Darmowy fragment publikacji:
Pewnie wkrocz w świat baz danych
z programem Access 2010!
Bazy danych — myślisz, że to zaawansowane, ocierające się o czary zagadnienie, przeznaczone wyłącznie
dla jajogłowych informatyków, którzy zawodowo zajmują się tajemniczym przerzucaniem bajtów
z miejsca na miejsce? Nic bardziej mylnego. Bazy danych to mechanizmy przechowywania informacji,
z którymi każdy z nas ma do czynienia na co dzień, nawet jeśli nie zdaje sobie z tego sprawy. Takie
systemy wykorzystuje się już dosłownie wszędzie: w kasach fiskalnych sklepów spożywczych, ewidencji
ludności prowadzonej przez urzędy państwowe czy rozliczeniach operatorów telefonii komórkowej.
Czy w takim razie jest się czego bać? Nie, zwłaszcza gdy zaczniesz poznawać ten temat od programu
Access 2010 — prostego, wydajnego i wygodnego w użyciu systemu bazodanowego firmy Microsoft.
Pomoże Ci w tym książka „Access 2010 PL. Kurs”, która za pomocą prostego języka i licznych ilustracji
prezentuje wszystkie informacje potrzebne początkującemu użytkownikowi do wykonania pierwszych
pewnych kroków w tajemniczym świecie baz danych. Autorzy przedstawiają w niej teoretyczne
podstawy działania mechanizmów bazodanowych, sposób instalacji i aktualizacji programu Access
2010, najważniejsze działania administracyjne, metody definiowania struktury bazy i wypełniania jej
danymi. Z tego podręcznika nauczysz się również, jak modyfikować swoje bazy danych, wydobywać z nich
informacje i prezentować je użytkownikom. To jeszcze nie koniec — zdobędziesz także umiejętność
tworzenia makr ułatwiających i automatyzujących Twoją pracę administratora oraz posługiwania się
nimi. Oprócz teoretycznych informacji w książce znajdziesz sporo zadań do samodzielnego wykonania
— dzięki nim utrwalisz uzyskaną wiedzę i sprawdzisz ją w praktyce.
• Instalacja programu Microsoft Access
• Tworzenie bazy danych i definiowanie
jej struktury
• Dodawanie, usuwanie i modyfikowanie
informacji
• Zarządzanie tabelami i zbiorami informacji
• Wyszukiwanie, sortowanie i filtrowanie
danych
• Administrowanie bazą danych
i zabezpieczanie jej zawartości
• Używanie kwerend, raportów i formularzy
• Definiowanie i uruchamianie makr
Dołącz do elity administratorów baz danych dzięki prosto przekazanej
wiedzy i czytelnym rysunkom, wyjaśniającym zawiłości Accessa 2010.
Cena: 34,90 zł
5420
Pewnie wkrocz w świat baz danych
z programem Access 2010!
Poznaj zasady rządzące systemami baz danych
Naucz się instalować program Access i korzystać z jego możliwości
Dowiedz się, jak definiować i modyfikować strukturę bazy
Poznaj sposób zarządzania danymi i administrowania bazą
Naucz się korzystać z kwerend, formularzy i raportów
Bonus! Odpowiedzi do zadań na FTP
AC10KU.indd 1
AC10KU.indd 1
30-06-10 14:10:55
30-06-10 14:10:55
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2010
Access 2010 PL.
Kurs
Autorzy: Danuta Mendrala, Marcin Szeliga
ISBN: 978-83-246-2612-0
Format: 168237, stron: 312
Pewnie wkrocz w œwiat baz danych z programem Access 2010!
• Poznaj zasady rz¹dz¹ce systemami baz danych
• Naucz siê instalowaæ program Access i korzystaæ z jego mo¿liwoœci
• Dowiedz siê, jak definiowaæ i modyfikowaæ strukturê bazy
• Poznaj sposób zarz¹dzania danymi i administrowania baz¹
• Naucz siê korzystaæ z kwerend, formularzy i raportów
Bazy danych – myœlisz, ¿e to zaawansowane, ocieraj¹ce siê o czary zagadnienie,
przeznaczone wy³¹cznie dla jajog³owych informatyków, którzy zawodowo zajmuj¹ siê
tajemniczym przerzucaniem bajtów z miejsca na miejsce? Nic bardziej mylnego. Bazy
danych to mechanizmy przechowywania informacji, z którymi ka¿dy z nas ma do
czynienia na co dzieñ, nawet jeœli nie zdaje sobie z tego sprawy. Takie systemy
wykorzystuje siê ju¿ dos³ownie wszêdzie: w kasach fiskalnych sklepów spo¿ywczych,
ewidencji ludnoœci prowadzonej przez urzêdy pañstwowe czy rozliczeniach operatorów
telefonii komórkowej. Czy w takim razie jest siê czego baæ? Nie, zw³aszcza gdy
zaczniesz poznawaæ ten temat od programu Access 2010 – prostego, wydajnego
i wygodnego w u¿yciu systemu bazodanowego firmy Microsoft.
Pomo¿e Ci w tym ksi¹¿ka „Access 2010 PL. Kurs”, która za pomoc¹ prostego jêzyka
i licznych ilustracji prezentuje wszystkie informacje potrzebne pocz¹tkuj¹cemu
u¿ytkownikowi do wykonania pierwszych pewnych kroków w tajemniczym œwiecie baz
danych. Autorzy przedstawiaj¹ w niej teoretyczne podstawy dzia³ania mechanizmów
bazodanowych, sposób instalacji i aktualizacji programu Access 2010, najwa¿niejsze
dzia³ania administracyjne, metody definiowania struktury bazy i wype³niania jej danymi.
Z tego podrêcznika nauczysz siê równie¿, jak modyfikowaæ swoje bazy danych,
wydobywaæ z nich informacje i prezentowaæ je u¿ytkownikom. To jeszcze nie koniec –
zdobêdziesz tak¿e umiejêtnoœæ tworzenia makr u³atwiaj¹cych i automatyzuj¹cych Twoj¹
pracê administratora oraz pos³ugiwania siê nimi. Oprócz teoretycznych informacji w
ksi¹¿ce znajdziesz sporo zadañ do samodzielnego wykonania – dziêki nim utrwalisz
uzyskan¹ wiedzê i sprawdzisz j¹ w praktyce.
• Instalacja programu Microsoft Access
• Tworzenie bazy danych i definiowanie jej struktury
• Dodawanie, usuwanie i modyfikowanie informacji
• Wyszukiwanie, sortowanie i filtrowanie danych
• Zarz¹dzanie tabelami i zbiorami informacji
• U¿ywanie kwerend, raportów i formularzy
• Definiowanie i uruchamianie makr
• Administrowanie baz¹ danych i zabezpieczanie jej zawartoœci
Do³¹cz do elity administratorów baz danych dziêki prosto przekazanej wiedzy i czytelnym
rysunkom, wyjaœniaj¹cym zawi³oœci Accessa 2010.
Spis treści
Wstęp ..............................................................................................7
Rozdział 1. Serwer baz danych, czyli do czego służy Microsoft Access .......15
Po co nam bazy danych? ...................................................................................... 15
Instalacja programu Microsoft Access............................................................... 17
Aktualizacja programu ........................................................................................ 21
Aktywacja programu............................................................................................ 22
Poznajemy środowisko systemu zarządzania bazami danych Access ........... 23
Tworzenie pustej bazy danych ............................................................................ 25
Zamykanie bazy danych ...................................................................................... 26
Kopiowanie pliku bazy danych ........................................................................... 27
Zmiana domyślnej wersji bazy danych .............................................................. 28
Kompilacja bazy danych ...................................................................................... 29
Podsumowanie ...................................................................................................... 31
Rozdział 2. Przykładowa baza danych,
czyli jak wykorzystać możliwości programu Access ....................33
Jak pracować z bazami danych programu Microsoft Access? ........................ 33
Otwieranie istniejącej bazy danych .................................................................... 34
Wyszukiwanie plików bazy danych ................................................................... 36
Otwieranie baz danych wcześniejszych wersji programu Access .................. 38
Udostępnianie pliku bazy danych ...................................................................... 38
Tworzenie bazy danych na podstawie szablonu Northwind .......................... 39
Poznajemy przykładową bazę danych Northwind ........................................... 40
Dodawanie zaufanych lokalizacji plików bazodanowych ............................... 48
Konwertowanie bazy danych .............................................................................. 49
Podział bazy danych ............................................................................................. 50
Konfiguracja podzielonych baz danych ............................................................. 52
Podsumowanie ...................................................................................................... 53
Rozdział 3. Szablony baz danych, czyli jak w prosty sposób
rozpocząć pracę z bazami programu Access .............................55
Tworzenie bazy na podstawie szablonu ............................................................. 56
Struktura utworzonej na podstawie szablonu bazy ......................................... 57
Wstawianie danych bezpośrednio do tabeli ..................................................... 59
Wstawianie danych za pomocą formularza ...................................................... 62
Wyszukiwanie danych w tabeli ........................................................................... 63
Wyszukiwanie danych w formularzach ............................................................. 65
Filtrowanie danych ............................................................................................... 66
Usuwanie danych z tabeli .................................................................................... 68
Usuwanie danych za pomocą formularza ......................................................... 70
Modyfikowanie danych w tabeli ......................................................................... 71
Modyfikowanie danych za pomocą formularza ............................................... 71
Prezentowanie danych za pomocą raportów .................................................... 72
Szablony baz sieci Web ........................................................................................ 73
Podsumowanie ...................................................................................................... 73
Rozdział 4. Projektowanie i tworzenie tabel,
czyli jak przechowywać informacje w bazie danych ....................75
Jak zbudowane są tabele? .................................................................................... 75
Szybki start — określamy dane elementarne .................................................... 76
Pola obliczeniowe ................................................................................................. 81
Tworzymy tabelę poprzez wprowadzanie przykładowych danych ................ 83
Tworzymy tabelę poprzez import zewnętrznych danych ............................... 85
Tworzenie tabel w widoku projektu ................................................................... 86
Definiujemy klucz podstawowy ......................................................................... 94
Typy danych programu Microsoft Access ......................................................... 96
Reguły sprawdzania poprawności
(warunki, które muszą spełniać dane zapisane w tabeli) .......................... 102
Podsumowanie .................................................................................................... 106
Rozdział 5. Modyfikowanie tabel, czyli jak zmienić strukturę
obiektów bazy danych ................................................................107
Jak zarządzać obiektami bazy danych? ............................................................ 107
Zmiana nazwy tabeli .......................................................................................... 108
Kopiowanie tabeli ............................................................................................... 111
Usuwanie tabeli ................................................................................................... 113
Ukrywanie tabeli ................................................................................................ 114
Dodawanie kolumn do tabeli............................................................................ 115
Zmiana definicji istniejącej kolumny .............................................................. 116
Usuwanie wybranych kolumn .......................................................................... 119
Automatyczne wprowadzanie zmian w powiązanych obiektach ................. 120
Eksportowanie danych z tabeli ......................................................................... 121
Importowanie danych z innych programów ................................................... 122
Podsumowanie .................................................................................................... 127
Rozdział 6. Łączenie tabel, czyli do czego służą relacje ..............................129
Jak podzielić przechowywane w bazie informacje
między odpowiednie tabele? ......................................................................... 129
Łączenie tabel za pomocą związku typu jeden do jednego .......................... 131
Łączenie tabel za pomocą związku typu jeden do wielu ............................... 137
Łączenie tabel związkiem typu wiele do wielu
za pomocą pola wielowartościowego ........................................................... 141
Łączenie tabel za pomocą związku typu wiele do wielu ............................... 143
Diagram E/R przykładowej bazy danych Northwind .................................... 147
Tworzymy projekt przykładowej bazy danych ............................................... 149
Tabele słownikowe ............................................................................................. 151
Tabele podrzędne ............................................................................................... 152
Tabela nadrzędna ............................................................................................... 153
Tabela łącznikowa .............................................................................................. 155
Korzystanie z tabeli łącznikowej....................................................................... 157
Określamy więzy integralności (spójności) danych
zapisanych w połączonych tabelach ............................................................. 159
Wprowadzanie przykładowych danych ........................................................... 162
Usuwanie relacji .................................................................................................. 164
Modyfikowanie połączonych tabel ................................................................... 167
Podsumowanie .................................................................................................... 168
Rozdział 7. Kwerendy, czyli jak zautomatyzować pracę z danymi ...............169
Do czego służą kwerendy? ................................................................................ 169
Pobieranie wszystkich danych z tabeli ............................................................. 171
Wybieranie kolumn z tabeli .............................................................................. 173
Modyfikowanie pobieranych danych ............................................................... 174
Porządkowanie pobranych danych .................................................................. 178
Sortowanie danych ............................................................................................. 180
Ograniczanie liczby zwracanych wierszy ........................................................ 181
Wyszukiwanie duplikatów ................................................................................ 182
Wybieranie danych na podstawie prostego warunku logicznego ................ 185
Wybieranie danych na podstawie złożonego warunku logicznego ............. 187
Zwracanie danych z dwóch połączonych tabel za pomocą kreatora ........... 188
Zwracanie danych z wielu połączonych tabel ................................................. 189
Zwracanie danych z tabel połączonych
za pośrednictwem pól wielowartościowych ................................................ 191
Zwracanie niepasujących wierszy z połączonych tabel ................................. 193
Dodawanie podsumowań .................................................................................. 195
Zliczanie danych ................................................................................................. 196
Grupowanie danych ........................................................................................... 198
Kwerendy krzyżowe ........................................................................................... 199
Usuwanie wybranych danych ........................................................................... 202
Dodawanie danych ............................................................................................. 203
Modyfikowanie wybranych danych ................................................................. 205
Podsumowanie .................................................................................................... 206
Rozdział 8. Formularze, czyli jak ułatwić użytkownikom
dostęp do danych ......................................................................207
Po co tworzyć formularze? ................................................................................ 207
Szybki start z gotowymi częściami aplikacji ................................................... 208
Tworzymy autoformularz związany z wybraną tabelą .................................. 211
Budowa formularzy powiązanych z tabelami ................................................. 214
Wyszukujemy, filtrujemy i usuwamy dane ...................................................... 216
Kreator formularzy — tworzymy formularz
związany z wybraną tabelą ............................................................................ 218
Kreator formularzy — tworzymy formularz
związany z połączonymi tabelami ................................................................ 220
Poznajemy motywy i formularze nawigacyjne ............................................... 221
Zmiana definicji formularza ............................................................................. 223
Formularz do przeglądania danych ................................................................. 228
Tworzymy formularz z podformularzem ........................................................ 229
Korzystanie z formularza z podformularzem ................................................. 234
Panel przełączania jako przykład formularza
niezwiązanego z żadną tabelą użytkownika ................................................ 235
Poznajemy zależności pomiędzy obiektami bazy danych ............................. 239
Podsumowanie .................................................................................................... 240
Rozdział 9. Raporty, czyli jak zaprezentować dane ......................................241
Do czego służą raporty?..................................................................................... 241
Instalacja drukarki w systemie Windows 7 ..................................................... 242
Tworzymy autoraport ........................................................................................ 244
Kreator raportów — tworzymy raport powiązany z wybraną tabelą .......... 245
Kreator raportów — tworzymy raport powiązany z wieloma tabelami ......... 247
Kreator raportów — tworzymy raport powiązany z kwerendą .................... 249
Tworzymy raport zawierający podsumowania ............................................... 250
Raport grupujący dane ...................................................................................... 255
Dodawanie podsumowań do raportów grupujących dane ........................... 257
Dodatkowy poziom grupowania danych ........................................................ 260
Wizualizacje i formatowanie warunkowe ....................................................... 261
Tworzenie filtrów ograniczających prezentowane dane ................................ 262
Podsumowanie .................................................................................................... 266
Rozdział 10. Makra, czyli jak zautomatyzować
regularnie wykonywane operacje ...............................................267
Jak zautomatyzować pracę użytkownika za pomocą makr? ......................... 267
Tworzymy najprostsze makropolecenie .......................................................... 268
Makro składające się z dwóch akcji ................................................................. 270
Makro składające się z wielu akcji .................................................................... 271
Modyfikowanie makra ....................................................................................... 273
Makra danych ..................................................................................................... 275
Uruchamiamy makro z poziomu formularza ................................................. 277
Wykonywanie makra krok po kroku ............................................................... 280
Makro eksportujące dane z wybranej tabeli ................................................... 281
Przykładowe makro wysyłające wiadomości e-mail ...................................... 283
Podsumowanie .................................................................................................... 285
Rozdział 11. Zarządzanie bazą, czyli na czym polega
praca administratora baz danych ..............................................287
Jak zapewnić wydajną pracę użytkownikom programu Access? ................. 287
Tworzymy dokumentację bazy ......................................................................... 288
Konfigurujemy system zarządzania bazami danych Access ......................... 292
Właściwości pliku bazy danych ........................................................................ 300
Kompaktowanie bazy danych ........................................................................... 301
Tworzymy kopię bazy danych ........................................................................... 302
Odtwarzamy bazę po awarii .............................................................................. 303
Optymalizacja wydajności bazy ....................................................................... 304
Zabezpieczamy przechowywane w bazie dane ............................................... 305
Przenosimy bazę danych do SZBD SQL Server ............................................. 306
Podsumowanie .................................................................................................... 311
Jak pracować z bazami danych programu
Microsoft Access? • Otwieranie istniejącej
bazy danych • Wyszukiwanie plików bazy
danych • Otwieranie baz danych wcześniejszych
wersji programu Access • Udostępnianie
pliku bazy danych • Tworzenie bazy danych na
podstawie szablonu Northwind • Poznajemy
przykładową bazę danych Northwind •
Dodawanie zaufanych lokalizacji plików
bazodanowych • Konwertowanie bazy danych
• Podział bazy danych • Konfiguracja
podzielonych baz danych • Podsumowanie
2
Przykładowa baza danych,
czyli jak wykorzystać
możliwości programu Access
Jak pracować z bazami danych
programu Microsoft Access?
Podejmując się ambitnego zadania stworzenia własnej bazy danych w programie
Microsoft Access, musimy uświadomić sobie, że zanim zobaczymy efekt końcowy
naszej pracy, czeka nas faza projektowania. Struktura programu, w którym będziemy
przechowywać informacje, jest zależna w dużym stopniu od naszej kreatywności.
Dla mniej wytrwałych zawsze pozostaje możliwość wpisania danych do tabeli pro-
gramu Word czy arkusza programu Excel, wchodzących w skład pakietu Microsoft
Office. Należy jednak pamiętać, że taka opcja nie pozwala na dostosowanie programu
do naszych potrzeb. Tylko samodzielne zaprojektowanie bazy danych i utworzenie
określonej liczby obiektów (tabel, kwerend, formularzy itd.) umożliwia jej wykorzy-
stanie w odpowiednim stopniu, czyli takim, który pozwoli przechowywać w kompu-
terze ciągle zmieniające się informacje.
34
Otwieranie istniejącej bazy danych
Aby definitywnie rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące tworzenia własnej bazy
danych, a także uprzedzić pytania, jakie mogą się pojawić w trakcie jej konstruowa-
nia, w rodzaju: „Co z tego, że utworzyłem te tabele i nawet jakieś kwerendy, skoro
nadal nie wiem, czemu ma to służyć?”, niniejszy rozdział został wyposażony w sze-
reg zadań i ćwiczeń. Została tu zaprezentowana dołączona do programu Access
przykładowa baza danych Northwind. Dzięki tej bazie — utworzonej na potrzeby
fikcyjnej firmy zajmującej się handlem produktami spożywczymi i ich dostawami —
możemy nie tylko zapoznać się z działaniem już istniejącej bazy danych, zarządza-
niem dostępem do pliku bazy danych, ale również z podstawowymi możliwościami
programu Access, których znajomość pozwoli na efektywniejsze zaprojektowanie
naszej bazy danych.
i
W książce założono, że systemem operacyjnym zainstalowanym na komputerze czy-
telnika jest domyślnie skonfigurowany system Microsoft 7.
Otwieranie istniejącej bazy danych
W pierwszym rozdziale dowiedzieliśmy się, że baza danych programu Access zapi-
sana jest w jednym pliku o rozszerzeniu .accdb lub — w przypadku jej skompilowanej
wersji — w pliku .accde.
i
W dalszej części rozdziału opisany został sposób podzielenia bazy danych na dwa pliki
— w jednym zostaną zapisane wszystkie dane, a w drugim umieszczone będą obiekty
bazy danych (oprócz tabel).
Aby otworzyć zapisaną w pliku bazę danych, należy:
1. Uruchomić SZBD Access 2010.
i
Szybkim sposobem na uruchomienie bazy danych jest dwukrotne kliknięcie pliku bazy
danych — w ten sposób zostanie uruchomiony program Access i otworzona wybrana
baza danych.
2. Możemy otworzyć bazę danych na kilka sposobów:
Otwieranie istniejącej bazy danych
35
2a
2c
a. rozwijając menu Plik i wybie-
rając opcję Otwórz,
b. naciskając kombinację klawi-
szy Ctrl+O,
c. klikając nazwę jednego
z ostatnio otwieranych
plików baz danych wyświet-
lanych w widocznym z lewej
strony okienku zadań —
w tym przypadku wybrana
baza danych zostanie natych-
miast otwarta.
i
Pełna lista ostatnio otwieranych baz danych znajduje się w zakładce Ostatnio uży-
wane menu Plik. Aby uruchomić którąś z nich, wystarczy kliknąć nazwę odpowied-
niego pliku bazy.
3. Wybór jednej z dwóch pierwszych metod spowoduje wyświetlenie standardo-
wego okna dialogowego systemu Windows, które pozwala na otwarcie pliku
zapisanego na dysku.
4. Jeżeli plik bazy danych znajduje się na dysku innego komputera, klikając
przycisk Narzędzia, będziemy mogli podłączyć dysk sieciowy.
5. Baza danych
zostanie otwarta
po wskazaniu na-
zwy pliku i klik-
nięciu przycisku
Otwórz.
5
4
36
Wyszukiwanie plików bazy danych
Wyszukiwanie plików bazy danych
Na lokalnych dyskach komputera przechowywane są tysiące, jeżeli nie miliony róż-
nych plików. W takiej sytuacji znalezienie pliku bazy danych, który znajduje się
„gdzieś na dysku”, może okazać się bardzo czasochłonnym zadaniem. Do znalezienia
potrzebnego w danym momencie pliku powinniśmy użyć narzędzi systemu operacyj-
nego, takich jak funkcja wyszukiwania systemu Windows 7.
Aby znaleźć plik bazy danych, możemy:
1. Rozwinąć menu Start i wpisać w polu
wyszukiwania rozszerzenie accdb. Po
chwili w menu Start pojawią się wszystkie
znalezione pliki bazy danych programu
Access 2010.
1
2. Inny, pozwalający na bardziej precyzyjne określanie warunków wyszukiwania
sposób polega na skorzystaniu z Eksploratora Windows.
a. W lewym oknie Eksploratora Windows zaznacz pozycję Biblioteki (biblio-
teki to wirtualne foldery pozwalające wyświetlać i przeglądać znajdujące
się w różnych folderach pliki — Windows 7 zawiera cztery predefi niowa-
ne biblioteki: Dokumenty, Muzyka, Obrazy i Wideo).
b. W prawym górnym rogu Eksploratora znajduje się pole wyszukiwania
— wpisz w nim accdb.
i
Wyszukiwać pliki możemy również na podstawie ich nazw, nie tylko rozszerzeń.
c. Rozpocznie się wyszukiwanie plików i folderów spełniających podane
kryterium wyszukiwania. Przesuwający się w pasku adresu zielony pasek
będzie sygnalizował postęp wyszukiwania.
Wyszukiwanie plików bazy danych
37
d. Po chwili
w głównym oknie
Eksploratora zo-
baczysz wszystkie
pliki spełniające
podane kryte-
rium, czyli pliki
baz danych SZBD
Access 2010.
2c
2b
2d
2a
3. Jeżeli na dyskach komputera przechowujemy tysiące czy nawet miliony plików,
wynik ich przeszukania będzie za każdym razem zawierał zbyt wiele pozycji,
żeby rzeczywiście ułatwić nam znalezienie tego jednego, szukanego dokumen-
tu. Rozwiązać ten problem możemy, defi niując dodatkowe fi ltry wyszukiwania:
a. Kliknij lewym przyciskiem myszy okienko wyszukiwania — zostanie wyświet-
lona lista ostatnio wyszukiwanych fraz oraz trzy rodzaje fi ltrów wyszukiwania.
b. Z listy fi ltrów wybierz Data modyfi kacji.
c. Zostanie wyświetlony kalendarz — zaznaczając na nim dowolną datę,
wyszukamy bazy danych zmodyfi kowane tego dnia. Z reguły nie znamy
dokładnej daty ostatniej modyfi kacji dokumentu, dlatego wybierz opcję
Wcześniej w tym roku.
d. Po chwili głów-
ne okienko Eks-
ploratora będzie
zawierało bazy
danych progra-
mu Access z bie-
żącego roku.
3a
3d
3c
38
Otwieranie baz danych wcześniejszych wersji programu Access
Otwieranie baz danych
wcześniejszych wersji programu Access
Program Access 2010 jest zgodny z wcześniejszymi wersjami, czyli możemy otwo-
rzyć bazę danych utworzoną np. w wersji 2003 i pracować z nią, tak jak to robiliśmy
w środowisku Access 2003 — ta operacja niczym się nie różni od otwierania pliku
bazy najnowszej wersji Accessa. Zanim jednak będziemy mogli skorzystać z nowych
funkcji programu, musimy przekonwertować bazę danych.
i
Skonwertowaną do wersji Access 2010 bazę danych otworzymy tylko w najnowszej
wersji programu.
Po otwarciu bazy danych możemy z nią pracować, tj. odczytywać i modyfikować
dane, ale nie możemy zmieniać i dodawać niektórych obiektów bazy danych.
Za to dalej taka baza będzie mogła być otwierana w środowisku Access 2003.
Udostępnianie pliku bazy danych
Jeżeli komputer podłączony jest do sieci lokalnej, możemy umożliwić korzysta-
nie z naszej bazy danych innym użytkownikom tej sieci. W tym celu należy jedynie
utworzyć i udostępnić folder, do którego zostanie skopiowany plik bazy. Dodatkowo
mamy możliwość ograniczenia dostępu do bazy danych przez nadanie odpowiednich
uprawnień udostępnionemu folderowi.
Gdy chcemy udostępnić plik bazy danych, musimy:
1. Utworzyć na lokalnym dysku nowy folder o nazwie np. Baza. Warto pamię-
tać, że ze względów bezpieczeństwa nie należy udostępniać więcej zasobów
komputera, niż jest to niezbędne. W tym przypadku lepiej więc utworzyć fol-
der i zapisać w nim wyłącznie plik bazy danych, niż np. udostępnić wszystkim
folder Moje dokumenty.
2. Kliknąć utworzony folder prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowe-
go wybrać opcję Udostępnij/Określonym osobom.
3. Wybrać użytkowników, którzy będą mieli dostęp do udostępnionego folderu.
4. Określić poziom uprawnień tych użytkowników.
5. Kliknąć przycisk Udostępnij.
Tworzenie bazy danych na podstawie szablonu Northwind
39
3
5
4
Tworzenie bazy danych
na podstawie szablonu Northwind
Firma Microsoft do SZBD Access dołącza szablony typowych baz danych, wśród nich
szablon bazy fi rmy zajmującej się handlem artykułami spożywczymi. Samodzielne
przeanalizowanie tej bazy pozwala nie tylko na zapoznanie się z możliwościami pro-
gramu Access, ale również na wykorzystanie cennych przykładów gotowych rozwią-
zań konkretnych problemów. Struktura tej bazy jest bowiem jawna. Każdy z jej użyt-
kowników może więc wzorować się na tabelach czy formularzach utworzonych przez
inżynierów fi rmy Microsoft .
Żeby utworzyć bazę danych Northwind:
1. Uruchom program Access.
2
3
2. Wyświetlone automatycznie
menu Plik będzie zawierało
m.in. okno Dostępne szablony.
3. Kliknij znajdujący się w tym
oknie przycisk Przykładowe
szablony.
40
Poznajemy przykładową bazę danych Northwind
i
Jeżeli szablon bazy Northwind nie będzie dostępny, uruchom instalator pakietu Offi ce
2010, wybierz opcję Dodaj lub usuń funkcje, kliknij pozycję Microsoft Access i z menu
kontekstowego wybierz Uruchom wszystko z mojego komputera.
4. Zaznacz szablon
Northwind.
5. Ewentualnie zmień
nazwę tworzonej bazy
danych i lokalizację jej
pliku.
6. Kliknij przycisk
Utwórz.
4
5
6
7. Program Access utworzy bazę danych na podstawie wybranego szablonu i au-
tomatycznie ją uruchomi.
Poznajemy przykładową
bazę danych Northwind
Czas poświęcony na zapoznanie się z przykładową bazą danych zwróci się z nawiązką
podczas projektowania i tworzenia własnych baz danych. Przyglądając się tej bazie,
dowiemy się, do czego służą poszczególne obiekty bazy danych, takie jak tabele, kwe-
rendy, formularze czy raporty. Wiedza zdobyta w trakcie wykonywanych zadań po-
zwoli na świadome tworzenie własnych obiektów bazy danych.
1. Jeżeli utworzona w poprzednim ćwiczeniu baza Northwind została zamknię-
ta, uruchom ją.
2. Zostanie wyświetlone ostrzeżenie o zablokowaniu niektórych funkcji tej bazy
danych. Żeby je włączyć, kliknij znajdujący się na pasku ostrzeżenia przycisk
Włącz zawartość.
3. Baza Northwind zostanie ponownie uruchomiona, ale tym razem wyświet-
lony zostanie ekran logowania przykładowej bazy danych. Wybierz z listy
dowolnego pracownika i kliknij przycisk Zaloguj.
Poznajemy przykładową bazę danych Northwind
41
4. Otwarty zostanie główny formularz bazy danych Northwind. Dzięki niemu
możemy uruchamiać pozostałe formularze, raporty i kwerendy bazy danych.
5. Żeby powiększyć ten formularz, ukryj wstążkę.
6. W lewym okienku zobaczymy listę aktywnych (tj. już złożonych, ale jeszcze
niezrealizowanych) zamówień. Jeżeli to okienko jest puste, zaloguj się jako
inny pracownik.
7. W środkowym okienku wyświetlone zostaną towary, których stan na magazy-
nie jest niższy od określonego minimalnego zapasu.
8. W prawym oknie zobaczymy odnośniki pozwalające wyświetlić formularze,
kwerendy i raporty przykładowej bazy danych.
9. A na pasku formularza znajdziemy trzy przyciski, pozwalające odpowiednio na:
a. złożenie nowego zamówienia sprzedaży,
b. złożenie nowego zamówienia kupna,
c. odświeżenie widocznych w tym formularzu danych.
10. Ukaże się też pole wyboru pozwalające zalogować się do programu jako inny
pracownik.
11. W dolnej części formularza wyświetlony zostanie wykres rocznego przychodu.
9a
9b
5
6
7
9c
8
10
11
42
Poznajemy przykładową bazę danych Northwind
12. Kliknij nazwę jednego z brakujących produktów.
13. Zostanie wyświetlony formularz; za jego pomocą możemy odczytać i zmo-
dyfi kować wszystkie dane wybranego produktu. W dolnej części formularza
znajdują się przyciski nawigacyjne. Przy ich użyciu możemy:
a. wyłączyć i włączyć fi ltrowanie (domyślnie formularz pokazuje tylko infor-
macje o produkcie, który wybraliśmy w punkcie 13),
b. wyszukać podane wyrażenie na bieżącym formularzu,
c. wyświetlić informacje o kolejnym produkcie (o ile wyłączyliśmy wcześniej
fi ltrowanie),
d. wyświetlić informacje o poprzednim produkcie,
e. przejść do ostatniego produktu,
f. przejść do pierwszego produktu,
g. dodać nowy produkt (dodając nowy produkt, musimy wypełnić wszyst-
kie pola oznaczone jako wymagane).
13
13e 13g
13f 13d 13c
13a
13b
14. Aby zmienić koszt, cenę lub opis wybranego produktu, wystarczy ustawić
kursor w odpowiednim polu tekstowym i wpisać nowe dane z klawiatury.
Po kliknięciu dowolnego przycisku nawigacyjnego zmienione dane zostaną
zapisane w powiązanej z formularzem tabeli Produkty.
Poznajemy przykładową bazę danych Northwind
43
Gdy chcemy się przekonać, czy informacje zmieniane za pośrednictwem formularza
rzeczywiście są zapisywane w tabeli, możemy:
1. Zmienić nazwę, opis i cenę jednego z produktów.
2. Zamknąć formularz Szczegóły produktu przyciskiem Zamknij.
3. Wyświetlić Okienko nawigacji, np. klikając widoczną z lewej strony ekranu jej
miniaturę.
4. Domyślnie obiekty bazy danych są podzielone na stworzone przez jej twór-
ców kategorie tematyczne; ponieważ chcemy zobaczyć wszystkie tabele, a na-
stępnie wybrać z nich tabelę Produkty, powinniśmy zmienić widok okienka
nawigacyjnego. W tym celu:
a. Kliknij widoczną w jego prawym górnym
rogu skierowaną w dół strzałkę.
b. Z listy możliwych sposobów wyświetla-
nia obiektów bazy danych wybierz Typy
obiektu.
c. W Okienku nawigacyjnym zostanie wy-
świetlona lista wszystkich typów obiektów
bazy danych — tabel, kwerend, formula-
rzy, raportów, makropoleceń i modułów.
d. Rozwiń listę tabel.
e. Po wyświetleniu listy wszystkich tabel
dwukrotnie kliknij tabelę Produkty.
4a
4e
4c
44
Poznajemy przykładową bazę danych Northwind
i
Obiekty bazy danych uporządkowane są alfabetycznie według ich nazw.
5. Wybrana tabela zostanie otwarta w widoku arkusza danych. Znajdź zmodyfi -
kowany towar.
6. Ponownie zmień nazwę tego towaru na oryginalną.
7. Zamknij okno tabeli.
7
6
5
8. Jeszcze raz wyświetlimy formularz zawierający szczegółowe dane o towarze.
Tym razem zrobimy to, klikając nazwę dowolnego towaru, a następnie:
a. klikając pole listy Przejdź do produktu,
b. wybierając modyfi kowany produkt.
8a
8b
9. Zwróć uwagę, że wprowadzone bezpośrednio w tabeli zmiany natychmiast
zaczęły obowiązywać i produkt z powrotem ma oryginalną nazwę.
Poznajemy przykładową bazę danych Northwind
45
Ten formularz nie tylko pozwala odczytywać i modyfi kować informacje o poszcze-
gólnych towarach, ale możemy też za jego pośrednictwem dodawać nowe produkty.
Aby dodać nowy towar:
1. Kliknij przycisk Zapisz i nowy.
3
2
5
2. Wpisz nazwę nowego
towaru (np. Kiełki)1.
3. Zwróć uwagę, że
identyfi kator (numer)
towaru jest automa-
tycznie generowany
przez SZBD Access
i nie tylko nie może
być przez nas podany,
ale również zmieniony.
4. Kliknij klawisz Tab
— uaktywnione
zostanie kolejne pole
formularza; wpisz
dane nowego towaru.
5. Ten formularz nie umożliwia dodawania informacji o dostawcach, możemy
jedynie wybrać z listy dostawców wcześniej wprowadzonych do bazy nazwę
fi rmy dostarczającej ten towar. Zwróćmy uwagę, że ten sam towar może być
dostarczany przez wielu różnych dostawców.
i
i
Program Offi ce Access 2010 umożliwia korzystanie z pól załączników oraz pól wie-
lowartościowych. W związku z tym do każdego rekordu w aplikacji można dołączyć
dowolny dokument, obraz lub arkusz kalkulacyjny. A za pomocą pola z wieloma
wartościami można wybrać więcej niż jedną wartość (np. przypisać towar do wielu do-
stawców) bez tworzenia specjalnych (opisanych w rozdziale 6.) tabel łącznikowych.
Korzystanie z bazy danych musi być nie tylko możliwie najłatwiejsze, ale również powinno
uniemożliwiać (a przynajmniej utrudniać) użytkownikom wprowadzanie błędnych da-
nych. W tym przypadku użytkownik, zamiast za każdym razem wpisywać nazwę dostawcy,
może ją wybrać za pomocą kliknięcia myszą.
1 Spolszczając przykładową bazę danych, tłumacz błędnie przetłumaczył pole Name jako Nazwisko, a nie
Nazwa towaru.
46
Poznajemy przykładową bazę danych Northwind
6. Możemy również dołączyć do informacji o towarze jego zdjęcie czy dokument
reklamowy.
6a
a. W tym celu wystarczy dwukrot-
nie kliknąć pole Załączniki, a na-
stępnie kliknąć przycisk Dodaj
i wskazać plik załącznika.
b. Aby go później otworzyć, wy-
starczy raz jeszcze dwukrotnie
kliknąć pole załącznika i z menu
wybrać opcję Otwórz.
7. Ustaw kursor w polu Opis i wprowadź przykładowy opis produktu. Potem
zaznacz dowolny wyraz — pojawi się nowy pasek narzędzi pozwalający sfor-
matować wprowadzony tekst.
8. Przećwicz możliwość forma-
towania zapisywanych w tabeli
danych, zmieniając krój, kolor
i wielkość czcionki, którą zapisa-
ne zostały poszczególne wyrazy
opisu.
8
7
i
Access 2010, w przeciwieństwie do wersji 2003, pozwala formatować teksty zapisy-
wane w polach typu Nota.
9. Aby zapisać wprowadzone dane do tabeli Produkty, kliknij dowolny przycisk
nawigacyjny.
10. Zamknij formularz Szczegóły produktu.
Poznajemy przykładową bazę danych Northwind
47
Bazy danych programu Access oprócz służących do przechowywania danych tabel
i pozwalających w prosty i wygodny sposób wprowadzać i modyfi kować te dane for-
mularzy zawierają raporty. Raporty, tak jak formularze, można wyświetlić z poziomu
formularzy nawigacyjnych. Aby wyświetlić przykładowy raport:
1. Kliknij odnośnik Raporty ze sprzedaży — zostanie wyświetlony formularz
pozwalający wybrać, jakie dane i jak uporządkowane będzie zawierał genero-
wany raport.
2. Aby zobaczyć raport, kliknij przycisk Podgląd.
Raporty umożliwiają jedynie odczyt wybranych danych, ale to, jakie dane będzie za-
wierał w danym momencie raport, możemy zmieniać. Program Access 2010 uła-
twia fi ltrowanie danych. Dla typów danych Tekst, Liczba i Data są dostępne różne op-
cje fi ltrowania. Przykładowo nowe opcje fi ltrowania ułatwiają fi ltrowanie kolumny
dat dla wszystkich rekordów należących do zakresu dat Dzisiaj, Wczoraj, W ubie-
głym tygodniu, W przyszłym miesiącu, W przyszłości, W przeszłości itd. Praca zwią-
zana z fi ltrowaniem przebiega tak samo w programach Excel 2010 i Access 2010,
a zatem użytkownik nie musi poznawać nowego sposobu wyszukiwania potrzebnych
informacji.
1. Po zapoznaniu się z raportem zaznacz wartość sprzedaży dowolnego produk-
tu w pierwszym kwartale.
2. Po kliknięciu prawym przyciskiem myszy zostanie wyświetlone okno dialogo-
we umożliwiające fi ltrowanie danych. Usuń z raportu towary, których wartość
sprzedaży była mniejsza od wartości sprzedaży wybranego towaru lub jej
równa.
1
2
48
Dodawanie zaufanych lokalizacji plików bazodanowych
3. Aby wyłączyć filtr, ustaw kursor myszy w tej kolumnie, w której wcześniej go
włączyłeś, kliknij prawy przycisk myszy i wybierz opcję Wyczyść filtr.
4. Zamknij okno raportu.
i
Niemożliwe jest poznanie wszystkich funkcji tak rozbudowanego programu, jakim jest
Access 2010, podczas wykonywania jednego ćwiczenia. Jeżeli nadal nie jesteś pewien,
czy wiesz, jak pracować z programem Access, do czego służą formularze, a do czego
tabele i raporty, poświeć trochę czasu na pracę z pozostałymi formularzami i rapor-
tami bazy Northwind.
Dodawanie zaufanych lokalizacji
plików bazodanowych
Jeżeli baza danych zawiera jakieś elementy aktywne (takie jak przedstawione w roz-
dziale 10. makropolecenia), przed jej uruchomieniem Access wyświetla znane nam
już ostrzeżenie i blokuje działanie niektórych funkcji bazy. W ten sposób SZBD
Access chroni nas przed skutkami nieświadomego uruchomienia pochodzących
z niezaufanych źródeł, potencjalnie niebezpiecznych programów. Działanie to można
jednak zmienić, określając zaufaną lokalizację baz danych — bazy znajdujące się
w takiej zaufanej lokalizacji będą uruchamiane bez zgłaszania ostrzeżenia.
Żeby zaufać bazom danych znajdującym się w folderze Dokumenty:
1. Uruchom SZBD Access 2010.
2. Rozwiń menu Plik.
3. Kliknij przycisk Opcje.
4. Przejdź do sekcji Centrum zaufania i kliknij przycisk Ustawienia Centrum
zaufania.
5. Zaznacz sekcję Zaufane lokalizacje.
6. Kliknij przycisk Dodaj nową lokalizację.
7. Wskaż folder Dokumenty.
8. Ewentualnie zaznacz pole wyboru Podfoldery tej lokalizacji są także zaufane.
9. Kliknij OK.
10. Zamknij okno Centrum zaufania przyciskiem OK.
Konwertowanie bazy danych
49
5
6
8
9
7
10
11. Po zamknięciu okna opcji programu Access wprowadzone zmiany zaczną
obowiązywać.
i
Od tego momentu nie kopiuj do folderu Dokumenty pochodzących z niezaufanych
źródeł plików baz danych programu Access.
Konwertowanie bazy danych
Bazy danych utworzone we wcześniejszych wersjach programu Access mogą być
w łatwy sposób przekonwertowane do postaci pliku SZBD Access 2010. W ten spo-
sób umożliwimy nie tylko korzystanie z wcześniejszej wersji bazy danych (możliwe
jest otwarcie nieprzekonwertowanej bazy), ale również jej modyfi kowanie. Zwykle
możliwa jest również odwrotna operacja, czyli konwersja bazy zapisanej w forma-
cie Access 2010 do postaci umożliwiającej pracę i modyfi kowanie bazy we wcześniej-
szych wersjach programu.
i
Bezpośrednia konwersja możliwa jest do pliku wersji SZBD Access 2000 lub później-
szej, o ile baza danych nie wykorzystuje funkcji niedostępnych we wcześniejszych wer-
sjach programu Access. Dlatego próba konwersji przykładowej bazy Northwind skoń-
czy się niepowodzeniem.
50
Podział bazy danych
Aby umożliwić użytkownikom programu Access 2000 korzystanie z bazy zapisanej
w formacie Access 2007/2010, musimy:
1. Uruchomić utworzoną w 1. rozdziale bazę danych (ta baza zawiera tylko jed-
ną pustą tabelę).
2
4
3
2. Rozwinąć menu
Plik.
3. Wybrać opcję
Zapisz i publikuj.
4. Wskazać format
kompatybilny
z wersją 2000-
2003.
5. Kliknąć przycisk
Zapisz jako.
5
6. Ewentualnie zmienić nazwę i lokalizację zapisywanego pliku bazy danych
i kliknąć Zapisz.
Podział bazy danych
SZBD Access 2010 umożliwia podzielenie bazy danych na dwa pliki: jeden będzie
zawierał dane (a więc defi nicje tabel i zapisane w nich informacje), drugi natomiast
— interfejs użytkownika (a więc kwerendy, formularze i raporty). W efekcie wielu
użytkowników może jednocześnie korzystać z tej samej bazy danych. Wystarczy na
poszczególne komputery skopiować plik zawierający interfejs użytkownika i skonfi -
gurować go tak, aby pobierał dane z udostępnionego w sieci drugiego pliku, w któ-
rym zostały umieszczone tabele z danymi. Bazę danych warto również podzielić
w przypadku komputerów niepodłączonych do sieci. Oddzielenie danych i tabel od
elementów interfejsu użytkownika ułatwia bowiem jego ewentualną modyfi kację czy
uaktualnienie. Z kolei zmniejszenie rozmiaru plików bazodanowych poprawia
wydajność samej bazy danych.
i
Przed podzieleniem bazy danych należy wykonać jej kopię.
Podział bazy danych
51
Aby podzielić przykładową bazę danych Northwind na dwa pliki, powinniśmy:
1. Uruchomić bazę Northwind.
2. Zamknąć formularz logowania.
3. Przejść na zakładkę Narzędzia bazy danych.
4. Kliknąć przycisk Baza danych programu Access. Uruchomiony zostanie krea-
tor rozdzielenia bazy danych.
5. Kliknąć przycisk Podziel bazę
danych.
5
6. Podać lokalizację i nazwę pliku zawierającego tabele i dane, a następnie
kliknąć przycisk Podziel. Po chwili baza danych zostanie podzielona na
dwa pliki, a wszystkie tabele zostaną zastąpione odwołaniami do przenie-
sionych tabel.
7. Praca z podzieloną bazą danych niczym nie różni się od pracy z bazą niepo-
dzieloną — po podzieleniu bazy nadal możliwe jest modyfi kowanie zapisa-
nych w niej informacji. Zmiana struktury tabel wymaga jednak otwarcia pliku
z tabelami i danymi (Northwind _wb.accdb), a nie oryginalnego pliku bazy
danych (Northwind .accdb).
52
Konfiguracja podzielonych baz danych
Konfiguracja podzielonych baz danych
Po wykonaniu poprzedniego ćwiczenia przykładowa baza danych Northwind zo-
stała zapisana w dwóch plikach, z których jeden zawiera dane, a drugi — interfejs
użytkownika. Jeżeli z bazy danych ma korzystać kilku użytkowników, to na kompu-
ter każdego z nich należy skopiować plik interfejsu użytkownika, a samą bazę danych
skonfi gurować w ten sposób, aby wszyscy mogli połączyć się z tym samym plikiem
zawierającym dane. W tym celu należy:
1. Skopiować na komputery użytkowników plik z interfejsem użytkownika
(plik Northwind .accdb).
2. Uruchomić na tych komputerach skopiowaną bazę Northwind. Ponieważ lokali-
zacja pliku bazodanowego uległa zmianie, dane będą niedostępne, a próba uru-
chomienia jakiegokolwiek formularza powiązanego (formularza prezentują-
cego dane zapisane w dowolnej tabeli), np. próba zalogowania się do programu
jako jeden z pracowników, zakończy się wyświetleniem komunikatu o błędzie.
2
3
4
3. Żeby rozwiązać ten problem, należy
wyświetlić okno nawigacji.
4. Kliknąć prawym przyciskiem myszy
odnośnik do dowolnej tabeli i wybrać
opcję Menedżer tabel połączonych.
Podsumowanie
53
5. Kliknąć przycisk Zaznacz wszystkie, żeby zmienić lokalizację wszystkich tabel
bazy Northwind.
6. Następnie kliknąć OK. Zostanie wyświetlone standardowe okno dialogowe
systemu Windows, umożliwiające wskazanie lokalizacji pliku z tabelami
i danymi.
6
5
7. Określić lokalizację pliku z danymi (jeżeli plik znajduje się w udostępnionym
przez inny komputer folderze, należy rozpocząć jego poszukiwanie od klik-
nięcia ikony Moje miejsca sieciowe) i kliknąć przycisk Otwórz.
8. Po wskazaniu prawidłowego pliku zostanie wyświetlona informacja o pomyśl-
nym odświeżeniu połączonych tabel. Zamknij okno Menedżera tabel połą-
czonych. Od tego momentu użytkownicy zdalnych komputerów będą mieli
dostęp do danych zapisanych w udostępnionym pliku.
Podsumowanie
Po przeczytaniu tego rozdziału i wykonaniu znajdujących się w nim ćwiczeń czytel-
nik powinien samodzielnie odpowiedzieć na prawie wszystkie z poniższych pytań.
Pozostałe, z którymi może mieć pewne kłopoty, mają mu pomóc w poszerzeniu opi-
sanego materiału (odpowiedzi znajdują się w dodatku A).
1. Do czego służą pola załączników programu Offi ce Access 2010?
2. Czy można korzystać z nieprzekonwertowanej bazy utworzonej w innej niż
nasza wersji programu Access?
3. Czy jest wymagane tworzenie kopii plików, na które dzielimy bazę danych?
4. Które z naszych operacji wykonywanych w trakcie korzystania z bazy
Northwind mogą zaszkodzić jej strukturze?
5. Czy istnieją jakieś zabezpieczenia, które chronią bazę danych przed jej
otwarciem?
Pewnie wkrocz w świat baz danych
z programem Access 2010!
Bazy danych — myślisz, że to zaawansowane, ocierające się o czary zagadnienie, przeznaczone wyłącznie
dla jajogłowych informatyków, którzy zawodowo zajmują się tajemniczym przerzucaniem bajtów
z miejsca na miejsce? Nic bardziej mylnego. Bazy danych to mechanizmy przechowywania informacji,
z którymi każdy z nas ma do czynienia na co dzień, nawet jeśli nie zdaje sobie z tego sprawy. Takie
systemy wykorzystuje się już dosłownie wszędzie: w kasach fiskalnych sklepów spożywczych, ewidencji
ludności prowadzonej przez urzędy państwowe czy rozliczeniach operatorów telefonii komórkowej.
Czy w takim razie jest się czego bać? Nie, zwłaszcza gdy zaczniesz poznawać ten temat od programu
Access 2010 — prostego, wydajnego i wygodnego w użyciu systemu bazodanowego firmy Microsoft.
Pomoże Ci w tym książka „Access 2010 PL. Kurs”, która za pomocą prostego języka i licznych ilustracji
prezentuje wszystkie informacje potrzebne początkującemu użytkownikowi do wykonania pierwszych
pewnych kroków w tajemniczym świecie baz danych. Autorzy przedstawiają w niej teoretyczne
podstawy działania mechanizmów bazodanowych, sposób instalacji i aktualizacji programu Access
2010, najważniejsze działania administracyjne, metody definiowania struktury bazy i wypełniania jej
danymi. Z tego podręcznika nauczysz się również, jak modyfikować swoje bazy danych, wydobywać z nich
informacje i prezentować je użytkownikom. To jeszcze nie koniec — zdobędziesz także umiejętność
tworzenia makr ułatwiających i automatyzujących Twoją pracę administratora oraz posługiwania się
nimi. Oprócz teoretycznych informacji w książce znajdziesz sporo zadań do samodzielnego wykonania
— dzięki nim utrwalisz uzyskaną wiedzę i sprawdzisz ją w praktyce.
• Instalacja programu Microsoft Access
• Tworzenie bazy danych i definiowanie
jej struktury
• Dodawanie, usuwanie i modyfikowanie
informacji
• Zarządzanie tabelami i zbiorami informacji
• Wyszukiwanie, sortowanie i filtrowanie
danych
• Administrowanie bazą danych
i zabezpieczanie jej zawartości
• Używanie kwerend, raportów i formularzy
• Definiowanie i uruchamianie makr
Dołącz do elity administratorów baz danych dzięki prosto przekazanej
wiedzy i czytelnym rysunkom, wyjaśniającym zawiłości Accessa 2010.
Cena: 34,90 zł
5420
Pewnie wkrocz w świat baz danych
z programem Access 2010!
Poznaj zasady rządzące systemami baz danych
Naucz się instalować program Access i korzystać z jego możliwości
Dowiedz się, jak definiować i modyfikować strukturę bazy
Poznaj sposób zarządzania danymi i administrowania bazą
Naucz się korzystać z kwerend, formularzy i raportów
Bonus! Odpowiedzi do zadań na FTP
AC10KU.indd 1
AC10KU.indd 1
30-06-10 14:10:55
30-06-10 14:10:55
Pobierz darmowy fragment (pdf)