Darmowy fragment publikacji:
Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech
Inspiracje – propozycje – koncepcje
Uniwersytet Zielonogórski w Zielonej Górze
Sylwia Słowińska
Edukacja kulturalna
w Polsce i w Niemczech
Inspiracje – propozycje – koncepcje
Ofi cyna Wydawnicza „Impuls”
Kraków 2007
© Copyright by Ofi cyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007
Recenzent:
prof. dr hab. Katarzyna Olbrycht
Korekta:
Ewelina Wrona
Urszula Lisowska
Projekt okładki:
Ewa Beniak-Haremska
Publikacja dofi nansowana
przez Uniwersytet Zielonogórski
ISBN 978-83-7308-818-4
Ofi cyna Wydawnicza „Impuls”
30-619 Kraków, ul. Turniejowa 59/5
tel. (012) 422-41-80, fax (012) 422-59-47
www.impulsofi cyna.com.pl, e-mail: impuls@impulsofi cyna.com.pl
Wydanie I, Kraków 2007
Spis tre(cid:262)ci
Wstęp ............................................................................................................... 9
Rozdział I
Niemieckie koncepcje edukacji kulturalnej dawnego nurtu ................... 19
Koncepcja edukacji „muzycznej” ........................................................... 19
Pojęcie edukacji „muzycznej” i „muzyczności” ................................ 19
Źródła koncepcji edukacji „muzycznej” ............................................ 22
Inspiracje fi lozofi czne edukacji „muzycznej” ................................... 33
Założenia pedagogiczne koncepcji ..................................................... 42
Kształtowanie człowieka „muzycznego” celem edukacji ............... 49
Masowa praca kulturalna w NRD .......................................................... 54
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji ..................................... 54
Historyczne i społeczno-polityczne
uwarunkowania koncepcji ................................................................... 57
Filozofi a marksistowska źródłem odniesień koncepcji
i ideału człowieka socjalistycznego ..................................................... 68
Wychowawcze i społeczno-polityczne założenia
masowej pracy kulturalnej ................................................................... 77
Rozdział II
Polska koncepcja wychowania estetycznego dawnego nurtu ................. 87
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji Stefana Szumana ......... 87
Kontekst fi lozofi czny i założenia pedagogiczne koncepcji ................ 89
Wszechstronnie rozwinięta, pełna osobowość
rezultatem wychowania ........................................................................... 97
6
Spis tre(cid:262)ci
Rozdział III
Nowy nurt edukacji kulturalnej w Niemczech ......................................... 101
Koncepcja socjokultury ........................................................................... 101
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji ..................................... 101
Społeczno-kulturalne i polityczne uwarunkowania koncepcji ...... 103
Filozofi czne inspiracje socjokultury ................................................... 115
Socjokultura – założenia edukacyjne,
społeczno-kulturalne i polityczne ....................................................... 120
Człowiek aktywnym uczestnikiem życia
społeczno-kulturalnego i politycznego .............................................. 125
Koncepcja edukacji kulturalnej czasu wolnego ................................... 130
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji ..................................... 130
Teoretyczne odniesienia koncepcji .................................................... 133
Społeczno-kulturowe tło edukacji kulturalnej czasu wolnego ...... 138
Pedagogiczne założenia koncepcji ...................................................... 143
Człowiek „egzystencjalnie zintegrowany” ......................................... 148
Rozdział IV
Klasyczne polskie koncepcje edukacji kulturalnej nowego nurtu ......... 153
Koncepcja wielostronnego wychowania przez sztukę i do sztuki .... 153
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji ..................................... 153
Przemiany cywilizacyjne i społeczne źródłem koncepcji ............... 157
Filozofi czne inspiracje koncepcji i ideał jednostki
o harmonijnej osobowości ................................................................... 164
Pedagogiczne założenia koncepcji ...................................................... 180
Koncepcja wychowania fi lmowego egzemplifi kacją
wychowania przez sztukę i do sztuki ................................................. 188
Koncepcja edukacji kulturalnej jako przygotowania
do uczestnictwa w kulturze ..................................................................... 195
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji ..................................... 195
Społeczno-kulturowe uwarunkowania koncepcji
przygotowania do uczestnictwa w kulturze ...................................... 198
Odniesienia fi lozofi czne koncepcji ..................................................... 204
Spis tre(cid:262)ci
7
Założenia pedagogiczne przygotowania
do uczestnictwa w kulturze .................................................................. 205
Człowiek twórczym uczestnikiem kultury ........................................ 213
Personalistyczna koncepcja edukacji kulturalnej ................................ 215
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji ..................................... 215
Społeczno-kulturowe tło koncepcji .................................................... 216
Personalizm fi lozofi cznym kontekstem koncepcji
i źródłem wizji człowieka ..................................................................... 219
Pedagogiczne założenia koncepcji ...................................................... 225
Rozdział V
Ponowoczesne koncepcje edukacji kulturalnej w Polsce ........................ 231
Ponowoczesność jako formacja kulturowa .......................................... 231
Postmodernistyczna fi lozofi a inspiracją koncepcji
edukacji kulturalnej .................................................................................. 235
Koncepcja wychowania estetycznego w ponowoczesności ............... 243
Kulturowe konteksty koncepcji .......................................................... 243
Pedagogiczne założenia koncepcji ..................................................... 245
Człowiek jako refl eksyjny uczestnik kultury ..................................... 251
Koncepcja edukacji kulturalnej jako dialogu
w obszarze popkultury ............................................................................. 253
Podstawowe kategorie pojęciowe koncepcji ..................................... 253
Przeobrażenia społeczno-kulturowe tłem koncepcji ....................... 255
Filozofi czne odwołania edukacji kulturalnej jako dialogu
w obszarze popkultury ......................................................................... 256
Pedagogiczne założenia koncepcji ..................................................... 259
Rozdział VI
Edukacja kulturalna sąsiadujących krajów
w perspektywie porównawczej .................................................................... 267
Zakończenie .................................................................................................... 293
Bibliografi a ...................................................................................................... 299
Wstęp
W polskiej literaturze przedmiotu wiele pozycji podejmuje problematykę
edukacji kulturalnej jednak kwestia niemieckich dokonań w tym zakresie
w naszym kraju prawie nie jest znana1. A zasługuje ona na zainteresowanie
z uwagi na niebagatelny dorobek niemieckiej myśli w tym obszarze, a także ze
względu na godną pozazdroszczenia dynamikę rozwoju edukacji kultural-
nej w tym kraju. Jest interesujące, że w Niemczech od wielu lat praktyka
w zakresie edukacji kulturalnej pod względem liczby ofert, ich różnorodno-
ści oraz liczby uczestników w każdym wieku przeżywa fazę intensywnego
rozwoju.
Udział w polsko-niemieckim projekcie badawczym, dotyczącym eduka-
cji kulturalnej dorosłych, pozwolił mi w pewnym stopniu poznać obraz tej
zróżnicowanej i niezwykle bogatej dziedziny działalności w Niemczech2. Jed-
nocześnie zrodziło się we mnie pytanie, jaka jest refl eksja teoretyczna nad
edukacją kulturalną, czy dorobek naukowy w tym obszarze jest równie im-
ponujący? Moje zainteresowanie tą problematyką w dużym stopniu pobu-
1 Problematykę tę podjął Henryk Depta w tekście Wychowanie estetyczne jako „musis-
che Erziehung”, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1989, nr 3 oraz w cyklu artykułów prezentujących
nurty wychowania estetycznego w Niemczech Zachodnich: Teoria wychowania estetycznego w Re-
publice Federalnej Niemiec, cz. 1: Wychowanie estetyczne jako „musische Erziehung”, „Plastyka
i Wychowanie” 1991, nr 4; cz. 2: Wychowanie estetyczne jako wychowanie dla sztuki, „Plastyka i Wy-
chowanie” 1991, nr 5; cz. 3: Wychowanie estetyczne jako „komunikacja wizualna”, „Plastyka
i Wychowanie” 1992, nr 1; cz. 4: Wychowanie estetyczne jako wychowanie estetyczne, „Plastyka i Wy-
chowanie” 1992, nr 2.
2 Polsko-niemiecki projekt badawczy „Edukacja kulturalna w międzykulturowych związ-
kach sąsiadujących regionów: Lubuskie/Brandenburgia” realizowany przez zespół z Uniwersyte-
tu Humboldta w Berlinie pod kierunkiem prof. dr hab. Wiltrud Gieseke, zespół z Uniwersytetu
Warszawskiego pod kierownictwem prof. dr. hab. Józefa Półturzyckiego oraz zespół z Uniwer-
sytetu Zielonogórskiego pod kierunkiem prof. dr. hab. Józefa Kargula.
10
Wstęp
dzały, odbywające się w ramach wspomnianego projektu, naukowe spotka-
nia polskich i niemieckich badaczy i teoretyków, podczas których dochodziły
do głosu zdecydowanie odmienne stanowiska teoretyczne. Te doświadczenia
zainspirowały mnie, aby poznać właśnie teoretyczną stronę edukacji kultu-
ralnej naszych sąsiadów i spróbować zidentyfi kować, jakie projekty teore-
tyczne, wizje, koncepcje edukacji kulturalnej kreślili i kreślą niemieccy ucze-
ni. Jednocześnie pojawiło się też pytanie, czy te wizje są w jakimś stopniu
zbieżne z koncepcjami wypracowanymi na gruncie polskiej nauki. W ten
sposób narodził się pomysł, aby zestawić dwudziestowieczne polskie i nie-
mieckie koncepcje edukacji kulturalnej. Interesuje mnie więc, jakie w ogóle
wizje edukacji kulturalnej można zidentyfi kować w obu krajach, w jaki spo-
sób są one konstruowane, na co kładzie się w nich akcent, jaką misję przypi-
suje się edukacji kulturalnej – słowem, co nas łączy, a co dzieli pod względem
wyobrażeń teoretycznych na temat edukacji kulturalnej.
Znalezienie odpowiedzi na te pytania uznałam za cenne nie tylko ze
względów poznawczych. Wierzę, że książka prezentująca teoretyczne pro-
jekty edukacji kulturalnej w obu krajach może mieć także walor praktyczny,
gdyż wciąż szukamy płaszczyzn porozumienia, zbliżenia, kooperacji z sąsia-
dem, z którym kontakty w związku z trudną przeszłością nie zawsze ukła-
dały się najlepiej i po dziś dzień nie są idealne. Z drugiej strony wartościowe
dla współpracy i zbliżenia jest przecież nie tylko to, co wspólne, co nas łączy,
ale także i to, co jest różne. Odmienność może być bowiem płaszczyzną
wymiany, źródłem wzajemnych inspiracji, impulsem do refl eksji nad włas-
nym dorobkiem i do nowych pomysłów, a być może również do stworzenia
wspólnego polsko-niemieckiego projektu edukacji kulturalnej.
Porównując polską myśl nad edukacją kulturalną z niemiecką, miałam
też szansę wyraźniej i jaśniej określić polską specyfi kę. Jest to więc także
okazja, aby poznać lepiej to, co rodzime i własne, spojrzeć na polski do-
robek z nieco innej perspektywy, z innego punktu widzenia i może zrozu-
mieć jego istotne, a mało uświadamiane cechy. Dodatkowo, zakładając, że
projekty teoretyczne w mniejszym lub większym stopniu inspirują prak-
tykę i znajdują w niej odzwierciedlenie, poznanie specyfi ki dorobku sąsia-
da i uświadomienie sobie własnej może ułatwić zrozumienie trudności we
współpracy, przyczyn niepowodzeń i porażek, a to z kolei może przyczynić
Wstęp
11
się do skuteczniejszego pokonywania barier, sprawniejszego radzenia sobie
z utrudnieniami czy znajdowania innych dróg i rozwiązań. W momencie,
kiedy postępują procesy integracji, a Polska w nich aktywnie uczestniczy,
to właśnie obszar kultury i nauki jest tym, który służy zbliżeniu, lepszemu
poznaniu, oswojeniu się z odmiennością, docenieniu bogactwa różnorod-
ności, a przede wszystkim wzajemnemu zrozumieniu.
Zdaję sobie sprawę z trudności, jakie wynikają z koncentracji na koncep-
cjach edukacji kulturalnej XX wieku. Był to bowiem okres bardzo trudny
i tragiczny w polskiej i niemieckiej historii, w którym miały miejsce liczne
przełomy polityczne wyznaczające odmienne oblicza państwa niemieckie-
go – po II wojnie światowej państw niemieckich – oraz polskiego. Mając na
uwadze ten odmienny kontekst polityczny i historyczny, staram się skon-
centrować na najważniejszych, najbardziej charakterystycznych projektach
edukacji kulturalnej w danym okresie. Jednocześnie zdaję sobie sprawę
z tego, że nie wyczerpuje to całości problematyki, bowiem ramy książki
i złożoność problemu zmusiły mnie do dokonania wyborów i rezygnacji
z analizy wielu propozycji.
Podejmując zadanie przedstawienia polskich i niemieckich koncepcji
edukacji kulturalnej w dwudziestym wieku, zdecydowałam się na prezen-
tację szerszego spektrum koncepcji, czego konsekwencją była konieczność
rezygnacji z pewnych wątków, opis mniej drobiazgowy i przez to zapewne
nie zawsze wyczerpujący. Jednak ta strategia wydała mi się bardziej atrak-
cyjna i interesująca, ponieważ pozwala szerzej ująć problematykę, daje bo-
gatszy ogląd oraz stwarza szansę pokazania różnorodności.
Badania porównawcze bardzo często koncentrują się na porównaniu ca-
łych systemów wychowawczych. Jednak, zdaniem Bogdana Suchodolskiego,
analiza porównawcza ustrojów szkolnych to za mało:
Aczkolwiek są to zagadnienia szczególnie ważne i złożone, nie należy utożsa-
miać pedagogiki porównawczej z porównawczą analizą ustrojów szkolnych. Zakres
pedagogiki porównawczej jest szerszy, ponieważ obejmuje również studia nad in-
nymi jeszcze elementami oświaty i wychowania, a mianowicie nad zagadnieniami
ideałów wychowawczych, treści wychowania, jego metod i organizacji3.
3 B. Suchodolski, O zagadnieniach i zadaniach pedagogiki porównawczej [w:] Zarys pedago-
giki, t. 1, Warszawa 1962, s. 389–390.
12
Wstęp
Według Bogdana Nawroczyńskiego, przedmiot badań porównawczych
stanowią
fakty pedagogiczne, najczęściej systemy szkolne, choć mogą to również być metody
wychowania i nauczania, przeszkody, wpływy i osiągane wyniki, teorie pedagogicz-
ne oraz warunki, od których to wszystko zależy4.
Podążając za tą myślą, skoncentrowałam się jedynie na pewnych katego-
riach, wybranych elementach rzeczywistości oświatowej, czyli na polskich
i niemieckich koncepcjach edukacji kulturalnej.
Kluczowym pojęciem książki jest „edukacja kulturalna”. Jego zakres zna-
czeniowy w istotny sposób uwarunkowany jest sposobem pojmowania
edukacji, a przede wszystkim kultury. „Edukacja kulturalna” jest pojęciem
niejednoznacznym, tak jak niejednorodnie defi niowana jest kultura, tak
i różny sens przypisywany jest edukacji kulturalnej. Sposób rozumienia kul-
tury wyznacza sposób rozumienia edukacji kulturalnej. Tu między innymi
leży jedno z kryteriów podziału ujęć edukacji kulturalnej – w zależności od
szerokiego czy też wąskiego defi niowania kultury. Omawiając poszczególne
koncepcje, dokonuję eksplikacji pojęcia edukacji kulturalnej, w ramach da-
nego podejścia odnosząc się do defi nicji kultury leżącej u podstaw tak czy
inaczej traktowanej edukacji kulturalnej.
Wyłonione przeze mnie koncepcje edukacji kulturalnej, gdy spojrzy się
na nie w ujęciu chronologicznym, pokazują proces rozszerzania pojęcia
kultury, stopniowego odchodzenia od pojęcia humanistycznego, według
którego kultura jest to humanistyczny świat idealny, sfera wartości wyż-
szych, autotelicznych, duchowych5, ku pojęciu antropologicznemu, szero-
kiemu, nie wartościującemu i nie selektywnemu, znoszącemu podział na
kulturę wysoką i niską, uwzględniającemu także w swym zakresie kulturę
popularną i kulturę codzienności.
Edukacja także może być pojmowana szeroko lub wąsko. Za różnicujące
kryterium uznaje się stanowisko wobec trzech aspektów: wielostronności
4 B. Nawroczyński, Przedmiot i metoda pedagogiki porównawczej, „Studia Pedagogiczne”
1972, vol. XXVI, s. 9.
5 Zob. I. Wojnar, Humanistyczne i antropologiczne rozumienie kultury – kontrowersje i wzbo-
gacenia [w:] Kultura. Wartości. Kształcenie, D. Kubinowski (red.), Toruń 2003, s. 34.
Wstęp
13
oddziaływań, podmiotowości osoby, na którą są skierowane wpływy edu-
kacyjne, i intencjonalności tych wpływów. A zatem uwzględniając te kate-
gorie, można traktować edukację jako oddziaływania formacyjne i korek-
cyjne, odniesione do całej struktury psychofi zycznej lub tylko do określonej
jej sfery; jako wpływy jedynie zewnętrzne, skierowane na podmiot rozwoju
lub również jako współdziałanie z nim przy realizacji jego celów rozwojo-
wych. W końcu edukacja to splot działań osobowościotwórczych intencjo-
nalnych i zorganizowanych lub pochodzących z różnych źródeł społecz-
nych wszelkich oddziaływań służących rozwojowi jednostki6. Współczesne
tendencje w pojmowaniu edukacji zmierzają ku rozszerzaniu jej rozumie-
nia, osłabieniu roli przekazywania wiadomości lub wzorów postępowania,
a wzmocnieniu znaczenia procesów samoedukacji, samokształcenia, samo-
wychowania oraz ku przyznaniu edukacji charakteru całożyciowego7. Te
tendencje zmian zaznaczają się także w przypadku analizowanych przeze
mnie koncepcji – od edukacji pojmowanej jako intencjonalne działanie
w celu przybliżenia i przekazania pewnych wartości, ku takiemu pojmo-
waniu, w którym istotna rola przypisana jest własnej aktywności człowieka
i wpływom nieintencjonalnym płynącym z rozmaitych źródeł.
Dokonując wyboru koncepcji edukacji kulturalnej, stanęłam przed ko-
niecznością przyjęcia ogólnej defi nicji, która pozwoliłaby mi odróżnić pro-
jekty edukacji kulturalnej od wizji innych typów działalności kulturalnej
(np. animacji kultury czy animacji społeczno-kulturalnej). Uznałam za
edukację kulturalną taką działalność w obszarze kultury (w zależności od
koncepcji wąsko lub szerzej rozumianej), w której w pierwszym rzędzie
akcent położony jest na szeroko rozumianą edukację, czyli uczenie się jako
proces nabywania pewnych umiejętności i wiadomości, ale także obejmu-
jący zmiany postaw i tożsamości jednostki.
Po wstępnym zapoznaniu się z problematyką edukacji kulturalnej w Niem-
czech i Polsce wyłoniłam koncepcje skonstruowane w obu krajach. Niniej-
sza praca nie zawiera prezentacji i analizy wszystkich polskich i niemieckich
6 D. Jankowski, Edukacja wobec wyzwania permanentnej pracy nad sobą [w:] O nowy huma-
nizm w edukacji, J. Gajda (red.), Kraków 2000, s. 189.
7 I. Wojnar, Samowychowanie – humanistycznym wyborem człowieka [w:] Edukacja kultural-
na w życiu człowieka, D. Jankowski (red.), Kalisz 1999, s. 28.
14
Wstęp
wizji oraz poglądów na temat edukacji kulturalnej. Zdaję sobie sprawę, że
oprócz koncepcji wybranych przeze mnie do analizy istnieje w literatu-
rze przedmiotu jeszcze ogromne bogactwo myśli przeze mnie nieuwzględ-
nionych. Właśnie ta przerastająca możliwości analizy dokonywanej w tej
książce ilość rozmaitych refl eksji sprawiła, że zmuszona byłam dokonać
selekcji analizowanych koncepcji.
Uznałam zatem, iż będą to koncepcje, które mają w pewnym sensie uni-
wersalny charakter, to znaczy: w kwestii adresatów nie ograniczają wyraź-
nie się jedynie do grupy dzieci i młodzieży; nie są skonstruowane wyłącznie
na użytek szkoły; nie ograniczają się tylko do wybranej dziedziny kultury
artystycznej (np. sztuki plastycznej); kreślone są na tle uwarunkowań spo-
łeczno-kulturowych; ukazują zadania i cele edukacji kulturalnej; formułują
zasady, metody/formy edukacji kulturalnej; u ich podstawy leży określo-
ny wzór człowieka (lub same taki wzór konstruują); posiadają podstawy
fi lozofi czne. Oczywiście niewiele z koncepcji edukacji kulturalnej spełnia
wszystkie te warunki, wystarczy, że jest uwzględniona większość z nich.
Wytypowane koncepcje podzieliłam na dwie grupy. Po pierwsze są to
koncepcje dawnego nurtu, wizje o znaczeniu historycznym. Powstały po
II wojnie światowej lub jeszcze w latach międzywojennych, ale czas ich
funkcjonowania był ograniczony. Okazały się w pewnym momencie nie-
aktualne, wyparły je inne propozycje w większym stopniu odpowiadające
potrzebom rzeczywistości, reprezentujące odmienne podejście do kultu-
ry i edukacji, lub ich koniec wyznaczyły przemiany społeczne, kulturowe
i polityczne. W każdym razie są to koncepcje, których rozwój zakończył
się i stanowią zamknięty rozdział w refl eksji na temat edukacji kulturalnej.
W tej grupie umieściłam:
– niemiecką koncepcję edukacji „muzycznej”;
– koncepcję masowej pracy kulturalnej w NRD;
– polską koncepcję wychowania estetycznego w wąskim rozumieniu.
W drugiej grupie znalazły się koncepcje nowego nurtu, które zrywając
z tradycyjną orientacją, zastąpiły dawne wyobrażenia na temat edukacji kultu-
ralnej oraz zaproponowały szersze i nowe spojrzenie na sposób jej rozumienia
oraz jej zadania. Uwzględniają też w istotnym stopniu przeobrażenia rzeczy-
wistości i próbują na nie odpowiedzieć. Zaliczyłam tu niemieckie projekty:
Wstęp
15
– socjokultury,
– edukacji kulturalnej czasu wolnego.
Powstały one w Niemczech Zachodnich już w latach 70., ale są wciąż
aktualne i rozwijane także we współczesnych publikacjach. Po przełomie,
gdy wschodnioniemiecka koncepcja edukacji kulturalnej odeszła do prze-
szłości wraz z NRD, stały się koncepcjami o charakterze ogólnoniemieckim
(socjokultura).
Wśród polskich koncepcji nowego nurtu umieściłam te, które pojawiły
się już za czasów PRL i nie zrezygnowano z nich w momencie przełomu
społeczno-politycznego. Są wciąż rozwijane i aktualizowane. Znajdują się
obok nich także koncepcje, które powstały po 1989 roku, uwzględniające
nowe realia i konteksty oraz problemy i zadania, jakie pojawiły się przed
edukacją w zmienionej rzeczywistości. Są one często inspirowane nowymi
zjawiskami, głęboko przeobrażającymi oblicze świata oraz swobodnie na-
pływającą po 1989 roku refl eksją zachodnich myślicieli, na którą do tej pory
społeczeństwo polskie pozostawało zamknięte.
Polskie koncepcje nowego nurtu podzieliłam na dwie grupy: koncepcje
klasyczne i ponowoczesne. Koncepcje zaliczone do klasycznych odróżnia
to, że odwołują się one do wartości wyższych, określanych też jako trwałe,
ponadczasowe, absolutne. Istotnym elementem jest tu wyraźny podział na
kulturę wysoką i niską – popularną, przy czym procesy edukacyjne dotyczą
tylko pierwszej z nich. Mówi się więc tu o dziełach sztuki, zabytkach kultury,
uniwersum kulturowym, wartościach humanistycznych, osiągnięciach ludz-
kiego geniuszu jako tych sferach, których miałaby dotyczyć edukacja kultu-
ralna. Innymi słowy, jej zasadnicze zadanie polega na transmisji kanonicz-
nego dorobku minionych pokoleń. Kultura popularna natomiast usuwana
jest poza obręb zainteresowania pedagogów, nie pojawia się w tych koncep-
cjach jako obszar edukacji i źródło treści oraz wartości dla niej istotnych.
W koncepcjach klasycznych wyraźnie zaznacza się także orientacja na
rozwój jednostki pojmowany jako sublimacja jej potrzeb kulturalnych, kom-
petencji i sposobów uczestnictwa w kulturze, nastawienie na umożliwienie
jej swego rodzaju awansu kulturalnego.
Koncepcje ponowoczesne odróżnia od klasycznych projektów uwzględ-
nienie dyskursu postmodernizmu i osadzenie w ponowoczesnej wizji rze-
czywistości.
16
Wstęp
Tak oto w nowym nurcie wśród polskich klasycznych znalazły się kon-
cepcje:
– wielostronnego wychowanie przez sztukę i do sztuki;
– edukacji kulturalnej jako przygotowania do uczestnictwa w kulturze;
– edukacji kulturalnej w ujęciu personalistycznym.
Do polskich ponowoczesnych projektów zaliczyłam zaś:
– koncepcję wychowania estetycznego w ponowoczesności;
– koncepcję edukacji kulturalnej jako dialogu w obszarze popkultury.
Postępowanie badawcze składało się z trzech etapów: deskrypcji; inter-
pretacji; jukstapozycji8. Deskrypcja to opis zjawisk poddawanych analizie
porównawczej, porządkowanie materiału, nadawanie określonej struktury
informacjom, selekcjonowanie ich. Każdą z koncepcji rozpatrywałam pod
określonym kątem widzenia (główne kategorie pojęciowe koncepcji; cele
i zadania edukacji kulturalnej; zasady, formy i metody; wizje człowieka)
oraz umieszczałam w kontekście odniesień fi lozofi cznych oraz uwarun-
kowań społecznych, politycznych, kulturowych. Podczas interpretacji
poszukiwałam istoty analizowanych koncepcji, starałam się sięgać głębiej
i przekraczać płaszczyznę postrzeżeniową – opisową, wnikać w sens anali-
zowanych koncepcji. Z kolei na etapie jukstapozycji dokonałam zestawie-
nia porównawczego kategorii opisu i interpretacji koncepcji polskich i nie-
mieckich w celu wychwycenia, tego co odrębne oraz tego, co wspólne.
Przystępując do porównania, zestawiłam ze sobą oddzielnie niemieckie
i polskie koncepcje z dwu określonych przez mnie grup: nurtu dawnego
i nurtu nowego. Oznacza to, że nie poszukiwałam różnic i podobieństw
pomiędzy koncepcjami różnych nurtów, co zapewne także miałoby war-
tość poznawczą, choćby z tego względu, iż pozwoliłoby wyłonić tendencje
zmian albo odwołania do tradycji i trwałość pewnych wątków. Skupiłam się
natomiast na porównaniu koncepcji w ramach danego nurtu. W tym celu
zestawiłam kategorie opisu i interpretacji koncepcji polskich oraz niemiec-
kich (główne kategorie pojęciowe koncepcji; odwołania fi lozofi czne; wizja
8 M. Pęcherski, Pojęcie, cele i procedura badawcza oświatowych badań porównawczych, „Ba-
dania Oświatowe” 1982, nr 1; T. J. Wiloch, Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej, War-
szawa 1970.
Wstęp
17
człowieka; zadania i cele; zasady, metody i formy edukacji kulturalnej) oraz
podjęłam próbę odszukania wspólnych stanowisk, a także różnic.
Mam nadzieję, że zaprezentowane przeze mnie koncepcje oraz próba ich
porównania, wskazania zbieżnych podejść, podobnych elementów i okre-
ślenia tego, co różne, odmienne i specyfi czne okaże się interesująca po-
znawczo dla osób zajmujących się problematyką edukacji kulturalnej oraz
dla tych, którzy podejmują współpracę polsko-niemiecką w tym zakresie.
W tym miejscu chciałabym wyrazić wdzięczność osobom, które przy-
czyniły się do powstania tej książki. Duże podziękowania składam promo-
torowi mojej rozprawy doktorskiej, prof. dr. hab. Józefowi Kargulowi, za
olbrzymi trud włożony w opiekę naukową, zaangażowanie i wszechstronną
pomoc – zwłaszcza w postaci inspirujących dyskusji i ważnych sugestii co do
treści i formy pracy. Pragnę podziękować recenzentom: pani prof. dr hab.
Katarzynie Olbrycht oraz panu prof. dr. hab. Henrykowi Depcie za cenne
wnioski, uwagi i pytania, które skłoniły mnie do refl eksji nad pewnymi
zagadnieniami i ponownego przemyślenia oraz doprecyzowania poglądów
zawartych w pracy. Wdzięczna jestem także moim koleżankom i kolegom
z Zakładu Pedagogiki Kulturalno-Oświatowej Uniwersytetu Zielonogór-
skiego za wsparcie, a także uczestnikom seminarium naukowego prof. dr.
hab. Józefa Kargula i dr. hab. Bogdana Idzikowskiego za zainteresowa-
nie zgłębianą przeze mnie problematyką oraz dostarczające impulsów do
pracy dyskusje. Bardzo dziękuję również panu Redaktorowi Wojciechowi
Śliwerskiemu za życzliwość, dzięki której możliwa jest publikacja tej książki.
Szczególnego rodzaju podziękowania składam zaś mojemu mężowi, Grze-
gorzowi, który nieustanne wspierał mnie w pracy, towarzyszył mi w niej
oraz pomagał podczas poszukiwań literatury niemieckojęzycznej.
Rozdział I
Niemieckie koncepcje edukacji
kulturalnej dawnego nurtu
Koncepcja edukacji „muzycznej”
Pojęcie edukacji „muzycznej” i „muzyczno(cid:262)ci”
Ważne miejsce w XX-wiecznej edukacji kulturalnej w Niemczech zaj-
muje koncepcja edukacji „muzycznej” (musische Bildung), inaczej wy-
chowania „muzycznego” (musische Erziehung). Choć przede wszystkim
dotyczyła ona pedagogiki szkolnej i skierowana była do dzieci oraz mło-
dzieży, to jednak jej założenia przeniknęły także do sfery wychowania
pozaszkolnego i edukacji dorosłych. Należy zaznaczyć, że koncepcja ta
nie zrodziła się w powojennych czasach, ponieważ jej geneza wywodzi
się z okresu przed wojną, po 1945 roku natomiast w Niemczech Za-
chodnich sięgnięto do tradycji, reaktywowano jej idee i rozwijano je za-
równo w praktyce, jak i w teorii. Mówi o tym defi nicja, zgodnie z którą
ogólnie e d u k a c j ą „mu z y c z n ą” lub w y c h o w a n i e m „mu z y c z n y m”
nazywa się koncepcję, rozwijającą się na gruncie ruchu młodzieżowego
(Jugendbewegung) i pedagogiki reformy w Republice Weimarskiej, od-
nawiającą tradycyjne wychowanie estetyczne, która zdobyła pewne zna-
czenie także w ramach nowego akademickiego kształcenia nauczycieli
i uniwersytetu ludowego. Właśnie ta koncepcja została reaktywowana
po 1945 roku, następnie poddana krytyce i w końcu odsunięta na dalszy
plan. To, co nowego wnosiła edukacja „muzyczna” w miejsce tradycyj-
nego wychowania estetycznego, to postulat uzupełnienia lub zastąpienia
20
S. Słowińska. Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech...
kontemplacji i refl eksji nad dziełem sztuki własną aktywnością, najlepiej
realizowaną w grupach. Nie należało więc już tylko ograniczać się do recep-
cji sztuki, ale samemu ją tworzyć, wraz z innymi muzykować, śpiewać, grać
w teatrze amatorskim, malować, tańczyć itd.1
Pojęcia edukacji „muzycznej” używa się też w węższym znaczeniu.
Zgodnie z nim jest to
pojęcie zbiorcze (Summativbegriff ) [...] dotyczy całości związanych ze sztuką przed-
miotów w szkole oraz tych aktywności w wychowaniu pozaszkolnym, które zwią-
zane są z twórczością estetyczną względnie z grą/zabawą. Wychowanie muzyczne
w pierwszym rzędzie ma funkcję kreatywną: jako planowe rozwijanie artystycz-
nych względnie technicznych (spielerisch) umiejętności, poprzez co miało dojść do
pierwotnego spotkania ze sztuką, a przez to doświadczenia swojej emocjonalności.
W drugim rzędzie wychowanie muzyczne jest staraniem, aby przekazać młodzieży
wartości i dzieła „wielkiej” sztuki oraz rozwinąć zmysł piękna [...]2.
Fritz Seidenfaden podaje, że pojęcie wychowania „muzycznego” jeszcze
około 1900 roku odnosiło się do fenomenu o charakterze historycznym,
mianowicie do typowego dla klasycznej Grecji wychowania, opierającego
się na jedności poezji, muzyki i rytmicznego ruchu ciała. W latach 20. za-
częło się pojawiać coraz częściej, ale już w nowym znaczeniu, zmienionym
w stosunku do greckiego wzoru3.
W literaturze dotyczącej omawianej koncepcji obok pojęcia wychowa-
nie „muzyczne” (musische Erziehung) i edukacja „muzyczna” (musische Bil-
dung) funkcjonują także pojęcia, takie jak: „życie muzyczne” (musisches Le-
ben), „muzyczność” (das Musische)4. Brak pełnej jasności i jednoznaczności
co do rozumienia tych pojęć. W dużym stopniu ta nieprzejrzystość wynika
z nieprecyzyjności pojęcia „muzyczny” (musisch). Stąd o wyżej wymienio-
nych pojęciach pisze się, że są niedookreślone, mgliste, nieostre itd.5
1 H.-H. Groothoff , Musische Bildung [w:] Handwörterbuch der Erwachsenenbildung, I. Wirth
(red.), Paderborn 1978, s. 502.
2 F. Pöggeler, Musische Erziehung [w:] Wörterbuch der Pädagogik, H. Rombach (red.), t. 2,
Freiburg – Basel – Wien 1977.
3 F. Seidenfaden, Die musische Erziehung in der Gegenwart und ihre geschichtlichen Quellen
und Voraussetzungen, Ratingen 1962, s. 13.
4 „Das Musische” dosłownie należałoby tłumaczyć jako „to, co muzyczne”, jest to bowiem
rzeczownik utworzony od przymiotnika „musisch”, czyli muzyczny.
5 Słowniki języka niemieckiego podają, że etymologicznie „musisch” („muzyczny”) związa-
ny jest z pojęciem „muza” (die Muse), z kolei muzy to greckie i rzymskie boginie śpiewu, sztuk
Pobierz darmowy fragment (pdf)