilet na pierwszego maja. (cid:316) Jedziesz do Polski? (cid:316) Wracam na rok. (cid:316) Staram się o stypendium. (cid:316) Umówię cię z Agatą. Ona zajmuje się grantami. (cid:316) To znakomicie. Kto to jest? (Edgar looks at the man entering the place) (cid:316) To nasz dyrektor. On nazywa się Green. (cid:316) Przepraszam. Jak? Green? (cid:316) Wiesz, Edgar, mam do(cid:258)ć powtarzania how do you do i odbierania telefonów w recepcji. Masz spotkanie za tydzień. Tutaj. Pierwsze piętro. Pokój 044. (cid:316) Dziękuję. Jeste(cid:258) wspaniała. (cid:316) Do zobaczenia za tydzień. (cid:316) Czy (cid:285)ycie nie jest piękne? 01 MARTA: EDGAR: MARTA: EDGAR: MARTA: EDGAR: MARTA: EDGAR: MARTA: EDGAR: MARTA: EDGAR: MARTA: EDGAR: MARTA: EDGAR: MARTA: EDGAR: 16 LESSON 1 *Translation of the dialogue marked in colour E: Hello, my name is Betraff... M: Edgar Betraff! Edgar, it(cid:307)s you? It(cid:307)s nice to see you. Excuse me for a moment. Agata, do you know who(cid:307)s here? Edgar B..Yes, it(cid:307)s him. E: Agata? Who is that? M: Yes, it(cid:307)s that girl named Nowak. She lives in NY (in New York City). E: Who is that? M: That(cid:307)s our director. His name is Green. E: Excuse me. What do you mean, Green? E: Thank you. M: See you later. E: Isn(cid:307)t life beautiful? Vocabulary  Vocabulary in the dictionary is followed by: a. declension forms of nouns (Genitive singular.; rarely: Locative singular and other grammatical cases); b. the 1st and 2nd persons singular present tense forms of imperfective verbs and future tense forms of perfective verbs.  Abbreviations that accompany adjectives (rarely: relative pronouns) indicate gender: sg.: pl.: (m.) (cid:316) masculine, (f.) (cid:316) feminine, (n.) (cid:316) neuter || (m. prs.) (cid:316) masculine(cid:316)personal (nm. prs.) (cid:316) nonmasculine(cid:316)personal.  Abbreviations that accompany nouns: N. (cid:316) Nominative, G. (cid:316) Genitive, D. (cid:316) Dative, A. (cid:316) Accusative, I. (cid:316) Instrumental, L. (cid:316) Locative, V. (cid:316) Vocative. (mos.) (cid:316) masculine(cid:316)personal, (m.anim.) (cid:316) masculine(cid:316)animate, (m.inanim.) (cid:316) masculine(cid:316)inanimate, (m. prs.) (cid:316) masculine(cid:316)personal, (nm. prs.) (cid:316) nonmasculine(cid:316)personal The masculine gender is further divided into three subgenders: sg.: pl.: Symbols (cid:350) (cid:316) imperfective verb (cid:350)(cid:350) (cid:316) perfective verb Basic Vocabulary for lesson 1 (cid:350)być (jestem, (cid:316)e(cid:258)) (cid:316) to be (cid:350)dziękować (dziękuję, (cid:316)esz) (cid:316) to thank (cid:350)dziękuję; see dziękować (cid:316) Thank you www.WydawnictwoLingo.pl 17 E d g a r c h c e m i e s z k a ć w P o l s c e (cid:350)mieć (mam, (cid:316)sz) (cid:316) to have (cid:350)mieszkać (mieszkam, (cid:316)sz) (cid:316) to live (cid:350)nazywać się (nazywam się, (cid:316)sz się) (cid:316) to be called; here: My name is ... (cid:350)pracować (pracuję, (cid:316)esz) (cid:316) to work (cid:350)przepraszać (przepraszam, (cid:316)sz) (cid:316) to be sorry, to excuse oneself (cid:350)wiedzieć (wiem, (cid:316)sz) (cid:316) to know czy (cid:316) particle used in questions; here: Is... Isn(cid:307)t...? do zobaczenia (cid:316) See you later dyrektor (m.prs.); G. (cid:316)a (cid:316) director dzień dobry (pani) (cid:316) good morning dziewczyna (f.); G. (cid:316)y (cid:316) girl Edgar (m.prs.); G. (cid:316)a; (cid:316) name jak (cid:316) how jest; see być kto (cid:316) who która (f.) (cid:316) who Supplementary Vocabulary A ty? (cid:316) And you? / How about you? bilet (m.inanim.); G. (cid:316)u (cid:316) ticket do (cid:316) to fundacja (f.); G. (cid:316)i (cid:316) foundation grant (m.inanim.); G. (cid:316)a (cid:316) grant, scholarship i (cid:316) and ja (cid:316) I jeden (cid:316) one kraj (m.inanim.); G. (cid:316)u (cid:316) country Marta (f.); G. (cid:316) y nasz (m.) (cid:316) our nie (cid:316) not; no Nowy Jork (m.); L. w (cid:316) ym / (cid:316)u on (cid:316) he ona (cid:316) she piękne (n.) (cid:316) beautiful ta (f.) (cid:316) the one, this tak (cid:316) yes to (n.) (cid:316) it tutaj (cid:316) here kwiecień (m.inanim.); G. kwietnia (cid:316) April maj (m.inanim.); G. (cid:316)a (cid:316) May na (cid:316) for odbieranie (n.); G. (cid:316)a (cid:316) answering (phone calls) pierwsze (n.) (cid:316) (cid:287)rst pierwszy (m.) (cid:316) (cid:287)rst piętro (n.); G. (cid:316)a (cid:316) (cid:288)oor, storey pokój (m.inanim.); G. ~koju (cid:316) room Polka (f.); G. (cid:316)i (cid:316) a Pole, a Polishwoman Polska (f.); G. (cid:316)i (cid:316) Poland 18 LESSON 1 poniedziałek (m.inanim.); G. ~łku (cid:316) Monday powtarzanie (n.); G. ~nia (cid:316) repeating przystojny (m.) (cid:316) handsome recepcja (f.); G. (cid:316)i (cid:316) reception rok (m.inanim.); G. (cid:316)u (cid:316) year sam (m.) (cid:316) (the) same spotkanie (n.); G. (cid:316)a (cid:316) meeting, appointment stypendium (n.); G.= N. (cid:316) scholarship, grant teraz (cid:316) now te(cid:285) (cid:316) also, too ty (cid:316) you tydzień (m.inanim.); G. tygodnia (cid:316) week u(cid:258)miechnięty (m.) (cid:316) smiling wspaniała (f.) (cid:316) wonderful wyjazd (m.inanim.); G. (cid:316)u (cid:316) departure, here: journey zajęta (f.) (cid:316) busy zawsze (cid:316) always znakomicie (cid:316) brilliant (cid:285)ycie (n.); G. (cid:316)a (cid:316) life ten (m.) (cid:316) the one, this one Phrases and basic expressions for lesson 1 Czy (cid:285)ycie nie jest piękne? (cid:316) Isn(cid:307)t life beautiful? Miło cię widzieć / zobaczyć. (cid:316) Nice to see you. Przepraszam na chwilę. (cid:316) Excuse me (for a moment). Syntactic Structures Agato, wiesz, kto tutaj jest? (cid:316) Agata, do you know who is here? Co, nie mo(cid:285)esz?! (cid:316) What? You can(cid:307)t?! Jaka szkoda! (cid:316) What a pity! Jeste(cid:258) wspaniała((cid:316)y). (cid:316) You are wonderful. Kto to jest? (cid:316) Who is it? Mam bilet na ... . (cid:316) I have a ticket (for May 1st). Mieć do(cid:258)ć czego(cid:258). (cid:316) Have enough of something. Ona jest Polką. (cid:316) She is Polish. Staram się o stypendium. (cid:316) I(cid:307)m trying to get a scholarship. Ten sam. (cid:316) The same. To nasz dyrektor. (cid:316) He is our director. To znakomicie. (cid:316) That(cid:307)s brilliant. Umówić kogo(cid:258) z kim(cid:258). (cid:316) Make an appointment for somebody with somebody. Wiesz, Edgarze... . (cid:316) You know, Edgar... . Wracam na rok / na dwa lata... . (cid:316) To return / to come back for a (one) year / for two years... . www.WydawnictwoLingo.pl 19 E d g a r c h c e m i e s z k a ć w P o l s c e Za tydzień / za miesiąc. (cid:316) In a week / in a month. zajmować się czym(cid:258) (cid:316) to busy oneself with something / doing something Expressions / Supplementary Phrases Bardzo cię / pana / panią przepraszam. (cid:316) I(cid:307)m sorry. / Excuse me. Bardzo mi miło pana / panią poznać. (cid:316) Nice to meet you. Chciałbym (m. prs.) / chciałabym (nm. prs.) przedstawić kogo(cid:258). (cid:316) I would like to introduce someone. Co u ciebie słychać? / Co słychać? / Co nowego? (cid:316) How are you? What(cid:307)s new with you? Do jutra. (cid:316) See you tomorrow. How does it work? The Nominative (singular) (cid:316) why and when? Kto? Co? The Nominative (cid:316) the case in Polish declension, which answers the questions: kto?, co?, and which is an independent case; it indicates an independent part of the sentence, i.e. a simple subject or the independent part of a complex subject, e.g. Student czyta. Structures with the Nominative: subject Agata Ona Marta predicate pracuje. dzwoni. zajmuje się grantami / rozmawia przez telefon. Function(s) 1. The case of the subject, 2. It occurs after the word to (as a linker), e.g. Marta to recepcjonistka. 3. It occurs in sentences like: To (jest) pan Green. / Edgar to miły chłopiec. 4. It occurs in questions starting with the words: jaki, który, czyj (see the following lessons), e.g. Jaki on jest? / Czyj jest ten samochód? 20 LESSON 1 In(cid:288)ectional endings sg. (m.) mój drogi / (dobry) dyrektor (f.) moja (miła) dziewczyna (n.) moje (trudne) (cid:285)ycie / dziecko pronoun (cid:316)ø (cid:316)a (cid:316)e adjective noun (cid:316)i / (cid:316)y (cid:316)a (cid:316)e (cid:316)ø (cid:316)a (cid:316)e, (cid:316)o Interrogative pronoun kto The interrogative pronoun kto (cid:308)replaces(cid:309) the inde(cid:287)nite noun in interrogative sentences. Example: Kto jest w Fundacji Nowa Polska?  W Fundacji Nowa Polska jest Marta; Kto pracuje w Fundacji Nowa Polska?  Marta pracuje w Fundacji Nowa Polska. This pronoun refers to persons. When used in questions about a person (or, more rarely, an animal), it contains a request to the interlocutor to indicate that person or to describe them in more detail. It replaces the noun, most frequently the personal noun. INFLECTION: G. /A. kogo, D. komu, I . / L. kim; no plural. For more information, see the table of grammatical cases on page 298. Kto to (jest) ?  To (jest ) dyrektor.  To (jest) dziewczyna.  To (jest) dziecko. The noun (cid:316) grammatical genders. In the Polish language there are three genders: masculine*, feminine and neuter.  Masculine nouns in N. sg. usually do not have any endings (they end in a consonant, i.e. np. bilet, kot, dyrektor, tydzień). There are a small number of masculine nouns with the ending (cid:316)a, np. kolega, sprzedawca.  Feminine nouns in N. sg. usually end in the vowel (cid:316)a, np. dziewczyna, Polska; rarely (cid:316)i, e.g. pani.  Neuter nouns in N. sg. end in the vowel (cid:316)o, (cid:316)e, np. dziecko, (cid:285)ycie; rarely in the vowel (cid:316)ę, e.g. the word imię. Neuter nouns of Latin origin have the ending (cid:316)um, e.g. liceum and in the singular they are unin(cid:288)ected. For details, see Lesson 9 on page 89. www.WydawnictwoLingo.pl 21 E d g a r c h c e m i e s z k a ć w P o l s c e Important note! *The masculine gender (in the book abbreviated to m.) is divided into three groups. SINGULAR: 1. masculine(cid:316)personal, e.g. dyrektor (abbreviated as mos.), 2. masculine(cid:316)inanimate, e.g. bilet, tydzień (abbreviated to m. inanim.), 3. masculine(cid:316)animate, e.g. kot (abbreviated to m.anim.). PLURAL: 1. masculine(cid:316)personal (abbreviated to m. prs.), 2. nonmasculine(cid:316)personal (abbreviated to nm. prs.). Demonstrative pronouns ten, ta, to The demonstrative pronouns ten ta, to indicate an object or a property of the object which we want to de(cid:287)ne more closely, or the one we indicate by means of appropriate gestures. In the plural te (cid:316) for nonmasculine(cid:316)personal gender; ci (cid:316) for masculine(cid:316)personal gender. m. f. n. ten (dyrektor, podręcznik) ta (dziewczyna, ksią(cid:285)ka) to ((cid:285)ycie, dziecko, ćwiczenie) Examples: Ten student nazywa się Edgar Betraff. Ta recepcjonistka ma na imię Marta. To dziecko jest małe. Functions of the word to in sentences to It is worth knowing that the word to has several functions in Polish: 1. It points generally to a thing, person, phenomenon or situation, which the speaker and listener identify in the context of the conversation or of what was said earlier. It replaces the subject or an object. No plural. Examples: To (jest) Edgar Betraff. / To (jest) recepcjonistka. / To (jest) dziecko. 2. It replaces the auxilliary word być. Examples: Warszawa to stolica Polski. / Kto to?  To ja. 3. It links sentences. Example: Daj mi samochód, to pojadę na zakupy. 4. It indicates the speaker(cid:307)s emotional attitude. Example: Kto to przyszedł?! 22
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Polski raz a dobrze. Polish for Foreigners
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: