Kompleksowe źródło wiedzy o najpopularniejszej bazie danych
Jak tworzyć wydajne bazy danych?
Jak programować w Accesie?
Jak zautomatyzować działanie aplikacji za pomocą VBA?
Sukcesy odnoszą te przedsiębiorstwa, które doceniają wartość informacji i potrafią nimi sprawnie zarządzać. Zatem Access to potężne narzędzie w rękach tych, którzy wiedzą, jak je wykorzystać!
Najnowsze wcielenie tej aplikacji, czyli Access 2007, zostało nie tylko ulepszone, ale też znacznie przebudowane, by jeszcze bardziej integrować się z użytkownikiem. Przeprojektowano interfejs, udoskonalono widok arkusza danych, usprawniono sortowanie, filtrowanie i tworzenie tabel. Ponadto nowa edycja posiada pełne wsparcie języka XML i szerokie możliwości sieciowe. Wszystko zostało zaprojektowane pod kątem zwiększenia wydajności pracy, użytkownicy mają zatem do dyspozycji wygodne szablony, rozbudowany system kreatorów i mechanizmy szybkiego tworzenia bazy danych.
A to jedynie krótkie podsumowanie niesamowitych możliwości nowej wersji Accesa.
Książka 'Access 2007 PL. Biblia' to najbogatsze źródło wiedzy o tym użytecznym narzędziu. Czytając ją i wykonując dziesiątki zawartych w niej przykładów, nabierzesz biegłości, która pozwoli Ci sprawnie gromadzić informacje i efektywnie nimi zarządzać. Dowiesz się, jak tworzyć tabele i określać atrybuty pól, projektować aplikacje i manipulować danymi za pomocą kwerend. Nauczysz się budować raporty i korzystać z języka VBA w celu zautomatyzowania działania Accessa. Poznasz język SQL, zasady pracy z danymi zewnętrznymi oraz sposoby integracji Accessa z innymi aplikacjami. Przeczytasz także o profesjonalnych technikach tworzenia, zabezpieczania i optymalizowania aplikacji bazodanowych w środowisku MS Access.
Zasady projektowania baz danych
Tworzenie tabel
Wybieranie danych za pomocą kwerend
Operatory i wyrażenia w Accessie
Tworzenie formularzy do wprowadzania danych
Projektowanie raportów
Programowanie w języku VBA
Dostęp do danych z poziomu języka SQL
Wyszukiwanie i usuwanie błędów w aplikacjach
Import i eksport danych ze źródeł zewnętrznych
Zaawansowane techniki tworzenia aplikacji
Integracja Accessa z innymi aplikacjami
Korzystanie z formantów ActiveX
Optymalizacja aplikacji bazodanowych
Przetwarzanie plików XML
Połączenie Accessa z MS SQL Server
Wykorzystaj w pełni potęgę Accessa
i efektywnie zarządzaj informacjami.
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
Access 2007 PL. Biblia
Autor: Zesp(cid:243)‡ autor(cid:243)w
ISBN: 978-83-246-1022-8
Tytu‡ orygina‡u: Access 2007 Bible
Format: B5, stron: oko‡o 1350
oprawa twarda
Zawiera CD-ROM
Kompleksowe (cid:159)r(cid:243)d‡o wiedzy o najpopularniejszej bazie danych
(cid:149) Jak tworzy(cid:230) wydajne bazy danych?
(cid:149) Jak programowa(cid:230) w Accesie?
(cid:149) Jak zautomatyzowa(cid:230) dzia‡anie aplikacji za pomoc„ VBA?
Sukcesy odnosz„ te przedsiŒbiorstwa, kt(cid:243)re doceniaj„ warto(cid:156)(cid:230) informacji i potrafi„ nimi sprawnie
zarz„dza(cid:230). Zatem Access to potŒ¿ne narzŒdzie w rŒkach tych, kt(cid:243)rzy wiedz„, jak je wykorzysta(cid:230)!
Najnowsze wcielenie tej aplikacji, czyli Access 2007, zosta‡o nie tylko ulepszone, ale te¿ znacznie
przebudowane, by jeszcze bardziej integrowa(cid:230) siŒ z u¿ytkownikiem. Przeprojektowano interfejs,
udoskonalono widok arkusza danych, usprawniono sortowanie, filtrowanie i tworzenie tabel.
Ponadto nowa edycja posiada pe‡ne wsparcie jŒzyka XML i szerokie mo¿liwo(cid:156)ci sieciowe.
Wszystko zosta‡o zaprojektowane pod k„tem zwiŒkszenia wydajno(cid:156)ci pracy, u¿ytkownicy maj„
zatem do dyspozycji wygodne szablony, rozbudowany system kreator(cid:243)w i mechanizmy szybkiego
tworzenia bazy danych.
Ksi„¿ka (cid:132)Access 2007 PL. Biblia(cid:148) to najbogatsze (cid:159)r(cid:243)d‡o wiedzy o tym u¿ytecznym narzŒdziu.
Czytaj„c j„ i wykonuj„c dziesi„tki zawartych w niej przyk‡ad(cid:243)w, nabierzesz bieg‡o(cid:156)ci, kt(cid:243)ra
pozwoli Ci sprawnie gromadzi(cid:230) informacje i efektywnie nimi zarz„dza(cid:230). Dowiesz siŒ, jak tworzy(cid:230)
tabele i okre(cid:156)la(cid:230) atrybuty p(cid:243)l, projektowa(cid:230) aplikacje i manipulowa(cid:230) danymi za pomoc„ kwerend.
Nauczysz siŒ budowa(cid:230) raporty i korzysta(cid:230) z jŒzyka VBA w celu zautomatyzowania dzia‡ania
Accessa. Poznasz jŒzyk SQL, zasady pracy z danymi zewnŒtrznymi oraz sposoby integracji
Accessa z innymi aplikacjami. Przeczytasz tak¿e o profesjonalnych technikach tworzenia,
zabezpieczania i optymalizowania aplikacji bazodanowych w (cid:156)rodowisku MS Access.
(cid:149) Zasady projektowania baz danych
(cid:149) Tworzenie tabel
(cid:149) Wybieranie danych za pomoc„ kwerend
(cid:149) Operatory i wyra¿enia w Accessie
(cid:149) Tworzenie formularzy do wprowadzania danych
(cid:149) Projektowanie raport(cid:243)w
(cid:149) Programowanie w jŒzyku VBA
(cid:149) DostŒp do danych z poziomu jŒzyka SQL
(cid:149) Wyszukiwanie i usuwanie b‡Œd(cid:243)w w aplikacjach
(cid:149) Import i eksport danych ze (cid:159)r(cid:243)de‡ zewnŒtrznych
(cid:149) Zaawansowane techniki tworzenia aplikacji
(cid:149) Integracja Accessa z innymi aplikacjami
(cid:149) Korzystanie z formant(cid:243)w ActiveX
(cid:149) Optymalizacja aplikacji bazodanowych
(cid:149) Przetwarzanie plik(cid:243)w XML
(cid:149) Po‡„czenie Accessa z MS SQL Server
Wykorzystaj w pe‡ni potŒgŒ Accessa i efektywnie zarz„dzaj informacjami
Wydawnictwo Helion
ul. Ko(cid:156)ciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
O autorach ....................................................................................................... 27
Podziękowania ................................................................................................ 31
Wprowadzenie ................................................................................................. 33
Część I Komponenty Accessa ........................................................ 47
Rozdział 1. Wprowadzenie do projektowania baz danych ............................. 49
Terminologia związana z bazami danych występująca w Accessie .................................................... 50
Bazy danych .................................................................................................................................. 50
Tabele ............................................................................................................................................ 51
Rekordy i pola ............................................................................................................................... 53
Wartości ......................................................................................................................................... 53
Relacyjne bazy danych ........................................................................................................................ 53
Korzystanie z więcej niż jednej tabeli ........................................................................................... 53
Dlaczego należy tworzyć wiele tabel? ........................................................................................... 54
Obiekty oraz widoki baz danych Accessa ........................................................................................... 55
Arkusze danych ............................................................................................................................. 55
Kwerendy ....................................................................................................................................... 56
Formularze do wprowadzania danych oraz ich wyświetlania ......................................................... 56
Raporty .......................................................................................................................................... 57
Projektowanie obiektów systemu .................................................................................................. 57
Pięcioetapowa metoda projektowania .................................................................................................. 58
Etap 1. Ogólny projekt systemu — od koncepcji do rzeczywistości ............................................ 59
Etap 2. Projektowanie raportów .................................................................................................... 60
Etap 3. Projektowanie danych: jakie pola są obowiązkowe? ........................................................ 61
Etap 4. Projektowanie tabel ........................................................................................................... 64
Etap 5. Projektowanie formularzy — wejście ............................................................................... 68
Podsumowanie ..................................................................................................................................... 69
Rozdział 2. Tworzenie tabel Accessa ............................................................... 71
Wprowadzenie do Accessa 2007 ......................................................................................................... 72
Sekcja szablonów .......................................................................................................................... 72
Menu Plik ...................................................................................................................................... 73
Tworzenie bazy danych ....................................................................................................................... 74
Środowisko Accessa 2007 ................................................................................................................... 77
Okienko nawigacji ......................................................................................................................... 77
Wstążka ......................................................................................................................................... 79
Inne ważne własności środowiska Accessa ................................................................................... 80
6
Access 2007 PL. Biblia
Tworzenie nowej tabeli ........................................................................................................................ 81
Istota konwencji nazewnictwa ....................................................................................................... 82
Proces tworzenia struktury tabeli .................................................................................................. 83
Posługiwanie się zakładką Projekt na wstążce Accessa ................................................................ 87
Praca z polami ............................................................................................................................... 88
Tworzenie tabeli tblKlienci .................................................................................................................. 97
Pola autonumerowane w Accessie ................................................................................................ 97
Kończenie tabeli tblKlienci ........................................................................................................... 97
Zmiana struktury tabeli ........................................................................................................................ 98
Wstawianie nowego pola ............................................................................................................... 98
Usuwanie pola ............................................................................................................................... 98
Zmiana położenia pola ................................................................................................................... 99
Zmiana nazwy pola ........................................................................................................................ 99
Zmiana rozmiaru pola .................................................................................................................... 99
Problemy konwersji danych ........................................................................................................ 100
Przypisywanie właściwości pól ................................................................................................... 101
Właściwości pól tabeli tblKlienci ...................................................................................................... 117
Okno właściwości Odnośnik ....................................................................................................... 117
Określanie klucza głównego .............................................................................................................. 118
Wartości niepowtarzalne ............................................................................................................. 119
Wybór klucza głównego .............................................................................................................. 119
Tworzenie klucza głównego ........................................................................................................ 120
Tworzenie złożonych kluczy głównych ...................................................................................... 120
Indeksowanie tabel Accessa .............................................................................................................. 121
Czy używanie indeksów jest ważne? ........................................................................................... 122
Indeksy złożone z wielu pól ........................................................................................................ 124
Kiedy należy indeksować tabele? ................................................................................................ 125
Indeksowanie tabeli tblKlienci .................................................................................................... 126
Drukowanie struktury tabeli .............................................................................................................. 127
Zapisywanie ukończonej tabeli .......................................................................................................... 128
Operacje przeprowadzane na tabelach w oknie bazy danych ............................................................ 128
Zmiana nazwy tabel ..................................................................................................................... 128
Usuwanie tabel ............................................................................................................................ 129
Kopiowanie tabel w obrębie bazy danych ................................................................................... 129
Kopiowanie tabel do innej bazy danych ...................................................................................... 130
Dodawanie rekordów do tabeli bazy danych ..................................................................................... 130
Informacje o typie danych Załącznik ................................................................................................. 131
Podsumowanie ................................................................................................................................... 132
Rozdział 3. Projektowanie wzmocnionych aplikacji ..................................... 133
Normalizacja danych ......................................................................................................................... 135
Pierwsza postać normalna ........................................................................................................... 136
Druga postać normalna ................................................................................................................ 138
Trzecia postać normalna .............................................................................................................. 142
Więcej informacji na temat anomalii ........................................................................................... 143
Denormalizacja ............................................................................................................................ 143
Relacje pomiędzy tabelami ................................................................................................................ 144
Wiązanie danych .......................................................................................................................... 145
Jeden do jednego ......................................................................................................................... 147
Jeden do wielu ............................................................................................................................. 148
Wiele do wielu ............................................................................................................................. 150
Relacje przechodnie ..................................................................................................................... 151
Spis treści
7
Więzy integralności ........................................................................................................................... 152
Pojęcie kluczy .................................................................................................................................... 155
Określanie klucza głównego ........................................................................................................ 156
Korzyści wynikające ze stosowania kluczy głównych ................................................................ 158
Wybór klucza głównego .............................................................................................................. 159
Tworzenie relacji i wymuszanie przestrzegania więzów integralności ....................................... 161
Przeglądanie wszystkich relacji ................................................................................................... 167
Usuwanie relacji .......................................................................................................................... 167
Reguły integralności specyficzne dla aplikacji ........................................................................... 167
Podsumowanie ................................................................................................................................... 169
Rozdział 4. Wybieranie danych za pomocą kwerend .................................... 171
Pojęcie kwerendy ............................................................................................................................... 172
Czym jest kwerenda? ................................................................................................................... 172
Typy kwerend .............................................................................................................................. 174
Możliwości kwerend .................................................................................................................... 175
Jak działają zestawy rekordów? .................................................................................................. 176
Tworzenie kwerendy .......................................................................................................................... 177
Używanie okna kwerendy ........................................................................................................... 178
Poruszanie się w oknie widoku projektu kwerendy .................................................................... 178
Używanie wstążki Projektowanie kwerendy ............................................................................... 179
Korzystanie z obszaru QBE okna projektu kwerendy ................................................................. 179
Wybieranie pól ................................................................................................................................... 180
Dodawanie pojedynczego pola .................................................................................................... 180
Dodawanie wielu pól ................................................................................................................... 181
Wyświetlanie zestawu rekordów ....................................................................................................... 182
Praca z polami .................................................................................................................................... 183
Zaznaczanie pola w obszarze siatki QBE .................................................................................... 183
Zmiana kolejności pól ................................................................................................................. 184
Zmiana rozmiaru kolumn w obszarze siatki QBE ....................................................................... 184
Usuwanie pól ............................................................................................................................... 185
Wstawianie pól ............................................................................................................................ 185
Aliasy nazw pól ........................................................................................................................... 185
Wyświetlanie pól ......................................................................................................................... 186
Zmiana kolejności sortowania ........................................................................................................... 187
Wyświetlanie tylko wybranych rekordów ......................................................................................... 189
Kryteria wyboru rekordów .......................................................................................................... 189
Definiowanie prostych kryteriów tekstowych ............................................................................. 189
Definiowanie prostych kryteriów innych typów ......................................................................... 191
Drukowanie zbiorów wynikowych kwerend ..................................................................................... 192
Zapisywanie kwerendy ...................................................................................................................... 192
Dodawanie do kwerendy więcej niż jednej tabeli .............................................................................. 193
Obszar Tabele/kwerendy okna projektu kwerendy ............................................................................ 194
Linie sprzężeń .............................................................................................................................. 194
Operacje na oknach list pól ......................................................................................................... 195
Przesuwanie tabel ........................................................................................................................ 195
Usuwanie tabel ............................................................................................................................ 195
Dodawanie kolejnych tabel ......................................................................................................... 195
Dodawanie pól z więcej niż jednej tabeli .......................................................................................... 196
Przeglądanie nazw tabel .............................................................................................................. 196
Dodawanie wielu pól ................................................................................................................... 197
8
Access 2007 PL. Biblia
Ograniczenia dla kwerend bazujących na wielu tabelach .................................................................. 197
Ograniczenia modyfikacji ............................................................................................................ 198
Obchodzenie ograniczeń dla kwerend ......................................................................................... 198
Tworzenie sprzężeń w kwerendach i ich obsługa .............................................................................. 200
Sprzęganie tabel ........................................................................................................................... 201
Określenie typu sprzężenia .......................................................................................................... 202
Usuwanie sprzężeń ...................................................................................................................... 204
Typy sprzężeń tabel ........................................................................................................................... 204
Sprzężenia równe (wewnętrzne) .................................................................................................. 205
Zmiana właściwości sprzężenia ................................................................................................... 206
Sprzężenia wewnętrzne oraz zewnętrzne .................................................................................... 207
Tworzenie iloczynu kartezjańskiego ........................................................................................... 208
Podsumowanie ................................................................................................................................... 208
Rozdział 5. Używanie operatorów i wyrażeń w Accessie ............................. 211
Co to są operatory? ............................................................................................................................ 212
Typy operatorów .......................................................................................................................... 212
Priorytet operatorów .................................................................................................................... 224
Kwerendy — od prostych do złożonych ............................................................................................ 225
Używanie w kwerendach operatorów porównania ...................................................................... 226
Złożone kryteria wyboru ............................................................................................................. 228
Używanie funkcji w kwerendach wybierających ........................................................................ 231
Odwoływanie się do pól w kwerendach wybierających .............................................................. 231
Wpisywanie kryteriów jednowartościowych ..................................................................................... 231
Wprowadzanie kryteriów znakowych (Tekst lub Nota) .............................................................. 232
Operator Like i symbole wieloznaczne ....................................................................................... 233
Określanie wartości niepasujących .............................................................................................. 236
Wprowadzanie kryteriów liczbowych (Liczba, Waluta, Autonumerowanie) ............................. 237
Wprowadzanie kryteriów logicznych (Tak/Nie) ......................................................................... 239
Wprowadzanie kryterium dla obiektu OLE ................................................................................. 239
Wprowadzanie wielu kryteriów w jednym polu ................................................................................ 239
Operacja Or .................................................................................................................................. 240
Określanie wielu wartości pola za pomocą operatora Or ............................................................ 240
Używanie komórki Lub: na siatce projektu QBE ........................................................................ 241
Używanie listy wartości w połączeniu z operatorem In .............................................................. 242
Operacja And ............................................................................................................................... 242
Określanie zakresu za pomocą operatora And ............................................................................ 243
Używanie operatora Between...And ............................................................................................ 243
Wyszukiwanie danych o wartości Null ....................................................................................... 244
Wprowadzanie kryteriów w wielu polach ......................................................................................... 245
Używanie operacji And i Or w polach kwerendy ........................................................................ 245
Określanie kryteriów And w wielu polach kwerendy ................................................................. 246
Określanie kryteriów Or w wielu polach kwerendy .................................................................... 246
Używanie operacji And oraz Or na różnych polach .................................................................... 247
Kwerenda złożona w wielu wierszach ......................................................................................... 249
Tworzenie w kwerendzie pola obliczeniowego ................................................................................. 249
Podsumowanie ................................................................................................................................... 250
Spis treści
9
Rozdział 6. Praca w widoku arkusza danych ................................................. 251
Arkusze danych .................................................................................................................................. 252
Okno arkusza danych ......................................................................................................................... 253
Poruszanie się w obrębie arkusza danych .................................................................................... 254
Przyciski nawigacyjne ................................................................................................................. 254
Wstążka arkusza danych .............................................................................................................. 255
Otwieranie arkusza danych ................................................................................................................ 256
Wpisywanie nowych danych ............................................................................................................. 256
Zapisywanie rekordu ................................................................................................................... 258
Automatyczne sprawdzanie poprawności typów danych ............................................................ 258
Wpływ właściwości na wpisywane dane ..................................................................................... 259
Operacje przeprowadzane na rekordach w arkuszu danych .............................................................. 262
Przemieszczanie się pomiędzy rekordami ................................................................................... 262
Wyszukiwanie określonej wartości ............................................................................................. 263
Modyfikowanie wartości w arkuszu danych ...................................................................................... 265
Ręczne zamienianie istniejących wartości .................................................................................. 265
Modyfikacja istniejącej wartości ................................................................................................. 266
Pola, których nie można edytować .............................................................................................. 267
Używanie funkcji Cofnij .................................................................................................................... 267
Kopiowanie i wklejanie wartości ....................................................................................................... 267
Zamienianie wartości ......................................................................................................................... 268
Dodawanie nowych rekordów ........................................................................................................... 269
Usuwanie rekordów ........................................................................................................................... 269
Wyświetlanie rekordów ..................................................................................................................... 270
Zmiana kolejności pól ................................................................................................................. 270
Zmiana szerokości wyświetlanych pól ........................................................................................ 272
Zmiana wysokości wyświetlanych rekordów .............................................................................. 272
Zmiana czcionki .......................................................................................................................... 273
Wyświetlanie linii oddzielających komórki i alternatywne kolory wierszy ................................ 274
Wyrównywanie danych w kolumnach ........................................................................................ 275
Ukrywanie oraz odkrywanie kolumn .......................................................................................... 276
Blokowanie kolumn ..................................................................................................................... 276
Zapisywanie zmienionego układu arkusza .................................................................................. 277
Zapisywanie rekordu ................................................................................................................... 277
Sortowanie i filtrowanie rekordów w arkuszu danych ...................................................................... 277
Korzystanie z funkcji szybkiego sortowania ............................................................................... 277
Używanie filtrowania według wyboru ........................................................................................ 278
Używanie filtrowania według formularza ................................................................................... 280
Drukowanie rekordów ....................................................................................................................... 281
Drukowanie arkusza danych ........................................................................................................ 282
Korzystanie z podglądu wydruku ................................................................................................ 282
Podsumowanie ................................................................................................................................... 282
Rozdział 7. Tworzenie prostych formularzy .................................................. 285
Tworzenie formularzy za pomocą poleceń na wstążce ...................................................................... 286
Tworzenie nowego formularza .................................................................................................... 286
Tworzenie formularza dzielonego ............................................................................................... 287
Tworzenie formularza typu „wiele elementów” .......................................................................... 287
Tworzenie formularzy za pomocą kreatora ................................................................................. 288
Tworzenie formularza w postaci arkusza danych ........................................................................ 290
Tworzenie pustego formularza .................................................................................................... 290
10
Access 2007 PL. Biblia
Dodawanie formantów ....................................................................................................................... 290
Zmiana rozmiaru obszaru formularza .......................................................................................... 291
Zapisywanie formularza .............................................................................................................. 291
Formanty formularza ......................................................................................................................... 292
Typy formantów .......................................................................................................................... 292
Dwa sposoby dodawania formantów ........................................................................................... 294
Zaznaczanie formantów ..................................................................................................................... 299
Zaznaczanie jednego formantu .................................................................................................... 299
Zaznaczanie wielu formantów ..................................................................................................... 300
Anulowanie zaznaczenia formantów ........................................................................................... 300
Wykonywanie operacji na formantach .............................................................................................. 301
Zmiana rozmiaru formantu .......................................................................................................... 301
Automatyczna zmiana rozmiaru formantów ............................................................................... 302
Przenoszenie formantu ................................................................................................................ 302
Wyrównywanie formantów ......................................................................................................... 303
Modyfikowanie wyglądu formantu ............................................................................................. 305
Modyfikowanie wyglądu wielu formantów ................................................................................ 306
Grupowanie formantów ............................................................................................................... 306
Usuwanie formantu ...................................................................................................................... 307
Dołączanie etykiety do formantu ................................................................................................. 308
Kopiowanie formantu .................................................................................................................. 308
Zmiana typu formantu ................................................................................................................. 309
Właściwości ....................................................................................................................................... 309
Wyświetlanie arkusza właściwości ............................................................................................. 310
Korzystanie z arkusza właściwości ............................................................................................. 311
Zmiana ustawień właściwości formantu ...................................................................................... 311
Podsumowanie ................................................................................................................................... 314
Rozdział 8. Praca z danymi w formularzach Accessa .................................... 315
Używanie widoku formularza ............................................................................................................ 316
Wstążka widoku formularza ........................................................................................................ 317
Nawigacja pomiędzy polami ....................................................................................................... 318
Nawigacja między rekordami ...................................................................................................... 319
Modyfikowanie wartości w formularzu ............................................................................................. 320
Formanty, których nie można modyfikować ............................................................................... 320
Praca z obrazami i obiektami OLE .............................................................................................. 321
Wprowadzanie danych w polu typu Nota .................................................................................... 322
Wprowadzanie danych w polu typu Data .................................................................................... 322
Używanie grup opcji .................................................................................................................... 323
Używanie pól kombi i list ............................................................................................................ 323
Przełączanie się do widoku arkusza danych ................................................................................ 324
Zapisywanie rekordu ................................................................................................................... 325
Drukowanie formularzy ..................................................................................................................... 325
Korzystanie z podglądu wydruku ................................................................................................ 326
Praca z właściwościami formularza ................................................................................................... 326
Modyfikacja tekstu na pasku tytułu za pomocą właściwości Tytuł ............................................ 327
Tworzenie formularza związanego .............................................................................................. 328
Określanie sposobu wyświetlania formularza ............................................................................. 328
Usuwanie paska selektora rekordów ........................................................................................... 330
Inne właściwości formularzy ....................................................................................................... 330
Spis treści
11
Dodawanie nagłówka lub stopki formularza ..................................................................................... 337
Zmiana układu formularza ................................................................................................................. 338
Modyfikacja właściwości formantów .......................................................................................... 338
Określanie kolejności dostępu ..................................................................................................... 338
Wyrównywanie formantów ......................................................................................................... 339
Modyfikowanie formatu tekstu w formancie .............................................................................. 340
Tworzenie formantów obliczanych .................................................................................................... 341
Przekształcanie formularza w raport .................................................................................................. 342
Podsumowanie ................................................................................................................................... 342
Rozdział 9. Tworzenie raportów .................................................................... 343
Podstawowe informacje o raportach .................................................................................................. 344
Dostępne typy raportów ............................................................................................................... 344
Różnice między raportami a formularzami ................................................................................. 347
Procedura tworzenia raportu ........................................................................................................ 347
Tworzenie raportów za pomocą kreatorów ........................................................................................ 348
Tworzenie nowego raportu .......................................................................................................... 348
Wybieranie poziomów grupowania ............................................................................................. 349
Definiowanie opcji grupowania ................................................................................................... 350
Wybieranie kolejności sortowania ............................................................................................... 350
Wybieranie opcji podsumowania ................................................................................................ 351
Wybieranie układu raportu .......................................................................................................... 352
Wybieranie stylu raportu ............................................................................................................. 353
Otwieranie projektu raportu ......................................................................................................... 353
Korzystanie z podglądu wydruku ................................................................................................ 354
Okno projektu raportu ................................................................................................................. 355
Drukowanie raportu ........................................................................................................................... 356
Zapisywanie raportu ........................................................................................................................... 356
Rozpoczęcie od pustego formularza .................................................................................................. 356
Widok układu .............................................................................................................................. 356
Widok projektu raportu ............................................................................................................... 358
Podstawowe pojęcia związane z raportami ........................................................................................ 358
Sekcje raportu w widoku projektu ............................................................................................... 359
Tworzenie raportu od podstaw ........................................................................................................... 363
Tworzenie nowego raportu i wiązanie go z kwerendą ................................................................ 364
Definiowanie rozmiaru i układu strony raportu .......................................................................... 365
Umieszczanie formantów na raporcie ......................................................................................... 366
Zmiana rozmiaru sekcji ............................................................................................................... 367
Praca z polami tekstowymi i dołączonymi do nich etykietami ........................................................ 368
Zmiana właściwości etykiet i pól tekstowych ............................................................................. 374
Powiększanie i zmniejszanie pól tekstowych .............................................................................. 376
Sortowanie i grupowanie danych ................................................................................................ 376
Sortowanie danych w obrębie grup ............................................................................................. 378
Wprowadzanie podziału na strony .............................................................................................. 381
Dopracowywanie raportu ................................................................................................................... 382
Modyfikowanie nagłówka strony ................................................................................................ 383
Tworzenie wyrażenia w nagłówku grupy .................................................................................... 384
Zmienianie właściwości obrazu i sekcji szczegółów .................................................................. 385
Tworzenie standardowej stopki strony ........................................................................................ 386
Zapisywanie raportu .................................................................................................................... 387
Podsumowanie ................................................................................................................................... 387
12
Access 2007 PL. Biblia
Część II Programowanie w Microsoft Access ............................. 389
Rozdział 10. Podstawy programowania w języku VBA ................................. 391
Ograniczenia makr ............................................................................................................................. 391
Wprowadzenie do języka Visual Basic for Applications .................................................................. 392
Terminologia związana z językiem VBA .......................................................................................... 393
Od makra do kodu Visual Basica ....................................................................................................... 395
Kiedy należy korzystać z makr, a kiedy z procedur tworzonych w Visual Basicu? ................... 395
Konwersja istniejących makr na kod Visual Basica .................................................................... 396
Tworzenie kodu za pomocą kreatora przycisków poleceń .......................................................... 398
Tworzenie programów w języku VBA .............................................................................................. 399
Zdarzenia i procedury zdarzeń .................................................................................................... 400
Moduły ......................................................................................................................................... 402
Tworzenie nowego modułu ......................................................................................................... 403
Konstrukcje języka VBA ................................................................................................................... 411
Instrukcje warunkowe .................................................................................................................. 411
Pętle ............................................................................................................................................. 414
Obiekty i kolekcje .............................................................................................................................. 416
Instrukcja With ............................................................................................................................ 417
Instrukcja For Each ...................................................................................................................... 418
Korzystanie z dyrektyw kompilatora ................................................................................................. 419
Opcje Accessa 2007 przeznaczone dla programistów ....................................................................... 421
Zakładka Editor w oknie dialogowym Options ........................................................................... 421
Okno dialogowe właściwości projektu ........................................................................................ 422
Argumenty wiersza polecenia ..................................................................................................... 425
Podsumowanie ................................................................................................................................... 426
Rozdział 11. Typy danych i procedury w języku VBA ..................................... 429
Edytor języka VBA ............................................................................................................................ 430
Zmienne ............................................................................................................................................. 432
Nazewnictwo zmiennych ............................................................................................................. 434
Deklarowanie zmiennych ............................................................................................................ 435
Typy danych ....................................................................................................................................... 438
Porównanie niejawnego i jawnego deklarowania zmiennych ..................................................... 440
Wymuszanie jawnego deklarowania zmiennych ......................................................................... 441
Używanie konwencji nazewnictwa ............................................................................................. 442
Zasięg i czas życia zmiennych ..................................................................................................... 443
Procedury Sub i funkcje ..................................................................................................................... 446
Gdzie można utworzyć procedurę? ............................................................................................. 447
Wywoływanie procedur i funkcji ................................................................................................ 447
Tworzenie procedur ..................................................................................................................... 448
Tworzenie funkcji .............................................................................................................................. 451
Obsługa przekazywanych parametrów ........................................................................................ 452
Wywoływanie funkcji, przekazywanie parametrów ................................................................... 454
Tworzenie funkcji wyznaczającej kwotę podatku ............................................................................. 455
Argumenty identyfikowane przez nazwę .................................................................................... 457
Podsumowanie ................................................................................................................................... 459
Spis treści
13
Rozdział 12. Model zdarzeń Accessa ............................................................... 461
Zdarzenia ............................................................................................................................................ 462
W jaki sposób zdarzenia uruchamiają kod VBA? ....................................................................... 463
Wyzwalanie procedur zdarzeń ..................................................................................................... 464
Często używane zdarzenia ................................................................................................................. 464
Procedury zdarzeń formularza ........................................................................................................... 465
Podstawowe zdarzenia formularzy .............................................................................................. 466
Zdarzenia formularzy dotyczące myszy i klawiatury .................................................................. 467
Zdarzenia formularzy dotyczące danych ..................................................................................... 467
Zdarzenia formularzy związane z tabelami przestawnymi .......................................................... 468
Zdarzenia formularzy związane z projektami danych Accessa ................................................... 468
Procedury obsługi zdarzeń formantów .............................................................................................. 470
Kolejność zdarzeń .............................................................................................................................. 472
Otwieranie formularza z procedurą zdarzenia ............................................................................. 476
Procedura zdarzenia zamykająca formularz ................................................................................ 476
Procedura zdarzenia zatwierdzająca usunięcie rekordu .............................................................. 477
Funkcja MsgBox() ....................................................................................................................... 479
Procedury zdarzeń raportu ................................................................................................................. 481
Uruchamianie procedury zdarzenia podczas otwierania raportu ................................................. 482
Procedury zdarzeń sekcji raportu ....................................................................................................... 482
Korzystanie ze zdarzenia Przy formatowaniu ............................................................................. 483
Podsumowanie ................................................................................................................................... 484
Rozdział 13. Używanie wyrażeń w kwerendach i kodzie VBA ....................... 485
Wyrażenia .......................................................................................................................................... 485
Elementy wyrażenia .................................................................................................................... 487
Tworzenie wyrażenia ................................................................................................................... 489
Operatory specjalne w wyrażeniach i identyfikatorach ............................................................... 493
Specjalne słowa kluczowe i właściwości .................................................................................... 496
Funkcje ............................................................................................................................................... 497
Wykorzystywanie funkcji w Accessie ......................................................................................... 497
Typy funkcji ................................................................................................................................ 498
Wykorzystywanie funkcji DLookUp() do przeszukiwania tabel ................................................ 509
Podsumowanie ................................................................................................................................... 511
Rozdział 14. Dostęp do danych za pomocą kodu VBA ................................... 513
SQL .................................................................................................................................................... 514
Wyświetlanie instrukcji SQL wykorzystywanych w kwerendach .............................................. 514
Przewodnik po SQL-u ................................................................................................................. 515
Tworzenie programów aktualizujących tabelę .................................................................................. 523
Aktualizacja pól rekordu z zastosowaniem ADO ........................................................................ 524
Aktualizacja pola obliczeniowego w rekordzie ........................................................................... 528
Wstawienie nowego rekordu ....................................................................................................... 533
Usuwanie rekordu ........................................................................................................................ 534
Usuwanie powiązanych rekordów, znajdujących się w kilku tabelach ....................................... 535
Podsumowanie ................................................................................................................................... 538
14
Access 2007 PL. Biblia
Rozdział 15. Korzystanie z narzędzi diagnostycznych języka VBA ............... 539
Testowanie i debugowanie aplikacji .................................................................................................. 540
Źródła błędów .................................................................................................................................... 541
Błędy syntaktyczne ...................................................................................................................... 542
Błędy logiczne ............................................................................................................................. 543
Błędy wykonania ......................................................................................................................... 544
Unikanie błędów .......................................................................................................................... 544
Używanie opcji kodowania modułów ................................................................................................ 546
Auto Syntax Check ...................................................................................................................... 546
Break on All Errors ...................................................................................................................... 547
Require Variable Declaration ...................................................................................................... 547
Compile on Demand .................................................................................................................... 547
Auto List Members ...................................................................................................................... 548
Auto Quick Info ........................................................................................................................... 548
Auto Data Tips ............................................................................................................................. 548
Kompilowanie kodu VBA ................................................................................................................. 549
Tradycyjne techniki debugowania ..................................................................................................... 550
Używanie instrukcji MsgBox ...................................................................................................... 550
Korzystanie z dyrektyw kompilatora ........................................................................................... 551
Korzystanie z instrukcji Debug.Print ........................................................................................... 553
Korzystanie z mechanizmów debugowania Accessa ......................................................................... 554
Okno Immediate .......................................................................................................................... 554
Uruchamianie kodu w oknie Immediate ...................................................................................... 555
Wstrzymywanie wykonywania kodu z wykorzystaniem pułapek ............................................... 555
Uruchamianie instrukcji krok po kroku ....................................................................................... 557
Używanie okna Locals ................................................................................................................. 559
Obserwowanie zmiennych ........................................................................................................... 559
Czujki warunkowe ....................................................................................................................... 561
Używanie stosu wywołań ............................................................................................................ 562
Podsumowanie ................................................................................................................................... 563
Część III Bardziej zaawansowane techniki Accessa ................... 565
Rozdział 16. Praca z danymi zewnętrznymi .................................................. 567
Access i dane zewnętrzne .................................................................................................................. 568
Typy danych zewnętrznych ......................................................................................................... 568
Metody pracy z danymi zewnętrznymi ....................................................................................... 568
Dołączanie danych zewnętrznych ...................................................................................................... 571
Połączenia z zewnętrznymi tabelami baz danych ........................................................................ 572
Ograniczenia dołączonych danych .............................................................................................. 574
Dołączanie tabel z innych baz danych Accessa ........................................................................... 575
Łączenie ze źródłami danych ODBC .......................................................................................... 577
Dołączanie baz danych (tabel) dBASE ...............................................................................
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :