Darmowy fragment publikacji:
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre(cid:282)ci
Rozdzia(cid:257) 1. Wst(cid:216)p
Rozdzia(cid:257) 2.
Rozdzia(cid:257) 3.
Opis programu CorelDRAW X7
Co nowego w programie?
Wymagania systemowe
Ró(cid:285)nice mi(cid:218)dzy rysunkiem rastrowym a wektorowym
Pierwsze kroki
Uruchamianie programu
Wygl(cid:200)d ekranu
Zapisywanie, otwieranie i drukowanie dokumentów
Zapisywanie dokumentów
Otwieranie dokumentów
Corel CONNECT
Drukowanie rysunków
Przydatne informacje
Okno Podpowiedzi
Podstawy rysunku wektorowego
Rysowanie prostych obiektów
Prostok(cid:200)ty, elipsy, wielok(cid:200)ty, gwiazdy i spirale
Kszta(cid:239)ty podstawowe
7
7
8
12
12
17
17
22
26
26
29
31
35
37
40
45
45
45
50
3
Kup książkęPoleć książkę4
CorelDRAW X7 PL • (cid:193)wiczenia praktyczne
Rozdzia(cid:257) 4.
Obiekty z 3 punktów
Inteligentne rysowanie
Nadawanie obiektom kolorów
Transformacje obiektów
Tworzenie kopii obiektu
Kolejno(cid:258)(cid:202) obiektów
Wybieranie obiektów
Grupy obiektów
Blokowanie obiektów
Wyrównywanie i rozk(cid:239)adanie obiektów
Zmiana kszta(cid:239)tu obiektów
(cid:109)wiczenia podsumowuj(cid:200)ce
Praca z tekstem i tabelami
Tekst
Wprowadzanie i formatowanie tekstu
Formatowanie tekstu
Wyrównywanie obiektów wzgl(cid:218)dem tekstu
Wstawianie znaków specjalnych
Zabawa czcionkami
Tabele
Tworzenie tabel
Zaznaczanie wybranych elementów tabeli
Praca nad kolumnami, wierszami i komórkami
Wprowadzanie do komórek tekstu oraz obrazów
Formatowanie tabeli i komórek
(cid:109)wiczenia podsumowuj(cid:200)ce
Rozdzia(cid:257) 5. Wype(cid:257)nienia i kontury
Zmiana ustawie(cid:241) domy(cid:258)lnych
Wype(cid:239)nienie jednolite
Wype(cid:239)nienie tonalne
Wype(cid:239)nienie deseniem
Wype(cid:239)nienie tekstur(cid:200)
Wype(cid:239)nienie postscriptowe
Kontury obiektów
Okno W(cid:239)a(cid:258)ciwo(cid:258)ci obiektu
Szybkie wype(cid:239)nianie cz(cid:218)(cid:258)ci wspólnej
(cid:109)wiczenia podsumowuj(cid:200)ce
51
52
54
58
61
66
67
70
72
73
76
78
89
89
89
94
104
105
107
109
109
112
114
117
118
119
123
124
126
131
135
137
138
139
144
146
147
Kup książkęPoleć książkęRozdzia(cid:257) 6.
Spis tre(cid:278)ci
Precyzyjne rysowanie
Linijki
Siatka
Prowadnice
Prowadnice dynamiczne
Prowadnice wyrównania
Przyci(cid:200)ganie do obiektów
Przyci(cid:200)ganie tekstu do siatki bazowej
(cid:109)wiczenia podsumowuj(cid:200)ce
5
151
152
155
158
161
163
165
168
170
Kup książkęPoleć książkę6
CorelDRAW X7 PL • (cid:193)wiczenia praktyczne
Kup książkęPoleć książkę5
Wype(cid:257)nienia
i kontury
Gdy narysujesz nowy obiekt, zostan(cid:200) mu nadane domy(cid:258)lne kolory
wype(cid:239)nienia oraz konturu (standardowo s(cid:200) to kolor czarny dla kon-
turu i brak wype(cid:239)nienia). Oczywi(cid:258)cie wszystkie te parametry (i wiele
innych) mo(cid:285)na dowolnie modyfikowa(cid:202). W rozdziale 3. pokaza(cid:239)em ju(cid:285),
jak mo(cid:285)na zmieni(cid:202) kolor wype(cid:239)nienia. Jednak ono nie musi by(cid:202) jedno-
kolorowe. CorelDRAW oferuje wiele ró(cid:285)nych mo(cid:285)liwo(cid:258)ci stosowania
wype(cid:239)nie(cid:241). Aby do nich dotrze(cid:202), musisz wybra(cid:202) narz(cid:218)dzie Interak-
cyjne wype(cid:239)nienie. Po jego wybraniu na pasku w(cid:239)a(cid:258)ciwo(cid:258)ci zostan(cid:200)
wy(cid:258)wietlone wszystkie dost(cid:218)pne opcje wype(cid:239)nie(cid:241) (rysunek 5.1).
Z wyj(cid:200)tkiem polecenia Bez wype(cid:239)nienia pozosta(cid:239)e opcje wype(cid:239)nie(cid:241)
wy(cid:258)wietlone na pasku w(cid:239)a(cid:258)ciwo(cid:258)ci po ich wybraniu daj(cid:200) dost(cid:218)p do
szeregu ustawie(cid:241). Umo(cid:285)liwiaj(cid:200) one precyzyjny dobór i modyfikacj(cid:218)
danego rodzaju wype(cid:239)nienia.
123
Kup książkęPoleć książkę124
CorelDRAW X7 PL • (cid:193)wiczenia praktyczne
Rysunek 5.1.
Narz(cid:218)dzie
Interakcyjne
wype(cid:239)nienie
Zmiana ustawie(cid:259) domy(cid:282)lnych
Musisz pami(cid:218)ta(cid:202), aby przed skorzystaniem z narz(cid:218)dzia Interakcyjne
wype(cid:239)nienie wskaza(cid:202) obiekt, gdy(cid:285) w przeciwnym razie pojawi si(cid:218) okno
umo(cid:285)liwiaj(cid:200)ce zmian(cid:218) ustawie(cid:241) domy(cid:258)lnych pokazane na rysunku 5.2.
Rysunek 5.2.
Okno zmiany
ustawie(cid:241)
domy(cid:258)lnych
Kup książkęPoleć książkęRozdzia(cid:253) 5. • Wype(cid:253)nienia i kontury
125
(cid:109) W I C Z E N I E
5.1
Zmiana domy(cid:258)lnych ustawie(cid:241) rysowania
Gdy rysujesz nowy obiekt, standardowo nie posiada on wype(cid:239)nienia,
a jego kontur przyjmuje kolor czarny. Aby to zmieni(cid:202), musisz wyko-
na(cid:202) nast(cid:218)puj(cid:200)ce kroki:
1. Kliknij pusty obszar kartki.
2. Kliknij lewym przyciskiem myszy palet(cid:218) kolorów z prawej strony
ekranu, wybieraj(cid:200)c barw(cid:218) czerwon(cid:200). Poniewa(cid:285) nie zaznaczy(cid:239)e(cid:258)
obiektu, program b(cid:218)dzie chcia(cid:239) zmieni(cid:202) ustawienia domy(cid:258)lne.
3. Pojawi si(cid:218) okno zmiany ustawie(cid:241) domy(cid:258)lnych. Pozostaw
zaznaczon(cid:200) opcj(cid:218) Rysunek. Dzi(cid:218)ki temu zmiany b(cid:218)d(cid:200) si(cid:218) odnosi(cid:239)y
do nowo tworzonych obiektów graficznych.
4. Zaznacz Tekst ozdobny, je(cid:285)eli chcesz zmieni(cid:202) tak(cid:285)e ustawienia
domy(cid:258)lne tekstu artystycznego, lub Tekst akapitowy, je(cid:258)li chcesz
dokona(cid:202) zmian w tek(cid:258)cie akapitowym.
5. Kliknij przycisk OK.
Od tego momentu ka(cid:285)dy nowo rysowany obiekt b(cid:218)dzie mia(cid:239) czerwo-
ne wype(cid:239)nienie.
(cid:109) W I C Z E N I E
5.2
Przywrócenie oryginalnych ustawie(cid:241) rysowania
Je(cid:285)eli chcesz przywróci(cid:202) oryginalne ustawienia, musisz wykona(cid:202) nast(cid:218)-
puj(cid:200)ce kroki:
1. Kliknij pusty obszar kartki.
2. Nast(cid:218)pnie kliknij przekre(cid:258)lony kwadrat (
(ustawisz domy(cid:258)lny brak wype(cid:239)nienia).
) nad palet(cid:200) kolorów
3. Gdy pojawi si(cid:218) okno zmiany ustawie(cid:241) domy(cid:258)lnych, zaakceptuj
jego ustawienia, klikaj(cid:200)c OK.
4. Nast(cid:218)pnie kliknij prawym przyciskiem myszy kolor czarny
na palecie kolorów. W ten sposób przywrócisz standardowy
czarny kontur.
5. Gdy ponownie pojawi si(cid:218) okno zmiany ustawie(cid:241) domy(cid:258)lnych,
zaakceptuj jego ustawienia.
Kup książkęPoleć książkę126
CorelDRAW X7 PL • (cid:193)wiczenia praktyczne
W podobny sposób mo(cid:285)esz zmieni(cid:202) inne ustawienia domy(cid:258)lne, na przy-
k(cid:239)ad krój czy rozmiar tekstu.
Wype(cid:257)nienie jednolite
Jednolite wype(cid:239)nienie (rysunek 5.3) pozwala nada(cid:202) obiektowi tylko
jeden kolor, a wi(cid:218)c dzia(cid:239)a tak, jak paleta przy prawej kraw(cid:218)dzi ekranu.
Po wybraniu tego rodzaju wype(cid:239)nienia na pasku w(cid:239)a(cid:258)ciwo(cid:258)ci zostanie
wy(cid:258)wietlony przycisk umo(cid:285)liwiaj(cid:200)cy rozwini(cid:218)cie listy z wyborem
koloru. Jednak wi(cid:218)cej opcji ustalenia danego typu wype(cid:239)nienia b(cid:218)dzie
mo(cid:285)liwe po wyborze polecenia Edytuj wype(cid:239)nienie (rysunek 5.4).
Wy(cid:258)wietla ono okno zawieraj(cid:200)ce wszystkie dost(cid:218)pne opcje modyfikacji
danego typu wype(cid:239)nienia. W przypadku wype(cid:239)nienia jednolitego mo(cid:285)na
okre(cid:258)li(cid:202) modele kolorów b(cid:200)d(cid:283) palety, wybierane za pomoc(cid:200) jednej
z trzech zak(cid:239)adek widocznych w lewym górnym rogu okna.
Rysunek 5.3.
Obiekty
z wype(cid:239)nieniem
jednolitym
Rysunek 5.4. Zak(cid:239)adka Modele wype(cid:239)nienia jednolitego
Kup książkęPoleć książkęRozdzia(cid:253) 5. • Wype(cid:253)nienia i kontury
127
W oknie przegl(cid:200)darki kolorów mo(cid:285)na wybra(cid:202) jeden spo(cid:258)ród kilku mo-
deli kolorów (CMYK, RGB, HSB, Lab i inne). Wykorzystywana jest tu
wizualna reprezentacja ca(cid:239)ego spektrum kolorów.
(cid:109) W I C Z E N I E
5.3
Wybór jednolitego koloru
Aby zastosowa(cid:202) wype(cid:239)nienie jednolite przy wykorzystaniu zak(cid:239)adki
Modele, wykonaj nast(cid:218)puj(cid:200)ce czynno(cid:258)ci:
1. Przesu(cid:241) pionowy suwak z prawej strony okna zak(cid:239)adki; w ten
sposób wybierzesz potrzebny kolor.
2. Kliknij palet(cid:218) koloru, wybieraj(cid:200)c odcie(cid:241) (zostanie on zaznaczony
kwadracikiem). W prawym górnym rogu zobaczysz pierwotny
kolor obiektu oraz kolor, który zostanie mu nadany.
3. Kliknij przycisk OK, by zaakceptowa(cid:202) wybór.
Je(cid:285)eli orientujesz si(cid:218), jak reprezentowane s(cid:200) barwy w poszczególnych
modelach kolorów, mo(cid:285)esz wybra(cid:202) odpowiedni kolor, wykorzystuj(cid:200)c
suwaki w cz(cid:218)(cid:258)ci Sk(cid:239)adowe. Szybkiego wyboru jednego spo(cid:258)ród kilku-
dziesi(cid:218)ciu standardowych kolorów da si(cid:218) za(cid:258) dokona(cid:202) za pomoc(cid:200) roz-
wijanej listy Nazwa.
Niezwykle interesuj(cid:200)ce jest okno harmonii kolorów, dost(cid:218)pne po klik-
ni(cid:218)ciu zak(cid:239)adki Miksery. Wybierane przy jego u(cid:285)yciu kolory s(cid:200) najbar-
dziej przydatne podczas pracy z kilkoma obiektami, gdy chcesz, aby ich
kolory wspó(cid:239)gra(cid:239)y ze sob(cid:200). Je(cid:258)li zastosujesz harmoni(cid:218) kolorów, spra-
wisz, (cid:285)e b(cid:218)d(cid:200) one pasowa(cid:239)y do siebie.
(cid:109) W I C Z E N I E
5.4
Wybór koloru za pomoc(cid:200) harmonii kolorów
Aby dokona(cid:202) wyboru kolorów w oknie harmonii kolorów, wykonaj
poni(cid:285)sze kroki:
1. Kliknij zak(cid:239)adk(cid:218) Miksery (rysunek 5.5).
2. Chwy(cid:202) jedno z kó(cid:239)eczek widocznych na kole harmonii kolorów.
Przesuwaj(cid:200)c delikatnie mysz, obró(cid:202) je. Kolory harmonizuj(cid:200)ce ze
sob(cid:200) zostan(cid:200) wy(cid:258)wietlone poni(cid:285)ej.
3. Wybierz liczb(cid:218) harmonizuj(cid:200)cych ze sob(cid:200) kolorów, zmieniaj(cid:200)c
po(cid:239)o(cid:285)enie suwaka Rozmiar.
Kup książkęPoleć książkę128
CorelDRAW X7 PL • (cid:193)wiczenia praktyczne
Rysunek 5.5. Zak(cid:239)adka Miksery wype(cid:239)nienia jednolitego
4. Wska(cid:285) potrzebny Ci kolor.
5. Kliknij przycisk OK.
6. Zaznacz inny obiekt.
7. Przejd(cid:283) ponownie do okna harmonii kolorów.
8. Pozostawiaj(cid:200)c po(cid:239)o(cid:285)enie ko(cid:239)a harmonii kolorów bez zmian,
wybierz inny kolor z palety kolorów w dolnej cz(cid:218)(cid:258)ci okna.
(cid:109) W I C Z E N I E
5.5
Mieszanie kolorów
Polecam tak(cid:285)e wypróbowanie funkcji mieszania kolorów. W tym celu
musisz wykona(cid:202) opisane poni(cid:285)ej czynno(cid:258)ci:
1. Rozwi(cid:241) list(cid:218) Miksery.
2. Wybierz polecenie Przej(cid:258)cie kolorów (rysunek 5.6).
Rysunek 5.6.
Wybór
mieszania
kolorów
Zobaczysz kolorowy kwadrat, w którego naro(cid:285)nikach znajduj(cid:200)
si(cid:218) pola umo(cid:285)liwiaj(cid:200)ce wybór koloru odpowiedniego dla ka(cid:285)dego
naro(cid:285)nika. Zostan(cid:200) one pó(cid:283)niej wymieszane ze sob(cid:200), daj(cid:200)c
mo(cid:285)liwo(cid:258)(cid:202) wyboru koloru po(cid:258)redniego. Po kolei klikaj pola
Kup książkęPoleć książkęRozdzia(cid:253) 5. • Wype(cid:253)nienia i kontury
129
znajduj(cid:200)ce si(cid:218) w naro(cid:285)nikach du(cid:285)ego kwadratu. Dla ka(cid:285)dego
z nich wybierz odpowiedni kolor, który ma zosta(cid:202) ustalony
dla danego naro(cid:285)nika. W du(cid:285)ym kwadracie zobaczysz kolory
po(cid:258)rednie, powsta(cid:239)e w wyniku wymieszania wybranych r(cid:218)cznie
kolorów — rysunek 5.7.
Rysunek 5.7. Okno przej(cid:258)cia kolorów
3. Zmie(cid:241) po(cid:239)o(cid:285)enie paska Rozmiar tak, by dobra(cid:202) odpowiednie
wielko(cid:258)ci kwadratów z kolorami po(cid:258)rednimi.
4. Wska(cid:285) odpowiedni kolor widniej(cid:200)cy w du(cid:285)ym kwadracie.
Zostanie on zaznaczony czarn(cid:200) ramk(cid:200).
5. Kliknij przycisk OK.
W ostatniej zak(cid:239)adce wybierany jest jeden z predefiniowanych modeli
kolorystycznych. Istniej(cid:200) dwa rodzaje palet, z których mo(cid:285)na wybie-
ra(cid:202) kolory; s(cid:200) to palety standardowe i niestandardowe. Standardowe
palety kolorów s(cid:200) dostarczane przez niezale(cid:285)nych producentów i naj-
lepiej stosowa(cid:202) je wraz z odpowiednim drukowanym katalogiem pró-
bek kolorów. Je(cid:258)li posiadasz katalog z próbkami kolorów, mo(cid:285)esz
wybra(cid:202) z niego odpowiedni model. Jest to niezwykle przydatna opcja,
gdy chcesz zapewni(cid:202) pojawienie si(cid:218) konkretnego koloru na wydruku,
z uwagi na to, (cid:285)e kolory wydrukowane zwykle ró(cid:285)ni(cid:200) si(cid:218) od tych, które
widzisz na ekranie. Wi(cid:200)(cid:285)e si(cid:218) to z innym sposobem powstawania
kolorów w drukarce i na ekranie.
Kup książkęPoleć książkę130
CorelDRAW X7 PL • (cid:193)wiczenia praktyczne
Opcje ostatniej zak(cid:239)adki okna dialogowego Palety pokazano na ry-
sunku 5.8.
Rysunek 5.8. Zak(cid:239)adka Palety wype(cid:239)nienia jednolitego
(cid:109) W I C Z E N I E
5.6
Palety kolorów
Aby skorzysta(cid:202) z palety kolorów, wykonaj nast(cid:218)puj(cid:200)ce czynno(cid:258)ci:
1. W oknie wyboru kolorów wska(cid:285) zak(cid:239)adk(cid:218) Palety.
2. Rozwi(cid:241) list(cid:218) Paleta i wybierz z niej tak(cid:200) palet(cid:218), jak(cid:200) masz tak(cid:285)e
w postaci wydrukowanej. List(cid:218) palet do wyboru prezentuj(cid:218)
na rysunku 5.9.
Rysunek 5.9.
Wybór palety
kolorów
Kup książkęPoleć książkęRozdzia(cid:253) 5. • Wype(cid:253)nienia i kontury
131
3. Przy u(cid:285)yciu suwaka znajduj(cid:200)cego si(cid:218) z prawej strony wybierz
odpowiedni kolor.
4. Wska(cid:285) na palecie kolor i odczytaj jego nazw(cid:218) w polu Nazwa
(rysunek 5.10).
Rysunek 5.10.
Nazwa
wybranego
koloru
5. Odszukaj teraz w drukowanym katalogu odczytan(cid:200) nazw(cid:218)
i sprawd(cid:283), jak b(cid:218)dzie wygl(cid:200)da(cid:239) wybrany kolor na wydruku
(najta(cid:241)sze drukarki nie wydrukuj(cid:200) jednak dok(cid:239)adnie takiego
samego koloru; je(cid:285)eli zale(cid:285)y Ci na dok(cid:239)adnym odwzorowaniu
kolorów, powiniene(cid:258) skorzysta(cid:202) z profesjonalnych urz(cid:200)dze(cid:241)).
6. Kliknij przycisk OK.
Mo(cid:285)na tak(cid:285)e post(cid:218)powa(cid:202) odwrotnie, to znaczy najpierw wybra(cid:202) kolor
na wydrukowanej palecie, a nast(cid:218)pnie odszuka(cid:202) jego nazw(cid:218) w zak(cid:239)adce
Palety.
Wype(cid:257)nienie tonalne
Wype(cid:239)nienie tonalne (nazywane tak(cid:285)e gradientowym) pozwala usta-
wi(cid:202) (cid:239)agodne przej(cid:258)cie mi(cid:218)dzy dwoma kolorami lub wi(cid:218)ksz(cid:200) ich liczb(cid:200),
co pokazuj(cid:218) na rysunku 5.11.
Rysunek 5.11.
Obiekty
z wype(cid:239)nieniem
tonalnym
(cid:109) W I C Z E N I E
5.7
Wype(cid:239)nienie tonalne dwukolorowe
Aby zastosowa(cid:202) wype(cid:239)nienie tonalne dwukolorowe, musisz wykona(cid:202)
nast(cid:218)puj(cid:200)ce czynno(cid:258)ci:
Kup książkęPoleć książkę132
CorelDRAW X7 PL • (cid:193)wiczenia praktyczne
1. Wska(cid:285) narysowany uprzednio obiekt.
2. Wybierz narz(cid:218)dzie Interakcyjne wype(cid:239)nienie, a nast(cid:218)pnie
Wype(cid:239)nienie tonalne.
3. Na pasku w(cid:239)a(cid:258)ciwo(cid:258)ci kliknij polecenie Edytuj wype(cid:239)nienie.
Pojawi si(cid:218) okno dialogowe, takie jak na rysunku 5.12.
Rysunek 5.12. Wype(cid:239)nienie tonalne
4. Wybierz typ wype(cid:239)nienia za pomoc(cid:200) opcji Typ. Mo(cid:285)esz
si(cid:218) zdecydowa(cid:202) na jeden z czterech rodzajów wype(cid:239)nienia
tonalnego: Liniowe, Eliptyczne, Sto(cid:285)kowe, Kwadrat. Wszystkie
te opcje pokazano na rysunku 5.13.
Rysunek 5.13. Typy wype(cid:239)nienia tonalnego
Kup książkęPoleć książkęRozdzia(cid:253) 5. • Wype(cid:253)nienia i kontury
133
5. W obszarze miniaturki wype(cid:239)nienia ustal po(cid:239)o(cid:285)enie (cid:258)rodka
wype(cid:239)nienia, trzymaj(cid:200)c wci(cid:258)ni(cid:218)ty lewy przycisk myszy.
6. Zmie(cid:241) k(cid:200)t gradacji w polu Obró(cid:202) — to spowoduje modyfikacj(cid:218)
uko(cid:258)nego po(cid:239)o(cid:285)enia tonalnego. K(cid:200)t ten mo(cid:285)esz te(cid:285) zmieni(cid:202) poprzez
przytrzymanie wci(cid:258)ni(cid:218)tego prawego przycisku myszy i poruszanie
ni(cid:200) w obszarze miniaturki wybranego wype(cid:239)nienia (lewy górny
róg okna).
7. W polu Pochyl okre(cid:258)l, pod jakim k(cid:200)tem wype(cid:239)nienie ma zosta(cid:202)
pochylone.
8. Ustaw procentow(cid:200) warto(cid:258)(cid:202) w polach Szeroko(cid:258)(cid:202) wype(cid:239)nienia
i Wysoko(cid:258)(cid:202) wype(cid:239)nienia w odniesieniu do rozmiaru obiektu.
9. W przypadku wyboru innych warto(cid:258)ci procentowych ni(cid:285) 100
w polach Szeroko(cid:258)(cid:202) wype(cid:239)nienia i Wysoko(cid:258)(cid:202) wype(cid:239)nienia ustal
sposób powtarzania i odbijania wype(cid:239)nienia, klikaj(cid:200)c na jednym
z trzech przycisków: Domy(cid:258)lne wype(cid:239)nienie tonalne, Powtarzaj
i odbij lub Powtarzaj. Sposób dzia(cid:239)ania tych opcji pokazano
na rysunku 5.14.
Rysunek 5.14.
Sposób
powtarzania
i odbijania
wype(cid:239)nienia
10. Kliknij przycisk OK.
Kup książkęPoleć książkę134
CorelDRAW X7 PL • (cid:193)wiczenia praktyczne
(cid:109) W I C Z E N I E
5.8
Wybór wype(cid:239)nie(cid:241) z biblioteki
oraz definiowanie w(cid:239)asnych
Aby wybra(cid:202) niestandardowy sposób wype(cid:239)nienia, wykonaj kolejno
nast(cid:218)puj(cid:200)ce kroki:
1. W oknie wype(cid:239)nienia tonalnego kliknij przycisk z czarn(cid:200) strza(cid:239)k(cid:200)
znajduj(cid:200)cy si(cid:218) z prawej strony obszaru miniatury (rysunek 5.15).
Rysunek 5.15. Wybór jednego z predefiniowanych typów wype(cid:239)nie(cid:241)
2. Wybierz jeden z predefiniowanych rodzajów przej(cid:258)(cid:202).
3. Ustal po(cid:239)o(cid:285)enie ka(cid:285)dego w(cid:218)z(cid:239)a przez przesuni(cid:218)cie symbolu (
nad paskiem przej(cid:258)cia kolorów. Pasek pokazany jest
na rysunku 5.16.
)
Rysunek 5.16.
Pasek przej(cid:258)cia
kolorów
4. Je(cid:285)eli nie odpowiada Ci który(cid:258) z kolorów, kliknij jeden z w(cid:218)z(cid:239)ów
i zmie(cid:241) barw(cid:218) na inn(cid:200), korzystaj(cid:200)c z listy rozwijanej Kolor w(cid:218)z(cid:239)a.
5. W polu Przezroczysto(cid:258)(cid:202) w(cid:218)z(cid:239)a okre(cid:258)l widoczno(cid:258)(cid:202) koloru
przypisanego do danego w(cid:218)z(cid:239)a.
Kup książkęPoleć książkęRozdzia(cid:253) 5. • Wype(cid:253)nienia i kontury
135
6. Aby precyzyjnie umie(cid:258)ci(cid:202) w(cid:218)ze(cid:239) na pasku przej(cid:258)cia, wykorzystaj
pole Po(cid:239)o(cid:285)enie w(cid:218)z(cid:239)a.
7. Dok(cid:239)adny punkt przej(cid:258)cia jednego koloru w inny na pasku przej(cid:258)cia
wyznaczysz, zmieniaj(cid:200)c po(cid:239)o(cid:285)enie symbolu strza(cid:239)ki (
).
Wype(cid:257)nienie deseniem
(cid:109) W I C Z E N I E
5.9
Wype(cid:239)nienie deseniem
Sposoby wyboru i modyfikacji wype(cid:239)nie(cid:241) typu Wype(cid:239)nienie dese-
niem wektorowym, Wype(cid:239)nienie deseniem z mapy bitowej oraz Wype(cid:239)-
nienie deseniem dwukolorowym s(cid:200) bardzo do siebie podobne, dlatego
zostan(cid:200) opisane na wspólnym przyk(cid:239)adzie. Aby wype(cid:239)ni(cid:202) obiekt dese-
niem (rysunek 5.17), wykonaj nast(cid:218)puj(cid:200)ce czynno(cid:258)ci:
Rysunek 5.17.
Obiekty
wype(cid:239)nione
deseniem
1. Wska(cid:285) narysowany uprzednio obiekt.
2. Wybierz narz(cid:218)dzie Interakcyjne wype(cid:239)nienie, a nast(cid:218)pnie zdecyduj
si(cid:218) na Wype(cid:239)nienie deseniem wektorowym, Wype(cid:239)nienie deseniem
z mapy bitowej lub Wype(cid:239)nienie deseniem dwukolorowym.
3. Na pasku w(cid:239)a(cid:258)ciwo(cid:258)ci kliknij polecenie Edytuj wype(cid:239)nienie.
Pojawi si(cid:218) okno dialogowe, takie jak na rysunku 5.18.
4. W oknie wype(cid:239)nienia deseniem kliknij przycisk z czarn(cid:200) strza(cid:239)k(cid:200)
znajduj(cid:200)cy si(cid:218) z prawej strony obszaru miniatury i wybierz
jedno z predefiniowanych wype(cid:239)nie(cid:241).
5. Ustal sposób naprzemiennego uk(cid:239)adania kafelków wype(cid:239)nienia
w obiekcie, wybieraj(cid:200)c Odbicie lustrzane kafelków w poziomie
lub Odbicie lustrzane kafelków w pionie.
6. Zaznacz pole Transformuj z obiektem. Wtedy modyfikacje
i deformacje obiektu obejm(cid:200) tak(cid:285)e jego dese(cid:241). Desenie wype(cid:239)niaj(cid:200)
w ca(cid:239)o(cid:258)ci zaznaczony obiekt w ten sposób, (cid:285)e w miejscu,
w którym ko(cid:241)czy si(cid:218) jeden kafelek, zaczyna si(cid:218) nast(cid:218)pny.
Kup książkęPoleć książkę136
CorelDRAW X7 PL • (cid:193)wiczenia praktyczne
Rysunek 5.18. Wype(cid:239)nienie deseniem wektorowym
Rysunek 5.19.
Górny kwadrat
zosta(cid:239) wype(cid:239)niony
bez zaznaczenia
transformacji
wype(cid:239)nienia wraz
z obiektem, inaczej
ni(cid:285) dolny.
Dlatego dolny
po zmniejszeniu
i obrocie
zmodyfikowa(cid:239)
tak(cid:285)e rozmiary
kafelków
Tak(cid:200) sam(cid:200) zasad(cid:218) stosuje si(cid:218) na przyk(cid:239)ad dla tapety w systemie
Windows — ale tutaj mo(cid:285)esz dokona(cid:202) tak(cid:285)e dowolnych
transformacji, takich jak pochylenie czy obrót, co pokazuj(cid:218)
na rysunku 5.19.
7. W cz(cid:218)(cid:258)ci Transformacje zmie(cid:241) Szeroko(cid:258)(cid:202) wype(cid:239)nienia i Wysoko(cid:258)(cid:202)
wype(cid:239)nienia w taki sposób, aby dobra(cid:202) odpowiedni rozmiar
desenia.
8. W polach Pochyl i Obró(cid:202) okre(cid:258)l sposób transformacji desenia.
9. W przypadku wyboru opcji Wype(cid:239)nienie deseniem dwukolorowym
ustal Kolor przodu i Kolor ty(cid:239)u.
Kup książkęPoleć książkęRozdzia(cid:253) 5. • Wype(cid:253)nienia i kontury
137
Wype(cid:257)nienie tekstur(cid:196)
Kolejnym sposobem wype(cid:239)nienia dowolnego obiektu jest u(cid:285)ycie tek-
stury (rysunek 5.20). Wype(cid:239)nienia tekstur(cid:200) s(cid:200) losowymi obrazami gene-
rowanymi przy wykorzystaniu fraktali. Nadaj(cid:200) one wype(cid:239)nianym obiek-
tom wygl(cid:200)d materia(cid:239)ów naturalnych. Jednak stosowanie tekstury mo(cid:285)e
znacz(cid:200)co powi(cid:218)kszy(cid:202) rozmiar pliku i wyd(cid:239)u(cid:285)y(cid:202) czas jego drukowania.
Rysunek 5.20.
Obiekty
wype(cid:239)nione
tekstur(cid:200)
(cid:109) W I C Z E N I E
5.10 Wype(cid:239)nienie tekstur(cid:200)
Aby wype(cid:239)ni(cid:202) obiekt tekstur(cid:200), wykonaj poni(cid:285)sze kroki:
1. Wska(cid:285) narysowany uprzednio obiekt.
2. Wybierz narz(cid:218)dzie Interakcyjne wype(cid:239)nienie, a nast(cid:218)pnie
Wype(cid:239)nienie tekstur(cid:200).
3. Na pasku w(cid:239)a(cid:258)ciwo(cid:258)ci kliknij polecenie Edytuj wype(cid:239)nienie.
Pojawi si(cid:218) okno dialogowe, takie jak na rysunku 5.21.
Rysunek 5.21. Wype(cid:239)nienie tekstur(cid:200)
4. Wybierz w(cid:239)a(cid:258)ciwy zestaw wype(cid:239)nie(cid:241) tekstur(cid:200), korzystaj(cid:200)c
z rozwijanej listy Próbki.
Kup książkęPoleć książkę138
CorelDRAW X7 PL • (cid:193)wiczenia praktyczne
5. Rozwi(cid:241) list(cid:218) Biblioteka tekstur i wybierz jedn(cid:200) z dost(cid:218)pnych
próbek.
6. Zdefiniuj kolory wype(cid:239)nienia przy u(cid:285)yciu pól z kolorami
(s(cid:200) dost(cid:218)pne przy prawej kraw(cid:218)dzi okna). Liczba barw mo(cid:285)e
by(cid:202) ró(cid:285)na w zale(cid:285)no(cid:258)ci od wybranej tekstury.
7. Zmie(cid:241) parametry tekstury z prawej strony okna,
aby zmodyfikowa(cid:202) jej wygl(cid:200)d.
8. Po naci(cid:258)ni(cid:218)ciu przycisku Transformacje okre(cid:258)l dok(cid:239)adnie rozmiar,
pocz(cid:200)tek i inne parametry kafelka (podobnie jak w przypadku
wype(cid:239)nienia deseniem).
9. Zaakceptuj wybór przyciskiem OK.
Wype(cid:257)nienie postscriptowe
(cid:109) W I C Z E N I E
5.11 Wype(cid:239)nienie postscriptowe
Aby nada(cid:202) obiektowi wype(cid:239)nienie postscriptowe (rysunek 5.22), musisz
wykona(cid:202) nast(cid:218)puj(cid:200)ce czynno(cid:258)ci:
Rysunek 5.22.
Obiekty
z wype(cid:239)nieniem
postscriptowym
1. Wska(cid:285) narysowany uprzednio obiekt.
2. Wybierz narz(cid:218)dzie Interakcyjne wype(cid:239)nienie, a nast(cid:218)pnie
Wype(cid:239)nienie postscriptowe.
3. Na pasku w(cid:239)a(cid:258)ciwo(cid:258)ci kliknij polecenie Edytuj wype(cid:239)nienie.
Pojawi si(cid:218) okno dialogowe, takie jak na rysunku 5.23.
4. Wybierz jedno z dost(cid:218)pnych wype(cid:239)nie(cid:241), klikaj(cid:200)c na odpowiedniej
nazwie w (cid:258)rodkowej cz(cid:218)(cid:258)ci okna.
5. Zmie(cid:241) ustawienia parametrów w cz(cid:218)(cid:258)ci Parametry tak,
by dopasowa(cid:202) wygl(cid:200)d tekstury do w(cid:239)asnych potrzeb. Za ka(cid:285)dym
razem zatwierdzaj zmiany przyciskiem Od(cid:258)wie(cid:285).
6. Gdy ju(cid:285) dokonasz wyboru, wci(cid:258)nij przycisk OK.
Kup książkęPoleć książkęRozdzia(cid:253) 5. • Wype(cid:253)nienia i kontury
139
Rysunek 5.23. Wype(cid:239)nienie postscriptowe
Je(cid:285)eli w programie nie zobaczysz obiektów wype(cid:239)nionych postscriptem,
wybierz z menu Widok polecenie Dok(cid:239)adny. Dla pozosta(cid:239)ych widoków
b(cid:218)d(cid:200) wy(cid:258)wietlane jedynie literki „PS”.
Cho(cid:202) CorelDRAW interpretuje tekstury postscriptowe w drukarkach
nieobs(cid:239)uguj(cid:200)cych j(cid:218)zyka PostScript, umo(cid:285)liwiaj(cid:200)c ich wydruk, mo(cid:285)e
si(cid:218) zdarzy(cid:202), (cid:285)e na starszych i specyficznych drukarkach nie otrzymasz
oczekiwanego rezultatu.
Kontury obiektów
Wi(cid:218)kszo(cid:258)(cid:202) obiektów oprócz wn(cid:218)trza ma tak(cid:285)e kontur. Jest on obrysem
danego obiektu o w(cid:239)asnym kolorze, grubo(cid:258)ci i innych atrybutach. (Gdy
rysujesz okr(cid:200)g o(cid:239)ówkiem na papierze, rysujesz kontur ko(cid:239)a, a gdy
zamalujesz (cid:258)rodek na przyk(cid:239)ad kredk(cid:200), nadasz mu kolor wype(cid:239)nienia).
Ró(cid:285)nic(cid:218) mi(cid:218)dzy konturem a wype(cid:239)nieniem obiektu pokazano na ry-
sunku 5.24.
Innego rodzaju kontury mog(cid:200) posiada(cid:202) obiekty zamkni(cid:218)te, na przyk(cid:239)ad
wieloboki czy kwadraty, a innego — obiekty otwarte, czyli chocia(cid:285)by
linie, które mog(cid:200) by(cid:202) zako(cid:241)czone strza(cid:239)kami. Oczywi(cid:258)cie, podobnie jak
w przypadku wype(cid:239)nienia, mo(cid:285)esz nada(cid:202) konturowi przezroczysto(cid:258)(cid:202)
i traktowa(cid:202) go tak, jakby go nie by(cid:239)o. Przypominam, (cid:285)e najprostszym
Kup książkęPoleć książkę140
CorelDRAW X7 PL • (cid:193)wiczenia praktyczne
Rysunek 5.24.
Kontur
i wype(cid:239)nienie
obiektu
sposobem nadania koloru danemu obiektowi jest wskazanie go i klik-
ni(cid:218)cie lewym przyciskiem myszy dowolnego koloru z prawej strony
ekranu (na palecie kolorów). Je(cid:258)li natomiast klikniesz palet(cid:218) kolorów
prawym przyciskiem myszy, mo(cid:285)esz ustawi(cid:202) kolor konturu tego obiektu.
Znacznie bardziej rozbudowane mo(cid:285)liwo(cid:258)ci dost(cid:218)pne s(cid:200) po wy(cid:258)wie-
tleniu okna Pióro konturu. Je(cid:285)eli masz ustawiony domy(cid:258)lny obszar
roboczy, to wy(cid:258)wietlisz wspomniane okno poprzez dwukrotne klik-
niecie ikony konturu na pasku statusu w prawym dolnym rogu okna
programu (rysunek 5.25).
Rysunek 5.25.
Ikona konturu
W przypadku wybranego klasycznego obszaru roboczego okno Pióro
konturu mo(cid:285)na tak(cid:285)e wy(cid:258)wietli(cid:202), wybieraj(cid:200)c narz(cid:218)dzie o takiej samej
nazwie znajduj(cid:200)ce si(cid:218) w przyborniku.
Okno dialogowe Pióro konturu poza zmian(cid:200) rozmiaru, kszta(cid:239)tu i koloru
ko(cid:241)cówki oferuje tak(cid:285)e mo(cid:285)liwo(cid:258)(cid:202) zmiany kszta(cid:239)tu zako(cid:241)czenia kon-
turu. Okno to jest pokazane na rysunku 5.26. Obiekty otwarte mog(cid:200)
posiada(cid:202) takie specyficzne w(cid:239)a(cid:258)ciwo(cid:258)ci jak zako(cid:241)czenie zaokr(cid:200)glone,
kwadratowe, (cid:258)ci(cid:218)te lub wyko(cid:241)czone strza(cid:239)kami. Obiekty zamkni(cid:218)te
(takie jak kwadraty) nie maj(cid:200) zako(cid:241)czenia, wi(cid:218)c zmiana cz(cid:218)(cid:258)ci ustawie(cid:241)
nie spowoduje zmiany ich wygl(cid:200)du.
(cid:109) W I C Z E N I E
5.12
Nadawanie konturu
Aby nada(cid:202) obiektowi kontur za pomoc(cid:200) okna konturu, wykonaj nast(cid:218)-
puj(cid:200)ce kroki:
Kup książkęPoleć książkęRozdzia(cid:253) 5. • Wype(cid:253)nienia i kontury
141
Rysunek 5.26.
Okno pióra
konturu
1. Wska(cid:285) narysowany uprzednio obiekt.
2. Wy(cid:258)wietl okno Pióro konturu.
3. Zmie(cid:241) kolor konturu, korzystaj(cid:200)c z pola Kolor w lewym górnym
rogu okna.
4. Nast(cid:218)pnie okre(cid:258)l Szeroko(cid:258)(cid:202) konturu. Szeroko(cid:258)(cid:202) mo(cid:285)esz wybra(cid:202)
z listy lub wpisa(cid:202) j(cid:200) r(cid:218)cznie. Pole i list(cid:218) pokazano na rysunku 5.27.
Rysunek 5.27.
Wybór
szeroko(cid:258)ci
konturu
5. Ustal teraz Styl konturu, a wi(cid:218)c okre(cid:258)l, czy linia b(cid:218)dzie ci(cid:200)g(cid:239)a,
przerywana, wykropkowana i tym podobne. Dost(cid:218)pne style
konturu widniej(cid:200) na rysunku 5.28.
6. Nast(cid:218)pnie w polu Naro(cid:285)niki ustaw sposób rysowania linii
i krzywych w miejscach, gdzie nie s(cid:200) proste, czyli w naro(cid:285)nikach
— rysunek 5.29. Pami(cid:218)taj jednak, i(cid:285) najlepszy efekt dla naro(cid:285)ników
uzyskasz przy bardzo grubych konturach.
Kup książkęPoleć książkę142
CorelDRAW X7 PL • (cid:193)wiczenia praktyczne
Rysunek 5.28.
Wybór stylu
konturu
Rysunek 5.29.
Naro(cid:285)niki
7. Podobnego wyboru trzeba b(cid:218)dzie dokona(cid:202) przy okre(cid:258)laniu
zako(cid:241)cze(cid:241) linii dla obiektów otwartych (Zako(cid:241)czenia). Dost(cid:218)pne
zako(cid:241)czenia linii pokazane s(cid:200) na rysunku 5.30.
Rysunek 5.30.
Zako(cid:241)czenia
linii
8. Kontur mo(cid:285)e zosta(cid:202) umieszczony na zewn(cid:200)trz (Po(cid:239)o(cid:285)enie
na zewn(cid:200)trz), wewn(cid:200)trz obiektu (Po(cid:239)o(cid:285)enie wewn(cid:200)trz) lub po obu
stronach jego kraw(cid:218)dzi (Po(cid:239)o(cid:285)enie (cid:258)rodkowe). Zdecyduj o jego
umiejscowieniu i wybierz jedn(cid:200) z trzech opcji w pozycji Po(cid:239)o(cid:285)enie
rysunku 5.31.
Rysunek 5.31.
Ró(cid:285)ne sposoby
po(cid:239)o(cid:285)enia
konturu
9. Nadaj inny kszta(cid:239)t zako(cid:241)czeniom linii. Oprócz wymienionych
wcze(cid:258)niej opcji linie mog(cid:200) tak(cid:285)e ko(cid:241)czy(cid:202) si(cid:218) strza(cid:239)kami, przy
czym dla ka(cid:285)dego ich ko(cid:241)ca mo(cid:285)na wybra(cid:202) inn(cid:200) strza(cid:239)k(cid:218).
Kup książkęPoleć książkęRozdzia(cid:253) 5. • Wype(cid:253)nienia i kontury
143
Przycisk Opcje pozwala utworzy(cid:202) w(cid:239)asn(cid:200) strza(cid:239)k(cid:218) lub inne
dowolne zako(cid:241)czenie. Dost(cid:218)pne strza(cid:239)ki widniej(cid:200) na rysunku 5.32.
Rysunek 5.32.
Zako(cid:241)czenia
linii
10. Okre(cid:258)l kszta(cid:239)t ko(cid:241)cówki pióra kaligraficznego w polu Kaligrafia.
Mo(cid:285)esz ustawia(cid:202) parametry w polach Nacisk i K(cid:200)t, a tak(cid:285)e r(cid:218)cznie
modyfikowa(cid:202) kszta(cid:239)t ko(cid:241)cówki (rysunek 5.33). W tym celu
przytrzymaj wci(cid:258)ni(cid:218)ty lewy przycisk myszy w okienku podgl(cid:200)du
i poruszaj ni(cid:200).
11. Zaznacz pole Za wype(cid:239)nieniem, je(cid:285)eli chcesz, by kontur zosta(cid:239)
umieszczony za obiektem (tylko po(cid:239)owa grubo(cid:258)ci konturu
Rysunek 5.33. Wp(cid:239)yw kszta(cid:239)tu ko(cid:241)cówki na kontur
b(cid:218)dzie widoczna). Ustawienie tej opcji jest wskazane dla bardzo
skomplikowanych obiektów, a szczególnie dla tekstu.
W przeciwnym razie tekst b(cid:218)dzie bardzo niewyra(cid:283)ny, zw(cid:239)aszcza
przy grubszych konturach.
Kup książkęPoleć książkę144
CorelDRAW X7 PL • (cid:193)wiczenia praktyczne
12. Mo(cid:285)esz tak(cid:285)e zaznaczy(cid:202) pole Skaluj z obrazkiem, by grubo(cid:258)(cid:202)
konturu zmienia(cid:239)a si(cid:218) automatycznie, gdy modyfikujesz rozmiar
obiektu. Efekt zastosowania tej opcji zaprezentowano
na rysunku 5.34.
Rysunek 5.34.
Skalowanie
konturu razem
z obiektem
Okno W(cid:257)a(cid:282)ciwo(cid:282)ci obiektu
Opisane wcze(cid:258)niej sposoby daj(cid:200) pe(cid:239)n(cid:200) kontrol(cid:218) nad wype(cid:239)nieniem
obiektu i w(cid:239)a(cid:258)ciwo(cid:258)ciami jego konturu. Niestety, dotarcie do odpowied-
nich okien nie jest najszybsze i najwygodniejsze. Cz(cid:218)sto jednak wystar-
cz(cid:200) nam podstawowe mo(cid:285)liwo(cid:258)ci okre(cid:258)lania parametrów wype(cid:239)nienia
czy te(cid:285) konturu, które zawsze b(cid:218)d(cid:200) pod r(cid:218)k(cid:200).
Dost(cid:218)pne w programie okno dokowane W(cid:239)a(cid:258)ciwo(cid:258)ci obiektu dostoso-
wuje si(cid:218) samoczynnie do aktualnie wybranego rodzaju obiektu, zawiera
posegregowane opcje umo(cid:285)liwiaj(cid:200)ce zmian(cid:218) niemal wszystkich usta-
wie(cid:241) i dodatkowo mo(cid:285)e by(cid:202) ca(cid:239)y czas wy(cid:258)wietlane na ekranie.
(cid:109) W I C Z E N I E
5.13
Korzystanie z okna W(cid:239)a(cid:258)ciwo(cid:258)ci obiektu
Najcz(cid:218)(cid:258)ciej wykonywane zmiany wype(cid:239)nienia oraz konturu obiektu
mo(cid:285)na wprowadzi(cid:202) przy u(cid:285)yciu okna W(cid:239)a(cid:258)ciwo(cid:258)ci obiektu.
1. Wybierz z górnego menu Obiekt polecenie W(cid:239)a(cid:258)ciwo(cid:258)ci obiektu.
Okno pojawi si(cid:218) przy prawej kraw(cid:218)dzi okna programu
(rysunek 5.35).
2. Na samej górze okna dost(cid:218)pne s(cid:200) przyciski umo(cid:285)liwiaj(cid:200)ce
wy(cid:258)wietlanie polece(cid:241) dotycz(cid:200)cych okre(cid:258)lonych w(cid:239)a(cid:258)ciwo(cid:258)ci
obiektu. Domy(cid:258)lnie wybrane s(cid:200) polecenia w(cid:239)a(cid:258)ciwo(cid:258)ci konturu.
Znajduj(cid:200) si(cid:218) tu wszystkie najwa(cid:285)niejsze ustawienia umo(cid:285)liwiaj(cid:200)ce
okre(cid:258)lenie wygl(cid:200)du konturu.
Kup książkęPoleć książkęRozdzia(cid:253) 5. • Wype(cid:253)nienia i kontury
145
Rysunek 5.35.
Okno
dokowane
W(cid:239)a(cid:258)ciwo(cid:258)ci
obiektu
3. W sekcji Wype(cid:239)nienie mo(cid:285)esz wybra(cid:202) jeden z dost(cid:218)pnych
sposobów wype(cid:239)nienia obiektu. Mo(cid:285)esz tak(cid:285)e zrezygnowa(cid:202)
z wype(cid:239)nienia, wybieraj(cid:200)c Bez wype(cid:239)nienia. Je(cid:285)eli obiekt b(cid:218)dzie
posiada(cid:239) wype(cid:239)nienie, masz mo(cid:285)liwo(cid:258)(cid:202) jego szczegó(cid:239)owego
okre(cid:258)lenia dzi(cid:218)ki polom zawieraj(cid:200)cym najwa(cid:285)niejsze parametry
dost(cid:218)pne dla wybranego rodzaju wype(cid:239)nienia.
4. Po wybraniu przycisku Przezroczysto(cid:258)(cid:202) b(cid:218)dziesz móg(cid:239) okre(cid:258)li(cid:202)
typ i rodzaj przezroczysto(cid:258)ci dla obiektu.
5. Nazwa kolejnej sekcji okna zmienia si(cid:218) w zale(cid:285)no(cid:258)ci od typu
wskazanego obiektu. Dzi(cid:218)ki niej mo(cid:285)esz zadecydowa(cid:202)
o podstawowych ustawieniach kszta(cid:239)tu obiektu.
6. Ostatni z przycisków umo(cid:285)liwia wy(cid:258)wietlenie kilku podstawowych
informacji o wybranym obiekcie.
Kup książkęPoleć książkę146
CorelDRAW X7 PL • (cid:193)wiczenia praktyczne
Szybkie wype(cid:257)nianie
cz(cid:216)(cid:282)ci wspólnej
Je(cid:258)li narysowa(cid:239)e(cid:258) kilka obiektów, które cz(cid:218)(cid:258)ciowo nachodz(cid:200) na siebie,
mo(cid:285)esz szybko wype(cid:239)ni(cid:202) ich cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) wspóln(cid:200). W ten sposób nie tylko
wype(cid:239)nisz kolorem dany obszar, ale tak(cid:285)e przekszta(cid:239)cisz go w osobny
obiekt. Czynno(cid:258)(cid:202) t(cid:218) wykonasz za pomoc(cid:200) narz(cid:218)dzia Inteligentne wy-
pe(cid:239)nienie.
(cid:109) W I C Z E N I E
5.14
Szybkie wype(cid:239)nianie cz(cid:218)(cid:258)ci wspólnej
Aby wype(cid:239)ni(cid:202) cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) wspóln(cid:200) kilku obiektów, wykonaj poni(cid:285)sze po-
lecenia:
1. Narysuj przynajmniej dwa obiekty i przesu(cid:241) je tak, by cz(cid:218)(cid:258)ciowo
nak(cid:239)ada(cid:239)y si(cid:218) na siebie.
2. Wybierz z przybornika narz(cid:218)dzie Inteligentne wype(cid:239)nienie.
3. Rozwi(cid:241) list(cid:218) Opcje wype(cid:239)nienia (rysunek 5.36), aby okre(cid:258)li(cid:202),
jakie ustawienia koloru zostan(cid:200) zastosowane dla cz(cid:218)(cid:258)ci wspólnej.
Dost(cid:218)pne s(cid:200) nast(cid:218)puj(cid:200)ce mo(cid:285)liwo(cid:258)ci:
(cid:84) U(cid:285)yj domy(cid:258)lnych — cz(cid:218)(cid:258)ci wspólnej zostanie nadany domy(cid:258)lny
kolor wype(cid:239)nienia (taki sam jak w przypadku rysowania
nowych obiektów),
(cid:84) Okre(cid:258)l — ta opcja umo(cid:285)liwia rozwini(cid:218)cie listy i wybranie
koloru wype(cid:239)nienia,
(cid:84) Bez wype(cid:239)nienia — nowo utworzony obiekt nie b(cid:218)dzie posiada(cid:239)
wype(cid:239)nienia.
4. W podobny sposób okre(cid:258)l kontur obiektu, który zostanie
utworzony na podstawie cz(cid:218)(cid:258)ci wspólnej. W tym celu wybierz
odpowiednie ustawienia w cz(cid:218)(cid:258)ci Opcje konturu.
5. Kliknij w obr(cid:218)bie cz(cid:218)(cid:258)ci wspólnej kilku obiektów. W ten sposób
przekszta(cid:239)cisz j(cid:200) w nowy obiekt ze zdefiniowanym kolorem.
Efekt tego dzia(cid:239)ania prezentuj(cid:218) na rysunku 5.37.
Kup książkęPoleć książkęRozdzia(cid:253) 5. • Wype(cid:253)nienia i kontury
147
Rysunek 5.36.
Szybkie
wype(cid:239)nianie
Rysunek 5.37.
Nowo powsta(cid:239)y
obiekt
(cid:197)wiczenia podsumowuj(cid:196)ce
Cz(cid:218)sto zastosowanie odpowiednich wype(cid:239)nie(cid:241) pozwala (cid:239)atwo uzyska(cid:202)
interesuj(cid:200)ce efekty.
(cid:109) W I C Z E N I E
5.15
Efekt przycisku
Poni(cid:285)szy rysunek sprawia wra(cid:285)enie trójwymiarowego przycisku (rysu-
nek 5.38), a zosta(cid:239) utworzony tylko przy u(cid:285)yciu trzech obiektów
i odpowiedniego doboru wype(cid:239)nienia.
1. Narysuj okr(cid:200)g.
2. Wybierz okno Wype(cid:239)nienie tonalne.
3. W polu Typ wybierz opcj(cid:218) Eliptyczne.
4. Nast(cid:218)pnie chwy(cid:202) miniaturk(cid:218) wype(cid:239)nienia w lewym górnym rogu
i przesu(cid:241) (cid:258)rodek wype(cid:239)nienia eliptycznego w okolice prawego
dolnego naro(cid:285)nika.
Kup książkęPoleć książkę148
CorelDRAW X7 PL • (cid:193)wiczenia praktyczne
Rysunek 5.38.
Trójwymiarowy
przycisk
5. Zmie(cid:241) kolory wype(cid:239)nienia. Jako kolor pocz(cid:200)tkowy ustaw czarny,
a jako ko(cid:241)cowy — bia(cid:239)y, tak jak na rysunku 5.39.
6. Nast(cid:218)pnie zmniejsz nieznacznie kopi(cid:218) okr(cid:218)gu. Podczas
wykonywania tej czynno(cid:258)ci trzymaj wci(cid:258)ni(cid:218)ty przycisk Shift,
aby dokona(cid:202) powi(cid:218)kszenia wzgl(cid:218)dem (cid:258)rodka obiektu
(rysunek 5.40).
7. Poniewa(cid:285) kopia okr(cid:218)gu nie sprawia wra(cid:285)enia wypuk(cid:239)o(cid:258)ci, musisz
ponownie przej(cid:258)(cid:202) do okna wype(cid:239)nienia tonalnego i przesun(cid:200)(cid:202)
(cid:258)rodek wype(cid:239)nienia radialnego w okolice prawego dolnego
naro(cid:285)nika. W efekcie otrzymasz obraz taki jak na rysunku 5.41.
Rysunek 5.39. Ustawienia pozwalaj(cid:200)ce tworzy(cid:202) efekt kuli
Rysunek 5.40.
Okr(cid:200)g
z wype(cid:239)nieniem
tonalnym i jego
pomniejszona
kopia
Kup książkęPoleć książkęRozdzia(cid:253) 5. • Wype(cid:253)nienia i kontury
149
Rysunek 5.41.
Przesuni(cid:218)cie
(cid:258)rodka
wype(cid:239)nienia
tonalnego
dla kopii
okr(cid:218)gu
8. Wystarczy teraz narysowa(cid:202) szary kwadrat i przesun(cid:200)(cid:202) go pod
oba okr(cid:218)gi.
Kup książkęPoleć książkę150
CorelDRAW X7 PL • (cid:193)wiczenia praktyczne
Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)