Publikacja to kompendium wiedzy na temat pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu. Poznaj 6 podstawowych obowiązków przedszkola wynikających z dostarczenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
Marzenna Czarnocka
DZIECKO ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI
EDUKACYJNYMI W PRZEDSZKOLU
Organizacja nauki, wychowania i opieki
Autor: Marzenna Czarnocka
Wydawca: Julita Brodzińska
Redaktor: Monika Fidler
Korekta: zespół
Projekt graficzny okładki: Magdalena Huta
ISBN: 978-83-269-7309-3
Copyright by Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Warszawa 2018
Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a, 03-918 Warszawa
tel. 22 518 29 29, faks 22 617 60 10, e-mail: cok@wip.pl
NIP: 526-19-92-256 Numer KRS: 0000098264
Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy,
Sąd Gospodarczy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy.
Wysokość kapitału zakładowego: 200.000 zł.
Dziecko ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi w przedszkolu – organizacja nauki,
wychowania i opieki w roku 2017/2018
Obowiązek wspomagania dzieci w rozwoju oraz dostosowania procesu wychowa-
nia, kształcenia i opieki do ich potrzeb rozwojowych jest jednym z kluczowych za-
dań przedszkola. Dowiedz się, jak wypełniać ten obowiązek po reformie systemu
oświaty, która wprowadza wiele propozycji zmian w zakresie udzielania i organi-
zacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i indywidu-
alnego przygotowania przedszkolnego.
W roku szkolnym 2017/2018 obowiązek wspo-
magania dzieci w rozwoju oraz dostosowania
procesu wychowania, kształcenia i opieki do
potrzeb rozwojowych dzieci powinno się re-
alizować z uwzględnieniem nowych przepisów.
Należy pamiętać, że wszystkie podejmowane
w tym zakresie działania podlegają nadzorowi
pedagogicznemu i wiążą się z ewaluacją pracy
przedszkola – niezbędna jest więc dokładna
znajomość nowych regulacji prawnych.
10 KLUCZOWYCH ZMIAN W ROZPORZĄDZENIU W SPRAWIE ZASAD
UDZIELANIA I ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W roku szkolnym 2017/2018 pomoc psycho-
logiczno-pedagogiczna będzie realizowana na
nowych zasadach, w związku z czym w dzia-
łaniach związanych z planowaniem pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w nowym
roku szkolnym dyrektor powinien uwzględnić
nowe przepisy tak, by przedszkole było przy-
gotowane do realizacji zadań zgodnie z aktu-
alnymi wymaganiami prawa. Działania w tym
zakresie podlegają nadzorowi pedagogiczne-
mu i wiążą się z ewaluacją pracy przedszkola.
Nowe wymagania wobec przedszkola zobo-
wiązują do monitorowania i analizowania
sytuacji każdego dziecka.
Tabela 1. Dziesięć najważniejszych zmian w zasadach organizacji i udzielania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
Zmiana 1. Rozszerzenie katalogu przyczyn trudności dzieci, które uzasadniają potrzebę
udzielania wsparcia w przedszkolu (§ 2 ust. 2 pkt 4 i 7 rozporządzenia w sprawie
pomocy psychologiczno-pedagogicznej)
Komentarz
Wśród proponowanych zmian wskazano kolejną grupę dzieci, którym należy udzielić pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu – dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji.
Doprecyzowano również potrzeby dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej jako dzieci
i młodzież z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowej. U podstaw tej
3
Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkoluzmiany leży przekonanie, że odpowiednio wczesne działania w zakresie pomocy psycholo-
giczno-pedagogicznej udzielanej tym dzieciom zapobiegną narastaniu trudności, np. od-
powiednio wczesne rozpoznanie zaburzeń zachowania i emocji będzie przeciwdziałało
utrwalaniu się trudności dziecka w tym obszarze rozwoju i pojawieniu się w przyszłości
niedostosowania społecznego. Natomiast szybkie wsparcie dzieci z deficytami kompetencji
i zaburzeniami sprawności językowej ułatwi im rozwijanie kompetencji psychospołecznych,
w tym przygotowanie do nauki podstawowych umiejętności szkolnych i zniweluje np. ryzyko
dysleksji czy innych niepowodzeń uwarunkowanych trudnościami dziecka w zakresie rozwoju
kompetencji językowych.
Zmiana 2. Poszerzenie celu pomocy psychologiczno-pedagogicznej (§ 2 ust. 1
rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej)
Dotychczasowe przepisy definiowały pomoc psychologiczną jako działanie polegające na
rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci
oraz rozpoznawaniu ich indywidualnych możliwości psychofizycznych. Aktualnie pomoc psy-
chologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu ma polegać na rozpoznawaniu
i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu
indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, a także czynników środowiskowych
wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwo-
jowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu
przedszkola oraz w środowisku społecznym.
Zmiana 3. Poszerzenie zakresu rozpoznania dokonywanego przez nauczycieli
(§ 20 ust. 1 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej)
Zmiana celu pomocy udzielanej dzieciom w przedszkolu wiąże się z poszerzeniem obszaru
rozpoznania dokonywanego przez nauczycieli i specjalistów, którzy w środowisku przed-
szkolnym najłatwiej i najtrafniej mogą zaobserwować pierwsze symptomy trudności dziec-
ka. Ważnym czynnikiem w zakresie dokonywanego rozpoznania jest przy tym wzięcie pod
uwagę, na ile uwarunkowania tkwiące w środowisku dziecka, w tym również w przedszkolu,
mają wpływ na jego funkcjonowanie i jakie zmiany w tym obszarze są konieczne, aby
wzmocnić skuteczność oddziaływań edukacyjnych i terapeutycznych. Uwzględnienie wpływu
czynników środowiskowych – zarówno barier, jak i czynników wspierających – na jakość
procesu wychowania i edukacji poszerza perspektywę widzenia specjalnych potrzeb edu-
kacyjnych – dostrzeganych nie tylko z punktu widzenia uwarunkowań rozwojowych kon-
kretnego dziecka, ale również przez pryzmat psychospołecznych uwarunkowań środowiska,
w którym dziecko funkcjonuje.
Przy rozpoznawaniu specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci w przedszkolu należy
zatem uwzględnić przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w ich funkcjono-
waniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczest-
nictwo w środowisku przedszkolnym, oraz wspieranie jego mocnych stron, predyspozycji,
zainteresowań i uzdolnień. Rozpoznanie sytuacji i warunków, które determinują to, jak
dziecko funkcjonuje, rozpoznanie środowiska i przyczyn ograniczających bądź wspiera-
jących jego optymalny rozwój stanowi fundament skutecznego wsparcia dziecka, w tym
zniwelowania lub skompensowania tych uwarunkowań środowiskowych, które mogą
stanowić barierę dla dziecka.
4
Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu. Organizacja nauki, wychowania i opieki
Autor: Marzenna Czarnocka
Aktualnie brak ofert nabycia tej publikacji drogą kupna...
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :