Autentyczność w biznesie pozwala ci być sobą w tym, co robisz! Wyróżnia ciebie i twoje usługi oraz sprawia, że twoja marka staje się nie do podrobienia. Pozwala ci też docierać do właściwych odbiorców — twoich idealnych klientów.
Bo autentyczność ma moc przyciągania!
Poradniki biznesowe często przekazują wiedzę oraz zasady, których należy przestrzegać przy budowaniu swojej marki i rozwijaniu firmy, ale bardzo rzadko wspierają w podejmowaniu samodzielnych decyzji, wybieraniu tego, co jest najlepsze akurat dla ciebie, poznawaniu siebie i słuchaniu własnej intuicji. Tym razem jest inaczej!
Masz przed sobą praktyczny przewodnik zawierający mnóstwo ćwiczeń, pytań, które należy sobie postawić, a także przykładów tekstów i osób, które zaczęły budować swoją działalność na autentycznym przekazie — pochodzącym z ich wnętrza, czyli zgodnym z tym, kim są, w co wierzą i co jest dla nich ważne.
Książka pomoże ci w budowaniu swojej marki (osobistej i firmowej) w sposób autentyczny, który będzie jednocześnie atrakcyjny dla twoich klientów. Przeczytaj ją i sprawdź, czy to podejście jest dla ciebie.
Jeśli tak — zacznij działać!
Zagadnienia poruszane w książce są bliskie nowym trendom w marketingu, takim jak personal branding , storytelling , content marketing .
Budowanie marki na autentycznym przekazie to prawdziwa rewolucja w podejściu do biznesu!
Darmowy fragment publikacji:
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź
towarowymi ich właścicieli.
Autorka oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich
wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Autorka oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych
w książce.
Redaktor prowadzący: Magdalena Dragon-Philipczyk
Korekta językowa: M.T. Media
Projekt okładki: Ewa Skrzypiec
Fotografia autorki na okładce: Sylwia „Nikko” Biernacka
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/autent
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-283-0662-2
Copyright © Anna Piwowarska 2015
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Wst(cid:162)p .......................................................................................................... 9
Rozdzia(cid:361) 1. Autentyczno(cid:309)(cid:238) w Biznesie ......................................................13
Autentyczno(cid:309)(cid:238) jako trend kulturowy ........................................................... 13
Autentyczno(cid:309)(cid:238) mo(cid:342)e si(cid:162) sta(cid:238) nowym j(cid:162)zykiem biznesu ............................. 15
Dlaczego warto budowa(cid:238) swoj(cid:158) mark(cid:162) w sposób autentyczny? ............... 16
Kto to jest idealny klient? ........................................................................... 17
Dlaczego ta ksi(cid:158)(cid:342)ka nie jest dla wszystkich? .............................................. 18
Dla kogo jest ta ksi(cid:158)(cid:342)ka? ............................................................................. 19
W czym mo(cid:342)e ci pomóc ten poradnik? ....................................................... 20
Dopiero zaczynasz i czujesz, (cid:342)e to co(cid:309) dla ciebie .....................................20
Masz ju(cid:342) firm(cid:162), stron(cid:162), blog, ale chcesz co(cid:309) zmieni(cid:238) ...............................20
A co, je(cid:309)li nie lubisz pisa(cid:238)? .......................................................................20
A je(cid:309)li nie kochasz swojej pracy? ..............................................................21
Je(cid:309)li ten temat jest ci bliski zawodowo .....................................................21
Dlaczego autentyczno(cid:309)(cid:238) przyci(cid:158)ga? ............................................................ 22
Mentor przy kawie ....................................................................................... 23
Rozdzia(cid:361) 2. Jak budowa(cid:238) swoj(cid:158) mark(cid:162) na autentycznym przekazie? .....25
Marka w podej(cid:309)ciu klasycznym a idea autentyczno(cid:309)ci .............................. 26
Elementy tradycyjnej strategii marketingowej w nieco innym wydaniu .... 27
Jak korzysta(cid:238) z informacji zawartych w tym rozdziale? ............................27
Autentyczna marka osobista ....................................................................... 28
Co to znaczy by(cid:238) swoj(cid:158) mark(cid:158)? ................................................................28
Autentyczny personal branding ................................................................29
3
Poleć książkęKup książkęCzy (cid:361)atwo jest by(cid:238) swoj(cid:158) mark(cid:158)? .............................................................. 30
Jak autentyczno(cid:309)(cid:238) pomaga w budowaniu swojej marki osobistej? ........ 31
Czy marka osobista jest dla ciebie? ......................................................... 32
Poznaj siebie ............................................................................................. 32
Poznaj swoje mo(cid:342)liwo(cid:309)ci .......................................................................... 32
Poznaj te(cid:342) swoje ograniczenia .................................................................. 33
Szukaj w(cid:361)asnej drogi do poznania siebie ................................................. 34
Autentyczno(cid:309)(cid:238) pomaga ............................................................................ 35
Znajomo(cid:309)(cid:238) siebie te(cid:342) pomaga .................................................................. 36
Marka autentyczna to marka unikalna .................................................... 36
Autentyczna marka osobista zmienia si(cid:162) razem z tob(cid:158) ........................... 37
Ufaj swojej intuicji, prosz(cid:162)! ...................................................................... 37
Jak budowa(cid:238) autentyczn(cid:158) mark(cid:162) osobist(cid:158)? ............................................. 38
Autentyczna marka firmowa ....................................................................... 39
Twoja marka firmowa mo(cid:342)e mówi(cid:238) autentycznym g(cid:361)osem .................... 39
Jak budowa(cid:238) autentyczn(cid:158) mark(cid:162) firmow(cid:158)? ............................................. 40
Chcesz budowa(cid:238) autentyczn(cid:158) mark(cid:162) — mów prawd(cid:162)! ........................... 41
Jak komunikowa(cid:238) swoj(cid:158) mark(cid:162) firmow(cid:158) w sposób autentyczny? ........... 42
Kto mo(cid:342)e stworzy(cid:238) autentyczn(cid:158) komunikacj(cid:162) twojej marki firmowej? ... 43
Twój idealny klient ....................................................................................... 43
Dlaczego twoi idealni klienci wybieraj(cid:158) ciebie? ...................................... 44
Jak rozpozna(cid:238) swoich idealnych klientów? .............................................. 44
Jak sta(cid:238) si(cid:162) dla klientów „oczywistym wyborem”? ................................... 45
Jak dociera(cid:238) do swoich idealnych klientów? ........................................... 45
Jak okre(cid:309)la(cid:238) grupy swoich potencjalnych odbiorców? ............................ 46
Czym s(cid:158) persony w marketingu? .............................................................. 48
Persona czy prawdziwy klient? ................................................................. 49
Czy persony mog(cid:158) ci pomóc? ................................................................... 50
Postaw si(cid:162) w miejscu swojego klienta ..................................................... 53
Konkurencja i wspó(cid:361)praca ........................................................................... 54
Jak radzi(cid:238) sobie z konkurencj(cid:158)? ............................................................... 54
Jak znale(cid:340)(cid:238) swoj(cid:158) nisz(cid:162)? ........................................................................... 54
Jak da(cid:238) si(cid:162) pozna(cid:238) w(cid:361)a(cid:309)ciwym osobom? .................................................. 56
Na czym budowa(cid:238) swoj(cid:158) konkurencyjn(cid:158) przewag(cid:162)? .............................. 57
Kto jest, a kto nie jest twoj(cid:158) konkurencj(cid:158)? .............................................. 57
Jak szuka(cid:238) wspó(cid:361)pracy zamiast konkurencji? .............................................. 59
Na zielonym fotelu ...................................................................................... 62
4
Autentyczno(cid:154)(cid:151) przyci(cid:194)ga
Poleć książkęKup książkęRozdzia(cid:361) 3. Jak budowanie marki na autentycznym przekazie
mo(cid:342)e zmieni(cid:238) twoj(cid:158) firm(cid:162) i twoje (cid:342)ycie ................................67
W czym autentyczno(cid:309)(cid:238) pomaga mi na co dzie(cid:290)? ....................................... 68
Autentyczno(cid:309)(cid:238) pomaga nawi(cid:158)za(cid:238) inny rodzaj kontaktu z klientami .......69
Autentyczno(cid:309)(cid:238) pomaga budowa(cid:238) zaufanie ..............................................71
Jak budowanie marki na autentycznym przekazie mo(cid:342)e pomóc
tobie i twojej firmie? ................................................................................ 72
Autentyczno(cid:309)(cid:238) wyró(cid:342)nia ciebie i twoje us(cid:361)ugi ..........................................72
Autentyczno(cid:309)(cid:238) pozwala ci zawsze by(cid:238) sob(cid:158) .............................................73
Autentyczno(cid:309)(cid:238) pozwala dociera(cid:238) do w(cid:361)a(cid:309)ciwych odbiorców ...................75
Autentyczno(cid:309)(cid:238) przybli(cid:342)a ci(cid:162) do klientów ..................................................75
Autentyczno(cid:309)(cid:238) zwi(cid:162)ksza twoj(cid:158) moc przyci(cid:158)gania ....................................76
Jak budowanie marki na autentycznym przekazie mo(cid:342)e pomóc
twoim klientom? ....................................................................................... 78
Autentyczno(cid:309)(cid:238) u(cid:361)atwia wybór ...................................................................78
Cytryny, limonki i zapach podró(cid:342)y .............................................................. 80
Rozdzia(cid:361) 4. Jak pisa(cid:238) w sposób porywaj(cid:158)cy ............................................83
Pisz prosto i zwi(cid:162)(cid:340)le ..................................................................................... 84
Jak tworzy(cid:238) proste i zwi(cid:162)z(cid:361)e teksty? ..........................................................85
Pisz krótko i dynamicznie ..........................................................................86
Wyja(cid:309)niaj to, co niezrozumia(cid:361)e i trudne ...................................................86
Pisz tak, jak mówisz ...................................................................................87
Alternatywa dla pisania ............................................................................87
Pokazuj zamiast opisywa(cid:238) ........................................................................... 90
Wy(cid:309)wietlaj obrazki w g(cid:361)owie czytelnika ...................................................90
Dlaczego lepiej pokazywa(cid:238) ni(cid:342) opisywa(cid:238)? ...............................................91
Anga(cid:342)uj zmys(cid:361)y ............................................................................................ 92
Unikaj wy(cid:309)wiechtanych zwrotów ................................................................ 94
O tym, jak niektóre zdania wy(cid:361)(cid:158)czaj(cid:158) mózg .............................................96
Co si(cid:162) stanie, gdy zrezygnujesz z wy(cid:309)wiechtanych zwrotów? ..................96
Jak unika(cid:238) zu(cid:342)ytych zda(cid:290)? ........................................................................97
Nie wzbudzaj w(cid:158)tpliwo(cid:309)ci ........................................................................... 98
Nie kieruj uwagi tam, gdzie nie jest potrzebna .......................................98
Pokazuj korzy(cid:309)ci ......................................................................................... 100
U(cid:342)ywaj call to action ................................................................................. 103
Jak dzia(cid:361)a wezwanie do dzia(cid:361)ania? .........................................................104
Powiedz odbiorcy, co ma zrobi(cid:238) .............................................................104
Spis tre(cid:154)ci
5
Poleć książkęKup książkęCall to action na twojej stronie .............................................................. 105
Call to action na przycisku ..................................................................... 107
Call to action na blogu ........................................................................... 108
Call to action na Facebooku ................................................................... 109
Zrób to celnie, nienachalnie i czytelnie ................................................. 110
Uwa(cid:342)aj na niektóre call to action .......................................................... 111
Stosuj nag(cid:361)ówki i wyró(cid:342)nienia ...................................................................113
Nag(cid:361)ówki u(cid:361)atwiaj(cid:158) czytanie .................................................................. 113
Nag(cid:361)ówki u(cid:361)atwiaj(cid:158) pisanie .................................................................... 114
Jakie regu(cid:361)y rz(cid:158)dz(cid:158) nag(cid:361)ówkami? .......................................................... 114
Gdzie szuka(cid:238) inspiracji do tworzenia nag(cid:361)ówków? ................................ 116
Jak tworzy(cid:238) nag(cid:361)ówki, które dzia(cid:361)aj(cid:158)? .................................................... 118
Wyró(cid:342)niaj to, co chcesz podkre(cid:309)la(cid:238) ........................................................ 118
Uwa(cid:342)aj na nag(cid:361)ówki-fajerwerki .............................................................. 119
Jak tworzy(cid:238) nag(cid:361)ówki w duchu autentycznym? ..................................... 119
Pami(cid:162)taj o czytelniku .................................................................................121
Lekcja stylu .................................................................................................122
Rozdzia(cid:361) 5. Jak pisa(cid:238) w sposób autentyczny .........................................125
„O mnie” — najtrudniejsza strona, jak(cid:158) kiedykolwiek napisa(cid:361)am ............125
Jak pisa(cid:361)am o sobie, zanim odkry(cid:361)am, (cid:342)e mo(cid:342)na inaczej? .................... 126
Jak odkry(cid:361)am, (cid:342)e mo(cid:342)na inaczej? ........................................................... 127
Jak w ko(cid:290)cu to zrobi(cid:361)am? ....................................................................... 130
Moje pierwsze bio ................................................................................... 131
Co mi pomog(cid:361)o i co mo(cid:342)e pomóc tobie? ............................................... 132
Dalsze (cid:342)ycie mojego pierwszego bio ...................................................... 133
Drugi tekst „o mnie” ............................................................................... 133
Przyk(cid:361)ady innych tekstów o sobie napisanych w sposób autentyczny ..... 136
Kilka wskazówek, które pomog(cid:158) ci napisa(cid:238) tekst o sobie w sposób
autentyczny .............................................................................................141
Pisz prawd(cid:162) ............................................................................................. 141
Pokazuj siebie w swojej najlepszej wersji .............................................. 142
S(cid:361)uchaj siebie .......................................................................................... 142
Wzbudzaj emocje .................................................................................... 143
Kilka pyta(cid:290), które pomog(cid:158) ci napisa(cid:238) tekst o sobie .............................. 143
Masz ju(cid:342) swoje odpowiedzi na pytania. I co teraz? ............................... 145
Ksi(cid:162)(cid:342)ycowe (cid:309)wiat(cid:361)o na szkle .......................................................................147
6
Autentyczno(cid:154)(cid:151) przyci(cid:194)ga
Poleć książkęKup książkęRozdzia(cid:361) 6. Autentyczna promocja ........................................................151
Potrzebujesz promocji .............................................................................151
Promocja mo(cid:342)e by(cid:238) przyjemna ...............................................................152
Jak si(cid:162) promowa(cid:238) i pozosta(cid:238) sob(cid:158)? ........................................................152
Content marketing .................................................................................... 153
Marketing wychodz(cid:158)cy i marketing przychodz(cid:158)cy .................................154
Content marketing, czyli wytwarzanie warto(cid:309)ciowych tre(cid:309)ci .................155
Co mo(cid:342)e by(cid:238) twoim contentem? ............................................................155
Rób to, co lubisz ......................................................................................158
Twoja strona jako contentowe centrum dowodzenia ............................159
Promowanie tre(cid:309)ci jest tak samo wa(cid:342)ne jak ich wytwarzanie ...............160
Content marketing a pozycjonowanie ....................................................163
Media spo(cid:361)eczno(cid:309)ciowe w content marketingu ....................................... 163
Jak tworzy(cid:238) i rozpowszechnia(cid:238) swój content za pomoc(cid:158) Facebooka? ......163
Jak prowadzi(cid:238) profil na Facebooku w duchu autentycznym? ................164
Czym jest, a czym nie jest profil na Facebooku .....................................164
Publikuj regularnie, ale nie za cz(cid:162)sto .....................................................165
Pami(cid:162)taj, (cid:342)e nie wszyscy widz(cid:158) to, co publikujesz .................................166
Jak szuka(cid:238) pomys(cid:361)u na fanpejd(cid:342)? ...........................................................166
Jak prowadzi(cid:238) swój profil? ......................................................................168
Stwórz plan dzia(cid:361)a(cid:290) na Facebooku .........................................................168
Szybki przegl(cid:158)d innych mediów spo(cid:361)eczno(cid:309)ciowych ..............................170
Jak zacz(cid:158)(cid:238)? ...............................................................................................172
O czym warto pami(cid:162)ta(cid:238)? ........................................................................172
Storytelling ................................................................................................. 174
Na czym polega si(cid:361)a opowie(cid:309)ci? .............................................................174
Historia jako narz(cid:162)dzie marketingowe ...................................................175
Ró(cid:342)ne sposoby opowiadania historii ......................................................176
Storytelling a autentyczno(cid:309)(cid:238) ...................................................................176
Storytelling a content marketing ............................................................177
Jak korzysta(cid:238) z mo(cid:342)liwo(cid:309)ci storytellingu? ...............................................178
Jak takie opowie(cid:309)ci mog(cid:158) wygl(cid:158)da(cid:238) w praktyce? ..................................178
Jak tworzy(cid:238) w(cid:361)asne historie? ...................................................................179
Jak opisywa(cid:238) swoje historie? ..................................................................181
Wybieraj to, co najwa(cid:342)niejsze .................................................................181
Cz(cid:162)(cid:309)ci Wspólne i bardzo spójne ................................................................ 185
Spis tre(cid:154)ci
7
Poleć książkęKup książkę8
Autentyczno(cid:154)(cid:151) przyci(cid:194)ga
Poleć książkęKup książkęAutentyczno(cid:309)(cid:238) przyci(cid:158)ga. Wiem to na pewno. W ci(cid:158)gu ostatnich czte-
rech lat do(cid:309)wiadczy(cid:361)am tej mocy na sobie. Obserwowa(cid:361)am j(cid:158) równie(cid:342)
wielokrotnie w trakcie pracy z firmami tworzonymi z pasj(cid:158) i sercem.
W czasie warsztatów oraz indywidualnych konsultacji mia(cid:361)am ogromn(cid:158)
przyjemno(cid:309)(cid:238) towarzyszy(cid:238) ma(cid:361)ym biznesom w budowaniu marki opartej
na autentycznych podstawach, tworzeniu tekstów na strony internetowe
oraz tekstu „o mnie” (zwanego równie(cid:342) bio), który cz(cid:162)sto stanowi(cid:361) punkt
wyj(cid:309)cia do uwa(cid:342)niejszego przyjrzenia si(cid:162) sobie i swojej dzia(cid:361)alno(cid:309)ci.
Pomaga(cid:361)am te(cid:342) w dzia(cid:361)aniach promocyjnych opartych na content mar-
ketingu i storytellingu.
Napisa(cid:361)am t(cid:162) ksi(cid:158)(cid:342)k(cid:162) po to, by propagowa(cid:238) ide(cid:162) budowania marki
osobistej i firmowej na autentycznych podstawach — w zgodzie ze sob(cid:158)
i swoimi warto(cid:309)ciami. W zgodzie z tym, kim jeste(cid:309) — co jest w tobie
prawdziwe, (cid:342)ywe i warto(cid:309)ciowe. Budowanie na autentycznych podsta-
wach sprawia, (cid:342)e twoja marka staje si(cid:162) unikalna i niemo(cid:342)liwa do pod-
robienia. Dzi(cid:162)ki temu mo(cid:342)esz dociera(cid:238) do w(cid:361)a(cid:309)ciwych osób — twoich
idealnych klientów.
Ksi(cid:158)(cid:342)ka stanowi zbiór praktycznych wskazówek oraz inspiracji. Pisz(cid:158)c j(cid:158),
korzysta(cid:361)am z wiedzy na temat marketingu i reklamy, któr(cid:158) zdobywa-
(cid:361)am przez kilkana(cid:309)cie lat — od czasów studiów dziennikarskich o spe-
cjalno(cid:309)ci PR i reklama — i któr(cid:158) nast(cid:162)pnie weryfikowa(cid:361)am w praktyce,
pracuj(cid:158)c jako copywriterka w agencjach reklamowych i uczestnicz(cid:158)c
9
Poleć książkęKup książkęw kreowaniu kampanii oraz tekstów dla du(cid:342)ych mi(cid:162)dzynarodowych
marek. Przy tworzeniu tej ksi(cid:158)(cid:342)ki korzysta(cid:361)am równie(cid:342) z do(cid:309)wiadczenia,
które zdoby(cid:361)am, pomagaj(cid:158)c ma(cid:361)ym kobiecym biznesom skupionym
wokó(cid:361) Lataj(cid:158)cej Szko(cid:361)y dla Kobiet, klientom, którzy zg(cid:361)aszali si(cid:162) do mnie
na indywidualne konsultacje, oraz wspó(cid:361)pracuj(cid:158)c z ma(cid:361)ymi i (cid:309)rednimi
firmami, które trafi(cid:361)y do mnie za po(cid:309)rednictwem mojej strony interne-
towej i zapragn(cid:162)(cid:361)y dla siebie tekstów w duchu autentycznym.
Poza praktycznymi radami ksi(cid:158)(cid:342)ka zawiera te(cid:342) mnóstwo przyk(cid:361)adów
tekstów napisanych w sposób autentyczny oraz wypowiedzi prawdzi-
wych osób, które prowadz(cid:158)c swoj(cid:158) dzia(cid:361)alno(cid:309)(cid:238), na co dzie(cid:290) korzystaj(cid:158)
z opisanego tu podej(cid:309)cia. Znajdziesz w niej historie spotka(cid:290) z niezwy-
k(cid:361)ymi osobami oraz opis moich w(cid:361)asnych zmaga(cid:290) z pisaniem tekstu
o sobie i z budowaniem mojej marki.
Mam nadziej(cid:162), (cid:342)e ksi(cid:158)(cid:342)ka stanie si(cid:162) dla ciebie przewodnikiem na twojej
w(cid:361)asnej drodze do autentyczno(cid:309)ci w biznesie.
Poradniki biznesowe bardzo cz(cid:162)sto przekazuj(cid:158) wiedz(cid:162) oraz zasady i spo-
soby, których powinni(cid:309)my si(cid:162) trzyma(cid:238), ale bardzo rzadko wspieraj(cid:158) nas
w podejmowaniu samodzielnych decyzji, pod(cid:158)(cid:342)aniu za g(cid:361)osem intuicji,
wybieraniu spo(cid:309)ród ogromu mo(cid:342)liwo(cid:309)ci tego, co jest nasze, zgodne
z nami, wspó(cid:361)graj(cid:158)ce.
Chcia(cid:361)abym, aby w tym przypadku by(cid:361)o inaczej. Aby wszystko, co tutaj
czytasz, wszystkie moje porady, zalecenia i pomys(cid:361)y, by(cid:361)o przez ciebie
filtrowane. Namawiam ci(cid:162) do zadawania sobie pyta(cid:290) tak cz(cid:162)sto, jak to
mo(cid:342)liwe. Pytaj siebie: czy to jest moje, czy to moja droga, czy takie
podej(cid:309)cie do mnie przemawia, czy naprawd(cid:162) chc(cid:162) to zrobi(cid:238)? Sprawdzaj
te(cid:342), co u ciebie — jak czujesz si(cid:162) z tym, co czytasz, jakie emocje i odczu-
cia budz(cid:158) si(cid:162) w tobie.
Mo(cid:342)esz przeczyta(cid:238) t(cid:162) ksi(cid:158)(cid:342)k(cid:162) w ca(cid:361)o(cid:309)ci albo na wyrywki — to ty decy-
dujesz, co z niej we(cid:340)miesz dla siebie. Je(cid:309)li jednak si(cid:162)gasz po ni(cid:158) dlatego,
(cid:342)e oczekujesz, (cid:342)e co(cid:309) si(cid:162) zmieni, to gor(cid:158)co namawiam ci(cid:162) do wykony-
wania (cid:238)wicze(cid:290), odpowiadania na pytania oraz samodzielnej pracy
z ksi(cid:158)(cid:342)k(cid:158). A wi(cid:162)c zamiast czyta(cid:238) i kiwa(cid:238) g(cid:361)ow(cid:158), zacznij dzia(cid:361)a(cid:238). Bo
w dzia(cid:361)aniu kryje si(cid:162) moc.
10
Autentyczno(cid:154)(cid:151) przyci(cid:194)ga
Poleć książkęKup książkęZa(cid:361)ó(cid:342) specjalny zeszyt albo folder w komputerze i odpowiadaj na pyta-
nia, rób (cid:238)wiczenia. Podkre(cid:309)laj w ksi(cid:158)(cid:342)ce to, co jest dla ciebie istotne,
i polemizuj z tym, z czym si(cid:162) nie zgadzasz (cho(cid:238)by na marginesach —
zobaczysz, jakie to mo(cid:342)e by(cid:238) wyzwalaj(cid:158)ce, szczególnie je(cid:309)li pani biblio-
tekarka z podstawówki w twojej g(cid:361)owie nadal zakazuje ci pisania po
ksi(cid:158)(cid:342)kach). Nadu(cid:342)ywaj (cid:342)ó(cid:361)tego lub ró(cid:342)owego markera, kolorowych
cienkopisów albo czegokolwiek, co masz akurat pod r(cid:162)k(cid:158). Rysuj mapki
pami(cid:162)ci, minikomiksy z twoimi dialogami wewn(cid:162)trznymi, notuj pomy-
s(cid:361)y, które przychodz(cid:158) ci do g(cid:361)owy w trakcie lektury, w formie rysunków,
hase(cid:361) albo tabelek — tak jak lubisz.
A je(cid:309)li wolisz mówi(cid:238) ni(cid:342) pisa(cid:238), nagrywaj swoje wypowiedzi na dyktafon
w komputerze lub telefonie albo popro(cid:309) znajom(cid:158) osob(cid:162), by przeprowa-
dzi(cid:361)a z tob(cid:158) wywiad, zadaj(cid:158)c ci pytania z (cid:238)wicze(cid:290).
Ksi(cid:158)(cid:342)ka, któr(cid:158) trzymasz w r(cid:162)ce, nie jest (cid:342)adn(cid:158) ksi(cid:162)g(cid:158) objawion(cid:158). To nie
jest tekst, który nale(cid:342)y czyta(cid:238) z namaszczeniem, a potem z takim samym
namaszczeniem od(cid:361)o(cid:342)y(cid:238) na pó(cid:361)k(cid:162). W moim zamy(cid:309)le to troch(cid:162) poradnik,
a troch(cid:162) nieporadnik, troch(cid:162) przewodnik, a troch(cid:162) zbiór narz(cid:162)dzi do
samodzielnego wykorzystania. Czym stanie si(cid:162) dla ciebie, dowiesz si(cid:162),
je(cid:309)li podejmiesz dzia(cid:361)anie.
Je(cid:309)li masz ochot(cid:162), podziel si(cid:162) ze mn(cid:158) swoimi przemy(cid:309)leniami, rysunkami,
mapkami pami(cid:162)ci albo komentarzami na marginesie — prze(cid:309)lij ich
zdj(cid:162)cia i skany na adres: notatki@autentycznycopywriting.pl.
Wst(cid:193)p
11
Poleć książkęKup książkę12
Autentyczno(cid:154)(cid:151) przyci(cid:194)ga
Poleć książkęKup książkęBudowanie swojej marki na autentycznym przekazie, pokazywanie
siebie w tym, co robisz, jest jedn(cid:158) z dróg, by szybciej i skuteczniej
dotrze(cid:238) do swoich idealnych klientów. Wiem, (cid:342)e gdzie(cid:309) tam s(cid:158) ludzie,
którzy czekaj(cid:158) w(cid:361)a(cid:309)nie na to, co oferujesz. I wiem, (cid:342)e istniej(cid:158) sposoby,
by do nich dotrze(cid:238).
Dzi(cid:162)ki autentycznemu pokazywaniu siebie twoja firma zyska ludzki
wymiar. A poniewa(cid:342) jeste(cid:309) jednostk(cid:158) niepowtarzaln(cid:158), zdob(cid:162)dziesz te(cid:342)
wa(cid:342)n(cid:158) przewag(cid:162). Twoje us(cid:361)ugi b(cid:162)d(cid:158) si(cid:162) wyró(cid:342)nia(cid:361)y na rynku i trudno ci(cid:162)
b(cid:162)dzie pomyli(cid:238) z kim(cid:309) innym.
Autentyczno(cid:154)(cid:151) jako trend kulturowy
Autentyczno(cid:309)(cid:238), szczególnie w kontek(cid:309)cie dzia(cid:361)alno(cid:309)ci biznesowej, mo(cid:342)e
by(cid:238) postrzegana jako pewien trend. W ostatnich latach du(cid:342)e marki
korzystaj(cid:158) z niego, by wydawa(cid:238) si(cid:162) bardziej ludzkie i skuteczniej docie-
ra(cid:238) do klientów. Du(cid:342)a marka, która stosuje mniej reklamow(cid:158), a bardziej
emocjonaln(cid:158) komunikacj(cid:162), równie(cid:342) mo(cid:342)e wzbudzi(cid:238) moj(cid:158) sympati(cid:162).
Ale ze znacznie wi(cid:162)ksz(cid:158) rado(cid:309)ci(cid:158) witam osoby i firmy, które mówi(cid:158) do
mnie ludzkim, a do tego swoim w(cid:361)asnym g(cid:361)osem. Takie, u których
wyczuwam (cid:361)(cid:158)czno(cid:309)(cid:238) pomi(cid:162)dzy tym, co wewn(cid:158)trz, a tym, co na zewn(cid:158)trz.
13
Poleć książkęKup książkęChcia(cid:361)abym jednak, (cid:342)eby po lekturze tej ksi(cid:158)(cid:342)ki koncepcja autentycz-
no(cid:309)ci w budowaniu w(cid:361)asnej marki (osobistej i firmowej) sta(cid:361)a si(cid:162) dla
ciebie czym(cid:309) wi(cid:162)cej ni(cid:342) zapowiedzi(cid:158) przelotnej mody albo nieco d(cid:361)u(cid:342)-
szego trendu. Aby dzia(cid:361)a(cid:361)a na ciebie wyzwalaj(cid:158)co — tak jak zadzia(cid:361)a(cid:361)a
na mnie i na wiele innych osób i firm, z którymi mia(cid:361)am przyjemno(cid:309)(cid:238)
pracowa(cid:238). Bo na najbardziej podstawowym poziomie autentyczno(cid:309)(cid:238)
w biznesie to po prostu bycie sob(cid:158) i bycie w zgodzie ze sob(cid:158) we
wszystkim, co si(cid:162) robi.
W moim odczuciu budowanie marki na autentycznym przekazie wpisuje
si(cid:162) w szerszy kontekst kulturowy oraz w zmiany zachodz(cid:158)ce wokó(cid:361) nas.
Mo(cid:342)emy ich nie analizowa(cid:238), ale cz(cid:162)sto intuicyjnie je wyczuwamy albo
zdajemy sobie spraw(cid:162), (cid:342)e jeste(cid:309)my ich cz(cid:162)(cid:309)ci(cid:158). Chocia(cid:342) idziemy w(cid:361)asn(cid:158)
drog(cid:158), nie (cid:342)yjemy w pró(cid:342)ni. Ró(cid:342)ne pr(cid:158)dy my(cid:309)lowe oraz kulturowe i spo-
(cid:361)eczne trendy wywieraj(cid:158) na nas wp(cid:361)yw. Nasze wybory i pragnienia
w jakim(cid:309) stopniu splataj(cid:158) si(cid:162) z tym, co si(cid:162) dzieje wokó(cid:361) nas, co nas inspi-
ruje, przyci(cid:158)ga albo po prostu otacza.
Trendami, które w jakim(cid:309) stopniu wspó(cid:361)graj(cid:158) z autentyczno(cid:309)ci(cid:158), s(cid:158):
Trendy zwi(cid:158)zane ze spowolnieniem (cid:342)ycia:
(cid:120) slow life,
(cid:120) minimalizm,
(cid:120) prostota (upraszczanie (cid:342)ycia).
Trendy zwi(cid:158)zane ze zmian(cid:158) podej(cid:309)cia do gospodarki:
(cid:120) zrównowa(cid:342)ony rozwój i ekologia,
(cid:120) ekonomia wspó(cid:361)pracy,
(cid:120) ruch no logo (alterglobalizm).
Trendy zwi(cid:158)zane z rozwojem osobistym:
(cid:120) coaching,
(cid:120) samorozwój,
14
Autentyczno(cid:154)(cid:151) przyci(cid:194)ga
Poleć książkęKup książkę(cid:120) NVC (Nonviolent Communication, czyli komunikacja na poziomie
potrzeb — bez u(cid:342)ycia przemocy),
(cid:120) work-life balance (czyli utrzymywanie harmonii mi(cid:162)dzy prac(cid:158)
a (cid:342)yciem).
A tak(cid:342)e trendy zwi(cid:158)zane z prac(cid:158) i rozwojem biznesowym:
(cid:120) antykariera,
(cid:120) marketing 3.0 (marketing warto(cid:309)ci),
(cid:120) klasa kreatywna,
(cid:120) innerpreneurs (przedsi(cid:162)biorcy, którzy przez swoj(cid:158) dzia(cid:361)alno(cid:309)(cid:238) chc(cid:158)
zarabia(cid:238) na (cid:342)ycie, jednocze(cid:309)nie przyczyniaj(cid:158)c si(cid:162) do rozwoju siebie
i (cid:309)wiata),
(cid:120) empatia i wspó(cid:361)praca w biznesie zwi(cid:158)zana szczególnie z kr(cid:162)gami
i sieciami kobiecych biznesów.
Moment, gdy zrozumia(cid:361)am, (cid:342)e mog(cid:162) pisa(cid:238) tak, jak lubi(cid:162), i (cid:342)e b(cid:162)dzie
to dobry (a mo(cid:342)e najlepszy) sposób na promowanie mojego biznesu,
by(cid:361) jednym z najbardziej prze(cid:361)omowych w moim zawodowym (cid:342)yciu.
Santi, Love by Santi
www.lovebysanti.pl
Autentyczno(cid:154)(cid:151) mo(cid:114)e si(cid:193) sta(cid:151)
nowym j(cid:193)zykiem biznesu
Kiedy to pisz(cid:162), moja r(cid:162)ka lekko dr(cid:342)y, bo postrzegam tak(cid:158) sytuacj(cid:162)
zarówno jako szans(cid:162), jak i jako pewne zagro(cid:342)enie. Je(cid:309)li jednak podej-
dziesz do tej idei w sposób nieco g(cid:361)(cid:162)bszy — jako do sposobu na bycie
w kontakcie ze sob(cid:158) i manifestowanie tego w swojej codziennej dzia-
(cid:361)alno(cid:309)ci — wtedy nawet przej(cid:309)ciowa moda na autentyczno(cid:309)(cid:238) nie b(cid:162)dzie
ci straszna. Nawet je(cid:309)li wszystkie marki na (cid:309)wiecie b(cid:162)d(cid:158) mówi(cid:361)y o sobie,
Autentyczno(cid:154)(cid:151) w biznesie
15
Poleć książkęKup książkę(cid:342)e s(cid:158) autentyczne, to twoja marka wci(cid:158)(cid:342) b(cid:162)dzie si(cid:162) wyró(cid:342)nia(cid:238), dzi(cid:162)ki
po(cid:361)(cid:158)czeniu tego, co robisz, z tym, co jest w tobie. Bo nie ma na (cid:309)wiecie
drugiej takiej samej osoby jak ty. Tylko ty mo(cid:342)esz by(cid:238) „najtwojsz(cid:158)” wer-
sj(cid:158) siebie. Kiedy(cid:309) musieli(cid:309)my si(cid:162) kreowa(cid:238), teraz, (cid:342)eby pokaza(cid:238) siebie,
musimy si(cid:162) pozna(cid:238). Dlatego kiedy jeste(cid:309) sob(cid:158) w tym, co robisz, nie
musisz si(cid:162) martwi(cid:238), czy nadal jeste(cid:309) trendy, czy ju(cid:342) passé.
Autentyczno(cid:309)(cid:238) to pewna filozofia tworzenia i prowadzenia w(cid:361)asnego
biznesu, która jest mi bliska. To równie(cid:342) dojrza(cid:361)e bycie sob(cid:158).
Dorota Kostowska, ekspertka od webinariów,
facylitatorka graficzna
www.dorotakostowska.pl
Dlaczego warto budowa(cid:151) swoj(cid:194) mark(cid:193)
w sposób autentyczny?
Aby przekaz, który kierujemy do (cid:309)wiata, by(cid:361) prawdziwy, czytelny, przy-
ci(cid:158)gaj(cid:158)cy i nasz. Aby si(cid:162) wyró(cid:342)ni(cid:238) na tle bardzo podobnych stron i tek-
stów, które niczego nie mówi(cid:158) o osobie oferuj(cid:158)cej us(cid:361)ugi. Aby nie
chowa(cid:238) si(cid:162) za d(cid:361)ug(cid:158) list(cid:158) dyplomów i uprawnie(cid:290). Aby nasz przekaz by(cid:361)
bezpo(cid:309)redni i jasny, a nie rozmyty.
Autentyczno(cid:309)(cid:238) w marketingu pomaga dociera(cid:238) bezpo(cid:309)rednio do osób,
które nas interesuj(cid:158) i które my mo(cid:342)emy zainteresowa(cid:238). Nie do wszyst-
kich! To podstawowa zasada i jednocze(cid:309)nie bolesne odkrycie. Tacy, jacy
jeste(cid:309)my, nie jeste(cid:309)my dla wszystkich.
To taki sposób budowania swoich komunikatów, który pokazuje czytel-
nikowi i odbiorcy, kim jest osoba, której teksty ma przed sob(cid:158), jaka jest
jej historia, co j(cid:158) sk(cid:361)oni(cid:361)o, by robi(cid:238) to, co robi, i po co to robi.
16
Autentyczno(cid:154)(cid:151) przyci(cid:194)ga
Poleć książkęKup książkęAutentyczne komunikaty mo(cid:342)na realizowa(cid:238) na swojej stronie interneto-
wej (w dziale „o mnie” i w ka(cid:342)dej innej cz(cid:162)(cid:309)ci), na blogu, w e-mailach
do klientów, na Facebooku, na ulotce, w newsletterze. W ka(cid:342)dym tek(cid:309)cie
skierowanym do potencjalnych klientów.
Autentyczno(cid:309)(cid:238) w codziennym (cid:342)yciu oszcz(cid:162)dza mi czas — nie trac(cid:162)
go na budowanie wizerunku kogo(cid:309), kim nie jestem.
Dorota Raczy(cid:290)ska, Dorota Patrzy
www.dorotapatrzy.pl
Kto to jest idealny klient?
To kto(cid:309), kto potrzebuje twoich us(cid:361)ug albo produktów i chce je kupo-
wa(cid:238) w(cid:361)a(cid:309)nie od ciebie — bo twoje podej(cid:309)cie do tego, co robisz, jest mu
bliskie, bo chce ci(cid:162) wspiera(cid:238), bo czuje, (cid:342)e najlepiej odpowiadasz jego
potrzebom, bo w jaki(cid:309) tajemniczy sposób go przyci(cid:158)gasz, bo tak (cza-
sem wszystkie poprzednie argumenty zawieraj(cid:158) si(cid:162) w tej prostej pew-
no(cid:309)ci, a nierzadko kryje si(cid:162) za tym intuicja).
Twój idealny klient to kto(cid:309), dla kogo jeste(cid:309) „oczywistym wyborem”. Dla-
tego kiedy zetknie si(cid:162) z twoim autentycznym komunikatem, a potem
z ciekawo(cid:309)ci(cid:158) zajrzy na twoj(cid:158) stron(cid:162) i poczuje, (cid:342)e chce pracowa(cid:238) w(cid:361)a(cid:309)nie
z tob(cid:158), nie b(cid:162)dzie ju(cid:342) szuka(cid:361) innych osób, które wykonuj(cid:158) podobne
us(cid:361)ugi, tylko zg(cid:361)osi si(cid:162) do ciebie.
Autentyczny copywriting wydaje mi si(cid:162) tak potrzebny, (cid:342)e a(cid:342) si(cid:162)
dziwi(cid:162), (cid:342)e dopiero teraz zosta(cid:361) nazwany.
Marzena Tajchman, Cz(cid:162)(cid:309)ci Wspólne
www.czesciwspolne.pl
Autentyczno(cid:154)(cid:151) w biznesie
17
Poleć książkęKup książkęDlaczego ta ksi(cid:194)(cid:114)ka
nie jest dla wszystkich?
Poradnik, który trzymasz w r(cid:162)ku, nie zosta(cid:361) stworzony z my(cid:309)l(cid:158) „o wszyst-
kich”. Nie jest to jeden z poradników w hurraoptymistycznym amery-
ka(cid:290)skim stylu, który obiecuje, (cid:342)e w pi(cid:162)(cid:238) godzin nauczysz si(cid:162) budowa(cid:238)
swoj(cid:158) autentyczn(cid:158) mark(cid:162) i pisa(cid:238) prawdziwe, a przy tym porywaj(cid:158)ce
teksty. Nie obiecuj(cid:162), (cid:342)e pisanie jest dla ka(cid:342)dego i ka(cid:342)dy potrafi to robi(cid:238)
bez wysi(cid:361)ku, wystarczy tylko wprowadzi(cid:238) w (cid:342)ycie dziesi(cid:162)(cid:238) supertajnych
trików.
Chc(cid:162) podzieli(cid:238) si(cid:162) z tob(cid:158) tym, czego nauczy(cid:361)am si(cid:162) o budowaniu swojej
marki na autentycznym przekazie, tworz(cid:158)c moj(cid:158) w(cid:361)asn(cid:158) mark(cid:162), dora-
dzaj(cid:158)c moim klientom i pomagaj(cid:158)c im w pisaniu tekstów, prowadz(cid:158)c
warsztaty, wynajduj(cid:158)c odpowiednie teksty w sieci i obserwuj(cid:158)c, jak
autentyczno(cid:309)(cid:238) w sposobie pokazywania siebie w biznesie rozpowszech-
nia si(cid:162) na polskim gruncie.
Nie ma ksi(cid:158)(cid:342)ek na wszystko i nie ma ksi(cid:158)(cid:342)ek dla wszystkich. Ksi(cid:158)(cid:342)ek,
które rozwi(cid:158)(cid:342)(cid:158) wszystkie problemy, odpowiedz(cid:158) na wszystkie pytania
i b(cid:162)d(cid:158) tak samo pomocne dla wszystkich czytaj(cid:158)cych. To te(cid:342) nie jest
taka ksi(cid:158)(cid:342)ka. To, co zrobisz z zawartymi w niej wskazówkami, zale(cid:342)y
wy(cid:361)(cid:158)cznie od ciebie, od twojej gotowo(cid:309)ci do podj(cid:162)cia dzia(cid:361)ania i od
twoich potrzeb.
Mo(cid:342)esz wzi(cid:158)(cid:238) dla siebie kilka pomys(cid:361)ów i wskazówek, a mo(cid:342)esz tylko
jedn(cid:158) my(cid:309)l, jedn(cid:158) sugesti(cid:162) czy jeden przyk(cid:361)ad. A mo(cid:342)esz te(cid:342) wszystko
odrzuci(cid:238) i szuka(cid:238) w(cid:361)asnej drogi. Je(cid:309)li zaczniesz to robi(cid:238) z mojej inspi-
racji, to b(cid:162)dzie ju(cid:342) bardzo du(cid:342)o.
18
Autentyczno(cid:154)(cid:151) przyci(cid:194)ga
Poleć książkęKup książkęDla kogo jest ta ksi(cid:194)(cid:114)ka?
Budowanie swojej marki na autentycznym przekazie mo(cid:342)e ci pomóc
wyrazi(cid:238) siebie w pisanych przez ciebie tekstach i w tym, co robisz. Jest
to szczególnie wa(cid:342)ne, gdy pracujesz „sob(cid:158)”, na przyk(cid:361)ad jako coach,
doradca, terapeutka, specjalista od (cid:342)ywienia, przewodnik wycieczek,
opiekunka dzieci lub osób starszych, masa(cid:342)ysta, kosmetyczka, szkolenio-
wiec, trenerka, nauczyciel jogi, tai-chi, ta(cid:290)ca, j(cid:162)zyków obcych. Klienci
maj(cid:158) z tob(cid:158) bezpo(cid:309)redni kontakt i wybieraj(cid:158) ci(cid:162) nie tylko ze wzgl(cid:162)du na
twoje do(cid:309)wiadczenie i umiej(cid:162)tno(cid:309)ci, ale te(cid:342) dlatego, (cid:342)e jeste(cid:309) osob(cid:158),
z któr(cid:158) chc(cid:158) pracowa(cid:238).
A je(cid:309)li przy tym wszystkim praca, któr(cid:158) wykonujesz, jest równie(cid:342) twoj(cid:158)
pasj(cid:158), czym(cid:309), co uwielbiasz robi(cid:238) i co wyp(cid:361)ywa z g(cid:361)(cid:162)bi ciebie, marka zbu-
dowana na twoim autentycznym przekazie mo(cid:342)e ci pomóc to wyrazi(cid:238).
Niezale(cid:342)nie od tego, czy masz ma(cid:361)(cid:158) firm(cid:162), pracujesz jako freelancer
(wolny strzelec), czy te(cid:342) nadal pracujesz na etacie, a po godzinach roz-
wijasz swoj(cid:158) pasj(cid:162), któr(cid:158) chcesz kiedy(cid:309) zamieni(cid:238) w prac(cid:162) na w(cid:361)asn(cid:158)
r(cid:162)k(cid:162) — autentyczno(cid:309)(cid:238) w wyra(cid:342)aniu siebie w tym, co robisz, mo(cid:342)e ci
pomóc w dotarciu do twoich idealnych klientów.
Kiedy(cid:309) zatrudnia(cid:361)am copywriterów do tekstów, teraz sama je pisz(cid:162)
i sprawia mi to ogromn(cid:158) przyjemno(cid:309)(cid:238).
Justyna Wi(cid:309)niewska, lemon lime
www.lemonandlime.pl
Autentyczno(cid:154)(cid:151) w biznesie
19
Poleć książkęKup książkęW czym mo(cid:114)e ci pomóc ten poradnik?
Dopiero zaczynasz i czujesz, (cid:114)e to co(cid:154) dla ciebie
Przede wszystkim ta ksi(cid:158)(cid:342)ka mo(cid:342)e by(cid:238) dla ciebie pomocna, je(cid:309)li zaczy-
nasz robi(cid:238) to, co kochasz. Poradnik mo(cid:342)e zainspirowa(cid:238) ci(cid:162) do budo-
wania swojej marki na autentycznych podstawach, do pokazywania
siebie w tekstach i w tym, co robisz.
Ksi(cid:158)(cid:342)ka mo(cid:342)e ci(cid:162) przekona(cid:238), (cid:342)e warto to robi(cid:238), albo wzmocni(cid:238) twoje
przeczucia. (cid:237)wiczenia, które proponuj(cid:162), mog(cid:158) ci pomóc w przyjrzeniu
si(cid:162) sobie, stworzeniu tekstu o sobie oraz innych przekazów, które b(cid:162)d(cid:158)
z tob(cid:158) spójne.
Masz ju(cid:114) firm(cid:193), stron(cid:193), blog, ale chcesz co(cid:154) zmieni(cid:151)
Je(cid:309)li ju(cid:342) masz swoj(cid:158) firm(cid:162) i swoj(cid:158) stron(cid:162) internetow(cid:158), ale teksty i prze-
kazy, które kierujesz do (cid:309)wiata, nie do ko(cid:290)ca ci(cid:162) zadowalaj(cid:158) i nie wiesz
dlaczego, albo te(cid:342) zastanawiasz si(cid:162), co jeszcze mo(cid:342)esz poprawi(cid:238) lub
zrobi(cid:238) inaczej — ta ksi(cid:158)(cid:342)ka mo(cid:342)e by(cid:238) dla ciebie inspiracj(cid:158) do zmiany.
I przewodnikiem po tym, jak j(cid:158) wprowadzi(cid:238) w (cid:342)ycie.
Je(cid:309)li masz w(cid:361)asny blog, ale nie masz na nim tekstu o sobie albo nie
odnajdujesz w tym tek(cid:309)cie siebie, mam nadziej(cid:162), (cid:342)e ksi(cid:158)(cid:342)ka zainspiruje
ci(cid:162) do napisania (cid:342)ywego i autentycznego tekstu o sobie i budowania
swojej marki na autentycznych podstawach. Twoi czytelnicy chc(cid:158) ci(cid:162)
pozna(cid:238), chc(cid:158) wiedzie(cid:238), kim jeste(cid:309) i dlaczego robisz to, co robisz.
A co, je(cid:154)li nie lubisz pisa(cid:151)?
Je(cid:309)li na sam(cid:158) my(cid:309)l o tym, (cid:342)e masz usi(cid:158)(cid:309)(cid:238) i napisa(cid:238) teksty, które poka(cid:342)(cid:158)
ci(cid:162) w tym, co robisz, dostajesz md(cid:361)o(cid:309)ci, mam dla ciebie dobr(cid:158) wiado-
mo(cid:309)(cid:238). Wcale nie musisz pisa(cid:238) takich tekstów samodzielnie.
Na pocz(cid:158)tek mo(cid:342)esz potraktowa(cid:238) t(cid:162) ksi(cid:158)(cid:342)k(cid:162) jako inspiracj(cid:162) albo prze-
wodnik po autentycznym budowaniu swojej marki. A je(cid:309)li po lekturze
stwierdzisz, (cid:342)e chcesz, aby twoje teksty na stronie w wi(cid:162)kszym stopniu
20
Autentyczno(cid:154)(cid:151) przyci(cid:194)ga
Poleć książkęKup książkępokazywa(cid:361)y ciebie, poszukaj kogo(cid:309), kto ci w tym pomo(cid:342)e. Znajd(cid:340) osob(cid:162),
która pisze teksty na zlecenie, i wyt(cid:361)umacz jej, czego oczekujesz.
Polecam ci wykonywanie (cid:238)wicze(cid:290), które s(cid:158) w tej ksi(cid:158)(cid:342)ce. Dzi(cid:162)ki temu
b(cid:162)dziesz mie(cid:238) prawdziwy materia(cid:361) na swój temat, z którego to materia(cid:361)u
b(cid:162)dzie mo(cid:342)na skorzysta(cid:238) przy pisaniu tekstów. To bardzo wa(cid:342)ne, bo
autentyczna marka bazuje na tym, co jest w tobie, oraz na prawdziwych
historiach zwi(cid:158)zanych z tob(cid:158) i twoj(cid:158) dzia(cid:361)alno(cid:309)ci(cid:158). Jej tworzenie nie
polega natomiast na sztucznym kreowaniu osobowo(cid:309)ci i (cid:342)yciorysu.
A je(cid:154)li nie kochasz swojej pracy?
Je(cid:309)li twoja praca nie daje ci satysfakcji, je(cid:309)li nie jest twoj(cid:158) pasj(cid:158) ani tym,
co kochasz robi(cid:238), a jedynie sposobem na (cid:342)ycie — moja ksi(cid:158)(cid:342)ka nie
sprawi, (cid:342)e jutro rano obudzisz si(cid:162) i powiesz: „Ju(cid:342) wiem!”. Ale by(cid:238) mo(cid:342)e
stanie si(cid:162) impulsem do poszukiwania swojej drogi, przygl(cid:158)dania si(cid:162)
temu, co daje ci rado(cid:309)(cid:238), próbowania nowych rzeczy i wychodzenia poza
w(cid:361)asn(cid:158) stref(cid:162) komfortu, kierowania si(cid:162) w(cid:361)asn(cid:158) intuicj(cid:158). To, co zrobisz
z tymi przemy(cid:309)leniami, b(cid:162)dzie ju(cid:342) zale(cid:342)a(cid:361)o wy(cid:361)(cid:158)cznie od ciebie.
Je(cid:154)li ten temat jest ci bliski zawodowo
Je(cid:309)li jeste(cid:309) copywriterk(cid:158) lub copywriterem albo te(cid:342) my(cid:309)lisz, by pisanie
uczyni(cid:238) swoim sposobem na (cid:342)ycie, zajmujesz si(cid:162) strategi(cid:158) budowania
marki, mark(cid:158) osobist(cid:158) albo doradztwem marketingowym, ta ksi(cid:158)(cid:342)ka
mo(cid:342)e by(cid:238) inspiracj(cid:158) albo pocz(cid:158)tkiem twojej w(cid:361)asnej drogi. Mo(cid:342)e przy-
bli(cid:342)y(cid:238) ci moje podej(cid:309)cie do budowania swojej marki na autentycznym
przekazie i pisania w sposób autentyczny oraz podsun(cid:158)(cid:238) kilka pomy-
s(cid:361)ów, które wykorzystasz w pracy z klientami (pytania, (cid:238)wiczenia, przy-
k(cid:361)ady). Mo(cid:342)e te(cid:342) pomóc w stworzeniu twojego w(cid:361)asnego bio (tekstu
o tobie) oraz zainspirowa(cid:238) ci(cid:162) do tworzenia przekazów w duchu auten-
tycznym.
Autentyczno(cid:154)(cid:151) w biznesie
21
Poleć książkęKup książkęDlaczego autentyczno(cid:154)(cid:151) przyci(cid:194)ga?
Jako klientka chcia(cid:361)abym wiedzie(cid:238), z kim mam do czynienia, kim jest
osoba, z której us(cid:361)ug chc(cid:162) skorzysta(cid:238), czy nadajemy na podobnych
falach. Bo przecie(cid:342) „kupuj(cid:158)c” dan(cid:158) us(cid:361)ug(cid:162) czy produkt, po cz(cid:162)(cid:309)ci „kupuj(cid:162)”
te(cid:342) osob(cid:162), która za t(cid:158) us(cid:361)ug(cid:158) stoi. Czytaj(cid:158)c autentyczne przekazy, czuj(cid:162)
si(cid:162) zaproszona i dopuszczona do czyjego(cid:309) (cid:309)wiata. To uczucie bardzo mi
si(cid:162) podoba.
Jako copywriterka jestem ju(cid:342) zm(cid:162)czona pisaniem tekstów wyg(cid:361)adzonych,
które pasuj(cid:158) do wszystkich osób zajmuj(cid:158)cych si(cid:162) dan(cid:158) bran(cid:342)(cid:158), wygl(cid:158)-
daj(cid:158) jak odrysowane od jednego szablonu i cho(cid:238) poprawne stylistycz-
nie i gramatycznie — nie maj(cid:158) w sobie (cid:342)ycia: brakuje im indywidual-
nego rysu, charakteru.
Podczas konsultacji i warsztatów, które prowadz(cid:162), bardzo mocno odczu-
wam si(cid:361)(cid:162) autentycznego pisania. Osoby, które stykaj(cid:158) si(cid:162) z takim pisa-
niem, mówi(cid:158), (cid:342)e cz(cid:162)sto po raz pierwszy postawi(cid:361)y sobie pytania doty-
cz(cid:158)ce ich wizji, misji oraz tego, dlaczego robi(cid:158) to, co robi(cid:158), i jaka by(cid:361)a
droga, któr(cid:158) przesz(cid:361)y. Odpowiedzi pomagaj(cid:158) dostrzec ich w(cid:361)asn(cid:158) histo-
ri(cid:162), ale te(cid:342) dokona(cid:238) pewnych odkry(cid:238), zbli(cid:342)y(cid:238) si(cid:162) do siebie. Towarzy-
szenie moim klientom w odkrywaniu si(cid:361)y autentyczno(cid:309)ci w budowaniu
swojej marki i wyra(cid:342)aniu w ten sposób swoich warto(cid:309)ci, motywacji,
misji i historii to bardzo mocne doznanie, które dodaje mi energii i spra-
wia ogromn(cid:158) frajd(cid:162).
Autentyczne komunikaty to takie pisane od serca, prawdziwe, szczere,
pod którymi wyczuwa si(cid:162) cz(cid:361)owieka.
Gabriela Kuca, Kobieca Si(cid:361)a
www.kobiecasila.pl
22
Autentyczno(cid:154)(cid:151) przyci(cid:194)ga
Poleć książkęKup książkęMentor przy kawie
Angelika jest amatork(cid:158) kawy i rozmów. Dlatego swój blog o samo-
rozwoju i zmianie nazwa(cid:361)a Angelika Cafe. Autorka na co dzie(cid:290)
mieszka w Warszawie i pracuje w du(cid:342)ej korporacji. Oprócz bloga
prowadzi te(cid:342) warsztaty. Jest równie(cid:342) mentorem dla firm, osób pry-
watnych i fundacji.
Gdy okaza(cid:361)o si(cid:162), (cid:342)e mamy mo(cid:342)liwo(cid:309)(cid:238) spotkania na (cid:342)ywo w Krakowie,
pierwszym wyborem by(cid:361) ogródek Mleczarni. Jednak czerwcowa
ulewa, która rano przesz(cid:361)a nad miastem, pokrzy(cid:342)owa(cid:361)a nam szyki.
Jest popo(cid:361)udnie. Lekko si(cid:158)pi. Brama ogródka zosta(cid:361)a zamkni(cid:162)ta na
dwie k(cid:361)ódki. Stoj(cid:158)c przy niej, widz(cid:162) zbli(cid:342)aj(cid:158)c(cid:158) si(cid:162) posta(cid:238) drobnej
blondynki w okularach, w ró(cid:342)owym sweterku, z parasolem i pogod-
nym u(cid:309)miechem na twarzy. Szybko przebiegam w my(cid:309)lach „miejsca
kawowe” w pobli(cid:342)u.
Plac Nowy. Kolory albo Les Couleurs — paryski Montmartre na kra-
kowskim Kazimierzu. (cid:308)ciany kawiarni oblepione plakatami z przed-
stawie(cid:290), koncertów i musicali. Wszystkie kolorowe i po francusku.
Nazwa zobowi(cid:158)zuje.
Siedzimy w ostatniej sali pod szklanym sufitem. Jest tu przyjemnie
ciep(cid:361)o, jasno i nie tak g(cid:361)o(cid:309)no jak przy barze. Gdy po 17 opu(cid:309)cimy
nasz(cid:158) zaciszn(cid:158) salk(cid:162) i skierujemy si(cid:162) do wyj(cid:309)cia, w g(cid:361)ównej sali
b(cid:162)dzie pe(cid:361)no i gwarno — zupe(cid:361)nie jak we francuskiej kawiarni.
Angelika robi rzeczy niezwyk(cid:361)e, i do tego w hurtowych ilo(cid:309)ciach. Jest
pe(cid:361)noetatow(cid:158) pracowniczk(cid:158) korporacji, (cid:342)on(cid:158) i mam(cid:158) dwójki dzieci
w wieku przedszkolnym. Wydaje si(cid:162) przy tym mistrzyni(cid:158) organizacji.
Posty na blogu umieszcza regularnie w ka(cid:342)dy czwartek. Raz na mie-
si(cid:158)c wysy(cid:361)a newsletter z inspiracjami oraz informacjami, gdzie
akurat prowadzi warsztaty.
Autentyczno(cid:154)(cid:151) w biznesie
23
Poleć książkęKup książkęPatrz(cid:162) na ni(cid:158) z podziwem znad fili(cid:342)anki mojego latte i pytam, jak to
robi i w jaki sposób zachowuje przy tym tyle energii i entuzjazmu.
Angelika z naturalno(cid:309)ci(cid:158) i szczero(cid:309)ci(cid:158), która wbija mnie w kawiar-
niane krzes(cid:361)o, mówi, (cid:342)e jej doba te(cid:342) ma 24 godziny, wi(cid:162)c musi
wybiera(cid:238). Ma (cid:309)wiadomo(cid:309)(cid:238), (cid:342)e czas, który przeznacza na rozwój swój
oraz bloga, to czas wyrwany rodzinie. I wybiera — maj(cid:158)c pomoc
zaanga(cid:342)owanego ojca, swojej mamy oraz pani do opieki.
Pracujemy razem nad tekstami na now(cid:158) wersj(cid:162) strony, które w wi(cid:162)k-
szym stopniu poka(cid:342)(cid:158) Angelik(cid:162), jej misj(cid:162) i warto(cid:309)ci oraz to, co ofe-
ruje. Teksty Angeliki, które powsta(cid:361)y na bazie odpowiedzi na moje
pytania, maj(cid:158) moc. Moja rola to polerowanie ca(cid:361)o(cid:309)ci, tak by nic nie
zak(cid:361)óca(cid:361)o si(cid:361)y przekazu.
Gdy na nowej stronie czytam, z jakim zaanga(cid:342)owaniem ta amatorka
kawy i (cid:342)ycia w jego wielu przejawach opowiada o byciu mentorem
i samorozwoju, wiem ju(cid:342), sk(cid:158)d pochodzi jej wiecznie odnawialna
energia. Wida(cid:238), (cid:342)e nauczy(cid:361)a si(cid:162) dobrze wybiera(cid:238).
Angelika Chimkowska, Angelika Cafe
www.angelikacafe.com
24
Autentyczno(cid:154)(cid:151) przyci(cid:194)ga
Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)