Poradnik do samochodówki Colin McRae Rally 3 to nie jest zwykła nauka jazdy. Znajdziecie w nim za to ważne informacje o rajdach samochodowych, dostępnych w grze rajdówkach oraz właściwych sposobach ich przygotowania do różnych tras.
Skrócona wersja spisu treści:
-Wstęp i Instalacja
-Ustawienia
-Wprowadzenie
-Dźwięk
-Grafika
-Kontroler
-Rajdówki - Wprowadzenie
-Rajdówki - grupa 1
-Opis
-Ford Focus RS WRC 02 i 01
-Mitsubishi Lancer Evo VII i RS II
-Subaru Impreza WRX (44S)
-Subaru Impreza 22B STi
-Rajdówki - grupa 2
-Opis
-[...] liczba wszystkich rozdziałów: 40
Informacja o grze
Trzecia odsłona popularnej serii wyścigów rajdowych. Tym razem twórcy położyli nacisk na zwiększenie roli kierowcy, przez wprowadzenie wątku fabularnego. Postarano się także o lepsze odwzorowanie modelu jazdy i zachowania samochodu podczas rajdów. „Trójka
Gra Colin McRae Rally 3, ciepło przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku wy?cigi i rajdy. Tytuł wydany został w Polsce w 2003 roku i dostępny jest na platformach: PC, PS2, XBX. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: pełna polska.
Darmowy fragment publikacji:
Nieoficjalny poradnik GRY-OnLine do gry
Colin McRae
Rally 3
autor: Michał „eMSi” Musiał
(c) 2002 GRY-OnLine sp. z o.o.
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp.
należą do ich prawowitych właścicieli.
Colin McRae Rally 3 – Poradni
k GRY-OnLine
S P I S T R E Ś C I
Wstęp________________________________________________________________ 3
Instalacja_____________________________________________________________ 3
Ustawienia ____________________________________________________________ 4
Dźwięk _____________________________________________________________ 4
Grafika _____________________________________________________________ 5
Kontroler ___________________________________________________________ 6
Rajdówki _____________________________________________________________ 7
Rajdówki - grupa 1____________________________________________________ 8
Opis _____________________________________________________________ 8
Ford Focus RS WRC 02 i 01____________________________________________ 9
Mitsubishi Lancer Evo VII i RS II ______________________________________ 10
Subaru Impreza WRX (44S) __________________________________________ 11
Subaru Impreza 22B STi_____________________________________________ 12
Rajdówki - grupa 2___________________________________________________ 13
Opis ____________________________________________________________ 13
Citroen Xsara Kit-Car _______________________________________________ 14
Citroen Saxo Kit-Car ________________________________________________ 15
MG ZR Rally Car ___________________________________________________ 16
Ford Puma Rally Car ________________________________________________ 17
Fiat Punto Rally Car ________________________________________________ 18
Rajdówki - grupa 3___________________________________________________ 19
Opis ____________________________________________________________ 19
Lancia 037 _______________________________________________________ 19
Ford RS 200 ______________________________________________________ 20
Metro 6R4________________________________________________________ 21
Ford RS Focus_____________________________________________________ 22
Mitsubishi Pajero __________________________________________________ 23
Ford WRC Replica Transit Van ________________________________________ 24
Citroen 2CV Sahara ________________________________________________ 25
Trasy _______________________________________________________________ 26
Hiszpania __________________________________________________________ 27
Wielka Brytania _____________________________________________________ 28
Grecja_____________________________________________________________ 30
USA ______________________________________________________________ 31
Japonia____________________________________________________________ 32
Szwecja ___________________________________________________________ 33
Australia___________________________________________________________ 34
Finlandia __________________________________________________________ 35
Podsumowanie________________________________________________________ 36
Wydawnictwo GRY-OnLine sp. z o.o.
ul. Królewska 57, 30-081 Kraków
tel.(+48 12) 626 12 50, fax.(+48 12) 626 12 70
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest
zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine sp. z o.o.
(c) 2002 GRY-OnLine sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dodatkowe informacje na temat opisywanej w tej publikacji gry znajdziecie na stronach serwisu GRY-OnLine.
www.gry-online.pl
Strona: 2
www.gry-online.pl
Colin McRae Rally 3 – Poradnik GRY-OnLine
Wstęp
Colin McRae Rally 3 to (nie)typowa samochodówka oparta na rajdach samochodowych. Dla wielu z
Was poradnik nie będzie potrzebny, gdyż sami wiecie jak macie jeździć. Jednak ten poradnik to
zdecydowanie nie nauka jazdy. Tego powinien się każdy sam nauczyć. Ja podpowiem Wam tylko,
jak sobie ułatwić tą naukę, poopowiadam Wam trochę o rajdach, abyście (co niektórzy) zrozumieli,
dlaczego auto ustawione na Rajd Szwecji nie pojedzie za dobrze w Rajdzie Japonii, itp. Ogólnie
rzecz biorąc, poradnik ten w założeniu ma Wam wyjaśnić pewne niejasności, czy też wątpliwości
związane z tymże sportem, co w efekcie powinno zaowocować większym wyczuciem w jeździe oraz
nieco bardziej zaawansowaną znajomością tematu ustawienia auta.
Instalacja
Już widzę te zdziwione miny na Waszych twarzach. Niby trudno zainstalować? A ilu z Was
pomyślało o tym, żeby po instalacji zdefragmentować dysk z zainstalowaną grą? Gra zajmuje spore
ilości miejsca na dysku, wobec czego, bardzo wskazane jest zdefragmentowanie dysku, gdyż
powinno to w jakimś stopniu zmniejszyć prawdopodobieństwo „chrupania” gry, dysk nie będzie
musiał szukać danych na drugim końcu partycji i gra powinna chodzić wydajniej (szybsze
uruchomianie, ładowanie tras).
Strona: 3
www.gry-online.pl
Colin McRae Rally 3 – Poradnik GRY-OnLine
Ustawienia
Po pierwsze przed graniem już na poważnie, powinniśmy sobie jak najlepiej ustawić grę. Mówię tu
zarówno o ustawieniach graficznych, jak i ustawieniach dźwięku, kierownicy, ewentualnie klawiszy.
Wszystko po to, aby uzyskać jak największą płynność gry niezbędną do pełnej kontroli nad
pojazdem oraz jak najlepiej ustawionemu kontrolerowi, po to, aby móc w możliwie najlżejszy,
najłatwiejszy sposób kierować swoją rajdówką. Bez poprawnych ustawień, możecie mi wierzyć bądź
nie, nie dacie rady ścigać się z najlepszymi.
D ź w i ę k
To jak ustawimy sobie dźwięk nie jest teoretycznie takie ważne, przecież trzeba widzieć, gdzie się
jedzie, a nie słyszeć, jednak w rajdach bardzo ważną rolę odgrywa pilot, bez niego na dobrą
sprawę nie jesteśmy w stanie w żaden sposób konkurować w rajdach. A jako, że CMR3 o nich
traktuje, tak i tutaj wiele nie poszalejemy bez niego (no chyba, że pójdziemy w ślady niektórych
polskich kierowców, którzy nie potrafią się ścigać bez uczenia się odcinków na pamięć... teraz już
wiemy co się może stać na nielegalnym zapoznaniu), choć są tacy, którzy grają „na strzałki”, czyli
na to, co akurat pokaże nam się w kwadraciku nad samochodem (a te informacje w trzeciej części
są już dużo dokładniejsze od poprzednich). Ja jednak osobiście będę Was gorąco namawiał do
nauczenia się słuchania pilota. Tak więc polecam nieco przyciszyć dźwięki otoczenia, a możliwie
najgłośniej głos pilota, co umożliwi nam poprawne zrozumienie jego poleceń i uwag. Uwaga ta
dotyczy wyłącznie tych, którzy jeżdżą na automatycznej skrzyni. W przypadku skrzyni manualnej –
ustawcie oba ustawienia na max, gdyż ważne jest też słyszeć pracę silnika, a jako, że Nicky mówi
dość donośnie (w przeciwieństwie do Janusza), to nie powinno być kłopotów ze zrozumieniem jego
poleceń
Poza tym dobrze zrobicie, jak jednak zmienicie polskiego specjalistę od kierownicy, na fachowca w
dziedzinie pilotażu rajdowego, czyli Nicky’iego Grist’a. W porównaniu z Januszem Kuligiem dyktuje
on nieco głośniej, poniekąd spokojniej, a na pewno dużo wyraźniej. Niestety do tego potrzeba nam
znać angielski język, jednak jego akurat można się szybko nauczyć, gdyż wiele wyrazów i zwrotów
nie jest nam potrzebnych. Pomóc Wam powinny notatki opublikowane przez Codemasters. Na
początku jest dokładny opis, jakie komendy może nam podawać pilot.
Strona: 4
www.gry-online.pl
Colin McRae Rally 3 – Poradnik GRY-OnLine
G r a f i k a
Ustawiając parametry graficzne gry, zakładając, że chodzi nam o ściganie się, a nie podziwianie
widoków, powinniśmy się kierować ku jak najlepszej wydajności, nie jakości. Na lepszą jakość
możemy sobie pozwolić, gdy będziemy chcieli zrobić kilka efektownych zrzutów z gry, o które
nietrudno. Tak więc zalecam sprawdzenie sobie najpierw wydajności swojej karty na różnych
ustawieniach, a gdy już będziemy mieli pewne rozeznanie, to ustawmy grafikę tak, aby średnia
ilość FPS (ang. frames per second – klatki na sekundę) nie była mniejsza niż 35-40 (ilość FPS
można sprawdzić prostym programikiem o nazwie Fraps). To, jak chcecie mieć to skonfigurowane
(np. najniższa rozdzielczość, ale syf na aucie i rysowanie mapy na max) nie ma specjalnie
znaczenia – najważniejszy jest średni FPS.
Najcięższe warunki dla karty graficznej są w Grecji, gdzie są niekiedy bardzo duże przestrzenie do
rysowania. Właśnie ograniczenie tej opcji (rysowanie mapy) może mieć znaczący wpływ na
wydajność gry. Tak więc, gdy gra Wam skacze mimo, że zmniejszyliście rozdzielczość i głębię
kolorów, to spróbujcie zmniejszyć wartość tej opcji na mniejszą (jeśli wcześniej tego nie
zrobiliście), często pomaga. UWAGA! Nie polecam jednak zmniejszać wartości tego ustawienia
poniżej 5, może to chwilami utrudniać jazdę, gdyż nie będziemy widzieli w jaki zakręt mamy się
następnie „złożyć”.
Co do ustawień graficznych, to usuńcie sobie najlepiej strzałki pilota (chyba, że komuś bardzo
pomagają), bo jednak ten kawałek ekranu może w jakimś stopniu w mniej przewidywalnych
sytuacjach pomóc, a tym, którzy nie zwracają na nie uwagi, nie są do niczego potrzebne.
Strona: 5
www.gry-online.pl
Colin McRae Rally 3 – Poradnik GRY-OnLine
K o n t r o l e r
Zacznę może od klawiatury, bo z tego co mi wiadomo, to jednak spora większość z Was gra na tym
właśnie „kontrolerze”. Jeśli lubicie hamować „lewą nogą”, to możecie sobie dać zwykły hamulec na
Spację, zamiast ręcznego, a ręczny hamulec na np. prawy CTRL. Jeśli chodzi o zmianę biegów, to
polecam ustawienie tak, żeby nie trzeba było wcale ruszać dłonią po klawiaturze, gdy np.
skręcamy, hamujemy itd. Ja osobiście zawsze stosuje takie ustawienie, jeśli chodzi o klawiaturę: Q
– bieg wyższy, S – bieg niższy – na tych palcach najwygodniej trzyma mi się palce.
Co do kierownic to z tym może być już dużo większy problem. Z tego, co się orientowałem,
możemy napotkać spore problemy z takowym ustawieniem. Jeśli więc macie jakieś rozwiązania
tychże problemów, napiszcie w komentarzach, jak je rozwiązaliście. Jeśli chodzi o kierownicę
MOMO, to nie ma z nią większych problemów, wystarczy (w moim przypadku) zamienić tylko
pedały (stosowna opcja w ustawieniach), gdyż gra widzi je odwrotnie. Ot, cała filozofia!
Podobnie problemy możemy napotkać grając na kontrolerach wyposażonych w układ Force
Feedback. Jednak w sieci jest już do tego odpowiedni programik poprawiający obsługę tejże opcji w
CMR3 Możecie go znaleźć pod tym adresem: http://tocaedit.grandprixoz.net/
Strona: 6
www.gry-online.pl
Colin McRae Rally 3 – Poradnik GRY-OnLine
Rajdówki
Rajdy to przede wszystkim wspaniałe samochody. Każdy z nich wspaniały na swój sposób, ma
swoją specyfikę jazdy, swoje wady, zalety itd. Przedstawię Wam teraz samochody występujące w
grze, ich porównanie z wersjami z prawdziwych odcinków specjalnych oraz moją opinię na ich
temat. Auta podzielę na 3 grupy
1. WRC/N4 – auta napędzane na obie osie, pojemność silnika do 2000 cm3 (tutaj muszę się
bardziej rozpisać, ale to za chwilę), moc do 300KM.
2. Kit-Car/S1600 – auta napędzane na przednią oś, pojemność do 2000cm3 (Kit-Car) i do 1600
cm3 (S1600).
3. B-Grupa – czyli tzw. klasa „open”, historyczna już, napęd dowolny (w grze występują AWD i
RWD), moc nieograniczona, pojemność do 2000 cm3
4. Inne – czyli wszystkie auta nie spełniające wyżej wymienionych wymogów.
Chciałem teraz rozwiązać problem pojemności silnika, gdyż w autach z turbosprężarką, pojemność
silnika benzynowego jest przemnażana przez współczynnik 1,7, natomiast silniki diesla – x 1,5.
Dlatego właśnie, mimo, że silniki faktycznie mają pojemność do 2000ccm to ich pojemność musi
być pomnożona przez odpowiedni współczynnik – tak mówią przepisy FIA.
Tak więc może przejdźmy do rzeczy, na pierwszy rzut: Ford Focus RS WRC 02 (i 01, bo różnicy
wcale prawie nie ma).
Strona: 7
www.gry-online.pl
Pobierz darmowy fragment (pdf)