Darmowy fragment publikacji:
© Copyright by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011
Recenzent:
Prof. zw. dr hab. Jerzy Nikitorowicz
(Uniwersytet w Białymstoku)
Adiustacja:
Grzegorz Bogdał
Korekta:
Aleksandra Bylica
Projekt okładki:
Andrzej Augustyński
Na okładce wykorzystano zdjęcie ze zbiorów autora
Opracowanie typograficzne:
Alicja Kuźma
Andrzej Augustyński
ISBN 978-83-7587-847-9
ISBN 978-83-7587-619-2
Oficyna Wydawnicza „Impuls”
30-619 Kraków, ul. Turniejowa 59/5
tel. (12) 422-41-80, fax (12) 422-59-47
www.impulsoficyna.com.pl, e-mail: impuls@impulsoficyna.com.pl
Wydanie I, Kraków 2011
P. P. Grzybowski, Edukacja mi�dzykulturowa – konteksty, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-847-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 Spis treści
Wstęp ......................................................................................................................................................... 7
Część pierwsza
Wybór artykułów
Kontekst historyczny, teoretyczny i metodologiczny –
pedagogika międzykulturowa ...................................................................................................... 13
Od pedagogii do pedagogiki międzykulturowej ..................................................................... 13
Wspólny obszar pedagogów i filozofów ..................................................................................... 22
Metodologia badań edukacji w warunkach zróżnicowania kulturowego ........................ 31
Konteksty klasyczne –
tożsamość, migracje, pogranicze ................................................................................................ 41
Edukacyjne implikacje efektu pogranicza ................................................................................. 41
Tożsamościowe punkty oparcia ................................................................................................... 56
Edukacja międzykulturowa a migracje zarobkowe i kontakty biznesowe ....................... 65
Dylematy identyfikacyjne polskich emigrantów ..................................................................... 75
Konteksty pograniczne –
wykluczenie, choroba i śmierć, wspólny język, Internet ............................................. 85
Obcy przeciw wykluczeniu ......................................................................................................... 85
Chorzy i umierający jako Obcy ................................................................................................... 95
Wspólne wątki pedagogiki międzykulturowej i tanatopedagogiki ................................... 105
Esperanto jako język edukacji międzykulturowej .................................................................. 115
Edukacja międzykulturowa a Internet ...................................................................................... 127
Bibliografia ............................................................................................................................................ 137
Strony internetowe, fora, blogi ................................................................................................... 151
Grzybowski_Edukacja miedzykulturowa....indb 5
2011-09-21 14:01:03
P. P. Grzybowski, Edukacja międzykulturowa – konteksty, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-847-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 6 ––Spis treści––
Część druga
Przewodnik bibliograficzny
teorie, problemy w różnych ujęciach ........................................................................................ 158
pomoce naukowe ........................................................................................................................... 165
Metodologia badań zróżnicowania kulturowego .......................................................................... 157
Zróżnicowanie kulturowe, wielokulturowość, międzykulturowość – pojęcia,
Komunikacja i kompetencja międzykulturowa – problemy, techniki,
Edukacja międzykulturowa i wielokulturowa – podstawy teoretyczne
i ideologiczne, praktyka, projekty .............................................................................................. 169
Wielokulturowość i międzykulturowość w szkolnictwie i oświacie ........................................ 183
Nauczyciel a zróżnicowanie kulturowe – kształcenie, problemy społeczne
i pomoce naukowe ......................................................................................................................... 190
Swoi, Inni, Obcy – tożsamość, konflikty, edukacja ....................................................................... 192
Języki obce, dwu- i wielojęzyczność – problemy społeczne, nauczanie,
pomoce naukowe ........................................................................................................................... 196
Etniczność – status, problemy, edukacja mniejszości etnicznych i rasowych ....................... 201
Dzieci wobec zróżnicowania kulturowego – migracje, uchodźstwo, edukacja .................... 205
Migracje i migranci – integracja oraz edukacja imigrantów, uchodźców, instytucje ......... 207
Postawy, uprzedzenia, dyskryminacja – rasizm, ksenofobia, antysemityzm
z różnych perspektyw .......................................................................................................................... 210
Zróżnicowanie kulturowe w Europie, europejski wymiar edukacji ......................................... 214
Regiony a zróżnicowanie kulturowe – analizy lokalne, perspektywa porównawcza .......... 220
Kulturowe granice i pogranicza – problemy, socjopatologia, edukacja .................................. 227
Obywatelskość a zróżnicowanie kulturowe – problemy, edukacja obywatelska .................. 228
Psychologia a zróżnicowanie kulturowe – problemy, badania, dyscypliny pokrewne ....... 230
Praca socjalna a zróżnicowanie kulturowe – wsparcie, mediacje, instytucje ........................ 232
Zorganizowane kontakty międzykulturowe – wymiany i spotkania międzynarodowe .... 233
Ochrona zdrowia i opieka a zróżnicowanie kulturowe ............................................................... 234
Biznes, doradztwo zawodowe, zarządzanie zespołami zróżnicowanymi kulturowo ......... 235
Czytanie i pisanie w perspektywie zróżnicowania kulturowego ............................................... 237
Literatura wielokulturowa – treści, interpretacje, tłumaczenia i instytucje .......................... 237
Religie i Kościoły – konflikty, dialog, edukacja .............................................................................. 240
Matematyka i nauki ścisłe a zróżnicowanie kulturowe................................................................. 241
Multimedia a zróżnicowanie kulturowe – Internet, telewizja, video, film ............................ 242
Sztuki piękne, teatr, folklor, muzyka i taniec ....................................................................................242
Encyklopedie, leksykony i słowniki ................................................................................................... 243
Czytanki dla dzieci i młodzieży o problemach zróżnicowania kulturowego ........................ 244
Niecodzienne konteksty zróżnicowania kulturowego – gry, sport, poradniki ..................... 245
Grzybowski_Edukacja miedzykulturowa....indb 6
2011-09-21 14:01:03
P. P. Grzybowski, Edukacja międzykulturowa – konteksty, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-847-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 Wstęp
Ideą przewodnią niniejszej publikacji jest ukazanie rozległości i atrakcyjności proble-
matyki zróżnicowania kulturowego w różnych kontekstach – zwłaszcza edukacyjnym,
na podstawie dostępnej literatury przedmiotu. Książka ta może służyć jako skromna,
ale praktyczna pomoc naukowa uczestnikom wykładów fakultatywnych i innych
zajęć na temat edukacji międzykulturowej oraz problemów pokrewnych. Może być
źródłem inspiracji dla studentów, nauczycieli, specjalistów w dziedzinie nauk społecz-
nych. Składają się na nią dwie komplementarne części.
Pierwsza część zawiera wybór artykułów wcześniej opublikowanych w opracowa-
niach pokonferencyjnych. Są one pokłosiem przede wszystkim refleksji towarzyszącej
spotkaniom członków Społecznego Zespołu Badań Kultury i Oświaty Pogranicza
oraz Stowarzyszenia Wspierania Edukacji Międzykulturowej, głównie w ramach mię-
dzynarodowych konferencji naukowych organizowanych w Białymstoku i Cieszynie.
Uczestnicząc w nich regularnie od 2000 roku, miałem jedyną w swoim rodzaju szansę
słuchania, obserwowania i uczenia się od Mistrzów, którzy – żyjąc, prowadząc bada-
nia naukowe oraz tworząc na kulturowych pograniczach – udowadniają, że wolne od
stereotypów i uprzedzeń spotkania Innych i Obcych są nie tylko możliwe, ale wręcz
niezbędne do świadomego kształtowania bogatej tożsamości i dobrego samopoczucia
w różnych środowiskach.
Publikacje pokonferencyjne najczęściej ukazują się w niewielkich nakładach,
więc zebranie wielu pochodzących z nich tekstów w jednym opracowaniu ułatwia
dostęp do nich głównie studentom, którzy zmuszeni są do korzystania z bibliotek
publicznych. W niniejszym wyborze znalazły się artykuły z kilkunastu różnych źródeł
tego rodzaju, przeredagowane, uaktualnione oraz uzupełnione odsyłaczami do litera-
tury obcojęzycznej i stron internetowych.
Moim celem jest ukazanie edukacji międzykulturowej nie tyle jako idei, hasła
czy ideologii popularnej w programach szkolnych i dokumentach instytucji euro-
pejskich (taką przedstawiłem ją już w książce Edukacja europejska – od wielokul-
turowości ku międzykulturowości będącej owocem pracy w ramach seminarium
doktoranckiego pod kierunkiem prof. zw. dr. hab. Jerzego Nikitorowicza w Katedrze
Edukacji Międzykulturowej Uniwersytetu w Białymstoku), co jako elementu reflek-
sji i praktyki społecznej w sferach rzeczywistości kojarzonych nie tylko z systemem
oświaty publicznej.
Dlatego też w kolejnych artykułach pogrupowanych w blokach tematycznych na
zasadzie od ogółu do szczegółu – a raczej: od tego, co powszechnie znane, do tego,
Grzybowski_Edukacja miedzykulturowa....indb 7
2011-09-21 14:01:03
P. P. Grzybowski, Edukacja międzykulturowa – konteksty, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-847-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 8 ––Wstęp––
co nietypowe i wręcz kontrowersyjne – Czytelnik ma możliwość zgłębiania różnych
kontekstów zróżnicowania kulturowego i problemów edukacji w tych obszarach.
Na kontekst najbardziej ogólny składają się teoretyczne i metodologiczne podsta-
wy pedagogiki międzykulturowej, przedstawione tu w perspektywie historycznej od
praktyki edukacyjnej po zręby subdyscypliny naukowej. Do kontekstów klasycznych,
najczęściej rozpatrywanych w literaturze przedmiotu nawiązują artykuły na temat
Innych i Obcych żyjących na kulturowym pograniczu, jego socjopatologii, tożsamości
i związanych z nią dylematów współczesnych emigrantów.
Rzadziej podejmowane konteksty – tu ze względu na interdyscyplinarność i dys-
kusyjność określone mianem pogranicznych – zostały przedstawione w kolejnych
tekstach, których tematami są m.in. kontakty biznesowe, problemy osób ubogich,
wykluczanych, chorych i umierających traktowanych jako Obcy, oraz próby poszu-
kiwania wspólnego języka dla środowisk zróżnicowanych kulturowo i możliwości
wykorzystania Internetu w edukacji międzykulturowej.
Podobny zamysł stanowi podstawę struktury części drugiej książki. Jest to ob-
szerny, jeden z największych w Polsce, tematyczny przewodnik bibliograficzny,
czyli lista prawie 2000 tytułów prac zwartych w kilkunastu językach (oprócz polskie-
go także m.in. w angielskim, czeskim, francuskim, hiszpańskim, katalońskim, niemie-
ckim, portugalskim, słowackim, szwedzkim, włoskim). Może być przydatny zarówno
doświadczonym badaczom, poszukującym źródeł do opracowań historycznych, re-
trospektywnych i porównawczych, jak i studentom dokonującym przeglądu dostęp-
nej literatury przedmiotu w trakcie pisania prac semestralnych czy dyplomowych.
Pod względem merytorycznym przewodnik bezpośrednio nawiązuje do konteks-
tów zróżnicowania kulturowego i edukacji przedstawionych w wyborze artykułów –
od podstawowych zagadnień podejmowanych w różnych dyscyplinach naukowych
(pedagogika, socjologia, antropologia, psychologia i in.) po ujęcia mniej popularne,
wręcz niszowe (np. problemy zróżnicowania kulturowego w kryminologii czy spor-
cie). Znajdują się w nim tytuły dzieł pionierów i klasyków zajmujących się problemami
zróżnicowania kulturowego, a zwłaszcza edukacji wielo- i międzykulturowej, takich
jak (w kolejności alfabetycznej): Martine Abdallah-Pretceille, Cristina Allemann-
Ghionda, James A. Banks, Michael Byram, Carmel Camilleri, Duccio Demetrio,
Jacques Demorgon, Carl A. Grant, José Antonio Jordán, James Lynch, Erich Mistrík,
Fernand Ouellet, Micheline Rey, Christine E. Sleeter – z Polski zaś: Paweł Boski, Ze-
non Jasiński, Tadeusz Lewowicki, Jerzy Nikitorowicz, Ewa Nowicka-Rusek.
Oprócz opracowań systematycznie ukazujących się pod szyldami instytucji mię-
dzynarodowych (m.in. Komisja Europejska, OFAJ – Francusko-Niemieckie Biuro do
spraw Młodzieży, Rada Europy, UNESCO, Wysoka Rada do spraw Edukacji przy Rzą-
dzie Quebecu), Czytelnik znajdzie tu poświęcone różnym wymiarom zróżnicowania
kulturowego źródła zwarte pochodzące z głównych oficyn uczelnianych: California Sta-
te University, Cambridge University Press, Columbia University Press, Duke University
Press, Edinburgh University Press, Georgetown University Press, Harvard University
Press, Oxford University Press, Presses de l’Université d’Ottawa, Presses de l’Université
Grzybowski_Edukacja miedzykulturowa....indb 8
2011-09-21 14:01:03
P. P. Grzybowski, Edukacja międzykulturowa – konteksty, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-847-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 ––Wstęp––
9
de Paris-Sorbonne, Presses Universitaires du Miral, State University of New York Press,
Teachers College Press, Université de Montréal, University of Bradford, University of
British Columbia Press, University of California Press, University of Georgia Press, Uni-
versity of South Carolina, University of Toronto Press, University of Wisconsin Press,
Virginia University Press, oraz z rodzimych wydawnictw – Uniwersytetu Śląskiego,
Uniwersytetu Opolskiego, Uniwersytetu w Białymstoku (Trans Humana).
Są tu również tytuły naukowych, popularnonaukowych i dydaktycznych publika-
cji, które ukazały się pod szyldem renomowanych wydawnictw komercyjnych, oferu-
jących literaturę poświęconą m.in. edukacji międzykulturowej: Armand Colin, Allyn
Bacon, Anthropos Aeconomica, De Boeck, Falmer Press, IKO-Verlag für Interkul-
turelle Kommunikation, Intercultural Press, L’Harmattan, Longman, Multilingual
Matters, Routledge, St. Martin’s Press, University Press of America, University Press of
New England, Presses Universitaires de France czy polskiego Zakładu Wydawniczego
Nomos.
Poza kanonem lektur zawierającym podstawy pedagogiki międzykulturowej (po-
jęcia, założenia teoretyczne i ideologiczne) oraz charakterystykę metodologii badań
zróżnicowania kulturowego pod różnym kątem Czytelnik znajdzie tu szczegółowe
opracowania m.in. na temat problemów tożsamości w warunkach wielo- i między-
kulturowości, wielojęzyczności, komunikacji międzykulturowej, szkolnictwa i na-
uczycieli w instytucjach o zróżnicowanym kulturowo personelu i podopiecznymi,
postaw, uprzedzeń i dyskryminacji oraz edukacyjnych sposobów przeciwdziałania
im. Wszystko to ujęte w perspektywach międzynarodowej, narodowej, regionalnej,
lokalnej i kontekstach porównawczych.
Do rzadziej cytowanych opracowań wymienionych w przewodniku można zali-
czyć te dotyczące kwestii zróżnicowania kulturowego np. w nauczaniu matematyki,
ochronie zdrowia, zarządzaniu i mediacji w środowiskach wielokulturowych, litera-
tury pięknej i dzieł sztuk pięknych poświęconych Innym i Obcym oraz przez nich
tworzonym, multimediów i powstających do wykorzystania za ich pomocą form prze-
kazu. Godne polecenia są również obcojęzyczne encyklopedie i słowniki dotyczące
problematyki międzykulturowej.
Na zakończenie przewodnika miłośnicy literatury przedmiotu znajdą tytuły tak
niezwykłych źródeł, jak wielokulturowa książka kucharska dla studentów, przewodni-
ki po grach „multikulti” czy satyryczne poradniki ksenofoba – żartobliwe charaktery-
styki wybranych narodów.
Mimo że współcześnie kategorie Inny i Obcy, koncepcje pogranicza oraz zróżni-
cowania kulturowego i etnicznego wykorzystuje się także w badaniach opartych na
ideologii gender oraz dotyczących integracji osób niepełnosprawnych, to w zamiesz-
czonym tu wykazie brakuje tytułów publikacji owych nurtów. W dostępnej literaturze
stanowią bowiem odrębny, niezwykle bogaty dział, którego ujęcie byłoby niemożliwe
ze względów technicznych – wielość kontekstów i szczegółowych źródeł wymagałaby
osobnego, równie obszernego opracowania.
Grzybowski_Edukacja miedzykulturowa....indb 9
2011-09-21 14:01:03
P. P. Grzybowski, Edukacja międzykulturowa – konteksty, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-847-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 10 ––Wstęp––
W wykazie w miarę możliwości uwzględniłem najnowsze wydania prac – bez
wspominania edycji wcześniejszych, które łatwo znaleźć m.in. za pomocą interneto-
wych katalogów bibliotecznych. Wyjątek stanowią klasyczne opracowania amerykań-
skie i francuskie z początków refleksji nad zróżnicowaniem kulturowym – np. pio-
nierskie prace Rachel Davis DuBois czy Louisa Porchera.
Najwięcej spośród ujętych w niniejszym przewodniku prac powstało i zostało
ogłoszonych drukiem w krajach, które ze skutkami zróżnicowania kulturowego bo-
rykają się od lat, m.in. wskutek przeszłości kolonialnej i prowadzonej współcześnie
polityki imigracyjnej (Australia, Belgia, Francja, Hiszpania, Holandia, Kanada, Niem-
cy, Portugalia, Włochy, Stany Zjednoczone Ameryki, Szwajcaria, Wielka Brytania).
W charakterze nowych tropów zostały tu jednak przedstawione również mniej liczne
publikacje z ośrodków, w których refleksja nad edukacją międzykulturową rozwija się
dopiero od niedawna (np. Argentyna, Bułgaria, Brazylia, Czechy, Izrael, Honduras,
Kolumbia, Gwatemala, Peru, Rosja, Słowacja). Mam nadzieję, że taka forma pomocy
naukowej spotka się z Państwa życzliwym przyjęciem.
Przemysław Paweł Grzybowski
Bydgoszcz, wrzesień 2011
Grzybowski_Edukacja miedzykulturowa....indb 10
2011-09-21 14:01:03
P. P. Grzybowski, Edukacja międzykulturowa – konteksty, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-847-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 Część pierwsza
Wybór artykułów
Grzybowski_Edukacja miedzykulturowa....indb 11
2011-09-21 14:01:03
P. P. Grzybowski, Edukacja międzykulturowa – konteksty, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-847-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 Kontekst historyczny,
teoretyczny i metodologiczny –
pedagogika międzykulturowa
Od pedagogii do pedagogiki międzykulturowej
Teoria i praktyka edukacji międzykulturowej pozostają w wielu relacjach ze
zjawiskami i procesami dokonującymi się w życiu społecznym. Sprawia to, że rozmai-
te fakty, wydarzenia, zjawiska, zachodzące w dziedzinie polityki, w funkcjonowaniu
różnych instytucji (m.in. szkół), grup społecznych (np. rodzin, społeczności lokalnych,
grup zawodowych itp.) zmuszają do krytycznej analizy i ponownego rozważenia
propozycji teoretycznych i poczynań praktycznych dotyczących tej edukacji. Inaczej
mówiąc – liczne konteksty społeczne, zmieniające się społeczne uwarunkowania,
skłaniają do poszukiwania stosownych w nowych okolicznościach sposobów poj-
mowania i realizacji edukacji międzykulturowej1.
W przypadku problemów szczególnie istotnych społecznie – a z takimi
mamy do czynienia w przypadku zróżnicowania kulturowego i jego na-
stępstw, możliwa jest zarówno wewnątrzdyscyplinarna, jak i międzydyscy-
plinarna współpraca specjalistów. O refleksji pedagogicznej można mówić nawet na
stykach paradygmatów ukształtowanych w okolicznościach odmiennych historycznie
i kulturowo. Możliwe jest zatem czerpanie inspiracji z przeszłości oraz poszukiwanie
perspektyw na podstawie spraw najbardziej istotnych dla edukacji i jej uczestników
w określonych warunkach. Uzasadnienia tej tezy proponuję poszukiwać w charaktery-
styce rozwoju pedagogiki międzykulturowej – jednej z najmłodszych dziedzin refleksji
nad edukacją2.
1 T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, B. Grabowska, Wprowadzenie [w:] T. Lewowicki, A. Szczurek-
-Boruta, B. Grabowska (red.), Społeczne uwarunkowania edukacji międzykulturowej. Problemy prakty-
ki oświatowej, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego – Wyższa Szkoła Pedago-
giczna ZNP – Wydawnictwo Adam Marszałek, Cieszyn – Warszawa – Toruń 2009, s. 11.
2 Wykorzystałem tu artykuł: P.P. Grzybowski, Między pedagogią i pedagogiką – o refleksji nad edukacją
międzykulturową [w:] T. Hejnicka-Bezwińska, R. Leppert (red.), Ewolucja „ogólności” w dyskursach pe-
dagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005, s. 265–275, oraz
Grzybowski_Edukacja miedzykulturowa....indb 13
2011-09-21 14:01:04
P. P. Grzybowski, Edukacja międzykulturowa – konteksty, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-847-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 14
––Kontekst historyczny, teoretyczny i metodologiczny – pedagogika międzykulturowa––
W literaturze naukowej, opracowaniach o charakterze edukacyjnym powstają-
cych na zlecenie rozmaitych gremiów oraz w formalnej i nieformalnej działalności
edukacyjnej, w zależności od ram czasowych poszczególnych opracowań i przedsta-
wianych w nich treści, pedagogika międzykulturowa pojmowana jest jako:
– pedagogia – praktyka edukacyjna, to jest rzeczywiście wykonywane czynności
wychowawcze wraz z kontekstem dyrektyw praktycznych i ich uzasadnień;
– subdyscyplina naukowa – dynamicznie rozwijająca się, wyrosła z praktyki
edukacyjnej pedagogika szczegółowa, mająca własny przedmiot zainteresowań,
system pojęć i metodologię3.
W ten sposób w naukowej refleksji o edukacji w warunkach zróżnicowania kul-
turowego znajduje wyraz ewolucyjny proces przechodzenia od pedagogii do pedago-
giki4. Poszczególne etapy rozwoju pedagogiki międzykulturowej jako subdyscypliny
naukowej wiążą się z przemianami w praktyce edukacyjnej oraz zaawansowaniem
współpracy przedstawicieli poszczególnych nauk społecznych. Charakteryzuje je
stopniowe przechodzenie w podejściu do przedmiotu badań od perspektywy makro-
kulturowej do mikrokulturowej, a także metodologiczne przejście od modelu jedno-
i wielodyscyplinarnego do międzydyscyplinarnego.
Nie licząc pojedynczych publikacji poświęconych lokalnym problemom kształce-
nia obcokrajowców, początki naukowej refleksji nad uwikłaniem edukacji, a zwłasz-
cza oświaty w problemy zróżnicowania kulturowego, wiążą się z pracami amerykań-
skiego Biura do spraw Wychowania Międzykulturowego. Powstało ono w 1939 roku
z połączenia działających od pięciu lat w środowisku Uniwersytetu Columbia Serwisu
Biura do spraw Wychowania w Prawach Człowieka oraz Serwisu Biura do spraw Wy-
chowania Międzykulturowego. Autorami inicjatywy byli członkowie Stowarzyszenia
Wychowania Progresywnego (wśród nich główna inicjatorka, pionierka wychowania
międzykulturowego w Stanach Zjednoczonych – Rachel Davis DuBois5) oraz środo-
wisko mniejszości żydowskiej, współfinansujące działalność instytucji i poszczególne
projekty. Celem Biura było udzielanie pomocy nauczycielom i pracownikom admini-
stracji 50 nowojorskich szkół w tworzeniu i realizacji programów wychowania mię-
dzykulturowego, kształcenie nauczycieli i prowadzenie badań naukowych na temat
fragmenty opracowania: P.P. Grzybowski, Edukacja międzykulturowa – przewodnik. Pojęcia – literatu-
ra – adresy, Impuls, Kraków 2008.
3 Niektórzy autorzy określają pedagogikę międzykulturową jako szczegółowy nurt teorii pedagogicznej
lub nurt metodologiczny – zob. np. K. Rubacha, Budowanie teorii pedagogicznych [w:] Z. Kwieciński,
B. Śliwerski (red.), Pedagogika – podręcznik akademicki, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
2003, s. 63.
4 Szerzej na ten temat: T. Hejnicka-Bezwińska, Pedagogika pozytywistyczna [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwer-
ski (red.), Pedagogika..., t. 1, dz. cyt., s. 204–215.
5 Zob. R.D. DuBois, Build together Americans: Adventures in intercultural education for the secondary
school, Hinds, Hayden Eldredge, New York 1945; R.D. DuBois, Get together Americans, Harper Bros,
New York 1943. Szerzej na ten temat: R.D. DuBois, C. Okorodudu, All this and something more: Pio-
neering in intercultural education, Dorrance Co., Bryn Mawr 1984; N.V. Montalto, A history of the
intercultural educational movement 1924–1941, Garland, New York 1982.
Grzybowski_Edukacja miedzykulturowa....indb 14
2011-09-21 14:01:04
P. P. Grzybowski, Edukacja międzykulturowa – konteksty, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-847-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 ––Od pedagogii do pedagogiki międzykulturowej––
15
stosunków międzyludzkich w centrach miast – zwłaszcza pod kątem napięć i konflik-
tów wynikających ze zróżnicowania kulturowego.
Wówczas też, według Denis Lacorne, w Stanach Zjednoczonych Ameryki poja-
wiła się po raz pierwszy kategoria „wielokulturowość” (multiculturalism) 27 czerwca
1941 roku w „New York Herald Tribune” ukazała się recenzja właśnie opublikowane-
go dzieła Edwarda Haskella Lance. A novel about multicultural man (Powieść o wie-
lokulturowym człowieku)6. W książce tej zostało przedstawione nowe społeczeństwo
amerykańskie. Owa nowość przejawiała się w kosmopolityzmie, wielorasowości,
wielojęzyczności i zróżnicowaniu kulturowym, a patriotyzm i inne wartości wiążące
obywatela z państwem utraciły dlań dotychczasowe znaczenie7.
W 1943 roku William E. Vickery i Stewart G. Cole opublikowali pierwszy tom
w serii publikacji Biura na temat wychowania międzykulturowego, zatytułowany In-
tercultural education in American schools: Proposed objectives and methods (Wycho-
wanie międzykulturowe w amerykańskich szkołach)8. Uważa się, że właśnie ta książka
zapoczątkowała amerykański (i nie tylko – biorąc pod uwagę zaangażowanie świato-
wych ośrodków anglofońskich) dyskurs nad problemami zróżnicowania kulturowego
w oświacie. Z różnych przyczyn Biuro stopniowo ograniczało swą działalność, aż
zaprzestało jej w 1954 roku. Po zakończeniu drugiej wojny światowej problematyka
ta pojawiała się sporadycznie (zwykle jako temat uboczny) w studiach nad osobo-
wością na Uniwersytecie Columbia, a następnie w ramach zapoczątkowanych przez
George’a P. Murdocka i Johna Whitinga na Uniwersytecie Yale antropologicznych
badań hologeistycznych na temat spotkań i kontaktów między kulturami (cywiliza-
cjami). Były to ekstensywne, opierające się na przesłankach etnologicznych studia
porównawcze na wielką skalę, dotyczące dziesiątek lub setek społeczności (społe-
czeństw). Zastąpiły je intensywne studia pogłębione jednej lub kilku kultur, analizo-
wanych pod kątem występowania jakiejś cechy. Tego rodzaju podejście obecne było
również w pracach psychiatrów transkulturowych i psychoanalityków tego okresu9.
Szczegółowe badania edukacyjnego uwikłania zróżnicowania kulturowego poja-
wiły się w amerykańskich naukach społecznych w połowie lat 60. XX wieku, kiedy
doszło do zacieśnienia współpracy pedagogiczno-antropologicznej. Jej ukoronowa-
niem było zorganizowanie w 1975 roku w San Francisco sympozjum naukowego, któ-
6 Zob. E. Haskell, Lance. A novel about multicultural men, John Day, New York 1941.
7 Za: W. Żelazny, Etniczność. Ład – konflikt – sprawiedliwość, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2004,
s. 219.
8 Zob. W.E. Vickery, S.G. Cole, Intercultural education in American schools: Proposed objectives and
methods, Harper, New York 1943. Zob. także: G.W. Allport, K.W. Bigelow, Cultural groups human
relations: Twelve lectures before the Conference on Educational Problems of Special Cultural Groups,
held at Teachers College, Columbia University, August 18 to September 7, 1949, Bureau of Publications,
Teachers College, Columbia University, New York 1951.
9 Zob. M. Mauviel, Qu’appelle-t-on etudes interculturelles en sciences humaines et en sciences de
l’éducation? Esquisse d’un etat de la question [w:] C. Clanet (red.), L’interculturel en éducation et en
sciences humaines, t. 1, Presses Universitaires du Mirail, Toulouse 1985, s. 5.
Grzybowski_Edukacja miedzykulturowa....indb 15
2011-09-21 14:01:04
P. P. Grzybowski, Edukacja międzykulturowa – konteksty, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-847-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 16
––Kontekst historyczny, teoretyczny i metodologiczny – pedagogika międzykulturowa––
rego uczestnicy podjęli się określenia związków między zróżnicowaniem kulturowym
i edukacją, co zaowocowało stworzeniem podstaw programowych modelu edukacji
wielokulturowej10.
W Europie, według Martine Abdallah-Pretceille, pierwsze przesłanki podejścia
międzykulturowego do problemów zróżnicowania kulturowego pojawiły się w poło-
wie lat 60. XX wieku w Szwajcarii w środowisku psychologicznym. Wtedy to Jean
Piaget opublikował artykuł Nécessité et signification des recherches comparatives en
psychologie génétique (Potrzeba i znaczenie badań porównawczych w psychologii
genetycznej)11 – uważany za świadectwo narodzin psychologii międzykulturowej.
Korzeni pedagogiki międzykulturowej w europejskim kręgu kulturowym poszuku-
je się więc głównie w ukazujących się na przełomie lat 60. i 70. pracach z dziedziny
psychiatrii i psychologii międzykulturowej oraz w studiach antropologii (edukacyjnej,
hologeistycznej, kognitywnej, psychologicznej, symbolicznej), etnometodologii, teorii
komunikacji (zwłaszcza komunikacji międzykulturowej) i lingwistyki (interferencje
i kontakty językowe). Wtedy też zarysowały się pęknięcia między czerpiącym z do-
świadczeń amerykańskich środowiskiem anglojęzycznym, a idącym własną drogą
środowiskiem badaczy z kręgu kultury francuskiej. Przesłanki wyboru odmiennych
dróg wynikały nie tylko z rozbieżności terminologicznych, lecz także z podejścia do
zależności między szkołą i jej środowiskiem a polityką oświatową państwa. W Ame-
ryce twierdzono bowiem, że szkoła jest w stanie sama rozwiązać problemy uczniów
wywodzących się z mniejszości kulturowych, dzięki odpowiednim programom i po-
lityce władz. W podejściu europejskim (w którym coraz silniej brzmiał głos badaczy
frankofońskich, do niedawna niezbyt widocznych w dyskursie) wyraźnie podkreślano
zależności między kulturą, sytuacją socjalną i miejscem rodzin w środowisku a powo-
dzeniem szkolnym uczniów – zwłaszcza wywodzących się z grup defaworyzowanych
pod względem społeczno-ekonomicznym i/lub zdominowanych przez większość12.
W latach 70. i 80. XX wieku badania naukowe w zarysowującym się modelu peda-
gogicznej subdyscypliny dotyczyły m.in. następujących zagadnień:
– zróżnicowanie kulturowe i relacje między kulturami;
– tożsamość, język, napięcia i konflikty wynikające z różnic – wszystko ujmowane
– praca socjalna w środowiskach zróżnicowanych kulturowo (okoliczności, metody-
głównie w optyce dwukulturowej;
ka, kształcenie kadr);
– imigranci, dzieci i młodzież wywodzący się z rodzin imigranckich;
– oświata robotników cudzoziemskich i ich dzieci;
10 Zob. M. Mauviel, Qu’appelle-t-on..., dz. cyt., s. 3. Szerzej na ten temat: T. Lewowicki, O ideałach i prak-
tykach edukacji wielokulturowej i międzykulturowej, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1–2/2001.
11 Zob. J. Piaget, Nécessité et signification des recherches comparatives en psychologie génétique, „Interna-
tional Journal of Psychology”, nr 1/1966, s. 3–13.
12 Szerzej o historii wielodyscyplinarnego dyskursu naukowego, który legł u podstaw współczesnej pe-
dagogiki międzykulturowej, zob. M. Mauviel: Qu’appelle-t-on..., dz. cyt., s. 4–20.
Grzybowski_Edukacja miedzykulturowa....indb 16
2011-09-21 14:01:04
P. P. Grzybowski, Edukacja międzykulturowa – konteksty, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-847-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 ––Od pedagogii do pedagogiki międzykulturowej––
17
– kształcenie nauczycieli i wychowawców dla edukacji w warunkach zróżnicowania
kulturowego;
– stosunek nauk społecznych (szczególnie nauki o edukacji) do zróżnicowania kul-
turowego w systemie oświaty.
Odpowiednio do ewolucji nurtów wielokulturowego i międzykulturowego w po-
lityce oświatowej początkowo dominującym przedmiotami refleksji pedagogicznej
(wyraźnie określanymi np. w ramach dyskusji prowadzonych w zespołach roboczych
Rady Europy) były – wprowadzenie do systemu szkolnego dzieci imigrantów oraz
uwarunkowania ich sukcesu szkolnego. Subdyscyplinie o tak określonych zaintere-
sowaniach wyznaczono zadanie polegające przede wszystkim na ustaleniu podstaw
oraz opisaniu okoliczności (przesłanek, warunków, perspektyw itp.) oddziaływań
edukacyjnych podejmowanych wobec dzieci imigrantów w placówkach wychowaw-
czo-oświatowych kraju przyjmującego – przy założeniu, że w perspektywie powrotu
do kraju pochodzenia dzieci te mają prawo i powinny mieć możliwość zachowywa-
nia własnej tożsamości oraz uniwersum symbolicznego. Wkrótce jednak refleksja ta
wzbogaciła się o wątki związane z rozdźwiękiem między wymaganiami szkoły (czy
szerzej, podmiotów organizujących system szkolny) a oczekiwaniami rodzin oraz po-
trzebami samych dzieci i młodzieży13.
Współcześnie pedagogika międzykulturowa jawi się jako subdyscyplina pedago-
giczna zajmująca się problemami edukacyjnymi społeczeństw (społeczności) zróżni-
cowanych kulturowo (głównie wewnętrznie). Jej istotę stanowi strukturalne podejście
do analizy procesów edukacji na tle ewolucji danego systemu społecznego. Podstawy
mają charakter międzydyscyplinarny i poza naukami o edukacji osadzone są w an-
tropologii, socjologii, psychologii, językoznawstwie, historii i innych dyscyplinach
naukowych. Opierają się na relatywistycznej epistemologii, w której istnieje świa-
domość wielości perspektyw i kontekstualności przedmiotu poznania14 – zwłaszcza
przy uznaniu różnorodności kulturowej środowisk, w których rodzą się poszczególne
wątki dyskursu.
W metodologii pedagogiki międzykulturowej można więc mówić o podejściach
międzykulturowym lub wielokulturowym – odpowiadających paradygmatom, w któ-
rych funkcjonują określone środowiska badaczy. Właśnie z uwagi na zakorzenienie
problematyki zróżnicowania kulturowego w rozmaitych paradygmatach, wskutek od-
miennych punktów odniesienia, trudne (nie wiadomo też, czy celowe) jest ustalenie
jednolitego i/lub uniwersalnego rdzenia epistemologicznego pedagogiki międzykul-
turowej. Fakt ten – podobnie jak ma to miejsce w przypadku pedagogiki ogólnej –
prowadzi do pytań o tożsamość tej subdyscypliny czy nawet o sens jej istnienia.
W ogólnym podejściu można uznać, że u podłoża epistemologii pedagogiki mię-
dzykulturowej spoczywają relacje „Ja” (indywidualnego i/lub zbiorowego) z innymi,
13 Szerzej na ten temat: L. Porcher, Éducation des enfants de migrants: une pédagogie interculturelle sur le
terrain, Conseil d’Europe, Strasbourg 1979.
14 Zob. M. Abdallah-Pretceille, Vers une pedagogie interculturelle, Anthropos, Paris 1996, s. 127 i dalsze.
Grzybowski_Edukacja miedzykulturowa....indb 17
2011-09-21 14:01:04
P. P. Grzybowski, Edukacja międzykulturowa – konteksty, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-847-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 18
––Kontekst historyczny, teoretyczny i metodologiczny – pedagogika międzykulturowa––
zwłaszcza z Innymi/Obcymi, których kultura lub etnos stanowi dla „Ja” nieobojętny
przedmiot obserwacji, analiz, doświadczania i konfrontacji, wynikających z nich
następstw społecznych (komunikacji, dialogu, interakcji, konfliktu, dysfunkcji itp.),
ujmowanych z perspektywy indywidualnej, zbiorowej, w kontekstach polityczno-ide-
ologicznych, historycznych, przyszłościowych itp. Akcenty zainteresowania rozkła-
dają się po równo na podmiotach i przedmiotach edukacji uwikłanych w rozmaite
sytuacje. Nie istnieje więc wyraźnie wyodrębniony i ściśle ograniczony przedmiot
pedagogiki międzykulturowej. Można mówić jedynie o dyskursywnych, rozpatrywa-
nych w kontekście edukacyjnym obszarach problemowych15.
Cechą charakterystyczną, odróżniającą pedagogikę międzykulturową od peda-
gogik – czy raczej pedagogii narodowych, jest odmienna podstawa aksjologiczna:
pedagogika narodowa zawsze jest skierowana przeciwko komuś lub nastawiona na
ochronę kogoś. W pedagogiach i pedagogice międzykulturowej już z dialektyczne-
go założenia nie ma mowy o opozycyjności czy represyjności. Najczęściej zgłębiane
obszary problemowe pedagogiki międzykulturowej są następujące:
– występowanie wyraźnie wyodrębniających się grup kulturowych;
– pogranicze kulturowe w kontekście wielokulturowości i międzykulturowości (jego
charakter, zasięg, problemy, perspektywy itp.) – w ujęciu zarówno narodowym,
jak i międzynarodowym – zachodzące na pograniczu procesy wprowadzania,
przyjmowania, adaptacji, asymilacji, integracji, akulturacji, dyfuzji kulturowej,
odrzucania, marginalizacji, wykluczania, naznaczania, dyskryminacji (pozytywnej
i negatywnej) itp.;
– tożsamość (kulturowa, etniczna i międzykulturowa) – jej kształtowanie (się), oso-
bowość i różnice osób żyjących na pograniczach;
– postawy, stereotypy, uprzedzenia, napięcia, konflikty (szczególnie w stosunkach
– sytuacja imigrantów, ich dzieci oraz społeczeństw przyjmujących w relacjach
„mniejszość – większość”);
z nimi;
– przekaz dziedzictwa kulturowego w sytuacji pogranicza, rozdarcie jednostki po-
między dwoma (lub więcej) systemami znaczeń oraz konsekwencje tego faktu dla
samej jednostki i jej środowiska;
– nauczanie/uczenie się rozpoznawania, dekonstrukcji i akceptacji różnicy;
– czynniki łagodzące lub eliminujące problemy z (po)rozumieniem międzykulturo-
wym i porozumienie to ułatwiające, dialog, jego uwarunkowania i przebieg;
– polityka społeczna, oświatowa różnych podmiotów wobec mniejszości kulturo-
– skutki przemieszczania się osób z jednego środowiska kulturowego do drugiego
(np. poszukujących pracy, turystów, sportowców, członków rodzin rozsianych po
różnych krajach);
wych;
15 Zob. M. Abdallah-Pretceille, Vers une..., dz. cyt., s. 140 i dalsze.
Grzybowski_Edukacja miedzykulturowa....indb 18
2011-09-21 14:01:05
P. P. Grzybowski, Edukacja międzykulturowa – konteksty, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-847-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 ––Od pedagogii do pedagogiki międzykulturowej––
19
– sytuacja, perspektywy i prawa jednostek oraz grup defaworyzowanych wskutek
różnicy (np. wszelkiego rodzaju mniejszości);
– stosunki pomiędzy kulturami tradycyjnymi i kulturą postmodernistyczną, kultu-
rami „wirtualnymi” i kulturami narodowymi;
– organizacja systemu oświaty i jego poszczególnych elementów w warunkach zróż-
nicowania kulturowego;
– oświata wobec Innego/Obcego i jej wielopłaszczyznowe uwikłanie, przejawy stereo-
typów i uprzedzeń w podręcznikach, mediach, literaturze itp., poprawność politycz-
na, ukryty program, ujęcia zróżnicowania kulturowego w programach szkolnych;
– działania (treści, metodyka itp.) i ich skutki w ramach formalnej oraz nieformalnej
edukacji wielokulturowej i międzykulturowej;
– problemy zróżnicowania kulturowego szkół, dostosowania programów szkol-
nych, uznawania tożsamości kulturowej uczniów, kształcenia nauczycieli i wy-
chowawców;
– problemy pedagogiki międzykulturowej (lub edukacji wielo- i międzykulturo-
wej) jako przedmiotu kształcenia podstawowego nie tylko na studiach pedago-
gicznych16.
Refleksja w ramach pedagogiki międzykulturowej z jednej strony dokonuje się
na wysokim poziomie ogólności – z drugiej jej cechą charakterystyczną jest skrajna
dynamika i wewnętrzne rozbicie, a także konieczność każdorazowego dookreślenia
kontekstu kulturowego przedmiotu, co wiąże się z jego szczegółowym umocowaniem.
Niezbędne jest bowiem branie pod uwagę tradycji edukacyjnych zróżnicowanych
podmiotów oraz przedmiotów edukacji, ich statusów oraz przeszłego i obecnego
uwikłania społecznego, okoliczności polityczno-gospodarczych czy kondycji psycho-
społecznej rozpatrywanej zwłaszcza przez pryzmat ewentualnych napięć i konflikt-
ów, wynikających z występowania, okazywania i doświadczania różnicy. Refleksja ta
jest tym bardziej ogólna, im szerszego obszaru dotyczy (np. systemu oświaty wybranego
kraju lub regionu), a jej względna szczegółowość rośnie w miarę zawężania tego obszaru,
co pozwala na uwzględnienie cech indywidualnych (np. wybranej szkoły, rodziny, jed-
nostki). Ów obszar w różnym zakresie pokrywa się z płaszczyznami refleksji wyróżnio-
nymi na zasadzie zawężania problematyki zainteresowań: pedagogiki komunikowania
międzykulturowego, pedagogiki sytuacji międzykulturowych, pedagogiki międzynaro-
dowych spotkań młodzieży czy pedagogiki różnicy – nie wspominając o pedagogikach
uprawianych w różnych okresach popularności ideologii wielokulturowości17.
Pierre Dasen i Jean Retschitzki wyróżniają w badaniach zróżnicowania kulturo-
wego dwa komplementarne podejścia – studia sytuacji charakterystycznej dla dane-
go obszaru (z porównywaniem lub nie poszczególnych kultur i etnosów) oraz studia
16 Szerzej na ten temat: P. Denoux, La recherche interculturelle en France [w:] M. Abdallah-Precteille,
A. Thomas (red.) Relations et apprentissages interculturels, Armand Colin, Paris 1995, s. 161–173.
17 Zob. F. Ouellet, L’éducation interculturelle. Essai sur le contenu de la formation des maîtres, L’Harmat-
tan, Paris 1991, s. 81–114.
Grzybowski_Edukacja miedzykulturowa....indb 19
2011-09-21 14:01:05
P. P. Grzybowski, Edukacja międzykulturowa – konteksty, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-847-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 20
––Kontekst historyczny, teoretyczny i metodologiczny – pedagogika międzykulturowa––
interakcji zachodzących pomiędzy jednostkami lub grupami w różnego rodzaju sy-
tuacjach, zjawisk im towarzyszących oraz ich następstw18. Do opisu rodzajów badań
w ramach międzynarodowej współpracy międzydyscyplinarnej niekiedy wykorzy-
stuje się kategorie cultural studies lub cross-cultural studies (badania porównawcze
lub uwzględniające podejście wielokulturowe) oraz intercultural studies (badania
uwzględniające podejście międzykulturowe)19. Ze względu na spory terminologiczne
między różnymi środowiskami jest to jednak nazewnictwo względne i umowne, więc
często doszukiwanie się w publikacjach elementów takiego czy innego modelu bywa
złudne. Jakkolwiek badania porównawcze i międzykulturowe pomagają zrozumieć
funkcjonowanie społeczeństw i jednostek w warunkach pogranicza kulturowego,
dzięki dostarczaniu odniesień do różnicy (na zasadzie efektu zwierciadła) pozwalają
zaś lepiej pojmować własne społeczeństwo.
Wyłączna komparatystyka nie mieści się w modelu badań międzykulturowych,
ponieważ poddawany porównaniom przedmiot stanowi tylko wyizolowany element
danej kultury – jak często się to dzieje np. w przypadku studiów psychologicznych.
Badania porównawcze umożliwiają natomiast weryfikację teorii dotyczących rzeczy-
wistości w określonym kontekście, niekiedy zbyt często funkcjonujących w świado-
mości ich twórców i użytkowników jako twory uniwersalne, możliwe do zastosowania
we wszelkich okolicznościach20.
Współcześnie zadaniem pedagogiki międzykulturowej jest nie tylko refleksja nad
problemami edukacyjnymi związanymi ze zróżnicowaniem kulturowym, ale również
ich wykorzystanie, nadanie im rangi w programach i praktyce edukacyjnej przez zwró-
cenie uwagi na istotność świadomego spotykania i poznawania Innych/Obcych oraz
następstw tych faktów. Brak jednolitości terminologicznej, wielość paradygmatów, nie
zawsze skuteczna współpraca środowisk naukowych i nauczycielskich oraz problema-
tyczna z wymienionych wyżej powodów współpraca międzynarodowa skłaniają do
stwierdzenia, że pedagogika międzykulturowa będzie ulegać mniej lub bardziej dyna-
micznej, wielokierunkowej ewolucji – mimo istniejącego niewątpliwie od jej zarania we-
wnętrznego kryzysu. Perspektywy tej ewolucji wytyczył Gaston Mialaret, stwierdzając:
W tej dziedzinie należy zauważyć inflację kategorii pojęciowych, odmitologi-
zować powszechne banały, które potwierdza się jako prawdy absolutne, a które nie
mają już żadnego sensu, gdy weźmie się pod uwagę współczesne zróżnicowanie
18 Zob. P. Dasen, J. Retschitzki, Recherches interculturelles [w:] ARIC, Socialisations et cultures. Actes
du premier colloque de l’ARIC „SocialisationS”, Publications Université Toulouse-Le Miral, Toulouse
1989, s. 9–10.
19 Zob. B. Troadec, Approches culturelle et interculturelle comparative: vers une intégration de par-
adigmes complémentaires, Act du VIII-éme Congrès de l’Association pour la Recherche Intercul-
turelle (ARIC) Université de Genève – 24-28 septembre 2001, www.unige.ch/fapse/SSE/groups/aric
(19.09.2004).
20 Zob. M. Abdallah-Pretceille, Vers une..., dz. cyt., s. 105. Szerzej na ten temat: R. Miguelez, La com-
paraison interculturelle. Logique et méthodologie d’un usage empiriste de la comparaison, Presses
de l’Universite de Montréal, Montréal 1977.
Grzybowski_Edukacja miedzykulturowa....indb 20
2011-09-21 14:01:05
P. P. Grzybowski, Edukacja międzykulturowa – konteksty, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-847-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 ––Od pedagogii do pedagogiki międzykulturowej––
21
sytuacji pod względem historycznym i geograficznym; należy przedstawić o wiele
dokładniejsze analizy koncepcji kultury, wielokulturowości, międzykulturowości...
i dopiero wtedy spróbować sformułować modele praktycznych rozwiązań, na które
czekają nauczyciele, rodzice i zarządzający oświatą21.
W Polsce badania na temat zjawisk związanych ze zróżnicowaniem kulturowym,
zwłaszcza w kontekście edukacji międzykulturowej i regionalnej, prowadzone są m.in.
w Katedrze Edukacji Międzykulturowej Uniwersytetu w Białymstoku, Katedrze Peda-
gogiki Ogólnej na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Cie-
szynie, Instytucie Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, a także Wyższej
Szkole Nauk Pedagogicznych Związku Nauczycielstwa Polskiego w Warszawie. Jednost-
ki te organizują cykliczne, międzydyscyplinarne, zwykle międzynarodowe konferencje
naukowe, których rezultatem są liczne publikacje (ich tytuły zamieszczono w prze-
wodniku bibliograficznym załączonym do niniejszego opracowania) oraz zacieśnianie
współpracy między ośrodkami naukowymi i ich zagranicznymi współpracownikami.
W 1994 roku w Ciechanowcu, z inicjatywy Tadeusza Lewowickiego, powstał Spo-
łeczny Zespół Badań Kultury i Oświaty Pogranicza funkcjonujący w ramach jedynej
w swoim rodzaju Federacji Zespołów Badań Pogranicza. Podczas konferencji nauko-
wej „Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości w warunkach wielokulturowości”,
zorganizowanej w październiku 2007 roku w Namestowie przez Zakład Pedagogiki
Ogólnej przy Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Cie-
szynie, powstała grupowa inicjatywa powołania Stowarzyszenia Wspierania Edukacji
Międzykulturowej, którego celem jest:
– wspieranie rozwoju polskiej myśli naukowej w dziedzinie pedagogiki międzykul-
– realizacja badań naukowych z zakresu edukacji międzykulturowej;
– wspieranie inicjatyw edukacyjnych obejmujących kwestie wielo- i międzykultu-
turowej;
rowości;
– wspieranie działań społecznych mających związek z edukacją w warunkach zróż-
nicowania kulturowego;
– integracja środowisk zajmujących się problematyką edukacji międzykulturowej22.
W 2004 roku przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk po-
wołano Zespół Pedagogiki Kultury i Edukacji Międzykulturowej, na czele którego stoi
Jerzy Nikitorowicz jako przewodniczący i Janusz Gajda jako wiceprzewodniczący.
W skład Zespołu wchodzi wielu działaczy Stowarzyszenia Wspierania Edukacji Między-
kulturowej. Liczne spotkania członków Stowarzyszenia i Zespołu, w ramach międzyna-
rodowych konferencji naukowych, i wspólne inicjatywy badawcze pozwalają twier-
dzić, że perspektywy polskiej myśli w pedagogice międzykulturowej są obiecujące.
21 G. Mialaret, La multiculturalité et l’éducation au XXI siècle [w:] L. Marmoz, M. Derrij (red.),
L’interculturel en questions. L’autre, la culture et l’éducation, L’Harmattan, Paris 2001, s. 249. Wszystkie
cytaty z publikacji obcojęzycznych w tłumaczeniu autora.
22 W kwietniu 2011 roku została uruchomiona strona internetowa stowarzyszenia: swem.uwb.edu.pl.
(18.04.2011).
Grzybowski_Edukacja miedzykulturowa....indb 21
2011-09-21 14:01:05
P. P. Grzybowski, Edukacja międzykulturowa – konteksty, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-847-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 22 ––Kontekst historyczny, teoretyczny i metodologiczny – pedagogika międzykulturowa––
Wspólny obszar pedagogów i filozofów
Pedagogika – jak większość nauk humanistycznych i społecznych – ma swoje
korzenie w filozofii. Refleksja o wychowaniu i lansowane wzorce wychowania
pozostawały i pozostają pod wpływem koncepcji człowieka i ideologii życia
społecznego. Wspólny rodowód i wspólnota idei od wieków łączą filozofię i pedagogikę
(refleksję o wychowaniu, a także praktyczne przejawy tej refleksji)23.
Początek trzeciego tysiąclecia zastał środowiska humanistyczne w stanie jed-
nocześnie niepewności i nadziei24. Postępująca w większości krajów globali-
zacja i towarzyszący jej dyskurs nad kondycją oraz perspektywami jednostek
i społeczeństw inspirują badaczy do stawiania nowych pytań i poszukiwania na nie
odpowiedzi – choć nie zawsze skutecznie i na czas. Bez względu na to, czy ktoś
sytuuje się w gronie postmodernistów, czy jego intelektualne korzenie sięgają kon-
serwatywnych fundamentów myśli, prezentuje postawę intelektualnego otwarcia
międzydyscyplinarnego, czy wręcz zamyka się w gettcie własnej dyscypliny, to i tak
nie bez znaczenia jest dla niego postawione przed laty pytanie: „Kim jest człowiek?”25,
które dziś przybiera bardziej rozbudowaną formę: Jaki ten człowiek jest oraz co z tego
wynika dla przyszłości jego samego i jego środowiska? Można więc zaryzykować tezę
o wspólnocie celów humanistycznych, choćby nawet zakrawało to na utopię czy pa-
radoks. Problemem pozostaje tylko wyznaczenie lub zaakceptowanie istniejącego już
symbolicznego pogranicza paradygmatów, stanowiącego płaszczyznę porozumienia.
Przysłuchując się bowiem wypowiedziom pedagogów i filozofów podczas kon-
ferencji naukowych lub studiując ich publikacje, odnosi się niekiedy wrażenie, że
pomiędzy obiema dyscyplinami występuje (delikatnie mówiąc) dysonans paradyg-
matów, skutkujący brakiem zaufania, a nawet niechęcią. Przyczyną tego stanu rze-
czy – patrząc zwłaszcza przez pryzmat polskiej rzeczywistości – może być przesyt
demonstracyjnym wiązaniem pedagogiki (czy teorii wychowania) i filozofii, co w szer-
szej perspektywie owocuje łatwo dostrzegalnymi przejawami problemów dręczących
wszelkie małżeństwa na siłę – choćby nawet zawarto je z rozsądku. Jeśli to spostrze-
żenie jest trafne, to choćby z przekory warto podjąć próbę znalezienia tego, co łączy;
23 T. Lewowicki, Humanistyka i pedagogika [w:] A. Pluta (red.), Pedagogika ogólna a filozofia nauki.
Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej,
Częstochowa 1997, s. 17.
24 Wykorzystałem tu artykuł: P.P. Grzybowski, Pedagogika międzykulturowa – wspólny „kawałek podło-
gi” pedagogów i filozofów, „Colloquia Comunia. Filozofia Pedagogice. Pedagogika Filozofii”, nr 2/2003,
s. 62–70.
25 Zob. B. Suchodolski, Kim jest człowiek?, Wiedza Powszechna, Warszawa 1985; L. Witkowski, Dwoi-
stość jako kategoria i paradygmat w pedagogice polskiej (o pracach Bogdana Suchodolskiego metodolo-
gicznie inaczej), Żak, Kraków – Toruń – Warszawa 2000.
Grzybowski_Edukacja miedzykulturowa....indb 22
2011-09-21 14:01:05
P. P. Grzybowski, Edukacja międzykulturowa – konteksty, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-847-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 ––Wspólny obszar pedagogów i filozofów––
23
warto zasugerować odmitologizowanie przeszłości i spojrzenie na realne związki obu
dyscyplin niejako kątem oka.
Jak zauważa Wojciech Mikołajewicz:
Współczesna pedagogika – rozbita, pokawałkowana, pozbawiona myśli prze-
wodniej – jest w gruncie rzeczy przepojona myślą26.
Inaczej być nie może, bowiem właśnie w obecnych czasach, pełnych ambiwa-
lencji, pulsujących kategorii i tendencji do (warto użyć frazesu zdewaluowanego
w ławie szkolnej) przewartościowania wszelkich wartości, kwestie wychowania stają
się podstawową treścią refleksji rodziców, nauczycieli i wychowawców, naukowców
snujących rozważania na niekiedy trudno dostępnych poziomach dyskursu oraz ludzi
„z ulicy”. Każdego z nich interesują w taki czy inny sposób problemy przygotowania
człowieka do życia w zmieniającym się świecie.
Poza namysłem potocznym, bez względu na to, jaką definicję pedagogiki się
przyjmuje27 – pojmując wychowanie w kategoriach zadania albo faktu28 przy akcepta-
cji współczesnych definicji edukacji29 – celem pozostaje wciąż znalezienie odpowiedzi
na pytania o przyszłość i miejsce w niej przedstawicieli naszego gatunku. Jak twierdzi
Grzegorz Francuz:
Współczesna rzeczywistość potęguje procesy alienacyjne, co bezpośrednio zagra-
ża odejściem człowieka od podstaw jego człowieczeństwa, zapomnieniem i destrukcją
konstytutywnych dla bycia człowiekiem elementów. Niepoślednią rolę w przebiegu
tych procesów odgrywa wychowanie. Może ono potęgować alienację człowieka, ucząc
go mechanicznego przystosowania się do zdehumanizowanych sfer rzeczywistości,
do wymogów opanowanego przez technologię rytmu życia, a swoim celem czynić nie
emancypację jednostek czy rozwój pełni ich człowieczeństwa, lecz urobienie zgodne
z wymogami racjonalności technicznej. Krótko mówiąc, wychowanie może spełniać
jedynie rolę adaptacyjną, a może też przekazywać z pokolenia na pokolenie depozyt,
którym jest pełnia człowieczeństwa. Wychowanie, edukacja może poszerzać nasze
pole partycypacji w bycie lub zawężać; przyczyniać się do wzrastania człowieczeń-
stwa w nas lub też do jego skarłowacenia30.
26 W. Mikołajewicz, Ku pedagogice przyszłości – filozoficzne źródła nadziei [w:] B. Śliwerski (red.), Kon-
testacje pedagogiczne, Impuls, Kraków 1993, s. 161.
27 Szerzej na ten temat: R. Leppert, Pedagogika: od nauki o wychowaniu ku wiedzy o edukacji [w:] J. Gni-
tecki, S. Palka (red.), Perspektywy i kierunki rozwoju pedagogiki, Wydawnictwo Naukowe PTP, Kra-
ków – Poznań 1999, s. 165–174.
28 Zob. J. Rutkowiak, Wielość języków pedagogiki a problem jej tożsamości [w:] H. Kwiatkowska (red.),
Ewolucja tożsamości pedagogiki, Wydawnictwo PTP, Warszawa 1994, s. 85–99.
29 Zob. Z. Kwieciński, Dziesięciościan edukacji (składniki i aspekty – potrzeba całościowego ujęcia) [w:]
tegoż, Socjopatologia edukacji, Mazurska Wszechnica Nauczycielska, Olecko 1995, s. 13–20. Por.
Z. Kwieciński, Edukacja do globalnego przetrwania i rozwoju [w:] tegoż, Tropy – ślady – próby. Studia
i szkice z pedagogii pogranicza, Edytor, Poznań – Olsztyn 2000, s. 233.
30 G. Francuz, O nową integrację wychowania, Impuls, Kraków 1999, s. 46–47.
Grzybowski_Edukacja miedzykulturowa....indb 23
2011-09-21 14:01:05
P. P. Grzybowski, Edukacja międzykulturowa – konteksty, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-847-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 24 ––Kontekst historyczny, teoretyczny i metodologiczny – pedagogika międzykulturowa––
Wobec powyższego pedagogika jako dyscyplina naukowa o charakterystycznym
przedmiocie zainteresowań, uprawiana przez członków tak zróżnicowanych współ-
cześnie społeczeństw, sama nie jest wolna od wewnętrznego rozedrgania, wręcz roz-
bicia na przeciwstawne niekiedy trendy. Nie jest wolna nawet od pytań o sens swego
istnienia31. Fakt ten nie dziwi, jak bowiem twierdzi T. Lewowicki:
W rozważaniach o pedagogice często pojawia się wątek dotyczący zakresów
i charakteru następujących w niej przemian. Poglądy na ten temat są bardzo różne.
Nie brak głosów, że w pedagogice tak naprawdę nic (albo prawie nic) się nie zmienia.
Z drugiej strony lansuje się poglądy o radykalnych przemianach, jakie dokonują się
w teorii i praktyce edukacyjnej. [...] Trwa konfrontacja odmiennych filozofii edu-
kacyjnych i odmiennych praktyk edukacyjnych. Pedagogika jako dyscyplina nauki,
a także jako obszar refleksji o wychowaniu, wydaje się przyjmować nowe spojrzenie
na edukację32.
Interesujące przykłady zjawisk związanych z tym faktem można zaobserwować
choćby tylko w pedagogice polskiej schyłku XX wieku. Jednocześnie kondycja dy-
scypliny naukowej niezmiennie stanowi przedmiot troski pedagogów, jednak troska
ta nie graniczy z rozpaczą czy histerią, a prowadzi raczej do wyważonego namysłu.
Janusz Gnitecki zauważa, iż:
Zgodnie z tezą, że kultura tworzy człowieka, a zarazem człowiek tworzy kulturę,
można mówić też o dwukierunkowym powiązaniu refleksji pedagogicznej. Z jednej
strony, refleksja jest wytworem i konserwatorem kultury, a z drugiej – stymulatorem
jej najgłębszych przemian lub – jak się dzisiaj określa – pulsacyjnym centrum kultu-
ry, a zarazem jej najgłębiej ukrytym skarbem33.
Oczywiście poszukiwanie skarbu jest trudne, gdy każdy z wielu liderów ma inną mapę
i zdąża do celu, niekiedy bardzo nadkładając drogi. Wszak wszędzie można spotkać
osoby o wygórowanych ambicjach, niekiedy nazbyt sztywno obstające przy swoich
opiniach i prezentujące je tonem nieznoszącym sprzeciwu, czy wobec niepewności
zajmujące stanowisko w zależności od koniunktury. Mimo wszystko trudno się zgo-
dzić z opinią W. Mikołajewicza:
Współczesny pedagog może powiedzieć: Wiem! Lecz zazwyczaj nie starcza mu
już odwagi, by dokończyć myśl Filozofa. Zbyt głęboko pragnie uwierzyć w jedno-
31 Zob. np.: T. Hejnicka-Bezwińska, Pedagogika ogólna wobec napięć wywołanych przechodzeniem od
ortodoksji ku heterogeniczności (w myśleniu o edukacji) [w:] A. Bogaj (red.), Rozwój pedagogiki ogól-
nej. Inspiracje i ograniczenia kulturowe oraz poznawcze, Wydawnictwo IBE, Warszawa – Kielce 2001,
s. 48–55; L. Witkowski, Ambiwalencje w kulturze jako wyzwania dla pedagogiki ogólnej [w:] A. Bogaj
(red.), Rozwój..., dz. cyt., s. 56–71; T. Lewowicki, O przemianach pedagogiki – ewolucja czy rewolucja?
[w:] A. Bogaj (red.), Rozwój..., dz. cyt., s. 56–71.
32 T. Lewowicki, O przemianach..., dz. cyt., s. 13–15.
33 J. Gnitecki, Etapy rozwoju refleksji pedagogicznej i ich ograniczenia kulturowe oraz poznawcze [w:]
A. Bogaj (red.), Rozwój..., dz. cyt., s. 222.
Grzybowski_Edukacja miedzykulturowa....indb 24
2011-09-21 14:01:06
P. P. Grzybowski, Edukacja międzykulturowa – konteksty, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-847-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 ––Wspólny obszar pedagogów i filozofów––
25
znaczny charakter swojego bytu. Nie udaje mu się kształtowanie człowieka, bowiem
sam zatraca się w afirmacji i zachwycie, które przepajają go lękiem przed nieznanym,
nieokreślonym, nienazwanym34.
Może po prostu – odchodząc od głęboko zakorzenionego stereotypu – zmianie
powinien ulec także kąt patrzenia na pedagogikę? Może należałoby go zawęzić, by
dostrzec sedno sprawy nie przez pryzmat sporów, dysput i reminiscencji, o których
przyczynach za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat nie będzie się chciało pamiętać – ale
z perspektywy novum, które właśnie kiełkuje i siłą rzeczy będzie inspirować kolejne
pokolenia pedagogów?
Niektórzy ciągle nie zauważają, że – jak twierdzi G. Francuz:
Pedagogika nie może już być uprawiana w sposób bezkrytyczny, który charak-
teryzuje się traktowaniem dyskursu pedagogicznego jako „naukowo uzasadnionej
instrukcji obsługi wychowania” i brakiem pytań o jej założenia wyjściowe. Wymaga
ona podejścia krytycznego, które sięga do podstaw i zapytuje o warunki konstytu-
tywne, o prawomocność pedagogiki oraz procesu wychowania35.
Wskazówkę dotyczącą podejścia do współczesnej pedagogiki podsuwa również
Zbigniew Kwieciński:
W pedagogice i w praktyce edukacyjnej obecne są skrajne odpowiedzi na pyta-
nie o możliwości edukacji co do rozwiązywania globalnych problemów przyszłości.
Z jednej strony – nierzadko przyjmowana jest postawa adresowania do edukacji
wszystkich beznadziejnych problemów, przed którymi stoi nasz świat. [...] Z drugiej
strony – mamy do czynienia z pedagogicznym redukcjonizmem, który polega na
rezygnacji z wszelkiej szerszej perspektywy wychowanka niż jego osobista i dotyczą-
ca jego bezpośrednich kontaktów społecznych, niż interpersonalna oraz rezygnacji
z wszelkiej innej orientacji niż aktualistyczna36.
Pozostaje więc znalezienie złotego środka...
Dziś mamy do czynienia z czasami, w których
[...] rozum musi odegrać kluczową rolę we współistnieniu zwykłych ludzi. To z jego
pomocą można poznać i pokochać bliźniego, który jest inny – i póki co – obcy37.
Relacje z Innymi i Obcymi zachodzą zaś w wielowymiarowej rzeczywistości na płasz-
czyznach:
– aksjologicznej – dotycząca wartościowania Innego/Obcego (czy jest dobry, czy
zły; lubię go, czy nie lubię; czy jest mi równy, czy gorszy ode mnie);
34 W. Mikołajewicz, Ku pedagogice..., dz. cyt., s. 164.
35 G. Francuz, O nową..., dz. cyt., s. 36.
36 Z. Kwieciński, Edukacja..., dz. cyt., s. 233–235.
37 M. Jarymowicz, Poznać siebie – zrozumieć innych [w:] J. Kozielecki (red.), Humanistyka przełomu wie-
ków, Żak, Warszawa 1999, s. 182.
Grzybowski_Edukacja miedzykulturowa....indb 25
2011-09-21 14:01:06
P. P. Grzybowski, Edukacja międzykulturowa – konteksty, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-847-9, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011 26 –
Pobierz darmowy fragment (pdf)