Książka powstała na bazie własnych doświadczeń z wewnętrznym dzieckiem i zawiera ponad 40 porad 'małej Ewuni - dużej Ewie'. Wyjątkowe, niepowtarzalne obrazy, skojarzenia, pełne szczególnej, życiowej mądrości. Bezcenna książka, pozwalająca zrozumieć sens trudnego dzieciństwa i czerpanie siły na życie i kreatywność z 'mądrości dziecka w sobie'. Polecana głównie kobietom (także matkom małych jeszcze dzieci), które mają problemy z dokonywaniem wyborów, poczuciem własnej wartości, a przede wszystkim znalezieniem właściwej drogi dla siebie, sensu życia i bycia sobą w pełni.
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
Wyzwania Edukacyjne
Edukacja dla Ka(cid:298)dego
„SZTUKA (cid:297)YCIA W (cid:285)WIECIE”
Ewa D. Białek
DZIECKO
JEST
M(cid:260)DRZEJSZE
NI(cid:297) MY(cid:285)LISZ
Czerpanie z m(cid:261)dro(cid:286)ci dziecka
W a r s z a w a 2 0 1 1
Ewa D. Białek
DZIECKO JEST M(cid:260)DRZEJSZE
(cid:297)
(cid:285)LISZ
Czerpanie z m(cid:261)dro(cid:286)ci dziecka
CYKL:
WYZWANIA EDUKACYJNE
EDUKACJA DLA KA(cid:297)DEGO:
SZTUKA (cid:297)YCIA W (cid:285)WIECIE
Prawa autorskie Ewa D. Białek
Warszawa 2011
ISBN 978-83-62932-08-5
Wydanie I w wersji papierowej: Warszawa, 2002
Pod tytułem ZACIE(cid:285)NIANIE ZWI(cid:260)ZKÓW
KRÓTKI KOMENTARZ – CELEM WST(cid:265)PU:
Prac(cid:261) z wewn(cid:266)trznym dzieckiem zainspirowała mnie ksi(cid:261)(cid:298)ka, któr(cid:261)
czytałam 2 lata wcze(cid:286)niej, a nast(cid:266)pnie wpadła mi w r(cid:266)ce po raz drugi. To
ksi(cid:261)(cid:298)ka Joan Borysenko „Wina jest nauczycielk(cid:261), Miło(cid:286)ć lekcj(cid:261)”. Co(cid:286)
kierowało mnie do
tego, aby zacz(cid:261)ć TO ROBIĆ, czyli rozpocz(cid:261)ć
wykonywanie ćwiczenia po ćwiczeniu. Od pocz(cid:261)tku miałam wewn(cid:266)trzne
poczucie, (cid:298)e ZACZYNAM BUDOWAĆ
raczej ODNAJDYWAĆ
wewn(cid:266)trzne zwi(cid:261)zki we mnie samej, które s(cid:261) prapocz(cid:261)tkiem wszystkich
zwi(cid:261)zków w (cid:298)yciu. St(cid:261)d wła(cid:286)nie powstał tytuł tego tomiku.
lub
Jak si(cid:266) wkrótce oka(cid:298)e, moje rozmowy z dzieckiem – mał(cid:261) źwuni(cid:261), s(cid:261)
nie tylko rozwi(cid:261)zywaniem jej „małych” dylematów, poszukiwaniem miło(cid:286)ci i
bezpiecze(cid:276)stwa u dorosłej źWY, ale tak(cid:298)e odpowiedziami na moje własne –
dorosłe pytania, zadawane sobie, wła(cid:286)nie w TźJ CHWILI MOJźżO –
dorosłego (cid:298)ycia i jej poradamiŚ male(cid:276)kiej źwuni – du(cid:298)ej źwie. St(cid:261)d ka(cid:298)dy
fragment został nazwany PORAD(cid:260).
„Uzdrowienie” dzieci(cid:276)stwa, uwolnienie traumy z tego okresu, pozwala
tak(cid:298)e na wyzwolenie kreatywno(cid:286)ci, tego, co zostało zablokowane w
spontaniczno(cid:286)ci małej dziewczynki i realizacji tego w (cid:286)wiecie.
A oto codzienne spotkania z mał(cid:261) Ewuni(cid:261).
PORADA 1:
Ewusia siedzi w kucki z r(cid:261)czkami przy twarzyczce.
Pytam: Dlaczego jeste(cid:286) smutna?
O.Ś Kulki mi si(cid:266) poprzewracały.
P.: Jak mog(cid:261) si(cid:266) poprzewracać kulki?
O.Ś Widzisz, (cid:298)e le(cid:298)(cid:261) na podłodze.
P.: Co chcesz z nimi zrobić?
O.Ś Przemalować je.
P.: Co ci da przemalowanie kulek?
O.Ś (cid:297)eby inaczej je zobaczyć.
P.Ś Po co chcesz inaczej je zobaczyć?
O.Ś (cid:297)źBY INACZźJ WIDZIźĆ TO CO WIDZ(cid:265).
P.Ś Jakie s(cid:261) zwi(cid:261)zki jednego i drugiegoŚ poprzewracania i
przemalowania?
O.Ś Jak zmieni(cid:266) swoj(cid:261) pozycj(cid:266) ( sposób widzenia), wtedy b(cid:266)d(cid:266)
widzieć kulki POUKŁADANź.
PORADA 2:
Ewusia z rozwichrzonymi włoskami siedzi w progu. Nie widać zupełnie jej
twarzyczki. Wyra(cid:296)nie czego(cid:286) wypatruje na podłodze. Wokół panuje półmrok.
Jest zatroskana.
P.: Czego szukasz?
O.Ś Nie mog(cid:266) zobaczyć.
P.: A co chcesz zobaczyć?
O.Ś Jak otwieram oczy widz(cid:266). Jak zamykam, nie widz(cid:266) nic. Jak
otwieram troszeczk(cid:266), widz(cid:266) troszeczk(cid:266). Jak przybli(cid:298)am oczy, widz(cid:266)
mało, jak oddalam oczy widz(cid:266) wi(cid:266)cej ale płycej.
Ja mam do niej jednak dzi(cid:286) konkretne pytanie, które mnie nurtuje od
pewnego czasu, wi(cid:266)c od razu je zadaj(cid:266).
P.: Jak my(cid:286)lisz, co mo(cid:298)na zrobić, (cid:298)eby poczuć si(cid:266) lepiej?
O.: Zmienić poczucie.
P.: Jak?
O.Ś Tak jak z tymi oczami. Zmieniać patrzenie – i zmieniać
poczucie. Ono jest ruchome. Oddalić czucie niedobre, a przybli(cid:298)yć
czucie dobre. Teraz cały czas trzymać dobre. To przecie(cid:298) proste.
P.Ś Jak to robisz, (cid:298)eby zmieniać nastrój?
O.: Tak jak inne dzieci Ś PRZźSKAKUJ(cid:265).
P.: ?????????????
O.: To tak jak w grze w klasy. Tam si(cid:266) skacze od jednej klasy do drugiej. Im
szybciej, tym lepiej – wtedy si(cid:266) wygrywa.
P.Ś ???? To co mam zrobić z tym nastrojem?
O.Ś Przeskakuj i to jak najszybciej. Tak jak w tych klasach. Je(cid:286)li
ci(cid:266) co(cid:286) boli – to te(cid:298) zaraz przeskocz.
PORADA 3:
(6-letnia Ewunia)
PytamŚ Czemu stoisz tyłem?
O.Ś Bo tak mi si(cid:266) podoba.
P.: Sk(cid:261)d ten upór?
O.: Z potrzeby.
P.: Jaka jest twoja potrzeba?
O.Ś Widzieć to co z tyłu.
P.: Dlaczego?
O.: Chc(cid:266) widzieć co niewidzialne.
P.: My(cid:286)lisz, (cid:298)e tak jest lepiej? Po co?
O.: Z tyłu nic nie widz(cid:266).
P.: Ale co ci to da?
O.: (cid:297)eby widzieć na okr(cid:261)gło (cało(cid:286)ć).
Moje pytanie na dzi(cid:286) toŚ Jak osi(cid:261)gn(cid:261)ć, to czego potrzebuj(cid:266)?
O.Ś Zobacz, co niewidzialne i zacznij to robić.
P.: ???. Nie rozumiem jak to wszystko poł(cid:261)czyć?
O.: Odpowied(cid:296) przychodzi z niewidzialnego.
P.: ???
O.Ś Odczytać niewidzialne.
P.Ś Jak mo(cid:298)na mieć, to czego tak naprawd(cid:266) potrzebuj(cid:266)?
O.: To co niewidzialne zobaczyć (wyobra(cid:296)ni(cid:261)) – stworzyć obraz
i to zacz(cid:261)ć MIźĆ z DźTALAMI (obraz zaczyna stwarzać rzeczywisto(cid:286)ć).
PORADA 4:
Nawołuj(cid:266).
Wsz(cid:266)dzie ciemno.
Nigdzie Ewy nie ma.
Wreszcie jest. Zakryte oczki – pozycja w kucki ( ok. 4 lat).
NIE MA MNIE.
P.Ś Dlaczego Ci(cid:266) nie ma?
O.Ś Bo si(cid:266) wstydz(cid:266).
P.Ś Czego si(cid:266) wstydzisz?
O.: Bo nie powiedziałam dzie(cid:276) dobry dniowi.
P.Ś I co si(cid:266) wydarzyło?
O.Ś Dzie(cid:276) był niedobry.
P.Ś Czemu dzie(cid:276) był niedobry – dlaczego tak s(cid:261)dzisz?
O.Ś Ludzie si(cid:266) nie u(cid:286)miechali. Padał deszcz. Wsz(cid:266)dzie było
ciemno. Dlatego si(cid:266) schowałam. Wstydz(cid:266) si(cid:266) za siebie – za
nieodpowiedzialno(cid:286)ć.
Powiedzenie dniowi dzie(cid:276) dobry wydobrza dzie(cid:276).
Wszystko staje si(cid:266) jasne i proste. Znikaj(cid:261) problemy. Nawet, jak pada
deszcz – dzie(cid:276) jest DOBRY. Poniewa(cid:298) spełniło si(cid:266) dobry uczynekŚ
powiedziało si(cid:266) dniu, aby był dobry.
I WTEDY WSZYSTKO STAJź SI(cid:265) DOBRź.
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Aktualnie brak ofert nabycia tej publikacji drogą kupna...
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :