Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00033 000496 24505149 na godz. na dobę w sumie
Adobe Photoshop CC/CC PL. Oficjalny podręcznik - ebook/pdf
Adobe Photoshop CC/CC PL. Oficjalny podręcznik - ebook/pdf
Autor: , Liczba stron: 384
Wydawca: Helion Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-283-2250-9 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> komputery i informatyka >> grafika komputerowa >> photoshop
Porównaj ceny (książka, ebook (-45%), audiobook).
O Photoshopie, kultowej aplikacji do edycji fotografii, słyszeli nawet ci, którzy nigdy nie zajmowali się obróbką zdjęć — to klasa sama w sobie. W ciągu ponad dwudziestu lat swojej historii oprogramowanie to bardzo się zmieniło, stając się potężnym, bardzo rozbudowanym i złożonym środowiskiem pracy grafika, wyposażonym w ogromną liczbę funkcji i narzędzi. Nawet osoby, które pracują z Photoshopem od lat, nie wykorzystują wielu jego użytecznych możliwości. A szkoda!

Książka, którą masz przed sobą, jest częścią serii Oficjalny Podręcznik. Została opracowana w taki sposób, by maksymalnie ułatwić Ci naukę obsługi Photoshopa. Dzięki niej zapoznasz się z podstawami pracy w tym programie. W piętnastu lekcjach przystępnie objaśniono poszczególne jego funkcje, podano szczegółowe wskazówki do ćwiczeń, udostępniono też pliki z przykładowymi materiałami. Podręcznik będzie przydatny szczególnie dla początkujących użytkowników, ale docenią go również osoby chcące zapoznać się z nowościami wprowadzonymi w Photoshopie w wersji CC.

W podręczniku przedstawiono:

Naucz się Photoshopa i twórz prawdziwe dzieła grafiki!

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

• Kup książkę • Poleć książkę • Oceń książkę • Księgarnia internetowa • Lubię to! » Nasza społeczność SPIS TREŚCI WPROWADZENIE O książce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Co nowego w tym wydaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wymagania wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Instalacja programów Adobe Photoshop i Adobe Bridge . . . . . Uruchamianie programu Adobe Photoshop . . . . . . . . . . . . . . . . . Pobieranie plików do ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Przywracanie ustawień domyślnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Dodatkowe źródła informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Autoryzowane centra szkoleniowe fi rmy Adobe . . . . . . . . . . . . . . 1 1 2 2 3 3 3 4 6 7 1 ZAPOZNANIE SIĘ Z OBSZAREM ROBOCZYM 8 Rozpoczynanie pracy w programie Adobe Photoshop . . . . . . . . 10 Korzystanie z narzędzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Próbkowanie koloru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Narzędzia i ich właściwości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Cofanie wykonanych operacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 Jeszcze o panelach i ich rozmieszczeniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Inne źródła wiedzy na temat używania Photoshopa . . . . . . . . . . 29 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 2 PODSTAWOWA KOREKTA FOTOGRAFII 32 Strategia retuszu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Rozdzielczość i wymiary obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Otwieranie pliku za pośrednictwem programu Adobe Bridge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Prostowanie i kadrowanie obrazu w Photoshopie . . . . . . . . . . . . 38 Poprawianie kolorystyki i tonalności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 Korzystanie z narzędzia Spot Healing Brush (Punktowy pędzel korygujący) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Stosowanie narzędzia Patch (Łatka) w trybie uwzględniania zawartości obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Retuszowanie za pomocą narzędzia Clone Stamp (Stempel) . . . . 46 Wyostrzenie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 iv SPIS TREŚCI Poleć książkęKup książkę 3 ZAZNACZENIA 52 Zaznaczenia i narzędzia do ich tworzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Stosowanie narzędzia Quick Selection (Szybkie zaznaczanie) . . . 55 Przesuwanie zaznaczonego obszaru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Manipulowanie zaznaczeniami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Zaznaczanie za pomocą narzędzia Magic Wand (Różdżka) . . . . 60 Zaznaczanie za pomocą narzędzi typu lasso . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Obracanie zaznaczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 Zaznaczanie za pomocą narzędzia Magnetic Lasso (Lasso magnetyczne) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Zaznaczanie od punktu środkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Zmienianie rozmiarów i kopiowanie zaznaczenia . . . . . . . . . . . . . 67 Kadrowanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 4 PODSTAWOWE INFORMACJE O WARSTWACH 72 O warstwach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 Panel Layers (Warstwy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 Zmiana kolejności warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Nakładanie gradientu na warstwę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 Stosowanie stylów warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 Dodanie warstwy dopasowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 Aktualizacja efektu warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Dodawanie obramowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Spłaszczanie i zapisywanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 5 SZYBKIE POPRAWKI 106 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Poprawianie zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 Zwiększanie nieostrości tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 Tworzenie panoramy Tworzenie panoramy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 Korygowanie zniekształceń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 Powiększanie głębi ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Przesuwanie obiektów za pomocą narzędzia Content-Aware Move (Przesuwanie z uwzględnieniem zawartości) . . . . . . . . . . . . . . 126 Dopasowywanie perspektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK v Poleć książkęKup książkę 6 MASKI I KANAŁY 136 Praca z maskami i kanałami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 Tworzenie maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 Poprawianie maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141 Tworzenie szybkiej maski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145 Manipulowanie obrazem za pomocą funkcji Puppet Warp (Wypaczenie marionetkowe) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146 Praca z kanałami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 7 PROJEKT TYPOGRAFICZNY 156 Tekst — wiadomości wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Tworzenie maski przycinającej z tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159 Układanie tekstu wzdłuż ścieżki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 Zniekształcanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Projektowanie tekstu akapitowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 Dodawanie zaokrąglonego prostokąta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 Dodawanie tekstu pionowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 8 TECHNIKI RYSUNKU WEKTOROWEGO 180 O obrazach bitmapowych i grafi ce wektorowej . . . . . . . . . . . . . . . 182 O ścieżkach i narzędziu Pen (Pióro) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183 Rysowanie za pomocą narzędzia Pen (Pióro) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 Praca z kształtami dowolnymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 Importowanie obiektów inteligentnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 Kolorowanie kształtów i dodawanie im głębi za pomocą stylów warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 9 KOMPONOWANIE ZAAWANSOWANE 200 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 Ustawianie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203 Używanie fi ltrów inteligentnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 Malowanie warstwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211 Dodawanie tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214 Cofanie operacji za pomocą panelu History (Historia) . . . . . . . . . 215 Skalowanie obrazu o małej rozdzielczości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223 vi SPIS TREŚCI Poleć książkęKup książkę 10 MALOWANIE PĘDZLEM MIESZAJĄCYM 224 O pędzlu mieszającym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226 Ustalanie parametrów pędzla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227 Mieszanie kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231 Konfi gurowanie własnych pędzli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234 Mieszanie kolorów pędzla z kolorami fotografi i . . . . . . . . . . . . . . . 236 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243 11 EDYCJA WIDEO 244 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246 Panel Timeline (Oś czasu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247 Tworzenie nowego fi lmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248 Animowanie tekstu za pomocą klatek kluczowych . . . . . . . . . . . . 252 Tworzenie efektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 Dodawanie przejść . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258 Podkład muzyczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259 Wyciszanie niepożądanych dźwięków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260 Renderowanie fi lmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263 12 KORZYSTANIE Z MODUŁU CAMERA RAW 264 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266 Wewnętrzny format aparatu (RAW) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267 Przetwarzanie plików w Camera Raw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 Zaawansowana korekta kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299 13 PRZYGOTOWYWANIE PLIKÓW DLA POTRZEB INTERNETOWYCH 300 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302 Tworzenie przycisków z użyciem grup warstw . . . . . . . . . . . . . . . 303 Automatyzacja zadań wieloetapowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309 Zapisywanie obrazów za pomocą generatora zasobów . . . . . . . 316 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323 14 JAK UZYSKAĆ ZGODNOŚĆ KOLORÓW NA EKRANIE I NA WYDRUKU 324 Przygotowanie obrazu do drukowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327 Wykonanie „testu zbliżeniowego” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328 Identyfi kacja kolorów spoza danej przestrzeni . . . . . . . . . . . . . . . . 332 Korekta obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333 ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK vii Poleć książkęKup książkę Konwertowanie obrazu do przestrzeni CMYK . . . . . . . . . . . . . . . . . 335 Zarządzanie kolorem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336 Defi niowanie ustawień zarządzania kolorem . . . . . . . . . . . . . . . . . 337 Testowanie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338 Zapisywanie obrazu w pliku CMYK EPS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340 Drukowanie obrazu CMYK z poziomu Photoshopa . . . . . . . . . . . 341 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345 15 DRUKOWANIE PLIKÓW 3D 346 Rozpoczynamy pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348 Poznawanie środowiska 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 348 Ustawianie obiektów 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 352 Drukowanie pliku 3D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353 Pytania kontrolne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359 DODATEK. PRZEGLĄD PRZYBORNIKA DODATEK. SKRÓTY KLAWISZOWE SKOROWIDZ 360 364 367 viii SPIS TREŚCI Poleć książkęKup książkę Poleć książkęKup książkę 1 ZAPOZNANIE SIĘ Z OBSZAREM ROBOCZYM Tematyka lekcji W tej lekcji przedstawimy, jak: • otwierać pliki programu Adobe Photoshop, • wybierać narzędzia z przybornika i używać ich, • ustawiać opcje wybranego narzędzia na pasku opcji, • używać różnorodnych metod powiększania i zmniejszania widoku obrazu, • wybierać, porządkować panele oraz korzystać z nich, • korzystać z menu paneli i menu kontekstowych, • korzystać z paneli zadokowanych, • cofać operacje w celu poprawienia błędów lub dokonania innych zmian. Zaznajomienie się z materiałem zawartym w tej lekcji zajmie około godziny. Aby wykonać prezentowane tu ćwiczenia, należy pobrać z serwera wydawnictwa folder Lesson01. Podczas wykonywania ćwiczeń oryginalne pliki będą zachowywane. Jeśli jednak zajdzie potrzeba ich przywrócenia, należy je ponownie pobrać. 8 Poleć książkęKup książkę PROJEKT: KARTKA URODZINOWA Podczas pracy z programem Photoshop szybko odkry- wamy, że często to samo zadanie można wykonać na kilka sposobów. Aby jak najlepiej wykorzystać tak rozle- głe możliwości edycyjne aplikacji, musimy najpierw nauczyć się poruszania po jej obszarze roboczym. 9 Poleć książkęKup książkę Rozpoczynanie pracy w programie Adobe Photoshop Obszar roboczy programu Photoshop zawiera rozmaite menu, paski narzędziowe i panele, które umożliwiają szybki dostęp do narzędzi oraz opcji służących do edycji obrazów. Po zainstalowaniu specjalnego oprogramowania niezależnych producentów do menu aplikacji można także dodawać własne polecenia i filtry. Oprogramowanie takie to tzw. moduły dodatkowe (ang. plug-ins). Photoshop operuje głównie na cyfrowych obrazach bitmapowych, czyli takich, które z obrazów o tonacji ciągłej zostały przekonwertowane na zbiór małych kwadratowych elementów zwanych pikselami. W Photoshopie możliwa jest także praca z grafiką wektorową. Tym terminem określa się rysunki tworzone z gładkich linii, które zachowują swoją ostrość i jakość po dowolnym przeska- lowaniu. W Photoshopie użytkownik może tworzyć prawdziwe dzieła sztuki, a także importować obrazy z różnych źródeł. Mogą to być: • • zdjęcia stockowe, • zeskanowane fotografie, slajdy, negatywy, grafiki lub inne dokumenty, • obrazy przechwytywane z materiałów wideo, • obrazy tworzone w programach graficznych. fotografie z cyfrowych aparatów fotograficznych lub telefonów komórkowych, Uruchamianie programu i otwieranie pliku Na początek uruchomimy program i przywrócimy jego domyślne ustawienia. 1 Kliknij dwukrotnie znajdującą się na pasku zadań (Windows) lub w doku (Mac OS) ikonę Photoshopa i zaraz potem przytrzymaj wciśnięte klawisze Ctrl+Alt+Shift (Windows) lub Command+Option+Shift (Mac OS), aby zresetować ustawienia. Jeśli na pasku zadań lub w doku nie ma ikony programu, należy odszukać go w menu Start/Wszystkie programy/Adobe Photoshop CC (Windows) albo w folderze Applications (Programy) lub w doku na pulpicie (Mac OS). 2 Kliknij przycisk Yes (Tak), aby potwierdzić, że chcesz usunąć plik z ustawienia- mi Photoshopa.  Uwaga: W nor- malnej pracy nie ma potrzeby resetowa- nia ustawień, jednak podczas pracy z tą książką najlepiej jest przywracać domyśl- ne ustawienia, kiedy rozpoczynamy lektu- rę nowej lekcji. Dzięki takiemu postępowa- niu to, co zobaczymy na ekranie, będzie zawsze zgodne z opisami podany- mi w ćwiczeniach. Zobacz podrozdział „Przywracanie usta- wień domyślnych” we Wprowadzeniu. 10 LEKCJA 1 Zapoznanie się z obszarem roboczym Poleć książkęKup książkę A. Pasek menu B. Pasek opcji narzędzia C. Przybornik z narzędziami D. Menu przestrzeni roboczych E. Panele D E  Uwaga: Na rysunku widocz- na jest wersja Photoshopa dla systemu Mac. W sy- stemie Windows układ okna jest po- dobny, różnią się natomiast trochę jego styl i wygląd. Obszar roboczy Photoshopa pojawi się w konfiguracji pokazanej na rysunku. A B C W systemie Mac ramka aplikacji obejmuje okno dokumentu, panele i pasek opcji Domyślny obszar roboczy Photoshopa składa się z pasków menu i opcji po- łożonych w górnej części ekranu, przybornika z narzędziami po lewej stronie oraz paneli w doku przy prawej krawędzi okna. Otwierane obrazy umieszcza- ne są w kolejnych oknach obrazu, które można wyświetlać, korzystając z in- terfejsu zakładkowego. Podobny interfejs mają programy Adobe Illustrator®, Adobe InDesign® i Adobe Flash Professional®, a zatem opanowanie sztuki posłu- giwania się narzędziami oraz panelami w jednej z tych aplikacji będzie w pełni przydatne również w pozostałych. Między interfejsami Photoshopa w systemach Windows i Mac występuje jedna zasadnicza różnica. Otóż w systemie Mac można pracować z ramką aplikacji, która zawiera okno dokumentu i panele; poza ramką pozostaje tylko pasek menu. Ten tryb pracy jest domyślnie wyłączony; aby uaktywnić ramkę aplikacji, należy wybrać polecenie Window/Application Frame (Okno/Ramka aplikacji). ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 11 Poleć książkęKup książkę 3 Z menu File (Plik) wybierz polecenie Open (Otwórz) i odszukaj folder Lessons/ Lesson01, który wcześniej pobrałeś z serwera wydawnictwa Helion. 4 Wybierz plik 01End.psd i kliknij przycisk Open (Otwórz). Jeśli pojawi się okno Embedded Profile Mismatch (Różnica osadzonych profili), kliknij w nim przy- cisk OK. Plik 01End.psd zostanie otwarty w osobnym oknie zwanym oknem obrazu. Pliki ze słowem End (koniec) w nazwie pokazują efekt, jaki powinniśmy osiągnąć po ukończeniu danego ćwiczenia. W otwartym właśnie pliku widać kartkę urodzino- wą, jaką utworzymy w ramach ćwiczenia. 5 Z menu File (Plik) wybierz polecenie Close (Zamknij) lub kliknij przycisk zamykania (znak × obok nazwy pliku) na pasku tytułowym okna obrazu (nie pomyl go z przyciskiem zamykającym Photoshopa). Korzystanie z narzędzi Photoshop udostępnia zintegrowany zestaw narzędzi do tworzenia wyrafino- wanej grafiki, przeznaczonej do druku, publikacji online lub wyświetlania na urządzeniach przenośnych. Zebranie wszystkich szczegółowych informacji na temat bogactwa narzędzi Photoshopa i możliwości ich konfiguracji zajęłoby całą książkę. Mimo że taka zawartość mogłaby być użyteczna, w tej publikacji nie ma dla niej miejsca. Zamiast tego czytelnik ma możliwość zdobycia doświadczenia przez konfigurowanie i używanie niektórych narzędzi podczas realizowania konkretnych projektów. W każdym ćwiczeniu wprowadzane są kolejne narzędzia i sposoby ich użycia. Po przeczytaniu wszystkich lekcji użytkownik będzie miał solidne podstawy do dalszego, indywidualnego odkrywania pozostałych narzędzi Photoshopa. 12 LEKCJA 1 Zapoznanie się z obszarem roboczym Poleć książkęKup książkę Wybieranie narzędzi z przybornika i korzystanie z nich Przybornik — długi, wąski panel, który znajduje się przy lewej krawędzi obszaru roboczego — zawiera narzędzia zaznaczania, malowania i edycji, wyboru koloru pierwszego planu (narzędzia) i tła, a także narzędzia zmiany widoku. Rozpoczniemy od użycia narzędzia Zoom (Lupka), które jest spotykane także w wielu innych aplikacjach Adobe, takich jak Illustrator, InDesign czy Acrobat. 1 Z menu File (Plik) wybierz polecenie Open (Otwórz), odszukaj folder Lessons/ Lesson01 i kliknij dwukrotnie plik 01Start.psd, aby go otworzyć.  Uwaga: Pełną listę wszystkich narzędzi Photoshopa zamiesz- czamy w dodatku „Przegląd zawartości przybornika”. Plik 01Start.psd zawiera obraz i grafikę — elementy kartki urodzinowej, którą będziemy tworzyć. 2 Przybornik wyświetlany jest domyślnie w postaci jed- nokolumnowego panelu przy lewej krawędzi obszaru roboczego. Jeśli klikniesz widoczną nad nim podwójną strzałkę, włączysz widok dwukolumnowy. Aby powró- cić do układu jednokolumnowego i bardziej efektywnie wykorzystać powierzchnię obszaru roboczego, kliknij ponownie tę strzałkę. ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 13 Poleć książkęKup książkę 3 Przyjrzyj się paskowi stanu u dołu obszaru roboczego (Windows) lub okna obrazu (Mac OS) i zwróć uwagę na wartość wyrażoną w procentach, znajdu- jącą się w lewym rogu paska. Wskazuje ona aktualny stopień powiększenia widoku obrazu. 4 Przesuń wskaźnik myszy nad przybornik i zatrzymaj go nad przyciskiem z iko- ną małego szkła powiększającego. Po chwili pojawi się podpowiedź z nazwą narzędzia i jego klawiszem skrótu. Stopień powiększenia Pasek stanu 5 Kliknij przycisk Zoom (Lupka) ( ) lub wciśnij klawisz Z, aby wybrać narzę- dzie służące do zmiany skali widoku obrazu. 6 Przesuń wskaźnik nad okno obrazu. Zwróć uwagę, że wskaźnik wygląda teraz jak maleńkie szkło powiększające ze znakiem plusa (+) w środku ( ). 7 Kliknij obraz w dowolnym miejscu. Obraz zostanie powiększony do ustalonego domyślnie poziomu, który zastąpi poprzednią wartość na pasku stanu. Jeśli klikniemy ponownie, powiększenie zwiększy się do kolejnego domyślnego poziomu, i tak za każdym razem aż do maksymalnej wartości 3200 . 8 Przytrzymaj wciśnięty klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS). Teraz na ). Kliknij obraz wskaźniku-szkle powiększającym pojawi się znak minusa ( w dowolnym miejscu i zwolnij klawisz Alt (lub Option). 14 LEKCJA 1 Zapoznanie się z obszarem roboczym Poleć książkęKup książkę Widok obrazu zostanie zmniejszony do niższego domyślnego poziomu, dzięki czemu widać większy fragment obrazu, ale mniej dokładnie. 9 Jeśli na pasku opcji zaznaczona jest opcja Scrubby Zoom (Przesuń), wystarczy kliknąć obraz i przeciągnąć wskaźnik w prawo, aby uzyskać powiększenie. Przeciągnięcie wskaźnika w lewo spowoduje pomniejszenie obrazu. Przy zaznaczonej opcji Scrubby Zoom (Przesuń) wystarczy przeciągać lupką po obrazie w lewo lub w prawo. 10 Wyłącz opcję Scrubby Zoom (Przesuń), jeśli jest zaznaczona, i używając nadal narzędzia Zoom (Lupka), tak przeciągnij wskaźnik myszy, aby utworzyć pro- stokąt obejmujący fragment róży.  Uwaga: Istnieją jeszcze inne sposoby zmieniania skali wi- doku. Można wybrać tryb narzędzia Zoom In (Powiększ) lub Zoom Out (Pomniejsz) na pasku opcji (gdy w przyborniku zaznaczone jest narzędzie Zoom [Lupka]). Można też wybrać z paska menu polecenie View/Zoom In (Widok/Powiększ) lub View/Zoom Out (Widok/Pomniejsz) albo po prostu wpisać odpowiednią wartość powiększe- nia (w procentach) na pasku stanu i wcisnąć Enter lub Return. Widok zostanie powiększony w ten sposób, że objęty ramką obszar wypełni całe okno obrazu. 11 Na pasku opcji kliknij przycisk Fit Screen (Do ekranu), aby ponownie wyświet- lić obraz w całości. Właśnie wypróbowaliśmy cztery różne sposoby użycia narzędzia Zoom (Lupka) do zmiany widoku w oknie obrazu: kliknięcie, przytrzymanie klawiszy mody- fikujących podczas klikania, przeciąganie w lewo lub w prawo oraz przeciąga- nie w celu zdefiniowania obszaru powiększenia. Wiele z pozostałych narzędzi znajdujących się w przyborniku może być użytych w połączeniu z kombinacją klawiszy i rozmaitych opcji. W kolejnych lekcjach będziemy często korzystać z tych technik. ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 15 Poleć książkęKup książkę Powiększanie i przewijanie widoku za pomocą panelu Navigator (Nawigator) Panel Navigator (Nawigator) jest innym wygodnym narzędziem do zmieniania stopnia powiększenia widoku w oknie obrazu, szczególnie gdy precyzyjny stopień powiększenia nie jest taki ważny. Jest on także doskonałym sposobem na szybkie poruszanie się po obszarze obrazu. Miniatura pokazuje dokładnie, który fragment całości jest aktualnie widoczny. Aby otworzyć ten panel, należy wybrać polecenie Window/Navigator (Okno/Nawigator). Za pomocą suwaka, znajdującego się poniżej miniatury obrazu, możemy powięk- szać widok — należy przeciągnąć suwak w prawo (w stronę ikony dużych gór) — lub zmniejszać — przez przesunięcie suwaka w lewo. Prostokątna czerwona ramka otacza ten obszar obrazu, który jest aktualnie widoczny. Kiedy obraz zostanie powiększony do tego stopnia, że widoczny będzie tylko jego fragment, wówczas, by obejrzeć inne partie obrazu, wystarczy przesunąć tę ramkę. Jest to także doskonały sposób na sprawdzenie, podczas pracy w bardzo dużym powiększeniu, nad którym fragmentem obrazu aktualnie pracujemy. Rozjaśnianie obrazu Zdjęcia robione aparatami cyfrowymi lub telefonami komórkowymi często są zbyt ciemne. Aby taki obraz rozjaśnić, będziemy modyfikować wartości jasności i kontrastu. 16 LEKCJA 1 Zapoznanie się z obszarem roboczym Poleć książkęKup książkę 1 W widocznym po prawej stronie panelu Layers (Warstwy) sprawdź, czy zazna- czona jest warstwa o nazwie Rose (róża). 2 W panelu Adjustments (Dopasowania), który w doku panelowym zajmuje miejsce nad panelem Layers (Warstwy), kliknij ikonę Brightness/Contrast (Jasność/Kontrast), aby dodać warstwę dopasowania Brightness/Contrast (Jasność/Kontrast). Automatycznie otworzy się panel Properties (Właściwości) z ustawieniami jasności i kontrastu. 3 W panelu Properties (Właściwości) przesuń suwak Brightness (Jasność) do poziomu 98, a suwakiem Contrast (Kontrast) ustaw wartość 18. Obraz róży rozjaśni się. W prezentowanych lekcjach będziemy często podpowiadać, jakie wartości należy zastosować, żeby osiągnąć zamierzony rezultat, ale podczas pracy nad własny- mi projektami można trochę poeksperymentować, aby przekonać się, jak inne ustawienia wpływają na wygląd edytowanego obrazu. Nie ma jednoznacznego przepisu, który by mówił, że te wartości są dobre, a tamte złe — wszystko zależy od rezultatu, jaki chcemy uzyskać. 4 Spójrz na warstwę dopasowania Brightness/Contrast (Jasność/Kontrast) w pa- nelu Layers (Warstwy). Warstwy dopasowania umożliwiają wprowadzenie zmian w wyglądzie obrazu — np. rozjaśnienie, jak w przypadku obrazu z różą — bez modyfikowania jego pikse- li. Zmiany wprowadzone za pośrednictwem warstw dopasowania można zawsze cofnąć przez ukrycie tych warstw lub ich całkowite usunięcie. Warstwy te można ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 17 Poleć książkęKup książkę także edytować. Będziemy często z nich korzystać podczas następnych lekcji. Możliwość operowania rozmaitymi warstwami obrazu jest jedną najważniejszych cech Photoshopa. Aplikacja pozwala na tworzenie warstw, których zawartoś- cią mogą być obrazy, teksty, kolory, a także funkcje przyjmujące jako argument zawartość warstw leżących niżej. O warstwach będziemy jeszcze mówić wielo- krotnie, a nawet poświęciliśmy im całą lekcję 4., „Podstawowe informacje o war- stwach”. 5 Kliknij podwójną strzałkę w górnej części panelu Properties (Właściwości), aby zamknąć ten panel. 6 Wybierz polecenie File/Save (Plik/Zapisz), nazwij plik 01Working.psd (robo- czy) i kliknij przycisk Save (Zapisz) lub OK. 7 W oknie dialogowym Photoshop Format Options (Opcje formatu programu Photoshop) kliknij przycisk OK. Zapisanie pliku pod nową nazwą gwarantuje, że plik oryginalny (01Start.psd) po- zostanie nienaruszony. W razie potrzeby będzie można do niego wrócić i zacząć wszystko od nowa. I tak oto zakończyłeś pierwsze zadanie. Obraz jest już dostatecznie jasny i wyrazi- sty, a zatem możemy kontynuować tworzenie kartki urodzinowej. Próbkowanie koloru Domyślnie kolorem pierwszego planu w Photoshopie jest czerń, a kolorem tła — biel. Ustawienie to można zmienić na wiele sposobów. Jeden z nich polega na pobraniu próbki koloru bezpośrednio z obrazu za pomocą narzędzia o nazwie Eyedropper (Kroplomierz). Skorzystamy z tej możliwości i pobierzemy niebieski kolor istniejącej wstążki, aby utworzyć drugą w identycznym kolorze. Najpierw jednak trzeba wyświetlić warstwę Ribbons (wstążki), aby uzyskać dostęp do koloru, którego próbkę chcemy pobrać. 1 W panelu Layers (Warstwy) kliknij kolumnę widoczności warstwy Ribbons, aby wyświetlić tę warstwę. Widoczność warstwy sygnalizowana jest obecnoś- cią ikony w kształcie oka ( ). W oknie obrazu ukaże się wstążka z napisem „Happy Birthday”. 18 LEKCJA 1 Zapoznanie się z obszarem roboczym Poleć książkęKup książkę 2 W panelu Layers (Warstwy) zaznacz warstwę Ribbons, aby uczynić ją aktywną. 3 Z przybornika wybierz narzędzie Eyedropper (Kroplomierz) ( 4 Kliknij niebieski obszar wstążki, aby pobrać próbkę koloru. ). Pobranie próbki spowoduje zmianę koloru pierwszego planu, co będzie widoczne zarówno w przyborniku, jak i w panelu Color (Kolor). Wszystko, co teraz narysu- jesz, będzie miało kolor niebieski. Narzędzia i ich właściwości Z paskiem opcji już się zetknęliśmy. Podczas poprzedniego ćwiczenia na pa- sku tym pojawiły się opcje narzędzia Zoom (Lupka), dzięki którym można było zmienić widok w oknie obrazu. Obecnie poszerzymy swoją wiedzę na temat tego paska, a także zapoznamy się z menu kontekstowym oraz z panelami i ich menu. Będziemy używać tych elementów przy tworzeniu drugiej wstążki na kartce urodzinowej. Korzystanie z menu kontekstowego Menu kontekstowe jest krótkim menu przypisanym do określonego elementu obszaru roboczego. Czasami jest ono nazywane także menu podręcznym lub menu skrótów. Polecenia zawarte w takim menu są zazwyczaj dostępne również w innych obszarach interfejsu użytkownika, ale korzystanie z menu kontekstowe- go pozwala oszczędzić czas. 1 Wybierz narzędzie Zoom (Lupka) ( ) i powiększ widok obrazu, tak aby była widoczna wyraźnie dolna trzecia część kartki. 2 Z przybornika wybierz narzędzie Rectangular Marquee (Zaznaczanie prosto- kątne) ( ). Narzędzie Rectangular Marquee (Zaznaczanie prostokątne) służy do zazna- czania prostokątnych obszarów obrazu. O innych narzędziach przeznaczonych do tworzenia zaznaczeń powiemy więcej w lekcji 3., „Zaznaczenia”. ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 19 Poleć książkęKup książkę 3 Przeciągnij wskaźnik narzędzia, aby utworzyć zaznaczenie wysokie na mniej więcej 1,5 cm, szerokie na ok. 5 cm i kończące się przy prawej krawędzi kartki (patrz rysunek poniżej). Podczas przeciągania możesz na bieżącą obserwować wymiary zaznaczonego obszaru. Podane przez nas wartości potraktuj jako orientacyjne. Obszary zaznaczone rozpoznajemy po tym, że są otoczone animowanymi liniami przerywanymi, zwanymi często maszerującymi mrówkami. 4 Z przybornika wybierz narzędzie Brush (Pędzel) ( 5 W dowolnej części obrazu kliknij prawym przyciskiem myszy (Windows) ). lub lewym przyciskiem, ale przy wciśniętym klawiszu Control (Mac OS), aby otworzyć menu kontekstowe narzędzia Brush (Pędzel). Zawartość i wygląd menu kontekstowego zależą oczywiście od kontekstu, w któ- rym zostało otwarte. Może to być lista poleceń albo, jak w tym przypadku, panel z zestawem parametrów. 6 Wybierz pierwszy z brzegu pędzel o nazwie Soft Round (Zaokrąglony miękki) i ustaw jego rozmiar na 65 pikseli.  Uwaga: Aby zamknąć menu kontekstowe, należy kliknąć gdziekolwiek w obszarze robo- czym. 7 Kliknij gdziekolwiek poza panelem, aby go zamknąć. 8 Przeciągnij po zaznaczonym obszarze, aby go całkowicie zamalować na niebiesko. Nie musisz się kurczowo trzymać wnętrza zaznaczenia — i tak nie zamalujesz niczego poza obszarem zaznaczonym. 20 LEKCJA 1 Zapoznanie się z obszarem roboczym Poleć książkęKup książkę 9 Po namalowaniu wstążki wybierz z głównego menu polecenie Select/Deselect (Zaznaczanie/Usuń zaznaczenie). Żaden obszar nie będzie już zaznaczony. Zaznaczenie znikło, ale niebieski prostokąt pozostał. Wybieranie i używanie narzędzi ukrytych Photoshop zawiera wiele narzędzi, których można użyć podczas edycji obrazów, ale najczęściej w jednym czasie korzysta się tylko z kilku. W przyborniku niektóre narzędzia są ułożone w grupy w ten sposób, że tylko jedno z nich jest widoczne, a pozostałe są ukryte. Jedno z takich ukrytych narzędzi, Polygonal Lasso (Lasso wielokątne), będzie nam teraz potrzebne do wykonania trójkątnego wcięcia w utworzonej właśnie wstążce, aby ją jeszcze bardziej upodobnić do tej, która już jest w górnej części obrazu. Maleńki trójkącik w prawym dolnym rogu przycisku narzędzia jest podpowie- dzią, że inne narzędzia są ukryte pod spodem. 1 Umieść wskaźnik myszy nad trzecim od góry narzędziem w przyborniku i poczekaj na podpowiedź mówiącą, że jest to narzędzie Lasso (Lasso) ( z klawiszem skrótu L. Wybierz to narzędzie. ) 2 Wybierz narzędzie Polygonal Lasso (Lasso wielokątne) ( ), które jest ukryte pod narzędziem Lasso (Lasso). Można to zrobić na trzy różne sposoby. • Przytrzymaj wciśnięty przycisk myszy nad ikoną na- rzędzia Lasso (Lasso) i otwórz w ten sposób listę ukry- tych pod nim narzędzi, a następnie wybierz narzędzie Polygonal Lasso (Lasso wielokątne). • Klikaj przycisk narzędzia, przytrzymując wciśnięty klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS). Zmieniaj w ten sposób narzędzia, aż pojawi się Polygonal Lasso (Lasso wielokątne). • Wciśnij kombinację klawiszy Shift+L, dzięki której można przełączać się między narzędziami Lasso (Lasso), Polygonal Lasso (Lasso wielokątne) i Magnetic Lasso (Lasso magnetyczne). Za pomocą narzędzia Lasso (Lasso) możemy tworzyć zaznaczenia o dowolnych kształtach, a narzędzie Polygonal Lasso (Lasso wielokątne) ułatwia tworzenie prostoliniowych krawędzi zaznaczeń. Więcej informacji na temat narzędzi zazna- czających, tworzenia zaznaczeń i dopasowywania ich zawartości zawiera lekcja 3., „Zaznaczenia”. ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 21 Poleć książkęKup książkę 3 Przesuń wskaźnik nad lewą krawędź pokolorowanej właśnie wstążki. Kliknij tuż obok lewego górnego rogu wstążki, aby rozpocząć tworzenie zaznaczenia. Zaznaczenie powinno zaczynać się poza obszarem pokolorowanym. 4 Przesuń wskaźnik w prawo na odległość ok. 0,5 cm i w dół do połowy wysoko- ści wstążki, po czym kliknij, aby utworzyć pierwszy bok trójkąta. Nie przywią- zuj zbyt dużej wagi do precyzji. 5 Aby utworzyć drugi bok trójkąta, kliknij tuż obok lewego dolnego rogu wstążki. 6 Kliknij ponownie w tym samym punkcie, w którym zacząłeś, aby zamknąć trójkąt. 7 Wciśnij klawisz Delete. Zaznaczony obszar wstążki zostanie usunięty i powsta- nie trójkątne wcięcie. 8 Wybierz polecenie Select/Deselect (Zaznaczanie/Usuń zaznaczenie), aby zlikwidować niepotrzebne już zaznaczenie. Wstążka jest już gotowa. Teraz można umieścić na niej imię solenizanta. Ustawianie właściwości narzędzia na pasku opcji Następna czynność będzie polegała na ustawieniu właściwości tekstu i wpisaniu imienia. 1 Wybierz narzędzie Horizontal Type (Tekst) ( Przyciski i listy rozwijane na pasku opcji dotyczą teraz narzędzia Horizontal Type (Tekst). ) z przybornika. 22 LEKCJA 1 Zapoznanie się z obszarem roboczym Poleć książkęKup książkę 2 Z pierwszej listy rozwijanej na pasku opcji wybierz krój pisma (w przykładzie użyto kroju Minion Pro Italic, ale możesz wybrać dowolny inny). 3 Rozmiar czcionki ustal na 32 pt (32 pkt). Rozmiar czcionki można wybrać z listy rozwijanej; można też wpisać odpowied- nią liczbę i zatwierdzić ją wciśnięciem klawisza Enter lub Return albo ustalić ją przez „pocieranie” etykiety oznaczającej listę rozwijaną z rozmiarami czcionki. Oczywiście można też wybrać jeden ze standardowych rozmiarów, jakie zostały umieszczone na wspomnianej liście. 4 Kliknij gdzieś w lewej części wstążki i wpisz Elaine albo jakiekolwiek inne imię. Na razie nie zwracaj uwagi na położenie tekstu — wkrótce się tym zaj- miemy. Tekst jest niewidoczny, ponieważ jest w tym samym kolorze co wstążka, na której został wpisany. Trzeba będzie to naprawić. E Wskazówka: Gdy umieścisz wskaźnik myszy nad etykietą większości parame- trów numerycznych występujących na pasku opcji, w panelach i oknach dialogowych Photoshopa, pojawi się zredukowany suwak (w postaci palca wskazującego). Przeciągnięcie go w prawo powoduje zwiększenie wartości parametru, a prze- ciągnięcie w lewo — zmniejszenie. Jeśli dodatkowo wciśniesz klawisz Alt (Windows) lub Option (Mac OS), przyrost wartości zostanie zmniejszo- ny, a jeżeli wciśniesz klawisz Shift, przyrost będzie zwiększony. ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 23 Poleć książkęKup książkę Korzystanie z paneli i ich menu Kolor wpisanego tekstu jest taki sam jak kolor w próbce Set foreground color (Ustaw kolor pierwszego planu), widocznej w przyborniku, a zatem jest to ten sam kolor, który posłużył nam do namalowania wstążki. Trzeba więc zaznaczyć ten tekst i wybrać dla niego inny kolor w panelu Swatches (Próbki). 1 Sprawdź w przyborniku, czy narzędzie Horizontal Type (Tekst) ( ) jest nadal aktywne (wyróżnione).  Uwaga: Pod- czas przesuwania wskaźnika myszy nad próbkami kolorów zmienia się on chwi- lowo w kroplomierz. Umieść końcówkę kroplomierza nad próbką koloru, który chcesz wybrać, i kliknij. 2 Przeciągnij kursor od jednego końca tekstu do drugiego, zaznaczając w ten sposób wszystkie wyrazy. 3 W doku z panelami kliknij zakładkę Swatches (Próbki), aby wydobyć ten panel na wierzch. 4 Kliknij próbkę z jakimś jasnym kolorem (my wybraliśmy pastelową żółć). Wybrany kolor pojawi się w trzech miejscach: w przyborniku jako kolor próbki Set foreground color (Ustaw kolor pierwszego planu), w próbce koloru tekstu na pasku opcji narzędzia i w zaznaczonym tekście. 5 Wybierz dowolne inne narzędzie z przybornika, np. Move (Przesunięcie) ( ), tekst przestanie być wyróżniony i będzie można zobaczyć, że zmienił się jego kolor. Jest to najprostszy sposób wyboru koloru w Photoshopie, choć program udostęp- nia również wiele innych metod. Ponieważ w naszym projekcie użyjemy konkret- nego koloru (pasującego do tekstu na drugiej wstążce), łatwiej będzie go odszu- kać, jeśli zmienimy wygląd panelu Swatches (Próbki). 24 LEKCJA 1 Zapoznanie się z obszarem roboczym Poleć książkęKup książkę 6 Kliknij przycisk ( ) na panelu Swatches (Próbki) i z rozwiniętego w ten sposób menu wybierz polecenie Small List (Mała lista). 7 Wybierz narzędzie Horizontal Type (Tekst) i ponownie zaznacz tekst, tak jak w punktach 1. i 2. 8 Przewiń w dół widoczną teraz na panelu Swatches (Próbki) listę próbek kolorów, odszukaj kolor Light Yellow Orange (Jasny żółtopomarańczowy) i wybierz go. 9 Wybierz ponownie narzędzie Move (Przesunięcie) ( nie tekstu. Teraz tekst jest w kolorze pomarańczowym. ), aby usunąć zaznacze- Cofanie wykonanych operacji W idealnym świecie nigdy nie popełnia się błędów. Nigdy nie klika się niewłaści- wego elementu. Zawsze wiadomo, co trzeba zrobić, aby zrealizować swoje pomy- sły, a efekty są zgodne z wyobrażeniami. W idealnym świecie nigdy nie trzeba się wycofywać. W realnym świecie Photoshop zapewnia użytkownikowi możliwości cofnięcia się, odwołania wykonanej operacji i zastąpienia jej inną. Możemy swobodnie ekspery- mentować, mając komfort, że każdą wprowadzoną zmianę można bez problemu cofnąć.  Uwaga: W tym ćwiczeniu nie należy uaktywniać narzędzia Move (Przesunięcie) za pomocą skrótu klawiszowego (V), ponieważ jesteśmy tu w trybie wpisywania tekstu i wciśnięcie klawisza V spowo- duje dodanie takiej właśnie litery do istniejącego już tekstu.  Uwaga: Jeśli wprowadzone zmia- ny zostały zapisane, polecenie Undo (Cofnij) jest niedo- stępne. Na szczęście polecenie Step Backward (Krok do tyłu) i panel History (Historia) (omówiony dokładniej w lekcji 9.) działają tak długo, jak długo projekt nie zostanie zamknięty. ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 25 Poleć książkęKup książkę Nawet początkujący użytkownicy komputera szybko uczą się korzystać z polece- nia Undo (Cofnij) i doceniają jego zalety. Umożliwia ono cofanie się tylko o jeden krok. Tym razem użyjemy go, by cofnąć się do momentu, gdy tekst otrzymał po raz pierwszy jasny kolor. 1 Z menu Edit (Edycja) wybierz polecenie Undo Edit Type Layer (Cofnij Edycja warstwy tekstowej) albo wciśnij kombinację klawiszy Ctrl+Z (Windows) lub Commmand+Z (Mac OS), aby cofnąć ostatnią operację. Imię odzyska poprzedni kolor. 2 Wybierz polecenie Edit/Redo Edit Type Layer (Edycja/Ponów Edycja war- stwy tekstowej) albo wciśnij kombinację klawiszy Ctrl+Z (Windows) lub Commmand+Z (Mac OS), aby przywrócić tekstowi kolor pomarańczowy. Undo (Cofnij) anuluje ćostatnią operację Redo (Ponów) przywraca anulowaną operację Polecenie Undo (Cofnij) pozwala cofnąć się tylko o jeden krok. Jest to praktyczne, ponieważ pliki Photoshopa mogą być bardzo obszerne i przechowywanie informacji o wielu krokach mogłoby zająć bardzo dużo pamięci oraz spowolnić działanie programu. Jeśli drugi raz wciśniemy klawisze Ctrl+Z (Windows) lub Commmand+Z (Mac OS), Photoshop przywróci to, co zostało usunięte za pierwszym razem. Cofnięcie się o kilka operacji jest jednak możliwe za pomocą polecenia Step Backward (Krok do tyłu). Do przywracania tych operacji służy zaś polecenie Step Forward (Krok do przodu). Oba polecenia są dostępne w menu Edit (Edycja). 3 Jeśli imię ma już właściwy kolor, ustaw je za pomocą narzędzia Move (Przesunięcie) na środku niebieskiej wstążki. 4 Zapisz plik. Kartka urodzinowa jest gotowa! 26 LEKCJA 1 Zapoznanie się z obszarem roboczym Poleć książkęKup książkę  Uwaga: Gdy pa- nele są ukryte, przy krawędziach obszaru roboczego widać wą- skie, półprzezroczy- ste paski. Przytrzyma- nie wskaźnika myszy nad takim paskiem umożliwia tymcza- sowe wyświetlenie paneli ukrytych przy danej krawędzi. Jeszcze o panelach i ich rozmieszczeniu Panele Photoshopa są odpowiedzialne za różne funkcje programu. Rzadko pracuje się nad projektem, który wymagałby równoczesnego otwarcia wszyst- kich paneli. Dlatego są one połączone w grupy i w domyślnej konfiguracji pewne panele pozostają ukryte. Pełna lista paneli jest widoczna w menu Window (Okno). Nazwy paneli aktualnie otwartych na wierzchu swoich grup są zaznaczone. Panele otwieramy lub zamy- kamy przez wybranie ich nazwy w tym menu. Wszystkie panele można ukryć, łącznie z paskiem opcji i przybornikiem. W tym celu naciskamy klawisz Tab. Aby je przywrócić, naciskamy ten klawisz ponownie. Z doku paneli już korzystaliśmy, używając paneli Layers (Warstwy) i Swatches (Próbki). Panele można umieszczać w doku lub wyciągać z niego. Jest to szczegól- nie wygodne w przypadku dużych paneli lub tych, z których korzysta się rzadko, ale powinny być „pod ręką”. Oto kilka innych metod układania paneli. • Aby przesunąć całą grupę paneli, przeciągamy ją za pasek tytułowy. • Aby przenieść panel do innej grupy, przeciągamy jego zakładkę do tej grupy. Gdy w grupie pojawi się niebieskie obramowanie, zwalniamy przycisk myszy. • Aby umieścić panel lub grupę paneli w doku, przeciągamy tam zakładkę pane- lu lub pasek tytułowy grupy i upuszczamy, gdy pojawi się niebieskie obramo- wanie. • Aby panel lub grupę paneli uczynić swobodną, należy przeciągnąć jej pasek tytułowy bądź zakładkę panelu poza granice doku. ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 27 Poleć książkęKup książkę  Uwaga: Panele Character (Typografia) i Paragraph (Akapit) można zwijać, ale nie można zmienić ich rozmiarów. Rozwijanie i zwijanie paneli Panele można poszerzać lub zmniejszać i w ten sposób bardziej efektywnie wy- korzystywać powierzchnię ekranu, a także uzyskiwać dostęp do większej liczby opcji danego panelu. W tym celu rozciągamy obramowanie panelu lub klikamy, przełączając się pomiędzy ustalonymi rozmiarami. • Aby zwinąć otwarte panele do rozmiarów ikon, kliknij zwróconą w prawo podwójną strzałkę widoczną w górnej części doku. Aby rozwinąć panel, wystarczy kliknąć jego ikonę. Kliknięcie podwójnej strzałki zwróconej w lewo powoduje przywrócenie panelom ich poprzednich rozmiarów. • Aby zmienić wysokość panelu, przeciągnij jego prawy dolny róg. • Aby zmienić szerokość doku, ustaw wskaźnik myszy na lewej krawędzi doku; gdy wskaźnik zmieni się w dwustronną strzałkę, przeciągnij go w lewo bądź w prawo, w zależności od tego, czy chcesz zwiększyć, czy zmniejszyć szero- kość doku. • Aby zmienić wymiary panelu swobodnego, ustaw wskaźnik na lewej, prawej lub dolnej krawędzi; gdy zmieni się on w dwustronną strzałkę, przeciągnij daną krawędź do środka bądź na zewnątrz panelu. Można także przeciągać prawy dolny narożnik panelu. • Aby zwinąć grupę paneli, by widoczny był tylko pasek nagłówkowy doku i za- kładki paneli, kliknij dwukrotnie zakładkę któregokolwiek panelu z tej grupy. Ponowne kliknięcie przywraca rozwinięty widok grupy. Menu panelu można otworzyć, nawet gdy ten jest zwinięty.  Uwaga: Panele Character (Typografia) i Paragraph (Akapit) można zwijać, ale nie można zmienić ich rozmiarów. 28 LEKCJA 1 Zapoznanie się z obszarem roboczym Poleć książkęKup książkę Warto zwrócić uwagę, że po zwinięciu grupy zakładki jej paneli oraz przycisk menu pozostają widoczne. Istotne uwagi na temat przybornika i paska opcji Przybornik i pasek opcji mają pewne właściwości wspólne z pozostałymi panelami. • Przybornik można przenieść w inne miejsce obszaru roboczego przez prze- ciągnięcie jego paska tytułowego. Aby zrobić to samo z paskiem opcji, należy przeciągnąć go za uchwyt znajdujący się w lewym końcu. • Zarówno przybornik, jak i pasek opcji można ukryć. Istnieją jednak pewne właściwości paneli, które są niedostępne dla przybornika i paska opcji. • Przybornika i paska opcji nie można grupować z innymi panelami. • Nie można zmienić ich rozmiarów. • Nie można ich umieścić w doku. • Zarówno przybornik, jak i pasek opcji nie mają własnych menu, jak inne panele. Inne źródła wiedzy na temat używania Photoshopa Wymienione niżej zasoby mogą być pomocne w dalszym zgłębianiu tajników Photoshopa, odnajdywaniu odpowiedzi na rodzące się pytania i rozwiązywaniu problemów, jakie mogą się pojawiać przy realizowaniu rozmaitych projektów. Adobe Photoshop CC Materiały do nauki i pomoc techniczna (https://helpx. adobe.com/pl/Photoshop.html) — źródło inspiracji i informacji na temat najważ- niejszych technik, nowych funkcji i aktualizacji. Pomoc techniczna firmy Adobe (https://helpx.adobe.com/pl/support.html) — miejsce, gdzie można znaleźć i przejrzeć pliki pomocy dla Photoshopa. Adobe Forums (https://forums.adobe.com/welcome) — tu można podyskutować z innymi użytkownikami produktów firmy Adobe, zadawać im pytania i samemu udzielać odpowiedzi. ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 29 Poleć książkęKup książkę Zmienianie ustawień interfejsu W Photoshopie panele, okna dialogowe i tło okna obrazu są domyślnie ciemnoszare. Można je rozjaśnić, korzystając z okna dialogowego Preferences (Preferencje). W oknie tym można zmienić także inne ustawienia interfejsu. 1 Wybierz Edit/Preferences/Interface (Edycja/Preferencje/Interfejs) (Windows) lub Photoshop CC/Preferences/Interface (Photoshop CC/Preferencje/Interfejs) (Mac OS). 2 Wskaż właściwy motyw kolorystyczny lub zmień inne ustawienia. Zmiana kolorystyki interfejsu jest widoczna natychmiast. Istnieje też możliwość ustawienia róż- nych kolorów dla poszczególnych trybów ekranowych. 3 Jeżeli wprowadzone zmiany uważasz za satysfakcjonujące, kliknij przycisk OK. 30 LEKCJA 1 Zapoznanie się z obszarem roboczym Poleć książkęKup książkę Pytania kontrolne 1 Opisz dwa typy obrazów, jakie można otworzyć w Photoshopie. 2 3 Opisz dwie metody zmiany widoku obrazu. 4 Jak wybiera się narzędzia w programie Photoshop? Jakie są dwa sposoby zdobywania dodatkowych informacji o programie Photoshop? Odpowiedzi 1 Możemy wczytać do aplikacji zeskanowane fotografie, slajdy, negatywy lub grafikę. Innym źródłem są obrazy przechwycone z materiału wideo lub zaimportowane z innych programów graficznych. Możemy również importować fotografie cyfrowe. 2 Klikamy ikonę narzędzia w przyborniku lub wciskamy klawisz jego skrótu. Wybra- ne narzędzie pozostaje aktywne do chwili wybrania kolejnego. Aby wybrać narzę- dzie ukryte, można użyć klawisza skrótu i przełączać się pomiędzy narzędziami grupy lub przytrzymać wciśnięty przycisk myszy nad ikoną narzędzia w przyborni- ku i w ten sposób otworzyć podręczne menu z narzędziami. 3 Aby powiększyć lub zmniejszyć widok obrazu lub dopasować go do okna, możemy wybrać odpowiednie polecenie z menu View (Widok). Można także użyć narzędzia Zoom (Lupka) i kliknąć nim lub objąć odpowiedni fragment obrazu. Dodatkowo możliwe jest skorzystanie z klawiszy skrótów. Do przewijania obrazu lub zmiany stopnia jego powiększenia można również użyć panelu Navigator (Nawigator). 4 Pomoc programu Adobe Photoshop zawiera wszystkie informacje o funkcjach, skrótach klawiszowych, a także opisy wykonania określonych zadań oraz stosow- ne ilustracje. Serwis Adobe Photoshop CC Materiały do nauki i pomoc techniczna stanowi znakomite źródło inspiracji i informacji na temat najważniejszych technik, nowych funkcji i aktualizacji tego programu. ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 31 Poleć książkęKup książkę SKOROWIDZ Hasła oznaczone wielką literą odnoszą się do nazw narzędzi, paneli, filtrów lub funkcji programu ustawianych w poszczególnych oknach menu. A aberracja chromatyczna, 120 Adjustment Brush, 298 Adjustments, 50, 217 Adobe After Effects®, 247 Adobe Bridge, 36 Adobe Brush CC, 197 Adobe Color CC, 197 Adobe Illustrator, 194, 195 Adobe Premiere® Pro, 247 Adobe Preview CC, 322 Adobe Shape CC, 197 automatyzacja zadań, 309 B balans bieli, 267, 268, 270, 283 temperatura, 270 tinta, 271 Barwa/Nasycenie, Patrz: Hue/ Saturation Behance, 343, 344 biblioteka Creative Cloud, 197 Brightness/Contrast, 17, 110 Brush, 20, 211, 360 C Camera Raw, 34, 266, 267, 268 edycja nasycenia, 288 HDR, 296 histogram, 276 panorama, 296 synchronizacja ustawień, 278 wyostrzanie, 276 zapisywanie plików, 279, 282 Clone Stamp, 46, 360 CMYK, 326, 332, 336 cofanie operacji, 25, 26 Cofnij, Patrz: Undo Content-Aware Move, 126, 128 Crop, 38, 360 Curves, 40, 110 czcionka, Patrz: font D Dodge, 291, 360 Dopasowania, Patrz: Adjustments drukowanie, 326,341 3D, 348, 353 wyciągów barwnych, 342 E efekt Bokeh, 115 stroboskopowy, 115 Ekspozycja, Patrz: Exposure Elliptical Marquee, 54, 57, 58, 66 ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 367 Poleć książkęKup książkę Exposure, 110 Eyedropper, 18, 360 F film, 246 efekty, 254 panoramowanie, 257 ruch, 256 zbliżenie, 255, 257 przejście, 258 renderowanie, 261 ścieżka dźwiękowa, 259 wyciszanie, 260 transmisja strumieniowa, 248 tworzenie, 248, 249 filtr, 86, 202 Camera Raw, 297 Field Blur, 114 Formowanie, Patrz: filtr Liquify Inteligentne wyostrzenie, Patrz: filtr Smart Sharpen inteligentny, 206 edycja, 210 Iris Blur, 86, 114, 216 Korekta obiektywu, Patrz: filtr Lens Correction Lens Correction, 115 Liquify, 206, 211 Noise/Add Noise, 219 Path Blur, 115, 120 Redukcja potrząśnięć, Patrz: filtr Shake Reduction Render Clouds, 86 Difference Clouds, 216 Lighting Effects, 220 Renderowanie Chmury, Patrz: filtr Render Clouds Chmury różnicowe, Patrz: filtr Render Difference Clouds Efekty świetlne, Patrz: filtr Render Lighting Effects Rozmycie obrotowe, Patrz: filtr Spin Blur Rozmycie pola, Patrz: filtr Field Blur Rozmycie powierzchniowe, Patrz: polecenie Surface Blur Rozmycie przesłony, Patrz: filtr Iris Blur Rozmycie ścieżki, Patrz: filtr Path Blur Shake Reduction, 134 Smart Sharpen, 48 Spin Blur, 114 Surface Blur, 294 Szum/Dodaj szum, Patrz: filtr Noise Add Noise Tilt-Shift, 114 font, 158, Patrz też: krój pisma postscriptowy, 158, 173 format Cineon, 282 CMYK EPS, 340 CRW, 266, 267 DNG, 267, 282, 287 EPS, 340 JPEG, 177, 266, 267, 282, 287 NEF, 267 Photoshop PDF, 177 Photoshop Raw, 282 PNG, 282 PSB, 282 PSD, 266, 267, 282 RAW, 267 TIFF, 177 TIFF, 267, 282, 287 XMP, 277 368 Skorowidz Poleć książkęKup książkę fotografia korekta czerwonych oczu, 108 retusz, 34, 38, 40, 42, 43, 44, 45, 107, 110 rozmycie, 112 galeria, 114 wymiary, 35 G gamut, 336 Gąbka, Patrz: Sponge glify, 173 głębia ostrości, 114, 123 głowica odtwarzająca, 253, 254 gradient, 89 grafika bitmapowa, 10, 182 trójwymiarowa, 348 eksportowanie, 355 mapa, 349 materiał, 349 siatka, 349 tekstura, 349 tworzenie, 350 wektorowa, 10, 182 H Healing Brush, 44, 289, 291 histogram, 41, 276 Horizontal Type, 22, 88, 360 Hue/Saturation, 97 I interfejs, 30 J Jasność/Kontrast, Patrz: Brightness/Contrast K kadrowanie, 38, 69 Kadrowanie, Patrz: Crop kanał, 138, 148 alfa, 138, 140, 148, 151 modyfikowanie, 150 klatka kluczowa, 252 następna, 256 klip wideo, 247 czas trwania, 251 długość na osi czasu, 251 warstwa dopasowania, 255 kolor addytywny, 332 gama, Patrz: gamut mieszanie, 231 miękka próba, 338 pierwszego planu, 18 profil ICC, 337 próbkowanie, 18 subtraktywny, 332 zarządzanie, 336, 337 korekta czerwonych oczu, 108 Krok do przodu, Patrz: Step Forward Krok do tyłu, Patrz: Step Backward Kroplomierz, Patrz: Eyedropper kroplomierz, 18, 24 krój pisma, 158, Patrz też: font Open Type, 158, 172, 173 True Type, 158, 173 Type 1, 158 Krzywe, Patrz: Curves kształt głębia, 195 kolorowanie, 195 własny, 192 ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 369 Poleć książkęKup książkę L Lasso, 54, 63, 360 Lasso magnetyczne, Patrz: Magnetic Lasso Lasso wielokątne, Patrz: Polygonal Lasso Levels, 40, 41, 110 ligatura, 173 linia pomocnicza, 159, 160, 170 inteligentna, 198 liniatura maszyny drukarskiej, 35, 36 Lupka, Patrz: Zoom model CMYK, Patrz: CMYK RGB, Patrz: RGB Move, 56, 360 N narzędzie, 11, 12 przybornik, 11, 13, 29 układ, 13 ukryte, 21 właściwości, 22, 23 Ł Łatka, Patrz: Patch M Magic Wand, 54, 60 tolerancja, 61 Magnetic Lasso, 54, 63, 65 maska, 138, 140 Popraw maskę, Patrz: maska Refine Mask poprawianie krawędzi, 141 przycinająca, 140, 255 z tekstu, 159, 162, 163 Refine Mask, 141 szybka, 138, 145 tworzenie, 139 wektorowa, 140 z kanału, 140 maszerujące mrówki, 20 menu, 11 kontekstowe, 19 podręczne, Patrz: menu kontekstowe skrótów, Patrz: menu kontekstowe Mixer Brush, 226, 227, 231, 234, 236 O obiekt inteligentny, 183, 194, 197, 297 osadzony, 194 połączony, 194 obraz bitmapowy, 10 czarno-biały, 50 dla strony internetowej, 302, 315, 316, 322 do druku, 326 HDR, 296 kadrowanie, Patrz: kadrowanie kontrast, 83, 267, 274 kopia, 333 nasycenie, 288 negatyw, 83 ostrość, 267, 276 prostowanie, 38 przyciemnianie, 83 rozjaśnianie, 16, 83, 110 skalowanie w górę, 221 spłaszczanie, 41, 101, 326 winietowanie, 120 wymiary, 35 wyostrzenie, 48 zakres tonalny, 267, 274, 283 370 Skorowidz Poleć książkęKup książkę zapisywanie, 101 w formacie Photoshop PDF, 177 za pomocą generatora zasobów, 316, 319, 321 zmiana kolorystyki, 83 zniekształcenie aberracja chromatyczna, 120 beczkowe, 120 geometryczne, 120, 121 poduszkowe, 120 obszar kompozycji, 322 roboczy, 10, 11 okno dialogowe Preferences, Patrz: Preferences operacja, 309 nagrywanie, 309, 310, 311 odtwarzanie wsadowe, 314 P panel, 24, 27 Adjustments, 17 Akapit, Patrz: panel Paragraph Brush, 227 Channels, 120 Character, 28 Dopasowania, Patrz: panel Adjustments Historia, Patrz: panel History History, 25, 215 Kanały, Patrz: panel Channels Layers, 75 menu, 24, 25 Navigator, 16 Nawigator, Patrz: panel Navigator Oś czasu, Patrz: panel Timeline Paragraph, 28 Paths, 185 Pędzel, Patrz: panel Brush Properties, 17 Próbki, Patrz: panel Swatches rozmieszczenie, 27 rozwijanie, 28 Swatches, 24 Ścieżki, Patrz: panel Paths Timeline, 247, 249 Typografia, Patrz: panel Character ukrywanie, 27 Warstwy, Patrz: panel Layers Właściwości, Patrz: panel Properties zwijanie, 28 panorama, 116, 117, 118, 296 pasek opcji, 19, 22, 29 stanu, 14 Patch, 45 Pen, 183, 184, 185, 186, 360 perspektywa, 130, 133 pędzel końcówka ścieralna, 230 mokry, 228 rozmiar, 213, 227 suchy, 228 tworzenie, 234 wilgotność, właściwości, 239 Pędzel, Patrz: Brush Pędzel korekty, Patrz: Adjustment Brush Pędzel korygujący, Patrz: Healing Brush Pędzel mieszający, Patrz: Mixer Brush piksel, 10, 35, 182 interpolacja, 221 Pióro, Patrz: Pen plik dla strony internetowej, 302, 315, 316, 322 do druku, 326 format, Patrz: format ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 371 Poleć książkęKup książkę polecenie Alarm przestrzeni kolorów, Patrz: polecenie Gamut Warning Color Range, 292, 334 Copy, 69 Copy Merged, 69 Duplicate, 333 Gamut Warning, 333 Image Size, 221 Kopiuj, Patrz: polecenie Copy Kopiuj scalone, Patrz: polecenie Copy Merged Krok do tyłu, Patrz: polecenie Step Backward Paste, 69 Paste Into, 69 Perspective Warp, 130, 133 Powiel, Patrz: polecenie Duplicate Puppet Warp, 146 Refine Edge, 62 Rozmiar obrazu, Patrz: polecenie Image Size Step Backward, 25, 26, 215 Step Forward, 26 Undo, 25, 26, 215 Wklej, Patrz: polecenie Paste Wklej do, Patrz: polecenie Paste Into Wypaczenie marionetkowe, Patrz: polecenie Puppet Warp Wypaczenie perspektywy, Patrz: polecenie Perspective Warp Zakres kolorów, Patrz: polecenie Color Range Polygonal Lasso, 21, 54, 63 Popraw krawędź, Patrz: polecenie Refine Edge poziom tonalny, 40, 41 Poziomy, Patrz: Levels Preferences, 30 prostokąt zaokrąglony, 174 przestrzeń kolorów CMYK, Patrz: CMYK RGB, Patrz: RGB urządzenia, 337 Przesunięcie, Patrz: Move Przesuwanie z uwzględnieniem zawartości, Patrz: Content-Aware Move przycisk, 303, 308 punkt bieli, 274 Punktowy pędzel korygujący, Patrz: Spot Healing Brush Q Quick Selection, 54, 55, 360 R raster, 36 Rectangular Marquee, 19, 54, 66, 360 RGB, 332, 336 konwersja do CMYK, 335 rozdzielczość, 35, 182, 326 monitora, 35 niska, 221 Rozjaśnianie, Patrz: Dodge Różdżka, Patrz: Magic Wand S shader, 349 Single Column Marquee, 54 Single Row Marquee, 54 smart object, Patrz: obiekt inteligentny spady, 326 Sponge, 291 Spot Healing Brush, 44, 289, 360 Stempel, Patrz: Clone Stamp Szybkie zaznaczanie, Patrz: Quick Selection 372 Skorowidz Poleć książkęKup książkę Ś ścieżka, 184 dźwiękowa, 259 wyciszanie, 260 krzywa, 187 krzywoliniowa, 185 linia prosta, 186 otwarta, 183 przekształcanie w kształt, 192 punkt kontrolny gładki, 184, 185 narożny, 184,185 robocza, 185 segment prosty, 184, 185 zakrzywiony, 184 tworzenie, 185, 186, 188 zamknięta, 183, 185 zapisywanie, 191 T tekst, 158 akapitowy, 160, 170, 171 animowanie, 252 interlinia, 172 kolor, 24 pionowy, 175 punktowy, 160 styl akapitowy, 165 znakowy, 165 wstawianie, 88 wzdłuż ścieżki, 165 zniekształcanie, 169 Tekst, Patrz: Horizontal Type tryb mieszania, 82, 83, 93 Color, 211, 212 Difference, 83 mieszania dla grupy warstw, 93 Jasność, Patrz: tryb mieszania Luminosity Jaśniej, Patrz: tryb mieszania Lighten Kolor, Patrz: tryb mieszania Color Lighten, 83 Luminosity, 83 Multiply, 83 Nakładka, Patrz: tryb mieszania Overlay Overlay, 83 Pomnóż, Patrz: tryb mieszania Multiply Różnica, Patrz: tryb mieszania Difference U ustawienia bieżące zapisywanie, 4 domyślne, 4, 10 W warstwa, 74 3D, 349 kamera, 349, 351 siatka, 349 światła, 349 tworzenie, 350 automatyczne wyrównywanie, 103 cień, 91, 96, 99, 148 dodawanie metodą przeciągania, 87 dopasowania Adjustments, 50 Brightness/Contrast, 17 Curves, 40 dodawanie, 97 Hue/Saturation, 97 ADOBE PHOTOSHOP CC/CC PL. OFICJALNY PODRĘCZNIK 373 Poleć książkęKup książkę Z zaznaczanie, 54 geometryczne, 54 kopiowanie, 68, 69 krawędziowe, 54 obracanie, 64 od punktu środkowego, 66 odejmowanie, 61 przesuwanie, 57, 58, 59 ramka, 60 swobodne, 54, 63 usunięcie zaznaczenia, 57 wtapianie, 62 wygładzanie krawędzi, 62 zmienianie rozmiarów, 67 Zaznaczanie eliptyczne, Patrz: Elliptical Marquee Zaznaczanie pojedynczych kolumn, Patrz: Single Column Marquee Zaznaczanie pojedynczych rzędów, Patrz: Single Row Marquee Zaznaczanie prostokątne, Patrz: Rectangular Marquee znak kaligraficzny, 173 Zoom, 13, 14, 143, 360 Scrubby Zoom, 15 Zoom In, 15 Zoom Out, 15 dopasowania klip wideo, 255 Levels, 40, 41, 284 efekty, Patrz: warstwa styl gradient, Patrz: gradient grupa, 303 kolejność, 203 kompozycja, 102 kopiowanie, 77 krycie, 82, Patrz też: warstwa przezroczystość kształtu, 193, 194 nazwa, 77 obracanie, 84 obramowanie, 79 przezroczystość, 74, 76, 79, 82 skalowanie, 84 styl, 91, 96, 99 tekstowa, 166 tła, 74, 76 przekształcanie w zwykłą warstwę, 76 tryb mieszania, Patrz: tryb mieszania uaktywnianie, 57 widoczność, 78 zaznaczanie, 212 wektor, 182 wideo, 246 klip, Patrz: klip wideo winietowanie, 120 wypełnienie tonalne, Patrz: g
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

Adobe Photoshop CC/CC PL. Oficjalny podręcznik
Autor:
,

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: