Zbiór publikowanych w latach 2009–2016 artykułów stanowiących głos w dyskusji o obecnej kondycji i przyszłości polskich uczelni. Autor, profesor Politechniki Wrocławskiej, miał sposobność obserwowania życia akademickiego z różnych pozycji i w rozmaitych sytuacjach. W swoich rozważaniach stawiał pytanie o źródła osobliwej odrębności polskiego świata akademickiego od zachodnich środowisk uniwersyteckich. Poszukując odpowiedzi, dochodził do interesujących refleksji, które publikował na łamach czasopism, wierząc, że gdy nadejdzie czas dyskusji nad stanem i perspektywami edukacji uniwersyteckiej w Polsce, niektóre jego wnioski staną się zarzewiem debaty.
Darmowy fragment publikacji:
O co chodzi?
Tak naprawdę nie znajdziesz tu Czytelniku dyskusji; do
niej, jak do tanga, potrzeba dwojga. Dyskusja to spotkanie
stron gotowych do wymiany myśli i argumentów, rodzą-
cej się ze sporu lub ujawnianej odmienności poglądów.
By dyskusja mogła się zdarzyć, potrzeba ugruntowanej
lub choćby tylko podświadomie dopuszczonej nadziei
na pojawienie się nowego dla jej uczestników wniosku,
na odkrycie nieznanych lub niedocenianych dotąd infor-
macji, nowych okoliczności bądź perspektyw. I wtedy
jednak pozostanie jedynie bezowocną kłótnią, jeśli co
najmniej po jednej stronie nie będzie jej towarzyszyć
gotowość akceptacji własnego niedostatku czy tęsknota
do ogarnięcia spojrzeniem nowego obszaru poza hory-
zontem posiadanej wiedzy i życiowych doświadczeń.
Owocem tak pojmowanej dyskusji jest umysłowy i emo-
cjonalny rozwój; nie tylko nowy zasób informacji, lecz
także formowana na kolejnych etapach kontaktu otwar-
tość, pozwalająca na drodze życia postrzegać i rozumieć
więcej szczegółów z otaczającego świata, planować nowe
działania. Jeżeli jesteś, Czytelniku, gotowy do takiej roz-
mowy, bliski jest Ci duch uniwersytetu.
Dyskusja to najbardziej uniwersyteckie zajęcie ze
wszystkich, którym się w murach uczelni poświęcamy.
7
Cokolwiek jest wynikiem naszego fizycznego i umy-
słowego trudu, nabiera sensu dopiero, gdy się stanie
przedmiotem wymiany myśli. Genialny pomysł lub feno-
menalne odkrycie nie zaistnieje w świadomości zbiorowej,
zanim nie nadamy mu formy umożliwiającej komunika-
cję z aktualnym otoczeniem. Ćwiczymy tę umiejętność
na co dzień, rozumiejąc, że dzięki każdej krytyce dosko-
nalimy nie tylko własne dzieła, lecz i sprawność ich pre-
zentowania zarówno wykształconym specjalistom, jak
i studentom zadającym proste pytania.
Chwilami dociera do nas świadomość, że konieczność
nieustannych dyskusji rodzi uciążliwości, z którymi rezy-
dujący poza uczelnianym murem zmagać się nie muszą.
Krępowani więzami czasu, zniewoleni wymogami bytu
materialnego, i my skłonni bywamy porzucać dyskuto-
wanie na rzecz wydajności: zamiast zadawać kolejne pyta-
nia na ławkach kampusu, ogłaszamy przez tubę sukcesy
na miejskich placach. Przygodnym słuchaczom w to graj
– odpowiedzi proste i wyjaśnienia nieskomplikowane są
marzeniem ulicznej publiki. Ujawnia je wszechobecna
fraza współczesnego języka: „tak naprawdę”. (Powiedz
nam, jak jest – tak naprawdę!) Przed pokusą naśladow-
nictwa ulicznych sprzedawców chronią nas jedynie wątłe
uczelniane zwyczaje, nakazujące najpierw weryfikować
poglądy i znaleziska we własnym gronie, zanim zaczniemy
je powszechnie rozgłaszać. Zapisane w umysłach zwyczaje,
gdy trwają wieki, są silniejsze niż prawo. Lecz gdy zwy-
czaju nikt pamiętać nie może, a sięgać do historii nie chce,
jedyną pewną podstawą uczelnianego bytu stają się doraźne
prawa. Te wolno interpretować, kierując się własnym
pożytkiem, jeśli brak innych drogowskazów. Pierwsza
ofiarą pada dyskusja – utrwalona jedynie w pamięci, staje
8
się zbędna, gdy z mocy prawa za powszechny obowiązek
na terenie uczelni uznaje się produktywność. A wraz z dys-
kusją gasną przewodnie światełka samych uniwersytetów.
Jeśli obserwujesz, Czytelniku, to zjawisko w swojej okolicy,
zrozumiesz intencje autora.
Chciałbym Ci zaproponować na kartkach tej ksią-
żeczki reportaż z dysputy. To codzienna odmiana roz-
mowy, w której nie znajdując partnera, zmuszeni bywamy
zadowolić się słuchaczem, do wyrzucenia z siebie słow-
nych emocji potrzebujemy wszak inspirującej atencji oto-
czenia. Dysputa to kakofonia jałowych monologów, aż
nadto powszechna w czasach, gdy wirtualna przestrzeń
pomieści każdą enuncjację, a jedyne jej oczekiwane echo
to „facebookowe lajki”. W takiej dyspucie przyszło mi
uczestniczyć, książeczka jest jej świadectwem: to zbiór
monologów oczekujących publicznej riposty. Dotykają
one samej istoty bytu uczelni wyższej, jej niezbywalnych
zadań oraz ewolucji, do jakiej zmuszał ją zmienny klimat
w Polsce w XX wieku.
Liczę, że zaciekawi Cię, Czytelniku, moja relacja,
ponieważ będzie w pełni akademicka. Słowo to nie jest
Ci obojętne, skoro już trzymasz w ręku ten tomik. Wspo-
minasz czas studiowania? Żałujesz, że nie odważyłeś się
pójść na studia? Musiałeś zrezygnować? Jesteś lub byłeś
ze światem uczelni związany? A może jesteś człowiekiem
sukcesu? Masz się za belfra? Szeregowego pracownika?
Niespełnionego geniusza? Jakkolwiek odpowiesz na te
pytania, zgodzisz się pewnie pisać przymiotnik AKA-
DEMICKI dużymi literami. Lubimy wierzyć, że gdzieś
wysoko istnieje lepszy świat. Ale „dyskusja akademicka”
to żaden komplement, gdy rzecz dotyczy rozmowy mię-
dzy profesorami na szczytach wiedzy. W klasycznej pol-
9
szczyźnie oznacza „dyskusję oderwaną od rzeczywistości,
teoretyczną, specjalistyczną”. Tego właśnie możesz się
spodziewać na dalszych kartach tej pracy. Cokolwiek
ponadto będzie Twoim własnym odkryciem – wnioski
przystające do Twojej rzeczywistości musisz wyprowa-
dzić samodzielnie.
Książeczka, po którą sięgasz, jest zbiorem tekstów
publikowanych w latach 2009–20161. W zamierzeniu
każdy z nich był głosem autora w dyskusji o współczes-
nym stanie uczelni polskich. Dyskusji, która się nigdy
nie odbyła. Jedynym przejawem społecznego zaintereso-
wania tym hermetycznym światem były w tym okresie
dwa płynące osobno strumienie publicystyki: z jednej
strony był to potok panegirycznych wypowiedzi o sukce-
sach polskiej nauki, z drugiej – niewielkie wycieki pełnej
emocji krytyki dotyczącej realiów uczelnianych. Autor,
zanurzony w akademickiej rzeczywistości, miał spo-
sobność obserwowania życia uczelni również w innych
krajach, z rozmaitych perspektyw i poziomów. Zadawał
sobie pytanie o źródła osobliwej odrębności polskiego
świata akademickiego, tak odległego od ugruntowanych
obyczajów Zachodu. Poszukując odpowiedzi, ogłaszał
kolejne refleksje na łamach życzliwych czasopism, głów-
nie akademickich. Wierzył, że gdy nadejdzie czas dyskusji
nad poziomem kształcenia uniwersyteckiego, która nie
będzie tylko akademicką dysputą, niektóre jego spostrze-
żenia mogą stać się zarzewiem prawdziwej debaty.
(L.K.)
1 Teksty zostały na nowo zredagowane ze względu na upływ
czasu i charakter tego zbioru. Uzupełniono przypisy, często w cza-
sopismach pomijane.
Pobierz darmowy fragment (pdf)