Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
02421 037635 15594447 na godz. na dobę w sumie
ABC Mądrego Rodzica: Inteligencja Twojego Dziecka - ebook/pdf
ABC Mądrego Rodzica: Inteligencja Twojego Dziecka - ebook/pdf
Autor: Liczba stron:
Wydawca: Złote Myśli Język publikacji: polski
ISBN: 9788375827224 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Dowiedz się, jak rozbudzić w Twoim dziecku jego wrodzoną inteligencję i ukryte talenty...

Wyobraź sobie, że Twoje dziecko jest już duże. Patrzysz na jego osiągnięcia. Patrzysz, jak dzielnie radzi sobie z życiem, jak pozytywną i szczęśliwą jest osobą. Wiesz, że warto było zgłębiać tajniki rozwijania naturalnej inteligencji dziecka, gdy było jeszcze małe. Wiesz, że Twoje codzienne właściwe działania, Twoje podejście i wiedza zaprocentowały... Zgodzisz się ze mną, że trudno o większą satysfakcję, prawda?

Dzięki tej książce lepiej poznasz swoją pociechę, dostrzeżesz cechy, które dotychczas umykały Twojej uwadze, zobaczysz to, co autorka widzi w każdym dziecku bez wyjątku – olbrzymi potencjał i niesamowite pokłady możliwości, które tylko czekają na to, by je odkryć i rozwinąć.

Sięgnij  po poradnik „ABC Mądrego Rodzica: Inteligencja Twojego dziecka”. Dowiesz się z niego:

* Czym jest inteligencja językowa i jakie działania podjąć, by ją rozwijać u swojego malucha.

* Dlaczego „nie taki diabeł straszny...', czyli jak rozwiniesz u dziecka inteligencję logiczno-matematyczną.

* Jakie ćwiczenia i zabawy stosować, by rozwinąć inteligencję wizualno-przestrzenną, naukową i emocjonalną.

* Jak zachęcić dziecko do nauki i zdobywania nowych umiejętności, np. nauki języków.

Nie ma na co czekać. Działaj teraz, zdobądź wiedzę, która pozwoli rozwinąć intelekt Twojego dziecka i pozwoli mu osiągnąć szczyty w dorosłym życiu.

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Niniejszy darmowy ebook zawiera fragment pełnej wersji pod tytułem: Inteligencja Twojego Dziecka Aby przeczytać informacje o pełnej wersji, kliknij tutaj Darmowa publikacja dostarczona przez Wydawnictwo Złote Myśli sp z.o.o Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody wydawcy. Zabrania się jej odsprzedaży, zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli. © Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl Data: 12.11.2008 Tytuł: ABC Mądrego Rodzica – Inteligencja Twojego Dziecka (fragment utworu) Autor: Jolanta Gajda Projekt okładki: Marzena Osuchowicz Korekta: Sylwia Fortuna Skład: Anna Popis-Witkowska Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli ul. Daszyńskiego 5 44-100 Gliwice WWW: www.ZloteMysli.pl EMAIL: kontakt@zlotemysli.pl Wszelkie prawa zastrzeżone. All rights reserved. SPIS TREŚCI CZĘŚĆ I .............................................................................................. 6 DZIECKO – CUD ISTNIENIA .............................................................. 7 TO I OWO NA TEMAT DZIECIĘCEGO MÓZGU 18 ................................. 18 Istota inteligencji ............................................................................................... 21 Rola bodźców ..................................................................................................... Inteligencja wrodzona czy nabyta? ................................................................... 23 24 Przyswajanie nowych informacji ...................................................................... 27 Prawa i lewa półkula .......................................................................................... Rola odżywiania ................................................................................................ 30 Inne czynniki wspierające pracę mózgu ........................................................... 33 33 Ruch i tlen ..................................................................................................... 34 Zmysły ........................................................................................................... Śmiech ........................................................................................................... 34 Efekt Mozarta ................................................................................................ 35 37 RODZAJE INTELIGENCJI ................................................................ DZIECKO W WIEKU 0 DO 3 LAT ..................................................... 55 55 Okres ciąży jest bardzo ważny ........................................................................... 56 Stymulacja noworodka poprzez zmysły ............................................................ 59 ..................................................................................... Stymulacja słuchowa Stymulacja wzrokowa ................................................................................... 60 63 Inne zmysły ................................................................................................... 64 Inteligencja językowa ........................................................................................ Inteligencja kinestetyczna ................................................................................. 67 Inteligencja emocjonalna .................................................................................. 72 75 Zaspokajanie dziecięcej ciekawości ................................................................... 80 WIEK PRZEDSZKOLNY I WCZESNOSZKOLNY .............................. Geny, zdrowie, czynniki kulturowe ................................................................... 82 83 ...................................................................................... Na co TY masz wpływ? 85 Miłość i bezpieczeństwo .................................................................................... Akceptacja .......................................................................................................... 85 Poczucie własnej wartości ................................................................................. 87 90 Wszechstronny rozwój ...................................................................................... 92 Dziecku potrzebna będzie odwaga .................................................................... Rozwijanie samodzielności i niezależności ...................................................... 94 97 Dbałość o rozwój umysłu ................................................................................... 98 Telewizja i komputer ......................................................................................... 101 Wsparcie emocjonalne ..................................................................................... Twoje oczekiwania wobec dziecka .................................................................. 103 107 Motywacja ........................................................................................................ 116 Nauka i zabawa ................................................................................................. CZĘŚĆ II ......................................................................................... 128 127 WSTĘP ........................................................................................... 131 ISTOTA INTELIGENCJI JĘZYKOWEJ ............................................ Podstawowe zasady .......................................................................................... 136 136 Niezbędne są bodźce ................................................................................... 137 Łączyć nowe z tym, co znane i lubiane ........................................................ Zadawanie pytań ......................................................................................... 139 141 Rozwój języka mówionego i wzbogacanie słownictwa .................................... 150 Reguły językowe ............................................................................................... Rymowanki i wyliczanki ................................................................................... 151 152 Język receptywny (słuchanie i czytanie) ......................................................... 160 Nauka liter i alfabetu ....................................................................................... Nauka pisania ................................................................................................... 161 Nauka języka obcego ........................................................................................ 165 166 Ćwiczenia i zabawy .......................................................................................... 169 Właściwa ocena rozwoju dziecka .................................................................... INTELIGENCJA LOGICZNO-MATEMATYCZNA ............................. 173 173 Istota inteligencji logiczno-matematycznej .................................................... 176 Odpowiednie nastawienie ................................................................................ Trening czyni mistrza ...................................................................................... 178 Gry i zabawy matematyczne ............................................................................ 182 189 Jak rozwijać matematyczne myślenie ............................................................. ................................................................................... 191 INNE WYBRANE RODZAJE INTELIGENCJI .................................. 194 194 Inteligencja wizualno-przestrzenna ................................................................ 195 Ćwiczenia i zabawy ...................................................................................... Inteligencja naukowa ...................................................................................... 200 Ćwiczenia i zabawy ...................................................................................... 201 206 Inteligencja emocjonalna ................................................................................ Ćwiczenia i zabawy ..................................................................................... 208 KREATYWNOŚĆ, CZYLI TWÓRCZE MYŚLENIE ............................. 211 211 Istota kreatywności .......................................................................................... 212 Jak wspierać twórcze myślenie ....................................................................... Ćwiczenia i zabawy .......................................................................................... 214 Przykładowe zadania ZAKOŃCZENIE, CZYLI O... 217 OBIERANIU ZIEMNIAKÓW SŁÓW KILKA ;-) ................................ 224 BIBLIOGRAFIA .............................................................................. Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 5 Dziecko – cud istnienia Dziecko – cud istnienia Czy słyszałeś kiedyś o siedmiu cudach świata? Pewnie tak. Może nawet potrafisz je wszystkie wymienić. Pozwolisz, że Ci pomogę – oto one: Piramida Cheopsa, Świątynia Artemidy, Kolos Rodyjski, Latarnia Morska w Faros, Wiszące ogrody Semiramidy, Posąg Zeusa w Olimpii i Mauzoleum w Halikarnasie. Znalazły się w tym zaszczytnym gronie, ponieważ zadziwiają, olśniewają, budzą respekt i inne podobne emocje. Nie znajdujemy wśród wytworów człowieka podobnie wielkich dzieł, a ich powstanie do dziś dnia owiane jest mgiełką tajemnicy i zagadkowości. Tylko po co ja Ci to wszystko mówię? Co taka Piramida Cheopsa ma wspólnego z Twoim dzieckiem? Otóż to – niewiele :-). Bo każdy z tych tzw. siedmiu cudów świata jest błahostką, niewiele znaczącym drobiazgiem w porównaniu z prawdziwym cudem istnienia, jakim jest umysł dziecka. Chciałabym Ci ten cud nieco przybliżyć. Zaryzykuję nawet stwierdzenie, że sprawię, iż lepiej poznasz swoją pociechę, dostrzeżesz cechy, które dotychczas umykały Twojej uwadze, zobaczysz to, co ja widzę w każdym dziecku bez wyjątku – olbrzymi potencjał i niesamowite pokłady możliwości, które tylko czekają na to, by je odkryć i rozwinąć. Nie czytaj tego e-booka, jeśli jesteś przekonany, że o swoim synu czy córce wiesz już wszystko. Nie czytaj, jeśli uważasz, że Twoje dziecko jest przeciętne i niczego nowego już w nim nie odkryjesz. Daj sobie Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 6 spokój, jeśli sądzisz, iż jesteś doskonałym rodzicem i wiesz najlepiej, jakie metody się sprawdzają. Ten e-book okaże się dla Ciebie przydatny tylko wtedy, jeśli jesteś gotów przyjąć nowe, czasem zaskakujące informacje. Będzie Ci służył pomocą pod warunkiem, że jesteś gotów uzyskać wiedzę, która być może zburzy Twój dotychczasowy schemat myślenia, ale – jeśli wykorzystasz ją w praktyce – pozwoli Ci zobaczyć swoje dziecko w zupełnie innym świetle i wydobyć z niego to, co drzemie utajone głęboko w środku. Każde dziecko jest kimś szczególnym. Każde jest jedyne i wyjątkowe. Każde rodzi się z wieloma uzdolnieniami i talentami, a Twoją rolą, czyli rodzica, jest poszukać w swoim potomku tych właśnie ukrytych skarbów, wydobyć je na światło dzienne i pomóc małemu człowiekowi zrobić z nich użytek. Pamiętasz może z dzieciństwa taką bajkę, gdzie jakiś ubogi chłopina klepie biedę, nie wiedząc, że w jego ogrodzie, pod drzewem, zakopana jest skrzynia pełna złota i drogocennych kamieni. Czy sam fakt, że w jego ziemi leży skarb, czyni go bogatszym? Nie. Dopiero wtedy, gdy dowie się o jego istnieniu, gdy wykopie klejnoty i spienięży cały majątek, stanie się zamożnym człowiekiem. Twoje dziecko również ma szansę bardzo wiele w życiu osiągnąć, ale dopiero wtedy, gdy Ty pomożesz mu dotrzeć do bogactw ukrytych w jego wnętrzu. Przybycie ze szpitala położniczego do domu z nowo narodzonym człowieczkiem w ramionach to tak, jak przejęcie sterów odrzutowca bez umiejętności pilotowania. Niestety w przypadku dziecka nie dostaniesz żadnej instrukcji obsługi i nie ma bezpłatnej infolinii, na którą można zadzwonić, by uzyskać pomoc. A jednocześnie spoczywa na Tobie olbrzymia odpowiedzialność, bo to przecież głównie od Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 7 Ciebie – rodzica - zależy, jaki człowiek wyrośnie z tego maleństwa i jak będzie przygotowany do dorosłego życia. Im dokładniejszą i pełniejszą wiedzę będziesz posiadał na temat rozwoju małej istoty ludzkiej, tym lepiej będziesz w stanie ten rozwój wspierać i odpowiednio ukierunkowywać. Dlatego najpierw – już na początku części I - przedstawię Ci parę ciekawostek na temat funkcjonowania ludzkiego mózgu. Nie zamierzam Cię zanudzać żadnymi naukowymi szczegółami, bo sama – jako umysł iście pragmatyczny – nie przepadam za wchodzeniem w naukowe teorie i drobiazgowe rozważania. Przedstawię Ci tylko w skrócie konkretne fakty, które uświadomią Ci, jak cenny dla rozwoju dziecka jest okres od jego urodzenia do ok. sześciu lat. Zrozumiesz, dlaczego tak ważne jest, czym karmisz dziecko w tym okresie (nie tylko fizycznie, ale przede wszystkim intelektualnie i duchowo) oraz przekonasz się, jak wiele od Ciebie zależy. W rozdziale trzecim zapoznam Cię z najnowszymi odkryciami dotyczącymi inteligencji i wspomagania jej rozwoju. Czym tak naprawdę jest inteligencja? Dlaczego inteligencja to nie to samo co intelekt? Jak i dlaczego rozwijać inteligencję u swojego dziecka? Celowo używam tu słowa „rozwijać”, ponieważ KAŻDE DZIECKO JEST już z natury INTELIGENTNE. Ma tę „przypadłość” od urodzenia :-). Jeśli jednak zaniedbasz pewnych podstawowych kroków, możesz ten niezwykły potencjał zmarnować i zablokować możliwość pełnej samorealizacji swojego syna czy córki. Z kolei w następnych rozdziałach opiszę, jak możesz wpłynąć na rozwój dziecka poprzez zapewnienie odpowiedniego otoczenia, dostarczenie stymulujących bodźców i rozwijanie właściwej komunikacji. Oddzielnie potraktowałam dzieci w wieku od urodzenia Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 8 do trzech lat, gdyż tu potrzebne są nieco inne metody i działania. Jeśli jesteś dopiero przyszłą mamą, której maleństwo właśnie rośnie w Twoim brzuchu – znajdziesz tu także kilka wskazówek bezpośrednio dla Ciebie. Potem opiszę postępowanie w przypadku dzieci starszych – w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. To wszystko znajdziesz w I części e-booka, czyli tej, którą właśnie czytasz. językową, inteligencję W części II zajmę się poszczególnymi rodzajami inteligencji. Znajdziesz tam wiele wskazówek na temat tego, jak rozwijać u dziecka matematyczno-logiczną, przestrzenno-wizualną, naukową, emocjonalną. Znajdziesz również parę słów na temat kreatywności. Rodzajów inteligencji jest o wiele więcej, ale mam do dyspozycji ograniczoną ilość stron (nie strawiłbyś chyba opasłego e-booka liczącego ok. 1000 stron ;-)), skupię się więc tylko na wybranych typach inteligencji. Omawiając każde z tych zagadnień podpowiem Ci, jak się z dzieckiem bawić, by zapewnić mu bardzo przyjemną, a jednocześnie skuteczną edukację, która da w przyszłości wspaniałe owoce. Jedno jest pewne. Chcąc dotrzeć do potencjalnych możliwości swojego dziecka, nie możesz pozostać biernym obserwatorem jego rozwoju i poprzestać tylko na właściwej pielęgnacji i zapewnieniu fizycznego bezpieczeństwa. Mam nadzieję, że już po pierwszych rozdziałach uznasz to za oczywiste. Talenty człowieka są niczym kwiaty w ogrodzie. Jeśli nie otoczysz ich opieką, nie będziesz ich podlewać i chronić przed chwastami, uschną lub zmarnieją w gąszczu panoszącego się zielska. Bądź troskliwym ogrodnikiem dla umysłu Twojego dziecka, a zaskoczy Cię swoimi umiejętnościami i możliwościami w momentach zupełnie nieoczekiwanych. Bardzo Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 9 wiele będzie zależało od Twojej wiedzy, przekonań i postawy jaką przyjmiesz jako rodzic. Niniejszy e-book ma za zadanie dostarczyć Ci wiedzę, a ta wpłynie niewątpliwie na Twe przekonania i postawę. Będziesz bardziej świadomie kształtował umysł swojego malucha. Czy zastanawiało Cię kiedykolwiek, dlaczego Mozart, Einstein czy Leonardo da Vinci byli tak fantastycznie kreatywni, myśleli w sposób oryginalny, posiedli ogromną wiedzę i rozwinęli wrodzone talenty w niespotykanym stopniu? Okazuje się, że olbrzymią rolę w rozwoju ich indywidualnych uzdolnień odegrał fakt, że od dzieciństwa mogli rozwijać i twórczo wyrażać swoje własne, niepowtarzalne pomysły. W jaki sposób rozwinęły się ich talenty? Poprzez troskę i zainteresowanie rodziców. Ich przekonanie, że warto inwestować w dzieci uwagę, czas i pieniądze. Trzeba obserwować dzieci, rozmawiać z nimi i pozwolić im się rozwijać, a ja dam Ci parę wskazówek, jak to robić. Sama jestem matką dwojga dzieci. Poznałeś je już trochę, jeśli czytałeś innego e-booka mojego autorstwa: „ABC Mądrego Rodzica – Droga do sukcesu”. Często słyszę na ich temat pochlebne komentarze - „Jakie pani ma zdolne dzieci!”, „Uczyć takie dzieci to sama przyjemność!” i tym podobne, a ja jestem głęboko przekonana, że WSZYSTKIE dzieci są zdolne i inteligentne. Wszystkie są wspaniałe. Także i Twoje. Tylko niestety nie każdemu dana jest szansa, by te uzdolnienia odkryć, uzewnętrznić i wykorzystać. Moje zdanie w tej kwestii nie wynika – wbrew pozorom – z rozbrajającej naiwności i nieznajomości problemów, z jakimi borykają się rodzice (mi przecież także nieobce są różne rodzicielskie rozterki i zmartwienia). Jednak interesując się już od dawna rozwojem dziecka, wczytując się w literaturę poruszającą ten temat Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 10 i śledząc najnowsze odkrycia w zakresie edukacji człowieka i rozwijania umysłu – miałam możliwość zapoznania się z wynikami wielu badań i eksperymentów naukowych, które jednoznacznie potwierdzają, że dziecko rodzi się z olbrzymim potencjałem i niesamowitymi możliwościami, które nigdy nie są w pełni wykorzystane. Tak naprawdę bardzo niewielu ludzi maksymalnie wykorzystuje swój potencjał. Jednak niektóre dzieci, o niemałych możliwościach intelektualnych, spotyka niepowodzenie w dziedzinach, w których zdecydowanie powinny odnosić sukcesy. Zdarza się – i to nierzadko – że ktoś przechodzi przez życie z potencjalnie ogromnymi możliwościami, jednak nigdy nie osiąga sukcesu, gdyż możliwości te nie są w porę rozpoznane albo pozostają niewykorzystane. Shakuntala Devi – geniusz matematyczny, wykonująca skrupulatne obliczenia matematyczne szybciej niż komputer z dobrym procesorem, stwierdziła kiedyś, że każde dziecko rodzi się jako potencjalny geniusz. Sama urodziła się w Indiach i nie uzyskała żadnego formalnego wykształcenia, ale – jak sama opowiada – bawiła się liczbami, od kiedy skończyła 3 lata. O zadatkach na geniusza, które tkwią w każdym z nas, pisze również brytyjski specjalista Tony Buzan. Każdy posiada naturalne uzdolnienia, rodzi się z „ziarnem geniuszu”. Jednak ten cudowny dar u większości z nas nie został wydobyty, ukształtowany czy należycie wykorzystany w okresie najlepiej do tego przeznaczonym, czyli w dzieciństwie. Rodzic, na którym spoczywa obowiązek zapewnienia dziecku właściwych warunków rozwoju, ma z jednej strony dość łatwe zadanie, ponieważ umysł dziecka jest bardzo elastyczny, łatwo daje się formować i zmieniać. Z drugiej jednak strony niesie to ze sobą Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 11 pewne niebezpieczeństwo. Poprzez niewłaściwą ocenę możliwości dziecka i nieodpowiednie metody uczenia, możemy maluchowi zaszkodzić, niszcząc w zarodku to, co w nim najcenniejsze. Jeśli chcesz prawidłowo i bardziej świadomie kształtować umysł małego człowieka, spróbuj go najpierw poznać. W swoim e-booku pokażę Ci jak to zrobić i na jakie aspekty zwracać uwagę. Czytając kolejne rozdziały, spostrzeżesz, że jestem zwolenniczką wszechstronnego rozwoju malucha. Nie jest to jednak wszechstronność rozumiana w kategoriach szkolnych, wg których uczeń powinien być dobry we wszystkim, powinien biegle opanować wszystkie umiejętności i dać się nafaszerować wiedzą ze wszystkich możliwych dziedzin, a przy tym wszystkim dać się wcisnąć w sztywną ramkę, przystającą do standardów narzuconych przez resztę społeczeństwa. Wszechstronny rozwój to coś zupełnie innego. To zapewnienie maluchom środowiska bogatego w wiele różnorodnych bodźców, by mogły one – mówiąc obrazowo - posmakować z „każdej miseczki” i wybrać te potrawy, które im najbardziej odpowiadają. Wyjaśnię to szerzej przy okazji odkrywania tajników ludzkiego mózgu. Teraz chcę tylko, byś dobrze zrozumiał moje intencje. Nie namawiam Cię do robienia z dziecka geniusza, który przejawia doskonałość w każdej dziedzinie i zdobywa sukcesy na wszelkich możliwych polach. Wątpię, by to było możliwe i by uczyniło Twoją pociechę szczęśliwszym człowiekiem. Pragnę natomiast pomóc Ci odkryć w Twoim dziecku wszystkie (lub prawie wszystkie) mocne i słabe strony. Mocne – by je dalej wspierać i stwarzać warunki sprzyjające rozwijaniu jego indywidualnych uzdolnień, a słabe – by pomóc dziecku pracować nad nimi i rozwinąć Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 12 je do takiego stopnia, by uniknąć ewentualnych drwin czy dokuczliwości ze strony rówieśników, którzy bezlitośnie wytykają sobie nawzajem wszelkie braki. Stosując się do przedstawionych tu wskazówek, odkryjesz w swoim dziecku wiele zalet i predyspozycji, nauczysz się je rozwijać i pielęgnować, ale też zauważysz, z czym dziecko ma kłopoty i dowiesz się, jak mu pomóc, by nie zrodziło się w nim poczucie niedowartościowania i niskiej samooceny, które bardzo przeszkadzają w drodze do samorealizacji. Być może miałbyś ochotę mi powiedzieć - wszystko fajnie, ale są przecież dzieci z dysleksją, dysgrafią albo nawet z ADHD (nadpobudliwość psychoruchowa). Może powołasz się na jeszcze inne diagnozy, wystawiane lekką ręką przez psychologów czy pedagogów. U mojej córki też szkolna pani psycholog stwierdziła lekką nadpobudliwość. Coś Ci więc powiem. To są etykietki nadawane przez dorosłych, którzy nie potrafią sobie poradzić z jakimś dziecięcym problemem. To bardzo wygodne. Przyszywa się dziecku na czółku taką łatkę i ma się problem rozwiązany, bo nic nie trzeba robić. Dziecko jest dys-... albo ma dys-..., więc to wszystko wyjaśnia. Jestem zdecydowanie przeciwna szufladkowaniu dzieci do określonych kategorii. Nie podoba mi się, gdy ktoś usiłuje zakwalifikować każdy niewielki zbiór cech jako syndrom choroby, nie przejmując się wcale piętnującymi skutkami takiego orzeczenia. Bywa, że rodzice wiele czytają na temat możliwości zakłóceń rozwoju, a potem wystarczy, że zaobserwują u swojego dziecka jeden czy drugi objaw i już z Jasia robi się dziecko z zaburzeniami rozwoju, z Natalki – chorobliwie nieśmiałe, a Antoś zaczyna mieć nagle trudności w nauce. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 13 Etykietki nie wnoszą nic dobrego, nie sprzyjają rozwojowi – wręcz przeciwnie – hamują go i działają jak samospełniające się proroctwo. Rodzice powinni traktować każde dziecko jako niepowtarzalną, odrębną i odmienną jednostkę. Inteligentnie i z wyczuciem reagować na to, co obserwują w swoich pociechach. Każdy umysł jest niepowtarzalny, każde dziecko posiada oryginalny splot różnych cech. Najważniejsze jest poznanie i docenienie jego mocnych stron, a to pomoże zredukować czy nawet zupełnie zniwelować inne niedociągnięcia czy braki. Rodzice mają najlepsze możliwości obserwacji, a wobec tego im właśnie najłatwiej wykryć słabości dziecka i dostrzec pierwsze oznaki niepowodzeń. Wystarczy poświęcić dziecku trochę czasu i jeszcze w wieku przedszkolnym rozpoznać jego mocne i słabe strony. Można wówczas zaradzić niebezpieczeństwu przyszłych porażek, które zwykle prowadzą nie tylko do słabych wyników w szkole, ale także do trudnych do usunięcia komplikacji emocjonalnych i poczucia niskiej wartości. Każde dziecko przychodzi na świat z zalążkami uzdolnień, które otrzymało w genach. Problem w tym, że w momencie narodzin nikt nie wie, co „siedzi” w takim małym Krzysiu czy Oli. Te wrodzone predyspozycje zakreślają potem ramy, granice możliwych osiągnięć. Ramy te jednak nie zapełnią się samoistnie. Rodzice – stosując właściwe metody – powinni wspierać dzieci, aby mogły one własne predyspozycje odkryć i rozwijać – zgodnie ze swoimi możliwościami. A możliwości te są na ogół znacznie większe, niż przypuszczają rodzice. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 14 Wszystko zależy od tego czy otoczenie dziecka wpływa mobilizująco, czy hamująco na rozwój jego talentów. Przeprowadzone eksperymenty dowiodły, że zapewnienie dziecku środowiska bogatego w stymulujące bodźce skutkuje prężnym rozwojem umysłu. Przy czym im dziecko młodsze, tym więcej korzystnych zmian wywoła w jego umyśle stymulujące środowisko. Dlatego tak ważne jest, co Ty jako rodzic zaoferujesz dziecku w procesie kształcenia i wychowywania. Od doboru zajęć dla dziecka, od jakości proponowanych zabaw, od Twojej postawy i aktywności zależeć będzie to, jak rozwinie ono swoje sprawności intelektualne, zdolności twórcze, kompetencję społeczną, wrażliwość na sztukę, zdolności artystyczne czy sprawność fizyczną. Kolejne rozdziały podsuną Ci wiele inspiracji i wskazówek co do zajęć i zabaw, które najlepiej będą służyć Twojemu dziecku. Ponieważ zamiarem moim było, by e-book ten miał wymiar przede wszystkim praktyczny, byś mógł natychmiast wprowadzać w życie zalecane działania, pominęłam więc opisy różnorodnych eksperymentów, stojących u podstaw wiedzy, którą Ci przekażę. Jeśli interesuje Cię, jakimi metodami naukowcy doszli do takich wniosków, odsyłam Cię do literatury, którą podaję w bibliografii. Tu przedstawiam jedynie minimum teorii, jaką musisz poznać, by zrozumieć podstawowe założenia rozwijania inteligencji małego człowieka. Skupiłam się głównie na konkretnych zasadach postępowania z maluchem, wskazówkach co do metod domowego nauczania oraz zaproponowałam przykładowe ćwiczenia i zabawy, które możesz z powodzeniem zastosować w swojej rodzinie, a które posłużą rozwinięciu różnych aspektów inteligencji u Twojego dziecka. Celowo dobrałam takie zabawy, które nie wymagają Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 15 żadnych nakładów finansowych ani też jakichś specjalistycznych akcesoriów. Wszystko co potrzebne posiadasz w domu lub bez trudu i za niewielkie pieniądze nabędziesz w najbliższym sklepie. Pamiętaj, że nie chodzi o to, by ambitnie starać się realizować wszystkie przedstawione przeze mnie zalecenia i propozycje. Sięgnij po te pomysły, które podobają się Tobie, wybierz zajęcia i zabawy, które Wam obojgu sprawią przyjemność. Zapoznawszy się z głównymi założeniami, będziesz mógł z powodzeniem dodawać własne pomysły i stwarzać zabawy specjalnie dobrane dla Twojego dziecka, rozwijające jego mózg i kształtujące jego osobowość. A zatem – do dzieła. Zapraszam Cię do I części e-booka, która rozpoczyna się małą wyprawą odkrywczą po niesamowitym, fascynującym fragmencie ciała Twojego berbecia, ukrytym tuż pod jego czupryną :-) - czyli po jego mózgu. Przy okazji dowiesz się także co nieco o swoim własnym, bo przecież wszyscy należymy do tego samego gatunku Homo Sapiens. Dowiesz się, dlaczego pierwszych sześć lat życia dziecka jest tak ważne dla jego dalszego rozwoju. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 16 To i owo na temat dziecięcego mózgu To i owo na temat dziecięcego mózgu Każde dziecko uwielbia bajki i fantastyczne historie. Powinno się więc dowiedzieć, że najbardziej bajecznym cudem i jedyną prawdziwą magią jest... jego własny umysł. Nie istnieje w naturze nic bardziej złożonego ani nic cudowniejszego od mózgu dziecka. Jest to jego największy kapitał i o tym powinien też wiedzieć każdy rodzic. Mózg – choć znacznie mniejszy od główki sałaty - stanowi doskonałe narzędzie, które daje człowiekowi niesamowite możliwości. Możliwości tysiące razy większe niż te, które oferują największej mocy komputery. Rzecz w tym, że mało kto wie, jak mózgu używać. Kupując do domu nowe urządzenie (nieco bardziej skomplikowane niż młotek czy obcęgi :-)), sięgasz zazwyczaj po instrukcję obsługi, by nie uszkodzić swego nabytku w trakcie obsługi i by w pełni wykorzystać oferowane przezeń funkcje. A przecież mózg człowieka jest czymś o wiele bardziej złożonym i skomplikowanym. Im lepiej go poznasz, tym sprawniej będziesz go używać, a w przypadku swojego dziecka – pomożesz mu pełniej wykorzystać jego potencjał. W niniejszym rozdziale pomogę Ci poznać mózg Twojego dziecka i podpowiem też, jak tę wiedzę wykorzystać w jego wychowywaniu. Istota inteligencji Jeszcze zanim kobieta uświadomi sobie, że jest w ciąży, jej dwunastodniowy potomek już zaczyna doskonalić swój mózg, czyli skupisko komórek nerwowych zwanych neuronami. Wiesz z jaką Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 17 prędkością powstają te komórki? 250 tysięcy na minutę! Niesamowite. Nawet trudno wyobrazić sobie cały ten proces. Gdy dziecko postanawia opuścić brzuch swojej mamy, jest już właścicielem 100 miliardów komórek nerwowych, będących w pełnej gotowości do pracy. Po przyjściu na świat w korze mózgowej dziecka nie przybędzie już żaden neuron. Jedynie tzw. móżdżek, odpowiedzialny za naszą pamięć związaną z ruchem, zachował możliwość wytwarzania komórek nerwowych, dzięki czemu nawet dorosły człowiek może nauczyć się pływać, jeździć na rowerze czy tańczyć, nawet jeśli nie robił tego w dzieciństwie. To, że mózg maluszka przygotował już ostateczną ilość neuronów nie oznacza, że w jego głowie po urodzeniu niewiele się dzieje. Wręcz przeciwnie. Od momentu narodzin jest tam większy ruch niż w najbardziej zatłoczonym centrum handlowym w okresie przedświątecznym :-). Otóż neurony łączą się z innymi w zawrotnym tempie 3 miliardów połączeń na sekundę. Jak to się dzieje? Każdy neuron posiada specjalne gałęzie - dendryty, które odbierają informacje przesyłane od innych komórek oraz długi akson, który przesyła informacje do kolejnych neuronów. Jeden neuron może mieć aż 20 tysięcy rozgałęzień zdolnych do tego, by połączyć się z innymi komórkami. Miejsca, w których ramiona jednego neuronu łączą się z ramionami innego to tzw. synapsy. Tu zachodzą określone reakcje chemiczne, które pozwalają na przenoszenie informacji z jednej komórki do drugiej. Właśnie te połączenia stanowią o potędze naszego mózgu. Zastanawiasz się pewnie, po co ja Ci to wszystko mówię. Miej jeszcze odrobinę cierpliwości – już za moment doznasz prawdziwego olśnienia :-). Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 18 Otóż niektóre z komórek nerwowych wchodzą w połączenia z innymi komórkami jeszcze przed narodzinami dziecka. Kontrolują one pracę serca, oddychanie, odruchy oraz regulują inne niezbędne funkcje życiowe. Ale prawdziwa eksplozja połączeń neuronalnych następuje po wyjściu dzieciaczka na świat i trwa przez mniej więcej pierwsze sześć lat jego życia. W tym okresie powstaje cała masa rozgałęzień i połączeń, a im jest ich więcej, tym mózg sprawniej funkcjonuje. W dniu 5. urodzin wzrost mózgu jest już w 80 ukończony. Około 10. roku życia osiąga on swoją ostateczną wielkość. Odpowiednio stymulowany mózg będzie wprawdzie tworzył jeszcze nowe połączenia także w późniejszym wieku, ale tempo ich przyrostu będzie niewielkie. Jak podaje Glenn Doman, w całym okresie pomiędzy 8. a 18. rokiem życia wzrost mózgu jest mniejszy niż w czasie między 7. a 8. rokiem. Gdy dziecko ma trzy latka, w jego mózgu jest około kwadryliona połączeń – czyli mniej więcej dwukrotnie więcej niż w mózgu osoby dorosłej. Potem stopniowo ilość połączeń będzie się zmniejszać. Neurony, które w czasie wzrostu mózgu nie zostały przyłączone do sieci połączeń neuronalnych lub wytworzyły bardzo słabe powiązania, obumierają i zostają wchłonięte. Mózg oczyszcza się ze słabych komórek po to, by wzmocnić połączenia między neuronami, które pozostaną. Przypuszcza się, że niszczone komórki i ich słabe połączenia mogą kryć w sobie szereg intuicyjnych zdolności, które na zawsze tracimy. Być może zaczynasz już rozumieć, do czego zmierzam. Wystarczy, że zapamiętasz z tego wszystkiego dwie rzeczy: Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 19 1. Możliwości umysłowe każdego człowieka zależą od liczby i złożoności powiązań, jakie powstaną pomiędzy komórkami nerwowymi w jego mózgu. 2. Najbardziej intensywny rozwój tych powiązań zachodzi w ciągu pierwszych 6-10 lat życia dziecka. Dlatego im gęstsza i bogatsza „plątanina” powstanie na początku w głowie Twojego malucha, tym będzie on przejawiał większą łatwość uczenia się nowych rzeczy, będzie się wykazywał wyższą inteligencją oraz zdradzi więcej talentów i uzdolnień w przeróżnych dziedzinach. I tu właśnie jest zadanie dla Ciebie jako rodzica – zadbać o to, by ten gąszcz dendrytów, aksonów i synaps był jak najbujniejszy. Pamiętaj Ty jesteś ogrodnikiem, a umysł Twojego dziecka to żyzne poletko do uprawy :-). Podrapiesz się teraz pewnie po głowie i zapytasz: No tak, ale co ja mam zrobić, żeby tych połączeń w mózgu było więcej? Czy ja mam w ogóle na to jakiś wpływ? Otóż masz – i to kolosalny. Żeby Ci to wyjaśnić, będę Ci musiała zaaplikować kolejną pigułkę naukowych faktów, ale myślę, że bez grymasu ją przełkniesz, bo czego się nie robi dla dobra swojej pociechy :-). Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 20 Rola bodźców Tworzenie tych ważnych dróg nerwowych jest stymulowane przez bodźce, na działanie których wystawiony jest mózg nowo narodzonego człowieka. Za każdym razem, kiedy małe dziecko robi coś nowego, w jego mózgu tworzy się nowa droga, po której przepływają impulsy nerwowe. Im częściej dziecko powtarza daną czynność, tym bardziej droga ta utrwala się i rozszerza. W późniejszym wieku po tych drogach będą przepływać impulsy nerwowe odpowiedzialne np. za efektywne uczenie się matematyki, historii lub języka obcego. Jeśli pragniesz ułatwić swoim pociechom naukę, powinieneś jak najwcześniej stymulować młody umysł, by powstało jak najwięcej sprawnych dróg nerwowych, po których informacje będą się błyskawicznie przemieszczać. Mózg uczy się, tworząc kolejne połączenia pomiędzy różnymi elementami wiedzy i czyni to od momentu narodzin aż do śmierci. Jednak najwcześniejsze lata mają dla uczenia się największe znaczenie, ponieważ właśnie wtedy w różnych obszarach mózgu zostają wytyczone najważniejsze ścieżki. Dzięki głównym drogom i wszystkim łączącym je ścieżkom informacje składowane w dowolnej części mózgu mogą być łączone z informacjami przechowywanymi w innych obszarach. W tym właśnie tkwi źródło całej naszej inteligencji i kreatywności. Każde zdarzenie jakiego doświadczamy, pozostawia swój ślad w mózgu. Gdy do naszego ciała dociera jakiś bodziec (wzrokowy, słuchowy lub inny), powstaje nowe połączenie neuronalne. Zostaje ono utrwalone jeśli informacja, którą przyniósł dany bodziec, powtórzy się oraz gdy będzie skojarzona Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 21 z informacjami już zapamiętanymi. Jeśli nie, to po pewnym czasie połączenie to zostanie zatarte. Najbardziej więc pożądane dla rozwoju umysłowego dzieci jest to, by dorastały w otoczeniu ciekawym, bezpiecznym i wśród ludzi zaspokajających ich emocjonalne i intelektualne potrzeby. Doświadczenia z wczesnego dzieciństwa mają bardzo duży wpływ na strukturę mózgu i jego możliwości. Jakość, liczba i regularność bodźców w dużym stopniu określa liczbę synaps i sposób ich funkcjonowania. Ma to wpływ zarówno na rozwój intelektualny, jak i emocjonalny człowieka. Możesz pomagać swoim dzieciom wzrastać i uczyć się, zadając im właściwe pytania, zapewniając szeroki wachlarz doświadczeń i zadań do wykonania, otaczając je ciekawymi przedmiotami (i wcale nie mam tu na myśli jakichś wymyślnych, drogich zabawek), no a przede wszystkim dając im miłość i bezpieczeństwo. Dzieci uczą się w kontekście relacji z innymi ludźmi. Połączenia między poszczególnymi powstają wraz z poznawaniem przez malca otaczającego świata i tworzeniem więzi z rodzicami, członkami rodziny i opiekunami. nerwowymi komórkami Inteligencja wrodzona czy nabyta? Tu być może nasuwa Ci się pytanie, jak się ma do tego wszystkiego rola genów? Tyle się przecież mówi o uwarunkowaniach genetycznych i wrodzonych talentach. Otóż badania naukowe oficjalnie potwierdziły od dawna istniejące przeświadczenie, iż zdolność danej osoby do przyswajania wiedzy Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 22 i radzenia sobie z problemami jest wypadkową dwóch elementów: wrodzonych predyspozycji oraz wychowania. Liczba dziedziczonych genów jest skończona, a tymczasem zdolność mózgu do tworzenia miliardów nowych połączeń między komórkami nerwowymi, z którymi przychodzimy na świat, jest nieskończona. Edukacja, wiedza, uczenie się i doświadczenia wywierają ogromny wpływ na ilość nowych połączeń, jakie w ciągu życia tworzą się w mózgu każdego z nas. Ważne jest zatem to, z czym się rodzimy, ale jeszcze ważniejsze jest, co zrobimy z tym kapitałem, z którym przyszliśmy na świat. To jest tak jak z roślinkami. Jeśli weźmiesz dwie równie dobrze uformowane sadzonki i umieścisz każdą z nich w odmiennym środowisku, to uzyskasz z nich różne rośliny. Sadzonka wetknięta w podłoże zaopatrzone we wszystkie niezbędne składniki odżywcze wyrośnie wysoko i pięknie zakwitnie. W podłożu jałowym roślina będzie marnieć, stanie się wątła i rachityczna. To środowisko, a nie dziedzictwo biologiczne sadzonek, zadecyduje o ich sukcesie i rozwoju. Z człowiekiem jest tak samo... Z tej części wystarczy, że zapamiętasz tylko tę informację: Na rozwój połączeń między komórkami nerwowymi ma wpływ środowisko, w jakim dziecko się wychowuje. Jeśli maluch będzie wystawiony na wiele różnorodnych, ciekawych i stymulujących bodźców, będzie miał większe szanse w pełni rozwinąć i wykorzystać swój potencjał. Jeśli zapamiętałeś ten prosty fakt, możemy iść dalej. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 23 Przyswajanie nowych informacji Teraz chciałabym, żebyś dowiedział się więcej na temat tego, co się dzieje z tymi wszystkimi sygnałami, które odbiera dziecko z otoczenia. Jest to o tyle ważne, że pozwoli Ci poznać mechanizm, który sprawia, że nauka nowych rzeczy staje się łatwiejsza i bardziej efektywna. A na pewno chciałbyś, żeby taka była dla Twojego małego geniusza :-). Mózg bez przerwy zbiera informacje z otoczenia – średnio około 40.000 bodźców na sekundę. W ciągu jednej doby jest w stanie przyjąć i przetworzyć więcej informacji niż najnowocześniejszy komputer na przestrzeni kilku lat. Około 95 tych informacji dociera do nas za pośrednictwem wzroku, dotyku i słuchu. Wszystkie informacje trafiają do naszej pamięci krótkotrwałej na poziomie nieświadomym. Jako że mózg nie może przeanalizować takiej ilości danych na raz, następuje proces selekcji, na skutek którego odrzucane są informacje niepasujące do indywidualnych doświadczeń jednostki, czyli z jej punktu widzenia „nieważne”. Przefiltrowane informacje są przesyłane do naszej pamięci operacyjnej. To tu koncentrujemy się na poszczególnych faktach i po raz pierwszy świadomie poświęcamy im uwagę. Tutaj staramy się zrozumieć otrzymane informacje. Jeśli jesteśmy w stanie połączyć nowe dane z tymi, które już znamy, trafiają one do naszej pamięci długotrwałej. W mózgu panuje idealny porządek. Każda informacja zostaje przesłana do obszaru zawierającego adekwatny dla siebie wzorzec. Tam mózg wytwarza nowe gałęzie, na których zostaną zapisane nowe Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 24 informacje i łączy je z grupą komórek, na których są już informacje o podobnej treści. Najlepiej wyjaśnię to na przykładzie. Załóżmy, że dziecko po raz pierwszy widzi truskawkę. W jego głowie od razu powstaje szufladka (grupa komórek), gdzie zostaną zapisane wszystkie informacje dotyczące tego nowego „obiektu”. Neurony z tego obszaru połączą się również z szufladką magazynującą informacje o owocach, gdy dziecko dowie się, że truskawka to owoc, podobnie jak poznane wcześniej jabłko. Powstaną również połączenia z szufladką przeznaczoną na kolory, bo truskawka ma żywą, czerwoną barwę. Kolejne połączenia powstaną po posmakowaniu tego słodkiego owocu, a zatem uaktywni się szufladka przeznaczona na odczuwane smaki. Kiedy mały człowiek ponownie zobaczy truskawkę (np. na działce u babci), zostanie ona wpasowana do istniejącego już wzorca, a wszystkie nowe zaobserwowane cechy wytworzą kolejne połączenia, modyfikując tym samym wiedzę dziecka na temat tych owoców. I tak oto, wraz z rozwojem mózgu, powstają w nim coraz to nowe szufladki – schematy połączone ze sobą drogami neuronalnymi, po których błyskawicznie podążają impulsy z nowymi informacjami. Nasz mózg zwraca największą uwagę na informacje, które nie pasują do ustalonego schematu - na rzeczy nowe. Gdy wciąż docierają do nas podobne bodźce, mózg się do nich przyzwyczaja i reaguje coraz słabiej. Każda nowa sytuacja powoduje przypływ adrenaliny, która usprawnia proces zapamiętywania informacji. Naukowcy są zgodni, że to, co nowe i nieznane, jest najkorzystniejsze dla naszego mózgu. Kluczem do naszej inteligencji jest umiejętność rozpoznawania podobieństw, schematów i wzajemnych powiązań we wszystkim, Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 25 czego doświadczamy. Wzmacnianie sieci neuronowych u dziecka polega więc na nauczeniu malca dostrzegania tych schematów oraz odnoszenia ich do nowych informacji. Jaki z tego wynika praktyczny wniosek dla Ciebie i Twojego dziecka? Im więcej różnorodnych połączeń istnieje w mózgu, tym szybciej i z większą łatwością nowo poznane informacje zostaną przyswojone i zapamiętane. Dzieje się tak, gdyż dziecko może je w krótkim czasie odnieść do wiedzy, którą zdobyło wcześniej, szybciutko „poszufladkować” i nadać im zrozumiałe dla siebie znaczenie. Do tak zmagazynowanych informacji będzie też miało szybki dostęp, gdy zajdzie taka potrzeba. Dlatego ucząc swoje dziecko czegoś nowego, staraj się zawsze nawiązywać do tych faktów i umiejętności, które są dziecku znane. Stosuj tę zasadę również we wszelkiego rodzaju zabawach stymulujących rozwój poszczególnych rodzajów inteligencji. Prawa i lewa półkula Z poziomu komórek i ich powiązań wzniesiemy się nieco wyżej, by spojrzeć na mózg z trochę innej perspektywy. Zrozumiesz dzięki temu, dlaczego tak ważny w uczeniu się i rozwijaniu inteligencji jest udział emocji i wszystkich zmysłów. Widziałeś pewnie kiedyś na obrazku, jak z grubsza wygląda mózg. Najczęściej zapamiętujemy go jako obraz sporej wielkości orzecha włoskiego (dzięki temu, że odniosłeś wygląd mózgu do czegoś, co było Ci znane, zapamiętałeś bez trudu jego kształt). Mózg składa się tak naprawdę z trzech głównych warstw: Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 26 1. pień – jest to dolna część mózgu, która steruje wieloma odruchami. Jest odpowiedzialna za procesy oddychania, trawienia, chodzenia, snu i akcji serca. Za pniem mózgowym ulokowany jest móżdżek, w którym zamieszkuje pamięć kinestetyczna (związana z ruchem) i który jest swojego rodzaju koordynatorem ruchów ciała i kontrolerem utrzymania postawy. 2. układ limbiczny – centralna część mózgu, która alarmuje nas o tym, że chce nam się jeść, pić czy mamy potrzeby seksualne. Tu również znajduje się nasze centrum emocjonalne, które kontroluje nasze uczucia i zawiaduje wszelkimi przejawianymi przez nas reakcjami emocjonalnymi. Tu też znajduje się hipokamp – królestwo pamięci. To właśnie dlatego o wiele lepiej zapamiętujemy doświadczenia, którym towarzyszyły silne przeżycia emocjonalne – pozytywne i negatywne. 3. kora – jest to górna część mózgu odpowiedzialna za myślenie, mówienie, czytanie, liczenie, rozumowanie i tworzenie. Okrywa ona pień mózgu i układ limbiczny, nadając mózgowi charakterystyczny kształt orzecha włoskiego. Ta warstwa mózgu składa się z dwóch półkul, których role musisz koniecznie poznać, jeśli chcesz bardziej świadomie kształtować umysł swojego maluszka. Każda z tych półkul odpowiada za inne funkcje. Lewa półkula odpowiada za język, myślenie cyfrowe, organizację, matematykę, planowanie, szczegóły, analizę. Łączy się z nią zdolność Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 27 mówienia, liczenia i logicznego rozumowania. Odgrywa więc dużą rolę w przyswajaniu tzw. wiedzy akademickiej. Prawa półkula natomiast specjalizuje się w muzyce, wyobraźni, widzeniu obrazów i wzorów, w działaniach twórczych. Odpowiada za myślenie wzrokowe i przestrzenne, za rytm, emocje, syntezę. W przypadku leworęcznego dziecka funkcje lewej i prawej półkuli mogą być odwrócone. I nie ma w tym absolutnie nic nienormalnego. Teraz to, co jest najistotniejsze. Nie jest ważne to, czym się która półkula zajmuje ani też nie to, czy dziecko jest lewo- czy praworęczne. Sedno sprawy polega na tym, że naprawdę czarodziejskim, bajecznym i cudownym zjawiskiem jest współdziałanie obu półkul. Tak naprawdę osiąganie nadzwyczajnych wyników wymaga współdziałania obu stron mózgu. Lewą i prawą półkulę łączy ciało modzelowate. Zbudowane jest ono z milionów komórek nerwowych i działa jak wielka autostrada, którą wędrują informacje z jednej półkuli mózgu do drugiej. Kiedy słuchasz piosenki, lewa półkula przetwarza słowa, a prawa muzykę. Nie jest więc przypadkiem, że z łatwością uczymy sie słów znanych piosenek. Uczymy się bardzo szybko, ponieważ w ten proces zaangażowane są obie półkule oraz emocjonalny ośrodek mózgu w układzie limbicznym. Twórczość (obojętnie w jakiej dziedzinie), choć odpowiada za nią prawa półkula, nie może mieć miejsca, jeśli lewa odpowiednio szybko nie dostarczy potrzebnych szczegółów i technicznych Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 28 rozwiązań. Piękna gra na instrumencie wymaga technicznej precyzji lewej półkuli w odtwarzaniu nut i układaniu palców na instrumencie oraz melodyjności i płynności wydawanych dźwięków, o co dba prawa półkula. Mówiąc lub czytając, również zapraszamy do współpracy obie półkule: lewa układa lub odczytuje słowa, a prawa dba o płynność i melodyjność wypowiedzi oraz zabarwia ją emocjonalnie. Jaki jest z tego wniosek dla Ciebie? Proponując dziecku ćwiczenia i zabawy, które mają na celu nauczyć go czegoś nowego, należy zadbać o to, by angażować w nie obie półkule, czyli w nauce mówienia, liczenia czy logicznego rozumowania wykorzystywać muzykę, rytm, obrazy, wyobraźnię. Zobaczysz, jak to działa w przykładach zabaw, które podaję w dalszej części e-booka. Jeśli zrozumiesz tę zasadę (i poprzednie omówione w tym rozdziale), będziesz mógł sam – wykorzystując własną pomysłowość – tworzyć doskonałe, kształcące zabawy dla swego malucha. By stymulować współpracę obu półkul, zaleca się przykładowo wykonywanie rękami i nogami ruchów z jednej strony ciała na drugą, gdyż wpływa to – zdaniem badaczy – na zdolność przyswajania wiedzy. Jako że lewa półkula mózgu kontroluje prawą stronę ciała, a prawa półkula lewą, takie ruchy zmuszają obie półkule do wzajemnej komunikacji. Mogą to być skłony w pozycji stojącej: prawa ręka do lewej nogi i na odwrót, skręty w pozycji leżącej (prawa noga do lewej ręki i na odwrót) czy też klęknąwszy na kolana – oprzeć ręce na podłodze (pozycja jak byśmy udawali czworonożne zwierzę) i podnosić na przemian w górę: raz lewą rękę i prawą nogę, potem odwrotnie – prawą rękę i lewą nogę. Wszystkie te ćwiczenia Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli Jolanta Gajda ● str. 29 pobudzają współpracę obu półkul, co wpłynie na efektywność nauki i przyswajanie nowej wiedzy. Rola odżywiania Poza różnorodnymi bodźcami, czyli strawą intelektualną, trzeba też dostarczyć dziecku odpowiednich składników odżywczych w tradycyjnym tego słowa znaczeniu. Żeby funkcjonować w sposób optymalny, nasze mózgi – tak samo jak reszta ciała – potrzebują zrównoważonej diety. Należałoby więc także i od tej strony zadbać o umysł dziecka, aby mieć poczucie, że zrobiło się wszystko, by ułatwić mu dobry start. Właściwe odżywiane jest niezwykle ważne dla prawidłowego funkcjonowania mózgu. Proteiny (zawarte m.in. w jajach, rybach, mięsie z kurczaka czy jogurcie) są potrzebne dla zachowania odpowiedniego stanu pobudzenia, wysokiego poziomu koncentracji i sprawności umysłowej. By mózg funkcjonował jak najlepiej, obok protein w jadłospisie powinien znaleźć się selen (zawarty m.in. w owocach morza, orzechach i pieczywie pełnoziarnistym), bor (brokuły, jabłka, brzoskwinie, winogrona), kwas foliowy (zielone liście warzyw, wątróbka wołowa, fasola), cynk (ryby, fasola, zboża) oraz witaminy z grupy B (drożdże, płatki owsiane, wątroba, mięso, ryby, jaja, orzechy, pieczywo pełnoziarniste). Wszystkie te składniki maja skuteczniejsze działanie, gdy dostarczymy je orga
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

ABC Mądrego Rodzica: Inteligencja Twojego Dziecka
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: