Darmowy fragment publikacji:
Finanse ma∏ego
przedsi´biorstwa
w teorii i praktyce
zarzàdzania
E Autorzy:
Alina Gorczyƒska 1
Izabela Jonek-Kowalska 5, 12
Aneta Michalak 2
Aneta Staszel 13, 14, 15
Danuta Szwajca 6, 8
Monika Wieczorek-Kosmala 4
Halina Zadora 3, 10, 11
Mariusz Zieliƒski 7, 9
S
N
A
N
I
F
Redakcja naukowa
Halina Zadora
Finanse ma∏ego
przedsi´biorstwa
w teorii i praktyce
zarzàdzania
Wydawnictwo C.H. Beck
Warszawa 2009
Wydawca: Dorota Ostrowska-Furmanek
Redakcja merytoryczna: Agnieszka Niegowska
Recenzent: prof. dr hab. Jerzy Różański
Projekt okładki i stron tytułowych: GRAFOS
Ilustracja na okładce: © David Marchal/iStockphoto.com
Seria: Finanse
Podseria: Finanse przedsiębiorstwa
© Wydawnictwo C.H. Beck 2009
Wydawnictwo C.H. Beck Sp. z o.o.
ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa
Skład i łamanie: GRAFOS
Druk i oprawa: Studio Spartan, Gdynia
ISBN 978-83-255-0757-2
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Część pierwsza
Formalno-prawne i ekonomiczne warunki bytu małego przedsiębiorstwa w jego
cyklu rozwojowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
1. Małe przedsiębiorstwo w różnych ujęciach (Alina Gorczyńska) . . . . . . . . . . . . 17
1.1. Specyfika małego przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
1.1.1. Definicje i cechy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
1.1.2. Identyfikacja celów i zasad działania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
1.1.3. Cykl życia przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
1.2. Prawne formy działania małego przedsiębiorstwa i ich ewolucja . . . . . . . . 27
1.2.1. Prawne zasady działania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
1.2.2. Prawne formy działania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
1.2.3. Formy organizacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
2. Ewidencja podatkowa i księgowa działalności gospodarczej małego przed-
siębiorstwa (Aneta Michalak) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
2.1. Przychody i koszty w różnych ujęciach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
2.1.1. Różne ujęcia przychodów i wpływy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
2.1.2. Różne ujęcia kosztów i wydatki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
2.1.3. Dochód w różnych ujęciach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
2.2. Ewidencja podatkowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
2.2.1. Formy opodatkowania przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
2.2.2. Ewidencja na potrzeby podatku dochodowego . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
2.3. Ewidencja księgowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
2.3.1. Przekształcenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów w księgi
rachunkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
2.3.2. Elementy pełnego systemu ewidencyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
2.3.3. Kompatybilność elementów w pełnym systemie ewidencyjnym . . . . . 75
2.4. Podstawowe informacje na temat prowadzenia ksiąg rachunkowych . . . . . 77
2.4.1. Otwarcie i prowadzenie ksiąg rachunkowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
2.4.2. Zamknięcie ksiąg rachunkowych i kontrola systemu ewidencyjnego . 81
5
Spis treści
3. Finansowe warunki bytu i działania małego przedsiębiorstwa (Halina Zadora) . 85
3.1. Pozyskiwanie kapitału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
3.1.1. Kapitał i jego pochodzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
3.1.2. Własne źródła finansowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
3.1.3. Kredyty bankowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
3.1.4. Pozabankowe źródła finansowania obcego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
3.1.5. Źródła i rodzaje pomocy publicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
3.1.6. Niepieniężne formy finansowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
3.2. Cykl obrotu kapitału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
3.2.1. Ruch okrężny kapitału trwałego i obrotowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
3.2.2. Majątek obrotowy i konsekwencje cyklu obrotu . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
3.3. Efekty działalności gospodarczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
3.3.1. Zysk operacyjny EBIT i ekonomiczna wartość dodana EVA . . . . . . . . 123
3.3.2. Zysk operacyjny i dźwignia operacyjna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
3.3.3. Dźwignia finansowa, koszt kapitału a struktura kapitału . . . . . . . . . . 128
3.4. Budżet małego przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
3.4.1. Rodzaje planów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
3.4.2. Budżet „od zera” i budżet kontynuacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
3.4.3. Budżetowanie w ujęciu procesowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
3.4.4. Proces kontroli wykonania budżetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
3.4.5. Wskaźniki finansowe w weryfikacji i kontroli wykonania budżetu . . . 144
4. Małe przedsiębiorstwo wobec ryzyka gospodarczego (Monika Wieczorek-Kosmala) 149
4.1. Ogólne ujęcie problemu ryzyka gospodarczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
4.1.1. Źródła i rodzaje ryzyka gospodarczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
4.1.2. Mapa ryzyka gospodarczego i postawy przedsiębiorstwa wobec ryzyka 153
4.2. Konkretyzacja zagrożeń i zachowań małego przedsiębiorstwa w warunkach
ryzyka gospodarczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
4.2.1. Lista zagrożeń małego przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
4.2.2. Przegląd instrumentów ochrony przed ryzykiem w małym
przedsiębiorstwie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
4.3. Ubezpieczeniowy transfer ryzyka i jego efekty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
4.3.1. Elementy procesu ubezpieczeniowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
4.3.2. Ubezpieczenia na rzecz rynkowej wartości dodanej . . . . . . . . . . . . . . 168
4.4. Przegląd produktów ubezpieczeniowych z punktu widzenia potrzeb małego
przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
4.4.1. Ubezpieczenia rzeczowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
4.4.2. Ubezpieczenia finansowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
4.4.3. Ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
4.4.4. Ubezpieczenia osobowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182
Część druga
Źródła kosztów i przychodów związane z fazą powstawania i uruchomienia małego
przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
5. Proces tworzenia małego przedsiębiorstwa (Izabela Jonek-Kowalska) . . . . . . 189
5.1. Etapy uruchomienia małego przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
5.1.1. Droga od sformułowania pomysłu na biznes do decyzji o podjęciu
działalności gospodarczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
5.1.2. Faza przygotowawcza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
5.2. Procedura uruchomienia małego przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
5.2.1. Warunki wyjściowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
6
Spis treści
5.2.2. Ścieżki uruchomienia przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 196
5.2.3. Koszty uruchomienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206
6. Wybór rynku, produktu, sposobu promocji i dystrybucji (Danuta Szwajca) . . . 208
6.1. Zdefiniowanie i wybór rynku docelowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
6.1.1. Źródła informacji rynkowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
6.1.2. Poszukiwanie niszy i luki rynkowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210
6.1.3. Określenie profilu i liczebności docelowych klientów . . . . . . . . . . . . 212
6.2. Wybór produktu i ustalenie ceny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
6.2.1. Określenie cech i atrybutów produktu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
6.2.2. Formuły kształtowania cen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215
6.3. Wybór narzędzi promocji i sposobu dystrybucji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
6.3.1. Narzędzia promocyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
6.3.2. Dystrybucja produktu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
6.4. Planowanie wydatków i kosztów działań rynkowych . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
7. Pozyskanie personelu (Mariusz Zieliński) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
7.1. Źródła i formy pozyskania personelu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
7.1.1. Nabór personelu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
7.1.2. Selekcja personelu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
7.1.3. Elastyczność zatrudnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
7.2. Koszty pozyskania personelu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238
7.2.1. Koszty rekrutacji i selekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238
7.2.2. Koszty personalne a formy zatrudnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239
7.2.3. Koszty korzystania z outsourcingu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
Część trzecia
Źródła kosztów i przychodów związane z fazą wzrostu i dojrzałości małego
przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245
8. Rozwój rynku, produktu, narzędzi promocji i dystrybucji (Danuta Szwajca) . 247
8.1. Wybór ścieżki rozwoju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
8.1.1. Opis ścieżek rozwoju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
8.1.2. Przesłanki wyboru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 251
8.2. Zmiany w polityce produktowej i cenowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255
8.2.1. Rozszerzanie oferty produktowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255
8.2.2. Możliwości i kierunki zmiany ceny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257
8.2.3. Różnicowanie cen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260
8.3. Rozwój promocji i dystrybucji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262
8.3.1. Wachlarz działań promocyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262
8.3.2. Rozwój systemu dystrybucji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
8.4. Budżet kosztów działań rynkowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
9. Motywowanie i doskonalenie personelu (Mariusz Zieliński) . . . . . . . . . . . . . . 270
9.1. Wynagrodzenie jako składowa systemu motywacyjnego . . . . . . . . . . . . . . . 270
9.1.1. Różnicowanie, struktura i formy wynagrodzenia . . . . . . . . . . . . . . . . 270
9.1.2. System motywacyjny w fazie wzrostu i dojrzałości . . . . . . . . . . . . . . 274
9.2. Doskonalenie personelu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275
9.2.1. Szkolenie personelu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275
9.2.2. Przesunięcia personelu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279
9.3. Budżet motywowania i doskonalenia personelu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281
9.3.1. Koszty motywowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281
9.3.2. Koszty doskonalenia personelu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283
7
Spis treści
10. Decyzje inwestycyjne (Halina Zadora) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287
10.1. Potrzeby inwestycyjne małego przedsiębiorstwa w fazie wzrostu i dojrzałości 287
10.1.1. Potencjał wytwórczy małego przedsiębiorstwa i jego zmiany w czasie 287
10.1.2. Potrzeby inwestycyjne – okoliczności i przesłanki wyboru . . . . . . . 291
10.2. Efektywność inwestowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293
10.2.1. Cykl życia inwestycji a struktura wpływów i wydatków . . . . . . . . 293
10.2.2. Efekty przyrostowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297
Część czwarta
Małe przedsiębiorstwo w fazie schyłkowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 299
11. Restrukturyzacja. Proces odnowy przedsiębiorstwa (Halina Zadora) . . . . . . 301
11.1. Przesłanki i obszary restrukturyzacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301
11.1.1. Kryzys, diagnoza i stabilizacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301
11.1.2. Obszary restrukturyzacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307
11.2. Przebieg restrukturyzacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310
12. Fiasko restrukturyzacji. Upadłość i likwidacja małego przedsiębiorstwa
(Izabela Jonek-Kowalska) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312
12.1. Prawne aspekty upadłości i likwidacji małego przedsiębiorstwa . . . . . . . . 312
12.1.1. Procedura upadłościowa i jej skutki prawne . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312
12.1.2. Problemy pracownicze w fazie upadłości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 317
12.2. Inne okoliczności likwidacji małego przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . 320
Część piąta
Małe przedsiębiorstwo w praktyce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321
13. Studia przypadków związanych z powstawaniem i uruchamianiem małego
przedsiębiorstwa (Aneta Staszel) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323
13.1. Założenia wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323
13.1.1. Uzasadnienie doboru przykładów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323
13.1.2. Lista założeń przyjętych w prezentowanych przykładach . . . . . . . 325
13.2. Małe przedsiębiorstwa działające w branży handlowej . . . . . . . . . . . . . . . 334
13.2.1. Sklep z odzieżą używaną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334
13.2.2. Sklep internetowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340
13.3. Małe przedsiębiorstwa produkcyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346
13.3.1. Wytwórnia nalewek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346
13.3.2. Piekarnia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 351
13.4. Pośrednictwo finansowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 357
13.4.1. Agent ubezpieczeniowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 357
13.4.2. Agencja pocztowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360
14. Studia przypadków związanych z przełomowymi wydarzeniami w życiu
małego przedsiębiorstwa (Aneta Staszel) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 365
14.1. Budżet „od zera” przedstawiciela handlowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 365
14.1.1. Charakterystyka podejmowanej działalności . . . . . . . . . . . . . . . . . 365
14.1.2. Prognoza kosztów i przychodów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366
14.1.3. Rachunek wyników pro forma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371
14.1.4. Bilans pro forma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 373
14.1.5. Rachunek przepływów pieniężnych pro forma . . . . . . . . . . . . . . . . 376
14.2. Rozwój oferty produktowej księgarni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 379
14.2.1. Diagnoza pozycji rynkowej księgarni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 379
8
Spis treści
14.2.2. Możliwości dywersyfikacji oferty produktowej . . . . . . . . . . . . . . . . 380
14.2.3. Badania rynkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381
14.2.4. Wnioski z przeprowadzonych badań rynku . . . . . . . . . . . . . . . . . . 382
14.2.5. Ocena opłacalności dywersyfikacji działalności księgarni . . . . . . . . 383
14.3. Rozwój rynku zakładu fryzjersko-kosmetycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 386
14.3.1. Diagnoza pozycji rynkowej zakładu fryzjersko-kosmetycznego . . . 386
14.3.2. Działania promocyjne poprzedzające rozwój rynku . . . . . . . . . . . . 386
14.3.3. Kalkulacja kosztów kampanii promocyjnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 387
14.3.4. Wpływ działań promocyjnych na rozwój rynku . . . . . . . . . . . . . . . 389
14.4. Restrukturyzacja przedsiębiorstwa odzieżowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 392
14.4.1. Przesłanki restrukturyzacji przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . 392
14.4.2. Diagnoza przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 394
14.4.3. Cele strategiczne i szczegółowe zadania restrukturyzacji . . . . . . . . 397
14.4.4. Ocena działań restrukturyzacyjnych na podstawie danych finansowych 400
15. Instytucje i programy wsparcia finansowego małych przedsiębiorstw (Aneta
Staszel) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 408
15.1. Założenia wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 408
15.1.1. Uzasadnienie doboru przykładów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 408
15.1.2. Lista założeń przyjętych w prezentowanych przykładach . . . . . . . . 409
15.2. Instytucje wspierające małe przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 410
15.2.1. Instytucje w publicznym systemie pomocy finansowej . . . . . . . . . . 410
15.2.2. Rola funduszy europejskich we wspieraniu małych przedsiębiorstw 415
15.2.3. Instytucje świadczące usługi edukacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 419
15.3. Programy wsparcia finansowego ze strony instytucji publicznych i komercyjnych 420
15.3.1. Warunki pożyczki Górnośląskiej Agencji Rozwoju Regionalnego SA 420
15.3.2. Zasady przyznania dotacji unijnej w ramach Sektorowego Programu
Operacyjnego „Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw” . . . . . . . 422
15.3.3. Warunki poręczenia Śląskiego Regionalnego Funduszu
Poręczeniowego Sp. z o.o. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 424
15.3.4. Warunki uzyskania kredytów bankowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 425
15.3.5. Zasady finansowania przez HALS Fundusz Kapitałowy Sp. z o.o. . . 430
15.3.6. Zasady wsparcia Lewiatan Business Angels (LBA) . . . . . . . . . . . . . 431
15.4. Przykłady ofert szkoleniowych instytucji publicznych i komercyjnych . . . . 433
15.4.1. Oferta szkoleniowa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości . . 433
15.4.2. Oferta szkoleniowa Śląskiego Centrum Szkoleniowego Górnośląskiej
Agencji Rozwoju Regionalnego SA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 437
15.4.3. Oferta szkoleniowa Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego . . . . . 439
15.4.4. Oferta szkoleniowa Masters Centrum Szkolenia Biznesu Sp.j. . . . . 442
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 444
Indeks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 451
9
Wstęp
O znaczeniu finansów małych przedsiębiorstw decyduje ranga tych podmiotów
w gospodarce rynkowej. Ta grupa przedsiębiorstw bowiem dominuje wśród
małych i średnich przedsiębiorstw, które z kolei stanowią ponad 90 ogólnej
liczby przedsiębiorstw funkcjonujących w gospodarce polskiej i innych gospo-
darkach rynkowych.
Na rynku jest wiele podręczników finansów przedsiębiorstw. Zdecydo-
wana ich większość ma jednak charakter zbyt ogólny, by mogły uwzględniać
specyficzne problemy małych przedsiębiorstw. Wystarczy posłużyć się kilkoma
przykładami. Głównym obszarem finansów przedsiębiorstw jest gromadzenie
kapitału. W podręcznikach najczęściej odsyła się Czytelnika do tych sfer rynku
finansowego (np. giełdy), które dla małych przedsiębiorstw są na ogół niedo-
stępne. Ale nawet gdyby były one dostępne, to potrzeby kapitałowe małych
przedsiębiorstw są w większości przypadków zbyt małe, by ekonomicznie
uzasadniać pozyskiwanie kapitału tą drogą. Z tych samych względów małe
przedsiębiorstwa nie są i nie będą zainteresowane innowacyjnymi formami
finansowania (np. typu structural finance). Podobnie rzecz się ma z inwesto-
waniem. Podręczniki chętnie podejmują problem inwestycji finansowych,
przedstawiając bogatą listę instrumentów finansowych i zasady budowy port-
feli inwestycyjnych. Są to problemy z pewnością ważne, ale dla dużych przed-
siębiorstw. Inny przykład to ochrona przed ryzykiem gospodarczym. Ryzyko
gospodarcze nie wybiera między dużym a małym przedsiębiorstwem, ale
dotyka każdego. Można nawet pokusić się o sformułowanie tezy, że ryzyko
bardziej za graża małemu przedsiębiorstwu i w jego przypadku częściej skut-
kuje upadłością. Natomiast w wielu podręcznikach w celu ochrony przed ry-
zykiem proponuje się produkty rynku instrumentów pochodnych. Uważamy,
11
Wstęp
że to nie one powinny stanowić trzon systemu ochrony przed ryzykiem go-
spodarczym małego przedsiębiorstwa.
Na ogół oddziela się problemy zarządzania przedsiębiorstwem od finansów
przedsiębiorstwa. Czyni się to zazwyczaj z przesłanek dydaktycznych. W przy-
padku małego przedsiębiorstwa nie sposób pominąć wątków zarządzania, gdyż
często ta sama osoba jest właścicielem i menedżerem. Takie właśnie ujęcie
proponuje niniejszy podręcznik.
Książkę tę kierujemy przede wszystkim do środowiska akademickiego,
w szczególności do studentów, którzy swą zawodową przyszłość planują
związać z własną działalnością biznesową lub którzy wybrali specjalizację
w zakresie małych i średnich przedsiębiorstw. Ale nie tylko. Jest ona też propo-
zycją dla tych wszystkich uczestników życia gospodarczego, którzy już stworzyli
małe przedsiębiorstwo i chcą zadbać o dalszy jego rozwój. A zatem podręcznik
ten zawiera zarówno rozbudowane treści teoretyczne z myślą o potrzebach
praktyków, jak i rozwiązania praktyczne kierowane do studentów – przy-
szłych przedsiębiorców.
Celem autorów było spojrzenie na małe przedsiębiorstwo przez pryzmat
jego cyklu rozwojowego. Dlatego też treść i struktura podręcznika podpo-
rządkowane zostały fazom życia małego przedsiębiorstwa. Książka składa się
z piętnastu rozdziałów ujętych w pięciu częściach. Część pierwsza – „For-
malno-prawne i ekonomiczne warunki bytu małego przedsiębiorstwa w jego
cyklu rozwojowym” – oparta jest na czterech głównych zagadnieniach. Roz-
ważania rozpoczynają się od prezentacji specyficznych cech jakościowych
i ilościowych, wyróżniających małe przedsiębiorstwo na tle dużych i średnich
przedsiębiorstw, także pod względem prawnych form działania. Szczególną
rangę nadaje się uzyskiwanym przychodom i ponoszonym kosztom – najbar-
dziej wyrazistym dowodom ekonomicznego bytu małego przedsiębiorstwa na
rynku. Nie mniej ważny, choć niejako wtórny, jest problem ewidencji zdarzeń
finansowych zachodzących w przedsiębiorstwie. O sposobie ewidencji po-
datkowej i księgowej małe przedsiębiorstwo decyduje, zanim rozpocznie
działalność. Często rozpoczyna ją, bazując na podatkowej księdze przychodów
i rozchodów, a następnie, gdy zajdzie taka potrzeba (co najczęściej wiąże się
z fazą rozwoju), przechodzi na księgi rachunkowe. Takie też założenie przy-
jęliśmy w książce, co nie znaczy, że małe przedsiębiorstwo już w momencie
uruchomienia nie może przyjąć pełnej ewidencji księgowej. Ale może być
również tak, że w całym cyklu życia przedsiębiorstwo pozostanie na podat-
kowej księdze przychodów i rozchodów.
Rozpoczynając działalność, małe przedsiębiorstwo musi pozyskać kapitał.
Przedstawiona w książce lista źródeł finansowania małego przedsiębiorstwa
12
Wstęp
przeczy tezie, że źródła te są ubogie. Małe przedsiębiorstwo może dokonać
wyboru spośród przedstawionych źródeł finansowania oraz dostosować je
do możliwości i potrzeb swojej fazy rozwojowej. W ostatecznym rachunku
o sukcesie decyduje sposób wykorzystania kapitału. Obok miar efektywności
przedstawia się także warunki jej osiągania, wskazując na potrzebę planowania
przedsięwzięć, a w ramach planowania zwłaszcza na budżetowanie. Zwraca
się uwagę, że planowanie chroni małe przedsiębiorstwo przed ryzykiem go-
spodarczym, gdyż ukierunkowując jego działalność, obniża nieokreśloność
zdarzeń przyszłych. Ale samo planowanie nie wystarczy. Dlatego podejmuje
się problem ochrony małego przedsiębiorstwa przed ryzykiem gospodarczym
w stopniu szerszym, dokonując przeglądu instrumentów i nadając rangę ubez-
pieczeniom.
Część druga pracy – „Źródła kosztów i przychodów związane z fazą po-
wstawania i uruchomienia małego przedsiębiorstwa” – eksponuje źródła
przychodów i kosztów, związanych z uruchomieniem małego przedsiębiorstwa,
wraz z opisem sekwencji postępowania w fazie uruchomienia małego przed-
siębiorstwa. Jako podstawowe, dla tej fazy rozwoju małego przedsiębiorstwa,
uważa się działania na rzecz wyboru rynku, produktu i narzędzi rynkowych,
traktując je jako przyszłe źródła przychodów i kosztów. Z punktu widzenia
kosztów zasadnicze dla małego przedsiębiorstwa są decyzje dotyczące pozy-
skania personelu. Również ten problem stał się przedmiotem rozważań tej
części niniejszej pracy.
Część trzecia pracy – „Źródła kosztów i przychodów związane z fazą wzrostu
i dojrzałości małego przedsiębiorstwa” – kieruje uwagę Czytelnika na trzy
ważne dla tej fazy rozwoju zagadnienia. Przede wszystkim małe przedsiębior-
stwo stoi przed decyzją wyboru rozwoju produktu i rynku (na jakim działa
lub na jakim zamierza działać). Rodzi to potrzebę wypracowania zasad pro-
wadzenia polityki cenowej i rozwoju innych instrumentów rynkowych. Narasta
też problem motywowania personelu i jego doskonalenia. Zarówno jedne, jak
i drugie decyzje przekładają się na wzrost (lub spadek) przychodów oraz spadek
(lub wzrost) kosztów, a to one są główną przesłanką podejmowanych w tej
fazie decyzji. Szczególne w skutkach, ze względu na swoją rangę, są decyzje
inwestycyjne, odpowiadające nasilającym się w tej fazie potrzebom inwesty-
cyjnym. Od przedsiębiorstwa wymaga się umiejętności określenia swych po-
trzeb, świadomości ryzyka inwestycyjnego i konieczności przeprowadzenia
rachunku ekonomicznego.
Część czwarta – „Małe przedsiębiorstwo w fazie schyłkowej” – pokazuje, że
choć kryzys może dotknąć przedsiębiorstwo w każdej fazie rozwoju, w fazie
13
Wstęp
schyłkowej jest ono nań szczególnie narażone. Jeśli małe przedsiębiorstwo
chce wyjść z fazy schyłku i podjąć trud odnowy, nieunikniona jest restruktu-
ryzacja. Ostatecznym problemem, przed jakim w tej fazie może stanąć przed-
siębiorstwo, jest upadłość i likwidacja.
Szczególną rolę w książce pełni część piąta – „Małe przedsiębiorstwo
w praktyce” – która jest swoistym przeglądem rzeczywistych przypadków.
Często pochodzą one wprost z praktyki gospodarczej. Większość przykładów
wskazuje na to, że osiągnięcie sukcesu w postaci pomnożenia zainwestowa-
nego kapitału należy do rzadkości. W ten sposób autorzy chcą też przestrzec
przed nieprzemyślanym podejmowaniem decyzji o rozpoczęciu działalności
i przed pobieżną oceną efektywności podjętego przedsięwzięcia. Układ tej
części – podobnie jak i całej książki – pozwala wyróżnić okoliczności i zacho-
wania typowe dla fazy powstawania i uruchomienia małego przedsiębiorstwa
oraz te towarzyszące okresom przełomowym w fazie wzrostu i dojrzałości oraz
w fazie schyłkowej. Tę część kończy prezentacja instytucji i instrumentów
finansowego wsparcia małego przedsiębiorstwa wraz z przykładami.
Autorzy podręcznika wiele zawdzięczają Pani prof. dr hab. Danucie
Krzemińskiej. Była ona pierwszym recenzentem pracy i to pod wpływem Jej
cennych rad podręcznik przyjął ostateczną postać. Nie jesteśmy w stanie inaczej,
jak tylko na kartach niniejszej książki, złożyć Jej podziękowań. Jednocześnie
bierzemy pełną odpowiedzialność za wszelkie niedoskonałości, jeśli, mimo
wszelkich starań, nie udało się nam ich uniknąć.
14
Część pierwsza
Formalno-prawne
i ekonomiczne
warunki bytu
małego przedsiębiorstwa
w jego cyklu rozwojowym
1 Małe przedsiębiorstwo w różnych ujęciach
Alina Gorczyńska
1.1. Specyfika małego przedsiębiorstwa
1.1.1. Definicje i cechy
Małe przedsiębiorstwo znalazło trwałe miejsce w literaturze ekonomicznej
i naukach o zarządzaniu. Jednakże, mimo popularności nazwy, napotykamy
trudności w jego zdefiniowaniu. W literaturze przedmiotu funkcjonują różne
kryteria, względem których próbuje się wyodrębnić małe przedsiębiorstwo
z ogółu przedsiębiorstw działających w gospodarce. Cechy te mają generalnie
charakter jakościowy. Ich niemierzalna natura nie pozwala na wyraźne od-
różnienie małych przedsiębiorstw od pozostałych. Dlatego też uzupełnia się
je o cechy mierzalne, ilościowe, i to one de facto dają podstawy do zdefinio-
wania małego przedsiębiorstwa. Pokrótce przedstawimy zarówno jedne, jak
i drugie cechy.
Jako główną cechę jakościową małego przedsiębiorstwa uznaje się samo-
dzielność ekonomiczną i prawną właściciela. Samodzielność to cecha, dzięki
której właściciel, korzystając z prawa własności, jest w stanie podejmować na
własne ryzyko i niezależnie od woli i kontroli osób trzecich każdą swoją ini-
cjatywę w ramach prawa [Piasecki, 2001, s. 69]. Cechą jakościową jest także
umiejętność kreacji przez osobę właściciela klimatu społecznego przedsię-
biorstwa. Właściciel poprzez intensywne oddziaływanie na wszelkie, nawet
najdrobniejsze decyzje oraz wypracowanie właściwych sobie stosunków z pra-
cownikami kształtuje specyficzne stosunki społeczne w przedsiębiorstwie
[Scarborough, Zimmerer, 2006; Burns, 2001, s. 8–9]. Powoduje to, że zbiorowe
życie pracowników nosi piętno jego stylu kierowania. Cechą małego przedsię-
17
Alina Gorczyńska
biorstwa jest również jedność własności i zarządzania. Połączenie funkcji
menedżera z funkcją właściciela sprawia, że centrum decyzyjne koncentruje
się na osobie właściciela. Jest on wykonawcą wszystkich funkcji zarządzania
(planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie). Uprawnia go
to do stosowania własnych rozwiązań organizacyjnych (podział pracy, obo-
wiązków, uprawnień). Jedność własności i zarządzania zapobiega powstawaniu
sprzecznych celów i w ten sposób ogranicza koszty utraconych możliwości.
Jednocześnie należy podkreślić, że rzutuje ona na inne cechy małego
przedsiębiorstwa związane z organizacją. Małe przedsiębiorstwo charakte-
ryzuje prosta, czytelna struktura organizacyjna. Dzięki tej prostocie nie
występują negatywne czynniki, takie jak sztywność udzielanych instrukcji,
biurokratyczna procedura czy długi czas obiegu informacji i sposobu ich wyko-
rzystania [Łuczka, 1997, s. 11]. To zaś wpływa na sposób i czas podejmowania
decyzji, które nie są sformalizowane, dzięki czemu małe przedsiębiorstwo
szybko reaguje na zmiany w otoczeniu.
Szybkość reakcji przekłada się na kolejną cechę małego przedsiębiorstwa,
jaką jest elastyczność. Prosta forma organizacyjna umożliwia szybkie po-
dejmowanie decyzji i ich realizację bez zbytniej zwłoki. Dzięki temu przed-
siębiorstwa te wykazują zdolność do szybkiego dostosowywania się do
zmieniających warunków oraz reagowania na sygnały z rynku, adaptując się
do zmiennych potrzeb konsumentów [Verdú-Jover i in., 2006; Hudson i in.,
2001, s. 1096–1115].
Małe przedsiębiorstwo cechują ograniczone zasoby ludzkie i finansowe.
Niewielka liczba osób zatrudnionych i podporządkowanych osobie mene-
dżera-właściciela to typowa cecha takiego przedsiębiorstwa. Niski poziom
kapitału identyfikuje i wyróżnia je spośród innych przedsiębiorstw oraz tworzy
bariery w dostępie do nowych technologii. Dlatego też zwykle małe przedsię-
biorstwo nie prowadzi działań związanych z badaniami i rozwojem lub ogra-
nicza je do minimum. Staje się to również istotnym czynnikiem determinującym
powstawanie i wchodzenie nowych przedsiębiorstw na rynek.
Dokonany przegląd cech jakościowych daje rozeznanie co do istoty i funkcji
małego przedsiębiorstwa. Jednak ich niemierzalny charakter utrudnia odróż-
nienie takiego przedsiębiorstwa od pozostałych podmiotów na rynku. Stąd
dopełniająca rola cech ilościowych. Wśród nich zasadniczą jest wielkość
przedsiębiorstwa. Z praktyki klasyfikacji wynika, iż wyznaczana jest ona
przez jego zasoby, liczbę zatrudnionych i/lub osiągnięty wynik ekonomiczny.
Najczęściej stosowanymi wyróżnikami ilościowymi są: zatrudnienie w jed-
nostce czasu (w ciągu roku) oraz obrót przedsiębiorstwa w jednostce czasu
(w ciągu roku). Obie posiadają zalety i wady, jednak ich wspólną cechą, po-
18
1. Małe przedsiębiorstwo w różnych ujęciach
zytywną, jest powszechna dostępność materiałów statystycznych dla potrzeb
klasyfikacji.
W Polsce, podobnie jak w pozostałych krajach Unii Europejskiej, nie istnieje
jeden obowiązujący parametr, za pomocą którego wyróżnia się małe przedsię-
biorstwo. Przedsiębiorstwo to jest często odmiennie definiowane, w zależności
od potrzeb statystyki ekonomicznej. Wyróżnić możemy definicję dla celów
statystycznych, definicję dla celów przydziału środków pomocowych oraz
definicję dla celów rachunkowości sprawozdawczej. Przegląd tych definicji
prezentuje tabela 1.1.
Tabela 1.1. Definicje małego przedsiębiorstwa w Polsce i pozostałych krajach
Unii Europejskiej
EUROSTAT/ GUS
(cid:23)mikroprzedsiębiorstwa – od 1 do 9 zatrudnionych
(cid:23)małe przedsiębiorstwa – od 10 do 49 zatrudnionych
KOMISJA EUROPEJSKA / USTAWA O SWOBODZIE DZIAŁALNOŚCI
GOSPODARCZEJ
(cid:23)mikroprzedsiębiorstwo – zatrudnienie do 10 osób, roczny obrót poni(cid:285)ej 2 mln euro, suma
aktywów poni(cid:285)ej 2 mln euro
(cid:23)małe przedsiębiorstwo – zatrudnienie od 10 do 49 osób, roczny obrót od 2 do 10 mln euro,
suma aktywów od 2 do 10 mln euro
DZIENNIK URZĘDOWY UE NR 82783 Z 25 MARCA 1994 R. / USTAWA
O RACHUNKOWOŚCI
(cid:23)małe przedsiębiorstwo – jednostka, która nie osiągnęła dwóch z trzech wymienionych
wielko(cid:258)ci:
– zatrudnienie nie przekroczyło 50 osób
– suma aktywów nie przekroczyła w walucie polskiej równowarto(cid:258)ci 2,5 mln euro
– przychody netto nie były większe ni(cid:285) równowarto(cid:258)ć w walucie polskiej 5 mln euro
Źródło: opracowanie własne na podstawie: Eurostat, Generalna Dyrekcja XXIII UE, „Przedsiębiorstwo w Europie”, Rekomendacja
Komisji Europejskiej z maja 2003 r. (2003/361/EC), Dziennik Urzędowy UE nr 82783 z 25 marca 1994 r.; Ustawa z 2 lipca 2004 r.
o swobodzie działalno(cid:258)ci gospodarczej, Dz.U. z 2004, nr 173, poz. 1807 z pó(cid:283)n. zm.; Ustawa z 29 wrze(cid:258)nia 1994 r. o rachunkowo(cid:258)ci,
Dz.U. z 1994 r., nr 121, poz. 591, z pó(cid:283)n. zm.
Zarówno Urząd Statystyki Unii Europejskiej, Eurostat, który publikuje
sprawozdania dotyczące stanu małych przedsiębiorstw we wszystkich krajach
należących do Unii, jak i polski GUS w swej definicji ograniczają się tylko do
19
Pobierz darmowy fragment (pdf)