Darmowy fragment publikacji:
I I tJ I I I I I I I I
L
t
I
,
- It,
t
i
t
I 1
Celem, ja~i wyznacz;ylysmy sobie
j ko inicjatojrk konferercj ~ Edukacj
Rrz~z slowo - obraz L di i~i.
N1e1 ioznawstwo
ia logu zl a im1acjq
kulturalnq (12-14. czerwca 2014 roku
na IDniwersy tecie ISl~skimJ
w Katowicach)~ bylo z oJ!ganikowalfie
s otka,nia, * 0 e daloby sposbb l ose
nawiqf ania tworczego dialogu
ponp.i~dzY roznymi srodowiskami
edulkacyjnymi zainteresowanymi 1
~ o y 4sz m ema en:;t, zarQwno I yml
.
ze sfery f6rmalnej (u,niw ersytet, sikola,
osrodki metodyd ne), jak i nieformalnej
(organ~zacje pozarzqdowe,
s~o~al]zysz nia kulturalne i qrtystyczme .
f szczegolnosf i l aleza 0 raIp
na konfrontacj teorii n~lU~owych
z rakty kq szkol~q i animacYjnq, f
zaprezento a iu1i porownaniu form
pra y u yaa.Ldy zl1eh ot arcltl Sl~ I
na rloz e int~ndje i koncepty, la fakze r
zainicjowaniu na grunde lokalnym
debatyn dotyczqcej sposobu definiowania
saIDjegb prz~dmiotu rOZlwazan -
r edukacji medi~lnej, ~tora I
kor~splondowalaby ZJ szerSZq Id y;skusjq,
jaka obecnie jest prowadzona w kraju .
1 h 1J
I . .
. I
.I
I
,
r 1 I I +
z
Edukacja przez
słowo – obraz – dźwięk
NR 3362
Edukacja przez
słowo – obraz – dźwięk
pod redakcją
Justyny Hanny Budzik,
Ilony Copik
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Katowice 2015
Redaktor serii: Studia o Kulturze
Dobrosława Wężowicz-Ziółkowska
Recenzent
Agnieszka Ogonowska
Spis treści
Wprowadzenie (Justyna Hanna Budzik, Ilona Copik) . . . . . . .
7
Część I
Wokół teorii
Tadeusz Miczka
Edukacja do mediów i o mediach oraz z mediami i przez media, czyli
oswajanie technocodzienności . . . . . . . . . . . . . .
Ilona Copik
Laboratorium (nie)możliwości. Spojrzenie na kondycję edukacji me-
dialnej jako edukacji kulturowej we współczesnej szkole . . . .
Bartosz Kłoda-Staniecko
Zrozumieć cyberkulturę. O potrzebie sprawnego operowania języ-
kiem mediów . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Część II
W stronę praktyki – strategie dydaktyczne
Ewa Ogłoza
Dzielny cynowy żołnierzyk oraz Pasterka i kominiarczyk Andersena
i Mały żołnierz oraz Król i ptak Grimaulta (propozycja dydaktyczna –
tekst i animacja) . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
23
41
63
91
6
Spis treści
Joanna Zabłocka-Skorek
Edukacja filmowa w praktyce. Dobór filmów w Interdyscyplinarnym
Programie Edukacji Medialnej „KinoSzkoła” w kontekście recepcji
filmu przez młodego widza . . . . . . . . . . . . . .
Marek Kosma Cieśliński
Współczesne praktyki edycji obrazów jako klucz do reinterpretacji
klasyki kina . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Monika Adamska-Staroń
Kultura popularna jako przestrzeń edukacyjna . . . . . . .
Aleksandra Bałdyga
Motoryczno-sensoryczne wspieranie rozwoju dzieci we wczesnym
dzieciństwie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
110
139
153
181
Indeks osób . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
203
Noty o Autorach . . . . . . . . . . . . . . . . . .
211
Wprowadzenie
To, że współcześnie istnieje wyjątkowe zapotrzebowanie na szero-
ko rozumianą edukację medialną, wydaje się sprawą dość oczywistą.
Wśród aktualnie przygotowywanych i realizowanych na gruncie edu-
kacyjnym nowatorskich projektów, programów, warsztatów ogromną
część stanowią inicjatywy, które wynikają z konieczności wypracowy-
wania strategii działań pedagogicznych wobec faktu upowszechniania
się nowych technologii i eskalacji ich wpływu na różne sfery ludzkiego
życia. Organizuje się też wiele sympozjów, konferencji i publikacji na-
ukowych na ten temat1. W rozwijanym dyskursie o edukacji medialnej
uczestniczą instytucje państwowe, organizacje pożytku publicznego
i środowiska niezrzeszone, pedagodzy, medioznawcy, kulturoznawcy,
informatycy, psychologowie, animatorzy kultury i naukowcy. W tej
zbiorowej dyskusji nad kształtem edukacji medialnej w Polsce każdy
z wymienionych kręgów prezentuje odmienny punkt widzenia i posłu-
guje się odrębną argumentacją.
Celem, jaki wyznaczyłyśmy sobie jako inicjatorki konferencji „Edu-
kacja przez słowo – obraz – dźwięk. Medioznawstwo w dialogu z ani-
macją kulturalną” (12–14 czerwca 2014 roku na Uniwersytecie Śląskim
w Katowicach), było zorganizowanie spotkania, które dałoby sposob-
ność nawiązania twórczego dialogu pomiędzy różnymi środowiskami
edukacyjnymi zainteresowanymi powyższym tematem, zarówno tymi
1 Do najważniejszych można zaliczyć I Kongres Edukacji Medialnej, który
odbył się 25–26 września 2014 roku w Krakowie.
8
Wprowadzenie
ze sfery formalnej (uniwersytet, szkoła, ośrodki metodyczne), jak i nie-
formalnej (organizacje pozarządowe, stowarzyszenia kulturalne i arty-
styczne). W szczególności zależało nam na konfrontacji teorii nauko-
wych z praktyką szkolną i animacyjną, zaprezentowaniu i porównaniu
form pracy dydaktycznej, otwarciu się na różne intencje i koncepty,
a także zainicjowaniu na gruncie lokalnym debaty dotyczącej sposobu
definiowania samego przedmiotu rozważań – edukacji medialnej, która
korespondowałaby z szerszą dyskusją, jaka obecnie jest prowadzona
w kraju.
Ważnym założeniem otwierającym dyskusję była przy tym teza, że
istnieje żywotna potrzeba postrzegania przedmiotu naszych rozważań
szeroko, w kontekście społeczno-kulturowym współczesnego świata,
co pociąga za sobą konieczność uwolnienia edukacji medialnej z krę-
pującego ją gorsetu edukacji informacyjnej, która koncentruje się na
przygotowaniu do posługiwania się nowymi technologiami i rozwija
kompetencje komputerowe i informacyjne w ramach przedmiotu in-
formatyka. Przyjęcie takiej perspektywy nie było, rzecz jasna, podykto-
wane pragnieniem deprecjonowania samych umiejętności użytkowania
cyfrowych urządzeń czy też korzystania z informacji. Wynikało raczej
z przeświadczenia o konieczności wiązania procesów informacji i ko-
munikacji z rzeczywistością kulturową. Ta zaś obliguje do kształcenia
u uczniów bardziej złożonych kompetencji – aktywnego i odpowie-
dzialnego partycypowania w praktykach medialnych dzisiejszej tech-
nokultury. Samo użytkowanie komputera i posługiwanie się środka-
mi masowej komunikacji stanowić może bowiem zaledwie wstęp do
kształtowania pogłębionej świadomości zarówno nowych możliwości,
jakie wynikają z współuczestnictwa w cyfrowych światach, jak i wy-
pływających stąd zagrożeń.
Tytuł tomu, Edukacja przez słowo – obraz – dźwięk, wyznacza szerokie
spektrum zainteresowań praktyki dydaktycznej w odniesieniu do prze-
różnych tekstów audiowizualnych. Autorzy opisują edukacyjny poten-
cjał: filmu (fabularnego, dokumentalnego, animowanego), literatury
w relacji z ekranizacjami, dzieł sztuki mediów, telewizji i przekazów
popkulturowych. Słowa, obrazy i dźwięki są bowiem źródłem refleksji,
pobudzają odbiorców – zwłaszcza młodych – do nadawania im zna-
czeń, są nośnikiem wartości społecznych. Dlatego też badacze akade-
Wprowadzenie
9
miccy, nauczyciele i animatorzy kultury tak chętnie sięgają w swoich
działaniach edukacyjnych po szeroko rozumiane media, które stają się
nie tylko obiektem studiów (analizy, interpretacji, opisu), ale też inspi-
racją dla aktywności twórczych – przetwarzania i zmiany wyjściowych
tekstów. Co bardzo interesujące, zebrane w tomie artykuły odsłania-
ją podejścia przedstawicieli różnych dyscyplin. Są tu zarówno głosy
polonistów, filmo- i medioznawców, jak i pedagogów i psychologów,
a zatem zagadnienie edukacji medialnej, zaprezentowane z różnych
perspektyw, zyskuje wiele wymiarów.
Otwierając debatę na temat edukacji medialnej, nie chciałyśmy kiero-
wać jej na drogę protekcjonizmu, koncentrować się, co częste zwłaszcza
w publikacjach pedagogicznych, na demonizowaniu mediów – techno-
logicznych pogromców humanistycznego myślenia. Punktem wyjścia
uczyniłyśmy myśl, że media to praktyki kulturowe, z którymi obcowa-
nie jest i będzie nieuniknione, a zatem zamiast poddawać je krytyce,
lepiej uczyć się, jak najroztropniej z nimi żyć. Z założenia też obrado-
wanie nad edukacją medialną miało stać się pretekstem do przemyśleń
dotyczących kwestii szerszych: edukacji i kultury oraz ich wzajemnych
relacji. Ważnym tłem naszej dysputy było bowiem przekonanie, że żyje-
my w epoce transformacji kulturowej, która pociąga za sobą gruntowne
zmiany w każdym obszarze życia. Edukacja zaś – o czym przypomina
Jerome Bruner, amerykański psycholog, zwolennik kulturalistycznego
podejścia do procesów kształcenia i uczenia się – „nie stanowi wyspy,
lecz część kontynentu kulturowego”, powinna więc „pełnić określo-
ne funkcje w kulturze” i „odgrywać ważną rolę w życiu tych, którzy
w niej partycypują”2.
Procesy uczenia się i nauczania niemal we wszystkich artykułach
znajdują się w centrum refleksji i rozumiane są przez autorów wielo-
aspektowo, jako przekazywanie umiejętności i wiedzy, ich przyswa-
janie przez uczniów i studentów oraz przeżywanie, doświadczanie
i samodzielne tworzenie. To dowód na to, że ciągle aktualne i ważne
są postulaty Wincentego Okonia, który uczenie się opisywał jako na-
stępujące po sobie etapy: poznania, działania i przekształcania rzeczy-
2 J. Bruner: Kultura edukacji. Przeł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz. Kraków
2010, s. 27.
10
Wprowadzenie
wistości3. Przekazy zbudowane ze słów, obrazów i dźwięków otaczają
współcześnie młodego człowieka, są więc istotnym przedmiotem na-
uki, ponieważ mają ułatwić uczniowi lub studentowi pełniejsze uczest-
nictwo w kulturze i zaoferować mu narzędzia do własnych, kreatyw-
nych działań z wykorzystaniem przekazów medialnych. Działań, które
będą miały wpływ na rzeczywistość i wzbogacą ją o nowe jakości.
Wyzwania, jakie podejmują nauczyciele szkolni i akademiccy, aby
przygotować uczniów i studentów do świadomego i krytycznego od-
bioru oraz do twórczego przekształcania kulturowej rzeczywistości,
świadczą o poczuciu pedagogicznej misji, o wcielaniu w życie prze-
konania o tym, jak ważna dla młodego człowieka jest orientacja we
współczesności, której kształt wyznaczają różnorodne przekazy audio-
wizualne, zarówno o charakterze czysto użytkowym, jak i artystycz-
nym. Przed nauczycielami języka polskiego, przedmiotów artystycz-
nych, wiedzy o kulturze, wiedzy o społeczeństwie, tak samo jak przed
wykładowcami przedmiotów filmo- i medioznawczych na kierunkach
humanistycznych, stoi trudne zadanie. Polega ono nie tylko na prze-
kazywaniu uczniom i studentom faktów z historii i teorii mediów,
ale przede wszystkim na wskazywaniu im drogi zrozumienia i oceny
treści, z którymi stykają się w mediach. Ogromne znaczenie ma tutaj
przeświadczenie o wadze wychowania do wartości, a także przekona-
nie, że już od najmłodszych lat należy wprowadzać człowieka w świat
medialnych „języków”.
Na uwagę zasługuje fakt, iż w tekstach niemal wszystkich autorów
za przestrzeń adekwatną i atrakcyjną dla działań edukacyjnych uznaje
się sferę kultury popularnej. Koresponduje to z obserwacjami pedagoga
i filmoznawcy Witolda Jakubowskiego, autora książek takich jak: Edu-
kacja i kultura popularna (Kraków 2001) oraz Edukacja w świecie kultury
popularnej (Kraków 2006). Popkulturowe przekazy medialne mogą być
wstępem do analizy i interpretacji tekstów bardziej wymagających (np.
klasyki kina lub kina autorskiego, niszowego), mogą też stać się dla
uczniów i studentów inspiracją do własnej twórczości. Co ważne, taka
otwartość pedagogów na kulturę najnowszą i rozrywkową wymaga od
nich również – przynajmniej w pewnym zakresie – zaufania swoim
3 Zob. W. Okoń: Elementy dydaktyki szkoły wyższej. Warszawa 1971.
Wprowadzenie
11
wychowankom, którzy czasem lepiej orientują się w tym, co w danym
momencie jest najbardziej popularne i szeroko dyskutowane w gro-
nie rówieśników. Dzięki temu w relacji nauczyciel–uczeń ma szansę
zaistnieć dialog, obopólna wymiana doświadczeń, a to z pewnością
może korzystnie wpływać na procesy współdziałania w edukacji. Na-
uczyciele i wykładowcy, którzy opisali swoją praktykę i sformułowali
teoretyczne wnioski w tekstach w tym tomie, prezentują cenną posta-
wę uważności względem swoich podopiecznych, chcą partycypować
w ich zainteresowaniach, a równocześnie pamiętają o tym, że jednym
z najważniejszych celów edukacji jest edukacja aksjologiczna i rozwój
młodych ludzi.
W pedagogice od dawna funkcjonuje – rozwijana na polskim gruncie
m.in. przez Bogdana Suchodolskiego i Irenę Wojnar – teoria wycho-
wania estetycznego, rozumianego jako „wychowanie do sztuki”, czyli
kształcenie o sztuce i przygotowywanie do odbioru, analizy i interpre-
tacji dzieł sztuki, oraz „wychowanie przez sztukę”, czyli kształtowanie
postaw i wartości przy wykorzystaniu dzieł sztuki. W edukacji filmo-
wej Henryk Depta postulował „wychowanie przez film”, zorientowa-
ne na cele aksjologiczne, a jednak koniecznie oparte na „wychowaniu
do filmu”4. Nieco innymi słowami, w odniesieniu do naukowców an-
glosaskich, o instrumentalnym i autotelicznym podejściu do edukacji
filmowej pisze Witold Bobiński5. Lektura artykułów zamieszczonych
w tomie pokazuje natomiast, że współcześnie należy rozszerzyć filmo-
znawczą refleksję o perspektywę kształcenia „dla mediów” i „przez
media”, zawsze z uwzględnieniem kulturowego i obyczajowego charak-
teru mediów, które są codziennością praktyk odbiorczych i kreacyjnych
młodego człowieka.
W zamieszczonych w książce artykułach media rozumiane są sze-
roko: jako praktyki kulturowe obejmujące technologie, ich wytwory,
a także postawy odbiorcze i twórcze względem nich. Autorzy tek-
stów przekonują, iż tak rozumiane media mogą być cennym narzę-
dziem i pasjonującym przedmiotem nauki oraz wartościowym środ-
4 Zob. H. Depta: Film i wychowanie. Warszawa 1975, s. 22–26.
5 Zob. W. Bobiński: Teksty w lustrze ekranu. Okołofilmowa strategia kształcenia
literacko-kulturowego. Kraków 2011.
12
Wprowadzenie
kiem wychowawczym. Tadeusz Miczka w artykule Edukacja do mediów
i o mediach oraz z mediami i przez media, czyli oswajanie technocodzienności,
otwierającym pierwszą część tomu, poświęconą kwestiom teoretycz-
nym, przedstawia szczegółowy i bardzo aktualny pejzaż technokultu-
ry zdominowanej przez cyfrowe narzędzia i funkcjonującej w oparciu
o sieć. Autor podkreśla wagę zadania edukacji medialnej, której misją
powinno być kształtowanie postawy aksjologicznej i ciągłe doskonale-
nie umiejętności wartościowania użytkowanych technologii. Powołując
się na najnowsze badania z zakresu psychologii, ale i na współczesną
filozofię, badacz przekonująco argumentuje, że to edukacja medialna
ma kluczowy wpływ na wychowanie świadomych i wolnych osób. Esej
Miczki to inspirująca poznawczo i ważna wypowiedź, uświadamiająca
nam, jak ważką rolę ma do spełnienia nauczyciel i pedagog w przeła-
dowanej informacją i technologiami kulturze.
W podobnym tonie utrzymany jest artykuł Ilony Copik. Autorka
również dostrzega konieczność podążania modelu edukacji – tu na
przykładzie szkoły – za zmianami w rzeczywistości, w której zanurze-
ni są uczniowie. Autorka przypomina klasyczną już koncepcję eduka-
cji Celestyna Freineta, który w pierwszej połowie XX wieku traktował
szkołę jako laboratorium doświadczeń i stymulował swoich uczniów do
działania z wykorzystaniem najnowszych technologii. Copik dowodzi,
że poglądy Freineta idealnie wręcz odnajdują się we współczesności,
a na nowo przemyślana teoria francuskiego pedagoga, uzupełniona
o osiągnięcia archeologii mediów, pozwoli zbudować spójną strategię
edukacyjną, w której cywilizacja i technologia będą wspierać rozwój
wewnętrzny i etyczny ucznia. Co ważne, badaczka podkreśla antropo-
logiczne zorientowanie edukacji medialnej. Wspólne dla tekstów Micz-
ki i Copik jest również przekonanie o doniosłości wpływu postulowa-
nej edukacji medialnej na moralną, filozoficzną i kulturową kondycję
człowieka. Dlatego też autorzy podzielają pogląd, iż edukacja medialna
powinna stanowić odrębny przedmiot w rzeczywistości szkolnej i uni-
wersyteckiej.
Problem konieczności poszerzania wiedzy o językach mediów au-
diowizualnych u dzieci i młodzieży w społeczeństwie informacyjnym
podejmuje w swym artykule Bartosz Kłoda-Staniecko. Wspierając się
teorią mediów oraz zagadnieniami z zakresu neuronauki, autor rozwija
Wprowadzenie
13
tezę, że współczesna kultura wymaga innych – aniżeli te kształcone
w erze druku i mediów analogowych – umiejętności komunikacyjnych,
związanych z kontaktem człowieka z technologią cyfrową. W syste-
mie edukacji formalnej dostrzega on deficyt praktycznego stosowania
treści z zakresu edukacji medialnej, co w przyszłości może skutkować
brakiem u młodych ludzi kompetencji potrzebnych do sprawnego funk-
cjonowania w cyberprzestrzeni i świadomego udziału w kształtowaniu
cyberkultury.
W polskiej szkole występuje (zauważane przez autorów) rozbicie
na edukację filmową, będącą połączeniem wiedzy o filmie i wycho-
wania przez film, oraz edukację medialną, rozumianą jako edukacja
informatyczna. Jest to efekt historycznych uwarunkowań, w wyniku
których edukacja filmowa ma charakter zdecydowanie przyliteracki.
Wnikliwą syntezę tego stanu rzeczy, wraz z przypomnieniem doko-
nań pionierów (Suchodolski) i rozwijaniem tej dziedziny przez ze-
spół łódzkich nauczycielek pod wodzą Eweliny Nurczyńskiej-Fidel-
skiej w latach 80. XX wieku, przedstawia Bobiński w książce Teksty
w lustrze ekranu. Okołofilmowa strategia kształcenia literacko-kulturowego6.
Taka sytuacja utrzymuje się do dziś. W jej następstwie powstają bar-
dzo wartościowe propozycje dydaktyczne, opierające się na „szkol-
nym filmoznawstwie” uzupełniającym działania analityczne i inter-
pretacyjne uczniów o lekturę różnych tekstów kultury.
Przykłady strategii dydaktycznych oraz edukacyjnego wykorzystania
konkretnych dzieł w ramach zajęć z uczniami i studentami znalazły się
również w tym tomie. Ewa Ogłoza przedstawia obszerne studium po-
równawcze dwóch opowieści Hansa Christiana Andersena (Pasterka i ko-
miniarczyk oraz Dzielny cynowy żołnierzyk) i filmów animowanych Paula
Grimaulta (Król i ptak oraz Mały żołnierz). Znawczyni prozy Andersena
pokazuje, jak bardzo swobodne filmowe adaptacje baśniowych narracji
dostarczają materiału do tworzenia w lekturze nowych sensów, do pro-
wadzenia dialogu między tekstem literackim a filmowym. W artykule
Ogłozy wrażliwości interpretacyjnej towarzyszy wyobraźnia dydaktycz-
na, dzięki czemu wnioski płynące z uważnej lektury i odbioru filmów
mogą stać się zadaniem edukacyjnym dla uczniów-badaczy adaptacji.
6 Zob. W. Bobiński: Teksty w lustrze ekranu…, Kraków 2011.
14
Wprowadzenie
Szkoły dotyczy również artykuł Joanny Zabłockiej-Skorek, która
przedstawia konteksty refleksji wychowawczej, psychologicznej i etycz-
nej, ważne w doborze filmów dla Interdyscyplinarnego Programu Edu-
kacji Medialnej „KinoSzkoła”. Autorka od kilku lat układa repertuar
„KinoSzkoły”, kierując się przede wszystkim założeniami wychowania
przez film, a zatem traktując seanse filmów fabularnych, dokumen-
talnych i animowanych – zarówno te przeznaczone dla masowej pu-
bliczności, jak i te niszowe, artystyczne – jako impulsy do dyskusji na
temat postaw i wartości. Jej wybory są umocowane w refleksjach i do-
konaniach uznanych pedagogów filmu, takich jak: Janina Koblewska-
-Wróblowa, Witold Adamczyk, Bogusław Skowronek.
Bardzo interesujące i wartościowe poznawczo są propozycje nowa-
torskich autorskich strategii dydaktycznych wywiedzionych z uważnej
obserwacji i diagnozy medialnej rzeczywistości. Marek Kosma Cie-
śliński przedstawia zajęcia niemal skrojone na miarę współczesnego
studenta, który zainteresowany jest kwestiami praktycznymi i techno-
logicznymi, chce tworzyć też „prywatną” historię kina. Badacz i wy-
kładowca proponuje zatem metodę samplingu fragmentów filmowych
wybieranych przez studentów. Równie interesujący projekt twórczej
aktywizacji studentów opisuje Monika Adamska-Staroń, której stu-
denci są autorami „ekspresji” inspirowanych i tworzonych według
schematu analizowanych tekstów kultury popularnej. Autorzy obu
artykułów akcentują wartość kreatywnego zaangażowania studen-
ta w przedmiot studiów, a także konieczność rewizji akademickiego
programu nauczania i np. zastąpienie kanonu klasyki wybranym re-
pertuarem dzieł nowych, nieszablonowych lub takich, które zysku-
ją największą popularność wśród młodych ludzi i oddziałują na ich
światopogląd. Teksty Cieślińskiego i Adamskiej-Staroń, odnosząc się
do rzeczywistości uniwersyteckich kierunków humanistycznych (kul-
turoznawstwo i pedagogika), dowodzą także, że to w akademii postu-
lat zwiększenia nacisku na edukację medialną ma szansę szybszego
urzeczywistnienia.
W tomie znalazł się również artykuł dotyczący kształtowania wrażli-
wości i postawy najmłodszych względem mediów – Aleksandra Bałdyga
relacjonuje swoje doświadczenia z pracy metodą Montessori w żłobku,
pokazując, jak dzisiejsza medialna rzeczywistość staje się kontekstem
Wprowadzenie
15
dla opracowanych na przełomie XIX i XX wieku sposobów zmysłowej
i ruchowej stymulacji w okresie wczesnego dzieciństwa.
Przedstawione referaty konferencyjne oraz lektura artykułów zgro-
madzonych w tej publikacji skłaniają do wyciągnięcia wniosków
z naszego spotkania i towarzyszącej mu debaty. Najbardziej ogólnym,
a zarazem najpilniejszym spośród nich (akcentowanym zwłaszcza
w środowisku praktyków – nauczycieli i pedagogów), jest postulat
zmiany myślenia o edukacji. Po pierwsze, chodzi tu o konieczne
uznanie wiodącej roli edukacji medialnej zarówno we współczesnej
szkole, jak i we wszelkich pozaszkolnych formach kształcenia i wycho-
wania. Po wtóre, jak ujmuje to Tadeusz Miczka w swym artykule, za
pośrednictwem edukacji medialnej należałoby rozpocząć „urealnianie”
szkoły, a nawet „przeprojektowywanie całej edukacji”. Ostatni postu-
lat, jakkolwiek radykalnie by brzmiał, wydaje się koniecznością, która
wypływa bezpośrednio z gruntownych transformacji współczesnego
świata. Dotyczą one nie tylko upowszechniania się mediów cyfrowych
i rozszerzania zakresów ich konwergencji, ale też zmian w sposobach
użytkowania nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych, po-
ciągających za sobą zmiany egzystencjalne. Stoimy na stanowisku, że
edukacja, jeśli ma właściwie spełniać swoje zadania w społeczeństwie
i nie narażać się na zarzuty anachronizmu, musi korespondować z co-
dziennością, razem z innymi dziedzinami życia podążać za zmianami.
W praktyce oznaczałoby to nie tylko konieczność dalszych inwestycji
w infrastrukturę, rozwój cyfrowych kompetencji nauczycieli, zwięk-
szenie dostępu do programów, ale także przeformułowanie wymagań
i efektów kształcenia.
Niezwykle istotne jest przy tym, by fascynacja techniką szła w parze
z usposobieniem polemicznym względem niej. „Urealnienie” edukacji
koniecznie trzeba naszym zdaniem rozumieć jako urzeczywistnianie
dualnej postawy w stosunku do mediów: otwartej i jednocześnie kry-
tycznej. Ważne jest także to, że rozwijaniu umiejętności technicznych
obcowania z maszynami musi towarzyszyć kultywowanie humani-
stycznych wartości i rozumienie moralnych skutków, jakie wiążą się
z partycypacją w cyfrowych światach. Nie należy bowiem bagatelizo-
wać realnych zagrożeń, wśród których najważniejszym jest problem
zaburzeń tożsamości współczesnego człowieka. „Osoba w sieci” to nie
16
Wprowadzenie
tylko nośna metafora kulturowa, ale i oznaka znalezienia się w „pułap-
ce egzystencjalnej”, która grozi powstawaniem różnych stanów patolo-
gicznych: natężeniem przestępstw, wykluczenia, wreszcie dezintegracją
osoby ludzkiej. W dobie progresji technologicznej nie słabnie potrzeba
walki o wartości humanistyczne i zachowanie duchowej integralności
człowieka.
Najlepszym sposobem koordynowania treści z zakresu edukacji me-
dialnej, jak sądzimy, prawdopodobnie byłoby wprowadzenie do szkół
odrębnego przedmiotu, wykładanego przez profesjonalnych edukato-
rów, specjalistów – medioznawców. Problem uczenia o mediach, przez
media i do mediów póki co dotyczy jednak przede wszystkim dy-
daktyk przedmiotowych. Wynika stąd konieczność wypracowywania
w obrębie każdego przedmiotu nauki szkolnej strategii efektywnego
wprowadzania treści z tym tematem związanych. Ważnym wnioskiem
musi być przy tym modyfikacja podejścia metodycznego. Oznacza
ona ograniczenie w działaniach pedagogicznych transmisyjnego mo-
delu edukacji na rzecz większego otwarcia się na dialog i współpracę
z młodzieżą, pobudzanie jej kreatywności w obcowaniu z mediami.
Trafnie ujęła to Agnieszka Ogonowska, pisząc, że zamiast postrzegać
szkołę jako „fabrykę ładu”, należałoby ją raczej kojarzyć z „poligonem
doświadczalnym”7.
Jesteśmy przy tym przekonane, że współczesna kultura, zorientowa-
na na działanie, otwarcie narzucająca aktywność swoim uczestnikom
– konsumentom i jednocześnie producentom treści kulturowych – wy-
maga kształcenia innego rodzaju kompetencji, złożonych, zwielokrot-
nionych. Przestrzeń medialną XXI wieku zdominowała audiowizual-
ność, a relacje społeczne organizuje struktura bazy danych, wypierając
dominujący dotychczas, linearny porządek narzucany przez pismo
i druk. Wśród języków komunikacji powinniśmy zatem, obok czytania
i pisania, uczyć umiejętności programowania, nawigowania i odczy-
tywania przekazów audiowizualnych. Równie ważne jest kształcenie
postaw kreatywności, innowacyjności, pracy zespołowej oraz poszu-
kiwanie nowych rodzajów uczenia się, wypracowywania nowych
7 A. Ogonowska: Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość. Kraków
2013, s. 128.
Wprowadzenie
17
strategii szybkiego przyswajania, gromadzenia, selekcjonowania wia-
domości.
W niektórych krajach edukacja filmowa i medialna są częścią ście-
żek kilku przedmiotów szkolnych – syntezę różnych systemów euro-
pejskich opracował m.in. Bobiński8; porównaniem modelu polskiego,
niemieckiego i brytyjskiego zajmuje się również Konrad Klejsa z Uni-
wersytetu Łódzkiego9. W obliczu wzrastającej wiedzy i zrozumienia
tych różnorodnych propozycji przed medioznawcami i nauczycielami
stoi zadanie dostosowania programów z zakresu szeroko rozumianej
edukacji audiowizualnej do społecznej i kulturowej rzeczywistości,
w której przychodzi nam działać. W maju 2015 roku międzynarodowy
zespół naukowców i pedagogów pod nazwą Film Education Framework
for Europe (Platforma Edukacji Filmowej dla Europy) zakończył pracę
nad dokumentem określającym najważniejsze cele i metody nowocze-
snej edukacji filmowej. Za jej kluczowe wymiary uznano: kreatywność,
krytyczne myślenie oraz aspekt kulturowy. Analizując cele szczegóło-
we, przewidywane doświadczenia, rezultaty i wyniki edukacji filmo-
wej, eksperci doszli do wniosku, że korzyści z niej płynące wykraczają
daleko ponad sferę edukacji i obejmują rozwój osobisty, kształtowanie
odpowiedzialności i postawy obywatelskiej oraz zwiększają szanse na
zatrudnienie10. Film okazuje się więc niezwykle wartościowym przed-
miotem studiów, które rozwijają wrażliwość, zdolności rozumienia,
zmysł krytyczny i aksjologiczny, oddziałując na niemal wszystkie dzie-
dziny życia prywatnego, społecznego i zawodowego. Podobne prze-
konanie stoi u źródeł artykułów, które oddajemy w ręce Czytelnika.
Naszą radością jako organizatorek i inicjatorek przedsięwzięcia
Edukacja przez słowo – obraz – dźwięk jest obserwacja zbliżania się śro-
8 Zob. W. Bobiński: Teksty w lustrze ekranu…
9 Referat Konrada Klejsy – Idem: Systemy edukacji filmowej w Polsce, Wielkiej
Brytanii i Niemczech – próba porównania. Ogólnopolska konferencja „Tu jest kino!
Edukacja filmowa a kina lokalne”. Uniwersytet Łódzki, 14–15.05.2015.
10 Zob. I. Wall: Film Education Framework for Europe. Prezentacja z Między-
narodowej Konferencji „Edukacja filmowa w Polsce i na świecie – rozwiązania
systemowe i studia przypadków”, 6–7.05.2015, Uniwersytet Warszawski. http://
www.come.uw.edu.pl/peam/prezentacje_k2/Ian 20Wall.pptx
[data dostępu:
6.07.2015].
18
Wprowadzenie
dowiska nauczycieli szkolnych i akademickich. Podczas spotkania
uczestnicy wielokrotnie podkreślali potrzebę wzajemnej współpracy,
zaciekawienie taktykami i osiągnięciami dydaktycznymi oraz przeko-
nanie o inspirującym potencjale doświadczeń wynikających z uczenia
w określonej grupie wiekowej. Wykładowcy uniwersyteccy uważnie
obserwują praktyki edukacyjne w szkołach, dzięki czemu potem mogą
lepiej dobrać metody nauczania studentów. Nauczyciele gimnazjów i li-
ceów natomiast szukają akademickich syntez, a także teoretycznych
ujęć nowych zjawisk i przemian w przestrzeni mediów audiowizual-
nych, by na podstawie pogłębionej wiedzy zbudować strategie dydak-
tyczne i wychowawcze.
W 1989 roku, podsumowując ponad 20 lat pracy naukowej i dydak-
tycznej nad edukacją filmową, Nurczyńska-Fidelska doprecyzowała
samo pojęcie:
[e]dukacja filmowa w mym rozumieniu to nie określona dys-
cyplina dydaktyki, lecz pewnie proces, czyli system czynno-
ści, system powiązanych ze sobą oddziaływań wychowaw-
czych oraz przekazywania określonej wiedzy i kształtowania
umiejętności. Proces ten winien się dokonywać nie w trybie
realizowania prostego schematu komunikacji przebiegającej od
nadawcy do odbiorcy, lecz na drodze świadomie kształtowa-
nych interakcji11.
Podjęte w prezentowanym tomie problemy badawcze oraz opisywa-
ne praktyki dydaktyczne zdają się kontynuować myśl nestorki polskiej
edukacji filmowej, która od „przyliterackości” wyraźnie – już w latach
70. i 80. XX wieku – rozszerzała swoje wpływy na sferę aksjologiczną
i stawiała sobie za cel wykształcenie zdolności krytycznego myślenia
oraz świadomego wyboru otaczających młodego człowieka przekazów
audiowizualnych.
W kolejnych artykułach Autorzy rozwijają zagadnienia związane z fi-
lozoficznym, etycznym, kulturoznawczym, psychologicznym i pedago-
11 E. Nurczyńska-Fidelska: Edukacja filmowa na tle kultury literackiej. Łódź
1989, s. 75.
Wprowadzenie
19
gicznym podejściem do świata mediów audiowizualnych, prezentując
aktualne obserwacje dotyczące odbioru słów, obrazów i dźwięków.
Wśród tekstów Czytelnik znajdzie koncepcje innowacyjne, a nawet re-
formistyczne, takie, które wytyczają nowe ścieżki w nauce czy dydak-
tyce, a także teorie klasyczne, których przypomnienie z jednej strony
jest wyrazem poszukiwania wśród uznanych konceptów sprawdzo-
nych strategii rozwiązywania aktualnych problemów, z drugiej – ma
na celu usystematyzowanie stanu wiedzy na określony temat. Książkę
adresujemy bowiem zarówno do przedstawicieli środowiska akademic-
kiego – naukowców i studentów, postrzegających edukację medialną
jako przedmiot wiedzy akademickiej – jak i do nauczycieli i animato-
rów kultury, zainteresowanych zdobyciem wiedzy o charakterze pro-
pedeutycznym czy też znalezieniem konkretnych pomysłów metodycz-
nych. O ile bowiem ogólne cele edukacji filmowej i medialnej pozostają
niemal niezmienne od wielu dekad, to ciągle zmieniają się szczegóło-
we rozwiązania i strategie dydaktyczne stosowane do ich osiągnięcia.
Mamy nadzieję, że zgromadzone w tomie teksty staną się źródłem
inspiracji i twórczych działań dla przedstawicieli różnych środowisk
edukacyjnych, którym przyświeca wspólny cel podnoszenia jakości
edukacji medialnej w Polsce.
Bibliografia
Bobiński W.: Teksty w lustrze ekranu. Okołofilmowa strategia kształcenia literac-
ko-kulturowego. Kraków 2011.
Bruner J.: Kultura edukacji. Przeł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz. Kraków
2010.
Depta H.: Film i wychowanie. Warszawa 1975.
Klejsa K.: Systemy edukacji filmowej w Polsce, Wielkiej Brytanii i Niemczech
– próba porównania. Referat wygłoszony na Ogólnopolskiej konferencji
„Tu jest kino! Edukacja filmowa a kina lokalne”. Uniwersytet Łódzki,
14–15.05.2015.
Nurczyńska-Fidelska E.: Edukacja filmowa na tle kultury literackiej. Łódź 1989.
20
Wprowadzenie
2013.
Ogonowska A.: Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość. Kraków
Okoń W.: Elementy dydaktyki szkoły wyższej. Warszawa 1971.
Wall I.: Film Education Framework for Europe. Prezentacja z Międzynarodo-
wej Konferencji „Edukacja filmowa w Polsce i na świecie – rozwiązania
systemowe i studia przypadków”, 6–7.05.2015, Uniwersytet Warszawski.
http:// www.come.uw.edu.pl/peam/prezentacje_k2/Ian 20Wall.pptx [data do-
stępu: 6.07.2015].
Justyna Hanna Budzik
Ilona Copik
A
Aarseth Espen 67, 78, 87
Ablewicz Krystyna 164, 179
Abriszewski Krzysztof 47, 62
Adamczyk Witold 14, 118, 120, 121,
123, 131, 134, 135, 136, 138
Adamska-Staroń Monika 14, 153,
158, 162, 164, 165, 168, 169, 170,
178, 179
Allport Gordon 190
Andersen Hans Christian 13, 60,
91–109
Andersen Peter Bøgh 67
Andrzejewski Jerzy 65–66, 142
Antonioni Michelangelo 144
Apollinaire Guillaume 56
Arkin E.A. 195, 201
B
Bałdyga Aleksandra 14, 181
Bamford Anne 49, 61
Banse Gerhard 27, 39, 40
Bańka Augustyn 164, 179
Barlow John Perry 36, 38
Barnett Louise K. 70, 88
Indeks osób
Baron Piotr 157
Bateson Gregory 24, 34–35, 38
Baumeister Roy 37, 38
Bazin André 68
Bellot-Chuzel Martine 104, 108
Bernatowicz Małgorzata 42, 62
Białokozowicz Przemysław 37
Biedrzycki Krzysztof 29, 38
Bilski Paweł 175
Birch Ann 191, 201
Birov Strahil 85, 88
Blaim Alicja 185, 195, 201
Bludova Inna 85, 88
Bobiński Witold 11, 13, 17, 19
Bobrowicz Wojciech 49, 61
Bogdanowicz Marta 185, 201
Bogost Ian 68, 87
Bordwell David 70, 87
Boyle Danny 72
Brasseur Pierre 106
Bratland Eric 48, 61
Brazis Romuald 27, 40
Breton Camille 104, 108
Brooks Virginia 70, 88
Bruner Jerome 9, 19, 43, 45, 60, 61
204
Indeks osób
Brzostowska-Tereszkiewicz Tamara
19, 43
Buber Martin 163
Buckingham David 43
Budzik Justyna Hanna 19, 53, 61, 98
Bullock Sandra 73
Buñuel Luis 144
Burn Andrew 43–44, 50–51, 61
Burton Tim 72
C
Carné Marcel 106
Carpenter John 72
Castells Manuel 37
Chaplin Charles 120
Chirico Giorgio de 106
Chłopkiewicz Maria 184, 191, 196,
201
Cholewa Piotr W. 76, 88
Ciechowski Grzegorz 157
Cieśliński Marek Kosma 14, 139,
150, 151
Clark Andy 74, 87
Clooney George 73
Coelho Paulo 170
Cooper Merian C. 106
Copik Ilona 12, 19, 41
Coppola Francis Ford 74
Cybulski Zbigniew 142
Cypryański Piotr 50, 64
D
Dali Salvador 106
Danielewicz Michał 66
Danquart Pepe 123
Dard Michel 56
Dasiewicz-Tobiasz Anna 190, 201
Dąbrowska Anna Justyna 40
Delluc Louis 103
Depta Henryk 11, 19, 111, 120, 122–
123, 125, 126, 138
Derbis Romuald 164, 179
Derra Aleksandra 47, 62
Dewey John 46
Dębski Krzesimir 157
Dębski Radzimir 157
Disney Walt 101
Długosz Jan 169
Dovey Jon 62
Drzewiecki Piotr 61
Dudziuk Marzena 166, 179
E
Eberhardt Konrad 54, 62
Eco Umberto 70, 87
Eisenstein Sergiusz 106
England Liz 82, 87
Engmark Åsleik 117
Epstein Jean 56
Escher Maurits Cornelis 106
F
Falk Feliks 149
Favreau Jon 73
Figielski Łukasz 146, 151
Filiciak Mirosław 42, 62
Flemming Irene 188, 201
Folkierska Andrea 166, 179
Ford Aleksander 144
Ford Henry 86
Frasca Gonzalo 64, 87
Frazer James Georges 56, 62
Frąckiewicz Waldemar 49, 61
Freinet Celestyn 12, 46–47, 50
Fromm Erich 86
G
Gajda Janusz 44, 62
Garcia Adrià 115
Gardner Howard 51, 62
Gareis Karsten 85, 88
Gibson William 76, 88
Giddings Seth 62
Gierszewska Barbara L. 43, 62
Gillam Barbara 71, 88
Gliński Robert 127
Gofron Andrzej 158, 179
Gogacz Mieczysław 162, 179
Goldsmith Jack 36, 39
Gordon Edwin E. 198
Górecka Dorota 29, 39
Grad Jan 158, 160, 164, 179
Grant Iain 62
Griffith David Wark 100, 142
Grimault Paul 13, 91, 96–100, 103–
Grotowicz Victor 38, 40
Gumienna Iwona 172
Gunning Tom 57, 62
Guz Sabina 187, 193, 201
Gwóźdź Andrzej 42, 50, 51, 54, 62,
108
151
H
Hackman Gene 74
Harris Richard Jackson 71, 88
Harwas-Napierała Barbara 195, 202
Heidegger Martin 163, 179
Hejwosz Daria 154, 158, 179
Helman Alicja 70, 88, 149, 152
Indeks osób
205
Hendrykowska Małgorzata 149, 152
Hendrykowski Marek 100, 108
Hiller Arthur 142
Hochberg Julian 70, 88
Högdahl Martin 115
Hoggart Richard 156
Hopfinger Maryla 152
Hornowski Bolesław 191
Hornowski Tomasz 37, 39
Hüsing Tobias 85, 88
I
Ingarden Roman 163
Irasiak Anna 162
Ivernel Guillaume 115
J
Jackiewicz Aleksander 151, 152
Jacuńska Małgorzata 191, 202
Jakubowski Witold 10, 154, 158, 159,
167, 179
Jałowiec Magdalena 188
Janerka Lech 157
Jankowska Halina 132, 138
Jankowski Andrzej 51, 62
Jasiewicz Justyna 38
Jaworska Teresa 168, 180
Jenkins Henry 30, 39, 42, 62, 77, 88
K
Kaczan Radosław 38
Kaczmarek Urszula 158, 160, 164,
179
Kamiński Aleksander 192
Kane Sarah 155
Karolak Wojciech 157
Kazejak Anna 112, 127
206
Indeks osób
Kelly Kieran 62
Kerckhove Derrick de 30, 39
Kędzior-Niczyporuk Elżbieta 194,
202
Kiełbaszczak Marian 127
Kieślowski Krzysztof 143
Kilar Wojciech 98, 104, 106
Kircher Athanasius 55–56, 58
Kisiel Bożena 185
Klee Paul 97
Klejsa Konrad 17, 19
Klimowicz Marta 40
Kłoda-Staniecko Bartosz 12, 64, 78,
88
Kłos Jan 32, 39
Koblewska-Wróblowa
131, 133, 135, 138
Janina 14,
Kolasińska-Pasterczyk
Iwona 42,
62
Komasa Jan 127, 145
Komeda Krzysztof 157
Konieczna Ewelina 133, 138
Korsak Zbigniew 140, 152
Korte Werner B. 85, 88
Kosma Joseph 96, 104
Kowalska Małgorzata 25, 39
Kozubek Małgorzata 137, 138
Krzeczkowski Henryk 56
Krzemieniowa Krystyna 51
Krzemień-Ojak Sław 151
Kubacka Katarzyna 112
Kubrick Stanley 71
Kuchtowa Ewa 198, 201
Kulczycki Emanuel 40
Kurosawa Akira 143
Kurylewicz Andrzej 157
Kwiatkowska Henryka 170
Kwieciński Zbigniew 45, 62
Kwintylian 194
L
Landry Johan 104, 108
Lang Fritz 106
Latour Bruno 47, 62
Lawton Ben 70, 88
Legay Yves 97, 108
Leppert Roman 168, 180
Lessig Lawrence 37, 39
Levinas Emmanuel 163
Levinson Paul 42, 62
Lewowicki Tadeusz 48
Liebenow Hermann 190, 202
Lifton Robert Jay 33, 39
Ligęza Witold 158, 179
Linklater Richard 71
Lipszyc Jarosław 29, 39
Lister Martin 42, 62
Little Ryan 125
Lorek Marta 42, 62
Loth Stanisław 127
Lubelski Tadeusz 51, 144
Lucas George 72
Lyotard Jean-François 25, 39
Ł
Ławrowska Romualda 49, 62
Łona, wł. Zieliński Adam Bogumił
157
Łuczyński Jan 191, 201
Łukasik Beata 169, 179
Łukaszewicz Krzysztof 126
Łukaszewicz Ryszard 178, 179
M
MacLean Robert 92, 93, 94, 95, 108
Maldonado Victor 115
Malim Tony 191, 201
Mann Tomasz 101
Manovich Lev 50, 64, 68, 77
Margański Janusz 55
Méliès Georges 57
Melosik Zbyszko 154, 180
Meyer Agnes 101
Michalak Bartosz 146, 151
Michalski Krzysztof 159, 179
Miczka Tadeusz 12, 15, 23, 27, 32, 36,
39, 40
Migasiński Jacek 25, 39
Mikser, wł. Skommer Mikołaj 157
Mikułowski-Pomorski Jerzy 33, 40
Minczakiewicz Elżbieta Maria 189,
193, 202
Mirahina Agnieszka 67, 86–87, 88
Misiuna Dariusz 78, 88
Mishler William 92, 93, 95, 108
Miśkiewicz Henryk 157
Moglen Eben 85
Montessori Maria 182–183, 187, 201
Morawski Stanisław 119, 138
Morbitzer Janusz 61
Morin Edgar 54, 56, 62, 118
Mozart Wolfgang Amadeusz 197
Możdżer Leszek 157
Muchacka Bożena 49, 62
Munch Edvard 95
Munk Andrzej 144
Murawska Ewa 158, 179
Murch Walter 73, 74, 88
Murray Janet 68, 88
Musiał Ewa 61
Indeks osób
207
N
Nahorny Włodzimierz 157
Nalaskowski Aleksander 155
Namysłowski Zbigniew 167
Negroponte Nicholas 77
Neupert Richard 97
North Dan 57, 62
Nosowska Katarzyna 157
Novak Michael 38, 40
Nowak Andrzej 29, 40
Nowak Samuel 154, 155, 157, 180
Nurczyńska-Fidelska Ewelina 13,
18, 19
O
Ochab Maryna 101, 109
Ogłoza Ewa 13, 91, 92
Ogonowska Agnieszka 16, 20, 48, 62
Okoń Wincenty 10, 20, 195
Olejnik Marian 191, 202
Orff Carl 190
O.S.T.R., wł. Ostrowski Adam 157
Ostrowicki Michał 77, 88
Owidiusz 194
P
Pagliano Jean-Pierre 97
Pasolini Pier Paolo 70, 88, 146
Pater-Ejgierd Natalia 49, 62
Patlewicz Waldemar 142
Peterson Mary A. 71, 88
Pezda Aleksandra 25, 40
Piaget Jean 191
Piasecka Małgorzata 158, 162, 169,
179
Picasso Pablo 106
Piechociński Tomasz 38
208
Indeks osób
Pielasińska Wiesława 111
Pilch Tadeusz 191, 192, 194, 202
Piotrowska Renata 40
Pisarski Mariusz 87
Pitrus Andrzej 79
Płażewski Jerzy 68, 75
Popek Stanisław Leon 189, 202
Porta Giovanni Battista della 55
Postman Neil 27, 40
Prensky Marc 24, 25, 40
Preuss-Kuchta Lucyna 158, 179
Prévert Jacques 96, 97, 103, 104, 105
Przasnyska Maria 185, 202
Przychodzińska-Kaciczak Maria 190,
202
Q
Qwak Arthur 115
R
Rabelais François 36, 194
Ricœur Paul 55, 163
Robinson Martin 83, 88
Rodin August 105
Rogucki Piotr 157
Rosłaniec Katarzyna 127
Roszkowski Jakub 142
Roux Stéphane le 96, 109
Rozkosz Ewa 40
Różewicz Stanisław 144
Rushkoff Douglas 45, 62, 77–78, 88
Rutkowiak Joanna 166, 168, 179, 180
Rycielska Ludmiła 29, 38, 40
S
Sadza Agata 42, 62
Sadzewicz Juliusz 65
Sanborn Fred W. 71, 88
Sartori Giovanni 148, 152
Sartre Jean-Paul 55
Sawicka Katarzyna 42, 62
Schnabel Ulrich 38, 40
Schoedsack Ernest B. 106
Schreiber Paweł 87
Schulz Carola 85, 88
Scorsese Martin 99
Sedgwick Harold A. 71, 88
Seifert-Knopik Gabriela 190, 202
Serwa Aleksandra 170
Sherborne Weronika 185
Siemieniecki Bronisław 48
Sieńko Marcin 40
Siewiorek Robert 38, 40
Sijko Kamil 38
Sikora Dorota 67, 87
Siuda Piotr 29, 39, 155, 180
Skorek Marcin 113
Skowera Maciej 95, 96, 109
Skowronek Bogusław 14, 118, 121,
122, 124, 136, 137, 138
Słodownik Agnieszka 66
Słoń, wł. Zawadzki Wojciech 157
Smith Tim 73
Smoczyńska-Nachtman
Urszula
190, 202
Socha Irena 27
Sochańska Bogusława 93, 107
Sokołowski Marek 32, 39
Sowińska Iwona 51, 144
Stańko Tomasz 157
Staszczyk Zygmunt 157
Staszewski Kazimierz 157
Storey John 156, 180
Straley Bruce 83
Strauven Wanda 57, 62
Strinati Dominic 154, 180
Stunża Grzegorz D. 29, 39
Suchodolski Bogdan 11, 13
Sunstein Cass 37, 40
Syska Rafał 51, 144
Sysło Maciej Marek 38
Szczepańska Sylwia 166, 179
Szkudlarek Tomasz 154, 180
Szmidt Krzysztof J. 158, 165, 179, 180
Szostakowicz Dymitr 101
Szota Michał 66
Sztobryn Sławomir 45, 62
Szymański Jan 112
Ś
Śliwerski Bogusław 45, 62, 161, 162,
180
Śmietana Jarosław 157
T
Tabaczyński Michał 87
Talarczyk Robert 142
Tanalska-Dulęba Anna 27, 40
Tarantino Quentin 72
Tarkowski Andriej 144
Tatar Maria 92, 95, 109
Taylor Charles 31, 40
Tede, wł. Graniecki Jacek 157
Thompson Edward P. 156
Tischner Józef 163
Trempała Janusz 195
Trzęsiok Agata 173, 176
U
Urbaniak Michał 157
Uszyński Jerzy 148, 152
Indeks osób
209
V
Vimenet Pascal 97, 109
Vivaldi Antionio 197
Voigt Riborg 96, 107
W
Waglewski Wojciech 157
Wajda Andrzej 65, 142, 149
Wales Jimmy 24, 25, 40
Wall Ian 17, 20
Waloszek Danuta 193
Weber Max 85
Weinsberg Adam
Welles Orson 142
Wieser Matthias 27, 39
Wilk Eugeniusz 42, 62
Wilkin Jerzy 24, 40
Williams Raymond 156
Wilson Kenneth G. 28, 40
Winkowska-Nowak Katarzyna 29,
40
Winter Rainer 27, 39
Wojnar Irena 11, 111
Wojtyła Karol 178, 180
Wroczyński Ryszard 192
Wróblewski Jan Ptaszyn 157
Wu Tim 36, 39
Wudarski Arkadiusz 158, 179
Wullschläger Jackie 101, 103, 107,
109
Wygotski Lew 195
Z
Zabłocka-Skorek Joanna 14, 110, 112
Zacharuk Tamara 163, 180
Zanussi Krzysztof 49
Zasada Irena 182
210
Indeks osób
Zawadzka Maria 42, 62
Zielinski Siegfried 42, 51–52, 55, 57,
58, 59, 62
Zielińska Anna 198, 201
Ziembacz Paulina 171
Ziemska Maria 185, 191
Zipes Jack 104, 109
Zittrain Jonathan 37, 40
Ż
Żabicki Piotr 26, 40
Żakowski Jacek 85, 88
Noty o Autorach
Monika Adamska-Staroń – adiunkt w Instytucie Pedagogiki Akademii im.
Jana Długosza w Częstochowie. Zainteresowania naukowe koncentruje wokół
kulturowych kontekstów edukacji, edukacyjnych aspektów wybranych feno-
menów kultury popularnej, edukacji przez sztukę, aktywności (samo)poznaw-
czej człowieka, twórczości. Zainteresowania te znajdują swoje odzwierciedlenie
w działalności naukowej i pozanaukowej. Jest autorką książki Samokształtowa-
nie w świadomości młodzieży. Aktualny i antycypowany wizerunek (Częstochowa,
2006), współautorką książek: Inny sposób myślenia o edukacji. Metaforyczne narracje
(współaut. M. Piasecka, B. Łukasik, Kraków 2007) i Twórcze myślenie. Kreatyw-
ny student i nauczyciel (współaut. B. Łukasik, M. Piasecka, Częstochowa 2009)
oraz m.in. artykułów: W poszukiwaniu wiedzy o wychowaniu („Podstawy Eduka-
cji” 2008), Edukacja – Inspiracja – Tworzenie (W: Twórczość dzieci i młodzieży, red.
K.J. Szmidt, 2009), Pedagogiczne idee. Ku czemu powrót? („Podstawy Edukacji”
2009), Człowiek w świecie kultury popularnej (W: Kultura popularna – tożsamość –
edukacja, red. D. Hejwosz, W. Jakubowski, 2010), Ekspresja jako jeden ze sposobów
bycia podmiotu w świecie. Heideggerowskie (i nie tylko) inspiracje („Podstawy Edu-
kacji” 2010), O edukacyjnym potencjale X Muzy (W: Relatywizowanie w edukacji.
Wybrane ujęcia, red. L. Preuss-Kuchta, E. Murawska, Toruń 2012), Edukowanie
przez sztukę sposobem na doskonalenie jakości życia (W: Quaestiones de qualitate
vitae, red. A. Wudarski, Częstochowa 2014). Poszukuje nowych, niekonwencjo-
nalnych sposobów poznawania świata, w tym świata różnorodności pedago-
gicznej.
Aleksandra Bałdyga – magister pedagogiki na kierunku edukacja wczesno-
szkolna i wychowanie przedszkolne. Od 20 lat pracuje w Niepublicznym Żłob-
ku Montessori w Rybniku jako pedagog. Brała udział w konferencjach: „Eu-
212
Noty o Autorach
ropejskie modele edukacji”, „Nowe przestrzenie edukacji”. Uzyskała certyfikat
arteterapeuty w pracy pedagoga i wychowawcy.
Justyna Hanna Budzik – doktor, adiunkt w Zakładzie Filmoznawstwa i Wie-
dzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego, absolwentka podyplomowych studiów
historii sztuki, lektorka języka polskiego jako obcego. Autorka książek: Fil-
mowe cuda i sztuczki magiczne. Szkice z archeologii kina (Katowice 2015) i Dotyk
światła. O zmysłowym doznawaniu kina (Katowice 2012) oraz artykułów z za-
kresu estetyki i dydaktyki filmu. Współpracuje z instytucjami kulturalnymi
i oświatowymi w zakresie edukacji filmowej. Prowadzi edukacyjny blog http://
konwersatoriaofilmieikulturze.blogspot.com/ oraz działa w Fundacji dla Filmu
i Fotografii.
Marek Kosma Cieśliński – doktor filmoznawstwa, dziennikarz radiowy i re-
żyser filmów dokumentalnych. Interesuje się problemami perswazji i mani-
pulacji w mediach. Autor m.in. monografii: Franz Waxman. Zdobywca Oscarów
z Königshutte (Chorzów 2006) oraz Między polityką a sztuką. Polska Kronika Filmo-
wa 1944–1994 (Warszawa 2006).
Ilona Copik – adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscypli-
narnych na Uniwersytecie Śląskim, polonistka i kulturoznawczyni, nauczyciel-
ka języka polskiego i historii, animatorka związana z gliwickimi instytucjami
kultury. Interesuje się edukacją medialną i regionalną, tożsamością regional-
ną oraz antropologią mediów. Członkini Polskiego Towarzystwa Badań nad
Filmem i Mediami. Autorka książki Pomiędzy Gliwicami a Gleiwitz. Przestrzeń
kulturowa miasta w pisarstwie Horsta Bienka (Katowice 2013) oraz kilkunastu ar-
tykułów i rozpraw opublikowanych m.in. w „Studiach Śląskich”, „Kulturze
Współczesnej” oraz „Transformacjach”.
Bartosz Kłoda-Staniecko – kulturoznawca i medioznawca związany z Zakła-
dem Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego w Katowi-
cach, gdzie obecnie jest doktorantem. Jego zainteresowania badawcze oscylu-
ją wokół zagadnień tożsamości cyborga, cyberprzestrzeni oraz cyberkultury.
Zajmuje się również problemem narracji w grach wideo. Członek Polskiego
Towarzystwa Badania Gier (od 2011) oraz Koła Naukowego Doktorantów
Kulturoznawstwa UŚ (od 2013). Redaktor i publicysta kwartalnika „Creatio
Fantastica”. Działa w Sekcji Badaczy Fantastyki i Gier Fabularnych (od 2014).
Publikował m.in. w „Opcjach” i „artPapierze”. Jest autorem rozpraw: Gram,…
więc kim jestem? Rola i funkcja gracza w relacji z medium erogdycznym (W: Olbrzym
Noty o Autorach
213
w cieniu, red. A. Pitrus, Kraków 2012), Ja, Cyborg. Trzy porządki, jeden byt. Podmiot
jako fuzja biologii, kultury i technologii (W: Człowiek w relacji do zwierząt, roślin
i maszyn w kulturze, red. J. Tymieniecka-Suchanek, Katowice 2014) oraz szkicu
Electro body. Bioniczne ciało, bioniczny umysł. Człowiek+ (W: Bio-techno-logiczny
świat. Bioart oraz sztuka technonaukowa w czasach posthumanizmu, red. P. Zawojski,
Szczecin 2015). Obecnie przygotowuje rozprawę doktorską poświęconą proble-
mowi formowania się cybertożsamości. W wolnych chwilach prowadzi blog
http://pearlzfan.tumblr.com/, wykorzystując wiedzę filmoznawczą i ludologicz-
ną w analizach filmowych i growych tekstów kultury.
Tadeusz Miczka – profesor zwyczajny doktor habilitowany, kulturoznawca,
filmoznawca i medioznawca, dyrektor Instytutu Nauk o Kulturze i Studiów
Interdyscyplinarnych oraz kierownik Zakładu Komunikacji Kulturowej na
Uniwersytecie Śląskim. Wykładał na uniwersytetach w Meksyku, Włoszech,
Czechach, na Słowacji, Litwie, w Macedonii, Niemczech. Współpracuje z uczel-
niami 26 krajów, w ostatnim czasie przede wszystkim uniwersytetami hisz-
pańskimi, Ameryki Środkowej i Południowej. Członek Polskiej Akademii
Nauk. Prowadzi badania z zakresu interdyscyplinarnie zorientowanego lite-
raturoznawstwa, z teorii i historii filmu, telewizji i nowych mediów, estetyki
porównawczej, komparatystyki kulturowej, komunikologii, dziejów dwudzie-
stowiecznych totalitaryzmów, historii awangard artystycznych oraz edukacji
filmowej i medialnej. Autor i współautor 10 książek oraz ponad 200 artykułów
naukowych, redaktor i współredaktor kilku publikacji zbiorowych, tłumacz
tekstów z języka włoskiego i rosyjskiego. Najważniejsze publikacje: Inspiracje
plastyczne w twórczości filmowej i telewizyjnej Andrzeja Wajdy (Katowice 1987),
Czas przyszły niedokonany (Katowice 1988), 10 000 kilometrów od Hollywood. Hi-
storia kina włoskiego od 1896 do połowy lat pięćdziesiątych XX wieku. T. 1 (Kraków
1992), W Cinecittà i okolicach. Historia kina włoskiego od połowy lat pięćdziesiątych
do końca lat osiemdziesiątych XX wieku. T. 2 (Kraków 1993), Stuletnia kronika kina
(z B. Kasztelaniec i J.F. Lewandowskim, Katowice 1997), Słownik pojęć filmo-
wych. T. 9 (Katowice 1998), O zmianie zachowań komunikacyjnych (Katowice 2002),
O śmierci na ekranie (Katowice 2013).
Ewa Ogłoza – doktor habilitowany, starszy wykładowca w Katedrze Dydakty-
ki Języka i Literatury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego. Zajmuje się dydaktyką
języka polskiego na wszystkich etapach edukacyjnych oraz literaturą dla dzie-
ci i młodzieży, dawną i współczesną. Autorka książki Wokół opowieści Hansa
Christiana Andersena. O radości czytania (Katowice 2014) oraz kilkudziesięciu
artykułów i rozpraw naukowych.
214
Noty o Autorach
Joanna Zabłocka-Skorek – filmoznawczyni, edukatorka, certyfikowana trener-
ka PISF i CEO w zakresie edukacji filmowej. W 2014 roku obroniła dysertację
doktorską Aksjologiczne aspekty edukacji audiowizualnej w kontekście dominujących
praktyk odbiorczych polskich uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych na
Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Od 2001 roku zajmuje się edukacją
filmowo-medialną dzieci i dorosłych – początkowo prowadziła zajęcia w ki-
nach na Śląsku (przede wszystkim w tyskiej „Andromedzie”), a od 2006 roku
tworzyła repertuar i koordynowała pięć edycji Multimedialnego Programu
Edukacyjnego realizowanego przez Apollo Film w miastach województwa
małopolskiego. W 2011 roku przygotowała Ogólnopolski Interdyscyplinarny
Projekt Edukacji Medialnej „KinoSzkoła”, w którym uczestniczy ponad sto
tysięcy uczniów w 36 miastach na terenie całej Polski. W 2014 roku za Pro-
gram Edukacji Medialnej „KinoSzkoła” otrzymała nagrodę Polskiego Instytutu
Sztuki Filmowej w kategorii „Edukacja młodego widza”. Corocznie program
ten jest rekomendowany przez Centralny Gabinet Edukacji Filmowej w Łodzi,
objęty jest patronatem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Ośrodka Rozwoju
Edukacji oraz Instytutu Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych Uni-
wersytetu Śląskiego. Otrzymał również Certyfikat Filmoteki Narodowej dla
programu edukacji filmowej.
Redaktor:
Joanna Szewczyk
Projektant okładki:
Anna Krasnodębska-Okręglicka
Redaktor techniczny:
Małgorzata Pleśniar
Korektor:
Agnieszka Niewdany
Łamanie:
Grażyna Szewczyk
Copyright © 2015 by
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Wszelkie prawa zastrzeżone
ISSN 0208-6336
ISBN 978-83-8012-720-3
(wersja drukowana)
ISBN 978-83-8012-721-0
(wersja elektroniczna)
Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
ul. Bankowa 12B, 40-007 Katowice
www.wydawnictwo.us.edu.pl
e-mail: wydawus@us.edu.pl
Wydanie I. Ark. druk. 13,5. Ark. wyd. 13,0. Papier
Alto 90 g, Vol. 1,5
Cena 20 zł (+ VAT)
Druk i oprawa:
EXPOL, P. Rybiński, J. Dąbek, Spółka Jawna
ul. Brzeska 4, 87-800 Włocławek
t t -t t-t-tti H .....I-j-- tl
1 r-I ·.l
J ytul tomu l Edukacja przez slowo - Iobraz -
diwifk, wyznaczal szerokie spektrum .
zainteresowan praktyki dydaktycznej
w odniesieniu dOl przeroznych tekstow(cid:173)
audio{viziUalnych. Autorzy opisujCL
~dukacyjhY po,tencjal: tilmu I r l
(fabularnego, dokumentainego l I
animowanego), literaturyiw elacji
z ekraniz acjami, dziel sztuki mediow,
telewizji ri przekazow-popkulturowy h .
Slowa, obrazy i diwieki Sq bowiem
irodlem refleksji, pobudzajq
I
oj odbior.cow - zwlaszcza mlodych -
do nadawania ~m znaczen, Sq nosnikiem
1- ~a~tosci spolefznych.
I J?laf ego tez jbaliaczetakademfccy,
I
naticzycielefi anirhatorzy kultury I
tak chhnie siegajq J swoich
j
-I
-1 d-zialania,ch ledukacf j-nych po s erok
[
I
. , .
• • •
o ar zlo mte esuJqce, ze rane
I
rozumiane rpedia, ktore stajq sH~
nie tylko obieJJtem_Btudiow (analizy,
interpretacji, opisu), ale tez i,nspiracjq
dla aktywnosci tworczych -
przetvyarzama 1 zmlany WYJSClOWXC
tekstow.
b
C b d
artykuly odslaniJJ q po~ejs .
przedsta{Yicieli roznych d
Sq tu zarowno glosy polo istow,
filmo- i medioznawaow
jak i pedagogow i pS) j
a zate:rp zagadnienie
zapreZlentowane z rozn
cyplinJ.
I
I
.
. 1
l
I
r zyskujf wiele
·arow.
Iz WV n~~
Pobierz darmowy fragment (pdf)