Darmowy fragment publikacji:
Tytuł oryginalny: Jewelry Making Beading For Dummies®, 2nd Edition
Tłumaczenie: Magda Witkowska
ISBN: 978-83-246-8876-0
Original English language edition Copyright © 2013 by John Wiley Sons, Inc., Hoboken, New Jersey
All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part any form.
This translation published by arrangement with Wiley Publishing, Inc.
Oryginalne angielskie wydanie Copyright © 2013 by John Wiley Sons, Inc., Hoboken, New Jersey
Wszelkie prawa, włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie, zarezerwowane.
Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z Wiley Publishing, Inc.
Translation copyright © 2014 by Helion S.A.
Wiley, the Wiley logo, For Dummies, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of Us!, The Dummies
Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making Everything Easier, and related trade dress
are trademarks or registered trademarks of John Wiley and Sons, Inc. and/or its affiliates in the United States
and/or other countries. Used under License.
Wiley, the Wiley logo, For Dummies, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of Us!,
The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making Everything Easier,
i związana z tym szata graficzna są markami handlowymi John Wiley and Sons, Inc. i/lub firm stowarzyszonych
w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach. Wykorzystywane na podstawie licencji.
Polish language edition published by Wydawnictwo Helion.
Copyright © 2014.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji
w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także
kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich
niniejszej publikacji.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje
były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą
również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych
w książce.
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://dlabystrzakow.pl/user/opinie/bizuby
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: dlabystrzakow@dlabystrzakow.pl
WWW: http://dlabystrzakow.pl
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre(cid:258)ci
O autorce ......................................................................................................................13
Podzi(cid:218)kowania autorki ..................................................................................................15
Wprowadzenie ...............................................................................................................17
O ksi(cid:200)(cid:285)ce .........................................................................................................................................17
Konwencje zastosowane w ksi(cid:200)(cid:285)ce ......................................................................................................17
Naiwne za(cid:239)o(cid:285)enia ..............................................................................................................................18
Jak podzielona jest ksi(cid:200)(cid:285)ka .................................................................................................................18
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) I. Jak zacz(cid:200)(cid:202) tworzy(cid:202) bi(cid:285)uteri(cid:218)? Beading, czyli jak (cid:239)(cid:200)czy(cid:202) koraliki ............................................18
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) II. Proste techniki wyrobu bi(cid:285)uterii .......................................................................................19
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) III. Jak wciela(cid:202) w (cid:285)ycie pomys(cid:239)y, wykorzystywa(cid:202) trendy i nie tylko… .......................................19
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) IV. Tworzenie bi(cid:285)uterii jako co(cid:258) wi(cid:218)cej ni(cid:285) hobby ..................................................................19
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) V. Dekalogi ........................................................................................................................19
Ikony zastosowane w ksi(cid:200)(cid:285)ce ..............................................................................................................20
Co dalej? ..........................................................................................................................................20
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) I: Jak zacz(cid:200)(cid:202) tworzy(cid:202) bi(cid:285)uteri(cid:218)?
Beading, czyli jak (cid:239)(cid:200)czy(cid:202) koraliki ........................... 21
Rozdzia(cid:239) 1: Tworzenie bi(cid:285)uterii i beading — spojrzenie fachowym okiem ...................23
Po co robi(cid:202) bi(cid:285)uteri(cid:218) samodzielnie? ....................................................................................................23
Metody rozbudzania w(cid:239)asnej kreatywno(cid:258)ci ......................................................................................24
Decyzje dotycz(cid:200)ce wyodr(cid:218)bnionej przestrzeni roboczej .....................................................................26
Wzory i techniki wyrobu bi(cid:285)uterii .......................................................................................................27
Nawlekanie i wi(cid:200)zanie ...................................................................................................................27
Wire wrapping .............................................................................................................................27
Kilka technik w praktyce ...............................................................................................................27
Od stylu antique do funky. Tworzenie innowacyjnej bi(cid:285)uterii ...............................................................29
Kolejny krok rozwoju hobby ...............................................................................................................33
Rozdzia(cid:239) 2: Narz(cid:218)dzia i tajniki rzemios(cid:239)a .......................................................................35
Powi(cid:200)za(cid:202) koniec z ko(cid:241)cem za pomoc(cid:200) nici, sznurka lub drucika ...........................................................35
Rozwik(cid:239)a(cid:202) ni(cid:202) ...............................................................................................................................35
Zapl(cid:200)ta(cid:202) si(cid:218) w sznurek ..................................................................................................................37
Zawiesi(cid:202) na druciku ......................................................................................................................43
Kup książkęPoleć książkę6 Bi(cid:285)uteria i koraliki dla bystrzaków
Zastosowanie szczypiec .....................................................................................................................45
Szczypce niezb(cid:218)dne ......................................................................................................................45
Szczypce przydatne ......................................................................................................................47
Znaczenie miar i wag ........................................................................................................................49
Z(cid:239)o(cid:285)y(cid:202) wszystko w jedn(cid:200) ca(cid:239)o(cid:258)(cid:202). Wybór i zastosowanie wyko(cid:241)cze(cid:241) .......................................................50
(cid:146)(cid:200)czniki .......................................................................................................................................51
Zapi(cid:218)cia ......................................................................................................................................54
Mocowania stosowane przy zapi(cid:218)ciach: (cid:239)apaczki, ko(cid:241)cówka do koralika, ko(cid:241)cówki nak(cid:239)adane ............57
Rozdzia(cid:239) 3: Czary-mary z koralikami, kryszta(cid:239)kami, per(cid:239)ami i kamieniami .................... 61
Podstawowe informacje na temat koralików .........................................................................................62
Koraliki stworzone przez cz(cid:239)owieka ................................................................................................62
Kszta(cid:239)ty koralików ........................................................................................................................65
Rozmiary koralików ......................................................................................................................68
Rzut oka na kryszta(cid:239)ki .......................................................................................................................69
Projektowanie bi(cid:285)uterii z kryszta(cid:239)kami ............................................................................................70
Wybór kryszta(cid:239)ków a bud(cid:285)et ..........................................................................................................72
Rozszyfrowa(cid:202) kod kryszta(cid:239)ów .........................................................................................................73
O per(cid:239)ach s(cid:239)ów kilka ..........................................................................................................................74
Sztuczne per(cid:239)y ..............................................................................................................................75
Per(cid:239)y hodowlane ...........................................................................................................................75
Per(cid:239)y s(cid:239)odkowodne i morskie .........................................................................................................75
Jako(cid:258)(cid:202) pere(cid:239) ..................................................................................................................................76
Praca z kamieniami ...........................................................................................................................77
Kamienie szlachetne i ozdobne ......................................................................................................78
Dobór elementów wykonanych z kamienia ......................................................................................82
Zakupy koralików, pere(cid:239) i kamieni ......................................................................................................83
Poszukiwanie koralików w sklepach ...............................................................................................83
Hurtowe zakupy w internecie .........................................................................................................85
Targi i wystawy koralików i kamieni szlachetnych ............................................................................87
Rozdzia(cid:239) 4: Przybornik do wyrobu bi(cid:285)uterii. Jak przygotowa(cid:202) sobie warsztat pracy? .. 91
Wybór i przygotowanie przestrzeni do pracy .......................................................................................91
Przygotowania do wprowadzki ......................................................................................................93
Dobór w(cid:239)a(cid:258)ciwego o(cid:258)wietlenia ........................................................................................................94
Na tropie idealnego krzes(cid:239)a ...........................................................................................................95
Wybór biurka lub sto(cid:239)u .................................................................................................................96
W(cid:239)a(cid:258)ciwy materia(cid:239) na pod(cid:239)og(cid:218) .......................................................................................................97
Czysto(cid:258)(cid:202) i porz(cid:200)dek ...........................................................................................................................97
Przechowywanie koralików i nie tylko .................................................................................................98
Plastikowe woreczki, torebki i pude(cid:239)ka ...........................................................................................98
Zakup podk(cid:239)adki do pracy ............................................................................................................98
Poszukiwania narz(cid:218)dzi do sortowania ............................................................................................99
Przede wszystkim bezpiecze(cid:241)stwo ....................................................................................................100
Ochrona oczu .............................................................................................................................101
Inne (cid:258)rodki bezpiecze(cid:241)stwa ..........................................................................................................101
Dom gotowy do pracy? ....................................................................................................................102
Kup książkęPoleć książkę
Spis tre(cid:258)ci 7
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) II: Proste techniki wyrobu bi(cid:285)uterii .............. 105
Rozdzia(cid:239) 5: Proste tajemnice sznurów i supe(cid:239)ków ......................................................107
Nawlekanie sznurów. Podstawowe informacje ...................................................................................107
Wi(cid:200)zanie supe(cid:239)ków. Pocz(cid:200)tki ...........................................................................................................109
Materia(cid:239)y do wi(cid:200)zania supe(cid:239)ków ..................................................................................................110
Narz(cid:218)dzia do wi(cid:200)zania supe(cid:239)ków .................................................................................................110
Techniki wi(cid:200)zania supe(cid:239)ków ........................................................................................................110
Supe(cid:239)ek jako element dekoracyjny ................................................................................................114
W(cid:218)ze(cid:239)ki na ko(cid:241)cu, w(cid:218)ze(cid:239)ki na pocz(cid:200)tku ........................................................................................118
Wykorzystanie zacisków ..................................................................................................................125
Mocowanie zacisku .....................................................................................................................126
Inne rodzaje zacisków .................................................................................................................127
Klei(cid:202) czy nie klei(cid:202)? ..........................................................................................................................128
Zalety stosowania kleju ...............................................................................................................128
Wady stosowania kleju ................................................................................................................128
Jaki klej do czego? ......................................................................................................................129
Rozdzia(cid:239) 6: Odkrywamy mo(cid:285)liwo(cid:258)ci drucików .............................................................131
Wybór w(cid:239)a(cid:258)ciwego drucika do zadania ..............................................................................................131
Zastosowanie drucika z pami(cid:218)ci(cid:200) kszta(cid:239)tu .....................................................................................132
Wybór w(cid:239)a(cid:258)ciwego drucika ..........................................................................................................133
Opcjonalne narz(cid:218)dzia do pracy technik(cid:200) wire wrapping .................................................................138
Techniki pracy z drutem ..................................................................................................................139
(cid:165)limaczki S ................................................................................................................................140
Próba z ciasnymi zwojami ...........................................................................................................142
Jak zrobi(cid:202) oczko? ........................................................................................................................142
Zawijane oczko ..........................................................................................................................143
Oplatany koralik .........................................................................................................................144
Zastosowanie elementów drucianych w ró(cid:285)nych modelach bi(cid:285)uterii .....................................................145
Uchwy(cid:202) to, czyli wykonywanie ozdób z wykorzystaniem specjalnego szablonu .....................................147
Samodzielne wykonanie zapi(cid:218)cia ......................................................................................................150
Zapi(cid:218)cie typu oczko i haczyk .......................................................................................................150
Zapi(cid:218)cie typu S ..........................................................................................................................151
Rozdzia(cid:239) 7: Stemplowanie jako sposób na niepowtarzaln(cid:200) bi(cid:285)uteri(cid:218) z metalu ...........153
Specjalny sprz(cid:218)t ..............................................................................................................................154
Bloczek ......................................................................................................................................154
Stemple do metalu ......................................................................................................................155
M(cid:239)otki ........................................................................................................................................155
Wykonywanie otworów ...............................................................................................................156
Pilnik do metalu .........................................................................................................................156
Narz(cid:218)dzia do polerowania ...........................................................................................................156
Tworzenie dekoracji za pomoc(cid:200) stempli ............................................................................................157
(cid:109)wiczenia na papierze ................................................................................................................157
Zastosowanie arkuszy miedzianych ..............................................................................................157
Praca w metalowej blaszce ..........................................................................................................158
Kup książkęPoleć książkę 8 Bi(cid:285)uteria i koraliki dla bystrzaków
Ró(cid:285)ne wyko(cid:241)czenia .........................................................................................................................164
Oksydowanie .............................................................................................................................165
Podkre(cid:258)lanie t(cid:239)ocze(cid:241) ...................................................................................................................166
Polerowanie ...............................................................................................................................166
Jak unika(cid:202) typowych problemów? .....................................................................................................166
Rozdzia(cid:239) 8: Bi(cid:285)uteria z innymi wyrobami r(cid:218)kodzielniczymi ......................................... 169
Wykorzystanie technik scrapbookingu ...............................................................................................169
Wyj(cid:200)tkowe elementy wykonane za pomoc(cid:200) gumowych stempli .......................................................170
Nowe zastosowanie dla papieru ...................................................................................................172
Niepowtarzalna ozdoba ze zdj(cid:218)ciami ............................................................................................175
W(cid:239)óczkowe inspiracje ......................................................................................................................178
Zszy(cid:202) wszystko w jedn(cid:200) ca(cid:239)o(cid:258)(cid:202) .........................................................................................................183
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) III: Jak wciela(cid:202) w (cid:285)ycie pomys(cid:239)y,
wykorzystywa(cid:202) trendy i nie tylko… ......................193
Rozdzia(cid:239) 9: Robimy fajn(cid:200) codzienn(cid:200) bi(cid:285)uteri(cid:218) w stylu funky ....................................... 195
Podstawowe informacje na temat kolczyków ......................................................................................196
Najnowsze trendy w (cid:258)wiecie kolczyków .........................................................................................196
Kwestie praktyczne .....................................................................................................................197
Ciekawe naszyjniki ..........................................................................................................................202
Bli(cid:285)sze spojrzenie na naszyjniki ....................................................................................................203
Naszyjnikowe podstawy ..............................................................................................................204
(cid:165)wietne bransoletki .........................................................................................................................213
Trendy i mody ...........................................................................................................................213
Wzgl(cid:218)dy praktyczne ....................................................................................................................213
Inne fajne rzeczy .............................................................................................................................220
Rozdzia(cid:239) 10: Projektowanie ekskluzywnej bi(cid:285)uterii .................................................... 227
Podstawowe zasady projektowania bi(cid:285)uterii ......................................................................................227
Projektowanie dodatków wieczorowych .............................................................................................228
Pi(cid:218)kna panna m(cid:239)oda .......................................................................................................................234
Czerpanie inspiracji z prac ulubionych projektantów ..........................................................................238
Na(cid:258)ladowanie materia(cid:239)ów, faktur i kolorów ...................................................................................239
Na(cid:258)ladowanie form i kszta(cid:239)tów .....................................................................................................245
Rozdzia(cid:239) 11: Bi(cid:285)uteria dla m(cid:218)(cid:285)czyzn ............................................................................ 249
Trendy dotycz(cid:200)ce m(cid:218)skich ozdób .....................................................................................................249
Dlaczego dobór materia(cid:239)ów jest wa(cid:285)ny ..............................................................................................254
Rozmiary i kolorystyka ....................................................................................................................258
Rozdzia(cid:239) 12: Upcycling, czyli nowe (cid:285)ycie dla odpadków i starych przedmiotów ........ 263
Udane polowanie na starocie ...........................................................................................................263
Czyszczenie starych elementów ....................................................................................................265
Odzyskiwanie cz(cid:218)(cid:258)ci z uszkodzonych ozdób ..................................................................................267
Kup książkęPoleć książkę
Spis tre(cid:258)ci 9
Odpowiednie mocowanie .................................................................................................................269
Nawi(cid:200)zania do stylu steampunk .......................................................................................................272
Ozdoby wykonane z rzeczy znalezionych ..........................................................................................277
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) IV: Tworzenie bi(cid:285)uterii
jako co(cid:258) wi(cid:218)cej ni(cid:285) hobby ..................................... 285
Rozdzia(cid:239) 13: Dekoracje z wykorzystaniem bi(cid:285)uterii i koralików ..................................287
Eksperymenty z upi(cid:218)kszaniem ..........................................................................................................287
Techniki jubilerskie w dekorowaniu domu .........................................................................................290
Bi(cid:285)uteria jako forma sztuki ...............................................................................................................294
Bi(cid:285)uteria prezentowana jako forma sztuki ..........................................................................................296
Rozdzia(cid:239) 14: Bi(cid:285)uteria wykonywana wspólnie z dzie(cid:202)mi .............................................305
Organizacja przestrzeni do pracy przyjaznej dla dzieci .......................................................................305
W(cid:239)a(cid:258)ciwy dobór materia(cid:239)ów .........................................................................................................306
Proste sprz(cid:200)tanie ........................................................................................................................306
Wybór projektów dla dzieci .............................................................................................................307
Trzy- i czterolatki .......................................................................................................................307
Pi(cid:218)cio- i sze(cid:258)ciolatki ....................................................................................................................308
Dzieci w wieku siedem – dziesi(cid:218)(cid:202) lat ............................................................................................309
Dzieci w wieku jedena(cid:258)cie – trzyna(cid:258)cie lat .....................................................................................309
Wyroby z gliny ...............................................................................................................................309
Podstawowe techniki wyrobu koralików z gliny .............................................................................311
Zaawansowane techniki wyrobu koralików z gliny .........................................................................313
Bi(cid:285)uteria z papieru ..........................................................................................................................315
Koraliki z papieru makulaturowego ..............................................................................................315
Zastosowanie techniki decoupage ................................................................................................318
Wykonywanie naszyjników ...............................................................................................................321
Dekorowanie akcesoriów do w(cid:239)osów .................................................................................................323
Rozdzia(cid:239) 15: Przyj(cid:218)cie z motywem przewodnim: wyrób bi(cid:285)uterii .................................325
W(cid:239)a(cid:258)ciwy scenariusz przyj(cid:218)cia ..........................................................................................................325
Koralikowy open bar ...................................................................................................................326
P(cid:239)atno(cid:258)ci na bie(cid:285)(cid:200)co ...................................................................................................................326
Organizacja przyj(cid:218)cia ......................................................................................................................328
Zapraszanie go(cid:258)ci .......................................................................................................................328
Kreatywne przek(cid:200)ski ...................................................................................................................330
Wybór wzorów ...............................................................................................................................330
Dopasuj list(cid:218) wzorów do listy go(cid:258)ci ...............................................................................................331
Ograniczenia czasowe .................................................................................................................332
Gromadzenie narz(cid:218)dzi i materia(cid:239)ów — (cid:285)ebranie, po(cid:285)yczanie i kradzie(cid:285)… ...........................................333
Sto(cid:239)y ..........................................................................................................................................333
Narz(cid:218)dzia i sprz(cid:218)t .......................................................................................................................333
Pó(cid:239)fabrykaty ...............................................................................................................................335
Przygotowanie narz(cid:218)dzi i materia(cid:239)ów ................................................................................................335
Planowanie tematycznego przyj(cid:218)cia dla dzieci ...................................................................................336
Kup książkęPoleć książkę 10 Bi(cid:285)uteria i koraliki dla bystrzaków
Rozdzia(cid:239) 16: Jak zarabia(cid:202) na swoim hobby? .............................................................. 339
Kwestie prawne ..............................................................................................................................339
Sprawy formalne ........................................................................................................................340
Forma prawna dzia(cid:239)alno(cid:258)ci ..........................................................................................................340
Rejestracja znaku towarowego .....................................................................................................342
Pomoc dla ma(cid:239)ych przedsi(cid:218)biorców ..................................................................................................342
Wycena wyrobów ............................................................................................................................342
Koszty materia(cid:239)ów ......................................................................................................................343
Wycena czasu .............................................................................................................................343
Koszty ogólne .............................................................................................................................344
Wyznaczanie ceny ......................................................................................................................345
Sprzeda(cid:285) osobista ...........................................................................................................................345
Gie(cid:239)dy sztuki i rzemios(cid:239)a .............................................................................................................345
Sprzeda(cid:285) bi(cid:285)uterii podczas domowej prezentacji ...........................................................................351
Sprzeda(cid:285) ozdób do butików i sklepów ..........................................................................................352
Wynajem stoiska w centrum handlowym .......................................................................................352
Tajniki procesu oddawania wyrobów w komis ...............................................................................353
Sprzeda(cid:285) bi(cid:285)uterii przez internet ......................................................................................................355
Serwisy po(cid:258)rednicz(cid:200)ce w sprzeda(cid:285)y wyrobów artystycznych ...........................................................355
Sprzeda(cid:285) za po(cid:258)rednictwem serwisów aukcyjnych ..........................................................................356
Sprzeda(cid:285) za po(cid:258)rednictwem w(cid:239)asnej strony internetowej ................................................................358
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) V: Dekalogi .................................................361
Rozdzia(cid:239) 17: Mniej wi(cid:218)cej dziesi(cid:218)(cid:202) internetowych (cid:283)róde(cid:239) materia(cid:239)ów,
pó(cid:239)fabrykatów, narz(cid:218)dzi i tym podobnych .................................................................. 363
Moje ulubione adresy internetowe ....................................................................................................364
Przyk(cid:239)adowe polskie strony, które mog(cid:200) stanowi(cid:202) (cid:283)ród(cid:239)o zaopatrzenia b(cid:200)d(cid:283) inspiracji ...........................365
Rozdzia(cid:239) 18: Dziesi(cid:218)(cid:202) typowych b(cid:239)(cid:218)dów pope(cid:239)nianych przy wykonywaniu bi(cid:285)uterii ... 367
Do wyrobu wysokiej jako(cid:258)ci bi(cid:285)uterii u(cid:285)ywaj wysokiej jako(cid:258)ci materia(cid:239)ów .............................................367
Czytaj instrukcje .............................................................................................................................368
Korzystaj z dobrej jako(cid:258)ci narz(cid:218)dzi ...................................................................................................368
Drucika z pami(cid:218)ci(cid:200) kszta(cid:239)tu nie nale(cid:285)y ci(cid:200)(cid:202) za pomoc(cid:200) „dobrych” c(cid:200)(cid:285)ków ...........................................368
Dbaj o dobr(cid:200) organizacj(cid:218) materia(cid:239)ów ................................................................................................368
Do zacisków stosuj zaciskark(cid:218) ..........................................................................................................369
Przyjmij do wiadomo(cid:258)ci, (cid:285)e nie ma jednego dobrego sposobu na zastosowanie nowej techniki ...............369
(cid:109)wicz! ...........................................................................................................................................369
Dziel si(cid:218) do(cid:258)wiadczeniami ...............................................................................................................369
Nie marnuj zbyt wiele czasu na kwestie ochrony prawnej swoich wyrobów ...........................................370
Kup książkęPoleć książkę
Spis tre(cid:258)ci 11
Rozdzia(cid:239) 19: Dziesi(cid:218)(cid:202) (cid:258)wietnych sposobów na to,
by zarabia(cid:202) na owocach swojej pracy ........................................................................371
Kursy wyrobu bi(cid:285)uterii ....................................................................................................................371
Przyj(cid:218)cia tematyczne powi(cid:200)zane z wyrobem bi(cid:285)uterii .........................................................................372
Przeno(cid:258)ny zestaw bi(cid:285)uterii ...............................................................................................................372
Stoisko na targach sztuki i r(cid:218)kodzie(cid:239)a ................................................................................................373
Stoisko w innym miejscu ..................................................................................................................373
Sprzeda(cid:285) bi(cid:285)uterii w ramach umowy komisu .....................................................................................373
Sprzeda(cid:285) za po(cid:258)rednictwem wyspecjalizowanych portali .....................................................................374
Sprzeda(cid:285) za po(cid:258)rednictwem serwisów aukcyjnych ..............................................................................374
Sprzeda(cid:285) hurtowa do sklepów i butików ...........................................................................................374
Sprzeda(cid:285) wzorów i podr(cid:218)czników .....................................................................................................374
Dodatek: Jak korzysta(cid:202) z DVD .....................................................................................377
Powi(cid:200)zanie tekstu z p(cid:239)yt(cid:200) .................................................................................................................377
Wymagania systemowe ....................................................................................................................378
Korzystanie z p(cid:239)yty DVD ................................................................................................................378
Zawarto(cid:258)(cid:202) p(cid:239)yty DVD ....................................................................................................................379
Rozwi(cid:200)zywanie problemów ..............................................................................................................381
Skorowidz ....................................................................................................................383
Kup książkęPoleć książkę 12 Bi(cid:285)uteria i koraliki dla bystrzaków
Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:239) 9: Robimy fajn(cid:200) codzienn(cid:200) bi(cid:285)uteri(cid:218) w stylu funky 195
Rozdzia(cid:239) 9
Robimy fajn(cid:200) codzienn(cid:200)
bi(cid:285)uteri(cid:218) w stylu funky
W tym rozdziale:
(cid:377) Moda w (cid:258)wiecie kolczyków.
(cid:377) Ró(cid:285)ne style naszyjników.
(cid:377) Mo(cid:285)liwo(cid:258)ci w dziedzinie projektowania bransoletek.
(cid:377) Inne quasi-bi(cid:285)uteryjne elementy z wykorzystaniem koralików.
Z
trendami tak to ju(cid:285) jest, (cid:285)e ci(cid:200)gle si(cid:218) zmieniaj(cid:200). Aby za nimi nad(cid:200)(cid:285)a(cid:202), musisz
uwa(cid:285)nie przygl(cid:200)da(cid:202) si(cid:218) temu, co ludzie nosz(cid:200) w charakterze ozdób. Polecam
programy po(cid:258)wi(cid:218)cone aktywno(cid:258)ci gwiazd, takie jak Entertainment Tonight, Extra!
czy cokolwiek, co nadaje sie(cid:202) E! Czytaj czasopisma po(cid:258)wi(cid:218)caj(cid:200)ce uwag(cid:218) kwestii stylu,
takie jak „Twój Styl”, „Glamour”, „Cosmopolitan”, „People” czy jakiekolwiek inne
publikacje, w których mo(cid:285)esz ogl(cid:200)da(cid:202) zdj(cid:218)cia s(cid:239)aw i obserwowa(cid:202), w co si(cid:218) ubieraj(cid:200).
Zapatrywania gwiazd na bi(cid:285)uteryjn(cid:200) mod(cid:218) mo(cid:285)na równie(cid:285) pozna(cid:202), ogl(cid:200)daj(cid:200)c transmisje
z wydarze(cid:241) takich jak wr(cid:218)czenie Oscarów, nagród Video Music Awards czy Z(cid:239)otych
Globów. Jeszcze lepiej mo(cid:285)na si(cid:218) w tej kwestii zorientowa(cid:202), zapoznaj(cid:200)c si(cid:218) z relacjami
publikowanymi dzie(cid:241) po tego typu wielkich wydarzeniach. Polecam portale takie jak
www.yahoo.com, www.msn.com czy www.aol.com (dla zarejestrowanych u(cid:285)ytkowników).
Na tych stronach niemal na pewno pojawi(cid:200) si(cid:218) odno(cid:258)niki, które pozwol(cid:200) Ci obejrze(cid:202)
galeri(cid:218) zdj(cid:218)(cid:202) z czerwonego dywanu.
Gdy poszukuj(cid:218) informacji na temat nowych trendów, ale równie(cid:285) gdy po prostu
przegl(cid:200)dam sobie gazety, staram si(cid:218) zawsze mie(cid:202) pod r(cid:218)k(cid:200) ma(cid:239)y notes. Na pustych
stronach mog(cid:218) nakre(cid:258)li(cid:202) szkic nowego wzoru (albo ró(cid:285)nych elementów ozdób, które
zwróc(cid:200) moj(cid:200) uwag(cid:218)). Dzi(cid:218)ki temu zapami(cid:218)tuj(cid:218) wygl(cid:200)d nowego rodzaju ozdoby
i zaczynam przepracowywa(cid:202) go w swojej g(cid:239)owie.
W tym rozdziale b(cid:218)dzie mowa o codziennej bi(cid:285)uterii stworzonej z uwzgl(cid:218)dnieniem
najnowszych trendów zarysowuj(cid:200)cych si(cid:218) w kilku kategoriach. B(cid:218)dziemy omawia(cid:202)
kolczyki, naszyjniki oraz bransoletki. Przedstawi(cid:218) równie(cid:285) projekty przedmiotów
codziennego u(cid:285)ytku, które nie zaliczaj(cid:200) si(cid:218) do (cid:285)adnej z tych grup.
Kup książkęPoleć książkę196 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) III: Jak wciela(cid:202) w (cid:285)ycie pomys(cid:239)y, wykorzystywa(cid:202) trendy i nie tylko…
Podstawowe informacje
na temat kolczyków
Kolczyki to cz(cid:218)sto pierwszy rodzaj ozdoby, który decyduj(cid:200) si(cid:218) wykona(cid:202) pocz(cid:200)tkuj(cid:200)cy
twórcy bi(cid:285)uterii. To prosty element, którego stworzenie nie wymaga du(cid:285)ych nak(cid:239)adów.
Wystarczy do tego kilka narz(cid:218)dzi (szczypce okr(cid:200)g(cid:239)e oraz c(cid:200)(cid:285)ki) i kilka podstawowych
materia(cid:239)ów (koraliki oraz bigle). Ogólnie rzecz bior(cid:200)c, kolczyk mo(cid:285)na zrobi(cid:202) nawet
z rozprostowanego spinacza. W tym rozdziale podpowiem Ci, co si(cid:218) teraz cieszy
szczególn(cid:200) popularno(cid:258)ci(cid:200) i jak wykorzysta(cid:202) te informacje do realizacji w(cid:239)asnych
pomys(cid:239)ów. Przedstawi(cid:218) równie(cid:285) kilka wzorów kolczyków, których wykonanie
zajmuje zaledwie kilka minut.
(cid:165)wietnych pomys(cid:239)ów na kolczyki mo(cid:285)esz szuka(cid:202) równie(cid:285) poza t(cid:200) cz(cid:218)(cid:258)ci(cid:200). Ciekawe
sugestie znajdziesz w(cid:239)a(cid:258)ciwie w ka(cid:285)dym rozdziale tej ksi(cid:200)(cid:285)ki. Warto j(cid:200) zatem
przekartkowa(cid:202) i czym pr(cid:218)dzej chwyci(cid:202) za szczypce!
Najnowsze trendy w (cid:258)wiecie kolczyków
Internetowe wyszukiwanie dla hase(cid:239) typu „modne kolczyki” przynosi tysi(cid:200)ce przeró(cid:285)nych
opcji. Polecam zatem ograniczy(cid:202) poszukiwania do okre(cid:258)lonego typu kolczyków
i wykorzysta(cid:202) kilka ró(cid:285)nych wyszukiwarek. Ja tak w(cid:239)a(cid:258)nie robi(cid:218). Rzadko kiedy zdarza
mi si(cid:218) trafi(cid:202) na ten sam wzór dwa razy. Ka(cid:285)da taka sesja stanowi dla mnie wielkie
(cid:283)ród(cid:239)o inspiracji.
Poni(cid:285)ej przedstawiam zestawienie najnowszych trendów w (cid:258)wiecie kolczyków:
(cid:57) Kolczyki pod(cid:239)u(cid:285)ne typu „miote(cid:239)ka do ramion” (shoulder duster)
— to d(cid:239)ugie ozdoby, które si(cid:218)gaj(cid:200) niemal do ramion. Zwykle sk(cid:239)adaj(cid:200) si(cid:218) z kilku
wisiorów (4 – 5 lub nawet wi(cid:218)kszej liczby), z których ka(cid:285)dy ma co najmniej
10 cm d(cid:239)ugo(cid:258)ci. Tego typu kolczyki mo(cid:285)esz stworzy(cid:202), wykorzystuj(cid:200)c gotowe
(cid:239)a(cid:241)cuszki. Wystarczy zamocowa(cid:202) do nich ma(cid:239)(cid:200) szpilk(cid:218) z g(cid:239)ówk(cid:200).
(cid:57) Kolczyki szerokie typu „kandelabr” (chandelier) — ju(cid:285) od kilku lat ciesz(cid:200)
si(cid:218) bardzo du(cid:285)(cid:200) popularno(cid:258)ci(cid:200). Do ich wykonania wykorzystuje si(cid:218) mi(cid:218)dzy
innymi zawieszki (bazy) w kszta(cid:239)cie ko(cid:239)a, trójk(cid:200)ta czy (cid:239)ezki w wersji z kilkoma
otworami. Do ka(cid:285)dego z otworów montuje si(cid:218) wisiorek. Takie zawieszki mo(cid:285)na
kupi(cid:202), ale mo(cid:285)na te(cid:285) stworzy(cid:202) w(cid:239)asne technik(cid:200) wire wrapping. W tym celu nale(cid:285)y
zrobi(cid:202) p(cid:218)tle z drutu i zamocowa(cid:202) je do bigla. Tego typu kolczyki proponuj(cid:218)
w ramach wzoru 9.3.
W rozdziale 8. w ramach wzoru 8.1 zastosowa(cid:239)am ciekawe rozwi(cid:200)zanie polegaj(cid:200)ce
na wykorzystaniu stemplowanej folii termokurczliwej. W ten sposób powsta(cid:239)y
zupe(cid:239)nie niepowtarzalne kolczyki.
(cid:57) Ko(cid:239)a — nosi si(cid:218) je, odk(cid:200)d ludzie zacz(cid:218)li przek(cid:239)uwa(cid:202) sobie ró(cid:285)ne cz(cid:218)(cid:258)ci cia(cid:239)a.
Pierwsze kolczyki mia(cid:239)y w(cid:239)a(cid:258)nie kszta(cid:239)t kó(cid:239), takie ozdoby nie wymagaj(cid:200) bowiem
zastosowania (cid:285)adnego skomplikowanego mocowania ani (cid:239)(cid:200)cznika. Ko(cid:239)a ca(cid:239)y
czas zyskuj(cid:200) na popularno(cid:258)ci (mnie osobi(cid:258)cie urzek(cid:239)y, gdy zobaczy(cid:239)am Olivi(cid:218)
Newton-John w ko(cid:241)cówce filmu Grease). Ko(cid:239)a mo(cid:285)na wykorzysta(cid:202) jako koraliki,
ale mo(cid:285)na te(cid:285) nawleka(cid:202) koraliki na ko(cid:239)a. Mo(cid:285)na owija(cid:202) ko(cid:239)a drutem, mo(cid:285)na
Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:239) 9: Robimy fajn(cid:200) codzienn(cid:200) bi(cid:285)uteri(cid:218) w stylu funky 197
wreszcie po prostu wykorzysta(cid:202) je jako wisior. Wariacj(cid:218) na temat popularnych
r(cid:218)cznie kutych owijanych kó(cid:239) znajdziesz w rozdziale 10.
(cid:57) Kolczyki zwisaj(cid:200)ce — po prostu zwisaj(cid:200) z ucha. Tego typu kolczyk mo(cid:285)e si(cid:218)
sk(cid:239)ada(cid:202) z kilku zwisaj(cid:200)cych elementów (jak w przypadku kolczyków typu „miote(cid:239)ka
do ramion” czy „kandelabr”) b(cid:200)d(cid:283) z pojedynczego wisiora dowolnych rozmiarów.
Wisiory mo(cid:285)na zamocowa(cid:202) nawet do kó(cid:239) — robi si(cid:218) to (cid:239)atwo i stosunkowo cz(cid:218)sto.
(cid:57) Kolczyki niezwisaj(cid:200)ce (sztyfty) — to mniej wyszukane ozdoby, od których
z pewno(cid:258)ci(cid:200) zaczyna(cid:239)e(cid:258). (Je(cid:258)li kto(cid:258) ma wi(cid:218)cej ni(cid:285) jedn(cid:200) par(cid:218) dziurek w uszach,
w jednej z nich na co dzie(cid:241) na pewno nosi w(cid:239)a(cid:258)nie kolczyki typu sztyft). Odk(cid:200)d
jednak zastosowano je po raz pierwszy w pistolecie do przek(cid:239)uwania uszu, wiele
si(cid:218) zmieni(cid:239)o, je(cid:258)li chodzi o ich wzornictwo. Wiele osób ch(cid:218)tnie nosi tego typu
kolczyki, poniewa(cid:285) ceni sobie ich zapi(cid:218)cie wyposa(cid:285)one w zabezpieczenie (element
znajduj(cid:200)cy si(cid:218) po drugiej stronie p(cid:239)atka ucha). Niektóre bigle do tego typu
kolczyków maj(cid:200) specjalne oczka, do których mo(cid:285)na zamocowa(cid:202) wisiory czy
kandelabry. W takich ozdobach osadza si(cid:218) kamienie szlachetne i pó(cid:239)szlachetne,
a tak(cid:285)e kryszta(cid:239)ki, by w ten sposób nada(cid:202) im wyj(cid:200)tkowy charakter.
Warto zaopatrzy(cid:202) si(cid:218) w sztyfty, do których za pomoc(cid:200) kleju mo(cid:285)na zamocowa(cid:202)
nawiercone do po(cid:239)owy koraliki i w ten sposób stworzy(cid:202) w(cid:239)asne proste wsuwane
kolczyki. Co(cid:258) pi(cid:218)knego!
P(cid:239)askie kaboszony mo(cid:285)na mocowa(cid:202) do specjalnych sztyftów z p(cid:239)ask(cid:200) powierzchni(cid:200).
Na p(cid:239)ycie DVD do(cid:239)(cid:200)czonej do drukowanej wersji ksi(cid:200)(cid:285)ki (oraz na stronie
http://booksupport.wiley.com, je(cid:285)eli czytasz e-wydanie) pokazuj(cid:218), jak za pomoc(cid:200) tej techniki
zamocowa(cid:202) do sztyftów urocze ró(cid:285)e z (cid:285)ywicy i w krótkim czasie zrobi(cid:202) (cid:239)adne kolczyki.
Oczywi(cid:258)cie nie ka(cid:285)da para kolczyków daje si(cid:218) (cid:239)atwo zakwalifikowa(cid:202) do której(cid:258)
z powy(cid:285)szych kategorii. Istniej(cid:200) kolczyki zwisaj(cid:200)ce, dla których baz(cid:218) stanowi sztyft.
Spotyka si(cid:218) równie(cid:285) kandelabry tak d(cid:239)ugie, (cid:285)e z powodzeniem mo(cid:285)na by(cid:239)oby je uzna(cid:202)
za miote(cid:239)ki. Powy(cid:285)szy podzia(cid:239) na kategorie nie powinien Ci(cid:218) ogranicza(cid:202). Nowe trendy
powstaj(cid:200) cz(cid:218)sto w(cid:239)a(cid:258)nie poprzez (cid:239)(cid:200)czenie ju(cid:285) istniej(cid:200)cych rozwi(cid:200)za(cid:241).
Kwestie praktyczne
Je(cid:285)eli chodzi o robienie kolczyków, trzeba wzi(cid:200)(cid:202) pod uwag(cid:218) pewne kwestie praktyczne,
w szczególno(cid:258)ci za(cid:258) nadwra(cid:285)liwo(cid:258)(cid:202) na niektóre metale. Wiele osób nie mo(cid:285)e nosi(cid:202)
w uszach bigli wykonanych z tanich metali nieszlachetnych. Inne osoby s(cid:200) uczulone
na metale szlachetne. Nadwra(cid:285)liwo(cid:258)(cid:202) mo(cid:285)e si(cid:218) objawia(cid:202) mocniej lub s(cid:239)abiej w zale(cid:285)no(cid:258)ci
od czysto(cid:258)ci metalu g(cid:239)ównego oraz innych dodatków stopowych. Wi(cid:218)kszo(cid:258)(cid:202) ludzi mo(cid:285)e
bez przeszkód nosi(cid:202) bi(cid:285)uteri(cid:218) wykonan(cid:200) na bazie stali chirurgicznej, czyli materia(cid:239)u
stworzonego z my(cid:258)l(cid:200) o wyrobie narz(cid:218)dzi medycznych. Taka stal bardzo rzadko wywo(cid:239)uje
niepo(cid:285)(cid:200)dane reakcje. Wi(cid:218)cej informacji na temat ró(cid:285)nych metali i stopów w kontek(cid:258)cie
ich zastosowania do wyrobu bi(cid:285)uterii znajdziesz w rozdziale 2.
Je(cid:285)eli zamierzasz wystawia(cid:202) swoj(cid:200) bi(cid:285)uteri(cid:218) na sprzeda(cid:285), najlepiej wykorzystywa(cid:202) do
wyrobu ozdób pó(cid:239)fabrykaty z metali szlachetnych lub ze stali chirurgicznej. Nabywca
b(cid:218)dzie musia(cid:239) zap(cid:239)aci(cid:202) nieco wi(cid:218)cej, ale osoby z nadwra(cid:285)liwo(cid:258)ci(cid:200) na metale z pewno(cid:258)ci(cid:200)
doceni(cid:200) Twój wysi(cid:239)ek.
Kup książkęPoleć książkę198 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) III: Jak wciela(cid:202) w (cid:285)ycie pomys(cid:239)y, wykorzystywa(cid:202) trendy i nie tylko…
Inna wa(cid:285)na rzecz to kwestia mocowania kolczyka w uchu. W przypadku szczególnie
ci(cid:218)(cid:285)kich kolczyków nale(cid:285)y stosowa(cid:202) mocniejsze zabezpieczenia, które przytrzymaj(cid:200)
kolczyk w uchu. Takie zabezpieczenia mog(cid:200) by(cid:202) wykonane z gumy lub z po(cid:239)(cid:200)czenia
gumy i metalu. Niektóre s(cid:200) wyposa(cid:285)one w plastikowy kr(cid:200)(cid:285)ek, który pomaga roz(cid:239)o(cid:285)y(cid:202)
ci(cid:218)(cid:285)ar ozdoby na ca(cid:239)y p(cid:239)atek ucha i tym samym odci(cid:200)(cid:285)y(cid:202) okolice dziurki.
Je(cid:258)li lubisz nosi(cid:202) kolczyki na otwartych biglach (ja lubi(cid:218)), polecam gumowe zabezpieczenia
do ko(cid:241)cówek. To plastikowy lub gumowy element, który nasuwa si(cid:218) na drucik, by
w ten sposób utrzyma(cid:202) pi(cid:218)kn(cid:200) ozdob(cid:218) w uchu. Takie rozwi(cid:200)zanie nie przyczynia si(cid:218)
do zmiany rozk(cid:239)adu ci(cid:218)(cid:285)aru ozdoby, ale stanowi dodatkow(cid:200) ochron(cid:218) przed jej
wy(cid:258)lizgni(cid:218)ciem si(cid:218) z ucha.
Nie lekcewa(cid:285) te(cid:285) rynku klipsów. Czasy uniwersalnych „babcinych” klipsów ju(cid:285) dawno
min(cid:218)(cid:239)y. Dzi(cid:258) mocowania do klipsów wyst(cid:218)puj(cid:200) w ró(cid:285)nym rozmiarze i wykonuje si(cid:218) je
z ró(cid:285)nych metali. Na rynku dost(cid:218)pne s(cid:200) zarówno wersje z mocowaniem podobnym do
karabi(cid:241)czyka, jak i elementy z nakr(cid:218)canymi (cid:258)rubkami, z których mo(cid:285)na zwiesi(cid:202) wisior.
Wzór 9.1. (cid:146)ezki z weneckiego szk(cid:239)a
Szk(cid:239)o weneckie ma t(cid:218) niew(cid:200)tpliw(cid:200) zalet(cid:218), (cid:285)e jest wykonywane r(cid:218)cznie, w zwi(cid:200)zku
z czym nawet koraliki z tej samej partii mog(cid:200) si(cid:218) mi(cid:218)dzy sob(cid:200) ró(cid:285)ni(cid:202). Mog(cid:239)abym
ca(cid:239)ymi dniami podziwia(cid:202) ich pi(cid:218)kno i wypatrywa(cid:202) subtelnych ró(cid:285)nic mi(cid:218)dzy nimi.
W tych konkretnych koralikach zakocha(cid:239)am si(cid:218) w malutkim sklepie w Tucson w stanie
Arizona podczas ostatnich wakacji. Takich samych prawdopodobnie nie znajdziesz,
ale z pewno(cid:258)ci(cid:200) wybierzesz zestaw, który Ci(cid:218) zauroczy i który zechcesz wykorzysta(cid:202)
do wykonania prostych, ale pi(cid:218)knych kolczyków prezentowanych na rysunku 9.1.
Rysunek 9.1.
(cid:146)ezki z wenec-
kiego szk(cid:239)a
Zdj(cid:218)cie: Matt Bowen
Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:239) 9: Robimy fajn(cid:200) codzienn(cid:200) bi(cid:285)uteri(cid:218) w stylu funky 199
Narz(cid:218)dzia i materia(cid:239)y
(cid:120) C(cid:200)(cid:285)ki
(cid:120) Szczypce okr(cid:200)g(cid:239)e
(cid:120) 2 sztuki koralików z weneckiego szk(cid:239)a w kszta(cid:239)cie (cid:239)ezki (25 mm), jasnozielone ze z(cid:239)otymi
(cid:120) 2 sztuki 6-milimetrowych kryszta(cid:239)ków bicone w kolorze Smoky Topaz
(cid:120) 2 sztuki 5-centymetrowych szpilek z g(cid:239)ówk(cid:200) z 3-milimetrowym topazowym kaboszonem,
refleksami
ze srebra 925
(cid:120) 2 bigle otwarte
1. Nasu(cid:241) jedn(cid:200) szklan(cid:200) (cid:239)ezk(cid:218) na szpilk(cid:218). Nast(cid:218)pnie nasu(cid:241) kryszta(cid:239)ek.
2. Za pomoc(cid:200) c(cid:200)(cid:285)ków dotnij w miar(cid:218) potrzeby ko(cid:241)cówk(cid:218) szpilki,
zostawiaj(cid:200)c oko(cid:239)o 1,0 – 1,3 cm nad kryszta(cid:239)kiem. Zacznij robi(cid:202) oczko,
zanim jednak je zamkniesz, zamocuj do niego bigiel. Zamknij oczko.
3. Powtórz kroki 1. i 2. w celu wykonania drugiego kolczyka.
Wzór 9.2. Kolczyki z kwadratowych kryszta(cid:239)ków
Zamiast na jednej szpilce w tej ozdobie poszczególne elementy zosta(cid:239)y zamocowane
oddzielnie, aby mog(cid:239)y porusza(cid:202) si(cid:218) niezale(cid:285)nie od siebie. Taka technika zapewnia
swobod(cid:218) ruchu poszczególnym elementom ozdoby, dzi(cid:218)ki czemu kolczyki mog(cid:200) lepiej
chwyta(cid:202) i odbija(cid:202) (cid:258)wiat(cid:239)o. Urokliwa ozdoba zosta(cid:239)a przedstawiona na rysunku 9.2.
Rysunek 9.2.
Kolczyki z kwa-
dratowych
kryszta(cid:239)ków
Zdj(cid:218)cie: Matt Bowen
Kup książkęPoleć książkę200 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) III: Jak wciela(cid:202) w (cid:285)ycie pomys(cid:239)y, wykorzystywa(cid:202) trendy i nie tylko…
Narz(cid:218)dzia i materia(cid:239)y
(cid:120) C(cid:200)(cid:285)ki
(cid:120) Szczypce okr(cid:200)g(cid:239)e
(cid:120) 2 sztuki 2,5-centymetrowych szpilek z g(cid:239)ówk(cid:200), z oksydowanego srebra
(cid:120) 8 sztuk 2,5-centymetrowych szpilek z oczkiem, z oksydowanego srebra
(cid:120) 2 bigle zamykane, z oksydowanego srebra
(cid:120) 2 sztuki 8-milimetrowych fasetowanych kryszta(cid:239)ków Swarovskiego w kszta(cid:239)cie kostki,
(cid:120) 4 sztuki 8-milimetrowych fasetowanych kryszta(cid:239)ków Swarovskiego w kszta(cid:239)cie kostki,
kolor Sunflower
kolor Greige
(cid:120) 4 sztuki 5-milimetrowych fasetowanych kryszta(cid:239)ków Swarovskiego w kszta(cid:239)cie bicone, kolor Jet
1. Nasu(cid:241) jeden kryszta(cid:239)ek bicone na szpilk(cid:218). Na ko(cid:241)cu zacznij robi(cid:202) oczko,
ale zanim je zamkniesz, wsu(cid:241) w nie oczko drugiej szpilki. Zamknij oczko.
Wi(cid:218)cej informacji na temat wykonywania oczek znajdziesz w rozdziale 6.
2. Nasu(cid:241) kryszta(cid:239)ek w kolorze Greige na woln(cid:200) ko(cid:241)cówk(cid:218) szpilki.
Nad kryszta(cid:239)kiem zacznij robi(cid:202) oczko, ale zanim je zamkniesz,
wsu(cid:241) w nie nast(cid:218)pn(cid:200) szpilk(cid:218). Zamknij oczko.
3. Wsu(cid:241) na wolny koniec szpilki koralik w kolorze Sunflower.
Nad kryszta(cid:239)kiem zacznij robi(cid:202) oczko, ale zanim je zamkniesz,
wsu(cid:241) w nie nast(cid:218)pn(cid:200) szpilk(cid:218). Zamknij oczko.
4. Nawlecz kryszta(cid:239)ek w kolorze Greige na woln(cid:200) ko(cid:241)cówk(cid:218) szpilki.
Nad kryszta(cid:239)kiem zacznij robi(cid:202) oczko, ale zanim je zamkniesz,
wsu(cid:241) w nie nast(cid:218)pn(cid:200) szpilk(cid:218). Zamknij oczko.
5. Nasu(cid:241) na szpilk(cid:218) kryszta(cid:239)ek bicone. Zacznij robi(cid:202) oczko, ale zanim je
zamkniesz, wsu(cid:241) w nie bigiel. Zamknij oczko.
6. Powtórz kroki 1. – 5., aby wykona(cid:202) drugi kolczyk.
Wzór 9.3. D(cid:239)ugie kolczyki w stylu steampunk
Okre(cid:258)lenie steampunk odnosi(cid:239)o si(cid:218) pierwotnie do podgatunku science fiction, teraz jednak
okre(cid:258)la si(cid:218) w ten sposób równie(cid:285) ozdoby i elementy dekoracyjne nawi(cid:200)zuj(cid:200)ce do epoki
wiktoria(cid:241)skiej oraz uwzgl(cid:218)dniaj(cid:200)ce elementy mechaniczne. Niekiedy mówi si(cid:218) w tym
kontek(cid:258)cie o stylu neowiktoria(cid:241)skim oraz retrofuturystycznym.
Aby podkre(cid:258)li(cid:202) upodobanie do elementów mechanicznych, które odgrywa tak istotn(cid:200)
rol(cid:218) w stylu steampunk, jako element bazowy „(cid:258)wiecznikowych” kolczyków wykorzysta(cid:239)am
proste elementy ze starego zegarka (zobacz rysunek 9.4). Aby za(cid:258) podkre(cid:258)li(cid:202) wiktoria(cid:241)ski
poci(cid:200)g do naturalnych materia(cid:239)ów, doda(cid:239)am do tego wzoru pere(cid:239)ki w kszta(cid:239)cie
ziemniaków i nieco przydu(cid:285)e nak(cid:239)adki do koralików. Dzi(cid:218)ki zastosowaniu delikatnych
i lekkich wyko(cid:241)cze(cid:241) ozdob(cid:218) mo(cid:285)na bez trudu wsz(cid:218)dzie ze sob(cid:200) zabra(cid:202). Nie trzeba
zostawia(cid:202) jej w bawialni!
Styl steampunk cieszy si(cid:218) obecnie du(cid:285)(cid:200) popularno(cid:258)ci(cid:200), wi(cid:218)c niezb(cid:218)dne materia(cid:239)y
powiniene(cid:258) bez trudu naby(cid:202) w ka(cid:285)dym sklepie z artyku(cid:239)ami do wyrobu bi(cid:285)uterii.
W odpowiednich katalogach szukaj kluczyków, uskrzydlonych serduszek oraz elementów
Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:239) 9: Robimy fajn(cid:200) codzienn(cid:200) bi(cid:285)uteri(cid:218) w stylu funky 201
mechanizmu zegarkowego. Mo(cid:285)esz te(cid:285) zajrze(cid:202) do rozdzia(cid:239)u 17. i zapozna(cid:202) si(cid:218) z ofert(cid:200)
wspomnianych tam stron internetowych, koncentruj(cid:200)c si(cid:218) na artyku(cid:239)ach dost(cid:218)pnych
pod has(cid:239)em steampunk.
Narz(cid:218)dzia i materia(cid:239)y
(cid:120) 2 sztuki 2,5-centymetrowych szpilek, antyczny br(cid:200)z
(cid:120) 2 sztuki 15-milimetrowych pere(cid:239) s(cid:239)odkowodnych, kszta(cid:239)t ziemniak
(cid:120) 2 sztuki 4-milimetrowych okr(cid:200)g(cid:239)ych pere(cid:239)ek
(cid:120) 4 sztuki 18-milimetrowych filigranowych nak(cid:239)adek na koraliki, antyczny br(cid:200)z
(cid:120) Szczypce okr(cid:200)g(cid:239)e
(cid:120) Szczypce p(cid:239)askie zaokr(cid:200)glone
(cid:120) C(cid:200)(cid:285)ki
(cid:120) 16 sztuk 5-milimetrowych ogniwek (cid:239)(cid:200)cznikowych, antyczny br(cid:200)z
(cid:120) 2 bigle otwarte z kulk(cid:200), antyczny br(cid:200)z
(cid:120) 2 sztuki 40-milimetrowych filigranowych zawieszek w kszta(cid:239)cie motyla, antyczny br(cid:200)z
(cid:120) 2 sztuki 20-milimetrowych filigranowych elementów (cid:239)(cid:200)cznikowych w formie kwadratu,
antyczny br(cid:200)z
(cid:120) 2 sztuki 10-milimetrowych elementów mechanizmu zegarkowego, mosi(cid:200)dz
(cid:120) 4 kawa(cid:239)ki (cid:239)a(cid:241)cuszka po ok. 4 cm, antyczny br(cid:200)z
1. Wykonaj (cid:258)rodkow(cid:200) cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) wisiora. Na jedn(cid:200) ze szpilek nasu(cid:241) okr(cid:200)g(cid:239)(cid:200)
pere(cid:239)k(cid:218), potem nak(cid:239)adk(cid:218) (wg(cid:239)(cid:218)bieniem do góry), a nast(cid:218)pnie do(cid:239)ó(cid:285)
per(cid:239)(cid:218). Na koralik na(cid:239)ó(cid:285) drug(cid:200) nak(cid:239)adk(cid:218) (wg(cid:239)(cid:218)bieniem do do(cid:239)u). Za
pomoc(cid:200) szczypiec okr(cid:200)g(cid:239)ych, a w razie konieczno(cid:258)ci równie(cid:285) c(cid:200)(cid:285)ków,
wykonaj zawijane oczko. Szczegó(cid:239)ow(cid:200) instrukcj(cid:218) wykonania tego typu
elementów znajdziesz w rozdziale 6.
2. Powtórz krok 1., aby wykona(cid:202) drugi wisior.
3. Otwórz wszystkie ogniwka (cid:239)(cid:200)cznikowe. To opcjonalny krok, ja jednak
zawsze otwieram wszystkie ogniwka naraz, je(cid:258)li do danego wzoru mam zamiar
wykorzystywa(cid:202) wi(cid:218)cej ni(cid:285) jeden tego typu element. Moim zdaniem w ten sposób
oszcz(cid:218)dza si(cid:218) czas, poniewa(cid:285) nie trzeba ci(cid:200)gle bra(cid:202) i odk(cid:239)ada(cid:202) szczypiec. Instrukcj(cid:218)
otwierania i zamykania ogniwek znajdziesz w rozdziale 2., na rysunku 2.8.
4. Spogl(cid:200)daj(cid:200)c na rysunek 9.3, zacznij sk(cid:239)ada(cid:202) jeden kolczyk. Zamontuj
bigiel oraz jedno z ogniwek (cid:239)(cid:200)cznikowych do ogniwka. Zamknij to
ogniwko. W otwarte ogniwko w(cid:239)ó(cid:285) element z mechanizmu zegarka.
Zamknij to ogniwko. Do elementu z zegarka do(cid:239)(cid:200)cz z drugiej strony
kolejne ogniwko (cid:239)(cid:200)cznikowe. W(cid:239)ó(cid:285) w nie jeden z rogów kwadratowego
elementu. Zamknij to ogniwko.
5. Po przeciwleg(cid:239)ej stronie kwadratu zamocuj nast(cid:218)pne ogniwko (cid:239)(cid:200)cznikowe.
Prze(cid:239)ó(cid:285) przez nie wisior z per(cid:239)(cid:200). Zamknij ogniwko.
6. Spogl(cid:200)daj(cid:200)c na rysunek 9.3, wykonaj pozosta(cid:239)e czynno(cid:258)ci niezb(cid:218)dne
do stworzenia pierwszego kolczyka. P
Pobierz darmowy fragment (pdf)