Darmowy fragment publikacji:
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
O książce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Co nowego w tym wydaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wymagania wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Instalacja programów Adobe Photoshop i Adobe Bridge . . . . .
Uruchamianie programu Adobe Photoshop . . . . . . . . . . . . . . . . .
Pobieranie plików do ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Przywracanie ustawień domyślnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Dodatkowe źródła informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Autoryzowane centra szkoleniowe fi rmy Adobe . . . . . . . . . . . . . .
1
1
2
2
3
3
3
4
6
7
1 ZAPOZNANIE SIĘ Z OBSZAREM ROBOCZYM
8
Rozpoczynanie pracy w programie Adobe Photoshop . . . . . . . . 10
Korzystanie z narzędzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Próbkowanie koloru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Narzędzia i ich właściwości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Cofanie wykonanych operacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Jeszcze o panelach i ich rozmieszczeniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Inne źródła wiedzy na temat używania Photoshopa . . . . . . . . . . 29
Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
2 PODSTAWOWA KOREKTA FOTOGRAFII
32
Strategia retuszu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Rozdzielczość i wymiary obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Otwieranie pliku za pośrednictwem programu
Adobe Bridge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Prostowanie i kadrowanie obrazu w Photoshopie . . . . . . . . . . . . 38
Poprawianie kolorystyki i tonalności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Korzystanie z narzędzia Spot Healing Brush
(Punktowy pędzel korygujący) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Stosowanie narzędzia Patch (Łatka) w trybie uwzględniania
zawartości obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Retuszowanie za pomocą narzędzia Clone Stamp (Stempel) . . . . 46
Wyostrzenie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
iv
SPIS TREŚCI
Poleć książkęKup książkę3 ZAZNACZENIA
52
Zaznaczenia i narzędzia do ich tworzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Stosowanie narzędzia Quick Selection (Szybkie zaznaczanie) . . . 55
Przesuwanie zaznaczonego obszaru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Manipulowanie zaznaczeniami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Zaznaczanie za pomocą narzędzia Magic Wand (Różdżka) . . . . 60
Zaznaczanie za pomocą narzędzi typu lasso . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Obracanie zaznaczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Zaznaczanie za pomocą narzędzia Magnetic Lasso
(Lasso magnetyczne) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Zaznaczanie od punktu środkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Zmienianie rozmiarów i kopiowanie zaznaczenia . . . . . . . . . . . . . 67
Kadrowanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
4 PODSTAWOWE INFORMACJE O WARSTWACH
72
O warstwach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Panel Layers (Warstwy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Zmiana kolejności warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Nakładanie gradientu na warstwę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Stosowanie stylów warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Dodanie warstwy dopasowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Aktualizacja efektu warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Dodawanie obramowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Spłaszczanie i zapisywanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
5
SZYBKIE POPRAWKI
106
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Poprawianie zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Zwiększanie nieostrości tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Tworzenie panoramy
Tworzenie panoramy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Korygowanie zniekształceń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Powiększanie głębi ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Przesuwanie obiektów za pomocą narzędzia
Content-Aware Move
(Przesuwanie z uwzględnieniem zawartości) . . . . . . . . . . . . . . 126
Dopasowywanie perspektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK v
Poleć książkęKup książkę6 MASKI I KANAŁY
136
Praca z maskami i kanałami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Tworzenie maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Poprawianie maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Tworzenie szybkiej maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
Manipulowanie obrazem za pomocą funkcji Puppet Warp
(Wypaczenie marionetkowe) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Praca z kanałami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
7 PROJEKT TYPOGRAFICZNY
156
Tekst — wiadomości wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Tworzenie maski przycinającej z tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
Układanie tekstu wzdłuż ścieżki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
Zniekształcanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Projektowanie tekstu akapitowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Dodawanie zaokrąglonego prostokąta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Dodawanie tekstu pionowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
8 TECHNIKI RYSUNKU WEKTOROWEGO
180
O obrazach bitmapowych i grafi ce wektorowej . . . . . . . . . . . . . . . 182
O ścieżkach i narzędziu Pen (Pióro) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
Rysowanie za pomocą narzędzia Pen (Pióro) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
Praca z kształtami dowolnymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192
Importowanie obiektów inteligentnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
Kolorowanie kształtów i dodawanie im głębi
za pomocą stylów warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
9 KOMPONOWANIE ZAAWANSOWANE
200
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
Ustawianie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
Używanie fi ltrów inteligentnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206
Malowanie warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
Dodawanie tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
Cofanie operacji za pomocą panelu History (Historia) . . . . . . . . . 215
Skalowanie obrazu o małej rozdzielczości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
vi
SPIS TREŚCI
Poleć książkęKup książkę10 MALOWANIE PĘDZLEM MIESZAJĄCYM
224
O pędzlu mieszającym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
Ustalanie parametrów pędzla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
Mieszanie kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231
Konfi gurowanie własnych pędzli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
Mieszanie kolorów pędzla z kolorami fotografi i . . . . . . . . . . . . . . . 236
Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
11 EDYCJA WIDEO
244
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
Panel Timeline (Oś czasu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
Tworzenie nowego fi lmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248
Animowanie tekstu za pomocą klatek kluczowych . . . . . . . . . . . . 252
Tworzenie efektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
Dodawanie przejść . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
Podkład muzyczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259
Wyciszanie niepożądanych dźwięków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260
Renderowanie fi lmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
12 KORZYSTANIE Z MODUŁU CAMERA RAW
264
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
Wewnętrzny format aparatu (RAW) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
Przetwarzanie plików w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268
Zaawansowana korekta kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283
Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299
13 PRZYGOTOWYWANIE PLIKÓW
DLA POTRZEB INTERNETOWYCH
300
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302
Tworzenie przycisków z użyciem grup warstw . . . . . . . . . . . . . . . 303
Automatyzacja zadań wieloetapowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309
Zapisywanie obrazów za pomocą generatora zasobów . . . . . . . 316
Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323
14
JAK UZYSKAĆ ZGODNOŚĆ KOLORÓW
NA EKRANIE I NA WYDRUKU
324
Przygotowanie obrazu do drukowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327
Wykonanie „testu zbliżeniowego” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328
Identyfi kacja kolorów spoza danej przestrzeni . . . . . . . . . . . . . . . . 332
Korekta obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333
ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK vii
Poleć książkęKup książkęKonwertowanie obrazu do przestrzeni CMYK . . . . . . . . . . . . . . . . . 335
Zarządzanie kolorem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336
Defi niowanie ustawień zarządzania kolorem . . . . . . . . . . . . . . . . . 337
Testowanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338
Zapisywanie obrazu w pliku CMYK EPS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340
Drukowanie obrazu CMYK z poziomu Photoshopa . . . . . . . . . . . 341
Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345
15 DRUKOWANIE PLIKÓW 3D
346
Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348
Poznawanie środowiska 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348
Ustawianie obiektów 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 352
Drukowanie pliku 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353
Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359
DODATEK. PRZEGLĄD PRZYBORNIKA
DODATEK. SKRÓTY KLAWISZOWE
SKOROWIDZ
360
364
367
viii
SPIS TREŚCI
Poleć książkęKup książkę
Poleć książkęKup książkę1 ZAPOZNANIE SIĘ
Z OBSZAREM ROBOCZYM
Tematyka lekcji
W tej lekcji przedstawimy, jak:
• otwierać pliki programu Adobe Photoshop,
• wybierać narzędzia z przybornika i używać ich,
• ustawiać opcje wybranego narzędzia na pasku opcji,
• używać różnorodnych metod powiększania i zmniejszania widoku obrazu,
• wybierać, porządkować panele oraz korzystać z nich,
• korzystać z menu paneli i menu kontekstowych,
• korzystać z paneli zadokowanych,
• cofać operacje w celu poprawienia błędów lub dokonania innych zmian.
Zaznajomienie się z materiałem zawartym w tej lekcji zajmie około godziny.
Aby wykonać prezentowane tu ćwiczenia, należy pobrać z serwera wydawnictwa
folder Lesson01.
Podczas wykonywania ćwiczeń oryginalne pliki będą zachowywane. Jeśli jednak
zajdzie potrzeba ich przywrócenia, należy je ponownie pobrać.
8
Poleć książkęKup książkęPROJEKT: KARTKA URODZINOWA
Podczas pracy z programem Photoshop szybko odkry-
wamy, że często to samo zadanie można wykonać na
kilka sposobów. Aby jak najlepiej wykorzystać tak rozle-
głe możliwości edycyjne aplikacji, musimy najpierw
nauczyć się poruszania po jej obszarze roboczym.
9
Poleć książkęKup książkęRozpoczynanie pracy
w programie Adobe Photoshop
Obszar roboczy programu Photoshop zawiera rozmaite menu, paski narzędziowe
i panele, które umożliwiają szybki dostęp do narzędzi oraz opcji służących do
edycji obrazów. Po zainstalowaniu specjalnego oprogramowania niezależnych
producentów do menu aplikacji można także dodawać własne polecenia i filtry.
Oprogramowanie takie to tzw. moduły dodatkowe (ang. plug-ins).
Photoshop operuje głównie na cyfrowych obrazach bitmapowych, czyli takich,
które z obrazów o tonacji ciągłej zostały przekonwertowane na zbiór małych
kwadratowych elementów zwanych pikselami. W Photoshopie możliwa jest
także praca z grafiką wektorową. Tym terminem określa się rysunki tworzone
z gładkich linii, które zachowują swoją ostrość i jakość po dowolnym przeska-
lowaniu. W Photoshopie użytkownik może tworzyć prawdziwe dzieła sztuki,
a także importować obrazy z różnych źródeł. Mogą to być:
•
• zdjęcia stockowe,
• zeskanowane fotografie, slajdy, negatywy, grafiki lub inne dokumenty,
• obrazy przechwytywane z materiałów wideo,
• obrazy tworzone w programach graficznych.
fotografie z cyfrowych aparatów fotograficznych lub telefonów komórkowych,
Uruchamianie programu i otwieranie pliku
Na początek uruchomimy program i przywrócimy jego domyślne ustawienia.
1 Kliknij dwukrotnie znajdującą się na pasku zadań (Windows) lub w doku
(Mac OS) ikonę Photoshopa i zaraz potem przytrzymaj wciśnięte klawisze
Ctrl+Alt+Shift (Windows) lub Command+Option+Shift (Mac OS),
aby zresetować ustawienia.
Jeśli na pasku zadań lub w doku nie ma ikony programu, należy odszukać
go w menu Start/Wszystkie programy/Adobe Photoshop CC (Windows) albo
w folderze Applications (Programy) lub w doku na pulpicie (Mac OS).
2 Kliknij przycisk Yes (Tak), aby potwierdzić, że chcesz usunąć plik z ustawienia-
mi Photoshopa.
Uwaga: W nor-
malnej pracy nie ma
potrzeby resetowa-
nia ustawień, jednak
podczas pracy z tą
książką najlepiej jest
przywracać domyśl-
ne ustawienia, kiedy
rozpoczynamy lektu-
rę nowej lekcji. Dzięki
takiemu postępowa-
niu to, co zobaczymy
na ekranie, będzie
zawsze zgodne
z opisami podany-
mi w ćwiczeniach.
Zobacz podrozdział
„Przywracanie usta-
wień domyślnych”
we Wprowadzeniu.
10
LEKCJA 1 Zapoznanie się z obszarem roboczym
Poleć książkęKup książkęA. Pasek menu
B. Pasek opcji
narzędzia
C. Przybornik
z narzędziami
D. Menu
przestrzeni
roboczych
E. Panele
D
E
Uwaga: Na
rysunku widocz-
na jest wersja
Photoshopa dla
systemu Mac. W sy-
stemie Windows
układ okna jest po-
dobny, różnią się
natomiast trochę
jego styl i wygląd.
Obszar roboczy Photoshopa pojawi się w konfiguracji pokazanej na rysunku.
A
B
C
W systemie Mac ramka aplikacji obejmuje okno dokumentu, panele i pasek opcji
Domyślny obszar roboczy Photoshopa składa się z pasków menu i opcji po-
łożonych w górnej części ekranu, przybornika z narzędziami po lewej stronie
oraz paneli w doku przy prawej krawędzi okna. Otwierane obrazy umieszcza-
ne są w kolejnych oknach obrazu, które można wyświetlać, korzystając z in-
terfejsu zakładkowego. Podobny interfejs mają programy Adobe Illustrator®,
Adobe InDesign® i Adobe Flash Professional®, a zatem opanowanie sztuki posłu-
giwania się narzędziami oraz panelami w jednej z tych aplikacji będzie w pełni
przydatne również w pozostałych.
Między interfejsami Photoshopa w systemach Windows i Mac występuje jedna
zasadnicza różnica. Otóż w systemie Mac można pracować z ramką aplikacji,
która zawiera okno dokumentu i panele; poza ramką pozostaje tylko pasek menu.
Ten tryb pracy jest domyślnie wyłączony; aby uaktywnić ramkę aplikacji, należy
wybrać polecenie Window/Application Frame (Okno/Ramka aplikacji).
ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 11
Poleć książkęKup książkę3 Z menu File (Plik) wybierz polecenie Open (Otwórz) i odszukaj folder Lessons/
Lesson01, który wcześniej pobrałeś z serwera wydawnictwa Helion.
4 Wybierz plik 01End.psd i kliknij przycisk Open (Otwórz). Jeśli pojawi się okno
Embedded Profile Mismatch (Różnica osadzonych profili), kliknij w nim przy-
cisk OK.
Plik 01End.psd zostanie otwarty w osobnym oknie zwanym oknem obrazu. Pliki
ze słowem End (koniec) w nazwie pokazują efekt, jaki powinniśmy osiągnąć po
ukończeniu danego ćwiczenia. W otwartym właśnie pliku widać kartkę urodzino-
wą, jaką utworzymy w ramach ćwiczenia.
5 Z menu File (Plik) wybierz polecenie Close (Zamknij) lub kliknij przycisk
zamykania (znak × obok nazwy pliku) na pasku tytułowym okna obrazu
(nie pomyl go z przyciskiem zamykającym Photoshopa).
Korzystanie z narzędzi
Photoshop udostępnia zintegrowany zestaw narzędzi do tworzenia wyrafino-
wanej grafiki, przeznaczonej do druku, publikacji online lub wyświetlania na
urządzeniach przenośnych. Zebranie wszystkich szczegółowych informacji na
temat bogactwa narzędzi Photoshopa i możliwości ich konfiguracji zajęłoby całą
książkę. Mimo że taka zawartość mogłaby być użyteczna, w tej publikacji nie ma
dla niej miejsca. Zamiast tego czytelnik ma możliwość zdobycia doświadczenia
przez konfigurowanie i używanie niektórych narzędzi podczas realizowania
konkretnych projektów. W każdym ćwiczeniu wprowadzane są kolejne narzędzia
i sposoby ich użycia. Po przeczytaniu wszystkich lekcji użytkownik będzie miał
solidne podstawy do dalszego, indywidualnego odkrywania pozostałych narzędzi
Photoshopa.
12
LEKCJA 1 Zapoznanie się z obszarem roboczym
Poleć książkęKup książkęWybieranie narzędzi z przybornika i korzystanie z nich
Przybornik — długi, wąski panel, który znajduje się przy lewej krawędzi obszaru
roboczego — zawiera narzędzia zaznaczania, malowania i edycji, wyboru koloru
pierwszego planu (narzędzia) i tła, a także narzędzia zmiany widoku.
Rozpoczniemy od użycia narzędzia Zoom (Lupka), które jest spotykane także
w wielu innych aplikacjach Adobe, takich jak Illustrator, InDesign czy Acrobat.
1 Z menu File (Plik) wybierz polecenie Open (Otwórz), odszukaj folder Lessons/
Lesson01 i kliknij dwukrotnie plik 01Start.psd, aby go otworzyć.
Uwaga: Pełną listę
wszystkich narzędzi
Photoshopa zamiesz-
czamy w dodatku
„Przegląd zawartości
przybornika”.
Plik 01Start.psd zawiera obraz i grafikę — elementy kartki urodzinowej, którą
będziemy tworzyć.
2 Przybornik wyświetlany jest domyślnie w postaci jed-
nokolumnowego panelu przy lewej krawędzi obszaru
roboczego. Jeśli klikniesz widoczną nad nim podwójną
strzałkę, włączysz widok dwukolumnowy. Aby powró-
cić do układu jednokolumnowego i bardziej efektywnie
wykorzystać powierzchnię obszaru roboczego, kliknij
ponownie tę strzałkę.
ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 13
Poleć książkęKup książkę3 Przyjrzyj się paskowi stanu u dołu obszaru roboczego (Windows) lub okna
obrazu (Mac OS) i zwróć uwagę na wartość wyrażoną w procentach, znajdu-
jącą się w lewym rogu paska. Wskazuje ona aktualny stopień powiększenia
widoku obrazu.
4 Przesuń wskaźnik myszy nad przybornik i zatrzymaj go nad przyciskiem z iko-
ną małego szkła powiększającego. Po chwili pojawi się podpowiedź z nazwą
narzędzia i jego klawiszem skrótu.
Stopień powiększenia Pasek stanu
5 Kliknij przycisk Zoom (Lupka) (
) lub wciśnij klawisz Z, aby wybrać narzę-
dzie służące do zmiany skali widoku obrazu.
6 Przesuń wskaźnik nad okno obrazu. Zwróć uwagę, że wskaźnik wygląda teraz
jak maleńkie szkło powiększające ze znakiem plusa (+) w środku (
).
7 Kliknij obraz w dowolnym miejscu.
Obraz zostanie powiększony do ustalonego domyślnie poziomu, który zastąpi
poprzednią wartość na pasku stanu. Jeśli klikniemy ponownie, powiększenie
zwiększy się do kolejnego domyślnego poziomu, i tak za każdym razem aż do
maksymalnej wartości 3200 .
8 Przytrzymaj wciśnięty klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS). Teraz na
). Kliknij obraz
wskaźniku-szkle powiększającym pojawi się znak minusa (
w dowolnym miejscu i zwolnij klawisz Alt (lub Option).
14
LEKCJA 1 Zapoznanie się z obszarem roboczym
Poleć książkęKup książkęWidok obrazu zostanie zmniejszony do niższego domyślnego poziomu, dzięki
czemu widać większy fragment obrazu, ale mniej dokładnie.
9
Jeśli na pasku opcji zaznaczona jest opcja Scrubby Zoom (Przesuń), wystarczy
kliknąć obraz i przeciągnąć wskaźnik w prawo, aby uzyskać powiększenie.
Przeciągnięcie wskaźnika w lewo spowoduje pomniejszenie obrazu.
Przy zaznaczonej opcji Scrubby Zoom (Przesuń) wystarczy przeciągać lupką
po obrazie w lewo lub w prawo.
10 Wyłącz opcję Scrubby Zoom (Przesuń), jeśli jest zaznaczona, i używając nadal
narzędzia Zoom (Lupka), tak przeciągnij wskaźnik myszy, aby utworzyć pro-
stokąt obejmujący fragment róży.
Uwaga: Istnieją
jeszcze inne sposoby
zmieniania skali wi-
doku. Można wybrać
tryb narzędzia Zoom
In (Powiększ) lub
Zoom Out (Pomniejsz)
na pasku opcji (gdy
w przyborniku
zaznaczone jest
narzędzie Zoom
[Lupka]). Można też
wybrać z paska menu
polecenie View/Zoom
In (Widok/Powiększ)
lub View/Zoom Out
(Widok/Pomniejsz)
albo po prostu
wpisać odpowiednią
wartość powiększe-
nia (w procentach) na
pasku stanu i wcisnąć
Enter lub Return.
Widok zostanie powiększony w ten sposób, że objęty ramką obszar wypełni całe
okno obrazu.
11 Na pasku opcji kliknij przycisk Fit Screen (Do ekranu), aby ponownie wyświet-
lić obraz w całości.
Właśnie wypróbowaliśmy cztery różne sposoby użycia narzędzia Zoom (Lupka)
do zmiany widoku w oknie obrazu: kliknięcie, przytrzymanie klawiszy mody-
fikujących podczas klikania, przeciąganie w lewo lub w prawo oraz przeciąga-
nie w celu zdefiniowania obszaru powiększenia. Wiele z pozostałych narzędzi
znajdujących się w przyborniku może być użytych w połączeniu z kombinacją
klawiszy i rozmaitych opcji. W kolejnych lekcjach będziemy często korzystać
z tych technik.
ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 15
Poleć książkęKup książkęPowiększanie i przewijanie widoku
za pomocą panelu Navigator (Nawigator)
Panel Navigator (Nawigator) jest innym wygodnym narzędziem do zmieniania
stopnia powiększenia widoku w oknie obrazu, szczególnie gdy precyzyjny
stopień powiększenia nie jest taki ważny. Jest on także doskonałym sposobem na
szybkie poruszanie się po obszarze obrazu. Miniatura pokazuje dokładnie, który
fragment całości jest aktualnie widoczny. Aby otworzyć ten panel, należy wybrać
polecenie Window/Navigator (Okno/Nawigator).
Za pomocą suwaka, znajdującego się poniżej miniatury obrazu, możemy powięk-
szać widok — należy przeciągnąć suwak w prawo (w stronę ikony dużych gór) —
lub zmniejszać — przez przesunięcie suwaka w lewo.
Prostokątna czerwona ramka otacza ten obszar obrazu, który jest aktualnie
widoczny. Kiedy obraz zostanie powiększony do tego stopnia, że widoczny
będzie tylko jego fragment, wówczas, by obejrzeć inne partie obrazu, wystarczy
przesunąć tę ramkę. Jest to także doskonały sposób na sprawdzenie, podczas
pracy w bardzo dużym powiększeniu, nad którym fragmentem obrazu aktualnie
pracujemy.
Rozjaśnianie obrazu
Zdjęcia robione aparatami cyfrowymi lub telefonami komórkowymi często są
zbyt ciemne. Aby taki obraz rozjaśnić, będziemy modyfikować wartości jasności
i kontrastu.
16
LEKCJA 1 Zapoznanie się z obszarem roboczym
Poleć książkęKup książkę1 W widocznym po prawej stronie panelu Layers (Warstwy) sprawdź, czy zazna-
czona jest warstwa o nazwie Rose (róża).
2 W panelu Adjustments (Dopasowania), który w doku panelowym zajmuje
miejsce nad panelem Layers (Warstwy), kliknij ikonę Brightness/Contrast
(Jasność/Kontrast), aby dodać warstwę dopasowania Brightness/Contrast
(Jasność/Kontrast). Automatycznie otworzy się panel Properties (Właściwości)
z ustawieniami jasności i kontrastu.
3 W panelu Properties (Właściwości) przesuń suwak Brightness (Jasność) do
poziomu 98, a suwakiem Contrast (Kontrast) ustaw wartość 18.
Obraz róży rozjaśni się.
W prezentowanych lekcjach będziemy często podpowiadać, jakie wartości należy
zastosować, żeby osiągnąć zamierzony rezultat, ale podczas pracy nad własny-
mi projektami można trochę poeksperymentować, aby przekonać się, jak inne
ustawienia wpływają na wygląd edytowanego obrazu. Nie ma jednoznacznego
przepisu, który by mówił, że te wartości są dobre, a tamte złe — wszystko zależy
od rezultatu, jaki chcemy uzyskać.
4 Spójrz na warstwę dopasowania Brightness/Contrast (Jasność/Kontrast) w pa-
nelu Layers (Warstwy).
Warstwy dopasowania umożliwiają wprowadzenie zmian w wyglądzie obrazu —
np. rozjaśnienie, jak w przypadku obrazu z różą — bez modyfikowania jego pikse-
li. Zmiany wprowadzone za pośrednictwem warstw dopasowania można zawsze
cofnąć przez ukrycie tych warstw lub ich całkowite usunięcie. Warstwy te można
ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 17
Poleć książkęKup książkętakże edytować. Będziemy często z nich korzystać podczas następnych lekcji.
Możliwość operowania rozmaitymi warstwami obrazu jest jedną najważniejszych
cech Photoshopa. Aplikacja pozwala na tworzenie warstw, których zawartoś-
cią mogą być obrazy, teksty, kolory, a także funkcje przyjmujące jako argument
zawartość warstw leżących niżej. O warstwach będziemy jeszcze mówić wielo-
krotnie, a nawet poświęciliśmy im całą lekcję 4., „Podstawowe informacje o war-
stwach”.
5 Kliknij podwójną strzałkę w górnej części panelu Properties (Właściwości), aby
zamknąć ten panel.
6 Wybierz polecenie File/Save (Plik/Zapisz), nazwij plik 01Working.psd (robo-
czy) i kliknij przycisk Save (Zapisz) lub OK.
7 W oknie dialogowym Photoshop Format Options (Opcje formatu programu
Photoshop) kliknij przycisk OK.
Zapisanie pliku pod nową nazwą gwarantuje, że plik oryginalny (01Start.psd) po-
zostanie nienaruszony. W razie potrzeby będzie można do niego wrócić i zacząć
wszystko od nowa.
I tak oto zakończyłeś pierwsze zadanie. Obraz jest już dostatecznie jasny i wyrazi-
sty, a zatem możemy kontynuować tworzenie kartki urodzinowej.
Próbkowanie koloru
Domyślnie kolorem pierwszego planu w Photoshopie jest czerń, a kolorem tła —
biel. Ustawienie to można zmienić na wiele sposobów. Jeden z nich polega na
pobraniu próbki koloru bezpośrednio z obrazu za pomocą narzędzia o nazwie
Eyedropper (Kroplomierz). Skorzystamy z tej możliwości i pobierzemy niebieski
kolor istniejącej wstążki, aby utworzyć drugą w identycznym kolorze.
Najpierw jednak trzeba wyświetlić warstwę Ribbons (wstążki), aby uzyskać dostęp
do koloru, którego próbkę chcemy pobrać.
1 W panelu Layers (Warstwy) kliknij kolumnę widoczności warstwy Ribbons,
aby wyświetlić tę warstwę. Widoczność warstwy sygnalizowana jest obecnoś-
cią ikony w kształcie oka (
).
W oknie obrazu ukaże się wstążka z napisem „Happy Birthday”.
18
LEKCJA 1 Zapoznanie się z obszarem roboczym
Poleć książkęKup książkę2 W panelu Layers (Warstwy) zaznacz warstwę Ribbons, aby uczynić ją aktywną.
3 Z przybornika wybierz narzędzie Eyedropper (Kroplomierz) (
4 Kliknij niebieski obszar wstążki, aby pobrać próbkę koloru.
).
Pobranie próbki spowoduje zmianę koloru pierwszego planu, co będzie widoczne
zarówno w przyborniku, jak i w panelu Color (Kolor). Wszystko, co teraz narysu-
jesz, będzie miało kolor niebieski.
Narzędzia i ich właściwości
Z paskiem opcji już się zetknęliśmy. Podczas poprzedniego ćwiczenia na pa-
sku tym pojawiły się opcje narzędzia Zoom (Lupka), dzięki którym można było
zmienić widok w oknie obrazu. Obecnie poszerzymy swoją wiedzę na temat tego
paska, a także zapoznamy się z menu kontekstowym oraz z panelami i ich menu.
Będziemy używać tych elementów przy tworzeniu drugiej wstążki na kartce
urodzinowej.
Korzystanie z menu kontekstowego
Menu kontekstowe jest krótkim menu przypisanym do określonego elementu
obszaru roboczego. Czasami jest ono nazywane także menu podręcznym lub
menu skrótów. Polecenia zawarte w takim menu są zazwyczaj dostępne również
w innych obszarach interfejsu użytkownika, ale korzystanie z menu kontekstowe-
go pozwala oszczędzić czas.
1 Wybierz narzędzie Zoom (Lupka) (
) i powiększ widok obrazu, tak aby była
widoczna wyraźnie dolna trzecia część kartki.
2 Z przybornika wybierz narzędzie Rectangular Marquee (Zaznaczanie prosto-
kątne) (
).
Narzędzie Rectangular Marquee (Zaznaczanie prostokątne) służy do zazna-
czania prostokątnych obszarów obrazu. O innych narzędziach przeznaczonych
do tworzenia zaznaczeń powiemy więcej w lekcji 3., „Zaznaczenia”.
ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 19
Poleć książkęKup książkę3 Przeciągnij wskaźnik narzędzia, aby utworzyć zaznaczenie wysokie na mniej
więcej 1,5 cm, szerokie na ok. 5 cm i kończące się przy prawej krawędzi kartki
(patrz rysunek poniżej). Podczas przeciągania możesz na bieżącą obserwować
wymiary zaznaczonego obszaru. Podane przez nas wartości potraktuj jako
orientacyjne.
Obszary zaznaczone rozpoznajemy po tym, że są otoczone animowanymi liniami
przerywanymi, zwanymi często maszerującymi mrówkami.
4 Z przybornika wybierz narzędzie Brush (Pędzel) (
5 W dowolnej części obrazu kliknij prawym przyciskiem myszy (Windows)
).
lub lewym przyciskiem, ale przy wciśniętym klawiszu Control (Mac OS), aby
otworzyć menu kontekstowe narzędzia Brush (Pędzel).
Zawartość i wygląd menu kontekstowego zależą oczywiście od kontekstu, w któ-
rym zostało otwarte. Może to być lista poleceń albo, jak w tym przypadku, panel
z zestawem parametrów.
6 Wybierz pierwszy z brzegu pędzel o nazwie Soft Round (Zaokrąglony miękki)
i ustaw jego rozmiar na 65 pikseli.
Uwaga: Aby
zamknąć menu
kontekstowe, należy
kliknąć gdziekolwiek
w obszarze robo-
czym.
7 Kliknij gdziekolwiek poza panelem, aby go zamknąć.
8 Przeciągnij po zaznaczonym obszarze, aby go całkowicie zamalować na
niebiesko. Nie musisz się kurczowo trzymać wnętrza zaznaczenia — i tak nie
zamalujesz niczego poza obszarem zaznaczonym.
20
LEKCJA 1 Zapoznanie się z obszarem roboczym
Poleć książkęKup książkę9 Po namalowaniu wstążki wybierz z głównego menu polecenie Select/Deselect
(Zaznaczanie/Usuń zaznaczenie). Żaden obszar nie będzie już zaznaczony.
Zaznaczenie znikło, ale niebieski prostokąt pozostał.
Wybieranie i używanie narzędzi ukrytych
Photoshop zawiera wiele narzędzi, których można użyć podczas edycji obrazów,
ale najczęściej w jednym czasie korzysta się tylko z kilku. W przyborniku niektóre
narzędzia są ułożone w grupy w ten sposób, że tylko jedno z nich jest widoczne,
a pozostałe są ukryte. Jedno z takich ukrytych narzędzi, Polygonal Lasso (Lasso
wielokątne), będzie nam teraz potrzebne do wykonania trójkątnego wcięcia
w utworzonej właśnie wstążce, aby ją jeszcze bardziej upodobnić do tej, która już
jest w górnej części obrazu.
Maleńki trójkącik w prawym dolnym rogu przycisku narzędzia jest podpowie-
dzią, że inne narzędzia są ukryte pod spodem.
1 Umieść wskaźnik myszy nad trzecim od góry narzędziem w przyborniku
i poczekaj na podpowiedź mówiącą, że jest to narzędzie Lasso (Lasso) (
z klawiszem skrótu L. Wybierz to narzędzie.
)
2 Wybierz narzędzie Polygonal Lasso (Lasso wielokątne) (
), które jest ukryte
pod narzędziem Lasso (Lasso). Można to zrobić na trzy różne sposoby.
• Przytrzymaj wciśnięty przycisk myszy nad ikoną na-
rzędzia Lasso (Lasso) i otwórz w ten sposób listę ukry-
tych pod nim narzędzi, a następnie wybierz narzędzie
Polygonal Lasso (Lasso wielokątne).
• Klikaj przycisk narzędzia, przytrzymując wciśnięty
klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS). Zmieniaj
w ten sposób narzędzia, aż pojawi się Polygonal Lasso
(Lasso wielokątne).
• Wciśnij kombinację klawiszy Shift+L, dzięki której
można przełączać się między narzędziami Lasso (Lasso), Polygonal Lasso
(Lasso wielokątne) i Magnetic Lasso (Lasso magnetyczne).
Za pomocą narzędzia Lasso (Lasso) możemy tworzyć zaznaczenia o dowolnych
kształtach, a narzędzie Polygonal Lasso (Lasso wielokątne) ułatwia tworzenie
prostoliniowych krawędzi zaznaczeń. Więcej informacji na temat narzędzi zazna-
czających, tworzenia zaznaczeń i dopasowywania ich zawartości zawiera lekcja 3.,
„Zaznaczenia”.
ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 21
Poleć książkęKup książkę3 Przesuń wskaźnik nad lewą krawędź pokolorowanej właśnie wstążki. Kliknij
tuż obok lewego górnego rogu wstążki, aby rozpocząć tworzenie zaznaczenia.
Zaznaczenie powinno zaczynać się poza obszarem pokolorowanym.
4 Przesuń wskaźnik w prawo na odległość ok. 0,5 cm i w dół do połowy wysoko-
ści wstążki, po czym kliknij, aby utworzyć pierwszy bok trójkąta. Nie przywią-
zuj zbyt dużej wagi do precyzji.
5 Aby utworzyć drugi bok trójkąta, kliknij tuż obok lewego dolnego
rogu wstążki.
6 Kliknij ponownie w tym samym punkcie, w którym zacząłeś, aby zamknąć
trójkąt.
7 Wciśnij klawisz Delete. Zaznaczony obszar wstążki zostanie usunięty i powsta-
nie trójkątne wcięcie.
8 Wybierz polecenie Select/Deselect (Zaznaczanie/Usuń zaznaczenie), aby
zlikwidować niepotrzebne już zaznaczenie.
Wstążka jest już gotowa. Teraz można umieścić na niej imię solenizanta.
Ustawianie właściwości narzędzia na pasku opcji
Następna czynność będzie polegała na ustawieniu właściwości tekstu i wpisaniu
imienia.
1 Wybierz narzędzie Horizontal Type (Tekst) (
Przyciski i listy rozwijane na pasku opcji dotyczą teraz narzędzia Horizontal Type
(Tekst).
) z przybornika.
22
LEKCJA 1 Zapoznanie się z obszarem roboczym
Poleć książkęKup książkę2 Z pierwszej listy rozwijanej na pasku opcji wybierz krój pisma (w przykładzie
użyto kroju Minion Pro Italic, ale możesz wybrać dowolny inny).
3 Rozmiar czcionki ustal na 32 pt (32 pkt).
Rozmiar czcionki można wybrać z listy rozwijanej; można też wpisać odpowied-
nią liczbę i zatwierdzić ją wciśnięciem klawisza Enter lub Return albo ustalić ją
przez „pocieranie” etykiety oznaczającej listę rozwijaną z rozmiarami czcionki.
Oczywiście można też wybrać jeden ze standardowych rozmiarów, jakie zostały
umieszczone na wspomnianej liście.
4 Kliknij gdzieś w lewej części wstążki i wpisz Elaine albo jakiekolwiek inne
imię. Na razie nie zwracaj uwagi na położenie tekstu — wkrótce się tym zaj-
miemy.
Tekst jest niewidoczny, ponieważ jest w tym samym kolorze co wstążka, na której
został wpisany. Trzeba będzie to naprawić.
E Wskazówka: Gdy
umieścisz wskaźnik
myszy nad etykietą
większości parame-
trów numerycznych
występujących
na pasku opcji,
w panelach i oknach
dialogowych
Photoshopa, pojawi
się zredukowany
suwak (w postaci
palca wskazującego).
Przeciągnięcie go
w prawo powoduje
zwiększenie wartości
parametru, a prze-
ciągnięcie w lewo —
zmniejszenie. Jeśli
dodatkowo wciśniesz
klawisz Alt (Windows)
lub Option (Mac OS),
przyrost wartości
zostanie zmniejszo-
ny, a jeżeli wciśniesz
klawisz Shift, przyrost
będzie zwiększony.
ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 23
Poleć książkęKup książkęKorzystanie z paneli i ich menu
Kolor wpisanego tekstu jest taki sam jak kolor w próbce Set foreground color
(Ustaw kolor pierwszego planu), widocznej w przyborniku, a zatem jest to ten sam
kolor, który posłużył nam do namalowania wstążki. Trzeba więc zaznaczyć ten
tekst i wybrać dla niego inny kolor w panelu Swatches (Próbki).
1 Sprawdź w przyborniku, czy narzędzie Horizontal Type (Tekst) (
) jest nadal
aktywne (wyróżnione).
Uwaga: Pod-
czas przesuwania
wskaźnika myszy nad
próbkami kolorów
zmienia się on chwi-
lowo w kroplomierz.
Umieść końcówkę
kroplomierza nad
próbką koloru,
który chcesz wybrać,
i kliknij.
2 Przeciągnij kursor od jednego końca tekstu do drugiego, zaznaczając w ten
sposób wszystkie wyrazy.
3 W doku z panelami kliknij zakładkę Swatches (Próbki), aby wydobyć ten panel
na wierzch.
4 Kliknij próbkę z jakimś jasnym kolorem (my wybraliśmy pastelową żółć).
Wybrany kolor pojawi się w trzech miejscach: w przyborniku jako kolor próbki
Set foreground color (Ustaw kolor pierwszego planu), w próbce koloru tekstu na
pasku opcji narzędzia i w zaznaczonym tekście.
5 Wybierz dowolne inne narzędzie z przybornika, np. Move (Przesunięcie) (
),
tekst przestanie być wyróżniony i będzie można zobaczyć, że zmienił się jego
kolor.
Jest to najprostszy sposób wyboru koloru w Photoshopie, choć program udostęp-
nia również wiele innych metod. Ponieważ w naszym projekcie użyjemy konkret-
nego koloru (pasującego do tekstu na drugiej wstążce), łatwiej będzie go odszu-
kać, jeśli zmienimy wygląd panelu Swatches (Próbki).
24
LEKCJA 1 Zapoznanie się z obszarem roboczym
Poleć książkęKup książkę6 Kliknij przycisk (
) na panelu Swatches (Próbki) i z rozwiniętego w ten sposób
menu wybierz polecenie Small List (Mała lista).
7 Wybierz narzędzie Horizontal Type (Tekst) i ponownie zaznacz tekst, tak jak
w punktach 1. i 2.
8 Przewiń w dół widoczną teraz na panelu Swatches (Próbki) listę próbek
kolorów, odszukaj kolor Light Yellow Orange (Jasny żółtopomarańczowy)
i wybierz go.
9 Wybierz ponownie narzędzie Move (Przesunięcie) (
nie tekstu.
Teraz tekst jest w kolorze pomarańczowym.
), aby usunąć zaznacze-
Cofanie wykonanych operacji
W idealnym świecie nigdy nie popełnia się błędów. Nigdy nie klika się niewłaści-
wego elementu. Zawsze wiadomo, co trzeba zrobić, aby zrealizować swoje pomy-
sły, a efekty są zgodne z wyobrażeniami. W idealnym świecie nigdy nie trzeba się
wycofywać.
W realnym świecie Photoshop zapewnia użytkownikowi możliwości cofnięcia się,
odwołania wykonanej operacji i zastąpienia jej inną. Możemy swobodnie ekspery-
mentować, mając komfort, że każdą wprowadzoną zmianę można bez problemu
cofnąć.
Uwaga: W tym
ćwiczeniu nie należy
uaktywniać narzędzia
Move (Przesunięcie)
za pomocą skrótu
klawiszowego (V),
ponieważ jesteśmy tu
w trybie wpisywania
tekstu i wciśnięcie
klawisza V spowo-
duje dodanie takiej
właśnie litery do
istniejącego już
tekstu.
Uwaga: Jeśli
wprowadzone zmia-
ny zostały zapisane,
polecenie Undo
(Cofnij) jest niedo-
stępne. Na szczęście
polecenie Step
Backward (Krok do
tyłu) i panel History
(Historia) (omówiony
dokładniej w lekcji
9.) działają tak długo,
jak długo projekt nie
zostanie zamknięty.
ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 25
Poleć książkęKup książkęNawet początkujący użytkownicy komputera szybko uczą się korzystać z polece-
nia Undo (Cofnij) i doceniają jego zalety. Umożliwia ono cofanie się tylko o jeden
krok. Tym razem użyjemy go, by cofnąć się do momentu, gdy tekst otrzymał po
raz pierwszy jasny kolor.
1 Z menu Edit (Edycja) wybierz polecenie Undo Edit Type Layer (Cofnij Edycja
warstwy tekstowej) albo wciśnij kombinację klawiszy Ctrl+Z (Windows) lub
Commmand+Z (Mac OS), aby cofnąć ostatnią operację.
Imię odzyska poprzedni kolor.
2 Wybierz polecenie Edit/Redo Edit Type Layer (Edycja/Ponów Edycja war-
stwy tekstowej) albo wciśnij kombinację klawiszy Ctrl+Z (Windows) lub
Commmand+Z (Mac OS), aby przywrócić tekstowi kolor pomarańczowy.
Undo (Cofnij) anuluje
ćostatnią operację
Redo (Ponów) przywraca
anulowaną operację
Polecenie Undo (Cofnij) pozwala cofnąć się tylko o jeden krok. Jest to praktyczne,
ponieważ pliki Photoshopa mogą być bardzo obszerne i przechowywanie
informacji o wielu krokach mogłoby zająć bardzo dużo pamięci oraz spowolnić
działanie programu. Jeśli drugi raz wciśniemy klawisze Ctrl+Z (Windows) lub
Commmand+Z (Mac OS), Photoshop przywróci to, co zostało usunięte za
pierwszym razem.
Cofnięcie się o kilka operacji jest jednak możliwe za pomocą polecenia Step
Backward (Krok do tyłu). Do przywracania tych operacji służy zaś polecenie Step
Forward (Krok do przodu). Oba polecenia są dostępne w menu Edit (Edycja).
3
Jeśli imię ma już właściwy kolor, ustaw je za
pomocą narzędzia Move (Przesunięcie) na
środku niebieskiej wstążki.
4 Zapisz plik. Kartka urodzinowa jest gotowa!
26
LEKCJA 1 Zapoznanie się z obszarem roboczym
Poleć książkęKup książkę Uwaga: Gdy pa-
nele są ukryte, przy
krawędziach obszaru
roboczego widać wą-
skie, półprzezroczy-
ste paski. Przytrzyma-
nie wskaźnika myszy
nad takim paskiem
umożliwia tymcza-
sowe wyświetlenie
paneli ukrytych przy
danej krawędzi.
Jeszcze o panelach i ich rozmieszczeniu
Panele Photoshopa są odpowiedzialne za różne funkcje programu. Rzadko
pracuje się nad projektem, który wymagałby równoczesnego otwarcia wszyst-
kich paneli. Dlatego są one połączone w grupy i w domyślnej konfiguracji pewne
panele pozostają ukryte.
Pełna lista paneli jest widoczna w menu Window (Okno). Nazwy paneli aktualnie
otwartych na wierzchu swoich grup są zaznaczone. Panele otwieramy lub zamy-
kamy przez wybranie ich nazwy w tym menu.
Wszystkie panele można ukryć, łącznie z paskiem opcji i przybornikiem. W tym
celu naciskamy klawisz Tab. Aby je przywrócić, naciskamy ten klawisz ponownie.
Z doku paneli już korzystaliśmy, używając paneli Layers (Warstwy) i Swatches
(Próbki). Panele można umieszczać w doku lub wyciągać z niego. Jest to szczegól-
nie wygodne w przypadku dużych paneli lub tych, z których korzysta się rzadko,
ale powinny być „pod ręką”.
Oto kilka innych metod układania paneli.
• Aby przesunąć całą grupę paneli, przeciągamy ją za pasek tytułowy.
• Aby przenieść panel do innej grupy, przeciągamy jego zakładkę do tej grupy.
Gdy w grupie pojawi się niebieskie obramowanie, zwalniamy przycisk myszy.
• Aby umieścić panel lub grupę paneli w doku, przeciągamy tam zakładkę pane-
lu lub pasek tytułowy grupy i upuszczamy, gdy pojawi się niebieskie obramo-
wanie.
• Aby panel lub grupę paneli uczynić swobodną, należy przeciągnąć jej pasek
tytułowy bądź zakładkę panelu poza granice doku.
ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 27
Poleć książkęKup książkę Uwaga: Panele
Character (Typografia)
i Paragraph (Akapit)
można zwijać, ale nie
można zmienić ich
rozmiarów.
Rozwijanie i zwijanie paneli
Panele można poszerzać lub zmniejszać i w ten sposób bardziej efektywnie wy-
korzystywać powierzchnię ekranu, a także uzyskiwać dostęp do większej liczby
opcji danego panelu. W tym celu rozciągamy obramowanie panelu lub klikamy,
przełączając się pomiędzy ustalonymi rozmiarami.
• Aby zwinąć otwarte panele do rozmiarów ikon, kliknij zwróconą w prawo
podwójną strzałkę widoczną w górnej części doku. Aby rozwinąć panel,
wystarczy kliknąć jego ikonę. Kliknięcie podwójnej strzałki zwróconej w lewo
powoduje przywrócenie panelom ich poprzednich rozmiarów.
• Aby zmienić wysokość panelu, przeciągnij jego prawy dolny róg.
• Aby zmienić szerokość doku, ustaw wskaźnik myszy na lewej krawędzi doku;
gdy wskaźnik zmieni się w dwustronną strzałkę, przeciągnij go w lewo bądź
w prawo, w zależności od tego, czy chcesz zwiększyć, czy zmniejszyć szero-
kość doku.
• Aby zmienić wymiary panelu swobodnego, ustaw wskaźnik na lewej, prawej
lub dolnej krawędzi; gdy zmieni się on w dwustronną strzałkę, przeciągnij
daną krawędź do środka bądź na zewnątrz panelu. Można także przeciągać
prawy dolny narożnik panelu.
• Aby zwinąć grupę paneli, by widoczny był tylko pasek nagłówkowy doku i za-
kładki paneli, kliknij dwukrotnie zakładkę któregokolwiek panelu z tej grupy.
Ponowne kliknięcie przywraca rozwinięty widok grupy. Menu panelu można
otworzyć, nawet gdy ten jest zwinięty.
Uwaga: Panele
Character (Typografia)
i Paragraph (Akapit)
można zwijać, ale nie
można zmienić ich
rozmiarów.
28
LEKCJA 1 Zapoznanie się z obszarem roboczym
Poleć książkęKup książkęWarto zwrócić uwagę, że po zwinięciu grupy zakładki jej paneli oraz przycisk
menu pozostają widoczne.
Istotne uwagi na temat przybornika i paska opcji
Przybornik i pasek opcji mają pewne właściwości wspólne z pozostałymi
panelami.
• Przybornik można przenieść w inne miejsce obszaru roboczego przez prze-
ciągnięcie jego paska tytułowego. Aby zrobić to samo z paskiem opcji, należy
przeciągnąć go za uchwyt znajdujący się w lewym końcu.
• Zarówno przybornik, jak i pasek opcji można ukryć.
Istnieją jednak pewne właściwości paneli, które są niedostępne dla przybornika
i paska opcji.
• Przybornika i paska opcji nie można grupować z innymi panelami.
• Nie można zmienić ich rozmiarów.
• Nie można ich umieścić w doku.
• Zarówno przybornik, jak i pasek opcji nie mają własnych menu, jak inne panele.
Inne źródła wiedzy na temat używania
Photoshopa
Wymienione niżej zasoby mogą być pomocne w dalszym zgłębianiu tajników
Photoshopa, odnajdywaniu odpowiedzi na rodzące się pytania i rozwiązywaniu
problemów, jakie mogą się pojawiać przy realizowaniu rozmaitych projektów.
Adobe Photoshop CC Materiały do nauki i pomoc techniczna (https://helpx.
adobe.com/pl/Photoshop.html) — źródło inspiracji i informacji na temat najważ-
niejszych technik, nowych funkcji i aktualizacji.
Pomoc techniczna firmy Adobe (https://helpx.adobe.com/pl/support.html) —
miejsce, gdzie można znaleźć i przejrzeć pliki pomocy dla Photoshopa.
Adobe Forums (https://forums.adobe.com/welcome) — tu można podyskutować
z innymi użytkownikami produktów firmy Adobe, zadawać im pytania i samemu
udzielać odpowiedzi.
ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 29
Poleć książkęKup książkęZmienianie ustawień interfejsu
W Photoshopie panele, okna dialogowe i tło okna obrazu są domyślnie ciemnoszare.
Można je rozjaśnić, korzystając z okna dialogowego Preferences (Preferencje). W oknie tym można
zmienić także inne ustawienia interfejsu.
1 Wybierz Edit/Preferences/Interface (Edycja/Preferencje/Interfejs) (Windows)
lub Photoshop CC/Preferences/Interface (Photoshop CC/Preferencje/Interfejs) (Mac OS).
2 Wskaż właściwy motyw kolorystyczny lub zmień inne ustawienia.
Zmiana kolorystyki interfejsu jest widoczna natychmiast. Istnieje też możliwość ustawienia róż-
nych kolorów dla poszczególnych trybów ekranowych.
3
Jeżeli wprowadzone zmiany uważasz za satysfakcjonujące, kliknij przycisk OK.
30
LEKCJA 1 Zapoznanie się z obszarem roboczym
Poleć książkęKup książkęPytania kontrolne
1 Opisz dwa typy obrazów, jakie można otworzyć w Photoshopie.
2
3 Opisz dwie metody zmiany widoku obrazu.
4
Jak wybiera się narzędzia w programie Photoshop?
Jakie są dwa sposoby zdobywania dodatkowych informacji o programie
Photoshop?
Odpowiedzi
1 Możemy wczytać do aplikacji zeskanowane fotografie, slajdy, negatywy lub grafikę.
Innym źródłem są obrazy przechwycone z materiału wideo lub zaimportowane
z innych programów graficznych. Możemy również importować fotografie cyfrowe.
2 Klikamy ikonę narzędzia w przyborniku lub wciskamy klawisz jego skrótu. Wybra-
ne narzędzie pozostaje aktywne do chwili wybrania kolejnego. Aby wybrać narzę-
dzie ukryte, można użyć klawisza skrótu i przełączać się pomiędzy narzędziami
grupy lub przytrzymać wciśnięty przycisk myszy nad ikoną narzędzia w przyborni-
ku i w ten sposób otworzyć podręczne menu z narzędziami.
3 Aby powiększyć lub zmniejszyć widok obrazu lub dopasować go do okna, możemy
wybrać odpowiednie polecenie z menu View (Widok). Można także użyć narzędzia
Zoom (Lupka) i kliknąć nim lub objąć odpowiedni fragment obrazu. Dodatkowo
możliwe jest skorzystanie z klawiszy skrótów. Do przewijania obrazu lub zmiany
stopnia jego powiększenia można również użyć panelu Navigator (Nawigator).
4 Pomoc programu Adobe Photoshop zawiera wszystkie informacje o funkcjach,
skrótach klawiszowych, a także opisy wykonania określonych zadań oraz stosow-
ne ilustracje. Serwis Adobe Photoshop CC Materiały do nauki i pomoc techniczna
stanowi znakomite źródło inspiracji i informacji na temat najważniejszych technik,
nowych funkcji i aktualizacji tego programu.
ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 31
Poleć książkęKup książkęSKOROWIDZ
Hasła oznaczone wielką literą odnoszą się do nazw narzędzi, paneli, filtrów
lub funkcji programu ustawianych w poszczególnych oknach menu.
A
aberracja chromatyczna, 120
Adjustment Brush, 298
Adjustments, 50, 217
Adobe After Effects®, 247
Adobe Bridge, 36
Adobe Brush CC, 197
Adobe Color CC, 197
Adobe Illustrator, 194, 195
Adobe Premiere® Pro, 247
Adobe Preview CC, 322
Adobe Shape CC, 197
automatyzacja zadań, 309
B
balans bieli, 267, 268, 270, 283
temperatura, 270
tinta, 271
Barwa/Nasycenie, Patrz: Hue/
Saturation
Behance, 343, 344
biblioteka Creative Cloud, 197
Brightness/Contrast, 17, 110
Brush, 20, 211, 360
C
Camera Raw, 34, 266, 267, 268
edycja nasycenia, 288
HDR, 296
histogram, 276
panorama, 296
synchronizacja ustawień, 278
wyostrzanie, 276
zapisywanie plików, 279, 282
Clone Stamp, 46, 360
CMYK, 326, 332, 336
cofanie operacji, 25, 26
Cofnij, Patrz: Undo
Content-Aware Move, 126, 128
Crop, 38, 360
Curves, 40, 110
czcionka, Patrz: font
D
Dodge, 291, 360
Dopasowania, Patrz: Adjustments
drukowanie, 326,341
3D, 348, 353
wyciągów barwnych, 342
E
efekt
Bokeh, 115
stroboskopowy, 115
Ekspozycja, Patrz: Exposure
Elliptical Marquee, 54, 57, 58, 66
ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 367
Poleć książkęKup książkęExposure, 110
Eyedropper, 18, 360
F
film, 246
efekty, 254
panoramowanie, 257
ruch, 256
zbliżenie, 255, 257
przejście, 258
renderowanie, 261
ścieżka dźwiękowa, 259
wyciszanie, 260
transmisja strumieniowa, 248
tworzenie, 248, 249
filtr, 86, 202
Camera Raw, 297
Field Blur, 114
Formowanie, Patrz: filtr Liquify
Inteligentne wyostrzenie, Patrz:
filtr Smart Sharpen
inteligentny, 206
edycja, 210
Iris Blur, 86, 114, 216
Korekta obiektywu, Patrz: filtr Lens
Correction
Lens Correction, 115
Liquify, 206, 211
Noise/Add Noise, 219
Path Blur, 115, 120
Redukcja potrząśnięć, Patrz: filtr
Shake Reduction
Render
Clouds, 86
Difference Clouds, 216
Lighting Effects, 220
Renderowanie
Chmury, Patrz: filtr Render
Clouds
Chmury różnicowe, Patrz: filtr
Render Difference Clouds
Efekty świetlne, Patrz: filtr
Render Lighting Effects
Rozmycie obrotowe,
Patrz: filtr Spin Blur
Rozmycie pola, Patrz: filtr Field
Blur
Rozmycie powierzchniowe,
Patrz: polecenie Surface Blur
Rozmycie przesłony,
Patrz: filtr Iris Blur
Rozmycie ścieżki,
Patrz: filtr Path Blur
Shake Reduction, 134
Smart Sharpen, 48
Spin Blur, 114
Surface Blur, 294
Szum/Dodaj szum, Patrz: filtr
Noise Add Noise
Tilt-Shift, 114
font, 158, Patrz też: krój pisma
postscriptowy, 158, 173
format
Cineon, 282
CMYK EPS, 340
CRW, 266, 267
DNG, 267, 282, 287
EPS, 340
JPEG, 177, 266, 267, 282, 287
NEF, 267
Photoshop PDF, 177
Photoshop Raw, 282
PNG, 282
PSB, 282
PSD, 266, 267, 282
RAW, 267
TIFF, 177
TIFF, 267, 282, 287
XMP, 277
368
Skorowidz
Poleć książkęKup książkęfotografia
korekta czerwonych oczu, 108
retusz, 34, 38, 40, 42, 43, 44, 45,
107, 110
rozmycie, 112
galeria, 114
wymiary, 35
G
gamut, 336
Gąbka, Patrz: Sponge
glify, 173
głębia ostrości, 114, 123
głowica odtwarzająca, 253, 254
gradient, 89
grafika
bitmapowa, 10, 182
trójwymiarowa, 348
eksportowanie, 355
mapa, 349
materiał, 349
siatka, 349
tekstura, 349
tworzenie, 350
wektorowa, 10, 182
H
Healing Brush, 44, 289, 291
histogram, 41, 276
Horizontal Type, 22, 88, 360
Hue/Saturation, 97
I
interfejs, 30
J
Jasność/Kontrast,
Patrz: Brightness/Contrast
K
kadrowanie, 38, 69
Kadrowanie, Patrz: Crop
kanał, 138, 148
alfa, 138, 140, 148, 151
modyfikowanie, 150
klatka kluczowa, 252
następna, 256
klip wideo, 247
czas trwania, 251
długość na osi czasu, 251
warstwa dopasowania, 255
kolor
addytywny, 332
gama, Patrz: gamut
mieszanie, 231
miękka próba, 338
pierwszego planu, 18
profil ICC, 337
próbkowanie, 18
subtraktywny, 332
zarządzanie, 336, 337
korekta czerwonych oczu, 108
Krok do przodu, Patrz: Step Forward
Krok do tyłu, Patrz: Step Backward
Kroplomierz, Patrz: Eyedropper
kroplomierz, 18, 24
krój pisma, 158, Patrz też: font
Open Type, 158, 172, 173
True Type, 158, 173
Type 1, 158
Krzywe, Patrz: Curves
kształt
głębia, 195
kolorowanie, 195
własny, 192
ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 369
Poleć książkęKup książkęL
Lasso, 54, 63, 360
Lasso magnetyczne,
Patrz: Magnetic Lasso
Lasso wielokątne,
Patrz: Polygonal Lasso
Levels, 40, 41, 110
ligatura, 173
linia pomocnicza, 159, 160, 170
inteligentna, 198
liniatura maszyny drukarskiej, 35, 36
Lupka, Patrz: Zoom
model
CMYK, Patrz: CMYK
RGB, Patrz: RGB
Move, 56, 360
N
narzędzie, 11, 12
przybornik, 11, 13, 29
układ, 13
ukryte, 21
właściwości, 22, 23
Ł
Łatka, Patrz: Patch
M
Magic Wand, 54, 60
tolerancja, 61
Magnetic Lasso, 54, 63, 65
maska, 138, 140
Popraw maskę,
Patrz: maska Refine Mask
poprawianie krawędzi, 141
przycinająca, 140, 255
z tekstu, 159, 162, 163
Refine Mask, 141
szybka, 138, 145
tworzenie, 139
wektorowa, 140
z kanału, 140
maszerujące mrówki, 20
menu, 11
kontekstowe, 19
podręczne, Patrz: menu
kontekstowe
skrótów, Patrz: menu kontekstowe
Mixer Brush, 226, 227, 231, 234, 236
O
obiekt inteligentny, 183, 194, 197, 297
osadzony, 194
połączony, 194
obraz
bitmapowy, 10
czarno-biały, 50
dla strony internetowej, 302, 315,
316, 322
do druku, 326
HDR, 296
kadrowanie, Patrz: kadrowanie
kontrast, 83, 267, 274
kopia, 333
nasycenie, 288
negatyw, 83
ostrość, 267, 276
prostowanie, 38
przyciemnianie, 83
rozjaśnianie, 16, 83, 110
skalowanie w górę, 221
spłaszczanie, 41, 101, 326
winietowanie, 120
wymiary, 35
wyostrzenie, 48
zakres tonalny, 267, 274, 283
370
Skorowidz
Poleć książkęKup książkęzapisywanie, 101
w formacie Photoshop PDF, 177
za pomocą generatora zasobów,
316, 319, 321
zmiana kolorystyki, 83
zniekształcenie
aberracja chromatyczna, 120
beczkowe, 120
geometryczne, 120, 121
poduszkowe, 120
obszar
kompozycji, 322
roboczy, 10, 11
okno dialogowe Preferences, Patrz:
Preferences
operacja, 309
nagrywanie, 309, 310, 311
odtwarzanie wsadowe, 314
P
panel, 24, 27
Adjustments, 17
Akapit, Patrz: panel Paragraph
Brush, 227
Channels, 120
Character, 28
Dopasowania, Patrz: panel
Adjustments
Historia, Patrz: panel History
History, 25, 215
Kanały, Patrz: panel Channels
Layers, 75
menu, 24, 25
Navigator, 16
Nawigator, Patrz: panel Navigator
Oś czasu, Patrz: panel Timeline
Paragraph, 28
Paths, 185
Pędzel, Patrz: panel Brush
Properties, 17
Próbki, Patrz: panel Swatches
rozmieszczenie, 27
rozwijanie, 28
Swatches, 24
Ścieżki, Patrz: panel Paths
Timeline, 247, 249
Typografia, Patrz: panel Character
ukrywanie, 27
Warstwy, Patrz: panel Layers
Właściwości, Patrz: panel
Properties
zwijanie, 28
panorama, 116, 117, 118, 296
pasek
opcji, 19, 22, 29
stanu, 14
Patch, 45
Pen, 183, 184, 185, 186, 360
perspektywa, 130, 133
pędzel
końcówka ścieralna, 230
mokry, 228
rozmiar, 213, 227
suchy, 228
tworzenie, 234
wilgotność,
właściwości, 239
Pędzel, Patrz: Brush
Pędzel korekty,
Patrz: Adjustment Brush
Pędzel korygujący,
Patrz: Healing Brush
Pędzel mieszający, Patrz: Mixer Brush
piksel, 10, 35, 182
interpolacja, 221
Pióro, Patrz: Pen
plik
dla strony internetowej, 302, 315,
316, 322
do druku, 326
format, Patrz: format
ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 371
Poleć książkęKup książkępolecenie
Alarm przestrzeni kolorów, Patrz:
polecenie Gamut Warning
Color Range, 292, 334
Copy, 69
Copy Merged, 69
Duplicate, 333
Gamut Warning, 333
Image Size, 221
Kopiuj, Patrz: polecenie Copy
Kopiuj scalone, Patrz: polecenie
Copy Merged
Krok do tyłu, Patrz: polecenie Step
Backward
Paste, 69
Paste Into, 69
Perspective Warp, 130, 133
Powiel, Patrz: polecenie Duplicate
Puppet Warp, 146
Refine Edge, 62
Rozmiar obrazu, Patrz: polecenie
Image Size
Step Backward, 25, 26, 215
Step Forward, 26
Undo, 25, 26, 215
Wklej, Patrz: polecenie Paste
Wklej do, Patrz: polecenie Paste
Into
Wypaczenie marionetkowe, Patrz:
polecenie Puppet Warp
Wypaczenie perspektywy, Patrz:
polecenie Perspective Warp
Zakres kolorów, Patrz: polecenie
Color Range
Polygonal Lasso, 21, 54, 63
Popraw krawędź, Patrz: polecenie
Refine Edge
poziom tonalny, 40, 41
Poziomy, Patrz: Levels
Preferences, 30
prostokąt zaokrąglony, 174
przestrzeń kolorów
CMYK, Patrz: CMYK
RGB, Patrz: RGB
urządzenia, 337
Przesunięcie, Patrz: Move
Przesuwanie z uwzględnieniem
zawartości, Patrz: Content-Aware
Move
przycisk, 303, 308
punkt bieli, 274
Punktowy pędzel korygujący, Patrz:
Spot Healing Brush
Q
Quick Selection, 54, 55, 360
R
raster, 36
Rectangular Marquee, 19, 54, 66, 360
RGB, 332, 336
konwersja do CMYK, 335
rozdzielczość, 35, 182, 326
monitora, 35
niska, 221
Rozjaśnianie, Patrz: Dodge
Różdżka, Patrz: Magic Wand
S
shader, 349
Single Column Marquee, 54
Single Row Marquee, 54
smart object, Patrz: obiekt inteligentny
spady, 326
Sponge, 291
Spot Healing Brush, 44, 289, 360
Stempel, Patrz: Clone Stamp
Szybkie zaznaczanie,
Patrz: Quick Selection
372
Skorowidz
Poleć książkęKup książkęŚ
ścieżka, 184
dźwiękowa, 259
wyciszanie, 260
krzywa, 187
krzywoliniowa, 185
linia prosta, 186
otwarta, 183
przekształcanie w kształt, 192
punkt kontrolny
gładki, 184, 185
narożny, 184,185
robocza, 185
segment
prosty, 184, 185
zakrzywiony, 184
tworzenie, 185, 186, 188
zamknięta, 183, 185
zapisywanie, 191
T
tekst, 158
akapitowy, 160, 170, 171
animowanie, 252
interlinia, 172
kolor, 24
pionowy, 175
punktowy, 160
styl
akapitowy, 165
znakowy, 165
wstawianie, 88
wzdłuż ścieżki, 165
zniekształcanie, 169
Tekst, Patrz: Horizontal Type
tryb mieszania, 82, 83, 93
Color, 211, 212
Difference, 83
mieszania
dla grupy warstw, 93
Jasność, Patrz: tryb mieszania
Luminosity
Jaśniej, Patrz: tryb mieszania
Lighten
Kolor, Patrz: tryb mieszania Color
Lighten, 83
Luminosity, 83
Multiply, 83
Nakładka, Patrz: tryb mieszania
Overlay
Overlay, 83
Pomnóż, Patrz: tryb mieszania
Multiply
Różnica, Patrz: tryb mieszania
Difference
U
ustawienia
bieżące zapisywanie, 4
domyślne, 4, 10
W
warstwa, 74
3D, 349
kamera, 349, 351
siatka, 349
światła, 349
tworzenie, 350
automatyczne wyrównywanie, 103
cień, 91, 96, 99, 148
dodawanie metodą przeciągania, 87
dopasowania
Adjustments, 50
Brightness/Contrast, 17
Curves, 40
dodawanie, 97
Hue/Saturation, 97
ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 373
Poleć książkęKup książkęZ
zaznaczanie, 54
geometryczne, 54
kopiowanie, 68, 69
krawędziowe, 54
obracanie, 64
od punktu środkowego, 66
odejmowanie, 61
przesuwanie, 57, 58, 59
ramka, 60
swobodne, 54, 63
usunięcie zaznaczenia, 57
wtapianie, 62
wygładzanie krawędzi, 62
zmienianie rozmiarów, 67
Zaznaczanie eliptyczne, Patrz:
Elliptical Marquee
Zaznaczanie pojedynczych kolumn,
Patrz: Single Column Marquee
Zaznaczanie pojedynczych rzędów,
Patrz: Single Row Marquee
Zaznaczanie prostokątne, Patrz:
Rectangular Marquee
znak kaligraficzny, 173
Zoom, 13, 14, 143, 360
Scrubby Zoom, 15
Zoom In, 15
Zoom Out, 15
dopasowania
klip wideo, 255
Levels, 40, 41, 284
efekty, Patrz: warstwa styl
gradient, Patrz: gradient
grupa, 303
kolejność, 203
kompozycja, 102
kopiowanie, 77
krycie, 82, Patrz też: warstwa
przezroczystość
kształtu, 193, 194
nazwa, 77
obracanie, 84
obramowanie, 79
przezroczystość, 74, 76, 79, 82
skalowanie, 84
styl, 91, 96, 99
tekstowa, 166
tła, 74, 76
przekształcanie w zwykłą
warstwę, 76
tryb mieszania, Patrz: tryb
mieszania
uaktywnianie, 57
widoczność, 78
zaznaczanie, 212
wektor, 182
wideo, 246
klip, Patrz: klip wideo
winietowanie, 120
wypełnienie tonalne, Patrz: g
Pobierz darmowy fragment (pdf)