Darmowy fragment publikacji:
Autorka przewodnika: Katarzyna Głuc
Autorka przewodnika: Katarzyna Głuc
Redaktor prowadzący: Maciej Żemojtel
Autorka przewodnika: Katarzyna Głuc
Redakcja: Barbara Sikora
Redaktor prowadzący: Maciej Żemojtel
Źródło pochodzenia danych kartograficznych:
Redakcja: Barbara Sikora
Redaktor prowadzący: Maciej Żemojtel
© OpenStreetMap contributors; www.opendatacommons.org/licenses/odbl
Źródło pochodzenia danych kartograficznych:
Redakcja: Barbara Sikora
Opieka techniczna: Katarzyna Leja
© OpenStreetMap contributors; www.opendatacommons.org/licenses/odbl
Źródło pochodzenia danych kartograficznych:
Skład: Michał Sapeta
Opieka techniczna: Katarzyna Leja
© OpenStreetMap contributors; www.opendatacommons.org/licenses/odbl
Projekt okładki: ULABUKA
Skład: Michał Sapeta
Opieka techniczna: Katarzyna Leja
Projekt okładki: ULABUKA
Skład: Michał Sapeta
Projekt okładki: ULABUKA
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotogra-
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
ficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje narusze-
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotogra-
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
nie praw autorskich niniejszej publikacji.
ficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje narusze-
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotogra-
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
nie praw autorskich niniejszej publikacji.
ficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje narusze-
właścicieli.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
nie praw autorskich niniejszej publikacji.
Autorka oraz wydawnictwo Helion dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
właścicieli.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za zwią-
Autorka oraz wydawnictwo Helion dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
właścicieli.
zane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorka oraz wydawnictwo Helion
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za zwią-
Autorka oraz wydawnictwo Helion dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania infor-
zane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorka oraz wydawnictwo Helion
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za zwią-
macji zawartych w książce.
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania infor-
zane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorka oraz wydawnictwo Helion
macji zawartych w książce.
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania infor-
macji zawartych w książce.
Wydawnictwo Helion
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
Wydawnictwo Helion
tel.: 32 2309863
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
Wydawnictwo Helion
e-mail: redakcja@bezdroza.pl
tel.: 32 2309863
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
księgarnia internetowa: http://bezdroza.pl
e-mail: redakcja@bezdroza.pl
tel.: 32 2309863
księgarnia internetowa: http://bezdroza.pl
e-mail: redakcja@bezdroza.pl
Drogi Czytelniku!
księgarnia internetowa: http://bezdroza.pl
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres:
Drogi Czytelniku!
http://bezdroza.pl/user/opinie/?bebet1
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres:
Drogi Czytelniku!
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
http://bezdroza.pl/user/opinie/?bebet1
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres:
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
http://bezdroza.pl/user/opinie/?bebet1
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydanie I
ISBN: 978-83-283-2047-5
Wydanie I
Copyright © Helion, 2016
ISBN: 978-83-283-2047-5
Wydanie I
Copyright © Helion, 2016
ISBN: 978-83-283-2047-5
Copyright © Helion, 2016
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to!
Nasza społeczność
Berlin
PRZY
ZAKUPIE
ebook
gratis
Kup książkę
Poleć książkę
12
E
N
Z
C
Y
T
K
A
R
P
E
J
C
A
M
R
O
F
N
I
MIEJSCA, KTÓRE
TRZEBA ZOBACZYĆ
Alexanderplatz i Fernsehturm
(wieża telewizyjna)
Alexanderplatz to jedno z naj-
bardziej rozpoznawalnych miejsc
wschodniej części miasta. Naj-
ważniejszemu punktem placu jest
wieża telewizyjna z tarasem wido-
kowym zawieszonym na wysoko-
ści 200 m, z którego roztacza się
imponująca panorama niemiec-
kiej stolicy.
Checkpoint Charlie
W okresie zimnej wojny jedno z naj-
bardziej znanych przejść granicz-
nych między NRD a RFN. Można
tu nabyć odcisk pieczątki kontroli
granicznej z wybranej przez siebie
strefy okupacyjnej, jak i odwiedzić
znajdujące się nieopodal Muzeum
Muru Berlińskiego dokumentujące
historię podziału Niemiec.
Holocaust Mahnmal
2711 kamiennych nagrobków, usta-
wionych na powierzchni 19 tys. m2,
upamiętnia zagładę Żydów pod-
czas II wojny światowej. Celem
architekta Petera Eisenmana było
wprawienie oglądających w za-
kłopotanie i zmuszenie do myśle-
nia. Kamienne bryły nie są bowiem
opatrzone żadnymi znakami i sym-
bolami. W pierwszym roku pomnik
odwiedziło ponad 3,5 mln osób.
Kulturforum
Nowoczesny kompleks obiektów
promujący szeroko pojętą kulturę
i sztukę, w skład którego wcho-
dzą muzea, filharmonia, biblioteki
i inne instytucje o charakterze kul-
turalno-naukowym. W kompleksie
zgromadzono światowej klasy ko-
lekcję obrazów dawnych mistrzów
i przedstawicieli wszystkich głów-
nych szkół malarstwa w Europie od
średniowiecza do końca XVIII w.
Kup książkę
Poleć książkę
East Side Gallery
Największa na świecie galeria pod
gołym niebem z najdłuższym za-
chowanym odcinkiem muru ber-
lińskiego, który pokrywają graffiti
autorstwa artystów z całego świata.
Najbardziej znanym obrazem jest
graffiti Dmitrija Vrubla, przedstawia-
jące Leonida Breżniewa i Ericha Ho-
neckera w braterskim pocałunku.
Tiergarten i Siegessäule
(kolumna Zwycięstwa)
„Zielone płuca miasta”, czyli najwięk-
szy park miejski Niemiec i ulubione
miejsce wypoczynku berlińczyków.
Pośrodku parku wznosi się okazała
kolumna Zwycięstwa z platformą
widokową dostępną dla turystów.
Potsdamer Platz (plac Poczdamski)
i Sony Center
Największy i najbardziej ruchliwy plac nie-
mieckiej stolicy. Plac zachwyca nowocze-
sną architekturą, na czele z kompleksem
Sony Center, futurystyczną konstrukcją
o elewacji ze szkła i stali. Miejsce znane
wszystkim fanom dziesiątej muzy za
sprawą Międzynarodowego Festiwalu
Filmowego Berlinale.
Kup książkę
Poleć książkę
Kup książkę
Poleć książkę
Kup książkę
Poleć książkę
102
I
N
E
D
N
L
N
E
D
R
E
t
N
U
nakryty jest potężną kopułą, a fronton
podtrzymują kolumny korynckie ozdo-
bione płaskorzeźbami.
Kilka kroków dalej, przy Werderscher
Markt 1, wyłania się
Friedrichswer-
dersche Kirche (kościół Friedrichswer-
dersche) z Karl Friedrich Schinkel Mu-
seum (Muzeum Karla Friedricha Schinkla)
pn.–pt. 9.00–16.00. Ten pierwszy neo-
gotycki kościół w Berlinie został zbu-
dowany w latach 1824–31 wg planów
uznanego niemieckiego architekta, Karla
Friedricha Schinkla. Realizacja projektu
stała się możliwa dzięki wsparciu Fryde-
ryka Wilhelma IV, zdeklarowanego zwo-
lennika średniowiecznej architektury.
Kościół wzniesiono na wzór kaplicy an-
gielskiej. Całość zbudowana jest z cegły
ze sklepieniem krzyżowo-żebrowym, go-
tyckimi łukami i dwiema wieżami. Mimo
problemów finansowych i nieustannych
krytycznych uwag ze strony władzy ar-
chitektowi udało się zakończyć budowę.
Od 1987 r. w Friedrichswerdersche Kirche
mieści się Muzeum Schinkla z bogatą
kolekcją XIX-wiecznej rzeźby.
|
I
A
G
R
U
B
N
E
D
N
A
R
B
▲▲ Kościół Friedrichswerdersche
Kup książkę
Poleć książkę
Od Museumsinsel
do Alexanderplatz
103
z
t
A
L
p
R
E
D
N
A
x
E
L
A
O
D
L
E
s
N
s
M
U
E
s
U
M
D
O
I
|
I
A
G
R
U
B
N
E
D
N
A
R
B
Berliner Dom (katedra berlińska) – Museumsinsel (Wyspa Muzeów) – Altes Mu-
seum (Stare Muzeum) – Neues Museum (Nowe Muzeum) – Alte Nationalgalerie
(Stara Galeria Narodowa) – Pergamonmuseum (Muzeum Pergamońskie) – Bode
Museum (Muzeum im. Bodego) – Berliner Stadtschloss (zamek miejski w Berlinie) –
Märkisches Museum (Muzeum Marchii Brandenburskiej) – DDR Museum (Muzeum
NRD) – Ephraim-Palais (pałac Ephraim) – Nikolaikirche (kościół św. Mikołaja) –
Rotes Rathaus (Czerwony Ratusz) – Franziskaner-Klosterkirche (kościół Francisz-
kanów) – Alexanderplatz – Berliner Fernsehturm (Berlińska Wieża Telewizyjna) –
Marienkirche (kościół Mariacki) – Neptunbrunnen (fontanna Neptuna) – Brunnen
der Völkerfreundschaft (fontanna Przyjaźni Narodów)
Druga proponowana trasa może być
traktowana jako kontynuacja spaceru
wzdłuż alei Unter den Linden. Na ho-
ryzoncie wyłania się Berliner Dom, czyli
słynna katedra berlińska, sąsiadująca
z jednym z najbardziej znanych kom-
pleksów muzealnych świata, czyli Mu-
seumsinsel (Wyspa Muzeów).
By zobaczyć wszystkie zgro-
madzone w muzeach dzieła sztuki,
należy zarezerwować sobie cały
dzień. Dalsza część trasy biegnie
w stronę centrum wschodniej
części miasta, gdzie znajduje się
Alexanderplatz, jeden z najważniej-
szych placów Berlin. Po drodze mamy
okazję wstąpić do jednego z najbar-
dziej interaktywnych muzeów świata,
DDR Museum (Muzeum NRD), a na-
stępnie przespacerować się wzdłuż
▲▼ Berlińska Wieża Telewizyjna
Sprewy po malowniczych zakątkach
historycznej części Berlina, Cölln, czyli
współczesnej dzielnicy Mitte.
berliner dom
Początek trasy wyznacza jeden z naj-
bardziej urokliwych mostów miej-
skich,
Schloßbrücke (most Zam-
kowy). Most, zaprojektowany w 1. poł.
XIX w. przez Karla Friedricha Schin-
kla na życzenie Fryderyka Wil-
helma III, miał podkreślać majestat
pruskiego królestwa. Ozdabiają
go marmurowe rzeźby wojowni-
ków podążających za boginią Nike.
Tuż nad mostem wznosi się jedna
z architektonicznych pereł niemiec-
Berliner Dom (kate-
kiej stolicy,
dra berlińska)
Am Lustgarten,
Kup książkę
Poleć książkę
104
z
t
A
L
p
R
E
D
N
A
x
E
L
A
O
D
L
E
s
N
s
M
U
E
s
U
M
D
O
I
|
I
A
G
R
U
B
N
E
D
N
A
R
B
▲▲ Alexanderplatz
www.berlinerdom.de, pn.–sb. 9.00–20.00,
nd. 12.00–20.00; 7 EUR, 5 EUR ulgowy.
Wzniesiona w latach 1894–1905 ewan-
gelicka katedra berlińska miała sym-
bolizować potęgę panującej dynastii
Hohenzollernów. Jej monumentalna,
85-metrowa kopuła i wyraźne architek-
toniczne inspiracje włoskim renesansem
niemal od razu przywodzą na myśl sko-
jarzenie z rzymską bazyliką św. Piotra.
▲▲ Rzeźba na moście Zamkowym
Dzieje katedry sięgają XV w., gdy nad
brzegiem Sprewy wzniesiono katedrę
Erasmusa. Późniejszą siedzibę dominika-
nów przebudowano w latach 1747–50 na
zlecenie Fryderyka II w stylu barokowym.
Kup książkę
Projekt stworzenia z niej reprezentacyj-
nej budowli monarchii pojawił się za pa-
nowania Fryderyka Wilhelma IV, jednak
z powodu braku środków plan nie zo-
stał zrealizowany. Budowę wg projektu
Juliusa Carla Raschdorffa zlecił wreszcie
cesarz Wilhelm II, zachowując z poprzed-
niej katedry jedynie ołtarz.
W bogato zdobionych wnętrzach
świątyni znajduje się krypta Hohen-
zollernów. Spoczywa w niej ponad 90
członków niemieckiej dynastii, m.in.
Wielki Elektor oraz pierwsza para kró-
lewska, Fryderyk I i jego ukochana żona
Sophie Charlotte. Zniszczoną w trakcie
II wojny światowej katedrę berlińską od-
budowywano od 1975 r., upraszczając
nieco pierwotny kształt kopuły. Obec-
nie trwa dyskusja nad przywróceniem
świątyni wyglądu sprzed wojny. Niestety,
katedra w dzisiejszym kształcie została
wpisana na listę zabytków, co formalnie
uniemożliwia rekonstrukcję stanu sprzed
wojny. Odbywają się tu nabożeństwa
ekumeniczne oraz uroczyste koncerty.
Poleć książkę
105
z
t
A
L
p
R
E
D
N
A
x
E
L
A
O
D
L
E
s
N
s
M
U
E
s
U
M
D
O
I
|
I
A
G
R
U
B
N
E
D
N
A
R
B
▲▲ Katedra berlińska
▲▲ Wnętrze Berliner Dom
Między katedrą a Altes Museum
(Stare Muzeum), otwierającym Wyspę
Muzeów, rozpościera się ogromna zie-
lona przestrzeń, ulubione miejsce nie
tylko turystów, ale i berlińczyków, któ-
rzy organizują tutaj pikniki pod gołym
niebem. Warto, jeśli pogoda dopisze,
zatrzymać się tu na krótki odpoczynek
przed wizytą w obiektach skupionych
w Museumsinsel. Wyspa Muzeów to
przestrzeń pochłaniająca wiele czasu
nie tylko przez swój ogrom, ale przede
wszystkim ze względu na bogac-
two i różnorodność prezentowanych
eksponatów.
wyspa muzeów
Kompleks budynków
Museumsinsel
(Wyspa Muzeów) wznoszący się nad
Sprewą, w samym sercu Berlina, od
1999 r. widnieje na Liście Światowego
Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodni-
czego UNESCO
Bodestraße 1–3, www.
museumsinsel-berlin.de. W jego skład
Kup książkę
wchodzą: Pergamonmuseum (Muzeum
Pergamońskie), Alte Nationalgalerie
(Stara Galeria Narodowa), Altes Museum
(Stare Muzeum), Neues Museum (Nowe
Muzeum), Bodemuseum (Muzeum im.
Bodego). Niewątpliwie Museumsinsel
stanowi dziś jeden z najważniejszych
ośrodków muzealnych świata.
Pomysł zgromadzenia znakomitych
dzieł sztuki antycznej na terenie Prus
został zaakceptowany już przez króla
Fryderyka Wilhelma II Hohenzollerna,
ale dopiero jego następca, Fryderyk Wil-
helm III, wydał rozkaz budowy muzeum.
Pracę rozpoczęto w 1822 r. wg projektów
najbardziej utytułowanego niemiec-
kiego architekta, Karla Friedricha Schin-
kla. Od lat 70. XIX w. nowo powstałą
przestrzeń muzealną zaczęto nazywać
Wyspą Muzeów.
W trakcie II wojny światowej wszyst-
kie budynki muzealne ucierpiały wsku-
tek bombardowań. Ich odbudowę roz-
poczęto w 1950 r., ale nie objęła ona
najbardziej zniszczonego Nowego
Poleć książkę
106
z
t
A
L
p
R
E
D
N
A
x
E
L
A
O
D
L
E
s
N
s
M
U
E
s
U
M
D
O
I
|
I
A
G
R
U
B
N
E
D
N
A
R
B
Muzeum. Dopiero w 1987 r. podjęto de-
cyzję o przeprowadzeniu niezbędnych
prac zabezpieczających oraz restaura-
cyjnych. Kompleksową renowację Wy-
spy Muzeów zaplanowano jeszcze przed
1989 r. Nie podjęto jednak żadnych prac
z uwagi na ogromne koszty przedsię-
wzięcia. Dopiero po zjednoczeniu Nie-
miec rozpoczęto kompleksowe prace
restauracyjne. W 1999 r. rada Fundacji
Pruskiego Dziedzictwa Kultury uchwaliła
tzw. Masterplan dla Wyspy Muzeów, który
przewiduje odrestaurowanie wszystkich
budynków, nadanie obiektom charak-
teru spójnego kompleksu muzealnego
oraz uporządkowanie zbiorów podzie-
lonych przed 1989 r. Jego realizacja po-
trwa do 2025 r.
Altes Museum
Wzniesiony na osiemnastu kolumnach
jońskich gmach
Altes Museum (Stare
Muzeum) to majestatyczne dzieło nie-
mieckiego architekta Karla Friedricha
Schinkla, wzniesione w latach 20. XIX w.
z polecenia Fryderyka Wilhelma II
wt.–
nd. 10.00–18.00, czw. 10.00–20.00; 10 EUR,
▲▼ Wyspa Muzeów i Bode Museum
Bilety wstępu –
warto wiedzieć
Jeśli zdecydujemy się na wizytę
we wszystkich muzeach wchodzą-
cych w skład Wyspy Muzeów jed-
nego dnia, warto kupić bilet łączony
(18 EUR, 9 EUR ulgowy), obowią-
zujący we wszystkich jednostkach
Museumsinsel.
Jeśli mamy nieco więcej czasu, do-
brym pomysłem jest kupno karty
Berlin WelcomeCard Museumsin-
sel, która jest ważna trzy kolejne dni
i oprócz wejść do muzeów upraw-
nia także do przejazdu komunikacją
publiczną w Berlinie. Karta nie gwa-
rantuje jednak wstępu na wystawy
czasowe organizowane w obiektach
Museumsinsel. Karta obowiązująca
w strefie taryfowej Berlin AB kosz-
tuje 40,50 EUR.
Warto pamiętać, że w czwartki
cztery godziny przed zamknięciem
wstęp do każdego z obiektów jest
bezpłatny.
Kup książkę
Poleć książkę
107
z
t
A
L
p
R
E
D
N
A
x
E
L
A
O
D
L
E
s
N
s
M
U
E
s
U
M
D
O
I
|
I
A
G
R
U
B
N
E
D
N
A
R
B
▲▲ Altes Museum
5 EUR ulgowy, stanowi kolekcję sztuki
antycznej. Przestrzeń wewnętrznej ro-
tundy, zbudowanej na wzór rzymskiego
Panteonu, miała służyć w zamyśle Schin-
kla „uszlachetnieniu” przybywających
tu gości. Architekt zrealizował w ten
sposób postulat władcy, który pragnął
uwrażliwić zwiedzających na piękno
i sztukę. Było to pierwsze publiczne mu-
zeum w Prusach. Ogrom klasycystycz-
nej budowli najlepiej prezentuje się od
strony Lustgarten, dając zwiedzającym
przedsmak architektonicznego kunsztu
Museumsinsel.
Stare Muzeum na dwóch poziomach
gromadzi kolekcję sztuki antycznej Gre-
ków, Etrusków i Rzymian. Na parterze
znajdują się ekspozycje poświęcone naj-
starszej historii Grecji, życiu codziennym
i religijnym Greków, sztuce klasycznej
oraz teatrowi. Pierwsze dwie sale znajdu-
jące się na piętrze dotyczą historii i sztuki
Etrusków, starożytnego ludu zamiesz-
kującego północną Italię. W kolejnych
Kup książkę
Poleć książkę
108
z
t
A
L
p
R
E
D
N
A
x
E
L
A
O
D
L
E
s
N
s
M
U
E
s
U
M
D
O
I
|
I
A
G
R
U
B
N
E
D
N
A
R
B
Modlący się chłopiec
Żadna inna figura w Starym Mu-
zeum nie wzbudza tylu domysłów
co ten ponad metrowy posąg mło-
dego mężczyzny z wzniesionymi
w górę rękoma. Rzeźba została od-
lana na Rodos ok. 300 r. p.n.e. Od-
naleziono ją na początku XVI w.
przy wznoszeniu murów miejskich.
W 1747 r. nabył ją Fryderyk II i po-
stawił w ogrodzie w Sanssouci na-
przeciwko okien biblioteki, w której
spędzał dużo czasu (dzisiaj znajduje
się tam XIX-wieczna kopia posągu).
W XIX w. figura należała do ulubio-
nych ozdób miejskich rezydencji, jej
pomniejszone kopie były masowo
wykonywane na sprzedaż.
i Starożytności oraz Zbioru Sztuki Antycz-
nej. Spójna chronologicznie i treściowo
ekspozycja umożliwia prześledzenie
rozwoju kultury starożytnej na obszarze
od Azji Przedniej po Atlantyk, od Afryki
Północnej po Skandynawię.
Wśród zbiorów znajduje się kolek-
cja sztuki egipskiej z uznanym za ikonę
epoki popiersiem królowej Nefertiti.
salach przedstawiona jest sztuka i kul-
tura Rzymian. Do najważniejszych eks-
ponatów należą brąz Modlący się chło-
piec z ok. 300 r. p.n.e. oraz marmurowe
popiersie Juliusza Cezara z I w. p.n.e.
Neues Museum
Neues Museum (Nowe Muzeum) to
modelowy przykład architektury klasy-
cystycznej. Gmach, zbudowany w latach
1841–59 wg projektu Friedricha Augusta
Stülera, jest obecnie siedzibą Muzeum
Prehistorycznego i Muzeum Egipskiego
codz. 10.00–18.00, czw. 10.00–20.00;
12 EUR, 6 EUR ulgowy. Wzniesione jako
drugi obiekt na Museumsinsel, Neues
Museum jest również zabytkiem bu-
dowlano-technologicznym. Przy jego
budowie wykorzystano nowe materiały,
m.in. żeliwo artystyczne, co przyczyniło
się do dalszej industrializacji niemiec-
kiej stolicy.
Muzeum, dotkliwie zniszczone
podczas II wojny światowej (w trak-
cie bombardowań w 1943 r. spalono
północno-zachodnie skrzydło i połu-
dniowo-wschodnią elewację), zostało
przebudowane przez Davida Chipper-
fielda. Kanclerz Niemiec Angela Merkel
podczas ponownego otwarcia instytucji
w 2009 r. określiła Neues
Museum jako „jeden z naj-
ważniejszych budynków
muzealnych historii kul-
tury europejskiej”. W 2010 r.
muzeum otrzymało Euro-
pejską Nagrodę dla archi-
tektury RIBA.
Muzeum zgrupowało
eksponaty z trzech pla-
cówek: Muzeum Sztuki
Egipskiej i Zbioru Papiru-
sów, Muzeum Prehistorii
Kup książkę
▲▲ Neues Museum
Poleć książkę
109
z
t
A
L
p
R
E
D
N
A
x
E
L
A
O
D
L
E
s
N
s
M
U
E
s
U
M
D
O
I
|
I
A
G
R
U
B
N
E
D
N
A
R
B
Ponadto można tu obejrzeć wystawy
etnograficzne, kolekcję grafik i rycin oraz
zbiór papirusów. Na uwagę zasługuję
pokój Heinricha Schliemanna, odkrywcy
Troi, oraz specjalna wystawa poświęcona
mitologii nordyckiej.
Alte Nationalgalerie
W 1876 r. wybudowano
Alte Natio-
nalgalerie (Stara Galeria Narodowa),
poświęconą malarstwu i rzeźbie XIX w.
wt.–nd. 10.00–18.00, czw. 10.00–20.00;
10 EUR, 5 EUR ulgowy. Galeria, wzoro-
wana na świątyni w stylu korynckim,
została zaprojektowana przez Friedricha
Augusta Stülera i ukończony w 1876 r.
przez Johanna Heinricha Stracka.
Uwagę z zewnątrz przykuwają sze-
rokie schody wejściowe, przed którymi
wznosi się konny posąg Fryderyka Wil-
helma IV projektu Alexandra Calan-
drellego. Alte Nationalgalerie powstała
z inicjatywy Joachima Wagnera, nie-
mieckiego mecenasa sztuki, który w za-
mian za obietnicę stworzenia Galerii
Narodowej, przekazał na ręce cesarza
Wilhelma I zgromadzoną przez siebie na
przestrzeni wielu lat kolekcję dzieł sztuki.
Kolekcja, na którą składa się 1800 ob-
razów i 1500 rzeźb, rozmieszczona jest na
trzech poziomach. Na pierwszym piętrze
znajduje się zbiór rzeźb klasycystycznych
oraz kolekcja malarstwa z przełomu XIX
i XX w. (m.in. prace Adolfa Menzla, An-
tona von Wernera i Franza von Stucka
tworzone pod wpływem naturalizmu
i Jugendstilu). Wyżej można podziwiać
dzieła najsłynniejszych francuskich im-
presjonistów, Édouarda Maneta, Augu-
ste’a Renoira, Claude Moneta, oraz ob-
razy niemieckich naturalistów i realistów.
Największym zainteresowaniem cieszą
się zbiory dzieł Karla Friedricha Schinkla
i Caspara Davida Friedricha, znajdujące
się na trzecim piętrze galerii.
pergamonmuseum
Monumentalny gmach
Pergamonmu-
seum (Muzeum Pergamońskie) dominuje
nad Wyspą Muzeów. Kompleks, w skład
którego wchodzi pięć połączonych bu-
dynków, wybudowano w latach 1910–30
▲▲ Alte Nationalgalerie
Kup książkę
Poleć książkę
Berlin
z wodnej perspektywy
Usytuowanie nad dwiema rzekami, Ha-
welą (325 km) i Sprewą (403 km), oraz
duża liczba kanałów i mostów wpłynęły
na rozwój turystyki wodnej w Berlinie.
Szlaki wodne liczą tu aż 200 km, dzięki
czemu rejsy statkiem są ciekawą alterna-
tywą dla spacerów i wycieczek rowero-
wych. Niemiecka stolica wraz z terenami
Brandenburgii tworzy największą sieć
wód śródlądowych w Europie.
Miasto nad wodą
Sieć rzeczna Berlina odegrała ważną rolę
w tworzeniu historycznych struktur miej-
skich. Już w XIII w. nad brzegami Sprewy
rozwijały się osady Berlin i Cölln. W epoce
baroku, zgodnie z panującą tendencją,
przestrzeń wodną miasta wykorzystano
do tworzenia elementów dekoracyjnych.
W 1942 r. ukończono budowę pierw-
szego statku pasażerskiego w Berlinie, mo-
torowca „Baldur”, zaopatrzonego aż w 200
miejsc sypialnych. Dwadzieścia lat później
po wodach Sprewy, Haweli i berlińskich je-
zior zaczął kursować „Spree”, najsłynniejszy
statek pasażerski w niemieckiej stolicy,
przebudowany z parowca „Winter-
märchen II”. Obok kabin pasażer-
skich na pokładzie znajdowały się
bar i biblioteka.
II wojna światowa oraz póź-
niejszy podział Berlina to czas,
Kup książkę
Poleć książkę
olimpijskiej na wodzie również nie do-
szła do skutku. Wydarzenia te rozpoczęły
jednak dyskusję na temat sieci wodnej
niemieckiej stolicy.
Odpoczynek nad wodą
Berlińczycy, przyzwyczajeni do aktyw-
nego wypoczynku poza domem, uwiel-
biają spędzać czas nad wodą. Właściciele
łodzi poświęcają każdą wolną chwilę na
wycieczkę za miasto. Pozostałych kuszą
uroki plaży przy Capitol Beach Bar z bo-
iskiem do siatkówki i leżakami rozstawio-
nymi nad Sprewą
Am Hauptbahnhof,
codz. od 10.00. Od kilku lat popularnością
kiedy mocno zaniedbano sieć wodną.
Ówczesna władza nie była świadoma
potencjału drzemiącego w wodach „mia-
sta zbudowanego z łodzi”, jak zwykło się
określać Berlin. Granica między miastem
a brzegami rzeki zniknęła dopiero w la-
tach 80. XX., za sprawą odbudowy dziel-
nicy św. Mikołaja (Nikolaiviertel). Podczas
tworzenia szkiców architektonicznych
odnoszono się głównie do kształtu nad-
sprewańskiej promenady. Analogiczne
prace były prowadzone w tym samym
czasie w Berlinie Zachodnim, gdzie pod
wpływem projektów Międzynarodowej
Wystawy Budowlanej IBA tereny wzdłuż
kanału Landwehr przekształcono w no-
woczesną przestrzeń mieszkalną.
Ciekawym projektem, opracowanym
na zlecenie rządu berlińskiego, był plan
Wasserstadt Oberhavel (Miasto Wodne
nad Górną Hawelą), zakładający wzno-
szenie budynków na powierzchni wody.
Na skutek politycznych zawirowań po
upadku muru berlińskiego nie doszło
do jego realizacji. Drugi projekt Wod-
nego Miasta zrodził się wraz z kandyda-
turą Berlina jako organizatora olimpiady
w 2000 r. Jednak z powodu utrudnień
realizacyjnych idea stworzenia wioski
Kup książkę
Poleć książkę
cieszą się też nocne rejsy połączone
z dyskoteką na pokładzie statku.
Najbardziej znanym kąpieliskiem
jest Badeschiff, usytuowane na barce
przy Kreuzbergu przy Eichenstraße 4.
Zimą kąpielisko pełni rolę sauny oraz
miejsca widokowego z panoramą na
Oberbaumbrücke.
Także miłośnicy sportów wodnych
znajdą w Berlinie coś dla siebie. Warto
odwiedzić jezioro Langer See ze słyn-
nym olimpijskim torem regatowym lub
popływać kajakiem po jeziorze Wann-
see. W północnej części miasta, w dziel-
nicy Prenzlauer Berg, mieści się Euro-
pasportpark z 50-metrowym basenem
olimpijskim
Paul-Heyse-Straße 26,
pn.–czw. 6.30–22.30, pt. 11.00–22.30, sb.–
nd. 10.00–19.00.
Wodne atrakcje czekają też na tych,
którzy zdecydują się na wizytę w akwa-
parku Bad am Spreewaldplatz, poło-
żonym w dzielnicy Kreuzberg
Wie-
ner Straße 59H, pn. 12.00–22.00, wt.–pt.
7.00–22.00, sb.–nd. 10.00–19.00. Tutejszy
Kup książkę
Poleć książkę
basen jest długi na 25 m, a temperatura
wody dochodzi do blisko 30°C. Na te-
renie kompleksu znajduje się również
sauna, jacuzzi, solarium oraz kawiarnia.
W południowej dzielnicy Schöne-
berg działa podobny ośrodek sportów
wodnych – Stadtbad
Hauptstraße 39,
pn.–nd. 08.00–20.00.
Zwiedzanie z pokładu statku
Najważniejsze zabytki Berlina, czyli Mu-
seumsinsel, katedrę berlińską, nowo-
czesne budynki rządowe oraz zamek
Charlottenburg, można podziwiać z po-
ziomu rzeki. Popularną trasę stanowi
rejs z parku Tiergarten do Spandau,
w którym Sprewa łączy się z Hawelą.
Obie rzeki, wpływające do Odry za po-
mocą kanałów, stanowią istotny szlak
żeglugowy.
Płynąc statkiem, można nie tylko
podziwiać zabytki architektoniczne,
ale także obserwować zwyczaje ber-
lińczyków rezydujących nad Sprewą
czy oglądać zwierzęta w Zoologischer
Garten.
Co ciekawe, podróżując z Polski do
Berlina, można wybrać jedną z dwóch
dróg wodnych biorących swój począ-
tek na Odrze. Najchętniej z tego roz-
wiązania korzystają mieszkańcy Szcze-
cina i Gorzowa Wielkopolskiego. Trasa
północna wiedzie kanałem Odra–Ha-
wela, zaś południowa – kanałem Odra–
Sprewa. Jedną z największych atrakcji
w trakcie rejsu jest podnośnia statków
Niederfinow, czyli specjalna winda pod-
nosząca obiekty transportu wodnego na
wysokość prawie 40 m. Śluza windowa,
zbudowana w latach 1927–34, jest naj-
starszą z czterech pozostających w stałej
eksploatacji niemieckich podnośni. Od
1996 r. trwają prace nad budową nowej
podnośni, która będzie wyposażona
w lepsze parametry techniczne. Bu-
dowa ma się zakończyć w 2016 r. Obiekty
mają równolegle pozostawać w użytku
aż do 2025 r.
Kup książkę
Poleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)