Darmowy fragment publikacji:
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi
ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje
były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani
za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Michał Mrowiec
Projekt okładki: Maciek Pasek
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.com
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie?abcw13
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-7540-1
Copyright © Helion 2013
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
SPIS TRE¥CI
1
2
Zaczynamy! ......................................................................9
Uruchamiamy program Word i co z tego wynika… .....................10
Obszar roboczy, czyli miejsce do pracy ...................................12
Otwieranie dokumentów w programie Word ...............................14
Tworzenie nowego dokumentu ...............................................14
Otwieranie istniejÈcego dokumentu ........................................15
Wymiana dokumentów pomiÚdzy aplikacjami ............................19
Inne edytory tekstów ...............................................................19
Pierwszy dokument .......................................................................20
Przygotowanie dokumentu do wydruku ......................................21
Przygotowanie dokumentu ......................................................21
Drukowanie ..............................................................................24
Szybkie drukowanie ................................................................25
Problemy z drukowaniem .......................................................26
Zapisywanie dokumentów ............................................................28
Usuwanie i zmiana nazwy dokumentów .....................................30
Koñczenie pracy z programem ......................................................31
Edycja dokumentów ........................................................33
Zaznaczanie tekstu ........................................................................33
Kopiowanie tekstu .........................................................................37
Wklejanie tekstu ............................................................................37
Wycinanie tekstu ...........................................................................38
Usuwanie liter i fragmentów tekstu .............................................38
Wyszukiwanie fragmentów tekstu ...............................................40
Wyszukiwanie z uĝyciem symboli wieloznacznych ...............43
Cofanie ostatnio wykonanych czynnoĂci ......................................45
Poleć książkęKup książkę ABC Word 2013 PL
Powtarzanie ostatnich wpisów
i ostatnio wykonanych czynnoĂci ...............................................46
Formatowanie tekstu ....................................................................47
Czcionka ...................................................................................47
Zasady efektywnej edycji tekstu ...................................................55
Najpierw napisz tekst,
a póěniej zajmuj siÚ jego formatowaniem .............................55
Poznaj metody zaznaczania, kopiowania
i przenoszenia tekstu .............................................................55
Naucz siÚ korzystaÊ z funkcji cofania i powtarzania
poleceñ ...................................................................................56
Naucz siÚ korygowaÊ bïÚdy w wielkoĂci liter .........................56
Zaprzyjaěnij siÚ z poleceniami zakïadki Widok ......................56
Dobierz odpowiedni widok i powiÚkszenie ............................56
Naucz siÚ szybko przemieszczaÊ wewnÈtrz dokumentu .......56
W poczÈtkowej fazie dobierz czcionkÚ,
którÈ ïatwo jest odczytaÊ ......................................................56
Naucz siÚ korzystaÊ z Autotekstu i poleceñ autokorekty .......57
Numerowanie stron ......................................................................57
Formatowanie numerów stron ...............................................57
Numerowanie stron, poczÈwszy od numeru innego niĝ 1 .....59
Usuwanie numerów stron .......................................................60
Data i godzina ................................................................................60
Obiekty graficzne ..........................................................................62
Ksztaïty ....................................................................................62
WordArt ...................................................................................66
Obrazy online ...........................................................................69
Obiekty graficzne z innych plików .........................................70
Praca z tekstem ............................................................. 71
Listy punktowane i numerowane .................................................71
Listy numerowane konspektu .................................................74
Numerowanie nagïówków utworzonych
za pomocÈ wbudowanych stylów nagïówków .....................75
Numerowanie nagïówków utworzonych
za pomocÈ stylów niestandardowych ...................................75
Numerowanie elementów w tekĂcie akapitu .........................76
Tworzenie pustych list numerowanych .................................78
Style list wypunktowanych i numerowanych ........................79
Punktory ..................................................................................80
Usuwanie wypunktowania lub numerowania .......................82
Przerwanie listy .......................................................................82
Kolumny ........................................................................................83
Nagïówki i stopki ..........................................................................86
Tworzenie nagïówków i stopek ..............................................86
Nagïówki i stopki w dokumencie zawierajÈcym
wiele sekcji ............................................................................88
3
4
Poleć książkęKup książkę4
5
Spis treĂci
Przypisy .........................................................................................90
Przenoszenie, kopiowanie i usuwanie przypisów ..................92
Symbole jako znaczniki przypisów .........................................93
Bibliografia ....................................................................................93
Dodawanie nowego cytatu ......................................................94
Znajdowanie ěródïa .................................................................95
Tworzenie bibliografii .............................................................96
Style i szablony ..............................................................97
Style ...............................................................................................97
Typy stylów .............................................................................98
Stosowanie stylu ......................................................................99
Tworzenie stylów ..................................................................100
Okienko zadañ Style ..............................................................102
Modyfikowanie stylów ..........................................................103
Usuwanie stylu ......................................................................103
Style wbudowane ..................................................................104
Malarz formatów oraz inne sposoby powtarzania stylu ......105
Kontrolowanie sposobu wklejania tekstu .............................106
Porównywanie podobnego formatowania ............................106
Ograniczanie formatowania dokumentu ..............................108
Problemy ze stylami ..............................................................110
Szablony .......................................................................................112
Szablon standardowy (Normal.dotm) ....................................113
Praca z szablonem .................................................................113
Tworzenie szablonów ............................................................114
Modyfikowanie szablonów ....................................................116
Zabezpieczanie szablonu .......................................................119
Tabele .........................................................................121
Tworzenie tabel ...........................................................................122
Szablony tabel ........................................................................123
Sekcja Tabele ..........................................................................124
Polecenie Wstaw tabelÚ .........................................................125
Rysowanie tabeli ....................................................................125
Konwertowanie tekstu na tabelÚ ..........................................127
Umieszczanie tabeli wewnÈtrz innej tabeli ..........................127
Wprowadzanie danych ..........................................................128
Edytowanie i formatowanie tabel ..............................................129
Zaznaczanie fragmentów tabeli ............................................129
Edycja danych w tabeli .........................................................131
Dodawanie i usuwanie komórek, wierszy i kolumn .............131
Przenoszenie lub kopiowanie tabeli ......................................136
Zmiana kolejnoĂci wierszy ....................................................137
Formatowanie tabel ....................................................................137
Style tabeli .............................................................................138
Obramowania .........................................................................138
5
Poleć książkęKup książkę ABC Word 2013 PL
Linie siatki .............................................................................140
Powtarzanie nagïówka tabeli ................................................140
OkreĂlanie miejsca podziaïu tabeli ........................................141
WïaĂciwoĂci tabeli .......................................................................141
Tabela .....................................................................................141
Wiersz ....................................................................................144
Kolumna .................................................................................144
Komórka .................................................................................145
Sortowanie danych w tabeli .......................................................146
Numerowanie komórek .........................................................148
Kierunek tekstu .....................................................................149
Obramowanie i cieniowanie .......................................................149
Obramowanie tabeli ..............................................................150
Cieniowanie ...........................................................................151
Konspekty, spisy treĂci, indeksy .................................. 153
Co to jest konspekt? .....................................................................153
Widok Konspekt .....................................................................154
Tworzenie i modyfikowanie konspektów .............................155
Poziomy konspektu a styl akapitu ........................................156
Drukowanie konspektu .........................................................158
Tworzenie spisu treĂci ................................................................158
Tworzenie i formatowanie spisu treĂci ................................158
Aktualizacja spisu treĂci ........................................................163
Usuwanie spisu treĂci ............................................................164
Spis ilustracji ...............................................................................164
Tworzenie indeksu ......................................................................167
Oznaczanie wyrazów i wyraĝeñ ...........................................167
Plik konkordancji ...................................................................169
Oznaczanie haseï indeksu ......................................................170
Tworzenie indeksu ................................................................171
Edycja indeksu .......................................................................172
Aktualizacja indeksu .............................................................173
Adresowanie ............................................................... 175
Korespondencja seryjna — pierwsze kroki .................................176
Tworzenie korespondencji seryjnej ............................................179
Koperty i etykiety ........................................................................186
dla pojedynczego elementu lub adresu ...............................190
Tworzenie i drukowanie kopert
dla korespondencji seryjnej .................................................192
Tworzenie i drukowanie pojedynczej koperty ......................192
Tworzenie i drukowanie etykiet
Tworzenie i drukowanie etykiet
dla korespondencji seryjnej .................................................186
6
7
6
Poleć książkęKup książkę8
9
Spis treĂci
Opcje edycji oraz dostosowywanie programu ................195
Opcje edycji dokumentu ..............................................................195
Poruszanie siÚ w dokumencie .....................................................202
Definiowanie wyglÈdu okna programu .................................202
Widoki dokumentu ................................................................202
Widok Odczyt peïnoekranowy ..............................................203
Zakïadki .......................................................................................204
Sekrety zakïadek ....................................................................205
Sprawdzanie pisowni ..................................................................208
Sprawdzanie pisowni i gramatyki w trakcie pisania ...........209
Sprawdzanie pisowni w caïym dokumencie .........................210
Korzystanie ze sïowników niestandardowych .....................211
Szybkie wstawianie tekstu .........................................................213
Autokorekta ...........................................................................214
Automatyczne wstawianie tekstu i symboli
podczas pisania ....................................................................214
Zmiana wielkoĂci liter .................................................................216
Pisanie i wstawianie równañ ......................................................216
Pisanie równania ...................................................................216
Wielokrotne uĝywanie i rozpowszechnianie
czÚĂci dokumentu ......................................................................218
Tworzenie bloku konstrukcyjnego do ponownego uĝycia ....219
Znajdowanie i uĝywanie bloku konstrukcyjnego .................220
Zmienianie zawartoĂci bloku konstrukcyjnego ....................221
Zapisywanie i rozpowszechnianie bloków
konstrukcyjnych za pomocÈ szablonu ................................221
Praca zespoïowa ..........................................................223
Praca wielu uĝytkowników nad jednym dokumentem ..............224
Pasek narzÚdzi Recenzja ........................................................224
Wstawianie komentarzy,
czyli jak skrytykowaÊ cudzÈ pracÚ .....................................224
Edycja komentarzy ................................................................225
Drukowanie komentarzy .......................................................227
Usuwanie komentarzy ...........................................................228
Tworzenie notatek z wykorzystaniem tekstu ukrytego .......229
PrzeglÈdanie dokumentu .......................................................230
Porównywanie i scalanie dokumentów ................................233
Przygotowywanie dokumentu do recenzowania ..................234
WyïÈczanie fragmentów dokumentu spod ochrony .............236
Podpisy cyfrowe ..........................................................................237
Dodawanie wiersza podpisu do dokumentu .........................239
Dokument gïówny i dokumenty podrzÚdne ...............................241
Tworzenie ..............................................................................242
Zmiana poïoĝenia i edycja dokumentów podrzÚdnych .........243
Ochrona ..................................................................................244
Skorowidz ....................................................................247
7
Poleć książkęKup książkę ABC Word 2013 PL
8
Poleć książkęKup książkę6
KONSPEKTY,
SPISY TRE¥CI,
INDEKSY
Co to jest konspekt?
Konspekt to hierarchiczna struktura dokumentu,
którÈ tworzÈ jego nagïówki i nagïówki podrzÚdne.
Konspekt tworzÈ tytuïy wszystkich rozdziaïów
i podrozdziaïów, a na tej podstawie dopiero powstaje
dokument lub ksiÈĝka. Rozmiar czcionki nagïówka
zaleĝy od poziomu konspektu ʊ rozmiar czcionki
roĂnie wraz z poziomem.
W ramach szablonu Normal.dotm program Word
jest wyposaĝony w dziewiÚÊ stylów wbudowanych,
które umoĝliwiajÈ tworzenie struktury konspek-
tu. Konspekt przedstawia sposób organizacji do-
kumentu i uïatwia modyfikacjÚ jego struktury.
Poleć książkęKup książkęABC Word 2013 PL
Widok Konspekt
W programie Word dostÚpny jest specjalny widok Konspekt przeznaczony do
pracy z konspektami. Typowy konspekt w widoku Konspekt przedstawia rysu-
nek 6.1. Aby wïÈczyÊ widok Konspekt, przejdě na zakïadkÚ Widok i w sekcji
Widoki kliknij przycisk Konspekt.
Rysunek 6.1.
Dokument przedstawiony w widoku Konspekt
W widoku Konspekt program automatycznie tworzy wciÚcia nagïówków, aby
pokazaÊ istniejÈce miÚdzy nimi relacje. Uĝytkownik moĝe wyĂwietliÊ lub ukryÊ
okreĂlony poziom konspektu. NarzÚdzia do pracy z konspektem znajdujÈ siÚ na
zakïadce Tworzenie konspektu tuĝ nad oknem dokumentu (rysunek 6.2).
Aby wyĂwietliÊ okreĂlony poziom konspektu, wybierz odpowiedniÈ opcjÚ z listy
rozwijanej Pokaĝ poziom w sekcji NarzÚdzia tworzenia konspektu. JeĂli chcesz,
aby pokazywane byïy jednoczeĂnie wszystkie poziomy konspektu, wybierz opcjÚ
Wszystkie poziomy.
154
Poleć książkęKup książkęKonspekty, spisy treĂci, indeksy
Rysunek 6.2.
Zakïadka Tworzenie konspektu
Inna niezwykle poĝyteczna funkcja dostÚpna na zakïadce Tworzenie konspektu to
Pokaĝ tylko pierwszy wiersz. JeĂli zaznaczysz pole wyboru Pokaĝ tylko pierwszy
wiersz, program bÚdzie wyĂwietlaï pierwszy wiersz kaĝdego akapitu dokumentu.
Zaznaczenie pola wyboru Pokaĝ formatowanie tekstu powoduje wyĂwietlanie
szczegóïów formatowania konspektu. Naleĝy pamiÚtaÊ, ĝe kaĝdy styl nagïówka ma
wïasne formatowanie, które moĝe utrudniaÊ pracÚ nad strukturÈ dokumentu.
Moĝliwa jest równieĝ zmiana kolejnoĂci nagïówków i tekstu podstawowego,
przenoszenie ich w górÚ lub w dóï. Uĝytkownik moĝe podnosiÊ poziom nagïówka
(polega to na zmianie tekstu podstawowego na nagïówek lub podwyĝszeniu po-
ziomu nagïówka, na przykïad zmianie z Nagïówek 6 na Nagïówek 5) lub go obni-
ĝaÊ. SïuĝÈ do tego przyciski dostÚpne w sekcji NarzÚdzia tworzenia konspektu.
StrukturÚ dokumentu moĝna równieĝ organizowaÊ na nowo, przeciÈgajÈc symbole
konspektu w lewo, w prawo, do góry lub do doïu.
Tworzenie i modyfikowanie konspektów
W celu utworzenia konspektu naleĝy przypisaÊ odpowiedni styl nagïówka do
kaĝdego poziomu konspektu: styl Nagïówek 1 do pierwszego poziomu, styl Na-
gïówek 2 do drugiego poziomu itd. Moĝesz najpierw napisaÊ konspekt, a dopiero
potem przypisaÊ odpowiednie style nagïówków. Moĝesz równieĝ przypisywaÊ
style nagïówków na bieĝÈco.
W nowym dokumencie przeïÈcz siÚ do widoku Konspekt i po wpisaniu kaĝdego
kolejnego nagïówka naciĂnij klawisz Enter. Program Word formatuje nagïówki,
stosujÈc wbudowany styl nagïówka Nagïówek 1.
JeĂli chcesz przypisaÊ nagïówek do innego poziomu i zastosowaÊ odpowiedni
styl nagïówka, umieĂÊ w nim punkt wstawiania, a nastÚpnie na pasku narzÚdzi
Tworzenie konspektu klikaj przycisk Podwyĝsz poziom lub Obniĝ poziom, aĝ
nagïówek znajdzie siÚ na wymaganym poziomie.
Aby przenieĂÊ nagïówek w inne miejsce, umieĂÊ w nim punkt wstawiania, a na-
stÚpnie na pasku narzÚdzi Tworzenie konspektu klikaj przycisk PrzenieĂ w górÚ
lub PrzenieĂ w dóï, aĝ nagïówek znajdzie siÚ w wymaganym miejscu. PamiÚtaj, ĝe
155
Poleć książkęKup książkęABC Word 2013 PL
jeĂli nagïówek jest zwiniÚty, umieszczony pod nim tekst podrzÚdny jest przeno-
szony razem z nim.
Po odpowiednim zorganizowaniu dokumentu przeïÈcz siÚ do widoku normalnego,
widoku ukïadu wydruku lub widoku ukïadu strony sieci Web, aby dodaÊ szcze-
góïy i ilustracje do tekstu podstawowego.
Moĝna takĝe zmieniÊ rozmieszczenie tekstu, przeciÈgajÈc symbole
nagïówków konspektu i tekstu podstawowego w górÚ, w dóï,
w lewo lub w prawo. Podczas przeciÈgania symbolu konspektu
zwiniÚtego nagïówka umieszczone pod nim nagïówki podrzÚdne
i tekst podstawowy równieĝ sÈ przenoszone lub ich poziom siÚ
zmienia.
Podczas przeciÈgania program Word wyĂwietla liniÚ pionowÈ
na poziomie kaĝdego nagïówka. Zwolnij przycisk myszy, aby
przydzieliÊ tekst do nowego poziomu. W programie Word do
nagïówka zastosowany zostanie odpowiadajÈcy mu styl lub
do tekstu podstawowego zastosowany zostanie styl Normalny.
Poziomy konspektu a styl akapitu
Standardowo przyjÚto, ĝe poziom 1. odpowiada stylowi Nagïówek 1, poziom 2.
— stylowi Nagïówek 2 itd. OczywiĂcie poziomy konspektu moĝna dowolnie
przypisaÊ do wybranych stylów akapitu. DziÚki temu uĝytkownik ma wiÚkszÈ
kontrolÚ nad wyglÈdem konspektu.
Poziom konspektu moĝna przypisaÊ do stylu akapitu w widoku Normalny lub
Ukïad wydruku. W tym celu naleĝy przejĂÊ do jednego z tych widoków i kliknÈÊ
akapit, do którego ma zostaÊ przypisany poziom konspektu. NastÚpnie naleĝy
kliknÈÊ akapit prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowego wybraÊ pozycjÚ
Akapit. Pojawi siÚ okno dialogowe Akapit (rysunek 6.3).
Wybierz poziom konspektu z listy rozwijanej Poziom konspektu. Aby usunÈÊ
istniejÈcy poziom konspektu, wybierz opcjÚ Tekst podstawowy.
156
Poleć książkęKup książkęKonspekty, spisy treĂci, indeksy
Rysunek 6.3.
Okno dialogowe
Akapit
Widok Konspekt nie tylko pozwala utworzyÊ strukturÚ
dokumentu, ale równieĝ uïatwia pracÚ z dïugim dokumentem.
JeĂli wïÈczysz widok Konspekt i zwiniesz caïy tekst dokumentu
z wyjÈtkiem nagïówków, to otrzymasz spis treĂci, w ramach
którego moĝesz siÚ szybko i prosto przemieszczaÊ. Aby przejĂÊ
do pracy nad konkretnym podpunktem, umieĂÊ kursor w jego
nagïówku i kliknij ikonÚ Rozwiñ na zakïadce Tworzenie
konspektu. Po zakoñczeniu pracy z rozdziaïem umieĂÊ kursor
w jego nagïówku i kliknij ikonÚ Zwiñ.
Zaznaczenie nagïówka, pod którym znajduje siÚ zwiniÚty tekst
podrzÚdny, powoduje jednoczeĂnie zaznaczenie zwiniÚtego
tekstu podrzÚdnego, mimo ĝe jest on niewidoczny. Wszelkie
zmiany dokonywane w nagïówku, takie jak przenoszenie,
kopiowanie lub usuwanie go, majÈ takĝe wpïyw na zwiniÚty
tekst podrzÚdny.
157
Poleć książkęKup książkęABC Word 2013 PL
Drukowanie konspektu
Konspekt moĝesz drukowaÊ w taki sam sposób, jak drukujesz wszystkie inne do-
kumenty programu Word. Przejdě do widoku Konspekt, zwiñ lub rozwiñ elementy
konspektu, a nastÚpnie przejdě na zakïadkÚ Plik i wybierz polecenie Drukuj.
JeĂli dokument jest sformatowany przy uĝyciu wbudowanych
stylów, moĝna wydrukowaÊ tylko same nagïówki. Uĝyj
przycisków dostÚpnych na pasku narzÚdzi Tworzenie
konspektu, aby wyĂwietliÊ tylko te elementy, które chcesz
wydrukowaÊ, a nastÚpnie wydrukuj konspekt.
Tworzenie spisu treĂci
Spis treĂci to element niezwykle potrzebny w dokumentach o duĝych rozmiarach,
gdyĝ pozwala on czytelnikowi w prosty i szybki sposób zlokalizowaÊ interesu-
jÈce go informacje. Spis treĂci jest zwykle umieszczany na poczÈtku dokumentu
i zawiera spis wszystkich rozdziaïów i podrozdziaïów w dokumencie wraz z odpo-
wiadajÈcÈ im informacjÈ o stronie, na której dany nagïówek siÚ znajduje. Jest to
podstawowa róĝnica pomiÚdzy spisem treĂci a konspektem, który równieĝ wy-
Ăwietla charakterystycznÈ strukturÚ dokumentu. Program Word posiada wbu-
dowane narzÚdzie do automatycznego tworzenia spisu treĂci dokumentu.
Tworzenie i formatowanie spisu treĂci
Stworzenie spisu treĂci jest niezwykle proste, pod warunkiem ĝe prawidïowo
wykorzystywaïeĂ poszczególne poziomy nagïówków w dokumencie. Najlepszym
rozwiÈzaniem jest wykorzystanie tych samych stylów, których uĝywa siÚ do
tworzenia konspektu. JeĂli nie uĝyïeĂ stylów nagïówków, moĝesz utworzyÊ spis
treĂci, pod warunkiem ĝe uĝyjesz innego stylu dla kaĝdego poziomu, który ma
byÊ uwzglÚdniony w spisie treĂci.
Kaĝdy wpis w spisie treĂci jest powiÈzany z nagïówkiem, do którego siÚ odwoïuje.
JeĂli wskaĝesz kursorem myszy wpis w spisie treĂci, pojawi siÚ podpowiedě
informujÈca, ĝe wystarczy wcisnÈÊ klawisz Ctrl i jednoczeĂnie kliknÈÊ lewym
przyciskiem myszy element spisu treĂci, aby przejĂÊ do wskazywanego przezeñ
nagïówka.
158
Poleć książkęKup książkęKonspekty, spisy treĂci, indeksy
Zanim zaangaĝujesz siÚ w tworzenie spisu treĂci, zastanów siÚ na chwilÚ nad
tym, jak powinien on wyglÈdaÊ, aby rzeczywiĂcie byï uĝyteczny dla czytelnika.
Wielu autorów ulega pokusie umieszczania w spisie treĂci kaĝdego nagïówka, który
wystÚpuje w dokumencie. Takie dziaïanie neguje jednak sensownoĂÊ istnienia
spisu treĂci. W koñcu zadaniem spisu treĂci jest uïatwienie czytelnikom wyszu-
kiwania informacji w dokumencie.
W spisie treĂci, który ciÈgnie siÚ na kilkanaĂcie stron, wyszukiwanie informacji
jest jeszcze trudniejsze niĝ w samym dokumencie, gdyĝ czytelnik musi przeczytaÊ
wszystkie nagïówki, zanim znajdzie ten, który go interesuje.
JeĂli chcesz, aby tworzony spis treĂci byï naprawdÚ uĝyteczny, umieĂÊ go w osob-
nej sekcji na poczÈtku dokumentu oraz nadaj stronom, na których siÚ on znajduje,
osobnÈ numeracjÚ, na przykïad uĝywajÈc rzymskich cyfr. Takie rozwiÈzanie
jest czÚsto stosowane w oficjalnych publikacjach i wydawnictwach.
Spis treĂci moĝesz formatowaÊ w taki sam sposób jak kaĝdy inny tekst wewnÈtrz
dokumentu ʊ wystarczy zaznaczyÊ tekst i nadaÊ mu odpowiednie atrybuty.
Kolejne kroki prowadzÈce do stworzenia spisu treĂci sÈ nastÚpujÈce:
1. Kliknij miejsce, w którym chcesz wstawiÊ spis treĂci (zwykle na poczÈtku
dokumentu).
2. Na zakïadce Odwoïania w sekcji Spis treĂci kliknij przycisk Spis treĂci
(rysunek 6.4), a nastÚpnie wybierz odpowiedni styl spisu treĂci.
Jest to najprostszy sposób tworzenia spisu treĂci w przypadku, gdy uĝywasz stan-
dardowych nagïówków. JeĂli natomiast uĝywasz nagïówków niestandardowych,
musisz wykonaÊ kilka dodatkowych kroków. W tym celu:
1. Kliknij miejsce, w którym chcesz wstawiÊ spis treĂci, i na zakïadce
Odwoïania w sekcji Spis treĂci kliknij przycisk Spis treĂci, a nastÚpnie
wybierz polecenie Wstaw spis treĂci.
2. W oknie dialogowym Spis treĂci (rysunek 6.5) po lewej widoczne jest
okienko podglÈdu, w którym prezentowany jest wyglÈd spisu treĂci na
wydruku dokumentu. Analogiczne okienko po lewej stronie prezentuje
podglÈd spisu treĂci w formacie HTML. Standardowo numery stron
w spisie treĂci sÈ wyrównywane do prawej. Spis treĂci moĝe równieĝ
posiadaÊ znaki wiodÈce tabulacji. Moĝesz usunÈÊ numery stron
i wyrównanie do prawej oraz usunÈÊ lub zmieniÊ znaki wiodÈce tabulacji.
W wersji HTML elementy spisu treĂci sÈ hiperïÈczami do odpowiednich
miejsc w dokumencie. Kliknij przycisk Opcje.
159
Poleć książkęKup książkęABC Word 2013 PL
Rysunek 6.4.
Sekcja Spis
treĂci zakïadki
Odwoïania
Rysunek 6.5.
Okno dialogowe
Spis treĂci
160
Poleć książkęKup książkęKonspekty, spisy treĂci, indeksy
3. KlikniÚcie przycisku Opcje powoduje pojawienie siÚ okna dialogowego
Opcje spisu treĂci (rysunek 6.6). WyĂwietla ono wszystkie dostÚpne
w dokumencie style. W sekcji DostÚpne style zaznaczone sÈ style, które
zostanÈ uwzglÚdnione w spisie treĂci, a w sekcji Poziom spisu treĂci
moĝna siÚ dowiedzieÊ, jaki styl stosowany jest na jakim poziomie.
Uĝytkownik moĝe te wszystkie ustawienia zdefiniowaÊ samodzielnie.
Jest to szczególnie waĝne, jeĂli nagïówki dokumentu posiadajÈ
niestandardowe style. W sekcji DostÚpne style znajdě styl zastosowany
do nagïówków w dokumencie, a w sekcji Poziom spisu treĂci obok nazwy
stylu wpisz liczbÚ od 1 do 9, aby wskazaÊ poziom, który chcesz przypisaÊ
do stylu nagïówka.
Rysunek 6.6.
Okno dialogowe
Opcje spisu
treĂci
4. Kliknij przycisk OK, aby powróciÊ do okna dialogowego Spis treĂci.
5. Wybierz spis treĂci odpowiedni do typu dokumentu:
Q Dokument przeznaczony do wydrukowania — jeĂli tworzysz
dokument przeznaczony do wydrukowania na papierze, moĝna utworzyÊ
spis treĂci, w którym kaĝde hasïo bÚdzie zawieraïo zarówno nagïówek,
jak i numer strony, na której ten nagïówek siÚ znajduje. DziÚki temu
uĝytkownicy bÚdÈ mogli szybko przejĂÊ do odpowiedniej strony.
Q Dokument przeznaczony do czytania na ekranie — w przypadku
dokumentu przeznaczonego do czytania na ekranie w programie Word
moĝna sformatowaÊ hasïa spisu treĂci jako hiperïÈcza, dziÚki czemu
uĝytkownicy bÚdÈ mogli przechodziÊ do nagïówka w dokumencie,
klikajÈc odpowiadajÈce mu hasïo w spisie treĂci.
6. Aby zastosowaÊ jeden z dostÚpnych projektów, kliknij go w polu Formaty.
7. Kliknij przycisk OK, aby umieĂciÊ spis treĂci wewnÈtrz dokumentu
(rysunek 6.7).
161
Poleć książkęKup książkęABC Word 2013 PL
Rysunek 6.7.
Przykïadowy spis treĂci
Jak z pewnoĂciÈ zauwaĝyïeĂ, program Word oferuje znacznÈ róĝnorodnoĂÊ w za-
kresie wyboru formatu spisu treĂci. W oknie dialogowym Spis treĂci moĝesz wybraÊ
jeden z wielu dostÚpnych formatów z listy rozwijanej Formaty. JeĂli jednak ĝaden
z dostÚpnych formatów Ci nie odpowiada, moĝesz samodzielnie zaprojektowaÊ
wyglÈd spisu treĂci w swoim dokumencie.
Aby stworzyÊ styl spisu treĂci:
1. Przejdě do okna Spis treĂci, upewnij siÚ, ĝe z listy rozwijanej Formaty
wybrana jest opcja Z szablonu, i kliknij przycisk Modyfikuj.
2. Pojawi siÚ okno dialogowe Styl (rysunek 6.8) zawierajÈce listÚ wszystkich
stylów spisu treĂci w uĝywanym przez Ciebie szablonie. Wybierz styl
i kliknij przycisk Modyfikuj.
Rysunek 6.8.
JeĂli nie
odpowiadajÈ Ci
dostÚpne
w szablonie
style spisu
treĂci, moĝesz je
samodzielnie
modyfikowaÊ
162
Poleć książkęKup książkęKonspekty, spisy treĂci, indeksy
JeĂli oznaczyïeĂ fragment akapitu stylem nagïówka, a mimo to nie jest on umiesz-
czany w spisie treĂci nawet po jego aktualizacji, to pamiÚtaj, ĝe chociaĝ oznacze-
nie fragmentu akapitu stylem nagïówka jest moĝliwe, w programie Microsoft
Word taki tekst jest umieszczany w spisie treĂci tylko wówczas, jeĂli znajduje siÚ
na poczÈtku akapitu. Aby umieĂciÊ w spisie tekst znajdujÈcy siÚ w Ărodku akapi-
tu, naleĝy go zaznaczyÊ, nacisnÈÊ kombinacjÚ klawiszy Alt+Shift+O, a nastÚp-
nie postÚpowaÊ zgodnie z procedurÈ tworzenia spisu treĂci z pól spisu treĂci.
Jak wiesz, spis treĂci jest wstawiany do dokumentu jako pole.
Moĝe siÚ zdarzyÊ, ĝe zamiast spisu treĂci bÚdzie widoczny tylko
kod pola {TOC}. Oznacza to, ĝe zamiast wyników wyĂwietlane
jest samo pole. Aby zobaczyÊ wyniki spisu treĂci, zaznacz caïe
pole spisu treĂci, ïÈcznie z nawiasami klamrowymi {},
a nastÚpnie naciĂnij kombinacjÚ klawiszy Shift+F9.
Aktualizacja spisu treĂci
Program tworzy elementy spisu treĂci za pomocÈ kodów pól. Jest to najlepsze
rozwiÈzanie, poniewaĝ w wyniku edytowania dokumentu nagïówki oraz nume-
ry stron mogÈ ulec zmianie. DziÚki zastosowaniu kodów pól aktualizacja spisu
treĂci sprowadza siÚ do aktualizacji pól. PamiÚtaj, ĝe jeĝeli dodajesz, usuwasz,
przenosisz lub edytujesz nagïówki lub inny tekst w dokumencie, naleĝy zaktuali-
zowaÊ spis treĂci. Naleĝy tak zrobiÊ na przykïad po dokonaniu edycji nagïówka
lub przeniesieniu go na innÈ stronÚ. W tym celu:
1. Prawym przyciskiem myszy kliknij element spisu treĂci i z menu
kontekstowego wybierz opcjÚ Aktualizuj pole.
2. Pojawi siÚ okno dialogowe Aktualizowanie spisu treĂci (rysunek 6.9).
DostÚpne opcje to Aktualizacja wyïÈcznie numerów stron oraz Aktualizacja
caïego spisu. Wybierz odpowiedniÈ opcjÚ, a nastÚpnie kliknij przycisk OK.
Rysunek 6.9.
Okno dialogowe Aktualizowanie spisu treĂci
163
Poleć książkęKup książkęABC Word 2013 PL
Usuwanie spisu treĂci
JeĂli zdecydowaïeĂ, ĝe jednak nie bÚdziesz korzystaÊ ze spisu treĂci, lub z jakichĂ
innych powodów chcesz go usunÈÊ, wykonaj nastÚpujÈce czynnoĂci:
1. Na zakïadce Odwoïania w sekcji Spis treĂci kliknij przycisk Spis treĂci.
2. Kliknij polecenie Usuñ spis treĂci.
Moĝesz równieĝ zaznaczyÊ spis treĂci rÚcznie, po czym
nacisnÈÊ klawisz Delete.
Spis ilustracji
Spis ilustracji to zestawienie wszystkich rysunków, równañ lub tabel dokumentu.
Spis ilustracji jest tworzony analogicznie jak spis treĂci. Program szuka elemen-
tów o tym samym stylu (na przykïad podpisów) i tworzy spis ilustracji z numerami
stron, na których siÚ one znajdujÈ. Dlatego warunkiem koniecznym stworzenia
spisu ilustracji jest zastosowanie jednolitego stylu podpisów rysunków.
Aby stworzyÊ spis ilustracji, musisz zaczÈÊ od nazwania rysunków znajdujÈcych
siÚ w dokumencie. Podpisy rysunków moĝesz dodaÊ automatycznie lub rÚcznie.
JeĂli chcesz to zrobiÊ w sposób automatyczny:
1. Przejdě na zakïadkÚ Odwoïania i w sekcji Podpisy kliknij przycisk Wstaw
podpis.
2. Pojawi siÚ okno dialogowe Podpis (rysunek 6.10), w którym naleĝy kliknÈÊ
przycisk Autopodpis.
Rysunek 6.10.
Okno dialogowe
Podpis
164
Poleć książkęKup książkęKonspekty, spisy treĂci, indeksy
3. W oknie dialogowym Autopodpis (rysunek 6.11) na liĂcie Dodaj podpis
przy wstawianiu zaznacz elementy, dla których program Word ma
wstawiÊ podpisy.
Rysunek 6.11.
Okno dialogowe
Autopodpis
4. Wybierz pozostaïe opcje.
5. W dokumencie wstaw element, do którego ma zostaÊ dodany podpis.
6. Program Word automatycznie doda odpowiedni podpis.
7. JeĂli chcesz dodaÊ opcjonalny opis, kliknij obszar za podpisem
i wpisz odpowiedni tekst.
JeĂli wolisz dodaÊ podpisy do rysunków rÚcznie, to:
1. Przejdě na zakïadkÚ Odwoïania i w sekcji Podpisy kliknij przycisk
Wstaw podpis.
2. W oknie dialogowym Podpis na liĂcie Etykieta zaznacz element,
dla którego program Word ma wstawiÊ podpis.
3. Wybierz dowolne z pozostaïych opcji.
JeĂli do podpisów ilustracji zostaïy juĝ zastosowane style
niestandardowe, moĝna okreĂliÊ ustawienia stylów, których
program Word bÚdzie uĝywaÊ podczas tworzenia spisów
ilustracji. Naleĝy zauwaĝyÊ, ĝe ten sam styl niestandardowy
musi byÊ zastosowany do wszystkich podpisów ilustracji,
przy czym moĝe on byÊ stosowany tylko do podpisów.
165
Poleć książkęKup książkęABC Word 2013 PL
Procedura tworzenia spisu ilustracji jest nastÚpujÈca:
1. UmieĂÊ kursor w miejscu, w którym ma zostaÊ wstawiony spis ilustracji.
2. Przejdě na zakïadkÚ Odwoïania i w sekcji Podpisy kliknij przycisk Wstaw
spis ilustracji. Pojawi siÚ okno dialogowe Spis ilustracji (rysunek 6.12).
Rysunek 6.12.
Okno dialogowe
Spis ilustracji
3. Zakïadka Spis ilustracji skïada siÚ z okienka podglÈdu, w którym
prezentowany jest wyglÈd spisu rysunków na wydruku dokumentu.
Analogiczne okienko po prawej stronie prezentuje podglÈd spisu rysunków
w formacie HTML. Moĝesz usunÈÊ lub wyĂwietliÊ numery stron,
wyrównaÊ numery stron do prawej oraz wybraÊ wiodÈce znaki tabulacji,
a takĝe doïÈczyÊ etykietÚ i numer. W wersji HTML elementy spisu treĂci
sÈ hiperïÈczami do odpowiednich miejsc w dokumencie.
4. W sekcji Ogólne wybierz format spisu z listy rozwijanej Formaty.
JeĂli w Twoim dokumencie znajduje siÚ zarówno spis treĂci,
jak równieĝ spis rysunków, wybierz dla obu spisów ten sam
format. DziÚki temu oba spisy, wystÚpujÈc jeden za drugim,
nie bÚdÈ wyglÈdaïy znaczÈco róĝnie i na ich widok czytelnicy
nie zacznÈ mrugaÊ z zaskoczenia.
5. Z listy rozwijanej Etykieta podpisu wybierz odpowiedniÈ etykietÚ
(dostÚpne opcje to Rysunek, Równanie, Tabela oraz (brak)).
166
Poleć książkęKup książkęKonspekty, spisy treĂci, indeksy
6. Przycisk Opcje wywoïuje okno dialogowe Opcje spisu ilustracji. Pozwala
ono wybraÊ styl, którego program ma szukaÊ podczas tworzenia spisu
ilustracji.
7. Kliknij przycisk OK w oknie Opcje spisu ilustracji, a nastÚpnie ponownie
kliknij przycisk OK w oknie Spis ilustracji. Spis ilustracji zostanie
utworzony.
W przypadku dodawania, usuwania, przenoszenia lub
edytowania podpisów albo innego tekstu w dokumencie
naleĝy zaktualizowaÊ spis ilustracji. Na przykïad jeĂli podpis
zostaï poddany edycji i przeniesiony na innÈ stronÚ, naleĝy siÚ
upewniÊ, ĝe w spisie ilustracji jest zawarty podpis i numer
strony po modyfikacji. Aby zaktualizowaÊ spis ilustracji,
naleĝy kliknÈÊ po jego lewej stronie i nacisnÈÊ klawisz F9.
Tworzenie indeksu
Kaĝde powaĝne opracowanie naukowe i ksiÈĝka powinny zawieraÊ indeks. Uĝyt-
kownicy sieci WWW przyzwyczaili siÚ do moĝliwoĂci przeszukiwania witryny
przy uĝyciu wyszukiwarki. Skorowidz takiej elastycznoĂci nigdy nie osiÈgnie, ale
uïatwia on szybkie wyszukiwanie interesujÈcego czytelnika tematu. Dobry indeks
to prawdziwe dzieïo sztuki. Jest jednÈ z dwóch moĝliwoĂci wzglÚdnie szybkiego
odszukania interesujÈcego nas tematu w dïugim dokumencie. DrugÈ jest oczywiĂcie
spis treĂci.
Tworzenie indeksu to praca trudna i czasochïonna. Na szczÚĂcie program Word
zawiera wbudowane narzÚdzie, które usprawnia proces oznaczania haseï indeksu
oraz generowania samego indeksu. Sïowa i wyraĝenia, które powinny znaleěÊ
siÚ w indeksie, trzeba najpierw oznaczyÊ.
Oznaczanie wyrazów i wyraĝeñ
W programie Word dostÚpne sÈ dwa sposoby zaznaczania sïów i zwrotów w do-
kumencie w celu umieszczenia ich w indeksie. Pierwszy z nich to oznaczanie sïów
i wyraĝeñ pojedynczo przez uĝycie okna dialogowego Oznaczanie wpisu indeksu,
a drugi ʊ stworzenie pliku konkordancji i umieszczenie w nim wszystkich haseï
indeksu. JeĂli chcesz skorzystaÊ z prostej, aczkolwiek maïo eleganckiej metody
tworzenia pliku konkordancji, musisz siÚ liczyÊ z faktem, ĝe tego typu indeks
167
Poleć książkęKup książkęABC Word 2013 PL
nie bÚdzie zbyt uĝyteczny dla czytelnika. JeĂli jednak indeks, który tworzysz, ma
jedynie istnieÊ i zostanie doïÈczony do dokumentu, którego i tak nikt nie bÚdzie
czytaÊ, moĝesz posïuĝyÊ siÚ prostszym sposobem i stworzyÊ plik konkordancji.
JeĂli zdecydowaïeĂ siÚ na rozwiÈzanie bardziej ambitne, chociaĝ niestety czaso-
chïonne, to poniĝej przedstawiona zostaïa procedura opisujÈca sposób oznaczania
wyrazów i wyraĝeñ, które program ma uwzglÚdniaÊ podczas tworzenia indeksu:
1. Zaznacz wyraz lub wyraĝenie, które ma staÊ siÚ hasïem indeksowym.
2. Przejdě na zakïadkÚ Odwoïania i w sekcji Indeks kliknij przycisk
Oznacz hasïo. Pojawi siÚ okno dialogowe Oznaczanie wpisu indeksu
(rysunek 6.13).
Rysunek 6.13.
Okno dialogowe
Oznaczanie
wpisu indeksu
3. Zaznaczony wyraz pojawi siÚ w polu Wpis gïówny.
OznaczajÈc hasïa, które chcesz umieĂciÊ w indeksie, zastanów
siÚ, w jaki sposób Ty szukaïbyĂ informacji, gdybyĂ po raz
pierwszy wziÈï do rÚki dokument, nad którym aktualnie
pracujesz. Spróbuj sobie wyobraziÊ, jak inni bÚdÈ szukaÊ
informacji w tworzonym teraz indeksie, i dostosuj do tego
sposobu myĂlenia zakres haseï, które w nim umieszczasz.
4. W polu tekstowym Wpis podrzÚdny moĝesz wpisaÊ hasïo podrzÚdne
skojarzone z hasïem gïównym.
168
Poleć książkęKup książkęKonspekty, spisy treĂci, indeksy
5. Moĝesz podaÊ numer strony, na której znajduje siÚ hasïo, ale moĝesz
równieĝ odesïaÊ czytelnika do innego hasïa indeksu. W tym celu wybierz
opcjÚ Odsyïacz i wpisz odpowiedni tekst we wskazanym polu tekstowym.
6. Standardowo obok hasïa program Word umieszcza w indeksie numer
strony, na której to hasïo siÚ znajduje (opcja BieĝÈca strona).
7. JeĂli w indeksie ma zostaÊ umieszczony zakres stron, wybierz opcjÚ
Zakres stron. Moĝesz to zrobiÊ tylko i wyïÈcznie wtedy, gdy zakres stron
zostaï oznaczony za pomocÈ zakïadki. Aby wskazaÊ zakres stron, wybierz
nazwÚ odpowiedniej zakïadki z listy rozwijanej Zakïadka.
8. OkreĂl format numeru strony, zaznaczajÈc pola wyboru Pogrubienie
i Kursywa.
9. NastÚpnie kliknij przycisk Oznacz w celu oznaczenia wybranego wyrazu
lub przycisk Oznacz wszystko, jeĂli chcesz oznaczyÊ wszystkie
wystÈpienia zaznaczonego wyrazu.
Przesuñ okno dialogowe Oznaczanie wpisu indeksu do rogu okna programu i sko-
rzystaj z niego ponownie, gdy natrafisz na kolejne hasïo, które uznasz za godne
umieszczenia w indeksie. Wszystkie kody pól, ïÈcznie z kodami pól indeksu,
pojawiÈ siÚ w dokumencie, gdy klikniesz przycisk Oznacz.
Plik konkordancji
Przedstawimy teraz metodÚ, która jest niezwykle przydatna, gdy kilka dokumen-
tów zawiera te same wyrazy lub wyraĝenia. Program Word nie jest wyposaĝony
w specjalne narzÚdzie do tworzenia pliku konkordancji ʊ plik konkordancji to
osobny dokument zawierajÈcy dwukolumnowÈ tabelÚ.
Tworzenie pliku konkordancji
Plik konkordancji moĝna utworzyÊ w nastÚpujÈcy sposób:
1. Utwórz tabelÚ skïadajÈcÈ siÚ z dwóch kolumn.
2. W lewej kolumnie wprowadě tekst, który program ma odszukaÊ
i oznaczyÊ jako hasïo indeksu.
3. W prawej kolumnie wpisz hasïo indeksu, które program ma przypisaÊ do
tekstu znajdujÈcego siÚ w lewej kolumnie. Aby utworzyÊ hasïo podrzÚdne,
wpisz hasïo gïówne, znak dwukropka (:) i hasïo podrzÚdne.
4. Powtórz powyĝsze czynnoĂci dla kaĝdego wyrazu lub wyraĝenia,
które program ma odszukaÊ i oznaczyÊ jako hasïo indeksu.
169
Poleć książkęKup książkęABC Word 2013 PL
Aby znaleěÊ siÚ w indeksie, sïowa w dokumencie muszÈ
dokïadnie odpowiadaÊ sïowom znajdujÈcym siÚ w lewej
kolumnie tabeli pliku konkordancji. JeĂli na przykïad w lewej
kolumnie umieĂcisz sïowo „kowal”, to program Word,
napotkawszy w tekĂcie dokumentu nazwisko „Kowal”,
nie skojarzy go ze znajdujÈcym siÚ w pliku konkordancji
sïowem „kowal”.
5. Zapisz plik konkordancji.
Szybkim sposobem tworzenia pliku konkordancji jest otwarcie
równoczeĂnie pliku konkordancji i indeksowanego dokumentu.
Aby jednoczeĂnie umieĂciÊ na ekranie obydwa dokumenty,
przejdě na zakïadkÚ Widok i w sekcji Okno kliknij przycisk
WyĂwietl obok siebie. NastÚpnie naleĝy kopiowaÊ
z indeksowanego dokumentu tekst, który ma siÚ znaleěÊ
w indeksie, i umieszczaÊ go w lewej kolumnie pliku
konkordancji.
Oznaczanie haseï indeksu
Pliku konkordancji moĝesz uĝyÊ do oznaczenia haseï indeksu w dowolnym do-
kumencie.
1. Otwórz dokument, który chcesz indeksowaÊ.
2. Przejdě na zakïadkÚ Odwoïania i w sekcji Indeks kliknij przycisk
Wstaw indeks.
3. Kliknij przycisk Autozaznaczanie.
4. Pojawi siÚ okno dialogowe Otwórz plik Autozaznaczania indeksu.
Odszukaj plik konkordancji utworzony zgodnie z zamieszczonym powyĝej
opisem i kliknij przycisk Otwórz. Program odszuka wyrazy i wyraĝenia
z lewej kolumny i oznaczy je wedïug instrukcji podanych w prawej
kolumnie.
Teraz w caïym dokumencie pojawiÈ siÚ kody pól w miejscach, w których plik
konkordancji powiÈzaï sïowa z indeksem.
170
Poleć książkęKup książkęKonspekty, spisy treĂci, indeksy
Tworzenie indeksu
Po zaznaczeniu sïów i wyraĝeñ, które majÈ siÚ znaleěÊ w indeksie, moĝesz przejĂÊ
do tworzenia samego indeksu. W programie Word indeks przybiera postaÊ kolumn
w stylu gazetowym. Dla indeksu tworzona jest nowa sekcja. Aby wygenerowaÊ
indeks, wykonaj nastÚpujÈce kroki:
1. Przejdě na zakïadkÚ Odwoïania i w sekcji Indeks kliknij przycisk
Wstaw indeks. Pojawi siÚ okno Indeks (rysunek 6.14).
Rysunek 6.14.
Okno dialogowe
Indeks
2. Z listy rozwijanej Formaty wybierz format indeksu. W oknie PodglÈd
wydruku zobaczysz, jak bÚdzie wyglÈdaï indeks w wybranym formacie.
3. W sekcji Typ zaznacz opcjÚ Zwarty zamiast opcji WciÚty, jeĂli chcesz, aby
hasïa podrzÚdne byïy umieszczane bezpoĂrednio, bez wciÚcia pod hasïami
gïównymi.
4. W polu Kolumny wpisz lub wybierz liczbÚ kolumn tworzonego indeksu.
JeĂli chcesz, aby indeks byï przedstawiany w wiÚcej niĝ dwóch kolumnach,
koniecznie zaznacz opcjÚ Zwarty, aby kolumny nie nachodziïy na siebie.
5. Dodatkowo moĝesz zaznaczyÊ pole wyboru Numery stron wyrównaj
do prawej. JeĂli zaznaczysz to pole, to bÚdziesz równieĝ mógï dokonaÊ
wyboru wiodÈcych znaków tabulacji.
6. Kliknij przycisk OK.
171
Poleć książkęKup książkęABC Word 2013 PL
JeĂli jesteĂ ĝÈdny przygód i chcesz opracowaÊ wïasny styl
indeksu, kliknij przycisk Modyfikuj w oknie dialogowym Indeks.
Pojawi siÚ okno dialogowe Styl, w którym moĝesz opracowaÊ
wïasny styl indeksu. Styl Indeks 1 jest odpowiedzialny za
wyglÈd hasïa gïównego, natomiast style Indeks 2, Indeks 3 itd.
odpowiadajÈ za wyglÈd kolejnych poziomów haseï podrzÚdnych.
Edycja indeksu
Po utworzeniu indeksu koniecznie przeczytaj umieszczone w nim wpisy. Wpisy
indeksu nie sÈ, co ciekawe, przechowywane w samym indeksie, ale w kodach
pól wewnÈtrz dokumentu. Dlatego odszukanie i poprawienie wpisu indeksu,
który jest bïÚdnie zapisany lub znajduje siÚ w niewïaĂciwym miejscu, moĝe byÊ
trudne. Wpisy indeksu sÈ umieszczone wewnÈtrz nawiasu klamrowego w cudzy-
sïowie oraz sÈ poprzedzone kodem „XE” (z ang. Index Entry). Tekst wpisu w in-
deksie znajduje siÚ wewnÈtrz cudzysïowu.
Aby przejĂÊ do edycji indeksu, kliknij przycisk Pokaĝ wszystko znajdujÈcy siÚ
w sekcji Akapit zakïadki NarzÚdzia gïówne, aby zobaczyÊ kody pól w dokumen-
cie. NastÚpnie odszukaj wpis, który chcesz poprawiÊ lub usunÈÊ. Najprostszym
sposobem jest klikniÚcie przycisku Znajdě w sekcji Edytowanie zakïadki NarzÚ-
dzia gïówne (lub naciĂniÚcie kombinacji klawiszy Ctrl+F), wprowadzenie sïowa
indeksu, które wymaga modyfikacji, i klikniÚcie przycisku Znajdě nastÚpny. Pole-
cenie Znajdě wyszukuje wpisy w indeksie równie dobrze jak kaĝde inne sïowo
w tekĂcie ʊ oczywiĂcie pod warunkiem ĝe pokazywanie kodów jest aktywne.
Gdy wpis zostanie odszukany, usuñ go lub zmodyfikuj. Moĝesz równieĝ zastÈpiÊ
wpis w cudzysïowie wpisem poprawnym. Upewnij siÚ tylko, ĝe nie usunÈïeĂ zna-
ków cudzysïowu lub nie wprowadziïeĂ nadmiarowych spacji.
JeĂli pola XE nie sÈ widoczne, kliknij przycisk Pokaĝ wszystko. Aby usunÈÊ hasïo
indeksu, zaznacz caïe pole razem z nawiasami {} i naciĂnij klawisz Delete. Aby
zaktualizowaÊ indeks, kliknij z jego lewej strony i naciĂnij klawisz F9.
Indeks jest wstawiany do dokumentu w postaci pola. JeĂli
zamiast indeksu wyĂwietlany jest tekst w rodzaju {INDEX},
to oznacza, ĝe wyĂwietlane jest pole zamiast wyników pola.
Aby wyĂwietliÊ wyniki indeksu, zaznacz caïe pole indeksu,
ïÈcznie z nawiasami klamrowymi {}, a nastÚpnie naciĂnij
klawisze Shift+F9.
172
Poleć książkęKup książkęKonspekty, spisy treĂci, indeksy
Aktualizacja indeksu
Jeĝeli dodawane, usuwane, przenoszone lub edytowane sÈ hasïa indeksu albo inny
tekst w dokumencie, naleĝy zaktualizowaÊ indeks. Na przykïad jeĂli hasïo indeksu
jest edytowane i przenoszone na innÈ stronÚ, naleĝy siÚ upewniÊ, ĝe w indeksie
znajdzie siÚ hasïo i numer strony po modyfikacji. W tym celu naleĝy umieĂciÊ kur-
sor wewnÈtrz indeksu i nacisnÈÊ klawisz F9 lub kliknÈÊ wewnÈtrz indeksu pra-
wym przyciskiem myszy i wybraÊ z menu kontekstowego opcjÚ Aktualizuj pole.
173
Poleć książkęKup książkęABC Word 2013 PL
174
Poleć książkęKup książkęSKOROWIDZ
D
data i godzina, wstawianie, 60, 61
dokumenty
domyĂlny folder
przechowywania, 18
gïówne, 241, 242, 243
odzyskiwanie, 31
opcje edycji, 195, 196
otwieranie, 15, 16, 17, 18
podrzÚdne, 241, 242, 243, 244
porównywanie i scalanie, 233, 234
praca zespoïowa, 224, 244, 245
tworzenie, 14, 15
usuwanie, 30
widoki, 202, 203
wiersz podpisu, 239, 240
wydruk, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27
wymiana miÚdzy aplikacjami, 19
zakïadki, 204, 205, 206
zapisywanie, 28, 29
zmiana nazwy, 30
zmiana wielkoĂci liter, 216
drukowanie, 21, 22, 23, 24, 25
problemy, 26, 27
szybkie, 25, 26
A
AddressBlock, pole, 183
ASK, FILLIN, pole, 184
Autokorekta, 214, 215
B
bibliografia, 93
dodawanie cytatu, 94
tworzenie, 96
znajdowanie ěródïa, 95
bloki konstrukcyjne, 218
edycja, 221
szablony, 221, 222
tworzenie, 219
uĝywanie, 220
C
Caps Lock, klawisz, 21
cofanie, 45, 46
czcionka
kolor, 48, 49
krój, 48
rozmiar, 47
wyróĝnienie, 49
Poleć książkęKup książkęABC Word 2013 PL
E
etykiety, 186, 187
dla pojedynczego adresu, 190
koñczenie scalania, 189
przeglÈdanie, 189
rozmieszczanie danych, 187
F
FIM-A, kod, 194
format
RTF, 20
txt, 20
formatowanie tekstu, 47
ograniczenie, 108, 109, 110
porównywanie, 106, 107, 108
G
grafika, wstawianie, 62, 70
H
hiperïÈcza, 206, 207, 208
IF, pole, 184
I
K
kolumny, 83, 84, 85, 86
komentarze, 224, 225
drukowanie, 227
edycja, 225, 226
usuwanie, 228, 229
konspekt, 153
drukowanie, 158
listy numerowane, 74, 75
modyfikowanie, 155
poziomy, 156
tworzenie, 155
Konspekt, widok, 154, 157
koperty, 192, 193, 194
kopiowanie tekstu, 37
248
korespondencja seryjna, 175, 176,
177, 178
etykiety, 186, 187, 189, 190
koperty, 192, 193, 194
pola dodatkowe, 184
tworzenie, 179, 180, 181, 182,
183, 185, 186
ksztaïty, wstawianie, 62, 63, 64, 65
L
linijka pionowa, wïÈczanie, 53
listy
numerowane, 71, 72, 73, 78, 79
przerwanie, 82
punktowane, 71, 72, 73, 79
ïÈcznik nierozdzielajÈcy, wstawianie,
39
ïÈcznik opcjonalny, wstawianie, 39
M
Malarz formatów, 105
masowe przesyïki pocztowe, 176
MERGEREC, pole, 184
MERGESEQ, pole, 184
Microsoft Certificate Server, 238
N
nagïówki, 86
formatowanie, 87
numerowanie, 75
usuwanie, 88
wiele sekcji, 88, 89
wstawianie, 86, 87
NEXT, pole, 184
NEXTIF, pole, 184
Normal.dotm, 113
numeracja, 71, 72, 73
elementów w akapicie, 76
konspektu, 74
nagïówków, 75
Poleć książkęKup książkęSkorowidz
pusta lista, 78
style, 79
usuwanie, 82
numerowanie stron, 57
formatowanie, 57, 58, 59
od róĝnych numerów, 59
usuwanie, 60
O
obrazy online, wstawianie, 69
obszar roboczy, 12
Odczyt peïnoekranowy, widok, 203
odstÚpy, 21
opcje edycji dokumentu, 195, 196
P
pasek narzÚdzi, 13
pasek tytuïowy, 12
podpisy cyfrowe, 237, 238, 239
podziaï kolumny, wstawianie, 39
podziaï strony, wstawianie, 39
podziaï wiersza, wstawianie, 39
pole, wstawianie, 39
polskie znaki, 21
POSTNET, kod, 194
powtarzanie, 46
praca zespoïowa, 224, 244, 245
przypisy, 90, 91, 92
edycja, 92
symbole, 93
punktory, 80
wstawianie, 81, 82
R
Recenzja, zakïadka, 224
równania, 216
pisanie, 216, 217, 218
RTF, format, 20
S
SET, pole, 184
SKIPIF, pole, 184
sïowniki niestandardowe, 211, 212,
spacja nierozdzielajÈca, wstawianie,
213
39
spis treĂci, 158, 159, 160, 161
aktualizacja, 163
styl, 162
usuwanie, 164
sprawdzanie gramatyki, 208, 209
sprawdzanie pisowni, 208, 209
automatyczne, 210
sïowniki niestandardowe, 211,
212, 213
w caïym dokumencie, 210
stopki, 86
formatowanie, 87
usuwanie, 88
wiele sekcji, 88, 89
wstawianie, 86
strony, numerowanie, 57, 58, 59, 60
style, 97, 98
akapitu, 99
listy, 99
Malarz formatów, 105
modyfikowanie, 103
problemy, 110, 111, 112
stosowanie, 99, 100
tabeli, 99
tworzenie, 100, 101, 102
usuwanie, 103
wbudowane, 104, 105
znaku, 99
Style, okno, 102
symbole wieloznaczne, 42, 43, 44, 45
symbole, wstawianie, 53, 54
szablon, 15, 112, 113
dodawanie formantów, 116, 117,
118
modyfikowanie, 116
standardowy, 113
tekst instruktaĝowy, 118
tworzenie, 114, 115, 116
zabezpieczanie, 119, 120
249
Poleć książkęKup książkęABC Word 2013 PL
Ăledzenie zmian, 230, 231
akceptowanie i odrzucanie, 232,
233
ukrywanie, 231
¥
T
tabele, 121
cieniowanie, 149, 150, 151, 152
dodawanie kolumn, 131, 134, 135
dodawanie komórek, 131, 133
dodawanie wierszy, 131, 133, 134
dzielenie komórek, 135
edycja danych, 131
formatowanie, 129, 137
kierunek tekstu, 149
konwertowanie tekstu, 127
kopiowanie, 136
linie siatki, 140
miejsce podziaïu, 141
numerowanie komórek, 148
obramowania, 138, 139, 140, 149,
150, 151
powtarzanie nagïówka, 140, 141
przenoszenie, 136
rysowanie, 125, 126
scalanie komórek, 135
sortowanie danych, 146, 147, 148
style, 138
szablony, 123
tworzenie, 122, 123, 124, 125
usuwanie, 135
usuwanie kolumn, 131, 132
usuwanie komórek, 131, 132
usuwanie wierszy, 131, 132
wewnÈtrz innej tabeli, 127, 128
wïaĂciwoĂci, 141, 142, 143
wprowadzanie danych, 128
zaznaczanie, 36, 129, 130
zmiana kolejnoĂci wierszy, 137
Tabele, sekcja, 124
tekst
formatowanie, 47
kopiowanie, 37
odstÚpy miÚdzy wierszami, 51, 52
pozycjonowanie, 50
symbole, 53, 54
usuwanie, 38, 39
wklejanie, 37, 38, 106
wycinanie, 38
wyrównywanie, 50
wyszukiwanie, 40, 41, 42, 43, 44,
45
zasady edycji, 55, 56, 57
zastÚpowanie, 42
zaznaczanie, 33, 34, 35, 36, 37
znaki podziaïu, 55
tekst ukryty, 229
przeglÈdanie, 229
wprowadzanie, 229
U
Ukïad sieci Web, widok, 203
Ukïad wydruku, widok, 202
uruchomienie, 10, 11, 12
Ustawienia strony, okno, 22, 23, 24
usuwanie tekstu, 38, 39
W
Wersja robocza, widok, 202
widoki dokumentu, 202
Odczyt peïnoekranowy, 203
Ukïad sieci Web, 203
Ukïad wydruku, 202
Wersja robocza, 202
wielka litera, 21
wielokropek, wstawianie, 40
wklejanie tekstu, 37, 38, 106
Word
koñczenie pracy, 31
obszar roboczy, 12
uruchomienie, 10, 11, 12
WordArt, wstawianie, 66, 67
Wstaw tabelÚ, polecenie, 125
wstawianie
data i godzina, 60, 61
element Autotekstu, 39
grafika, 62, 70
ksztaïty, 62, 63, 64, 65
ïÈcznik nierozdzielajÈcy, 39
250
Poleć książkęKup książkęSkorowidz
ïÈcznik opcjonalny, 39
nagïówek, 86, 87
obrazy online, 69
podziaï kolumny, 39
podziaï strony, 39
podziaï wiersza, 39
pole, 39
punktory, 80, 81, 82
spacja nierozdzielajÈca, 39
stopka, 86
symbole, 53, 54
wielokropek, 40
WordArt, 66, 67
zastrzeĝony znak towarowy, 40
znak towarowy, 40
znak zastrzeĝenia praw
autorskich, 40
znaki podziaïu, 55
znaki specjalne, 39
wstÈĝka, 13
wycinanie tekstu, 38
wydruk
problemy, 26, 27
przygotowanie, 21, 22, 23, 24, 25
szybki, 25, 26
wypunktowanie, 71, 72, 73
style, 79
usuwanie, 82
wyszukiwanie elementów
specjalnych, 42
wyszukiwanie tekstu, 40, 41, 42
symbole wieloznaczne, 43, 44, 45
Z
zagnieĝdĝone tabele, 127, 128
zakïadki, 204, 205
a Autokorekta, 205
predefiniowane, 206
ukryte, 205
zastrzeĝony znak towarowy,
wstawianie, 40
zaznaczanie tekstu, 33, 34, 35
rozszerzanie obszaru, 36, 37
w tabeli, 35, 36
zmiana wielkoĂci liter, 216
znak towarowy, wstawianie, 40
znak zastrzeĝenia praw autorskich,
wstawianie, 40
znaki podziaïu, wstawianie, 55
znaki specjalne, wstawianie, 39
251
Poleć książkęKup książkęABC Word 2013 PL
252
Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)