Darmowy fragment publikacji:
E
k
o
n
o
m
i
k
a
i
n
t
e
g
r
a
c
j
i
e
u
r
o
p
e
j
s
k
i
e
j
Jacek Piszewski
Ekonomika
integracji
europejskiej
© Copyright by Ofi cyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011
Recenzent:
prof. dr hab. Katarzyna Żukrowska
Korekta:
Zespół
Opracowanie typografi czne:
Anna Bugaj-Janczarska
Projekt okładki:
Ewa Beniak-Haremska
Publikacja wydana na zlecenie autora
ISBN 978-83-7587-698-7
Ofi cyna Wydawnicza „Impuls”
30-619 Kraków, ul. Turniejowa 59/5
tel. (12) 422-41-80, fax (12) 422-59-47
www.impulsofi cyna.com.pl, e-mail: impuls@impulsofi cyna.com.pl
Wydanie I, Kraków 2011
J. Piszewski, Ekonomika integracji europejskiej, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-698-7, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2011 Spis treści
Wprowadzenie
Od idei do pełnej integracji ......................................................................... 7
Rozdział 1
Warunki tworzenia integracji gospodarczej ................................................. 13
Rozdział 2
Polityka pieniężna UGW. Euro .................................................................. 21
Europejski System Banków Centralnych ............................................... 27
Rozdział 3
Polityka fi skalna UGW ............................................................................... 41
Pakt Stabilności i Wzrostu ..................................................................... 42
Rozdział 4
Znaczenie kryterium konwergencji dla polityki gospodarczej państw
Unii Europejskiej ......................................................................................... 51
Rozdział 5
Perspektywy rozszerzenia Unii Gospodarczej i Walutowej
o Danię, Szwecję i Wielką Brytanię ............................................................ 63
Rozdział 6
Szanse i zagrożenia związane z przystąpieniem Polski do UGW
Perspektywa wprowadzenia euro ................................................................. 73
Rozdział 7
Integracja a konkurencyjność w Unii Europejskiej ...................................... 93
J. Piszewski, Ekonomika integracji europejskiej, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-698-7, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2011 6
Spis treści
Rozdział 8
Integracja a koncentracja w Unii Europejskiej ............................................. 109
Zakończenie ................................................................................................ 125
Dodatek: Gospodarka Unii Europejskiej w latach 2000–2006 .................... 129
Bibliografi a .................................................................................................. 141
Strony internetowe ................................................................................. 145
J. Piszewski, Ekonomika integracji europejskiej, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-698-7, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2011 Wprowadzenie
Od idei do pełnej integracji
Strefa wolnego handlu, unia celna, wspólny rynek, unia gospodarczo-
walutowa, unia gospodarcza i wreszcie pełna integracja – przez tyle etapów mu-
siała przejść Europa, aby nabrać obecnego kształtu i stać się w pełni zintegrowa-
nym mechanizmem, chociaż całkowita integracja to proces, który tak naprawdę
jest jeszcze bardziej planem niż realnością.
Strefa wolnego handlu stanowi pierwszy etap integracji gospodarczej. Spro-
wadza się do zniesienia ceł oraz innych ograniczeń (parataryfowych i pozata-
ryfowych) w obrotach handlowych między jej członkami, chociaż bariery te są
znoszone dopiero przy tworzeniu unii celnej. Zniesienie barier w handlu może
dotyczyć wszystkich lub tylko wybranych grup towarowych. Współczesne stre-
fy wolnego handlu mają zwykle na celu zniesienie barier w obrocie wyrobami
przemysłowymi, które zajmują dominującą pozycję wśród przedmiotów współ-
czesnego handlu międzynarodowego. Ponieważ państwa uczestniczące w strefi e
wolnego handlu zachowują własne taryfy narodowe (różniące się z reguły w po-
szczególnych krajach co do wysokości) wobec państw trzecich, istnieje ryzyko
przepływu towarów z tych ostatnich do państw stosujących wysokie cła i inne
bariery handlowe za pośrednictwem państw członkowskich strefy stosujących
niskie ograniczenia. Aby się ustrzec przed takimi praktykami, kraje strefy stosują
zwykle klauzulę pochodzenia towaru, zgodnie z którą za pochodzące z państw
członkowskich uważa się takie towary, w których wartość użytych surowców lub
gotowych elementów importowanych z krajów trzecich jest niższa o określony
procent od ceny importowej. Przykładem stref wolnego handlu są: Europejskie
Stowarzyszenie Wolnego Handlu (EFTA), Zrzeszenie Wolnego Handlu Ame-
ryki Łacińskiej (LAFTA), Północnoamerykańska Strefa Wolnego Handlu
(NAFTA) czy też Stowarzyszenie Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN).
Unia celna stanowi kolejny etap międzynarodowej integracji gospodarczej.
Oznacza ona ugrupowanie co najmniej dwóch państw, które znoszą wobec siebie
cła i ograniczenia ilościowe oraz środki o podobnych skutkach, ale – w odróżnie-
J. Piszewski, Ekonomika integracji europejskiej, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-698-7, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2011 8
Wprowadzenie. Od idei do pełnej integracji
niu od tej strefy wolnego handlu – wprowadzają wobec krajów trzecich wspólną
taryfę zewnętrzną, tj. jednakowe cła na poszczególne produkty we wszystkich
krajach należących do unii, a ponadto prowadzą wspólną politykę w zakresie
ograniczeń ilościowych i innych środków o skutkach podobnych do tych, które
wynikają z ceł i ograniczeń ilościowych. Konsekwencją zniesienia ceł jest po-
wstanie wspólnego rynku towarów oraz tendencja do ujednolicania we wszyst-
kich krajach cen tych samych towarów. Unia celna umożliwia rozszerzenie rynku,
zwiększenie specjalizacji wskutek wzrostu konkurencyjności, rozwój produkcji na
większą skalę i obniżkę jej kosztów. W obliczu wyższej konkurencyjności prze-
wagę uzyskują towary krajów wyżej rozwiniętych, dzięki czemu zmianie ulegają
kierunki specjalizacji członków unii celnej, między którymi obserwuje się wy-
twarzanie nowego podziału pracy. Przykładem współcześnie występującej czystej
postaci unii celnej jest Środkowoamerykański Wspólny Rynek.
Równolegle do tworzenia unii celnej Europejska Wspólnota Gospodarcza
ugruntowała także pewne podstawy wspólnego rynku. Wspólny rynek stanowi
wyższą od strefy wolnego handlu i unii celnej formę integracji. Oznacza on znie-
sienie we wzajemnych obrotach ceł i innych podobnych ograniczeń, stosowanie
wspólnej taryfy celnej wobec krajów trzecich oraz wprowadzenie tzw. czterech
swobód i wolności na rynku wewnętrznym ugrupowania integracyjnego. Pełne
ich zastosowanie oznacza zakończenie budowy wspólnego rynku i przejście do
realizacji unii ekonomicznej. Cztery swobody na rynku wewnętrznym to: swo-
boda osiedlania się, przepływu kapitału, osób i towarów. Gwarantują one cztery
wolności: wolny ruch osobowy, przepływ usług, towarów i kapitału. Z reguły
państwa ustanawiające wspólny rynek realizują wspólną politykę w zakresie np.:
rolnictwa, zasad wolnej konkurencji, podatków, energetyki czy słabiej rozwinię-
tych regionów. Do ugrupowań integracyjnych, które dotychczas zrealizowały
większość elementów wspólnego rynku, należy zaliczyć Unię Ekonomiczną Be-
neluksu i Wspólnotę Europejską.
Unia gospodarczo-walutowa jest kolejnym poziomem integracji międzynaro-
dowej i może być rozpatrywana odrębnie jako unia gospodarcza i unia walutowa.
Unia walutowa obejmuje koordynację lub unifi kację polityki walutowej prowa-
dzonej przez kraje wchodzące w skład ugrupowania integracyjnego. Istotę unii
walutowej w pełni oddaje defi nicja wskazana przez L. Oręziak1. Według niej
integracja walutowa (jako proces) ma prowadzić do pełnej wymienialności walut
krajów członkowskich po nieodwracalnie stałych (sztywnych) kursach i/lub do
zastąpienia tych walut walutą wspólną. W procesie tym ma dojść do pełnej libe-
ralizacji przepływu kapitałów między tymi krajami, stopniowej koordynacji ich
polityki pieniężnej i ogólnogospodarczej, aż do wprowadzenia wspólnej polityki
1 L. Oręziak, Finanse Unii Europejskiej, PWN, Warszawa 2004; L. Oręziak, Euro – nowy pie-
niądz, PWN, Warszawa 2003; K. Jakubiszyn, B. Karski, D. Rybińska, Euro – nowa waluta,
Twigger, Warszawa 1999.
J. Piszewski, Ekonomika integracji europejskiej, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-698-7, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2011 Wprowadzenie. Od idei do pełnej integracji
9
pieniężnej, realizowanej przez instytucję ponadnarodową emitującą wspólny pie-
niądz, zarządzającą połączonymi rezerwami dewizowymi krajów członkowskich
i prowadzącą wspólną politykę walutową wobec krajów trzecich. Unia gospodar-
cza obejmuje, poza wymienionymi wyżej elementami, koordynację lub unifi kację
poszczególnych dziedzin polityki gospodarczej, tj. ogólną politykę rozwojową,
politykę koniunkturalną, a także polityki: podatkową, przemysłową, naukowo-
techniczną, rolną, transportową, energetyczną, socjalną oraz politykę wyrówny-
wania poziomów rozwoju gospodarczego czy politykę ochrony środowiska. Ce-
lem unii gospodarczej i walutowej jest z jednej strony wspólne ustalenie zadań
w zakresie stopy wzrostu gospodarczego, cen i bilansu płatniczego czy zatrud-
nienia, ścisła koordynacja polityki budżetowej, harmonizacja polityki fi skalnej,
z drugiej zaś – centralizacja decyzji w dziedzinie polityki monetarnej czy też wy-
eliminowanie wahań kursów między walutami państw członkowskich jako punkt
wyjścia do ustanowienia wspólnej waluty. Realizacji wskazanych celów podjęła
się część krajów Unii Europejskiej w ramach Unii Gospodarczej i Walutowej
(UGW) funkcjonującej od 1999 roku. Utworzenie UGW było ukoronowaniem
długoletnich procesów europejskiej integracji monetarnej.
Nawiązując do form czy też etapów współczesnej integracji międzynarodo-
wej, najwyższym jej szczeblem jest pełna integracja. Oznacza ona zespolenie się
gospodarek poszczególnych, integrujących się państw w jeden wspólny organizm
gospodarczy, który jest przedmiotem polityki ekonomicznej wspólnego central-
nego ośrodka władzy w odniesieniu do gospodarki; rola narodowych ośrodków
władzy na ich terytorium ulega zaś minimalizacji. W ślad za tego typu integracją
idzie pewna integracja pozaekonomiczna, dotycząca zwłaszcza polityki zagra-
nicznej, kwestii obronnych, sprawiedliwości, spraw wewnętrznych czy oświaty.
Pewne jej symptomy są zauważalne już na etapie tworzenia unii gospodarczej
i walutowej2.
Unia Europejska w obecnym kształcie jest konsekwencją powołania Euro-
pejskiej Wspólnoty Węgla i Stali (skrót z j. pol. EWWiS), powstałej na podsta-
wie traktatu paryskiego, podpisanego przez sześciu członków założycieli: Belgię,
Holandię i Luksemburg (tzw. kraje Beneluksu), Republikę Federalną Niemiec,
Francję i Włochy w 1951 roku. Inicjatorem był francuski minister spraw za-
granicznych Robert Schuman, natomiast autorstwo tego projektu przypisuje się
francuskiemu ministrowi ds. planowania Jeanowi Monnetowi. U podstaw zawar-
cia tego traktatu leżała chęć odbudowy gospodarczego, a w dalszej perspektywie
również militarnego potencjału Niemiec i równoczesne poddanie go kontroli.
Najważniejsze było porozumienie między wrogami z niedawno zakończonej woj-
ny, zwłaszcza między Francją a Niemcami. W celu dalszej integracji utworzono
Europejską Wspólnotę Gospodarczą, mającą za zadanie zbudować unię celną
2 L. Oręziak, Finanse Unii..., dz. cyt.; L. Oręziak, Euro – nowy pieniądz, dz. cyt.; K. Jakubiszyn,
B. Karski, D. Rybińska, Euro..., dz. cyt.
J. Piszewski, Ekonomika integracji europejskiej, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-698-7, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2011 10
Wprowadzenie. Od idei do pełnej integracji
między krajami członkowskimi opartą na czterech wolnościach: wolności przepły-
wu dóbr, usług, kapitału i osób, oraz Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
która miała scalić zasoby nuklearne wspomnianych krajów. Europejska Wspól-
nota Gospodarcza została przekształcona we Wspólnotę Europejską powołaną
traktatami rzymskimi w 1957 roku. Przekształcenie się wspomnianych wspólnot
w dzisiejszą Unię Europejską nastąpiło w trakcie dwóch równolegle biegnących
procesów. Pierwszym była ewolucja strukturalna i instytucjonalna, mająca am-
bicje stać się procesem o charakterze ponadnarodowym (tzw. pogłębianie Unii).
Drugi proces polegał na rozszerzaniu wspólnot o następne kraje członkowskie
(poszerzanie Unii). Wspomniane wspólnoty miały zawsze podobne struktury in-
stytucjonalne. Utrzymywanie osobnych organów dla trzech Wspólnot (EWWiS,
EWG i EWEA) było niepotrzebne, stąd w 1964 roku podpisano traktat, w wy-
niku którego nastąpiła fuzja instytucji trzech Wspólnot. W miejsce Wysokiej
Władzy EWWiS, Komisji EWG i Komisji EWEA powstała jednolita Komisja,
która stała się organem wykonawczym Wspólnot. Pozostawiono również jedną
Radę Ministrów w miejsce Rady Ministrów EWWiS, Rady Ministrów EWG
i EWEA, która stała się miejscem stanowienia prawa. Instytucją mającą stać się
w przyszłości Parlamentem Europejskim było Zgromadzenie Parlamentarne; na
razie miało ono głównie uprawnienia kontrolne. Prawo do interpretowania Trak-
tatów i aktów prawa wspólnotowego oraz orzekania o ważności działań organów
Wspólnoty zastrzeżono natomiast dla Europejskiego Trybunału Sprawiedliwo-
ści. Jednak Traktat o połączeniu z lipca 1967 roku złączył poszczególne rady
i komisje w jednolitą Radę i Komisję. Rok później, w 1968 roku, powstała unia
celna. 22 stycznia 1972 roku Dania, Irlandia, Norwegia i Wielka Brytania pod-
pisały traktaty akcesyjne do WE. Jednocześnie społeczeństwo Norwegii sprzeci-
wiło się przystąpieniu do WE w ogólnonarodowym referendum. W 1986 roku
do WE wstąpiła Grecja. W tym samym roku Hiszpania i Portugalia podpisały
traktaty akcesyjne i w 1991 roku zyskały status państw członkowskich. Rok 1995
przyniósł następne rozszerzenie. Wtedy do Unii Europejskiej przyłączyły się Au-
stria, Finlandia i Szwecja. Norwegia pozostała poza UE, ponieważ jej obywatele
po raz kolejny nie zgodzili się na przystąpienie do Unii.
Rozszerzenie UE obnażyło brak sprawności w funkcjonowaniu instytucji eu-
ropejskich. Podjęto zatem próby reform instytucjonalnych. W latach 70. przed-
stawiony został raport Tindemansa (premier Belgii), który zakładał:
– budowę UE opartej na strukturach WE,
– zaciśnienie współpracy państw członkowskich w dziedzinie polityki zagra-
nicznej i spraw wewnętrznych,
– koncepcję tzw. pociągów o różnej prędkości (zróżnicowanie postępów inte-
gracji między poszczególnymi państwami).
W 1979 roku został zaprezentowany raport Komitetu Trzech Mędrców, któ-
ry negował koncepcję tzw. pociągów o różnej prędkości, wskazywał zaniedba-
nia instytucji WE oraz nawoływał do solidaryzmu wśród członków WE. Należy
J. Piszewski, Ekonomika integracji europejskiej, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-698-7, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2011 Wprowadzenie. Od idei do pełnej integracji
11
jednocześnie zaznaczyć, że bardzo często impuls do pogłębienia WE pochodził
właśnie od instytucji, a zwłaszcza od:
– Komisji Europejskiej (projekty pogłębienia integracji europejskiej),
– Trybunału Sprawiedliwości (który m.in. zdefi niował zasady bezpośredniej
skuteczności oraz zasadę pierwszeństwa prawa WE nad prawem rodzimym),
– Parlamentu Europejskiego (wywodzącego się ze Zgromadzenia Parlamen-
tarnego EWWiS, w którym w 1979 roku odbyły się pierwsze wybory parla-
mentarne; w 1984 roku zaprezentował on projekt konstytucji wskrzeszającej
ideę europejskiego państwa federalnego oraz zwiększającej uprawnienia
Parlamentu).
Z własną inicjatywą reformy WE wystąpiła Rada Europejska, która na szczy-
cie w Fontainebleau utworzyła w tym celu dwa komitety: w celu opracowania
reformy Wspólnot oraz na rzecz Europy Narodów. Rezultatem powołania wy-
mienionych organów był Jednolity Akt Europejski, który:
– scalił trzy Wspólnoty w jedną Wspólnotę Europejską z zachowaniem pod-
miotowości prawnej każdej ze Wspólnot;
– zwiększył uprawnienia Parlamentowi Europejskiego;
– ograniczył stosowanie jednomyślności w głosowaniu na rzecz głosowania
większościowego w Radzie WE;
– wyznaczył kierunki przyszłego rozwoju integracji z Unią Europejską oraz
z unią gospodarczą i walutową;
– zakładał powstanie Jednolitego Rynku Europejskiego do 31 grudnia 1992
roku.
Efektem procesu integracji europejskiej zapoczątkowanego przez Trak-
tat Paryski ustanawiający Europejską Wspólnotę Węgla i Stali – był Traktat
o Unii Europejskiej, podpisany 7 lutego 1992 roku w Maastricht. Ustanowił
on Unię Europejską opartą na trzech fi larach, tj. Wspólnotach Europejskich,
Wspólnej Polityce Zagranicznej i Bezpieczeństwa oraz Wspólnej Polityce Spraw
Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości. Ponadto ustanowił obywatelstwo
europejskie oraz zasady, na których opiera się Unia Europejska, takie jak demo-
kracja, poszanowanie praw człowieka, solidarność, a także wolność obywatelską
i gospodarczą.
Formalnie za dzień rozpoczęcia funkcjonowania Unii Europejskiej uważa
się 1 listopada 1993 roku. W 1994 roku ustanowiono Europejski Obszar Go-
spodarczy, aby także kraje nienależące do Unii Europejskiej mogły uczestniczyć
w jednolitym rynku. Dnia 1 stycznia 1995 roku do Wspólnot dołączyły Austria,
Finlandia oraz Szwecja. Norwegia podpisała traktat akcesyjny, jednak jej miesz-
kańcy w ogólnonarodowym referendum opowiedzieli się przeciwko członkostwu
w organizacji. Również obywatele Szwajcarii byli przeciwni członkostwu swoje-
go kraju w UE.
W 1997 roku został podpisany Traktat Amsterdamski. Jego zasadniczym
celem była dalsza demokratyzacja UE. Dokument ten rozszerzył kompetencje
J. Piszewski, Ekonomika integracji europejskiej, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-698-7, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2011 12
Wprowadzenie. Od idei do pełnej integracji
Parlamentu Europejskiego, uprościł procedurę decyzyjną w Radzie Unii Euro-
pejskiej oraz zwiększył uprawnienia Unii w zakresie Wymiaru Sprawiedliwo-
ści i Spraw Wewnętrznych, a także Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpie-
czeństwa. Wspomniany traktat podkreślił znaczenie dla Unii praw określonych
w Europejskiej Konwencji Praw Człowieka (1950 r.) i tym samym zobowiązał
Unię do promowania tych zasad.
1 stycznia 1999 roku 11 krajów Unii Europejskiej przystąpiło do strefy euro,
co wiązało się z koniecznością rezygnacji z walut narodowych w tych krajach. 1
stycznia 2002 roku euro stało się natomiast walutą używaną powszechnie, nie
tylko w krajach strefy euro. Dwa lata później, 1 maja 2004 roku, Cypr, Czechy,
Estonia, Litwa, Łotwa, Malta, Polska, Słowacja, Słowenia oraz Węgry dołączyły
do Unii Europejskiej3.
Traktat o Wspólnocie Europejskiej zasadniczo zakłada, że państwa członkow-
skie Wspólnoty są zobowiązane przyjąć politykę gospodarczą prowadzoną zgod-
nie z zasadą gospodarki wolnorynkowej działającej w myśl wolnej konkurencji.
Konkurencja jest podstawowym mechanizmem gospodarki rynkowej. Zmusza
ona również fi rmy do podejmowania wysiłków mających na celu osiągnięcie kon-
kurencyjności i wydajności ekonomicznej. Wzmacnia przemysłową i handlową
strukturę Unii, co pozwala na konfrontację konkurencyjności przedsiębiorstw
oraz zajęcie przez fi rmy Wspólnoty pozycji gwarantującej im osiąganie sukcesów
na rynkach całego świata4.
3 1 stycznia 2007 roku do Unii Europejskiej dołączyły Bułgaria i Rumunia, a 1 lipca 2007
roku karaibskie wyspy Bonaire, Saba i Saint Eustatius, które jako część Holandii dołączyły
do UE. Jednak ze względu na to, że ramy czasowe poniższej pracy doktorskiej obejmują lata
2000–2006, wspomniane kraje oraz wyspy nie będą podlegały analizie. Na podstawie: http:
//europa.eu/index_pl.html [dostęp: 12.11.2006, 15.03.2009].
4 Polityka konkurencji w Europie a obywatel, Komisja Europejska, Belgia – Bruksela 2002.
J. Piszewski, Ekonomika integracji europejskiej, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-698-7, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2011 Rozdział 1
Warunki tworzenia
integracji gospodarczej
Pierwszym przedsięwzięciem współczesnej integracji gospodarczej w Eu-
ropie było powołanie w 1951 roku, na podstawie planu R. Schumana z 1950
roku, Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali (EWWiS), w której skład we-
szło 6 państw Europy Zachodniej (Francja, RFN, Belgia, Holandia, Luksem-
burg i Włochy). Te same państwa, na mocy traktatu rzymskiego z 25 marca
1957 roku, ustanowiły Europejską Wspólnotę Gospodarczą (EWG) oraz Eu-
ropejską Wspólnotę Energii Atomowej (EURATOM). Traktaty ustanawiające
Europejską Wspólnotę Gospodarczą i EURATOM weszły w życie 1 stycznia
1958 roku, a ich głównym celem było dążenie do wzrostu gospodarczego państw
członkowskich. Traktat mówił o współpracy walutowej w sposób ogólny i nie
zakładał całkowitej liberalizacji przepływów kapitałowych. Pierwszymi próbami
tworzenia unii gospodarczo-walutowej były: Memorandum Komisji EWG z dnia
12 lutego 1962 roku na temat koordynacji polityki gospodarczej i współpracy
walutowej w ramach EWG, zwane planem Barre’a, oraz drugi plan Barre’a –
z 4 marca 1970 roku. Plany te zakładały:
– wprowadzenie większej zbieżności średnioterminowej polityki gospodarczej,
– porozumienia w trakcie ustalania budżetów narodowych,
– reformy procedur uzgadniania polityk gospodarczych,
– utworzenie mechanizmu pomocy krótko- i średnioterminowej w przypadku
problemów z równowagą bilansów płatniczych.
Podczas szczytu w Hadze Rada Europejska potwierdziła słuszność założeń pla-
nu Barre’a i zgodziła się co do zasad budowy unii gospodarczo-walutowej5. Na
szczycie w Hadze w dniach 1–2 grudnia 1969 roku podjęto decyzję o koniecz-
5 http://www.ukie.gov.pl [dostęp: 12.11.2006].
J. Piszewski, Ekonomika integracji europejskiej, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-698-7, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2011 14
Ekonomika integracji europejskiej
ności budowy unii gospodarczo-walutowej, w związku z tym w marcu 1970 roku
powierzono przygotowanie projektu tworzenia unii walutowej grupie pod prze-
wodnictwem Pierre’a Wernera (ówczesny premier i minister fi nansów Luksem-
burga). Na tym samym szczycie w Hadze w 1969 roku szefowie państw zle-
cili przygotowanie planu stworzenia unii ekonomicznej i monetarnej. Został
on opracowany przez wspomnianego premiera i opublikowany 8 października
1970 roku. Plan Wernera był wyrazem kompromisu między stanowiskiem eko-
nomistów i monetarystów względem integracji gospodarczej i walutowej, pod-
kreślając równoległość obydwu form integracji.
Wspomniany plan zaowocował wieloma istotnymi decyzjami podjętymi przez
Radę, a zwłaszcza:
– ustanowieniami średniookresowej pomocy fi nansowej mającej na celu stabi-
lizację kursów walutowych,
– rozszerzeniami zakresu krótkookresowej pomocy walutowej,
– utworzeniem Komitetu Współpracy Gospodarczej oraz Europejskiego Fun-
duszu Rozwoju Regionalnego,
– emisją pożyczek przez EWG,
– utworzeniem europejskiej jednostki rozrachunkowej.
Raport Wernera zawierał plan dojścia do unii gospodarczo-walutowej w trzech
etapach. Proponował liberalizację przepływu kapitału, zamrożenie parytetów
oraz wprowadzenie wspólnej waluty w ciągu najbliższych 10 lat. Mówił także
o instytucjach unii gospodarczej i walutowej, ale w bardzo ogólnym zakresie;
jasno były sformułowane działania w pierwszym, trzyletnim okresie funkcjono-
wania unii:
– utworzenie systemu banków centralnych, który sterowałby polityką pienięż-
ną oraz odpowiadałby za politykę kursu walutowego wobec państw spoza
ugrupowania;
– utworzenie organu pełniącego rolę „centrum decyzji” w zakresie polity-
ki gospodarczej, odpowiedzialnego przed Parlamentem Europejskim za
kształtowanie polityki makroekonomicznej6.
Ostateczne uzgodnienia nastąpiły w styczniu 1971 roku podczas spotkania
prezydenta G. Pompidou oraz kanclerza W. Brandta, które Rada Ministrów
EWG przyjęła 22 marca 1971 roku. W wersji ostatecznej zrezygnowano z utwo-
rzenia instytucji wspólnotowych, a wprowadzono współpracę między bankami
centralnymi, wspólne określanie krótkoterminowej polityki gospodarczej oraz
utworzono mechanizm pomocy średnioterminowej. RFN wynegocjował klauzu-
lę zabezpieczającą, na podstawie której dany kraj mógł odejść od integracji walu-
towej w przypadku niskiej zbieżności gospodarczej. Wzrastająca infl acja, napię-
cia w międzynarodowym systemie walutowym oraz pogłębiające się rozbieżności
6 A. Nowak-Far, Unia Gospodarcza i walutowa w Europie, SGH, Warszawa 1999, s. 20.
J. Piszewski, Ekonomika integracji europejskiej, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-698-7, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2011 Rozdział 1. Warunki tworzenia integracji gospodarczej
15
w rozwoju gospodarczym poszczególnych krajów doprowadziły w ostateczności
do zaprzestania realizacji planu Wernera7.
W 1971 roku Stany Zjednoczone postanowiły „uwolnić” dolar, co spowodo-
wało falę destabilizacji kursów wymiany. Projekt unii gospodarczo-walutowej
musiał zostać gwałtownie zahamowany. W marcu 1972 roku stworzono mecha-
nizm tzw. węża w tunelu, czyli zarządzanie zmiennymi kursami walut (wężem)
w zawężonym marginesie wahań kursu do dolara (tunelu). Jednak kryzys naftowy,
różnice w polityce ekonomicznej i osłabienie dolara doprowadziły do załamania
tegoż systemu. Realizacja dobrze ocenianych postulatów Wernera została opóź-
niona, a w wielu przypadkach nawet zaniechana ze względu na kryzys energe-
tyczny w 1973 roku, którego skutkiem był m.in. wzrost poziomu infl acji i bezro-
bocia w krajach integrującej się Europy oraz całego świata zachodniego. Pomimo
to dyskusje na temat unii gospodarczej i walutowej nie ustawały i w 1976 r. Rada
Ministrów zleciła belgijskiemu premierowi Leo Tindemansowi opracowanie ko-
lejnego raportu na ten temat. Dokument stał się jednak powodem burzliwych
debat w gremiach decyzyjnych Wspólnoty i ostatecznie nie został przyjęty8.
Kanclerz RFN Helmut Schmidt przedstawił w kwietniu 1978 roku program
stabilizacji walutowej w państwach EWG, nazwany Europejskim Systemem
Walutowym (ESW). Plan zakładał włączenie do ESW walut państw EWG,
które mogłyby się odchylać między sobą w przedziale ±2,25 , a w stosunku do
dolara obowiązywałby je kurs płynny. Ostateczną decyzję o utworzeniu Europej-
skiego Systemu Walutowego podjęto 5 grudnia 1978 roku na szczycie w Brukse-
li. ESW zaczął funkcjonować 13 marca 1979 roku. W skład Europejskiego Sys-
temu Walutowego wchodziły postanowienia odnośnie do europejskiej jednostki
walutowej ECU, mechanizmu stabilizowania kursów walutowych (ERM), me-
chanizmów interwencyjnych oraz postanowień kredytowych. Priorytetowym ce-
lem ESW było utworzenie mechanizmów gwarantujących stabilność fi nansową,
a głównym środkiem do realizacji tego celu był mechanizm kursowo-interwen-
cyjny. W skład koszyka ECU weszło 9 walut, o jedną więcej niż do ESW (funt
szterling nie wszedł do ESW, lecz zastrzeżono dla niego możliwość wejścia na
warunkach pełnoprawnego członka, gdy ustabilizuje się sytuacja gospodarcza
Wielkiej Brytanii). ESW zacieśniał współpracę między bankami centralnymi
w zakresie polityki monetarnej i przyczynił się znacznie do pogłębienia integracji
walutowej w Europie9.
Pogłębiająca się współpraca walutowa oraz zapowiedzi utworzenia wspólnego
rynku w traktatach rzymskich spowodowały rozpoczęcie działań zmierzających
do dalszej integracji. W 1980 roku Parlament Europejski rozpoczął prace nad
7 M.K. Nowakowski (red.), Biznes międzynarodowy, SGH, Warszawa 2005, s. 547–570.
8 Tamże.
9 B. Bernaś (red.), Finanse Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wro-
cław 2005, s. 105–128.
J. Piszewski, Ekonomika integracji europejskiej, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-698-7, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2011 16
Ekonomika integracji europejskiej
utworzeniem Unii Europejskiej. W styczniu 1985 roku przewodniczący Komisji
EWG Jacgues Delors zasugerował utworzenie wspólnego rynku europejskiego
do końca 1992 roku. JAE wszedł w życie 1 lipca 1987 roku, modyfi kując traktat
rzymski. Stwierdzono w nim dążenie państw „dwunastki” do budowania wspól-
nego rynku europejskiego, oznaczającego wolny przepływ towarów, usług, osób
i kapitału. Zapis o wolnym przepływie kapitału przyczynił się do zwiększenia
zbieżności polityki monetarnej państw członkowskich. W czerwcu 1988 roku
Rada Europejska potwierdziła, że jej celem jest stopniowa realizacja Unii Go-
spodarczej i Walutowej (UGW). Rada powierzyła komitetowi pod przewodnic-
twem Jacques’a Delorsa – ówczesnego przewodniczącego Komisji Europejskiej –
przeanalizowanie i zaproponowanie konkretnych etapów dochodzenia do takiej
unii. W skład komitetu wchodzili: prezesi krajowych banków centralnych
Wspólnoty Europejskiej, Alexandre Lamfalussy, ówczesny dyrektor naczelny
Banku Rozrachunków Międzynarodowych (BIS), Niels Th ygesen, duński profe-
sor ekonomii, a także Miguel Boyer, ówczesny prezes Banco Exterior de España.
Przedstawiony przez nich tzw. raport Delorsa proponował, aby unię gospodarczą
i walutową zrealizować stopniowo, w trzech odrębnych etapach10.
Opierając się na raporcie Delorsa, w czerwcu 1989 roku Rada Europejska za-
decydowała, że pierwszy etap realizacji unii gospodarczej i walutowej rozpocznie
się 1 lipca 1990 roku. Z dniem tym miały zostać zniesione niemal wszystkie ogra-
niczenia w przepływie kapitału między państwami członkowskimi. Dodatkowe
obowiązki otrzymał Komitet Prezesów Banków Centralnych państw członkow-
skich Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej, który od czasu utworzenia, w maju
1964 roku, odgrywał coraz większą rolę we współpracy monetarnej. Obowiązki
te zostały określone w Decyzji Rady z dnia 12 marca 1990 roku. Należało do nich
odbywanie konsultacji na temat polityki pieniężnej państw członkowskich oraz
dążenie do jej koordynacji w celu osiągnięcia stabilności cenowej. Ze względu
na niewielką ilość czasu, jaką miał do dyspozycji Komitet, oraz złożoność zadań
postanowiono, że Komitet Prezesów zainicjuje również prace przygotowawcze
do trzeciego etapu Unii Gospodarczej i Walutowej (UGW). Pierwszym krokiem
było ustalenie, jakie kwestie należy przeanalizować na wstępnym etapie, aby do
końca 1993 roku mógł powstać plan prac, oraz – stosownie do tego – określe-
nie zadań dla już powołanych w tym celu podkomisji i grup roboczych. W celu
realizacji drugiego i trzeciego etapu należało zmienić Traktat ustanawiający Eu-
ropejską Wspólnotę Gospodarczą (traktat rzymski), wprowadzając niezbędną
strukturę instytucjonalną. W tym celu zwołano Międzyrządową Konferencję na
temat UGW, która odbyła się w 1991 roku, równolegle z Międzyrządową Kon-
ferencją na temat unii politycznej. W wyniku negocjacji powstał Traktat o Unii
Europejskiej, uzgodniony w grudniu 1991 roku i podpisany w Maastricht 7 lute-
10 http://www.ukie.gov.pl [dostęp: 12.11.2006].
J. Piszewski, Ekonomika integracji europejskiej, Kraków 2011 ISBN: 978-83-7587-698-7, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2011
Pobierz darmowy fragment (pdf)