English for Human Resources to podręcznik należący do serii Short Course Series . Jest to dostosowana do potrzeb polskiego użytkownika doskonała pomoc dla każdego, kto chce swobodnie komunikować się w języku angielskim w sprawach służbowych.Short Course Series to seria kursów modułowych, które mogą stanowić integralną część ogólnych kursów językowych lub odrębny podręcznik bazowy na intensywnych kursach specjalistycznych.Short Course Series to także materiał, którym można się posługiwać przy samodzielnej nauce języka w domu. Seria przeznaczona jest dla osób uczących się języka angielskiego na poziomie pre-intermediate i/lub intermediate. Wszystkie tytuły z serii SCS zawierają:
klucz do ćwiczeń,
listę słówek wraz z ich wymową i znaczeniem w jęz. polskim,
listę użytecznych zwrotów,
Test yourself! – świetny sprawdzian dla samouków,
transkrypcje nagranych tekstów.
English for Human Resources to książka, która dotyczy przede wszystkim sytuacji zawodowej i życia osób zarządzających personelem. Zawiera praktyczne wskazówki dotyczące rekrutacji nowych pracowników, a także informacje, jak sformułować ogłoszenie o pracę, jak zdefiniować zakres obowiązków pracownika i ocenić jego kompetencje, jak sporządzić umowę o pracę, jak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną z kandydatem, jak prowadzić kursy treningowe dla pracowników oraz jak sobie radzić w sytuacjach konfliktowych.
Darmowy fragment publikacji:
Wydano na licencji Cornelsen Verlag GmbH Co. OHG, Berlin.
Przy opracowywaniu edycji polskiej wykorzystano tekst, układ graficzny oraz ilustracje
do podręcznika English for Human Resources (autor: Pat Pledger).
Edycja polska:
Adaptacja
Redakcja
Skład
Zdjęcia
Janusz Okoń
Izabella Jastrzębska-Okoń
Maciej Matejewski
Stockxpert: okładka, str. 10, 12 (3, 4), 16, 20, 23, 25, 34 (1–4), 36, 40, 42,
45, 47, 50 (1)
Comstock: str. 5, 8, 12 (1)
Caro Fotoagentur: str. 12 (2)
Getty Images: str. 26
Bananastock: str. 52
Tekst ogłoszenia oraz logo na str. 15: Virgin Atlantic Airways
Dołożono wszelkich starań, aby dotrzeć do właścicieli praw autorskich. W przypadku ewentualnych
niejasności wydawca zapewnia, że prawa wszystkich właścicieli będą respektowane.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabrania się wykorzystywania niniejszej książki i jej części do innych niż
prawnie ujętych celów bez uprzedniej pisemnej zgody wydawcy. Zgodnie z prawem autorskim, bez
uprzedniej zgody wydawcy zabrania się powielania, zapisywania, jak też zamieszczania dzieła i jego
części w sieci komputerowej, a także w wewnętrznej sieci szkół i innych placówek oświatowych.
Wszelka zbieżność polskich nazwisk, adresów, nazw firm, stron internetowych itp. jest przypadkowa.
© Cornelsen Verlag GmbH Co. OHG, Berlin 2005
© BC Edukacja Sp. z o.o., Warszawa 2008
Wydanie I
ISBN 978-83-7802-100-1
Contents
PAGE UNIT TITLE
TOPICS
USEFUL LANGUAGE AND SKILLS
5
14
24
33
42
50
1
2
3
4
5
Recruitment
Job descriptions
Person specifications
Recruitment sources and advertising
The language of job descriptions
Exchanging information
Making suggestions
Agreeing and disagreeing
Selection
Employee
relations
Job advertisements
A curriculum vitae
The job interview
Ageism
Arranging an appointment
The language of interview
questioning
Establishing rapport
Employment contracts
Disciplinary and grievance procedures Writing offer and rejection letters
Health and safety at work – stress
and workplace injuries
Giving and requesting information
The language of contracts
HR development
HR development practices
Dealing with staff problems
Appraisal interviews and reports
Training courses
Equal opportunities and diversity
Making recommendations
The language of appraisal
interviews (diplomatic language,
softening disagreement)
Reward and
remuneration
Salaries and fringe benefits
Salary reviews
Asking for and giving feedback
Clarifying
Agreeing and disagreeing
Interrupting
Talking about figures and numbers
6
Industrial
relations
The role of trade unions
Labour relations
A wage negotiation
The language of negotiating
(persuading, bargaining)
PAGE APPENDIX
58
60
62
64
70
74
79
Test yourself!
Partner files Partner A
Partner files Partner B
Answer key
A–Z word list
Model letters
Useful phrases and vocabulary
CLOCK-IN
CLOCK-OUT
Wprowadzenie
English for Human Resources powstał z myślą o osobach zatrudnionych w działach
HR, którzy w swojej pracy posługują się na co dzień językiem angielskim. Starannie
dobrane fachowe słownictwo oraz zwroty przydatne przy nawiązywaniu znajomości,
prowadzeniu rekrutacji, negocjacji czy pisaniu służbowej korespondencji, umożliwią
efektywną komunikację w języku angielskim zarówno menedżerom ds. personalnych
i ich pracownikom, jak i wszystkim osobom związanym z zarządzaniem zasobami
ludzkimi.
English for Human Resources składa się z sześciu rozdziałów, które poruszają
najważniejsze zagadnienia z dziedziny zarządzania sprawami pracowniczymi.
Każdy z rozdziałów rozpoczyna część zwana Clock-in, składająca się z krótkich
ćwiczeń, tematów do Brainstorming lub kwizu. Po nich następują dialogi, teksty,
przykłady autentycznych dokumentów, jak również szereg ćwiczeń uczących
angielskich słów i zwrotów poprzez zastosowanie ich w określonym kontekście.
W każdym z rozdziałów znajduje się odsyłacz do Partner Files (str. 60), gdzie
zamieszczono różnorodne scenariusze rozmów do przećwiczenia z partnerem lub
partnerką.
English for Human Resources służy nie tylko rozwijaniu sprawności językowych,
lecz także pogłębianiu fachowej wiedzy. Każdy z rozdziałów kończy się tekstem
Clock-out, nawiązującym tematycznie do treści rozdziału i mającym zachęcić do
dyskusji. W ramkach Best practice można znaleźć wiele różnych wskazówek i zwrotów
przydatnych w kontaktach zawodowych, a Did you know? oferuje wiele informacji
dotyczących osobliwości języka angielskiego ze szczególnym uwzględnieniem różnic
kulturowych.
Świetnym sprawdzianem wiedzy jest Test yourself! – krzyżówka, w której znajduje się
przekrój całego słownictwa z tego podręcznika.
English for Human Resources zawiera także Answer Key, na podstawie którego
można samodzielnie sprawdzić poprawność rozwiązań, A–Z word list, gdzie podano
angielską wymowę i polskie odpowiedniki wszystkich trudniejszych wyrazów
użytych w podręczniku oraz Useful phrases and vocabulary – przydatne do szybkiego
wyszukiwania potrzebnych zwrotów.
1
Recruitment
5
CLOCK-IN
Put the following list of recruitment tasks in the order you think they normally occur.
a Check or write the job description.
c Prepare a person specification.
b Make a job offer.
d Advertise the job.
e Shortlist applicants from
the first interviews.
f Conduct second
interviews.
g Carry out screening and interviews.
h Select the most suitable candidate.
1 i After an employee resigns, analyze the job and
consider alternatives for hiring a replacement (eg
internal staff versus the labour market).
j Send feedback to
unsuccessful applicants.
Compare your results with a colleague’s or check the key.
In the above example an employee resigns. Can you think of other reasons to look for new staff?
Which recruitment tasks above are you involved in?
1
Job descriptions and person specifications are two important HR tools.
What type of information do they include? Sort the items below into the chart.
desirable skills
previous experience
reporting relationship (who person is
responsible to and for)
job title
practical requirements (shift work, travel, etc)
location of workplace
skills and qualities needed for job
main purpose of job
qualifications / training
key duties / responsibilities
personal style / behaviour
Job description
Person specification
_____________________________________________________________________________________
desirable skills
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
6 UNIT 1 Recruitment
2
Label the sections of the job description extract below with section headings from the box.
Essential experience • Job title • Key duties / responsibilities •
Main purpose of job • Reports to • Responsible for • Workplace location
Training Manager – UK
JOB DESCRIPTION
____________________________1
____________________________2 General Manager, UK and Northern Europe
____________________________3
____________________________4
A small team of UK trainers
2 administrators
1 secretary/personal assistant
To design, develop and carry out general training
programmes for UK-based personnel, with particular
emphasis on IT and sales-related training. To work closely
with branch managers on implementing team-building
training and monitoring effectiveness.
To design and implement new training courses and record
results and to identify future needs of the company.
To prepare a staff training manual for use at all branch
offices.
To carry out an initial training audit and prepare a report
on findings with on-going suggestions.
To be responsible for the annual UK training budget, to
report to the Board annually and to work within the agreed
budget.
To visit all branch offices regularly in order to train branch
managers, review on-going training and assess customer
service.
To report weekly to the General Manager, UK Northern
Europe.
Training management and evaluation experience.
Management and coordination of team of trainers.
Budget management.
Based in Manchester, the job involves substantial travelling
in Great Britain and Northern Ireland (eg to visit branch
offices and carry out training programmes).
____________________________5
____________________________6
____________________________7
UNIT 1 Recruitment 7
3
True or false? Correct the false statements.
1 The job is based in Northern Ireland and doesn’t require much travelling.
2 The training manager is responsible for three people.
3 The job is for somebody with an extensive training background.
4 The training manager reports directly to the Board of Directors.
5 The training manager is responsible for conducting an audit of training requirements and preparing
a new training manual.
BEST PRACTICE
The language of job descriptions
Keep job descriptions simple so that they are easy for job applicants to
understand. Avoid complicated phrases, company jargon or abbreviations.
Below are some useful verbs to use when explaining key responsibilities:
to develop general training programmes
to work closely with branch managers
to implement new training courses
to prepare a staff training manual
to carry out an initial training audit
to assess customer service
Other verbs often used in job descriptions are:
to contribute przyczyniać się
to ensure
to involve
to maintain
zapewniać; upewniać się (że)
wiązać się (z czymś)
utrzymywać
to manage kierować
to monitor kontrolować
to provide
to support wspierać
dostarczać
Remember …
• people work for or at a company
• they work in a department or team
• they are responsible for other staff and for (doing) their work
• they are responsible to or accountable to their boss/manager
4 Choose the correct verbs to complete the sentences.
1 The training manager reports to / manages / monitors the general manager.
2 The suitable applicant must be able to develop / work / implement closely with branch offices and
develop / introduce / support a good team spirit.
3 We need to contribute / implement / train new training courses and identify / develop / manage
needs for the future development of the staff.
4 There is a certain amount of hands-on work which involves carrying out / ensuring / contributing
training courses for UK-based personnel.
5 First you need to maintain / prepare / operate a new staff training manual.
6 UK branch offices need to be supported, so the job maintains / ensures / involves a lot of travelling.
8 UNIT 1 Recruitment
5
6
7
8
Complete the gaps with verbs from the list to describe some of the competencies of a manager.
Try to use each verb once.
build • develop • ensure • identify • improve • motivate • react to
A manager should be able to:
___________________1 staff performance.
___________________2 an effective team.
___________________3 change.
___________________4 staff.
___________________5 creativity.
___________________6 problems.
___________________7 deadlines are met.
Use some of the verbs covered in this unit so far to write a short job description of your own job.
Then swap job descriptions with a partner and discuss any improvements that could be made.
Now look at the person specification on the next page. It is for the training manager’s position
described on page 6. Work with a partner to decide where the section headings go.
Additional information • Skills and qualities needed for job • Desirable skills •
Personal style / behaviour • Previous experience • Qualifications / training
Match these words and phrases from the person specification with their definitions.
1
to work on your own initiative
2
interpersonal skills
3 open lines of communication
4
leadership
6
to coordinate
5 sound knowledge
7
training audit
the ability to develop good relationships between yourself and others
to organize the different parts of an activity or the people involved so that everything works well
a
b
c a careful examination to find out how much training is done and whether it is effective and
necessary
to work independently, without anyone telling you what to do
d creating and maintaining an atmosphere in which people communicate easily and effectively
e
f a good level of information about or understanding of something
g
the ability to head a group or company
UNIT 1 Recruitment 9
Person Specification
Training Manager – UK
1
Educated to degree level or equivalent experience
Institute of Training certificate
Language skills in French and German an advantage
2
At least five years’ experience in a leadership/managerial training role in an IT or
a high-tech company
Member of recognized training organization(s)
3
Applicants must be able to demonstrate success in the following areas:
Managerial ability
Team building and ability to motivate staff
Creativity:
a) to identify future training needs
b) to design materials and manuals
c) to design and carry out training programmes
Preparation and implementation of training budgets and audits
Monitor staff performance throughout the organization
Maintain open lines of communication on all training issues with managers and
Board
4
Sound IT experience and knowledge of all general software programs
Customer care and quality management experience
5
Proven interpersonal skills
Ability to communicate at all levels of the organization
Active decision-maker able to work on own initiative
Innovative
Intercultural awareness and sensitivity
Team worker
6
Must be mobile and able to travel on a weekly basis.
This is a progressive role with opportunities for promotion in the US or Europe.
Pobierz darmowy fragment (pdf)