Książka jest przeznaczona dla terapeutów, psychoterapeutów, terapeutów uzależnień do wykorzystania w pracy terapeutycznej oraz dla wszystkich tych osób, które są skłonne do refleksji, chcą być bardziej optymistami, znaleźć inspirację do rozwiązywania codziennych trudności, dążą do głębszego uświadomienia źródeł poczucia własnej wartości. Zawarte w książce baśnie terapeutyczne stanowią przyczynek do autoterapii oraz zachętę do tworzenia własnych baśni terapeutycznych.
Książka składa się z dwóch zasadniczych części. W pierwszej części Autorka wyjaśnia czym jest baśń terapeutyczna, jakie ma zastosowanie, w jaki sposób można z niej korzystać dla rozwiązywania problemów w życiu młodzieńczym i dorosłym.
Druga część zawiera 16 baśni o tytułach takich m.in., jak: Gabrielle; Co było minęło; Prawdziwy skarb; O kamieniarzu marzycielu; Wielki uczony; Nigdy nie jesteś sam; Tu wróżka, w czym mogę pomóc, Zimowa baśń.
Książka opatrzona jest Wstępem, Zakończeniem, Posłowiem, Bibliografią i Aneksem, w którym zawarte są niezmiernie ciekawe dobre rady dla wybranych grup, w tym m.in.: dla kobiet, dziewcząt, uczennic, szefa, pracownika, męża, ojca, matki, seniorów.
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
Jadwiga Glińska
BAśnie
terApeutyczne
dla młodzieży i dorosłych
Jadwiga Glińska
BAŚNIE
TERAPEUTYCZNE
dla młodzieży i dorosłych
Szkoła Wyższa Przymierza Rodzin
2
Nie pamiętam, czy przeczytałam gdzieś, czy usłysza-
łam w programie telewizyjnym, że jak się ma do kogoś
wielki żal i nie można tego powiedzieć, to trzeba napisać
jakby list, wywalić co się czuje, nawet nawrzucać i nie
liczyć się ze słowami, a potem podrzeć na kawałeczki i
spalić patrząc jak żal i ból zamienia się w popiół.
Podobno pomaga. Co mi szkodzi, spróbuję.
Zrobiłam jak postanowiłam. Napisałam bite dwie
strony, niczego nie oszczędziłam tej zołzie.
Potem wieczorem podarłam na maleńkie kawa-
łeczki, przyłożyłam zapałkę i patrzyłam jak zamieniły się
w popiół. Przez chwilę było mi smutno i rzeczywiście
jakby ulżyło.
Nagle zobaczyłam na półce album, a tam fotografie
z wycieczek, wszyscy troje na plaży zaśmiewamy się, nie
wiadomo z czego, a na następnym zdjęciu tarzamy się w
piachu! Pewnie mnie kochali, tylko byli słabi i jakoś nie
wyszło.
Muszę coś zrobić, żeby mi wyszło, nie chcę aby moja
córka płakała z mojego powodu.
Zostawię tę drogę, którą chciałam iść jakby po ich
śladach, pójdę inaczej, ale czy sobie poradzę? Czy
spotkam ludzi, którzy mi pomogą? Muszę w to wierzyć!
„Nie jestem na tej ziemi za karę” jak śpiewa Edy-ta Gep-
pert.
3
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Czym się różni bajka od baśni? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Dlaczego warto stosować terapię baśnią? . . . . . . . . . . 10
Terapeutyczne baśnie autorskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Technika stosowania baśni – propozycja autorska 13
Przykłady autorskich baśni terapeutycznych
dla młodzieży i dorosłych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
GABRIEllE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Co BYŁo MINęŁo. Cz.1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Co BYŁo MINęŁo. Cz. 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
. . . . . . . . . . . . . . 23
Do CzEGo JESTEŚMY zDolNI
PRAWDzIWY SKARB . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
o KAMIENIARzU MARzYCIElU . . . . . . . . . . . . . . 29
TAJEMNICA SzCzęŚCIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
WAWElSKA PANI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
WIElKI UCzoNY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
KlUCz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
NIGDY NIE JESTEŚ SAM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
TU WRóŻKA W CzYM MoGę PoMóC. Cz. 1 . . 42
TU WRóŻKA W CzYM MoGę PoMóC. Cz. 2 . . 44
TU WRóŻKA W CzYM MoGę PoMóC. Cz. 3 . . 46
TU WRóŻKA W CzYM MoGę PoMóC. Cz. 4 . . 48
zIMoWA BAŚń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
4
Aneks. Rady na dobry dzień . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Wskazania ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
1. Rady dla kobiety, pracownika lub szefa . . . . . . . . 54
2. Rady dla wrażliwej kobiety . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
3. Rady dla żony i matki/męża, ojca. . . . . . . . . . . . . . 55
4. Rady dla chłopaka/mężczyzny . . . . . . . . . . . . . . . . 56
5. Rady dla niepewnej i mało aktywnej
uczennicy szkoły podstawowej . . . . . . . . . . . . . . . . 57
6. Rady dla uczennicy – licealistki – studentki . . . . 57
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
7. Rady dla seniorów
Posłowie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
55
JADWIGA GlIńSka jest magistrem psychologii
z II stopniem specjalizacji, oraz studiami podyplo-
mowymi w zakresie małżeństwa i rodziny. Jako psy-
cholog – psychoterapeuta, zajmowała się diagnozą
i terapią dzieci w wieku przedszkolnym, współpracu-
jąc z rodzicami i placówkami opiekującymi się małymi
dziećmi. od 2004 r., diagnozując dzieci, proponowała
rodzicom innowacyjną w tym czasie terapię baśnią.
Kontakt: tel. nr 781787492,
e-mail: jm.glinscy@neostrada.pl
Nowość programu autorki polegała na tym, że to
rodzice współpracując z terapeutką pomagali swojemu
dziecku w rozwiązaniu problemu. zaobserwowała, że
technika ta może również mieć zastosowanie dla
dorosłych i młodzieży, ponieważ jest to rewelacyjna
metoda, skłaniająca do refleksji.
„Baśnie terapeutyczne dla młodzieży i dorosłych”,
zilustrowane są pogodnymi fotografiami, oraz dodano
płytę CD, na której autorka nagrała czytane przez
siebie baśnie oraz „Rady na dobry dzień”.
Kochanym Dzieciom i Wnukom za inspirację.
Maciejowi za codzienne wsparcie
Jadwiga
7
88
Wstęp
Baśnie są bardziej
prawdziwe nie dlatego,
iż mówią nam, że istnieją
smoki, ale dlatego,
że uświadamiają,
że smoki można pokonać.
– GIlBERT KEITh
ChESTERToN
Czym się różni bajka od baśni?
Bajka to dzieło literackie, które jest wytworem
fantazji. Pokazuje zdolności naszego umysłu, ale nie
odnosi się do całości naszego funkcjonowania. Każda
bajka, której bohaterem może być też zwierzątko,
kończy się morałem, czyli rozwiązanie znajdujemy na
końcu drogi.
W baśni morał odkrywa słuchający. Baśnie dla do-
rosłych i młodzieży mogą mieć działanie nie tylko te-
rapeutyczne, ale także diagnostyczne. Pokazując
prawdę baśnie zachęcają do refleksji, pomagają „sta-
nąć w prawdzie” i podpowiadają jak rozwiązywać pro-
9
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :