Darmowy fragment publikacji:
n
a
p
o
c
z
ą
t
k
u
X
X
I
w
i
e
k
u
D
y
l
e
m
a
t
y
p
o
l
i
t
y
k
i
z
a
g
r
a
n
i
c
z
n
e
j
P
o
l
s
k
i
Dylematy polityki zagranicznej Polski
na początku XXI wieku
C
M
Y
CM
MY
CY
CMY
K
52
8012-17(cid:344)-0
Dylematy polityki zagranicznej Polski
na początku XXI wieku
NR 3227
Dylematy polityki zagranicznej Polski
na początku XXI wieku
pod redakcją
Katarzyny Czornik, Mirona Lakomego
Mieczysława Stolarczyka
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Katowice 2014
Redaktor serii: Nauki Polityczne
Mariusz Kolczyński
Recenzent
Wojciech Kostecki
Redaktor i projektant okładki: Aleksandra Gaździcka
Redaktor techniczny: Barbara Arenhövel
Łamanie: Alicja Załęcka
Copyright © 2014 by
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Wszelkie prawa zastrzeżone
ISSN 0208 ‑6336
ISBN 978 ‑83 ‑8012‑171‑3
(wersja drukowana)
ISBN 978‑83‑8012‑172‑0
(wersja elektroniczna)
Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
ul. Bankowa 12B, 40 ‑007 Katowice
www.wydawnictwo.us.edu.pl
e ‑mail: wydawus@us.edu.pl
Wydanie I. Ark. druk. 41,0. Ark. wyd. 48,5. Papier
Alto 80 g, vol. 1,5 Cena 52 zł (+ VAT)
Druk i oprawa: „TOTEM.COM.PL Sp. z o.o.” Sp.K.
ul. Jacewska 89, 88 ‑100 Inowrocław
Spis treści
Wstęp
Część pierwsza
Ewolucja środowiska międzynarodowego Polski
na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku
Teresa Łoś ‑Nowak
Przestrzeń międzynarodowa versus środowisko międzynarodowe: nowe zjawiska,
nowe wyzwania dla polityki zagranicznej RP
Lubomir W. Zyblikiewicz
Polska wobec zmian w układzie sił w gospodarce i polityce światowej w latach
2001—2013
Krzysztof Nowakowski
Wpływ kapitalizmu państwowego na ewolucję środowiska międzynarodowego
Tomasz Iwanek
Zmiana charakteru zagrożeń bezpieczeństwa a reorientacja prawa międzynarodo‑
wego. Perspektywa polska
Uwarunkowania i cele polityki zagranicznej Polski
Część druga
Marek Pietraś
Kultura strategiczna Polski po 1989 roku
Marta Ryniejska ‑Kiełdanowicz
Cele polityki zagranicznej w kontekście dyplomacji publicznej
Robert Radek
Wpływ funkcjonowania rządów mniejszościowych na politykę zagraniczną pań‑
stwa. Przypadek Polski
9
17
40
66
88
113
143
160
6 Spis treści
Część trzecia
Dylematy w stosunkach polsko ‑niemieckich
Aleksandra Trzcielińska ‑Polus
Priorytety polskiej i niemieckiej polityki zagranicznej w latach 2010—2013
Erhard Cziomer
Implikacje kryzysu strefy euro dla polityki Niemiec wobec Polski w Unii Euro‑
pejskiej
Mieczysław Stolarczyk
Dylematy polityki niemieckiej Polski związane ze wzrostem międzynarodowej roli
Niemiec w następstwie kryzysu strefy euro
Część czwarta
Dylematy polityki wschodniej Polski
Ryszard Zięba
Podstawowe dylematy polskiej polityki wschodniej
Stanisław Bieleń
Trudności w normalizacji stosunków polsko ‑rosyjskich
Spasimir Domaradzki
Cena umowy stowarzyszeniowej. Między interesem Unii Europejskiej, Polski
i przyszłością Ukrainy
Anna Szczepańska ‑Dudziak
Dyplomacja ekonomiczna Polski na Wschodzie
Grzegorz Balawajder
Układ z Schengen a polska granica wschodnia w kontekście bezpieczeństwa Unii
Europejskiej
Część piąta
Wyzwania stojące przed polityką
bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego Polski
Miron Lakomy
Polityka bezpieczeństwa teleinformatycznego Polski
Andrzej Kozłowski
Zagrożenia dla cyberprzestrzeni RP
Katarzyna Czornik, Miron Lakomy
Polityczny i wojskowy wymiar stosunków polsko ‑amerykańskich w pierwszej
i drugiej dekadzie XXI wieku
Justyna Zając
NATO i UE w polskiej polityce bezpieczeństwa w XXI wieku
187
209
230
257
285
301
321
342
373
403
417
442
Spis treści
7
Część szósta
Implikacje kryzysu w strefie euro
dla doktryny i polityki integracyjnej Polski
Kazimierz Łastawski
Polska wobec procesów i kierunków integracji europejskiej
Rafał Riedel
Kryzys w strefie euro — źródła, symptomy, konsekwencje
Jakub Stankiewicz
Polski wkład w strategię rozwoju współpracy w UE wobec przeciwdziałania kry‑
zysowi strefy euro u progu pierwszej i na początku drugiej dekady XXI wieku
Tomasz Kubin
Członkostwo w strefie euro jako dylemat integracyjny Polski w warunkach reform
Unii Gospodarczej i Walutowej
Część siódma
Dylematy polityki zagranicznej Polski
na kierunkach pozaeuropejskich
Katarzyna Czornik
Polska percepcja Arabskiej Wiosny oraz jej implikacji w skali regionalnej i glo‑
balnej
Tomasz Okraska
Polska wobec wzrastającej potęgi Chin. Próba oceny szans i zagrożeń
Renata Gałaj ‑Dempniak
Obraz stosunków polsko ‑japońskich w prasie japońskiej i na japońskich stronach
internetowych
Teresa Rduch ‑Michalik
Główne kierunki polityki zagranicznej Polski w świetle „Strategii RP wobec po‑
zaeuropejskich krajów rozwijających się”. Wybrane problemy
Justyna Łapaj
Największe wyzwania i problemy Polski w relacjach z państwami Ameryki Ła‑
cińskiej i Karaibów po 1990 roku
Summary
Zusammenfassung
463
481
495
515
537
566
586
607
632
655
656
Wstęp
W literaturze z zakresu polityki zagranicznej państw i stosunków mię‑
dzynarodowych dość dużym uznaniem, szczególnie wśród zwolenników
analizy czynnikowej, którzy formułują koncepcję wielowymiarowego pola
polityki zagranicznej, obdarza się zewnętrzną działalność państwa, traktując
ją jako funkcję zespołu uwarunkowań polityki zagranicznej. Mimo wystę‑
powania w tym zakresie wielu typologii, jedną z najczęściej stosowanych
klasyfikacji jest podział uwarunkowań polityki zagranicznej państwa na
uwarunkowania wewnętrzne (wewnątrzpaństwowe) i międzynarodowe,
występujące w bliższym i dalszym środowisku międzynarodowym. W każ‑
dej z tych grup dodatkowo wyodrębnia się uwarunkowania o charakterze
obiektywnym i subiektywnym. Zazwyczaj wskazuje się na prymat uwa‑
runkowań wewnętrznych przed zewnętrznymi, a w ramach wskazanych
grup — obiektywnych nad subiektywnymi. Nie znaczy to jednak, że nie
można znaleźć przykładów, które poświadczą, że w określonym czasie to
uwarunkowania zewnętrzne lub subiektywne w głównej mierze kształtują
politykę zagraniczną danego państwa. To, jak widziane są relacje między
uwarunkowaniami wewnętrznymi i zewnętrznymi w kształtowaniu poli‑
tyki zagranicznej kraju, uzależnione jest także od postrzegania i badania
rzeczywistości międzynarodowej. Mając na uwadze dwa podstawowe
(klasyczne) paradygmaty służące wyjaśnieniu rzeczywistości międzynaro‑
dowej (realistyczny i liberalny) i ich kolejne modyfikacje, zwolennicy po‑
dejścia realistycznego i neorealistycznego eksponują tezę, że postępowanie
państw na arenie międzynarodowej uwarunkowane jest przede wszystkim
przyczynami zewnętrznymi. W ich ocenie czynnikami sprawczymi zacho‑
wania państwa na arenie międzynarodowej są determinanty występujące
w środowisku międzynarodowym. Natomiast zwolennicy wizji liberalnej
i neoliberalnej, analizując ten sam problem, szczególną wagę przywiązują
do uwarunkowań wewnętrznych, w tym przede wszystkim do charakte‑
ru ustroju społeczno ‑politycznego danego państwa. Niezależnie jednak od
10 Wstęp
prezentowanych przez poszczególnych badaczy, jak również kreatorów i re‑
alizatorów polityki zagranicznej, podejść badawczych, mając na uwadze
głównie praktykę polityki zagranicznej państw i stosunków międzynarodo‑
wych, w kolejnych etapach rozwoju stosunków międzynarodowych, wraz
z intensyfikacją procesów współzależności i globalizacji, wpływ środowiska
międzynarodowego na politykę zagraniczną poszczególnych państw, w tym
także mocarstw, jest coraz większy. Generalnie rzecz ujmując, dla państw
małych i średnich wpływ uwarunkowań zewnętrznych na ich politykę
zagraniczną jest o wiele większy niż w przypadku mocarstw. Przy czym
państwa małe i średnie oddziaływują też proporcjonalnie słabiej na kształto‑
wane tego środowiska. Dlatego umiejętne „wpisanie się” tych państw, a ściś‑
lej — ich grup rządzących, z własnymi interesami i celami w dominujące
tendencje w środowisku międzynarodowym zazwyczaj zwiększa efektyw‑
ność ich polityki zagranicznej. Jest to istotne szczególnie z tego powodu,
że jednym z najważniejszych celów polityki zagranicznej danych państw
jest dążenie do wywarcia pożądanego wpływu, służacego realizacji celów
wytyczonych przez bezpośrednich kreatorów i realizatorów tej polityki, na
zachowania innych uczestników stosunków międzynarodowych.
Jednym z najważniejszych uwarunkowań zewnętrznych o charakterze
obiektywnym są trendy ewolucji bliższego i dalszego danemu państwu
środowiska międzynarodowego. Cechą charakterystyczną ewolucji środowi‑
ska międzynarodowego w ostatnich latach jest duża dynamika jego zmian.
Na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku zarówno w najbliż‑
szym środowisku międzynarodowym Polski: subregionalnym (sąsiedzkim),
jak i dalszym, regionalno ‑kontynentalnym i globalnym, pojawiło się wie‑
le nowych zjawisk, procesów i tendencji, które wpłynęły na modyfikację,
w mniejszym bądź większym stopniu, dotychczasowych celów polskiej po‑
lityki zagranicznej na głównych kierunkach jej aktywności, zarówno w wy‑
miarze wielostronnym, jak i w relacjach bilateralnych. Do najważniejszych
nowych, bądź tylko silniejszych w stosunku do okresu wcześniejszego, ten‑
dencji występujących w środowisku międzynarodowym w wymiarze glo‑
balnym należy zaliczyć: osłabienie roli USA na arenie międzynarodowej,
pomimo utrzymania przez to państwo pozycji jedynego supermocarstwa,
oraz wzmocnienie orientacji na wykształcanie się układu wielobiegunowe‑
go; światowy kryzys finansowy i gospodarczy, który rozpoczął się w poło‑
wie 2008 roku w Stanach Zjednoczonych i w bardzo krótkim czasie nabrał
charakteru globalnego (kryzys podważył czy wręcz zanegował podstawowe
zasady, jakie wyznawali zwolennicy fundamentalizmu liberalnego w go‑
spodarce oraz wpływa na przyspieszoną ewolucję układu sił w systemie
międzynarodowym); nowe akcenty w polityce zagranicznej administracji
B. Obamy, w tym nadanie priorytetu relacjom z państwami Azji Wschod‑
niej i Południowo ‑Wschodniej i związane z tym mniejsze zainteresowanie
Wstęp
11
Europą oraz znaczne, w stosunku do rządu G.W. Busha, osłabienie konfron‑
tacyjnej polityki wobec Rosji na obszarze poradzieckim.
W wymiarze regionalnym (w środowisku europejskim) do nowych zja‑
wisk i procesów zachodzących w stosunkach międzynarodowych w Eu‑
ropie na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku, mających także
bardzo poważne implikacje w skali globalnej, należy zaliczyć przede wszyst‑
kim osłabienie spoistości NATO i zmniejszenie jego roli w dotychczasowej
polityce bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego wielu państw
członkowskich, w tym Polski, oraz kryzys w strefie euro i jego następstwa
dla dalszego procesu integracji w ramach UE. Natomiast w najbliższym
(sąsiedzkim) środowisku międzynarodowym Polski za największe zmiany,
jakie miały w nim miejsce w omawianym okresie, należy uznać znaczne
wzmocnienie roli międzynarodowej Niemiec, w pierwszej kolejności w ra‑
mach UE i strefy euro, wzrost roli międzynarodowej Rosji, w tym wzmoc‑
nienie jej wpływów na obszarze poradzieckim.
Polityka zagraniczna to w dużym stopniu sztuka, umiejętność dokony‑
wania właściwych (trafnych) wyborów celów oraz środków i metod ich
realizacji, przez pryzmat interesów narodowych i państwowych, interpreto‑
wanych i prowadzonych przez kolejne grupy rządzące. Na każdym etapie
jej realizacji kolejni decydenci muszą rozstrzygać pojawiające się dylematy,
rozumiane jako trudny wybór między przynajmniej dwiema różnymi moż‑
liwościami.
Prezentowany zbiór artykułów jest efektem dyskusji prowadzonej w cza‑
sie konferencji naukowej na temat dylematów polityki zagranicznej Polski
w kontekście ewolucji środowiska międzynarodowego na przełomie pierw‑
szej i drugiej dekady XXI wieku, zorganizowanej przez Zakład Stosunków
Międzynarodowych Uniwersytetu Śląskiego w Ustroniu (23—25 IX 2013)
z okazji 40 ‑lecia jego działalności. Wzięli w niej udział przedstawiciele niemal
wszystkich ośrodków akademickich i politologicznych naszego kraju.
Celem badawczym konferencji było zdiagnozowanie najważniejszych
nowych zjawisk i tendencji występujących w środowisku międzynaro‑
dowym Polski i ukazanie ich wpływu na kontynuację bądź modyfikację
dotychczasowych interesów i celów polskiej polityki zagranicznej oraz
wskazanie związanych z tym głównych dylematów. Uczestnicy konferencji
starali się także odpowiedzieć na pytanie, czy decydenci polskiej polityki
zagranicznej trafnie „odczytują” zmiany zachodzące w bliższym i dalszym
środowisku międzynarodowym Polski oraz właściwie modyfikują dotych‑
czasowe koncepcje i praktykę polskiej polityki zagranicznej, wprowadzając
nowe akcenty zarówno do sfery koncepcyjnej, jak i praktycznej tej polityki.
Ważnym celem konferencji była także próba ukazania zbieżności i różnicy
stanowisk w środowisku polskich badaczy polskiej polityki zagranicznej,
zarówno z najważniejszych ośrodków akademickich w naszym kraju, jak
12 Wstęp
——
——
i z pozauczelnianych instytutów badawczych, czy nawet szerzej — w pol‑
skiej myśli politycznej, w kwestii percepcji głównych dylematów polskiej
polityki zagranicznej na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku
i proponowanych rozwiązań tychże dylematów. Kolejnym celem konferencji
było sformułowanie rekomendacji dla decydentów polskiej polityki zagra‑
nicznej w zakresie spraw podejmowanych przez poszczególnych referentów.
W tym kontekście należy odnotować, że stronę rządową na konferencji re‑
prezentowała dr Justyna Michalik, doradca sekretarza stanu w Kancelarii
Prezesa Rady Ministrów RP z Biura Pełnomocnika Prezesa Rady Ministrów
ds. Dialogu Międzynarodowego.
Zakres tematyczny konferencji obejmował główne dylematy stojące
przed polityką zagraniczną Polski w omawianym okresie na jej głównych
kierunkach aktywności — zarówno w wymiarze wielostronnym, jak i bi‑
lateralnym. Dlatego też organizatorzy konferencji zaproponowali, by jej
uczestnicy w swoich wystąpieniach odnieśli się przede wszystkim do na‑
stępujących zagadnień:
——
ewolucji środowiska międzynarodowego Polski w wymiarze globalnym,
regionalno ‑kontynentalnym i sąsiedzkim;
wpływu ewolucji środowiska międzynarodowego w omawianym okresie
na dotychczasowe role międzynarodowe Polski, zarówno deklarowane,
jak i rzeczywiste;
wyzwań stojących przed polityką bezpieczeństwa narodowego i między‑
narodowego Polski w kontekście ewolucji strategii (m.in. koncepcji stra‑
tegicznej NATO przyjętej w listopadzie 2010 roku), funkcji i roli NATO
w kształtowaniu bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego,
w tym w kwestii zachowania należytych proporcji między aspektem
obronnym i ekspedycyjnym sojuszu. Jest to także pytanie o implikacje
dla relacji transatlantyckich i spoistości NATO oraz ładu międzynarodo‑
wego, a także dla polskiej polityki bezpieczeństwa takich działań tego
sojuszu, jak porażka „misji w Afganistanie” czy zaangażowanie militarne
w Libii z wyraźnym przekroczeniem mandatu, wynikającym z rezolucji
1973 Rady Bezpieczeństwa ONZ z 17 marca 2011 roku;
implikacji kryzysu w strefie euro dla doktryny i polityki integracyjnej
Polski, w tym m.in. dla popieranego przez rząd RP modelu integracyj‑
nego oraz kwestii dotyczących: wzmocnienia zróżnicowanego poziomu
integracji w UE, osłabienia WPZiB, wzrostu deficytu demokracji w UE,
dalszego „odchudzania” europejskiego państwa socjalnego oraz znacz‑
nego zmniejszenia atrakcyjności europejskiego wzoru integracyjnego;
wyzwań i problemów w relacjach polsko ‑amerykańskich w płaszczyźnie
bezpieczeństwa, w tym implikacji związanych z rosnącą obecnością sił
zbrojnych USA w Polsce oraz narastającą w Polsce tendencją do po‑
strzegania wzrostu bezpieczeństwa naszego kraju nie tyle w gwarancjach
——
——
Wstęp
13
——
——
sojuszniczych NATO i wzmacniania WEPBiO, co — przede wszystkim
— w umacnianiu bilateralnej współpracy polsko ‑amerykańskiej w dzie‑
dzinie bezpieczeństwa;
dylematów polityki niemieckiej Polski, szczególnie w sytuacji rosnącej
roli Niemiec w UE i powrocie dyskusji w Europie o nowym wydaniu
problemu niemieckiego, tym razem w kontekście znacznego wzmocnie‑
nia w ostatnich latach roli RFN w UE i zarzutów, że Niemcy chcą narzu‑
cić pozostałym państwom swój model integracji, kierując się, w dążeniu
do „uzdrowienia” strefy euro, przede wszystkim własnymi interesami
narodowymi. Jeden z dylematów polityki niemieckiej Polski zawiera się
więc w pytaniu: wspierać czy działać na rzecz osłabienia „dobrotliwej
hegemonii” Niemiec w UE? Istotnym wyzwaniem dla polityki niemiec‑
kiej Polski jest także wypracowanie długofalowej strategii wobec strate‑
gicznego partnerstwa realizowanego w relacjach niemiecko ‑rosyjskich;
dylematów dotyczących zakresu modyfikacji dotychczasowych koncep‑
cji i praktyki polityki wschodniej Polski, w tym zagadnień związanych
m.in. z następującymi kwestiami: różnicami w interpretowaniu kon‑
cepcji polityki wschodniej autorstwa J. Giedroycia i J. Mieroszewskiego
zawartej w akronimie ULB (Ukraina — Litwa — Białoruś); rolą Rosji
w stosunkach międzynarodowych, a szczególnie na obszarze WNP; an‑
gażowaniem czy izolowaniem Rosji; dążeniem do okcydentalizacji Ukra‑
iny, Białorusi, Mołdawii i niektórych innych państw na obszarze pora‑
dzieckim z jednoczesnym zabieganiem o okcydentalizację (europeizację)
Rosji czy z wyłączeniem Rosji z tego procesu; postrzeganiem Rosji jako
głównego przeciwnika Polski czy zyskującego na znaczeniu partnera nie
tylko w płaszczyźnie gospodarczej, lecz także politycznej; tzw. pragma‑
tyzacją polityki wschodniej rządu PO ‑PSL wobec Ukrainy, Rosji i innych
państw obszaru WNP, wzmocnieniem myślenia kategoriami realizmu
politycznego i odchodzeniem od nadmiernego idealizmu; następstwami
katastrofy lotniczej samolotu prezydenckiego pod Smoleńskiem dla dal‑
szych relacji polsko ‑rosyjskich;
najważniejszych dylematów polityki zagranicznej Polski na kierunkach po‑
zaeuropejskich, w tym przede wszystkim w kontekście głównych proble‑
mów występujących na Bliskim Wschodzie (np. związanych z implikacja‑
mi tzw. arabskiej wiosny) oraz w regionie Azji Południowo ‑Wschodniej.
Jeden z generalnych wniosków formułowanych w czasie konferencji za‑
wierał się w stwierdzeniu, że nowe elementy występujące w środowisku
międzynarodowym Polski na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI
wieku nie wpłynęły na zasadniczą zmianę dotychczasowych celów i kie‑
runków polityki zagranicznej RP. Ich następstwem było jednakże pojawienie
się w polityce zagranicznej kraju nowych dylematów, trudnych wyborów
między kontynuacją dotychczasowej polityki a jej modyfikacją i zakresem tej
——
14 Wstęp
modyfikacji. Efektem wspomnianej modyfikacji były nowe akcenty w pol‑
skiej polityce zagranicznej w omawianym czasie.
Publikacja zawiera dwadzieścia osiem artykułów podzielonych na siedem
części, odpowiadających głównym grupom tematycznym obrad konferencji.
Obejmują one kolejno: ewolucję środowiska międzynarodowego Polski na
przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku; niektóre uwarunkowania,
cele, środki i metody polityki zagranicznej Polski; zagadnienia dotyczące dy‑
lematów w relacjach polsko ‑niemieckich; dylematy polityki wschodniej i po‑
łudniowej Polski; niektóre kwestie dotyczące wyzwań i zagrożeń stojących
przed polityką bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego Polski;
implikacje kryzysu w strefie euro dla doktryny i polityki integracyjnej Polski
oraz dylematy polityki zagranicznej Polski na kierunkach pozaeuropejskich.
Oprócz części pierwszej i drugiej, głównym kryterium wyodrębnienia pozo‑
stałych były najważniejsze kierunki polityki zagranicznej Polski na początku
drugiej dekady XXI wieku, zarówno w wymiarze relacji dwustronnych, jak
i w stosunkach wielostronnych.
Cezurą górną omawianych w poszczególnych artykułach kwestii jest
wrzesień 2013 roku — termin konferencji, na której zamieszczone w zbio‑
rze referaty zostały wygłoszone. Dlatego też, poza nielicznymi przypadkami
(np. artykuł Ryszarda Zięby), autorzy kolejnych opracowań nie odnoszą się
do dylematów polityki zagranicznej Polski, które pojawiły się po zakończe‑
niu konferencji, w tym ważnych problemów polskiej polityki zagranicznej,
które związane są z zapoczątkowanymi w listopadzie 2013 roku wydarze‑
niami na Ukrainie, w tym aneksją Krymu przez Rosję.
Specyfiką materiałów konferencyjnych jest ich niespójność metodolo‑
giczna i merytoryczna. Poszczególne opracowania zawierają indywidualne
przemyślenia autorów w omawianych kwestiach, w które redaktorzy zbioru
starali się nie ingerować.
Opracowanie adresowane jest do szerokiego grona Czytelników. Mamy
nadzieję, że artykuły zamieszczone w niniejszej publikacji przyczynią się do
wzbogacenia wiedzy na temat głównych dylematów polityki zagranicznej
Polski na początku drugiej dekady XXI wieku oraz proponowanych przez
poszczególnych autorów opracowań sposobów rozwiązania tych proble‑
mów. Pobudzą do dyskusji i refleksji nad głównymi wyzwaniami i zagroże‑
niami stojącymi przed polską polityką zagraniczną na głównych kierunkach
jej aktywności, zarówno w wymiarze bilateralnym, jak i wielostronnym.
Katarzyna Czornik
Miron Lakomy
Mieczysław Stolarczyk
Dilemmas of Polish Foreign Policy at the Beginning of 21st Century
Summary
Polish foreign policy may be regarded, as in case of any other country, as the ability to
choose particular aims as well as means and methods to fulfil them. These choices should
be adjusted to national interests recognised and pursued by the successive governments. At
every stage of implementation of foreign policy the decision ‑makers face many dilemmas
understood as difficult choices between at least two different options.
The present collection contains transcripts of papers delivered and discussed during the
academic conference titled: “Dilemmas of Polish Foreign Policy in the Context of Evolution of
International Environment at the Turn of the First and the Second Decade of the 21st Century,”
organized by the Departament of International Relations — celebrating its 40th anniversary —
at the Institute of Journalism and Political Science, University of Silesia. The conference was
held on 23rd—25th September 2013 in Ustroń and it was attended by the representatives of
nearly all academic and politological centres around the country.
The present study aims at diagnosing the most significant of the new tendencies and
phenomena that may be observed in Poland’s closest and broader international environment
and at illustrating their impact on the continuation or modification of the hitherto prevailing
interests and priorities of Polish foreign policy. The main dilemmas connected with foreign
policy of our country at the beginning of the second decade of the 21st century have also
been subjected to analysis.
This edition contains twenty ‑eight articles and is devided into seven parts concerning
respectively: the evolution of Poland’s international environment at the turn of the first and
the second decade of the 21st century; some determinants, aims, means and methods of Polish
foreign policy; the most important dilemmas entailed by Polish ‑German relations; dilemmas
of Poland’s policy towards East, especially Russia; challenges and dangers which the policy of
Polish national and international security has to face; implications that the crisis in Eurozone
carries for Polish doctrine and integration policy in relation to non ‑European countries. The
main criterion for the division into parts (excluding the first and the second part) were the
most important directions in Polish foreign policy at the beginning of the second decade of
21st century both in bilateral and multilateral relations.
As the author of one of the essays infers, new elements in the Poland’s international
environment at the turn of the first and the second decade of the 21st century have not
significantly changed the aims and directions of Polish foreign policy. As a consequence of
introducing these elements, however, people responsible for making decisions concerning
Polish foreign policy were faced with difficult choices between continuation and modification
of the so far prevailing policy. New emphases in Polish foreign policy, in the discussed time
period, were the result of this modification.
The events discussed in particular articles do not relate to the time period after September
2013 — the date the conference was held. Thus, except for few cases (eg. Ryszard Zięba’s
article), the authors of essays which have been included in the volume do not refer to the
dilemmas which occured later, including such important problems for the Polish policy of
security and foreign affairs as these connected with the crisis which started in Ukraine in
November 2013, and with its consecutive stages, one of them being incorporation of Crimea
into Russia.
Dilemmata der polnischen Auslandspolitik zu Beginn des 21.Jahhunderts
Zusammenfassung
Die Auslandspolitik Polens, genauso wie die Auslandspolitik jedes anderen Staates ist eine
gewisse Kunst, eine Fähigkeit, richtige Ziele abzustecken und angemessene Mittel u. Metho‑
den deren Verwirklichung im Interesse des Volkes und des Landes zu wählen, auszulegen,
damit sie dann von aufeinander folgenden Regierungen realisiert werden können. In jedem
Stadium der Auslandspolitik stehen die Entscheidungsträger vor mehreren Dilemmata und
müssen zwischen mindestens zwei verschiedenen Möglichkeiten wählen.
Die vorliegende Monografie dokumentiert die Referate und die Diskussion, die auf der
wissenschaftlichen Konferenz „Dilemmata der polnischen Auslandspolitik im Kontext der
Weiterentwicklung des internationalen Milieus an der Wende der ersten Dekade des 21.Jhs“
stattfand. Die Konferenz wurde von der Forschungsanstalt der Auslandsbeziehungen des
Instituts für Politikwissenschaft und Journalistik der Schlesischen Universität zu ihrem 40‑
Jahrestag in dem Zeitraum 23.—25. September 2013 in Ustroń veranstaltet. An der Konfe‑
renz nahmen die Vertreter der politikwissenschaftlichen Kreisen von fast allen polnischen
Hochschulen teil.
Das Forschungsziel der Monografie ist, neue Erscheinungen und Tendenzen im näheren
und weiteren Ausland Polens zu beurteilen und deren Einfluss auf Fortsetzung oder Modi‑
fizierung der bisherigen Interesse und Prioritäten der polnischen Auslandspolitik zu zeigen.
Man erörtert auch die damit verbundenen wichtigsten Dilemmata der Auslandspolitik unseres
Landes zu Beginn der zweiten Dekade des 21.Jhs.
Die Monografie umfasst achtundzwanzig Beiträge, die in sieben Teile geteilt wurden:
Weiterentwicklung des Auslandsmilieus Polens an der Wende der ersten Dekade des 21.Jhs;
manche Bedingungen, Ziele, Mittel und Methoden der polnischen Auslandspolitik, wichtigste
Dilemmata der polnisch‑deutschen Beziehungen; Dilemmata der Ostpolitik Polens darunter
vor allem der polnisch‑russischen Beziehungen; Herausforderungen und Bedrohungen für die
Sicherheitspolitik Polens; Folgen der Krise im Euroland für Doktrin und Integrationspolitik
Polens und Dilemmata der polnischen Auslandspolitik in außereuropäischen Beziehungen.
Das Hauptkriterium der Teilung waren wichtigste Richtungen der Auslandpolitik Polens zu
Beginn der zweiten Dekade des 21.Jhs., sowohl auf dem Gebiet der bilateralen als auch mul‑
tilateralen Beziehungen.
Der Verfasser von einer Abhandlung behauptet, dass die das internationale Milieu Polens
an der Wende der ersten Dekade des 21.Jhs bildenden neuen Elemente keinen wesentlichen
Einfluss auf die Veränderung der bisherigen Ziele und Richtungen der Auslandspolitik der
Republik Polen genommen haben, doch in deren Folge mussten polnische Entscheidungs‑
träger eine schwierige Wahl treffen: die bisherige Auslandpolitik weiterzuführen oder sie
zu modifizieren. Infolge der Modifizierung wurden in der polnischen Auslandspolitik neue
Schwerpunkte gesetzt.
Die in den einzelnen Abhandlungen geschilderten Probleme betreffen den Zeitraum bis
zum September 2013, als die oben genannte Konferenz stattfand. Ihre Verfasser äußern sich
also nicht (außer vereinzelten Fälle, z.B.: der Beitrag von Ryszard Zięba) zu späteren Di‑
lemmata, darunter zu solchen wichtigen Problemen der Auslandspolitik und der Sicherheit,
wie die im November 2013 ausgelöste Krise in der Ukraine und deren Folgen, darunter die
Einverleibung der Krim durch Russland.
n
a
p
o
c
z
ą
t
k
u
X
X
I
D
y
l
e
m
a
t
y
p
o
l
i
t
y
k
i
z
a
g
r
a
n
i
c
z
n
e
j
P
o
l
s
k
i
w
i
e
k
u
Dylematy polityki zagranicznej Polski
na początku XXI wieku
C
M
Y
CM
MY
CY
CMY
K
52
8012-17(cid:344)-0
Pobierz darmowy fragment (pdf)