Darmowy fragment publikacji:
Niniejszy darmowy ebook zawiera fragment
pełnej wersji pod tytułem:
Inteligencja Twojego Dziecka
Aby przeczytać informacje o pełnej wersji, kliknij tutaj
Darmowa publikacja dostarczona przez
Wydawnictwo Złote Myśli sp z.o.o
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości
publikacji bez pisemnej zgody wydawcy. Zabrania się jej
odsprzedaży, zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
© Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl
Data: 12.11.2008
Tytuł: ABC Mądrego Rodzica – Inteligencja Twojego Dziecka (fragment utworu)
Autor: Jolanta Gajda
Projekt okładki: Marzena Osuchowicz
Korekta: Sylwia Fortuna
Skład: Anna Popis-Witkowska
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
WWW: www.ZloteMysli.pl
EMAIL: kontakt@zlotemysli.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
SPIS TREŚCI
CZĘŚĆ I
..............................................................................................
6
DZIECKO – CUD ISTNIENIA
..............................................................
7
TO I OWO NA TEMAT DZIECIĘCEGO MÓZGU
18
.................................
18
Istota inteligencji
...............................................................................................
21
Rola bodźców
.....................................................................................................
Inteligencja wrodzona czy nabyta?
...................................................................
23
24
Przyswajanie nowych informacji
......................................................................
27
Prawa i lewa półkula
..........................................................................................
Rola odżywiania
................................................................................................
30
Inne czynniki wspierające pracę mózgu
...........................................................
33
33
Ruch i tlen
.....................................................................................................
34
Zmysły
...........................................................................................................
Śmiech
...........................................................................................................
34
Efekt Mozarta
................................................................................................
35
37
RODZAJE INTELIGENCJI
................................................................
DZIECKO W WIEKU 0 DO 3 LAT
.....................................................
55
55
Okres ciąży jest bardzo ważny
...........................................................................
56
Stymulacja noworodka poprzez zmysły
............................................................
59
.....................................................................................
Stymulacja słuchowa
Stymulacja wzrokowa
...................................................................................
60
63
Inne zmysły
...................................................................................................
64
Inteligencja językowa
........................................................................................
Inteligencja kinestetyczna
.................................................................................
67
Inteligencja emocjonalna
..................................................................................
72
75
Zaspokajanie dziecięcej ciekawości
...................................................................
80
WIEK PRZEDSZKOLNY I WCZESNOSZKOLNY
..............................
Geny, zdrowie, czynniki kulturowe
...................................................................
82
83
......................................................................................
Na co TY masz wpływ?
85
Miłość i bezpieczeństwo
....................................................................................
Akceptacja
..........................................................................................................
85
Poczucie własnej wartości
.................................................................................
87
90
Wszechstronny rozwój
......................................................................................
92
Dziecku potrzebna będzie odwaga
....................................................................
Rozwijanie samodzielności i niezależności
......................................................
94
97
Dbałość o rozwój umysłu
...................................................................................
98
Telewizja i komputer
.........................................................................................
101
Wsparcie emocjonalne
.....................................................................................
Twoje oczekiwania wobec dziecka
..................................................................
103
107
Motywacja
........................................................................................................
116
Nauka i zabawa
.................................................................................................
CZĘŚĆ II
.........................................................................................
128
127
WSTĘP
...........................................................................................
131
ISTOTA INTELIGENCJI JĘZYKOWEJ
............................................
Podstawowe zasady
..........................................................................................
136
136
Niezbędne są bodźce
...................................................................................
137
Łączyć nowe z tym, co znane i lubiane
........................................................
Zadawanie pytań
.........................................................................................
139
141
Rozwój języka mówionego i wzbogacanie słownictwa
....................................
150
Reguły językowe
...............................................................................................
Rymowanki i wyliczanki
...................................................................................
151
152
Język receptywny (słuchanie i czytanie)
.........................................................
160
Nauka liter i alfabetu
.......................................................................................
Nauka pisania
...................................................................................................
161
Nauka języka obcego
........................................................................................
165
166
Ćwiczenia i zabawy
..........................................................................................
169
Właściwa ocena rozwoju dziecka
....................................................................
INTELIGENCJA LOGICZNO-MATEMATYCZNA
.............................
173
173
Istota inteligencji logiczno-matematycznej
....................................................
176
Odpowiednie nastawienie
................................................................................
Trening czyni mistrza
......................................................................................
178
Gry i zabawy matematyczne
............................................................................
182
189
Jak rozwijać matematyczne myślenie
.............................................................
...................................................................................
191
INNE WYBRANE RODZAJE INTELIGENCJI
..................................
194
194
Inteligencja wizualno-przestrzenna
................................................................
195
Ćwiczenia i zabawy
......................................................................................
Inteligencja naukowa
......................................................................................
200
Ćwiczenia i zabawy
......................................................................................
201
206
Inteligencja emocjonalna
................................................................................
Ćwiczenia i zabawy
.....................................................................................
208
KREATYWNOŚĆ, CZYLI TWÓRCZE MYŚLENIE
.............................
211
211
Istota kreatywności
..........................................................................................
212
Jak wspierać twórcze myślenie
.......................................................................
Ćwiczenia i zabawy
..........................................................................................
214
Przykładowe zadania
ZAKOŃCZENIE,
CZYLI O...
217
OBIERANIU ZIEMNIAKÓW SŁÓW KILKA ;-)
................................
224
BIBLIOGRAFIA
..............................................................................
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 5
Dziecko – cud istnienia
Dziecko – cud istnienia
Czy słyszałeś kiedyś o siedmiu cudach świata? Pewnie tak. Może
nawet potrafisz je wszystkie wymienić. Pozwolisz, że Ci pomogę –
oto one: Piramida Cheopsa, Świątynia Artemidy, Kolos Rodyjski,
Latarnia Morska w Faros, Wiszące ogrody Semiramidy, Posąg Zeusa
w Olimpii i Mauzoleum w Halikarnasie. Znalazły się w tym
zaszczytnym gronie, ponieważ zadziwiają, olśniewają, budzą respekt
i inne podobne emocje. Nie znajdujemy wśród wytworów człowieka
podobnie wielkich dzieł, a ich powstanie do dziś dnia owiane jest
mgiełką tajemnicy i zagadkowości.
Tylko po co ja Ci to wszystko mówię? Co taka Piramida Cheopsa ma
wspólnego z Twoim dzieckiem? Otóż to – niewiele :-). Bo każdy
z tych tzw. siedmiu cudów świata jest błahostką, niewiele znaczącym
drobiazgiem w porównaniu z prawdziwym cudem istnienia, jakim
jest umysł dziecka.
Chciałabym Ci ten cud nieco przybliżyć. Zaryzykuję nawet
stwierdzenie, że sprawię, iż lepiej poznasz swoją pociechę,
dostrzeżesz cechy, które dotychczas umykały Twojej uwadze,
zobaczysz to, co ja widzę w każdym dziecku bez wyjątku – olbrzymi
potencjał i niesamowite pokłady możliwości, które tylko czekają na
to, by je odkryć i rozwinąć.
Nie czytaj tego e-booka, jeśli jesteś przekonany, że o swoim synu czy
córce wiesz już wszystko. Nie czytaj, jeśli uważasz, że Twoje dziecko
jest przeciętne i niczego nowego już w nim nie odkryjesz. Daj sobie
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 6
spokój, jeśli sądzisz, iż jesteś doskonałym rodzicem i wiesz najlepiej,
jakie metody się sprawdzają.
Ten e-book okaże się dla Ciebie przydatny tylko wtedy, jeśli jesteś
gotów przyjąć nowe, czasem zaskakujące informacje. Będzie Ci służył
pomocą pod warunkiem, że jesteś gotów uzyskać wiedzę, która być
może zburzy Twój dotychczasowy schemat myślenia, ale – jeśli
wykorzystasz ją w praktyce – pozwoli Ci zobaczyć swoje dziecko
w zupełnie innym świetle i wydobyć z niego to, co drzemie utajone
głęboko w środku.
Każde dziecko jest kimś szczególnym. Każde jest jedyne i wyjątkowe.
Każde rodzi się z wieloma uzdolnieniami i talentami, a Twoją rolą,
czyli rodzica, jest poszukać w swoim potomku tych właśnie ukrytych
skarbów, wydobyć je na światło dzienne i pomóc małemu
człowiekowi zrobić z nich użytek. Pamiętasz może z dzieciństwa taką
bajkę, gdzie jakiś ubogi chłopina klepie biedę, nie wiedząc, że w jego
ogrodzie, pod drzewem, zakopana jest skrzynia pełna złota
i drogocennych kamieni. Czy sam fakt, że w jego ziemi leży skarb,
czyni go bogatszym? Nie. Dopiero wtedy, gdy dowie się o jego
istnieniu, gdy wykopie klejnoty i spienięży cały majątek, stanie się
zamożnym człowiekiem. Twoje dziecko również ma szansę bardzo
wiele w życiu osiągnąć, ale dopiero wtedy, gdy Ty pomożesz mu
dotrzeć do bogactw ukrytych w jego wnętrzu.
Przybycie ze szpitala położniczego do domu z nowo narodzonym
człowieczkiem w ramionach to tak, jak przejęcie sterów odrzutowca
bez umiejętności pilotowania. Niestety w przypadku dziecka nie
dostaniesz żadnej instrukcji obsługi i nie ma bezpłatnej infolinii, na
którą można zadzwonić, by uzyskać pomoc. A jednocześnie spoczywa
na Tobie olbrzymia odpowiedzialność, bo to przecież głównie od
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 7
Ciebie – rodzica - zależy, jaki człowiek wyrośnie z tego maleństwa
i jak będzie przygotowany do dorosłego życia. Im dokładniejszą
i pełniejszą wiedzę będziesz posiadał na temat rozwoju małej istoty
ludzkiej, tym lepiej będziesz w stanie ten rozwój wspierać
i odpowiednio ukierunkowywać.
Dlatego najpierw – już na początku części I - przedstawię Ci parę
ciekawostek na temat funkcjonowania ludzkiego mózgu. Nie
zamierzam Cię zanudzać żadnymi naukowymi szczegółami, bo sama
– jako umysł iście pragmatyczny – nie przepadam za wchodzeniem
w naukowe teorie i drobiazgowe rozważania. Przedstawię Ci tylko
w skrócie konkretne fakty, które uświadomią Ci, jak cenny dla
rozwoju dziecka jest okres od jego urodzenia do ok. sześciu lat.
Zrozumiesz, dlaczego tak ważne jest, czym karmisz dziecko w tym
okresie (nie tylko fizycznie, ale przede wszystkim intelektualnie
i duchowo) oraz przekonasz się, jak wiele od Ciebie zależy.
W rozdziale trzecim zapoznam Cię z najnowszymi odkryciami
dotyczącymi inteligencji i wspomagania jej rozwoju. Czym tak
naprawdę jest inteligencja? Dlaczego inteligencja to nie to samo co
intelekt? Jak i dlaczego rozwijać inteligencję u swojego dziecka?
Celowo używam tu słowa „rozwijać”, ponieważ KAŻDE DZIECKO
JEST już z natury INTELIGENTNE. Ma tę „przypadłość” od
urodzenia :-). Jeśli jednak zaniedbasz pewnych podstawowych
kroków, możesz ten niezwykły potencjał zmarnować i zablokować
możliwość pełnej samorealizacji swojego syna czy córki.
Z kolei w następnych rozdziałach opiszę, jak możesz wpłynąć na
rozwój dziecka poprzez zapewnienie odpowiedniego otoczenia,
dostarczenie stymulujących bodźców i rozwijanie właściwej
komunikacji. Oddzielnie potraktowałam dzieci w wieku od urodzenia
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 8
do trzech lat, gdyż tu potrzebne są nieco inne metody i działania.
Jeśli jesteś dopiero przyszłą mamą, której maleństwo właśnie rośnie
w Twoim brzuchu – znajdziesz tu także kilka wskazówek
bezpośrednio dla Ciebie. Potem opiszę postępowanie w przypadku
dzieci starszych – w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
To wszystko znajdziesz w I części e-booka, czyli tej, którą właśnie
czytasz.
językową,
inteligencję
W części II zajmę się poszczególnymi rodzajami inteligencji.
Znajdziesz tam wiele wskazówek na temat tego, jak rozwijać
u dziecka
matematyczno-logiczną,
przestrzenno-wizualną, naukową, emocjonalną. Znajdziesz również
parę słów na temat kreatywności. Rodzajów inteligencji jest o wiele
więcej, ale mam do dyspozycji ograniczoną ilość stron (nie strawiłbyś
chyba opasłego e-booka liczącego ok. 1000 stron ;-)), skupię się więc
tylko na wybranych typach inteligencji. Omawiając każde z tych
zagadnień podpowiem Ci, jak się z dzieckiem bawić, by zapewnić mu
bardzo przyjemną, a jednocześnie skuteczną edukację, która da
w przyszłości wspaniałe owoce.
Jedno jest pewne. Chcąc dotrzeć do potencjalnych możliwości
swojego dziecka, nie możesz pozostać biernym obserwatorem
jego rozwoju i poprzestać tylko na właściwej pielęgnacji
i zapewnieniu fizycznego bezpieczeństwa. Mam nadzieję, że już po
pierwszych rozdziałach uznasz to za oczywiste. Talenty człowieka są
niczym kwiaty w ogrodzie. Jeśli nie otoczysz ich opieką, nie będziesz
ich podlewać i chronić przed chwastami, uschną lub zmarnieją
w gąszczu panoszącego się zielska. Bądź troskliwym ogrodnikiem dla
umysłu Twojego dziecka, a zaskoczy Cię swoimi umiejętnościami
i możliwościami w momentach zupełnie nieoczekiwanych. Bardzo
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 9
wiele będzie zależało od Twojej wiedzy, przekonań i postawy jaką
przyjmiesz jako rodzic. Niniejszy e-book ma za zadanie dostarczyć Ci
wiedzę, a ta wpłynie niewątpliwie na Twe przekonania i postawę.
Będziesz bardziej świadomie kształtował umysł swojego malucha.
Czy zastanawiało Cię kiedykolwiek, dlaczego Mozart, Einstein czy
Leonardo da Vinci byli tak fantastycznie kreatywni, myśleli w sposób
oryginalny, posiedli ogromną wiedzę i rozwinęli wrodzone talenty w
niespotykanym stopniu? Okazuje się, że olbrzymią rolę w rozwoju
ich indywidualnych uzdolnień odegrał fakt, że od dzieciństwa mogli
rozwijać i twórczo wyrażać swoje własne, niepowtarzalne pomysły.
W jaki sposób rozwinęły się ich talenty? Poprzez troskę
i zainteresowanie rodziców.
Ich przekonanie, że warto
inwestować w dzieci uwagę, czas i pieniądze. Trzeba obserwować
dzieci, rozmawiać z nimi i pozwolić im się rozwijać, a ja dam Ci parę
wskazówek, jak to robić.
Sama jestem matką dwojga dzieci. Poznałeś je już trochę, jeśli
czytałeś innego e-booka mojego autorstwa: „ABC Mądrego Rodzica –
Droga do sukcesu”. Często słyszę na ich temat pochlebne komentarze
- „Jakie pani ma zdolne dzieci!”, „Uczyć takie dzieci to sama
przyjemność!” i tym podobne, a ja jestem głęboko przekonana, że
WSZYSTKIE dzieci są zdolne i inteligentne. Wszystkie są
wspaniałe. Także i Twoje. Tylko niestety nie każdemu dana jest
szansa, by te uzdolnienia odkryć, uzewnętrznić i wykorzystać.
Moje zdanie w tej kwestii nie wynika – wbrew pozorom –
z rozbrajającej naiwności i nieznajomości problemów, z jakimi
borykają się rodzice (mi przecież także nieobce są różne rodzicielskie
rozterki i zmartwienia). Jednak interesując się już od dawna
rozwojem dziecka, wczytując się w literaturę poruszającą ten temat
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 10
i śledząc najnowsze odkrycia w zakresie edukacji człowieka
i rozwijania umysłu – miałam możliwość zapoznania się z wynikami
wielu badań i eksperymentów naukowych, które jednoznacznie
potwierdzają, że dziecko rodzi się z olbrzymim potencjałem
i niesamowitymi możliwościami, które nigdy nie są w pełni
wykorzystane.
Tak naprawdę bardzo niewielu ludzi maksymalnie wykorzystuje swój
potencjał. Jednak niektóre dzieci, o niemałych możliwościach
intelektualnych, spotyka niepowodzenie w dziedzinach, w których
zdecydowanie powinny odnosić sukcesy. Zdarza się – i to nierzadko
– że ktoś przechodzi przez życie z potencjalnie ogromnymi
możliwościami, jednak nigdy nie osiąga sukcesu, gdyż możliwości te
nie są w porę rozpoznane albo pozostają niewykorzystane.
Shakuntala Devi – geniusz matematyczny, wykonująca skrupulatne
obliczenia matematyczne szybciej niż komputer z dobrym
procesorem, stwierdziła kiedyś, że każde dziecko rodzi się jako
potencjalny geniusz. Sama urodziła się w Indiach i nie uzyskała
żadnego formalnego wykształcenia, ale – jak sama opowiada –
bawiła się liczbami, od kiedy skończyła 3 lata. O zadatkach na
geniusza, które tkwią w każdym z nas, pisze również brytyjski
specjalista Tony Buzan. Każdy posiada naturalne uzdolnienia, rodzi
się z „ziarnem geniuszu”. Jednak ten cudowny dar u większości z nas
nie został wydobyty, ukształtowany czy należycie wykorzystany
w okresie najlepiej do tego przeznaczonym, czyli w dzieciństwie.
Rodzic, na którym spoczywa obowiązek zapewnienia dziecku
właściwych warunków rozwoju, ma z jednej strony dość łatwe
zadanie, ponieważ umysł dziecka jest bardzo elastyczny, łatwo daje
się formować i zmieniać. Z drugiej jednak strony niesie to ze sobą
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 11
pewne niebezpieczeństwo. Poprzez niewłaściwą ocenę możliwości
dziecka i nieodpowiednie metody uczenia, możemy maluchowi
zaszkodzić, niszcząc w zarodku to, co w nim najcenniejsze. Jeśli
chcesz prawidłowo i bardziej świadomie kształtować umysł małego
człowieka, spróbuj go najpierw poznać. W swoim e-booku pokażę Ci
jak to zrobić i na jakie aspekty zwracać uwagę.
Czytając kolejne rozdziały, spostrzeżesz, że jestem zwolenniczką
wszechstronnego rozwoju malucha.
Nie jest to jednak
wszechstronność rozumiana w kategoriach szkolnych, wg których
uczeń powinien być dobry we wszystkim, powinien biegle opanować
wszystkie umiejętności i dać się nafaszerować wiedzą ze wszystkich
możliwych dziedzin, a przy tym wszystkim dać się wcisnąć w sztywną
ramkę, przystającą do standardów narzuconych przez resztę
społeczeństwa.
Wszechstronny rozwój to coś zupełnie innego. To zapewnienie
maluchom środowiska bogatego w wiele różnorodnych
bodźców, by mogły one – mówiąc obrazowo - posmakować
z „każdej miseczki” i wybrać te potrawy, które im najbardziej
odpowiadają. Wyjaśnię to szerzej przy okazji odkrywania tajników
ludzkiego mózgu. Teraz chcę tylko, byś dobrze zrozumiał moje
intencje. Nie namawiam Cię do robienia z dziecka geniusza, który
przejawia doskonałość w każdej dziedzinie i zdobywa sukcesy na
wszelkich możliwych polach. Wątpię, by to było możliwe i by
uczyniło Twoją pociechę szczęśliwszym człowiekiem.
Pragnę natomiast pomóc Ci odkryć w Twoim dziecku wszystkie (lub
prawie wszystkie) mocne i słabe strony. Mocne – by je dalej wspierać
i stwarzać warunki sprzyjające rozwijaniu jego indywidualnych
uzdolnień, a słabe – by pomóc dziecku pracować nad nimi i rozwinąć
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 12
je do takiego stopnia, by uniknąć ewentualnych drwin czy
dokuczliwości ze strony rówieśników, którzy bezlitośnie wytykają
sobie nawzajem wszelkie braki. Stosując się do przedstawionych tu
wskazówek, odkryjesz w swoim dziecku wiele zalet i predyspozycji,
nauczysz się je rozwijać i pielęgnować, ale też zauważysz, z czym
dziecko ma kłopoty i dowiesz się, jak mu pomóc, by nie zrodziło się
w nim poczucie niedowartościowania i niskiej samooceny, które
bardzo przeszkadzają w drodze do samorealizacji.
Być może miałbyś ochotę mi powiedzieć - wszystko fajnie, ale są
przecież dzieci z dysleksją, dysgrafią albo nawet z ADHD
(nadpobudliwość psychoruchowa). Może powołasz się na jeszcze
inne diagnozy, wystawiane lekką ręką przez psychologów czy
pedagogów. U mojej córki też szkolna pani psycholog stwierdziła
lekką nadpobudliwość. Coś Ci więc powiem.
To są etykietki nadawane przez dorosłych, którzy nie potrafią sobie
poradzić z jakimś dziecięcym problemem. To bardzo wygodne.
Przyszywa się dziecku na czółku taką łatkę i ma się problem
rozwiązany, bo nic nie trzeba robić. Dziecko jest dys-... albo ma
dys-..., więc to wszystko wyjaśnia. Jestem zdecydowanie przeciwna
szufladkowaniu dzieci do określonych kategorii. Nie podoba mi się,
gdy ktoś usiłuje zakwalifikować każdy niewielki zbiór cech jako
syndrom choroby, nie przejmując się wcale piętnującymi skutkami
takiego orzeczenia. Bywa, że rodzice wiele czytają na temat
możliwości zakłóceń rozwoju, a potem wystarczy, że zaobserwują
u swojego dziecka jeden czy drugi objaw i już z Jasia robi się dziecko
z zaburzeniami rozwoju, z Natalki – chorobliwie nieśmiałe, a Antoś
zaczyna mieć nagle trudności w nauce.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 13
Etykietki nie wnoszą nic dobrego, nie sprzyjają rozwojowi – wręcz
przeciwnie – hamują go i działają jak samospełniające się proroctwo.
Rodzice powinni traktować każde dziecko jako niepowtarzalną,
odrębną i odmienną jednostkę. Inteligentnie i z wyczuciem reagować
na to, co obserwują w swoich pociechach. Każdy umysł jest
niepowtarzalny, każde dziecko posiada oryginalny splot różnych
cech. Najważniejsze jest poznanie i docenienie jego mocnych stron,
a to pomoże zredukować czy nawet zupełnie zniwelować inne
niedociągnięcia czy braki.
Rodzice mają najlepsze możliwości obserwacji, a wobec tego im
właśnie najłatwiej wykryć słabości dziecka i dostrzec pierwsze oznaki
niepowodzeń. Wystarczy poświęcić dziecku trochę czasu i jeszcze
w wieku przedszkolnym rozpoznać jego mocne i słabe strony. Można
wówczas zaradzić niebezpieczeństwu przyszłych porażek, które
zwykle prowadzą nie tylko do słabych wyników w szkole, ale także do
trudnych do usunięcia komplikacji emocjonalnych i poczucia niskiej
wartości.
Każde dziecko przychodzi na świat z zalążkami uzdolnień, które
otrzymało w genach. Problem w tym, że w momencie narodzin nikt
nie wie, co „siedzi” w takim małym Krzysiu czy Oli. Te wrodzone
predyspozycje zakreślają potem ramy, granice możliwych osiągnięć.
Ramy te jednak nie zapełnią się samoistnie. Rodzice – stosując
właściwe metody – powinni wspierać dzieci, aby mogły one własne
predyspozycje odkryć i rozwijać – zgodnie ze swoimi możliwościami.
A możliwości te są na ogół znacznie większe, niż
przypuszczają rodzice.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 14
Wszystko zależy od tego czy otoczenie dziecka wpływa mobilizująco,
czy hamująco na rozwój jego talentów.
Przeprowadzone
eksperymenty dowiodły, że zapewnienie dziecku środowiska
bogatego w stymulujące bodźce skutkuje prężnym rozwojem umysłu.
Przy czym im dziecko młodsze, tym więcej korzystnych zmian
wywoła w jego umyśle stymulujące środowisko.
Dlatego tak ważne jest, co Ty jako rodzic zaoferujesz dziecku
w procesie kształcenia i wychowywania. Od doboru zajęć dla dziecka,
od jakości proponowanych zabaw, od Twojej postawy i aktywności
zależeć będzie to, jak rozwinie ono swoje sprawności intelektualne,
zdolności twórcze, kompetencję społeczną, wrażliwość na sztukę,
zdolności artystyczne czy sprawność fizyczną. Kolejne rozdziały
podsuną Ci wiele inspiracji i wskazówek co do zajęć i zabaw, które
najlepiej będą służyć Twojemu dziecku.
Ponieważ zamiarem moim było, by e-book ten miał wymiar przede
wszystkim praktyczny, byś mógł natychmiast wprowadzać w życie
zalecane działania,
pominęłam więc opisy różnorodnych
eksperymentów, stojących u podstaw wiedzy, którą Ci przekażę. Jeśli
interesuje Cię, jakimi metodami naukowcy doszli do takich
wniosków, odsyłam Cię do literatury, którą podaję w bibliografii.
Tu przedstawiam jedynie minimum teorii, jaką musisz poznać, by
zrozumieć podstawowe założenia rozwijania inteligencji małego
człowieka. Skupiłam się głównie na konkretnych zasadach
postępowania z maluchem, wskazówkach co do metod domowego
nauczania oraz zaproponowałam przykładowe ćwiczenia i zabawy,
które możesz z powodzeniem zastosować w swojej rodzinie, a które
posłużą rozwinięciu różnych aspektów inteligencji u Twojego
dziecka. Celowo dobrałam takie zabawy, które nie wymagają
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 15
żadnych nakładów finansowych ani też jakichś specjalistycznych
akcesoriów. Wszystko co potrzebne posiadasz w domu lub bez trudu
i za niewielkie pieniądze nabędziesz w najbliższym sklepie.
Pamiętaj, że nie chodzi o to, by ambitnie starać się realizować
wszystkie przedstawione przeze mnie zalecenia i propozycje. Sięgnij
po te pomysły, które podobają się Tobie, wybierz zajęcia i zabawy,
które Wam obojgu sprawią przyjemność.
Zapoznawszy się z głównymi założeniami,
będziesz mógł
z powodzeniem dodawać własne pomysły i stwarzać zabawy
specjalnie dobrane dla Twojego dziecka, rozwijające jego mózg
i kształtujące jego osobowość.
A zatem – do dzieła. Zapraszam Cię do I części e-booka, która
rozpoczyna się
małą wyprawą odkrywczą po niesamowitym,
fascynującym fragmencie ciała Twojego berbecia, ukrytym tuż pod
jego czupryną :-) - czyli po jego mózgu. Przy okazji dowiesz się także
co nieco o swoim własnym, bo przecież wszyscy należymy do tego
samego gatunku Homo Sapiens. Dowiesz się, dlaczego pierwszych
sześć lat życia dziecka jest tak ważne dla jego dalszego rozwoju.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 16
To i owo na temat dziecięcego mózgu
To i owo na temat dziecięcego mózgu
Każde dziecko uwielbia bajki i fantastyczne historie. Powinno się
więc dowiedzieć, że najbardziej bajecznym cudem i jedyną
prawdziwą magią jest... jego własny umysł. Nie istnieje w naturze nic
bardziej złożonego ani nic cudowniejszego od mózgu dziecka. Jest to
jego największy kapitał i o tym powinien też wiedzieć każdy rodzic.
Mózg – choć znacznie mniejszy od główki sałaty - stanowi doskonałe
narzędzie, które daje człowiekowi niesamowite możliwości.
Możliwości tysiące razy większe niż te, które oferują największej
mocy komputery.
Rzecz w tym, że mało kto wie, jak mózgu używać. Kupując do domu
nowe urządzenie (nieco bardziej skomplikowane niż młotek czy
obcęgi :-)), sięgasz zazwyczaj po instrukcję obsługi, by nie uszkodzić
swego nabytku w trakcie obsługi i by w pełni wykorzystać oferowane
przezeń funkcje. A przecież mózg człowieka jest czymś o wiele
bardziej złożonym i skomplikowanym. Im lepiej go poznasz, tym
sprawniej będziesz go używać, a w przypadku swojego dziecka –
pomożesz mu pełniej wykorzystać jego potencjał. W niniejszym
rozdziale pomogę Ci poznać mózg Twojego dziecka i podpowiem też,
jak tę wiedzę wykorzystać w jego wychowywaniu.
Istota inteligencji
Jeszcze zanim kobieta uświadomi sobie, że jest w ciąży, jej
dwunastodniowy potomek już zaczyna doskonalić swój mózg, czyli
skupisko komórek nerwowych zwanych neuronami. Wiesz z jaką
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 17
prędkością powstają te komórki? 250 tysięcy na minutę!
Niesamowite. Nawet trudno wyobrazić sobie cały ten proces. Gdy
dziecko postanawia opuścić brzuch swojej mamy, jest już
właścicielem 100 miliardów komórek nerwowych, będących w pełnej
gotowości do pracy. Po przyjściu na świat w korze mózgowej dziecka
nie przybędzie już żaden neuron. Jedynie tzw. móżdżek,
odpowiedzialny za naszą pamięć związaną z ruchem, zachował
możliwość wytwarzania komórek nerwowych, dzięki czemu nawet
dorosły człowiek może nauczyć się pływać, jeździć na rowerze czy
tańczyć, nawet jeśli nie robił tego w dzieciństwie.
To, że mózg maluszka przygotował już ostateczną ilość neuronów nie
oznacza, że w jego głowie po urodzeniu niewiele się dzieje. Wręcz
przeciwnie. Od momentu narodzin jest tam większy ruch niż
w najbardziej zatłoczonym centrum handlowym w okresie
przedświątecznym :-). Otóż neurony łączą się z innymi w zawrotnym
tempie 3 miliardów połączeń na sekundę. Jak to się dzieje? Każdy
neuron posiada specjalne gałęzie - dendryty, które odbierają
informacje przesyłane od innych komórek oraz długi akson, który
przesyła informacje do kolejnych neuronów. Jeden neuron może
mieć aż 20 tysięcy rozgałęzień zdolnych do tego, by połączyć się
z innymi komórkami. Miejsca, w których ramiona jednego neuronu
łączą się z ramionami innego to tzw. synapsy. Tu zachodzą określone
reakcje chemiczne, które pozwalają na przenoszenie informacji
z jednej komórki do drugiej. Właśnie te połączenia stanowią
o potędze naszego mózgu.
Zastanawiasz się pewnie, po co ja Ci to wszystko mówię. Miej jeszcze
odrobinę cierpliwości – już za moment doznasz prawdziwego
olśnienia :-).
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 18
Otóż niektóre z komórek nerwowych wchodzą w połączenia z innymi
komórkami jeszcze przed narodzinami dziecka. Kontrolują one pracę
serca, oddychanie, odruchy oraz regulują inne niezbędne funkcje
życiowe. Ale prawdziwa eksplozja połączeń neuronalnych następuje
po wyjściu dzieciaczka na świat i trwa przez mniej więcej pierwsze
sześć lat jego życia. W tym okresie powstaje cała masa rozgałęzień
i połączeń, a im jest ich więcej, tym mózg sprawniej funkcjonuje.
W dniu 5. urodzin wzrost mózgu jest już w 80 ukończony. Około
10. roku życia osiąga on swoją ostateczną wielkość. Odpowiednio
stymulowany mózg będzie wprawdzie tworzył jeszcze nowe
połączenia także w późniejszym wieku, ale tempo ich przyrostu
będzie niewielkie. Jak podaje Glenn Doman, w całym okresie
pomiędzy 8. a 18. rokiem życia wzrost mózgu jest mniejszy niż
w czasie między 7. a 8. rokiem.
Gdy dziecko ma trzy latka, w jego mózgu jest około kwadryliona
połączeń – czyli mniej więcej dwukrotnie więcej niż w mózgu osoby
dorosłej. Potem stopniowo ilość połączeń będzie się zmniejszać.
Neurony, które w czasie wzrostu mózgu nie zostały przyłączone do
sieci połączeń neuronalnych lub wytworzyły bardzo słabe
powiązania, obumierają i zostają wchłonięte. Mózg oczyszcza się ze
słabych komórek po to, by wzmocnić połączenia między neuronami,
które pozostaną. Przypuszcza się, że niszczone komórki i ich
słabe połączenia mogą kryć w sobie szereg intuicyjnych
zdolności, które na zawsze tracimy.
Być może zaczynasz już rozumieć, do czego zmierzam. Wystarczy, że
zapamiętasz z tego wszystkiego dwie rzeczy:
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 19
1. Możliwości umysłowe każdego człowieka zależą od
liczby i złożoności powiązań, jakie powstaną
pomiędzy komórkami nerwowymi w jego mózgu.
2. Najbardziej intensywny rozwój tych powiązań
zachodzi w ciągu pierwszych 6-10 lat życia dziecka.
Dlatego im gęstsza i bogatsza „plątanina” powstanie na początku
w głowie Twojego malucha, tym będzie on przejawiał większą
łatwość uczenia się nowych rzeczy, będzie się wykazywał wyższą
inteligencją oraz zdradzi więcej talentów i uzdolnień w przeróżnych
dziedzinach.
I tu właśnie jest zadanie dla Ciebie jako rodzica – zadbać o to, by ten
gąszcz dendrytów, aksonów i synaps był jak najbujniejszy. Pamiętaj
Ty jesteś ogrodnikiem, a umysł Twojego dziecka to żyzne poletko do
uprawy :-).
Podrapiesz się teraz pewnie po głowie i zapytasz: No tak, ale co ja
mam zrobić, żeby tych połączeń w mózgu było więcej? Czy ja mam
w ogóle na to jakiś wpływ?
Otóż masz – i to kolosalny. Żeby Ci to wyjaśnić, będę Ci musiała
zaaplikować kolejną pigułkę naukowych faktów, ale myślę, że bez
grymasu ją przełkniesz, bo czego się nie robi dla dobra swojej
pociechy :-).
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 20
Rola bodźców
Tworzenie tych ważnych dróg nerwowych jest stymulowane przez
bodźce, na działanie których wystawiony jest mózg nowo
narodzonego człowieka. Za każdym razem, kiedy małe dziecko
robi coś nowego, w jego mózgu tworzy się nowa droga, po
której przepływają impulsy nerwowe. Im częściej dziecko
powtarza daną czynność, tym bardziej droga ta utrwala się
i rozszerza. W późniejszym wieku po tych drogach będą przepływać
impulsy nerwowe odpowiedzialne np. za efektywne uczenie się
matematyki, historii lub języka obcego.
Jeśli pragniesz ułatwić swoim pociechom naukę, powinieneś jak
najwcześniej stymulować młody umysł, by powstało jak najwięcej
sprawnych dróg nerwowych, po których informacje będą się
błyskawicznie przemieszczać. Mózg uczy się, tworząc kolejne
połączenia pomiędzy różnymi elementami wiedzy i czyni to od
momentu narodzin aż do śmierci. Jednak najwcześniejsze lata
mają dla uczenia się największe znaczenie, ponieważ właśnie
wtedy w różnych obszarach mózgu zostają wytyczone najważniejsze
ścieżki. Dzięki głównym drogom i wszystkim łączącym je ścieżkom
informacje składowane w dowolnej części mózgu mogą być łączone
z informacjami przechowywanymi w innych obszarach. W tym
właśnie tkwi źródło całej naszej inteligencji i kreatywności.
Każde zdarzenie jakiego doświadczamy, pozostawia swój ślad
w mózgu. Gdy do naszego ciała dociera jakiś bodziec (wzrokowy,
słuchowy lub inny), powstaje nowe połączenie neuronalne. Zostaje
ono utrwalone jeśli informacja, którą przyniósł dany
bodziec, powtórzy się oraz gdy będzie skojarzona
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 21
z informacjami już zapamiętanymi. Jeśli nie, to po pewnym
czasie połączenie to zostanie zatarte.
Najbardziej więc pożądane dla rozwoju umysłowego dzieci jest to, by
dorastały w otoczeniu ciekawym, bezpiecznym i wśród ludzi
zaspokajających ich emocjonalne i intelektualne potrzeby.
Doświadczenia z wczesnego dzieciństwa mają bardzo duży wpływ na
strukturę mózgu i jego możliwości. Jakość, liczba i regularność
bodźców w dużym stopniu określa liczbę synaps i sposób
ich funkcjonowania.
Ma to wpływ zarówno na rozwój
intelektualny, jak i emocjonalny człowieka.
Możesz pomagać swoim dzieciom wzrastać i uczyć się, zadając im
właściwe pytania, zapewniając szeroki wachlarz doświadczeń i zadań
do wykonania, otaczając je ciekawymi przedmiotami (i wcale nie
mam tu na myśli jakichś wymyślnych, drogich zabawek), no a przede
wszystkim dając im miłość i bezpieczeństwo. Dzieci uczą się
w kontekście relacji z innymi ludźmi. Połączenia między
poszczególnymi
powstają wraz
z poznawaniem przez malca otaczającego świata i tworzeniem więzi
z rodzicami, członkami rodziny i opiekunami.
nerwowymi
komórkami
Inteligencja wrodzona czy nabyta?
Tu być może nasuwa Ci się pytanie, jak się ma do tego wszystkiego
rola genów? Tyle się przecież mówi o uwarunkowaniach
genetycznych i wrodzonych talentach.
Otóż badania naukowe oficjalnie potwierdziły od dawna istniejące
przeświadczenie, iż zdolność danej osoby do przyswajania wiedzy
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 22
i radzenia sobie z problemami jest wypadkową dwóch elementów:
wrodzonych predyspozycji oraz wychowania. Liczba dziedziczonych
genów jest skończona, a tymczasem zdolność mózgu do tworzenia
miliardów nowych połączeń między komórkami nerwowymi,
z którymi przychodzimy na świat, jest nieskończona. Edukacja,
wiedza, uczenie się i doświadczenia wywierają ogromny wpływ na
ilość nowych połączeń, jakie w ciągu życia tworzą się w mózgu
każdego z nas. Ważne jest zatem to, z czym się rodzimy, ale jeszcze
ważniejsze jest, co zrobimy z tym kapitałem, z którym przyszliśmy na
świat.
To jest tak jak z roślinkami. Jeśli weźmiesz dwie równie dobrze
uformowane sadzonki i umieścisz każdą z nich w odmiennym
środowisku, to uzyskasz z nich różne rośliny. Sadzonka wetknięta
w podłoże zaopatrzone we wszystkie niezbędne składniki odżywcze
wyrośnie wysoko i pięknie zakwitnie. W podłożu jałowym roślina
będzie marnieć, stanie się wątła i rachityczna. To środowisko, a nie
dziedzictwo biologiczne sadzonek, zadecyduje o ich sukcesie
i rozwoju. Z człowiekiem jest tak samo...
Z tej części wystarczy, że zapamiętasz tylko tę informację:
Na rozwój połączeń między komórkami nerwowymi ma
wpływ środowisko, w jakim dziecko się wychowuje. Jeśli
maluch będzie wystawiony na wiele różnorodnych,
ciekawych i stymulujących bodźców, będzie miał większe
szanse w pełni rozwinąć i wykorzystać swój potencjał.
Jeśli zapamiętałeś ten prosty fakt, możemy iść dalej.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 23
Przyswajanie nowych informacji
Teraz chciałabym, żebyś dowiedział się więcej na temat tego, co się
dzieje z tymi wszystkimi sygnałami, które odbiera dziecko
z otoczenia. Jest to o tyle ważne, że pozwoli Ci poznać mechanizm,
który sprawia, że nauka nowych rzeczy staje się łatwiejsza i bardziej
efektywna. A na pewno chciałbyś, żeby taka była dla Twojego małego
geniusza :-).
Mózg bez przerwy zbiera informacje z otoczenia – średnio około
40.000 bodźców na sekundę. W ciągu jednej doby jest w stanie
przyjąć i przetworzyć więcej informacji niż najnowocześniejszy
komputer na przestrzeni kilku lat. Około 95 tych informacji
dociera do nas za pośrednictwem wzroku, dotyku i słuchu. Wszystkie
informacje trafiają do naszej pamięci krótkotrwałej na poziomie
nieświadomym.
Jako że mózg nie może przeanalizować takiej ilości danych na raz,
następuje proces selekcji, na skutek którego odrzucane są informacje
niepasujące do indywidualnych doświadczeń jednostki, czyli z jej
punktu widzenia „nieważne”. Przefiltrowane informacje są
przesyłane do naszej pamięci operacyjnej. To tu koncentrujemy się
na poszczególnych faktach i po raz pierwszy świadomie poświęcamy
im uwagę. Tutaj staramy się zrozumieć otrzymane informacje. Jeśli
jesteśmy w stanie połączyć nowe dane z tymi, które już
znamy, trafiają one do naszej pamięci długotrwałej.
W mózgu panuje idealny porządek. Każda informacja zostaje
przesłana do obszaru zawierającego adekwatny dla siebie wzorzec.
Tam mózg wytwarza nowe gałęzie, na których zostaną zapisane nowe
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 24
informacje i łączy je z grupą komórek, na których są już informacje
o podobnej treści. Najlepiej wyjaśnię to na przykładzie.
Załóżmy, że dziecko po raz pierwszy widzi truskawkę. W jego głowie
od razu powstaje szufladka (grupa komórek), gdzie zostaną zapisane
wszystkie informacje dotyczące tego nowego „obiektu”. Neurony
z tego obszaru połączą się również z szufladką magazynującą
informacje o owocach, gdy dziecko dowie się, że truskawka to owoc,
podobnie jak poznane wcześniej jabłko. Powstaną również
połączenia z szufladką przeznaczoną na kolory, bo truskawka ma
żywą,
czerwoną barwę. Kolejne połączenia powstaną po
posmakowaniu tego słodkiego owocu, a zatem uaktywni się
szufladka przeznaczona na odczuwane smaki. Kiedy mały człowiek
ponownie zobaczy truskawkę (np. na działce u babci), zostanie ona
wpasowana do istniejącego już wzorca, a wszystkie nowe
zaobserwowane cechy wytworzą kolejne połączenia, modyfikując
tym samym wiedzę dziecka na temat tych owoców. I tak oto, wraz
z rozwojem mózgu, powstają w nim coraz to nowe szufladki –
schematy połączone ze sobą drogami neuronalnymi, po których
błyskawicznie podążają impulsy z nowymi informacjami.
Nasz mózg zwraca największą uwagę na informacje, które nie pasują
do ustalonego schematu - na rzeczy nowe. Gdy wciąż docierają do
nas podobne bodźce, mózg się do nich przyzwyczaja i reaguje coraz
słabiej. Każda nowa sytuacja powoduje przypływ adrenaliny, która
usprawnia proces zapamiętywania informacji. Naukowcy są zgodni,
że to, co nowe i nieznane, jest najkorzystniejsze dla
naszego mózgu.
Kluczem do naszej inteligencji jest umiejętność rozpoznawania
podobieństw, schematów i wzajemnych powiązań we wszystkim,
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 25
czego doświadczamy. Wzmacnianie sieci neuronowych u dziecka
polega więc na nauczeniu malca dostrzegania tych schematów oraz
odnoszenia ich do nowych informacji.
Jaki z tego wynika praktyczny wniosek dla Ciebie i Twojego dziecka?
Im więcej różnorodnych połączeń istnieje w mózgu, tym
szybciej i z większą łatwością nowo poznane informacje
zostaną przyswojone i zapamiętane. Dzieje się tak, gdyż
dziecko może je w krótkim czasie odnieść do wiedzy, którą zdobyło
wcześniej, szybciutko „poszufladkować” i nadać im zrozumiałe dla
siebie znaczenie. Do tak zmagazynowanych informacji będzie też
miało szybki dostęp, gdy zajdzie taka potrzeba. Dlatego ucząc swoje
dziecko czegoś nowego, staraj się zawsze nawiązywać do tych faktów
i umiejętności, które są dziecku znane. Stosuj tę zasadę również we
wszelkiego rodzaju zabawach stymulujących rozwój poszczególnych
rodzajów inteligencji.
Prawa i lewa półkula
Z poziomu komórek i ich powiązań wzniesiemy się nieco wyżej, by
spojrzeć na mózg z trochę innej perspektywy. Zrozumiesz dzięki
temu, dlaczego tak ważny w uczeniu się i rozwijaniu inteligencji jest
udział emocji i wszystkich zmysłów.
Widziałeś pewnie kiedyś na obrazku, jak z grubsza wygląda mózg.
Najczęściej zapamiętujemy go jako obraz sporej wielkości orzecha
włoskiego (dzięki temu, że odniosłeś wygląd mózgu do czegoś, co
było Ci znane, zapamiętałeś bez trudu jego kształt).
Mózg składa się tak naprawdę z trzech głównych warstw:
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 26
1. pień – jest to dolna część mózgu, która steruje wieloma
odruchami. Jest odpowiedzialna za procesy oddychania,
trawienia, chodzenia, snu i akcji serca. Za pniem mózgowym
ulokowany jest móżdżek, w którym zamieszkuje pamięć
kinestetyczna (związana z ruchem) i który jest swojego rodzaju
koordynatorem ruchów ciała i kontrolerem utrzymania
postawy.
2. układ limbiczny – centralna część mózgu, która alarmuje
nas o tym, że chce nam się jeść, pić czy mamy potrzeby
seksualne. Tu również znajduje się nasze centrum
emocjonalne, które kontroluje nasze uczucia i zawiaduje
wszelkimi przejawianymi przez nas reakcjami emocjonalnymi.
Tu też znajduje się hipokamp – królestwo pamięci. To właśnie
dlatego o wiele lepiej zapamiętujemy doświadczenia,
którym towarzyszyły silne przeżycia emocjonalne –
pozytywne i negatywne.
3. kora – jest to górna część mózgu odpowiedzialna za myślenie,
mówienie, czytanie, liczenie, rozumowanie i tworzenie.
Okrywa ona pień mózgu i układ limbiczny, nadając mózgowi
charakterystyczny kształt orzecha włoskiego. Ta warstwa
mózgu składa się z dwóch półkul, których role musisz
koniecznie poznać, jeśli chcesz bardziej świadomie kształtować
umysł swojego maluszka.
Każda z tych półkul odpowiada za inne funkcje.
Lewa półkula odpowiada za język, myślenie cyfrowe, organizację,
matematykę, planowanie, szczegóły, analizę. Łączy się z nią zdolność
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 27
mówienia, liczenia i logicznego rozumowania. Odgrywa więc dużą
rolę w przyswajaniu tzw. wiedzy akademickiej.
Prawa półkula natomiast specjalizuje się w muzyce, wyobraźni,
widzeniu obrazów i wzorów, w działaniach twórczych. Odpowiada za
myślenie wzrokowe i przestrzenne, za rytm, emocje, syntezę.
W przypadku leworęcznego dziecka funkcje lewej i prawej półkuli
mogą być odwrócone. I nie ma w tym absolutnie nic nienormalnego.
Teraz to, co jest najistotniejsze.
Nie jest ważne to, czym się która półkula zajmuje ani też nie to, czy
dziecko jest lewo- czy praworęczne. Sedno sprawy polega na tym, że
naprawdę czarodziejskim, bajecznym i cudownym zjawiskiem jest
współdziałanie obu półkul.
Tak naprawdę osiąganie nadzwyczajnych wyników wymaga
współdziałania obu stron mózgu. Lewą i prawą półkulę łączy ciało
modzelowate. Zbudowane jest ono z milionów komórek nerwowych
i działa jak wielka autostrada, którą wędrują informacje z jednej
półkuli mózgu do drugiej.
Kiedy słuchasz piosenki, lewa półkula przetwarza słowa, a prawa
muzykę. Nie jest więc przypadkiem, że z łatwością uczymy sie słów
znanych piosenek. Uczymy się bardzo szybko, ponieważ w ten proces
zaangażowane są obie półkule oraz emocjonalny ośrodek mózgu
w układzie limbicznym.
Twórczość (obojętnie w jakiej dziedzinie), choć odpowiada za nią
prawa półkula, nie może mieć miejsca, jeśli lewa odpowiednio
szybko nie dostarczy potrzebnych szczegółów i technicznych
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 28
rozwiązań. Piękna gra na instrumencie wymaga technicznej precyzji
lewej półkuli w odtwarzaniu nut i układaniu palców na instrumencie
oraz melodyjności i płynności wydawanych dźwięków, o co dba
prawa półkula. Mówiąc lub czytając, również zapraszamy do
współpracy obie półkule: lewa układa lub odczytuje słowa, a prawa
dba o płynność i melodyjność wypowiedzi oraz zabarwia ją
emocjonalnie.
Jaki jest z tego wniosek dla Ciebie? Proponując dziecku
ćwiczenia i zabawy, które mają na celu nauczyć go czegoś
nowego, należy zadbać o to, by angażować w nie obie
półkule, czyli w nauce mówienia, liczenia czy logicznego
rozumowania wykorzystywać muzykę, rytm, obrazy, wyobraźnię.
Zobaczysz, jak to działa w przykładach zabaw, które podaję w dalszej
części e-booka. Jeśli zrozumiesz tę zasadę (i poprzednie omówione
w tym rozdziale), będziesz mógł sam – wykorzystując własną
pomysłowość – tworzyć doskonałe, kształcące zabawy dla swego
malucha.
By stymulować współpracę obu półkul, zaleca się przykładowo
wykonywanie rękami i nogami ruchów z jednej strony ciała na
drugą, gdyż wpływa to – zdaniem badaczy – na zdolność
przyswajania wiedzy. Jako że lewa półkula mózgu kontroluje prawą
stronę ciała, a prawa półkula lewą, takie ruchy zmuszają obie półkule
do wzajemnej komunikacji. Mogą to być skłony w pozycji stojącej:
prawa ręka do lewej nogi i na odwrót, skręty w pozycji leżącej (prawa
noga do lewej ręki i na odwrót) czy też klęknąwszy na kolana –
oprzeć ręce na podłodze (pozycja jak byśmy udawali czworonożne
zwierzę) i podnosić na przemian w górę: raz lewą rękę i prawą nogę,
potem odwrotnie – prawą rękę i lewą nogę. Wszystkie te ćwiczenia
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli Jolanta Gajda
Inteligencja Twojego Dziecka - fragment - Złote Myśli
Jolanta Gajda
● str. 29
pobudzają współpracę obu półkul, co wpłynie na efektywność nauki
i przyswajanie nowej wiedzy.
Rola odżywiania
Poza różnorodnymi bodźcami, czyli strawą intelektualną, trzeba też
dostarczyć dziecku odpowiednich składników odżywczych
w tradycyjnym tego słowa znaczeniu. Żeby funkcjonować w sposób
optymalny, nasze mózgi – tak samo jak reszta ciała – potrzebują
zrównoważonej diety. Należałoby więc także i od tej strony zadbać
o umysł dziecka, aby mieć poczucie, że zrobiło się wszystko, by
ułatwić mu dobry start.
Właściwe odżywiane jest niezwykle ważne dla prawidłowego
funkcjonowania mózgu. Proteiny (zawarte m.in. w jajach, rybach,
mięsie z kurczaka czy jogurcie) są potrzebne dla zachowania
odpowiedniego stanu pobudzenia, wysokiego poziomu koncentracji
i sprawności umysłowej. By mózg funkcjonował jak najlepiej, obok
protein w jadłospisie powinien znaleźć się selen (zawarty m.in.
w owocach morza, orzechach i pieczywie pełnoziarnistym), bor
(brokuły, jabłka, brzoskwinie, winogrona), kwas foliowy (zielone
liście warzyw, wątróbka wołowa, fasola), cynk (ryby, fasola, zboża)
oraz witaminy z grupy B (drożdże, płatki owsiane, wątroba, mięso,
ryby, jaja, orzechy, pieczywo pełnoziarniste). Wszystkie te składniki
maja skuteczniejsze działanie, gdy dostarczymy je orga
Pobierz darmowy fragment (pdf)